Kategorier
Allmänt digitalt AR/VR Ekonomi och finans Spaningar

Digitala spaningar vecka 24 2023 – del 3

Google lägger ned och säljer sin domänverksamhet. USA stoppar tillfälligt Microsofts köp av Activision Blizzard. Bank ID börjar testa digitalt ID-kort. EU hotar Google med uppstyckningskrav i preliminärt utredningsbeslut. Canva släpper utvecklarverktyg och nya API:er.

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

 

AR/VR

Apple Vision Pro ger inte tredjepartsappar tillgång till kamerorna

Apple nya XR-enhet Vision Pro är forfrarande rätt långt borta (kanske så långt som ett år). Det gör att det mesta vi vet är det som Apple har berättat. Resten är gissningslek. Vi kommer sannolikt upptäcka en hel del brasklappar som Apple inte har velat prata om. Här är en sådan detalj som Apple faktiskt har tagit upp redan nu – och det är ett lite förvånande tillkortakommande.

När enheten lanseras så kommer tredjepartsappar inte ha tillgång till kamerorna. Ja, eller rättare sagt: inte kamerorna som tittar bort från användaren. Det finns stöd för kamerorna som är riktade mot användarna. Det här betyder alltså att externa utvecklar kommer ha möjlighet att utnyttja identifiering via AVR:s nya teknik Optic ID, som identifierar användarens unika iris i ögat.

Men det ser ut som att man, för att selfiekameran ska kunna användas, måste ha skapat en virtuell avatar. Apples AVR-version av en memoji.

Åt andra hållet är det oavsett stopp. Ja, eller typ. Det ska gå att använda ”pass through”-funktionen, som gör att appar kan använda funktionaliteten som känner av saker i den fysiska omgivningen. Men det kommer inte bli möjligt att använda kameran som en…. kamera. Att alltså se och fånga den verkliga världen som via en vanlig kamera.

Enligt Apple är det integritetsskäl som gör att man inte vill öppna den här tillgången. Men det är ju… egentligen ingen skillnad jämfört med en iPhone, iPad eller Mac. Så vill man vara välvillig kan vi anta att den egentliga anledningen är att Apple inte känner att de är riktigt redo att låta externa tjänster koppla upp sig mot hårdvaran.

Ska jag istället vara lite mer krass så känns det väldigt mycket som att… Apple vill äga den funktionen för att vänja användarna vid Apples appar och tjänster.

Apple Vision Pro Apps Can’t Access The Cameras

On Vision Pro only Apple’s software can directly capture the real world – third party developers don’t get access to the cameras.

Meta lägger till textchatt i Horizon Worlds

Ett oväntat och samtidigt lite väntat besked: Meta rullar ut ännu en chattfunktion. Den här gången i företagets VR-app Horizon Worlds (a.k.a. metaverset just nu) . En textchattfunktion.

Det kanske känns lite onödigt att förtydliga att det handlar om text, men det finns en dubbel anledning att göra det. Dels för att, tja, det är vad det handlar om. Och eftersom det redan finns en röstchatt i appen. Men dels – och principiellt större – att Meta avviker från den röststrategi som har varit normen för Horizon Worlds.

Det är rätt logiskt att Meta valde röstspåret. Eftersom det rätt mycket är tänkt att man ska ha på sig handkontroller så är det rätt bökigt att skriva i den virtuella miljön. Men det finns en anledning till att vi fortfarande textchattar så mycket trots att det numer finns gott om tjänster som erbjuder både videosamtal och röstsamtal (eller ”telefonsamtal” som vi sa förr): det är ett rätt smidigt sätt att kommunicera.

Text är dessutom för flesta de snabbaste sättet att föra asynkron kommunikation. Att man alltså kan skicka meddelanden när det passar, utan att båda måste vara uppkopplade samtidigt.

Jag är lite osäker exakt på hur det praktiskt går till, men känns fortfarande som ett lite bökigt sätt just i den kontexten. Men hej.

Det kommer dessutom bli möjligt att skicka meddelanden till precis alla som är i en och samma ”värld” i Horizon-appen, vilket garanterat inte potentiellt kommer att kunna bli jobbigt. Trots Metas utfästelse att de ska tillämpa ”strikt” moderering.

Meta’s Horizon Worlds is getting a text-based ’world chat’ feature

After introducing mini-games and allowing access to younger teens, Meta is trying to make its VR-based Horizon Worlds more social.

 

Ekonomi och finans

Google lägger ned och säljer sin domänverksamhet

Ett milt sagt oväntat besked: Google lägger ned sin domänverksamhet. Och säljer den till Squarespace för 180 miljoner dollar. Något som hastigt och lustigt gör Squarespace till en av de största domänförmedlarna.

Enligt Google beror det på att domänhanteringen inte längre passar in i ”företagets strategi”, men med tanke på att Google så sent som för någon månad sedan släppte några nya toppdomäner så känns det som sagt var ändå rätt oväntat.

Google Domains sells to Squarespace as Google surprisingly exits domain registration business

The unexpected acquisition for $180 million will make Squarespace one of the biggest domain name registrars in the world.

USA stoppar tillfälligt Microsofts köp av Activision Blizzard

Microsofts köp av spelbolaget Activision Blizzard har – inte oväntat – blivit en rejäl långbänk. Åtminstone när det kommer till myndighetsgodkännande av affären.

Det började med att Storbritannien sa nej, följt av att EU lite oväntat sa ja. Efter det har det också kommit tummar upp från Kina och Japan. Men i USA har det nu alltså blivit stopp.

Det är FTC, ungefär USA:s konsumentverk, som har lämnat in handlingar för att försöka stoppa affären. Och en domare har nu tillfälligt dragit i bromsen för affären som en följd av det.

Fortsättningen följer. Igen.

US judge temporarily blocks Microsoft’s attempt to buy Activision Blizzard

A federal court has issued a temporary restraining order that will prevent Microsoft from closing its $68.7 billion deal to acquire Activision Blizzard – at least for now.

 

Övrigt

Bank ID börjar testa digitalt ID-kort

Ett lite oväntat men samtidigt väldigt väntat besked från Bank ID: nästa vecka lägger appen till stöd för att skapa en digital ID-handling. Tanken är alltså att mobilen ska ersätta körkortet eller annan ID-handling på fler områden.

Man skapar ett digitalt ID-kort genom att skanna av chipet på på det fysiska ID-kortet. Den nya ID-handlingen är knuten specifikt till den mobil där man la till kortet och giltighetstiden är densamma som för den ursprungliga ID-handlingen.

Band ID kallar den nya funktionen för ett test, så man kanske inte helt ska förlita sig på den här funktionen än. Den gäller dessutom bara i Sverige, så ska man ut och resa i andra länder så krävs fortfarande det fysiska kortet.

Bank-id lanserar digitalt id-kort på måndag

Svenskarnas digitala resa tar nästa kliv när Bank-id lanserar digitala id-kort med en rad smarta skydd, som bland annat gör det svårare för underåriga att smita in på krogen. ”Att kunna lämna plånboken hemma är en av de mest efterfrågade funktionerna från våra användare”, säger Petter Dahl.

EU hotar Google med uppstyckningskrav i preliminärt utredningsbeslut

Ännu en dag, ännu en techjätte som får smisk av EU. Den här gången handlar det om Google. Ämnet? Google dominerande annonsställning.

Det är EU-kommissionen som nu formellt anklagar Google för att ha missbrukat sin dominerande ställning på annonsmarknaden. Mer specifikt att de har premierat sina egna annonstjänster på ett sätt som har drabbat konkurrenter på ett inte okej sätt.

Så vi pratar alltså inte om ett beslut med påföljd. Och Google är numer rätt vana vid den här typen av utredningar och myndighetssmällar. Men det som är lite jobbigare för Google är att kommissionen, i en preliminär bedömning, konstaterar att Google kan behöva sälja av delar av sin annonsverksamhet för att komma tillrätta med de konkurrensbrott som EU anser har begåtts.

Helt otippat så var Google snabba att gå ut med ett svar där de skriver att de inte alls håller med om EU-kommissionens verklighetsbeskrivning.

Vi får vänta ett tag till innan vi vet vad EU-kommissionen faktiskt slutgiltigt landar i gällande den här frågan. Och också vad det i praktiken skulle innebära.

Precis som Apple och Amazon är EU:s största problem att Google sitter på en hel massa stolar när det kommer till annonsaffären. Stolar som ägare, spelare och domare. Google äger själva plattformen där annonserna (till största del) visas och bestämmer därmed hur den ska fungera, kontrollerar annonsbudgivningsmotorn – och de efterföljande annonsplaceringarna, och är sist men inte minst också annonsköpare i sin egen lösning och konkurrerar därmed alla andra annonsörer.

Det är egentligen mest ett under att Google har klarat sig undan så länge som de har gjort. Ja, och de kanske fortsätter klara sig undan – EU har ju inte formellt fattat något beslut. För det är ju onekligen en milt sagt intressant konstruktion som Google har skapat.

Amazon och Apple följer det här väldigt nyfiket. Ja, eller oroligt.

EU suggests breaking up Google’s ad business in preliminary antitrust ruling

The European Commission has made a formal antitrust complaint against Google’s ad business, claiming that it’s breaking competition law.

Spotify åker på 50 miljoner i GDPR-böter

Vad är väl en GDPR-bot på 50 miljoner kronor? Inte särskilt mycket med tanke på att Google, Amazon och Meta just nu verkar tävla om att straffas hårdast av EU (Meta slog nyligen nytt rekord med EU:s första GDPR-bot över 10 miljarder kronor.) Men 50 miljoner kronor (ja eller mer, eftersom det handlar om 5 miljoner euro) är fortfarande en jättemassa pengar. Och det är summan som Spotify nu ska betala.

Precis som i Metas fall så är det en anmälan som ligger åratal tillbaka i tiden. Och när det nu till sist var dags för beslut i frågan så fick Integritetssskyddsmyndigheten i Sverige som fick äran, trots att grunden var en anmälan gjord i Österrike. Anledningen till att Sverige tog över ärendet var att Spotify har sitt EU-huvudkontor här.

Artikeln har ett utförligt svar från IMY kring hur Spotify har brustit i sina GDPR-åtaganden, men den korta versionen är att strömningsjätten förstås inte har skött sin hantering av EU-medborgares användardata.

Spotify fined in Sweden over GDPR data access complaint | TechCrunch

Music streaming giant Spotify has fined around €5 million ($5.4M) years after it was accused of breaching the data access rights of users in the European Union.

Canva släpper utvecklarverktyg och nya API:er

Allt-i-allo-designplattformen Canva rullar ut nya funktioner. Den här gången för utvecklarvärlden. Det handlar om två delar: dels uppdaterade API:er och dels ett SDK (utvecklarverktyg).

Canva har rusat fram i innehållsskaparcommunityn de senaste åren och kompletterat sin tjänst med allt fler funktioner. Men precis som ungefär alla andra stora plattformar så tar de nu vad som verkar vara det oundvikligt steg: att trycka ut sina tjänster på så många ställen de bara kan.

Canva introduces new developer tools and $50M investment fund | TechCrunch

Canva, the design tool from Australia, announced the release of a new set of tools for developers to build apps on top of the Canva platform.

Apple är ännu en gång världens mest innovativa företag

Vilket är världens mest innovativa företag 2023 you ask? Samma som förra året. Och året före det. Och året före det. Och… äh, jag snabbspolar. Apple är åter världens mest innovativa företag enligt Boston Consulting Groups årliga sammanställning. För fjärde året i rad.

En plats som Apple dessutom har haft i den här listan varje år sedan…. 2005. Med undantag av 2019. När Google knep tronen före Amazon, vilket gjorde att Apple det året alltså fick nöja sig med en tredjeplats.

https://www.visualcapitalist.com/most-innovative-companies-2023/


Prenumerera på mitt nyhetsbrev

Jag gillar Olas digitala spaningar!

Gillar du det jag gör? Visa gärna din uppskattning genom att donera lite pengar. Det hjälper till att betala för webbhotell och andra kostnader.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *