Kategorier
Sociala medier Spaningar

Digitala spaningar vecka 44 2022

Twitter börjar ta betalt för verifieringsbocken. Priset för Twitter Blue höjs från 4,99 till 7,99 dollar. Elon Musk sparkar Twitters styrelse. Twitter säger upp halva personalen.

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

 

Veckans artiklar och gästspel

Apple vs. Meta – hur Meta tänker använda WhatsApp för att ta sig an TikTok

Elon Musk vs. Twitter – en stilstudie i haveri by kolerisk miljardär

Vad vill Elon Musk med Twitter? - Studio Ett

I fredags stod det klart att Elon Musk köper Twitter.Kort därefter sparkade han hela styrelsen och han sitter nu själv på tronen över plattformen, det ...

Hur Netflix och Disney+ visar vägen för e-handeln - Ehandel Plus

Costco, Netflix och Disney - vad har de egentligen gemensamt när det kommer till e-handel? Mer än man kan tro visar det sig. Och bolagens olika satsningar

 

Sociala medier

Twitter

Twitter kan börja ta betalt för verifieringsbocken - och höja priset på sitt betalabonnemang rejält

Gillar du din blå gratisverifieringsbock på Twitter? Kanske sucks to be you i så fall. Twitter kan nu "seriöst" överväga att ta betalt för den funktionen. Och yes, det är ett av de första VD-förslagen från Elon Musk.

Ja, det är förstås svårt att tänka på något annat sätt, med tanke på Musks vidlyftiga löften att öka Twitters intäkter rejält mycket. Men att göra blå bocken till del av Twitters betalabonnemang Blue har det spekulerats i tidigare.

De övriga killerfunktionerna i Blue så här långt är möjligheten att redigera publicerade tweets och... ja, det är den. Bocken skulle helt klart kunna vara ännu en för seriösa twittrare. Som har råd att betala 4,99 dollar i månaden för sin Twitter-bock. Antar jag att Twitter tänker. Eller 19,99 dollar i månaden som tydligen diskuteras som det rejält uppjackade priset inklusive bock.

Andra som kanske är tänkta att pytsa upp pengar är offentliga personer som egentligen inte twittrar särskilt mycket, men som i så fall skulle vara tvungna att betala för att inte få sin Twitter-identitet stulen.

Det finns med andra ord en hel del utmaningar här för Twitter. Inte minst om en betalbock kan vara attraktivt eller avskräckande.

Vi får se om och i så fall när det här initiativet kan sjösättas.

Twitter is planning to start charging soon for verification

Twitter employees are racing to build the company's first major new feature under Elon Musk: a $20 per month subscription to be verified.

Elon Musk frågar sina Twitter-följare om Twitter ska sparka liv i Vine igen

Vill Twitter ha tillbaka Vine? Ja, det frågar nu Elon Musk. På Twitter. (Han frågar alltså Twitter-gemenskapen, inte Twitter-företaget - där verkar det vara lite mer hela handen som nu gäller om vi ska tro på hur det har sett ut under de första dygnen som Musk-företag.)

Vine var, om man så vill, da original TikTok. Kortvideofunktionen som Twitter köpte för i dagarna exakt tio år sedan och sedan la ner för ungefär lika exakt sex år sedan. Med tanke på hur kortvideo idag dominerar en stor del av världens uppkopplade tid så var Twitter helt enkelt lite före sin tid.

Twitter har (förstås) även de tagit steg närmare att bli TikTok, men det skulle förstås vara extremt ironiskt om det skulle visa sig att Twitter tar tillbaka "originalet" för att kopiera den kopia som alla nu vill kopiera.

Twitter ändrar på inloggningssidan direkt efter Musks övertagande

Ibland går det fort. Förutom att Elon Musk verkar ha sparkat några av företagets högsta chefer på sin första dag (och enligt uppgifter dessutom bett chefer längre ned i organisationen sätta samman listor över anställda som kan yxas) så har en i det hela liten förändring på Twitters sajt redan genomförts: inloggningssidan har ändrats.

Från att tidigare bara ha landat i ett inloggningsformulär så styrs oinloggade användare nu till Trendar just nu-sidan, med inloggningen flyttad till höger.

Som sagt: en rätt liten förändring. Men också ett förhållandevis stort steg rent signalvärdesmässigt. Artikeln talar om att det här i ”gamla” Twitter hade tagit veckor att genomföra because internpolitik så räcker det numer med helhandspekande från nya bossen, så there’s that. Men det visar också hur Musk - och Twitter - nu förmodligen kommer att lägga in ytterligare en växel inte bara vad gäller att få nya användare ombord utan också aktivera de befintliga mer.

https://www.theverge.com/2022/10/30/23430008/elon-musk-twitter-homepage-subscriptions-changes

Elon Musk sparkar hela Twitters styrelse

Kvasten fortsätter svepa fram på Twitter. Så här fyra dagar efter det att Elon Musk tog över Twitter ska han ha sparkat flera av företagets högsta chefer och dessutom bett chefer längre ned i organisationen att sätta samman listor över personal som kan sparkas. Nu har ägar-Elon sparkat några till: hela Twitters styrelse.

Ja, eller det skedde redan dagen efter övertagandet enligt officiella myndighetsdokument som skickades in av Twitter. Antalet ledamöter i Twitters styrelse har därmed gått från nio till… en. Elon.

Artikeln konstaterar att Musk lär utse en ny styrelse ”kommande veckor” och det känns rimligt. Det lär däremot inte vara innan Twitter avnoteras från New York-börsen och blir ett icke-noterat bolag med sämre insyn.

Och det betyder då också att Elon Musk sannolikt har sparkat… alla som initialt aktivt motarbetade hans försök att köpa Twitter.

En av världens mest inflytelserika plattformar kontrolleras nu helt av en enda person som med stor sannolikhet kommer att samla på sig ett gäng ja-sägare till styrelse och ledning. Vad skulle kunna gå fel?

Elon Musk has dissolved Twitter's 9-person board of directors and become its sole director

Seven months after he tried to join Twitter's board, Elon Musk has now taken the company private and scrapped its board altogether.

Twitter Blue har bara dragit in 6,4 miljoner dollar sedan starten

Bland alla rykten och mer eller mindre vilda uppgifter som sprids om vad som kommer att hända med Twitter efter Elon Musks övertagande fanns informationen att Twitter kan jacka upp priset på sitt betalabonnemang Blue. Rejält. Från 4,99 dollar till 19,99 dollar i månaden. Nu kommer fler uppgifter som gör att det helt känns än mer troligt: Blue har bara dragit in 6,4 miljoner dollar sedan starten. För 1,5 år sedan.

Det motsvarar… 0,128 % av Twitters hela omsättning 2021. Som av en händelse motsvarar 6,4 miljoner dollar dessutom på pricken exakt vad Elon Musk köper hämtkaffe för varje år. *

Visst. En ny tjänst kan behöva tid på sig för att varva upp. Men. Well…

Nu är det inte en officiell siffra, utan en bedömning från appanalysföretaget Sensor Tower. Men med tanke på att Twitter har sagt ganska precis flaska om hur populärt Blue är så känns det som en rätt sannolikt bedömning. Det lär oavsett vilket inte handla om några hela procenttal av av Twitters intäkter.

Logiken för att få fart på prenumerationsinkomsterna enligt Elon Musk blir då att göra verifieringsbocken till en betalfunktion. Och höja priset med 400 %.

* Infoga meme med bild på bedrövade människor och en text med något om hur marknadsavdelningen ser ut när den ska marknadsföra en omöjlig produkt med nollbudget *

Med tanke på att Musk till poteniella investerare gick ut med att Twitters omsättning skulle femdubblas på ungefär lika många år så är det inte alls konstigt att Musk kommer jaga intäkter som en galning. Det affärsmässiga i logiken att chockhöja priset på en tjänst som ingen använder känns däremot… lite mindre självklar.

Återstår att se hur mycket av uppgifterna som stämmer. Och vad Musk kommer att göra med sin nya, jättedyra leksak.

(* Kan eventuellt vara ett något överdrivet estimat. Eller en helt ogrundad killgissning.)

Twitter Blue's troubles: Twitter's app has only generated $6.4M in consumer spending to date | TechCrunch

20 per month -- more than Netflix! -- to show you have money to burn for a blue checkmark? Good luck with that.

Elon Musk skickar ett gäng Tesla-ingenjörer för att styra upp Twitter

Yay!

Säger alla Tesla-aktieägare.

För, som vi vet, ingenjör som ingenjör. Elbil? Sociala medier? Same, same.

Business Insider

Business Insider tells the global tech, finance, markets, media, healthcare, and strategy stories you want to know.

Twitter skrotar annonsfria nyhetsartiklar som del av Blue-prenumerationen

Motorsågsmassakern, Elon Musk-stylee. Ungefär så ser det ut som att man kan beskriva läget på Twitter just nu. Och då både vad gäller personal och funktioner. En funktion som nu får stryka på foten: möjligheten att ta del av annonsfria nyhetsartiklar som del av Twitters betalabonnemang Blue.

Igår gick det ut ett mejl till alla publicister som har varit del av programmet - runt 350 - att funktionen kommer att försvinna ur Blue. Idag. Alltså dagen efter. Nedläggningen ”gör det möjligt för Twitter att fokusera sina resurser på att lägga till mer värde för våra medlemmar”. Och det görs då tydligen bäst genom att… ta bort värde. Ur den betalprenumeration som redan är… milt sagt tunn på just värde.

Den totala tokpaniken att stänga ned funktionen per jätteomgående är alltså del av Elons sätt att kapa kostnader på alla sätt som går - i och med att publicister fått ta del av prenumerationsintäkter i utbyte mot att låsa upp vissa av sina artiklar. Något som bekräftar uppgifterna att det har gått lite sådär bra för Blue när det kommer till antal prenumeranter.

Problemet är dock att Twitter nu alltså plockar bort ännu en funktion ur Blue. Vilket gör att det nu finns ännu lite mindre anledning att betala. Visst, vi kan nog anta att det inte har varit tokmånga som har utnyttjat den här funktionen, men att Twitter yxar en funktion i prenumerationen med en dags varsel lär inte direkt göra så att folk blir mer sugna på att välja Blue.

Men hej. Blue-prenumerationen ger ju åtminstone möjlighet att redigera tweets efter publicering och… ja, det är väl det.

Twitter to end ad-free news articles as part of its revamp of the Twitter Blue subscription | TechCrunch

Twitter Blue is ending its partnership with publishers, which allowed paid users to consumer articles on these sites without any ads.

Elon Musk föreslår att Twitter Blue ska ge tillgång till nyheter bakom betalvägg dagen efter det att Twitter plockade bort det ur Blue

Twitter 31 oktober 2022: ”Nu tar vi bort funktionen som ger Twitter Blue-prenumeranter tillgång till nyhetsinnehåll bakom betalvägg - försvinner 1 november!”

Elon Musk 1 november 2022: ”Hörni! Twitter Blue skulle kunna ge tillgång till nyhetsartiklar bakom betalväggar!”

(Okej, funktionen som försvann handlade om att ge tillgång till annonsfri läsning av utvalt innehåll hos publicister, men det är… rätt närliggande funktioner.

Elon Musk konstaterar att Twitters nuvarande verifieringssystem är ”bullshit”

Så har Elon Musk gått ut med en detaljerad och välunderbyggd genomgång i det affärsmässiga i beslutet att kanske/eventuellt/sannolikt/nog/helt säkert/beror på börja ta betalt för Twitters blå verifieringsbock till ett pris på 4,99 dollar *överstruket* 19,99 dollar *överstruket* 8 dollar i månaden.

Twitters betalabonnemang kan innehålla längre videos och hälften så mycket annonser

Elon Musk fortsätter dunka ut förslag/idéer/tankar/beslut/killgissningar på vad Twitters betalabonnemang Blue skulle kunna ge för 8 dollar i månaden (jämfört med dagens 4,99 dollar).

Han har redan tidigare tweetat om att börja ta betalt för Twitters verifieringsbock och bland de senaste funktionerna som skulle kunna ingå finns möjlighet att lägga ut längre videos och ljudklipp samt att man skulle utsättas för hälften så mycket annonser.

Men det kanske mest intressanta i tweeten med senaste funktionsbatteriet är punkten ”prioritet vad gäller svar, omnämnanden och sök, vilket är essentiellt för att bekämpa spam och bedrägerier”. Vilket… inte är helt självförklarande. Åtminstone inte hur det ska gå till i praktiken. Att man kan hamna först i sök om man betalar är en sak, men hur det skulle fungera kring omnämnanden och svar är desto mindre klart.

Och, om man vill läsa det på det sättet, så säger Musk alltså mer eller mindre: betala eller så hamnar alla dina tweets i skräpkorgen. Vilket känns lite… sådär genomtänkt för Twitters tjänst överlag. Vi pratar trots allt om en, tja, säkerhetsfunktion. Att säkerställa att det finns låg grad av fejk och fusk. Något som inte minst annonsörer är väldigt intresserade av.

Twitter kommer inte släppa in utsparkade medlemmar förrän ”tidigast om några veckor”

Dang it. Vi kommer få vänta ytterligare några veckor innan vi får nöjet att ta del av Donald Trump-tweets igen. Twitter (läs: Elon Musk) kommer inte släppa in ”avplattformade” användare (läs: människor som inte kan vistas i möblerade rum) förrän ”det finns en process för det”. Och det kommer tidigast finnas på plats om några veckor. Eller i morgon. Man vet ju aldrig med Elon.

Oavsett: som jag har skrivit om tidigare så har Musk inspirerats av Mark Zuckerberg, vilket innebär att Twitter kommer sätta samman någon form av ”modereringsråd” som ska bli den instans som ska hantera den här typen av frågor. Hur den gruppen kommer att fungera, vilket mandat den får och hur tvingande besluten som gruppen fattar blir för Twitter åter står att se. Det återstår även att se vilka som kommer att ingå.

Oavsett vad som händer här så kan jag riktigt höra hur högertossetomtarna of the world unite och gör en Sara Skytterdal. Korkar upp champagne på löpande band just nu, alltså. I beskrivningen av rådets sammansättning så konstaterar Musk att den ska vara ”diversifierad” och inkludera representanter från grupper som är utsatta för hat och trakasserier. Men ”diversifierad” lär även betyda att gruppen kommer att innehålla… högertossetomtar.

Den fråga som alla förstås alla kommer vara mest intresserad av här är hur det kommer att gå med Trumps livstidsavstängning (stalltips: han släpps in igen). Frågan därefter är: kommer Trump vilja komma tillbaka till Twitter? Där vet vi redan svaret: nej. Han kommer att fortsätta på sin egen plattform Truth Social. Det har han sagt.

Och det kommer han förstås benhårt hålla fast vid när han får chans att mångdubbla sina tittarsiffror…

Allt fler höga chefer säger upp sig från Twitter

Det har inte ens hunnit gå en vecka sedan Elon Musk tog över Twitter, men med tanke på allt som har hunnit hända sedan dess så känns det som betydligt längre tid. Musk öppnade starkt med att sparka flera av Twitters högsta chefer, inklusive VD:n Parag Agrawal, och kort därefter fick även hela styrelsen foten. Men det ser också ut som att flera andra höga chefer också har lämnat Twitter senaste dagarna - på eget initiativ.

Ja, det är åtminstone cheferna själva som har sagt upp sig och därmed inte fått sparken. Förmodligen. Men även om det nu är så att initiativet har kommit från cheferna själva så är det skillnad på frivilligt och ”frivilligt”.

Det finns spontant två sätt att tolka att flera Twitter-chefer - som annonsförsäljningschefen, HR-chefen och marknadschefen - har sagt upp sig: antingen för att det har kommit som ”starka rekommendationer” från ledningen (alltså Musk själv) eller att de bara har känt att kaoset blev värre än de hade förväntat sig/fruktat.

I båda fallen är det förstås väldigt dåligt för Twitter.

Visst kan det förstås vara bra med förnyelse och när en ny VD kommer in (eller ett bolag köps upp) så blir det nästan alltid personalförändringar i de övre skikten. Men att tappa mer eller mindre alla chefer på flera höga nivåer - och hela styrelsen - gör att risken för rejäla hack i maskineriet rätt… stor. Att Twitter får svårt att hålla igång ens basverksamheten. Särskilt som kaoset i toppen snabbt lär sprida sig längre ned i organisationen.

Det innebär med andra ord att ”skakigt” ska in på vågrätt åtta.

Twitter CMO is the latest to leave in a string of exec departures | TechCrunch

Twitter CMO Leslie Berland is the latest executive leaving the social network, just days into its Elon Musk era.

Twitter kan vara nära att släppa betalvägg för videos (utan att Elon har varit inblandad)

Ännu en ny funktion på väg till Twitter vad det verkar: videos bakom betalvägg. Ska tydligen kunna vara på plats redan inom ett par veckor. Snabb marscherat där Elon!

Ja, eller… så är det nog inte funktion som Elon har varit inblandad i, utan något som varit på gång ett tag.

Funktionen gör det oavsett möjligt att alltså kasta upp en betalvägg framför en video och sedan välja hur mycket det ska kosta att ”låsa upp” video utifrån ett antal förvalda alternativ (som 1, 2, 5 eller 10 dollar).

Det är med andra ord inte något som (fram till dess att Elon bestämmer sig för det) ska ingå i Twitters betalprenumeration Blue. Det handlar istället om precis det motsatta. Ett sätt för innehållsskapare att kunna ta betalt för sitt innehåll och därmed tjäna pengar på det direkt hos Twitter.

Men med tanke på att Musk just nu verkar hysteriskt besatt om att kasta in så mycket funktionalitet som möjligt i Blue så är det här helt klart en Blue-kandidat. Med andra ord: om du vill kunna tjäna pengar på ditt innehåll på Twitter så måste du först betala för att få möjlighet att göra det.

Twitter might let users put videos behind a paywall

Twitter is working on a feature that would let its users post videos and charge for viewing, new report claims.

Twitter kan börja ta betalt för verifiering redan nästa vecka - och göra redigeringsknappen kostnadsfri

Man kan inte klaga på att det är nyhetstorka när det kommer till Twitter just nu. Mer eller mindre galna uppgifter, Musk-tweetutspel och officiella besked står som spön i backen. Här kommer ännu ett rykte från ”insatta källor” gällande det som kanske har gett flest rubriker: Twitter kan börja ta betalt för den blå verifieringsbocken redan nästa vecka.

Från och med då kan det alltså kosta 8 dollar i månaden för att bli verifierad. Användare som redan har en bock får en ”övergångsperiod” innan de också kommer att tvingas börja betala för att ha kvar bocken. Det innebär kort sagt att verifieringen flyttar in i Twitters betalabonnemang Blue. Ni vet. Det som ungefär ingen har idag.

Men inte bara det. Det verkar nu som att Elon Musk - efter att ha tweet-kohandlat prisnivån publikt med författaren Stephen King - har bestämt sig för att 8 dollar är det nya priset för Blue. Upp från dagens 4,99 dollar.

Men inte bara det (igen). Elon verkar vilja tjäna pengar med ena handen och vara givmild med den andra. Som plåster på såren så flyttar en annan funktion UT ut från Blue. Kanske. Möjligheten att redigera publicerade tweets kan inom kort bli kostnadsfritt tillgänglig för alla twittrare. Ni vet. Dagens stora killerfunktion i Blue-abonnemanget.

Beacuse… nånting nånting.

Elon Musk wants to make Twitter's edit button free for everyone, report says

Twitter may soon charge users $8 a month for verification, but Elon Musk reportedly plans to give all users a long-requested feature for free: the edit button.

De anställda på Twitter sägs upp via massmejl

Vad har du tänkt göra kl 17 idag? Chansen är nog god att du har roligare saker att se fram emot än de anställda på Twitter. Då får de nämligen veta om de har kvar jobbet.

Igår skickades alla Twitter-anställda hem med beskedet att de inte skulle komma till kontoret idag (vilket förstås är ironiskt med tanke på att Musk, precis som på Tesla, har infört regeln att alla måste vara fysiskt på något av företagets kontor om de vill ha kvar jobbet. Och kl 17 idag svensk tid kommer alltså beskedet.

Hur får de anställda veta om de har kvar jobbet undrar du? Via mejl. Om de får ett mejl till sin jobbadress så har de kvar jobbet. Om de får mejl till sin privata mejladress så har de fått kicken.

Ledarskap at its finest.

Elon Musk announces Twitter mass layoffs to begin Friday

The reduction, which will be delivered by email, comes as the new Twitter CEO was speculated to cut as much as 50% of staff

Elon Musk sparkar Twitters team som jobbade med att göra Twitters algoritm mer transparenta

Kommer ni ihåg hur Elon Musk i våras - när han först gick ut med sitt fylleköp av Twitter - pratade om att han ville att Twitters algoritm skulle göras open source? Och att algoritmen därmed skulle bli mer transparent? Det verkar som att han har ändrat sig nu. Bland de som har fått sparken i och med Twitters massuppsägning igår finns… hela teamet som jobbade just med att göra algoritmen mer transparent och rättvis (eller hur nu man vill översätta det lite bredare ”fair”).

Visst. Elon Musk kan förstås fortfarande ha planer på att open sourca algoritmen. Och just ge mer insyn i hur Twitter rankar och visar innehåll. Men det känns ändå lite kontraproduktivt att då sparka alla som har haft erfarenhet av den här typen av arbete på Twitter.

Men hej. Musk ska ju ha plockat in 50 ingenjörer från Tesla för att kolla Twitter-kod.

Bilar. Sociala medier. Same, same. Algoritm som algoritm. Eller nåt.

Elon Musk Has Fired Twitter's 'Ethical AI' Team

As part of a wave of layoffs, the new CEO disbanded a group working to make Twitter's algorithms more transparent and fair.

Twitter kan göra det möjligt att betala för att skicka direktmeddelanden till kändisar

Ha. Ännu en… intressant funktion som kan vara på gång till Twitter: betala för att skicka direktmeddelanden till kändisar.

Tanken med funktionen skulle vara att kändisar (ja, eller VIP-twittrare) kan aktivera funktionen i sitt konto och sedan bestämma hur mycket det skulle kosta att skicka meddelanden till personen i fråga. Twitter å sin sida skulle ta del av intäkterna som kommer in den här vägen.

Vi kan notera att det öppna diskussionstorget för att rädda yttrandefriheten och demokratin redan väldigt mycket har kommit att handla om hur mycket olika funktioner ska kosta.

Musk says advertisers are fleeing Twitter, so he's going to charge users to DM celebs

Elon Musk has admitted that advertisers are leaving Twitter, which might explain why he's obsessed with making its users pay.

Undersökning: hälften av alla amerikanska Twitter-användare kan tänka sig att betala för Twitter

Hur kommer det gå för Twitter framöver? Ja, det har vi förstås ingen aning om. Frågan är om ens Elon Musk har en aning om vad som kommer att hända bara kommande veckor. Men The Harris Poll gjorde oavsett en enkät om Twitter bland 2063 vuxna amerikaner. 1212 sa sig vara Twitter-användare. En av frågorna var förstås om de skulle fortsätta använda Twitter om tjänsten skulle börja kosta pengar.

Som artikeln konstaterar så sa hälften nej. Och det förvånar mig.

Och det som förvånar mig är inte att hälften sa att de skulle sluta använda Twitter om tjänsten skulle kräva en månadsavgift. Det som förvånar mig är att så många som hälften alltså sa ja.

Som frågan är ställd så känns det som att det handlar om ett antingen eller-läge. Att hela tjänsten alltså skulle kosta pengar, inte bara vissa funktioner. Och visst är det bara svar på en undersökning. Det finns ju som vanligt en potentiellt rätt stor skillnad mellan vad människor säger att de kan tänka sig att göra och vad de sedan faktiskt gör.

Jag lutar väl mest åt att det här är väldigt överdrivna glädjesiffror. Att betydligt färre andel faktiskt skulle öppna plånboken när det väl kommer till kritan.

Men det skulle onekligen vara intressant om betalviljan är högre än vad jag tror.

Half of Twitter users wouldn't pay to use the site, survey shows

Many Twitter users in the United States expect the platform will improve under Elon Must, according to a survey conducted by The Harris Poll.

Jack Dorsey ber om ursäkt för massuppsägningarna på Twitter

Så kom till sist en ursäkt från Twitters ägarled för att hälften av alla anställda i fredags fick sparken. Men inte från Elon Musk eller någon i gänget som han nu sitter i en bunker på Twitter tillsammans med, utan från Jack Dorsey. En av grundarna av Twitter, alltså. Som fortfarande äger delar av Twitter efter det att han övertygades av Musk att rulla över sina aktier i Musk-Twitter, så att Musk på det sättet skulle slippa betala för att köpa ut Dorsey.

I en tweet, förstås, bad Dorsey om ursäkt för att han ”skalade upp Twitter för snabbt”. Att han alltså ökade personalstyrkan för snabbt.

Därmed så har Dorsey alltså gjort något som Musk ännu inte har gjort: bett de som blev av med jobbet om ursäkt för att saker har blivit som de har blivit. Eller ens uttrycka någons slags empati.

Twitter co-founder Jack Dorsey apologizes after Elon Musk's team begins mass layoffs days after $44 billion takeover

"I own the responsibility for why everyone is in this situation: I grew the company size too quickly. I apologize for that," Dorsey tweeted Saturday.

Twitters betalabonnemang som ger verifieringsbock för 7,99 dollar i månaden rullas ut

Såååååå…. ibland går det fort. En vecka efter det att Elon Musk tog över Twitter och bestämde att Twitter skulle gå all in på betalfunktioner så… släpper Twitter sitt nya betalabonnemang. Som inkluderar en blå verifieringsbock.

Så ja. Musks så här långt kanske mest kritiserade förändring av Twitter har nu släppts. Twitters verifieringsbock går från att vara någon slags kvalitetssäkring till något som visar att man är Twitter-betalprenumerant. 7,99 dollar i månaden går det numer på att få sin Twitter-bock. Priset på Blue-prenumerationen höjs alltså från 4,99 dollar i månaden.

Däremot så gäller den nya funktionen än så länge bara användare i USA, Storbritannien, Australien och Kanada. Och bara i iOS-appen. Det verkar dessutom som att inte alla får bock även om man betalar, så det känns så där skönt jätteutstressat (eller ”realtidstestning”, som Twitter kallar det).

Uppdateringstexten berättar också vilka andra funktioner som kommer att ingå i det dyrare abonnemanget (alla saker som det har ryktats och/eller Musk-twittrats om i veckan):

  • Hälften så många annonser, som dessutom kommer vara ”mycket bättre”. Twitter ska på något magiskt sätt göra annonserna ”dubbelt så relevanta” för Blue-prenumeranter över en natt.
  • Möjlighet att dela längre videos (utan att vi vet mer än så om vad det innebär)
  • Prioriterad synlighet för kvalitetsinnehåll” som ska innebära att Blue-prenumeranters innehåll ges prioritet vad gäller svar, omnämnanden och sök. Vi noterar alltså att Blue-prenumeranter automagiskt kommer att skapa ”kvalitetsinnehåll” i samma stund som de börjar betala. (Det verkar i praktiken innebära ett nytt flöde som bara visar tweets från ”verifierade” användare. Alltså tweets från användare som betalar.)

Vi kan väl sammanfatta det här med att ovanstående leder till… några frågetecken. Som vad som händer med de som redan har en aktiv Blue-prenumeration (höjs deras pris vid nästa förnyelse)? I uppdateringstexten pratas både om ”Twitter Blue” och ”Twitter Blue with verification” - två olika abonnemang? (Sannolikt inte, men hej.) Och förstås: vad händer med alla som har bockar i länder där abonnemanget ännu inte finns? Och för Android? Vad är tidplanen och tanken här?

Elon Musk's $7.99 Twitter Blue with verification is 'coming soon' on iOS

A Twitter update to support Elon Musk's planned $7.99 Blue with verification subscription is already available for iPhone and iPad. Features like fewer ads, search priority, and the ability to post longer videos are listed as "coming soon."

Twitter kommer ”snart” få stöd för långtextinnehåll

Elon fortsätter att tweetdunka ut kommande nyheter för Twitter. Twitternyhetsveckan avslutades (?) med att Twitter ”snart” kommer att få stöd för långtextinnehåll. Och då antar jag inte att vi pratar om att teckenlängden för tweets kommer att höjas något snäpp - eller kanske till och med dubblas igen - utan riktigt långt innehåll.

Och det här känns väldigt troligt med tanke på att… Twitter pratade om det redan förra året. I samband med att även Twitter gav sig in i nyhetsbrevsracet så droppade företaget även ledtrådar om att det skulle komma stöd även för längre texter på andra sätt.

Sedan återstår det att se vad ”bifoga” betyder i Elons värld. Hur pass integrerat det blir i själva Twitter-upplevelsen.


Prenumerera på mitt nyhetsbrev

Jag gillar Olas digitala spaningar!

Gillar du det jag gör? Visa gärna din uppskattning genom att donera lite pengar. Det hjälper till att betala för webbhotell och andra kostnader.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *