Kategorier
AI - Artificiell intelligens Allmänt digitalt Bekvämlighetsekonomin Ekonomi och finans Spaningar Strömmade medier

Digitala spaningar vecka 44 2022 – del 3

Acast inleder samarbete med Amazon Music. Disney+ lägger till merchshop för prenumeranter. Netflix börjar rulla ut sitt annonsabonnemang. Klarna breddar sin betaltjänst till fysiska butiker. Digital Markets Act har börjat gälla i hela EU.

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

 

Strömmade medier

Amazon bakar in hela sin musikkatalog i Prime och steppar upp konkurrensen med Spotify och Apple Music

Amazon steppar upp kampen mot Spotify och Apple Music och fyller samtidigt på förmånerna i sitt Prime-medlemskap rejält. Hela Amazons musikkatalog blir nu tillgänglig för Prime-medlemmar.

Med andra ord tar Amazon bort den tidigare begränsningen som gjorde att Prime-medlemmar som inte prenumererade separat på Amazon Music ”bara” fick tillgång till drygt 2 miljoner låtar. Nu bakas alla 100 miljoner låtar in i vanliga Prime-prenumerationen.

Utöver det så gör Amazon dessutom ”de flesta” av plattformens ”toppodcasts” annonsfria för Prime-medlemmar. Dessutom passar Amazon på att peta in lite TikTok i Music-appen: den nya funktionen Pocast previews gör det möjligt att få snabba smakprov på poddar så att man vet vad man ska lägga tid på.

Som artikeln konstaterar så har Amazon insett att det begränsade musikbiblioteket som tidigare ingick i bas-Prime inte längre är lika attraktivt. Men vi kan nog också tänka att ett utökat Prime-paket också gör det enklare att motivera prishöjningar.

Men oavsett: Spotify och Apple fick nu ännu hårdare konkurrens från Amazon.

Samtidigt som det nu uppstår frågetecken kring värdet på att bara skaffa sig Amazons musiktjänst. Men det lär vara ytterligare en faktor här: Amazon vill ha in så många människor som möjligt i Prime. Så pass att de är beredda att göra företagets separata innehållsprenumerationer rejält mycket mindre attraktiva i jämförelse.

Amazon Prime now comes with a full music catalog of 100 million songs and ad-free podcasts | TechCrunch

A large music catalog could make for a better selling point if it allows customers to cancel another music subscription and make a switch.

Acast inleder samarbete med Amazon Music

Intressant nytt samarbete mellan svenska podcastplattformen Acast och Amazon: AmazonPrime-medlemmar får tillgång till annonsfritt lyssnande på poddar.

I veckan gick Amazon ut med att de öppnar hela sin musikkatalog för Prime-medlemmar. Alla 100 miljoner låtar och inte bara de 2 miljoner som tidigare ingick i bas-Prime om man inte betalade för en separat Amazon Music-prenumeration. Som del i det så ska ”en stor del” av ”toppodcasts” därmed också ingå i Prime. Acast-samarbetet handlar om det senare.

Men det riktigt intressanta är anledningen till att många poddar nu går att lyssna på utan reklam för Prime-medlemmar (och för dem som prenumererar på Amazon Music Unlimited): Amazon verkar köpa annonsutrymmet.

Så ett… väldigt stort annons-takeover-upplägg, om man så vill.

Acast i nytt samarbete med Amazon – aktien rusar

Podcastbolaget Acast har slutit ett avtal med e-handelsjätten Amazon.Medlemmar i jättens så kallade Prime-tjänst ska kunna lyssna på poddar gratis i Amazon Music, står att läsa i ett pressmeddelande.Acast-aktien rusar 16 procent.

Youtube storsatsar på att bli Spotify för strömmad video

Jag har flera gånger skrivit om hur olika företag vill bli Spotify för strömmad video. Att man blir hubben där allt videoinnehåll finns på ett ställe utan att man måste skapa konton i och titta via en lång rad olika gränssnitt och tjänster. Nu tar ännu en tjänst ett stort steg mot just det: Youtube.

De som kanske har satsat mest på den här typen av ”kabel-tv-paket” är Apple, med sin Apple TV. Och då menar vi alltså inte TV-dosan Apple TV eller Apples egna strömningstjänst Apple TV+, utan samlingstjänsten Apple TV (Apple jobbar hårt med att inte förvirra sina kunder i namngivningen av sina tjänster och produkter). Tanken med Apple TV är att det ska gå att välja att prenumera och titta på olika strömningstjänster på ett ställe, med ett konto.

Youtubes Primetime Channels är ganska precis samma sak. Youtube ska från start ha slutit avtal med 35 partners, där Paramount+ ser ut att vara den tyngsta. Alla ska vara tillgängliga från vanliga Youtube, men du kan bara se de kanaler som du betalar för. Om du inte redan är prenumerant så kan du låsa upp en tjänst direkt i Youtube. Och ja, precis som hos Apple så saknas det… rätt många av de största tjänsterna. Just nu.

Det här sker dessutom parallellt med att Google växlar upp sitt riktiga kabel-tv-paket Google TV allt mer. Ett paket där du kan köpa vanliga kabel-tv-kanaler enligt samma upplägg som det i alla tider gått att köpa kabel-tv-kanaler (ja, så länge som det har funnits kabel-tv, i alla fall).

Det båda dessa har gemensamt är TV. Den stora skärmen.

Visst konsumeras mycket innehåll – inte minst på Youtube – i mobilen. Men under pandemin, när folk satt hemma, så fick TV-skärmen sig ett uppsving. Det har delvis levt kvar även efter pandemin. Att folk tittar på Youtube på en stor skärm på samma sätt som Netflix eller gamla hederliga, icke-internetiga TV-kanaler.

YouTube’s Primetime Channels bring streaming movies and TV into the YouTube app

YouTube users will soon be able to subscribe to Paramount Plus, Shudder, and dozens of other streaming services inside of the YouTube app, where they’ll be treated just like any other creator.

Youtube nära att släppa funktionen Go live together

Ny funktion som snart rullas ut för Youtube: Go live together. Precis som det låter: möjlighet för flera youtubare att livesända tillsammans, via sina respektive kanaler. Samma lösning som finns hos andra sociala plattformar, alltså.

Det är med andra ord ännu en funktion som Youtube hoppas ska få plattformen att stå sig ännu bättre i konkurrensen med de andra stora tjänsterna som slåss om innehållsskaparna.

YouTube will soon roll out a ’Go Live Together’ co-streaming feature to select creators | TechCrunch

YouTube will soon roll out a new feature that will let select creators invite a guest to live stream with them.

Disney+ lägger till merchshop för prenumeranter

Så har det blivit dags för Disney+ att börja med e-handel. Disneys Netflix-konkurrent. Mer konkret så öppnar nu Disney+ en egen merchshop. Ett ställe där prenumeranter kan handla produkter kopplade till sina favoritserier.

Så om man så vill så är det en shop specifikt för superfansen. Ja, eller fansen. Eller åtminstone prenumeranterna. Kort sagt användare som redan har en hyfsat djup relation med Disney tack vare att de prenumererar på Disneys strömningstjänst. Och de kunder som är målgruppen för den nya tjänsten är dessutom snäppet mer investerade i sina serier. Det är kort sagt upparbetade ”leads” som dessutom lär ha rätt hög betalningsvilja.

Men kopplingen till själva webbshopen stannar inte vid varumärkena. Förutom att det går att shoppa loss precis som vanligt så ska det även gå att QR-kodsshoppa direkt när man tittar på en serie. Shoppa genom tv:n, alltså. (Ja, vi kan nog anta att just den funktionen bara är för tv-bruk. Lite svårt att skanna en QR-kod med mobilen när QR-koden visas i mobilen…)

Den nya shoppingfunktionen är än så länge bara ett test och är bara tillgänglig i USA. Att se om och i så fall när den kommer hit

Disney+ expands into e-commerce with an exclusive merch shop for subscribers | TechCrunch

By tying a shopping experience to the streaming service, Disney+ could uncover another revenue stream beyond the potential boost from its ad-supported plan.

Netflix börjar rulla ut sitt annonsabonnemang

Då var det dags för Dagen A för Netflix. A som i ”annonsabonnemang”. Nu har strömningsjätten börjat rulla ut sitt annonsfinansierade, billigare abonnemang Basic with ads.

6,99 dollar i månaden går det nya abonnemanget loss på (än så länge finns det bara i USA). I utbyte mot ett lägre pris så får annonsprenumeranterna stå ut med fem minuter reklam varje timme. Dessutom kommer abonnemanget inte heller att inkludera hela Netflixs innehållsbibliotek – men däremot 85-90 procent av allt innehåll enligt Netflix själva. Det är inte ett medvetet val för abonnemanget, utan en konsekvens av att Netflix har några rättighetsfrågor att reda ut för en lite del av innehållet.

Den stora frågan nu är förstås hur det här kommer att påverka Netflixs användartillväxt. Ja, även intäkter, förstås, men till en början så lär de pengar som kommer från annonser nog mest ses som en bonus. Det viktigaste är att Netflix kan påvisa att ett billigare annonsabonnemang kan ge den avmattande tillströmningen av nya prenumeranter en boost. Både för sina aktieägare och för annonsörerna.

För ska annonsörer vara intresserade av att var med så krävs trots allt att det finns en kritisk massa användare.

Nästa kvartalsrapport så lär vi sannolikt få någon slags indikation på hur det går, men vi måste nog vänta lite längre för att kunna utvärdera det på riktigt. Inte minst vad det gäller vilken slags användare som strömmar till det nya abonnemanget. Helt nya prenumeranter – eller prenumeranter som har hoppat av – är bra. Men det är sämre om folk hoppar från de ”riktiga” betalabonnemangen till det nya, billigare abonnemanget.

https://www.wsj.com/articles/netflix-with-ads-launching-as-talks-continue-with-studios-over-content-11667381403

Netflix köper spelutvecklaren Spry Fox

Ni vet Netflix? Spelföretaget? Nu har de köpt ännu en spelutvecklare. Den här gången Spry Fox.

Kort sagt: Netflix kör verkligen stenhårt på sin spelsatsning. Den som de hoppas ska bli ett andra intäktsben för företaget. Ja, eller de packar ju in spelen i det vanliga abonnemanget så det är i stort fortfarande samma sätt som pengarna kommer in.

Men Netflix hoppas oavsett att de ska kunna fylla sitt erbjudande med mer. Och mer saker än bara skitdyra jättesatsningar på video. Och på samma gång också försöka locka fler framförallt unga användare. Eller om man så vill: hoppas att föräldrar ska låta deras barn spela Netflix-spel och att barnen sen tar med sig de vanorna när de växer upp.

För det handlar förstås lika mycket om att Netflix vill få mer skärmtid. Rätt bokstavligen. Fylla ut tiden som kunder inte tittar på video med att spela. Eller kanske spela i mobilen samtidigt som de tittar på Netflix-serier på tv:n.

Det märks kort sagt att strömningskriget gör livet allt tuffare för alla inblandade aktörer. Särskilt för dem som inte har helt andra verksamheter som de kan subventionera sina strömningstjänster med. Som Netflix.

Netflix acquires Seattle-based cozy games developer Spry Fox | TechCrunch

Netflix is acquiring Spry Fox, a Seattle-based independent gaming studio focused on cozy games, the streaming giant announced on Monday.

Apples kan lansera annonsnätverk för direktsänd sport

I veckan började Netflix rulla ut sitt billigare, annonsfinanseriade abonnemang och i början av nästa månad är det dags för Disney+ att göra samma sak. Nu vill även Apple vara med och annonsleka. Uppgifter från Bloomberg pekar på att Apple kan vara på gång att lansera ett annonsnätverk för direktsänd sport.

Ja, eller direktsänd fotboll, om vi ska vara noga. I första hand skulle det vara kopplat till det tioåriga rättighetsavtal som Apple i somras slöt med Major League Soccer, men vi kan nog anta att det bara är första steget för Apple. Om initiativet blir en framgång vill säga.

Med tanke på att de stora strömningsbolagen just nu storsatsar dels på sport och dels på reklam i tjänster som tidigare inte har haft det så känns det som ett rätt trovärdigt rykte. Inte minst med tanke på hur mycket Apple har växlat upp sina annonsambitioner bara senaste året. Senaste tiden har Apple exempelvis öppnat nya annonsytor i Appstore och det ryktas att det ska komma annonser i Apples karttjänst i början av nästa år.

Frågan är hur långt bort ett helt eller delvis reklamfinansierat abonnemang för TV+ är för Apple.

Apple to Expand Live TV Advertising for Major League Soccer Deal

Apple is building a live television ad network in preparation for streaming Major League Soccer games, reports Bloomberg. Apple has agreed to expand…

 

AI – artificiell intelligens

Open AI släpper API för AI-bildsverktyget Dall-E

Senaste året eller så så har du garanterat sätt nyhetsartiklar eller inlägg i sociala medier som har imponerats av och hyllat DALL-E. Ett AI-baserat bildverktyg som kan skapa riktigt vassa bilder bara genom att du i text beskriver vad du vill ha. Nu tar Open AI, företaget bakom DALL-E, alltihop ett steg längre: ett nytt API gör det möjligt för utvecklare att bygga in verktyget i sina sajter och appar. Eller andra slags digitala tjänster.

Det ska väl sägas att det fortfarande handlar om en betaversion, med allt vad det innebär kring stabilitet och buggar, men den som är sugen att få lite mer AI-bildssmartness i sina digitala tjänster kan nu testa loss.

https://venturebeat.com/ai/dall-e-api-released-by-openai-in-public-beta/

 

Bekvämlighetsekonomin

Uber börjar visa annonser för andra företag i sina appnotifieringar

Det här känns som ett intressant och inte… helt ofarligt drag från Uber. Företaget har börjat testa och/eller rulla ut ett nytt annonsformat. Reklam för andra företag än Uber i Ubers appnotifieringar. Alltså de pushnotiser som visas på mobilens hemskärm.

För några veckor sedan skrev jag om att Uber håller på att arbeta upp ett ”reseannonsformat”, som ska utsätta användaren för reklam från samma företag under olika skeden i sin resa. En form av take over-format, om man så vill. Det här känns väldigt mycket som en del av det.

Men just att använda appnotiser på det här sättet är som sagt var belagt med viss risk. Det handlar trots allt om en funktion där användarna förväntar sig att få relevant information om tjänsten som Uber tillhandahåller – när man håller på att utnyttja den. Det är förstås det här som Uber här utnyttjar: Uber-appen är inte en app där du stänger av notiser, eftersom du vill ha de notiserna.

Men reklamnotiser om annat? Mjaförmodligeninteallslikamycket.

Det handlar som sagt var om ett test, men jag misstänker att reaktionen inte kommer at bli översvallande positiv.

Inte för att det behöver betyda något i slutet av dagen.

Uber Starts Showing Ads For Other Companies in App Notifications

Screenshots posted on Twitter seem to show Uber blasting users with ads for other companies in their push notifications. Uber previously announced it was launching a new advertising platform, but push notifications may be a bridge too far for some users

 

Ekonomi och finans

Klarna breddar sin betaltjänst till fysiska butiker

Efter att ha lanserat liveshopping, byggt in Pricerunner i Klarna-appen och öppnat en hel influencerplattform så är det dags för ännu en stor positionsförflyttning för Klarna. De här gången är det en förflyttning som – oväntat nog – faktiskt handlar om Klarnas ursprungliga kärnverksamhet. Klarna breddar sin betallösning till fysiska butiker.

Det blir med andra ord nu möjligt att betala med Klarna-appen även i fysiska butiker. På samma sätt som online. Det innebär också att företagets betala senare-lösningar också kan användas i fysiska butiker.

Det känns som att Klarna vill få ut den här funktionen innan Apple rullar ut motsvarande funktion för Apple Pay. Eller rättare sagt för Apple Card, Apples eget kreditkort.

Skillnaden är att Apple Card fortfarande bara finns i USA. Nu är det förstås inte bara den potentiella konkurrensen från Apple så fått Klarna att lansera den här funktionen – företagets ekonomiska utmaningar lär också spela en… hyfsat stor roll – men visst kan vi anta att Klarna vill muta in så mycket land som möjligt innan Apple trycker på stora globalutrullningsknappen för Apple Card.

Klarnas nya storsatsning – e-handel i butik: ”Breddar” – Ehandel.se

Sparpaket, bråk med facket – och fortsatta mångmiljardförluster. Klarna ser i alla fall utifrån ut att ha det rätt tufft just nu i inflationens och

Amazon är inte längre ett biljondollarföretag

Hur vet man att pandemin definitivt är över? Amazon är inte längre ett biljondollarföretag.

Avvaktande handel på Wall Street – Amazon trillade under drömgräns

De amerikanska börserna återhämtade sig aldrig efter eftermiddagens nedgångar. Handeln var avvaktande inför morgondagens räntebesked från Federal Reserve.E-handelsjätten Amazon föll tungt och avlutade handelsdagen med ett börsvärde under 1.000 miljarder dollar för första gången sedan april 2020.

Apple nu värt lika mycket som Amazon, Google och Meta – tillsammans

Ännu ett bevis på att techbolagen har haft det lite…. tufft i år. Men också ännu ett bevis på att Apple har klarat sig bättre än de flesta andra i sällskapet. Förutom att Apple fortfarande är världens högst värderade börsbolag. Men efter gårdagens stängning av USA-börserna så var Apple värt lika mycket som Google, Amazon och Meta – tillsammans.

Den största anledningen till det här stavas Meta, vars aktie har kollapsat runt 75 % i år. Det gör att Apple numer är nästan tio gånger mer värt än Meta.

Men även de andra har Google (eller ägarbolaget Alphabet om vi ska vara noga) har rasat nästan 40 % medan Amazon är ned smärtsamma 44 % sedan årsskiftet. Det senare gjorde att Amazon dessutom halkade under den smått magiska enbiljongränsen i börsvärde för första gången sedan april 2020. Så det kanske slutgiltiga tecknet på att pandemin – eller åtminstone e-handelns pandemiboost – nu definitivt är över.

Nu betyder det här inte att allt är guld och gröna skogar för Apple. Trots att Apple bara för någon vecka sedan redovisade sitt bästa Q3-kvartal någonsin så är även Apple en lite tråkig historia för aktieägarna. Minus 20 % sedan januari. Men i det här sammanhanget är det som sagt trots allt värsta klang- och jubelfesten.

De rätt stora nedgångarna fortsätter dessutom idag. Apple är ned mest av de fyra, vilket gör att de andra tre lär gå om Apple vid stängning idag. Men som sagt: för ett år sedan var Apple värt 2,2 biljoner, Alphabet och Amazon runt 2 biljoner var och Meta 1 biljon.

Det innebär att kvartetten har tappat 40 procent av sitt börsvärde senaste året. Eller 2,4 biljoner dollar. Eller 27 biljoner kronor. Eller sisådär fyra gånger Sveriges BNP förra året.

The times they are a-changing.

https://www.marketwatch.com/story/apple-now-valued-at-more-than-amazon-alphabet-and-meta-combined-11667430617

 

Övrigt

Digital Markets Act har börjat gälla i hela EU

Igår var en rätt historisk dag för den digitala världen i EU, även om det fick väldigt lite uppmärksamhet. Då började Digital Markets Act gälla. Lagpaketet har nu gått in i sin ”implementationsfas”, som kommer att vara i sex månader, Därefter har ”potentiella gatekeeperföretag” fram till senast 3 juli på sig att berätta för EU om de kommer att omfattas av DMA eller inte. Med andra ord: om de är så pass stora och dominerande att de enligt DMA klassas som gatekeepers.

Efter det har EU fram till senast 6 september på sig att bestämma sig för vilka företag som ska klassas som gatekeepers och därmed omfattas av lagen. Därefter har gatekeeperföretagen sex månader på sig att rätta sig efter lagen och rätta till de delar som inte gör det. Senast 6 mars 2024 ska företagen ha fått ordning på det här.

Så vad är det vi pratar om här?

EU har under året bankat ut två stora lagpaket: Digital services act och Digital markets act.

Digital services act fokuserar lite förenklat på det som vi som internetanvändare ser när vi använder olika tjänster på nätet. Det kommer reglera saker som hatinnehåll, annonsering mot barn och överlag riktande av och förutsättningar för annonsering.

Digital markets act – den lag som alltså började gälla igår – siktar alltså in sig på nätets gatekeepers. Världens absolut största techföretag som styr förutsättningarna för att överhuvudtaget kunna använda internet. Framförallt Google och Apple, men också företag som Meta och Amazon. DMA sätter upp ett antal kriterier för vad gatekeeper är och det handlar bland annat om hur mycket pengar de omsätter och hur många användare de har.

Och det som DMA fokuserar på handlar om att öppna upp mobilekosystem, inklusive appbutiker, och inlåsta meddelandeplattformar.

Så nu när tidplanen för implementeringen av DMA har presenterats så vet vi med andra ord att båda lagarna definitivt fullt ut kommer att gälla – och påverka våra uppkopplade liv – som senast våren i början av 2024.

New EU Law Could Force Apple to Allow Other App Stores, Sideloading, and iMessage Interoperability

New EU rules came into force today that could compel Apple to let users access third-party app stores and permit app sideloading on iPhones and…

Substack lägger till chattfunktion

I början av 2021 var Clubhouse-ljud och nyhetsbtrev två av de hetaste saker man kunde hålla på med. Sedan dessa har intresset för båda dessa svalnat av betänkligt. Åtminstone vad gäller de stora plattformarnas vilja att satsa på egna lösningar.

Men trots att alla inte drar lika mycket i nyhetsbrevsfunktionalitet längre så är dragkampen om innehållsskaparna i allra högsta grad vid liv. Det har inte minst märkts hos Substack, en av de stora nyhetsbrevsplattformarna. De har bara senaste året tagit fram nya funktioner som lite ligger vid sidan om nyhetsbrevet. Här kommer ännu en sådan funktion: en egen chattplattform.

Tanken är helt enkelt att nyhetsbrevsskapare ska kunna använda Substack även för att upprätthålla kontakten med sina läsare utanför nyhetsbrevet. Istället för att vända sig till någon annan plattform för det här, som att skapa en Facebook-grupp, så ska såväl innehållsskaparen som läsaren lockas att använda Substack för dialog.

Frågan är väl dock hur pass intressant den här kan vara som lösning – både för den som skapar nyhetsbrev och den som läser. Men det visar som sagt var om inte annat att Substack känner att de måste gå bortom nyhetsbrevet för att kunna fortsätta vara relevanta.

Substack targets Twitter with launch of discussions feature, Substack Chat | TechCrunch

Substack today launched a new chat feature that allows writers to communicate directly with their most avid readers directly in the Substack mobile app.

Apple försöker boosta Apple News genom att bygga in nyheter i väderappen

Ha. Fabulous. De flesta kanske trodde att anledningen till att Apple 2020 köpte väderappen Dark Sky var för att förbättra Apples egen väderapp? Nej, nej, nej. För att få upp användningen av Apple News förstås!

Ja, nu kanske det inte är Dark Sky-köpet i sig som har gjort att Apple nu integrerar lokala nyheter i väderappen när man vill kolla prognosen i den egna staden, men det känns nästa så. Det säger en del att nyheterna flyttar in i väderappen och inte omvänt.

Men, tja, Apple har väl lärt sig det som tv-nyheter har haft koll på sedan urminnes tider: det gäller att spara det folk faktiskt är intresserade av till sist i sändningen. Det är enda sättet att få folk att sitta kvar hela nyhetssändningen.

Weather App Gains Apple News Section in iOS 16.2

With the iOS 16.2 and iPadOS 16.2 updates, Apple is enhancing the Weather app through the integration of an Apple News section. Located below the…


Prenumerera på mitt nyhetsbrev

Jag gillar Olas digitala spaningar!

Gillar du det jag gör? Visa gärna din uppskattning genom att donera lite pengar. Det hjälper till att betala för webbhotell och andra kostnader.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *