Kategorier
AR/VR Bekvämlighetsekonomin Spaningar

Digitala spaningar vecka 41 2022 – del 3

Meta presenterar nya VR-setet Quest Pro. Meta lägger till avatarstöd för externa plattformar. Metas Quest Store har omsatt 1,5 miljarder dollar sedan lanseringen. Microsoft startar ny avdelning som ska arbeta med ”industrial metaverse”.

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

 

AR/VR

Meta presenterar nya VR-setet Quest Pro

Under Metas Connect-event så var den stora stjärnan bland produktnyheterna förstås den nya modellen av Metas VR-glasögon. Quest Pro, som enheten heter, är plattare men tyngre. De är dessutom mixed reality snarare än virtual reality. De gör det exempelvis möjligt att se världen utanför utan att ta av sig enheten.

Den enskilt största nyheten är dessutom att Quest Pro har stöd för ögonspåring. Teknik som exempelvis kan användas i spel, men också som del av nyttotjänster.

Och det för oss över till vad som verkar vara det tänkta användningsområdet. Och den tänkta målgruppen.

Quest Pro är rejält mycket dyrare än föregångaren Quest 2. 1500 dollar jämfört med 400-500 för Quest 2. Med andra ord är det inte en enhet för normalanvändare. Snarare för riktiga hardcoregamers. Eller företag. Och med tanke på att Meta under sitt event också presenterade ett fördjupat samarbete med Microsoft som innebär att de flesta Microsoft-tjänster kommer att bli tillgängliga i Metas VR-tjänster. Inklusive Office-paketet och Teams.

Meta gör alltså samma ompositionering som Google gjorde med sina AR-glasögon Glass. Eller vad Meta gjorde med sina Portal-skärmar.

Det återstår att se om företagsmarknaden är lika sugen på att shoppa Quest Pro som Meta hoppas.

The Meta Quest Pro Merges the Real World and the Metaverse for $1,500

CEO Mark Zuckerberg revealed Meta’s new combination AR/VR goggles during the Connect conference.

Meta lanserar ben! (och visar sig fuska när de gör det)

Ooooo. Stora nyheter från Meta. Meta blir nu med…. ben! Virtuella ben!

Ja, det innebär alltså att avatarerna på Metas VR-plattform Horizon Worlds inte längre kommer att vara benlösa överkroppar som flyter i sin virtuella värld, utan kommer nu komma vara benförsedda.

En… sådär stor nyhet. Kan tyckas.

Men anledningen att Metas avatarer inte har haft ben är helt enkelt att det har varit dåligt med sensorer på användarnas underkroppar. De som har funnits har framförallt handlat om huvud och armar. Det har kort sagt varit dåligt med digitala datapunkter att samla in från underkroppar. Men nu har Meta alltså klurat ut hur de ska få till dem också. På ett sätt som hyfsat mycket ska kunna avspegla användarnas faktiska benrörelser.

Men… så visar det sig att Meta har fuskat med benen. För att kunna ge Mark snygga avatarben så har Meta mer eller mindre gjort precis det som inte har gått med de benlösa avatarerna: satt sensorer på benen. Eller åtminstone använt motion capture-teknik för att kunna skapa Marks rörliga avtarben.

Meta säger alltså ungefär som Tesla när de för första gången presenterade sin humanoida robot genom att låta en människa klä ut sig i robotdräkt: Hörni, det kommer bli skitbra! Sen! När vi har fått ordning på tekniken! Kul va?

Meta’s VR legs aren’t real and can’t hurt you

Mark Zuckerberg’s demonstration of the avatar legs coming to Meta VR platform Horizon Worlds misleadingly used motion capture.

Meta lägger till avatarstöd för externa plattformar

Förutom att Meta i veckan la till ben på avatarerna i företagets virtuella värld Horizon Worlds så meddelade Meta även att de släpper ett utvecklarkit för avatarerna. Så långt inte så oväntat. Men lite mer oväntat var att det också kommer att finnas stöd för externa tjänster.

Utvecklarverktygen kommer ”snart” inkludera VR-stöd för Unreal Engine och mobiloperativsstöd för Unity. Dessutom kommer det också finnas stöd för ”naturliga ansiktsuttryck” i Metas nya VR-set Meta Quest Pro.

Infoga memes om hur avtarerna i Horizon Worlds så här långt har haft ansikten som varit så långt ifrån ”naturliga” som man överhuvudtaget kan komma.

But I digress.

Mark Zuckerberg sa redan när Meta gick all in på metaverse att företaget inte skulle bygga sitt metaverse själv utan att det skulle göras tillsammans med andra. Trots det så är det lite oväntat att det skulle komma så pass långtgående externt stöd redan.

Självklart beror det mycket på att Meta vill att det ska skapas innehåll till sitt metaverse, men jag misstänker att Meta också siktar på att göra en Snapchat. Kopiera Snaps framgångar med bitmojin med förhoppningen att användare ska vilja ta med sig sin Meta-avatar till andra ställen.

Meta’s avatars are getting legs

ZZ Top would be proud.

Metas nya Quest Pro-glasögon kan använda ögonspårning för att rikta annonser

I veckan presenterade Meta sina nya, apdyra Meta Quest Pro-VR-glasögon. En av nyheterna i den nya modellen är ögonspårning. Något som kan användas exempelvis i spel. Men också för att rikta annonser.

Nu utgår förstås alla det värsta här, eftersom vi pratar om företaget som en gång i tiden hette Facebook. Ett företag som har ett visst… ska vi säga… förtroendeunderskott.

I samband med lanseringen av Quest Pro så har Meta dessutom uppdaterad sina integritetsvillkor och bland annat lagt till en text om ”Eye tracking privacy notice”. Det betyder mer specifikt att Meta kan använda ögonspårning för att ”hjälpa Meta att personalisera dina upplevelser och förbättra Meta Quest”.

Som artikeln konstaterar så är steget inte långt till att anta att ”personalisera dina upplevelser” är reklamspeak för ”rikta annonser”. Inte minst som Metas policyboss Nick Clegg har sammanfattat att ögondatan kan användas för att ”förstå om användare interagerar med en annons eller inte”.

Meta har ju dessutom uttalat börjat testa annonser i sin Horizon Worlds-app, så så långt är det egentligen inte så oväntat. Men det finns en rätt stor skillnad mellan Metas sociala tjänster och Horizon Worlds. I det senare fallet så har man betalat för en inträdesbiljett. I form av ett par snordyra VR-glasögon. Från Meta.

Nu är Quest Pro inte direkt en konsumentprodukt – målgruppen är snarare företag vilket också avspeglas i prislappen. I det här fallet så finns det heller inget Apple som sitter på appbutiken och kan tvinga fram ett totalt stopp för annonsspårning, eftersom Meta sitter på hårdvaran, appbutiken och tjänsterna.

Det kommer med andra ord bli intressant hur Meta kommer att hantera samtycke för ögondata. Och hur EU kommer att se på det. Och följa upp att Meta sköter sig.

Meta’s New Headset Will Track Your Eyes for Targeted Ads

The $1500 Meta Quest Pro will track your eyes, face, and emotions. Meta executives have speculated about how useful that data could be for targeted advertising, and they’ve already filed patents for the technology to do the job.

Äntligen! Excel kommer till Metas metaverse

Vilken är den enskilt viktigaste funktionen för att Metas metaverse på allvar ska lyfta? Precis! Excel! Nu kommer du snart kunna jonglera celler och formler i VR. Minority Report-stylee!

Ja, nu är Excel inte det enda som Microsoft planerar att ta fram för Metas Horizon Worlds-plattform. Även Teams, Windows, resten av Office-paketet och Xboxs molnspeltjänst är tänkta att kunna köras via Metas VR-tjänster.

Det enskilt märkligaste här är att Microsoft alltså tänker att det ska gå att strömma in hela Windows för att kunna använda sin PC inuti metaverset. Virtuellt.

Meta inuti Metas metaverse, alltså.

Microsoft partners with Meta to bring Teams, Office, Windows, and Xbox to VR

Microsoft and Meta are teaming up for the future of work in VR. Microsoft will bring Teams, Office, Windows, and even Xbox games to Meta’s Quest headsets.

Metas Quest Store har omsatt 1,5 miljarder dollar sedan lanseringen

Veckans Connect-event från Meta handlade mest om VR-hårdvara och nyheter i Metas VR-plattform Horizon Worlds. Men företaget bjöd också på (kors i taket!) en konkret siffra på hur det går för Metas Quest Store. Alltså den appbutik som är kopplad till VR-setet Quest och Horizons-tjänsten.

Sedan starten 2019 har användarna spenderat 1,5 miljarder dollar på spel och appar i Metas VR-appbutik. En summa som kan tyckas… sådär stor med tanke på Metas totala omsättning. Och att VR numer är Metas huvudfokusområde.

Samtidigt så är 500 miljoner dollar om året inte ingenting. Lägg till att Meta dessutom har krängt en hel massa VR-glasögon – själva förutsättningen för att kunna använda de appar och spel som köps i Quest Store.

Med det sagt så har Meta fortfarande en… bit kvar vad gäller att få snur på VR-intäkterna, med tanke på att nära nog 99 procent av alla Metas intäkter från annonser. Och det är inte VR-annonser vi pratar om.

Meta’s Quest Store hits $1.5 billion in total revenue to date | TechCrunch

Today at its Connect event, Meta showcased some new data on the performance of the titles in its Quest Store.

Apples AR-headset kan få Face ID

Ett rykte om ett rykte som känns dubbelt sannolikt: Apples AR-headset kan få stöd för Face ID.

Så ja, det är alltså bara en obekräftad uppgift vi pratar om här. Dessutom en obekräftad uppgift om en funktion i en obekräftad pryl. Metaverse. På riktigt.

Men oavsett. Att Apple siktar på att släppa någon form av ansiktsbeklädnad med AR-stöd har nära nog helt definitivt bekräftats av Apple själva. Någon form av AR-glasögon. Eller snarare MR, alltså mixed reality. Eventuellt med ett stänk VR.

Att de i sin tur skulle ha stöd för Apples ansiktsigenkänningsteknik känns också rätt givet. Det är ju trots allt en pryl som – om och när den kommer – är tänkt att sitta… på ansiktet. Fast som artikeln konstaterar så kan det i så fall handla om ”Eye ID” (”EyeD”?) snarare än Face ID. Att det alltså är användarens ögon och inte hela ansikte som fungerar som ID-handling (vilket också låter logiskt, med tanke på att kanske-glasögonen sitter… på ansiktet. Och därmed alltså inte ”ser” hela ansiktet.

Det intressanta är att de här uppgifterna kommer samma vecka som Meta släppte sin nya version av VR-setet Quest – där den största nyheten är just ögonspårning. Men i Metas fall blev reaktionerna rätt direkt ”jahaja, rikta annonser”. Det finns med andra ord ett visst… förtroendegap mellan de båda företagen. Av någon anledning.

Det återstår att se om Apple-ryktet stämmer. Ja, både ryktet om AR-glasögon och ryktet om ”Eye ID”. Och om båda stämmer så kan vi nog anta att även Apple kommer att känna av en släng integritetsdiskussioner.

Apple XR headset might have ’Face ID’ tech for paying with your eyes

A new leak says Apple’s virtual reality headset will include similar iris-scanning tech found in iPhones and iPads.

Google börjar publika tester av sitt 3D-videobås

Alltså det är så typiskt att Google ska enuppa Meta.

”Okej, hörni. Meta har lanserat ett par stora klossiga glasögon som man ska ha på sig för att kunna ha 3D-möten – hur kan vi slå det? Tänk STÖRRE!”

”Ett… jättestort 3D-bås”?

”JA! Bra där! Kör på det!”

Medan Meta vill att vi ska dra på oss ett par 3D-bågar hemma i soffan när vi vill jobba på distans så tycker Google att vi istället ska installera ett 3D-bås som vi kan sitta i. Klockren inredningsdetalj. För handen på hjärtat – hur många använder sitt badrum? Egentligen?

Okej. Nu är det kanske inte ett bås som är avsett för hemmabruk. Den tänkta kundgruppen är förstås företag. Att de ska installera 3D-mötesbåsen ungefär som telefonbås på kontoret. Google inleder nu sina första publika tester med båset, som har det fullständigt självförklarande namnet ”Project Starline”.

Så för att sammanfatta: Google vill att vi ska åka till kontoret för att kunna ha virtuella 3D-möten online.

Inga som helst frågor där.

Google’s 3D video calling booths, Project Starline, will now be tested in the real world | TechCrunch

Google is expanding its real-world tests of Project Starline’s video calling booths with an early access program that will see the tech used in the offices of various enterprise partners, including Salesforce, WeWork, T-Mobile and others.

Microsoft startar ny avdelning som ska arbeta med ”industrial metaverse”

För några år sedan startade chiptillverkaren Nvidia sitt Omniverse. Innan Mark Zuckerberg fick alla att springa benen av sig i jakten på metaverset. Omniverse var tänkt att vara en virtuell 3D-samarbetsplats för ingenjörer. Där man skulle kunna produktutveckla och testa hårdvara under realistiskt simulerade virtuella förhållanden oavsett var i världen man satt. Nu ser det ut som att Microsoft är sugna på något liknande.

Som del i allt som Microsoft presenterade i veckan, både när det gäller hårdvara och mjukvara, så fanns beskedet att Microsoft drar igång en ny avdelning som ska arbeta med ”industrial metaverse”. Metaverse för industriella ändamål och system alltså. Något som kort sagt låter väldigt mycket som Nvidias Omniverse.

https://www.theinformation.com/articles/microsoft-forms-new-team-to-target-industrial-metaverse

 

Bekvämlighetsekonomin

Färre än hälften av alla matleveranstjänster som startades i EU och USA under pandemin är fortfarande verksamma

I veckan kom uppgifter om att tyska matleveransföretaget Gorillas kan vara på gång att köpas upp av turkiska konkurrenten Getir. Ytterligare konsolidering i den branschen alltså.

Det har varit rätt mycket av den varan bara senaste året, något som Financial Times verkligen sätter ljuset på i sin artikel. Väldigt mycket till och med. Faktum är att mindre än hälften av alla matleveransföretag som startades i EU och USA under pandemin fortfarande är vid liv. Antalet lär fortsätta minska närmaste tiden.

Utvecklingen visar med all tydlighet på den baksmälla som har drabbat många av de företag – och branscher – som gynnades av pandemin. Men det är enkelt att bara skylla på pandemin. Som vi har sett även bland exempelvis elscooterföretag så handlar det i slutändan helt enkelt om överetablering.

Most rapid grocery apps fail to deliver for investors

Fewer than half the pandemic-era start-ups in the sector are still alive, with Gorillas the latest to come under threat


Prenumerera på mitt nyhetsbrev

Jag gillar Olas digitala spaningar!

Gillar du det jag gör? Visa gärna din uppskattning genom att donera lite pengar. Det hjälper till att betala för webbhotell och andra kostnader.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *