Kategorier
Detaljhandel/e-handel Sociala medier Spaningar Strömmade medier

Digitala spaningar vecka 25 2023 – del 2

LinkedIn börjar testa funktion för att AI-skapa inlägg. Shein breddar sin marknadsplats till andra produkter än mode. TikTok satsar på ny slags shoppingfunktionalitet. Spotify på gång att släppa dyrare abonnemang med högre ljudkvalitet. Youtube testar ny speltjänst.

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

 

Sociala medier

LinkedIn

LinkedIn börjar testa funktion för att AI-skapa inlägg

Och där börjar LinkedIn testa sin senaste generativa AI-funktion: en som gör det möjligt att låta en chattbot skriva ett inlägg för LinkedIn åt dig.

Så nu kan vi med andra ord se fram emot ett LinkedIn-flöde som består av en lång rad, likartade rätt generiskt skriva AI-inlägg, som dessutom är formaterade på ungefär exakt samma sätt.

Så. Ni vet. En… enorm skillnad jämfört med idag, alltså.

LinkedIn Launches Live Test of Generative AI Posts

This one is not good…

LinkedIn testar ny funktion för att avslöja fejkade profilbilder

Ännu mer AI från LinkedIn. Fast den här gången inte generativ AI – alltså AI-lösningar som kan skapa innehåll – utan, tja, avslöjande AI.

LinkedIn har tagit fram en ny lösning som ska kunna identifiera fejkade profilbilder med 99 % träffsäkerhet. Ja, åtminstone enligt LinkedIn. Det är däremot fortfarande en lösning som är på forskarstadiet, men som alltså i test ska visa sig vara betydligt bättre än LinkedIns nuvarande lösning.

LinkedIn har blivit allt mer populär bland olika slags bedragare, så det här är ännu ett försök att försöka komma till rätta med det här. Så det är ett initiativ värt att applådera.

LinkedIn Reveals AI Image Detection Research That Catches Fake Profiles

LinkedIn announces new AI image detector that has 99% success rate in catching fake profiles

Snapchat

Snapchat använder My AI till att förbättra riktandet av annonser

Sedan Snapchat lanserade sin egen AI-chattbot My AI så har reaktionerna varit… blandade. Nu släpper Snap statistik för att visa på vilken framgång funktionen har varit. 150 miljoner användare ska ha skickat över 10 miljarder meddelanden till Snaps AI-tjänst. Och det är ju… en del.

Men det mest intressanta med att Snap nu går ut med det här är att de erkänner att informationen som användarna matar in i My AI också används för att förbättra riktandet av annonser. Mot dem själva.

Uppfriskande ärligt, men man kan förstås fråga sig om användarna är lika odelat positiva som Snap över just den användningen av tjänsten. Jag känner lite spontant också att andra kan tänka ”huhsaywhatnow”? Som… EU.

Snapchat Shares New Stats on ’My AI’ Usage, Outlines How its Utilizing Chat Data [Infographic]

More than 10 billion messages have been sent to Snap’s generative AI chatbot.

Reddit

Populära Reddit-trådar tillåter bara innehåll om John Oliver som protest mot Reddits nya API-priser

Ha! Jätteroligt.

För ett par veckor sedan gjorde Reddit en Twitter. Gick ut med att de tänker ta skitmycket betalt för sitt API. Det här blir extra kostsamt för populära tjänster byggda mot Reddit via API:et, som nu kan få punga upp tusentals eller kanske till och med miljontals kronor per år.

Som en protest mot det här ställde runt 8000 öppna Reddit-trådar om till privatläge på samma gång (vilket i sin tur sänkte Reddit i tre timmar). Protesten var satt att pågå i 48 timmar, men flera stora trådar sa att de skulle fortsätta vara låsta fram till dess att Reddit ändrade sitt API-beslut.

Det i sin tur skulle göra att Reddit skulle förlora en hel massa trafik från Google. Och förstås en massa potentiella användare. Reddit gick då ut till administratörer och sökte ”strejkbrytare” som kunde ta över som administratörer för de låsta trådarna och låsa upp dem om Reddit sparkade ut de nuvarande administratörerna. Reddit försvarade sig med att administratörerna som låste trådarna inte ”respekterade de vanliga användarnas önskan” (ni vet, verklighetens folk).

Inför hotet om att tappa kontrollen över sina trådar så öppnade några upp. Och tre av de största – r/pice, r/gifs, r/videos och r/aww – tog orden om att respektera de vanliga användarnas önskan på största allvar. De la därför ut omröstningar där alternativen var: ”när vi öppnar tråden igen, ska vi köra på som förut eller bara tillåta innehåll med och om John Oliver”?

Ni kan aldrig ana vad som hände sen!

Eller. Jo. Det kan ni nog.

Three of the biggest Reddit communities reopened in the funniest way possible

Three huge Reddit communities, r/pics, r/gifs, and r/aww, now only allow posts about comedian and Last Week Tonight host John Oliver after users voted for the change.

 

Detaljhandel/e-handel

Shein breddar sin marknadsplats till andra produkter än mode

Ni vet kinesiska-no kinesiska snabbmodehandlaren Shein? Den går lite otippat i graven. Snabbmodehandlaren Shein no more! ????

Säg istället hej till vi-tänker-inte-låta-lika-kinesiska-inte-kinesiska-Temu-ta-allt-strålkastarljus-Shein!

Med andra ord: Shein breddar sig nu bortom mode. Åtminstone vad gäller för marknadsplatsen. Shein öppnar nu för andra produktkategorier. Och de börjar inte med något litet självklart steg till något närliggande utan börjar nu låta sina kunder shoppa loss bland heminredning och hemelektronik. Inklusive diskmaskiner.

Shein tänker alltså bli en ännu större Gen Z-huvudvärk för Amazon än vad de redan är. Men timingmässigt känns det alltså som att de även Temu i sitt sikte.

Temu ägs av Kinas näst största e-handlare Pinduoduo och lanserades i USA i höstas. Sedan dess har appen och tjänsten haft en riktig raketresa. I början av året gick den om Shein (och alla shoppingappar) sett till nedladdningar och under maj månad ska Tema ha sålt för 20 % mer än just Shein.

Och Temu säljer, precis som Pinduoduo och Amazon, det mesta. Typ. Och vänder sig också väldigt mycket mot just Shein-publiken. Med billiga produkter från kinesiska säljare.

Sheins utbudsbreddning handlar dock om varumärken från vår del av världen. De enda som uttalat nämns är dock skomärket Skechers och ”mödravårdsföretaget” Lansinoh. Det känns med andra ord som att de inte direkt drar igång med en hel hög massa stora och kända varumärken.

Vi vet inte jättemycket om Sheins ekonomi, men den nya och rätt oväntade satsningen är förmodligen ett tecken på att även Shein känner av e-handelsmotvinden. De hoppas få förnyad snurr på tillväxten genom att ta ett (eller flera) steg åt sidan.

Shein adds appliances, smart home products and Skechers to marketplace

The company, which recently launched a U.S. marketplace, is expanding into categories other than apparel and collaborating with brands.

Shein kan rätt snart lansera marknadsplatser i EU

Jag skrev tidigare i veckan om att Shein har börjat bredda sin verksamhet bortom bara mode. Att de på sin marknadsplats ska erbjuda betydligt fler produktkategorier för att på så sätt ta upp konkurrensen med Amazon och kanske ännu mer kinesiska uppstickaren Temu som blir allt mer populär i väst.

Jag spekulerade då i att det kanske inte kommer dröja särskilt länge innan Shein rullar ut sin marknadsplats även hos oss i EU och nu kommer uppgifter som pekar på att det ser ut att stämma. Enligt uppgifter så ”planerar” Shein att lansera marknadsplatser i Tyskland, Frankrike, Spanien och Italien redan under nästa kvartal. Alltså kanske redan i slutet av sommaren eller början av hösten.

Handlar som sagt var om obekräftade uppgifter, men Shein har bevisligen blivit rätt stressade av Temus framfart – inte minst eftersom Shein och Temu mycket slåss om samma unga konsumenter. Så det känns som en rätt trolig tidplan.

Shein Expands Global Presence and Diversifies Supply Chain With Locally-Sourced Products

Fast-fashion retailer Shein reportedly plans to enhance its market presence in Europe and Mexico. The company aims to expand its offering of locally

TikTok satsar på ny slags shoppingfunktionalitet

TikTok Shop, alltså TikToks försök att bli en e-handelsplattform, har gått lite sådär. Det har inte hänt jättemycket i det land där tjänsten först släpptes, Storbritannien, och när företaget nu försöker rulla ut den i USA så är varumärken milt sagt avvaktande. Det senare lär dels bero på en kombination av att resultatet inte har varit strålande för de företag om har testkört och dels på den allmänna förbudsosäkerheten kring TikTok.

Men skam den som ger sig. Nu testar TikTok igen i Storbritannien. Och den här gången är det en ny shoppingfunktion: Trendy Beat.

Trendy Beat ska vara en ny avdelning i appen som visar upp produkter ”som har lyfts fram i videos”. Kort sagt: stället du går till för att köpa grejerna du precis såg. Ja, det är åtminstone TikToks tanke.

Förutom att Trendy Beat, jämfört med Shop, verkar ha en ännu tajtare koppling till TikToks kärnverksamhet så är en skillnad att det här inte handlar om externa säljare. Det är istället produkter som är tillverkade i Kina och säljs via ett företag i Singapore. Ett företag ägt av TikToks moderbolag Bytedance. ”Project S” är det interna namnet på alltihop.

Som artikeln konstaterar: det är Amazon-upplägget – minus marknadsplatsen. Satsa stort på att ta fram och sälja egna varumärken och egna produkter. TikTok konkurrerar på det sättet mycket med Shein och Temu, två Kina-kopplade e-handelsföretag som blivit stora i väst genom att sälja kinesiska produkter direkt från Kina till låga priser.

Återstår att se om TikTok har större framgång med direktförsäljning av sina egna varumärken.

TikTok Expands Online Retail Offerings to Compete With Shein and Amazon

In a bid to compete with rivals like Shein and Amazon, TikTok is broadening its online retail offerings. ByteDance, the Chinese parent company of the

TikTok bygger upp eget logistiknätverk i USA

Hur går det med TikToks shoppingambitioner? Ja, ”sådär” är väl det ord som bäst sammanfattar läget. TikTok försöker få upp sin egen shoppinglösning Shop i USA, men det verkar trögjobbat. Men det hindrar inte företaget från att bygga upp den nödvändiga infrastruktur som behövs.

Nu kommer uppgifter om att TikTok därför som bäst håller på att sluta lager- och logistikavtal med olika leverantörer. Rätt självklart kan tyckas, men med tanke på att motvinden så är det inte alls ett helt självklart drag.

Det återstår kort sagt att se om att TikTok nu gör sig redo för en riktigt stor push i landet för att på riktigt få tjänsten att slå igenom. Ja, eller försöka få den att slå igenom.

https://www.theinformation.com/articles/tiktok-inks-u-s-warehouse-partnerships-in-bid-to-rival-amazon-and-temu

Amazon Prime Day kommer tillbaka 11-12 juli – det firar Amazon med en egen glass

Ha.

Amazon Prime Day är tillbaka i Sverige 11-12 juli

Smaka på årets bästa sommarrabatt redan nu i form av unik Prime Day-glass För att ge svenska kunder en försmak av de tusentals erbjudanden som kommer…

Strömmade medier

Spotify på gång att släppa dyrare abonnemang med högre ljudkvalitet

Plötsligt händer det! Ett par år efter det att Spotify började prata om det så börjar det nu komma livstecken i frågan om högra kvalitet på musiken som strömmas ut.

Kort sagt att det går att få ut okomprimerad ljudkvalitet – ”cd-kvalitet” – snarare än ”mp3-kvalitet”. (Bara att googla för alla som inte har en aning om vad de referenserna betyder.) Eller till och med ännu högre kvalitet än så.

Spotify ser alltså ut att, som sista stora strömningstjänst ut, börja erbjuda högre strömningskvalitet. Kanske redan i höst. Då handlar det dock om ett dyrare abonnemang, till skillnad mot exempelvis Apple Music där det ingår. Då är Apple Music i dagsläget dock en tia dyrare i månaden.

Vi kan väl anta att hoppet mellan vanliga Spotify och ”Supremium” (som jag verkligen inte hoppas blir det slutgiltiga namnet) blir större än så. För att kunna motivera ett högre pris än största konkurrenten för den högre kvaliteten så uppges Spotify också kasta in ljudböcker i dealen.

Men samtidigt: hur stor roll spelar det här för de flesta? Det krävs att man har utrustning som kan ta emot den högre kvaliteten för att man ska få ut något av det. Särskilt om vi hoppar upp mot 24/96 och 24/192. Dagens Bluetooth, vilket lär vara det som de flesta lyssnar via, är i sig dåligt.

Kort sagt lär de flesta vara helt fine med mp3:or på 320. Men framtidssäkringsmässigt så lär det vara ett nödvändigt steg. Basutrustningen blir bättre och bättre. Samtidigt så vet man inte vad man saknar, men man kan inte gå tillbaka när man väl har upplevt något bättre. Ungefär som de flesta saker när man blir mer intresserad (a.k.a. gör något till en materialsport).

Spotify will reportedly launch hi-fi audio through a costlier premium subscription | TechCrunch

Spotify will finally launch its hi-fi tier through a new premium plan later this year, which might cost more than the current premium plan.

Youtube testar ny speltjänst

Nytt intressant initiativ från Youtube. Efter att Google skrotade sin hypade speltjänst Stadia så har det varit lite tyst på spelfronten från sökjätten. Men nu kommer uppgifter om en ny satsning: anställda på Youtube har bjudits in för att testa den nya speltjänsten Playables.

På beskrivningen så låter Playables ganska exakt som Netflixs speltjänst. Spelen är tillgängliga inuti Youtube, antingen via webben eller i appen, så att användare kan spela dem direkt där. Och även delas.

Som artikeln konstaterar så har Youtube länge varit en populär tjänst för spel, men då för strömning av videos på användare som spelar spel (som svenske Pewdiepie). Nu steppar Google upp sina ambitioner att konkurrera med Amazon-ägda Twitch genom att ge strömmare fler saker att göra videos om, typ.

Men vi kan nog anta att Youtube, precis som Netflix, har betydligt mer krasst ekonomiska ambitioner med Playables. Att användare som vill ha några minuters förströelse i vänta på bussen får ännu en anledning att vända sig till Youtube – och därmed se fler annonser eller betala för Youtube Premium – istället för att gå någon annanstans.

https://www.wsj.com/articles/googles-youtube-is-testing-an-online-games-offering-16d1e772

Youtube lanserar sin första dedikerade liveshoppingkanal

Liveshopping är som bekant dött. Men Youtube verkar inte ha nåtts av den informationen. Nu kommer uppgifter att Youtube kommer att lansera sin första kanal helt dedikerad till just liveshopping 30 juni.

Okej, nu är det inte en stor global lansering vi pratar om. Den nya kanalen ska bara slå upp portarna i Sydkorea, en marknad där liveshopping lever och har hälsan. Det är dessutom en ”pop-up-kanal” som bara kommer att leva under 90 dagar. Det är helt enkelt ett skarpt test.

Liveshopping har flugit extremt högt i Asien, men haft det betydligt trögare här i vår del av världen. Det är med andra ord möjligt att Youtube aldrig kommer att göra någon liknande satsning i väst.

Men samtidigt visar det på Youtubes ambition att trycka in betydligt mer e-handel på sin plattform för att på så sätt kunna täcka upp för den annonsmotvind som Youtube befinner sig i. Åtminstone delar av den. Men det visar också på hur Google än mer vill bli ett e-handelsplattformsekosystem.

Att alla delar av Googles olika tjänster alltså på olika sätt ska byggas för att driva på e-handel direkt hos Google på olika sätt.

YouTube to launch its first official shopping channel in South Korea, Yonhap reports

YouTube will launch its first official shopping channel for live commerce in South Korea on June 30, Yonhap news agency reported on Wednesday.

Youtube testar funktion för att AI-dubba videos

Nytt test från Google: AI-dubbning av videos. Det handlar om funktionen Aloud, som föddes i Googles labbverkstad Area 120, som nu flyttar in i huvudtjänsten. På testbasis åtminstone, som sagt.

Aloud består av två delar. Dels en funktion som gör att du kan exportera ut en transkribering av det ursprungliga ljudspåret och göra eventuella ändringar i det. Sedan skapas det nya ljudspåret som sedan kan läggas till i videon.

Så jättebra för den som är trött på eller inte tycker om sin egen röst! (Ja, eller någon annans i videon…) Fast det är förstås inte det tänkta huvudscenariot. Istället ser Youtube att det här är ett sätt att få större spridning på en video, genom att lägga till andra språk så att tittare inte behöver sitta och läsa undertexter.

Funktionen ska testas på ”hundratals” innehållsskapare på plattformen, så det verkar handla om ett hyfsat stort test. Även om det i dagsläget ”bara” finns stöd för engelska, spanska och portugisiska.

Återstår att se när funktionen läggs till skarpt. Och sedan kommer för svenska.

YouTube is getting AI-powered dubbing

YouTube announced Thursday at VidCon that it’s bringing over the team from Aloud, an AI-powered dubbing service from Google’s Area 120 incubator.

Fankonton på Youtube får nya krav

Dags för nya krav för alla som driver fankonton på Youtube. Dessa måste nu tydligt märka upp sina kanaler som just skapade av fans. Att det alltså inte är ett officiellt konto för den eller de kändisar som kontot är tillägnat åt.

YouTube now requires users to declare if they are fan accounts

YouTube is updating its policy on impersonation, which now requires users who run fan accounts to make it clear in their channel name or handle.

Roblox öppnar för att skapa innehåll exklusivt för 17-åringar och äldre

Roblox växer upp. Rätt bokstavligen. Spelskaparplattformen har alltid mest förknippats med barn. Inte så konstigt. Det är den målgruppen som företaget har riktat in sig på och det är därför också yngre barn som stått för den största användningen.

Men Roblox visar nu på samma slags utveckling som andra sociala medier. Användarna blir äldre, men hänger i många fall kvar. Det gör att plattformen i sig också måste hänga med.

Det är därför inte förvånande att Roblox nu går ut med att det kommer att bli möjligt att skapa innehåll bara för 17-åringar och äldre användare. Det innebär att spel kan ha mer ”vuxet” innehåll än vad som tidigare har varit tillåtet.

Roblox passar också på att dela information som ska göra inte minst aktiemarknaden glad över beskedet. 38 % av alla dagliga Roblox-användare ska vara över 17 år och åldersgruppen 17 till 24 år ska vara den snabbast växande användarskaran. En majoritet av de som skapar spel ska redan vara över 18 år.

Roblox will allow exclusive experiences for people 17 and over

While Roblox has been known as a gaming platform for kids, it’s now allowing experiences for people aged 17 and up. Users will have to verify their age with a driver’s license.

HBO kan licensiera innehåll till Netflix

En intressant uppgift och en som i sig pekar på den allt hårdare konkurrensen mellan strömningstjänsterna: Warner Bros uppges förhandla om licensrättigheter med Netflix. Att äldre HBO-serier skulle kunna bli del av Netflixs utbud.

Det mest intressanta här är att HBO därmed sluter en cirkel. HBO har tidigare licensierat innehåll, så inte nytt i sig, men sedan precis alla innehållsföretag började lansera egna Netflix-konkurrenter så har de här licensavtalen sagts upp. Det egna innehållet ska bara finnas i den egna strömningstjänsten.

Men nu ser det ut som att HBO, i strävan efter att få till ett bättre intäktsflöde, kan vara redo att öppna upp för licensrättigheter igen. Men det är inte bara något som skulle gynna Warner Bros, förstås, utan även Netflix.

Trots alla miljarder dollar som Netflix har hällt ned i sitt eget innehåll så är det mest gammal skåpmat som har stått för majoriteten av tittandet. Serier som Vänner och Seinfeld. Och att betala för att få köra repriser av det här innehållet är rejält mycket billigare än att hela tiden jaga fram nytt material.

Warner Bros. Discovery in Talks With Netflix to License Older HBO Series

In a turnaround for the streaming wars, Warner Bros. Discovery is in negotiations to license some library HBO series to Netflix.


Prenumerera på mitt nyhetsbrev

Jag gillar Olas digitala spaningar!

Gillar du det jag gör? Visa gärna din uppskattning genom att donera lite pengar. Det hjälper till att betala för webbhotell och andra kostnader.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *