Kategorier
IoT - internet of things Sociala medier Sök/SEO Spaningar Strömmade medier

Digitala spaningar vecka 3 2023 – del 2

TikTok erkänner att de fuskar med visningssiffrorna. LinkedIn har nu 850 miljoner användare. Youtube testar annonsfinansierad TV-kanalstjänst. Apple återlanserar HomePod.

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

 

Sociala medier

TikTok

TikTok erkänner att de fuskar med visningssiffrorna

I veckan kom en rapport från Forbes som pekade på att allt kanske inte står rätt till med TikToks tittarstatistik. Någon dag senare bekräftade TikTok sedan att, jodå, de fuskar med visningssiffrorna.

Ja, eller rättare sagt – de riggar spelplanen för vilka klipp som blir virala. TikTok kan själva välja ut klipp som de tycker ska bli virala och ”superladda” deras spridning. Eller ”heating” som är TikToks interna lingo för det här förfarandet. TikTok anger alltså ett visningsvärde som ett klipp ska nå upp till och sedan bombaderas det klippet ut i allas (eller åtminstone väldigt många) For you-flöden som rekommendation.

Totalt ska klipp som har dopats få 1-2 % av alla visningar varje dag och med tanke på hur hysteriskt många tiktoks som visas varje dag så blir det alltså totalt sett… rätt många visningar för dessa klipp. Allt enligt interna dokument som Forbes har kommit över.

Men i TikToks officiella svar så heter det att upphottade klipp bara står för 0,002 % av alla For you-videos. Så det är alltså frågan var sanningen ligger. Men ATT det sker – utan att klippen märks upp med att de har fått en extra boost av plattformen själv – är alltså bekräftat.

Och enligt TikTok så beror det här förfarandet på att de vill göra For you-flödet ”mer diversifiterat”. Så att alltså inte alla klipp bland rekommendationerna är en och samma aktuella TikTok-trend exempelvis. Så kan det säkert vara till viss del, men visst känns det som de ”interna källorna” delade med Forbes betydligt mer sannolikt: TikTok blåser upp visningssiffror för att få influencers och varumärken att satsa mer på TikTok.

Med andra ord: tiktoks som exploderar kanske gör det därför at TikTok har bestämt att de ska explodera.

TikTok confirms that its own employees can decide what goes viral

TikTok reportedly allows some employees to push videos onto people’s For You pages, giving them a boost in views that might not have happened with the algorithm.

EU varnar TikTok att tjänsten kan förbjudas om den inte följer EU:s techregleringar

De sista månaderna förra året var extra svettiga för TikTok. Och då inte främst, som för de flesta andra annonsfinansierade onlineföretag, de tuffare ekonomiska tiderna utan därför att TikTok-förbuden stod i spön i backen i USA. En lång rad delstater förbjöd TikTok i delstatsanställdas jobbmobiler och precis före årsskiftet så skrev Joe Biden under ett lagpaket som bland annat instiftade samma slags förbud för federalt anställd personal.

Lägg dessutom till att några universitet också förbjöd TikTok (även om det förbudet framförallt var indirekt genom att TikTok inte tillåts i universitetens nätverk).

2023 inleds inte jättemycket bättre, när EU avfyrar ett varningsskott. Om inte TikTok fullt ut uppfyller de krav som ställs upp i framförallt Digital markets act, men förstås även EU:s integritetslagstiftningar överlag, senast 1 september så ”tvekar inte EU att använda sitt fullständiga batteri av sanktionsåtgärder för att skydda våra medborgare”.

Visst. Nu använde EU-kommissionären Thierry Breton förbudsordet uttalat, något som TikTok var snabba med att gå ut och påpeka, men draget till sin spets så är det förstås precis det som det skulle kunna handla om.

Men det här är dåliga nyheter för TikTok oavsett. I veckan åkte TikTok på ungefär samma däng som Meta därför att det varit lite sådär med samtyckestydligheten när det kom till att använda personlig data för att rikta annonser. Dessutom innehåller Digital services act tuffare tag gällande såväl moderering av innehåll som annonser som riktar sig till minderåriga.

TikTok kan alltså få det betydligt tuffare att få affären att rulla på kommande tid.

TikTok Warned of EU Ban if It Doesn’t Comply With Online Regulations

TikTok may face a ban in the EU if it doesn’t regulate its online content by September of this year.

TikTok andra appen någonsin som drar in över 6 miljarder dollar

Appanalysföretaget Data.ai – som tidigare hette AppAnnie – kom nyligen med 2022 års upplaga av rapporten State of Mobile. En rapport som, som vanligt när det kommer till mobilanvändning, var fylld av hysteriskt stora siffror. Och självklart var TikTok en av apparna som förekommer mer än en gång.

Men det kanske mest intressanta när det kom till just TikTok handlade inte om de vanliga grejerna med nedladdningar och användning, utan en ny milstolpe när det kommer till intäkter.

TikTok har nu under sin livstid dragit in över 6 miljarder dollar via appen. Alltså när användare har köpt saker inuti appen. Det gör att TikTok blir den blott andra appen som lyckas med den här bedriften. Bara dejtingappen Tinder nått hit tidigare.

Som vanligt så omfattar Data.ai:s siffror bara iOS-appar i Kina. Data.ai mäter inte användning som går via fristående Android-appbutiker och eftersom Google Play är förbjudet i Kina så är det alltså bara tredjepartsbutiker som gäller för Android här. Kort sagt så är TikToks intäktssiffror ännu högre. Det är till och med troligt att TikTok är den app som har dragit in mest pengar någonsin – åtminstone utifrån Data.ai:s uppskattningar.

Och med det sagt så lär majoriteten av intäkterna för TikTok egentligen inte alls komma från TikTok utan från Douyin. TikToks kinesiska systerapp, alltså, som klumpas ihop med TikTok i den här typen av sammanställningar.

Oavsett så är det en respektabel milstolpe. Men det är också intressant att se att Youtube trots allt inte ligger särskilt långt efter. Så prenumerationsaffären tuffar ändå på hyfsat för Youtube.

(Och ja, bilden här nedan omfattar bara Entertainment-kategorin.)

LinkedIn

LinkedIn har nu 850 miljoner användare (plus en massa andra siffror om LinkedIns användning)

Linkedin har släppt en jättehög officiella siffror om användningen av plattformen. Siffrorna gäller såväl den organiska användningen och engagemanget som hur annonser och sidor presterar. Och ja, syftet är att sälja in LinkedIn som marknadsföringskanal.

Ett axplock av de siffror som LinkedIn nu har släppt:

Användare
  • LinkedIn har nu över 850 miljoner användare
  • 11 miljoner användare har aktiverat skaparläget
  • Över 60 miljoner företag har en sida på LinkedIn (förvånande nog är siffran från april 2022 – känns nästan som att företaget mörkar en minskning under andra halvan av 2022)
  • 2,7 miljoner sidor gör inlägg minst en gång i veckan
  • Det finns 36 000 ”aktiva” nyhetsbrev på LinkedIn
  • 29 miljoner unika människor prenumererar på minst ett nyhetsbrev (även här siffra från april 2022)
Engagemang
  • LinkedIn-medlemmar tittade 2022 på 22 % fler inlägg i flödet än 2021
  • Mellan 2020 och 2022 ökade mängden innehåll som medlemmar delar med 25 % (men som vi vet är det från väldigt låga nivåer – mycket lär handla om att redan aktiva har blivit ännu mer aktiva)
  • LinkedIn-medlemmar hade 25 % fler ”public conversations” 2022 än 2021 (nej, jag vet inte heller exakt vad det betyder, men det lär vara linkedininiska för att användare i snitt har kommenterat mer)
  • LinkedIn-sidor som gör inlägg varje vecka har 5,6 gånger fler följare än sidor som bara gör inlägg varje månad och antalet följare ökar 7 gånger snabbare för sidor som gör inlägg varje vecka vs varje månad

Ännu fler siffror finns via länken, inklusive (förstås) en hel del om hur förträffligt LinkedIns annonser presterar.

Why You Should Be Marketing on LinkedIn Right Now

The future of B2B is digital, and LinkedIn is where business is done online. For marketers, using it strategically is more important than ever.

 

Sök/SEO

Google stänger ned statistik för Google Posts

Google Posts är ännu en sån där tjänst där det inte riktigt har varit klart vad Googles planer egentligen är. Tanken att ge företag möjlighet att dela innehåll direkt från sin företagssida hos Google var en chans för företag att få ut innehåll direkt i sökresultatet, utan att vänta på att Google skulle indexera. För Google handlade det om att få fler att använda Googles tjänster.

Men nu verkar det som att Google håller på att montera ned Poster-funktionen. Det är så det känns när det står klart att Google inte längre kommer att visa upp statistik för poster som läggs i, ja, Poster.

Google Posts Insights Is No Longer

Google Posts insights is no longer working, it has been discontinued according to the Google Business Profiles API documentation for the deprecation schedule.

 

Strömmade medier

Youtube testar annonsfinansierad TV-kanalstjänst

Youtube har senaste åren satsat allt större. De har satsat allt mer på större skärmar alltså. Nu fortsätter det med ett nytt test: kunna se tv-kanaler via Youtube. Youtube som kabel-tv-paket, alltså.

Ja, det är nästan så man skulle kunna sammanfatta testet. Tanken är att visst linjär-tv-innehåll ska finnas tillgängligt via Youtube parallellt med det vanliga användarinnehållet (ja, även om det åtminstone under testet ligger på ett avgränsat ställe).

Google har sedan några år redan en riktig kabel-tv-tjänst: Google TV. Men den tjänsten är helt frikopplad från just Youtube och kunder betalar och konsumerar tjänsten som vilket kabel-tv-paket som helst.

Att Google nu siktar på att lägga till linjär-tv-kanaler i Youtube handlar om att man vill bli en Apple TV+. Ja, fast då inte plus som i Apples satsning på originalinnehåll, utan plus som i att Youtube tänker konkurrera genom att erbjuda linjär-tv-innehåll och användargenererat innehåll på ett och samma ställe.

En innehållshubb för allt videoinnehåll – från kortvideo till långfilmer och serier. Från den minsta till den största skärmen.

YouTube confirms a test of a new hub for free, ad-supported streaming channels | TechCrunch

YouTube is running a test that lets select viewers in the U.S. watch free ad-supported channels via a dedicated hub on the video platform.

Youtube utökar den tillgängliga statistiken och lägger till tumnagelstöd i Shorts

I jakten på att hålla kvar innehållsskapare så utökar nu Youtube den statistik som går att få ut från tittandet. Nu blir det möjligt att se innehållstyp som har dragit in nya prenumeranter och även hur användare tittar på innehåll av olika format.

Dessutom får Youtubes TikTok-kopia Shorts nu stöd för anpassade tumnaglar, för att göra Shorts-videos lite mer lockande för potentiella tittare. Gäller dock än så länge bara för Android med Google ”arbetar på” stöd för iOS.

YouTube Launches New Analytics & Custom Shorts Thumbnails

YouTube is launching new analytics data for video creators and enabling the ability to customize Shorts thumbnails.

 

IoT – Internet of things

Apples släpper ny MacBook Pro 14 och 16 tum, samt Mac Mini med M2

Ryktena som började florera igår visade sig stämma: Apple har blivit med två nya MacBook Pro-modeller, med M2 Pro- eller M2 Ultra-processor. Lite mer oväntat så landade även en ny Mac Mini, som för första gången blir med M2-processor.

Startnivåerna för MacBook Pron 14 tum är 28 995 kr till 44 495, medan spannet för sextontummaren är 35 995 till 49 495.

Den nya Minin får valet mellan vanliga M2 och M2 Pro och startpriserna är mellan 8495 och 18 495 kr.

Samtliga modeller kan beställas nu och börjar säljas 24-25 januari.

Som vanligt numer så smyger Apple ut sin hårdvara utan särskilt mycket buller och bång. Ja, eller inget buller och bång alls.

Apple launches MacBook Pro laptops with new M2 Pro and M2 Max chips

Apple has unveiled a new 14-inch and 16-inch MacBook Pro, equipped with the company’s new M2 Pro and M2 Max chips.

Apple återlanserar stora HomePod

HomePod! No HomePod! HomePod! Nu släpps den. Igen.

Det var 2018 som Apple ville ta upp konkurrensen med Amazons och Googles framgångar med smarta högtalare. De lanserade därför HomePod. Och… ett och ett halvt år senare gick den i graven.

Vi vet inte hur det försäljningsmässigt gick för HomePod, men med tanke på nedläggningen så kan vi anta… inte jättebra. Istället satsade Apple på HomePod Mini. En… tja, mindre version. Framförallt en billigare.

Jag måste säga att jag trodde att det var kört för stora HomePod. Att det var lillasyskonet som gällde framöver – och att det skulle bli något helt annat om Apple bestämde sig för att släppa en större hemmaenhet igen. Så var alltså inte fallet. Och det är milt sagt en överraskning.

Särskilt med tanke på att… rumdidum… det är ungefär exakt samma pryl som lades ned. Visst. Den är snabbare, har lite bättre ljudfunktionalitet och har framförallt fått stöd för den nya hemma-IoT-standarden Matter. Men det är ungefär det. Att man kan skapa automatiserings-Siri-genvägar direkt via HomePod känns inte direkt som en killerapp.

Det är alltså en musikpryl mer än något annat. Fortfarande.

Det kanske innebär att Minin har gått bättre än väntat eller att Apple har sett sin chans när såväl Amazon som Google mer eller mindre öppet har gått ut på att de kommer att satsa betydligt mindre på den här typen av produkter. Apple ser en chans i sin satsning på att bli en mer integrerad del i våra hem.

Den enskilt största överraskningen är att nya versionen av HomePod släpps i USA och ”ett antal utvalda marknader” – där Sverige är en av dessa. HomePoden hann aldrig hit och Minin lanserades i Sverige så sent som precis före jul. Trodde inte att vi skulle få den direkt.

3 februari är det oavsett säljstart. 3995 kronor är priset. Svartish och vittish är färgerna.

(Dessutom: nya MacBook Pro-modeller häromdagen. Ny HomePod idag. Tittar vi på hur det har sett ut tidigare så är det inte omöjligt att det kommer någon drop till inom kort. Nya, billigare Airpods?)

HomePod Mini och nya HomePod får termometer och luftfuktighetsmätare

När jag igår skrev om Apples väldigt oväntat återlanserade OG HomePod – alltså den ursprungliga, större HomePoden i uppdaterad version – så konstaterade jag att det funktionsmässigt inte hade hänt särskilt mycket. Men en detalj som jag missade var att den nya HomePoden får inbyggd termometer och luftfuktighetsmätare.

Men inte bara det: även lillasyskonet HomePod Mini – som lanserades i Sverige så sent som precis före jul förra året – får de här funktionerna. Eller rättare sagt: den har alltid haft funktionerna, men det är först nu som Apple aktiverar dem.

Trots stöd för den nya hemma-IoT-standarden Matter så måste nog sägas att HomePod fortfarande till största del är en musikspelare och inte jättemycket mer. Men med Matter och de nya avkänningsfunktionerna så tar HomePod ett rejält kliv mot det som de flesta nog trodde att HomePod skulle vara när enheten lanserades: en smarthubb för att styra och automatisera det uppkopplade hemmet.

Blir intressant att se om intresset kommer att vara större för stora HomePod den här gången.

New HomePod and HomePod Mini Now Feature Temperature and Humidity Sensing [Updated]

The reintroduced HomePod offers a temperature and humidity sensor, but Apple is also enabling the feature on the existing HomePod mini. The…

Apples HomePod får stöd för att kunna känna igen ljud som brandlarm

När Apple igår – extremt överraskande – återlanserade stora HomePod så skrev jag att det i princip inte blev några funktionsmässiga nyheter alls jämfört med ursprungsversionen. Apple ba: hold my beer.

Efter det att Apple hade droppat sin HomePod-lanseringsbomb så framkom det att HomePoden utrustas med såväl termometer som luftfuktighetsmätare. Inte nog med det: lillasyskonet HomePod Mini får samma funktionalitet – via mjukvaruuppdatering. Inte långt efter det så var det dags för ännu en nyhet: HomePod har lärt sig känna igen ljud – som en pipande brandvarnare.

Kort sagt så kommer HomePod nu – precis som exempelvis Amazons Alexa-högtalare – att kunna skicka ett meddelande om den hör det ljudet. Den skulle alltså kunna skicka notis till bostadsägaren, eller kanske direkt till räddningstjänsten.

Eller: HomePod kommer snart kunna göra det här. Funktionen kommer även i det här fallet att aktiveras via en mjukvaruuppdatering och även i detta fall så kommer funktionen också till Minin.

Enligt Apple så gäller det specifikt larmljud från brandvarnare och kolmonoxidvarnare, men det är förstås inte omöjligt att HomePod, precis som Amazons enheter, också kan identifiera exempelvis ljudet av krossat glas. Eller att det läggs till senare.

HomePod och Mini måste fortfarande i huvudsak sägas vara en musikspelare. Men med stöd för den nya hemma-IoT-standarden och fler smarta funktioner så har Apple tagit rejäla kliv mot att göra det som de flesta nog trodde att HomePod skulle vara redan från början.

Givetvis en ren slump att det här kommer samtidigt som både Amazon och Google har gått ut med att de ska skala ned sina satsningar på smarthögtalare.

Apple Expanding Sound Recognition Feature to New HomePod and HomePod Mini With Software Update Later This Year

The second-generation HomePod introduced today will offer a Sound Recognition feature that allows the speaker to detect smoke and carbon monoxide…

Senaste versionen av Boston Dynamics robot Atlas lär sig bära och kasta saker

Jag har hört att den kommer att lära sig ChatGPT nästa vecka.

Boston Dynamics’ latest Atlas video demos a robot that can run, jump and now grab and throw | TechCrunch

Boston Dynamic’s Atlas has long been the star of many viral videos, and has effectively demonstrated Boston Dynamic’s robotic capabilities.


Prenumerera på mitt nyhetsbrev

Jag gillar Olas digitala spaningar!

Gillar du det jag gör? Visa gärna din uppskattning genom att donera lite pengar. Det hjälper till att betala för webbhotell och andra kostnader.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *