Kategorier
AI - Artificiell intelligens Allmänt digitalt AR/VR Mobilt Spaningar Strömmade medier

Digitala spaningar vecka 36 2023 – del 2

Apple köper skivbolag. Youtube börjar testa spel. Youtube begränsar annonsinställningar. Roblox öppnar sin marknadsplats för alla och lägger till prenumerationer. Första anmälan mot EU:s och USA:s nya dataöverföringsavtal har lämnats in.

Övriga delar i veckans sammanställning

 

Strömmade medier

Apple köper skivbolag

Av alla techjättar så är Apple de som köper upp minst antal bolag. Åtminstone riktigt stora företag. Men Apple köper typ ett företag varannan vecka och nu är det dags igen. Den här gången shoppar Apple dessutom svenskt.

Det är dessutom ett rätt oväntat köp. Och för de flesta förmodligen rätt okänt. BIS Records – ett skivbolag inriktat på klassisk musik.

Föga förvånande så är tanken att BIS ska bli del av Apples hyfsat nystartade tjänst Apple Music Classical. Alltså den version av Apples musikplattform som helt är tillägnad just klassisk musik.

Apple äger sedan tidigare något slags musikupptäckarföretag, som har som jobb att hitta nya musiktalanger, men det här är första gången som Apple lägger vantarna på ett renodlat skivbolag. Ja, åtminstone första gången vad vi vet.

Den stora frågan nu är förstås om Apple nöjer sig med att ta det här steget inom den klassiska musiken, eller om de kommer att göra som Spotify och ta rejäla kliv in på skivbolagsområdet generellt. Något som förstås måste göras väldigt varsamt.

Det finns viss risk att de stora skivbolagen annars skulle kunna ha…. åsikter om det. Åsikter som då sannolikt skulle landa hos EU innan Apple har hunnit säga ”-bolag”.

Apple to Acquire Major Classical Music Label BIS Records

Apple will acquire the major Swedish classical music record label BIS Records, intending to fold it into Apple Music Classical and Platoon. BIS…

Youtube börjar testa spel

Youtube är som bekant en av de stora plattformarna för att liveströmma spelande över nätet. Men nu vill Youtube göra som de flesta stora techplattformar vid det här laget: bli stället där du spelar och inte bara stället där du tittar på när andra spelar.

Youtube har därför börjat testa en ny Playables-avdelning i liten skala. Där ska det finnas spel som fungerar både i mobilen och på datorn.

Det är med andra ord ingen stor spelpush vi pratar om. Vi kan anta att en stor anledning till det är Googles jättehaveri med den högprofilerade speltjänsten Stadia.

Men Google verkar åtminstone ha lärt sig en läxa från den dikeskörningen. Då hade Google en inte helt given uppdelning mellan datorspel och mobilspel. Det var två olika tjänster och därmed mycket två olika abonnemang.

Nu ser det med andra ord ut som att Youtube vill att spelen ska kunna spelas i den enhet som användarna föredrar. Och att spelen därmed är anpassade för detta, även ambitionsmässigt.

YouTube’s latest experiment is playing games

YouTube is offering playable games on its website for a limited number of users. It’s Google’s latest attempt at gaming since its canceled Stadia streaming service.

Youtube begränsar annonsinställningar

Youtube tar kontrollen från användarna – ändrar annonsinställningarna – Influens.se

Påverkar de flesta annonsformat. Youtube har uppdaterat funktionen som gör det möjligt att styra hur annonser visas i samband med videos. Enligt Youtube

Roblox öppnar sin marknadsplats för alla och lägger till prenumerationer

Dags för Robloxs marknadsplats att ta examen. Funktionen som så här långt bara har varit tillgänglig för en lite klick användare och varumärken kan nu alltså användas av alla.

Det innebär att det blir möjligt för mer eller mindre alla Roblox-användare att lägga ut sina skapelser till försäljning här och på så sätt få betalt för tiden de lägger på att ta fram innehåll på plattformen.

Ja, även för 3D-skapelser, som är den största nyheten kopplat till funktionen. Däremot krävs det att man prenumererar på de Roblox-abonnemang som ger tillgång till ”månadspeng” i form av plattformens egna valuta Robux.

Men trots det kravet så kommer försäljningen kunna ske i vanliga valutor (det talas här om dollar, oklart vilka andra som kan bli aktuella). Det innebär att Roblox inte kommer att ta någon andel av intäkterna. Till att börja med kan vi väl tro. Uppdateringen som ger stöd för det här planeras att släppas någon gång under 2024.

Utöver det så kommer Roblox också att lägga till stöd för prenumerationer. I dagsläget vet vi inte särskilt mycket mer om hur funktionen är tänkt att fungera, som hur stor frihet det blir att bestämma villkoren för prenumerationer. Det är också oklart hur stor andel av intäktskakan som Roblox kommer att ta. Enligt uppgifter kan det handla om Apple-normen 30 %.

Roblox is going to let creators that make assets and tools keep nearly all of their sales

Roblox is going to let creators that sell assets and tools on its Creator Marketplace keep all of the revenue from their sales minus taxes and payment processing fees. The company is also planning to let creators sell goods in dollars.

Roblox lägger till AI-assistent som kan skapa spel åt användarna

Klart att även Roblox vill hoppa på generativ AI-tåget. Plattformen kommer ”snart” att lägga till en ny AI-kompis för alla användare.

Och precis som ChatGPT har lärt oss så kommer det nu alltså bli möjligt att outsourca skapandet till en AI genom att beskriva vad du vill ha.

Roblox har tidigare gått ut med funktioner som gör det möjligt att skapa spelelement och skriva kod med AI-hjälp, så Roblox Assistant, som funktionen heter, blir alltså en förlängning av det. Det blir med andra ord möjligt att låta spelplattformen skapa mer fullständiga spelupplevelser utan att användaren behöver grotta ned sig särskilt mycket i det tekniska.

Exakt hur bra Roblox skapande AI kommer att fungera återstår förstås att se. Det återstår också att se vad ”snart” betyder i den verkliga världen.

Roblox’s new AI chatbot will help you build virtual worlds

The new Roblox Assistant is a generative AI tool that will be able to help creators more easily make experiences for the popular social app. The company also announced a new tool that lets you make an avatar from an image.

Roblox släpper en egen videochattfunktion

Roblox presenterade ett antal nyheter den här veckan som del av företagets utvecklarkonferens. En av dem är att Roblox siktar på att ta fram en egen videokonferensapp.

Fast vi pratar inte om en kopia av hur det brukar funka på de flesta chattplattformar, utan om en, tja, metaverse-version. Funktionen kommer bara baseras på användares avatarer istället för vanlig video och samtalen kommer dessutom att ske i virtuella miljöer snarare än i de rum där användarna befinner sig.

Funktionen är planerad att släppas ”mot slutet av året”.

Roblox will soon let players make calls from inside the game

Roblox Connect will be an in-game ”calling” feature that will enable users to chat with their friends using expressive avatars.

Roblox kommer till Playstation

Spelplattformen Roblox fyller ett rätt stort enhetshål i sin tjänst: det blir nu även möjligt för Playstation-användare att ladda ned och köra appen. Den blir dessutom tillgänglig för både PS4 och PS5.

Roblox is finally coming to PlayStation in October

Online game platform and creation toolset Roblox will finally be available on PlayStation in October, as announced at the 2023 Roblox Developers Conference (RDC) earlier today. The title is coming to the PS5, of course, but also the PS4 for those who have yet to make the leap to next-gen.

Spotify vill ta betalt för låttexter

Spotify har hittat ännu ett sätt att tjäna pengar. Eller testar åtminstone en förändring som de hoppas ska locka fler användare till betalabonnemang.

Den här gången handlar killerfunktionen om… låttexter. Som Spotify alltså nu testar att lägga bakom betalvägg.

Och, well, det känns spontant kanske inte som något som kommer att få annonslyssnarna att kasta pengar efter Spotify en masse. Eftersom alternativet är att helt enkelt googla låttexterna i förmodligen samtliga fall.

Men det visar oavsett att Spotify är rätt piskade att jaga upp intäkterna.

Spotify puts publicly available lyrics behind a premium paywall in ’routine test’

Spotify is experimenting with making its in-app lyrics a Premium-only feature. However, this move isn’t sitting well with some users.

 

AI – artificiell intelligens

ChatGPT får Canva-plugin

Är ChatGPT det bästa du vet? Och allt-i-allo-innehållsskapartjänsten Canva det näst bästa du vet? Ja, eller omvänt. Ja, eller bara att du använder båda dessa tjänster. Grattis! Nu finns det en Canva-plugin för ChatGPT.

Det betyder att du med andra ord kan be ChatGPT skapa bilder i Canva, på sedvanligt ChatGPT-prompt-manér.

Ja, förutsatt att du betalar för ChatGPT Plus, alltså. Det som är grundkravet för att kunna använda pluginer i ChatGPT.

Och eftersom jag inte har betalversionen så kan jag inte kolla själv om det verkligen finns en Canva-plugin. Men den som har kan alltså kolla läget.

OpenAI Plugs ChatGPT Into Canva to Sharpen Its Competitive Edge in AI – Decrypt

Now ChatGPT Plus users can ”talk” to Canva directly from OpenAI’s bot, making their graphic design workflow easier.

AR/VR

iOS- och iPad-appar kommer automatiskt finnas tillgängliga för Vision Pro

Om bara ett par dagar är det dags för Apple att släppa nästa generation iPhone-modeller. Vi bjuds säkert också på uppgraderingar av några andra Apple-prylar. Men Apples One more thing för 2023 var förstås nya VR/AR/XR-enheten Vision Pro.

Det återstår att se när Apple skidglasögon faktiskt släpps. Hyfsat tidigt 2024 var ursprungsbudet, men det återstår att se om Apple klarar av att leverera på det löftet.

Men Apple vill förstås oavsett att utvecklare hoppar på Vision Pro-tåget så fort de bara kan. Apple har helt enkelt lärt sig iPhone-läxan att det är tredjepartsutvecklarna och icke-Apple-apparna som får Apples hårdvara att flyga.

För att sänka tröskeln så mycket som det bara går så har Apple sagt att det vara hyfsat enkelt att få befintliga appar att även fungera för Vision Pro. Och nu meddelar företaget dessutom att iOS- och iPad-appar automatiskt kommer att finnas tillgängliga i Vision Pros appbutik.

Värsta schyssta grejen av Apple! Ja, eller Apples sätt att säga: vare sig du vill eller inte så kommer din app att finnas där. Det är upp till dig att bestämma hur pass optimerad den ska vara för den nya enheten. Eller rent krasst: om den ska se ut som skräp och bugga som bara den bara därför att du inte gav den lite Vision Pro-kärlek.

iPhone and iPad apps will be available in the Vision Pro App Store by default

Apple will launch a new App Store for its Vision Pro headset that contains iPhone and iPad apps ”by default.” The new App Store will become available this fall alongside a visionOS developer beta.

 

Mobilt

Kina förbjuder iPhone för regeringsanställda

What goes around, comes around. Eller nåt. Efter det att USA och EU har dunkat ut förbud mot olika företag med mer eller mindre starka Kina-kopplingar så har det nu blivit dags för Kina att göra samma sak.

Nu förbjuds iPhone, och andra västerländska modeller, som mobilmodell för regeringsanställda och i regeringsbyggnader. Något som fick marknaden att ge Apples aktie toksmisk på börsen. Inte så konstigt med tanke på att Kina är en av Apples största marknader. Och Apple är vid det här laget i praktiken det enda västerländska techbolag som har någon större verksamhet i landet.

Visst. Man kan förstås konstatera att Kina trots allt började förbudscirkusen tidigare – tjänster från såväl Meta som Google är förbjudna sedan rätt många år. Men det senaste draget lär oavsett inte förbättra handelsrelationerna mellan USA och Kina.

China bans iPhone use for government work

The Chinese government has expanded a ban on the use of foreign phones, including the Apple iPhone, for government work or in government buildings.

 

Övrigt

Första anmälan mot EU:s och USA:s nya dataöverföringsavtal har lämnats in

Japp. Där kom det. Nu har den första anmälan mot EU:s och USA:s nya dataöverföringsavtal lämnats in. Av en fransk parlamentsledamot.

Anmälan kommer drygt två månader efter det att EU och USA gick ut med att de kommit överens om ett nytt avtal som ska ersätta ogiltigförklarade Privacy Shield: EU-US Data Privacy Framework.

Och nu anmäls alltså den nya överenskommelsen. Vilket överraskar precis ingen. Det var en fråga om när, inte om.

Och vi kan utgå från att även det nya avtalet kommer att vandra hela vägen upp till EU-domstolen. Och stalltipset ser lite ut som att det inte kommer att hålla juridisk granskning. Den här gången heller.

French lawmaker challenges transatlantic data deal before EU court

MP Philippe Latombe launches the latest round of legal fighting.

Google Chrome får en rejäl renovering till 15-årsdagen

Det är inte bara Google som fyller jubileumsålder nu. Även Googles webbläsare Chrome har passerat en respektabel milstolpe: 15 år. Det firar Google med att bjuda Chrome på en rejäl renovering.

Det blir såväl ett ansiktslyft som ett funktionslyft.

Ansiktslyftsmässigt så ska Chrome nu fullt ut byggas enligt Googles designspråk Material You. Det ska betyda nya färgtoner och ”starkt fokus” på läsbarhet. Återstår att se vad det betyder i praktiken.

Funktionsmässigt så kommer Chrome få bättre integration med systeminställningar, som mörkt och ljus läge. Chrome får en mer ”sammanhållen” meny som ska samla och ge snabbare tillgång till saker som tillägg, Google Translate, Googles lösenordshanterare och andra funktioner och tjänster i Googles palett.

Dessutom får Chrome Web Store en uppdatering som bland annat ska innebära mer personalisering och nya säkerhetsfunktioner.

Sist men inte minst så vässas Chromes sökfunktionalitet. Chrome gör en Edge och lägger till stöd för en sidopanel där sökresultatet kan visas sida-vid-sida med sajten man besöker. Och självklart så uppdateras också Chromes generativa AI-skills. Åtminstone för användare i USA (för tillfället).

Chrome is getting a complete overhaul for its birthday | Digital Trends

A new update for Google Chrome will be rolling out in the coming weeks, and it will include a design overhaul based on Material You.

Googles cookieersättare finns nu i nästan alla Chrome-webbläsare

Google ser ut att vara nära en milstolpe för sin cookieersättare Privacy Sandbox. Lösningen ska nu finnas i 97 % av alla Chrome-installationer och Google räknar med att nå 100 % inom ”några månader”. Förutsättningarna för att byta ut tredjepartskakan ska då vara på plats.

Nästa år drar Chrome definitivt pluggen ur tredjepartskakan. Förmodligen. Google har redan skjutit upp det steget och det är inte omöjligt att det blir ytterligare försening.

Men det är i så fall mest burksparkande. Det handlar om ”när” och inte ”om” Google kommer att göra det här. Så mycket är klart.

Däremot är det fortfarande hyfsat oklart hur Privacy Sancbox kommer att kunna fylla luckan. Google hyllar Privacy Sandbox som ett mer ”integritetsäkert” alternativ, men det är förstås egentligen inte något de vill göra. De har tvingats till det, eftersom Apple annars skulle kunna peka på Google som ett pengahungrigt företag som inte bryr sig om användarna.

Ja, ännu mer än de redan gör idag, alltså.

Oavsett vad man tycker om Google eller Googles nya annonslösning så har sökjätten nu börjat rulla ut den till Chrome-användare. Om du är en av dem så får du upp information om Google nu gör det här skiftet.

Google’s Cookie Killing Tech Is Now on Almost Every Chrome Browser

Google’s Privacy Sandbox, a controversial set of tools meant to replace third-party cookies, is now on almost every single Chrome browser. Google says Privacy Sandbox is available to around 97% of Chrome users and will reach 100% in the coming months.

Microsoft tar betalt för sina Teams-API:er

I förra veckan så gick Microsoft ut med att de kommer att sluta skicka med Teams som del i 365-prenumerationer. Den som vill ha Teams kommer att få betala för den separat. Allt som ett försök att visa sig från sin bästa sida mot EU. Läs: hoppas att EU ska lägga ned konkurrensutredningen mot just Teams dominans på jobbkommunikationsområdet.

Och som av en händelse kommer Microsoft bara dagar senare med beskedet att de nu har satt prislapp på API:et för att spela in och transkribera Teams-möten.

Med andra ord måste utvecklare som erbjuder detta stöd i sina appar och tjänster betala. Dessutom löpande taxa. 0,03 dollar per minut för inspelningar och 0,024 dollar per minut för transkriberingar. Så runt 30 öre per minut för respektive funktion.

Microsoft starts billing for Teams transcription APIs

One more reason to keep them short and sweet

Patreon lägger till gruppchattar

Patreon är kanske inte längre lika hett som när innehållsekonomin var som hetast under pandemin, men den lever fortfarande och har hälsan. Nu lägger tjänsten dessutom till en ny funktion som är tänkt att kunna knyta närmare band mellan innehållsskapare och prenumeranter: gruppchattar.

Patreon-användare kan nu sätta upp upp till fyra samtida gruppchattar och styra tillgången till dem baserat på prenumerationstyp.

Patreon is adding a Discord-like chat feature for creators and fans

Patreon is adding a Discord-like chat feature to its app, as well as custom user profiles. The in-app chat feature will exist in addition to the Discord integration.


Prenumerera på mitt nyhetsbrev

Jag gillar Olas digitala spaningar!

Gillar du det jag gör? Visa gärna din uppskattning genom att donera lite pengar. Det hjälper till att betala för webbhotell och andra kostnader.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *