Kategorier
AI - Artificiell intelligens Allmänt digitalt IoT - internet of things Mobilt Spaningar

Digitala spaningar vecka 38 2022 – del 3

SpaceX testar att installera Starlink i amerikanska skolbussar. Ny AI-assistent kan söka och använda appar som en människa. Slack presenterar ny dokumentredigeringsfunktion.

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

 

IoT – internet of things

Fitbit-användare måste använda Google-konto från och med 2023

Det har gått lite sådär för Google på hårdvarusidan. Åtminstone om vi pratar om de prylar vi har med oss och på oss. Vi pratar alltså om saker som mobiler och smartklockor. Efter att ha försökt köra mer eller mindre själv så kastade Google till sist in smartklockehandduken 2019 och gick istället och köpte upp Fitbit. Nu börjar det bli dags för Fitbit att fullt ut inlemmas i Google-familjen. Från och med 2023 så måste nya Fitbit-användare använda ett Google-konto istället för ett Fitbit-konto och från och med 2025 är det bara Google-konto som gäller för alla.

Det är i sig inte särskilt konstigt. I och med att Fitbit numer har Googles klockoperativ WearOS i sig och, ja, eftersom Google nu ju faktiskt äger Fitbit, så är det tvärtom nästan lite konstigt att det har dröjt så länge. Google lyfter även fram fler fördelar, som ökad säkerhet och koppling till övriga Google-tjänster.

Men så har vi baksidan. Om vi frågar hyfsat många Fitbit-användare. Man måste använda ett Google-konto.

När det blev klart att Google skulle köpa Fitbit som fick rätt många Fitbit-användare ett hissyfit (see what I did there?). De var inte alls sugna på att lämna över sin hälsodata till Google.

Nu gissar jag att de flesta köpare bryr sig sådär mycket, men visst är det en fin balansgång. Bara att fråga Meta. Meta/Facebook har länge försökt få in WhatsApp i samma fålla som övriga tre appar, men det går rätt långsamt med tanke på att minsta lilla rörelse i den riktningen möts av ett halvkollektivt ramaskri från WhatsApp-användarna.

Nu har ju Google övningskört på exempelvis uppköpet Next, med ungefär samma problematik, men det blir oavsett bli intressant att se hur Google hanterar sin egen WhatsApp-situation.

Fitbit will require a Google Account to use new devices and features from 2023 onward

”Fitbit by Google” was introduced last month, but the integration is getting deeper from 2023 when Google Accounts will be required…

SpaceX testar att installera Starlink i amerikanska skolbussar

Elon Musks SpaceX rullar ut sitt rymdinternetabonnemang till allt fler ställen (som Antarktis för bara någon vecka sedan). Men SpaceX satsar inte bara på att få ut sina fasta basstationer överallt det bara går (plus förstås de satelliter som behövs för att prata med basstationerna) utan jobbar också på att göra sitt rymdinternet mer mobilt. Senaste planen: Starlink-internet i amerikanska skolbussar.

SpaceX har påbörjat ett pilotprogram med just Starlink-uppkopplingar i skolbussar som rullar runt på den amerikanska glesbygden. Kort sagt delar av USA där internettillgång överlag är något som kan vara en bristvara.

När Starlink presenterades så var det precis det här som lyftes fram som den primära målgruppen: människor som bor, arbetar eller av någon annan anledning uppehåller sig långt ifrån vettiga mobilmaster. Jag har inte sett några detaljerade presentationer av hur Starlink-kunderna är fördelade, men jag misstänker att rätt många som är abonnenter redan bodde typ direkt under en 5G-mast. Att det snarast handlade om technördar eller människor som vill kunna säga att de är först med de senaste shiny sakerna.

Men de riktigt intressanta initiativen rent principiellt är saker som glesbygdsskolbussar och forskningsstationer på Antarktis. Eller för den delen de områden som Apples ny satellitnödfunktion är tänkt för. Att internet på riktigt blir något som verkligen finns tillgängligt överallt.

Elon Musk’s Starlink is planning to install its satellite internet service on some US school buses as part of a pilot program

”No service is better situated to better close this overlooked part of the Homework Gap than Starlink,” SpaceX said in a letter to the FCC.

 

AI – artificiell intelligens

Sajt gör det möjligt att få reda på om bilder på dig har använts för att träna AI-algoritmer

Ni vet Have I been pwned? Tjänsten där du kan kolla om din mejladress eller ditt telefonnummer har läckt ut. Nu kommer en liknande tjänst: Have I been trained?

Vad är då HIBT? Lite vad den heter. En sajt där du kan gå in och söka i en gigantisk databas med bilder (nästan 6 miljarder stycken) och se om bilder på dig själv har använts för att träna några populära AI-modeller.

Ja, det är ungefär så det är tänkt att fungera. Du kan söka på text eller ladda upp en bild och söka med den, Google Bilder-stylee.

Nu pratar vi inte om världens mest träffsäkra tjänst i sig. När jag för skojs skull sökte på ”ola andersson” så dök det bara upp bilder på kvinnor. Där Agnetha Fältskog var den som förekom flest gånger. Så det känns som att matchningen här gick på ”typ svensk”. Ja, och att ”ola” – även här – klassas som ett kvinnonamn.

Nu har jag inte testat bildsöken, som gissningsvis är lite mer träffsäker även om det nog är lite närliggande uppskattningar det handlar om.

Och visst. I AI-träningssammanhang så är 6 miljarder träningsesxempel numer inte särskilt mycket. Men det är oavsett en intressant tjänst.

This site tells you if photos of you were used to train the AI | TechCrunch

Deepfakes, AI-generated porn and a thousand more innocent uses — there’s been a lot of news about neural network-generated images. It makes sense that

Ny AI-assistent kan söka och använda appar som en människa

Kommer ni ihåg Googles Duplex? Den AI-smarta-lösning som kan ringa upp människor och föra rätt mänskliga samtal – som att boka bord på restaurang? (Inser nu att det har varit förvånansvärt tyst om Duplex från Googles håll rätt länge – får kolla upp vad som händer där.) Nu kommer något lite liknande: .en AI-assistent som ska kunna söka och använda appar som en människa.

ACT-1 (eller ”Action Transformer” som det fullständiga namnet är) ska, enligt företaget Adept som har tagit fram lösningen, ska alltså kunna använda digitala gränssnitt som är avsedda för människor och interagera med dem som en mänsklig använda. Gå till sökmotor, söka, filtrera och så vidare. Som att skicka iväg ACT-1 till en bostadssajt och låta den söka fram det man är ute efter.

Som vanligt så är jag alldeles för okunnig i det tekniska för att grotta ned mig i AI-modellens funktionalitet. Är du intresserad av det så rekommenderar jag att du kollar in den länkade artikeln här nedan.

Men det är oavsett ett intressant användningsområde för en AI. Inte så att det i sig är nytt (det är ju på grund av algoritmer som kan göra det här som vi nu har en miljard captcha-rutor), men det visar på det som förmodligen är det mest troliga framtidsscenariot för AI-implementation. IA – Intelligence Augmentation.

Kort sagt: AI-algoritmer får göra de tunga lyften (söka igenom en massa medicinsk kunskap efter möjliga diagnoser och behandlingar eller skapa grundelementen till en låt) och att en människa sedan tar vid för att fatta de avgörande besluten eller putsa till slutresultatet med mänsklig handpåläggning.

New AI assistant can browse, search, and use web apps like a human

Adept’s ACT-1 has learned how to automate complex UI tasks in web apps using an AI model.

 

AR/VR

Alibaba genomför AR-modevisning

Så har det blivit dags för kinesiska e-handlaren Alibaba att ta ännu ett virtuellt steg. Alibabas lyxplattform Tmall Luxury Pavilion anordnar sin första AR-modevisning.

Den virtuella modevisningen sker i samarbete med Vogue China och ”diverse artister”. Så tanken är en rejäl modehappening, alltså.

Det stannar inte här: Alibaba lanserar också Meta pass – som ska vara ”gratis inträde till Alibabas metaverse”, som delvis kommer att vara ”digitala ägarbevis” på bockkedjan (ni vet, NFT:er). Innehållet i passet är saker som förtur vid köp och inträde till varumärkens offlineaktiviteter. Så, tja, kanske inte bara saker i metaverset dårå.

Men just metaversekopplingen är intressant i det här sammanhanget, eftersom Alibabas modevisnings- och Meta pass-initiativ är precis det som jag ser som metaverse. Inte något som är helt virtuellt, utan något som ligger i gränslandet mellan det fysiska och det digitala.

Inte antingen-eller, utan både-och.

Alibaba Group announces luxury shopping experience in the metaverse – Retail Technology Innovation Hub

Alibaba Group’s Tmall Luxury Pavilion platform has hosted an augmented reality fashion show and introduced a Meta Pass, which confers priority digital access to brands’ products.

TikTok-ägaren släpper nytt VR-set

Meta är som bekant all about the meta(verse). Men ungefär alla techbolag med aktning håller på med metaversenånting bara därför att metaversenånting är skitinne just nu. Självklart vill även TikTok vara med på tåget.

Nu är det inte TikTokTokTok vi pratar om, men väl kortvideoappens ägare Bytedance. I veckan lanserade Bytedance den senaste versionen av VR-setet Pico, nummer fyra i ordningen. En direkt konkurrent till Metas Quest-enheter alltså.

Pico är inte bara namnet på själva enheten utan också företaget som tillverkar dem. Ett företag som Bytedance köpte såväl så sent som förra året.

För ja. Även Bytedance storsatsar på samma virtuella framtid som Meta. Och det betyder då inte minst att kunna sälja det som (åtminstone idag) är själva förutsättningen för att fullt ut kunna kliva in i en virtuell värld.

ByteDance’s new Pico headset is a Quest 2 competitor for Europe and Asia

The ByteDance-owned Pico 4 is a virtual reality headset that will cost €429 and ship in mid-October across Europe and Asia, with a possible future US release and some TikTok integration.

 

Mobilt

Skaffa ett husdjur till din iPhone 14 Pro-flärp

Anpassa låsskärmen i din nya iPhone 14 Pro? Såååå dagen efter det att iOS släpptes. Nu är det tamagotchifiering som gäller!

Japp. Det hann inte gå många dagar innan någon hittade på ett nytt användningsområde för Dynamic Island (japp, Apple har både hittat på ett sätt att dölja flärpen de ännu inte har lyckats bygga bort OCH gett den ett namn). Man kan helt enkelt lägga till en liten Dynamic Island-katt. Eller hund. Eller räv. Eller grävling. Eller ödla.

Som… springer omkring. Runt flärpen. Och gör gulliga grejer.

Because det är klart att alla iPhone 14 Pro-ägare måste ha ett eget flärphusdjur.

Add a Digital Pet to Your iPhone

You could make your iPhone 14 Pro the home for a Tamagotchi-like animal.

iOS 16 betydligt smartare funktionalitet när du delar skärmdumpar

Åååååå vad jag älskar när någon fixar till pyttesmå irritationsmoment och därmed ger en galet mycket smidigare upplevelse. Som det här, som måste ha kommit i och med iOS 16, nyligen släppta senaste versionen av Apples operativsystem: betydligt mycket smartare funktionalitet när du delar skärmdumpar.

Jag mejlar mig själv. Sjukt ofta. Länkar till digitalnyheter som jag vill skriva om – eller som jag bara vill spara. Ibland stöter jag på lägen när vissa appar där jag hittar nyheter inte inbyggd delningsfunktionalitet, eller ens en länk att manuellt kopiera. I de lägena brukar jag helt enkelt ta en skärmdump och mejla mig själv så att jag kan leta upp delningsbar länk på annat sätt senare. I det läget lägger iOS in filnamnet på skärmdumpen som ämnesrad. Är jag slö så skickar jag den så, men oftast ändrar jag till en vettigare ämnesrad.

Så gjorde jag även häromdagen, när jag helt plötsligt såg att Apple har betat in en ”Byt namn”-knapp i delningsrutan – så att jag kan ändra namn på skärmdumpen och därmed också det som står i ämnesraden. Kalas!

ÄNNU mer kalas blev blev det när jag struntade i att manuellt ändra namnet via den nya knappen och upptäckte att mejlet… redan hade en bra ämnesrad. Aha! Apples nya bildigenkänningsalgoritm har blivit bättre på att plocka ut rubriken ur den delade artikeln. Men det verkar inte vara riktigt så enkelt – ibland, som i exemplet nedan, så skiljer dom sig något. Lite osäker på var Apple hämtar den rubriken från, men det kanske kan handla om ett tidigare namn på en artikel – eller den rubirk som artikeln har i en puff?

Oavsett. Så. Jävla. Smart. Sjukt bra förbättring i vardagen.

Kort sagt ännu ett exempel på det som redan de gamla grekerna visste: små små förbättringar av det som irriterar kunder (men inte tillräckligt mycket för att de ska höra av sig och klaga) ger i slutändan så sjukt mycket större kundnöjdhet än att sjösätta ännu bygga-om-webben-för-över-100-miljoner-kronor-därför-att-det-är-mycket-sexigare-och-ger-sändningstid-hos-ledningen-projekt.

iPhone 14 är första iPhonen som får start- och avstängningsljud

Ha! Vilken funktion har du alltid saknats allra mest i din iPhone. Precis. ETT STARTLJUD! Näst mest? Precis. ETT AVSTÄNGNINGSLJUD!

Den enskilt viktigaste funktionen i nya iPhone 14 har Apple inte ens nämnt. All lyckligt lottade iPhone 14-ägare kan nu välja att höra ett ljud varje gång som iPhonen startas. Och ett annat när den stängs av.

Äntligen kan iPhonen alltså starta den som en Mac.

Your iPhone 14 Has a Hidden Startup Sound

Your iPhone 14 doesn’t have to be silent when booting up or shutting down.

 

Övrigt

Danmark fjärde land att förbjuda Google Analytics

Så var de fyra. Efter Österrike, Frankrike och Italien är det nu den danska dataskyddsmyndigheten att konstatera att det inte är okej att använda Google Analytics.

Den danska myndigheten konstaterar samma sak som sina österrikiska, franska och italienska kollegor. Google Analytics lirar inte med EU:s integritetslagstiftning om de som använder funktionen inte ”implementerar ytterligare åtgärder” – utöver det som redan finns i Google Analytics. Om man inte lyckas med det så är det bara att sluta att använda Googles analysverktyg för att mäta användning (och därmed spåra sina användare).

Och eftersom de ytterligare åtgärder som i praktiken krävs – enligt Schrems II-domen – är att USA slutar ge sig själv rätt att ta del av EU-medborgares data lagrad hos amerikanska företag så är det… inte helt lätt för en enskild Google Analytics-användare att implementera den förändringen. ”Hej USA, det är Nisse i Gnosjö. Jodå, det är bara bra med mig. Men ni, jag har en fråga – skulle ni kunna ta och ändra er lagstiftning lite snabbt? Det vore så himla schyrre”.

Så det danska beskedet tillför alltså i sig inte något nytt egentligen. Ytterligare ett EU-land som har kommit fram till samma sak, men i stort samma limboläge som innan i väntan på dels att Irlands dataskyddsmyndighet en gång för alla ska avgöra om dataöverföring av användardata bryter mot GDPR och dels att USA och EU faktiskt ska enas om ett nytt dataöverföringsavtal.

Good osäkerhetstimes.

https://www.datatilsynet.dk/english/google-analytics/use-of-google-analytics-for-web-analytics

Slack presenterar ny dokumentredigeringsfunktion

Ny, rätt stor funktion i Slack: Canvas. En dokumentredigeringsfunktion.

Canvas är Slacks försök att bygga en lightversion av Google Docs. Tanken är helt enkelt att det ska gå att skapa dokument som komplement till chattrådar direkt inuti Slack istället för att använda ett externt verktyg för det och sedan länka in i Slack.

Förutom att Slack förstås hoppas att de som redan lever i Slack för sin kommunikation också ska vara snabba på att hoppa på ännu en funktion som gör att man slipper onödig kontakt med omvärlden (okej, andra tjänster). Dra och släpp text och bild, men också Youtube-länkar eller tweets som automatiskt bäddas in.

Det som Slack ser som styrkan med Canvas gissar jag, utöver att funktionen alltså är snabbt åtkomlig i själva Slack, är att funktionen också har stöd för tredjepartsappar. Det går alltså att interagera med pluginer man har lagt till direkt från ett Canvas-dokument.

Alla kanaler kommer automatiskt att få en canvas kopplad till sig, som tänkt ersättare för bokmärken och andra funktioner man tidigare har använt för att spara bra att ha-grejer för en kanal. Alla dokument har förstås stöd för att flera arbetar i dem och kommentarer hanteras som egna Slack-trådar.

Allt som allt är det alltså ytterligare en satsning för Slack att stå sig bättre i konkurrensen med framförallt Teams.

https://www.theverge.com/2022/9/20/23361717/slack-canvas-documents-messaging-google-notion

Google stänger ned Google Survey

Gillar du att använda Googles Survey – Googles verktyg för att göra marknadsundersökningar? Sucks to be you i så fall. Google kommer att stänga ned Survey 1 november och ge användare ytterligare en månad att ladda ner sin historiska data.

Det handlar alltså inte om Forms, utan om just systerfunktionen Survey. Och det kan bli så att funktionen kommer att återuppstå längre fram – i någon form.

Google motiverar nedstängningen med att de inte tycker att ”den nuvarande funktionen är det bästa sättet att erbjuda enkla och billiga framåt”. Jag killgissar att de som faktiskt använder funktionen inte riktigt håller med. Definitivt inte om alternativet är att funktionen helt försvinner.

Om och i så fall när Google släpper en liknande funktionen igen så ser det ut som att de kommer att paketera det med Ads. Nästan så att man skulle kunna tro att Google vill få in fler i Ads när konkurrensen på annonsområdet blir allt tuffare.

Google Surveys Is Shutting Down; Here Are 6 Alternatives

Google is shutting down Google Surveys and Surveys 360 on November 1 and giving users until December to download historical data.

Facebook-visselblåsaren Frances Haugen lanserar Beyond the screen för att ta sig an skadorna som sociala medier orsakar

Under förra året var Frances Haugen ett av de stora namnen i techvärlden efter sitt avslöjande om Facebook (som då fortfarande hette Facebook). Haugens insamling av data om hur Facebook hade prioriterat vinst före användarnas bästa fick henna att bli en ständig gäst i såväl parlamentsutfrågningar som i medieinslag.

En av de saker som enligt Haugen fick henne att börja på Facebook var för att arbeta med förbättringar i Facebooks hantering av inlägg runt val. Bidra till att skapa en bättre användarmiljö, kort sagt. Nu tar Haugen nästa steg här genom att starta Beyond the Screen.

Beyond the screen är en ideell organisation som vill arbeta mot ”de skador som sociala medier orsakar”. Eller som Haugen konstaterar i ett pressmeddelande om lanseringen ”Vi kan ha sociala medier som lyfter fram det bästa i oss och det är vad Beyond the screen arbetar mot”. Beyond the screen kommer även samarbeta med likasinnade organisationer som också ”åtar sig att stötta mer hälsosamma sociala medier”.

Återstår att se hur Beyond the screen kommer att arbeta mot det här målet. Om det till och med innebär att stötta nya sociala utmanare i att bygga upp sina verksamheter.

Facebook Whistleblower Launches Organisation to Tackle Social Media Harms

Facebook whistleblower Frances Haugen on Thursday announced the launch of a nonprofit organisation that aims to highlight harms caused by social media platforms, while providing solutions to those issues. Last year, Haugen leaked reams of internal studies showing executives knew of their site's potential for harm, and has maintained that the tech titan, which has since rebranded itself as Meta, put profits over safety.

Flygbolag är fortfarande stora diskettköpare

Okej, känns som att jag kommer vara lite mer nojig nästa gång jag flyger. (För nytillkomna tittare: en diskett är en fysisk version av iCloud eller Dropbox.)

The ’last man’ selling floppy-disks says airlines continue to make orders for the ancient storage technology

The founder of floppydisk.com says that the airline industry is among his biggest customers, along with ”hobbyists.”


Prenumerera på mitt nyhetsbrev

Jag gillar Olas digitala spaningar!

Gillar du det jag gör? Visa gärna din uppskattning genom att donera lite pengar. Det hjälper till att betala för webbhotell och andra kostnader.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *