Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.
Övriga delar i veckans sammanställning
- Del 1: Sociala medier
- Del 3: IoT – internet of things, AI – artificiell intelligens, AR/VR, Bekvämlighetsekonomin, Mobilt, Ekonomi och finans, Övrigt
Sociala medier
Övrigt sociala medier
Kanye West köper Parler
Vad gör man om man lyckas bli utsparkad från Instagram och Twitter samma vecka? Man köper en egen social plattform. Eller som det heter numer: man gör en Elon.
Dagens milt sagt mest oväntade nyhet: Kanye West köper högerplattformen Parler.
Två tankar:
1. Oavsett så gissar jag att affären kommer att bli precis lika smärtfri som Musks uppköp av Twitter. Ye känns absolut inte som någon som kommer att få en massa olika slags feeling när affären ska stängas och att det kommer att bli dagsnotering på om ha ska köpa eller inte.
2. Som jag har sett i en artikel om affären: startups har nu fått en helt ny form av exit – även från börsen: the billionaire tantrum.
Så för att sammanfatta läget bland sociala medier rätt snart:
Mark Zuckerberg har total kontroll över Facebook, Instagram, WhatsApp och Messenger.
Elon Musk har total kontroll över Twitter.
Kanye West har total kontroll över Parler.
Det blir bra det här.
Kanye West is buying controversial ’free speech’ app Parler
The Kanye West social media saga has taken a sharp turn with news that the hip-hop mogul is acquiring the controversial ”free speech” app Parler.
TBH återuppstår som Gas
Hur vet man att en ny social app är het? Meta köper upp den. Precis det som hände anonyma tonårsappen TBH. Tre månader efter lansering köpte Facebook TBH. Och la ner den inte långt senare. Men nu är TBH tillbaka. Den här gången som Gas.
Det är grundarna till TBH som har släppt en ny social plattform. En som är… rätt mycket exakt samma sak som TBH. Användare får ett antal anonyma påståenden att svara på om skolkamrater.
Och likt TBH så är tanken att det ska vara en positiv upplevelse – att användarna alltså ska svara vem som är trevligast snarare än något elakt. Anonyma komplimanger, alltså. Därav namnet: svaren ska ”gas up” användarna, alltså stärka självförtroendet. Och även flörta anonymt, om man känner för det.
Appen lanserades i augusti och ska så här långt ha kommit upp i en halv miljon nedladdningar. I skrivande stund är appen nummer två i kategorin Sociala nätverk i amerikanska Appstore, efter BeReal. Som jämförelse ska TBH ha laddats ned 8 miljoner gånger innan Facebook la beslag på den. Gas ligger rätt långt efter TBH i den kurvan alltså.
Men det kanske gör att appen kan överleva längre innan Meta köper upp den. Ja, om de nu är sugna på att köpa en app som de redan har köpt en gång. Och lagt ner. Men hej. Because populär bland tonåringarna.
Jag ser främst fram emot alla ordvitsar och referenser som Gas kommer ge upphov till.
It’s a gas, gas, gas. TBT TBH. Etc. etc.
https://www.wsj.com/articles/the-hottest-app-right-now-one-where-teens-have-to-say-nice-things-about-each-other-11665940854
Sök/SEO
Google gör det möjligt att styra hur annonser riktas utan att sabba tjänsterna
Google uppdaterar sitt annonscenter: det blir nu möjligt att finjustera vilken data Google samlar in om dig och hur annonser riktas utan att göra Googles tjänster oanvändbara.
Google har hyfsat länge vid det här laget erbjudit den här funktionen, men fram till nu så var det lite av ett antingen-eller-val. Antingen lät du Google samla in hur mycket data som helst och kunde använda tjänsterna – eller så ströp du datatillförseln och ströp därmed också rätt mycket funktionalitet i Googles tjänster.
Nu ska Google alltså ha gett med sig och låter användare begränsa insamlingen utan att drabbas av samma begränsningar funktionalitetsmässigt.
Google’s Privacy Settings Finally Won’t Break It’s Apps Anymore
For years, adjusting Google’s privacy controls would disable some of the most useful features in services like Maps, Search, and Google Assistant. In a major update to it’s ad settings, that’s finally changing.
Detaljhandel/e-handel
Klarna lanserar influencerplattform och shoppingbara videos
Ni vet Klarna? Betalföretaget? Som har en app där man kan betala och se vad man har köpt? Och som börjat få allt mer shoppingfunktionalitet? Nu tar Klarna nästa steg mot att bli den definitiva startpunkten för shopping och inte bara det sista, tråkiga steget.
Den här gången har Klarna dessutom växlat upp sina ambitioner ännu några snäpp. Igår lanserade företaget nämligen några rätt stora nyheter:
Klarna Creator Platform: Japp. Klarna blir med influencerplattfor. Eller ”innehållsskaparplattform” för att prata Klarna-språk. En tänkt one stop shop för såväl företag som influencers.
En matchningsplattform för influencers och annonsörer som vill hitta samarveten. Över 500 000 ”kvalitetssäkrade” innehållsskapare ska kunna hooka upp med ”ledande varumärken och handlare”. Det går dessutom att hålla koll på intäkter, effekt och försäljning i samarbetena.
Klarna goes TikTok: Jamen det är väl klart att även Klarna vill vara med och leka TikTok. Nästan i alla fall. Nya funktionen ”Watch and shop” i Klarna-appen är vad den heter. Shoppingbara videos. Vid lanseringen ska 70 kosmetikvarumärken använda funktionen (funktionen tjuvstartade för tre månader sen). Innehållsmässigt spänner videorna över uppackningar och recensioner till guider.
Nytt sök och jämför-verktyg: Även den del i Klarna-appen. Möjlighet att se ”vilka produkter som är på rea, lägsta pris, betyg, fraktalternativ och vad som finns i lager”. Nästan så att man skulle kunna tro att Klarna har köpt en prisjämförelsesajt.
Sist men inte minst så bjuder Klarna också på en ny CO2-spårare och nya donationsfunktioner. Men inget av det här kommer däremot till Sverige. Än, åtminstone. För tillfället är det USA som gäller.
Klarna launches new creator features and shoppable video | TechCrunch
Klarna, the buy now, pay later platform, launched a new creator platform, shoppable video and other features.
Shein lanserar second hand-plattform
Ett… lite oväntat drag. Kinesiska snabbmoderaketen Shein har lanserat en ny tjänst: Shein Exchange. En second hand-plattform.
Uppläggsmässigt fungerar det som den här typen av tjänster gör mest. Shein öppnar en ny avdelning där användarna kan sälja och köpa varandras begagnade kläder. Och ja, Shein tar ut en avgift: 5 procent. Dessutom finns det en liten Shein-twist: Shein kommer ”i vissa fall” sätta ett maxpris som säljare kan begära för plagget som säljs. Lite oklart exakt vad det här innebär, men det känns som att Shein vill att andrahandsköpandet prismässigt ska ligga lägre än de nya produkterna.
Shein lanserar Shein Exchange i samarbete med återförsäljningsleverantören Treet och vad det verkar så gör Shein i princip inget annat än att tillhandahålla själva transaktionsplattformen. Det är alltså upp till användarna att kvalitetssäkra och sköta affärerna. Blocket och Tradera, alltså. Lanseras nu för alla kunder i USA, med planer för global utrullning under nästa år.
Det Shein gör är väldigt mycket i tiden. Dels för att hållbarhet som bekant är högt upp på företags agendor, men dels också för att allt fler e-handlare, särskilt inom mode, lanserar liknande tjänster.
Det som däremot är lite oväntat är just att – om jag ska raljera – slit- och slängföretaget Shein väljer att ge sig in på det här. Det är en hårfin balansgång som Shein svajar på. ”Hållbarhetswashing” ligger nära till hands.
Inte minst med tanke på helgens rapport om förhållandena för Sheins arbetare, som åter visade att det alltid är någon som får betala för låga priser.
Shein jumps into resale
The fast-fashion site has launched a way for its U.S. customers to buy and sell secondhand items via its mobile app.
Temu mest nedladdade shoppingappen i USA
Mest nedladdade shoppingappen i USA? Amazon? Shein? Kanske till och med Walmart? Fel, fel, fel! Rätt svar är förstås… Temu!
Ja, eller det var åtminstone tydligen det. När jag kollar nu så är det Shein eller Amazon, beroende på var jag kollar. Men det spelar mindre roll: Temu ligger fortfarande precis efter dem.
Vad är det vi pratar om här? Kinesiska e-handlaren Pinduoduos försök att haka på just Sheins framgångar. En modeapp, släppt i början av september, som framförallt vänder sig till unga konsumenter. Och som framförallt säljer budgetkläder från Kina med snabb leverans (ja, sett från Kina).
Så i det ljuset så konkurrerar Temu egentligen mer med Aliexpress eller Wish. Men parallellen med Shein är fortfarande relevant – och inte bara för att även det är en kinesisk app.
Pinduoduo nådde sina framgångar i hemlandet genom att sikta in sig på kunderna som Alibaba och JD.com struntade i. Konsumenter med lägre inkomster i mindre städer och på landsbygden. Med gamification och starka sociala gruppköpsfunktioner så växte de snabbt Kinas näst största e-handlare.
Med andra ord: en målgrupp som har mycket gemensamt med tonåringar i väst. Shopping av billigare varor som underhållning. Det recept som funkat exceptionellt bra för Shein.
Och ja. Vi kan lugnt utgå från att Temu inte tänker nöja sig med att bara sälja kinesiska varumärken till unga kunder i väst. De kommer, precis som Shein, säkerligen också börja ta fram egna kollektioner – skräddarsydda för en västpublik.
Ja, om Temu flyger förstås. Och det verkar ju ha börjat bra.
Temu Is Most-Downloaded Shopping App in the US
Temu is the most-downloaded shopping app in the U.S. It is the latest shopping app, launched by China’s Pinduoduo in early September to bring China-made goods to Western consumers.
Strömmade medier
Netflix introducerar Profile transfer och kommer ta extra betalt från 2023 när man otillåtet delar inloggning
Ny funktion från Netflix: Profile transfer. En funktion som ska göra det möjligt för någon som lämnar ett hushåll att ta med sig sin inarbetade och upparbetade profil till sin nya adress. Användarscenarion som Netflix tänker sig: när ett par flyttar isär eller när barn flyttar hemifrån.
Men det här är förstås inte bara något som Netflix gör för att vara schyssta. Det är framförallt ett sätt för Netflix att försöka jaga upp intäkterna genom att stoppa kontodelning med människor som inte bor på samma adress.
Samtidigt som den nya profilfunktionen presenterades så meddelade Netflix också att de kommer att börja ta extra betalt av prenumeranter som delar lösenord utanför hushållet. Men hej, det kommer också gå att betala för en ”underprenumeration” så att man betalar lite mindre än full avgift när man delar sitt konto till människor på annan adress.
Återstår förstås att se exakt hur allt det här kommer att fungera i praktiken, men Netflix vill alltså verkligen, verkligen, verkligen att vi inte ska leecha på andras konton.
Netflix launches new ’Profile Transfer’ feature to help monetize account sharing | TechCrunch
Netflix’s new ”Profile Transfer” feature lets a member on an existing account switch to a brand-new account without losing their personalized settings.
Netflix satsar på molntjänst för spel
För bara ett par veckor sedan meddelade Google att de kommer att stänga sin högprofiltjänst för spel i molnet: Stadia. Det verkar inte avskräcka Netflix som nu har börjat jobba sig i motsatt riktning.
Netflixs rapport över det tredje kvartalet överraskade för en gångs skull marknaden positivt. Netflix vände prenumerationstapp Q2 till förnyad tillväxt under förra kvartalet. Men det förändrar inte Netflixs grundläggande utmaning: det finns allt fler tunga videoströmningskonkurrenter med djupa fickor som, till skillnad från Netflix, har fler ben att stå på. Netflix har i praktiken bara sina videoprenumerationsintäkter.
Det var anledningen till att Netflix förra året började släppa egna mobilspel som del av den vanliga prenumerationen (35 spel släppta så här långt, 55 på gång). Nu ser de alltså ut att vara sugna på att ta nästa steg. Ett betydligt mer ambitiöst steg. Inte minst som allts Google har tvingats kasta in handduken på det här området.
Visst. Nu är Google inte världens bästa företag på att ta fram konsumenttjänster. Nästan det motsatta. Men det lär milt sagt vara en uppförsbacke för Netflix att försöka sig på samma sak. Vi pratar om såväl tekniska som användarmässiga utmaningar.
Återstår att se om Netflix löper hela linan ut och släpper en egen molnspeltjänst. Och i så fall när.
https://www.protocol.com/bulletins/netflix-cloud-gaming-confirmed
Netflix slutar redovisa prognoser på användarsiffror – och snart användarsiffror helt och hållet
I samband med veckans kvartalsrapport så meddelade Netflix att de från och med nästa år kommer att sluta dela prognoser över efterföljande kvartals användartillväxt. Marknaden får gissa bäst de kan, Netflix kommer inte killgissa åt dem.
Istället kommer Netflix att börja prata mer om prognoser kring omsättning, vinst och andra ekonomiska parametrar. Budskapet är rätt tydligt: bry er inte om användartillväxten, fokusera på hur mycket pengar vi tjänar. (Ja, förhoppningsvis tjänar.)
En rätt liten skillnad i stort. Men jag misstänker att det här är första steget mot något annat: Netflix vill inte prata antal användare överhuvudtaget.
Företag vill förstås alltid helst prata när det går bra. Och prata om de saker som går bra. Användartillväxt är jättekul att prata om när man har just användartillväxt. Men när den börjar sacka så är det inte lika kul att prata om det längre.
Det är därför som de stora plattformarna pratar lite olika om användare. Och lyfter fram det värde som passar bäst. Och varför Google började lyfta särredovisa Youtubes annonsintäkter helt plötsligt (sökannonserna började sacka) och varför Apple slutade dela hur många iPhones de säljer (de sålde inte längre lika många som förut).
Så med andra ord tror jag att vi inte är jättelångt ifrån att Netflix helt sonika kommer att dela sina användarsiffror helt och hållet. Precis som de stora sociala plattformarna så har Netflix slagit i användartaket. Då gäller det att istället bli bättre på att tjäna pengar på de befintliga användarna.
Netflix Will Stop Providing Subscriber Forecasts Starting With Q1 2023
Netflix will no longer share projected subscriber targets in upcoming earnings reports — a closely tracked metric among investors.
Youtube släpper nya annonsformat
I veckan presenterade Youtube några nya eller uppdaterade annonsformat:
Audio ads: Youtube har betatestat det här formatet sedan 2020 och nu släpps det skarpt. Upp till 15 sekunder långa annonser i poddar. Dessutom ska det gå att placera upp till 30 sekunder långa audio ads i videos. Vilket känns väldigt förvirrande. Även om det handlar om videopoddar. Audio ads ska nå människor ”i ljudytor” och när är i ”lyssna-först-lägen”. Känns som att det också kan handla om musik, inte bara poddar.
Produktflöden i Discovery ads: Produktkataloger hittar in i Googles Discovery-annonser där de finns. Framåt kommer det också bli möjligt att lägga till lokal och realtidsuppdaterade saldon, så det ska med andra ord bli möjligt att visa upp tillgången på en vara i närliggande butiker.
Breddning av produkttaggande: Möjligheten för innehållsskapare att tagga produkter i Shorts-videos och vanliga Youtube-videos rullas ut till fler.
Moment blast: Ett nytt annonsformat som vänder sig till ”varumärken som vill öka synligheten under nyckelhändelser”. Exempel som ges på vad det sistnämnda kan vara: filmpremiärer, sporthändelser och produktlanseringar.
YouTube expands 30-second audio ads, said to be 2nd most popular podcast listening destination
YouTube continues its embrace of podcasts with 30-second audio ads. At Advertising Week New York, YouTube made a series of announcements…