Kategorier
Artikel Ekonomi och finans Sociala medier

9 insikter från Amazons, Apples, Facebooks och Googles coronakvartalsrapporter

I veckan var det dags för Amazon, Apple, Facebook och Google att redovisa hur det gick finansiellt Q2. Alltså hur de fyra företagen klarat coronakvartalet. Jag har jämfört rapporterna och kommit fram till 9 saker som är lite extra intressanta. Dessutom en jämförelse mellan Google, Facebook, Twitter, Snap och Pinterest.

I onsdags var VD:arna för Amazon, Apple, Facebook och Google för första gången (virtuellt) samlade i en och samma utfrågning i amerikanska kongressen. Dagen efter var det dags för samma fyra bolag att nästan samtidigt komma med de ekonomiska rapporterna för årets andra kvartal (här hittar du mina genomgångar av respektive rapport).

Att fyra av världens (just nu) fem största börsbolag droppar sina rapporter samtidigt är en smått historisk händelse. Det, plus att rapporterna handlar om tre av de värsta månader som världen har upplevt i modern tid, gjorde att jag jämförde rapporterna med varandra. Här är nio insikter jag kom fram till.

1. Googles omsättning minskade för första gången någonsin

Under Q1, eller egentligen under mars, så stängde världen ned rätt unisont. Det slog hårt inte minst mot annonsverksamheten. Med andra ord: dåliga nyheter för världens två annonseringsjättar Google och Facebook.

Däremot blev utfallet för de två företagen rätt olika. Facebook gjorde sitt näst bästa kvartal någonsin medan Google slog till med ett mindre roligt rekord: för första gången sedan starten minskade Googles omsättning.

Diagram som visar utvecklingen för Googles omsättning mellan 2016 och 2020.

Allt var dock inte misär för Google. ”Other bets” (Googles experimentverkstad som Loons internetballonger) minskade som vanligt men både Cloud, Googles molntjänstverksamhet, och ”Other”, där vi hittar saker som prenumerationer och hårdvara, ökade. Plus 25,6 % för Other och 43,2 % för Cloud. Problemet var dock att annonseringen tog sig en rejäl smäll. Minus 8,1 %. Och det var mer än Cloud och Other ökade sett till pengar. Annonsverksamheten – som förstås mestadels är sökordsannonserna – minskade med hela 2,6 miljarder dollar.

För Facebook blev det istället en uppgång med 1,7 miljarder dollar. Även för Facebook ökade ”Other” (hårdvaror från Oculus och Portal) betydligt mer än annonseringen, plus 45,2 %. Förstås viktigt i sig för Facebook, men Other står fortfarande för typ ingenting alls av den totala omsättningen.

Facebook-annonseringen ökade med 10,7 %, vilket kanske inte är hysteriskt mycket. Men det är bättre än motsvarande period 2018 (10,6 %) och inte jättelångt efter 2019 (12 %). Det är en rätt rakt fallande ökningskurva för omsättningen, vilket förstås kan vara ett problem i sig, men att det här hände under kriskvartal som dessutom drogs med lite annonsbojkott precis i slutet är ett rejält styrketecken.

Nu är det fortfarande en diff mellan tappen för Google på 2,6 miljarder och Facebooks ökning med 1,7 miljarder, så en rätt stor summa lämnade alltså annonsmarknaden under Q2. Men om man vill: det företag drog in på under kvartalet var sin sökmotorannonsering, inte sin Facebookannonsering.

2. Amazon omsatte mest, men Apple stod för största vinsten

Det här är egentligen ingen ny insikt, men jag tänkte att det ändå är lite kul att visualisera pengarna som skyfflas runt i de fyra bolagen. Amazon omsätter som vanligt överlägset mest, men Apple står för den största vinsten sett till pengar.

Faktum är att Apples vinst var större än de sammanlagda vinsterna från Amazon och Facebook.

Visst är skyhög vinst inget självändamål – pengarna kan ju investeras i företaget igen på olika sätt – men fortfarande en rätt intressant jämförelse.

3. Facebook stod procentuellt för störst vinst

Den här överraskade mig däremot lite mer. Att Apple är en skenande vinstmaskin har jag (och typ… väldigt många andra) haft koll på länge. Men om vi sätter vinsten i relation till omsättningen så är Apple bara snäppet före Google. Och det som förvånade mig mest: Facebook leder rätt överlägset i den här kategorin. Facebook är alltså rejält mycket bättre än de andra tre på att behålla de pengar som rullar genom företaget.

Återigen: att bara titta på vinsten utan kontext är vanskligt, men även här: lite kul insikt.

Diagram som visar vinst som procentandel av omsättningen Q2 2020 för Amazon, Apple, Facebook och Google4. Amazon gjorde sin bästa kvartalsvinst någonsin

Med det sagt så hade Amazon sitt vinstmässigt bästa kvartal någonsin. 5,243 miljarder dollar in på bankkontot. Det är en fördubbling jämfört med motsvarande kvartal 2019. Faktum är att Amazons vinst nästan var lika stor som de två föregående kvartalen tillsammans. Och då är Q4 ett kvartal som innehåller Black Friday, Cyber Monday och jul. Om något ett tecken på hur ruskigt stark e-handeln har varit under coronakrisen.

Diagram som visar förändringen för vinsterna Q2 2020 för Amazon, Apple, Facebook och Google

Även Facebook dubblade faktiskt sin vinst jämfört med 2019. Men Q2 2019 hade varit högre om inte för en tvåmiljarderbot som Facebook betalde då. Så rensat för ökade Facebooks vinst Q2 2020 med mer beskedliga 13 %. Men det är oavsett en större ökning än omsättningen, så Facebook har alltså blivit snäppet ännu bättre på att behålla pengarna som kommer in i företaget.

Värre däremot för Google. Omsättningen minskade alltså med 1,7 % (totalt) eller 8,1 % (bara annonseringen). Men vinsten backade hela 29,3 %. Google tappade alltså nästan en tredjedel av sin vinst under kvartalet.

5. Facebooks och Amazons vinster var nästan exakt lika stora

Amazons omsättning var fem gånger så stor som Facebooks. Däremot var vinsten för båda bolagen nästan exakt lika stor. 5,243 miljarder för Amazon och 5,178 miljarder för Facebook.

Nu är inte det här första gången det händer. Snarare det omvända. Faktum är att med undantag för Q1 2019 så är det andra gången åtminstone senaste decenniet som Amazons vinst är större än Facebooks. Och Q1 2019 drogs även det ned av en miljardbot för Facebook, annars hade Facebooks vinst även det kvartalet varit större än Amazons.

6. Facebooks omsättning kommer allt närmare Googles

Googles omsättning Q2 (och överlag) är dubbelt så stor som Facebooks. De senaste åren har glappet mellan världens två annonsgiganter dessutom ökat. Google har alltså lämnat Facebook allt längre bakom sig.

Men de tre senaste kvartalen har Facebook så stadigt knaprat sig närmare Google. Visst är det som sagt var fortfarande en rejäl klasskillnad, men faktum är att vi behöver gå tillbaka till Q1 2018 för att hitta en mindre skillnad mellan de båda bolagens omsättningar.

Diagram som visar skillnaden i omsättning mellan Facebook och Google Q1 2016 till Q2 2020

Och då står Google något mindre på bara ett annonsben än Facebook. Båda bolagen har annonsering, hårdvara och betaltjänster – men i Facebooks fall är allt utom annonseringen i praktiken noll. Däremot storsatsar Facebook just på de här två segmenten. Från otroligt låga nivåer, men här finns potentiellt en jättehävstång tillväxtmässigt. Om Facebook bara vågar släppa annonssargen lite mer.

7. Omsättningen för Apples tjänster närmar sig Facebooks totala omsättning

Att Apple är mitt uppe i en omställning från hårdvarubolag till tjänstebolag är inget nytt. Services, där saker som framförallt Appstore och Apple Music men även de nyare tjänsterna som Pay, TV+ och Arcade, har ett tag nu står för väldigt stor del av Apples tillväxt.

Det här året hamnade tillväxten för Services däremot först på tredje plats bland Apples intäktssegment (framförallt var det Macens starka tillväxt som knuffade ner Services). Apples tjänster gjorde däremot sitt bästa kvartal någonsin med intäkter på 13,2 miljarder dollar. Det gör att Services på egen hand börjar komma allt närmare Facebooks totala intäkter (18,69 miljarder). Omsättningen för Services växer dessutom snabbare än Facebooks omsättning (14,8 % jämfört med 10,7 % senaste kvartalet).

Lägger vi sedan ihop Services och Wearables, Home & Accessories (Apples mindre men mer snabbväxande hårdvarusegment som Watch och Airpods) så landar den totala omsättningen för dessa på 19,7 miljarder dollar. Alltså mer än Facebooks hela omsättning.

Frågan är förstås hur stort Services kan bli. Jag spekulerade kring det i artikeln Kommer Apples tjänster omsätta mer än iPhone om bara några år?

8. Instagram kan omsätta mer än Youtube

Sett till volym är förstås annonserna i Googles egen sök företagets överlägset största intäktskälla och står för 84 % av annonspengarna. Men sett till tillväxt är Youtube företagets stora stjärna. Det var också därför som Google för första gången bröt ut Youtube-annonsintäkterna från och med Q1-kvartalsrapporten – för att visa hur bra Youtube växer när sökannonseringen planar ut.

Totalt omsatte Youtube 3,8 miljarder dollar Q2, eller ungefär 13 % av de totala annonsintäkterna (sen tillkommer prenumerationer, men dessa särredovisar inte Google – vilket vi kan anta betyder ”inte särskilt mycket”). Hur står det sig mot intäkterna för Instagram?

Svaret är: det har vi ungefär ingen aning om. Facebook klumpar ihop all sin annonsering, oavsett plattform. Men däremot kan man leka lite med de siffror som har figurerat.

I början av året kom uppgifter om att Instagram under 2019 kan ha omsatt 20 miljarder dollar – eller 28 % av Facebooks totala intäkter (som i praktiken är samma sak som annonsintäkterna). Använder vi samma förhållande på Q2 så skulle det betyda att Instagram omsatte strax över 5 miljarder dollar. Helt utan grund gissar jag dessutom att Instagram växte snabbare än Youtubes 8 %.

9. Twitter och Google drabbades hårdast av coronakrisen, Facebook, Snap och Pinterest växte

En bonusinsikt: eftersom även Twitter, Snap och Pinterest senaste tiden har visat sina coronakort så gjorde jag en jämförelse med dem. Här har jag bara tittat på annonssidan, dvs. inte hela omsättningen för de företag som har andra intäkter. Ja, åtminstone de som har särredovisat sina annonsintäkter (för Snap och Pinterest vet jag inte, men misstänker att eventuella andra intäkter är i det stora hela små).

Här kan man titta på framgångar och motgångar på lite olika sätt.

Tittar vi på total omsättning så spelar Google och Facebook förstås i två helt olika ligor. Det är dessutom helt snurriga belopp vi pratar om. Twitters annonsverksamhet syns knappt i diagrammet, men motsvarar över en halv miljard dollar. Det är nästan 4,5 miljarder kronor det.

Diagram som visar omsättningen Q2 2020 för Google, Facebook, Twitter, Snap och Pinterest

Men stora värden gör också att det blir stora belopp när det går upp eller ned. Tittar vi på hur det gick för bolagen i reda pengar jämfört med för ett kvartal sedan så är Google förstås det stora sänket. Googles annonsomsättning backade totalt med 2,6 miljarder dollar under kvartalet – vilket som synes rymmer uppgångarna för Facebook, Snap och Pinterest.

Diagram som visar förändringen i omsättning Q2 2020 för Google, Facebook, Twitter, Snap och Pinterest

Om vi dessutom tar på oss procentglasögonen så får vi ytterligare en annan bild. Här är istället Twitter den stora förloraren. Över en femtedel av annonsintäkterna försvann. I andra änden av skalan är det istället Snap som är den stora vinnaren. 17 % bättre än 2019, mitt under en coronaannonskris, är ett rejält styrketecken för minstingen i sällskapet (åtminstone sett till användare). Nästan dubbelt så hög ökning som Facebook och fyra gånger bättre än Pinterest.

Diagram som visar procentuella förändringen i omsättning för Google, Facebook, Twitter, Snap och Pinterest


Prenumerera på mitt nyhetsbrev

Jag gillar Olas digitala spaningar!

Gillar du det jag gör? Visa gärna din uppskattning genom att donera lite pengar. Det hjälper till att betala för webbhotell och andra kostnader.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *