Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.
Övriga delar i veckans sammanställning
Sociala medier
Synligheten för LinkedIn-inlägg rasar
Känns det som att dina LinkedIn-inläggs synlighet har rasat senaste tiden? Det är nog mer än bara en känsla. Och du är inte ensam.
Det verkar som att en uppdatering som LinkedIn gjorde av sin algoritm i september har slagit undan benen för räckvidden. Och som en följd också följartillväxten. Även snittengagemanget har rasat.
Det är åtminstone vad en rapport baserat på en genomgång av en massa LinkedIn-inlägg visar. Och rekommendationerna är ungefär som vanligt: fokusera på att skapa innehåll för människor och inte algoritmen, blanda olika innehållsformat och var aktiv på plattformen och engagera dig även i andras innehåll.
Hela rapporten hittar du via länken här nedan.
Richard van der Blom on LinkedIn: Overall Performance on LinkedIn™️ is down – Algo Tweak | 573 comments
I'm sharing a detailed analysis of how LinkedIn™️'s recent algorithm changes have impacted post reach and engagement. If you're a content creator or business… | 573 comments on LinkedIn
LinkedIn uppdaterar Collaborative articles med fler fördelar för dem som bidrar
Ett av de senare format som LinkedIn har lagt till är det som kallas Collaborative articles. Det är när LinkedIn-redaktionen väljer ut ett ämne och uppmanar sedan ”auktoriteter” inom det området att skriva innehåll kring det ämnet. Ja, eller frågan som det oftast är.
(Så ja, det är alltså ett sätt för LinkedIn att få aktiva och inflytelserika användare på plattformen att skapa mer innehåll, utan att betala för det. Ni vet. Som när företag vill att influencers ska jobba gratis därför att ”det är bra för deras varumärken”. Ja, det man kan få är att LinkedIn belönar de som bidrar med en ”Community top voice”-märkning som man kan visa upp i sin profil för att låta världen veta att man är en auktoritet.)
Nu uppgraderar LinkedIn funktionen med fler fördelar för dem som går med på att gratisjobba åt LinkedIn.
- Collaborative articles-funktionen designas om för att sätta mer fokus på dem som svarar och därmed bidrar med innehåll. Det blir också liknande förändring när den här typen av inlägg visas i flödet.
- Ökad synlighet för bidrag, även utanför det egna nätverket.
- Ökad synlighet i sökfunktionen, där Collaborative-artiklar väger tyngre.
- Ökad synlighet via notifieringar: LinkedIn kommer att spamma notisfältet hos användare med ännu mer rekommendationer på vad du borde engagera dig med.
- Artiklarna får nu stöd för de vanliga LinkedIn-reaktionerna.
- De som bidrar med de mest värdefulla svaren i samband med en artikel hamnar överst i artikeln, som en ”Top contributor”.
- Enklare att ställa in vad du vill kunna bidra med genom att fylla i ”Top skills” i din profil. LinkedIn ska också ha vässat matchningsfunktionen så att det du gör, engagerar med och skapar på plattformen blir signaler för vad du kan bidra med kopplat till Collaborative articles.
LinkedIn Updates Collaborative Articles, a Key Traffic Driver for the App
Contributing to Collaborative Articles can earn you a ’Top Voice’ badge for your profile.
18 miljoner har verifierat sin identitet via LinkedIn
Ny siffra från LinkedIn. Den här gången gällande den verifieringstjänst som släpptes i början av året. Den där medlemmar kan verifiera sig med ett nationellt ID-kort för att på så sätt öka säkerheten och minska risken för spoofande och bedrägerier.
18 miljoner ska nu ha använt den här funktionen globalt. Upp från 7 miljoner i juli.
Och det som LinkedIn först och främst ska ha en eloge för är att den här tjänsten erbjuds kostnadsfritt. (Ja, jag tittar på er nu X och Meta.)
LinkedIn verification update: 18 million verified, plans for 100 million by 2025
LinkedIn verification launched as a free service for professionals seven months ago and since then more than 18 million people on LinkedIn globally have signed up, a notable increase since we reached 7 million verifications in July. Our ever-expanding, free verification service helps you show your c
LinkedIn sparkar 600 anställda
2022 var ett enda långt techslaktår. Ja, det hände förstås… även några andra grejer. Men techbranschen sparkade förra året tiotusentals människor. Allt för att hantera de tuffare tiderna och tajta till kostnadskostymen.
Här klarade sig LinkedIn betydligt bättre. Inte minst därför att LinkedIn inte alls har varit lika beroende av annonser som branschkollegorna. Men LinkedIn brukar ju göra som de andra stora plattformarna – fast ett (bra) tag senare. Så även i det här fallet. Nu börjar med andra ord verkligheten komma ikapp även LinkedIn, som sparkar över 600 anställda – rätt mycket över hela verksamheten.
Det här är LinkedIns andra uppsägningsomgång 2023. I våras sa LinkedIn upp över 700 och nu alltså nästan lika många till.
Det finns dock en rätt stor skillnad jämfört med i våras. Då handlade det främst om folk som fick gå därför att LinkedIn la ner sin kinesiska verksamhet. Nu är det snarast ett tecken på samma ekonomiska motvind som drabbat techbolagen här i väst överlag.
Nu pratar vi inte om en jättestor andel av LinkedIns totala personal. Det handlar om runt 8 %. Men det är samtidigt inte inga alls. Så det blir intressant att se om även LinkedIn nu kommer att skruva ner ambitionsnivån för några av ”framtidsprojekten”. Som hela satsningen på att ställa om från att vara en marknadsföringsplattform till att bli en innehållsplattform.
LinkedIn lays off 600+ workers in second round of cuts this year
LinkedIn has announced its second round of job cuts this year. It’s shedding ”approximately 668 roles across our engineering, product, talent and finance teams.”
Reddit kan blocka Google
Behöver Reddit Google? Nej då. Inte alls. Enligt Reddit.
Det verkar åtminstone vara något som Reddit diskuterar. Grundanledningen verkar, som så ofta i de här sammanhangen nu förtiden, handla om att Reddit är sura på att företag tränar sina AI-algoritmer på Reddits innehåll utan att Reddit får något för det.
(Man skulle kunna hävda att de som borde få något är Reddits användare och inte Reddit själva, med tanke på att det är användarna som skapar innehållet. Men hej.)
Det är med andra ord rätt lösa uppgifter som inte betyder att Reddit kommer att sätta upp webspindelavspärrningar i morgon. Men med tanke på att Reddit i praktiken förklarade kring mot sina egna användare när de jackade upp priset för sitt API ordentligt så är det samtidigt inte något som skulle kunna vara helt osannolikt.
Reddit har visat sig ha ett väldigt starkt community som garanterat hittar dit även om Google inte längre skulle tillåtas att indexera och visa upp Reddit-innehåll i sitt sökresultat. Men det lär vara rejält dåligt för Reddits möjligheter att locka in nya användare.
Det känns med andra ord hyfsat osannolikt att Reddit skulle göra en Elon Musk och till varje pris stoppa AI-tränande. Men samtidigt, som sagt, inget som är helt bortplockat från förhandlingsbordet.
’Reddit can survive without search’: company reportedly threatens to block Google
Reddit initially denied a report from The Washington Post that it might force users to log in to see content. However, the Post says it may still block search crawlers, and Reddit didn’t deny to The Verge that it may do so.
Övrigt sociala medier
Rapport: Digital oktober 2023 – uppdaterade siffror om användningen av sociala medier
I veckan landade ännu en upplaga av We Are Socials mastodontrapport Digital, som som vanligt gör en galet välarbetad genomgång av internetanvändningen runt om i världen. Och en stor del av rapporten handlar förstås om hur det går för de olika sociala medierna.
Och… ja, jag har inte hunnit läsa rapporten än så jag får helt enkelt återkomma med det vid något senare tillfälle. Men det ska förstås inte stoppa dig! Bara att dyka in i rapporten själv.
Jag nöjer mig med ett citat, som redan börjar spridas som en löpeld: ”You’re 5 times more likely to have been born with 11 or more fingers or toes than you are to engage with an organic post published by a large Facebook Page.”
Ouch.
Simon Kemp on LinkedIn: #digital2023 #facebook #socialmedia #tiktok #instagram #telegram… | 30 comments
Fresh stats: our #Digital2023 October Global Statshot Report is available now! Top stories in this quarter's update include: ▫ A huge new milestone for… | 30 comments on LinkedIn
Användningen av sociala medier minskar över hela banan
Ett intressant diagram. Ja, eller två. Som säger att sociala medier minskar i användning över hela banan.
Artikeln och rapporten som informationen kommer från fokuserar på hur mycket trafiken till och användningen av FKA Twitter har minskat sedan Musk tog över. Och visst. Det är lite botten ur för X. Men jag tycker diagrammen är betydligt mer intressanta om vi tittar på dem som helhet.
Underlaget kommer från SimilarWeb som konstaterar att trafiken till X har minskat med 10 % sedan Musk tog över. Men Facebook är inte långt efter, med minus 10 %. Övriga ökar och TikTok mest av alla. upp 20 % senaste året.
LinkedIn hamnar dessutom på tredje plats i ökningsligan, efter TikTok och Pinterest (lite oväntat).
Men det första diagrammet handlar om webbtrafiken på dator och i mobil. Något som kan förklara varför de som ökar mest nu ökar. Du rasar in där därför att du har googlat fram något eller därför att någon har länkat eller bäddat in i exempelvis en nyhetsartikel (vilket lär vara främsta förklaringen till TikToks stora uppgång i sammanhanget).
De flest som använder sociala medier använder däremot inte webbversionen för det här ändamålet. De använder appen.
Och det gör det andra diagrammet så intressant, det som tittar just på månadsanvändningen av appar. För om vi bortser från att användarfalluckan har öppnats under X även här så… är det ingen av de stora som ökar. De som kommer närmast är TikTok med, vad det ser ut som, plus minus noll vad gäller förändringen av aktiva månadsanvändare senaste året.
Precis som i nyligen presenterade Svenskarna och internet så minskar Metas tjänster. Och det kanske mest intressanta i SimilarWebs rapport är att Instagram minskar mer än Facebook.
Nu handlar det här som sagt var om uppskattningar och inte en absolut sanning. Men det är alltså ungefär samma mönster som vi såg i Svenskarna och internet, även om det här handlar om siffror för USA.
Vi kan med andra ord vara nära peak social. Åtminstone om vi pratar om användningen av de absolut största, som har kommit att definiera sociala medier som vi känner dem idag.
Det som är mest synd här är att SimilarWeb inte har tagit Youtube. För det är det sociala medium som verkar vara absolut mest motståndskraftigt mot användartapp.
Discord skrotar Gas
Nio månader. Så länge överlevde den anonyma komplimangappen Gas efter uppköpet. Nu stänger Discord ned appen.
Egentligen levde appen på väldigt mycket övertid, eftersom Discord redan när de köpte appen att de mest var intresserad av människorna bakom Gas. Inte tjänsten eller användarna i sig.
Nu lär förstås inte fler användare vara något som Discord i sig tycker är dåligt, men även här hette det att Gas skulle få leva kvar till dess att tillväxten började mattas av. Vilket då nu har börjat hända kan vi tänka.
Discord kills Gas, the anonymous compliments app it bought nine months ago | TechCrunch
Discord is shutting down Gas, the anonymous compliments-based social media app it acquired back in January for an undisclosed sum.
Senaste sociala appen: Snapchat möter BeReal
Vad får man om man trycker ihop Snapchat och BeReal? Recs, that’s what. Den senaste sociala tjänsten. Ja, den senaste den här veckan åtminstone.
Vad är då Recs? En ”social plånbok” för at spara favoritplatser. Och… ja, det är det.
Det är alltså ett sätt att rekommendera och hitta ställen i närheten, saker som kaféer och restauranger. Baserat på vad dina vänner rekommenderar och gillar. Allt i ett upplägg som påminner lite om Snap Map.
Visst kan vi också dra paralleller mellan olika karttjänster med rekommendationsfunktioner, men Recs dumpar det negativa. Som utvecklarna bakom appen sammanfattar det: antingen gillar du ett ställe eller så gör du det inte. Och gör du det inte så rekommenderar du det inte.
Åtminstone inte till dina vänner. Kan vi hoppas.
Recs bygger alltså på vänner och därmed riktiga personer. Så inte anonyma rekommendationer. Ännu ett socialt medium som vill fokusera på det äkta och osminkade, alltså. Eller nåt.
Recs is a social ’wallet’ for stashing and sharing your favorite places | TechCrunch
Recs is an app that lets you collect your favorite local spots on a map-based interface and share them with friends. Also dinosaurs.
Sök/SEO
Google testar en mindre störig version av sin AI-sök
Hur vet vi att vi har nått peak AI och att besvikelseruschbanan nu har inletts? Google backar från testet av sin nya ”generativ AI-sökupplevelse”.
Back to basics!
Ja, nu är det förstås inte riktigt så illa. Det handlar om ett test inom testet. Där Google helt enkelt släpper en ”lightversion”.
Den ursprungliga versionen som Google började att testa lät ett jätteblock dedikeras åt AI-skapade svar. En lösning där chattboten inte bara skrev ihop ett sammanfattningssvar utan också exempelvis plockade ut relevanta produktlistningar.
Men nu testas en betydligt mindre framträdande variant. En som inte låter en jätteblaffig färgplatta explodera fram på skärmen, utan som lever sitt liv bakom en ”Visa mer”-knapp. Det blir, om man så vill, så som Featured snippets började sin tillvaro.
Vi kan man andra ord anta att 1) användarna inte gillade det som de möttes av och/eller 2) Googles annonsintäkter tog en rätt tydlig smäll (även om vi pratar om en liten testvolym i det stora hela). Sannolikt en kombo av de två.
Men det gör också att Google backar hem till lite hemvana territorier. Google sögs med/fick panik av AI-svallvågen som nu sköljer fram över världen. Framförallt Open AI och Microsoft. Som sig bör när en techjätte får panik så kastar man ut en knappt halvfärdig lösning.
Och det i sig är så väldigt mycket inte Google. Tvärtom har Google alltid jobbat med väldigt små förändringar i väldigt små steg. Förändringar har testats länge innan de till sist rullas ut (ja, även om det känns som att GA4 hände över en natt).
Det här i sin tur beror förstås mycket på att vi människor… inte gillar förändring. Egentligen.
Så jag misstänker att light-versionen är den som kommer att vinna A/B-testet. När Google fullt ut slår på generativ AI som en integrerad del av sin sök så kommer det att börja så. Sedan kommer det så sakteliga jobba sig mot det som Google började testa först.
När vi användare är redo. Och Google har listat ut hur de kan bibehålla intäkterna.
Google Testing Lite Version Of Search Generative Experience
Google is testing a lightweight version of the Search Generative Experience. This version shows a more subtle AI-generated answer box, without all the color and with just a few lines, which you can then expand to see more.
Detaljhandel/e-handel
Temu når 1 miljard dollar i månadsförsäljning
1 miljard dollar. Per månad. Det är… en del försäljning det. Men precis det verkar kinesiska shoppingraketen ha nått. De nådde det dessutom redan i juni i år.
Nu är det externa uppskattningar och inga officiella siffror, så de ska förstås tas med en liten nya salt. Men det lär sannolikt finns åtminstone hyfsat mycket sanning i siffrorna.
Och med tanke på att Temu lanserades så sent som i september förra året så är det i så fall en… hyfsat stor bedrift.
Temu reaches $1 billion monthly gross merchandise volume
Discount eCommerce marketplace Temu reached $1 billion monthly gross merchandise volume (GMV) in June, according to market research firm YipitData. The