Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.
Övriga delar i veckans sammanställning
Detaljhandel/e-handel
Amazon Prime har nu över 200 miljoner medlemmar
I slutet av förra veckan skickade Jeff Bezos ut sitt sista brev till aktieägarna som VD för Amazon. Med tanke på hur det går för Amazon just nu så kan vi rätt lugnt konstatera att Bezos lämnar med flaggan i topp när han under nästa kvartal lämnar över VD-stafettpinnen för företaget han grundade. Som att Amazon Prime precis har passerat ännu en milstolpe: Amazons lojalitetsprogram+ har nu över 200 miljoner medlemmar globalt.
Det i sin tur innebär att Prime fått 50 miljoner nya medlemmar bara senaste året. Eller om man så vill: en fjärdedel av alla Prime-medlemmar tillkom under 2020. Ifall någon fortfarande undrar om e-handel och digitala innehållstjänster verkligen hade ett så bra 2020.
Vi kan väl också konstatera att Prime har haft en rejäl hockeyklubba överlag senaste åren. Det tog Amazon 11 år att skrapa ihop sina första 100 miljoner Prime-medlemmar. Det tog 3 år för nästa 100 miljoner. Det är inte omöjligt att nästa 100 miljoner kommer på halva den tiden, alltså inom 1,5 år.
https://www.theverge.com/2021/4/15/22385370/amazon-prime-subscription-jeff-bezos-2020-shareholders-letter
Amazon kan vara på gång att rulla ut en tjänst för hemmamontering av möbler
Uppgifter om en ny Amazon-tjänst: få dina beställda möbler monterade hemma i din bostad så att du slipper göra det själv. Liknande det som exempelvis Ikea erbjuder, alltså. Men inte bara det: om du inte är nöjd med resultatet när möblerna har monterats så kan du låta budet köra tillbaka dem direkt.
En rätt given tjänst om man säljer möbler i platta paket. Betala lite extra för att slippa jobba (och framförallt slippa svära därför att du inte förstår monteringsinstruktionerna eller därför att du inte tyckte att du behövde läsa dem alls). Så ännu ett sätt att sälja på kunder värdeökande tilläggstjänster, alltså. Men inte bara det: det är samtidigt ännu ett försök från Amazon att få ner returkostnaderna.
Amazon drivers may soon build the furniture you purchase
Amazon may soon offer a service where drivers both deliver and build the furniture you purchase in a bid to compete with Wayfair.
Amazon öppnar egen skönhetssalong
Kommer Amazon öppna en egen skönhetssalong? Men det är väl klart att Amazon kommer att öppna en egen skönhetssalong. Därför att 2021.
Nu handlar det förstås inte om att Amazon öppnat sin egen salong för att dra in högvis med pengar i morgon, utan om att Amazon har öppnat ett nytt labb för att ”kunna testa nya tekniker”. Tekniker kopplade till friser- och skönhetssalonger alltså. Givetvis inklusive saker som AR-lösningar för att exempelvis kunna virtuellt testa hårfärger och sedan skanna QR-koder för att köpa och betala. Den stora skillnaden är att det här är ett internt testlabb där allmänheten är välkommen.
Amazon gör alltså en Alibaba eller en JD.com. Men Amazon gör också en Amazon. Det var precis så här som Amazon Go-konceptet, alltså Amazons obemannade butiker, började. Och Amazons övriga, fysiska butikskoncept under egen flagg. Med andra ord: även om Amazon uttalat säger att det handlar om en publik testverkstad och att de inte har några planer på att öppna fler salonger så, tja, vi ska nog verkligen inte utesluta att Amazon kommer att skala upp det här till ett eget verksamhetsområde på sikt.
Jag skulle till och med gå så långt som att säga att det är rätt troligt, även om det inte kommer handla om en salong i vartenda gathörn.
https://techcrunch.com/2021/04/20/amazon-is-opening-a-london-hair-salon-to-test-ar-and-other-retail-technologies/
Amazons handflateavläsningsteknik kommer till Whole Foods
När man pratar om Amazons fysiska butiker är det lätt att glömma det största konceptet av dem alla: jätteuppköpet Whole Foods. Inte bara för att det är det enda av butiksformaten som inte, mot kund åtminstone, har ”Amazon” i namnet. Men också för att Whole Foods överlag ligger lite vid sidan om. Inte minst teknikdelningsmässigt. Men nu tar Amazon ännu ett litet steg för att ändra på det: Whole Foods-butikerna får Amazons handflateavläsningslösning.
Det är ungefär vad det låter som: skanna din handflata för att identifiera dig. Ett steg mittemellan Amazon Gos helt osynliga identifiering och vanlig butikshantering med kassapersonal. Ett steg som förstås ligger helt rätt i tiden med sin kontaktlöshet och som också är ett steg mot att helt slippa att ta med sig någon annan hårdvara än den egna kroppen för att identifiera sig och betala.
Och likt Amazons övriga tekniker för fysiska butiker så kommer Amazon att erbjuda även handflateavläsningen till andra butiker och kedjor på sikt.
Amazon is bringing its palm-reading payment tech to Whole Foods stores
Amazon’s contactless payments are making a significant expansion to Whole Foods Market stores.
Amazon kan vara på väg att bli Storbritanniens sjätte största dagligvarukedja
Pratar vi Amazon här hos oss – ja, mest överallt – så handlar det fortfarande mest om e-handel som e-handel sett ut sedan Amazon startade. Ja, nu gör Amazon förstås mer och mer annat än det som handlar om att sälja fysiska produkter, men om vi håller oss till ”e-handels-Amazon” så är det fortfarande rätt mycket bilden. Men Amazon satsar allt mer på att bli en storspelare inom ett segment som alltjämt är rätt nytt för Amazon: livsmedel. Nu kommer en rapport som säger att Amazon kan vara på väg att bli Storbritanniens sjätte största dagligvaruhandlare.
Vilket… kanske känns sådär upphetsande. En sjätteplats ger sällan upphovs till parader. Men det är en viktig bit i det långsiktiga pussel som Amazon lägger just nu inom ett område som blir allt hetare inom just e-handeln. Ja, eller rättare sagt ”handeln” – alltså bortom det uppdelat fysiska och digitala.
En anledning till att Amazon kan vara på väg upp i Storbritannien är enligt artikeln att demografin förändras (döh). Mer specifikt att de etablerade kedjorna förlorar sina äldre, mer lojala kunder och mer och mer ersätts av ”yngre generationer och mer ekonomiskt starka kunder som allt mer värdesätter bekvämlighet före pris”.
Nu lär det förstås inte vara riktigt så enkelt. Det vi snarare ser överlag inom detaljhandeln är att polariseringen ökar: lågpriskedjorna och premiumhandlare går allt bättre medan mellansegmentet får det allt svårare. Och Amazon håller på att bygga upp sin livsmedelsverksamhet – både den digitala och den fysiska – för att täcka båda de här positionerna.
Amazon could soon overtake Co-op to become UK’s 6th largest grocer – Latest Retail Technology News From Across The Globe – Charged
Amazon could soon become the sixth largest grocer in the UK as it becomes a ”double threat with the launch of Amazon Fresh”.
Amazon kommer låta en algoritm sköta arbetsuppgiftsrotationer för lagerarbetare
För någon vecka sedan avslutades en väldigt viktig omröstning för Amazon. När arbetarna vid ett av Amazons lager röstade om att starta en fackklubb eller inte. Och när alla rösterna hade räknats blev det som Amazon ville – och som företaget allt mer aggressivt lobbade allt och alla för: det blev inget ja till facklig organisering. När Jeff Bezos i sitt sista brev aktieägarna som VD för Amazon konstaterar att Amazon måste bli bättre på att ta hand om sina arbetare så ekar det lite ihåligt.
När Bezos i samma brev dessutom glatt presenterar en lösning på hur man ska få ner skadorna på sina lagerarbetare så känns det inte direkt som att humankapitalet är högprio för Amazon. Hur ska Amazon få ner skador orsakade av monotona arbetsuppgifter? De tänker låta en algoritm hålla koll och se till att arbetare får arbetsuppgifter som belastar olika kroppsdelar.
Visst. Förstås ett steg i rätt riktning. Men att sänka timbetingen och därmed minska de monotona stressmomenten verkar bevisligen inte ligga på bordet.
Känns med andra ord lite som Facebooks och Googles vilja att till sist betala för nyhetsinnehåll: försök att ta fram lösningar som ska göra regleringsmyndigheter på tillräckligt bra humör så att de inte ska behöva ta tag i det som förmodligen är grundproblemet.
https://thenextweb.com/news/amazon-algorithm-keeps-warehouse-workers-working-jeff-bezos
H&M lånar ut kläder gratis för jobbintervjuer
Ännu ett intressant nytt kläddelningsinitiativ, den här gången från H&M: låna kläder i ett dygn – så att du kan ”göra ett kraftfullt första intryck”. Kostnad: gratis.
Du har 24 timmar på dig att använda kläderna och lämnar sedan in dem i förbetald påse till kemtvätt. Tjänsten rullades ut i Storbritannien i förra veckan och kommer till USA nästa månad.
Med andra ord försöker H&M dra sitt strå till pandemistacken. Ja, inte bara för det, men arbetslöshetsvågen under 2020 lär vara en rätt stor anledning att tjänsten kommer nu.
H&M Is Letting Customers Rent Suits for Free for Job Interviews — Here’s What to Expect | Entrepreneur
The retail giant is making it easier for job applicants to make a great first impression during their interviews.
Tokopedia och Gojek går ihop i jätteaffär på e-handelsområdet
Så har en affär som varit på gång ett tag till sist blivit av. E-handelsföretaget Tokopedia och bildelningsbolaget Gojek går samman i ett nytt bolag: GoTo. I en affär värd 18 miljarder dollar.
Vilka är Tokopedia och Gojek kanske du undrar? Indonesiens Amazon och Uber. Ja, Gojek är dessutom en allt-i-allo-superapp som har betydligt fler tjänster än bara mobilitet. Tänk WeChat eller Meituan på indonesiska. De båda företagen har dessutom haft rätt många överlappande tjänster och har enats om att skulle vara smartare att gå ihop än att fortsätta slåss om samma kunder.
18 miljarder är en hel del pengar förstås, men i de här sammanhangen… not so much. Att bry sig om ett samgående i ett land på andra sidan planeten som inte är Kina kanske också känns sådär relevant. Men sydostasien är förmodligen 2020-talets hetaste tillväxtmarknad. Indien först och främst, men även de övriga länderna. Inte minst Indonesien – världens befolkningsmässigt fjärde största land. När två av de största onlineföretagen (Gojek var dessutom landets första startup värd över 10 miljarder dollar) i ett av världens största länder tillsammans ”bara” är värda 18 miljarder dollar, ja, då säger det en hel del om tillväxtpotentialen som finns där.
Och den potentialen vill många andra ha del av. Det är därför som vi i investeringslistorna för de båda företagen hittar namn som Google, Alibaba, Softbank, Sequoia, PayPal, Visa och Facebook. (Och ja, Facebook och Google är båda delägare i Gojek – och kommer med andra ord båda också bli delägare i nya GoTo.)
https://insideretail.asia/2021/04/20/tokopedia-and-go-jek-to-become-goto-in-us18-billion-merger-deal/?1
Strömmade medier
Apple kommer ta 30/15 % i avgift för den nya podcastprenumerationen
Mer information om den nya podcastprenumeration som Apple presenterade igår: Apple kommer använda Appstore-modellen även för betalpoddarna. 30 % i ”podstoreavgift” som sjunker till 15 % från och med år två. Det blir upp till poddarna att sätta priset: från 49 cent och uppåt. Alltså runt 4 kronor här hos oss.
Apple will let podcasters sell subscriptions and keep a cut for itself
Apple hasn’t tried to make a business out of podcasting until now. Will you pay?
Amazon la 11 miljarder på digitalt Prime-innehåll 2020, 41 % mer än 2019
Åhejåhå. Vi kan väl lugnt konstatera att det digitala innehållskriget blir allt blodigare. I förra veckan summerade Amazon hur mycket de lagt på video och musik för sina Prime-tjänster under 2020: 11 miljarder dollar. 41 % mer än under 2019.
Nu handlar det dock inte om originalinnehåll utan om de totala kostnader som krävts, exempelvis betala licensavgifter för visst innehåll. Men det är fortfarande… rätt mycket pengar. Med tanke på att ”subscription services” drog in sisådär 24-25 miljarder dollar för Amazon under förra året så innebär det att Amazon nästan betalade hälften av det för att se till att det faktiskt finns något att prenumerera på.
Dessutom är det värt att notera att intäkterna för prenumerationstjänsterna ökade med 35 % för helåret 2020. Med andra ord ökade kostnaderna mer än intäkterna. Även om det är lite vanskligt att jämföra rakt av så ser vi hur viktigt digitalt innehåll är för Amazon långsiktigt.
Amazon Spent $11 Billion on Prime Video and Music Content in 2020, up 41% From Year Prior
Amazon spent a cool $11 billion on TV series, movies and music for Prime last year, an increase of 41% from $7.8 billion in 2019.
Spotify kommer använda sin röstyrningsfunktion för att rikta annonser
För någon vecka sedan presenterade Spotify sin egen aktiveringsfras, otippat nog ”Hey Spotify”. Funkar alltså på samma sätt som triggerfraserna för Alexa, Assistant, Siri och övriga: säg Hey Spotify för att kunna styra appen med din röst. Lite bökigare än de operativspecifika assistenterna, förstås, i och med att du måste ha Spotify-appen aktiv för att det ska fungera (så förmodligen är det mest riktat mot mer Spotify-hårdvara, som nyligen lanserade Car Thing). Och nu meddelar Spotify att jodå, de kommer använda röstfunktionen för att rikta annonser.
Det här blir än mer intressant att notera med tanke på att Spotify nyligen breviljades ett patent som handlar om ”igenkänning av röstmönster”. Som att Spotify kan identifiera kön, ålder, accent och känslolägen. Sammantaget kan de användas för att triangulera vem du är. Spotify säger att de bara lyssnar och samlar in aktiveringsfrasen plus kommandot efter. Alltså bara några sekunder. Men det skulle förmodligen räcka för att kunna skapa en röstprofil. Även för stunden – som att höra att du är ledsen, arg eller stressad.
Ett patent behöver förstås inte betyda att det är en teknik som kommer att lanseras, men sammantaget känns det helt klart som att Spotify sannolikt har åtminstone en ambition och en plan.
Spotify explains how its voice assistant uses your data
Spotify has outlined how its ’Hey Spotify’ voice assistant works, including how it uses your data.
IoT – internet of things
Amazon försökte få en tillverkare av smarta hemmaprylar att dela användardata med Amazon
Så ser det ut som att Amazon ännu en gång har kommits på med byxorna nere. Åtminstone enligt en rapport från Wall Street Journal. Den påstår att Amazon försökte få Ecobee att dela användardata med Amazon.
Vad är Ecobee? Ett företag som tillverkar smartprylar för det uppkopplade hemmet. Saker som kameror och sensorer. Och Amazon ville alltså att väldigt gärna att Ecobee skulle dela användardata med dem. Så pass gärna att Amazon enligt WSJ hotade ”Ecobees möjligheter att sälja sina produkter via Amazon” om de inte gick med på upplägget. Och vi pratar alltså inte om data från försäljningen via Amazon, utan data som smartprylarna samlar in om användarna och deras hem.
Som artikeln konstaterar kan det förstås delvis handla om att Ecobee var oroliga att Amazon skulle använda informationen för att ta fram egna, konkurrerande produkter (som Amazon har gjort i andra produktkategorier). Men Ecobees främsta argument till att vägra gå med på det Amazon ville var att det skulle vara ”att svika sina kunders förtroende”.
Och, well, det är väl en väldigt diplomatiskt omskrivning.
Det visar också hur besatta Amazon är att bli en maktfaktor i våra hem. Och, ja, det säger förstås också andra saker om Amazon.
Amazon tried to coerce Ecobee into collecting private user data, the WSJ reports
According to a report from The Wall Street Journal, Amazon used its power as a retail player to try to coerce smart home device maker Ecobee into collecting more data. This, along with many other reports like it, raises antitrust concerns about the tech giant.
Apples AirTag kommer (nästan) fungera med Android
Fler uppgifter om Apples AirTag. Mer specifikt om vilka mobiler som kan användas för att spåra AirTags. Det visar sig att, jodå, det funkar även med äldre iPhones. Och Android-telefoner.
AirTag funkar för alla mobiler som har ett NFC-chip. Så om du har tappat bort en AirTaggad pryl så kan även Android-mobiler hjälpa till att hitta den. Om någon med en Android hittar en AirTag kan hen, precis som en iPhone-ägare, blippa taggen och få upp en länk med ett ”ett personligt meddelande”. Exempelvis om vem som äger taggen. Men bara om ägaren har satt taggen i Borttappad-läge.
(Ska vi slå vad om att hackare kommer lägga ut AirTags med förhoppningen om att någon blippar dem, trycker på länken och därmed släpper in malware eller annat otäckt? Ännu en potentiell IoT-säkerhetsrisk alltså.)
Så visst. AirTag är väl fortfarande inte riktigt valet för Android-användare (då lär Tile eller Samsungs motsvarighet funka betydligt bättre), men ökar det potentiella spårningsnätverket för AirTag. På gott och ont.
Apple’s AirTags will work with Android… sort of
A tap of an Android phone will tell you a lot of information about the AirTag’s owner… if the owner allows it.
Apples nya Center Stage-funktion kommer stödja tredjepartsappar
Det här hade jag faktiskt utgått från, men nu verkar det oavsett vara bekräftat: Apples nya Center Stage-funktion kommer ha stöd för tredjepartsappar.
Center Stage är en funktion som kommer i och med nya iPad Pro som presenterades hela dagen och är ungefär det som finns hos andra smartprylstillverkare: stöd för att kameran kan hålla den som pratar i fokus när hen går omkring. Dessutom även zooma ut automagiskt om den som pratar simmar ur bild. Tänkt att kunna användas exempelvis när någon presenterar framför en whiteboard.
Och funktionen kommer alltså kunna API-byggas in i andra tjänster, som Zoom och Teams.
iPad Pro ’Center Stage’ Camera Feature Will Support Third-Party Apps
Apple’s newly announced M1 iPad Pro models boast a new video calling feature called Center Stage, which uses machine learning to automatically…
Drönare skapar en flygande QR-kod som annonstavla ovanför Shanghai
Såååå…. det här är rätt coolt. Och så jäkla rätt tänkt. En flygande annonstavla ovanför Shanghai. I formen av en gigantisk och därmed skanningsbar QR-kod. Skapad av en massa drönare.
Stortavlor 2.0 i en mashup med gamla hederliga flygplansreklamsbanderoller, alltså. Och en lösning som med andra ord kan programmeras om on the fly (hoho). Möjlighet att sälja reklamslotar på samma sätt som i andra reklamformat, där drönarna helt enkelt skapar olika QR-koder.
Inte så att det här kommer att bli Minority Report-vardag i morgon (ens i Kina), men det är inte omöjligt – till och med sannolikt – att vi här ser början på något som kommer bli ett rätt vanligt annonsformat. Om än kanske i lite mindre, lokalanpassade format. Och förstås inte bara i formen av QR-koder.
Hur det gick till att drönarskapa QR-koden.
AI – artificiell intelligens
EU presenterar GDPR för AI
Senare idag kan det vara dags för EU att presentera ett nytt lagförslag: ett GDPR för AI. Alltså reglering för hur olika slags AI-teknik får användas. Och kanske framförallt INTE användas.
Här finns saker som förbud mot överdrivet bred övervakning (inklusive att följa individer och aggregera och samköra fysisk övervakningsdata och andra datakällor), särskilda tillstånd för ansiktsigenkänningssystem på offentliga platser, ”Inforutor” som informerar när någon interagerar med AI-teknik om det inte är väldigt uppenbart, nytt unionsövergripande ”AI-råd” och ny tillsyns för särskilt ”högrisk-AI” (saker som teknik som kör bilar eller som kan ”påverka någons livsuppehälle”, som rekrytering, domslut och kreditbedömning).
Och kanske mest intressant av allt är att det också verkar bli aktuellt med ett förbud mot ”sociala kreditpoäng”. Alltså när någons kreditvärdighet bedöms inte bara på saker som inkomst och lån, utan även ”socialt beteende eller predikation baserat på personlighetsdrag”. Åtminstone om man använder AI-teknik för det ändamålet. Om man så vill: ett förbud mot det som håller på att rullas ut som del av vardagslivet i Kina.
Visst, nu är det mer komplext än så och en rak jämförelse blir haltande. Men det är oavsett intressant att EU, vad det verkar, har tagit med det som del av det sannolikt kommande direktivet.
The EU is considering a ban on AI for mass surveillance and social credit scores
The European Union is considering new laws prohibiting the use of artificial intelligence for mass surveillance and social credit scores. This is according to leaked draft legislation, which is due to be announced next week.
Mobilt
iOS 14.5 landar nästa vecka
Så har vi fått svaret. Nästa uppdatering av iOS – 14.5 the death of all digitalannonsering – landar nästa vecka.
Som vanligt ett gäng nyheter, men framförallt: nu kommer alla iOS-appar tvingas be sina användare om lov innan de börjar annonsspåra dem (även om några appar redan har lagt till funktionen).
En sak som det nya kravet kommer att ge en fingervisning om? Hur bra förtroende dina användare har för dig och hur bra relation ni faktiskt har.
iOS 14.5 coming to iPhone and iPad ’next week’ – 9to5Mac
iOS 14.5 will be available for iPhone and iPad next week after an extended software beta period that started in…
Undersökning: fler iOS-användare än tidigare bedömt kan gå med på att bli annonsspårade efter iOS 14.5
Dagen I som i iOS 14.5 närmar sig med stormsteg. Alltså den uppdatering av Apples mobiloperativ som kommer tvinga appar att be sina användare om lov innan de börjar annonsspåra dem. Det i sin tur har fått annonsplattformar, Facebook inte minst, att officiellt och inofficiellt måla upp nära nog domedagsscenarion. Alltså att ungefär ingen kommer gå med på att bli spårad när de får frågan. Men nu kommer en undersökning som säger att det kanske kan bli betydligt bättre än vad man har trott (eller: mindre dåligt, beroende på vem man frågar).
AppsFlyer har tittat på hur det har gått för 300 appar som jag antar redan har slagit på funktionen och beroende på kategori så ligger andelen som sagt ja till att bli spårade mellan 21 och 45 %. Lägst är kasinoappar och spel överlag. Allra högst ligger ”Verktyg” och ”Icke-spel” (det sistnämnda känns som slasktrattskategorin). 41 % av alla undersökta användare har sagt ja och på appnivå ligger siffran på 28 %.
Så även om det kanske är bättre än värstascenariot, så är det fortfarande en… bit från 100 %. Det kommer bli en omställning att leva med. Men också om man så vill en möjlighet att faktiskt ta tag i det där med att bygga genuina relationer med sina användare på riktigt.
App News and Data
Have you got a press release or announcement? Get in front of 10,000 app industry professionals with an announcement on Business of Apps.
Apple kan spara in 861 000 ton metall på att inte skicka med iPhone-laddare
Hm. Oj. Jag har raljerat en del över Apples (och numer även ändra mobiltillverkares) initiativ att sluta skicka med laddare till iPhones. Mer specifikt har jag kommenterat att Apple bara lyft fram det som ett miljöinitiativ och inte ett kostnadsbesparande initiativ. Nu kanske jag får äta upp det lite. I den miljörapport som Apple skickade ut häromdagen påstår de att de sparar in 861 000 ton metall på att inte skicka med laddare. Plus att de mindre förpackningarna gör att lastpallar rymmer 70 % fler iPhone 12-kartonger.
Visst. Inte så att ekonomi inte spelar en viktig roll ändå. Genom att dra in på laddaren så kan Apple öka sina marginaler och/eller behålla priserna oförändrade. Och visst, det är Apples egna uppskattningar och visst, det finns säkert andra sätt att räkna på det här.
Men ändå. Damn. Det är… en del metall. Och i förlängningen så innebär det också mindre behov av att gräva upp nya metaller, med de klimatkostnader de medför. Om vi sedan tänker att ungefär motsvarande gäller för de andra tillverkare som sagt att de kommer att göra samma sak, så blir det… ännu mer.
Så jag ska sluta raljera nu.
Apple says selling new iPhones without power adapters will save 861,000 tons of metal
The company highlighted carbon capture and energy efficiency in its 2021 Environmental Progress Report.
Googles appspårningsteknik anmäls i EU
Max Schrems är i farten igen – eller åtminstone hans ideella integritetsväktarorganisation None of Your Business. Efter att torpederat EU:s och USA:s dataöverföringsavtal Privacy Shield så pass att EU-domstolen underkände avtalet mer eller mindre helt och hållet har NYOB ny gett sig på mobiloperativens inbyggda spårningsteknik. I slutet av förra året anmälde NYOB Apples IDFA (det unika annonsspårnings-ID som varje iOS-pryl får) och nu är det dags för Googles motsvarighet AAID att råka ut för en EU-anmälan.
Båda anmälningarna handlar om att NYOB anser att teknikerna bryter mot cookie-lagen, eftersom det är värde som sätts utan användarens samtycke och utan att användaren kan säga nej. Men sedan NYOB anmälde Apple har förstås en del hänt. Eller kommer snart att hända.
Det handlar iOS 14.5 som just kommer att tvinga iOS-appar att fråga sina användare om lov innan de börjar annonspåra dem. Rent tekniskt handlar samtyckte om att ge annonsörer tillgång till enhetens IDFA. Säger användaren nej så blir det ingen IDFA-tillgång.
Jag har tidigare skrivit om att Google sannolikt kommer att tvingas följa i Apples fotspår på appspårningssidan, precis som Google har tvingats göra när det gäller tredjepartskakan. Vi kan anta att den här anmälan kommer att snabba på den utvecklingen.
Utmaningen för Google är förstås att de, till skillnad från Apple, mer eller mindre är helt beroende av att kunna sälja annonser. Helst riktade annonser, som ger betydligt mer intäkter. Google kommer alltså behöva ta fram något annat som gör att annonsörer kan spåra utan tillgång till AAID. Vad gäller tredjepartskakan har Google redan en tänkt ersättare på plats, FLoC, och Google arbetar även på att mer aktivt använda förstapartskakor för annonsspårningsändamål. Vi kan anta att Google kommer att ge sig på något liknande här.
Apple då? Är de på EU-säkra sidan nu när de kommer göra IDFA till något som användare aktivt måste tacka ja till? Rent spontant så känns det så, men det är inte säkert att EU – och än mindre NYOB och andra liknande organisationer – kommer att vara helt nöjda ändå. Vi kan med andra ord anta att Google kommer att följa hur det går för anmälningen mot Apples IDFA VÄLDIGT noga.
European privacy group claims Android’s ad-tracking code is illegal
A privacy campaigner has filed a complaint in France claiming that Google’s Android Advertising Identifier violates EU law.