Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.
Övriga delar i veckans sammanställning
- Del 2: Sociala medier, Sök/SEO, Detaljhandel/e-handel
- Del 3: Strömmade medier, AR/VR. Ekonomi och finans, Övrigt
Veckans artiklar
Slutklickat på Google? Allt färre googlingar ger trafik – Ehandel Plus
What happens on Google stays on Google? Ja, så skulle man lite kunna sammanfatta en ny undersökning från sökföretaget Semrush. Allt fler sökningar på
One stop Shopify – växlar upp kampen med Amazon – Ehandel Plus
Vad gör man när Amazon kryper in allt mer på ens egen planhalva? Man kopierar Amazon. Precis så verkar e-handelsplattformen Shopify ha resonerat när de nu
Sociala medier
Twitter sparkar ännu fler
För någon vecka sedan kapade Elon Musk Twitters personalkatalog med hälften. Det var ungefär så många som fick gå när Musk drog igång sitt stora ”kapa kostnader”-projekt. (Sen fick ett antal av dem erbjudande om att komma tillbaka eftersom det visade sig att Twitter hade sparkat folk som de behövde – men det är en annan historia.) Nu visar det sig att Twitter har gjort sig av med ännu fler människor.
4400 av företagets 5500 ”kontraktsanställda” (vilket jag gissar är typ konsulter och timanställd personal) fick i helgen gå. Hur fick de besked om att de inte längre jobbar på/för Twitter? Deras tillgång till Slack och mejl stängdes av.
Vilka kompetenser är det som har fått gå? Tydligen sådana som har arbetat med Twitters moderering och ”kärnfunktioner i Twitters infrastruktur”. Om det stämmer så är båda dessa nedskärningar rätt dåliga nyheter för Twitter. Så känns det oavsett spontant.
Det innebär oavsett att Twitter har gjort sig av med i runda slängar 8000 personer sedan Musk tog över. Återstår att se hur många som var överflödiga. Och hur det kan påverka Twitters satsningar och löpande arbete framöver.
Elon Musk has fired even more Twitter workers
Twitter has reportedly laid off thousands of contractors after already laying off tons of employees shortly after Musk’s takeover.
Twitter kommer ”snart” göra det möjligt för organisationer att peka ut Twitter-konton ”kopplade till dem”
Fler uttwittrade produktnyheter från Twitter: enligt Musk så kommer det ”snart” bli möjligt för organisationer att ”identifiera vilka andra Twitter-konton som faktiskt är kopplade till dem”. Och… ja, det är det vi vet.
Men ska jag killgissningsöversätta det här så är det ännu ett bevis på att Twitters initiativ att (i praktiken) skrota verifieringsbocken som just verifiering på att någon är en autentisk, aktiv och/eller känd twittrare och istället som något som visar att man betalar för Twitters prenumeration Blue har gått… sådär. Eller rättare sagt: att det har gått precis lika käpprätt som de flesta hade väntat sig.
Den nya betalverifieringsbocken blev kort sagt jättepopulär bland twittrare som inte borde ha en verifieringsbock. Folk som ville driva med hela grejen – eller spammare och bedragare.
Twitter är alltså i full gång med att försöka återställa funktionen hos verifieringsbocken utan att behöva backa på det som numer verkar vara en prestigegrej för Musk. Det enklaste hade förstås varit att gå tillbaka till att verifieringsbocken är det som den alltid har varit och istället ta fram andra sätt att få användare att betala – eftersom Twitter bevisligen fortfarande kommer att behöva verifiera officiella konton på något sätt.
Det här senaste initiativet är däremot intressant: det ser ut att kunna bredda ett Twitter-kontos officiella konton till flera konton. Utan att (antar jag) behöva gå igenom en fullständig kontoverifiering för de tillhörande kontona.
Twitter to Soon Enable Organisations to Identify Their Associated Accounts
Twitter will soon enable organizations to identify twitter accounts associated with them, Elon Musk tweeted on Sunday. The microblogging service paused its recently announced $8 (roughly Rs. 650) blue check subscription service on Friday as fake accounts mushroomed, and new owner Elon Musk brought back the ”official” badge to some users of the social media platform.
Twitter är den tjänst som driver överlägset mest trafik till andra sajter – enligt Elon Musk
Vilken tjänst driver överlägset mest klick till andra sajter och appar? Twitter förstås! Det twittrade Elon Musk ut igår.
Och raderade sedan sin tweet.
Kanske för att Musk här är – för att citera en annan twittrares sammanfattning – ”embarrassingly wrong”.
I artikeln – och andra som skriver om den här tweeten – konstateras att både Facebook driver betydligt mer trafik. Tio gånger mer än Twitter till och med, om vi ska tro de uppskattningar som har funnits i We Are Socials Digital-rapport. Och det är nog oavsett en betydligt mer rättvisande bild av verkligheten. Särskilt som den rapporten dessutom bara jämför trafiken från olika sociala medier. Vi har då alltså inte börjat prata om… Google.
Visst. Musk är ju bunden av sin egen väg till jättelönsamhet för Twitter. Särskilt som hans kaotiska övertagande – och det faktum att han är VD för ett bilföretag – har gjort att annonsörer också har pausat sin annonsering på Twitter. Eller överväger att göra det. De intäkter som Twitter trots alla har haft är extra mycket under press just nu på grund av hur Musk har hanterat situationen.
Men den här typen av utspel är ju inte seriösa någonstans. Båda inte gott för Musks utfästelse att Twitter ska bli den mest ”korrekta” informationskällan på nätet. Ett bra sätt att börja den resan är att se till att företagets ägare och VD inte twittrar ut ogrundade tossigheter.
Elon Musk told he’s ’100% wrong’ for claiming Twitter is the internet’s biggest click driver ’by far’
Users were quick to debunk a claim by Twitter’s new owner that the platform was the biggest generator of traffic to other websites.
Elon Musks SpaceX köper annonser på Elon Musks Twitter för första gången
Ny stor(ish) annonsköpare hos Elon Musk-ägda Twitter: Elon Musk-ägda SpaceX! Som nu kör sin första större annonseringskampanj på Twitter. Som av en händelse!
Och här kan vi förstås raljera hur länge som helst. Som artikeln är inne på så kämpar Musk med näbbar och klor att få fart på intäkterna för Twitter och då gäller det att få in pengar från alla ställen som går. Som från andra bolag man äger. Ni vet. Som när föräldrar får köpa jultidningar från sina barn när inte tillräckligt många andra vill köpa.
Nu handlar det om reklam för SpaceX:s rymdinternetabonnemang Starlink mot användare i Australien och Spanien. SpaceX:s första hyfsat breda kommersiella produkt, alltså. Som inte ens har två år på nacken. SpaceX har alltså inte haft jättestor anledning att annonsera förrän nu – när Starlink börjar få ordentligt brett genomslag och erbjuda bred tillgång.
Men visst är det svårt att inte känna att timingen är… värd att notera. Första stora annonseringen på Twitter bara veckor efter det att Musk tog över Twitter. Men det sätter också fingret på en annan utmaning för Musk: hur han ska kunna hantera att han sitter som VD för två andra bolag.
De första företag som pausade sin annonsering på Twitter efter Musks övertagande var inte oväntat… biltillverkare. De var, kan man tänka, inte jättesugna på att ge pengar till en konkurrent, typ.
Vi kan alltså anta att Musk kommer att behöva förklara hur han ska garantera objektivitet kring annonsplaceringar på Twitter för de verksamheter där han är VD för konkurrenter. Och han kommer nog behöva förklara både för annonsörer och för tillsynsmyndigheter.
Elon Musk’s SpaceX has reportedly bought ads on Elon Musk’s Twitter
Elon Musk’s rocket company SpaceX has reportedly bought advertising from Twitter to promote internet service Starlink in Australia and Spain.
EU vill ha svar på om Twitter fortfarande har koll på GDPR efter Musks övertagande
Elon Musks övertagande av Twitter har, som de flesta nog har koll på, varit lite… skakigt. För att inte säga kaotiskt. Efter att Musk första dagen sparkade större delen av Twitters ledning och flera andra höga chefer sedan dess själva har sagt upp sig så vill nu EU ha en pratstund med Twitter. Agendan? Har Twitter fortfarande koll på GDPR?
Den främsta anledningen till mötet är att EU nu har tagit initiativ till det här mötet verkar vara just chefscirkusen. Mer specifikt att en massa larm drog igång i EU:s GDPR-högkvarter efter beskedet att Twitters Chief information security officer Lea Kissner, Chief privacy officer Damien Kieran och Chief compliance officer Marianne Fogarty mer eller mindre unisont tågade ut från Twitter.
EU vill nu alltså veta om det fanns någon särskild anledning när typ alla chefer som ansvarar för användardata och användarsäkerhet drar. Som typ att… Twitter just nu läcker användardata som ett såll. Eller att Musk uttryckligen har sagt att Twitter ska skita i GDPR i sin panikjakt på att få en baziljon nya Twitter Blue-prenumeranter.
Men inte bara det: EU vill också ha svar på om Twitters ”main establishment” rent GDPR-mässigt fortfarande är på Irland – där de flesta stora techbolag har förlagt sina europeiska huvudkontor. Anledningen till att Irland är så populärt – utöver företagsskatten – är att företagen på så sätt kan dra nytta av EU:s så kallade One stop shop.
OSS betyder här att företag som har verksamhet i EU kan låta Irland bli det land som hanterar tillsynen av företagets datahantering. Men om Twitter inte längre kan sägas ha sin huvudsakliga verksamhet där så förlorar Twitter tillgången till OSS. Det betyder i sin tur att Twitter kan behöva mecka med respektive EU-lands dataskyddsinstans.
Med andra ord: behöva jiddra med 27 olika myndigheter som har åsikter om hur Twitter sköter sin användardataverksamhet istället för bara 1.
Mest spännande för EU just nu blir väl att se vem de faktiskt kommer att träffa. Med tanke på att de självklara kandidaterna alla har slutat.
Is Elon Musk’s Twitter about to fall out of the GDPR’s one-stop shop? | TechCrunch
Helmed by erratic new owner Elon Musk, Twitter is no longer fulfilling key obligations required to claim Ireland as its ”main establishment” under the European Union’s General Data Protection Regulation (GDPR), TechCrunch has been told.
Twitter Blue kommer att återlanseras 29 november
Vi kan konstatera att Elon Musks övertagande av Twitter har gått lite… sådär. Man skulle också kunna sammanfatta det med ”kaotiskt”. Kanske framförallt när det har kommit till Musks planer att tjäna pengar på Twitters ikoniska blå verifieringsbock. Den lanserades för att ”demokratisera” bocken (läs: en tänkt killer-funktion som skulle få folk att betala för Blue), visade sig snabbt locka spammare och bedragare, pausades för nyskapade konton och stängdes sedan av helt.
I slutet av förra veckan twittrade Musk att Blue ”förmodligen” skulle återlanseras i slutet av den här veckan. Men det blir lite senare än så. Nu har vi fått ett datum: 29 november.
Anledningen att det har dragit ut på tiden? Twitter vill säkerställa att det nya Blue-abonnemanget – framförallt då hanteringen av verifieringsbocken kontra fejkanvändare – ska vara ”rock solid”.
Och… well… med tanke på att Twitter har hamnat i det här läget just på grund av att Twitter (läs: Elon Musk) har valt ett angreppssätt och en hantering som varit så långt ifrån rock solid det bara går att komma så blir det intressant att se hur vattentätt det faktiskt blir.
Ska vi tänka att det håller i… två dagar? Innan Twitter hittar nya, jättejobbiga luckor.
Elon Musk says the new Twitter Blue will relaunch on November 29th
Twitter Blue will relaunch on November 29th, according to Elon Musk. The company is trying to make sure it’s ”rock solid” before then, likely in an attempt to avoid another flood of verified fake accounts.
Jack Dorsey vill absolut inte bli Twitters VD igen
En lite ironisk sidoeffekt av att Musk tog över Twitter var att Twitters medgrundare Jack Dorsey därmed blev delägare. Alltså delägare i Musks Twitter. Musk bad Dorsey flytta över sitt aktieägande till ”nya” Twitter för att Musk däremot skulle spara lite pengar genom att inte behöva köpa Dorseys aktier (några andra stora aktieägare gjorde samma sak). Men det betyder inte att Dorsey är sugen på att jobba på Twitter igen.
Det har kommit kritik från aktieägarhåll – framförallt från Teslas aktieägare – att Musk sprider sina gracer på för många ställen i och med att han nu är VD för Tesla, SpaceX och Twitter – samtidigt. Det fick Musk att gå ut och säga (förstås) att han har läget under kontroll. Men han konstaterade också att han nog inte skulle sitt särskilt länge som Twitter-VD. Bara till dess att en ny organisation ”fullt ut är på plats”. Då ser han att någon annan ska ta över.
Det i sin tur fick en twittrare att fråga om Dorsey skulle vara intresserad att ta över som VD igen om han skulle få frågan.
Dorsey ba ”aaawww HELL no”.
How Jack Dorsey responded to the idea of returning as Twitter CEO
Tesla investors have been increasingly concerned about the time that Musk is devoting to turning around Twitter
Nyskapade Twitter-konton kommer inte att kunna prenumerera på Blue de första 90 dagarna
29 november återaktiverar Twitter helt säkert/nog/förmodligen/kanske Blue-prenumerationen igen. Det nygamla abonnemanget som Twitter stängde efter någon vecka, när det visade sig att möjligheten att köpa den blå verifieringsbocken fick helt fel personer att anmäla sig. Exakt vilka skillnader som abonnemanget kommer ha när det blir tillgängligt igen vet vi inte, men en sak har vi fått reda på: nyskapade konton kommer inte kunna prenumerera på Blue under de första 90 dagarna.
Det i sig lär inte lösa grundproblemet med att spammare, bedragare och annat löst folk köper sig till den fejkade verifieringen – bara göra det mindre. Det blir med andra ord intressant att se vilka övriga säkerhetskontroller som Twitter kommer att lägga till.
Ja, som de kommer bli tvingade att lägga till. På grund av att de rätt bokstavligen sålde ut verifieringsbocken.
New Twitter accounts won’t be able to buy Blue verification for 90 days
Twitter has updated its Blue page to say that new accounts won’t be able to subscribe to the service until they’re 90 days old, in what appears to be a bid to cut down on fake verified accounts.
Färre än väntat har accepterat Musks ”hardcore”-villkor för att stanna kvar på Twitter
In your face, Elon?
Häromdagen gick Musk ut med ett ultimatum till samtliga anställda. De hade till igår på sig att gå med nya ”hardcore”-förutsättningar för att jobba vidare på. Saker som att bara jobba fysiskt på kontoret ”minst” 40 timmar i veckan – men i praktiken också förvänta sig att arbeta sena kvällar och helger. De som sa nej skulle få kicken, med tre månadslöner på kontot. Och det gick… inte som Musk hade förväntat sig.
När deadlinen nu har kommit och gått så verkar det som att färre än väntat har tackat ja. Och med tanke på att Musk som bekant yxade halva personalstyrkan för någon vecka sedan så kan det här ställa till det för Twitter. Dels därför att de måste hosta upp mer pengar än väntat i avgångsvederlag och dels därför att, tja, det behövs folk som ska göra det som Musk nu vill få gjort på Twitter. Och överhuvudtaget bara hålla tjänsten igång.
När Musks chicken race mot personalkollektivet nu alltså verkar ha träffat honom rätt i ansiktet så kommer uppgifter om att Musk (eller kanske snarare chefer längre ned i organisationen) att dra igång operation övertalning. Helt enkelt få folk att vilja stanna kvar.
En del i det ska tydligen ha varit att Musk gick ut med ett mejl till samtliga anställda där han mjukade upp sin anti-distansarbetshålllning något. Allt för att någon ska få arbeta på distans är att hens chef ”tar ansvar för att säkerställa att [hen] gör en exceptionellt insats” för Twitter. Något som sedan följs upp med att om en chef ”ljuger om att någon som rapporterar till dem gör ett exceptionellt jobb eller att en viss roll är affärskritisk” så kommer den personen få kicken.
Det lär göra underverk när det kommer till att få dem som nu har sagt nej att vilja stanna kvar.
Det innebär därmed också att ”people” ska in på lodrätt sex och ”skills” på vågrätt nio.
Elon Musk’s new email pushes Twitter managers to do his dirty work
In new emails sent to Twitter employees today and obtained by The Verge, Musk dares managers to approve remote work at their own risk.
Färre än hälften på Twitter tackar ja till att jobba kvar med Musks nya ”hardcore”-arbetsmiljö
Igår skrev jag om att färre än väntat av Twitters anställda gick med på att jobba kvar under Elon Musks nya, uttalade ”hardcore”-arbetsmiljö. Nu kommer uppgifter på vad ”färre än väntat” innebär mer konkret: färre än hälften.
Så med andra ord färre än hälften av den halva som var kvar efter det att Elon Musk sa upp första halvan. Dessutom har flera nyckelpersoner tydligen sagt tack och hej, vilket har gjort att Musk och hans kompisar i nya ledningen har försökt övertala vissa att stanna kvar.
Så så här i efterhand kanske det hade varit bra att gå ut med det här kravet innan man sa upp första halvan…
Men inte bara det: Twitter stängde sitt kontor och panikskickade hem alla fram till måndag. För att reda ut vilka som ska ha kvar inpassering. Eller som det sägs: för att Musk och ledningen är oroliga för ”fysiskt sabotage” från personalen. Vilket i så fall känns som ett arbetsklimat där man verkligen litar på sina medarbetare.
Så summa summarum börjar det nu höjas röster från insidan om att Twitter nu kan ha tappat så många och så viktiga medarbetare att tjänsten snart bokstavligen talat kan börja gå sönder.
On the next episode of The Musk Ring Circus…
Elon Musk abruptly shut down Twitter’s offices as workers resigned en masse
Twitter told employees to leave offices on Thursday, as less than half of its employees committed to Elon Musk’s ”hardcore” vision.
Twitter kan inte säga upp folk eftersom de som ska säga upp folk har slutat
Det. Här. Är. Jätte. Roligt.
De Twitter-anställda som tidigare har fått kicken har blivit avstängda från de flesta interna system typ direkt. Samma hos de andra techbolagen. Men nu ser det ut som att folk som sa upp sig/har fått sparken för att de inte vill gå med på Musks nya ”hardcore”-arbetsmiljö fortfarande har tillgång. Trots att deadline för det här var igår.
Och nu kommer spekulationer om att det kan bero på att de som har i uppgift att säga upp folk har… sagt upp sig.
Och, tja, det låter fullständigt rimligt. Because you can’t make this isht up.
Twitter employees who technically resigned on Thursday say they can still use internal systems, amid speculation the staff responsible for cutting access are also quitting
Twitter employees who didn’t sign up for Elon Musk’s ”hardcore” future have speculated that staff who cut off access to systems have also resigned.
Trump släpps in på Twitter igen – har Elon Musk bestämt
I helgen körde Elon Musk en Twitter-omröstning: ska Donald Trump släppas in på Twitter igen? 15 miljoner röster senare kom svaret: med knapp majoritet vann ja-sidan. Vilket fick Musk att twittra ut att Trump nu släpps in på Twitter igen. Folket har talat.
Ni vet det Musk sa för någon vecka sedan? Att han skulle instifta ett ”råd” för att hantera frågor som just om Trump skulle tillåtas på Twitter igen – och att inga ”stora beslut” skulle fattas förrän det rådet var på plats?
Så mycket var den utfästelsen värd, alltså.
(Trump själv har åter sagt nej till att återvända till Twitter, eftersom risken att hans eget sociala medium Truth Social då skulle kunna riskera att gå omkull. Men vi får väl se hur länge även den utfästelsen överlever.)
Twitters kommunikationsavdelning kommer med ett officiellt uttalande
Där ser man! Lite oväntat. Twitter har tydligen fortfarande en kommunikationsavdelning! Och nu har vi fått ett officiellt uttalande om hur det går med Twitters planer just nu.
Twitter’s Head of Communications Speaks Out | The Daily Show
A message from Twitter’s Head of Communications. #DailyShow #Comedy Subscribe to The Daily Show: https://www.youtube.com/channel/UCwWhs_6x42TyRM4Wstoq8HA/?sub_confirmation=1 Follow The Daily Show: Twitter: https://twitter.com/TheDailyShow Facebook: https://www.facebook.com/thedailyshow Instagram: https://www.instagram.com/thedailyshow Stream full episodes of The Daily Show on Paramount+: http://www.paramountplus.com/?ftag=PPM-05-10aei0b Follow Comedy Central: Twitter: https://twitter.com/ComedyCentral Facebook: https://www.facebook.com/ComedyCentral Instagram: https://www.instagram.com/comedycentral About The Daily Show: Trevor Noah and The Daily Show correspondents tackle the biggest stories in news, politics and pop culture.
Livrustkammaren rapporterar om läget på Twitter
Där ser man. Livrustkammaren har satt upp livebevakning av läget på Twitter.
Twitter kan arbeta på kryptering för sin direktmeddelandefunktion
Ännu mer ny funktionalitet som sannolikt är på väg till Twitter: kryptering hela vägen för direktmeddelandefunktionen.
Och jag… hade faktiskt trott att det redan var på plats. Men tydligen inte. Så ofta skickar jag DM via Twitter.
Dessutom så kommer Twitter att plocka bort den information som visas om vilken enhet som en tweet postades från. Som Musk konstaterade ”waste of space”. Och det – hör och häpna – ger jag honom rätt i. Känns som rätt onödig information.
Det enda som är tråkigt är att det inte längre kommer kunna gå att skratta åt människor som får betalt för att marknadsföra Android-mobiler och blir påkomna med att posta inläggen från en iPhone.
Evidence of New Twitter Features Leaked By Security Researcher
Security researcher leaks details of end-to-end DM encryption and anti-cyberstalking measures possibly coming to Twitter
Twitter kan få funktion som automatisk delar upp långa texter i flera tweets
För någon vecka sedan, under den kaotiska era som Elon Musks Twitter-övertagande ha visat sig bli, så gick Musk ut med att Twitter skulle få en funktion som skulle göra det möjligt att ”bifoga längre texter”. Utan att det var mer konkret än så. Nu kan kodgrävande av Jane Manchun Wong ha hittat funktionen.
Det hon har upptäckt är stöd för att automatiskt dela upp långa texter i flera tweets. Alltså skapa en tråd av tweets automatiskt, utan att skribenten manuellt behöver skapa nya tweets varje gång som tecknen tar slut.
Det i sig känns som en både (så här i efterhand) given funktion. Och smart.
Nu måste det inte vara samma funktion som Musk pratade om, men det känns väldigt mycket så. Och det är också något som Twitter ungefär har pratat om tidigare. Det här är med andra ord sannolikt något som har varit på gånge redan innan Musk tog över.
Twitter is working on a feature to divide long text into a thread automatically | TechCrunch
Discovery from Jane Manchun Wong suggests that Twitter is working on a way to break long text into thread automatically.