Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.
Övriga delar i veckans sammanställning
Veckans artiklar
EU dänger till Meta med nytt förbud – slut med riktade annonser – Ehandel Plus
Ända sedan GDPR infördes har Meta på olika sätt försökt runda lagen för att skydda sin egen affärsmodell. Mer konkret när det kommer till annonser
Google vill bli Facebook – ger e-handlare mer synlighet – Ehandel Plus
Google vill bli startpunkten för all e-handel. Den ambitionen har varit mer eller mindre uttalad ett tag nu. Något som är både goda och dåliga nyheter för
Shopify blir ännu mer som Amazon – här är senaste draget – Ehandel Plus
Shopify fortsätter att ta kliv mot att fullt ut bli en konkurrent till Amazon. Nu har det tagit ännu ett litet steg, som kan få stora konsekvenser. Inte
Sociala medier
Sociala medier
Facebook, Instagram och WhatsApp
Instagram och Facebook lanserar annonsfria betalabonnemang i EU
Ni vet det där ryktet om att Meta skulle lansera annonsfria betalabonnemang i EU? Nu är det inte rykte längre. Meta har nu lanserat precis det: betala för slippa annonser i Instagram och Facebook.
9,99 euro i månaden på webben eller 12,99 euro om du prenumererar via appen kostar det. Så direktöversatt ca 120 respektive 150 kr per månad.
Fram till 1 mars nästa år så är det dessutom rea på abonnemangen. Under den initiala perioden så kommer priset omfatta alla länkade konton, men därefter så får man hosta upp ytterligare 6 respektive 8 euro för varje länkat konto. (Jag är lite osäker på om man då får betala t ex 150 kr + 95 kr för annonsfritt FB + Insta. Och 150 kr + 95 kr + 95 kr om man vill ha annonsfritt i FB + Insta-konto 1 + Insta-koto 2.)
Men det kanske viktigaste i sammanhanget är den främsta anledningen till att Meta gör det här: för att kunna fortsätta runda GDPR. För den som inte betalar måste glatt titta på reklam. Eller som Meta skriver ”personalised products and services”. Det kommer alltså inte gå att tacka nej till riktade och personaliserade annonser. Precis det som EU har dängt till Meta om.
Ja, EU har dängt till Meta om det flera gånger sedan GDPR infördes. Men Meta har fortsatt hitta, som de hävdar, kryphål. I somras stängde EU det sista. Trodde de nog. Men nu har Meta på sätt och vis hittat ett nytt: om du inte accepterar riktade annonser så får du heller inte använda Metas tjänster. Om du inte betalar.
Det blir intressant att se hur EU kommer att ställa sig till det här.
Facebook and Instagram launch a paid ad-free subscription
Facebook and Instagram are launching a paid ad-free subscription in the European Union, which costs about €9.99 per month on the web or €12.99 per month on iOS and Android.
Norges förbud mot riktad reklam i Facebook och Instagram breddas till hela EU
Lilla Norge välter stor Meta-tuva. Tidigare i år fattade Norges motsvarighet till Integritetsskyddsmyndigheten beslut att Meta förbjuds att rikta annonser på Facebook och Instagram. För ett par veckor sedan lämnade Norge in en begäran att förbudet skulle breddas till hela EU. Nu har Europeiska dataskyddsstyrelsen (EDPB) bifallit den begäran.
Alltihop har sitt ursprung i att Meta ända sedan GDPR har försökt runda lagstiftningen med olika former av kreativ juridisk bokföring. Allt för att slippa be sina användare om uttalat samtycke för att visa riktad reklam. Eller mer konkret: att slippa be sina användare om att Meta ska få använda deras egen beteendedata som grund för att rikta annonser.
Det som man trodde var sista kryphållet täppte EU till i somras. Men både Norge och EU har varit missnöjda med hur långsamt Meta har jobbat med att faktiskt börja be om samtycke för riktade annonser. I Norges fall slutade det alltså med ett förbud.
Förbudet innebär konkret att Meta får använda den information som användarna själva frivilligt har lämnat i från sig i sin profil. I och med att användarna själva fyller i den informationen så ger de så att säga samtycke. Däremot får Meta inte använda beteendedata. Alltså spåra sina användare – efter som Meta inte ber om uttalat samtycke för detta.
Och nu är det alltså dags för hela EU att rätta sig i det norska ledet. EDPB har beslutat att den irländska dataskyddsmyndigheten, som har det formella tillsynsansvaret i EU för de flesta av de stora techbolagen, ska klubba ett permanent förbud mot att Meta får rikta annonser baserat på beteendedata. Så länge som de inte börjar be om uttalat samtycke (och då får de förstås bara rikta annonser på det här sättet mot dem som har sagt ”ja”).
Det finns inget datum när det här ska ske, men vi kan anta typ snart.
Vilket för oss över till det jag skrev om att EU i somras täppte till vad man trodde var sista kryphålet för Metas försök att runda GDPR. För bara häromdagen gick Meta ut med ännu ett försök: ett nytt betalabonnemang.
Från och med november så kommer Meta-användare i EU ha två alternativ: betala och slipp reklam eller låt bli att betala och acceptera att Meta använder din beteendedata för att rikta annonser mot dig.
Med andra ord: Meta fortsätter bygga in samtycket till riktade annonser i användarvillkoren för ”gratisabonnemanget” istället för att be om samtycke separat. Precis det förfarande som EU har underkänt. Och Norge.
Med tanke på att det norska förbudet nu alltså även ska gälla i EU så kommer det bli… väldigt intressant att se hur EU kommer att ställa sig till Metas senaste GDPR-duckarmanöver.
Datatilsynets vedtak mot Meta utvides til EU/EØS og gjøres permanent
Det europeiske personvernrådet har nå bestemt at det norske forbudet mot adferdsbasert markedsføring på Facebook og Instagram skal bli permanent og utvides til å gjelde hele EU/EØS.
Facebook Reels får A/B-verktyg och fler nya funktioner
Dags för Meta att ge Facebook Reels-skaparna lite kärlek. Ett antal nya funktioner rullas nu ut.
A/B-testverktyg: Ja, vad det låter som. Testa olika versioner av en reel och se vilken som funkar bäst. Eller inte själva videon, men väl olika slags omslagsbilder (4 stycken) och texter för en video. Vinnaren efter 30 minuter blir sedan automatiskt den version som det blir (om man inte stänger av autofunktionen).
Enklare bulkhantering av klipp: Instrumentpanelen visar hur alla klipp presterar och härifrån går det även att göra saker som att gömma eller slänga klipp.
Bättre statistik: Tidsspannet för statistiken ökas från 28 dagar till 90 dagar. Det blir också möjligt att se hur ett klipp presterar jämfört med andra klipp från samma skapare samt hur länge folk tittar på ett klipp och hur många gånger en reel har spelats om.
Facebook will let creators test different versions of Reels
Meta announced a handful of creator tools on Facebook, including an A/B testing feature to experiment with different versions of Reels to see which perform best.
Meta arbetar på sätt att stoppa Threads från att dyka upp i Instagram och Facebook
Instagrams Twitter-utmanare Threads sköt upp som en yster kosläppsraket, men tappade sedan fart betänkligt. Jag misstänker att båda de kurvorna förvånade Meta. Dels att Threads så snabbt fick så många användare och dels att intresset svalnade så fort hos så många.
Meta har därför gjort olika satsningar för att försöka få upp användandet. Som att trycka ut Threads-inlägg i Facebook och vanliga Facebook, ungefär som hur vanliga inlägg i respektive plattform rekommendationsvisas. Nu ser det dock ut som att det snart kan bli möjligt att stänga av det här, även här ungefär som hur man kan styra hur innehåll korspostas mellan Instagram och Facebook.
För Meta är det förstås bra om de kan styra in användare även till Threads och de flesta som använder Threads tycker säkert inte att det gör något. Men det kan säkert finnas de som av någon anledning inte vill att Threads-innehåll ska synas någon annanstans. Definitivt inte utanför de egna följarkretsarna.
Sen känns det också som att det kan finnas två andra anledningar bakom det här – och att båda handlar om att Meta vill att Threads inte ska sitta ihop alltför hårt med de övriga. Den ena är att det är bra för Meta om Threads kan stå på egna ben, som kan tilltala människor som inte vill befatta sig med vare sig Facebook eller Instagram, och den andra är att det är bra ur ett EU-regleringsperspektiv om användare kan kontrollera det här.
Threads posts don’t have to show up on Instagram and Facebook
Threads, the Twitter competitor owned by Meta, may be working on a way for users to prevent the platform from suggesting their posts on Instagram and Facebook.
Facebook Stories får stöd för tredjepartspublicering
Det verkar ha varit Facebook-vecka på företaget FKA Facebook. Dels ett antal nya Reels-funktioner och så dels det här: ett nytt API för Facebook Stories.
Det blir med andra ord nu möjligt att bygga in en publiceringsfunktion i andra appar och tjänster så att man kan skapa och sedan lägga ut Facebook Stories via dessa.
Och ja, ska jag vara ärlig så tänker jag inte jätteofta på just Facebooks variant av Stories. Men hej. Andra verkar göra det.
New Facebook Stories API helps creators share directly from third-party desktop or web apps | TechCrunch
Meta is introducing a new API to help creators share content to a Facebook Story directly from a third-party desktop or web app.
Twitter/X
X stryper intäktsmöjligheterna för inlägg som blir faktachecksstraffade
Ett, kors i taket, bra drag från X. Läs: Elon Musk (för som vanligt kan vi nog anta att vd:n Linda Yaccarino inte har haft så mycket att säga. Inte minst, som vanligt, som resten av X inte har hunnit göra förändringar som X FKA tweetade ut.
But I digress.
Vad det handlar om är att inlägg på X som har åkt på en Community note – alltså X:s faktagranskarfunktion, förlorar möjligheten att kunna dra in pengar via X:s annonsintäktsdelningsprogram.
Nu är det förstås inte något som Musk egentligen vill göra. Det beror mer än någotpå EU:s utredningshot om att X inte tillräckligt har agerat på desinformation kopplade till Israel-Hamas-kriget.
Och det märks att Elon inte har tänkt klart (även här: som vanligt) innan han bestämmer sig. Community notes är just det: anteckningar och kommentarer från X-gemenskapen. Det måste inte handla om att någon påstår att informationen är felaktig, utan att man vill dela mer kontext eller bakgrund. Frågan är kort sagt om X kommer att stoppa alla inlägg som åker på en Community note eller bara de som just sprider desinformation. Eller felaktig fakta.
Vi kan anta att Community notes-funktionen kommer att bli ännu mer populär. Som ett sätt att straffa inlägga man inte håller med om typ. Men det är ju mer ett fel hos den mänskliga arten och inte specifikt X.
Nu lär det här kanske inte slå särskilt hårt mot FKA twittare. Eftersom a) ingen betalar för X (grundkravet för att han chans att ta del av annonspengar är att du betalar för X Premium) och b) X inte har någon som jobbar med moderering längre och kan agera på inlägg som åker på en community note.
Vi kan anta att Elon kommer ge sina underhuggare i uppdrag att lösa det här helt maskinellt. Och vad skulle kunna gå fel då?
(Trots raljerandet: en bra grej. Även om det tyvärr, just på grund av hur Musk har riggat X, inte kommer att kunna fungera på ett bra sätt. Because people. Extra mycket because X people.)
Posts with misinformation on X become ’ineligible for revenue share’ says Musk | TechCrunch
X posts that are corrected by Community Notes, the platform’s crowd-sourced fact-checking system, will become ”ineligible for revenue share,” Elon Musk
X är nu värt mindre än hälften av vad Elon Musk betalade – enligt Elon Musk
Hur mycket har Elon Musks kaosande påverkat värdet på FKA Twitter you ask? En… del. X är nu värt 19 miljarder dollar. Enligt Elon Musk. Vilket är… lite mindre än de 44 miljarder som Elon Musk betalade för ett år sen.
Interna dokument som The Verge har kommit över visar att anställda nu erbjuds aktieoptioner till den värderingen, där varje aktie är värd 45 dollar.
Nu kommer det här inte som någon större överraskning. Musk sa redan från start att han hade betalat absolut för mycket. Musk kapade värderingen redan i våras, när prislappen då landade på 20 miljarder vid ett liknande erbjudande. Så värdet har alltså sjunkit 1 miljard dollar till sedan dess. Eller 5 % till.
Det roligaste är annars att det i erbjudandet från X står att värderingen sätts av X:s styrelse. Och eftersom Musk ännu inte har tillsatt en formell styrelse för X så är styrelsen… Elon Musk. Vad vi vet.
X is officially worth less than half of what Elon Musk paid for it
A year after Elon Musk bought the company formerly known as Twitter, he has confirmed that the business is worth 55 percent less than his $44 billion purchase price.
TikTok
TikTok kan göra sig redo för massuppsägningar
Förra året var ett blodbad för techbolagen, något som har fortsatt en bit in på 2023. Mer konkret så ledde de till massiva uppsägningsbesked från alla de största bolagen. Apple är den enda giganten som inte (officiellt åtminstone) har tvingats ta till den här drastiska åtgärden. Går vi ned lite i storlek så har också TikTok – och ägarbolaget Bytedance – varit förskonade. Nu kan det bli ändring på det.
TikTok har över 130 000 anställda runt om planeten (inklusive ett kontor i Danmark som öppnade bara idag). Cheferna som leder alla dessa ska enligt Wall Street Journal nu ha fått direktiv om att sätta lägre betyg i utvärderingarna av sin personal (alltså ungefär som den svenska friskolan, fast tvärtom).
Enligt TikTok så beror det på att företaget vill ha en ”rättvis och balanserad” distribution av betygen. Det är oklart hur uppdraget att sätta lägre betyg rent generellt bidrar till det här.
Det här kan tyckas vara en icke-nyhet på ungefär alla plan, men tydligen ska det vara precis så här som Meta gjorde innan de sedan tog fram stora personalyxan förra året. Företaget ville helt enkelt att det skulle bli enklare att motivera varför folk fick sparken.
Nu kan TikTok ha resonerat ungefär likadant. Vilket också gör att många kan behöva sig se sig om efter ett nytt jobb rätt snart.
Det skulle i så fall vara ännu ett tecken på att TikTok allt mer känner av såväl de tuffare ekonomiska tiderna som konkurrensen från Shorts och Reels. Dragkampen om annonskronorna – vilket det framförallt handlar om – blir allt tuffare.
Blir intressant att se kommande tid vad det här kan betyda.
Layoffs fear grows as TikTok asks managers to lower employee review scores: report
The move may mirror that of Meta, which gave out low staff performance reviews a month before announcing layoffs that affected 10,000 people.
LinkedIn når 1 miljard medlemmar – och släpper några nya AI-funktioner
Ladies and gentlemen. Vi har (ännu) en miljard: LinkedIn.
LinkedIn gick idag ut med att plattformen numer officiellt har över 1 miljard medlemmar. Runt 4 miljoner av dem finns här i Sverige.
Hur firar LinkedIn att man nu går med i en milt sagt exklusiv klubb? Genom att släppa nya AI-funktioner förstås!
AI-baserad jobbcoach: En ny AI-bot ska finnas i jobbannonser så att man ska kunna ställa frågor om jobbet. Exempel som ges på frågor man kan ställa är ”passar jag för det här jobbet” och ”hur kan jag bäst positionera mig för det här jobbet?”
Svaren på frågorna ska komma genom att boten tar sig en titt på profilen hos den som frågar. Den ska även peka på eventuella luckor som personen har jämfört med vad som efterfrågas. (Funktionen är dock bara tillgänglig för den som betalar för LinkedIn – och jag misstänker att andelen som betalar för LinkedIn är… lite mindre just i målgruppen ”arbetssökande”.)
Kontextuell sammanfattningsknapp: En ny knapp ska göra det möjligt att sammanfatta långa inlägg till några korta punkter som ”är skräddarsydda för varje användare”. En säljare ska exempelvis få en annan slags sammanfattning än en aktiemäklare.
Den här knappen kommer alltså att dyka upp i samband med långa inlägg. Så vill du se den in action är det bara att leta upp valfritt inlägg från mig.
LinkedIn hits 1 billion members, adds AI features for job seekers
LinkedIn, the business-focused social network owned by Microsoft , on Wednesday said it now has more than 1 billion members and is adding more artificial intelligence features for paying users.