Kategorier
Allmänt digitalt Digitalisering Ekonomi och finans Mobilt Spaningar

Digitala spaningar vecka 27 2020 – del 3

Vi la över 50 miljarder dollar i appar första halvan av 2020. Apples ökade integritetsskydd i iOS 14 kritiseras av annonsörer backade av Facebook och Google. Lululemon köper Mirror. Walmart förvandlar parkeringsplatser till drive in-biografer. Apple lanserar webbportal för Apple Card. Google Analytics börjar automatiskt filtrera bottrafik för app+webb-egendomar.

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

 

Mobilt

Vi la över 50 miljarder dollar i appar första halvan av 2020

Appekonomin fortsätter att växa så det knakar. Ny siffror från Sensor Tower bedömer att vi la över 50 miljarder dollar i appar under de första sex månaderna i år. 23,4 % mer än för ett år sedan. Det är en dessutom en snabbare ökning än året dessförinnan.

Totalt laddades det ner 71,5 miljarder appar och förstagångsinstallationerna ökade med 26,1 %.

Som vanligt är det Google Play som står för de flesta nedladdningarna – rätt rejält. 18,3 miljarder Appstore-nedladdningar mot Google Plays 53,2 miljarder. Dessutom ökade Android snabbare: 27,3 % ökning mot Appstores 22,8 %.

Och lika precis som vanligt: trots det så var det iOS-användarna som spenderade mest pengar. 32,8 miljarder för Appstore mot 17,3 miljarder för Google Play. Omvänt även tillväxtmässigt: Appstore +24,7 % mot Google Plays + 21 %.

Toppapparna intäktsmässigt: Tinder, Youtube och TikTok.

Visst, som vanligt omfattar inte Sensor Towers siffror tredjepartsappbutiker, så sannolikt rätt stort mörkertal. Men oavsett: apparna dominerar våra onlineliv allt mer. Och vi betalar allt mer i och för dem.

Global app revenue jumps to $50B in the first half of 2020, in part due to COVID-19 impacts | TechCrunch

Consumer spending on mobile apps and app installs grew significantly during the first half of 2020, in part due to the COVID-19 pandemic, according to new

iPhone 12 kan komma att säljas utan hörlurar – och laddare

När det är dags att börja spekulera kring nästa iPhone-modell så far allehanda mer eller mindre vilda rykten omkring. För ett tag sedan började det florera uppgifter om att iPhone 12 kan säljas utan hörlurar. Senaste dagarna har det ryktet fått sällskap av ett annat: att kartongen inte heller kommer innehålla någon laddare. Bara sladden.

Finns förstås allehanda spekulationsanledningar. Som att Apple vill få ner iPhone 12 på samma prisnivå som iPhone 11. Som att Apple vill tjäna mer pengar på att tvinga oss hosta upp mer pengar för ”donglar”. Som att den officiella anledningen skulle vara att det är bra för miljön.

Laddarryktet känns spontant rätt långsökt. Det är väl få människor som har haft för många mobilladdare i sitt liv. Hörlursuppgifterna känns mer troliga. Folk vill ha trådlöst och köper redan Airpods så det står härliga till.

Och just hörlurar har jag funderat på rätt länge. Jag har i princip aldrig använt de lurar som följer med mobilen (eller andra musikprylar dessförinnan). Har känts som ett rätt ordentligt miljöslöseri att skicka med lurar till mig.

Kuo: Apple will not include earbuds or charger in iPhone 12 box – 9to5Mac

Apple is set to be significantly slimming its packaging for its upcoming iPhone line. The analyst previously said that Apple…

 

Digitalisering

Apples ökade integritetsskydd i iOS 14 kritiseras av annonsörer backade av Facebook och Google

I och med nästa stora uppdatering av Apples mobiloperativ, iOS 14, så kommer Apple begränsa appars möjlighet att spåra användare ytterligare. Alla appar som vill spåra användare måste be om lov, vilket innebär en blaffig dialogruta som efterfrågar just tillstånd att spåra användare för marknadsföringssyfte. Vill apputvecklare inte kasta upp den dialogrutan så får man nöja sig med aggregerad, mer allmän information om användarna. Det gillar inte europeiska annonsörer.

Ja, eller det gillar väl inte annonsörer. Punkt. Enligt Reuters har 16 branschorganisationer gått ut och offentligt kritiserat Apples senaste initiativ. Och det de verkar kritisera Apple för är att de går längre än vad EU-regelverket kräver. Mer krasst så är annonsörerna oroliga att det extra godkännandesteget ska ”öka risken att användare vägrar bli spårade”.

Well, döh.

Det är med andra ord lite samma snömosargumentation som när branschen i Sverige ändrade sina riktlinjer till att godkänna reklamsamtal till mobiler så att kunder har möjlighet att tacka nej till erbjudande. Typ.

Med andra ord: det låter ungefär som de flesta branscher när en affärsmodell som fungerat väl länge helt plötsligt börjar krackelera. Där vanliga spontana reaktionen: klaga på den som sabbar till det.

http://www.iphonehacks.com/2020/07/apple-criticised-advertising-user-tracking-ios-14.html

Lululemon köper smartspegeltillverkaren Mirror

Träningsklädestillverkaren Lululemon har gjort ett techuppköp. Man köper smartspegeltillverkaren Mirror för en halv miljard dollar.

Visst är det ett litet sidosteg när ett klädföretag köper den här typen av hårdvarubolag, men numer ett väldigt, väldigt litet steg. Lululemon har redan sedan tidigare börjat sudda ut gränserna mellan sina kläder och själva ändamålet med kläderna, inte minst i sin flaggskeppsbutik där själva shoppingen nästan fått ta en baksätesroll. Likt det bland andra Nike och Adidas har gjort rätt länge så handlar det dels om att tjäna pengar på utövandet och dels på att skapa ett ekosystem som (fortfarande) primärt har som syfte att driva på klädförsäljningen.

Men att Lululemon nu köper Mirror är ändå lite annorlunda – och ett tecken i tiden. Man köper alltså ett företag som har hemmatränande som ett uttalat användningsområde.

Coronakrisen har sannolikt eldat på trender som kan påverka inte bara samhället i stort utan också våra hem. Som att tänka e-handelsleverans och hemmakontor redan när lägenheter och hus byggs. Jag misstänker att hemmagym i olika ambitionsnivåer också kommer hamna högre upp i priolistorna. Och därmed också öppna upp för ännu fler lösningar kring hur dessa så yteffektivt som möjligt kan integreras i hemmen.

Lululemon set to acquire home fitness startup Mirror for $500M | TechCrunch

Lululemon today announced plans to acquire home exercise startup Mirror for $500 million. The fitness apparel company noted its plans by way of a press

Walmart förvandlar parkeringsplatser till drive in-biografer

Vad gör man om man har en massa yta som inte används vissa delar av dygnet? Man ser till att aktivera ytan när den inte används till sitt primärändamål, förstås. Walmart har inlett ett samarbete med Tribeca som innebär att att ett stort antal Walmart-parkeringar omvandlas till drive-in-biografer.

Walmart står för ”lokalen” och Tribeca står för urvalet. Inte sprillans nya filmer, men precis som ungefär alla strömningstjänster: man satsar på gamla säkra kort som folk vill se.

Okej, nu är det här ett tidsbegränsat initiativ. Ja, åtminstone just nu. Augusti till oktober. Men det skulle förstås finnas potential att förlänga det här. Skulle kunna vara intressant för både Walmart och och Tribeca.

Några tankar: det är förstås ett bra exempel på hur detaljhandlare skulle kunna aktivera en rätt död yta till något betydligt livligare. Men med tanke på att parkeringsplatser förhoppningsvis kommer bli mindre relevanta i framtiden så kommer de kunna användas till annat. Och sist men inte minst: det här är ännu ett exempel på hur bion som fenomen håller på att förändras.

Biobranschen dödförklaras mest varje dag. Men jag tror bion har en väldigt ljus framtid. Att se film ihop på en fysisk plats. Men däremot lär en ”bio” inte vara samma sak i morgon som den är idag.

Walmart partners with Tribeca to turn 160 store parking lots into drive-in theaters | TechCrunch

Just ahead of the Fourth of July weekend, Walmart announced a partnership with Tribeca Enterprises (most notably the purveyors of the film festival of the

Även Tour De France får en virtuell version i år

Ha. Efter det att diverse Formel 1- och Formel E-lopp avgjorts virtuellt istället för ”på riktigt” (lex corona) så är det klart att även cykelvärlden gör samma sak. I år kommer Tour De France-cyklisterna få mötas på distans, via träningsspelet Zwift.

Okej, nu ersätter det inte det riktiga loppet, som har skjutits fram till slutet av augusti, men man passar på att ge cyklisterna något att göra fram till dess, typ.

Och gränsen mellan e-sport och ”riktig” sport suddas ut allt mer.

Professional cyclists will compete in a virtual Tour de France

The virtual tour will have a side event for amateurs called the Virtual l’Etape du Tour de France. Zwift and ASO, the real-life Tour de France organizer, want the event to have a celebratory atmosphere. Enter Zwift. Will Zwift racing ever supplant the real-life Tour?

 

Ekonomi och finans

Apple lanserar webbportal för Apple Card

Nästa givna steg för Apple: man lanserar en webbportal för Apple Card. Ett ställe där man kan få koll på sina Apple Card-transaktioner på ett samlat ställe – utanför iPhonen.

Apple säger visserligen att ”the full Apple Card experience is designed for iPhone”. Med andra ord finns inte all funktionalitet i webblösningen. Men att Apple tar ett rätt stort steg mot att koppla loss även Apple Card-tjänsten från Apples egen hårdvara – och därmed Apples trädgård.

Fortfarande är Card förstås extremt hårt kopplat till Apples hårdvara. IPhonen i synnerhet. Men det finns trots allt inget som säger att ett Apple Card inte skulle kunna vara ett kreditkort även för Android-användare.

Ännu en Apple-tjänst som kan leva på egen hand, alltså. Och som har som sekundäragenda (primäragenda?) att driva sina användare till fler Apple-tjänster. Apple Card med en Android? Bra cashback. Apple Card med en iPhone? Bättre cashback.

Apple launches an online portal for Apple Card account holders | TechCrunch

Apple today has launched an online portal for its Apple Card credit card, allowing account holders to manage their balances, view statements, schedule

Apple lägger med Exxon Mobil till sin högsta cashbacknivå för Apple Card

Apple fortsätter bygga upp sitt eget Apple Card-ekosystem. Nu går det att handla med sitt Card på över 11 000 Exxon Mobil-bensinstationer över hela USA och få den högsta cashbacknivån. 3 % tillbaka av köpesumman.

Treprocentsnivån var från början bara för köp från Apple själva, men sakta men säker har Apple bjudit in fler premiumpartners. Fortfarande bara en handfull företag, men det säger en del om Apples långsiktiga plan för Apple Card.

Det extra sköna i sammanhanget är förstås att techårtiondet, 2010-talet, i princip inleddes i och med att Apple klev upp till toppositionen i listan över världens högst värderade börsbolag. När ett techbolag knuffade ner ett oljebolag. Och det oljebolaget var förstås just Exxon Mobil.

På sätt och vis en händelse som nästan känns som en tanke. Exxon var inblandade när Apple gick från datorföretag till mobilföretag och är nu alltså med igen när Apple håller på att ta nästa stora steg som företag: från hårdvarubolag till tjänstebolag.

3% Daily Cash With Apple Card Now Available at Over 11,500 Exxon and Mobil Gas Stations Across U.S.

ExxonMobil today announced that it is the first U.S. gas station chain to offer 3% Daily Cash to customers who pay with an Apple Card using Apple Pay…

 

Övrigt

Google Analytics börjar automatiskt filtrera bottrafik för app+webb-egendomar

Uppdatering av Google Analytics. Från och med nu kommer bottrafik automatiskt att filtreras bort. Det kommer inte bli möjligt att se hur mycket av trafiken som är bottrafik och det kommer dessutom inte gå att stänga av den här inställningen. Åtminstone inte om man använder sig av app+webb-egendomar – det är nämligen den här typen av Analytics-egendomar det kommer gälla.

Google Analytics Filters Bot Traffic From App + Web Properties

Google is now automatically excluding bot traffic from App + Web properties in Google Analytics.

 


Prenumerera på mitt nyhetsbrev

Jag gillar Olas digitala spaningar!

Gillar du det jag gör? Visa gärna din uppskattning genom att donera lite pengar. Det hjälper till att betala för webbhotell och andra kostnader.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *