Kategorier
Allmänt digitalt Digitalisering Ekonomi och finans Spaningar

Digitala spaningar vecka 41 2022 – del 4

EU-sajter börjar ta betalt om du nekar cookies. Apple lanserar sparkonto. Microsoft Office går i graven efter 32 år. Google har fler användare i sina tjänster än det finns människor på planeten.

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

 

Digitalisering

EU-sajter börjar ta betalt om du nekar cookies

Det här är… intressant. Vissa EU-sajter har börjat ta betalt. Om du nekar cookies. Med andra ord: antingen betalar med pengar eller med din data om du vill få tillgång.

Der Spiegel, Bild och Die Welt finns bland nyhetssajterna som har styrt in på det här spåret. När du får upp cookie-rutan får du två val: acceptera cookies eller läs annonsfritt genom att betala för en prenumeration.

Jag kan inte låta bli att känna att EU kommer ha åsikter om det här draget. Men jag vet inte exakt vad.

Så ännu ett sätt att försöka få bättre snurr på intäkterna. Men det riktigt intressanta är valet som åtminstone Der Spiegel har: att prenumerationen också innebär annonsfri läsning.

Så länge som det har funnits tidningar så har prenumerationer betytt att du betalar OCH tittar på reklam. När tidningarna började ta betalt på nätet så fortsatte det upplägget. Annonsblockerare har som bekant löst det för många, men här stänger alltså sajterna det genom att inte släppa in andra än prenumeranter.

Betalvägg på hela sajten alltså. Men i gengäld så innebär alltså prenumerationen också just att du slipper reklam helt och hållet.

Some EU Websites Make You Pay to Reject Cookies-the US Could Be Next

In Europe, some websites make you pay if you want to reject cookies. It’s a response to privacy laws, and with data regulation on the horizon in the US, they could come to the American internet if regulators aren’t careful.

Google och GiveDirectly använder AI-kartläggning för att få ut hjälp till människor drabbade av katastrofer

Intressant initiativ som jag har missat – trots att det har funnits på plats sedan 2019. Välgörenhetsorganisationen GiveDirectly använder en AI-karttjänst för att snabbare få ut nödhjälp till drabbade av olika former av katastrofer. Som nu senast erbjuda hjälp och stöd i spåren av orkanen Ian i Florida och Puerto Rico.

Vad det handlar om är att GiveDirectly, med Googles hjälp, kan lägga två raster på varandra för att hitta de människor som sannolikt är i mest akut behov av hjälp. Det handlar om att först använda satellitbilder för att identifiera vilka områden som har drabbats hårdast av orkanens framfart och sedan korsköra det med hur fattiga områdena är.

Via den app som ”miljontals” amerikaner använder för att ta del av statliga matstödsprogram så går GiveDirectly sedan ut till de människor som de har identifierat i de olika områdena och informerar mottagarna om att de kan ha rätt till stöd. Genom att fylla i ett enkelt formulär direkt i mobilen så kan de drabbade sedan ha pengar i sitt konto inom 24 till 48 timmar.

För ja, det handlar alltså i det här fallet om pengahjälp, inte saker som vattenflaskor och filtar, med argumentet att många nöddrabbade konstaterat att de själva vill kunna avgöra vilken hjälp de behöver. Ett komplement till mer konkreta, fysiska insatser alltså.

Smart och förhoppningsvis väldigt hjälpsamt.

https://www.fastcompany.com/90793918/how-google-and-givedirectly-are-using-ai-mapping-to-get-cash-to-hurricane-ian-victims

 

Ekonomi och finans

Apple lanserar sparkonto

Så har det blivit dags för Apple att ta ännu ett steg med sina fintechambitioner: ett sparkonto med ”hög ränta”. (Hur hög ränta vet vi dock inte förrän kontot rullas ut ”kommande månader”.)

Nu pratar vi dock inte om ett konto som man kan välja istället för sparkontot i sin svenska bank. Åtminstone inte för de flesta. Det nya sparkontot kommer nämligen vara kopplat till Apple Card – Apples kreditkort som, tre år senare, fortfarande finns tillgängligt i USA.

Tanken med det nya kontot är att de cashback-pengar man får på köp med sitt Apple Card (som 3 procent på varje köp av en Apple-tjänst eller Apple-produkt) automatiskt och direkt trillar in på det nya sparkontot och där börjar samla ränta. Apple ger alltså Apple Card-kunder två sätt att tjäna pengar med sitt kort: dels genom att få pengar tillbaka på många köp och dels genom att ge ränta när pengarna sitter och väntar på att användas.

(Ja, okej. Nu är det ju egentligen inte så att man tjänar pengar på sitt Apple Card eftersom man ju måste göra av med mer pengar än man får in på sitt konto. Men ni fattar.)

Det nya kontot ska inte ha någon avgift och heller inga krav på minimibelopp för att få ta ränta. Precis som själva kortet så bor sparkontot i Apples plånboksapp, där det går att se hur mycket pengar man har på kontot.

Och precis som Apple Card så är det inte Apple själva som faktiskt erbjuder den finansiella tjänsten. I båda fallen så är Apple mellanhand mellan slutkunden och banken Goldman Sachs. Ett sätt för Apple att slippa allt tillståndsmeck som skulle krävas för att få agera bank fullt ut, samtidigt som Goldman Sachs får in kunder via Apple.

Med andra ord: ett affilateprogram som det hade hetat om det inte hade handlat om seriösa finansiella tjänster.

https://techcrunch.com/2022/10/13/apple-partners-with-goldman-sachs-to-introduce-high-yield-savings-accounts-for-apple-card-holders/

EU ett steg närmare hårdare reglering av kryptovalutor

I veckan lyckades en sannolikt kommande EU-lagstiftning ta sig över ännu ett hinder på vägen mot att bli EU-lag: den så kallade Crypto Assets Regulation Bill överlevde ännu en omröstning.

Vad det handlar om är alltså ungefär vad det låter som. En lagstiftning som är tänkt att reglera kryptovalutor hårdare inom unionen. En reglering som ser ut att också kunna omfatta så kallade NFT:er – de digitala, blockkedjebaserade samlingsföremål som går att köpa med kryptovalutor.

Tydligen har lagen varit på gång i över två år, men börjar nu alltså till sist närma sig upploppsrakan. Det verkar som att det bara är omröstning till som återstår innan lagförslaget blir lag.

EU Lawmakers Pass Landmark Crypto Assets Regulation Bill – Decrypt

European Union lawmakers have approved the Markets in Crypto Assets Regulation (MiCA) bill that hopes to regulate the digital asset space.

Sheins värdering rasar

I år har börser runt om i världen rätt unisont kollapsat. En följd av den storm som redan var snudd på perfekt redan innan Putin fick Ukrainafeeling och som har förvärrats sedan dess. Det här har även slagit hårt mot bolagen som ännu inte finns på börsen, där bland annat Klarna har sett sin värdering implodera. Nu verkar det som att även senaste årens stora shoppingraket Shein också har drabbats.

I april i år var Sheins värdering rätt snurriga 100 miljarder dollar. Större än H&M och Zara-ägaren Inditex tillsammans. Efter sommarsemestern så ser läget däremot betydligt svalare ut även för Shein. Nu talas det istället om en värdering i spannet 65 till 85 miljarder dollar.

Nu är även det… snurrigt mycket. Sisådär fyra-fem Spotify. Och värderingar utanför börsen lever ett eget liv som är ännu mindre beroende av hur det faktiskt går för företaget. Men det visar oavsett att e-handelsföretag får det allt tuffare i takt med att ekonomin bromsar in. Det visar även att investerare just nu blir allt mindre intresserade av yviga framtidsvisioner om världsherravälde och allt mer fokuserar på väg mot hållbar vinst. Helst igår.

Lägg till att Shein just nu är nätmodeshoppingens svar på TikTok: den som alla andra vill kopiera. Inte minst de lika kinesiska e-handlarna Alibaba och Pinduoduo som både lanserat egna Shein-konkurrenter i USA och Europa. Konkurrensen och dragkampen om kunderna hårdnar med andra ord ytterligare. Och nätmodets Facebook – Amazon – tänker förstås inte heller låta Shein kapa åt sig (unga målgruppers) marknadsandelar.

Did Shein lose a third of its 100 billion dollar valuation?

Back in April, Shein, the enigma behemoth Chinese fast fashion retailer, was valued at 100 billion dollars. Bigger than Zara and H&M combined, it seemed the

 

Övrigt

Microsoft Office går i graven efter 32 år

Det verkar vara inne att lägga ned välkända och välanvända produkter just nu. I veckan meddelade Google att Data Studio går i graven och bara någon dag senare var det dags för Microsoft att droppa bomben att Office-paketet kommer att gå samma väg.

Okej. Nu är det inte riktigt så drastiskt som det låter. I båda fallen handlar det egentligen bara om namnbyten. Data Studio hamnar under Googles Looker-varumärkesparaply och byter därmed namn till Looker Studio och Microsoft Office kommer att ersättas av *trumvirvel* Microsoft 365.

Det blir alltså ingen skillnad på programsviten i sig. Det kommer fortfarande bli möjligt att köra Powerpoint och Excel precis som vanligt. Men allt ”Office” kommer att fasas ut när Microsoft konsoliderar sitt 365-erbjudande.

Så no more Office-paket.

Formellt, åtminstone.

Microsoft 365 takes over as the Office brand.

Microsoft Office is being fully rebranded to Microsoft 365. It’s the first major overhaul for more than 30 years, as Microsoft looks to push its software subscriptions.

Google Data Studio går i graven

Så har det blivit dags att säga hejdå till Google Analytics partjänst Data Studio. Google skrotar nu sin datavisualiseringstjänst.

Okej. Det är inte riktigt så klickbaitigt illa. Vad det handlar om är att Googles molnverksamhet håller på att göra en extreme makeover av sina olika tjänster. Alla Googles business intelligence-produkter samlas nu under Looker-varumärkesparaplyet.

Google Data Studio kommer med andra ord framöver att heta Looker Studio. Mycket mer självförklarande namn än ”Data Studio” för en tjänst som handlar om att visualisera data.

The next evolution of Looker, your unified business intelligence platform | Google Cloud Blog

Presenting the future of business intelligence: Looker, which now has deep integration with Data Studio and Google’s top products in AI/ML, productivity and more.

Google har fler användare i sina tjänster än det finns människor på planeten

Under årets NXT Nordic-konferens i veckan så var Google en av talarna. En av de bilder som jag tog till mig från Googles dragning var något som jag redan visst – men som jag ändå inte har tänkt på på det här sättet: Google har 8 tjänster/plattformar som har minst 1 miljard användare. In your face, Meta.

Skämt åsido. När vi pratar om bolagen som dominerar våra uppkopplade liv (åtminstone här i väst, men även i stora delar av världen) så är det Meta som oftast hamnar mest i fokus. Med Facebook som den enskilt största plattformen.

Tittar vi på totalen så lär Facebook fortfarande tampas om topplatsen, men det kan vara ”tampas” som är nyckelordet här. När Youtube listar sina användare så talar de om ”inloggade” användare. Det är med andra ord inte omöjligt – förmodligen rätt troligt – att Youtube är världens enskilt största onlinetjänst.

Och i Metas fall handlar det om fyra tjänster som hamnar i miljardklassen. I Googles fall är det åtta. Visst handlar det om mycket överlappning i Googles fall – förmodligen högre grad än hos Metas – men samtidigt är det också tjänster som täcker upp större delar av det vi gör och behöver göra i mobilen. I vissa fall för att överhuvudtaget komma ut på nätet. Som att ladda ner Metas appar via Google Play.

Men oavsett så kan vi sammanfatta det med att Google har fler användare än det finns människor på planeten i sina tjänster.

Där kan vi prata om dominans.

Firefox lanserar virtuella kontantkortstelefonnummer som döljer ditt riktiga mobilnummer

Intressant ny tjänst från Firefox. Ja, eller Firefox ägarbolag Mozilla. Ett tjänst som erbjuder kontantkortstelefonnummer. Virtuella sådana.

Den nya funktionen är del av Mozillas tjänst som redan erbjuder engångsmejladresser som kan användas när man inte vill lämna ut sin riktiga mejladress. I grunden är det samma funktion, men telefonfunktionen har några begränsningar. Det ingår bara ett telefonnummer istället för möjlighet att skapa flera, som är fallet med mejlfunktionen. När du väl har val nummer går det inte att byta.

Med telefontjänsten så blir prenumerationen dessutom dyrare. 4,99 dollar istället för 1,99 (eller till och med ett ännu enklare gratisabonnemang). Men det är oavsett ett intressant drag från Mozilla – och en tjänst som är väldigt mycket i tiden. 

Visst lär den säkert missbrukas av mer ljusskygga verksamheter, men det är oavsett en både smart och bra tjänst. Jag skulle inte bli förvånad om även Apple kompletterar sin mejldöljartjänst med en liknande telefonnummerfunktion.

Firefox’s new service gives you a burner phone number to cut down on spam

Firefox Relay is expanding to offer virtual phone numbers. It generates a phone number for you to give out to companies if you think they might use it to send you spam messages, or if you don’t trust their data protection.

Gifar är numer ”för boomers” och ”cringe”?!?

Det gäller att ständig vara på vakt mot fejknyheter och ren desinformation i påverkanssyfte. Som det här uppenbara försöket att underminera demokratin som vi känner den. Påståenden om att gifar numer är ”för boomers” och ”cringe”.

Typisk fejknyhet! Hur vet jag det? Därför att det skulle innebära att LinkedIn – som enda stora plattform som inte har lagt till vettigt stöd för gifar – därmed skulle vara i fas med en trend. Ja. Ni hör ju hur galet det låter.

Se till att sprida ordet. The struggle is real!

The GIF Is on Its Deathbed

The internet’s file format has been diagnosed as ”cringe,” but there are other threats to its existence.

10 emojis som bara gamla människor använder

* host *

(Källa: Daily Mail.)

Hur man skrämmer en marknadsförare under halloween

Well…

(Via Semrush.)


Prenumerera på mitt nyhetsbrev

Jag gillar Olas digitala spaningar!

Gillar du det jag gör? Visa gärna din uppskattning genom att donera lite pengar. Det hjälper till att betala för webbhotell och andra kostnader.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *