Kategorier
Sociala medier Spaningar

Digitala spaningar vecka 38 2023

Facebook gör det möjligt att ha flera profiler i samma konto. Meta Verified kommer till företagskonton. X skrotar sin Circles-funktion. X kan börja kosta pengar för alla användare. Snapchat+ har nu över 5 miljoner prenumeranter.

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

 

Veckans artiklar

https://www.ehandel.se/forum/tiktok-trycker-pa-stora-e-handelsknappen-lanserar-shop-i-usa/

Amazon tar ännu större logistikgrepp – vill fylla på hyllor i fysiska butiker – Ehandel Plus

Jättestor vill bli ännu större. Nu vill Amazon lägga beslag på en ännu större del av hela e-handelskakan. Ja, inte bara e-handelskakan. Nu siktar Amazon

 

Sociala medier

Facebook, Instagram och WhatsApp

Facebook gör det möjligt att ha flera profiler i samma konto

Lider du av splittrad personlighet? Grattis! Facebook gör nu ditt liv lättare.

Alla som jonglerar med Facebook som privat och arbetskopplad plattform får nu en ny funktion att leka med: möjlighet att upp till fyra profiler kopplade till ett och samma konto. Så man måste inte bara ha den här funktionen för att skapa en jobbprofil. Det funkar precis lika bra att ha olika Facebook-personligheter av helt andra anledningar. Som ett kompisjag och ett gruppadminjag.

Det går att växla mellan de olika personligheterna utan att behöva jiddra med måste-hålla-tungan-rätt-i-mun-när-jag-kommenterar-in-och-utloggning. Det krävs alltså inte att man loggar ut och sedan loggar in igen för att byta profil. Det kommer inte synas på huvudkontot att man har fler profiler, så det är bara att skapa riktiga Severance-profiler. Och varje profil får ett eget @användarnamn.

Varje profil kommer att bygga upp egna intresseprofiler baserat på vad man gör och interagerar. Varje profil börjar dessutom med nollställda inställningar vad gäller notiser och integritet. Så om jag ska var elak: Facebook ser det här som ett lysande tillfälle att låta användarna skapa renodlade intresseprofiler så att Facebook ska få en enklare tillvaro när det kommer till att rikta annonser.

Den nya funktionen kommer dock med några brasklappar. Marketplace, Professional-läget, dejtingtjänsten och betalfunktionen kommer inte att vara tillgängliga för extraprofilerna till att börja med. Sekundärprofilerna kan heller inte skicka meddelanden via Messenger, utan bara via Facebook-appen eller Facebook på webben. Messenger-stöd ska lanseras ”under de kommande månaderna”.

Funktionen släpps nu och rullas ut successivt. Även här är det ”kommande månader” som gäller.

Facebook officially embraces fake profiles

Meta is going to let Facebook users create multiple personal profiles and switch between them without having to log out and then log back in. Basically, Meta is embracing finstas but for Facebook.

Meta Verified kommer till företagskonton

Fler blåbockar i Instagram – Meta Verified kommer till företagskonton – Influens.se

Ska även lanseras för WhatsApp. Nu är det dags för Meta att ta nästa steg med sitt betalabonnemang Meta Verified. Inom kort kommer Meta att börja testa en

WhatsApp får ny shoppingfunktion

Det pratas mycket om Elon Musks ambitioner (önsketänkande) att förvandla FKA Twitter till en allt-i-allo-app. Kort sagt en västerländsk version av kinesiska WeChat, som blir destinationen för alla slags vardagsärenden. Allt från att chatta med vänner till att betala elräkningen och blippa in sig i tunnelbanan.

Däremot glömmer vi ofta bort att det redan finns en västapp som ligger betydligt närmare superappsnivån än X: WhatsApp. Nu kompletteras världens största chattapp med ännu en inbyggd funktion för shoppingrelaterade ärenden: Flows.

Flows ger stöd för handgrepp som att hantera bokningar, allt från frisörtid som att välja plats på flyget, anpassa produktval, logga in i konton, skapa ifyllbara formulär och köpa biljetter till evenemang. Det är alltså en ”behållarfunktion” som säljare sedan kan anpassa beroende på vilka behov de har för sin verksamhet.

Flows ingår i WhatsApps vanliga businessabonnemang, som i grund och botten bytter på att företag betalar baserat på hur många kundinteraktioner de har. I praktiken hur många meddelanden de skickar till kunder.

https://bit.ly/3ENimOG

Metas företagsbetalabonnemang kostar 965 dollar mindre än X:s – per månad

I förra veckan presenterade Meta sin företagsversion av betalabonnemanget Meta Verified. Den som gör att företagskonton kan få en blåbock precis som privatkonton. Ja, plus andra fördelar, som ökad synlighet.

Hur står sig då Metas abonnemang mot FKA Twitters företagskonto? Det är… lite billigare. Faktum är att det är 965 dollar billigare. I månaden.

Ja, om du väljer det kombopaket som ger verifiering på både Instagram och Facebook. Om du bara väljer verifiering på en av dem så blir prisskillnaden ännu större.

Ja, plus det faktum att Metas abonnemang ger tillgång till… lite större antal användare.

Meta Verified for business will cost $965 less per month than X’s business verification

Meta Verified for businesses is coming soon and we finally have more details.

Facebook uppdaterar sin grafiska profil

Jag säger det igen: om någon för något år sedan hade sagt att Twitter skulle vara den sociala plattform som alla kopierar så hade jag inte trott på det. Men det är lite så det har känts. Inte minst från Metas håll. Nu är det dags igen: Facebook gör en X. En extreme varumärkesmakeover, alltså.

Ja, eller den är inte lika extreme som Twitters. Eller… inte extreme alls. Facebook pixelpushar sina element och sina färger. Det är överlag handlar om att göra Facebook mer… blå.

Meta Unveils Updated Facebook Logo Design and In-App Color Palette

Not, it’s not just you. The Facebook logo does look different.

 

Twitter/X

X skrotar sin Circles-funktion

För ett par veckor sedan blev det hyfsat mycket ramaskri när Elon Musk gick ut med att FKA Twitter planerar att ta bort blockfunktionen. Nu är det dags för ännu ett steg i samma riktning: X skrotar sin Circles-funktion. 31 oktober är sista dagen.

Circles var Twitters version av ”nära vänner”. Alltså ett publiceringsalternativ som gör att ett inlägg bara visas för ens nära vänner. Ja, eller åtminstone den grupp användare som man har lagt till i en sådan grupp.

Som vanligt när det kommer till X numer så får vi ingen konkret förklaring till varför den här funktionen nu plockas bort. Vill man vara välvilligt inställd så kan man tänka att det beror på att funktionen inte användes särskilt mycket. Men ska jag vara lite mer krass så tror jag att det handlar om… annonspengar.

Det har gått lite sådär för Twitter att få fart på intäkterna sedan Musk tog över. Många av de annonsörer som skrämdes bort av Musks kaosande har inte kommit tillbaka. Musk gick bara för ett par veckor sedan ut med att X:s annonsintäkter är ned med 60 % jämfört med för ett år sedan. Utöver det så går det fortfarande trögt för tillväxten för betalabonnemanget X Premium.

Med andra ord: Musk vill tvinga fram fler publika inlägg och minska möjligheterna att själv styra synligheten, därför att det ger mer engagemang. Särskilt som de som använder funktioner som att blocka och att begränsa spridningen av inlägg är sådana som gör det på förekommen anledning.

Med andra ord: om/när blockfunktionen försvinner så hade fler förmodligen valt att bara dela inlägg med en Circles-grupp. Men nu stänger X alltså proaktivt den möjligheten.

Twitter/X is killing its Circles feature

Twitter/X is disabling Circles, announcing that the Close Friends-style feature will be ”depreciated” on Oct. 31.

X kan börja kosta pengar för alla användare

Hur vet man att det går sådär bra för FKA Twitters betalabonnemang? Och även att det går sådär bra för tjänstens annonsverksamhet? Ja, det finns väl flera sätt att komma fram till det, men igår kom Elon Musk med ett nytt utspel som mer eller mindre säger det rakt ut: X kan börja kosta pengar. För alla användare.

Men Musks officiella anledning är go to-förklaringen för snart sagt det mesta när det kommer till X:s problem: det handlar om att sätta stopp för botarna på plattformen. Igen.

Botarna är som bekant roten till allt det dåliga hos X. Som att det sprids en massa antisemitiskt innehåll på X. Bara att fråga Elon.

Vad det skulle kunna handla om summa som som skulle få bottroll att tycka att det blir för dyrt får vi inte veta. Annat än att det skulle bli en ”väldigt liten månadskostnad”. Och att Elon slänger sig med nivån ”några dollar eller nåt sånt”.

Vad vi dessutom samtidigt fick veta var att X nu har 550 miljoner månadsanvändare. Vilket är rejält många fler än när Twitter slutade redovisa månadssiffror.

Men vi noterar samtidigt att Elon inte har mer ordet ”aktiva”. Det känns med andra ord som att han gör en LinkedIn och pratar medlemmar snarare än just aktiva användare.

https://techcrunch.com/2023/09/18/elon-musk-says-x-will-charge-users-a-small-monthly-payme?5

X byter namn igen – i Appstore

Ha.

X adds ”Formerly Twitter” to App Store listing as app plunges in the charts

Ever since Elon Musk changed the platform’s name to X, the social media app’s downloads have continued to fall.

X är sämst bland de sociala plattformarna att motarbeta klimatdesinformation

Nu är det dags att bli sådär förvånad igen.

X scores the lowest among all platforms in combating climate disinformation

The platform appears to have no clear policies in place to combat climate disinformation, a new report shows.

 

TikTok

TikTok drog in över 2 miljarder dollar i Europa 2022

Hur går det för TikTok i Europa? Jo tack, bara bra. Enligt finansiella underlag som har lämnats in så omsatte TikTok över 2 miljarder dollar här hos oss under 2022.

Mer specifikt handlar det om siffror för TikTok Information Technologies, som är den del av TikToks verksamhet som spänner över EU, Storbritannien, Island, Norge, Schweiz och Liechtenstein. Ja, plus Syd- och Centralamerika plus ytterligare några marknader.

Och EU och Storbritannien (exklusive de övriga europeiska länderna i samlingen vad det verkar) omsatte sammantaget i runda slängar alltså 2 miljarder dollar.

Det är dessutom en rejäl uppryckning jämfört med 2021: mer än dubbelt så hög omsättning till och med.

Däremot är det fortfarande rött på sista raden. hela TIT (hoho) gick back med en halv miljard dollar. Vilket inte är… ingenting. Men det var å andra sidan även det betydligt bättre än de 895 miljoner som företaget blödde året före.

Även när det kom till bara annonsverksamheten så var det dubbelt upp: 1,6 miljarder dollar jämfört med runt 800 miljoner 2021. Ännu bättre gick det för liveströmningsintäkterna: från 151 miljoner dollar 2021 till 790 miljoner förra året.

Även i de två sistnämnda fallen så handlar det om hela TIT och inte bara Europasiffrorna. Men om vi bryter ut bara omsättningen i EU så landade den 2022 på nästan 1,5 miljarder. Storbritannien stod sedan för 565 miljoner på egen hand. Det lär göra landet till TikToks enskilt viktigaste Europamarknad.

Med de sagt så växer dock EU-intäkterna snabbare än dem från Storbritannien (+179 % vs +102 %).

TikTok generated over $2bn in the UK and Europe last year

A new annual filing, reviewed by Music Business Worldwide, reveals how platform’s business performed in multiple key markets.

TikTok lägger till märkning för AI-skapat innehåll

TikTok vill att alla ska veta när någon har använt AI för att skapa innehåll. Ja, så kan man tolka den nya funktion som plattformen nu lägger till.

Det handlar om att den som laddar upp en video nu kan ange om innehållet är ”AI-skapat”, vilket förstås är en… hyfsat bred etikett. Inte helt klart exakt var gränsen går – med tanke på att det finns en hel del AI i alla effekter som finns där.

Men tanken är oavsett att försöka adressera oron kring just AI-skapat innehåll.

Den nya funktionen är däremot frivillig och vi kan väl anta att de som verkligen borde använda den inte alls kommer att märka upp sitt innehåll som AI-skapat. Med andra ord de som på olika sätt vill sprida desinformation eller smutskasta någon eller något.

Därför jobbar TikTok också på att ta fram verktyg som automatiskt ska känna av detta och då märka innehållet. Det återstår att se hur framgångsrika TikTok kommer att bli här, med tanke på att konsensus överlag numer – även bland forskare – verkar vara att det inte riktigt går att göra med särskilt bra träffsäkerhet.

https://bit.ly/3Ps4ONr

TikTok lanserar nytt analysverktyg för marknadsföring

Dags för TikTok att lansera ett nytt insiktsverktyg för marknadsförare: Attribution Analytics.

Vad är då Attribution Analytics you may ask? Ungefär vad det låter som: en funktion inbyggd i TikToks Ads Manager som låter annonsörer ”förstå vad användare gör efter att de har klickat på en annons i TikTok”.

Mer specifikt säger TikTok att det nya verktyget ska ge bättre insikter i ”icke-linjära vägar till köp”.

TikTok säger att det nya verktyget ska byggas ut med fler funktioner ”snart”. Den första kom redan i samband med lanseringen av Attribution Analytcs-lösningen: Performance Comparison.

Den specifika funktionen ska visa ”antalet konverteringar som sker efter att ha sett eller klickat på en annons och hur lång tid det tar för dessa konverteringar att ske”. Här ska det bland annat bli möjligt att se vad som händer när användare har klickat på annonser med uppmaningar som ”se innehåll”, ”lägg till i varukorg”, ”gå till kassa” och ”köp”. Även fördelat över olika tidsintervall.

Så det TikTok krasst talat vill säga med sitt nya verktyg är ”jodå, våra shoppingannonser funkar visst – ni fattar bara inte hur köpresan ser ut”. Typ. TikTok adresserar den ständiga utmaningen kring konverteringar: att fel kanal (oftast den sista) tillskrivs en konvertering, när det i själva verket är en massa andra interaktioner som egentligen ledde fram till konverteringen.

Att TikTok dessutom trycker på att det handlar om förstahandsdata är förstås ingen slump. Det har blivit allt viktigare som införsäljningsargument i takt med att spårning via pixlar och tredjepartskakor har blivit allt svårare.

Introducing Attribution Analytics: TikTok’s Measurement Solution | TikTok For Business Blog

Learn about TikTok’s first-party measurement solution that enables advertisers to go beyond the last-click model and truly understand the customer journey on TikTok.

TikTok siktar på att lägga till fler sociala funktioner

Den största påverkan som TikTok har haft på det sociala onlinelandskapaet är inte kortvideoformatet, eller ens plattformens engagemangshyllade algoritm. Nej, det är att TikTok bröt med en vedertagen norm bland de stora sociala medierna. De sket i det sociala.

Ja, eller rättare sagt: de byggde inte tjänsten på sociala nätverk. Där grundplåten är att du har kontakt med människor du känner. TikTok gick all in på intressegrafen. Du får mer av det du tycker är kul att titta på. Helt enkelt därför att våra vänner överlag är alldeles för trista för att få oss att regelbundet komma tillbaka till en tjänst.

Men i takt med att konkurrenterna snappade upp det här och allt mer ställde om till mer eller mindre slags upplägg så har TikTok rört sig åt motsatt håll: de har sakta men säkert börjat lägga till fler ”traditionella” funktioner från sociala medier som vi mest har känt dem.

I Kina har det bland annat inneburit att ägarbolaget Bytedance har släppt olika slags appar som byggt på kommunikation. Och det har gått… lite sådär. Mest därför att WeChat är en så dominerande spelare där.

Men TikTok verkar alltså vara sugna på att ta klivet in på chattområdet fullt ut. Med andra ord att man inte bara ska titta på innehåll i TikTok, utan också diskutera det där. Istället för att chatta via andra tjänster.

Det är åtminstone vad man kan läsa in i några jobbannonser som TikTok nu har ute. Och det är ett fullständigt naturligt steg.

TikTok Explores New In-App Messaging and Engagement Options

TikTok’s looking to keep conversation around TikTok clips in-house.

TikTok-anställdas kontorsnärvaro spåras via ny app

Det är rätt fascinerande att se hur de företag som gynnades av – och på sätt och vis omfamnade – pandemin mest också är de som nu svingar de största kontorssläggorna mot sina anställda.

TikTok Employees Recoil at Return-to-Office Tracker App

ByteDance has deployed a new badge tracking app called MyRTO that monitors workers’ days in office and asks them to explain absences.

 

Snapchat

Snapchat+ har nu över 5 miljoner prenumeranter

Det går som bekant lite… sådär för FKA Twitters betalabonnemang FKA Twitter Blue. Exakt hur bra (ja, eller dåligt) det går vet vi inte, eftersom numer X inte har delat några konkreta siffror om hur det går för numer X Premium. Nu vet vi däremot mer om hur det går för Snapchats motsvarighet: tjänsten har nu över 5 miljoner prenumeranter.

Externa uppskattningar/gissningar pekar på att X Premium kan ha nån miljon prenumeranter (ja, eller rättare sagt att de har sålt så många prenumerationer – många av de tidiga Blue-användarna ska ha hoppat av enligt andra uppskattningar/gissningar).

Det är lite svårt att sätta den siffran. Om tillväxttakten skulle vara den samma som när Twitter sista gången redovisade kvartalssiffrorna som börsnoterat bolag så skulle de dagliga användarna (eller maDAU som Twitter envisades med, alltså de dagliga aktiva användare som Twitter ansåg att de kunde tjäna pengar på från annonser) kunna ligga nånstans runt 260-270 miljoner nu. Det betyder att sisådär 0,4 % av de dagliga användarna betalar för X.

Musk själv har gått ut med att X numer har 550 miljoner användare varje månad. Däremot utelämnar han ett nyckelord i de här sammanhangen: ”aktiva”. Jag utgår från att Musk gör en LinkedIn: alltså pratar om hur många konton som finns på Twitter, eftersom det är en rejält mycket större siffra än de som faktiskt regelbundet använder tjänsten. Men om vi ändå skulle springa på Musks siffra så skulle det totala antalet av alla X-användare/X-konton som betalar vara strax under 0,2 %.

I den jämförelsen är Snapchat betydligt mer framgångsrika när det kommer till att få användarna att öppna plånböckerna. Om vi jämför med de aktiva dagliga användarna så har Snapchat andelsmässigt tre gånger fler prenumeranter än X. Med andra ord runt… 1,3 %.

Återigen, när det kommer till X så bygger kalkylen på uppskattningar. Och basversionen av X-prenumerationerna är dubbelt så dyr som Snapchats, så intäktsmässigt är avståndet mellan de båda plattformarna inte lika stort.

Vilket avslutningsvis för oss över till den mest intressanta frågan i det här sammanhanget: hur går det egentligen för Metas motsvarighet?

https://techcrunch.com/2023/09/21/snapchat-now-has-over-5-million-paying-users-for-snapchat/?5

Övrigt sociala medier

T2 blir Pebble

Lägger du ned mycket tid på att punktmarkera alla Twitter-alternativ som dyker upp i kölvattnet efter det kaos som Elon Musk har ställt till med i originaltjänsten? I så fall kan du nu göra en notering att T2 nu har bytt namn till Pebble.

Twitter/X rival T2 rebrands as ’Pebble,’ saying the old name was never meant to be permanent | TechCrunch

An X challenger didn’t hide its ambitions to take on the social network formerly known as Twitter when it dubbed itself T2 at launch, but now that name —


Prenumerera på mitt nyhetsbrev

Jag gillar Olas digitala spaningar!

Gillar du det jag gör? Visa gärna din uppskattning genom att donera lite pengar. Det hjälper till att betala för webbhotell och andra kostnader.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *