Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.
Övriga delar i veckans sammanställning
- Del 1: Sociala medier, Sök/SEO
- Del 2: Detaljhandel/e-handel, Strömmade medier, IoT – internet of things
Mobilt
Apple planerar fler annonsytor i Appstore
Vad kan man aldrig få för mycket av? Precis. Annonser. Har ingen någonsin sagt. Utom Apple. (Och Meta. Och Google. Och Amazon. Och Snapchat. Och TikTok. Och Netflix. Och…)
Nu har Apple gått ut med att årets julklapp till annonsörer blir nya annonsytor i Appstore. Ja, åtminstone en julklapp till iOS-utvecklare. Eller nåt. Oavsett så gick Apple häromdagen ut med att de ”planerar” att lägga till ”nya annonsytor” redan till årets shoppingsäsong. Och bjöd samtidigt in till ett Tupperware-party där de ska få mer information av Apple om de nya möjligheterna (läs: där de ska uppmuntras att köpa fler annonser).
Mer än så vet vi just nu inte, men med tanke på att Apple har flaggat för precis det här så är det inte oväntat.
Vi kan vä avslutningsvis konstatera att det här inte direkt kommer att göra så att det blir färre påståenden om att Apple införde sina spårningsbegränsningar bara för att kunna levla upp sin egen annonsbusiness.
No Title
No Description
iOS 16 gör det möjligt att välja att ladda iPhonen med miljövänlig el
Å vad jag gillar det här. Ny funktion i iOS 16 (som släpptes igår): möjlighet att välja att ladda iPhonen med klimartsmart el.
Ja, nu är det inget som kommer att gå att göra direkt när du har installerat nya versionen av iPhonens operativ, eftersom den funktionen kommer att släppas ”senare i år”. Och det är… inte helt klart hur Apple har tänkt att få till det här. Ja, eller det ser ut att bygga på att iPhonen försöker ladda sig själv ”när elnätet är mindre ansträngt” med logiken att det helt enkelt ska finnas mer grön el i den totala mixen då.
Så det handlar inte om att Apple har tänkt sig att bli elleverantör för att kunna kvalitetssäkra grönheten i elen (än?). Så det känns alltså som en väldigt grov uppskattning som bygger på mängden el som konsumeras enligt (antar jag) de officiella källorna. Ja, eller om det kanske inte ens finns realtidskoppling utan bara bygger på scheman över hur det brukar se ut eller prognoser hur det kommer att se ut en viss tidsperiod. Väldigt lite som bygger på faktiskt data om fördelningen mellan energislagen, alltså.
Men jag applåderar ändå det här initiativet väldigt mycket.
Visst finns det säkert mer eller mindre avancerade tredjepartslösningar som skulle kunna emulera ungefär samma sak. Och det finns som sagt var grönwashande-vibbar. Men bara det faktum att Apple applicerar det som de flesta iOS-användare förmodligen uppskattar mest med operative – att allt bara funkar utan särskilt mycket handpåläggning – för att bidra till kontroll av elkonsumtionen både för individ och samhälle är så sjukt välkommet. Att även den som fullständigt skiter i klimatet (eller aktivt poppar förnekelsepiller) drar sitt strå till förbättringsstacken, utan att de behöver göra något. Eller ens veta om det.
Att se hur det kommer att fungera (och hur bra) när funktionen släpps. Ja, och om det är något som kommer även till oss samtidigt.
iOS 16 to add ’Clean Energy Charging’ feature for iPhone this year
iOS 16 is now available to iPhone users everywhere, but there are still many other new features coming this year….
iPhone 14 kan automatiskt stänga av always on-skärmen om ägaren Apple Watch lämnar rummet
Satan i gatan vad jag gillar det här. En bagatellartad funktion i iPhone 14: om man har en Apple Watch så kommer iPhonens nya always on-skärm automatiskt att släckas om mobilen märker att klockan has left the building. Eller till och med rummet. Ett sätt att automatiskt spara batteriet, alltså.
Så nej, det är ju inte direkt någon sjukt nyskapande eller avancerad funktion i sig. Att Apple-prylar – och även prylar från andra användare – automatiskt kan göra något baserat på avstånd till en annan pryl har funnits rätt länge. Men det är den typen av små, vardagliga smarta förbättringar som jag verkligen uppskattar när tillverkare lägger tid och kärlek på.
För de flesta användare sjukt mycket mer relevant och välkommet än det megahertz-race som det fokuseras så mycket på när nya uppkopplade teknikprylar släpps.
Ännu ett tillfälle att påminna sig om en av de få riktigt objektiva konstanterna i världen.
Keep it simple, stupid.
iPhone 14 Pro’s Always-On Display Intelligently Turns Off When You Leave the Room With an Apple Watch
The always-on display on the iPhone 14 Pro and iPhone 14 Pro Max will intelligently and automatically turn off when a user leaves their iPhone in a…
Ekonomi och finans
Adobe köper Figma för 20 miljarder dollar
What ekonomisk kris? Adobe tjuvstartar sin Black Friday-shopping med att köpa Figma. För 20 miljarder dollar. Årets julklapp?
Som artikeln konstaterar så köper Adobe på så sätt undan en stor konkurrent inom digital design. Adobe pyntar med hälften cash och hälften aktier.
Hur mycket är då 20 miljarder dollar undrar du? Bortsett från att det motsvarar över 200 miljarder svenska kronor så är det mer än vad H&M, Snap eller Spotify är värda på börsen just nu. Och trots det kvalar affären inte ens in topp fem bland de största företagsaffärerna i år. Because hysteriska prislappar.
Med tanke på Adobes… hyfsat starka ställning inom design och närliggande områden så kan vi anta att risken är rätt stor att konkurrensmyndigheter både i USA och i EU kommer att vilja titta närmare på affären. Och lär ha åsikter.
Adobe to acquire Figma in a deal worth $20 billion
Adobe is acquiring Figma in a deal worth around $20 billion. Figma is a key rival in the design space, and the acquisition will strengthen Adobe’s web offerings.
Ethereum genomför The Merge – ska minska energibehovet med 99,95 %
I veckan genomfördes en historisk omställning för Ethereum, världens näst största kryptovaluta. Nätverket slutförde The Merge, sin omställning från proof-of-work till proof-of-stake.
Och… jag ska i ärlighetens namn säga att jag har sådär bra koll exakt vad skillnaderna består i. Men det handlar oavsett om att Ethereum ändrar den teknik som används för att validera de enskilda ”mynten” som valutan består av. Och framförallt: den nya lösningen minskar den energi som krävs för att genomföra valideringen rejält. Med 99,95 % enligt Ethereum själva.
Så. Ni vet. Nästan hundra procent…
En av de faktorer som kryptovalutor framförallt har kritiserats för, inte minst senaste åren, är att det krävs hysteriskt mycket ström för att ta fram nya mynt och för att hantera transaktioner. The grand old valuta i sammanhanget, Bitcoin, är värst av dem alla. Ethereum var inte lika illa redan innan, men har i och med teknikskiftet ökat energiåtgångsavståndet till Bitcoin enormt mycket.
Kort sagt: ett väldigt viktigt steg för blockkedjebaserade transaktioner överhuvudtaget. Inklusive så kallade NFT:er, det blockkedjebaserade formatet som gör det möjligt att släppa unik digitala samlingsföremål i begränsad upplaga precis som går att göra med fysiska föremål.
Ethereum switches to proof-of-stake consensus after completing The Merge | TechCrunch
The proof-of-stake mechanism radically changes how the Ethereum blockchain works. It eliminates the need for mining new blocks.
Övrigt
Canva lanserar ett eget Office-paket
Du som gillar att göra grejer i grafikfixverktyget Canva – vad skulle du säga om att göra allt ditt samarbetande där? Nu kan du det, tack vare att Canva har lanserat Visual Worksuite. Canvas eget Office-paket.
Canva tänker sig alltså ta upp konkurrensen med företag som Microsoft och Google när det handlar om att samarbeta online. Visual Worksuite är en kombination av att samla ihop befintlig funktionalitet och att lägga till ny som har kommit tack vare Canvas uppköp av datavisualiseringsföretaget Flourish.
Det nya paketet innebär bland annat att Canva nu lägger till sin egen Docs-funktion för anteckningar, planering etc. komplett med funktionalitet att kommentera och samarbeta i skapade dokument. Funktionen Docs to decks ska sedan göra det möjligt att ”med ett klick” konvertera ett dokument till en presentation.
Canva vill nu också bli plattformen för att skapa webbplatser via tjänsten Canva Websites som på Canva-manér förstås (som alla funktioner) bygger på mallar och visuell dra- och släpp-funktionalitet. Det ska gå att ”förvandla dokument, presentationer och till och med enkla pdf:er” till sajter. (Det ger mig otäcka vibbar av när Microsoft ville att vi skulle bygga sajter i Word…)
I det nya paketet finns också Design Insights – ett Google Analytics (typ) för att se användningen av dina skapade objekt. Ska omfatta sajter, inlägg i sociala medier, presentationer, dokument och ”delad design” – och whiteboards för post-it-lappsövningar. Dessutom nya videoverktyg, bättre samarbetsfunktioner överlag och nya API:er. Plus ännu mer.
Det är med andra ord en riktigt ambitiös satsning från Canva. En som förstås framförallt hoppas locka de som redan tillbringar en massa tid i Canva idag. Återstår att se hur Canva kommer att stå sig i konkurrensen, både funktionalitets- och popularitetsmässigt. Canva inser givetvis de oundvikliga jämförelserna och undviker ”dödare”-utspel. Istället lyfts Worksuite fram som ett visual first-komplement till de etablerade plattformarna.
Canva moves beyond graphic design to launch a visual worksuite | TechCrunch
Canva is further establishing itself as more than just a user-friendly graphic design tool, unveiling a suite of new products.
Patagonia-grundaren skänker hela sitt bolag för att bekämpa klimatförändringarna
Vad gör du när du känner att du börjar bli till åren och det är dags att lämna ifrån dig företaget du grundade för att på så sätt garantera dina barns framtid? Börsnotering? Skriver över bolaget till dina barn? Säljer till något annat företag? Eller så skänker du bort hela ditt bolag, värt i runda slängar 3 miljarder dollar, för att bekämpa klimatförändringarna.
Det sistnämnda är precis vad Patagonia-grundaren Yvon Choiunard, hans partner och två vuxna barn har kommit överens om. Patagonia fyller 50 år nästa år och för att fira det så har ägarfamiljen överlåtit alla sina aktier till en fond, Patagonia Purpose Trust, och ”en sammanslutning av ideella organisationer”, Holdfast Collective. De två organisationerna ska alltså driva Patagonia vidare som idag – med en twist: alla pengar som inte behövs för att driva verksamheten ska oavkortat gå till arbetet mot klimatförändringarna. Eller som ägarna sammanfattar det: ”ska distribueras som utdelning för att skydda planeten”. Patagonia förväntar sig att det ska innebära i runda slängar 100 miljoner dollar per år.
Men draget ska också skydda Choiunard-familjens arv på ett annat sätt: säkerställa att varumärket Patagonia inte urvattnas genom ägare eller krav som urvattnar det företaget och varumärket vill stå för. Om man så vill så ska varumärket också skyddas mot eventuella framtida arvingar som inte är lika intresserade av att rädda planeten.
Och allt det här sammanfattas med att ägarna kände att de var tvungna att hitta på en helt ny lösning för att driva Patagonia vidare. Eller som Choiunard konstaterar i det officiella pressmeddelandet: ”remagining capitalism”.
Och just det är kanske det mest intressanta med hela initiativet. Det är säkerligen inte så att det är första gången som ett företag lämnas över till en ideell organisation som på något sätt ska arbeta för välgörande ändamål, ens med den här politiska agendan, men det lär inte ha hänt ett så pass stort företag särskilt ofta. Om någonsin tidigare.
Vilket också för oss över till den kapitalism som i mångt och mycket har varit orsaken till mycket av det elände vi ju nu upplever i världen, även om kapitalistkramarna skulle argumentera att kapitalismen också ska ha bidragit till den grad av välstånd vi har idag. Det för oss också över till digitalisering.
Idag genomsyrar digitalisering nära nog alla delar av våra samhällen, men när det kommer till det ekonomiska systemet så är det desto trögare. Kanske större global ekonomisk ojämlikhet än någon gång tidigare i historien, trots att världen aldrig har varit så rik.
Med andra ord: när kommer någon disrupta kapitalismen?
No Title
No Description
EU:s jättebot mot Googles Android-dominans står fast, Google måste betala 4,1 miljarder euro
Den här veckan var ingen bra vecka för Google. Google måste betala böter på 4,1 miljarder euro för utnyttjande av dominerande ställning. Över 40 miljarder kronor, alltså.
Det handlar om en dom som har rötterna i 2018. Det var då som EU-kommissionen slog fast att Google använde sin kontroll över över operativet i Android-mobiler för att cementera sin dominans inom sök. Detta då Google kräver att mobiltillverkare som vill använda Googles version av Android också måste förinstallera Googles appar. Inte minst sökapppen.
Google överklagade förstås domen och boten, men förlorade alltså även i nästa instans – den näst högsta i EU. Boten sänktes visserligen från 4,3 till 4,1 miljoner euro, men det gjorde nog Google sådär mycket gladare.
Vi kan nog anta att sista överklagandeordet inte är sagt och att Google tänker försöka ta fallet ända till EU-domstolen. Och EU-domstolen lär också ta målet, med tanke på hur viktigt och vägledande det nog anses vara.
Hur det slutligen går i den här historien vet vi kanske… 2026?
Google loses appeal over record EU anti-trust Android fine
An EU court has largely upheld a £3.5bn fine against Google over its Android platform.
Zoom arbetar på egna mejl- och kalenderappar
Kommer ni ihåg Zoom? Appen som räddade arbetslivet när företag var tvungna att acceptera att de anställda inte skulle komma till kontoret? Efter jätteboosten som Zoom fick precis när världen stängde ner så har den tappat rätt mycket mark i takt med att framförallt Google och Microsoft insåg att de behövde steppa upp sina motsvarande tjänster. Det har gjort att Zoom har behövt fundera vad man ska vara när kärntjänsten, videosamtalen, numer finns hos de flesta samarbetsplattformar. Senaste satsningen? Mejl och kalender.
Enligt uppgifter är det precis vad Zoom nu uppges arbeta på: egna appar för just mejl och kalender. Och då inte bara ännu en mejlapp att lägga in sitt Gmail-konto i, utan även helt egna tjänster för själva mejlandet och kalendrandet. Zmail och Zcal enligt interna arbetsnamn. (Vi kan nog oavsett anta att det kommer att gå att peta in sin Gmail-adress – eller annat mejlkonto – även i Zooms eventuella appar. Lite lätt puckat av Zoom annars.)
Och ja, det är ungefär vad vi vet. Plus att Zoom kanske kommer att offentliggöra sina kanske-kommande tjäsnter under ett event i november.
Som sagt: rent affärsöverlevnadsmässigt är det inget fel på satsningen. Frågan är väl bara om världen känner att de behöver ännu fler tjänster på de här områdena. Och vad Zoom i så fall kan erbjuda för mervärlden som skulle få folk att välja dem istället för de tjänster som alla andra använder.
Zoom is reportedly developing email and calendar apps
Zoom may have ambitions to expand its business beyond video calling.
Uber hackat via sms
I veckan blev Uber det senaste i raden av bolag som drabbades av ett dataintrång. Ett intrång där hackaren, som ska vara en artonåring (även om det förstås är svårt att veta) som bland annat ska ha kommit över Ubers källkod och nu hotar att läcka den.
Hackerattacken ska däremot inte vara en ransomwareattack, där det drabbade företaget blir utelåst från data eller system och måste betala en lösensumma för att få tillbaka kontrollen, utan det beror istället på att hackaren tycker att Uber är ett ”hemskt företag”. Framförallt hur Uber behandlar sina förare.
Men det kanske mest spektakulära med intrånget (utöver att det kan röra sig om en ensam, tonårshackare) är att det inte skedde genom att bryta sig igenom säkerhetssystem. Hackandet skedde istället via sms. En anställd på Uber som lurades att tro att ett sms kom från en avsändare högre upp i organisationen och därför lämnade ut lösenord som hackaren sedan kunde använda som nyckel för att låsa upp dörren.
Attacken är alltså ännu ett exempel på när det inte är själva IT-infrastrukturen som är den svaga länken, utan de anställda. En rätt klassisk phising-attack, alltså. Fast mot ett företag istället för mot en privatperson.
Uber says it’s investigating a ’cybersecurity incident’
The company has yet to reveal if user data was compromised in the breach.
Google planerar att börja nyanställa igen i oktober
2022 har som bekant varit ett pärlband av eländen. Något som globalt har inneburit att världsekonomin har dammat i backen och att nedskärningarna stått som spön i backen. Inte minst bland techbolagen som stått för några av de mest spektakulära kapningarna av antalet anställda.
Google har inte tagit till riktigt lika drastiska åtgärder som många andra, men sedan juli har det varit anställningsstopp och allmän inbromsning av olika nya initiativ.
Det har slutat vara nyheter när ett bolag har gått ut med stora nedskärningar eftersom det nära nog har varit norm. I det läget så kan även små ljusglimtar vara välkomna undantag. Som att Google nu häver sitt anställningsstopp från och med oktober.
Nu handlar det bara om Googles molnverksamhet och anledningen verkar vara att de är oroliga att de annars inte ska ha tillräckligt mycket folk på plats för att släcka bränder och rätta till fel. Vi pratar alltså inte om anställningar som skvallrar om guld och gröna skogar runt hörnet. Reaktiva måsten snarare än en ny stundande vår.
Men vem vet. Det kan också vara så att Google trots allt har fått signaler om att det börjar vända så sakteliga – även om de kunder som behöver hjälp säkerligen också gör det för att de är tvungna, inte för att heller de egentligen vill lägga ut pengar på något alls just nu.
Vi håller tummarna för att vi kanske börjar se början på slutet av det värsta.
Vi ska bara klara av vintern först.
Google Cloud plans to unfreeze hiring by October, leaked memo says
In a leaked email, a Google Cloud VP announced plans to unfreeze hiring by October. The news comes after the firm’s hiring pause started in July.