Kategorier
Detaljhandel/e-handel Sociala medier Spaningar

Digitala spaningar vecka 37 2023 – del 2

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

 

Sociala medier

Pinterest

Pinterest presenterar ett gäng nya funktioner

Pinterest är den där plattformen som ofta glöms bort när det ska pratas sociala medier, men nätets anslagstavla lever och har hälsan. Ja, eller presenterade åtminstone i veckan ett antal nya funktioner.

Collages: Pinterests fristående kollageapp Shuffles flyttar nu in i huvudappen. Ja, typ. Det blir nu möjligt att enklare skapa kollage som ett sätt för Pinterest att ”gå bortom pins”. Funkar i stort som i Shuffles, men med ännu större shoppingfokus. Bland annat så kommer företag få stöd som gör att de kan göra sina produkter ”kollagevänliga”. Med andra ord att det ska vara enkelt att stoppa in produkter i kollage så att de som tittar på ett skapat kollage enkelt kan gå vidare till en produkt genom att trycka på den. Funktionen har nu börjat testas och kommer att lanseras globalt ”snart”.

Breddning av Premiere Spotlight: Pinterests flaggskeppsformat för videoannonser släpps nu i fler länder, vilket gör att produkten finns på totalt 12 marknader. Dock inte Sverige än.

Showcase ads: Nytt annonsformat som gör det möjligt att svepa sig igenom sponsrade bilder. Känns med andra ord som ett produktflödesformat. Sverige ska ha fått (eller får snart) det här formatet.

Quiz ads: Ännu ett nytt annonsformat, som erbjuder stöd för annonser i quiz-format. Även här ska det finnas i Sverige.

Bland övriga nyheter som Pinterest presenterade fanns djuplänkning till produktsidor utanför Pinterest, att plattformen lanserade resebyråformatet Travel catalogs och uppdateringar i Pinterests Business manager.

Pinterest’s Gen Z-focused Shuffles app has now inspired a new Pinterest feature | TechCrunch

A year ago, Pinterest’s then brand-new collage-making app Shuffles was going viral on TikTok as Gen Z users sought out invites in order to create their

Övrigt sociala medier

Bluesky når 1 miljon användare

En inte helt oäven milstolpe för Jack Dorsey-backade Twitter-alternativet Bluesky: tjänsten har nu nått 1 miljon användare.

Men även om det är en hel del människor så är det fortfarande… en bra bit efter Twitter. Ja, eller X. För precis som tidigare så har vi ännu inte sett någon massflykt från FKA Twitter.

Visst, Bluesky bygger fortfarande på inbjudningar så det gör det förstås svårare att komma in. Något som i sin tur håller nere användarsifforna. Men vi lär nog inte se någon jätterusning som kan få tjänsten att komma i närheten av Twitters användarsiffror.

Samtidigt är det nog inte heller något som Bluesky själva väntar sig. Och viktigaste av allt är att Bluesky bygger på ett protokoll som gör det kompatibelt med andra plattformar byggda på samma teknik.

Så den stora frågan är nog mest om det protokollet i sig kan få ett rejält stort genombrott.

Twitter spinoff Bluesky hits 1 million users

Bluesky, one of the most notable alternatives to the platform formerly known as Twitter, has just hit a million users.

Slingshot är nya BeReal

Vad kan vi aldrig få nog av? Nya sociala medier förstås! Här kommer ännu en: Slingshot.

Vad är då Slingshot? En bilddelningsapp. Men en där du bara delar bilder med dina vänner, snarare än via ett flöde där hela världen potentiellt kan se dem. Och du delar just en enda bild.

Så som artikeln väl sammanfattar läget handlar det om en mashup mellan BeReal och Snapchat (eller valfri DM-tjänst – men Slingshots Snapchat-gula huvudfärg gör att Snapchat-parallellen ligger närmast till hands).

Så vad skiljer då Slingshot från alla andra mer eller mindre liknande tjänster? Hur du skickar bilden.

Namnet på tjänsten är med andra ord också sättet du delar bilder: du ”skjuter” en bild till vänner. Du drar ned skärmen, som när du vill uppdatera en app eller en sajt, tar en bild och släpper sedan och ser hur bilden flyger ut från mobilen. Ja, virtuellt, åtminstone.

Så Slingshots särskiljande funktion är med andra ord… inte det minsta svår att kopiera. Om någon annan plattform skulle vilja det.

Slingshot’s playful new app lets you ’sling’ quick photos to friends | TechCrunch

A clever new app called Slingshot is combining the serendipity of BeReal snaps with the friends-only photo sharing popularized by apps like Snapchat. But

Nyhetsaggregeraren Artifact får stöd för länkar

Ny funktion i nyhetsaggregeraren Artifact. What is it, what is it undrar du. Vad är det för superavancerad generativ-AI-funktionalitet you ask? Artifact får nu stöd för… länkar.

Och… det kanske inte känns som en jättehet nyhet 2023. Eller något år överhuvudtaget sedan internet föddes.

Men i Artifacts fall så handlar det inte bara om att appen nu kan hantera länkar. Det har den kunnat sedan starten, med tanke på att det är en lite.. halvviktig funktion just i en tjänst som gör det möjligt att samla ett flöde med innehåll från olika sajter.

Det är istället, om man så vill, en funktion som delvis gör det möjligt att träna Artifact-algoritmen. Det blir nu möjligt att klistra in valfri länk som exempel på vad man är intresserad av och sedan låta Artifact bygga For you-flödet baserat på det.

Men det stannar inte där. Det innehåll som någon delar den här vägen blir också tillgängligt för dem som följer personen som delade länken. Så det blir kort sagt ett nytt sätt att marknadsföra sitt eget innehåll. Som på en egen sajt eller i flödet i en social plattform.

Artifact tar med andra ord ett hyfsat stort kliv mot att fullt ut bli en social innehållsdelningsplattform. Och med tanke på att Meta ser ut att vara på gång att helt backa ut ur nyhetsinnehåll i sina plattformar så är det säkerligen timingmässigt rätt medvetet från Artifacts sida.

Personalized news app Artifact becomes a discovery engine for the web with new Links feature | TechCrunch

Artifact, the personalized news aggregator built by Instagram’s co-founders, is launching a new feature today that takes the app in a different direction

 

Detaljhandel/e-handel

TikTok Shop lanseras i USA

De stora sociala plattformarnas satsningar på egna e-handelslösningar fick sig en rejäl knäck av Ukraina-kriget. Ja, eller rättare sagt de ekonomiska förhållanden som följde. Det innebar i de flesta fall att techbolagen dumpade alla eller stora delar av sina shoppingambitioner och istället backade hem till det som de verkligen kan: annonser.

TikTok var inget undantag här, men delvis av en lite annan anledning. TikToks nedskruvade ambitioner på området berodde mer på att den asiatiska framgångsmallen för socialt shoppande inte riktigt flög här hos oss i väst.

Men TikTok har trots det tryckt på rätt fullt ut med att lansera en shoppinglösning som bor inuti TikTok. Och i veckan var det dags att slå upp portarna för tjänsten i USA.

Mer konkret kommer det här innebära att TikTok rullar ut shoppingbara videos och liveshoppinginnehåll i For you-flödet.

Det totala shoppingpaketet kommer innehålla funktioner som gör det möjligt för e-handlare att lägga till produkter, som går att köpa, direkt på profilsidan, en Shop-avdelning i appen, ett affiliateprogram, Shopping-annonsformat och den egna logistiklösningen Fulfilled by TikTok. Och ja, TikTok får även en egen checkout inbyggd i appen.

Vi kan tänka att en stor anledning, eller rättare sagt två anledningar, till att TikTok tar det här steget nu stavas ”Shein” och ”Temu”. Alltså de två e-handlare som, precis som TikTok, har sina rötter i Kina och som nu tar såväl USA som Europa med storm.

Det blir intressant att följa hur TikToks shoppinglösning kommer att flyga. Och när den kan landa här.

Introducing TikTok Shop

Across the US, over 150 million people turn to TikTok to be entertained and inspired by content they find from their favorite creators — including the latest trends, fashion and beauty tips, recipes,

TikTok erbjuder säljare stora subventioner inför Black Friday

Hur stora är TikToks shopping-ambitioner undrar du? Hyfsat stora. Så pass att företaget enligt uppgifter från Bloomberg erbjuder företag som börjar sälja via TikTok Shop fördelar inför den viktiga shoppinghögtiden Black Friday.

Och det är inte små fördelar vi pratar om. TikTok ska erbjuda säljare att subventionera upp till 50 % av reapriser. Kort sagt att säljare ska kunna slasha sina priser med hälften ut mot kund, men ändå tjäna lika mycket pengar i och med att TikTok pyntar för mellanskillnaden.

Årets Black Friday kan med andra ord, åtminstone i USA, bli en väldigt intressant dragkamp om e-handlare.

TikTok will fund Black Friday deals to take on Amazon

TikTok Shop will fund seller discounts of up to 50 percent for holiday shopping around Black Friday and Cyber Monday.

Amazon vill fylla på hyllorna i fysiska butiker

Amazon fortsätter att växla upp sina logistikambitioner. Senaste draget: Supply chain by Amazon.

Vad är då det här?

Enligt Amazon så innebär det att säljare kan dra nytta av Amazons ”avancerade logistik” för sin verksamhet. Det innebär kort sagt att man kan outsourca hela leveranskedjan till Amazon.

Det i sin tur innebär att Amazon tar ett ännu större grepp om just leveranskedjan. Amazons tjänst Fulfillment by Amazon har hanterat försörjning av e-handel från lager till slutkund, men nu vill Amazon alltså att säljare ska låta Amazon sköta kontakten även med tillverkningsledet.

Men det stannar inte bara vid e-handel. Amazon säger att den nya tjänsten ska låta säljare hantera ”hela sin leveranskedja genom alla försäljningskanaler, inklusive onlineförsäljning och fysiska butiker”.

Så ja. Amazon vill alltså försörja även fysiska butikers lager.

På sätt och vis är det här egentligen inte förvånande. Amazon har varit på väg i den här riktningen bra länge. Men det är trots det ett stort steg för företaget.

Supply Chain by Amazon sounds like Amazon Prime for manufacturers

Amazon is introducing a new program that lets sellers ship products directly from factories. Called Supply Chain by Amazon, the service is meant to consolidate the shipping and delivery process.

Amazons nya AI-verktyg skapar produktbeskrivningar

I veckan gick Ebay ut med att de lägger till ett nytt verktyg som gör det möjligt för säljare att låta en AI skriva annonstexten för det som ska säljas baserat på en bild på objektet. Klart inte Amazon vill vara sämre. Nu släpper e-handelsjätten en egen sådan funktion.

Det handlar mer specifikt om ett antal nya AI-verktyg som ska göra det enklare att skapa produktsidor hos Amazon.

I Amazons fall verkar det dock inte som att det räcker med att ladda upp en bild och sedan låta AI:n spotta ur sig en beskrivning. Däremot räcker det med ”en kort beskrivning” av produkten i fråga för att Amazon sedan ska kunna fixa en sexigare produktbeskrivning.

Det går även att helt enkelt skicka in den färdiga beskrivning man har och låta Amazons AI sexa till texten.

Vi kan nog lugnt anta att det här inte är det sista i AI-skaparväg som Amazon kommer att lägga till. Det är nog omvänt det första steget mot en hel drös liknande funktioner. Vi kan nog anta att den kommer att vässas rejält rätt snabbt.

Amazon debuts generative AI tools that helps sellers write product descriptions | TechCrunch

Amazon today introduced a new set of generative AI tools aimed at sellers which the retailer says will simplify the process of creating product listings.

Google lägger till nya shoppingfunktioner i Search console

Ifall någon mot förmodan har missat det så är Google väldigt sugna på att bli go to-stället för allt som har med shopping att göra. Det senaste draget här är att Google nu utökar funktionaliteten i Shopping-avdelningen i Search console.

Det handlar mer specifikt om att Google gör det möjligt att koppla ihop Merchant Center, adminhubben för Google Shopping, med just Search console för att på så sätt ”hålla koll på statusen för dina produkter och upptäcka nya tillväxtmöjligheter”.

Konkret innebär det här att handlare, när de väl har kopplat ihop de två Google-verktygen, får info om när deras produkter inte längre syns i Google Shopping av någon anledning. Det innebär också att Google vill ge handlare mer hjälp när det kommer till tillväxt, som saker som kan leda till fler klick och bättre synlighet i Googles sökresultat.

Så finemanghjälp från Google, alltså! Med den sedvanliga brasklappen att det här också är ännu ett försök från Google att driva företag allt djupare in i Googles ekosystem och verktygsportfölj.

Google Updates Search Console Shopping Tab Listings Report

Learn more about the latest features in Google Search Console to help merchants check the status of and optimize product listings.

Rent the Runway har problem att möta efterfrågan

Modebolaget Rent the Runway var ett av de hajpade startupbolagen som sprang rakt in i samma stenhårda verklighetsmur som många andra 2020: pandemin. När du har en verksamhet som bygger på att människor ska hyra kläder till festtillfällen så är det sådär bra när alla tvingas sitta hemma hela tiden.

Bolaget krisade med andra ord rätt rejält och tvingades delvis att skruva på sin affärsmodell. Men i takt med att världen öppnade upp igen så började Rent the Runway repa sig. Och öppnade i rena farten en egen virtuell butik hos Amazon.

Nu skriver vi hösten 2023 och Rent the Runway har problem igen. Fast den här gången av betydligt mer positiv sort. De har nämligen problem att möta efterfrågan.

Anledningen är förstås densamma som gjorde att Amazon ville ha Rent the Runway på sin plattform. Second hand är skithett. Och det mycket på grund av att det världsekonomiska läget har bitchslappat de flestas plånböcker. Rejält.

Men i det läget kan det vara extra viktigt att unna sig något extra vid särskilda tillfällen. Som att hyra lite extra lyxiga kläder.

Nu betyder förstås inte Rent the Runways ökande prenumerantsiffror att allt är frid och fröjd. Under Q2 sjönk omsättningen ett snäpp jämfört med 2022. Men bara det faktum att det faktiskt nu finns en rejäl efterfrågan på företagets tjänster är positivt för dem. Att se om det håller i sig.

https://www.pymnts.com/news/retail/2023/rent-the-runway-struggles-with-meeting-soaring-consumer-demand/

Ebay lanserar ny AI-funktion för att skapa säljannonser

Jajamensan. Klart att även Ebay vill hänga med på det generativ AI-spåret. Begagnatjätten släpper nu en ny AI-skaparfunktion som ska underlätta för plattformens säljare.

Det handlar mer specifikt om en funktion som gör det möjligt att ladda upp en bild i Ebay-appen och sedan låta Ebays nya AI skriva annonsen.

Det återstår att se exakt hur mycket autopilot det handlar om. Ebay själva säger att AI:n ska kunna skapa mycket av den ”viktiga” information som behövs. Den primära målgruppen är förstagångssäljare. Ebay vill helt enkelt sänka tröskeln för dessa, för att på så sätt säkra att de inte vänder plattformen ryggen efter en enda misslyckad auktion.

Ebay har redan sedan tidigare haft en enklare version, som byggde på den rubrik som säljaren skriver in. men nu ska alltså inte ens det behövas.

EBay’s new AI tool generates product listings from photos

The ”magical listing” tool allows sellers to take or upload a photo in the eBay app and watch AI fill in product details.

Shein anklagar Temu för att kopiera tusentals produktbilder

Det här är jätteroligt. Kinesiska snabbmodejätten Shein har nära nog sedan starten anklagats för att kopiera lokala designers skapelser och trycka ut egna kopior.

Nu anklagar Shein en annan kinesisk e-handlare, 2023-raketen Temu, för att ha snott högvis med produktbilder. Ja, eller åtminstone att säljare på Temus marknadsplats har gjort det.

Och den här stämningen kommer bara ett par månader efter det att Temu lämnade in en stämning mot Shein, där Temu anklagade Shein för att skrämma bort säljare just från Temus marknadsplats. Typ ”säljer ni där kan ni glömma att ni får sälja hos oss”.

Och de båda företagen har kastat stämningar mot varandra ända sedan Temu för ganska precis ett år sedan slog upp sina portar i USA. Vi kan väl anta att det inte har stämts klart riktigt än.

Ännu ett exempel på e-handelns motvind – där e-handlare inte bara kämpar om kunderna utan också om säljarna.

Shein takes rival Temu to court over allegations of copied images

Chinese e-commerce companies Shein and Temu are continuing to battle it out in court, this time with new allegations regarding potentially copied imagery by

Kategorier
Detaljhandel/e-handel IoT - internet of things Sociala medier Sök/SEO Spaningar Strömmade medier

Digitala spaningar vecka 2 2023 – del 3

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

 

Sociala medier

Övrigt sociala medier

Mastodon tappar användare efter toppen i december

Ni vet Mastodon? Det sociala mediet som merparten av alla Twitter-användare hoppade över till efter det att Musk tog över ratten? Ja, nu var det väl kanske inte riktigt ett så stort lämmeltåg det handlade om – tvärtom verkar Twitters användartal fortfarande ligga hyfsat stabilt. Nu ser det dessutom ut som att Mastodon redan kan ha peakat.

Även om Mastodon inte blev det nya Facebook – sett till antal användare åtminstone – så passerade tjänsten två milstolpar som inte är att förakta. Efter det att Twitter blev Muskiskt så rusade Mastodon först förbi 1 miljon månadsanvändare för första gången någonsin och därefter 2 miljoner. Decembersiffran skrevs till 2,5 miljoner månadsanvändare (eller ”aktiva användare” som Mastodon kallar dem, men det ser ut att handla om just månadsanvändare).

För januari blev det däremot inte riktigt lika kul läsning för alla Mastodon-fans. Så här långt åtminstone. Från toppen i december så är tjänsten nu nere på 1,8 miljoner. Halvfullt glas: fortfarande rejält många fler än före Musks Twitter-cirkus drog igång. Halvtomt glas: 700 000 färre än för någon månad sedan.

Nu är det förstås lite för tidigt att börja dra i alla jättestora växlar, men det ser just nu ut som att Mastodon råkat ut för det som många sociala plattformar som drabbas av en nästa-stora-grej-hype: många går dit och skaffar konto av allmän nyfikenhet eller för att kunna säga att de har ett konto i nästa-stora-grej-tjänst innan alla andra upptäcker att det kommer att bli nästa stora grej.

Det återstår kort sagt att se om Mastodon slagit tillfälligt läger inför attacken mot nästa höjd eller om tjänsten redan har planat ut användarmässigt.

Elon Musk drove more than a million people to Mastodon – but many aren’t sticking around

More than 130,000 people were joining the new independent social media network a day in November. So why hasn’t it taken off?

Parler säger upp nästan all personal

Högersocialmediet Parler gör en Elon Musk. Säger upp sisådär tre fjärdedelar av all sin personal. Kvar ska bara finnas runt 20 personer. Och det inkluderar även driften av ägarföretagets molnverksamhet, så ännu färre jobbar alltså med själva Parler-tjänsten.

Det är med andra ord inte särskilt konstigt att Parler rätt desperat har jagat ny ägare ett tag nu. Man kunde riktigt höra lättnadssucken när det visade sig att Ye, formerly known as Kanye West, i slutet av förra året gick ut med att han skulle köpa tjänsten. Ja, i ungefär en vecka – innan Ye gjorde nya antisemitiska utspel som blev för mycket till och med för Parler som avbröt köpet.

Tydligen ska tjänsten ha mindre än 50 000 aktiva användare, så det är väl mest en tidsfråga innan den går helt i graven. Ja, om det inte är så att någon annan får Musk-feeling och fylleshoppar lite socialtjänst.

Parler’s parent company has laid off a majority of its staff

Parlement Technologies, the parent company of ”censorship-free” social media platform Parler, has laid off a majority of its staff and most of its chief executives over the last few weeks. The sudden purge of staff has thrown the future of Parler, one of the first conservative alternatives to mainstream platforms, into question.

Microsoft Teams får ansiktsfilter för videosamtal

Vad har du alltid saknat i Microsoft Teams? Precis! Regnbågskräksansiktsfilter! Men nu kommer det! Äntligen!

Microsoft Teams Will Soon Have Video Filters

Made popular by Zoom, these video filters will allow you to change your appearance or the appearance of your background.

 

Sök/SEO

Microsoft arbetar på en ChatGPT-baserad version av Bing

Vilken sökmotor använder du oftast? Precis. Bing. Har ingen någonsin sagt. Men Microsoft har inte tänkt ge upp sin Google-utmanare (well…) riktigt än. Senaste initiativet för att försöka locka över sökanvändarna: att integrera ChatGPT. Göra hela Bing till en AI-chattbot, alltså.

Det är åtminstone vad ”initierade källor” har avslöjat för The Information. Och med tanke på att Microsoft redan 2019 plöjde ned 1 miljard dollar i Open AI – företaget bakom ChatGPT – och sedan dess har ett strategiskt samarbete så känns det inte alls särskilt orimligt.

Det känns än mer troligt med tanke på den virala succé som ChatGPT har blivit sedan den släpptes. Folk har använt chattboten från allt till att skriva haiku-dikter och göra marknadsplaner till att översätta text och skriva kod. Med ett imponerande resultat. Kanske mest förvånande: även vasst på svenska.

Microsoft har alltså fått skarpa tester av tekniken som visat att den faktiskt fungerar. Och med tanke på att Google internt ska ha dragit i någon slags röd paniktofs på grund av hur bra ChatGPT har fungerat för att svara på ”Google-sökfrågor” så lär Microsoft vittra blod i vattnet.

Enligt uppgifterna så kan en ChatGPT-Bing se dagens ljus så tidigt som i slutet av mars, även om vi kan anta att det då blir någon testvariant vid sidan av vanliga Bing.

Det intressanta blir att se hur ChatGPT på riktigt kommer att fungera i det vilda. De två stora svagheterna hos ChatGPT är dels att den så här långt inte har kunnat söka efter information på nätet och dels bara har kunnat svara på saker som den har tränats på. Information fram till slutet av 2021. Frågan är med andra ord om Microsoft riskerar en ny Tay – den chattbot som gick från noll till rasistisk och konspiratorisk sexist på ett dygn.

Dessutom: med tanke på hur populär ChatGPT blev bland LinkedIn-användare och att Microsoft äger även LinkedIn så tänker jag att en ChatGPT-intregration inte är långt borta på just LinkedIn. Ett nytt inläggsalternativ: låt ChatGPT skriva ditt inlägg.

Microsoft aims for AI-powered version of Bing – The Information

Microsoft Corp is in the works to launch a version of its search engine Bing using the artificial intelligence behind OpenAI-launched chatbot ChatGPT, The Information reported on Tuesday, citing two people with direct knowledge of the plans.

Google testar sökning inuti Youtube-videos

Precis lagom till Kalle Anka (ja, nästan) så presenterade Google några nya funktioner som just nu testas i Indien. Bland testerna finns tvåspråkighet i sökningar, som innebär att sökresultat kan visas på två språk samtidigt eller att en användare kan blanda språk i en röstsökning, och en ny funktion som gör att Googles smarta kamera nu kan hitta mediciner i krattigt handskrivna texter.

Men det mest intressanta testet, och förmodligen mest relevant för oss, är en ny sökfunktion: sökningar inuti Youtube-videos. Du kan alltså öppna en video och sedan skriva en sökfras på det du är intresserad av. Om innehållet matchar så kan du hoppa till just den del av videon där sökfrasen finns – istället för att försöka planlöst hoppa runt och hoppas att du kommer rätt.

Det är med andra ord en fortsättning på den multimediala sökfunktion som Google började rulla ut under förra året. En där det går att söka med både bild och text samtidigt. Fast här då för video.

Det ser ut som att funktionen fortfarande, som alltid när det gäller video, baseras på att det finns en texttranskription att luta sig mot. Textsökningen går så att säga fortfarande via en textversion av innehållet för att hitta rätt. Men det är oavsett ett stort steg mot sökning direkt på videoinnehåll.

Google Debuts New Search Technology, Including In-Video Search

Google debuts new search technology available first in India, including the ability to search within YouTube videos.

Google testar automatiska länkar till lokala företag i Discover

Intressant nytt test från Google: automatiskt länkning av lokala företag i Discover.

Med andra ord innebär det att Google automagiskt hittar företag med lokala företagsprofiler inuti Discover-artiklar och länkar till dessa profiler under själva artikeln.

Förstås ännu ett sätt för Google att få fler företag att ge sin Google-plats mer kärlek. Ja, eller överhuvudtaget börja använda den här funktionen. Och precis som mycket annat så är det här inget som direkt går att Google-optimera för, men indirekt kan det bli lite av en ny ”produktplaceringsväg” hos Google. Att få in sitt varumärke i artiklar som har stor chans att plockas upp och presenteras i Googles Discover-flöde.

Google Testing Displaying Local Business Profiles In Google Discover (Mentioned In This Article)

Google is testing including the local business profile listings in Google Discover. There is this new section named ”mentioned in this article” where Google can show the local business listing of companies that were noted in the article.

Apple låter företag anpassa sin information i Apple Maps

Apple flyttar fram kartpositionerna mot Google ytterligare. Senaste draget: företag får nu möjlighet att anpassa sin information i Apples karttjänst.

Ni vet. Den funktion som har funnits i Google Maps… ett tag.

Tanken är förstås precis som hos Google att företag därmed ska vilja ge Apple Maps i allmänhet – och den egna företagspresentationen där i synnerhet – mer kärlek. Dessutom ska det också innebära stöd för att anpassa hur företaget presenteras i Apples tjänster överlag, alltså även inuti Meddelanden, plånboksappen och det som Siri hanterar.

Precis som hos Google så är funktionen gratis. En service till företag och konsumenter alltså!

Ja, jag misstänker att det finns mer baktanke från Apple än bara att få fler att använda Apples kartor mer: en rätt färdigskissad annonslösning kopplad till den nya kartfunktionen väntar nog i kulisserna.

Den nya funktionen rullas ut i USA nu och kommer till fler länder ”inom några månader”.

Apple Maps Now Allows Businesses to Customize Their Listings

A free Business Connect tool announced by Apple today allows businesses to customize their location card in the Maps app with a brand logo, images,…

 

Detaljhandel/e-handel

Amazon går med på förändringar för att slippa massiva EU-böter

Så har Amazon till sist gått i mål med sina EU-förhandlingar för att slippa åka på en jättebot för konkurrenshämmande verksamhet.

Bakgrunden är en EU-utredning som tittade på Amazons dubbla roll som både den som tillhandahåller marknadsplatsen där tredjepartssäljare verkar och som en konkurrent till samma säljare. Amazon kände vart beslutsvindarna blåste och erbjöd att böja sig hyfsat långt bakåt för att stoppa utredningen i förtid. Vilket säger en del om nivåerna som EU:s böter nu ligger på i regleringen av techjättarna numer.

Amazon har mer specifikt gått med på följande större förändringar:

  • Likabehandling i Buy-boxen: Amazon ska ranka säljare lika vad gäller placering i den yta på produktsidan som ger snabbgenvägar till att köpa produkten från en viss säljare.
  • Prime utan krav på Amazon-logistik: Säljare får rätt att sälja via Amazons Prime-program utan att samtidigt behöva använda Amazon för leverans och logistik. Säljare får alltså rätt att shoppa runt efter egna logistikpartners.
  • Amazon kommer sluta använda säljardata för att konkurrera med säljare: Amazon går med på att inte använda ”icke-publik data” från tredjepartssäljare för att ge sig själva fördelar, som att ta fram konkurrerande produkter.
  • Enklare för tredjepartssäljare att kontakta sina Amazon-kunder direkt. Exempelvis för att hantera fraktfrågor via externa partners.
  • Instifta klagomur: Amazon ska skapa ett sätt för säljare och fraktbolag lämna in klagomål om de misstänker att Amazon inte följer sina nya åtaganden.

Tidsmässigt så har Amazon och EU gått med på att Amazon ska följa de här åtagandena i fem år. Undantagen Buy-boxen och Prime-lösningen, där Amazon har lovat följa åtagandena i sju år.

Frågan är vad som händer efter det. Jag har svårt att tro att EU kommer gå med på att Amazon faller in i gamla hjulspår igen.

Amazon and EU finalize third-party seller antitrust deal

Amazon will need to change its business practices in the European Union as part of an antitrust settlement. If it doesn’t stick to the terms of the deal, which lasts for up to seven years, it could face a multi-billion dollar fine.

Rent the Runway får egen second hand-shop hos Amazon

Nytt intressant samarbete: Rent the Runway får en egen second hand-shop på Amazon.

Rent the Runway var en gång i tiden precis vad de heter: en tjänst där man kunde hyra galablåsan (ja, eller bara grejerna man ville ha på sig på festen till helgen). Och tanken var att det som kunde hyras var runway-plagg, alltså den typ av kläder som målgruppen inte skulle ha råd att köpa. Sen kom pandemin och… folk slutade gå ut.

Dåliga nyheter för Rent the Runway, som undvek konkurs genom att bredda sig till vanlig second hand-försäljning och det är den delen av verksamheten som nu alltså flyttar in hos Amazon.

Ett försök för Rent the Runway att nå ut till nya kunder, alltså. Men även det omvända gäller rätt mycket. Det har bara senaste året kommit allt fler initiativ från Amazon som inte bara tyder på att även e-handelsjätten har fått e-handelsmotvinden rätt i ansiktet. Men det här är något som varit på gång ett tag – och åtminstone i USA börjar det kännas som att Amazon har slagit i tillväxttaket.

Second hand är förstås helt i tiden – inte minst i dessa ekonomiska perfekta storm-tider – så bara därför är det inte så konstigt att Amazon tar det här steget. Men jag tror som sagt var att det också handlar om att locka till sig nya kunder. Om jag ska killspekulera lite så tror jag att det rätt mycket handlar om Shein-publiken.

Rent the Runway’s fashion comes to Amazon, including preworn items and design exclusives | TechCrunch

Amazon announced the launch of a Rent the Runway Amazon Fashion storefront, which will feature a selection of preworn fashion merchandise from over 35 brands across numerous styles.

 

Strömmade medier

Youtube börjar dela annonsintäkter med Shorts-skapare 1 februari

I höstas gick Youtube ut med att de skulle börja dela annonsintäkter med Shorts-skapare – alltså innehåll i Youtubes TikTok-kopia. Nu vet vi när det här händer: 1 februari.

Det innebär att Shorts-skapare nu får ytterligare ett sätt att tjäna pengar på sitt innehåll. Dessutom skruvar Youtube i kraven som man måste leva upp till innan man har chans att börja ta del av annonspengarna. Utöver grundkravet att ha minst 1000 prenumeranter på Youtube så måste man antingen ha minst 4000 tittade timmar på sitt vanliga Youtube-innehåll eller 10 miljoner Shorts-visningar senaste 90 dagarna.

Och hur intäktsfördelningen mellan Youtube och skaparen ser ut är… komplicerat.

Den grundfördelning som Youtube gick ut med när de började prata om annonsintäktsdelandet gäller fortfarande: 55 procent till Youtube och 45 procent till innehållsskaparen. Men innan man når når fram till den rätt enkla formeln så är det matematisk kvantfysikekvation som gäller. Youtube kommer först att dra av pengar som ska täcka Youtubes licenskostnader för musiken på plattformen. Den som är sugen exakt hur räkneövningen går till kan gå in i artikeln här under.

YouTube will begin sharing ad revenue with Shorts creators on February 1st

Starting today, YouTube is rolling out a new Partner Program agreement ahead of February 1st, when creators can begin earning ad share revenue on their Shorts views.

Netflix börjar visa träningspass från Nike

Netflix hade ett milt sagt kämpigt 2022. Förutom det allmänt risiga läget som alla drabbades av så kände Netflix allt mer av konkurrensen från de många nya strömningstjänster som ploppat upp senaste två åren. Det har gjort att Netflix alltmer har börjat se sig om efter nya intäktskällor – som spel. Nu ger sig Netflix in i ännu ett nytt område: träningsprogram.

Det handlar om ett samarbete med Nike, där Netflix kommer att erbjuda 30 timmar träningsprogram. Dessutom på ”flera språk”. Oklart om det innebär att 30 timmar är mängden övningar för ett och samma språk eller om det är totalt. Misstänker att det handlar om det förstnämnda.

Oavsett: träning kommer nu alltså till Netflix. Avsnitten släpps i två omgångar. De första släpptes precis i slutet av förra året medan resten kommer ”nån gång 2023”.

Precis som artikeln konstaterar så lär Apples Fitness+ vara en stor inspirationskälla, med tanke på att just Apple strömningstjänst TV+ är en av konkurrenterna till Netflix. Men jag tror också att Netflix, precis som Apple, tänker att träningssamarbetet ska kunna mynna ut i mer än bara videoinnehåll.

Jag tänker att Netflix har funderingar på direktsänt innehåll med sociala inslag eller kanske till och med spelmässiga kopplingar. Och förstås diverse samarbeten med träningsprofiler.

Netflix will start streaming Nike Training Club classes next week

Starting December 30th, Netflix subscribers on all plans will be able to stream 30 hours’ worth of fitness content from Nike Training Club. A second batch of episodes is slated for 2023.

Apple lanserar tjänst med AI-uppläsare för ljudböcker

2022 kom allt mer att handla om hur AI kan skapa – eller åtminstone hjälpa till – att skapa innehåll ju längre året led. Här kommer ännu ett initiativ: Apple lanserar en ny tjänst med AI-uppläsare av ljudböcker.

Tanken är alltså att det ska bli enklare och billigare för framförallt mindre förlag – och kanske rentav författare utan förlag – att paketera sina böcker i ljudformat. Istället för att betala en människa för att läsa upp en text så kan man låta en algoritm göra det jobbet. Med röster som ska vara ”baserade på verkliga röster”.

Och det här känns absolut som ett område som kommer att sprida sig till betydligt fler tjänster (ja, eller kanske redan finns). Ännu ett jobb som kommer att konkurreras ut av maskiner? Mja, som i de flesta fall så kommer det nog handla om både-och snarare än antingen-eller.

How Apple Books Is Bringing Narration to Indie Authors’ Books

Apple has introduced digital narration technology for Ebooks available in the Apple Books store. The company has launched AI-enabled voice assistants that will read books for users. The feature is currently available for romance and fiction books only. Also, the feature is only available in English at present.

Amazon kan arbeta på en fristående app för direktsänd sport

Är det något som i princip alla stora strömningstjänster, utom kanske Netflix, verkar ha gemensamt är att de jagar rättigheter till sportsändningar. Direktsända sändningar dessutom. Nu ser det ut som att Amazon kan vara på väg att steppa upp sina ambitioner på det här området ytterligare.

Uppgifter pekar nu på att Amazon kan hålla på att ta fram en fristående app dedikerad just åt sportinnehåll. Något som inte alls känns särskilt osannolikt.

Amazon har redan några sändningsrättigheter under sitt bälte och lanserade nyligen ett eget, tja, Sportnytt. Eller annan lämplig sportjämförelse när det handlar om program som pratar OM sport.

Hur det går med det här är förstås för tidigt att säga, men det skulle kunna innebära att Amazon också överväger något som konkurrenterna har börjat titta på: att erbjuda ett specifikt Prime Video-abonnemang bara för den som vill få just sportinnehållet. Eller kanske snarare: att göra det som en tilläggstjänst till befintliga Prime-prenumerationen.

Amazon is working on a standalone app for sports content, new report claims | TechCrunch

Amazon is developing a standalone app for watching sports, according to a new report from The Information.

 

IoT – internet of things

Tesla startar Tesla Electric – blir elåterförsäljare

Ni vet Tesla? Elon Musks vad det just nu verkar sekundära T-bolag? De startar nu ett nytt och intressant initiativ: Tesla Electric. Tesla som elåterförsäljare. Ja, typ.

Vad det handlar om är att Teslas Powerwall-kunder – alltså de som har köpt Teslas ellagringslösning för hemmet – nu får mer funktionalitet i sitt hemmabatteri. Dels mer inbyggd smartness i och med att batteriet själv kan bestämma lämpliga tillfällen att ladda och dels att den automatiskt kan köpa och sälja el.

Det sistnämnda lyfts fram som ett sätt att potentiellt sätt – och åtminstone delvis – skydda Powerwall-ägare från snabba prissvängningar. Att den här tjänsten därför först lanseras i Texas är inte så konstigt. Förutom att Texas har den kanske mest avreglerade elmarknaden i USA så är delstaten dessutom den enda som inte är uppkopplad mot elnätet som täcker resten av landet.

Men det här är förstås också ett sätt som på sikt kanske kan göra lösningar som Powerwall till intäktskällor och inte bara besparingslösningar. Att man alltså, med Tesla som ”börs”, kan sälja sin överskottsel. Att den alltså står och drar in pengar helt på egen hand.

Det finns redan liknande initiativ, där människor kan sälja el antingen sinsemellan grannar i ett område eller till elbolag. Teslas lösning automatiserar alltså det här förfarandet.

Tesla launches ’Tesla Electric’ to become an electricity retailer

Tesla has launched ’Tesla Electric’ to become an electricity retailer through its Powerwall owners – starting with some markets in Texas.

Apple patenterar smartpenna som kan hämta färg och textur från fysiska föremål

Okej, det här är rätt coolt. Nytt patent från Apple. Patent på en ny version av Apples smartpenna. En version med en optisk sensor som ska göra det möjligt att välja färg och textur baserat på fysiska föremål.

Så ja. Photoshop-pipetten i 3D-printad, fysisk form, alltså. Fast istället för att hämta en färg från en digital bild så är det bara att samla in färgen från fysiska föremål.

Det kanske absolut coolaste – utan att jag fattar hur det går till – är att det också ska gå att kopiera ett föremåls textur den här vägen.

Och ja. Det handlar förstås om ett patent. Vi har ingen aning om när en ännu smartare Apple Pencil kan börja kopiera färg från fysiska föremål. Eller ens om det någonsin kommer en sådan produkt från Apple.

Men oavsett. Way cool.

https://www.yankodesign.com/2022/12/30/apple-patents-next-gen-apple-pencil-with-an-optical-sensor-that-can-pick-colors-and-textures-from-real-life/?1

Kategorier
Allmänt digitalt Ekonomi och finans Spaningar

Digitala spaningar vecka 40 2021 – del 4

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

 

Ekonomi och finans

SpaceX nu världens näst största startup med en värdering över 100 miljarder dollar

Elon Musks rymdföretag SpaceX tar ett jättekliv värderingsmässigt. Ny finansiering ska värdera bolaget till över 100 miljarder dollar, upp från 74 miljarder som var senaste siffran. Det i sin tur gör att SpaceX hoppar förbi betalplattformen Stripe igen, efter att Stripe gick om SpaceX tidigare i år.

Visst. Nu är det alltid lite svårt att vara säker på värderingar för bolag som inte finns på börsen, men med tanke på hur het rymden är just nu så är det inte alls omöjligt. Till och med rätt troligt.

Elon Musk’s SpaceX Reportedly Lands $100 Billion Valuation In Private Investor Transactions

The valuation marks a 33% increase from the space exploration company’s last funding round in February.

Irland går med på att höja sin företagsskatt (vilket kommer påverka de stora techbolagen)

Ett rätt historisk händelse: Irland går med på att höja sin företagsskatt från 12,5 till 15 %.

Ja, nu är själva höjningen i sig inte det historiska, utan att det här är del av det som kan bli den största förändringen av internationell skattelagstiftning på ett århundrade. Nära nog alla länder (undantaget fyra) har sagt sig gå med på ett intiativ att ha en minimiskatt för företag på just 15 %. Lågskattelandet Irland var ett av de sista länderna att gå med, efter rätt hård påtryckning framförallt från USA.

Vad innebär då det här? Ja, krasst talat att Irland blir lite mindre intressant som skattehemvist för företag, förstås. Irland kan fortfarande välja att ha en lägre skatt än många andra, men skillnaden blir nu mindre.

Det i sin tur innebär att de företag som har sina huvudkontor på Irland direkt (ja, eller 2023 om allt går igenom) kommer att få betala mer i skatt. Här hittar vi nära nog alla de stora amerikanska techjättarna. Och med tanke på hur hysteriskt mycket pengar de drar in så pratar vi om rätt mycket mer pengar.

Ja, på pappret, åtminstone. Kreativ bokföring kommer ju fortfarande vara en grej – kanske än mer efter skattehöjningen. Men det kan också innebära att techbolagen kommer att välja andra europeiska länder som hemvist för sina verksamheter. Mindre skatteskillnader och erbjudande om andra förmåner kan göra att befintliga huvudkontor börjar flytta på sig.

Att se vad det här kommer att innebära i praktiken.

https://www.wsj.com/articles/ireland-signs-onto-global-deal-seeking-to-curb-tax-avoidance-11633629646

Apple tjänar mer pengar på spel än Microsoft, Nintendo, Activision Blizzard och Sony – tillsammans

Hur mycket tjänar Apple på spel? Och då menar jag inte prenumerationer på Apples egen speltjänst Arcade, utan på mobilspel? Det vet vi inte helt säkert, eftersom Apple inte bryter ut spel ur sina totala intäkter på tjänster eller hur fördelningen för Appstore-inkomsterna ser ut. Men Wall Street Journal har tittat på finansiella rapporter och gjort egna uppskattningar och kommit fram till att det är en hel del.

Faktum är att Apple, enligt WSJ, gjorde 8,5 miljarder dollar i vinst på iPhone-spel under 2019. Det i sin tur var 2 miljarder dollar mer än vad Microsoft, Nintendo, Activision Blizzard och Sony gjorde i vinst samma år – tillsammans.

Apple själva säger förstås att det inte alls stämmer och att WSJ framförallt baserat sina beräkningar på felaktiga marginaler för Apples spelintäkter. Men jag misstänker att siffran inte är allt för långt ifrån verkligheten. Kanske till och med i underkant.

Vi kan också anta att intäkterna förra året inte minskade. Ja, eller vi vet att de inte gjorde det med tanke på hur mycket Apples tjänstesegment ökade 2020 jämfört med 2019. Appstore står för en väldigt stor del av Apples tjänsteintäkter och spel står i sin tur för en majoritet av alla pengar som kommer in via Appstore.

Det gör att vi nog kan anta att Apple kommer att göra över 10 miljarder dollar i vinst på sina spel i år – om de inte gjorde det redan förra året. Som jämförelse så gjorde världens största spelföretag, kinesiska WeChat-ägaren Tencent, en vinst på ungefär 15 miljarder dollar 2019. Och det är för alla verksamhetsgrenar, inte bara spel.

https://www.wsj.com/articles/apple-doesnt-make-videogames-but-its-the-hottest-player-in-gaming-11633147211

Rent the Runway har ansökt om börsnotering

Ännu en techstartup på väg mot börsen. Den här gången Rent the Runway. Företaget som erbjuder ungefär vad de heter: möjlighet att prenumera på designkläder. Ja, prenumerera för att hyra designkläder. Från början framförallt för att göra det möjligt för prenumeranter att fixa lite roliga outfits till festliga tillfällen – outfits som de annars inte skulle ha råd med. I samband med sin börsansökan så trycker Rent the Runway dessutom på hela hållbarhetsaspekten av att hyra istället för att köpa kläder man bara använder några få gånger.

En börsansökan innebär förstås en chans för allmänheten att få insyn i hur det går för företaget. Och i Rent the Runway-fallet så kan vi konstatera att 2020 var… ett riktigt bedrövligt år. Förstås. Behovet av designeroutfits dammade i backen när folk satt hemma. Det gjorde att medlemstalet tokrasade – från 148 000 2019 till 95 000 2020. Förlusten ökade också, vilket gjorde att de röda siffrorna 2020 slutade på runt 80 miljoner.

Nu när världen börjar öppna upp igen så har medlemmar börjat komma tillbaka (ja, eller om det är nya). Men oavsett måste jag säga att det var färre prenumeranter än vad jag trodde de skulle ha.

Det kommer bli intressant att följa hur det kommer att gå för Rent the Runway framöver. Jag gillar verkligen idéen, men de är ju inte ensamma om den om vi säger så. Känns väldigt mycket om en uppköpskandidat, även efter börsnoteringen. Alternativt att det blir en techleverantör som säljer själva uthyrningslösningen till andra.

Men hej. Jag kan ha fel. Rent the Runway kanske drar iväg som bara den.

No Title

No Description

PayPal börjar erbjuda cashback via Honey

En trend som har blivit allt tydligare senaste åren är hur betalplattformar vill ha en allt större del av shoppingkakan. Eller rättare sagt: komma in betydligt tidigare i köpresan. Allra helst redan i början. Att betalplattformen inte bara blir det tråkiga sista steget utan även stället där man upptäcker det man vill köpa. Ett sätt att sluta cirkeln och driva trafik till tjänster genom hela kedjan. Nu är det dags för PayPal att ta ännu ett steg här: de börjar erbjuda cashback via Honey.

Honey var den erbjudandeupptäckarplattform som PayPal la vantarna på och har börjat integrera allt mer i sin huvudtjänst. Ett sätt att låta PayPal-kunder upptäcka rabatter och erbjudanden. Och nu vill PayPal alltså göra Honey till en ännu mer destination genom att låta kunder få pengar tillbaka på sina köp. Den som kopplar ihop sitt Honey-konto med PayPal-kontot kan lösa in Honey-poäng till pengar.

Precis det här kommer vi att få se mer och mer av. Inte så att cashback är ett nytt fenomen i sig, eller ens att en betalplattform erbjuder det, men det vi nu ser är hur nya spelare allt mer aggressivt kopplar på det här inte bara som ett sätt att få kunder att välja en specifik tjänst eller betallösning utan för att suga in kunder i ett större ekosystem med ännu större potential att sälja på kunderna fler tjänster.

PayPal’s Honey Begins Offering Cash Back

PayPal’s coupon service Honey is now offering cash back, giving U.S. customers another way to redeem Honey Gold points while online shopping.

 

Övrigt

10 år sedan Steve Jobs gick bort

Idag är det på dagen 10 år sedan Steve Jobs somnade in för sista gången. 35 år efter det att Jobs och Steve Wozniak startade sitt gemensamma bolag. Steve Jobs, visionären och säljaren, Steve Wozniak, ingenjören. Den historien har berättats många gånger vid det här laget. Hur Apple snodde grunden till sitt världsomdanande operativsystem från Xerox, hur Apple la en ny ribba för hur datorreklam kan se ut, hur Jobs tvingades bort från bolaget som han skapade och hans triumferande återkomst som den som räddade Apple från ruinens brant.

Men Steve Jobs skapelse lever förstås vidare, även om ingen av ursprungs-Stevearna är kvar. Och bolaget är numer som bekant större än någonsin. Under kvartalsrapporter i år har Apple redovisat att de har sålt fler Macar än något kvartal tidigare – 45 år efter Apple I. Och en stor anledning till det stavas Tim Cook. Inte bara för att Apple har fullständigt exploderat under hans tid som VD, utan också för att han var en viktig kraft bakom kulisserna även dessförinnan. Som en av dem som förvandlade Apple till den vinstmaskin den är idag, men effektiviseringar i tillverknings- och logistikkedjan.

Men ställd mot Jobs så har Cook förstås inte den minsta chans. Lite orättvist.

Jag vet inte hur många gånger jag har läst om att Apple förlorade sin innovationskraft när Jobs dog. Hur Apple då förvandlades från en banbrytande rebell till en själlös megakorporation. Till viss del stämmer det förstås. Apple hade aldrig blivit vad de är idag utan Steve Jobs vision och ambition.

Men även hans reality distortion field som hypnotiserade såväl anställda som kunder var en viktig komponent Där Jobs kanske främsta trick var att sälja in bilden av Apple som det stora innovationsbolaget när Apples absolut största styrka alltid har handlat om att kopiera. Kopiera nya tekniker som andra testat fram, konsumentförpacka dem i en medveten och genomarbetad stilistik från kartong till slutprodukt och göra en gränssnitt som bara fungerar. Visst. Låst, inte bara därför att det är Apple som har haft total kontroll över sitt ekosystem – utan också därför att priset för lättanvändbarheten är att du måste göra saker precis på Apples sätt.

Det här spillde också över på själva företaget. Där Apples sätt att göra saker var Steves sätt. Eller inget sätt. Det höll på att leda till att iPhonen hade kunnat bli en nischprodukt för Macboys. Att iPhonen alltså blev en jättesuccé trots Steve Jobs, inte tack vare.

Apple kritiseras nuförtiden då och då också för att ha ett väldigt o-Jobsigt utbud. Att Apples produktportfölj spretar allt för mycket. Men även där skulle jag säga att Apples hårdvarulinje nu är väldigt mycket Jobs. Visst, det finns inte bara en produkt inom varje segment – det finns mer att välja på. Det i sin tur beror på att vi använder våra prylar till allt fler ändamål. Ändamål som inte fanns när Steve Jobs levde.

Och framförallt har det lett till att Apples produkter idag visserligen fortfarande är dyrare än de flesta konkurrenters men spannet gör att de är tillgängliga för fler – utan att för den delen göra avkall på kvalitet och användbarhet.

Som Steve Jobs konstaterade 2007: ”Our goal is to make the best personal computers in the world and to make products we are proud to sell and would recommend to our family and friends. And we wanna do that at the lowest prices we can, but I have to tell you, there’s some stuff in our industry that we wouldn’t be proud to ship. That we wouldn’t be proud to recommend to our family and friends. And we can’t do it. We just can’t ship junk”.

Jag är rätt övertygad om att Steve Jobs hade varit stolt över såväl Apple som Apples produkter idag.

Steve Jobs Died 10 Years Ago. His Ideas About the Future Endure.

Apple co-founder and CEO Steve Jobs died 10 years ago. Today, we have an even greater sense of how deeply he impacted the tech industry.

Tesla flyttar sitt huvudkontor till Texas (och det är intressant med tanke på upprördheten mot Facebook)

Tesla flyttar sitt huvudkontor. Från Kalifornien till Texas. Inte jättenytt, har varit på gång ett tag att det skulle ske. Så varför lyfter jag något som ointressant som en formell omorganisering av ett företags huvudkontor? På grund av det som senaste veckorna (och längre än så) har drabbat Facebook.

Elon Musk har varit sur på Kalifornien gällande coronareglerna som han kallade ”fascistiska” (krasst talat för att Tesla inte fick återöppna sin fabrik i delstaten när de ville). Ett argument från Tesla är dessutom att det blir allt svårare att få den personal behövs i Kalifornien eftersom bostadspriserna har dragit iväg runt techhubbarna, men lika mycket därför att Musk därmed kan sänka skatten – både sin egen och Teslas.

Så företagsekonomiskt alltså helt logiskt. Men så har vi några andra faktorer.

Kalifornien är ironiskt nog kanske den delstat som har gått längst i kampen mot fossilbränslen i USA och istället styrt mot andra tekniker. Som eldrift för bilar. Texas å sin sida kämpar som bekant för det precis omvända – och fortsätter döda planeten i oförminskat tempo. Och har senaste året infört lagar som gör det svårare för framförallt minoriteter att rösta. Och har framförallt infört USA:s mest långtgående antiabortlagstiftning. Allt det ger Tesla och Elon Musk nu alltså ett symboliskt tummen upp till.

Men alla de här sakerna struntar Elon Musk i. Vinsten går före. Även på bekostnad av användarnas säkerhet. Till och med planetens.

Känns det igen?

Visst haltar jämförelsen. Tesla är (precis som LinkedIn – eller hur?) inte Facebook. De är ännu inte ett företag som lever med oss dag och natt. Men Elon Musk olika satsningar höjer ambitionerna inom allt fler områden och siktar nu bokstavligen talat mot stjärnorna. Och i slutet av dagen är företagsledarna Mark Zuckerberg och Elon Musk inte särskilt olika.

No Title

No Description

Google gör tvåstegsverifiering till standardinloggningsteknik

Väldigt bra initiativ av Google. Tvåstegsverifiering, alltså att det krävs ett extra steg utöver ett lösenord, blir nu standard för Google-konton. Ja, inte här och nu, men planen är att alla konton framöver ska få tvåstegsverifiering som standardläge.

Och krasst talat så håller lösenordet på riktigt på att dansa ut till vänster. Och om du inte har aktiverat tvåstegsverifiering åtminstone för alla dina viktiga konton – gör det nu.

Google is about to turn on two-factor authentication by default for millions of users

For cybersecurity awareness month, Google is pointing out features that already exist, even if not enough people use them. It’s going to opt-in millions of people to two-factor authentication soon and recommends configuring Inactive Account Manager ASAP.

Microsoft tar ett hyfsat stort steg mot Right to Repair

I veckan tog Microsoft ett litet stort steg mot Right to Repair-intiativet. Microsoft har gått med på att ta in en utomstående konsult som ska ”utforska de miljö- och samhällsmässiga fördelarna genom att göra det enklare att reparera företagets produkter genom att mer öppet tillhandahålla verktyg, delar och reparationsinstruktioner”. Ett krav som ett antal Microsoft-aktieägaraktivister har ställt.

Right to Repair-rörelsen handlar om precis de här sakerna: att det ska bli enklare och billigare att reparera prylar man köper. Och att företagen som säljer dem ska ta ett större och mer långtgående ansvar. Nu betyder det här som synes inte att Microsoft går med på att steppa upp kring alla de här sakerna, utan att företaget just ska utreda hur de skulle kunna göra. Lite Right to Repair-washande, om man vill vara elak.

Men Microsoft lär vara genuina i sin ambition. Det är trots allt väldigt inne att kunna visa hur man som hårdvarutillverkare kan minska slitaget på planeten. Men en förmodligen ännu starkare drivkraft bakom det här är att Right to Repair allt mer blir formella lagkrav, inte minst i EU. Microsoft börjar alltså göra sig redo för det som de kommer att tvingas till, vare sig de vill eller inte.

Microsoft Is the First Big Company to Commit to Right to Repair

The company will hire an independent consultant to study the ways increasing access to the parts and information could cut down on electronic waste.

Domstol slår fast att Cloudflare inte behöver stänga av sajter som bryter mot copyright

Ett intressant och potentiellt väldigt viktigt beslut. En domstol i USA har konstaterat att Cloudflare inte behöver stänga av sajter som bryter mot copyrightregler.

Så varför tycker jag att det här är så intressant?

Cloudflare har två huvudtjänster: den ena är tänkt att göra internet säkrare (som att skydda sajter mot överbelastningsattacker) och den andra ska göra internet snabbare. Den sistnämnda är en så kallad CDN-tjänst som gör att sajter kan lägga kopior av exempelvis bilder och videos hos Cloudflare. Det gör att sajten som innehållet egentligen ligger på kan laddas in snabbare.

2018 stämde en bröllopsklänningssajt så Cloudflare. Bröllopsklänningsföretaget i fråga hade drabbat av att andra företag kopierade deras designer och sålde dem som sina egna. Piratkopior, alltså. Piratsajterna använde Cloudflares tjänster och de som stämde Cloudflare krävde att Cloudflare skulle stänga av piratsajterna eftersom de sajterna begick brott. Cloudflare möjliggjorde alltså brottslighet.

Eller, det gjorde Cloudflare alltså inte alls. Enligt domaren i målet.

Vi har sett hur bland annat internetoperatörer har tvingats att blockera sajter som innehåller brottsligt innehåll. Allt från barnporr till piratad film och musik. Men nu är det alltså en annan slags mellanhand som stod i fokus. Och domaren konstaterade att nej, Cloudflare bidrar inte till den piratverksamhet som finns på sajterna som använder Cloudflares tjänster.

Vi kan anta att sista ordet inte är sagt och att det snarast kommer bli så att upphovsrättsindustrin och andra drabbade kommer försöka komma åt brottslig verksamhet via den här typen av internettjänster som fortfarande är rätt osynlig och obskyr för de flesta internetanvändare.

Cloudflare doesn’t have to cut off copyright-infringing websites, judge rules

Judge rules content-delivery service doesn’t ”contribute” to copyright infringement.

Kategorier
Detaljhandel/e-handel Sociala medier Sök/SEO Spaningar

Digitala spaningar vecka 27 2019

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i sammanställningen

 

Sociala medier

Facebook, Instagram och WhatsApp

Instagram släpper gruppchattsdekal

Ny dekal i Instagram Stories: gruppchatt. En dekal som gör det möjligt för den som tittar på en story att trycka på etiketten och be om att få tillgång till en gruppchatt kopplad till storyn. Om man så vill: popup-gruppchattar.

Instagram’s new chat sticker lets friends ask to get in on the conversation directly in Stories | TechCrunch

Instagram has a new sticker type rolling out today that lets friends and followers instantly tap to start conversations from within Stories. The new

Övrigt sociala medier

Girlboss – nytt yrkesnätverk för kvinnor

LinkedIn är som bekant smärtsamt tråkigt (tydligen, så ni vet det). Girlboss är senaste tjänsten som tänker ändra på det. Eller åtminstone hur man ser på en CV-tjänst av den här typen. 

Girlboss är, som nästan hörs, bara för kvinnor. Dessutom bara släppt i USA, så jag har dubbelt svårt att kolla på hur den ser ut. Men kvinnligt nätverk i all ära, det jag tycker är mest intressant med det jag kan läsa och titta mig till är en ny syn på CV:t i sig. Ett tjänst som utgår från det vi är vana från andra sociala medier för att presentera sina kunskaper och erfarenheter och inte som LinkedIn: att ta det klassiska pappers-cv:t och traditionella sätt att (text)söka på kompetenser och försöka bygga digitala tjänster som emulerar pappers- och offlinesättet att jobba med rekrytering. Dessutom lite nyhetsflöde och chattfunktionalitet ovanpå det.

Nu är Girlboss förstås inte först med att försöka sig på något annat – men det är fascinerande hur låst LinkedIn fortfarande är vid 1900-talets sätt att presentera sitt yrkesliv och yrkeskunnande. Och att alla dessutom ska göra det på i princip exakt samma sätt. (Även här finns förstås undantag, även bland rekryterare, men som norm.)

Och nu pratar vi dessutom till största del om oss som har växt upp med pappers-cv:t. Yngre finns i ännu mindre utsträckning på just LinkedIn och här är pappers-cv:t ett ännu mer främmande koncept. Om man har någon relation till det överhuvudtaget. Vi pratar alltså om generationer som är vana att det mesta går att anpassa på det sätt som passar en bäst. Lär även gälla hur man vill framställa sig själv för framtida arbets- och uppdragsgivare.

Jag skrev en text om just det här i samband med LinkedIns femtonårsjubileum.

Girlboss launches its first-ever social network, a ’LinkedIn’ for women

In a bid to give women a better professional platform, Girlboss has launched the company’s first-ever, free social networking site.

Wikipedia-medgrundaren uppmanar till strejk mot sociala medier

Hur tänkte du fira 4 juli i år? Vad sägs om en Digital Independence Day? Det är vad Wikipedia-medgrundaren Larry Sanger hoppas på. Mer specifikt: en sociala medier-strejk. Alltså en bojkott av sociala medier under två dagar.

I samband med strejkinitiativet lanserade Sanger även en Declaration of Digital Indepencence. Ett decentraliserat socialt nätverk som ska ersätta dem vi (nästan uteslutande) använder idag. För Sanger är arg på techjättarna. För att de har förstört det fria och öppna internet som fanns vid internets födelse.

”Ett fritt och öppet internet” är en populär go to-fras så fort någon vill reglera internettjänster. Ja, eller egentligen så fort något händer man inte tycker om. Problemet är bara att definitionen beror på vem som yttrar frasen. I samband med diskussionen kring EU:s upphovsrättsdirektiv hette det ofta att det var slutet på ett fritt och öppet internet – med i Sangers värld är precis det vi har idag redan ett förstört internet.

Ett annat problem med synen på ett fritt och öppet internet är att man ofta glömmer att även om internet aldrig varit så ofritt som idag så har det heller aldrig erbjudit lika stora möjligheter. Ett betydligt mer demokratiserat internet än på nittiotalet, när internetnärvaro – att göra sin röst hörd – var ett fåtal förunnat.

Men om du inte håller med om det kan du skriva under Sangers upprop. Och bojkotta alla sociala medier 4 och 5 juli. Och driva på det som Sanger ser framför sig: sociala nätverk som kombinerar nittiotalets decentralisering med nutidens tekniska möjligheter.

Proposing a ’Declaration of Digital Independence’

Opinion: Larry Sanger, the cofounder of Wikipedia and chief information officer of Everipedia, suggests how to spark a decentralized social media movement.

4 och 5 juli – sociala medier-strejkar du?

Som jag skrev om häromdagen har Wikipedia-medgrundaren Larry Sanger dragit igång ett upprop för en ny ordning online: en Declaration of Digital Independence. Mer specifikt ett oberoende från techjättarnas hårda grepp som enligt Sanger gjort att vi inte längre har ett fritt och öppet internet som för två årtionden sedan (och ja, det är samma internetnostalgikramande som många andra också gör sig skyldiga till och ja, frasen ”fritt och öppet internet” börjar tappa mer och mer i betydelse i takt med att begreppet får allt mer olika tolkningar).

Som del i sin oberoendeförklaring har Sanger också uppmuntrat internetanvändare världen över att bojkotta sociala medier i dagarna två. Idag och i morgon. För att visa vad som händer när vi vänder techjättarna ryggen.

Vilket för oss över till gårdagens jätte-Facebook-haveri. Ja, eller ännu ett jätte-Facebook-haveri (det blir ju oftast så när Facebook har haverier eftersom så många drabbas). Nästan som att Facebook självmant drog ur sladden som ett inlägg i diskussionen: ”japp, nu slapp ni oss – how you like me now?”

(Det som däremot hade varit intressant är att OM hela världen hade låtit bli att använda sociala medier – vad hade hänt världens strömförbrukning? Och förstås: vad hade vi gjort istället?)

Wikipedia Co-Founder Calls for Social Media Strike July 4 – 5

A co-founder of Wikipedia, the online encyclopedia, is urging people to stop using social media for up to 48 hours on July 4 -5 in order to convince social media companies to let users have the final say on how their personal data is used.

CIA låg inte bakom det stora Facebook-haveriet (eller?)

Ha! Well played, CIA. Well played.

Tweet från CIA där de skriver att de inte ligger bakom ett stort Facebook-haveri

 

Sök/SEO

Google lanserar Place topics – automatiskt genrerade taggar i My business

Ännu ett tillägg till My business: taggar. Användargenererade, automatiska taggar. Eller Place topics, som Google kallar dem.

Google dammsuger helt enkelt recensioner av en plats, skrivna av användarna, och bryter på bästa ordmolnvis upp dem i taggar så länge som platsen har ”tillräckligt många kvalitativa recensioner” (</valfri tolkning/>. Dessa kan sedan användas av andra användare för att få en snabb överblick över vad en verksamhet har som huvudsysslor.

Som synes i artikeln är väl funktionen inte helt i mål än, men med tanke på att det här är de första stapplande stegen så lär det förbättras över tid. Dessutom misstänker jag, likt mer och mer My business-innehåll, att det på sikt kommer flytta ut helt eller delvis från en underflik i My business-rutan till att bli en mer integrerad del av det vanliga sökresultatet.

Ännu en cirkel som är på väg att slutas, alltså. Nyckelord blir relevanta för sökbarheten igen. Fast den här gången är det inte den som äger sidan som kan välja dem.

Google Launches Place Topics For Local Listings

Google has launched what they are calling place topics. Place topics use data based on reviews to provide concise information on what customers highlight about your business. In short, it summarizes the reviews left by your customers into tags.

 

Detaljhandel/e-handel

Amazon fyller 25 år

Ännu ett födelsedagsfirande: Amazon fyller kvartsekel. Idag är det 25 år sedan Amazon såg dagens ljus. 25 år av marknadsövertagande och allehanda fun facts (som att pilen i loggan ska betyda att Amazon har alltallt från A-Z och att Jeff Bezos valde att starta företaget i ett garage för att det är så techföretag ska starta – storytelling från dag ett alltså).

Ironiskt nog ses Amazon alltjämt som den nyskapare alla försöker efterlikna på e-handelssidan – när Amazon vid det här laget om man så vill är det gamla sättet att tänka e-handel. Ett barn av 1900-talet. För under de 25 åren, i praktiken hela internets livslängd, har massor förstås hänt. En av dem är att e-handelssajter har blivit som de fysiska butikerna – existentialistångest när möjliga kanaler att handla i har exploderat och säljtrattar börjar spela ut sin roll.

Men Amazon har även sina egna problem. Andra börjar komma ikapp och få koll på benföringen – aktörer som dessutom är starka där Amazon alltjämt är svaga: det fysiska rummet. Samtidigt flyttar sig Amazon också allt längre bort från just e-handeln. Åtminstone vad gäller direkt kontakt med slutkunderna vid köpet. Istället satsar Amazon allt mer på infrastruktur online och offline för att låta andra bygga tjänster och verksamheter ovanpå detta.

Men med det sagt går det inte överskatta den roll som Amazon har haft här i väst (fun fact: lagom till sitt 25-årsfirande löpte Amazons 1-click-patent ut, bara en sån sak). Och fortfarande har: som förebild och mentalt e-handelsspöka.

Vad händer härnäst? Hur ser nästa 25 år ut? Finns ens Amazon (Bezos själv har ju konstaterat att Amazon kommer bli obsoleta och försvinna – nån gång.) Håller de i så fall överhuvudtaget på med konsumenthandel eller är det molntjänster och logistiknätverk för hela slanten?

Bara framtiden kan utvisa. Men just idag: stort grattis Jeff och Amazon! 🎂🎉🥳

https://insideretail.asia/2019/07/05/amazon-is-turning-25-heres-a-look-back-at-how-it-changed-the-world/

Zalando och Postnord testar paketutlämning via privatpersoner

Ett rätt roligt initiativ: I Danmark genomför Zalando just nu ett test tillsammans med Postnord som går ut på att göra privatpersoner till postombud.

Tanken är helt enkelt att människor som tillbringar mycket tid hemma, som pensionärer eller föräldralediga, ska kunna ta emot paket och sedan lämna ut dem till slutmottagarna. Ett mellanting mellan postombud och paketfack i trappuppgången och som till skillnad mot hemleverans inte kräver att man är hemma och tar emot paketet. Kräver dessutom mindre ingrepp i en fastighet än just ett paketskåp.

En intressant sak med digitaliseringen är att många cirklar börjar slutas. Det ska ha varit först i och med industrialiseringen som vi fick dagens tydliga uppdelning mellan arbetsplats och hem, familj kontra jobbkollegor (tidigare jobbade du med familjen hemma på gården, exempelvis). När den gränsen börjar suddas ut så har också många andra gränser börjat suddas ut. Och delningstrenden har gjort att gränsen mellan näringsidkare, anställd och slutkonsument nästan har försvunnit.

Postnords initiativ är lite tillbaka till vaktmästaren i trappuppgången. Tänker att andra affärsmöjligheter kommer följa på om en sån här grej skulle ta fart: möbler, hårdvara och mjukvara för pakethantering och paketutlämning för privatpersoner i lägenheter.

Bygger förstås på att man har förtroende på att den personen som ska hantera paketen kommer göra det på ett säkert, ansvarsfullt och försiktigt sätt. Men, tja, PostNord…

Snart kan du hämta ditt e-handelspaket – hos din pensionärsgranne

Postnord i samarbete med e-handelsjätte.

Walmart börjar sälja via WhatsApp i Mexiko

Ännu ett exempel på hur närvaro på de plattformar som kunderna gör allt annat i blir allt viktigare. Även för plattformar. Senaste draget från Walmart: man börjar erbjuda matleveranser via WhatsApp – åtminstone via Superama-butiker. Skicka din beställning via ett WhatsApp-meddelande till Walmart och få maten levererad till din adress från närmaste Superama-butik.

Man kan konstatera att det nog är en rätt manuell affär: en Reuters-reporter testade att skicka ben bild på en handskriven lapp och, jodå, det gick alldeles utmärkt.

Det här är ungefär precis det Facebook vill: chattshopping. Dessutom via det som tjänst som alltmer framstår som Facebooks viktigaste framöver. Framförallt för att fånga nästa miljard internetanvändare – och öka intäkterna på tillväxtmarknaderna.

Walmart in Mexico launches grocery orders via WhatsApp

Walmart’s Mexico unit has begun offering grocery delivery from its Superama stores via messaging service WhatsApp, the retailer said on Monday, in a new stab at attracting shoppers outside bricks-and-mortar supermarkets.

Walmarts satsning på självkörande leveranser kan bli en biljondollarverksamhet

Intressant läsning om Walmarts satsningar på självkörande leveranser. Mer specifikt för middle miles-leveranserna. Kort sagt från huvudlager till olika upphämtningsställen. Ställen där slutkunden själv hämtar eller där en annan leverantör eller ett annat leveransförfarande tar över gällande den sista milen, kilometern, metern och centimetern.

Det mest slående är förstås vilka summor vi potentiellt kan prata om, men det finns även några andra saker att reflektera över.

En av dem är ett av de största problemen med den delen av fraktandet inte handlar om kostnader i sig utom om kapacitetsbrist – det saknas helt enkelt förare. Just det här blir inom fler områden ett allt större problem: helt enkelt svårt att få fram varor. Flaskhalsar i hela kedjan – från den egna internlogistiken till bristande utlämningskapacitet (som att det inte finns ombud eller leveransskåp tillräckligt nära konsumenter). Lastbilsmatartransporter på raka vägar mellan två fasta punkter är dessutom betydligt enklare att automatisera än tråcklande på trånga stadsgator.

En annan väldigt intressant sak med hela den här satsningen är att det i så fall skulle betyda att Walmart tar ett rätt mycket större grepp om själva externlogistiken.

Tittar man på några av världens e-handelsjättar så finns det två hyfsat tydliga spår: Amazon och kinesiska JD.com gör nästan allt eller väldigt mycket själva, Walmart och Alibaba använder nästan uteslutande externa fraktföretag.

Om även Walmart nu skulle lägga såväl utveckling av teknik (med partners) och själva frakttjänsten under det egna paraplyet så skulle det förstås också kunna bli en produkt som kan säljas fristående. JD har till och med gått så långt som att det går att använda JD:s leveranstjänster utan att använda JD:s e-handelstjänster.

Framtiden får som vanligt utvisa vad som kommer hända här.

How Walmart Is Sparking a $1 Trillion Driverless Delivery Market

The mega-retailer is working with a Silicon Valley startup to develop robo-vans intended for B2B delivery.

Rent the Runway lanserar återlämningstjänst i Nordstrom-butiker

Jag brukar skriva om plattformiseringen som pågår runt omkring oss. Att finnas där kunderna är snarare än att förvänta sig att kunderna ska komma till dig. Eller åtminstone göra det möjligt för kunder att göra något samtidigt som de gör något annat – även om det inte är hos dig. Det gäller också offline.

Efter att ha haft återlämningsboxar inuti WeWork-lokaler börjar kläduthyrningstjänsten Rent the Runway nu också installera motsvarande lösningar i några av kedjan Nordstroms lokaler. Tanken är att det inom några månader ska gå att hämta sina Rent the Runway-paket hos Nordstrom.

Tydligen har WeWork-placeringarna lett till en 180-procentig ökning av returer som görs direkt av kunderna – alltså utan att något fraktföretag är inblandat. Ja, åtminstone något fraktföretag mellan slutkund och Rent the Runway. Nu kan man istället bulkhantera flera kunders returer, dessutom säkert delvis via samdistribution med just Nordstrom (plus förstås möjlighet för Rent the Runway att marknadsföra sina tjänster i fysisk butik).

En av Amazons största utmaningar är de skenande fraktkostnaderna – vilket är en stor anledning både till att man hanterar allt mer frakt själv och att man satsar allt mer offline. Drop off-platser.

Men om Rent the Runways satsning tillsammans med WeWork sannolikt rätt uteslutande handlar om bekvämlighet, med visst marknadsföringsincitament för WeWork, så är samarbetet med Nordstrom mer likt Amazons deal med Kroger: förutom att det kan spara fraktkostnader för Amazon/Rent the Runway så kan återlämningslösningen hjälpa till att driva trafik till Krogers/Nordstroms butiker (två kedjor som båda e-handelskrisar). I Kroger-fallet har det bevisligen varit så och Amazon-samarbetet är på väg att rullas ut till allt fler butiker.

Men det går också att hantera inom sitt eget ekosystem. Alibaba satsar på det i Kina och i USA har även Walmart sett att en ökad e-handel har gått att också konvertera till ökad trafik till de fysiska butikerna. Inte minst genom just olika typer av utlämningsboxar. Och om kunderna e-handlar och hämtar paketen själva, vad ska man då med den stora butiksytan till? Är man Walmart börjar man satsa på annat än handel. Som e-sporthallar.

Jag misstänker att vi kommer att se allt fler coworking-samlokaliseringar med olika typer av traditionella livsmedelskedjor. Arbetsplats, café, restaurang, gym, laddstation för cykel eller bil och möjlighet att ta med sig den färdigpackade matkassen när man går hem – varför inte?

Rent the Runway lands inside Nordstrom – RetailWire

Rent the Runway, the apparel rental subscription service, has installed four drop boxes at Nordstrom locations in Los Angeles. More are planned. Does the move to add Rent The Runway drop-off points inside Nordstrom represent a win-win for both companies?

McDonald’s lanserar lojalitetsprogram i Alibabas Ele.me-app

McDonald’s har flyttat in i ännu en plattform: Alibaba-ägda (mat)leveransföretaget Ele.mes app. Det innebär att McDonald’s kunder kan aktivera ett donkenlojalitetskort inuti Ele.me-appen för att tjäna poäng och ha möjlighet att få kickback på köp.

Visst. Vi pratar Kina här. Landet där allt du behöver göra bor i ett fåtal dominerande appar. Men här finns också en trend som vi börjar se allt mer här hos oss: betalappar och leveransappar blir allt mer hubbar för våra uppkopplade liv.

Betalning är skittråkigt och leverans något som bara måste till. Men det vi börjar se är att betalappar, inte minst Swish, börjar få egna identiteter och liv. Att betalapparna, och allt mer också distributionsapparna, blir platsen vi börjar på i takt med att mer funktionalitet (även social sådan) börjar byggas in. Uber är en av de plattformar som har kommit längst med att bygga in allt möjligt.

Vad vill jag ha sagt med det här? Att e-handel allt mer sker på plattformar som inte traditionellt sett är e-handelsplattformar.

McDonald’s China Links Loyalty Program to Ele.me App

McDonald’s fans in China can now earn loyalty points when they order a Big Mac or Filet-o-Fish through Ele.me, Alibaba Group’s on-demand delivery

VietJet lanserar e-handel – även för icke-flygkunder

Och mer digitalisering. Hur får man snurr på verksamheten som flygbolag i flygskamstider (ja, okej, i allmänna flygkristider – kanske mer beroende på andra faktorer)? Man kan starta e-handelsverksamhet. Och… en massa annat.

Vietnamesiska budgetflygbolaget VietJet är tänkt att aktivera kunddatan man sitter på i andra sammanhang. Eller som bolaget själva säger ”to serve not only air tickets but whatever they need”. Och det innebär inte bara konsumentvaror som kan e-handlas. I planerna finns också banktjänster, försäkringar och hotellbokningstjänster.

Så typ allt-i-allo-app, som tjänst.

Initialt kommer målgruppen vara de befintliga flygkunderna, men tanken är att tjänsterna ska öppnas för vem som helst längre fram.

Vilket flygbolag hos oss blir först att ta efter? Tänker Ryan Air. Jättebilliga produkter. Det enda som tillkommer är lite plustjänster. Som avgift för att välja leveranssätt. Och betala. Och paketmaterial. Och lagerhantering. Och kontakten med fraktbolag. Och fordon för leveransen. Och däck till fordonet som ska leverera.

https://insideretail.asia/2019/07/04/vietnam-budget-airline-vietjet-to-launch-e-commerce-business/

Apple lanserar Up Next Live – konserter i Apple-butiker

Hur får man kunder att komma till dina fysiska butiker – och på samma gång få dem intresserade av att köpa mer av dina produkter? Tja, exklusiva konserter är förstås ett sätt. Det tänker Apple satsa på i sommar. Up Next Live. Exklusiva och tänkta intima spelningar i nio Apple-butiker.

Up Next Live är Apples satsning på nya artister – i konsertformat. Apple Music Up Next är Apples plattform för att lyfta fram artister, och få dem bygga närmare relation med Apple Music. Det här är ännu ett steg mot samma sak – och få Apple Music att sticka ut i konkurrensen.

Apple Music tar Up Next Live till städer runtom i världen i sommar

Apple presenterade idag Up Next Live, en serie intima konserter med tidigare och aktuella Apple Music Up Next-artister med start den 9 juli.

 

Och när du ändå är här

Gillar du mina digitala spaningar? Så pass mycket att du till och med skulle kunna visa uppskattning genom att betala en slant? Tryck här för att se hur du gör

Kategorier
AI - Artificiell intelligens AR/VR Bekvämlighetsekonomin Detaljhandel/e-handel Digitala assistenter Digitalisering IoT - internet of things Mobilt Sociala medier Sök/SEO Spaningar Strömmade medier

Digitala spaningar vecka 3 2019

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått. (Det blev så mycket att det blev tre sammanställningar. Här hittar du del 2 och del 3.)

Sociala medier

Facebook, Instagram och WhatsApp

Facebook testar ännu en funktion för att locka tonåringar: LOL

Facebooks senaste försöka att locka tonårspubliken: LOL. (Verkar kanske ha problem med lolandet, dock, mer om det senare.) En meme-hub.

LOL testas just nu med 100 tonåringar som får tjänsten istället för Watch i Facebook-appen. Ungefär vad det låter som: ett nyhetsflöde för memes. Facebook lär ha insett att det här är något att satsa på med tanke på meme-kontonas framgångar i Instagram. Men det är förstås en sak att någon med fingret på pulsen hos målgruppen gör det och en annan när ett stort företag ska nå kidsen. Då kan det gå lite sådär.

Verkar också som att LOL som sagt funkar sådär. Verkar mest bero på att de memes som listas i många fall är gamla och därmed överspelade. Det känns ju i så fall mest som ett problem med urvalet och att man borde hitta bättre förmågor på jobbet. Facebook bekräftar testet, men om det blir del av huvudappen eller egen app återstår att se.

Ja, eller om det överhuvudtaget blir något, förstås. Intressant siffra i artikeln om Lasso, Facebooks kortvideoapp tänkt att ta upp konkurrensen på det här just nu väldigt heta området. Appen laddades bara ner 10 000 gånger de första tolv gångerna, vilket, med tanke på att vi pratar om Facebook här, måste ses som en jätteflopp. Att se om de lyckas få fart på den.

Facebook is secretly building LOL, a cringey teen meme hub | TechCrunch

How do you do, fellow kids? After Facebook Watch, Lasso and IGTV failed to become hits with teens, the company has been quietly developing another

Facebook gör det möjligt att dela evenemang till en story

Nästa drag från Facebook för att få oss att använda Facebook Stories ännu mer: test av funktion som gör det möjligt att dela evenemang till en story. De vänner som är intresserade av evenemanget kan sedan klicka sig vidare till evenemangets sida. Men vi kan väl gissa att, likt stories i allmänhet, mer och er evenemangsstöd kommer flytta in direkt i stories. 

Facebook wants you to hype events in Stories

Facebook is testing a new feature that lets users share Facebook events directly in their Stories. It’s being tested in the U.S, Mexico, and Brazil.

Facebook släpper podcast som vänder sig till unga entreprenörer

Facebook fortsätter att allt mer bli ett innehållsföretag. Senaste initaitivet: en podcast har som tema ”att föra samma unga entreprenörer med erfarna ledare från affärsvärlden”. Den första säsongen kommer innehålla sju avsnitt som släpps varannan vecka.

Vi kan väl gissa att det här passar väl in i de LinkedIn-planer som Facebook har. Och det här pekar sannolikt också ut lite av ambitionerna de har på området. Passar också rätt väl in i Mark Zuckerbergs personliga utmaning för 2019: just att moderera och facilitera samtal kring det digitala i relation till samhället och våra liv.

På tal om det så kanske det här vore något även för LinkedIn (ja, eller så kanske det kommer. Lite av LinkedIns strategi verkar ju vara att göra det Facebook gör, fast lite senare.

Facebook launches new podcast that focuses on aspiring entrepreneurs, business leaders

The first episode of ”Three and a Half Degrees: the Power of Connection” features the founder of TOMS and the founders of Two Blind Brothers.

Facebook släpper Creator stickers

Ännu en Facebook-funktion för innehållsskapare: Creator stickers. Kan låsas upp genom att följa och engagera sig med sidor. 

Facebook investerar i lokalmedier

Häromdagen meddelade Google att man inlett samarbete med Automattic/Wordpress.com för att ta fram en publiceringsplattform specialbyggd för små lokalnyhetsredaktioner. Nu är det dags för Facebook att komma med (ännu ett) initiativ på samma tema. Man kommer att investera 300 miljoner dollar i lokalmedier under en treårsperiod. 

Likt som för Google finns det förstås affärsmässiga syften bakom initiativet (som möjlighet att få fler att skapa innehåll till och för Facebook och köpa annonser – eller ingå annonsnätverkssamarbeten). Men med tanke på att att lokalredaktioner slashas till vänster och höger så finns det säkerligen utrymme att bygga relationer på det här sättet. 

Facebook och Google har insett det som många (andra) medieföretag verkar ha glömt, eller missat, senaste åren: ju större våra världar blir genom de digitala plattformarna, desto mer börjar vi intressera oss för det lokala och avgränsade (online såväl som offline). 

Bra business, helt enkelt. 

Facebook promises $300 million to help local news

Facebook will invest $300 million into ”news programs, partnerships and content” that benefit local news organizations in the United States and Europe.

Facebook skärper reglerna kring politisk annonsering inför EU-valet

Så kommer Facebooks regler för politisk annonsering även hit till oss i EU. Lagom till Parlamentsvalet. Betyder i korta drag att man måste höra hemma i det land där man vill köpa/rikta annonser.

Exclusive – Facebook brings stricter ads rules to countries with big 2019 votes

Facebook Inc <FB.O> told Reuters on Tuesday that it would extend some of its political advertising rules and tools for curbing election interference to India, Nigeria, Ukraine and the European Union before significant votes in the next few months.

Tioårsutmaningen på Facebook – ett algoritmträningsinitiativ?

Är trenden att dela en bild på sig själv för tio år sedan och idag ett sätt för Facebook att kunna träna sin ansiktsalgoritm för att bättre förstå åldrande och bättre känna igen människor om man delar äldre bilder (och dessutom själv kunna identifiera hur gammal du eller andra i bilden är)? Självklart är det så säger artikeln. Jag kan bara hålla med. Det är klart det är så.

Artikeln invänder retoriskt att Facebook förmodligen redan sitter på den här datan i och med att de har följt oss genom åren och motargumenterar sedan att det blir mer effektiv, renodlad träning för ansiktsalgoritmen om vi eliminerar gissningselementet ur leken. Så är det ju också absolut. Som upplägg är det bättre träningsmaterial.

Men det här är alltså inget nytt. Facebook skannar igenom precis allt vi laddar upp. I vissa fall för att de måste på grund av lagkrav eller för att de inte orkar jiddra med varenda företagsjurist som kommer dragande med hot om stämning, i andra fall för att de självmant vill censurera och i sista fallet för att kunna använda allt vi laddar upp för att effektivisera och förbättra sin annonsering och sitt riktande genom att lära sig mer om oss.

Jag är övertygad om att Facebook också har åldersträning med som delmoment. Dels för att hitta oss i bilder och dels för att hela tiden träna ansiktsalgoritmen, och alla andra algoritmer, på stora mängder data.

Men hej. Det gör ju exempelvis Google varenda gång du laddar upp en bild till Google Photos (förmodligen varje gång du använder kameran i din Android-mobil och har människor i sökaren). Folk skriker sig inte hesa över det. 

Men även om man inte köper träningsvinkeln överhuvudtaget så har Facebook förstås en annan, betydligt mer konkret, baktanke med initiativet. Att få oss att dela personligt innehåll. För att de vet att just såna här grejer är engagemangsmumma. Därmed mer häng på plattformen, mer annonsvisningar etc. etc. Och det är dessutom, om man så vill, ett ägg. Vi gillar att delta i den här typen av ”alla ska med”-grejer. Känna gemenskap.

Kan de få oss att ladda upp en stor mängd bilder på kort kort tid för att sysselsätta sina algoritmer = bra bonus.

(EDIT: Facebook har sedan det här gått ut och sagt att utmaningen inte startades av dem. Även om de säkert är glada att det drog igång.)

Facebook’s ’10 Year Challenge’ Is Just a Harmless Meme-Right?

Opinion: The 2009 vs. 2019 profile picture trend may or may not have been a data collection ruse to train its facial recognition algorithm. But we can’t afford to blithely play along.

Ett ägg numer den mest delade Instagram-posten någonsin

Man måste gilla att en bild på ett ägg numer är den mest gillade Instagram-posten någonsin. Och man måste också gilla den förra troninnehavaren Kylie Jenners svar. 

Egg picture beats Kylie Jenner as most-liked Instagram post of all time

A picture of a plain little egg has poached the title of most-liked Instagram post from Kylie Jenner. The egg post officially passed Jenner’s 18 million likes on Sunday evening, and currently has just over 24.5 million likes.

WeChat

WeChat har nu över 1 miljard dagliga användare (plus intressant info från WeChats utvecklarkonferens)

Några av höjdpunkterna från den 4 (!) timmar långa dragningen av WeChats grundare Allen Zhang under WeChats utvecklarkonferens:

WeChat har numer en miljard DAGLIGA användare. Med tanke på att det totala antalet WeChat-användare senast skrevs till 1,08 miljarder betyder det att i princip alla som har ett WeChat-konto använder tjänsten varje dag. Det är… rätt imponerande siffror.

70 % av trafiken till innehåll kommer från Moments, alltså WeChats nyhetsflöde, medan resten kommer via push. WeChats Stories-funktion Time Capsule bygger, vad jag förstår, på att du postar till ditt nyhetsflöde snarare än att du hittar dem direkt. Vore intressant att se hur Stories/Time Capsule landar på den här plattformen. Om det blir samma storyfiering som här trendmässigt.

Zhang ser WeChat som ett ”verktyg” och att det är lämpligt att positionera WeChat som ett ”livsstilverktyg”. Svårt att inte se det här som ett svar på Bytedances framrusning. Mer specifikt den tid som läggs där (internet sannolikt viktigaste valuta). WeChat tänker säkert att de måste satsa på tjänster som håller kvar användarna mer, snarare än bara rationella tjänster eller för att hålla konktakt med och ta del av det vännerna delar. Kan också vara en hint till företagskonton: skapa innehåll och funktioner som får användare att lägga tid. Inte heller en slump att WeChat börjat satsa mer på kortvideo.

Zhang lyfter idén om att det ska gå att skicka meddelande till någon utan att känna till den personens namn så ska det gå att göra genom att använda ”ringarna på vattnet” och kontakta via andrahandskontakter. Ett potentiellt scenario: kontakta någon på ett företag. Vilket förstås för tankarna till att WeChat bygger upp ett eget LinkedIn. Blir inte mindre så när Zhang pratar om att Moments-postande handlar om att bygga ditt personliga varumärke.

750 miljoner människor använder Moments varje dag, funktionen används mer än 10 miljarder gånger per dag. Rätt… mycket.

Video rockar. Även här. WeChat tänker satsa ännu mer på att uppmana folk att spela in och dela video.

100 miljoner användare har ställt in så att bara de senaste tre dagarnas poster syns i Moments. Även här finns trender att man inte vill dela allt med hela världen (och att det finns kvar i all tid och evighet).

Och så förstås: ”WeChat’s goal is not to expand the number of users now, we have to think about providing services for existing users.” Med andra ord: Även WeChat känner att de har slagit i taket tillväxtmässigt. Då handlar det om att flytta fokus från användarsiffrorna till annat. Att säga att man vill satsa mer på de befintliga användarna är ett snyggt sätt att göra det. Vi ser samma utveckling hos oss (exempelvis hos Facebook och Apple): att bygga sin verksamhet på ständig tillväxt är inte en långsiktigt hållbar affärsmodell.

https://chinachannel.co/wechat-founder-allen-zhang-4-hour-presentation-full-notes/

LinkedIn

LinkedIn vill att vi ska hänga (ännu) mer på plattformen

Ni vet hur LinkedIn nuförtiden gör samma saker som Facebook – fast lite senare. Såg den här idag. När man har slut på notiser ska man förstås inte drabbas av en återvändsgränd. Istället finns det en hjälpsam länk tillbaka till nyhetsflödet. 

Kort sagt: ännu ett försök att få oss att betala ännu mer på LinkedIn. Fast inte i våra nationella valutor utan i den förmodligen viktigaste internetvalutan: tid. Häng mer på plattformen. Gör mer. 

Jag gillar att LinkedIn allt mer knuffar plattformen åt kunskaps- och gemenskapshållet. Alltså att det mer handlar om att dela med sig, ta kontakt med människor (finns exempelvis inte längre något om att man måste känna människorna man skapar kontakt med) och överhuvudtaget… hänga. 

Däremot är stödet för just, tja, innehållsskapare på plattformen jämfört med andra sociala plattformar i praktiken icke-existerande. De funktioner som finns och som man kan köpa sig till handlar fortfarande bara om rekrytering och socialt säljande (med ett stänk företagsegenmarknadsföring). Krattig statistik (VARFÖR är delningsstatistiken begravd tre meter ner?) 

Vore intressant hur LinkedIn exempelvis tagit sig an ett, i brist på bättre namn, influencerprogram. Kanske till och med möjlighet att kunna tjäna pengar på närvaron. 

LinkedIn börjar visa notiser om delningar

Woah. Vilken jävla LinkedIn-influencer jag är. Vilken MAKT jag har! Jag blir alldeles yr.

Klockan sju i morse la jag ett inlägg om ännu en LinkedIn-förändring (i notifieringsfunktionen), där jag bland annat beklagade mig över att tjänsten begraver information om att dina inlägg delas. Finns i inläggstatistiken, men du får ingen notis om att det har hänt.

Två och en halv timme senare ser jag det här bland notifieringarna. Damn it feels good to be a gangsta.

(Med andra ord: inte en dag för tidigt. Obegripligt att det har dröjt så här länge.)

Nu visas omdelningar i LinkedIn-appen

Min influencermakt fortsätter växa. Nu kom delningsnotifieringar även till appen. Men språkligt? Mja, jag vet inte…

Twitter

Twitter släpper labs-app

Vill du vara med och utveckla Twitter? There’s an app för det. Snart. 

De kommande veckorna kommer företaget släppa en betaapp där ”a select group of users” kommer att kunna få ta del av och testa nya funktioner, samt diskutera dessa med andra användare. 

Några av sakerna som testas: 

  • Färgmärkta svar (olika fäger på svar beroende på om de kommer från originaltweetaren, från dem du följer eller dem du inte följer) 
  • Algoritmisk sortering av svar (algoritmer, y’all) 

Skrotande av gilla-ikon och funktion för retweetande eller svar om tweeten kommer som svar på en annan tweet (den meningen är lika förvirrande på engelska…) VD:ns Jack Dorsey har droppat tankar om att gilla-funktionen ska bort för att istället uppmuntra till dialog, så inte särskilt förvånande att det testas. Den andra delen känns däremot lite mer förvånande, men det verkar mesta handla om renodling och kontextutalisering av gränssnittet (syns när de behövs). 

A first look at Twitter’s new beta app and its bid to remain ’valuable and relevant’ | TechCrunch

Twitter has made a name for itself, at its most basic level, as a platform that gives everyone who uses it a voice. But as it has grown, that unique

Bytedance

Bytedance släpper videochattappen Duoshan

Och där kom det som det har spekulerats om: Bytedance, företaget bakom kortvideoappraketen TikTok, släpper en egen chattapp: Duoshan. Ska vara en blandning mellan TikTok och Snapchat.

Positioneringsmässigt är TikTok tänkt för att följa kändisar medan Duoshan är för just privatchattande. Har förstås viktiga saker som effekter och filter för att snazza till sina meddelanden. Fokus är förstås på video. Meddelanden man skickar försvinner efter 72 timmar.

Som konstateras i artikeln delas TikTok-videos ofta i andra plattformar, förstås inte minst till vänner. Här börjar nu Bytedance bygga upp sitt eget ekosystem där TikTok är stället att hitta innehåll som sedan delas med vänner på Duoshan.

Rapporter har visat ungefär samma utveckling i Kina som här hemma: yngre generationer, framförallt dagens tonåringar, hänger allt mindre i sina föräldrars plattformar till förmån för andra. Har ironiskt nog delvis gett Kinas äldsta plattform, Tencent-ägda QQ, lite förnyad energi medan WeChat har börjat känna av tapp i tillbringad tid. Bytedance har snabbt kapat åt sig en stor del av den.

Med tanke på vilket fenomen TikTok är så har Duoshan stor potential att lyckas. Duoshan kan i sin tur också förlänga livslängden på TikTok – genom att tillhandahålla en app som inte är lika trendkänslig som TikTok.

https://techcrunch.com/2019/01/15/tiktok-challenges-wechat/

TikTok har 250 miljoner dagliga användare i Kina

Mer Bytedance-nyheter. Utöver att företaget idag släppt sin egen chattapp (Duoshan) så meddelar Bytedance att TikTok numer har 250 miljoner dagliga användare bara i Kina. Upp från 30 miljoner för ett år sedan. 

Senaste siffrorna har pratat om att TikTok globalt har 500 miljoner månadsanvändare. De flesta förstås i Kina, så det är en stor andel dagliga användare. Och förstås en imponerande ökning. 

Matthew Brennan on LinkedIn: #tiktok #bytedance #字节跳动 #抖音 #douyin | 36 comments

TikTok just announced they have 250 million DAILY active users in China as of Jan 2019. And as you can see from the chart a year ago China daily active users… | 36 comments on LinkedIn

Sök/SEO

Google Maps visar hastighetsbegränsningar och fartkameror

Nya funktioner i Google Maps: hastighetsbegränsningar och varning för fartkameror. 

Följer du vägbeskrivningar kan du också få veta hastigheten på vägen du åker på också du får varning om du närmar dig en fartkamera. 

Lär väl kanske inte finns överallt. Funktionen för fartkameror bygger dessutom på användarrapporter. 

Google Maps wants to help you avoid that speeding ticket

Google Maps users report seeing speed limit and speed trap warnings pop up in the navigation app.

DuckDuckGo byter till Apples kartor av integritetsskäl

Sökmotorn DuckDuckGo går över till Apples kartor via MapKit JS, tekniken för att just använda och bädda in Apple Maps. Anledningen är det som är DuckDuckGo:s signum: värna den personliga integriteten. Bland annat genom att inte spåra användare. 

Nu är DuckDuckGo… lite mindre än Google, så det här lär väl kanske inte skaka dagens internet i grundvalarna. Men det är ändå ett fall framåt för Apples kartor. 

Viktigare för andra företag, inte minst nu när Google har jackat upp sitt, är priset. 250 000 kartvisningar och 25 000 serveranrop kostnadsfritt varje dygn. Inte heller det lär väl få företag att automatiskt kasta ut eventuella Google Maps-integrationer, framförallt inte på Android-sidan, men det blir ändå intressant vilket utrymme Apples kartor kan komma att få utanför det egna ekosystemet. 

DuckDuckGo Taps Apple Maps to Power Private Search Results

We’re excited to announce that map and address-related searches on DuckDuckGo for mobile and desktop are now powered by Apple’s MapKit JS framework.

Detaljhandel/e-handel

Walmart börjar med e-sport för att locka folk till sina fysiska butiker

Och där börjar Walmart med e-sport.

Den fysiska butiken har, efter den totala dödförklaringen för några år sedan, börjat vakna upp igen. Mycket drivet av onlinehandeln – eller snarare av att onlinehandlarna har börjat skapa sig en fysisk närvaro och därmed hjälpt till att visa vägen framåt. Bland de saker som företag med fysiska butiker börjar få kläm på är hur an ska motivera människor att besöka en fysisk plats när stort utbud eller möjlighet att handla inte längre räcker som argument. En annan trend är den utveckling vi ser online: att vara där kunderna är. Cityläge vi passerar på vägen till jobbet snarare än en jätteschabraklåda ute på vischan.

Just dessa jätteköpcentrum har ännu större utmaningar vad gäller deras existens. Vi ser allt mer hur annat än butiker dyker upp där. Coworking-ytor, inte minst. Coworking-ytor som kan driva folk till butiker som ligger i samma komplex.

Walmart, som har haft jätteladan som sitt koncept, har också börjat få ordning på såväl e-handeln som att ge folk anledningar för kunder att besöka de fysiska platserna. Senaste kvartalsrapporterna har visat att båda två ökar (även Target har sett ökning av fysiska kundbesök).

Senaste satsningen för att få folk att komma till butikerna och (även här en onlineparallell) få kunder att tillbringa längre tid där. Det här passar förstås också fint ihop med att Walmart i slutet av förra året lyckades sno Nike från Amazon, efter att Nikes försök att direktförsälja på Amazon inte gett önskat utfall. Nu är det istället Walmart-ägda Jet.com som gäller – en webbplats med en yngre demografi som målgrupp. En grupp som säkerligen också kan vara Nike-kunder.

Köp dina Nike-grejer (och annat) online på Jet.com och besök en Walmart-butik för att spela – eller bara för att hänga med och titta på andra som spelar. Sen är det bara en Twitch-konkurrent som fattas.

Walmart Becomes First Major Grocer Chain To Put Esports Arenas In Its Stores

The intersection of Esports and food is starting to go mainstream, as Walmart is installing gaming centers inside of its stores.

Färgen på varukorgen visar om du vill ha hjälp

Briljant i sin enkelhet. Låt kunderna välja olika färg på varukorgen för att signalera om de vill ha hjälp eller vill vara ifred. Ett alternativ till att göra sjukt stora investeringar i allehanda teknik som ska lista ut om en kund behöver hjälp.

(Okej, att bara försynt fråga är förstås ett annat sätt. Och det blir jobbigt om man kommer på att man behöver hjälp när den svarta korgen är halvfull. Men hej.) (Originalposten på LinkedIn.)

Shop and stop testar självkörande kiosk

Varför ska jag behöva välja vad jag vill ha innan jag får min matleverans? Enter Stop and shops senaste butiksformat. På hjul. 

Den amerikanska livsmedelskedjan blir nästa aktör att erbjuda/testa den här typen av tjänst i samarbete med Robomart. Alltså en självkörande butik/kiosk där du kan välja bland utbudet och betala (à la Amazon Go, med RFID-chip och automatisk betalning). Och när Robomarten behöver fyllas på åker den själv hem till lagret. Alltså en variant av svenskkopplade Mobymart, fast utan möjlighet att gå in i den. Mobymarter, alltså just större, obemannade butiker som kan flyttas dit kunderna är likt en food truck lär väl också bli verklighet på olika håll. 

För, tja, kanske finns lite möjlighet till merförsäljning jämfört med att kunden rationellt plockar ihop en varukorg i sin mobil och får exakt det levererat. 

Robomart. Snart bakom en glassbil nära dig. 

Stop and Shop grocery chain to begin offering ”store on wheels” service

Driverless grocery stores will let customers ”shop at their doorsteps.”

Strömmade medier

Netflix genomför sin största prishöjning någonsin

Hoppsan. Netflix jackar upp priset, rätt rejält. Åtminstone i USA. Den högsta höjningen någonsin för företaget.

Totalt handlar det om prishöjningar över hela abonnemangsbanan med två dollar. Det innebär att det billigaste höjs till 9 dollar i månaden och det dyraste till 16 dollar. De ökade intäkterna ska användas för att finansiera produktionen av eget innehåll.

I slutet av förra året spekulerades det i att Netflix skulle börja känna av hårdare tider. Och då inte så mycket lågkonjunktur som konkurrensen från andra aktörer. Som Amazon Prime-tjänst eller Apples och Disneys kommande motsvarigheter. 

Det sistnämnda kan vara en stor del av huvudbryn för Netflix. Inte så mycket att alla netflixare springande kommer att överge Netflix för Disney som för att Disney i och med den egna tjänsten säger upp avtalet kring Marvel och Star Wars, serier såväl som filmer. Några av de riktigt stora innehållsposterna för Netflix, som nu alltså mer måste fyllas av eget innehåll för att hålla bingetittarna på gott humör. Bara det faktum att Netflix budade sig blodiga för att få behålla rättigheterna till Vänner (!) säger en hel del om läget.

Netflix styrkor och svagheter är ungefär likadana som Spotifys. De är skitbra på att hitta innehåll och tjänster som är bättre än konkurrenternas (förstås mycket tack var sin användning av data), men de har bara en produkt. Företag som Amazon, Apple och Google kan subventionera skiten ur sina videoströmningstjänster och blöda sönder konkurrensen med sina djupa fickor. Det viktiga är att få in användare i ekosystemet för att tjäna pengar på användare på lång sikt. Den lyxen har inte Netflix. Det ryktas exempelvis att Apples videotjänst kan bli kostnadsfri för iOS/macOS-användare. Ett pris som är svårt att komma under. 

https://www.marketwatch.com/story/netflix-raising-cost-to-13-a-month-its-biggest-hike-ever-2019-01-15

Spotify sluter avtal med indiska musikförlaget T-Series

Spotify fortsätter sin jakt på att ragga användare utanför sina kärnmarknader (USA och Europa). Mer specifikt, som så många andra, som sannolikt kommer få allt tillväxtljus på sig efter det att Kina har planat ut: Indien. Nu har Spotify ingått avtal med det indiska film- och musikförlaget T-Series. 

Det här ger Spotify tillgång till hela T-Series indiska låtkatalog. Totalt över 160 000 låtar som finns tillgängliga för Spotify-lyssnare från och med idag (Bollywood-fans, rejoice). 

Satsningen är förstås för att skaffa sig mer lokal prägel i länder de går in i. Samma strategi som exempelvis Netflix har. Lokalt rockar. Behövs inte minst för att ta sig an den lokala konkurrenstjänsten Gaana med sina 80 miljoner användare. 

Som del i krattandet av Indien-manegen släppte Spotify i somras dessutom hubben Desi med musik från just Desi-länder (Indien, Pakistan och några till). Spellistan Desi hits har sedan dess samlat på sig 930 000 följare, vilket får sägas vara rätt imponerande. 

Spotify and India’s T-Series ink a global content deal for over 160,000 songs | TechCrunch

Ahead of Spotify’s entry into the Indian market, the streaming service this morning announced a global content deal with a leading Indian film and music

Spotify växte snabbare under 2018 än under 2017

Lite information kring hur det går för Spotifys tillväxt. Svaret är bra. Och bättre och bättre år för år. 

Spotify meddelade bara förra veckan att tjänsten nu har 200 miljoner användare. Det skulle betyda att användarantalet har ökat med 43-45 miljoner under året (vi lär sannolikt få veta närmare vid nästa kvartalsrapport). Det är fler än 2017 (34 miljoner) och 2016 (32 miljoner). Och det är dessutom en snabbare ökningstakt än båda dessa år. 

Vad gäller betalande användare så hade företaget i slutet av 2017 71 miljoner prenumeranter av den totala användarskaran på 157 miljoner. I förra kvartalsrapporten bedömde Spotify att man skulle sluta på runt 95 miljoner betalande användare på en totalsumma om som sagt 200 miljoner. Det skulle innebära ”konverteringsgrad” på 47,5 %, dvs. nästan hälften, jämfört med 2017 års 45,2 % och 2016 års 39 %. Även här alltså högre andel än tidigare (sannolikt högsta någonsin). 

Hur står det här sig mot några konkurrenter? Tja, andelen betalande lär förstås vara sämre än hos Apple, men det beror förstås på att Apple inte har något annonsabonnemang. Jämför vi med samarbetskonkurrenten Tencent Music så bleknar Spotifys användarsiffra rejält. 700 miljoner användare, men bara runt 15 miljoner betalande (alltså kanske 2-3 %). 

Spotify’s global user base grew faster last year than it did in 2017 – Music Business Worldwide

Monthly active users jumped 43m in 2018 – but subscriber growth is more complicated…

Marie Claire lyfter fram kortvideoströmmare som modestjärnor

Ett tecken i tiden: livsstilsmagasinet Marie Claire lyfter fram tre av liveströmningsstjärnorna på Bytedance-ägda kortvideoplattformen Huoshan. Och som har följarskaror betydligt större än Marie Claires hela läsekrets. Och som alltså därmed lär ha betydligt större makt att påverka kring mode och skönhet än just Marie Claire.

Förstås inte nytt fenomen ens hos oss, men det som skiljer är att plattformarna som lyfts fram är andra än dem vi är vana vid.

Make the most of your professional life

By clicking Continue, you agree to LinkedIn’s User Agreement, Privacy Policy, and Cookie Policy.

Youtube Music på väg att bli den förinställda musikspelaren i Android

Googles försök att få snurr på sin strömningsmusiktjänst Youtube Music har gått lite… sådär. Men Google är inte sämre än att de kan göra en Apple (här också) och helt enkelt se till att det blir lite enklare att hitta och använda tjänsten. Hur? Genom att göra den till den förinstallerade musikspelaren i (typ) alla Android-telefoner. 

YouTube Music Poised To Replace Google Play As Android Default Audio Player – Hypebot

A look at the under the hood of a recent YouTube Music app update shows strong evidence that Google may be about to make it the default music player within. Continue reading

Youtube inför svajpfunktion för att gå mellan Youtube-klipp

För lite svajpande i ditt liv? Nu börjar det bli möjligt att svepa sig mellan Youtube-klipp åt vänster och höger (navigeringssvajpande snarare än lajksvajpande alltså). 

En rätt naturlig utveckling. Mobildesign och mobilnavigering, även i appar, bär fortfarande (så här ett decennium senare) på en väldigt tung desktopryggsäck. Ju fler som börjar spränga de rätt ofta förlegade mobilinteraktionerna till något som är mobiligt på riktigt, desto bättre. 

YouTube now lets you swipe through videos like Instagram Stories

We’ve all wasted hours watching recommended videos on YouTube, but now the company is making it even easier to procrastinate your time away. Starting this week, you’ll be able to navigate through recommended videos with a simple horizontal

NBCUniversal på gång med egen strömningstjänst

Japp. Självklart är även NBCUniversal på gång med en egen strömningstjänst. Lanseringssikte 2020. Eget och andras innehåll. 

Ännu ett exempel på det jag skrev igår i samband med nyheten att Netflix höjer sina priser: strömningstjänsterna gör nu precis samma sak som skivbolagen gjorde efter att Apple med iTunes visade att det visst går att tjäna pengar på digital distribution av musik. Kapa mellanhanden och släppa tjänst. Men vi lyssnar inte på musik utifrån skivbolag. 

Strömningstjänsterna har lyckats bättre med att profilera sig, men ju fler de blir, desto svårare blir det att skilja dem åt. Och om de har ungefär samma innehåll och ungefär samma pris, då kommer i princip tillfälligheter avgöra vilken vi väljer. T ex om någon är mer integrerad i det ekosystem där vi har allt annat. 

Vi lär alltså se en period med allt fler strömningstjänster som sen slår ut varandra. Efter det kommer vi landa i en eller ett par Spotify för video där alla filmer och serier finns att titta på för en fast månadskostnad – oavsett vem som har skapat innehållet. 

Med andra ord ännu ett område där ett fåtal plattformar kommer att äta upp en spretflora av likartade strömningstjänster. Helt enkelt för att det gör våra liv enklare. 

Baywatch – remastered!

Vikbara mobiler, Vänner, Etch-a-sketch, kassettband, iPod och… Baywatch? 

2019 har rivstartat. Framtiden riktigt rusar emot oss. 

Amazon adds remastered ’Baywatch’ to Prime Video on January 20th

If you’re feeling nostalgic for the 90s, Prime Video may have something you can binge on. Amazon is adding Baywatch — yes, the classic TV series and not Dwayne Johnson’s flick — to its lineup for US, Canada and Australia. You’ll even be able to enjoy the show in all its campy glory in HD.

AI – artificiell intelligens/Digitala assistenter

Googles Interpreter Mode kommer på svenska

Förra veckan sprutade Google ur sig Assistant-nyheter. En av dessa var realtidsöversättingsfunktionen Interpreter Mode – en uppjazzad funktion av det som redan finns i Translate. Prata på, Assistant identifierar automatiskt språket och läser upp översättningen på det språk du vill översätta till. Så länge som det är på ett av 27 språk som Interpreter Mode kommer kunna hantera initialt. 

Nu kommer info om att svenska kommer vara ett av dem. Så har man en Home Hub (ska komma till annat, som Android-mobiler längre fram) kan man se fram emot att funktionen landar under årets första månader. 

Med tanke på den stationära hårdvara som krävs till en början är användningsområden förstås begränsade. Men en hotellreception lyfts fram som förslag på lämpligt ställe. Att se om någon hotellkedja – eller annat verksamhet som behöver hantera många icke-svensktalande (myndigheter? Kanske inte…) hoppar på tåget tidigt. 

How and When You Can Access The Biggest Upcoming Google Assistant Features

Google’s aptly named AI helper, Google Assistant, is poised to have a great year in 2019. Not only will the digital assistant be spreading to numerous

Microsoft splittar upp Cortana och sök i Windows 10

Okej, this is weird. Microsoft kommer att splitta upp sin sökfunktion och sin röstassistent Cortana i Windows 10. Söken ska hantera.. sök (bland filer och dokument) medan Cortana ska göra… Cortana-grejer.

Apple är förstås ett relevant exempel eftersom Spotlight och Siri lever separata liv i macOS. I iOS är de däremot betydligt närmare varandra – och macOS får allt mer av iOS i sig. Söken i iOS är dessutom redan en allt-i-allo-sök, både i och utanför enheten. Microsoft går alltså åt motsatt håll.

Visst. Röstsök kanske är något som används ännu mindre vid datoranvändning och Microsoft ser framför sig att de ska fixa en bättre, dedikerad sökfunktion. Men är det ett område där röstkommandon faktiskt kan underlätta är kontextuellt filsökande. Alltså tala in sina kommandon via naturligt språk snarare än att skriva det.

Ett nästan troligare scenario är att Microsoft på riktigt börjar se slutet för Windows och vill börja rigga såväl sök som sin röstassistent som två produkter som kan säljas och implementeras oavhängigt av Windows.

Microsoft is separating Cortana from search in Windows 10

Microsoft is decoupling Cortana from Windows search in Windows 10. In the next major Windows 10 update there will be separate ways to access text-based search and voice queries

AR/VR

Ändra hårfärg via AR

Ja. Jag erkänner. Jag imponeras rätt ofta enkelt. Saker som i det stora hela inte är jätteavancerade. Men… Det. Här. Är. Så. Jävla. Coolt. 

Make the most of your professional life

By clicking Continue, you agree to LinkedIn’s User Agreement, Privacy Policy, and Cookie Policy.

Bekvämlighetsekonomin

Rent the Runway släpper egen kollektion

Rent the Runways affärsidé är lika enkel som som tidsenlig: låt människor hyra sina kläder. Kläder som tjänst, liksom så mycket annat nu (finns förstås även andra som har ungefär samma upplägg gällande just kläder). Nu släpper Rent the Runway ännu en egen klädkollektion. Som förstås bara går att få tag i via Rent the Runway.

Rent the Runways upplägg, idé och verksamhet plockar ihop många trender just nu.

Månadsprenumerationstjänst: betala en fast avgift och välj från hela sortimentet, à la Spotify eller Netflix, och likt dessa finns det begränsningar i samtida användningar.

Egen kollektion: Distributionsplattformen skapar eget innehåll för att skilja tjänsten från andra motsvarigheter (även här likt främst Netflix, men även Amazon)

Ständig optimering utifrån datapunkter: Genom hög omsättning på kläderna, och en öppen och naturlig kanal via såväl månadsprenumerationsmodellen som de fysiska paketen, optimerar de löpande sortiment, erbjudande och tjänster utifrån kundåterkopplingen – i förhållandevis korta cykler

Hållbarhet: Minskat slit och släng.

Bekvämlighet: Enkelt att välja, betalningen hanteras i form av löpande prenumeration och enkelt att lämna tillbaka.

Marknadsplats: Blandning av andras och eget material.

Popupbutiker hos andra: Utnyttja befintligt klientel och distributionskanal, samtidigt som samarbetspartnern kan locka nya kunder

Egen butiker: Förutom att se och känna på sortimentet går det förstås att boka tid för att få stiltips och 

New retail: Datadrivet, närvaro online och offline, logistik med andra och att alla delarna ska driva trafik till varandra.

Rent the Runway Launches Exclusive Designer Lines

By offering designers access to customer data – and a cut of the proceeds – the rental platform is further challenging the position of department stores and other multi-brand retailers.

Airbnb går med vinst och räknar att nå 500 miljoner bokningar under Q1

Airbnb går med vinst. Och har gjort det de två senaste åren. Inte så spektakulärt kan tyckas, men som startup med börsplaner är det rätt sällsynt.

Likt Uber börjar Airbnb dela med sig av lite mer finansiell information fast de inte måste för att börja kratta börsmanegen. Fortfarande långtifrån allt, inget om årsomsättning här exempelvis, men lite mer underlag får vi: Airbnb räknar med att nå 500 miljoner bokningar (sedan starten 2008) under det första kvartalet. Det är 100 miljoner fler än när de senaste rapporterade siffror i september förra året.

Q3 2018 meddelade Airbnb att de dessutom hade över 1 miljard dollar i kvartalsomsättning, vilket skulle kunna betyda en helårsomsättning som närmar sig 4 miljarder (kanske över). Värderingsmässigt har jag sett siffror mellan 30-40 miljarder dollar.

No Title

No Description

Pony.ai startar tjänst med självkörande bilar

Waymos tjänst med självkörande bilar i Phoenix, Arizona ska vara världens första kommersiella i sitt slag (om än i liten skala). Men i kulisserna står förstås flera andra och stampar. Här är en till: kinesiska Pony.ai.

Företaget testar nu en apptjänst som gör att användare kan beställa en självkörande bil enligt de vanliga rutinerna. Testet som drog igång i december är rätt begränsat: du kan bara åka till några få destinationer och det går bara att åka från ett ställe. Det är bara bara anställda och ”några särskilt utvalda” som kan använda tjänsten, så i praktiken är det lite skyttelbil för Pony.ai.

Självklart är appen i det här fallet inte en app à la Appstore eller Google Play, utan ett miniprogram i WeChat. Alltså den pluginplattform som gör att användare kan lägga till mer funktionalitet, ungefär som i en webbläsare.

Det är inte Pony.ai som tillverkar bilarna, utan de tillhandahåller bara mjukvaran till fordonen (som kommer från de kinesiska tillverkarna BYD och GAC). Pony.ai angriper alltså området självkörande fordon på samma sätt som Uber (och ju mindre vi pratar om hur det gick, desto bättre. För Uber.)

No Title

No Description

IoT – internet of things

Nike släpper appstyrda och självsnörande smartsneakers

Briljant. Ni vet hur hårt bekvämlighet rockar när vi pratar (digitala) tjänster? Det verkar som att Nikes självknytande skor är på väg att få sig en uppgradering. Knyt skorna – via en app. 

#joråsåatte 

Nu känns steget från att trycka på en knapp på skorna till att trycka på en knapp på sin mobilskärm som en… inkrementell förbättring. Om ens. Därför tror jag att vi nog kan vänta oss något som är snäppet mer wowigt. Åtminstone om man ska tolka reaktionerna i teaservideon. 

Det som skulle få mig att höja lite på ögonbrynen: möjlighet att spara sin snörningsprofil i Nike-appen (så att nya sneakers alltid knyts på samma sätt) och möjlighet till kontinuerlig justering av snörningen. Med andra ord se till att skorna är lika hårt knutna hela tiden så att jag inte behöver tajta till snörningen under dagen. 

Och när det här sedan blir standard på andra slags skor tänker jag att man kan spara profiler för olika slags skor. Och förstås att de sköter snörningen helt själva baserat på detta. Utan manuell insats utöver att stoppa ner fötterna i skorna. 

När jag var lite var det närmaste som fanns kardborreband på Snowjoggers som slutade funka så fort det kom snö på kardborrebanden. Dagens ungdomar är SÅÅÅÅ bortskämda. 

Nike teases self-lacing shoes you can control from your phone

Ahead of the launch of its first self-lacing basketball shoes this week, Nike just posted a major tease to get people hyped. And while we can’t see what the sneakers actually look like, it does appear you’ll be able to adjust their power laces using your smartphone, based on a video featuring various NBA athletes trying them out.

Reportage om Nikes nya självsnörande sneakers

Sugen på att veta mer om nya versionen av Nikes självknytande och appkontrollerade skor? There’s a video for that. 

Korta versionen är att det alltjämt (förstås) är mer en gimmick för technördar än något annat. Men en lite intressant genomgång av själv tekniken i skorna. Inte minst som att det snabbt svishar förbi fler saker som skornas teknik samlar in. Rätt självklara saker som att det finns gyro och accelerator, men ändå. 

Tänker vi lite vidare är tanken om skor som enhet intressant koncept. Att det viktigaste kanske inte blir om det finns en swoosh på sidan, utan om skon har rätt, tja, operativsystem. Eller motsvarande för våra kläder överlag. 

(Roligast i klippet är konstaterandet att: jo, skorna kommer se till att de har tillräckligt mycket batteri kvar för att snöras upp. ”Jag måste ladda batteriet för att kunna ta av mig skorna.”) 

https://www.theverge.com/2019/1/15/18167388/nike-self-lacing-shoes-adapt-bb-smart-bluetooth-app-features-battery-life-price-release-date

Forskare på väg att skapa en dator som fungerar som den mänskliga hjärnan

Nej, jag tänker inte ens låtsas att jag fattar det här. Egentligen. Men det lilla jag tror att jag förstår räcker långt. Forskare som bygger en hjärna. Ja, eller en dator tänkt att hantera input som våra hjärnor gör det. 

Det forskarna mer specifikt siktar på att göra är att bygga ”den första dedikerade neuronätverksdatorn, baserade på den senaste kvantteknologin istället för AI-mjukvara”. Jag antar att det sistnämnda betyder: AI-algoritmer och maskininlärning är bra, men bygger alltjämt på traditionell datorteknik. Alltså de försök att imitera våra hjärnor som vi har levt med under typ 40 års tid. Där en traditionell dator, även superdatorerna, klarar av att hantera av antingen en etta eller en nolla så klarar en kvantdator av tillstånd där ett kommando kan vara både en etta och en nolla samtidigt. 

Schrödingers dator. Som i och med det här ska kunna hantera dubbelt så många processer. 

(Ni som har koll, välkomna att bullshittmäta mig hårt.) 

Nu pratar vi fortfarande om ett projekt som är (minst) ett decennium fram i tiden. Men möjligheterna svindlar. Vad som skulle kunna göras om vi lärde oss bygga ”datorer” som är lika bra som vra hjärnor kan processa och lagra mastodontmycket data sjukt utrymmes- och strömsnålt. 

Human-computer interface. På riktigt. 

https://fossbytes.com/researchers-making-quantum-neural-network-brain/

Bioprinters kan skriva ut reservdelar till en ryggrad

Vi har (hyfsat) länge kunnat ersätta kroppsdelar och organ med mer eller mindre likvärdiga reservdelar. Redan nu används 3D-skrivare för att skapa proteser och leder. Och även om det här kanske kan sägas vara nästa steg så är det här ändå hjärnsmältning på hög nivå. 

Forskare som har lyckats skriva ut ersättningsdelar till en rygrad. Som kan ”skräddarsys” för att pusslas in korrekt, beroende på skada. 

Först skrivs små gelimplantat ut och fylls sedan med neurala stamceller. Även det med hjälp av skrivaren. Efter att ha opererats in i ryggraden (på råttor) så började sedan de nya nervcellerna bygga egna nervbanor. De reparerade alltså själva den skadade delen av ryggradens neverbanor. De växte även samman med råttans egna vävnader för att än mer säkra funktionalitet och kopplingar. 

Sen fortsätter artikeln att berätta att forskare förra året i princip lyckades bio-skriva ut grundelementen för en mänsklig hjärna. 

Okej. Förstås långt kvar till reell och storskalig nytta. Men… 

Wow. Bara wow. 

Bio-Printers Are Churning out Living Fixes to Broken Spines

A new study shows that 3D-printing a section of spinal cord, living cells and all, restored movement in injured rats.

ID-startupen Authenteq tar in fem miljoner dollar

Island i blockkedjehuset! ID-startupen Authenteq har plockat in fem friska dollarmiljoner. 

Vad gör då Authenteq? Företaget ”tillhandahåller en blockkedje-baserad, distribuerad liggare för extremt snabbt ID-verfiering”. Baserat på ansikten, närmare bestämt. (Dessutom har man en anti-troll-produkt för forum: Trollteq. Väldigt många pluspoäng för namnet.) 

Vad det innebär är alltså ID-verifiering som blockkedjetjänst. Tanken är att identifiering för en tjänst i mobilen (lär funka för annat IoT också, som datorer) verifieras via ett block i Authenteqs kedja. På lite Dropbox-manér skapas ett krypterat och lokalt eID i användares mobil och detta speglas sedan ut i kedjan för integration till de tjänster som använder Authenteq. 

Det börjar allt mer bli så att vi själva blir vår säkraste identifierare online, via våra fysiska kroppar. Fler och fler unika biometripunkter (fingeravtryck, ansikte, ögon, öron, röst, puls, kroppsvärme etc.) som kan kopplas samman för att skapa ett unikt ”lösenord” som blir svårt att knäcka. Då blir snarare stället där vår biometri aggregeras den svagaste länken i ID-kedjan. Det är det här lagringssteget som Authenteqs blockkedjelösning ska hantera. 

Blockchain-based fast identity verification startup Authenteq raises $5M – SiliconANGLE

Blockchain-based fast identity verification startup Authenteq raises $5M – SiliconANGLE

Apples HomePod börjar säljas i Kina

Apples smarta högtalare HomePod börjar säljas i Kina nu på fredag 18 januari. Med tanke på att det var just Kina som stod för merparten (all?) av huvudvärken för Apple under sista kvartalet förra året (sämre iPhone-försäljning än väntat som ledde till en vinstvarning inför kommande kvartalsrapporten) så blir det här förstås intressant att följa. 

Hur går det för HomePod-försäljningen annars då? Som alla Apples försäljningssiffror från och med nästa kvartalsrapport: det vet vi inte. Gällande HomePod har det, till skillnad från iPhonen, aldrig kommit några officiella försäljningssiffror i och med att den klumpas i ihop med andra prylar i samma segment i Apples rapporter. 

Inte så att HomePod sannolikt gjort något jätteavtryck så här långt intäktsmässigt, men den är som sagt var en viktig del av Apples framtid. Alltså allting som inte är en iPhone. 

HomePod available in China starting Friday, January 18

HomePod, the innovative wireless speaker from Apple, will be available in mainland China and Hong Kong markets starting Friday, January 18.

Apple kan planera att subventionera Apple Watch för äldre via Medicare

(Kanske) ännu ett hälsoinitiativ från Apple. Företaget uppges föra diskussioner att subventionera Watch via Medicare, USA:s (typ) sjukförsäkringssystem. Närmare bestämt att privata försäkringsförmedlare skulle kunna erbjuda denna typ av rabatt. 

Modell fyra av klockan har funktioner som, som artikeln konstaterar, passar väl för äldre användare. Som EKG och fallvarning. 

Det är i sig förstås en rätt naturlig utveckling. Mycket av dagens tekniska utveckling fokuserar på yngre människor, men de som är gamla nu – och ännu mer förstås kommande år – är människor som tycker att ett uppkopplat liv inte bara är självklart utan också nödvändigt. För den här gruppen kan det nödvändiga också göra skillnad i livskvalitet i ännu högre utsträckning och bokstavligen talat vara på liv och död. 

Det är också ett område som är förhållandevis underexploaterat. På sätt och vis nästan lite tomt. Det kommer ändra sig rejält kommande åren. 

Oldtech. Jättepotential. 

Apple reportedly looking to subsidize Watch with Medicare plans | TechCrunch

If nothing else, the addition of ECG/EKG reinforced Apple’s commitment to evolving the Watch into a serious medical device. The company has long looked to

Apple kan vara på gång med ny iPod Touch

Det här är lite… oväntat. Apple uppges hålla på att ta fram en ny… iPod Touch. (För nytillkomna tittare: det är som en iPhone, minus allt det du använder i iPhonen.) 

Varför? För att locka unga användare. Ja, kanske inte användarna själv. Mer deras föräldrar. Kunna sätta en enklare (och därmed billigare) iPryl i händerna på de minsta så att de är hookade på Apples ekosystem redan från start. 

Känns spontant lite mmmkay, men hej. 2019 har ju så här långt varit all about vikbara mobiler, Etch-a-sketch och Vänner så varför inte? 

Användarna av Apples Health Record nöjda (så här långt)

En av de lite mer okända tjänsterna som Apple släppte förra året var Health Record – företagets satsning på att göra mobilen till din personliga sjukjournal. Med andra ord att information om din hälsa och resultat från undersökningar sparas i din mobil och att vårdinrättningar som är anslutna till systemet (över 100 i USA just nu) kan koppla upp sig till patientinformationen vid behov. Kort sagt ett sätt att decentralisera patientjournaler på ett… centraliserat sätt. 

Nu har den första användarenkäten kommit in. 96 procent av de svarande angav att det var lätt att koppla upp sig mot tjänsten och 90 procent sa att tjänsten ”ökade deras förståelse för den egna hälsan, underlättade dialoger med kliniken och gjorde det enklare att dela personlig hälsoinformation med vänner och familj. Sist men inte minst angav 78 procent att de var ”nöjda med användningen av tjänsten”. 

Bra siffror, med utrymme för förbättring, alltså. Åtminstone baserat på det rätt lilla svarsunderlaget. Undersökningen bygger på de 425 första som aktiverade funktionen, varav 132 svarade (så ändå rätt bra svarsfrekvens). 

Förstås väldigt viktigt för Apple. Dels för deras hälsosatsning, men förstås dels också för tjänstefieringen av produktportföljen. Blir intressant att följa. 

Survey Finds 78% of Patients Satisfied With Apple Health Records at UC San Diego Hospital

UC San Diego Health recently sent an online survey to its first 425 patients who activated Apple Health Records in 2018, and among 132 respondents,…

Ford och Volkswagen samarbetar kring självkörande bilar och närliggande områden

If you can’t beat ’em, join ’em. And then beat alla andra tillsammans. En av de roligaste följderna av techifieringen av världen är alla fascinerande och för bara några år sedan otänkbara samarbeten. Och att företag klarar av att vara konkurrenter och samarbetsparterns samtidigt i allt högre utsträckning – nästan så att det börjar bli mininorm (Konpartners? Samkurrenter? Nyordslistan får steppa in och hjälpa till). 

Som här: mobilitetstillverkarna Ford och Volkswagen har gått ut med en avsiktsförklaring för att ”undersöka möjligheterna” att samarbeta kring självkörande bilar, mobilitetstjänster och elfordon. Och att det kan bli fler områden på sikt om tycke uppstår. 

Ford and VW are considering partnering on electric vehicles

Today, Ford and Volkswagen announced that they partnered together in a ”global alliance” and it includes a deal to explore…

Tesla har tillverkat 1 miljard battericeller

För alla som fortfarande klassar Tesla som ett bilföretag och inte som ett batteriföretag. Gigafactory 1, batterifabriken som Tesla har tillsammans med Panasonic, har nu tryckt ut över en halv miljard battericeller. Enligt bedömningar i artikeln kan det handla om så många som 600 miljoner battericeller – bara för eldriften av Teslas Model 3. Sedan finns förstås övriga delar av Teslas verksamhet som också behöver elförsörjning. 

Gigafactory 1 håller alltså på att bli ett AWS – inte den verksamhet som Tesla är mest kända för, men kanske den del som drar in mest pengar. För likt Amazons AWS kanske det som börjar som en plattform för att hantera ett internt behov också kan säljas externt. Vilket förstås skulle göra Teslas ekonomi… aningen stabilare.

Tesla Gigafactory 1 has already produced over half a billion battery cells

Tesla Gigafactory 1, which produce battery packs and battery cells in partnership with Panasonic, is quickly becoming the automaker’s most…

Håll koll på drönarna runt dig med en app

Japp. Det är klart att det finns en app för att hålla koll på vilka drönare som flyger omkring i din närhet. Inklusive vad deras syfte är (”slå ut flygtrafiken i Europa”). 

Och ja, självklart är Google inblandade. Samarbete med startupen Airmap. Så vi kan väl anta att det kommer att komma en fullständig Maps-version för drönare. Google Drone. 

Finns förstås reell nytta i takt med att även luften börjar fyllas med fler grejer. Ett område där det kan komma att behövs reglering och översyn. Det märkte vi ju inte ens kring det som hände på Gatwick (som sedan dess har skaffat/ska skaffa anti-drönarteknik. Små surface-to-drone-missiler, tänker jag.) 

Drönarledare. Största båset på utbildningsmässor 2023. 

Digitalisering

We Company investerar i matföretag

WeWork gick häromveckan ut med ett namnbyte när man blev We Company. Ett drag för att markera en breddning av portföljen, som numer består av WeWork (för kontorsutrymmen), WeLive (boende) och WeGrow (utbildning). Självklart investerar man också i andra företag, som nu senast Laird Superfood, som gör, tja, supermat. 

Likt många startups är We Companys siffror rätt röda och det blev inte bättre när Softbanks planerade jätteinvestering om 16 miljarder dollar ”bara” verkar bli 2 miljarder efter det att Softbank-investerare slagit bakut när de fick nys om den tunga investeringen. Hitta nya, kreativa sätt att bygga framåt är med andra ord nödvändigt för att hålla alla investerare på gott humör. 

Det We Company gör är det som börjar hända runt coworking-företag. Deras kontorsytor blir lite, tja, Ikea. Tomma köpcenterytor blir exempelvis populära, vilket kan göra det mer attraktivt att ha annan verksamhet där. Typ de ”stödfunktioner” som behövs runt arbetsplatser. Ett annat skäl att ta sig till ett köpcenter alltså. Här är förstås mat en viktig del. 

Kort sagt ser We Company framför sig ungefär det som alla techjättar försöker sig på: skapa ett ekosystem där delarna ska driva synergier och bygga intäktsströmmar mellan del olika delarna. 

WeWork gets into the food business, backing the superfood startup of big wave surfer Laird Hamilton | TechCrunch

WeWork CEO Adam Neumann has been described as an avid surfer, one who has been known to grab his board and go, both in the Hamptons in Long Island, where

Volvo investerar i trådlös-laddning-företaget Momentum Dynamics

Volvo investerar i Momentum Dynamics, en startup som sysslar med trådlös laddning av bilar. Kort sagt möjlighet att klippa kabeln även här. 

I mina spaningar förra veckan skrev jag både om Wattpark, delningstjänst för trådlösa laddstationer, och att Hyundai och Kia testar att låta bilar själva kunna hitta trådlösa laddstationer, ladda sig och flytta på sig när klara. Kort sagt: trådlös laddning av bilar (i många olika former) är ett område vi lär se explodera kommande åren. 

Ja, alltså inte explodera som i… äh, ni fattar. 

No Title

No Description

Mobilt

Googles mobilabonnemangstjänst Fi får stöd för RCS

Nyhet från mobiloperatören Google. Företagets abonnemang/tjänst Google Fi får nu stöd för RCS. Typ sms 2.0. Eller som de flesta kallar det nu för tiden: ”chatt”. Kort sagt en sms-tjänst som har de funktioner som vi vant oss vid via olika chattjänster. 

Google passar dessutom på att jacka upp sina roaminghastigheter för de länder där tjänsten finns. Just roaming är som bekant ett mindre problem inom EU, men för resten av världen (som Fi tänker sig är spelplanen) kan det vara intressant. Människor som reser en massa och vill ha tillgång till roamingfri uppkoppling. (Maxar du på tjänsten med obegränsat antal samta och, typ, obegränsad surf så rusar priset iväg till typ 800 spänn i månaden och inte jättemycket billigare om du cappar ditt datatak.) 

Däremot, som konstateras, har RCS-standarden inte stöd för krypterad kommunikation. Och på sätt och vis värre: i och med att Google håller på att skrota de chattjänster som har haft detta så innebär det att Google inte kommer erbjuda någon krypterad kommunikationsapp på Android. Åtminstone inte för tillfället. Okej, nu är det kanske inte Googles chattjänster som de flesta använder på Android och sms läcker redan som såll, så i det stora hela kanske ingen jätteskillnad. Men ändå. 

Apple lär ju jubla, om inte annat. 

RCS Chat is launching on Google Fi

Alongside faster international LTE data

Kategorier
AR/VR Detaljhandel/e-handel Digitalisering Ekonomi och finans IoT - internet of things Sociala medier Sök/SEO Spaningar Strömmade medier

Digitala spaningar vecka 11 2018

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Artikel: 3 anledningar till att Spotify inte behöver oroa sig för Facebook

I veckan skrev dök artikeln ”Glöm Apple Music – Spotify får snart sin värsta konkurrent hittills” upp på DI Digital. En konkurrent som enligt artikeln stavas Facebook, mycket med anledning av det att Facebook senaste kvartalet eller så har slutit upphovsrättsavtalavtal med de stora skivbolagen. Jag tror däremot inte alls på det här scenariot. Här går jag igenom tre anledningar till varför.

3 anledningar till att Spotify inte behöver oroa sig för Facebook

 

Sociala medier

Facebook, Instagram och WhatsApp

Messenger kan vara på gång att få försvinnande innehåll

Kommande (sannolika) uppdateringar av Messenger. Några rätt intressanta grejer.

  • Försvinnande bilder och videos i chattar
  • Möjlighet att ringa till sidor (sidor kan välja att inaktivera den här funktionen och, antar jag, också ange ”sidnumret”, typ kundtjänstnumret)
  • Automatisk översättning av chattar, till det förvalda chattspråket
  • Ny, förenklad design
  • Snabbgenvägar via longpress
  • Omdesignad Discover-sektion

Big plans for Messenger: new design, disappearing photos and videos, translations and more! | WABetaInfo

Discover all future Messenger plans about disappearing photos/videos, message translations, new design and more, reading all details in this new article!

Facebook Lite släpps i USA

Facebook Lite, företagets datasnåla app för tillväxtländer, kommer nu till... USA. Ett rätt intressant drag, om än inte helt förvånande. Har inte full koll på uppkopplingskartan i USA, men den är sannolikt rätt okej. Däremot kostar data pengar även där. Även om FCC nu håller på att skrota nätneutraliteten, vilket skulle kunna ge operatörer möjlighet att låta Facebook bli gratis, så är det inte så än.

Även i USA finns det förstås gott om fattiga människor, men jag tror att Facebook lite siktar på en fattig grupp i synnerhet: tonåringar.

Appen saknar påhak som Marketplace och Watch. Med andra ord: jag kommer ladda ner den när den förhoppningsvis kommer till Sverige.

Ännu ett nytt annonsformat från Google. Just nu testas videoannonser i Google Play. Med argumentet att, tja, video.

https://mashable.com/2018/03/15/facebook-lite-us-launch/

Facebook släpper app för on demand-wi-fi

Facebook, snart också världens största internetleverantör? Okej, det är förmodligen en bit kvar till det här, men vi vet ju att techjättarna vill äga vår digitala tid. FB, Google och Microsoft har alla initiativ där de erbjuder internetåtkomst.

Nu tar FB ännu ett litet kliv med en Android-app för tjänsten Express wi-fi. En tjänst som gör det möjligt för användare av appen att köpa wi-fi-tid av lokala näringsidkare som erbjuder detta, istället för att använda dyr mobiltrafikdata.

Förstås mest för tillväxtmarknader, men när Lite-appen nu är på väg till USA så kan man tänka att det säkert skulle vara intressant även i utvecklade marknader. 

Facebook's Express Wi-Fi now has its own Android app

Facebook now has an app that lets people in developing countries pay for Wi-Fi. The company has launched an Express Wi-Fi app in Google Play to go along with its distributed Wi-Fi network. It currently only works in Indonesia and Kenya.

Twitter

Twitter kanske är på gång med en kamera först-funktion

Varför ska bara Facebook få låna från Snapchat? Vi kan också, tänker Twitter. Nu kommer uppgifter om att man arbetar på ett kamera-först-läge som ska låta användare spela in korta videoklipp. Dessutom ska dessa, också à la Snapchat, kombineras med Twitter Moments för att skapa en ännu större bredd i informationen runt en händelse. Kanske rentav lite Snap Maps-tänk på det.

Vidare säger uppgifterna att Twitter, åter som Snapchat, skulle låta annonsörer skjuta in reklam i dessa kombinerande händelser.

Att fundera på vad Twitter kan tänkas döpa en tjänst med korta videoklipp till. Det går bra för Twitter: Fine? Video, rätt i tiden: Sign? Användargenererat: Mine?

Twitter is reportedly working on a Snapchat-style video feature

Earlier this year, rumors surfaced that Twitter was working on a way to make sharing videos on its platform easier. Now, three sources have told CNBC that a camera-centric feature is in the works and may function in a way that's similar to how Snapchat's location-based snap collections are gathered and shared on its Discover tab.

Twitter kanske gör det möjligt att stavingskorrigera tweets

Twitter kanske äntligen är på gång med en funktion för att redigera tweets. Visst, det har funnits en poäng med att inte ha den här funktionen, men för en språkpetimeter som jag är det svårt att släppa stavfel och grammatiksnurrigheter.

Nu verkar den beskrivna funktionen, som kanske/kanske inte kommer, dock vara ett mellanting mellan nuvarande lösning och en fullt redigerbar tweetmotsvarighet. Du kan få förslag på rättningar innan du lägger upp din tweet. Med andra ord ingen hjälp mot grammatiksnubbel. Eller användning av korrekta ord på fel ställen. Men hej, Twitter kanske AI-imponerar (även om jag inte riktigt tror det).

Matt Navarra (I quit X. Follow me on Threads) on Twitter: "My source told me this:Twitter is working on an edit tweet feature that lets users correct single words with typos in tweets. It lets you select to correct mis-spelt words auto-detected by an in-built spellchecker.It may only be an internal experimental feature at this time. https://t.co/Mt32wczvcb / Twitter"

My source told me this:Twitter is working on an edit tweet feature that lets users correct single words with typos in tweets. It lets you select to correct mis-spelt words auto-detected by an in-built spellchecker.It may only be an internal experimental feature at this time. https://t.co/Mt32wczvcb

Twitter testar att lyfta fram stora nyheter ännu mer

Mer Twitter. Företaget testar nu att lyfta fram stora och aktuella nyheter ännu mer (och överst) i användarnas flöde. Kurerade nyheter, initialt med mänsklig handpåläggning men på sikt kanske helt algoritmautomatiserat (som, ni vet, funkat så bra för alla som har försökt).

Twitter återfödde sig själv som ett nyhetsföretag för ett par år sedan. Har väl tuffat på i en stilla takt, men tagit fart extra mycket senaste tiden. Och ja, Twitter lär ha blodsvittring efter Facebooks fnurror på tråden med publicister. Twitter har… en bit kvar, men eftersom publicister nu åtminstone ser sig om efter andra, eller fler, alternativ så är timingen rätt.

Twitter Is Experimenting With A Way To Show You Even More Breaking News Tweets

A Twitter spokesperson confirmed the company is creating new, algorithmically curated timelines of news tweets and promoting them at the top of users' feeds in a test.

WeChat

Sammanställning över annonsmöjligheter i WeChat

Ligger du sömnlös och funderar på hur din annonsering och ditt företag presterar på WeChat? Förmodligen inte, åtminstone inte om du jobbar i Sverige eller ett företag som verkar i väst (ja, eller ”inte i Asien”).

Det är nog inte heller riktigt så att seminarier om algoritmförändringar i WeChat kommer att dra fulla hus hos oss närmaste tiden heller, men, tja, det är inte omöjligt att det snart kan bli ett aktuellt ämne. Jobbar ditt företag med turistverksamhet där kineser står för en stor del av intäkterna? Då är det nog hög tid.

Matthew Brennan har satt ihop en översikt kring möjligheterna i WeChat just nu, inklusive kostnader. Att börja snegla på, om inte annat.

Matthew Brennan on LinkedIn: Below is a quick summary I put together of the official #WeChat... | 21 comments

Below is a quick summary I put together of the official #WeChat advertising options currently available. Converted prices to dollars for ease of... | 21 comments on LinkedIn

Australiens militär svartlistar WeChat av säkerhetsskäl

Kan sociala medier vara säkerhetsrisker? Tja, det har väl diskuterats så länge som det har funnits sociala medier. Och svaret är, ja, det är klart att det kan vara det. Främst på grund av användarna.

Men när vi pratar om WeChat kan man tänka sig att utländska regeringar kanske drar öronen åt sig lite extra. Det går inte att bli så stora som Tencent och Alibaba är i Kina om man inte följsamt spelar partiets spel. (Bara senaste dagarna kommer nyskapade officiella konton inte få tillgång till kommentarsfunktionen - säkert med anledning i det som håller på att hända i Kina just nu).

Tencent har medgett att de delar information med regeringen, så, tja...

WeChat joins list of China technology banned by overseas militaries

Australia has instructed its armed forces personnel not to use the popular messaging and payment app, only a few months after the US military banned Chinese-made drones

 

Sök/SEO

AdWords Click-to-Message-annonser får bättre insiktsstöd

Ny statistikmöjlighet i AdWords: se hur Click-to-Message-annonser presterar (annonser där det går att skicka förskrivna sms direkt från annonsen). Mer specifikt kommer man kunna se:

🔎 Chat rate: Hur ofta sökningar leder till att någon startar en konversation
🔎
Chat start time: När konversationer initieras
🔎
Messages: Antal meddelanden som skickats i en konversation

Rullas ut kommande veckorna. Är man svensk finns det däremot ingen anledning att hålla andan. Det är (än så länge) bara sex länder som får de nya insikterna. 

Google AdWords Has New Performance Insights for Click-to-Message Ads

Google AdWords is introducing a new set of performance insights specifically for click-to-message ads.

Googles mobila bildsök får bildtexter

Google lägger till ännu mer kontextuell relevans i sin bildsök, åtminstone i mobilen. Från och med nästa veckan kommer bilder förses med en bildtext. Tillägget jämfört med nuvarande presentation är att titeln på sidan som bilden ligger på också kommer att visas tillsammans med domännamnet.

Bilder blir en allt viktigare del i vårt sökande, men imponerande ofta heter bilder fortfarande rätt meningslösa saker. Bild-SEO har inte alls kommit lika långt som text-SEO (även om Googles bildsmartness täcker upp en del). Det gör förstås hela SEO-arbetet ännu mer komplext när titeln också ska fungera i den här kontexten. Och, om man ska vara krass, bli ännu mer "vänstertung".

Get more useful information with captions on Google Images

To help make Google Images even more useful, we're adding short captions to images that share more information about the image.

Google lanserar nytt globalt adresssystem

Någon som minns Beat? Ett nytt tidsformat som uppfanns av Swatch 1998. Ett helt rätt, och tidigt, internettänk. Beat var tänkt som ett globalt tidsformat, utan tidszoner - just eftersom vi idag har interaktioner över hela världen. Istället för att försöka sitta och "översätta" vad en tid betyder i en annan del av världen har alla samma beat-tid.

Nu introducerar Google motsvarigheten för adresser. Plus Code. Framförallt tänkt för Indien som tydligen inte har ett enhetligt adressystem. Men är förstås lika rätt som Beat: ett globalt adressystem som alla kan bygga mot (ja, om det blir den standard Google hoppas på). GPS-system, fast mer människoanpassat.

https://india.googleblog.com/2018/03/searching-for-indian-addresses-on.html

Google släpper spelbart annonsformat

Nytt annonsformat från Google: spelbara annonser. Tänkta att vara spel i spel. Om man får slut på liv i ett spel så finns ibland möjligheten att kunna få ett extra liv genom att titta på en reklamfilm (kan förstås också ge andra belöningar än bara extraliv).

Nu uppgraderar alltså Google annonsformatet och gör annonsen till ett spel. Mer kontextuellt passande i ett spel är tanken och jag kan väl hålla med.

Ett nytt, specialiserat yrkesområde är på gång alltså: spel-i-spel-annonsutvecklare. Och UX:are. Och.... ja, ni fattar. Bristen på utvecklare blev nu inte direkt mindre akut.

https://techcrunch.com/2018/03/15/google-is-launching-playable-in-game-ads/

Google börjar med videoannonser i Play

Google går här alltså i Apples fotspår. Däremot kommer videos i Google Play inte att autospelas. Förmodligen. Förrän Google upptäcker att det ger bättre effekt, kan man tänka (men hej, all video som inte autospelar gillar vi).

Google to test video ads on the Play Store

Video ads are an inescapable part of the internet, and it sounds like Google is going to try bringing them to its app store.Today, the company announced that it is testing video ads for apps in its Play Store, alongside the standard static images for promoted apps and games.

Google och Airbnb förbättrar för funktionsnedsatta

Två saker att applådera inom tillgänglighetsområdet idag. Airbnb kommer lägga till nya sökfilter för människor med funktionsnedsättningar. Totalt 21 nya sökalternativ - som markaccess, breda dörrar, ramper och rullstolsvänliga duschar.

Google å sin sida lägger till rullstolsvänliga rutter. När man söker vägbeskrivningar för kollektivtrafik kommer det finnas ett alternativ att ange att man vill ha en rutt som är just detta (i de städer som stöds).

Bra och snyggt av båda företagen.

Google Adds Wheelchair-Accessible Routes To Google Maps | Digital Trends

Google has officially introduced "wheelchair accessible" routes in Google Maps, making it easier for those with mobility needs to travel using public transit.

Airbnb adds new search filters for people with disabilities

Airbnb has added new filters to its platform to help people with disabilities more easily find accommodations. The total of 21 filters lets people specify searches for step-free entry to rooms, wide entryways to fit a wheelchair, elevators, showers that can accommodate wheelchairs, ramps, and more.

Apple Maps börjar visa cykeluthyrningsstationer

Bra tillägg i Apple Maps: var man kan hitta obemannade cykelhyrningsstationer. Rullas nu ut i 179 städer (exempelvis Stockholm verkar inte vara en).

Även här ligger Google före, men tittar man i Stockholm är det en långtifrån heltäckande lista som visas på kartan. Finns rejäl förbättringspotential. Och som artikeln konstaterar: kartan talar om ATT det finns möjlighet att hyra cykel här, inte om det finns någon att hyra just nu. Och jag tror också att det är något som kommer att komma. Några integrationer till så är vi hemma där.

Och ja. Vi lär kunna se realtidstillgänglighet och kunna boka och betala direkt från kartvyn vad det lider.

Apple Maps Now Shows the Nearest Bike-sharing Stations in 179 Cities | Digital Trends

Apple has given its Maps app another boost with the addition of bike-sharing information for 179 cities in 36 countries.

 

Detaljhandel/e-handel

Undersökning: en app kan öka mobilförsäljningen rejält

Har ditt företag en app? Kan man handla direkt i den? Om inte så borde man kanske kunna göra det. Åtminstone om man ska tro på den här studien från Poq.

Studien har tittat på 333 miljoner sessioner på desktop, mobilwebb och app. Det mest intressanta slutsatserna:

1. Ett år efter appsläppet bidrar en app till i genomsnitt 15 % högre intäkter

2. Hos de undersökta företagen hade de mobila intäkterna ökat med 70 % efter ett år, appen stod för 59 % av dessa. Med andra ord ökar även mobilwebben. Nya kunder/fler köp snarare än kannibalisering.

3. Intäkterna per appkund var 3,3 gånger högre än intäkterna per mobilwebbskund. Man köper alltså mer/dyrare i en app.

http://internetretailing.net/2018/03/transactional-app-can-add-15-additional-revenue-across-channels-year-study-finds/

Ännu fler uppgifter om att Amazons e-handel slår upp dörrarna i Sverige i år

Vet inte hur mycket "avslöjande" det är. Känns snart som världens sämst bevarade hemlighet - eftersom de flesta verkar överens om att det är "när" och inte "om" det handlar om. Men visst, "när" betyder inte att vi vet exakt tidpunkt, så att ett antal e-handelsprofiler nu börjar spå perioden "vår" till "Black Friday" gör att fler och fler tror att det är 2018 det händer.

Det jag däremot är lite mer tveksam är "fri hemkörning och leverans nästa dag". Visst är fri frakt viktigt även hos oss, men Amazon har numer i princip helt slopat fri frakt. Om du inte är Prime-kund. Och det är numer egentligen den mest intressanta frågan: kommer även Prime att landa här?

Experterna: "Amazon rekryterar - ska lansera i Sverige under våren"

E-handelsjätten Amazon rekryterar svensk personal och planerar en lansering i Sverige innan sommaren. Det uppger fem av varandra oberoende e-handelsexperter för Di Digital.

Amazon sparkar hundratals anställda inom e-handeln

Amazon säger upp hundratals anställda på huvudkontoret och i resten av organisationen. Bekräftat av Amazon. De anställda har helt enkelt inget att göra. Move fast and break things kan göra att det kan gå lite väl fort även när det gäller att anställa folk.

Men det är två saker som gör det här intressant:

  1. Uppsägningar kommer främst ske bland dem som arbetar med "consumer retail business". Alltså företagets e-handel. Om du inte sedan ett bra tag tillbaka slutat tänka på Amazon som ett e-handelsföretag är det hög tid att göra det nu.
  2. Amazon är USA:s näst största privata USA-baserade arbetsgivare. Det är bara Walmart som är större.

Amazon laying off corporate employees in rare cutback

Amazon is cutting several hundred jobs in Seattle, and hundreds elsewhere, a rare layoff that appears to fall predominantly on its established consumer retail business. The company continues to hire aggressively in other areas.

Walmart växlar upp sin matleveranssatsning ordentligt

Walmart steppar upp matkriget mot Amazon. När man pratar om (färsk)matleveranser är avstånd och tid förstås viktiga faktorer. Här har Walmart sin kanske största fördel gentemot Amazon: sitt enorma butiksnät (vilket också förstås var anledningen att Amazon köpte Whole Foods).

Nu tänker man öka utväxlingen av den här konkurrensfördelen. Under året kommer Walmart öka antalet marknader i USA från sex till över hundra, vilket innebär att tjänsten kommer kunna nå 40 % av alla amerikanska hushåll. Ännu en tänkt fördel är att Walmart-leveranserna inte kräver någon form av (Prime)medlemsskap, utan det räcker med en minimisumma vid beställningen.

Walmart to expand grocery delivery from 6 markets to over 100 by year-end | TechCrunch

Walmart announced that it will expand its online grocery delivery service to more than 40 percent of U.S. households by year-end, growing from its current

Walmart har tre patent kring spannmålsdrönare

Vilket är bästa sättet att säkerställa livsmedelsleveranser? Kontrollera hela kedjan. Verkar åtminstone lite så enligt patent som det visar sig att detaljhandelsjätten Walmart har lämnat in. Patent på tre drönare: en för pollinering av grödor, en för att bekämpa ohyra och en för att kolla skördens allmänna hälsa.

Nu lär artikeln har rätt i att Walmart inte tänker ge sig in i lantbruksbraschen (än?) Istället handlar det snarast om att ge bönder bättre verktyg att sköta sina odlingar. Med andra ord köpa Walmart-märkta skördedrönare.

Några kommentarer om varför det här är intressant:

  1. Följer trenden att egna varumärken blir allt viktigare för detaljister.
  2. Walmart, likt Amazon, ger sig allt mer in på B2B-sidan. Och om de får för sig att rulla ut produkter under egna varumärken även här så kan det skaka om B2B-sidan på samma sätt som nu händer på B2C-sidan.
  3. Det är förstås alls inte säkert att Walmart stannar vid att sälja produkterna (om de blir verklighet, vill säga). De kan välja att låta andra bygga produkter utifrån patenten och ännu mer agera plattform snarare än slutgränssnitt.

Men det kan också bli ett tajtare samarbete mellan Walmart och lantbrukare. Det skulle exempelvis inte vara otänkbart att drönare (och ännu mer, som logistikhantering) blir del i ett avtal med Walmart. Med andra ord att bönder som väljer att leverera till Walmart (exklusivt, kanske) får del av en massa fördelar. Som då förstås Amazon måste kontra med. Med andra ord: det blir allt mer sannolikt att företag som Amazon och Walmart kommer släppa "Prime-medlemsskap"/lojalitetsprogram mot B2B för att kontrollera snudd på hela kedjan. Lex Apple.

Walmart Files Patents for Six New Agricultural Drones | Digital Trends

In an effort to increase the efficiency of its grocery supply chain, Walmart has filed patents for six new drones to aid farmers in managing their crops.

Walmart anklagas för att fippla med e-handelssiffrorna

Oops. En före detta anställd anklagar Walmart för att inte bara ha friserat e-handelssiffrorna utan också medvetet agerat halvt olagligt i sin strävan att visa upp finemangsresultat i kampen mot Walmart.

Senaste kvartalsrapporten bröts Walmarts rätt raketartade börsfjolår när de just visade upp besvikelsesiffror på e-handelssidan. Det är också bara att fråga H&M hur viktigt det med bra e-handelssiffror för att inte åka på börspisk.

Nu är det här en anställds ord mot Walmarts och det är förstås svårt att säga var sanningen ligger. Men bara den här typen av uppgifter är potentiellt väldigt jobbiga (kursen backade två procent på nyheten, men återhämtade sig sedan).

Bloomberg

No Description

H&M öppnar e-handeln i Indien

Senaste försöket från H&M att vända trendkurvorna: man rullar nu ut e-handel i Indien. Och scanna och köp-funktion i butiker. Kan vara välbehövligt för företaget - om det visar sig att kunderna faktiskt hoppar på tåget.

Att man satsar på det här i Indien är både lite oväntat och väldigt väntat. Indien är inte en helt lätt marknad att ta sig an. Men samtidigt är landet nästa stora slagfält i kampen om nästa miljard internetanvändare. Landet beräknas gå om Kina i befolkning om inte så många år och till skillnad från Kina har man en ung befolkning.

Men det är förstås ett land med stora problem och stora utmaningar, där e-handel lär vara ett av de mindre krångliga.

H&M drar igång e-handel på ny marknad

Har nya funktioner i appen.

7-Eleven i Thailand testar ansiktsigenkänning i samtliga butiker

Inte bara handla med ansiktet, bli igenkänd med ansiktet. Utan att människor behöver vara inblandade.

Nu rullar 7-Eleven ut ansiktsigenkänning i alla sina 11 000 butiker i Thailand. Kommer innebära både att 7-Eleven kommer kunna samla in information om kundbeteenden (som hur kunder rör sig, var de stannar och hur länge), men även kunna identifiera känslolägen (Walmart har patent för lite samma sak: kunna se när en kund är missnöjd och skicka fram personal). Dessutom kunna ge skräddarsydda erbjudanden till stamkunder.

Kommer också kunna användas för att övervaka såväl inventering och logistikflöde som personalen. Så, ja, kanske inte helt EU-anpassat…

Här identifierar AI-teknik stammisarna - får personliga erbjudanden direkt

7-Eleven i Thailand rullar ut avancerad AI-teknik i samtliga sina 11 000 butiker. Tekniken omfattar ansiktsigenkänning på både kunder och personal.

 

Strömmande medier

Läckta uppgifter kring Amazons Prime Video-tjänst: 26 miljoner användare i USA

Amazon har sagt ungefär ingenting alls om hur många som har Prime, så allt vi har att gå på är gissningar och estimat. Nu har Reuters däremot fått tag i vad som ska vara interna dokument kring Prime Video.

Enligt det dokumentet har Amazon runt 26 miljoner Prime-prenumeranter i USA, att jämföra med Netflix 55 och Hulus 17.

Men till skillnad från de andra två har Amazon även... lite andra verksamheter. Det huvudsakliga syftet med Prime Video, och Amazons innehållsatsningar är... att driva folk till Prime. Och det som avgör om en serie får fortsätta är om seriens kostnad att dra in en användare ("first stream") är lägre än de 99 dollar som Prime-avgiften kostar.

Leaked Internal Documents Show Amazon Prime Video Numbers | Digital Trends

Allegedly leaked internal documents obtained by Reuters seem to show that Amazon's Prime Video offerings are all about increasing Prime signups.

Apple Music har nu 38 miljoner prenumeranter

Och som av en händelse, med tanke på den Spotify vs. Facebook-text jag postade i veckan: nya officiella Apple Music-siffror. Tjänsten har nu 38 miljoner betalande prenumeranter, upp från 36 miljoner i februari, dvs. +2 miljoner på en månad (även om de 36 miljonerna inte var officiella siffror).

I sin formella börsansökan som Spotify lämnade in häromveckan konstaterades att motsvarande siffra för Spotify är ca 71 miljoner betalande prenumeranter. Så alltjämt en rätt bra bit upp.

Apple Music Has 38M Paid Subs, 8M Trials, Up 2M Monthly - Hypebot

UPDATED] Apple Music has added 2 million subscribers since the Wall Street Journal reported 36 million in early February. Apple exec Eddy Cue told the crowd at SXSW Monday that. Continue reading

Facebook planerar att börja med dagliga nyhetssändningar?

Facebook går i Twitters och Snapchats fotspår och startar... dagliga nyhetssändningar (vilket väl en gång för alla borde göra att FB aldrig mer kommer kunna hävda att de inte är ett medieföretag). Åtminstone i uppgifter som Axios fått tag i (och som inte har bekräftats av Facebook själva).

Om Axios info stämmer kommer nyhetssändningarna, som del av Watch, starta till sommaren. Man kommer inte göra det helt själva, utan låta andra nyhetsföretag komma med själva innehållet - men man kommer göra "targeted investments" i segmentet. Betyder sannolikt att det är FB, som när de lanserat andra tjänster, står för fiolerna åtminstone inledningsvis.

Facebook, Which Is Totally 'Not a Media Company,' May Launch a Video News Channel

Just when you thought Facebook was getting out of the news business, it's... getting into the news business-but with video!

Facebook får sändningsrättigheter till Major League Baseball-matcher

Ännu en fjäder i Facebooks Watch-hatt. Nu har företaget fått rättigheterna att strömma 25 Major League Baseball-matcher. Upp från 20 under 2017. Men inte bara det: Facebook har fått exklusiva rättigheter. Det ENDA stället att se dessa matcher i USA blir via Facebook (även tittare i andra länder kan välja att titta via Facebook, men då kommer det även att finnas andra ställen att se matcherna).

Det intressanta skulle förstås vara om Facebook någon gång (känns mer som ”när” än ”om”) skulle landa exklusiva sändningsrättigheter globalt.

https://mashable.com/2018/03/11/facebook-major-league-baseball-exclusive-streaming/

Twitter får rättigheterna till Fox Sports sändningar från fotbolls-VM

Mer goda sportnyheter för Twitter. Eller rättare sagt goda sportsändningsnyheter. Fox Sports, som har de engelskspråkiga rättigheterna i USA till fotbolls-VM, satsar stort på Twitter.

Bland annat kommer det här innebära dagliga halvtimmessändningar och ”near live” höjdpunkter från evenemanget. Det innebär, enligt Fox Sports, att företaget kan ha höjdpunkter ute på nätet inom två minuter.

Dessutom får Twitter tillgång till kringsändningar, som intervjuer med spelare och tränare och presskonferenser. Även om rättigheterna bara gäller i USA antar jag att man kommer kunna följa Fox sändningar via Twitter även i andra länder.

Twitter and Fox Sports have high hopes for their World Cup live show

With the 2018 FIFA World Cup in Russia just around the corner, right holders to the event are starting to share more details about their coverage plans. And, to no surprise to anyone, social media will play a major role in that.

Twitter får rättigheterna att strömma Major League Soccer-matcher i USA

Lite roligt att se hur sportsändningsrättigheter går fram och tillbaka mellan Twitter och Facebook.

Det är klart att Twitter tar över de amerikanska rättigheterna från Facebook till minst 24 Major League Soccer-matcher, förutom kringsändningar. Avtalet sträcker sig dessutom över tre år, viket kanske är det mest förvånande - att MLS först kör med Facebook och sedan skriver ett så pass långt avtal. Typ en evighet.

Med tanke på att även Youtube och Amazon (och säkert Apple på sikt, för att inte tala om de kinesiska motsvarigheterna) är med och leker kan man lugnt konstatera att sportsändningar blir allt viktigare som nav i techjättarnas videosatsningar.

Twitter will livestream Major League Soccer games

Twitter hasn't scored a major sports livestreaming deal in a long while, but that drought is over. Variety has learned that the social network has struck a 3-year deal with Major League Soccer that will give it a selection of weekly video, including "at least" 24 live matches.

Youtube bekämpar foliehattar med Wikipedia

Senaste tiden har det varit Youtube snarare än Facebook som varit mest i blåsväder kring extremist- och fejkinnehåll. Som en del i att försöka ta del av ansvaret för innehållet som företagets algoritmer är med och lyfter fram (snarare än att vara en ren lagringsplats) kommer Youtube nu göra som just Facebook (och för den delen Googles sök): peka på artiklar som avlivar foliehattar.

Klipp med konspirationsinnehåll kommer förses med en länk till Wikipedia, där man får reda på att: jo, vi har varit på månen och jo, Jorden är rund. Jag hänger inte helt med på hur Google kommer välja ut vilka videos som får detta extrainnehåll, men som koncept gillar jag idén.

YouTube Will Link Directly to Wikipedia to Fight Conspiracy Theories

After a series of scandals related to misinformation, YouTube CEO Susan Wojcicki announced the company would begin directing users to sources like Wikipedia.

Spotify går in i tre nya marknader

Lagom (sannolikt) till börspremiären lägger Spotify till ytterligare tre länder i listan över marknader. Nu finns tjänsten även i Israel, Vietnam och Sydafrika. Det gör att totalen nu landar på 64 länder för Spotify.

Som de flesta andra som siktar på globalt herravälde är tillväxtmarknaderna förstås långsiktigt viktiga. Det finns en enorm potential när de (förhoppningsvis) kommer upp på banan ordentligt, inte minst eftersom det finns väldigt många unga människor här. Att se hur Spotify kommer lyckas i just exempelvis Sydafrika.

 

Spotify Expands To Israel, Vietnam, South Africa - Hypebot

Spotify launched today in Israel and will be live this week in South Africa and Vietnam. That brings the total number of countries where the world's largest music streamer is. Continue reading

 

IoT - Internet of things

Google Assistant får stöd för flerstegskommandon

Google Assistant har nu fått stöd för flerstegskommandon. Säger man "god morgon" kan Assistant stänga av den smarta väckarklockan, dra upp de smarta rullgardinerna, sätta igång den smarta kaffebryggaren och dra igång den smarta kupévärmaren i bilen om det är minusgrader ute. Typ. (Okej, kanske inte allt det här från start.)

Känner förstås igen olika röster. "God morgon" sagt av olika människor ger olika resultat.

Helt i linje med vårt bekvämlighetsknarkande. Varför måste man manuellt utföra ett gäng sysslor som man upprepar varje morgon? Här finns förstås massor av inspiration för företag: vilka småsteg kan ni eliminera i era kunders vardag?

https://www.theverge.com/circuitbreaker/2018/3/13/17116860/google-assistant-multi-step-smart-home-routines-now-live

Google Assistant får stöd för iPads

Nu tar även Google ytterligare ett steg att få in sina tjänster i iOS-ekosystemet. Google Assistant får även stöd för iPads.

Varför, kan man undra? Varför inte köpa en ordentlig Assistant-pryl, som en Echo? Förmodligen därför att Apple-användare tenderar att vara... Apple-användare.

På sätt och vis passar Assistant bättre i en iPad. Förstås bökigare än i en Android eller att prata med Siri - men en iPad är en mer stationär pryl. Med andra ord: man köper hårdvaran som ska styra hemmet från Apple (och sätter upp den på väggen), men väljer Assistant för att sköta tjänsterna i den. Och förstås då ge Google ännu mer data.

https://www.theverge.com/2018/3/13/17115572/google-assistant-ipad-siri

Alexa-appen får stöd för röstsamtal i surfplattor

Det här är stort, även om det är en rätt liten förflyttning rent praktiskt. Amazon öppnar nu upp för att Alexa även kan hantera gratis röstsamtal via Amazon-surfplattor, istället för att masa dig till någon av dina Echo-enheter.

Gott så. Men det riktigt stora: det fungerar även i Android-surfplattor och iPads. Det är förstås enklare om du har en Fire, men via Alexa-appen kan du göra samma sak även i de två dominerande operativens produkter. Och visst har både Google och Apple egna motsvarigheter, men vad som nu händer är att Amazon bakvägen håller på att göra sig till en vital del av våra surfplattor. Och, kan man anta, snart mobiler.

Amazon brings Alexa calls and messaging to tablets

You no longer need to hang around an Echo speaker to make free calls and messages with Alexa. As of now, you can use Alexa to place calls (including video calls) and send messages from Android tablets, iPads and of course Amazon's own Fire models. How easy it is depends on the device.

Apple-patent: anpassade Watch-notifieringar

ÄN-TLI-GEN! Jag har bara varit med Watch i ett drygt kvartal, men det här saknade jag nästan direkt: möjligheten att få olika "buzzar" från klockan beroende på vem som ringde eller skickade ett meddelande. Lite som att man kan ställa in olika ring- och vibrationssignaler.

Nu är det här bara ett patent och det verkar mest skilja på olika slags typer av notiser, men, tja, borde ju gå att anpassa så att man kan ställa in själv exempelvis för telefonsamtal eller sms från olika personer.

IoT lär betyda att vi lär oss använda fler sinnen ännu mer. Till andra saker. Att lära oss känna igen en massa småskillnader i "hudnotifieringar" lär bli vardag. IoT-morse.

New Apple Patents Hint at Better Waterproofing and Haptic Notifications | Digital Trends

Apple has been awarded a series of new patents -- including two related to improving a device's waterproofing and building devices out of titanium.

Google döper om sina wearables - och är ännu närmare att dumpa Android?

Google kan vara på gång att droppa "Android" från namnet på sina wearbles. Att de istället kan heta Wear OS istället för Android Wear. Som artikeln konstaterar, kan vara dels för att Google är i full gång att kopiera Apples ekosystem (hårdvara/mjukvara) under ett unisont paraply och dels för att de inte vill att saker som också kan användas till iOS ska heta något med "Android".

Säkerligen så, men jag kan inte låta bli att spekulera om även det här är ytterligare ett steg för Google att kliva bort från Android överhuvudtaget. Till det där operativsystemet som Google enligt uppgift jobbar med, men som ingen vet vad de ska göra med.

Google hints at a rebranding for Android Wear

Android Wear might be on the cusp of a Google Pay-style rebranding. Users exploring the latest Android P Developer Preview have noticed that Google is not only referring to Android Wear as "Wear OS," but has replaced the usual watch-like logo with a distinctive "W."

Val i Sierra Leone genomfördes delvis med blockkedjeteknik

Lite coolt. Världens första presidentval med hjälp av blockkedjeteknik har hållits - i Sierra Leone. Det här blev möjligt tack vare ett samarbete med Agora, en schweizisk organisation som arbetar med lösningar för att genomföra digitala val.

I linje med hur blockkedjan fungerar kan alla se rösterna, men det är bara "authorized persons" som kan validera rösterna, vilket jag antar betyder typ valförrättare. Användes som test i fem provinser och mest för att validera rösterna, men ändå.

Satsningen görs förstås för att minska risken för fuddlande - eller ens misstanken om fuddlande - med valresultatet. Ingen ska ju, som det sägs, kunna ändra i ett block utan att det syns. Fungerar det väl lär vi se det här på fler ställen.

The world's first blockchain-powered elections just happened in Sierra Leone

A Swiss foundation recorded votes in Sierra Leone's Western District using a blockchain ledger.

Mercedes släpper smarta strålkastare

Det finns bevisligen ungefär hur många förbättringsområden som helst där smart teknik kan hjälpa oss. Som bilstrålkastare.

Jag har alltid varit fascinerad över att strålkastare är så dumma. Som att inte ens klara av att känna av när det kommer en mötande bil och blända av helljuset (okej, jag har mestadels kört enklare bilar, men ändå).

Nu har Mercedes presenterat smartare strålkastare som kan göra typ det här. Men också en massa annat. Som att anpassa ljuset efter omgivning, veta var ljuset behövs och till och med, på bästa AI/AR-vis, peka på exempelvis en fotgängare som strålkastarna upptäcker. Vid halka visar strålkastarna en snöflinga.

Mercedes' futuristic headlights are no longer just a concept

Mercedes has been testing smarter headlights, and now it appears they're no longer just a concept. Daimler announced today that these futuristic headlamps will be available in top of the line Mercedes-Maybach S-Class vehicles.

 

AR/VR

Google öppnar för ännu bättre AR-spel

Rätt stort. Google öppnar Maps för spelutvecklare.

Pokemon Go visade de breda massorna att datorspel och verklighet (?) passade alldeles utmärkt ihop. Problemet är bara att kartorna har behövt hackas ihop lite bäst det gått eftersom det inte funnits riktigt native-stöd för ordentliga integrationer. Nu blir det alltså ändring på det.

Förutom att få tillgång till bättre positioner möjliggör utvecklingsplattformen att man kan omvandla befintliga byggnader till 3D-objekt. Med andra ord: med ett par AR-glasögon på sig skulle man kunna gå runt i Stockholm, men byggnaderna ser ut som i Warcraft. Typ ARVR. (Okej, kanske inte kommer vara top notch-grafik, men hej.)

Google opens Maps to bring the real world into games

Pokémon Go and other games that use real-world maps are all the rage, but there's a catch: they typically depend on semi-closed map frameworks that weren't intended for gaming, forcing developers to jump through hoops to use that mapping info. Google doesn't want that to be an issue going forward.

 

Digitalisering

Norge planerar att bygga en ny, hållbar stad

Google ska göra det, Bill Gates planerar göra det och Kina tänker göra det. Bygga helt nya städer eller stadsdelar anpassade efter dagens behov. Utan fler hundra års infrastrukturellt bagage. Nu tänker även Norge ge sig in i leken.

Man tänker bygga en hållbar stad/stadsdel runt Oslos flygplats. Gillar särskilt att man droppar saker som "car-free city centre" och "walkability". Saker som städer, nya som gamla, behöver betydligt mindre respektive mer av.

Norway's capital is planning a sustainable city

A city running on renewable power and driverless public transport is envisaged.

 

Ekonomi och finans

Apple slår nytt börsrekord och Amazon är väldigt nära Google

Idag hade techaktierna nästan unisont partystämning. Och i rena farten nådde Apples aktie ännu en all time high. Och eftersom det var nästan på pricken en månad sedan jag senast tittade in i topp sju-listan över de högst värderade börsbolagen känns det passande att vi tar tillfället i akt att göra just det. Några kommentarer:

  • I och med nya kursrekordet stängde Apple idag med ett börsvärde på ca 922 miljarder dollar, ”bara” 78 miljarder från den magiska biljongränsen
  • Apple är lite i en division för sig självt, sedan följer två rätt tydliga tre-kluster där avståndet aldrig har varit mindre.
  • Det var bara för några veckor sedan som Amazons börsvärde preciiiis gick om Microsofts. Och nu är man VÄLDIGT nära Googles (Alphabets). I maj förra året var avståndet 204 miljarder dollar, nu bara 35 miljarder.
  • Tencent och Facebook fortsätter kämpa om att vara den högst värderade sociala medier-plattformen
  • Alibaba var under dagen uppe på 497 miljarder dollar och vände sedan ned lite. Det betyder sannolikt att inom kort kommer de sju högst värderade börsbolagen alla ha ett totalt börsvärde över en halv miljard dollar.
  • Om man skulle summera de sju bolagens börsvärden och jämföra med länders samlade BNP 2017 skulle bara USA och Kina (eventuellt Japan) komma före. Vilket förstås inte är galet någonstans.

Graf över börsvärdet för de sju högst värderade börsbolagen

Twitters aktiekurs rusar... upp?

Det händer jättekonstiga grejer med Twitters aktiekurs just nu. Den går... upp. Stadigt. Ja, eller mer än stadigt. Så här långt är aktien upp 50 % i år. Förstås mycket drivet av Q4-kvartalsrapporten när Twitter för första gången kunde visa upp gröna siffror. Men sedan har det fortsatt - lite med logiken, när en aktie går upp så går den upp.

Idag rusade så aktien upp 7 %. Anledningen? Obekräftade rykten om att Twitter kanske har en jättetidig prototyp av en ny kamerafokuserad funktion som ska låta användare enklare spela in korta videos.

Sensmoralen: vill man som företag ha pengar är "video" en bra grej att säga. "Camera first" likaså.

Graf över Twitters aktiekurs

Första handelsdag för Spotify-aktien blir 3 april

Då är det bekräftat. Första handelsdagen för Spotify-aktien blir 3 april.  Företagets kapitalmarknadsdag pågår just nu och  lär det komma mer info, men värderingsspekulationer pekar på att aktien kommer landa norr om 1000 kr vid öppningen. Kanske spannet 1200-1500 (kan nog handlas upp dit om inte annat). 

Finanschefen: Spotify offrar vinst för tillväxt

Musiktjänsten Spotify är på väg mot lönsamhet, säger finanschefen Barry McCarthy under första kapitalmarknadsdagen. Men tillväxt är fortfarande prioriterat.

Amazon köper Texture - Netflix för tidningsmagasin

Mer företagsshoppande från Apple. Nu har man köpt Texture, virtuellt tidningsställ och "Netflix för magasin". Betala månadsavgift och läs så många tidningar du hinner. Apple köper hela företaget, appar, tjänst och personal.

Förstås ytterligare en del i att Apple håller på att rigga sig för en post-mobiltelefonköparera. Och ambitionen att bli infrastrukturen som alla våra digitala liv (och alla tjänster) byggs ovanpå. Apple TV är motsvarande för video.

Även om affären lär ha hållit på ett tag känns det inte som en slump att det kommer när det är fnurra på tråden mellan Facebook och publicister. Lucka för andra att försöka få in en fot.

Apple acquires digital newsstand Texture as it doubles down on content 'from trusted sources' | TechCrunch

As the debate continues over fake news and the role that aggregators like Facebook have played in spreading it, Apple is making an acquisition that could

Hitta.se köper bokningstjänst för frisörer och skönhetssalonger

I dessa Google-tider är det lätt att glömma bort Hitta.se (Eniro, anyone?), men tydligen går deras business bra. Och ja, det förvånar mig en del.

Nu har Hitta.se köpt företaget Itsperfect som erbjuder bokningstjänster för verksamheter som skönhetssalonger och frisörer. Men förutom att ge dem en "sökplats" så får de också de verktyg som de behöver för att driva och hantera verksamheten. Lite Shopify här hemma.

Även Google erbjuder förstås liknande tjänster (även om de är mer ytliga och sökfokuserade). Sök, hitta och agera. Boka i det här fallet. Med andra ord: ytterligare en anledning att faktiskt inte behöva en egen webbplats som (små)företagare.

Hitta.se klipper till - ska bygga en marknadsplats för frisörer

Köper frisörtjänst.

Ant Financial är Kinas näst största konsumentlångivare

Ant Financials konsumentutlåning är nu uppe 95 miljarder dollar. Jaha? tänker du. (Förmodligen mycket därför att du undrar vilka Ant Financial är.)

Varför är det här intressant? Ant Financial hette tidigare Alipay och föddes som en del av Alibaba innan det knoppades av 2011. Med andra ord företaget bakom Alibabas betallösning. Nu håller Alibaba på att köpa tillbaka företaget för att sedan, sannolikt, börsintroducera Ant.

Och för att sätta de 95 miljarderna i kontext: det gör att Ant har en större summa konsumentlån än Kinas näst största bank. Med andra ord: e-handlaren Alibaba är Kinas näst största konsumentlångivare.

Bloomberg

No Description

Alibaba-grundarna investerar i klädlånarstartupen Rent the Runway

Startupen Rent the Runway, som låter sina kunder hyra märkeskläder, har enligt uppgift nyligen fyllt på kassan med 20 miljoner dollar från Alibaba-grundarna Jack Ma och Joe Tsai. Tillskottet gör att Rent the Runway värderas till 800 miljoner dollar.

Det är alltså inte Alibaba per se som investerar, men det blir ändå intressant att se vilken relation de båda företagen får framöver. Rent the Runway är precis den typ av företag som både kan dra kunder till fysiska butiker och kan ge ytterligare en dimension till e-handelserbjudandet. Också helt rätt i dessa hållbarhetstider. Det är något sånt här som H&M borde bygga in i sitt Afound-erbjudande.

https://www.recode.net/2018/3/9/17099908/rent-the-runway-alibaba-jack-ma-joe-tsai-blue-pool-capital-invest-valuation-women-clothing-apparel

Ögonspårningsföretaget Tobii i samarbete med Qualcomm kring VR/AR

Qualcomm har senaste månaderna mest handlat om det fientliga uppköpsbudet från Broadcom (som Trump nu verkar ha satt stopp för). Men de gör trots allt lite annat än att bara slåss mot uppköpsbud. Som att ingå samarbete med svenska Tobii.

De båda företagen har ingått samarbete kring mobila headsets för VR/AR. Det innebär att Qualcomm får använda Tobiis ögonspårningsteknik och att Tobii får tillgång till Qualcomms VR-utvecklingsplattform. Rätt stort steg framåt för Tobiis satsning på att komma in i mer konsumenttjänster, som spel.

Tobii ingår samarbete med chipjätten Qualcomm

Tobii ska samarbeta med chipjätten Qualcomm för att göra eyetracking tillgängligt för mobila headsets. Nyheten får bolagets aktie att rusa med över 7 procent under morgonen.

Coinbase i samarbete med Barclays i Storbritannien

Ett rätt stort fall framåt för kryptovalutor. Senaste tiden har mest varit motvind när finansinstitut, företagsledare, nationalekonomer och även statsföreträdare har sågat kryptovalutor i allmänhet och Bitcoin i synnerhet.

Nu har kryptobörsen Coinbase däremot hittat en bank som går åt motsatt håll. Ett avtal som innebär att Coinbase nu har fått ett bankkonto hos Barclays, som ska göra det enklare för Coinbase brittiska kunder att handla på plattformen.

Dessutom har Coinbase lyckats övertyga brittiska Finansinspektionen att ge dem tillgång till landets Faster Payments Scheme, som ska snabba på processen att sätta in och ta ut pengar på Coinbase.

No Title

No Description

Nordic Capital köper betalplattformen Trustly

Ännu en svensk startup plockas upp av en köpare. Nordic Capital köper betalplattformen Trustly. Köpesumman är hemlig, men Financial Times bedömer att värderingen kan ligga runt 7 miljarder kronor. Uppskattades till en miljard i november. Är i så fall... en liten ökning.

Det konsolideras så det sjunger om det inom techvärlden just nu. Och just betalningslösningar är förstås i dagsläget ett hett byte. Inte minst för att positionera sig mot de riktiga jättarnas framfart.

https://www.affarsvarlden.se/bors-ekonominyheter/nordic-capital-koper-trustly-6904060

Trump blockar Broadcoms uppköpsförsök av Qualcomm

Alla (typ... jag) som följer turerna kring Broadcoms fientliga uppköpsbud på konkurrenten Qualcomm får nu ytterligare ett avsnitt att roa sig med. Nu har uppköpet valsat hela vägen upp till Trump som blockat budet. Broadcom har rykte av att inte vilja investera i ny teknik och det skulle kunna göra USA sårbart i utvecklingen av 5G. Av säkerhetsskäl, alltså. Här också.

För att göra saker ännu bättre. Intel, ännu en konkurrent förstås, har oroats av uppköpsplanen och har kanske en egen. Att köpa Broadcom. Det räcker inte längre att bara vara jättestor.

När jag var liten hade vi Dallas. Här är the real thing. Det är bara en ranch som fattas.

Trump blocks Broadcom's attempted takeover of Qualcomm

Broadcom's hopes of acquiring Qualcomm might have been quashed for good. President Trump has issued an order blocking Broadcom's proposed takeover and anything "substantially equivalent" to it over concerns that it might "impair the national security" of the country. The order also disqualifies all 15 of Broadcom's proposed directors for Qualcomm.

Lyxmode-e-handlaren Farfetch mot börsen

Efter att ha varit lite bottenfruset under ett par år börjar nu högprofilbörsintroduktioner droppa in allt oftare. Ännu en: Farfetch. Typ Amazon för lyxkläder (och accessoarer). Ännu en plattform som tillhandahåller själva gränssnittet för kundmötet, men som inte hanterar någon försäljning själva.

Farfetch bedöms kunna landa på en värdering om sex miljarder dollar vid introduktionen som sannolikt blir senare i år.

No Title

No Description

 

Övrigt

Frankrike siktar på att dra Google och Apple inför domstol för appbutiksdominansen

Senaste tiden har Google fått en jättebot för sitt fipplande med shoppingannonser samt tvingats att knoppa av den delen av verksamheten från sökverksamheten och Apple har dömts att betala skatt till Irland retroaktivt. Nu är Frankrike på gång att undersöka om Apple och Google har alltför dominerande ställningar med sina appbutiker.

Jag har ett tag nu varit förvånade att stater har låtit techjättarna bara få fortsätta växa. Det vi ser nu kan vara början till en backlash, när stater och samfund till sist lite yrvaket har insett vad som har hänt. Vi lär se mer sånt här.

Frågan är förstås vem som vinner en sån drabbning. Och om vi har sett peak jätteföretag.

France takes legal action against Apple and Google for their app stores | TechCrunch

France's Economy Minister Bruno Le Maire criticized Apple and Google for the way they run the App Store and Play Store. According to him, Google and Apple

Boende i Kalifornien kan få valinformation via sociala plattformen Nextdoor

Nu kommer boende i fem counties i Kalifornien kunna få valinformation i sina mobiler, via Nextdoor - ett socialt nätverk för bostadsområden.

Vi är bortskämda med en väldigt enkel valprocess här i Sverige. I nästan hela resten av världen är det bökigare. Ibland medvetet (inte minst i USA), därför att man inte VILL att folk ska röst. Inte fel folk, åtminstone. Så det här är förstås bra initiativ (även om man kan diskutera valet av nätverk...).

Men nu känns det som att det är dags att digitalisera demokratin på riktigt. Se till att demokratin hamnar där väljarna är. Kan Sierra Leone använda blockkedjan i ett val borde det inte vara omöjligt att göra här hemma.

California will send residents election information through Nextdoor

Five California counties have adopted a voting act that will allow them to switch up how they handle elections. Within those counties, voters will have more choices in how they cast their ballots -- the can mail them in, vote early or vote at any polling station in the county.

Amamom och Amamom Prime - nya, spännande Amazon-tjänster

Snart ovanför ditt huvud.

Pearls Before Swine by Stephan Pastis for March 13, 2018 | GoComics.com

View the comic strip for Pearls Before Swine by cartoonist Stephan Pastis created March 13, 2018 available on GoComics.com