Kategorier
Sociala medier Spaningar

Digitala spaningar vecka 42 2023

Instagram och Facebook Reels får nya annonsfunktioner. Facebook och Messenger får Broadcast channels. EU utreder Metas och TikToks hantering av Israel-Hamas-kriget. Twitter börjar testa att ta betalt av alla nya användare.

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

 

Veckans artiklar

Google blir ännu latare – vill att du gör jobbet åt dem – Ehandel Plus

Tredjepartskakan ryker snart, vilket gör det allt viktigare att ha koll på sin egen kunddata. Men det gör också att Google får det svårare att rikta

Så många kunder har Shein i Norden – och det här är Norden-planerna framåt – Ehandel Plus

Under årets upplaga av Nordens största e-handelskonferens NXT deltog kinesiska snabbmodehandlaren Shein. Där delade Shein bland annat för första gången

 

Sociala medier

Facebook, Instagram och WhatsApp

Instagram och Facebook Reels får nya annonsfunktioner

Lagom till julperioden så får Facebook Reels nu några nya annonsfunktioner. Bland annat några som redan finns i Instagram.

Collection Ads: Ett produktkatalogformat som nu rullas ut bredare. En stor bild eller video som kan kompletteras med några mindre produktbilder som exempelvis visar upp produkterna som syns i en bild eller en video. Släppt för Instagram, testas i Facebook.

Multi-destination-karuseller: Ungefär vad det låter som. Stöd för att Reels-karuseller ska kunna länkas till flera produktsidor. Släpps för både Instagram och Facebook Reels.

Svep vänster: Reels i både instagram och Facebook får nu stöd för en funktion som gör att användare kan svepa vänster på en produktannons för att få upp mer information om säljaren eller produkten. Som att se en produktsida.

Creative Optimization: Nya autoskapade mallar för Reels-annonser, som ska hjälpa till att ”optimera ditt material för de Reels-format som är mest lämpliga”. Tanken är att det ska underlätta att skapa flera versioner av annonser.

Automatiskt musikpåläggning: Metas musikverktyg öppnas nu för alla annonsörer som kör iOS. Ska automatiskt kunna lägga på musik som passar din annons från Metas kostnadsfria musikbibliotek.

Meta Announces New Ad Options for Facebook Reels Ahead of the Holiday Push

Some new ad considerations for Facebook Reels.

Facebook och Messenger får Broadcast channels

Dags för Meta att rulla ut Instagrams Broadcast channels även till Facebook och Messenger.

Broadcast channels är Instagrams megafonfunktion, där man kan skicka ut ett meddelande till alla sina följare. Däremot kan följarna inte kommentera eller svara på de meddelanden som går ut, men det går att reagera och delta i omröstningar.

Precis som hos Instagram så blir det möjligt att välja olika format i sina meddelanden, som bild, video och röstklipp.

I Facebook så kommer funktionen till sidor och det är bara sidadmins som kan skicka ut meddelanden till följarna. När en admin har satt upp en kanal kopplad till en sida så går det ut ett meddelande till alla följare med uppmaning att de går med i kanalen för att få uppdateringar.

I Messenger så kommer funktionen att hamna under en ny Channels-flik.

Funktionen lanseras nu ”i vissa marknader” och det är lite oklart vad som gäller för Sverige. Men det finns en väntelista för alla som ännu inte har fått funktionen.

Meta brings Instagram’s broadcast channels to Facebook and Messenger

Back in February, Meta launched a Telegram-like feature for Instagram called ”broadcast channels,” which introduced a one-way messaging feature to the app.

EU utreder Metas och TikToks hantering av Israel-Hamas-kriget

Efter X är det nu Metas och TikToks tur att hamna i EU:s utredningssikte. Det handlar om innehållsmoderering i allmänhet, i samband med den nyligen sjösatta techregleringen Digital services act, men det som EU specifikt kommer att titta på är hur plattformarna har hanterat Israel-Hamas-kriget.

Kort sagt hur de har skött sina uppdrag enligt Digital services act när det kommer till att stoppa spridningen av desinformation.

Nu vill EU ha information om hur de båda företagens rutiner och processer ser ut kring den här typen av moderering. Och inte minst när en stor krishändelse bryter ut, som gör att mängden information och innehåll och därmed också försöken att sprida desinformation ökar.

Och i samtliga tre fall så är det första gången som EU på allvar testar sin egen nya lagstiftning på det här området. Så besluten lär bli rätt vägledande. Även om vi kan anta att Digital services act kommer att vandra upp till EU-domstolen mer än en gång innan vi (och EU) verkligen vet vad som gäller.

The EU is looking into Meta and TikTok’s handling of the Israel-Hamas war

The European Commission has formally requested information from Meta and TikTok on the ways they’re handling disinformation and illegal content related to the Israel-Hamas war.

Instagram testar nya funktioner kring ljudmeddelanden, selfies och Stories

Instagram testar ännu fler nya funktioner. Funktioner som kan landa ”kommande månader”, även om inget datum är klart i dagsläget.

  • Flera listor i Stories: Stöd för att skapa flera listor i i Stories, utöver Close friends. Det ska alltså bli enklare att sätta upp olika grupper som man sedan kan välja att publicera inlägg för.
  • Selfie video notes: Spela in videos till Notes som sedan lever i 24 timmar.
  • Audio notes: Samma sak, fast bara med ljudinnehåll.
  • Birthdays: Stöd för att födelsedagsanpassa sin profilbild, för att vara säker på att ingen glömmer bort ens födelsedag.

Instagram Announces New Features, Includes Multiple Lists in Stories

Instagram recently celebrated its 12th anniversary on October 6. As the company continues to grow, the Meta-owned app has introduced new features to appeal to the Generation Z. Instagram will begin testing the new features soon and may launch them within coming months.

Instagram Threads arbetar på meddelandefunktion

Vad gör man om man sitter på världens två största meddelandetjänster? Man startar ännu en förstås. Eller funderar åtminstone på att göra det. I det här fallet handlar det om att Instagrams Twitter-klon Threads har visat upp spår i koden av att det här kan vara på gång.

Som artikeln spekulerar så kan det handla om att Meta helt enkelt vill att Threads ska ha ungefär samma funktion som övriga plattformar – och att et därmed blir möjligt att skicka meddelanden kors och tvärs alla Metas appar. Även om man inte har konto i den tjänst som meddelandet skickades ifrån.

Men Threads har haft det milt sagt svårt att hålla kvar användarna efter raketstarten när tjänsten lanserades och alla sprang in för att se vad det handlade om (och, förstås, för att kunna säga att man hade använt den). Ett minst lika troligt scenario är att Meta åtminstone delvis hoppas att det är en funktion som skulle kunna få användare att vilja hänga mer där.

Kort sagt att det skulle vara en kombo av de två kanske-kommande-funktionerna: folk kan skicka meddelanden från Threads till dem som slutat använda eller aldrig börjat använda Threads för att på så sätt marknadsföra tjänsten.

Dessutom är det här också ett tecken på att Threads håller på att allt mer växa bort från just Instagram. Vi vet att Meta jobbar på att åtgärda det som mänga känner är en av de största problemen med tjänsten – att det inte går att avsluta sitt Threads-konto utan att också avsluta sitt Instagram-konto. Med en egen DM-funktion så kan Threads ännu mer stå på helt egna ben – för de som desperat letar efter ett alternativ till FKA Twitter, men som inte tycker att någon av de som finns känns intressanta.

Threads Looks To Be Developing Its Own Messaging Option

It looks like DMs are coming to Threads after all.

Instagram testar omröstningar i kommentarer

Sugen på ännu fler omröstningar i ditt Instagram-flöde? Grattis! Nu är det på gång.

Det blir snart möjligt att lägga in en omröstning i en kommentar under vanliga inlägg eller Reels-klipp.

Funktionen testas just nu och kommer ”snart” att rullas ut till alla användare.

Instagram Adds Polls in Comment Streams on Feed Posts and Reels

Polls have proven to be a popular option for eliciting audience engagement.

Instagram testar nytt sätt att skapa anpassade dekaler

Instagram gör en Apple. Gör det alltså möjligt att skapa anpassade dekaler genom att välja något i en bild och låta Instagram förvandla det till en dekal.

Dekalen kan sedan användas i Reels eller i Stories.

Så väldigt mycket exakt den funktion som Apple introducerade i och med iOS 17, alltså.

Threads flyttar in i Facebook

Hur vet man att det går lite sådär för Instagrams Twitter-utmanare Threads efter raketstarten? Threads flyttar in i Facebook.

Ja, nästan åtminstone. Facebook får nu, precis som vanliga Instagram, en ny karusell i flödet. En med just rekommenderade Threads-inlägg.

Meta Hopes Threads Grows By Jamming Its Posts Into Facebook

Meta introduced a similar carousel into Instagram feeds this past August, and its been an insufferable experience using the platform ever since.

WhatsApp får stöd för två konton i samma enhet

Här hos oss är WhatsApp sällan den Meta-tjänst som det pratas mest om. Här är det Facebook, Instagram och WhatsApp som gäller.

Men i mer eller mindre resten av världen utan för USA och Europa är det WhatsApp som är störst (och WhatsApp är även stort bland dem som har exempelvis släkt i andra delar av världen).

Här används WhatsApp dessutom för både privata och arbetsrelaterade ändamål. Det verkar Meta nu ha insett i och med att de lägger till stöd för att vara inloggad i två konton i samma enhet.

WhatsApp will soon let you stay logged in to two accounts at once

WhatsApp is rolling out the ability to stay logged in to two accounts on one device. The feature, which is coming to Android first, should make it easier to switch between different accounts.

Twitter/X

Twitter börjar testa att ta betalt av alla nya användare

And so it begins. FKA Twitter börjar ta betalt av alla användare.

Ja, nu är det inte riktigt så drastiskt som det låter. Det är en mjukstart (även om det inte vore orimligt att X skulle trycka på stora betalningsknappen direkt because Elon). Det handlar om ett test i två länder: Nya Zeeland och Filippinerna.

Där måste nu alla ny användare, som skapar konton från och med nu, hosta upp 1 dollar om året för att överhuvudtaget kunna använda tjänsten. Åtminstone om man vill göra saker som att FKA tweeta eller FKA retweeta.

Och anledningen är officiellt det som det brukar vara när Elon gör förändringar av den här typen på X: för att stoppa botar. Den nya satsningen har dessutom ett namn för att göra det här övertydligt ifall någon mot förmodan har missat det: Not a bot.

Att Elon varje gång en ny betal- eller tvångsinloggningsfunktion har lagts till i X har sagt att det här ska sätta stopp för botar – utan att de har lyckats sätta stopp för botar – är en parentes i sammanhanget.

Den nya ”antibotavgiften” är dock betydligt lägre än X Premium: 1 dollar. Per år. (Plus att man måste verifiera sig med ett telefonnummer.) Så en symbolisk summa som alltså kommer att sätta stopp för den som vill rulla ut en armé X-botar. Men som, om jag ska gissa, snarast kommer att driva ned X:s mänskliga användarsiffror ännu mer.

Sen vore det förstås inte en ny X-funktion om det inte råder lite förvirring kring vad som faktiskt gäller. Hjälptexten om Not a bot-programmet anger att det bara handlar om konton som skapas på webben, men i användarvillkoren så står det att det även ska vara möjligt att signa upp sig för det här via apparna.

Det lär ha varit som det mesta kring Twitter sedan Musk tog över. Musk fick feeling, pekade med hela handen och de få anställda som är kvar försöker tolka vad Elon faktiskt menade med sin feeling.

X will start charging new users in two countries $1 per year

Elon Musk’s new ”Not-a-Bot” program is starting in New Zealand and the Philippines. It charges new users $1 per year and requires phone verification to post on X, the platform formerly known as Twitter.

Elon Musk kan överväga att stänga ned X i EU

Oj det var förvånande säger ingen. Uppgifter om att Elon Musk kan överväga att stänga ned FKA Twitter i EU.

Anledningen är enligt Business Insider EU:s nyligen sjösatta plattformslag Digital services act. Mer specifikt handlar det om kravet att de stora plattformarna ska ta mer ansvar för vad användarna gör i tjänsterna. Framförallt det som de lägger ut och sprider.

Man kan förstå att Musk inte gillar Digital services act. Ända sedan Musk tog över Twitter så har plattformen blivit det sprudlande debattorg [sic!) som Musk utlovade. Det har dessutom blivit en lysande fyr av yttrandefrihet [sic!] som inte har censurerat innehåll på plattformen [sic!]. Och som framförallt inte har premierat eller straffat innehåll beroende på att Musik personligen gillar eller tycker illa om någon [sic!].

Och om jag ska vara lite mer krass så ogillar Musk Digital services act eftersom lagen kräver att X har aktiv moderering. Vilket inte är helt lätt eftersom, ni vet, Musk har sparkat ungefär alla som jobbade med det.

Som artikeln konstaterar så står Europa för runt 9 % av de aktiva månadsanvändarna. Inget som X skulle stå och falla med. Ja, om det inte vore för att X behöver alla pengar de kan få. Och rätt många av de som har pengar att betala för X Premium och som kan vara intressanta för annonsörer att nå sannolikt finns just i Europa.

Men det resonemanget skulle kräva att det finns någon vuxen i X:s beslutsled.

Spontant tror jag inte ens att Musk på allvar tycker att det här är en bra idé. Definitivt inte X:s starka och oberoende [sic!] VD Linda Yaccarino.

Men then again. Elon Musk.

Twitter / X: Elon Musk considers a petty move to escape EU disinformation scrutiny

Elon Musk is reportedly considering pulling X out of the EU entirely to avoid violating the new DSA law.

X kommer att lansera två nya betalabonnemang

Uppgifterna som kom från Bloomberg för några veckor sedan visade sig stämma. X kommer “snart” att lansera två nya betalabonnemang.

Musk har idag FKA tweetat ut att ett blir ett med ”lägre kostnad med alla funktioner, men inte färre annonser” och det andra är ”dyrare, men har inga annonser”.

Som vanligt när Musk går ut med något så är det inte mer detaljerat än så. Så nu måste hans underhuggare försöka dechiffrera vad det faktiskt betyder. Är ”lägre kostnad” lägre än nuvarande X Premium? Eller försvinner X Premium och ersätts av de två nya? Eller kommer det finnas tre? X Inte Premium (?) med annonser, X Premium med 50 % färre annonser och X Premium Musk med 0 % annonser och skitdyr prislapp?

Vi kan väl oavsett konstatera att det här är ännu ett bevis på att Musks strategi för Twitter inte har fungerat… jättebra. Och med tanke på att X har börjat testa att ta betalt av alla nya användare i två länder så är det nog mest en tidsfråga att det billigaste abonnemanget här blir baskontotypen för att överhuvudtaget kunna använda X.

Och kostnaden 1 dollar per år lär garanterat bli högre än så.

Ja. Om X inte hinner gå i putten först.

X to launch two new premium tiers soon

X is planning to launch two new subscription tiers, Elon Musk said.

Verifierade användare på X är ”superspridare” av desinformation om Israel-Hamas-kriget

Nu blir vi sådär förvånande igen.

Blue checkmarks on X are ’superspreaders of misinformation’ about Israel-Hamas war

The vast majority of viral misinformation about the war in Israel being posted on X (formerly Twitter) is being pushed by verified users, according to recent study by NewsGuard.

TikTok

TikTok introducerar Out of Phone

Det var väl bara en tidsfråga. TikTok är nu för stora för att rymmas i mobilen. Säg hej till Out of Phone.

Ja, nu är det förstås inte så att TikTok kommer att sluta finnas i mobilen. Vad det handlar om är att TikTok nu rullar ut ett annonsnätverk som gör det möjligt för annonsörer att nå ut med TikTok-innehåll även utanför appen.

Det innebär mer konkret att TikTok, via ett antal samarbeten, nu kan erbjuda saker som externt musiknätverk, flygplats-TV-skärmar, annonsytor på bensinstationer, på bio och stortavlor.

TikTok hoppas med andra ord kunna flytta ut i världen. Rätt bokstavligen. Allt för att kapitalisera på nya annonsytor för fortsatt tillväxt.

Men det visar också ännu en gång att TikTok-kostymen inte bara börjar bli trång, utan också att TikTok växer allt långsammare. Och måste hitta på nya kreativa sätt att få in såväl innehållsskapare som intäkter.

TikTok ads expand to the real world with new ’Out of Phone’ program | TechCrunch

A few months after TikTok teamed up with Redbox to feature content on more than 3,000 kiosks, the short-form video app is partnering with more companies TikTok’s ”Out of Phone” program brings ads to billboards, movie screens and venues like bars, airports and retail stores.

Snapchat

Snapchat gör det möjligt att bädda in innehåll på sajter

Snapchat gör en Twitter. Ja, alltså det som Twitter gjorde innan Musk tog över och gjorde det betydligt meckigare. Det blir nu möjligt att bädda in saker som en story, en video, en profil eller en lins på en sajt.

Och anledningen är i stort varför Twitter la rätt mycket krut på att få inbäddningnsupplevelsen att bli bra: gratis marknadsföring.

För Twitter var det dessutom väldigt tacksamt, därför att innehållet så ofta var kopplat till aktuella nyhetshändelser. Eller att kända personer kläckte ur sig saker som var tacksamma att bygga en artikel på, eller ha med som ett exempel i en artikel. Lägg till att Twitters 140 tecken var som gjorda för det här.

Vi ser ju numer hur inte minst TikTok också används mycket på det här sättet, vilket gör att sajter får innehåll och TikTok får spridning och synlighet.

Snapchat, som var det hetaste heta innan FKA Facebook tog över stories-formatet, har hamnat i skuggan av de större och/eller de hetare sociala plattformarna. Men även om de inte är störst så har de en stor kärna av väldigt aktiva användare. Vi kan nog anta att Snap hoppas att ännu fler av plattformens stora innehållsskapare nu ska satsa mer på innehåll som inte bara kan få snurr inuti Snapchat, utan också vara sånt som andra sajter ska vilja plocka upp.

https://www.theverge.com/2023/10/17/23920623/snapchat-embed-videos-lenses-web


Prenumerera på mitt nyhetsbrev

Jag gillar Olas digitala spaningar!

Gillar du det jag gör? Visa gärna din uppskattning genom att donera lite pengar. Det hjälper till att betala för webbhotell och andra kostnader.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *