Kategorier
Detaljhandel/e-handel Sociala medier Spaningar

Digitala spaningar vecka 37 2023 – del 2

Pinterest presenterar ett gäng nya funktioner. Bluesky når 1 miljon användare. TikTok Shop lanseras i USA. Amazon vill fylla på hyllorna i fysiska butiker. Google lägger till nya shoppingfunktioner i Search console.

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

 

Sociala medier

Pinterest

Pinterest presenterar ett gäng nya funktioner

Pinterest är den där plattformen som ofta glöms bort när det ska pratas sociala medier, men nätets anslagstavla lever och har hälsan. Ja, eller presenterade åtminstone i veckan ett antal nya funktioner.

Collages: Pinterests fristående kollageapp Shuffles flyttar nu in i huvudappen. Ja, typ. Det blir nu möjligt att enklare skapa kollage som ett sätt för Pinterest att ”gå bortom pins”. Funkar i stort som i Shuffles, men med ännu större shoppingfokus. Bland annat så kommer företag få stöd som gör att de kan göra sina produkter ”kollagevänliga”. Med andra ord att det ska vara enkelt att stoppa in produkter i kollage så att de som tittar på ett skapat kollage enkelt kan gå vidare till en produkt genom att trycka på den. Funktionen har nu börjat testas och kommer att lanseras globalt ”snart”.

Breddning av Premiere Spotlight: Pinterests flaggskeppsformat för videoannonser släpps nu i fler länder, vilket gör att produkten finns på totalt 12 marknader. Dock inte Sverige än.

Showcase ads: Nytt annonsformat som gör det möjligt att svepa sig igenom sponsrade bilder. Känns med andra ord som ett produktflödesformat. Sverige ska ha fått (eller får snart) det här formatet.

Quiz ads: Ännu ett nytt annonsformat, som erbjuder stöd för annonser i quiz-format. Även här ska det finnas i Sverige.

Bland övriga nyheter som Pinterest presenterade fanns djuplänkning till produktsidor utanför Pinterest, att plattformen lanserade resebyråformatet Travel catalogs och uppdateringar i Pinterests Business manager.

Pinterest’s Gen Z-focused Shuffles app has now inspired a new Pinterest feature | TechCrunch

A year ago, Pinterest’s then brand-new collage-making app Shuffles was going viral on TikTok as Gen Z users sought out invites in order to create their

Övrigt sociala medier

Bluesky når 1 miljon användare

En inte helt oäven milstolpe för Jack Dorsey-backade Twitter-alternativet Bluesky: tjänsten har nu nått 1 miljon användare.

Men även om det är en hel del människor så är det fortfarande… en bra bit efter Twitter. Ja, eller X. För precis som tidigare så har vi ännu inte sett någon massflykt från FKA Twitter.

Visst, Bluesky bygger fortfarande på inbjudningar så det gör det förstås svårare att komma in. Något som i sin tur håller nere användarsifforna. Men vi lär nog inte se någon jätterusning som kan få tjänsten att komma i närheten av Twitters användarsiffror.

Samtidigt är det nog inte heller något som Bluesky själva väntar sig. Och viktigaste av allt är att Bluesky bygger på ett protokoll som gör det kompatibelt med andra plattformar byggda på samma teknik.

Så den stora frågan är nog mest om det protokollet i sig kan få ett rejält stort genombrott.

Twitter spinoff Bluesky hits 1 million users

Bluesky, one of the most notable alternatives to the platform formerly known as Twitter, has just hit a million users.

Slingshot är nya BeReal

Vad kan vi aldrig få nog av? Nya sociala medier förstås! Här kommer ännu en: Slingshot.

Vad är då Slingshot? En bilddelningsapp. Men en där du bara delar bilder med dina vänner, snarare än via ett flöde där hela världen potentiellt kan se dem. Och du delar just en enda bild.

Så som artikeln väl sammanfattar läget handlar det om en mashup mellan BeReal och Snapchat (eller valfri DM-tjänst – men Slingshots Snapchat-gula huvudfärg gör att Snapchat-parallellen ligger närmast till hands).

Så vad skiljer då Slingshot från alla andra mer eller mindre liknande tjänster? Hur du skickar bilden.

Namnet på tjänsten är med andra ord också sättet du delar bilder: du ”skjuter” en bild till vänner. Du drar ned skärmen, som när du vill uppdatera en app eller en sajt, tar en bild och släpper sedan och ser hur bilden flyger ut från mobilen. Ja, virtuellt, åtminstone.

Så Slingshots särskiljande funktion är med andra ord… inte det minsta svår att kopiera. Om någon annan plattform skulle vilja det.

Slingshot’s playful new app lets you ’sling’ quick photos to friends | TechCrunch

A clever new app called Slingshot is combining the serendipity of BeReal snaps with the friends-only photo sharing popularized by apps like Snapchat. But

Nyhetsaggregeraren Artifact får stöd för länkar

Ny funktion i nyhetsaggregeraren Artifact. What is it, what is it undrar du. Vad är det för superavancerad generativ-AI-funktionalitet you ask? Artifact får nu stöd för… länkar.

Och… det kanske inte känns som en jättehet nyhet 2023. Eller något år överhuvudtaget sedan internet föddes.

Men i Artifacts fall så handlar det inte bara om att appen nu kan hantera länkar. Det har den kunnat sedan starten, med tanke på att det är en lite.. halvviktig funktion just i en tjänst som gör det möjligt att samla ett flöde med innehåll från olika sajter.

Det är istället, om man så vill, en funktion som delvis gör det möjligt att träna Artifact-algoritmen. Det blir nu möjligt att klistra in valfri länk som exempel på vad man är intresserad av och sedan låta Artifact bygga For you-flödet baserat på det.

Men det stannar inte där. Det innehåll som någon delar den här vägen blir också tillgängligt för dem som följer personen som delade länken. Så det blir kort sagt ett nytt sätt att marknadsföra sitt eget innehåll. Som på en egen sajt eller i flödet i en social plattform.

Artifact tar med andra ord ett hyfsat stort kliv mot att fullt ut bli en social innehållsdelningsplattform. Och med tanke på att Meta ser ut att vara på gång att helt backa ut ur nyhetsinnehåll i sina plattformar så är det säkerligen timingmässigt rätt medvetet från Artifacts sida.

Personalized news app Artifact becomes a discovery engine for the web with new Links feature | TechCrunch

Artifact, the personalized news aggregator built by Instagram’s co-founders, is launching a new feature today that takes the app in a different direction

 

Detaljhandel/e-handel

TikTok Shop lanseras i USA

De stora sociala plattformarnas satsningar på egna e-handelslösningar fick sig en rejäl knäck av Ukraina-kriget. Ja, eller rättare sagt de ekonomiska förhållanden som följde. Det innebar i de flesta fall att techbolagen dumpade alla eller stora delar av sina shoppingambitioner och istället backade hem till det som de verkligen kan: annonser.

TikTok var inget undantag här, men delvis av en lite annan anledning. TikToks nedskruvade ambitioner på området berodde mer på att den asiatiska framgångsmallen för socialt shoppande inte riktigt flög här hos oss i väst.

Men TikTok har trots det tryckt på rätt fullt ut med att lansera en shoppinglösning som bor inuti TikTok. Och i veckan var det dags att slå upp portarna för tjänsten i USA.

Mer konkret kommer det här innebära att TikTok rullar ut shoppingbara videos och liveshoppinginnehåll i For you-flödet.

Det totala shoppingpaketet kommer innehålla funktioner som gör det möjligt för e-handlare att lägga till produkter, som går att köpa, direkt på profilsidan, en Shop-avdelning i appen, ett affiliateprogram, Shopping-annonsformat och den egna logistiklösningen Fulfilled by TikTok. Och ja, TikTok får även en egen checkout inbyggd i appen.

Vi kan tänka att en stor anledning, eller rättare sagt två anledningar, till att TikTok tar det här steget nu stavas ”Shein” och ”Temu”. Alltså de två e-handlare som, precis som TikTok, har sina rötter i Kina och som nu tar såväl USA som Europa med storm.

Det blir intressant att följa hur TikToks shoppinglösning kommer att flyga. Och när den kan landa här.

Introducing TikTok Shop

Across the US, over 150 million people turn to TikTok to be entertained and inspired by content they find from their favorite creators — including the latest trends, fashion and beauty tips, recipes,

TikTok erbjuder säljare stora subventioner inför Black Friday

Hur stora är TikToks shopping-ambitioner undrar du? Hyfsat stora. Så pass att företaget enligt uppgifter från Bloomberg erbjuder företag som börjar sälja via TikTok Shop fördelar inför den viktiga shoppinghögtiden Black Friday.

Och det är inte små fördelar vi pratar om. TikTok ska erbjuda säljare att subventionera upp till 50 % av reapriser. Kort sagt att säljare ska kunna slasha sina priser med hälften ut mot kund, men ändå tjäna lika mycket pengar i och med att TikTok pyntar för mellanskillnaden.

Årets Black Friday kan med andra ord, åtminstone i USA, bli en väldigt intressant dragkamp om e-handlare.

TikTok will fund Black Friday deals to take on Amazon

TikTok Shop will fund seller discounts of up to 50 percent for holiday shopping around Black Friday and Cyber Monday.

Amazon vill fylla på hyllorna i fysiska butiker

Amazon fortsätter att växla upp sina logistikambitioner. Senaste draget: Supply chain by Amazon.

Vad är då det här?

Enligt Amazon så innebär det att säljare kan dra nytta av Amazons ”avancerade logistik” för sin verksamhet. Det innebär kort sagt att man kan outsourca hela leveranskedjan till Amazon.

Det i sin tur innebär att Amazon tar ett ännu större grepp om just leveranskedjan. Amazons tjänst Fulfillment by Amazon har hanterat försörjning av e-handel från lager till slutkund, men nu vill Amazon alltså att säljare ska låta Amazon sköta kontakten även med tillverkningsledet.

Men det stannar inte bara vid e-handel. Amazon säger att den nya tjänsten ska låta säljare hantera ”hela sin leveranskedja genom alla försäljningskanaler, inklusive onlineförsäljning och fysiska butiker”.

Så ja. Amazon vill alltså försörja även fysiska butikers lager.

På sätt och vis är det här egentligen inte förvånande. Amazon har varit på väg i den här riktningen bra länge. Men det är trots det ett stort steg för företaget.

Supply Chain by Amazon sounds like Amazon Prime for manufacturers

Amazon is introducing a new program that lets sellers ship products directly from factories. Called Supply Chain by Amazon, the service is meant to consolidate the shipping and delivery process.

Amazons nya AI-verktyg skapar produktbeskrivningar

I veckan gick Ebay ut med att de lägger till ett nytt verktyg som gör det möjligt för säljare att låta en AI skriva annonstexten för det som ska säljas baserat på en bild på objektet. Klart inte Amazon vill vara sämre. Nu släpper e-handelsjätten en egen sådan funktion.

Det handlar mer specifikt om ett antal nya AI-verktyg som ska göra det enklare att skapa produktsidor hos Amazon.

I Amazons fall verkar det dock inte som att det räcker med att ladda upp en bild och sedan låta AI:n spotta ur sig en beskrivning. Däremot räcker det med ”en kort beskrivning” av produkten i fråga för att Amazon sedan ska kunna fixa en sexigare produktbeskrivning.

Det går även att helt enkelt skicka in den färdiga beskrivning man har och låta Amazons AI sexa till texten.

Vi kan nog lugnt anta att det här inte är det sista i AI-skaparväg som Amazon kommer att lägga till. Det är nog omvänt det första steget mot en hel drös liknande funktioner. Vi kan nog anta att den kommer att vässas rejält rätt snabbt.

Amazon debuts generative AI tools that helps sellers write product descriptions | TechCrunch

Amazon today introduced a new set of generative AI tools aimed at sellers which the retailer says will simplify the process of creating product listings.

Google lägger till nya shoppingfunktioner i Search console

Ifall någon mot förmodan har missat det så är Google väldigt sugna på att bli go to-stället för allt som har med shopping att göra. Det senaste draget här är att Google nu utökar funktionaliteten i Shopping-avdelningen i Search console.

Det handlar mer specifikt om att Google gör det möjligt att koppla ihop Merchant Center, adminhubben för Google Shopping, med just Search console för att på så sätt ”hålla koll på statusen för dina produkter och upptäcka nya tillväxtmöjligheter”.

Konkret innebär det här att handlare, när de väl har kopplat ihop de två Google-verktygen, får info om när deras produkter inte längre syns i Google Shopping av någon anledning. Det innebär också att Google vill ge handlare mer hjälp när det kommer till tillväxt, som saker som kan leda till fler klick och bättre synlighet i Googles sökresultat.

Så finemanghjälp från Google, alltså! Med den sedvanliga brasklappen att det här också är ännu ett försök från Google att driva företag allt djupare in i Googles ekosystem och verktygsportfölj.

Google Updates Search Console Shopping Tab Listings Report

Learn more about the latest features in Google Search Console to help merchants check the status of and optimize product listings.

Rent the Runway har problem att möta efterfrågan

Modebolaget Rent the Runway var ett av de hajpade startupbolagen som sprang rakt in i samma stenhårda verklighetsmur som många andra 2020: pandemin. När du har en verksamhet som bygger på att människor ska hyra kläder till festtillfällen så är det sådär bra när alla tvingas sitta hemma hela tiden.

Bolaget krisade med andra ord rätt rejält och tvingades delvis att skruva på sin affärsmodell. Men i takt med att världen öppnade upp igen så började Rent the Runway repa sig. Och öppnade i rena farten en egen virtuell butik hos Amazon.

Nu skriver vi hösten 2023 och Rent the Runway har problem igen. Fast den här gången av betydligt mer positiv sort. De har nämligen problem att möta efterfrågan.

Anledningen är förstås densamma som gjorde att Amazon ville ha Rent the Runway på sin plattform. Second hand är skithett. Och det mycket på grund av att det världsekonomiska läget har bitchslappat de flestas plånböcker. Rejält.

Men i det läget kan det vara extra viktigt att unna sig något extra vid särskilda tillfällen. Som att hyra lite extra lyxiga kläder.

Nu betyder förstås inte Rent the Runways ökande prenumerantsiffror att allt är frid och fröjd. Under Q2 sjönk omsättningen ett snäpp jämfört med 2022. Men bara det faktum att det faktiskt nu finns en rejäl efterfrågan på företagets tjänster är positivt för dem. Att se om det håller i sig.

https://www.pymnts.com/news/retail/2023/rent-the-runway-struggles-with-meeting-soaring-consumer-demand/

Ebay lanserar ny AI-funktion för att skapa säljannonser

Jajamensan. Klart att även Ebay vill hänga med på det generativ AI-spåret. Begagnatjätten släpper nu en ny AI-skaparfunktion som ska underlätta för plattformens säljare.

Det handlar mer specifikt om en funktion som gör det möjligt att ladda upp en bild i Ebay-appen och sedan låta Ebays nya AI skriva annonsen.

Det återstår att se exakt hur mycket autopilot det handlar om. Ebay själva säger att AI:n ska kunna skapa mycket av den ”viktiga” information som behövs. Den primära målgruppen är förstagångssäljare. Ebay vill helt enkelt sänka tröskeln för dessa, för att på så sätt säkra att de inte vänder plattformen ryggen efter en enda misslyckad auktion.

Ebay har redan sedan tidigare haft en enklare version, som byggde på den rubrik som säljaren skriver in. men nu ska alltså inte ens det behövas.

EBay’s new AI tool generates product listings from photos

The ”magical listing” tool allows sellers to take or upload a photo in the eBay app and watch AI fill in product details.

Shein anklagar Temu för att kopiera tusentals produktbilder

Det här är jätteroligt. Kinesiska snabbmodejätten Shein har nära nog sedan starten anklagats för att kopiera lokala designers skapelser och trycka ut egna kopior.

Nu anklagar Shein en annan kinesisk e-handlare, 2023-raketen Temu, för att ha snott högvis med produktbilder. Ja, eller åtminstone att säljare på Temus marknadsplats har gjort det.

Och den här stämningen kommer bara ett par månader efter det att Temu lämnade in en stämning mot Shein, där Temu anklagade Shein för att skrämma bort säljare just från Temus marknadsplats. Typ ”säljer ni där kan ni glömma att ni får sälja hos oss”.

Och de båda företagen har kastat stämningar mot varandra ända sedan Temu för ganska precis ett år sedan slog upp sina portar i USA. Vi kan väl anta att det inte har stämts klart riktigt än.

Ännu ett exempel på e-handelns motvind – där e-handlare inte bara kämpar om kunderna utan också om säljarna.

Shein takes rival Temu to court over allegations of copied images

Chinese e-commerce companies Shein and Temu are continuing to battle it out in court, this time with new allegations regarding potentially copied imagery by


Prenumerera på mitt nyhetsbrev

Jag gillar Olas digitala spaningar!

Gillar du det jag gör? Visa gärna din uppskattning genom att donera lite pengar. Det hjälper till att betala för webbhotell och andra kostnader.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *