Kategorier
AR/VR Bekvämlighetsekonomin Detaljhandel/e-handel IoT - internet of things Spaningar Strömmade medier

Digitala spaningar vecka 27 2020 – del 2

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

 

Detaljhandel/e-handel

Chipotle lanserar e-handelsplattform för att bönder ska kunna sälja direkt till konsument

I Kina har livevideoshoppingtrenden varit stark ett tag nu och den börjar ta sig till vår del av världen. En bransch som lite oväntat har haft framgångar här, och individer har gått och blivit kändisar, är lantbruket. Bönder som alltså säljer sina produkter direkt till konsumenter. Nu lanserar Chipotle något liknande i USA: en e-handelsplattform så att bönder ska kunna sälja direkt till slutkund: Chipotle Virtual Farmers’ Market.

Nu handlar det, vad det verkar, inte om att vilken lantbrukare som helst kan öppna ett eget virtuellt stånd. Tjänsten är till för Chipotles egna leverantörer. Ett sätt för dem att tjäna pengar vid sidan av det de säljer till Chipotle, typ.

Det som dessutom är intressant med tjänsten är företaget bakom: Chipotle. En snabbmatskedja. Visst, en som haft ett mer hälso- och hållbarhetsfokus från start (och som precis repat sig efter ett par års bakterieutbrottökenvandring), men en restaurangkedja som erbjuder sina kunder chans att handla direkt från sina leverantörer. Förstås en tänkt win-win, men ändå.

Chipotle kommer dessutom att stå för driftskostnader och utveckling i två år. Plattformen hanteras dessutom tekniskt av kanadensiska Shopify, som allt mer håller på att bli en riktig e-handelsplattformsgigant.

Chipotle Launches a Direct-to-Consumer Virtual Farmers’ Market for Its Suppliers

As if helping reinvent the restaurant weren’t enough, Chipotle is now trying to digitize the farmers’ market concept. Today, the fast casual chain announced the Chipotle Virtual Farmers’ Market, wh…

 

Strömmade medier

Amazon Prime Video får Watch party-funktion för upp til 100 deltagare

Som sagt. Flest ansikten på skärmen vinner. Typ. Nu är det dags för Amazons videotjänst Prime Video att steppa upp det sociala. Rejält. Tjänsten får en egen watch party-funktion. Med andra ord så att flera kan titta på samma film eller serie, fast på distans. Och det är riktigt många som kan bjudas in till partyt. Upp till 100 personer kan hänga och chatta med varandra medan man tittar.

Som de flesta andra tjänster som drar till med stora deltagarantal i sina tjänster så lär få maxa antalet samtidiga tittare. Men i det här fallet börjar det kännas som något annat, med så många samtida tittare. Som.. bio. 2.0.

Amazon Prime Video launches watch parties with up to 100 participants

Prime Video is joining Hulu and HBO with a watch party feature allowing up to 100 participants to synchronize their viewing from anywhere in the US.

Amazon gör serie av spelet Fallout med skaparna av Westworld

Oooooo… Det HÄR gillar vi. Amazon har säkrat rättigheterna till en ny originalserie: Fallout. (Ni som vet vet.) Dessutom gjord av skaparna till Westworld.

We LIKE.

https://techcrunch.com/2020/07/02/westworld-fallout-amazon/

Twitch slår tittarrekord – över 5 miljarder timmar Q2

Twitch gillar coronakrisen. Ja, den har, likt många onlinetjänster, åtminstone inte gjort ont för verksamheten. Twitch slog tittarrekord Q1 med över 3 miljarder tittade timmar. Q2 innebar ett nytt kvartalsrekord: över 5 miljarder tittade timmar.

Det betydde en ökning med runt 63 % jämfört med Q1 och 83 % jämfört med för ett år sedan. Dessutom slogs rekord vad gäller unika kanaler och samtidigt antal tittare. Allt som allt gav det Twitch en marknadsandel på 67,6 % inom spelvideoströmmande.

Nu handlar det om en tredjepartsrapport, så vi vet inte de exakta siffrorna. men oavsett så kan vi nog lugnt konstatera att Amazon haft ett riktigt bra videohalvår. Tittarsiffrorna har hockeyklubbat något alldeles galet för Twitch och det intressanta framöver blir att se hur mycket av det som överlever covid-19. Visst lär tittandet gå ner, men att se om Twitch lägger sig på en permanent högre nivå.

Med tanke på att konkurrensen inom det här segmentet hårdnar allt mer (inte minst efter att Microsoft och Facebook nu gör gemensam sak) så kommer Twitchs tillvaro sannolikt att bli allt tuffare.

https://techcrunch.com/2020/07/01/twitch-breaks-records-again-in-q2-topping-5b-total-hours-watched/

Youtube testar TikTok-kortvideofunktion

Nästa företag att göra en TikTok: Youtube. Nu testar Youtube en funktion som gör det möjligt att spela in och klippa ihop kortvideoklipp. Klipp upp till 15 sekunder kan klippas ihop till en längre video, så det handlar inte nödvändigtvis om strikt kortkortvideoinnehåll. Nu ska det bli lättare att göra det här direkt från Youtubeappen.

Youtube har tagit mindre steg mot att börja skapa en del av sin tjänst dedikerad åt att hitta och konsumera just kortvideoinnehåll, så det är en logisk utveckling.

Youtube är ju världens största videoplattform, men det är fortfarande en plattform för längre videoklipp. Och rent krasst, längre liggande videoklipp. När det handlar om kortvideo, både tjänstemåssigt och inställningsmässigt, så är Youtube precis som Facebook David.

YouTube Blatantly Copies TikTok With New 15-Second Video Feature

TikTok’s growth in the social media space highlights the importance of short-form video. YouTube copies TikTok 15-second video format in new test feature.

Spotify lanserar Premium Duo – abonnemang för par

Ny abonnemangstyp från Spotify: Premium Duo. Ett abonnemang för par. Ja, så länge som de bor på samma adress. 139 kronor istället för 169 kronor för familjeabonnemanget.

Det skönaste är förstås att Duo-prenumerationen också ger en Duo Mix-spellista. En spellista som mashar ihop båda prenumeranternas musiksmaker i en gemensam, minsta nämnare-variant.

Så, tja, Spotify som äktenskapsrådgivare. Eller nåt.

Spotify launches special subscription plan for people who live together

Like Spotify Premium, but a little cheaper and for two people.

New York Times drar sig ur Apple News-appen

Apple News blir en titel kortare: New York Times har valt att dra sig ur. NYT:s artiklar kommer med andra ord inte längre att dyka upp i Apples nyhetsaggregerare. Vi pratar alltså inte om News+, tjänsten tänkt att kunna ge en hög publikationer mot en avgift, utan själva nyhetsappen.

Anledningen? Kort sammanfattat: man vill äga kunden. Läsaren. Och upplevelsen.

Så ja, det är ungefär samma resonemang som är så vanligt bland e-handlare och varumärken med egna webbshoppar. E-handel handlar om att få in kunden i butiken så att man kan slussa hen genom sin konverteringstunnel. Så som man alltid har gjort.

Visst har nyheter online problem med lönsamheten. De har fastnat i den gratisfälla som kom med internets tillkomst. Ingen har heller knäckt koden fullt ut hur man kan få snurr på verksamheten. Men likt exempelvis skivbranschen kanske det handlar om att inse att intäkterna kanske inte kommer nu upp till samma nivåer som innan – och att enda sättet att komma framåt är att släppa sin affärsmodellsryggsäck.

NYT:s drag känns lite som att ta ett skygglappssteg tillbaka.

The New York Times Ends Apple News Partnership and Pulls All Articles

The New York Times today announced that it is pulling out of Apple News, as the service does not ”align with its strategy of building direct…

 

IoT – internet of things

BMW lägger till stöd för Apple CarKey

Ibland går det fort. En av nyheter som sades komma i iOS 14 var CarKey – Apples digitalnyckellösning för bilar. Sedan bekräftade Apple under WWDC i slutet av förra månaden att stödet skulle komma i 13.6-uppdateringen. Och nu har BMW, som väntat första billtillverkare ut, lagt till stöd för CarKey. Innan iOS 13.6 ens har släppts.

Det är med andra oklart om lösningen fungerar än eller om den snällt får vänta på 13.6. Känns oavsett som en onödig spekulation: CarKey-stödet gäller för BMW-modeller tillverkade efter 1 juli 2020. Såååå… det lär inte finnas så många kompatibla bilar på vägarna än.

Det blir väldigt spännande att se hur CarKey kommer att landa. Vi fick dessutom bekräftat en sak som inte har sagts, men som jag utgick ifrån: CarKey kommer även fungera med en Apple Watch. CarKey ska till och med kunna starta en kompatibel bil om man lägger sin iPhone i bilens dedikerade smartmobilfack. Eftersom stödet finns i Watch så borde det rimligtvis gå att göra allt med klockan – utan en iPhone. Hålla sin Watch nära ”tändningen”? Att se även hur den delen kommer fungera, alltså.

BMW Updates Connected App With Car Keys Support

Apple at WWDC announced Car Keys, a new feature designed to allow digital car keys to be added to the Wallet app on the iPhone, allowing iPhones and…

Tesla börjar med elbolagsverksamhet

Jag har ett par gånger skrivit om att Tesla varit på gång att påbörja elbolagsverksamhet i Storbritannien. Nu tar Tesla det steget. Igår blev Tesla del av European Power Exchange, med verksamhet i ett antal europeiska länder. Mer specifikt är det Teslas Autobidder-plattform som nu integreras med EPEX.

Vad är syftet med det här steget? Att enklare kunna ”tjäna pengar på energilagringstillgångar, som Teslas Powerpacks, Powerwalls och Megapacks”. Med andra ord: aktörer som sitter på Teslas batterilösningar kan nu sälja sin el via EPEX.

Vi pratar alltså inte direkt om en konsumentprodukt, men indirekt gör vi precis det. Den här lösningen skulle potentiellt kunna användas av exempelvis privatpersoner som har Tesla-solpaneler – eller för den delen ett kvarter som går samman. En lösning som alltså skulle kunna göra det möjligt för slutkunder att sälja överskottsenergi. Till elmäklare eller hyperlokalt.

Med andra ord lite som Teslas planer att bygga in stöd för sin robottaxitjänst i alla sina bilar. Att låta bilen man äger köra runt och tjäna pengar på att köra andra när man själv inte behöver den. Med andra ord: produkten man köper har ett inbyggt sätt att dra in pengar när den inte behövs.

Tesla enters Europe energy market with its Autobidder platform

Tesla is entering the European energy market with its Autobidder platform to monetize energy storage products. Earlier this year, we…

Facebook, AMD och Nvidia går med i organisation för att standardisera datakryptering

Sammanslutningen Confidential Computing Consortium har fått 10 nya medlemmar. Bland de största namnen: chip- och processortillverkarna AMD och Nvida – och Facebook.

Vad gör då CCC? Jag… TROR att jag har koll. I grunden handlar det om att hitta ett standardiserat sätt att ange hur information ska krypteras. Men det handlar inte om lagringskryptering eller trafikkryptering, utan om kryptering medan information används. Alltså när data skyfflas runt inne i en enskild enhet, som när vi använder vår mobil. (Återigen, jag är på tunn is här – bullshitta mig gärna.)

Sedan tidigare finns några av världens riktiga techtungviktare med i gruppen: grundaren Microsoft, Alibaba, Baidu, Google, IBM, Intel och Tencent. Företag som alla jobbar mycket med hårdvara. Här känns Facebook, och även TikTok-ägaren Bytedance, som en lite udda fågel (väldigt liten hårdvarudel jämfört med övriga). Säger sannolikt en hel del om Facebooks och Bytedances framtidsplaner.

Bland dem som saknas finns förstås Amazon och Apple. Intressant nog är ARM med, företaget som tillverkar de processorer som Apples nya, egna processorer baseras på (och förstås befintliga processorer i exempelvis iPhones). Så det känns som att Apple nog formellt kan dyka upp i den här samlingen vad det lider.

Accenture, AMD, Facebook and Nvidia sign up to advance ’Confidential Computing’ – SiliconANGLE

Accenture, AMD, Facebook and Nvidia sign up to advance ’Confidential Computing’ – SiliconANGLE

Waze gör det möjligt att ställa in sinnesstämning

Ha. Ny funktion i Waze. Möjlighet att ställa in sin sinnesstämning. Ja, åtminstone välja en bilsymbol.

Artikeln konstaterar att det är oklart om andra förare kan se ens egen sinnesstämning – och att det kanske inte vore så bra. Jag tänker tvärtom. Att det vore lysande om andra bilförare fick se andra förares sinnestämningar.

Eller rättare sagt: det vore rätt lysande om Waze, eller bilens operativ eller hur det nu skulle göras, automatiskt skulle känna av och visa en förares humör. Just så att andra förare kan få koll på det. Och kanske rentav få lite extra varning när roadrage-Roger är i närheten.

Waze lets drivers display their moods in the app

Waze is rolling out a brand refresh and app update that lets users share their mood.

Nytt Apple-patent: gestkontroller genom att skanna blodkärl

Förra året presenterade Amazon en lösning som skulle kunna identifiera människor genom att skanna blodkärlen i handflatan. Nu har Apple funderat lite kring något liknande. En funktion som kan skanna handens blodkärl för att kunna tolka gester. Ett lite mer sci-fi-igt sätt att tolka fingerrörelser, om man så vill.

Och även om det här patentet är två år gammalt, men just nu väldigt mycket rätt i tiden. Ett kontaktlöst sätt att styra våra enheter, alltså.

Coronakrisen kommer absolut driva på kontaktlöstvadsomhelst, men det här hade kommit ändå. Helt enkelt eftersom våra framtida enheter kommer ha betydligt fler gränssnitt. Och vara betydligt mindre skärmfokuserade.

Future Apple Watches Could Scan Your Veins to Detect Gestures

While accelerometers and gyroscopes are generally how smartwatches detect hand movements, a newly-released patent hints that Apple may be considering scanning veins in your wrist via the Apple Watch to detect non-touch gestures in the future.

 

AR/VR

Google lägger till AR-dinosaurier i sökresultatet

JAAAAAAA! Av alla funktioner som Google någonsin har lagt till i sitt sökresultat är det här den överlägset viktigaste. Dinosaurier! I full storlek! I AR! På gatan i kvarteret! T Rex! Velociraptor! Stegosaurus! Triceratops!

Jäv-lar vad coolt. Mitt åttaåriga jag hade sprungit arton glädjevarv runt huset och inte sovit på en vecka.

(Och ja. Det funkar även i Sverige.)

https://www.theverge.com/2020/6/30/21308071/google-search-augmented-reality-animals-dinosaurs-tyrannosaurus-rex-velociraptor-triceratops

Google bekräftar att de har köpt smartglasögontillverkaren North

Förra veckan uppgifter visade sig stämma: Google har köpt North. Ett företag som har tagit fram ett par smartglasögon som ser ut som just ett par rätt vanliga glasögon.

North kommer skrota sin egen produkt och därmed alltså helt gå upp i Google. Vi kan anta: upp i Google Glass-avdelningen. Och det känns som att Google är i behov av ett företag som North. Ett företag som kan konsumentförpacka produkter. Det är en av Googles riktigt svaga grenar: att konsumentförpacka sina übersmarta lösningar på Apple-manér.

Blir med andra ord intressant att se hur nästa Google-försök att ta fram ett par smarta glasögon för privatpersoner kommer att se ut.

Google buys AR glasses company North

Google bought North, a company focused on augmented reality smart glasses. The company launched its Focals glasses in 2019, and after being acquired, will wind down their functionality.

Facebook presenterar ny, tunn VR-linsteknik

Facebook har som bekant valt VR-spåret snarare än AR-spåret. Åtminstone om vi pratar tillämpning bortom skojsiga ansiktseffekter. Även om Facebook har börjat ta steg åt AR-hållet så är det fortfarande mest VR som gäller. Och nu presenterar VR ny teknik tänkt att lösa ett av VR:s största problem: den klumpiga hårdvara som till största del fortfarande behövs.

Det Facebook nu presenterade är en tunn, platt lins som ska kunne göra ungefär samma sak som ett vanligt VR-set. Kunna ge en VR-upplevelse med, nära nog, vanliga glasögon. Ja och vi kan nog anta att just ”vanliga” glasögon är målet, precis som för Googles och Apples satsningar på AR-motsvarigheter: teknik som glasögonbärare kan ha på sig mest jämt. Så att den tekniken alltid är typ en skalmtryckning bort.

Inte direkt så att vi kommer att se det här i ett par Facebook-VR-glasögon kommande år eller så, men oavsett intressant.

https://venturebeat.com/2020/06/29/facebook-reveals-holographic-optics-for-thin-and-light-vr-headsets/

 

Bekvämlighetsekonomin

Uber kan vilja köpa Postmates

För bara några veckor sedan blev Uber snuvade på Uber Eats-konkurrenten Grubhub. Istället blev det ett europeiskt företag som köpte Grubhub: Just Eat Takeaway. Men ska den som ger sig. Nu kommer uppgifter om att Uber ska ha närmat sig ännu en leveranskonkunkurrent med ett nytt bud. Den här gången Postmates.

Det känns som rätt troliga uppgifter och skulle innebära att den amerikanska (mat)leveransmarknaden konsolideras ytterligare. Om Uber Eats och Postmates skulle göra gemensam sak innebär det jämnare marknadsandelfördelning mellan de stora. Doordash leder rätt överlägset med en marknadsandel på färdigmatsidan med nära 50 %, medan Uber Eats och Postmates skulle landa på drygt en tredjedel och Just Eat/Grubhub runt 25 %.

För Uber är det ännu ett steg att diversifiera portföljen. Ja, eller ytterligare minska beroendet av det som en gång var kärntjänsten: bildelning. Numer börjar leveranstjänsterna allt mer ta över som Ubers viktigaste segment.

Uber is reportedly trying to buy Postmates

Uber has reportedly made an offer to buy Postmates, creating a food delivery giant.

 

Kategorier
Allmänt digitalt AR/VR Ekonomi och finans IoT - internet of things Mobilt Spaningar

Digitala spaningar vecka 26 2020 – del 3

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

 

IoT – internet of things

Apples HomePod får stöd för tredjepartsmusiktjänster

Ännu en stor Apple-nyhet som landade igår: Apple är på gång att lägga till stöd för tredjepartsmusiktjänster i HomePod. Så här långt är det ju bara Apple Music som har inbyggt stöd.

Det är lätt att tänka att det här är en följd av fnurran på tråden mellan Apple och Spotify och EU:s nystartade konkurrensutredningar mot Apple, men den här funktionen har ju mer eller mindre varit given sedan HomePoden släpptes.

Jag tror dessutom att det här är större än bara musiktjänster. Att Apple nu känner sig redo att börja steppa upp HomePoden ordentligt. Till skillnad från övriga smarta högtalare så har Apple uttalat pekat på att HomePod är en rätt renodlad musikpryl. Men ambitionerna har förstås alltid varit betydligt större än så. Gårdagens nyheter för HomeKit var ju ytterligare ett steg mot Apples väg att bli förvald plattform även i våra hem.

HomePod to add support for third-party streaming music services like Spotify – 9to5Mac

We haven’t got many details on this yet, but a slide in the WWDC presentation reveals that Apple is updating…

Kina rullar ut sitt eget alternativ till GPS

Det finns vissa saker som man liksom bara tänker att de är klubbade, universella och rätt evighetslånga standarder. Som GPS. Men eftersom GPS är ett amerikanskt påfund så vill förstås andra hitta på sina egna positioneringssystem. Igår lanserade så Kina sin egen version Beidou.

Och det är inget man har slängt ihop lite snabbt om vi säger så. Beidou har byggt under 20 års tid och skjutit upp ett trettiotal satelliter för ändamålet. Den sista/senaste nådde omloppsbanan i tisdags och Beidou täcker i och med det helaish världen, precis som GPS-systemet.

Visst kan de båda systemen komplettera varandra – och erbjuda redundans – men det är också ännu ett sätt som internet börjar splittras upp (ännu mer).

China’s GPS competitor is now fully launched | TechCrunch

For decades, the United States has had a monopoly on positioning, navigation and timing technology with its Global Positioning System (GPS), a

Volvo Cars och Waymo inleder samarbete kring självkörande bilar

Ännu ett intressant samarbete. Volvo Cars och Google-ägda Waymo inleder samarbete. Mer specifikt handlar det om att Waymo blir Volvos ”exklusiva, globala L4-partner”. Med andra ord blir Waymo de som kommer tillhandahålla Volvo med tekniken som ska stå för själva körandet. Gäller även Volvos andra varumärken, som Polestar.

L4 är den näst högsta nivån av ”självkörhet” som en bil kan ha. Det innebär att bilen ska kunna göra det mesta själv, men fortfarande inom hyfsat fördefinierade scenarion. Och den mest intressanta delen av själva pressmeddelandet är kopplat till det här: de två företagen ser nämligen att det här ska mynna ut i en taxitjänst med självkörande bilar. Ja, eller ett nytt försök från Volvos sida, eftersom det förra (blame Uber) körde ihjäl en människa.

Blir intressant att se hur de här planerna kommer se ut framåt.

Volvo will use Waymo’s self-driving technology to power a fleet of electric robotaxis

Volvo and Waymo struck a deal to work together on a fleet of electric self-driving robotaxis. Waymo will be the exclusive supplier of Level 4 autonomous technology to Volvo, including its subrands Polestar and Lynk & Co.

 

AR/VR

Facebook skrotar Oculus Go

Så har Facebook börjat renodla sin serie VR-set: den billigaste Oculus-modellen Go kommer att läggas ned.

På sätt och vis är det i linje med hur Facebook överlag har skruvat om Oculus. Från allt-i-allo-innehåll till spel och arbetsrelaterade områden. Kort sagt områden där det är enklare att sälja in en VR-produkt i dagsläget.

Återstår att se om Facebook kommer komplettera linjen med en ny budgetmodell, eller om man för tillfället nöjer sig med att rikta in sig på dem som är lite mer engagerade och därmed redo att betala mer.

Facebook kills off its cheapest VR headset | TechCrunch

Just two years after launch, Facebook announced today that it’s discontinuing the Oculus Go, the least powerful and least expensive virtual reality

Google kan köpa smartglasögontillverkaren North

Ni vet Google Glass? Som lite kom och gick, åtminstone i sin konsumentversion? Google kan nu vara på gång att växla upp smartglasögonspåret igen: uppgifter om att Google, eller formellt Alphabet, är på gång att köpa företaget North som pysslar just med uppkopplade glasögon.

Mer specifikt kan vi anta att Google är intresserade av det North har lyckats få till med sina Focals: ett par smarta glasögon som ser ut som just ett par glasögon. Inte en Borg-accessoar.

Report: Alphabet looking to buy smart glasses startup North for $180M – SiliconANGLE

Report: Alphabet looking to buy smart glasses startup North for $180M – SiliconANGLE

 

Mobilt

iOS 14 och iPad OS får stöd för att välja valfri webbläsarapp och mejlapp

Under gårdagens WWDC lyfte Tim Cook att Apple tar ett historiskt steg i och med att de lämnar Intel-plattformen och istället kommer använda sina egenutvecklade processorer i kommande appar. Men gårdagens presentation bjöd även på några andra Apple-historiska nyheter. Betydligt mindre, men för användarna större på kort sikt: som att Apple i iOS 14 och iPad OS kommer låta användare välja valfri webbläsarapp och mejlapp.

Med andra ord kommer det gå att välja exempelvis Gmail som mejlapp och Chrome som webbläsare. Det blir med andra ord framförallt intressant att se hur det här kommer att påverka Chromes marknadsandel på iOS-plattformen. Och hur djupt tredjepartsförvalen får tillgång.

Den här nyheten spekulerades det om redan på förhand (och det har spekulerats om länge), men det är oavsett ett milt sagt stort steg för Apple. Och är i linje med att Apple öppnar upp sin trädgård allt mer. Visserligen påtvingade av politiska vindar, men oavsett.

Apple will let users pick their own default email and browser apps | TechCrunch

Apple quietly made a major announcement that will change life for users of mobile Chrome, Gmail or Outlook. The company is shifting its view on app

iOS 14 kommer göra det ännu svårare att spåra användare över internet

En av nyheterna som kommer i iOS 14 är att man som användare kommer behöva ge ännu mer tillåtelser för att företag ska få spåra dig över internet.

Inget nytt i sig, Apple har steg för steg rört sig allt mer åt det här hållet. Under WWDC konstaterade Apple också att det nu kommer att krävas att användare ger spårningstillstånd när de installerar en app, så vi hörde det redan då. Däremot hängde jag inte med på att det skulle bli så här… in your face.

Finns mer kring det här i artikeln jag länkar nedan, men som konstateras: när frågan ställs så här naket – och inte insvept i 18 000 tecken snömos som brukar vara gälla när sajter som tvingas ställa frågan försöker finta bort oss – så lär de flesta svara ”nej”. Säkert extra mycket när det handlar om appar från Facebook och Google.

Det som blir mest intressant är om det här kommer gälla retroaktivt. Med andra ord om ALLA appar kommer tvingas lägga till det här i uppdateringar – så att man kan få frågan även om man har haft appen installerad sedan länge.

Att 2020-talet till stor del är slutet för digitalmarknadsföringen som vi känt den så här långt är inget nytt. Frågan är förstås vad det nya normala kommer bli.

Apple Just Crippled IDFA, Sending An $80 Billion Industry Into Upheaval

Perhaps most critically, this impacts Google and Facebook …

Safari i iOS 14 och macOS Big Sur får stöd för inloggning via Face ID och Touch ID

Ooooo. We LIKE. I höst, när iOS 14 och macOS Big Sur landar, så kommer Safari få stöd för lösenordslös inloggning via Face ID och Touch ID för sajter och appar. Och då inte, som oftast är fallet idag, använda biometri för att automatiskt fylla i användarnamn och lösenord – utan alltså kunna logga in i tjänster helt utan att använda lösenord.

Safari to support password-less logins via Face ID and Touch ID later this year

Safari 14 will let you use Face ID or Touch ID to log in to websites. The functionality is built on the WebAuthn component of the FIDO2 standard, and it allows for easier and more secure logins, where supported.

iOS 14 får stöd för att utföra kommandon genom att knacka på baksidan av mobilen

Ännu en iOS 14-nyhet som inte nämndes under årets WWDC: tillgänglighetsfunktionen Back Tap. Stöd för att koppla ett kommando som aktiveras om du knackar två eller tre gånger på baksidan av mobilen. Även med skal på.

Funktionen gör det möjligt att utföra operativspecifika handgrepp, som att stänga av ljud eller ta en skärmdump, öppna en app och till och med dra igång en genväg.

Det handlar alltså om ett stöd för användare med funktionsnedsättningar, men lär användas av betydligt fler. Inte minst eftersom det alltså går att dra igång genvägar som består av ett antal kedjekommandon – som allt man vill att det egna hemmet ska göra när man masar sig ur sängen.

iOS 14 lets you tap the back of your iPhone to launch apps and a whole lot more

Apple’s new iPhone operating system, iOS 14, has a lot of new features we’re only just discovering. These include Back Tap, which lets you double or triple tap the rear of your phone to perform custom commands, from taking screenshots to launching Google Assistant.

iOS 14 får stöd för automatisk skräp-sms-filtrering

Härligt! Ännu en bra funktion i kommande iOS 14 som inte nämndes under WWDC-presentationen häromdagen: iOS 14 får inbyggd skräp-sms-filtrering. Förutom att inställningen att sortera ut sms från okända avsändare blir mer finkorning så ska det också gå att filtrera av ”transaktions- och reklammeddelanden”.

See you in hell, spam texts: iOS14 has an SMS filtering feature

Whenever I switch to using an iPhone as a primary device, I realize that it’s missing basic text filtering. On Android, you can use any third-party SMS app to avoid spam messages from sketchy companies. What’s the use of all that AI and Neu

iOS 14 får stöd för kontaktlös skärminteraktion och bättre kroppsspårning

Fler nyheter i kommande iOS 14 – i det här fallet nya sätt att interagera med sina Apple-prylar (åtminstone dem som har stöd för det). Handlar om att Apple-enheter blir bättre på att identifiera hand- och kroppsörelser.

Kan handla om att skriva på skärmen i luften, genom att föra ihop tumme och pekfinger och skriva eller rita, att träningsappar och spel bättre kan spåra kroppsrörelser under övningar och att skriva emojis via handrörelser (som att ett V-tecken med handen ger motsvarande emoji).

Finns säkerligen ett tillgänglighetstänk med här (som att Apples kommande översättningsapp kan realtidsöversätta även teckenspråk), men framför allt så skulle det alltså kunna vara antingen en kul grej eller nöje/nytta kopplad till appar kring just träning och spel. Ja, eller vad utvecklargemenskapen nu kan hitta på. Det är ju som vanligt den kreativitetstrusten som kommer att bestämma hur den här tekniken bäst används.

Apple är förstås inte först med det här (som vanligt). Dessutom känns det här som ännu en sak som talar om att alla eller några av höstens iPhones kommer att få inbyggd lidar-teknik, som i senaste iPad Pro. Alltså en närradar för att bättre mappa världen i ens närmaste omgivning.

https://www.macrumors.com/2020/06/24/apple-vision-framework-hand-body-detection/

Facetime i iOS 14 kan identifiera teckenspråk i gruppsamtal

Fler nya funktioner som kommer i iOS 14 – den här gången på tillgänglighetsområdet.

VoiceOver ska få mer smartness så att funktionen ska kunna identifiera ”nyckelelement” på skärmen och automatiskt voiceovra dem. Även om app- eller sajtutvecklaren inte har byggt in riktigt stöd.

VoiceOver kan läsa upp text inuti bilder och foton.

FaceTime kan identifiera när någon använder teckenspråk i ett gruppsamtal och därmed lyfta fram den mötesdeltagaren. En handuppräckningsfunktion, om man så vill.

iOS 17

iOS 17 brings new features for more expressive communication, simplified sharing, and a new full-screen experience for your iPhone.

iOS 14 kan automatiskt informera döva användare om ljud i närheten

Ännu en tillgänglighetsfunktion i iOS 14: Sound recognition. Tänkt att automatiskt och hela tiden lyssna efter ljud i närheten och informera iPhone-användaren när ett ljud har plockats upp som kan vara bra att känna till. Saker som biltutor, brandlarm, ringklocka, hundskäll, katter som jamar, ”hushållsredskap”, rinnande vatten, skrik eller barn som skriker.

Lite som det som bland annat finns i Alexa, stöd för att identifiera ett ljud och dra en slutsats utifrån det (som att krossat glas i ett tomt hus kan betyda inbrott).

Bra grej, oavsett.

iOS 14 Can Notify Users About Sounds Like Fire Alarms and Doorbells

Apple has added a useful accessibility feature to iOS 14 called Sound Recognition that can notify users about important sounds like fire alarms and…

Googles telefonapp kan snart berätta vad ett företag vill dig innan du svarar

Det har ju funnits en och annan sak under ens livstid där man har tänkt: ”varför har ingen kommit på det där” följt av ”det där hade ju JAG kunnat komma på”. Här är ännu en sån sak. Inte så att jag har kunnat säga att jag ville ha det här, men nu när jag ser det så vill jag ha det väldigt mycket (och undrar varför inte jag kom på det). Googles telefonapp kan berätta för dig vad ett företag vill dig när du ringer – så att du vet om det är någon idé att svara.

Det handlar om att telefonappen kan få en ny ”verifierade samtal”-funktion. Typ My business möter blå bock. Samtal som kommer in från företag går via Google, som kollar att informationen stämmer (att det verkligen är din bank som ringer när det ser ut som att det är din bank som ringer). Först därefter skickas samtalet vidare till din mobil – och då med företagets namn, logga och alltså även uppringningsanledning.

En antispamfunktion som dessutom besparar både företaget och den som får samtalet onödig samtalstid. Jag antar att företag som försöker fuska med anledningen kan straffas på något sätt.

Visst. Kräver att du lägger till ditt mobilnummer i ditt Google-konto, men hej. Det här känns som en sjukt bra tjänst som jag hoppas blir standard för telefoni.

Google’s Phone app could soon tell you why a business is calling you

Google’s Phone app can now show you a businesses name, logo, and the reason it’s calling you as part of a Verified Calls feature. The feature relies on businesses supplying the reason for their call to Google.

Facebooks Gaming-app har fått nej av Apple fem gånger

Facebooks Gaming-tjänst har stött på lite patrull. Det verkar som att Apple har sagt nej till iOS-appen hela fem gånger. De har med andra ord nekat appen från att släppas i Appstore.

Anledningen? Facebook Gaming är en WeChat. En distributionsplattform för internappar – spel i det här fallet. Något som inte är tillåtet enligt Appstores riktlinjer. Ja, om man inte är WeChat, alltså. Because you kan inte göra något i Kina utan WeChat. Typ.

Men det undantaget verkar alltså inte omfatta en jätte som Facebook. Det i sin tur har lett till lite av ett ordkrig mellan Apple och Facebook. Och som artikeln konstaterar: säkerligen ingen slump att det här läcker precis när alla är sura på Apple.

Just nu håller det på att byggas upp en riktig anti-Apple-allians från företag som är rätt beroende av Apple för sin verksamhet. Men när EU-kommissionen börjar rikta blickarna mot Apples konkurrensbeteende så passar alltså allt fler på att ansluta sig till kören.

Blir intressant hur det här kan påverka Apple framåt. Alibaba är i full gång att rulla ut en egen miniprogramslösning, liksom Snapchat. Det här kan alltså få Apples applattform att skaka en del.

Apple’s Rejection of Facebook’s Gaming App Conveniently Leaks Just When Everyone’s Mad at Apple

Facebook released a stand-alone gaming app in April, but, try as it might, the company can’t convince Apple to allow it in the iOS App Store. Facebook has submitted the app five times, in fact, according to the New York Times. The reason? Apple doesn’t allow apps that are essentially storefronts for distributing…

 

Ekonomi och finans

Amazon köper självkörande fordon-startupen Zoox för 1,2 miljarder dollar

Uppgifterna från tidigare i våras verkar ha stämt: Amazon har köpt Zoox, verksamma inom segmentet självkörande fordon, för 1,2 miljarder dollar.

Att Amazon satsar allt mer på sin egen logistik, inte minst på fordonsfronten där man investerar tungt i elfordon, är förstås inget nytt. Amazons logistikdel börjar allt mer (likt hur det exempelvis är för Alibaba och JD. com i Kina) få mer och mer helt eget liv. Alltså inte bara för leveranser kopplade till den egna e-handeln, utan som ett logistiknätverk för alla slags kunder.

Eftersom förare kostar pengar är det här förstås ett väldigt troligt användningsområde. Men spekulationer kring att Amazon kanske rentav skulle satsa på en egen självkörande taxitjänst är kittlande. Och förstås långtifrån otroligt.

Och för att sätta satsningen i lite kontext så skulle 1,2 miljarder göra Zoox-affären till Amazons näst största affär någonsin, på delad andraplats med e-handlaren Zappos. Förstås galet långt efter de 13,7 miljarder betalade för Whole Foods, men mer än de 960 miljoner som Amazon fick betala för Twitch, exempelvis.

Amazon is acquiring self-driving car startup Zoox

Amazon is acquiring self-driving car startup Zoox in a deal estimated to be worth over $1 billion. The 1000-person startup has been working to develop a ”bi-directional” self-driving vehicle with no set front or back.

Apple andra bolaget någonsin att värderas över 1,6 biljoner dollar

För två veckor sedan klev Apple över en milt sagt historisk milstolpe, när företagets börsvärde för första gången var högre än 1,5 biljoner dollar – som andra börsbolag någonsin. Nu är det dags att kliva över en ny tröskel: Apple har för första gången värderats över 1,6 biljoner dollar. Även här som andra börsbolag någonsin. (Det enda bolaget före Apple till de här nivåerna är Saudiarabiens statliga oljebolag, som börsnoterades i december.)

Det är överlag positiva tongångar hos de amerikanska börserna idag, men man kan tro att gårdagens WWDC (när Apple presenterade en hel hög nyheter kring sina operativsystem och tjänster) har landat väldigt väl. Och det betyder att Apples börsvärde senaste två veckorna har ökat med sisådär 66 miljarder kronor. Om dagen. When it suns, it showers. Ja, eller ni fattar.

Fun fact: sedan Apple tog klivet har även Microsoft hunnit med att värderas till över 1,5 biljoner dollar. Även Amazon rycker altl närmare. Lite proppen ur där, alltså. När väl Apple knäckt 1,5-biljonstaket och visat att techbolag kan värderas till de här svindlande nivåerna så sugs andra med i rena farten.

Luckin Coffees aktie sparkas ut från Nasdaq

Så är Luckin Coffees amerikanska börssaga slut, efter bara något år. Luckin kommer inte bestrida Nasdaqs beslut att avlista aktien.

Den kinesiska kaffekedjan Luckin var en enastående framgångssaga i hemlandet i princip direkt efter sin lansering. Antalet kaffeställen som företaget öppnade gjorde att Luckin var på väg att köra om Starbucks som Kinas största kaffekedja. Men så kom spekulationer om att Luckin hade ägnat sig åt lite kreativ bokföring – något som Luckin själva bekräftade i början av året. Intäktssiffror uppblåsta med miljondollarbelopp. Aktiekollaps och handelsstopp. Och nu kommer Luckin alltså att lämna Nasdaq på tisdag nästa vecka.

Det här betyder inte att Luckin som företag packar ihop. Men frågan är förstås hur företaget kommer gå vidare efter den här skandalen.

Om man vill skulle man kunna göra en WeWork-parallell. Upp som en pannkaka och ned som en techstartup. Men Luckins sätt att ta sig an kaffeverksamhet, på samma sätt som WeWork och fastigheter, lever vidare – inte minst via just Starbucks. Den amerikanska kaffekedjan håller på att ställa om på hemmaplan – betydligt färre kaféer och betydligt fler appdrivna utlämningsställen. Alltså kopiera Luckins affärsmodell.

Luckin Coffee will unluckin’ly delist from Nasdaq following fraud allegations | TechCrunch

It was one of the fastest-growing startups in modern history and one of the most anticipated IPOs of 2019. But now, following the company’s disclosure of

Google kommer börja erbjuda företagslån via Google Pay i Indien

Facebook har milt sagt problem att få sin WhatsApp Pay-app att flyga i Indien. Ja, eller ens lämna landningsbanan på grund av fnurror på tråden med Indiens regleringsmyndigheter. Google kör däremot så det ryker vad det verkar. Nearby stores-funktionen kommer rullas ut bredare och Google planerar dessutom att börja erbjuda företagslån via Google Pay.

Google, tillsammans med Walmart, ska vara Indiens två mobilbetalningsplattformar. Men Google satsar också allt mer på att lägga på mer offlinefunktionalitet i sin app. Att göra Pay till inte bara en betalningskanal utan också ännu en sökmotor.

Vad gäller företagslån är Google förstås inte först bland techjättarna, men det är ännu en funktion som kan ge Google en stark roll som infrastrukturspelare för Indiens 60 miljoner småföretag.

Kampen om 2020-talets viktigaste tillväxtmarknaden varvar upp allt mer.

Google to offer loans to merchants in India | TechCrunch

Google said on Thursday it plans to offer credit to millions of merchants in India through its Google Pay app starting later this year as the American

Snaps aktie på rekordnivå

Coronakrisen har som bekant varit katastrof och gyllene tillfälle för företag, beroende på vilken slags verksamhet man har. Inte minst har användningen av sociala medier, framför allt dem som handlar om direktkommunikation, skjutit i höjden. Men det här däremot pratats för. Däremot har marknaden återupptäckt sina varma känslor för aktien vad det verkar. Igår stängde Snap i princip på rekordnivå.

Enda gången Snaps aktie har legat högre än nu är precis i samband med börsnoteringen 2017, när aktien som mest handlades strax under 30 dollar. Men det höll som synes i princip bara i sig under själva noteringsdagen. Sedan dess har Snap mest varit en ökenvandring för aktieägarna.

Men i år har aktien alltså rusat. De senaste tre månaderna har kursen mer än fördubblats. Visst, som så många andra på grund av att den först rasade, men även sedan årsskiftet är det upp nästan 45 %. Handlar förstås om att Snapchat har kunnat visa på en ökande användartrend och allt mindre förluster.

Men den här kurvan är bara en kvartalsrapport från att kollapsa igen. Marknaden har bevisligen skyhöga förväntningar på att Snap dragit nytta av coronakrisen. Det kommer med andra ord bli väldigt intressant att se hur det har gått när Snap rätt snart redovisar hur det gick andra kvartalet.

 

Övrigt

Apples Hitta-app får stöd för att hitta tredjepartsprodukter

En av sakerna som det spekulerades om inför årets upplaga av Apples utvecklarkonferens WWDC var att Apple skulle släppa en egen Tile-konkurrent. Alltså en pryl som gör det möjligt att hitta vilken pryl som helst, precis som det går att hitta en Apple-pryl via Hitta-appen. Inget sådant presenterades, men nu verkar det som att det inte handlar om en separat produkt – utan att Apples Hitta-app får stöd för tredjepartsprodukter.

Med andra ord verkar det som att exempelvis Tile skulle kunna lägga till stöd för Apples Hitta-app i sina taggar. Så att en Apple-användare alltså kan samla spårningen av alla prylar i samma app – oavsett om det handlar om Apple-spårningsteknik eller någon annans lösning. En Wallet-lösning för spårningsprylar, om man så vill.

När ryktena om en Tile-konkurrent började florera så konkurrensanmälde Tile Apple till EU. Nu verkar det alltså handla om något annat – men jag misstänker att Tile nog kommer låta sin anmälan kvarstå. Det handlar ju trots allt fortfarande om att Apple vill knyta ihop alla tjänster på centrala platser inom sitt ekosystem.

Själv gillar jag det här upplägget starkt. Att se hur det landar i praktiken senare i år.

Find My tracking in iOS 14 will locate third-party devices

Apple’s Find My in iOS 14 will help you track down third-party devices, not just your iPhone or AirPods.

Apple lägger till stöd för WebP i Safari

Ännu en historisk händelse som droppades i skuggan av gårdagens WWDC-presentation: Apple lägger till stöd för bildformatet WebP i Safari för iOS och macOS (och, antar jag, iPad OS).

WebP är ett bildformat som ska erbjuda mindre filer än jpg med bibehållen kvalitet. Ett format som tagits fram av…. Google. 2010. Så bara ett årtionde senare lägger Apple nu alltså till stöd för tekniken i Safari – den sista av de stora webbläsarna som får stödet. Och att både Google och Apple nu stöttar den här standarden så kan det nog vara dags för det stora mainstreamgenombrottet.

Dessutom? Det går att animera även WebP. Så ett gif-alternativ, alltså.

WebPy. Hetaste tjänsten 2025.

Apple Adds WebP Image Support in Safari 14

During today’s WWDC Keynote, Apple showed off the latest version of macOS Safari that will ship with iOS 14 and macOS 11 Big Sur. In the…

Microsoft stänger alla sina fysiska butiker permanent

Så kastar Microsoft in handduken för sina fysiska butiker. Samtliga kommer att stängas och istället kommer Microsoft helt satsa på onlineförsäljning. De få lokaler som man kommer ha kvar kommer att omvandlas till ”Microsoft Experience Centers”.

Det här känns som ett rätt logiskt drag. Även om Microsoft bara i veckan presenterade en version av Teams för privatpersoner så har Microsoft ett tag nu backat ur konsumentsegmentet allt mer. Produkterna som vänder sig till konsumenter och mindre företag hanteras med fördel av andra återförsäljare och som sagt online.

Och de kvarvarande segmenten, de som numer står för större delen av Microsofts intäkter, är inte heller riktigt sådant man behöver glassiga lokaler för. Jag misstänker att få har glidit in i en Microsoft-butik för att spontantshoppa en Azure-lösning.

Microsoft is closing all of its retail stores for good | TechCrunch

As other retailers begin the slow, cautious move to reopen, Microsoft has announced that it will be permanently shutting down the vast majority of its

Macens får tillbaka sitt klassiska uppstartsljud i macOS Big Sur

Ha! Nostalgi. I nästa stora uppdatering av macOS, Big Sur, gör Macens klassiska uppstartsljud comeback.

Nu väntar jag bara på glada Macen också.

macOS Big Sur Brings Back Startup Chime

macOS Big Sur, the newest version of Apple’s operating system designed for Macs, brings back the classic startup chime that was eliminated from…

Burger King gör reklamfilm av Tesla-förvirring

Ha. Brill. En videofilm som visar hur Teslas autopilotfunktion tror att en Burger King-skylt är en stoppskylt. Vad gör man om man är Burger King? Man gör en reklamfilm av det förstås.

Att självkörande bilar själv kan stanna för att få en hamburgare. Jag är lite osäker på vilken nivå av självkörande vi är på här.

No Title

No Description

Kategorier
AI - Artificiell intelligens Bekvämlighetsekonomin IoT - internet of things Spaningar Strömmade medier

Digitala spaningar vecka 15 2019 – del 2

Övriga delar i sammanställningen

Del 1: Sociala medier, Sök/SEO, Detaljhandel/e-handel

Del 3: Ekonomi och finans, Övrigt

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Strömmade medier/Prenumerationstjänster

Disney+ – Disneys egen videoströmningstjänst släpps i november

Så har Disney officiellt presenterat sin egen strömningstjänst: Disney+. (De verkar ha samma kreativa namnsättningsteam som Apple.) Kommer kosta 6,99 dollar per månad, eller 69,99 för ett helårsabonnemang, och slår upp portarna 12 november.

I övrigt mycket som tidigare var känt. Att de Star Wars- och Marvel-rättigheter som tidigare hade ett hem hos Netflix nu kommer återfinnas här. Plus även Pixar och National Geographic. Och eftersom Disney numer också äger Fox så kommer alla 30 säsonger av The Simpsons att ingå i utbudet. Kanske rentav strömningsexklusivt för Disney+.

I presentationen var Disney öppna med att det här kommer kosta pengar. Mycket pengar. Man räknar med att Disney+ kan gå så mycket som en miljard dollar back nästa år, eskalera fram till 2022 innan tjänsten går med vinst 2024. Ja, det är åtminstone prognosen. Finns förstås ingen garanti att utfallet blir så.

Det visar vilka nivåer vi pratar om för att skapa innehåll – och hur blodigt strömningsvärldens Game of Thrones är.

Och trots detta saknar Disney dessutom en ordentlig distributionsplattform för sitt material, alltså en direktkanal till kunderna. Vi kan förstås tänka oss att inte minst Apple kommer att ligga i som bara den för att få in Disney i sin nya Apple TV-app. Hela poängen med Disneys satsning är förstås att kapa mellanhänderna, men jag är rätt övertygad om att även Disney på sikt ”bara” kommer att vara en innehållsplattform i mängden – om än med väldigt starka varumärken.

Disney+ will cost $6.99 per month, launches November 12th

After spending more than an hour laying out all of the content coming to Disney+ and showing off its apps, Disney revealed what we came to find out: the price. Disney+ will cost $6.99 per month, or on an annual basis for $69.99, and those interested can sign up for updates here.

Netflix inleder samarbete med Sirius XM – och delar för första gången med sig av eget innehåll till andra

Jag har flera gånger skrivit om en trend som växt sig allt starkare bara senaste året eller så (eller egentligen ännu kortare tid än så): att företag börjar koppla loss sina produkter från sig själva. Eller åtminstone från sina ekosystem och sina plattformar. Nu är det dags för ännu ett företaget att göra det: Netflix. 

Vi har sett hur Snap, Spotify och Soundcloud har börjat skapa innehåll och tjänster tänkta att konsumeras utanför de egna plattformarna som ett sätt ett kunna tjäna pengar även om användare väljer bort tjänsternas egna gränssnitt. Mycket förstås för att de kläms allt hårdare mellan techgiganterna. Så är fallet även för Netflix. 

Nu har Netflix gjort gemensam sak med radiokanalen SiriusXM, som nyligen köpte musiktjänsten Pandora. För första gången kommer Netflix eget material att sändas i ett annat företags prenumerationstjänst. Och det kommer inte direkt smygas ut: SiriusXM kommer att starta en ny komedikanal som ska samla humormaterial från Netflix katalog. Namnet på den nya kanalen? Netflix is a joke. 

Jag har också tidigare spekulerat i hur länge det kommer dröja innan Netflix erbjuder ett komboprenumerationspaket med en musiktjänst, à la Spotify + Hulu, för att bättre stå sig i konkurrensen. Och, tja, vi är väldigt nära något sådant nu. 

Netflix partners with Sirius XM on new comedy channel, ’Netflix Is A Joke’ | TechCrunch

For the first time, Netflix is making its content available to another subscription media service. The company announced today it will bring segments from

Twitch släpper sitt första egna spel

Ett inte alls oväntat drag. Eller rättare sagt: oväntat att det har dröjt så pass länge: spelandeströmningstjänsten Twitch lanserar sitt första spel. Man hoppar alltså på strömmen med spelströmning (det kommer bli lite meckigt att hålla isär spelströmning och spelandeströmning – alltså om det är själva spelet som strömmas eller en inspelning av ett spel).

”Twitch Sings är ett karaokespel och är förstås helt designat för direktsändning. Sändningen inbyggt i själva spelet, så att säga. De som tittar kan delta ungefär som vanligt, men har även möjlighet att utmana den som sänder på olika sätt – som att sjunga utan text.

Twitch’s first game, the karaoke-style ’Twitch Sings,’ launches to public | TechCrunch

Amazon-owned game-streaming site Twitch is today publicly launching its first game. But it’s not a traditional video game — like those the site’s

Netflix kan vara på gång med en Beyoncé-special

Kommer vi få se en Beyoncé-special på Netflix? Kommer den handla om hennes historiska Coachella-spelning, när hon blev första färgade kvinna att toppa festivalen? Kanske/sannolikt/förmodlligen.

Netflix har tweetat ut namnet på Beyoncés 2018-turné, med typsnittet som användes för den. Den enda informationen i övrigt är datumet 17 april. Som dessutom av en händelse är mitt i årets Coachella-period.

Att kunna erbjuda en dokumentär (film eller serie) om en av planetens största artister, dessutom kopplat till en historisk spelning, är förstås en fjäder i hatten för Netflix. Och på egen hand något som skulle kunna locka nya kunder.

Men det som är riktigt spännande att spekulera kring är: är det här en engångsgrej eller första tecknet på en ny satsning, eller åtminstone ett tådopp, från Netflix sida?

Det senare vore förstås vare sig orimligt eller omöjligt. De rena musiktjänsterna satsar på att bredda tjänsetutbudet bortom musik, medan Netflix håller kvar vid sin modell. Om man så vill, med all rätt. Går ju väldigt bra. Nu. Men det är fortfarande en väldigt sårbar – och dyr – affärsmodell.

Tänk om Netflix skulle börja erbjuda artister ”skivinspelningsdokumentärer” som från förr i tiden? Att ge artister möjligheter att marknadsföra sig med exklusivt innehåll på Netflix plattform och mot deras publik? Visst lär ju knappast bli vilka artister som helst, men de med djupa plånböcker skulle kunna vara intresserade. Eller så gör de som de själva och alla strömningstechjättar gör nuförtiden: står för alla kostnader själva. Gratismarknadsföring för artisterna

Och vem vet, kanske rentav inte är helt uteslutet att Netflix skulle kunna tänka sig att lyfta fram nya artister med jämna mellanrum, à la exempelvis Youtube. Rätt långt från Netflix nuvarande verksamhet, men oväntade inriktningar är ju lite digitaliseringsnorm, känns det som.

Did Netflix just tease a Beyoncé documentary?

A tweet from several Netflix accounts is prompting speculation about a Beyoncé documentary.

Amazon kan vara på gång med annonsfinanseriad musiktjänst

Kanske ännu en utmanare på marknaden för annonsfinansierat musikströmmande: Amazon. Uppgifter om att företaget är på gång med en tredje variant av sin befintliga musiktjänst. Utöver Amazone/Prime Music och Music Unlimited kanske de alltså komme att släppa ett abonnemang som inte kräver Prime-abonnemang.

Hur stor Amazon är som musikströmningsaktör är lite svårt att reda ut, eftersom vanliga musikabonnemanget ingår i Prime-medlemsskapet. Det gör att det klumpas ihop med det totala antalet Prime-medlemmar, utan att det betyder att dessa faktiskt använder just musiktjänsten.

Oavsett kan det bli ännu lite trängre i Spotifys internethörna. Och likt de annonsfinansierade abonnemangen hos övriga tjänster med motsvarande upplägg lär syftet vara detsamma: möjlighet att få lite mer intäkter samtidigt som förhoppningen är att få ombord användarna som betalande kunder. Och i Amazons fall alltså bli Prime-medlemmar – vilket kan knyta upp de potentiella kunderna mot ännu fler Amazon-produkter. Och förstås i förlängningen kanske välja Alexa som digitalassistent även om man väljer hårdvaran från någon annan tillverkare.

Amazon may be working on a free, ad-supported music service

Amazon might compete more directly with Spotify in the near future. Billboard sources maintain that Amazon is in talks to debut a free, ad-supported service as soon as next week. You’d only have access to a ”limited catalog,” but this would also give you something to play on your Echo speaker without having to pay or sign up for another service.

Youtube på gång att släppa interaktiva originalserier

Kan Netflix kan Youtube. Nu tänker Google-företaget också satsa på interaktiva originalserier. Alltså serier där tittarna kan påverka handlingen. 

Det lite intressanta i sammanhanget är att det nya formatet ska tas fram av en ny enhet inom Youtube som förutom interaktivt innehåll också ska ta fram ”livespecialer”. Youtube kan alltså vara på gång att satsa mer på, tja, proffslivesändningar. Det har kommit uppgifter om att Youtube är på gång att skala tillbaka sina satsningar på eget originalvideoinnehåll då man inte känner att man vill hänga med i upprustningskapplöpningen på det området. 

Youtube själva har förnekat att så kommer att ske, men man har samtidigt hintat om att det är förändringar på gång (läs: uppgifterna stämmer nog trots allt rätt mycket). 

Det får mig att tänka på Stadia: Googles nya strömningsspelplattform. 

För vad är väl interaktiva serier om inte spel? (För oss som minns nittiotalets spel var det ganska exakt så interaktiva de var.) Om Youtube skulle nischa sin originalvideosatsning på spelifiering i en bred definition skulle man kunna ta en roll som ingen tjänst idag riktigt har. Och livesändningarna skulle förstås kunna vara kopplade till såväl det interaktiva innehållet som e-sportande i stort. 

YouTube is planning its own interactive Choose Your Own Adventure-style content

YouTube is looking to compete with Netflix by introducing interactive, choose-your-own-adventure originals. The company is also set to produce new live specials.

AI – artificiell intelligens/Digitala assitenter

Alexa börjar kunna hantera patientinformation

En stor grej som jag missade förra veckan: Alexa börjar kunna hantera patientinformation. Med andra ord kommer användare kunna fråga Alexa om information kring den egna hälsan. 

Ja, åtminstone om det är kopplat till något av de sex vårdföretag som initialt omfattas. Det innebär att kunder kan be Alexa om saker som att kolla status på en medicinbeställning, koppla Alexa till blodsockermätare, få information om tidsbokning (beroende på vilket företags skill man utnyttjar). 

Än så länge är det en ren inbjudningstjänst. Amazon väljer med andra ord ut vilka som får bygga integrationer mot Alexa. 

Oavsett lär fler följa och det här är ett jättesteg. För Alexa, men också för digitala assistenter som helhet. Och e-vård. Det är inte Amazons första kliv in på hälsoområdet, men med tanke på komplexiteten och potentialen här rätt mycket större än köpet av apotekskedjan PillPack. 

Även Apple har gett sig in på området, med sedvanligt högburen fana vad gäller integritet och säkerhet. Bland annat att information bara hanteras lokalt i kunders enheter, om man själv inte släpper ifrån sig till exempelvis en vårdförmedlare (men även då rätt hårt styrt). Nu vill även Amazon alltså ge sig in på området.

Fråga Alexa istället för facetima nätdoktor? 

Amazon’s Alexa can handle patient information now – what does that mean for privacy?

Last week, Amazon announced that Alexa-enabled devices are now able to handle some patient information and are compliant with HIPAA. It’s an exciting update that could make aspects of health care more accessible for patients, but questions remain around privacy and how Amazon will (or won’t) be able to use the data it now has access to.

Google Assistant integreras med kalenderappen i G Suite

Senaste tiden har det rört sig väldigt mycket i Googles G Suite. Alltså Googles ”Office-paket”. Här kommer ännu en grej: Google Assistant flyttar nu in. 

Bara till kalenderappen än så länge, men det är nog mest en tidsfråga innan Assistant kommer dyka upp på fler ställen och hjälpa till under arbetet. 

Och ja. Jag kan inte låta bli att tänka ”Clippy”. 

Google Assistant can finally read your work calendar

Among the many additions made to G Suite today, Google Assistant is coming to the G Suite Calendar app. It’ll be useful for those times when you wish you could use Assistant, but you couldn’t because you were using a corporate account.

Undersökning visar att vi vill ha med oss vår föredragna digitalassistent överallt

Well, döh. En undersökning som säger att vi helst vill ha en och samma digitalassistent överallt. Vi vill ha Alexa, Assistant och Siri (won’t someone think about the Cortana?!). Vi vill inte ha Fords assistent. Eller Volkswagens. Eller Volvos. Vi vill att samma saker ska följa oss överallt. 

På ett rationellt plan handlar det här om att vi vill ha tjänster som vi är bekanta med och som är bekanta med oss. Vi vill inte börja om från början varje gång vi stöter på ett nytt gränssnitt. Vi vill att vår digitalassistent ska möta oss. Nästan så pass att vi vill att de ska finnas där redan innan vi är där. Som när vi checkar in på ett hotellrum första gången. 

Men på ett mer irrationellt/känslomässigt plan börjar vi förmodligen redan utveckla någon form av, tja, känslomässiga band med våra assistenter. Vi vet vad den heter, den vet vad vi heter. Det är en djupare relation än man har med de flesta människor man möter en vanlig dag. 

Men en än viktigare lärdom för företag: låt kunderna välja sina anpassningar så långt det går. Det tjänar du på. En av grejerna som jag verkligen gillar med SJ:s app är att den låter mig lägga till köpta biljetter i Apples Wallet istället för att lagra dem i SJ-appen. Alltså i en extern tjänst. Pluspoäng och en bättre kundrelation. 

Bad news for automakers: people want to hear a familiar voice assistant in their car

Car companies are hoping to capitalize on the growing popularity of voice recognition systems like Amazon Alexa and Google Assistant by developing their own in-car voice assistants that drivers can use. But that effort may be a huge waste of money: car owners increasingly prefer familiar voice assistants, like the ones they use in their homes, over those designed specifically by automakers.

IoT – internet of things

Google gör Android-mobilen till fysisk tvåfaktorautentiseringsenhet

Google lägger till ytterligare ett tvåfaktorautentiseringsalternativ: din egen (Android)mobil. Nu släpper företaget en fysisk inloggningsnyckel som gör det möjligt att välja att bekräfta en inloggning genom att trycka på volymknappen på din mobil istället för att använda sms eller en autentiseringsapp. 

Funktionen släpps som beta för Androidmobiler som kör Android 7 eller senare. 

The ultimate account security is now in your pocket

Now, your phone running Android 7+ can be your security key, protecting you against phishing. Use it to protect your personal and work Google Accounts.

Focals – smarta glasögon som ser ut som… glasögon

En liten stor uppdatering. Focals, av företaget North, är något så ovanligt som ett par smarta glasögon som ser ut som… ett par glasögon. 

I sin senaste uppdatering har båge fått stöd för att styra Spotify (volym, byta låt) men också se vilken låt som spelas på linsen. Dessutom också visuella vägbeskrivningar à la det Google testar i Maps. Och dessutom, på sätt och vis kanske smartast av allt, en funktion för att spela in ljud som skickas till Norths servrar och transkriberas till ett mejl. Kort sagt snabbt få ner de där sakerna man kommer på när man rör på sig (och ja, det händer mig ofta). 

Visst, de är fortfarande lite klossigare än ett par normala bågar, men inte långt ifrån. Vi är alltså inte jättelångt ifrån att kunna ha egna displayer på insidan av våra glasögon som kan ge oss relevant information. Integrationer till ännu fler tjänster ovanpå det och saker och ting börjar bli riktigt intressanta. 

Den stora frågan är förstås: vem köper North? 

Smart glasses company North announces new, essential features for Focals

North announced an update for its Focals smart glasses today that includes music playback controls, note transcriptions, and transit directions.

Facebook siktar på att dra undervattensinternetkabel – runt Afrika

Nästa stora infrastruktursatsning från Facebook: enligt källor till Wall Street Journal siktar man på att är i förhandlingar om att bygga en undervattensinternetkabel runt stora delar av… hela den afrikanska kontinenten. 

Det är… en rätt lång kabel det. 

Återstår att se hur det blir med den saken, men osannolikt är det inte. Facebook lägger, likt flera av techjättarna, mycket tid och pengar inte bara på att bygga upp infrastrukturen till internet som helhet utan också förutsättningarna för att överhuvudtaget kunna koppla upp sig. Under vatten, på land och högre upp. 

Intresset för de här företagen är förstås extra stort i områden där uppkopplingarna är både kraftiga och dyra. Om folk inte kommer ut på internet, för att förutsättningarna eller ekonomin är för dålig, så blir det inga nya kunder till företagen. 

Vi fascineras över allt som händer i Kina och börjar så smått rikta uppmärksamheten mot Indien, nästa stora internetmarknad. Men techjättarna är förstås redan.i full gång med att rulla ut sina planer för Afrika. 

Förhoppningsvis utan linjaler den här gången. 

Facebook wants to circle Africa with an undersea data cable

Facebook’s quest to connect more of Africa may have it practically encircling the continent. Wall Street Journal sources maintain that Facebook is in talks to run an undersea data cable (nicknamed Simba — yes, really) that would run around much of Africa.

Tesla-bilar kommer själva kunna undvika tjälskott i vägbanan

Jag brukar skriva om att den stora kundnyttan finns i de små detaljerna snarare än de ledningsgruppspowerpointvänliga jätteprojekten. Här är ännu ett exempel: Teslas Autopilot-funktion kanske kommer kunna undvika tjälskott och gropar i vägen. Kort sagt alltså ”se” den här typen av vägskador och styra undan inom filen (ja, eller kanske till och med byta om det behövs). 

Ja, eller Elon Musk svarade typ ”absolut” på ett tweetönskemål på just den här funktionen. Och det Musk tweetar är väl vid det här laget mer eller mindre att klassa som företagsledningsbeslut. Även om funktionen kanske inte kommer nästa vecka. 

Ännu en jätteliten detalj som sannolikt inte i sig kommer dra till sig nya kunder och nya affärer (och i de flesta företag därmed något som hamnar långt ner i priolistan). Men en funktion som kan få de befintliga kunderna att uppskatta produkten, varumärken och fingertoppskänslan. Ännu mer. 

I en tid av varumärkesdöd, plattformsdrunkningar och bekvämlighetsutbytbarhet kan den här typen av fokus på kunddetaljnytta vara precis det som bygger morgondagens kundrelationer. 

Tesla Autopilot will be able to avoid potholes on the road, says Elon Musk

Tesla Autopilot will eventually be able to avoid potholes on the road, according to CEO Elon Musk as the automaker…

Glasögon som låter blinda människor ”se” världen omkring dem

Älskar sånt här. Glasögon som låter blinda ”se”. Saker som att berätta för dem om hinder, vilka kläder de ska välja och vad som står när det enda som syns är vanlig text eller bild. 

I sig inte nytt (även om det är wowigt varje gång). Just det här har ju Google och Microsoft nyligen släppt eller uppdaterat appar för. Men båda dessa bygger på att du går runt med en mobil framför dig och pekar på saker. Här i form av ett par glasögon – som avviker mindre från människor som inte behöver hjälpmedel för att se och navigera sig. 

Okej. Man kan argumentera att vi redan sett glasögon som har inbyggd smartness (även här bland annat från Google), att just de här glasögonen inte… avviker mindre och att, tja, det nästan är norm att folk går med mobiler framför sig. Men nu börjar teknikutvecklingen gå så långt att vi börjar närma oss stöd för att kunna interagera med sin omgivning nära nog på samma villkor som människor utan denna typ av nedsättning – utan utrustning som sticker ut och tyder på en nedsättning. 

För de flesta av oss gör den här typen av teknik att vår tillvaro blir lite bekvämare. För de mindre lyckligt lottad kan det handla om ett rejält lyft i livskvalitet. Och ännu mer känsla av att vara en del av samhället. 

World Economic Forum on LinkedIn: #health #technology | 436 comments

Giving the gift of sight. 📕 Read more: https://wef.ch/2UCX6FE #health #technology | 436 comments on LinkedIn

Bekvämlighetsekonomin

GuestReady – förlaga till ett Spotify för delningstjänstsadministration?

Hur vet man att en branschförändrare gått och blivit lite norm? När andra stora verksamheter kan byggas enbart på branschförändraren. Som GuestReady, ett företag som erbjuder servicetjänster för Airbnb-uthyrare. Nu har de köpt upp ännu ett företag för att stärka upp sin europeiska närvaro. Men det är egentligen inte därför som jag delar den här. 

GuestReady gör att du som uthyrare kan outsourca i princip hela uthyrningsadministrationen. Saker som städning, tvätt, in- och utcheckningshantering. (Ser framför mig hur vi snart kommer se dedikerade Airbnb-möbeluthyrare där man kan prenumera på inredning på olika sätt.) 

Vi börjar dela och hyra ut allt fler saker. Men det gör också att det blir allt fler gränssnitt att hålla reda på för att sköta sitt uthyrande. Säg att du dessutom köper till tjänster som GuestReady för hantera delar av ditt jobb. Blir en del pusslande med olika inloggningar och konton. 

Vilket får mig att tänka: Spotify för delningsadministration. Alltså tjänster som gör att jag kan samla all min admin på ett ställe. I en tjänst, som i sin tur är sammankopplad med de olika enskilda delningstjänsterna. Alltså ett gränssnitt där jag kan koppla på de tjänster, både vad gäller utgifter och intäkter, som jag håller på att bolla med. 

GuestReady, a service for Airbnb hosts, doubles down on Europe with another acquisition | TechCrunch

GuestReady, a service that helps shared-economy hosts manage their business on Airbnb and other rental sites, is getting into expansion mode again after

Woshapp – biltvätten som kommer till din bil

En sån där självklar bekvämlighetstjänst är man hör talas om den (ja, jag stötte på den nu… verkar ha ett år på nacken). Woshapp: biltvätten som kommer till bilen istället för att bilen måste åka till biltvätten. 

Ungefär vanliga appbeställningsupplägget, sedan cyklar ”bilvårdaren” till din bil och tvättar den. Dessutom, enligt företaget själv, används 99 % mindre vatten än en normal biltvätt. Mindre vatten, oavsett. Vilket förstås också är en tidsenligt hållbarhetsvinkel. Finns även som företagstjänst. 

Frågan är när vi får se en bilbesiktningstjänst som kommer till bilen? Ja, när bilarna kan köra själv så är platsen lite mindre viktig – bilen kan åka iväg och göra sina ärenden medan du jobbar. Eller sover. Men fram till dess att det blir norm. 

(En mer allmän reflektion: en hög Göteborgsfaktor verkar vara lite krav för att starta techföretaget. Me like.) 

https://woshapp.se/

Har du lust att hjälpa till?
Gillar du mina digitala spaningar? Så pass mycket att du till och med skulle kunna visa uppskattning genom att betala en slant? Tryck här för att se hur du gör