Kategorier
Allmänt digitalt Ekonomi och finans Spaningar Strömmade medier

Digitala spaningar vecka 42 2023 – del 3

Minecraft har nu sålt över 300 miljoner exemplar. Youtube släpper ny AI-verktyg för annonsörer och kreatörer. Youtube lägger till fler shoppingfunktioner. Capcut lanserar företagsversion.

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

 

Strömmade medier

Minecraft har nu sålt över 300 miljoner exemplar

Ny imponerande milstolpe för Minecraft. Världens genom tiderna mest sålda spel är nu ännu mer världens genom tiderna mest sålda spel. Ja, åtminstone om vi pratar digitala spel.

300 miljoner exemplar är den senaste försäljningsmilstolpen som det Legobitsinspirerade spelet har svischat förbi. För att sätta det lite i en lite större kontext så betyder det att spelet har sålts i över 100 miljoner fler exemplar än tvåan i listan (Grand Theft Auto V med sina 185 miljoner sålda ex).

Men det är inte bara försäljningsframgångarna volymmässigt som är imponerande. Minecraft har dessutom visat sig vara extremt tidlöst. Femtonårsdagen rycker allt närmare. Och det ser heller inte ut som att bränslet håller på att ta slut.

https://www.theverge.com/2023/10/15/23916349/minecraft-mojang-sold-300-million-copies-live-2023

Youtube släpper ny AI-verktyg för annonsörer

Nya annonsfunktioner från Youtube och – you guessed it – det handlar mycket om AI.

Spotlight Moments: Nytt annonsformat. Spotlight Moments ska använda AI för att hitta och identifiera ”de mest popoulära och relevanta” Youtube-klippen kopplat till stora kulturella händelser, som Halloween och stora sportevenemang. Annonsörer kan sponsra en Youtube-kanal kopplad till formatet, vilket gör att annonserna visas intill det här populära innehållet. Det ska kort sagt bli möjligt att köpa sig till stor synlighet när ”tittarnas uppmärksamhet är hög”.

(Känns lite som att Google här stoppat in ”AI” här bara för att det mesta finnas med. Hade det här varit före ChatGPT så hade Google bara konstaterat: vi hittar de mest populära klippen. AI, lite slarvigt, var lite självskrivet.)

Kampanjformaten Video Reach och View Campaign breddas: Två format där annonsören lämnar över beslutet gällande placering till Google. Det innebär att Google (ja, Googles AI förstås) kan distribuera ut innehållet i Googles olika videotjänster och videoannonsformat.

YouTube Announces New AI Tools to Help Advertisers Reach Audiences

YouTube unveils AI ad products to help brands reach and engage relevant audiences.

Youtube rullar ut nya funktioner för kreatörer (och några nya funktioner överlag)

Dags för Youtube att släppa ett gäng nya funktioner. Både för innehållsskapare och för vanliga användare.

Animerad prenumerationsknapp: En funktion som känns så självklart att det är märkligt att det har tagit så här lång tid att få den på plats. När någon säger frasen ”Please subscribe” så kommer prenumerationsknappen av animeras för att dra tittarens uppmärksamhet ännu mer dit. Lite oklart hur exakt frasen måste vara – och vilka språk det gäller.

Roterade kommentarer: Youtube kommer att byta ut toppkommentarer löpande, så att det alltså inte alltid är samma kommentar som lyfts fram.

Ny funktionalitet för nya videos: Nya videos kommer att få en ny animation, för att just visa att de är nya, och får dessutom ”realtidsinfo om visningar” under videons första 24 timmar.

Library-fliken och kontosidan slås ihop: Den nya ”You”-fliken kommer därmed att innehålla videos du har tittat på, nedladdningar och köp tillsammans med information om kontot och kanalen. Här ska det också gå att snabbt byta mellan konton.

Ny skärmlåsfunktion: En funktion som gör att det går att låsa skärmen så att man inte av misstag avbryter det man tittar på bara för att man råkar komma emot skärmen. Också en funktion som känns så självklar att den borde ha kommit för länge sedan…

Nynna-funktionen byggs ut: Den nyligen tillagda funktion som gör att det går att nynna en låt för att Youtube ska kunna försöka gissa vilken det är byggs nu ut . Förutom nynnande så blir det nu möjligt att söka efter en låt genom att spela eller sjunga det man är ute efter.

Stable volume: Funktion som normaliserar ljudvolymen när man lyssnar, så att man inte ska chockas över plötsliga volymökningar i klipp.

Smidigare snabbuppsplning: Sist men inte minst gör Youtube det lättare att öka hastigheten i ett klipp. Bara att hålla ned fingret på en video för att dubbla uppspelningshastigheten. När man vill återgå till normal hastighet är det bara att släppa fingret.

https://techcrunch.com/2023/10/17/youtube-is-launching-new-playback-and-creator-focused-features/?1

Youtube lägger till fler shoppingfunktioner

Youtube gör det nu enklare för dem som vill sälja grejer via sina videos på plattformen.

  • Tidstämpel för produkter: Nu blir det möjligt att lägga in när en produkt ska dyka upp i en video. Videon måste vara minst 1 minut lång och ha minst 30 sekunder mellan varje tidsstämpel. Funkar inte för Shorts, bara vanliga videos.
  • Möjlighet att tjäna affiliate-pengar retroaktivt: Stöd för att peta in affiliatetaggar även i gamla videos.
  • Ny affiliate-statistik: Youtube siktar dessutom på att lägga till bättre statistik för just affiliate-länkar. Kommer att hamna under ”Affiliate program”-avdelningen i Youtube Studios Analytics-flik. Kommer alltså inte nu utan vid något senare, ospecificerat tillfälle.

YouTube’s latest features aim to help creators make more money from shoppable videos | TechCrunch

Only weeks after TikTok Shop’s entry into the U.S. market, YouTube today is making it easier for consumers to shop products presented by its own creator

Youtube vill lyfta fram mer pålitliga nyhetskällor

Meta backar från nyheter mer och mer för varje dag som går. Allra längst har de gått med nyligen lanserade Instagram Threads, där det mer eller mindre uttalat heter att plattformen inte vill ha nyheter. Annat än väldigt fluffiga sådana. Men även Facebook tappar allt mer nyhetsfokus.

Det känns som att Google ser sin chans att fylla tomrummet. Och samtidigt skaffa sig pluspoäng hos inte minst EU. Ja, politiker överlag.

Youtube har därför nu lanserat två nya nyhetsinitiativ.

Immersive watch page experience for news stories. Wow. Det är bara Google som kan formulera en sån mening. Och tycka att det känns som en bra idé att döpa något till det.

Det är oavsett en ny tänkt samlingspunkt som ska samla nyhetsinnehåll från ”pålitliga källor” runt stora händelser. Den nya hubben ska också erbjuda innehåll i olika format, som vanlig video, liveströmmar, poddar och Shorts-videos. Den som vill fördjupa sig kan dyka ned i långa Youtube-videos och den som vill göra en överflygning kan flippa några Shorts.

Kommer till mobilanvändare i runt 40 länder, dock inte klart vilka. Ska lanseras för dator och TV (eller ”living room integration” som tydligen är newspeak för TV) längre fram. Det är alltså också ännu en push mot att Google vill ta över även den största skärmen i de flesta hem.

Shorts innovation program for news: En ny fond och ett nytt initiativ som ska hjälpa nyhetsorganisationer att skapa kortvideoinnehåll. Youtube ska i dagsläget samarbeta med 30 organisationer i 10 länder kring det här, och lägga 1,6 miljoner. Så, ja, ni vet. Ett Google-försök att driva mer trafik till Shorts. Och bort från TikTok.

YouTube is making it easier for users to access news from ’credible’ sources | TechCrunch

YouTube is launching new initiatives to make it easier for users to watch the latest news stories and to help news organizations create Shorts.

Spotify börjar rekommendera merch

Japp. Det var väl mest en tidsfråga. Ny avdelning i Spotify-appen. En merchhubb. Ett ställe där man ska kunna hitta alla de prylar som artister kränger utöver musik.

Och självklart kommer Spotify nu även att börja rekommendera merch som borde passa dig – baserat på dina lyssningsvanor.

Spotify Rolls Out ’Dedicated Merch Hub’ After Adding Profile Tabs

As Wrapped 2023 approaches, Spotify has rolled out a dedicated in-app merch hub weeks after retooling artist profiles with tabs.

Twitch gör det möjligt att sända till valfri plattform

Twitch öppnar upp ännu mer. Nu breddas antalet tjänster som det går att sända till. Till vilken tjänst som helst. Ja, så länge som de erbjuder stöd för liveströmningar.

Lär som vanligt när det kommer till den här typen av initiativ från techjättarna handla om två huvudanledningar: den ena är den allt hårdare regleringen (Twitch-ägaren Amazon är under myndighetspress både i EU och i USA) och den andra är den allt hårdare konkurrensen om användarna.

Twitch will now let streamers simultaneously stream on any service they want

Twitch will now let its creators simultaneously stream across any live streaming service, the company announced at TwitchCon 2023. It also updated its off-service conduct policy and revealed new product features.

Netflix första livesportevenemang blir en golftävling

Okej. Jag läste först att det skulle vara en blandning av de två sporterna.

Jag blev grymt besviken när jag insåg att jag hade läst fel.

Netflix’s first live sports event is a golf tournament featuring F1 drivers and PGA Tour pros

Netflix’s first live sports event is a golf tournament that features F1 drivers and PGA Tour pros. You can watch The Netflix Cup live on November 14.

 

Ekonomi och finans

Netflix fick betydligt fler nya prenumeranter än väntat under Q3

Hur går det för Netflix så här i den perfekta stormen av ekonomisk kris och strömningskrig? Jo tack, bara bra.

Enligt kvartalsrapporten som släpptes nu ikväll så landade Netflixs vinst en bit över det förväntade. Men det största utropstecknet i rapporten var att Netflix plussade på betydligt fler nya prenumeranter än väntat.

Netflix ökade sin prenumerationsdatabas med 8,8 miljoner, mot väntade 6,2 miljoner. Det betyder att Netflix nu har 247 miljoner prenumeranter, att jämföra med 223 miljoner för ett år sedan.

Sen blev marknaden också väldigt glad över att Netflix kommer höja priser igen. Den här gången i USA, Storbritannien och Frankrike. Vi kan väl gissa att Netflix-kunderna där inte blir lika glada över det beskedet.

Vi vet inte exakt vilka åtgärder som har gett det här oväntade uppsvinget. Det är nog inte innehållet som är den största drivaren, utan förmodligen de upprampade ambitionerna att stoppa kontodelning och att det annonsfinansierade abonnemanget börjar få lite luft under vingarna.

Annonsabonnemangen ökade med nästan 70 % jämfört med Q2. Men eftersom vi inte vad det betyder i konkreta siffror så är det svårt att säga hur mycket den abonnemangstypen har bidragit till intäkterna.

Netflix tees up ’Netflix Cup’, first live golf tournament

Netflix (NFLX) announces its launch into live sports with the debut of the ”Netflix Cup” golf tournament on November 14. Yahoo Finance’s Josh Schafer weighs in on whether this tournament is an appealing enough sporting event to draw in viewers or just a live entertainment event put on by the streamer.

Amazon blir oväntat miljardkund hos Microsoft

Lite… oväntat. Microsofts senaste jättekund: Amazon.

Vad det handlar om är att Amazon enligt uppgifter tänker hoppa på 365-tåget. Ordentligt.

Tydligen ska avtalet sträcka sig längre än fem år fram i tiden och vara värt över 1 miljard dollar. Det behövs om man shoppar loss över 1 miljon 365-licenser, vilket verkar vara vad det handlar om.

Amazon ska enligt uppgifterna redan vara Office-kund, men då lokalt installerade varianter. Nu är det alltså molnet som gäller där.

Och vi kan tänka oss att det här betyder att Amazon definitivt skrotar sina halvhjärtade försök att ta fram någon slags 365-utmanare. Även om det bara var för eget bruk.

Microsoft to welcome Amazon as client in $1-billion deal

Microsoft and Amazon are collaborating on a $1-billion cloud-based 365 productivity suite deal.

 

Övrigt

Google presenterar nytt annonsverktyg för att förenkla hanteringen av förstahandsdata

Tredjepartskakan är som bekant rätt snart ett minne blott. Åtminstone i praktiken. För när såväl Apple som Google har förklarat en teknik persona non grata (ja, eller teknik non grata) så är den rätt stendöd.

Men en skillnad mellan de båda företagen är att Google är… något mer beroende av tredjepartskakan för sin verksamhet än Apple. Det är därför som Google jagar ersättare till tredjepartskakan med ljus och lykta.

Allt det här gör att förstahandsdata ökar kraftigt i värde. Även när man vill nå nya kunder. Nu släpper Gogle ett nytt verktyg som ska göra det enklare för annonsörer just att hantera sin förstahandsdata i samband med marknadsföringskampanjer.

Det nya verktyget, Google Ads Data Manager, är tänkt att ”vara en sammanhållen plattform där dataanalytiker och marknadsförare kan samarbeta”. Analytiker ska kunna sätta upp nya dataintegrationer och marknadsförare ska sedan kunna använda den data som samlas in för att mäta konverteringar och personalisera annonser”.

Den nya plattformen ska åstadkomma detta genom att erbjuda färdiga lösningar som inte kräver någon kodning. Planen är även att släppa in tredjepartssystem som Salesforce längre fram.

Den nya tjänsten ska lanseras under 2024 och kommer inte oväntat initialt att vara kopplat till Google Ads. Men stöd för bland annat Youtube ska läggas till vad det lider.

Google Streamlines First-Party Data Management With New Tool

Google unveils a new tool, Google Ads Data Manager, to simplify first-party data use for marketers.

Capcut lanserar företagsversion

TikToks videoredigeringssyskon Capcut får nya funktioner. Och ja, det handlar förstås om AI. Den här gången så vänder sig appen främst till företagskunderna. Ja, eller appen ynglar till och med sig en företagsversion: Capcut for business.

Det innebär att den nya företagsversionen lutar sig rätt mycket mot annonsfunktioner.

AI-baserat manuskriptverktyg: Funktion som ska hjälpa annonsörer att komma på manuskriptidéer baserat på en produkt eller verksamhetsbeskrivning. Verktygen inkluderar tusentals kommersiellt godkända företagsmaller, ett ”smart verktyg för att konvertera URL:er som leder till produktsidor eller landningssidor till videos” och mer.

AI-genererade presentatörer: Ingen på företaget som passar att stå framför kameran. Inget problem! Låt bara Capcut skapa en åt dig. Ingen aning om hur bra de är, men de användningsområden som lyfts fram är demos och instruktionsvideos.

Virtuell prova-på-funktion: Funktion som gör att kunder virtuellt ska kunna prova produkter med hjälp av I-modeller. Ska även kunna skapa bilder som visar upp produkten.

Företagsversionen är dessutom mer fokuserad på samarbete inom ett team, inom och utanför ett företag.

De nya verktygen kommer att dyka upp i alla Capcuts gränssnitt. Alltså i versionerna för mobil, dator och surfplatta.

https://techcrunch.com/2023/10/16/bytedances-video-editor-capcut-targets-businesses-with-ai-ad-scripts-and-ai-generated-presenters/?1

Chrome får en smartare sökruta

I dessa AI-tider kan det kännas lite halvsådär sexigt att Chromes sökruta blir lite smartare. Men det är förmodligen något som kommer vara betydligt mer relevant för betydligt fler människors vardag än någonsin ChatGPT.

Den kombinerade sökrutan i webbläsaren Chrome, den som alltså går att använda både till att söka och att skriva URL:er, ska nu kunna rätta dina domänstavfel. Du vet, det där att vissa felskrivningar bara sitter i fingrarna vilket gör att man inte kommer dit man hade tänkt.

Och det är förmodligen en funktion som jag kommer ha lite mer nytta av än vad jag vill medge.

Chrome ska också bli bättre på att lista ut var du vill (exemplet som ges är att du får förslag på tjänsten Google flights om du skriver ”flights”, istället för att bara få ett gäng flygsökningar i allmänhet.

Och ja, det gäller inte bara Google-sajter.

Chrome ska även kunna söka bland dina bokmärken och ”filer relaterade till vad du skriver”.

Så… Google vill alltså ta över ännu mer av våra datorer och mobiler. Via Chrome.

Som artikeln konstaterar så lär det här kunna slå mot Googles annonsintäkter, med tanke på att de vanligaste ”sökningarna” på Google är saker som Google, Facebook och Youtube. När man alltså är för lat för att skriva domänen.

Då har man landat på Google – vilket ger annonsvisningar för Google. Men att Google nu vill försöka göra så att det inte händer lika ofta så kan vi anta att det inte är något de egentligen vill göra.

Det handlar nog snarare om saker som EU:s techregleringslag Digital markets act och konkurrensrättegången mot Google i USA. Google vill försöka skaffa sig lite goodwill-poäng.

Google is tweaking Chrome’s search bar to make it easier to navigate the web

Google is enhancing its autocomplete in Chrome search, directing users to popular websites, and making it easier to search your own bookmarks as it tries to keep up with browsers like Arc and Edge.

Open AI ändrar sina kärnvärden, nu premieras det inte längre att vara ”eftertänksam”

Ni vet hur Google 2018 lite tyst dumpade ”don’t be evil”, det motto som företaget hade haft i över tio år? (Ja, eller åtminstone förpassade det till sist i en bisats från att ha haft huvudrollen.)

Well…

OpenAI has quietly changed its core values, and being ’thoughtful’ and ’audacious’ no longer makes the cut

Being ”thoughtful,” ”audacious,” and ”impact-driven” are out. Instead, the company now values ”AGI focus” and being ”intense and scrappy.”

Google Meet får skönhetsfilter

Har Google Meet fått ett skönhetsfilter? Klart Google Meet har fått ett skönhetsfilter.

Google Meet now lets you apply a skin-smoothing effect with its new portrait touch-up mode | TechCrunch

Google Meet finally rolled out a portrait touch-up mode to compete with rivals Zoom and Microsoft Teams. The new capability allows you to apply Google Meet’s portrait touch-up mode allows you to apply beautifying features during video calls.


Prenumerera på mitt nyhetsbrev

Jag gillar Olas digitala spaningar!

Gillar du det jag gör? Visa gärna din uppskattning genom att donera lite pengar. Det hjälper till att betala för webbhotell och andra kostnader.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *