Kategorier
AR/VR Detaljhandel/e-handel IoT - internet of things Sök/SEO Spaningar Strömmade medier

Digitala spaningar vecka 46 2021 – del 2

Google Maps gör det enklare att se hur mycket folk det är på olika platser. Starbucks börjar använda Amazons Go-teknik för obemannade butiker. Spotify släpper betalprenumerationer för podcasts i Sverige. Apple lanserar ny prenumerationstjänst för företag. Youtube hoppar på livevideoshoppingtåget. Nike bygger sitt eget metaverse hos Roblox.

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

 

Sök/SEO

Google Maps gör det enklare att se hur mycket folk det är på olika platser

Ännu en covid-funktion från Google Maps. Ja, det är fortfarande min spontana tanke när det handlar om tjänster som berättar hur mycket folk det är på olika ställen vid olika tidpunkter. Men nu utökar Google ”trängselfunktionen” i Maps till att även omfatta områden. Inte bara enskilda butiker, restauranger och så vidare. Omvänt så tycker Google också att funktionen kan användas för att ta reda på, tja, where the party’s at. Var alla verkar hänga just nu, alltså.

Dessutom så rullar Google ut en annan funktion i Maps: funktionen för att se och få information om verksamheter inuti byggnader och söka bland dessa. Med andra ord kunna se allt som finns inuti exempelvis en galleria eller en flygplats. Sist men inte minst så får USA inbyggt stöd för beställningar från Kroger, direkt inuti Maps. Inklusive möjlighet att skicka ankomsttiden till butiken du vill hämta din beställning från så att de står redo när du rullar in.

Det här med andra ord ytterligare två exempel på två väldigt tydliga Google-strategier. Dels att Google (inklusive Maps) ska vara stället som du inte bara går till för att få svar på frågor utan också för att få inspiration när du INTE vet vad du är ute efter och dels att Google steg för steg bygger Maps mot att bli en, tja, superapp. Om det finns minsta koppling mellan det du vill göra och Google Maps (som i Kroger-fallet bege sig från plats A till plats B) så vill Google ha in all funktionalitet kopplad till det in i Maps-appen.

Keep it chill this holiday with new tools from Google Maps

New Google Maps tools to help you navigate the 2021 holiday season.

 

Detaljhandel/e-handel

Amazons kassalösa teknik används hos en konkurrerande kedja utanför USA för första gången

Vad sägs om Amazons personal- och kassalösa Go-teknik blir det du använder nästa gång du handlar på Ica? I London blir ungefär precis det här snart verklighet, när Storbritanniens näst största stormarknadskedja Sainsnury’s öppnar en butik som innehåller Amazons smarta butiksteknik. Det blir dessutom första gången som Amazons teknik används hos en extern kedja utanför USA.

Ja, inte bara det. Sainsbury’s är ju dessutom, krasst talat, en konkurrent till Amazon. Amazon satsar, inte minst i just Storbritannien, stort på mat – och den satsningen inkluderar även egna, fysiska Amazon-butiker. Precis det som Sainsbury’s i alla fall delvis har som kärnverksamhet.

Sainsbury’s lär vara VÄLDIGT medvetna om att de hoppar i säng med en konkurrent, men suget att testa en möjlig framtidsteknik lär ha vägt tyngre. Och kanske tanken att, tja, om du inte kan vinna över dem, gör gemensam sak.

För Amazon är det förstås åtminstone en liten fjäder i hatten, men det är framförallt ännu ett bevis på två väldigt tydliga strategier för Amazon: dels att produktförpacka och sälja intern teknik till andra för att på så sätt förvandla en kostnad till en intäkt och dels att jobba sig bort från den rena e-handeln till förmån för att bli en central i den infrastruktur som internet och dess tjänster byggs ovanpå.

https://www.theverge.com/2021/11/16/22784994/amazon-cashierless-technology-uk-customers-sainsburys

Starbucks börjar använda Amazons Go-teknik för obemannade butiker

Det har varit en riktig Amazon Go-vecka. Först rykten om att Go-tekniken – den som alltså gör att du som kund kan knalla in i en affär, plocka på dig det du vill ha och sedan gå låta pengarna dras automatiskt när du går ut – kommer att användas i en Sainsbury’s-butik i London och nu nyheten att Amazon och Starbucks har inlett samarbete kring detsamma. Starbucks har nu öppnat en butik i New York som bygger på just Go.

Planen är dessutom att samarbetet ska resultera i ytterligare två Starbucks Go-butiker kommande år.

Vi pratar alltså inte om att Starbucks kommer att bomba ut tekniken i sina befintliga caféer utan det handlar i praktiken om ett rätt litet test kring någon form av café/butik-hybrid. Samma med Sainsbury’s-samarbetet. En POC mer än något annat.

Men i ett lite större perspektiv så är det del av en betydligt större satsning hos Amazon. Amazon har jobbat sig allt längre bort från själva e-handelsbiten. Det får andra ta hand om. Amazon vill istället bli infrastrukturen – från start till mål – för det mesta inom den digitala världen. Självklart att det också omfattar den fysiska världen.

Ett operativsystem för livet. Online och offline.

Starbucks is using Amazon’s Just Walk Out tech in a New York concept store | TechCrunch

Starbucks has teamed up with Amazon to open a cashierless store in NYC. The new location will combine the Starbucks app’s order ahead feature with Amazon’s Just Walk Out technology

Amazon siktar på att öppna 260 Fresh-butiker i Storbritannien kommande tre år

Amazon har en allt större fysisk butiksnärvaro i hemlandet USA, men i resten av världen är det än så länge rätt stilla på Amazon-butiksfronten. Ja, eller nu har Amazon inte sprutat ur sig butiker i USA heller, om vi bortser från köpet av alla Whole Foods-butiker, men det ser ut som att Amazon nu kanske tycker att det är dags att trycka på stora butiksknappen.

Enligt läckta interna dokument så planerar Amazon att öppna 60 stycken obemannade Fresh-butiker i Storbritannien under nästa år, följt av 100 nya 2023 och lika många 2024.

Storbritannien är det land utanför USA som Amazon har satsat allra mest i och mycket har senaste året handlat om att steppa upp sin närvaro på livsmedelsscenen. Här har matbutikskonceptet Fresh varit en viktig, om än rätt liten, del.

Nu är varje land förstås unikt även för en global jätte som Amazon, men jag misstänker att det här nog betyder att de kommer vrida upp tempot på butiksutrullandet även i USA rejält nu. Och, tja, jag är rätt övertygad om att det inte kommer dröja jättelänge innan vi får se den första Amazon-butiken i Sverige. För att testköra marknaden här, om inte annat.

Amazon plots 260 store openings in grocery ’power play’

Amazon’s latest assault on the grocery sector with hundreds of new shops is ”not about profit”, an expert has said.

Youtube hoppar på livevideoshoppingtåget

Har Youtube hoppat på livevideoshoppingtåget inför julhandeln? Klart Youtube har hoppat på livevideoshoppingtåget inför julhandeln.

App News and Data

Have you got a press release or announcement? Get in front of 10,000 app industry professionals with an announcement on Business of Apps.

 

Strömmade medier

Spotify släpper betalprenumerationer för podcasts i Sverige

Så har det blivit dags för Sverige att få ta del med Spotifys rätt sprillans nya prenumeration för podcasts. Efter att har rullat ut funktionen för alla användare i USA så är det nu dags för 33 nya marknader att få samma möjlighet.

Från och med nu så blir det alltså möjligt även för svenska poddare att lägga material bakom prenumerationsvägg, från 0,49 dollar till 150 dollar, i en trappa med 20 prissteg. Har inte hittat de svenska priserna, men med dagens växelkurs så pratar vi om strax över 4 kronor till drygt 1300 kronor.

Spotify gör dessutom en Facebook. Strömningstjänsten kommer inte ta ut någon avgift förrän 2023 och då kommer det handla om 5 % av intäkterna.

https://techcrunch.com/2021/11/17/spotifys-new-podcast-subscriptions-expand-to-global-markets/

Apple lanserar ny prenumerationstjänst för företag: Business Essentials

En ny prenumerationstjänst från Apple. Because prenumerationstjänster. Men trots att det egentligen inte borde vara jätteförvånande – Apple storsatsar på just prenumerationstjänster för att minska sitt hårdvaruberoende – så är den nya tjänsten ändå lite oväntad. Apple Business Essentials. En prenumerationstjänst för företag. Och eftersom det är 2021 så är det förstås primärt småföretag som är den primära målgruppen för den nya tjänsten.

I stort handlar det om att ge mindre företags IT-ansvariga att sköta företagets olika Apple-prylar från ett ställe. Det vanliga med att ställa in och styra enheter som de anställda har, men det finns också möjlighet att koppla på AppleCare+ som del av paketet. Alltså Apples kombinerade försäkrings- och supporttpaket.

I paketet ingår stöd för att användare kan ha upp till tre enheter var och får 2 TB iCloud-utrymme med priser från 2,99 dollar i månaden. Börjar betaköras i USA nu och är planerat att rullas ut skarpt under våren.

Allt som allt är det alltså ett rätt givet paket från Apple. Men jag kan inte låta bli att känna att det här är ett första steg mot en betydligt större ambition från Apple: att fullt ut ge sig in i företagsvärlden med sina tjänster. Och att det kommer innebära betydligt mer fördjupande och avancerade samarbetsverktyg än dem som Apple har idag.

En mer fullständig konkurrent till Googles och Microsofts motsvarigheter, alltså.

Apple launches Apple Business Essentials: Device management, storage, onsite repairs, and more for one monthly price – 9to5Mac

Apple Business Essentials launches today as a free beta service with the full services that include onsite repairs coming in the spring.

Netflixs spel släpps nu även för iOS (i ett märkligt upplägg)

För någon vecka sedan så slog Netflix upp portarna till sitt nya verksamhetsområde: spel. Det blev då möjligt för Andriod-användare att spela Netflixs egna spel via Netflix-appen. Ett sätt att försöka locka nya kunder och kunna motivera fortsatta prisökningar i de marknader där Netflix har slagit i tillväxttaket.

Men nyckelordet här var ”Android”, helt enkelt på grund av att Apple inte tillåter att en app agerar ”appbutik” på egen hand. Frågan var alltså hur det skulle lösas i iOS. Nu vet vi förmodligen svaret. Netflix har släppt sina spel även för iOS, betydligt tidigare än vad jag hade trott. De har dessutom inte valt den modell som jag hade väntat mig.

På sedvanligt iOS-manér så handlar det om att spelen finns och laddas ned som fristående appar i Appstore. Precis det som satt käppar i hjulen för företag som Microsoft, Amazon och Facebook – som istället valde att släppa sina spel som webbappar, utanför Appstore. Men Netflix väljer alltså att hålla sig inom Appstores väggar – ironiskt med tanke på att Netflix var den första stora tjänsten som slutade stödja abonnemang via Appstore eftersom de inte ville godta Apples avgift för varje prenumeration som startades.

Extra ironiskt blir det eftersom Netflix verkar ha valt en… rätt märklig modell för sina spel. Den som går in och försöker ladda ner ett av Netflixs spel uppmanas att först teckna en Netflix-prenumeration. Och det innebär i sin tur att användaren skickas till… Apples egen betallösning för det. Vilket innebär att Apple alltså kan ta del av intäktskakan.

Kanske. Förmodligen. Apple har ju tidigare sagt sig ha varit villiga att sänka avgiften – eller kanske avstå från den helt i vissa lägen – för att ha kvar Netflix kvar i Appstore. Det kan alltså vara så att det handlar om en specialdeal som föll Netflix i smaken.

Eller omvänt: Netflix insåg att de måste ha med iOS-publiken på tåget för att få snurr på sin speltjänst – och därmed framtida intäkter. Att Netflix alltså tvingades krypa till korset.

Netflix Games is available on your iPhone and iPad

Just after Netflix launched Games on Android, it’s finally on iOS. Netflix Games lets users play a limited selection of mobile games, free of charge. Others failed to launch game packages in the App Store, but Netflix and Apple have worked something out.

Disney-karaktärer licensieras till exklusivt Apple Arcade-spel

Ett inte helt givet samarbete: Disney har licensierat ett gäng av sina karaktärer till ett battle royale-aktigt spel som blir exklusivt för… Apples speltjänst Arcade.

Okej, en koppling skulle kunna vara att spelet också inkluderar figurer från Disney-ägda Pixar, företaget som i praktiken medgrundades av Steve Jobs när det knoppades loss från Lucasfilm och blev ett fristående företag, men det var ju… ett tag sedan. Så vi kan med andra ord rätt mycket glömma det sambandet här.

Disney själva har varit lite av och på när det gäller egna spelsatsningar – alltså spel som skapats direkt av Disney och inte av externa spelstudios som köpt rättigheterna till filmer och karaktärer. Det verkar dock som att de gett sig själva lite nystart på spelområdet i år, så ett spel där man kan spöa på varandra som kända Disney-figurer lär ligga helt rätt i det sammanhanget.

Men det som trots allt sticker ut lite är att spelett alltså blir exklusivt för Apple Arcade. Inte… den största speltjänsten på planeten. iOS ska numer vara världens största spelplattform så målgruppsmässigt lär den vara helt rätt (slentriangamers). Men det krävs alltså Arcade-medlemsskap för att spela, det räcker inte att bara ladda ner spelet som vanligt via Appstore.

Det känns med andra ord väldigt mycket som att Apple varit drivande i samarbetet. Att de alltså varit väldigt sugna på att få in Disney som varumärke i Arcade för att växla upp användningen av tjänsten. Disney var säkert inte helt svårflörtade – iOS är en intäktsmässigt väldigt bra plattform – men det här är nog mer än något ett sätt för dem att testtköra Arcade i skarpt läge. Jag misstänker med andra ord att Disney har fått väldigt bra villkor.

Disney is giving its characters a license to brawl in this Apple-exclusive game

Disney Melee Mania, an Apple Arcade exclusive coming this December, features Disney and Pixar characters like Elsa, Moana, and Buzz Lightyear smacking each other around in pursuit of a win.

Patreon bygger en egen Youtube-plattform

Ett inte särskilt oväntat drag från Patreon: de bygger sin egen videoplattform. Sin egen Youtube, om man så vill.

Från början var Patreon en rätt renodlad stöttningstjänst. Betala innehållsskapare du gillar. Men de har stegvis lagt till allt fler funktioner under sitt eget paraply. Bloggplattform med nyhetsbrevsfunktion, egen poddtjänst och nu alltså möjlighet för att videokreatörer att lägga sitt innehåll direkt hos Patreon. Istället för, tja, Youtube som sagt.

Logiken från Patreons håll är rätt glasklar. Ju mer de knyter sina användare till sig, desto bättre. Men när det gäller just video så är det inte lika givet varför någon skulle välja Patreon före världens största videoplattform – med allt det innebär med synlighet och potentiell extra annonsintäkter.

Visst, det är knappast så att Patreon först och främst (eller alls) vänder sig till världens största Youtubare och Patreon lär trycka rätt hårt på att användarna ges större ägande och kontroll över sitt material, som dessutom kan samlas på ett ställe tillsammans med andra innehållsformat.

Men som sagt: inte helt självklart att välja Patreon före Youtube. Eller någon av de andra stora.

Patreon is building its own video hosting platform

It’s looking to help creators bypass YouTube and Vimeo.

Medium köper ljudtjänsten Knowable

Ljud, ljud, ljud. Klart att även blogg- och nyhetsbrevsplattformen Medium vill vara med och leka. Nu köper de därför ljudföretaget Knowable.

Knowable, som nästan hörs på namnet, är en ljudtjänst med en rätt tydlig inriktning: utbildning. Eller som Knowable-medgrundaren Warren Shaeffer sammanfattar det: ”Knowable sitter mellan social audio, som till största del mest är kortlivad och inte går att tjäna pengar på [säg hej till Clubhouse] och podcasts och ljudböcker som är mer arbetskrävande”. Knowable ska hjälpa till med ”de tunga lyften” när det kommer till att skapa utbildningar i ljudformat. Också ett sätt att säga att man är en unik tjänst, alltså. Eller åtminstone inte som alla andra.

Oavsett hur unika Knowable är på egna ben så känns det som en rätt passande match till Medium. Och det visar också på hur även Medium vill bli betydligt mer än den textbaserade tjänst som de (fortfarande mest) är idag.

https://techcrunch.com/2021/11/16/medium-acquires-knowable-to-bring-audio/

 

IoT – internet of things

Apple kan arbeta på en självkörande bil utan pedaler och ratt

Jamen det var väl dags. Det har ju trots allt gått ganska många veckor sedan vi senast hörde något om Apples mesta kanske/icke/nog/förmodligen/aldrig-projekt med självkörande bilar. Så dags för förnyade rykten. Att det minsann är en iCar på gång. Och att den ska vara så pass självkörande att den varken ska ha ratt eller pedaler. På en väg nära dig 2025.

Apple-bilar som ska haft självkörbarhet (ord?) som mål har rullat omkring i Kalifornien rätt länge nu. Dessutom rätt många. Men ingen vet riktigt vad det är Apple har tänkt sig. Inte Apple heller vad det verkar. Ryktescirkusen har snurrat rätt vilt och pendlat allt från att det bara är mjukvaran som Apple håller på att ta fram över att Apple kommer att samarbeta med en befintlig tillverkare på en modell till att Apple ska bygga alltihop helt själv.

Så, ja. Vi kan väl ta det här ryktet med en nypa salt. Eller ett lass. Och hej, det är ju alltid kul att spekulera vilt!

Men det som trots allt gör att det här ryktet nästan känns som det mest trovärdiga Apple-bilryktet så här långt är det faktum att den alltså varken sägs ha ratt eller pedaler. Du som användare ska bara kliva in och åka med. Precis som iPhonen och, ja, Apples prylar överlag. Allt bara funkar så länge som man gör precis som Apple har bestämt att man ska göra. Vill man göra det minsta avsteg från det? Kvantfysik. Det är the Apple way eller the highway som gäller.

Ja, eller… Här blir det då. The Apple way. On the highway.

Apple Working Toward Fully Autonomous Car With No Steering Wheel or Pedals, Aiming to Launch in 2025

Apple is picking up its work on an Apple-designed car and is aiming to create a fully autonomous vehicle, reports Bloomberg. Apple is…

Nvidias Omniverse ska kunna förutsäga skogsbränder, agera mobilnätverk och träna självkörande bilar

Ett av de företag som har gynnats mest av såväl hysterin kring självkörande bilar som kryptovalutor är chiptillverkaren Nvidia. Klart att de vill vara med och leka metaverse också. Eller omniverse som Nvidia kallar det. Alla verkar lite vilja hitta på sina egna namn på fenomenet som alla vill hålla på med just nu, men som ingen riktigt vet exakt vad det är.

När Nvidia började prata om sitt omniverse under förra året så hade de på sätt och vis redan tagit höjd för en myriad av metaverses. Omniverset var en värld som i sin tur kunde byggas upp av metaverses. En kopia av internet, alltså, med ett övergripande nätverk som är uppbyggt av en hel massa mindre nätverk.

Det riktigt intressanta med det -verse som Nvidia tänker sig är att det är betydligt mer… fysiskt än det som alla andra har föreställt sig. En samarbetsvärld med förutsättningar från den fysiska världen som bland annat ska kunna erbjuda exempelvis möjlighet att testa bilar under helt verkliga fysiska förutsättningar – fast helt virtuellt.

Nu har Nvidia släppt fler detaljer kring sina virtuella satsningar och tyngdpunkten ligger mycket mer på B2B än B2C. Digitala tvillingar som mer fokuserar på typ, tja, gammelindustri. I ny kostym.

Och det Nvidia ser framför sig är också rätt mycket den vision som Meta och Mark Zuckerberg skissade upp under sitt metaverseevent för några veckor sedan, när mest ljus hamnade på Facebooks namnbyte. ”Öppenhet” och ”interoperabilitet” var ord som förekom rätt ofta. Mycket av det handlade om att Zuckerberg ville sparka på Apple (eftersom Apple rätt mycket har positionerat sig som anti-Facebook med sina integritetssatsningar, så vill Zuckerberg bli ett anti-Apple i den virtuella världen, utan Apples inlåsningar med Appstore och egenägda operativ). Men det Zuckerberg säger är alltså i stort samma sak som Nvidia.

Nätverk i nätverk. Tjänster, innehåll och funktioner som enkelt kan flyttas runt mellan olika delar av ett metaverse. Eller helt olika metaversa.

Vi kan väl också tänka oss att både Meta och Nvidia helst vill bli omniversat. Alltså den infrastruktur som blir basen som alla andra metaversetjänster – och egentligen alla metaversa – byggs på.

Nvidia’s Omniverse is being used to predict forest fires, set up cell networks, and teach cars to drive

Nvidia’s Omniverse platform is being used to do everything from predict the path of forest fires to teach cars to drive themselves.

Tesla börjar installera Starlink-internetmaster vid laddstationer

Elon Musk börjar låta två av bolagen han har grundat dra nytta av varandra: Tesla och SpaceX. Tesla har nämligen börjat placera ut internetmaster för SpaceX:s rymdinternettjänst Starlink vid laddstationer för Teslas bilar.

Ja, eller snart bilmodeller från alla tillverkare. Tesla har nämligen börjat öppna sina laddstationer just för andra tillverkares bilar. Draget med internetmasterna är ytterligare ett steg som gör Teslas långsiktiga ambition allt tydligare: att bli del av infrastrukturen både online och offline, snarare än att bara sälja produkter och tjänster i sista steget mot konsument.

Internetmaster vid Teslas laddstationer är förstås i sig marknadsföring för Starlink. Medan människor väntar på att bilen ska laddas så kan man använda SpaceX:s satellitnätverk för att koppla upp sig och använda internet. Men om även andra än bara Tesla-förare rullar in på stationerna så ökar förstås det potentiella kundunderlaget.

Laddupplevelsen ska kunna locka till Tesla-köp, Starlink till abonnemangsbyte – och även om Tesla och SpaceX inte får några nya kunder så kan de åtminstone tjäna pengar på användarna den stund som de laddar sin bil.

Jag misstänker att Tesla för fullt håller på at försöka klura ut hur man ska kunna bygga in Starlink-mottagning i Teslas solpaneler.

Tesla starts deploying Starlink satellite internet systems at Supercharger stations

Tesla has started to deploy Starlink antennas at Supercharger stations in an apparent effort to offer satellite-based internet to owners…

 

AR/VR

Nike bygger sitt eget metaverse hos Roblox

Jamen det är väl klart att även Nike vill vara med och leka metaverse. Men till skillnad från exempelvis företaget som tidigare hette Facebook och Microsoft så tänker Nike inte bygga sitt eget. Istället hyr man in sig hos en annan metavärld: Roblox.

Det handlar mer specifikt om att Nikeland, Nikes eget lilla lekland inuti leklandet Roblox. Ett litet hörn av Roblox spelvärld där det finns några Nike-specifika spel, mycket kopplat till fysiska aktiviteter. Är alltså en rätt naturlig fortsättning på det Nike har gjort rätt länge: tagit fram lösningar för att spelifiera träning med hjälp av digitala verktyg.

Det är förstås också en satsning mot yngre användargrupper: Roblox blir allt populärare bland de yngre spelarna och det skadar förstås inte att säkra återväxten.

Nike is building its metaverse inside of ’Roblox’

Naturally, there’s a digital showroom where players can get Nike swag for their avatar.

Baidu släpper metaverse-appen Xirang

Jamen det är väl klart att även Kinas sökjätte Baidu ger sig in i metaverset. Ja, ETT metaverse, åtminstone. Nu har Kinas Google släppt en egen, dedikerad metaverse-app: Xirang.

Inte särskilt förvånande med tanke på att, tja, alla techbolag senaste månaderna har petat in ordet ”metaverse” i sina PowerPoints. Definitivt efter det att Facebook för någon månad sedan bytte namn till Meta och deklarerade att de nu går all in på allt metaverse. Men det är också ett rätt väntat drag med tanke på att Baidu, precis som Google, gör ungefär allt. AI och VR har varit del av produktportföljen ett rätt bra tag vid det här laget.

Det kanske mest intressanta kring metaverset – om vi bortser från att alla verkar ha lite olika definitioner – är hur det kommer att fungera som del av något större. Just nu bygger många företag upp egna metaversa, som fungerar fint inom det egna ekosystemet. Men de olika företagen ser förstås gärna att andra hoppar på det metaverse som det enskilda företaget håller på att bygga. Att det metaverse som ett företag bygger ska bli standarden som alla andra bygger på och mot.

När Mark Zuckerberg presenterade Metas metaverseambitioner så var ordet ”interoperabilitet” vanligt förekommande. Att det alltså går att gå att förflytta sig och sin data mellan olika företags tjänster. Underförstått: fast det är bra om alla väljer den vi bygger. Det är sannolikt en rätt vanlig inställning bland metaverseföretag.

Frågan är alltså om metaverseupplägget kommer att kopiera hur internet fungerar. Alltså ett globalt omniverse som består av ett antal metaversenätverk som slussar användaren till sin slutdestination. Med tanke på hur Kina redan håller på att bygga upp ett separat internet (och även andra, som Ryssland) så känns det som att risken är stor att rejäla nationella internetbrandväggar byggs in redan från start. Så att det alltså ska bli enkelt att kontrollera allt som pågår i och mellan olika metaversa.

https://pandaily.com/baidu-launches-metaverse-app-xirang/?1


Prenumerera på mitt nyhetsbrev

Jag gillar Olas digitala spaningar!

Gillar du det jag gör? Visa gärna din uppskattning genom att donera lite pengar. Det hjälper till att betala för webbhotell och andra kostnader.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *