Kategorier
AI - Artificiell intelligens Allmänt digitalt IoT - internet of things Mobilt Spaningar

Digitala spaningar vecka 38 2022 – del 3

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

 

IoT – internet of things

Fitbit-användare måste använda Google-konto från och med 2023

Det har gått lite sådär för Google på hårdvarusidan. Åtminstone om vi pratar om de prylar vi har med oss och på oss. Vi pratar alltså om saker som mobiler och smartklockor. Efter att ha försökt köra mer eller mindre själv så kastade Google till sist in smartklockehandduken 2019 och gick istället och köpte upp Fitbit. Nu börjar det bli dags för Fitbit att fullt ut inlemmas i Google-familjen. Från och med 2023 så måste nya Fitbit-användare använda ett Google-konto istället för ett Fitbit-konto och från och med 2025 är det bara Google-konto som gäller för alla.

Det är i sig inte särskilt konstigt. I och med att Fitbit numer har Googles klockoperativ WearOS i sig och, ja, eftersom Google nu ju faktiskt äger Fitbit, så är det tvärtom nästan lite konstigt att det har dröjt så länge. Google lyfter även fram fler fördelar, som ökad säkerhet och koppling till övriga Google-tjänster.

Men så har vi baksidan. Om vi frågar hyfsat många Fitbit-användare. Man måste använda ett Google-konto.

När det blev klart att Google skulle köpa Fitbit som fick rätt många Fitbit-användare ett hissyfit (see what I did there?). De var inte alls sugna på att lämna över sin hälsodata till Google.

Nu gissar jag att de flesta köpare bryr sig sådär mycket, men visst är det en fin balansgång. Bara att fråga Meta. Meta/Facebook har länge försökt få in WhatsApp i samma fålla som övriga tre appar, men det går rätt långsamt med tanke på att minsta lilla rörelse i den riktningen möts av ett halvkollektivt ramaskri från WhatsApp-användarna.

Nu har ju Google övningskört på exempelvis uppköpet Next, med ungefär samma problematik, men det blir oavsett bli intressant att se hur Google hanterar sin egen WhatsApp-situation.

Fitbit will require a Google Account to use new devices and features from 2023 onward

”Fitbit by Google” was introduced last month, but the integration is getting deeper from 2023 when Google Accounts will be required…

SpaceX testar att installera Starlink i amerikanska skolbussar

Elon Musks SpaceX rullar ut sitt rymdinternetabonnemang till allt fler ställen (som Antarktis för bara någon vecka sedan). Men SpaceX satsar inte bara på att få ut sina fasta basstationer överallt det bara går (plus förstås de satelliter som behövs för att prata med basstationerna) utan jobbar också på att göra sitt rymdinternet mer mobilt. Senaste planen: Starlink-internet i amerikanska skolbussar.

SpaceX har påbörjat ett pilotprogram med just Starlink-uppkopplingar i skolbussar som rullar runt på den amerikanska glesbygden. Kort sagt delar av USA där internettillgång överlag är något som kan vara en bristvara.

När Starlink presenterades så var det precis det här som lyftes fram som den primära målgruppen: människor som bor, arbetar eller av någon annan anledning uppehåller sig långt ifrån vettiga mobilmaster. Jag har inte sett några detaljerade presentationer av hur Starlink-kunderna är fördelade, men jag misstänker att rätt många som är abonnenter redan bodde typ direkt under en 5G-mast. Att det snarast handlade om technördar eller människor som vill kunna säga att de är först med de senaste shiny sakerna.

Men de riktigt intressanta initiativen rent principiellt är saker som glesbygdsskolbussar och forskningsstationer på Antarktis. Eller för den delen de områden som Apples ny satellitnödfunktion är tänkt för. Att internet på riktigt blir något som verkligen finns tillgängligt överallt.

Elon Musk’s Starlink is planning to install its satellite internet service on some US school buses as part of a pilot program

”No service is better situated to better close this overlooked part of the Homework Gap than Starlink,” SpaceX said in a letter to the FCC.

 

AI – artificiell intelligens

Sajt gör det möjligt att få reda på om bilder på dig har använts för att träna AI-algoritmer

Ni vet Have I been pwned? Tjänsten där du kan kolla om din mejladress eller ditt telefonnummer har läckt ut. Nu kommer en liknande tjänst: Have I been trained?

Vad är då HIBT? Lite vad den heter. En sajt där du kan gå in och söka i en gigantisk databas med bilder (nästan 6 miljarder stycken) och se om bilder på dig själv har använts för att träna några populära AI-modeller.

Ja, det är ungefär så det är tänkt att fungera. Du kan söka på text eller ladda upp en bild och söka med den, Google Bilder-stylee.

Nu pratar vi inte om världens mest träffsäkra tjänst i sig. När jag för skojs skull sökte på ”ola andersson” så dök det bara upp bilder på kvinnor. Där Agnetha Fältskog var den som förekom flest gånger. Så det känns som att matchningen här gick på ”typ svensk”. Ja, och att ”ola” – även här – klassas som ett kvinnonamn.

Nu har jag inte testat bildsöken, som gissningsvis är lite mer träffsäker även om det nog är lite närliggande uppskattningar det handlar om.

Och visst. I AI-träningssammanhang så är 6 miljarder träningsesxempel numer inte särskilt mycket. Men det är oavsett en intressant tjänst.

This site tells you if photos of you were used to train the AI | TechCrunch

Deepfakes, AI-generated porn and a thousand more innocent uses — there’s been a lot of news about neural network-generated images. It makes sense that

Ny AI-assistent kan söka och använda appar som en människa

Kommer ni ihåg Googles Duplex? Den AI-smarta-lösning som kan ringa upp människor och föra rätt mänskliga samtal – som att boka bord på restaurang? (Inser nu att det har varit förvånansvärt tyst om Duplex från Googles håll rätt länge – får kolla upp vad som händer där.) Nu kommer något lite liknande: .en AI-assistent som ska kunna söka och använda appar som en människa.

ACT-1 (eller ”Action Transformer” som det fullständiga namnet är) ska, enligt företaget Adept som har tagit fram lösningen, ska alltså kunna använda digitala gränssnitt som är avsedda för människor och interagera med dem som en mänsklig använda. Gå till sökmotor, söka, filtrera och så vidare. Som att skicka iväg ACT-1 till en bostadssajt och låta den söka fram det man är ute efter.

Som vanligt så är jag alldeles för okunnig i det tekniska för att grotta ned mig i AI-modellens funktionalitet. Är du intresserad av det så rekommenderar jag att du kollar in den länkade artikeln här nedan.

Men det är oavsett ett intressant användningsområde för en AI. Inte så att det i sig är nytt (det är ju på grund av algoritmer som kan göra det här som vi nu har en miljard captcha-rutor), men det visar på det som förmodligen är det mest troliga framtidsscenariot för AI-implementation. IA – Intelligence Augmentation.

Kort sagt: AI-algoritmer får göra de tunga lyften (söka igenom en massa medicinsk kunskap efter möjliga diagnoser och behandlingar eller skapa grundelementen till en låt) och att en människa sedan tar vid för att fatta de avgörande besluten eller putsa till slutresultatet med mänsklig handpåläggning.

New AI assistant can browse, search, and use web apps like a human

Adept’s ACT-1 has learned how to automate complex UI tasks in web apps using an AI model.

 

AR/VR

Alibaba genomför AR-modevisning

Så har det blivit dags för kinesiska e-handlaren Alibaba att ta ännu ett virtuellt steg. Alibabas lyxplattform Tmall Luxury Pavilion anordnar sin första AR-modevisning.

Den virtuella modevisningen sker i samarbete med Vogue China och ”diverse artister”. Så tanken är en rejäl modehappening, alltså.

Det stannar inte här: Alibaba lanserar också Meta pass – som ska vara ”gratis inträde till Alibabas metaverse”, som delvis kommer att vara ”digitala ägarbevis” på bockkedjan (ni vet, NFT:er). Innehållet i passet är saker som förtur vid köp och inträde till varumärkens offlineaktiviteter. Så, tja, kanske inte bara saker i metaverset dårå.

Men just metaversekopplingen är intressant i det här sammanhanget, eftersom Alibabas modevisnings- och Meta pass-initiativ är precis det som jag ser som metaverse. Inte något som är helt virtuellt, utan något som ligger i gränslandet mellan det fysiska och det digitala.

Inte antingen-eller, utan både-och.

Alibaba Group announces luxury shopping experience in the metaverse – Retail Technology Innovation Hub

Alibaba Group’s Tmall Luxury Pavilion platform has hosted an augmented reality fashion show and introduced a Meta Pass, which confers priority digital access to brands’ products.

TikTok-ägaren släpper nytt VR-set

Meta är som bekant all about the meta(verse). Men ungefär alla techbolag med aktning håller på med metaversenånting bara därför att metaversenånting är skitinne just nu. Självklart vill även TikTok vara med på tåget.

Nu är det inte TikTokTokTok vi pratar om, men väl kortvideoappens ägare Bytedance. I veckan lanserade Bytedance den senaste versionen av VR-setet Pico, nummer fyra i ordningen. En direkt konkurrent till Metas Quest-enheter alltså.

Pico är inte bara namnet på själva enheten utan också företaget som tillverkar dem. Ett företag som Bytedance köpte såväl så sent som förra året.

För ja. Även Bytedance storsatsar på samma virtuella framtid som Meta. Och det betyder då inte minst att kunna sälja det som (åtminstone idag) är själva förutsättningen för att fullt ut kunna kliva in i en virtuell värld.

ByteDance’s new Pico headset is a Quest 2 competitor for Europe and Asia

The ByteDance-owned Pico 4 is a virtual reality headset that will cost €429 and ship in mid-October across Europe and Asia, with a possible future US release and some TikTok integration.

 

Mobilt

Skaffa ett husdjur till din iPhone 14 Pro-flärp

Anpassa låsskärmen i din nya iPhone 14 Pro? Såååå dagen efter det att iOS släpptes. Nu är det tamagotchifiering som gäller!

Japp. Det hann inte gå många dagar innan någon hittade på ett nytt användningsområde för Dynamic Island (japp, Apple har både hittat på ett sätt att dölja flärpen de ännu inte har lyckats bygga bort OCH gett den ett namn). Man kan helt enkelt lägga till en liten Dynamic Island-katt. Eller hund. Eller räv. Eller grävling. Eller ödla.

Som… springer omkring. Runt flärpen. Och gör gulliga grejer.

Because det är klart att alla iPhone 14 Pro-ägare måste ha ett eget flärphusdjur.

Add a Digital Pet to Your iPhone

You could make your iPhone 14 Pro the home for a Tamagotchi-like animal.

iOS 16 betydligt smartare funktionalitet när du delar skärmdumpar

Åååååå vad jag älskar när någon fixar till pyttesmå irritationsmoment och därmed ger en galet mycket smidigare upplevelse. Som det här, som måste ha kommit i och med iOS 16, nyligen släppta senaste versionen av Apples operativsystem: betydligt mycket smartare funktionalitet när du delar skärmdumpar.

Jag mejlar mig själv. Sjukt ofta. Länkar till digitalnyheter som jag vill skriva om – eller som jag bara vill spara. Ibland stöter jag på lägen när vissa appar där jag hittar nyheter inte inbyggd delningsfunktionalitet, eller ens en länk att manuellt kopiera. I de lägena brukar jag helt enkelt ta en skärmdump och mejla mig själv så att jag kan leta upp delningsbar länk på annat sätt senare. I det läget lägger iOS in filnamnet på skärmdumpen som ämnesrad. Är jag slö så skickar jag den så, men oftast ändrar jag till en vettigare ämnesrad.

Så gjorde jag även häromdagen, när jag helt plötsligt såg att Apple har betat in en ”Byt namn”-knapp i delningsrutan – så att jag kan ändra namn på skärmdumpen och därmed också det som står i ämnesraden. Kalas!

ÄNNU mer kalas blev blev det när jag struntade i att manuellt ändra namnet via den nya knappen och upptäckte att mejlet… redan hade en bra ämnesrad. Aha! Apples nya bildigenkänningsalgoritm har blivit bättre på att plocka ut rubriken ur den delade artikeln. Men det verkar inte vara riktigt så enkelt – ibland, som i exemplet nedan, så skiljer dom sig något. Lite osäker på var Apple hämtar den rubriken från, men det kanske kan handla om ett tidigare namn på en artikel – eller den rubirk som artikeln har i en puff?

Oavsett. Så. Jävla. Smart. Sjukt bra förbättring i vardagen.

Kort sagt ännu ett exempel på det som redan de gamla grekerna visste: små små förbättringar av det som irriterar kunder (men inte tillräckligt mycket för att de ska höra av sig och klaga) ger i slutändan så sjukt mycket större kundnöjdhet än att sjösätta ännu bygga-om-webben-för-över-100-miljoner-kronor-därför-att-det-är-mycket-sexigare-och-ger-sändningstid-hos-ledningen-projekt.

iPhone 14 är första iPhonen som får start- och avstängningsljud

Ha! Vilken funktion har du alltid saknats allra mest i din iPhone. Precis. ETT STARTLJUD! Näst mest? Precis. ETT AVSTÄNGNINGSLJUD!

Den enskilt viktigaste funktionen i nya iPhone 14 har Apple inte ens nämnt. All lyckligt lottade iPhone 14-ägare kan nu välja att höra ett ljud varje gång som iPhonen startas. Och ett annat när den stängs av.

Äntligen kan iPhonen alltså starta den som en Mac.

Your iPhone 14 Has a Hidden Startup Sound

Your iPhone 14 doesn’t have to be silent when booting up or shutting down.

 

Övrigt

Danmark fjärde land att förbjuda Google Analytics

Så var de fyra. Efter Österrike, Frankrike och Italien är det nu den danska dataskyddsmyndigheten att konstatera att det inte är okej att använda Google Analytics.

Den danska myndigheten konstaterar samma sak som sina österrikiska, franska och italienska kollegor. Google Analytics lirar inte med EU:s integritetslagstiftning om de som använder funktionen inte ”implementerar ytterligare åtgärder” – utöver det som redan finns i Google Analytics. Om man inte lyckas med det så är det bara att sluta att använda Googles analysverktyg för att mäta användning (och därmed spåra sina användare).

Och eftersom de ytterligare åtgärder som i praktiken krävs – enligt Schrems II-domen – är att USA slutar ge sig själv rätt att ta del av EU-medborgares data lagrad hos amerikanska företag så är det… inte helt lätt för en enskild Google Analytics-användare att implementera den förändringen. ”Hej USA, det är Nisse i Gnosjö. Jodå, det är bara bra med mig. Men ni, jag har en fråga – skulle ni kunna ta och ändra er lagstiftning lite snabbt? Det vore så himla schyrre”.

Så det danska beskedet tillför alltså i sig inte något nytt egentligen. Ytterligare ett EU-land som har kommit fram till samma sak, men i stort samma limboläge som innan i väntan på dels att Irlands dataskyddsmyndighet en gång för alla ska avgöra om dataöverföring av användardata bryter mot GDPR och dels att USA och EU faktiskt ska enas om ett nytt dataöverföringsavtal.

Good osäkerhetstimes.

https://www.datatilsynet.dk/english/google-analytics/use-of-google-analytics-for-web-analytics

Slack presenterar ny dokumentredigeringsfunktion

Ny, rätt stor funktion i Slack: Canvas. En dokumentredigeringsfunktion.

Canvas är Slacks försök att bygga en lightversion av Google Docs. Tanken är helt enkelt att det ska gå att skapa dokument som komplement till chattrådar direkt inuti Slack istället för att använda ett externt verktyg för det och sedan länka in i Slack.

Förutom att Slack förstås hoppas att de som redan lever i Slack för sin kommunikation också ska vara snabba på att hoppa på ännu en funktion som gör att man slipper onödig kontakt med omvärlden (okej, andra tjänster). Dra och släpp text och bild, men också Youtube-länkar eller tweets som automatiskt bäddas in.

Det som Slack ser som styrkan med Canvas gissar jag, utöver att funktionen alltså är snabbt åtkomlig i själva Slack, är att funktionen också har stöd för tredjepartsappar. Det går alltså att interagera med pluginer man har lagt till direkt från ett Canvas-dokument.

Alla kanaler kommer automatiskt att få en canvas kopplad till sig, som tänkt ersättare för bokmärken och andra funktioner man tidigare har använt för att spara bra att ha-grejer för en kanal. Alla dokument har förstås stöd för att flera arbetar i dem och kommentarer hanteras som egna Slack-trådar.

Allt som allt är det alltså ytterligare en satsning för Slack att stå sig bättre i konkurrensen med framförallt Teams.

https://www.theverge.com/2022/9/20/23361717/slack-canvas-documents-messaging-google-notion

Google stänger ned Google Survey

Gillar du att använda Googles Survey – Googles verktyg för att göra marknadsundersökningar? Sucks to be you i så fall. Google kommer att stänga ned Survey 1 november och ge användare ytterligare en månad att ladda ner sin historiska data.

Det handlar alltså inte om Forms, utan om just systerfunktionen Survey. Och det kan bli så att funktionen kommer att återuppstå längre fram – i någon form.

Google motiverar nedstängningen med att de inte tycker att ”den nuvarande funktionen är det bästa sättet att erbjuda enkla och billiga framåt”. Jag killgissar att de som faktiskt använder funktionen inte riktigt håller med. Definitivt inte om alternativet är att funktionen helt försvinner.

Om och i så fall när Google släpper en liknande funktionen igen så ser det ut som att de kommer att paketera det med Ads. Nästan så att man skulle kunna tro att Google vill få in fler i Ads när konkurrensen på annonsområdet blir allt tuffare.

Google Surveys Is Shutting Down; Here Are 6 Alternatives

Google is shutting down Google Surveys and Surveys 360 on November 1 and giving users until December to download historical data.

Facebook-visselblåsaren Frances Haugen lanserar Beyond the screen för att ta sig an skadorna som sociala medier orsakar

Under förra året var Frances Haugen ett av de stora namnen i techvärlden efter sitt avslöjande om Facebook (som då fortfarande hette Facebook). Haugens insamling av data om hur Facebook hade prioriterat vinst före användarnas bästa fick henna att bli en ständig gäst i såväl parlamentsutfrågningar som i medieinslag.

En av de saker som enligt Haugen fick henne att börja på Facebook var för att arbeta med förbättringar i Facebooks hantering av inlägg runt val. Bidra till att skapa en bättre användarmiljö, kort sagt. Nu tar Haugen nästa steg här genom att starta Beyond the Screen.

Beyond the screen är en ideell organisation som vill arbeta mot ”de skador som sociala medier orsakar”. Eller som Haugen konstaterar i ett pressmeddelande om lanseringen ”Vi kan ha sociala medier som lyfter fram det bästa i oss och det är vad Beyond the screen arbetar mot”. Beyond the screen kommer även samarbeta med likasinnade organisationer som också ”åtar sig att stötta mer hälsosamma sociala medier”.

Återstår att se hur Beyond the screen kommer att arbeta mot det här målet. Om det till och med innebär att stötta nya sociala utmanare i att bygga upp sina verksamheter.

Facebook Whistleblower Launches Organisation to Tackle Social Media Harms

Facebook whistleblower Frances Haugen on Thursday announced the launch of a nonprofit organisation that aims to highlight harms caused by social media platforms, while providing solutions to those issues. Last year, Haugen leaked reams of internal studies showing executives knew of their site's potential for harm, and has maintained that the tech titan, which has since rebranded itself as Meta, put profits over safety.

Flygbolag är fortfarande stora diskettköpare

Okej, känns som att jag kommer vara lite mer nojig nästa gång jag flyger. (För nytillkomna tittare: en diskett är en fysisk version av iCloud eller Dropbox.)

The ’last man’ selling floppy-disks says airlines continue to make orders for the ancient storage technology

The founder of floppydisk.com says that the airline industry is among his biggest customers, along with ”hobbyists.”

Kategorier
AR/VR Bekvämlighetsekonomin Detaljhandel/e-handel IoT - internet of things Spaningar Strömmade medier

Digitala spaningar vecka 34 2021 – del 2

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

 

Detaljhandel/e-handel

Amazon börjar testa Klarna-konkurrent

Senaste månaderna har temperaturen stigit inom köp nu, betala senare-området. Jättar som PayPal och Apple har börjat rulla ut eller testa egna lösningar som gör det möjligt för kunder att dela upp sina betalningar. Sen har vi förstås också svenska Klarna som storsatsar på samma marknad (Klarna positionerar sig mer eller mindre rätt hårt som företaget som uppfann hela konceptet, även om det lite väl mycket historierevidering). Nu blir det ännu trängre: Amazon har börjat testa sin egen motsvarighet. Köp över 50 dollar kan delas upp vid utcheckningen.

Okej, nu är det inte Amazons egen lösning om vi ska vara formella. Det handlar om ett samarbete med Affirm, som alltså är den riktiga Klarna-konkurrenten i sammanhanget. Men att Amazon nu alltså ser ut att vara hyfsat nära (test i liten skala, men inget utrullningsdatum än) att trycka på kreditköpsknappen kan förstås driva på hela fenomenet rätt rejält. Att Amazon valde Affirm istället för exempelvis just Klarna var förstås en enorm fjäder i hatten för Affirm. Föga förvånande rusade Affirm-aktien med 30 % när samarbetet annonserades.

Det handlar däremot inte om räntefria köp över hela banan. Beroende på ”kundens kredithistorik och priset på varan” så får kunderna en ränta som ska spänna mellan 0 och 30 %. Och den övre delen i det spannet är ju… en bit från räntefritt. (En räntesats som snudd på ligger på sms-lånnivå.)

Men det kanske mest intressanta i uttalandet om samarbetet är att ”kunder inte kommer att debiteras förseningsavgifter eller andra dolda avgifter”. Det här håller nämligen på att börja bli lite av en trend: att företag som erbjuder kreditköp inte smackar på förseningsavgifter (nyligen meddelade PayPal att deras tjänst kommer skrota förseningsavgifterna från och med 1 oktober i år). Det som med andra ord har varit en stor kassako för Klarna kan vara på väg bort. Blir intressant att följa utvecklingen här.

Amazon is working on a buy-now-pay-later option

Amazon has teamed up with Affirm, a major player in the buy-now-pay-later space. Amazon is testing this feature with select customers for now.

Shein anklagas för att stjäla designer och att ange falsk information om arbetsförhållanden i fabriker

När en tjänst exploderar i intresse och användning så ökar också granskningen av dem. Och kritiken mot dem. Bara att fråga Zoom eller Clubhouse. Senaste året eller så har kinesiska modehandlaren Shein gått som en e-handelsraket runt om i världen och toppat appnedladdningslistor på flera håll. En kombination av Gen Z-savviness och hyperlokala och snabbframtagna kollektioner. Nu visar det sig att en förklaring är att Shein också har aceat en annan klassisk disciplin (åtminstone förr): skamlöst piratande.

Vad det handlar om är vid det här laget rätt många anklagelser av att Shein helt enkelt har snott designer från mindre designers utan att ge vare sig erkännande eller ersättning. Något som också verkar ha hänt i Sverige. Och vi pratar inte H&M-kopierande utan betydligt mer karbonkopierande än så (</gammal referens>). Sheins fash fashion har alltså byggt på att man snott från andra. Dessutom verkar Shein ha angett felaktiga förhållanden för sin produktionsställen.

Shein gör alltså som så många andra startups. Som Facebook tidigt sammanfattade sin filosofi ”move fast and break things”. Eller åtminstone ta några väl valda genvägar genom kurvorna. Shein gillas mycket av sina (framförallt unga) kunder, så de är bevisligen beredda att sätta varumärket på spel i jakten på marknadsandelar. Problemet är förstås att den inställningen kan bita dem i rumpan längre fram och sannolikt tvinga dem att lägga allt mer tid på att putsa till fasaden.

Det är ett jobb som kan bli både kostsamt och energikrävande. Bara att fråga Facebook.

https://www.independent.co.uk/life-style/fashion/emma-warren-shein-stolen-design-bee-hoodie-instagram-a9683551.html

Walmart börjar sälja sin logistik till andra företag

Walmart gör en Amazon. Igår lanserade den amerikanska detaljhandelsjätten den nya tjänsten Walmart GoLocal. Walmart börjar sälja sin logistik till andra. Dessutom som white-label-tjänst, så att företag som kan utnyttja tjänsten kan marknadsföra tjänsten som sin egen. Kommer framförallt fokusera på sista metern-leveranser, som namnet antyder.

Men med tanke på att Amazon inte erbjuder något liknande – varför Amazon-parallellen? Upplägget att ta en intern kostnadspost, produktifiera den och förvandla den till en extern intäktskälla. Alltså det som Amazon framförallt har gjort med molntjänsten AWS. En mer relevant jämförelse i sammanhanget kanske skulle vara kinesiska JD. com som också erbjuder sitt logistiknätverk frikopplat från den egna e-handelsdelen.

Med tanke på att Walmart alltså har valt den lokala vinkeln så är det framförallt företag som Uber Eats, DoorDash och Instacart som Walmart nu fullt ut siktar på att konkurrera med. Men ambitionerna kan förstås växa. Dessutom skulle det rent teoretiskt kunna bli så att någon fraktfrilansare skulle kunna få för sig att använda Walmarts lösning för att köra åt… Amazon. (Inte särskilt troligt, men hej.)

Frågan är inte så mycket OM Amazon kommer att få fraktverksamhet på egna ben, utan snarast när.

Walmart Launches Walmart GoLocal, a New Delivery as a Service Business

BENTONVILLE, Ark., Aug. 24, 2021 – Today, Walmart announced the creation of a new line of business – Walmart GoLocal – which extends its expertise in delivering goods to customers to businesses of all sizes.”In an era where customers have come to expect speed and reliability, it’s more important than ever for businesses to work with a service…

 

Strömmade medier

Apple erbjuder publicister lägre Appstore-avgift om de går med i Apple News

Det skakar rejält kring Appstore den här veckan. Sydkorea är på gång att klubba en lag som gör det förbjudet för appbutiker (läs: Appstore och Google Play) att ta ut avgift för köp inuti appar, en gruppstämning från amerikanska iOS-utvecklare slutade med en förlikning där Apple för första gången låter utvecklare informera andra betalsätt än Apples eget (fast infon får fortfarande inte finnas i själva appen, bara skickas på andra sätt, som mejl) och sist men inte minst erbjöd Apple publicister att få lägre Appstore-avgift (15 % istället för 30 %).

Ja, fast det sistnämnda har förstås en jättehake: erbjudandet gäller för de publicister som går med i Apples nyhetsaggregerare News. Det i sin tur innebär att publicisterna måste formatera anpassa innehållet för Apple News eget format. Ja, och dessutom måste publicister tillhandahålla ”professionellt originalinnehåll”. Och erbjuda en egen, fristående iOS-app.

Nu har jag inte riktigt koll på hur Apple har definierat sitt Small Business-program som ger apputvecklare som drar in mindre än 1 miljon dollar om året 15 % istället för de vanliga 30 % första året. Jag utgår från att även publicister omfattas av det och att många därmed betalar 15 % oavsett. Men så är det förstås inte den lilla lokala tidningen som det här erbjudandet riktar sig till, utan de stora drakarna.

En del av det här erbjudandet är alltså en förhoppning från Apple att på så sätt faktiskt få mer innehåll till News (som går lite… sådär). Men publicisterbjudandet och förlikningen med de amerikanska utvecklarna handlar förstås om ännu ett försök från Apple att göra kritiker, politiker och regleringsmyndigheter på bättre humör. Så att Apple kan stoppa det som nu alltså håller på att hända i Sydkorea.

Apple will take a smaller cut of publishers’ sales if they join Apple News

Apple announced a new way for publishers to earn more money on its platform: the News Partner Program offers publishers a smaller 15 percent fee on subscriptions if they use Apple News and the Apple News Format.

Netflix börjar testa egna spel

I samband med Netflixs senaste kvartalsrapport tidigare den här månaden så meddelade företaget att de tänker bredda verksamheten med mobilspel, som kommer vara del av det vanliga abonnemanget (till att börja med, åtminstone). Nu har de dragit igång de första testerna. I Polen, av alla länder. Och bara för Android.

Egentligen är nyheten i sig ganska liten, alltså. Men det finns två intressanta saker här.

Den ena är att spelen bor i Netflix-appen, i flödet tillsammans med det övriga innehållet. På ett sätt logiskt, i och med att det är innehåll i samma abonnemang. Men det är ett tecken på att Netflix hoppas att innehållet ska driva trafik till videoinnehållet.Ja, åt båda håll, men åtminstone initialt till videoinnehållet.

Det i sin tur kan vara anledningen att testet bara körs i Android-appen. För att installera spel så slussas du till Google Play och spelar sedan via Netflix-appen. Det i sig innebär, krasst talat, att Netflix-appen blir en appbutik. Alltså precis det som Apple inte tillåter och som har gjort att de spelströmningstjänster som har släppts för iOS senaste året har tvingats hitta på klunkiga omvägar. Netflixs upplägg kan vara tillräckligt för att få Apples godkännande, men det är långtifrån säkert.

Netflix starts testing Android games for users in Poland

Netflix is now allowing subscribers in Poland on Android to play two Stranger Things games as part of their Netflix subscription. The move is the company’s next step into gaming.

Netflix arrangerar sitt första fanevenemang

Det märks att Netflix har börjat få rejält mycket motvind. I veckan började Netflix testa sin nya mobilspelsverksamhet och de meddelade också att de kommer att arrangera sitt första fanevent 25 september.

Den som rattar in (ja, eller drar igång videoströmmen) kan se fram emot tre timmar som kommer att bestå av ”nyheter, premiärer, nya trailers, exklusiva klipp, interaktiva paneler och samtal med skaparna och stjärnorna från Netflix”. En hypesittning för 2021/2022-säsongen, om man så vill.

Netflix har alltså till sist insett att det inte längre räcker att bygga det för att folk ska komma. Inte ens när det handlar om originalinnehåll.

Det absolut bästa? Eventets namn. Tudum. Som ska symbolisera… Netflixs klassiska ljudlogga.

Netflix’s ’Tudum’ fan event will bring trailers, interviews, and announcements for its originals on September 25th

Netflix has announced its first online fan event, called Tudum, which promises three hours of interviews, trailers, announcements, and more on September 25th.

Anthony Hopkins senaste film blir första långfilm att ha premiär som en NFT

I början av året var Clubhouse, Gamestop och NFT några av de absolut mest trendande fenomenen. Sedan dess har hypen för alla tre svalnat betänkligt. Åtminstone uppmärksamhetsmässigt. Men även om mainstreamstrålkastarna har slocknat för tillfället så betyder det förstås inte att de tre har gått och dött. Inte minst när det gäller NFT:er så dyker det med jämna mellanrum upp nya milstolpar för tekniken. Som den här: Anthony Hopkins senaste film Zero Contract blir första långfilm att ha premiär som en NFT.

Vad innebär det här? NFT är en teknik som är tänkt att kunna göra det möjligt att sälja digitala föremål i begränsad upplaga, precis som fysiska objekt. Och nu är det alltså dags för det som ska vara första stora långfilmen att visas för för dem som har köpt en, tja, NFT-biljett.

Tittandet och försäljningen skrev via Vuele, som är en plattform som är tillägnad just NFT-visning och distribution av film direkt till konsument. 2020-talets motsvarighet att köpa en dvd. Att en film med en så stor stjärna som Hopkins alltså nu har exklusiv premiär här är förstås en jättefjäder i Vueles hatt.

Den som köper Zero Contract som NFT istället för att titta på den via någon med traditionell kanal ger dessutom tillgång till en hög extramaterial. Som bakom kulisserna-material, bonusklipp och ”exklusiva frågestunder”.

Anthony Hopkins’ Latest Film Will Premiere As An NFT

Zero Contact, a new thriller featuring Anthony Hopkins, will become the first full-length feature film offered as an NFT.

Unity köper AI-chattanalysverktyget Oto för att motverka trakasserier i onlinespel

Ett intressant köp för spelmotorföretaget Unity: Unity har lagt vantarna på Oto. Vad gör Oto? Ett AI-baserat chattanalysverktyg. Varför? För att försöka stävja trakasserier och allmänt dålig stämning i onlinespelsplattformar.

Otos funktion är helt enkelt att ligga och lyssna på vad som sägs av och mellan spelare. Mer specifikt att lyssna på tonlägen (både i röst och text). Saker som ”tonlägen, intonation, volym och mänskliga känslor som uttrycks när människor interagerar”. Med andra ord: typ saker som att folk skriker och använder en mindre trevlig del av ordförrådet.

När Oto tycker att någon skulle behöva chilla lite så pingar den en mänsklig moderator som sedan får gå in och avgöra om situationen måste styras upp eller om ännu hårdare insatser krävs mot enskilda spelare. Som att helst enkelt stänga av folk. Oto i sig kastar alltså inte ut folk (även om det förstås skulle gå att göra det. Hej, Amazon har ju börjat algoritmsparka folk.)

Oto är helt enkelt det som sannolikt är det mest troliga framtidsscenariot för AI-tekniken. IA snarare än AI. Intelligence augmentation. Att använda AI-baserad teknik för att göra sållningen och grovjobbandet till det beslutsunderlag för människor.

https://venturebeat.com/2021/08/24/unity-acquires-ai-chat-analysis-platform-oto-launches-toxicity-in-gaming-report/

Giphy lanserar Creators Club för att stötta sina innehållsskapare

Senaste onlinetjänst att skapa ett program för stötta sina innehållskapare: Giphy. Tjänsten lanserar nu sin egen innehållsinkubator Creators Club. De tolv första Giphy-kreatörerna har redan valts ut och kommer få hjälp av ett ”dedikerat team” hos Giphy (eller strikt talat hos Facebook, som numer äger tjänsten) med att levla upp sitt innehållsskapande.

I takt med att de stora innehållsplattformarna allt mer börjar slå i tillväxttaket så hårdnar inte bara kampen om användarnas ögon, utan också deras händer. Typ. Att det blir allt viktigare att ha kreatörer som skapar innehåll (helst exklusivt sådant) som drar in och håller kvar användarna. Det i sin tur har gjort att det kastas allt mer pengar efter innehållskapare. Och byggs allt fler funktioner och möjligheter att tjäna pengar på sitt innehåll.

Ja, fast inte på LinkedIn. Numer den enda stora plattform med noll möjligheter att direkt tjäna pengar på innehåll på plattformen.

GIPHY Collaborates With (And Pays) Creators As Part Of Its New ’Creators Club’ – Tubefilter

Facebook-owned GIPHY has launched Creators Club, a collaborative program where it will work with creators to make original GIFs and short videos. Each Each Creators Club member will work with a ”dedicated team” at GIPHY’s Los Angeles creative studio that will provide them with guidance, professional opportunities, custom learning sessions with industry experts, and an undisclosed amount of funding ”to help elevate Creators’ endeavors to the next level,” GIPHY says.

 

IoT – internet of things

Waymo breddar sin taxitjänst med självkörande bilar till San Francisco

2018 rullade (hoho) Google-ägda Waymo ut vad som ska ha varit världens första kommersiella taxitjänst med självkörande bilar. Förra året öppnade Waymo så tjänsten för alla användare. Ja, alla användare som bodde i Phoenix. Men nu börjar det bli dags för Waymo att börja skala upp. Next stop: San Francisco.

Så ja. Fortfarande… rätt begränsat upptagningsområde. Och likt hur det började i Phoenix så blir det mer eller mindre ett inbjudningsförfarande för att få chans att köra i en bil utan mänsklig förare (även om det fortfarande kommer sitta en säkerhetsförare i passagerarsätet).

I Kina har Baidu kommit ännu längre med sin tjänst. Vi kommer alltså allt närmare en tid när självkörande taxibilar kan bli vardagssyn på gatorna runt oss.

Waymo launches robotaxi service in San Francisco | TechCrunch

Waymo, the self-driving vehicle company under Alphabet, has launched a robotaxi service that will be open to certain vetted riders in San Francisco. On

 

AR/VR

Facebook arbetar på teknik som projicerar dina ögon på utsidan av VR-glasögon

Avdelningen: saker jag inte ens visste att det fanns ett behov av. Men tydligen. Facebook arbetar på en teknik som gör det möjligt att projicera dina ögon på utsidan av ett par VR-glasögon.

Varför har någon ens kommit på den här idén? En av utmaningarna med VR är att man fortfarande behöver rätt klunkig utrustning för att kunna använda tekniken. Ett par VR-glasögon, eller kanske snarare ett VR-set. Det i sin tur gör att användaren är helt avskärmad från omvärlden. Nästan åtminstone, eftersom det finns VR-set som har stöd för att strömma in verkligheten till VR-användaren. En direktsändning av omvärlden, som kan visas upp för den som har på sig VR-setet så att hen på så sätt slipper ta av sig utrustningen. VR-sets motsvarigheten till att stänga av brusreduceringen i ett par hörlurar, typ.

Men människorna i omgivningen ser fortfarande inte VR-glasögonbärarens ögon, även om hen kan se omgivningen. Enter: ögonprojicering. Samma grundupplägg som gör det möjligt att se världen utanför VR-glasögonen – fast tvärtom. En direktströmning av användares ögon, fast på utsidan av glasögonen. Alla kan se varandra i ögonen!

Så…. det kanske inte riktigt ligger högst upp i listan över saker som Facebook tänker att storsatsa på kommersiellt. Krasst talat handlar det mest om ett forskningsprojekt för att överhuvudtaget visa att det går. Eller snarare: göra det mer ”naturligt” än tidigare försök att göra samma sak.

Och, tja, det är inte helt tossigt. Kanske inte så att folk skriker efter tekniken nununu, men pandemin har visat inte bara fördelarna med digital kommunikation utan också tillkortakommandena. Att det fortfarande är en rätt bra bit kvar till umgänge i samma fysiska rum (på gott och ont). Det här experimentet är ett sätt att försöka slipa ned trösklarna ytterligare lite.

https://www.theverge.com/2021/8/4/22609564/facebook-reality-lab-reverse-passthrough-vr-prototype-research-siggraph

Bytedance uppges ha köpt VR-hårdvarutillverkaren Pico

Uppgifter om ännu en rätt stort företagsuppköp: Bytedance uppges ha köpt VR-hårdvarutillverkaren Pico för nästan 7 miljarder kronor. Med andra ord: TikTok har köpt ett VR-företag.

Att TikTok-ägaren skulle göra en Facebook och ge sig in på VR-området kommer kanske inte som en jätteöverraskning (senaste tiden har TikTok börjat kopiera andra snarare än det omvända som varit normen senaste åren). Men det verkar inte vara ett VR-köp i mängden. Pico ska tydligen vara Kinas största VR-tillverkare och producerar exempelvis Oculus Quest-konkurrenten Neo.

Det handlar som sagt var om obekräftade uppgifter, men känns spontant rätt rimligt. Det som däremot känns lite mer överraskande är timingen: med tanke på hur vilt Kina svingar med regleringssläggan mot landets techbolag just nu så skulle det kunna vara att utmana ödet att köpa sig till sig fler bolag just nu. Men just därför kan vi nog anta att ett eventuellt uppköp sker väldigt mycket med myndigheternas goda minne.

I det korta perspektivet kan vi gissa att Bytedance jackar in Pico i sin allt mer uttalade spelambitioner – och än mer satsar på VR-spel. Längre bort på horisonten lär vi sedan hitta ungefär Facebooks (och andras) metaverseambitioner. Virtuella världar för allt från underhållning till arbetsliv.

Bytedance Reportedly Buys Pico for 5 Billion Yuan

TikTok’s parent company Bytedance is rumored to have invested 5 billion yuan ($771 million) in acquiring Chinese VR hardware maker Pico.

 

Bekvämlighetsekonomin

Domare underkänner Prop 22 – lagen som gör att Uber och Lyft inte behöver klassa sina förare som anställda

Förra året kunde gigföretag som Uber och Lyft räkna hem en rejäl seger i och med att folkomröstningen kring Proposition 22 i Kalifornien gick företagens väg. Prop 22 innebär att gigföretag inte behöver klassa sina förare som anställda. De måste fortfarande erbjuda en del förmåner, men slipper alltså ta ett fullständigt arbetsgivaransvar i delstaten. Nu har en domare underkänt hela lagen och konstaterat att den bryter mot USA:s konstitution.

Likt Amazons kamp mot lagerarbetares försök att organisera sig fackligt så var folkomröstningen kring Prop 22 väldigt viktig för gigföretagen. Så pass att de plöjde ned 200 miljoner dollar i lobbandet för lagen, vilket gjorde den till den mest lobbyintensiva kampanjen i Kaliforniens historia. Det i sin tur betyder att sista ordet förstås intet är sagt och utslaget är redan överklagat.

Fortsättning följer, kort sagt. Samtidigt som såväl USA som EU allt mer driver på för att gigare – i de företag som bygger hela sin verksamhet på upplägget – ska klassificeras just som anställda.

California judge rules gig worker initiative utilized by Uber and Lyft is unconstitutional | CNN Politics

A California judge ruled Friday that the costly and controversial 2020 ballot measure exempting firms like Uber and Lyft from having to classify their gig workers in the state as employees rather than as independent contractors is unconstitutional.