Kategorier
Sociala medier Spaningar

Digitala spaningar vecka 42 2022

Reels läggs till i Facebooks grupper. Instagram testar schemaläggning. TikTok når 1 miljard dagliga användare. TikTok börjar dela annonsintäkter med innehållsskapare. Snapchat lägger till nya funktioner i sitt betalabonnemang. BeReal har nu 20 miljoner dagliga användare.

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

 

Veckans artiklar

Se upp e-handlare! Klarna vill äga ännu mer av kundrelationen – Ehandel Plus

TikTok och influencers. I veckan la Klarna till några nya milt sagt oväntade tjänster. Tjänster som är tänkta att hjälpa e-handlare stå sig bättre i

Second hand – genvägen till social commerce? – Ehandel Plus

Hållbarhet efterfrågas allt mer av inte minst de yngre generationerna. Men det börjar också komma allt fler exempel på hur second hand kan bli en ny

 

Sociala medier

Facebook, Instagram och WhatsApp

Reels läggs till i Facebooks grupper

Fråga: var hittar man Reels i Metas tjänster? Den enklare frågan att svara på numer är: var finns Reels INTE? Ett ställe till som nu får tillgång till Reels är Facebooks grupper. Gruppmedlemmar kan alltså lägga upp innehåll i Reels-formatet.

Ifall någon har missat det så pushar Meta Reels… rätt hårt. Så det är rätt naturligt att det också kommer till Facebooks grupper – det som allt mer känns som den på riktigt enskilt viktigaste funktionen i just Facebook.

Dessutom får gruppadmins bättre möjligheter att stoppa spridningen av fejkinformation och kan även godkänna att språk ”som annars skulle ha flaggats av Facebook” får användas.

Det senare exemplifieras med att en fiskegrupp kan beskriva en fisk som ”fet”. Så det är med andra ord en funktion som är tänkt att ge bättre diskussioner. Och som… absolut inte kan komma att missbrukas.

Facebook Groups now include Reels and more anti-misinformation tools

Facebook Groups now include Reels, and can automatically flag misinformation for review.

100 miljoner går med i Facebook-grupper varje dag

I samband med att Facebook gick ut med nya funktioner för grupper (framförallt att det blir möjligt att dela Reels) så fick vi också lite nya användarsiffror.

Genomsnitts-Facebookaren är tydligen med i minst 15 ”aktiva” grupper och 100 miljoner går med i grupper – varje dag. Visst, vi lär inte prata om 100 miljoner unika människor – det lär finnas åtminstone ett visst överlapp – men det är en milt sagt imponerande siffra. Trots Facebooks hysteriskt stora användartal generellt.

Vi kan nog också anta att just grupper står för en rätt stor del av det aktiva innehållet på Facebook numer.

Det är med andra ord ingen slump att Facebook satsar så mycket på dem. Reels i all ära, men grupperna är nog Facebooks enskilt viktigaste funktion.

https://about.fb.com/news/2022/10/facebook-communities-summit-2022/

Instagram börjar testa schemaläggning

I somras dök det upp spår av en schemaläggningsfunktion i Instagram. Att det alltså skulle komma att gå att ställa in en framtida publiceringstid för ett inlägg utan att behöva använda tredjepartsverktyg. Nu har Instagram börjat testa precis den funktionen.

Det gäller dessutom inte bara för vanliga inlägg, utan även för Reels. Vi vet däremot fortfarande inte när funktionen släpps skarpt. Eller om den kommer till Sverige direkt då.

I det stora hela så lär det inte vara en av de viktigaste funktionerna i Instagram-appen. De som jobbar mer seriöst med Instagram lär redan ha upparbetade externa verktyg – som säkerligen också erbjuder mer funktionalitet – och de flesta vanliga instagrammare har inget behov av funktionen alls.

Men nu vill Instagram oavsett att fler ska få möjlighet att planera sitt Instagram-publicerande. Även om det bara behövs ibland.

Instagram is testing an in-app scheduling tool for posts and reels | TechCrunch

Instagram is currently testing an in-app scheduling tool that will let users schedule both posts and reels.

Instagram blir bättre på att stoppa oönskade meddelanden

Instagram fortsätter att jobba på att göra plattformen till ett trevligare ställe att vara på för alla. Senaste initiativet: bättre verktyg för att stoppa oönskade meddelanden.

Instagrams filtreringsalgoritm har blivit bättre på att fånga ”felstavningar” av stoppord – omedvetna och medvetna (i det senare fallet när någon byter ut bokstäver i ett ord för att lura just den här typen av filter).

Dessutom breddar också sitt proaktiva kontoblockeringsverktyg. Från att tidigare automatiskt ha blockerat nya konton som någon du har blockerat skapar (för att försöka runda blockeringen) så funkar numer också retroaktivt. Det blockerar alltså även andra befintliga konton skapade av samma person.

https://techcrunch.com/2022/10/20/instagrams-dm-filter-tool-now-expands-to-story-replies-claims-to-catch-intentional-spelling-mistakes/

Instagram testar möjlighet att lägga in en låt i profilen

Ja! Myspace! Instamyspace.

Instagram is testing adding songs to profiles, but not externally (yet)

Instagram is testing a feature that lets users add music to their profiles, which was also a popular MySpace feature from the mid-2000s.

TikTok

TikTok når 1 miljard dagliga användare

Ladies and gentlemen. Vi har en miljard!

I tisdags den här veckan ska TikTok ha nått den snurriga milstolpen 1 miljard dagliga användare. Lite mer än ett år efter det att TikTok själva gick ut med att appen hade 1 miljard månadsanvändare.

Värt att notera att det här inte är officiella uppgifter, utan ”uppgifter från källor på insidan” som det brukar heta. Det är dessutom förmodligen lika värt att notera att det egentligen inte handlar om dagliga användare i TikTok, utan sammantagna siffror för TikTok och Douyin – TikToks kinesiska systerapp.

Men det är oavsett en… rätt imponerande siffra. Och det gör att TikTok dessutom går med i en väldigt exklusiv klubb. Artikel pratar om att det bara är fyra appar som har nått dit (Facebook, WhatsApp, Instagram och Youtube), men det är nog en sanning med modifikation. Jag gissar att det är ytterligare några Google-appar som hör hemma här. Söktjänsten och Maps definitivt. Kanske även Google Play.

Det spelar förstås mindre roll i det här sammanhanget. 1 miljard dagliga användare känns helt klart som en trolig siffra för TikTok/Douyin. Intressant att se om och i så fall när vi får officiella användarsiffror från Bytedance nästa gång.

Insiders Deny ByteDance’s TikTok Has Reached 1B Worldwide Daily Active Users

It was reported that at about 17:31 on October 18, the global daily active users (DAU) of TikTok, a world-famous short video sharing app under ByteDance, exceeded 1 billion. Company insiders later responded that the news was untrue.

TikTok börjar dela annonsintäkter med innehållsskapare

Nu ser det ut som att TikTok har lanserat (eller börjat testa. Eller börjat smygrulla ut) sitt Pulse-program. Sitt program för att låta innehållsskapare få ta del av annonsintäkter som körs mot det egna innehållet.

Det har oavsett hur bred lansering vi pratar om börjat dyka upp inbjudningar till Pulse till de tiktokare som lever upp till grundkraven. Som att du ska ha minst 100 000 följare, ha lagt upp minst fem videos senaste fem dagarna och har innehåll som ”under en enskild dag tillhör topp 4 %-performers”. Det sistnämnda lär helt enkelt vara annonsspeak för de tiktokare som har högst engagemang och flest visningar för sitt innehåll.

De som kvalar in i Pulse kan se fram emot en 50/50-split i annonsintäkterna. Något som av en händelse är snäppet mer lukrativt än det annonsdelningsprogram som Youtube har på gång för sin TikTok-kopia Shorts (45 % till innehållsskaparna och 55 % till Youtube).

Dragkampen om innehållsstjärnorna blir allt hårdare, alltså.

TikTok rolls out monetization for makers of its ”most engaging” content – Tubefilter

TikTok is finally sharing ad revenue with some creators. The platform unveiled its first revenue-share program, called TikTok Pulse, back in May. Pulse TikTok never gave a specific launch date for Pulse, but we’re now seeing reports on Twitter of creators getting notices telling them they’re now eligible for the program.

TikTok höjer åldersgränsen för livesändningar

Dags för TikTok att ta ännu ett steg för att adressera kritiken mot plattformen när det kommer till att vara en bra plats för sina unga användare: åldersgränsen för att få livesända höjs.

Idag kan alla som har minst 1000 följare och som är äldre än 16 år sända direkt, men från och med 23 november så är det 18 år som gäller för att starta en livesändning. Dessutom ska liveströmmare ”snart” kunna välja att bara vända sig till en ”äldre publik”.

Enligt TikTok så passar sändningar som bara vänder sig till vuxna för saker som ”vissa komedirutiner” och ”när innehållsskapare vill diskutera livserfarenheter som de helst inte vill att barn ser”. Det kan eventuellt hända att ”adult” också kan innebära… något annat. Okej, nu pratar vi inte OnlyFans, men, tja…

Oavsett så lär den senaste förändringen inte göra att TikTok är helt på säker mark. Vuxna kommer fortfarande kunna skapa och sända innehåll mot barn där barn inte minst kommer att kunna köpa virtuella gåvor under livesändningar.

TikTok is raising the age requirement for going live and introducing adult-only streams

TikTok is raising the age requirement to go live on the platform from 16 to 18. It’s also introducing a new way for livestreamers to only reach adults.

Snapchat

Snapchat lägger till nya funktioner i sitt betalabonnemang

Dags för Snapchats betalversion Snapchat+ att få nya funktioner. De 3,99 dollarna i månaden ger numer även följande:

Anpassade livstid för stories: Betalande användare kan välja hur länge stories ska synas innan de försvinner. Istället för de vanliga 24 timmarna så går det att ställa in så att de lever i 1, 6, 12 eller 24 timmar, 2 eller 3 dagar, eller 1 vecka.

Anpassade notisljud: Stöd för att ställa in olika ljud för olika vänner för att på så sätt kunna höra vem som har skickat ett meddelande (så länge som du har eller kan nöja dig med sex vänner som ska få anpassade notisljud. Ja, eller det kan ju även vara ett varningsljud för någon du INTE vill chatta med).

Anpassade kantfärger runt kameran: Kanske en något… mindre livsnödvändig funktion. Men hej.

Sist men inte minst så får plusprenumeranter också exklusiva halloween-bakgrunder för sina bitmojis. En relaterad nyhet är att snappare kommer att kunna ge bort plusabonnemang som julklapp – från och med december kommer det bli möjligt att ge bort prenumerationer till andra användare

https://techcrunch.com/2022/10/20/snapchat-expands-its-paid-subscription-with-story-expiration-controls-custom-sounds-and-more/.

Twitter

Elon Musk har planer på att säga upp 75 % av all personal på Twitter

Åhejåhå. Ni vet de stora nedskärningar som i princip alla stora techbolag har genomfört senaste halvåret eller så? Ain’t got nothin’ on Elon. I sitt prospekt till Twitter-utköpsinvesterare så talar Musk om att slasha Twitter personalen med tre fjärdedelar. 75 procent alltså. Från 7500 till 2000.

Visst, inget som lär hända dag ett när (ja, eller om) Elon Musk till sist slutför köpet av Twitter, men det var alltså oavsett den plan som Musk la fram när han jagade investerare för att finansiera affären. Because Elon vill helst att andra ska betala det mesta åt honom, fast han själv ska stå som majoritetsägare. Det är åtminstone lite så det känns.

Men även om affären inte skulle gå i lås (igen) så ser det ut som att sopborsten kommer svingas vilt på Twitter. Twitter-ledningen hade oavsett planerat att kapa antalet anställda med ungefär den nivå som verkar vara uppsägningsfavoritnivån bland techbolag just nu: runt en femtedel av personalen.

Vi kan väl anta att det kanske inte främst är annonsverksamhet som drabbas hårdast. Det lär nog snarast bli de delar som bedöms som mindre verksamhetskritiska. Jag misstänker att modereringsfunktioner hör till den senare kategorin. Inklusive ingenjörer och annan personal som arbetar för att minska mängden hat, hot och troll på plattformen. Det talas också om uppgifter att Twitter oavsett Musk-köpet planerar stora nedskärningar i sin infrastruktur ”inklusive datacenter som håller tjänsten igång”.

Det känns med andra ord som att framtiden för Twitter just nu är allt annat än ljus.

Som svar på uppgifterna gick Twitter ut och sa att de inte alls har några planer på att säga upp folk. Vilket de… förstås mer eller mindre var tvungna att säga. Men jag har svårt att se att Twitter inte kommer att göra rätt stora nedskärningar kommande månader. Oavsett om det blir ett Elon-köp eller inte.

Twitter says the company has no plans for layoffs, following claims that Elon Musk planned to cut headcount by 75%

The Washington Post reported that Musk planned to slash Twitter’s headcount. But Twitter said this was not on the cards.

USA regering kan överväga säkerhetsgranskning av Musks Twitter-affär och Starlink

När det kommer till stora uppköp så kommer konkurrensutredningar från myndigheter som ett brev på posten. Lite osäker på om det kommer att drabba Musks köp av Twitter, med tanke på att det är Musk som privatperson (typ) som köper. Men nu ser det i all fall ut som att affären kan åka på en helt annan granskning. En säkerhetsgranskning. På grund av Musk.

Uppgifter från Bloomberg talar om att USA alltså kan utreda Musks uppköp av Twitter – och även Musk-ägda SpaceX:s Starlink-abonnemang. I det senare fallet handlar det närmare bestämt om Musks hot att stänga ned Starlink i Ukraina.

Och varför vill USA då säkerhetsutreda dessa? På grund av Musks eventuella Rysslands-kopplingar.

Musk har ju kommit med uttalanden senaste tiden som inte direkt landat i god jord. Som att Ukraina blev förbannade på Musk när han twittrade ut ett fredsförslag som innebar att Ryssland skulle behålla ockuperade delar. Med tanke på Twitters genomslag så är USA dessutom oroliga att det (ännu mer) kan bli ett sätt för Ryssland att blanda sig i amerikansk internpolitik.

Återstår väl att se hur mycket av det här som faktiskt stämmer – och om det blir en utredning även om uppgifterna att USA faktiskt överväger det stämmer.

Musk’s Twitter Deal And Starlink May Face National Security Review, Report Says

Biden officials are reportedly concerned about Musk’s recent Russia-friendly statements and the involvement of foreign investors in his planned acquisition of Twitter.

LinkedIn

LinkedIn testar att visa bilder som karusell istället för i ett rutnät

LinkedIn ser ut att testa en ny funktion för bilder: att flera bilder i ett och samma inlägg visas som en karusell istället för ett rutnät.

Ännu ett bevis på att karusellen som format har sjukt högt engagemang på LinkedIn, alltså.

Pinterest

Pinterest gör det möjligt att använda mer musik i pins

Pinterest tar ett rätt rejält kliv fram med sitt ”storiesformat” Idea Pin: Pinterest har säkrat musikrättigheter med Warner, Merlin och BMG för att på så sätt komplettera det befintliga royaltyfria musikbiblioteket. Användare kan alltså använda upphovsrättsskyddad musik från de tre skivbolagen i sina skapelser.

Det är i det här sammanhanget förstås lite omöjligt att dra en parallell till TikTok. Ett försök från Pinterest att krypa lite närmare kortvideofenomenet, men med sin egen mashuptwist.

Men i ett större sammanhang så visar det också på hur viktig musik har blivit för innehållsskapande ungefär överallt – och hur viktigt innehållsskapare har blivit för att breaka och marknadsföra artister och musik.

Pinterest strikes deals with Warner, Merlin and BMG to expand music experience on platform – Music Business Worldwide

Users will now be able to add tracks to ’Idea Pins’, Pinterest’s short-form video tool…

BeReal

BeReal har nu 20 miljoner dagliga användare

Uppgifter om ny finansieringsrunda för social-stjärnskottet BeReal som ska innebära att BeReal nu värderas till strax över 600 miljoner euro. Dessutom får vi lite nya användarsiffror.

BeReal uppges nu ha 20 miljoner dagliga användare. Upp från runt 8 miljoner i juli. Och ja, i båda fallen handlar det om insynskällor och inga officiella siffror från BeReal själva. Oavsett så skulle 20 miljoner innebära att BeReal följer Clubhouses utveckling rätt väl.

Så vi pratar alltså fortfarande inte om en tjänst som har tagit över världen. Men det är också det som är så hopplöst för nya tjänster: alla användarsiffror jämförs med miljardtjänster.

Det tuffar alltså på för BeReal, även om det inte är någon explosionstillväxt. Samtidigt kom andra uppgifter bara för någon vecka sedan att bara runt 9 procent av användarna öppnar appen varje dag – något som måste sägas vara lågt med tanke på att hela poängen med appen är att få användarna att gå in varje dag. (Även om inte heller dessa siffror är officiella.)

Återstår att se hur det går för BeReal framöver. Och hur det går för de andra plattformarnas kopior. Som TikTok Now, en app som så här långt ska ha laddats ned runt två miljoner gånger efter någon månad.

Sources: BeReal raised $60M in its Series B earlier this year, now has 20M DAUs | TechCrunch

Photo app BeReal has been a huge hit with Gen Z, and now it’s put together a war chest to work on its next chapter.


Prenumerera på mitt nyhetsbrev

Jag gillar Olas digitala spaningar!

Gillar du det jag gör? Visa gärna din uppskattning genom att donera lite pengar. Det hjälper till att betala för webbhotell och andra kostnader.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *