Kategorier
Detaljhandel/e-handel Sociala medier Sök/SEO Spaningar

Digitala spaningar vecka 46 2022 – del 2

Facebook plockar bort sexuell läggning, religion och adress från profilen. Instagram gör det möjligt att musiksätta bildinlägg. Amazon planerar att säga upp 10 000 anställda. Klarna lanserar sitt prisjämförelseverktyg. Nike presenterar .Swoosh.

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

 

Sociala medier

Facebook, Instagram och WhatsApp

Facebook plockar bort sexuell läggning, religion och adress från profilen

1 december går en era för sociala medier i graven. Då plockar Facebook bort ett antal fält från användarprofilen. De som handlar om sexuell läggning, religion, politisk åsikt, samt adressfältet.

En rätt liten och bagatellartad förändring. Men också en som säger en hel del om vad som har hänt med sociala medier senaste årtiondet.

Det handlar dels om att folk inte längre använder Facebook på samma sätt. Det är mer ett ställe vi går till för att hänga i grupper och läsa nyheter snarare än en plats för att följa våra vänner. Men det är också ett ställe där den här typen av information som nu försvinner också kan orsaka problem. Som trakasserier.

Men den här typen av information har också allt mer blivit ett problem för Facebook. Att det har blivit allt mer känsligt att samla in den här informationen. Och även om Facebook inte använder informationen själva så lär deras… bagage göra att de kommer att misstänkliggöras så länge som fälten finns kvar.

Facebook är nog rätt glada att fälten försvinner från användarnas konton.

Facebook is removing several information fields from profiles, including religious and political views | TechCrunch

Facebook is notifying users that it will remove some information fields from user profiles starting on December 1.

Instagram gör det möjligt att musiksätta bildinlägg

Ett lite… oväntat drag från Instagram. De lägger nu till stöd för att musiksätta… bildinlägg.

Och, well, det är som sagt var… intressant. Och då inte främst för att Instagram som bekant har vanliga videos, kortvideos och stories – vilket gör att det kanske inte behöv ännu ett ställe – utan därför att det som sagt var är… en bild.

Kort sagt lite oklart hur mycket det tillför till en bild – annat än för den som har laddat upp bilden.

Men visst. Som artikeln är inne på så lär vi se en massa kreativa sätt att använda den här funktionen. Som i sin tur säkert kommer att leda till att den evolverar till något annat. Och det är kul att även de som inte gillar att ladda upp videos har möjlighet att lägga på musik.

Och det skulle inte förvåna mig om Instagram kommer att premiera bildinlägg som har lagt på musik.

Instagram Provides the Capacity to Add Music to Still Image Posts

Another way to incorporate music into your IG uploads.

Instagram lägger till nya annonsytor i sitt Marketing-API

Instagram utökar funktionaliteten i sitt Marketing-API: nu blir det möjligt att hantera annonsplaceringar i Instagrams Explore-flöde via API:et.

Det är alltså inte annonsytan i sig som är ny – Explore-möjligheten presenterades i början av oktober. Det nya är alltså just integrationen med API:et, som i sin tur gör det möjligt att skapa Instagram-annonser via externa appar (eller andra tjänster med stöd för API:et).

Den nya integrationen ska dessutom göra det möjligt att också förhandsvisa en skapad annons och få insikter om hur annonsen går på samma ställe.

Meta Announces Instagram Explore Home Ads Placement Via Marketing API

Meta announced a new placement option for running ads on the Instagram Explore page.

Donald Trump kan vara tillbaka på Facebook i januari

En av de första saker som Musk sa när han tog över Musk var att det nu var slut med livstidsavstängningar (sen införde han snabbt livstidsavstängningar för parodier, men det är en annan historia). Det tolkade många som att det nu var en tidsfråga innan Donald Trump var tillbaka.

Trump ska däremot vara lite tveksam till att gå tillbaka till Twitter. Detta då hans egen sociala plattform Truth Social då förmodligen skulle gå i putten – och då kunna ses som ett misslyckande av Trump. Det återstår att se om Trump kan motstå de betydligt tittarsiffrorna hos Twitter om han bjuds in igen. Och det gäller även Facebook.

Facebook kommer nämligen ”utvärdera” Trumps avstängning i januari. Då har det gått två år sedan han stängdes av i samband med upploppen vid amerikanska kongressen.

Så vem vet. I januari kanske vi får ta del av Trumps visdomar på Twitter och Facebook igen. Det vore väl för härligt?

Facebook to Reconsider Donald Trump’s Suspension in January 2023

Facebook has no plans to reinstate Trump's account following the former president's announcement that he will seek a second term in the White House, the company confirmed Wednesday. Trump was kicked off Facebook following the January 6, 2021, attack on the US Capitol.

20 uppslag till Reels-innehåll för alla slags varumärken

Går det trögt att komma på uppslag för ditt Reels-innehåll? Sprout Social hjälper gärna till. De bjuder på 20 idéer för att få fart på den kreativa ådran.

Och ja, de här uppslagen kan förstås även andras på… andra kortvideoplattformar.

20 Instagram Reel ideas for all types of brands

Looking for Instagram Reel ideas? We’ve got you covered with our list of 20 ideas broken down by industry.

TikTok

TikTok testar API för forskare och arbetar på ett annat API för innehållsmoderering

TikTok testar ett nytt API. Fast den här gången inte för att posta videos eller för att hantera annonser – utan ett som vänder sig till forskare.

Tanken är alltså att det ska bli enklare för forskare att kunna ta sig en titt på innehållet som läggs upp och delas på plattformen. Självklart för att kunna visa sig öppna och därmed slippa kritik som flödar inte minst i USA – att TikTok är skadligt för såväl barn som för nationell säkerhet.

TikTok säger också att de arbetar på ett annat API som vänder sig till samma målgrupp: ett API för innehållsmoderering. Ett som bland annat ska göra det möjligt för forskare att ladda upp eget innehåll för att kunna följa hur det hanteras och utvärderas av TikToks modereringsmaskineri.

TikTok begins testing an early version of its platform research API | TechCrunch

The company says has asked members of its Content and Safety Advisory Councils to test an early version of the API.

Pinterest

25 do’s and don’t för Pinterest-marknadsföring

Har du sneglat på att testa Pinterest som marknadsföringskanal? Eller vill vässa din befintliga strategi? Här får du 25 tips på saker att göra. Och att undvika.

25 Do’s And Don’ts For Your Pinterest Marketing Strategy

Looking to capitalize on your Pinterest growth efforts? Try these 25 do’s and don’ts for your Pinterest marketing strategy to ensure you are on the right track.

 

Sök/SEO

Google Maps förbättrar för elbilsägare och rullstolsbundna

Förbättringar i Google Maps:

  • Bättre information om elbilsladdare: nu blir det möjligt att filtrera på typ av laddningskoppling och hitta laddstationer i närheten som erbjuder snabbladdning.
  • Bättre märkning om tillgänglighet: funktionen ”tillgängliga platser” visar en symbol intill platser som är ”enkla att navigera” för människor som sitter i rullstol. Har tidigare funnits i några länder, men rullas nu ut globalt.

Google just made Maps even better for EV owners

Google Maps has a slew of new features rolling out, including some nifty new assists for EV drivers.

 

Detaljhandel/e-handel

Amazon planerar att säga upp 10 000 anställda

Enuppas av Facebook? SKULLE INTE TRO DET!!!

Ungefär så verkar diskussionen på Amazons huvudkontor ha gått sedan Meta gick ut med att de säger upp 11 000. I förra veckan kom uppgifter om att Amazon kan vara nästa techjätte att kapa rejäla delar av personalstyrkan. Nu har New York Times nosat fram en siffra: runt 10 000.

Men Amazon kan ju inte nöja sig med att vara det techbolag som har sagt upp näst flest människor 2022, så Amazons VD Andy Jassy ska nog lyckas avrunda sig förbi Mark.

Oavsett: den dystra trenden för de anställda på de stora techbolagen fortsätter. Och även här handlar det alltså om att ett antal som motsvarar en mindre svensk stad. Till skillnad mot Meta (och de flesta andra som har sagt upp massor av folk) så motsvarar antalet som får gå en väldigt liten andel av personalen: 0,7 %, närmare bestämt – jämfört med 13 % för Meta.

Det beror förstås på att en väldigt stor andel av Amazons runt 1,5 miljoner anställda inte sitter på kontor. De arbetar i Amazons jättelager runtom i världen. Och uppsägningarna sägs inte beröra de lageranställda. Istället ska det främst handla om de som arbetar med Amazons olika hårdvaruprodukter (som Echo-högtalarna), satsningarna på fysiska butiker och, ironiskt nog, HR-folk.

Att det här dessutom kommer bara veckan efter det att Amazon blev det första börsnoterade bolaget någonsin att förlora 1 biljon dollar i börsvärde känns nästan som en tanke. Båda händelserna är i vilket fall, om man så vill, bevis på att covid-pandemin är över. Definitivt den boost som den gav e-handeln.

Amazon to lay off thousands of employees -source

Amazon.com Inc is planning to lay off around 10,000 employees in corporate and technology roles beginning this week, a person familiar with the matter said on Monday, in what would amount to its biggest such reduction to date.

Klarna lanserar sitt prisjämförelseverktyg

För några veckor sedan skrev jag om att Klarna var på gång med ett antal nya funktioner och tjänster i sin produktportfölj. Den som stack ut mest var förmodligen att Klarna lanserar en hyfsat fullständig influencer marketing-plattform – ett ställe där influencers och annonsörer ska kunna hitta varandra för samarbeten. I veckan släpptes en funktion som ligger närmare Klarnas kärnverksamhet: en prisjämförelsefunktion.

Och visst. För ett par år sedan kanske det här hade känts som en oväntad funktion för betalförmedlaren Klarna, men 2022 är det inte så konstigt. Dels därför att Klarna har flyttat fram sina ambitioner på e-handelsområdet rejält – och vill nu kapa åt sig fler steg i köpresan – och dels därför att Klarna förra året köpte Pricerunner.

Vad som nu har hänt är alltså att Klarna har byggt in Pricerunner i Klarna-appen. Fast inte hela tjänsten, utan just prisjämförelsefunktionaliteten – med Klarna-logotyp.

Ett år efter Klarnas Pricerunner-köp – nu släpps nya tjänsten – Ehandel.se

Det var i fjol som Klarna slog till på ett jätteköp. De lade vantarna på Pricerunner, den stora prisjämförelsesajten som konkurrerar med Schibsted-ägda

Nike presenterar .Swoosh

Nike är ett av de varumärken som mest framgångsrikt har gått rätt all in på att sälja direkt till slutkund. Alltså via egna kanaler snarare än att gå via återförsäljare. Nu kommer nästa steg på det här området: .Swoosh.

.Swoosh är ännu en kanal där Nike tänker sig sälja grejer. Men till skillnad från de flesta andra kanaler där konsumenter kan möta Nike så bor .Swoosh på blockkedjan.

Ja, eller kommer att bo där, när tjänsten väl öppnar 18 november. Och inte ens då kommer den gå att använda till särskilt mycket. Det nya initiativet handlar om att Nike nu även vill sälja digitala föremål i en egenägd kanal. Alltså virtuella blockkedjeföremål, så kallade NFT:er.

Men Nikes första egna kollektion inom ramen för .Swoosh kommer inte att släppas förrän i januari. Så när den nya butiken öppnar så kommer det gå att skapa konto där och… inte särskilt mycket mer. Men sedan är tanken att Nike alltså ska sälja NFT:er här. Eller rättare sagt: Nikes kunder ska köpa, sälja och byta virtuella Nike-föremål här. Nike nöjer sig givmilt nog med att bara ta ut en avgift på varje transaktion.

Nike var det varumärke som drog in överlägset mest pengar på den här typen av produkter under de första sex månaderna 2022. De drog in i runda slängar 180 miljoner dollar den här vägen. Och 90 miljoner av dem kom dessutom via andrahandsförsäljning – alltså pengar som Nike tjänade genom att ta ut just en avgift även när produkterna såldes vidare på begagnatmarknaden.

Nike lär hoppas att precis det ska bli resultatet av .Swoosh-lanseringen.

Nike is still trying to make NFTs happen with .Swoosh

Nike is launching .Swoosh, its own Web3 platform that will eventually let users buy, trade, and sell virtual shoes and apparel.

OnlyFans börjar med e-handel

Ha. Vilka vill hålla på med e-handel? ALLA vill hålla på med e-handel. Som… OnlyFans.

Så ja. Den kreatörsplattform som mest förknippas med… vuxeninnehåll gör det nu möjligt för användare att sälja, tja, merch.

Det här blir möjligt tack vare ett samarbete med e-handelsplattformen Spring, så det är i praktiken hos Spring som själva köpet sker. Inte helt inbyggt i OnlyFans tjänst. Än. Jag misstänker att det inte är långt borta att OnlyFans integrerar e-handelsfunktionaliteten djupare i sin tjänst.

OnlyFans partners with Spring to add shopping features | TechCrunch

In a partnership with Spring, OnlyFans creators can now sell physical merch directly on the platform.


Prenumerera på mitt nyhetsbrev

Jag gillar Olas digitala spaningar!

Gillar du det jag gör? Visa gärna din uppskattning genom att donera lite pengar. Det hjälper till att betala för webbhotell och andra kostnader.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *