Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.
Övriga delar i veckans sammanställning
Veckans artiklar
Google gör en Amazon – vässar annonsverktygen – Ehandel Plus
Google känner sig på riktigt bjussigt humör och erbjuder sina annonsörer nya verktyg för att få till snyggare och mer effektiva annonser. Och som vanligt
https://www.ehandel.se/forum/nya-stora-ai-klivet-skapa-din-egen-skraddarsydda-chatgpt/
Googles nya drag för att konkurrera med Amazon – och alla andra e-handlare – Ehandel Plus
Ifall någon mot förmodan har missat det så ligger Black Friday och julhandeln precis runt hörnet. Det firar Google med att rulla ut ett antal nya
Sociala medier
Facebook, Instagram och WhatsApp
Meta börjar rulla ut sitt annonsfria betalabonnemang i Sverige
Plötsligt händer det! Ja, eller plötsligt och plötsligt. Men nu har Meta oavsett börjar rulla ut sitt betalabonnemang för Facebook och Instagram. 149 kr i månaden kommer det att kosta för att använda dessa tjänster utan att behöva titta på annonser.
Ja, och det är också den prislapp som gäller för den som inte vill att Meta ska använda den egna beteendedatan för att rikta annonser. Det handlar alltså först och främst om Metas senaste försök att slippa be om uttalat samtycke för att använda användarnas data på det här sättet. Enligt Meta så finns det nu två sätt att säga nej till beteenderiktade, personaliserade annonser: 1) betala 149 kr i månaden eller 2) sluta använda Facebook och Instagram.
Det återstår att se om EU delar Metas bild att den här lösningen adresserar EU:s krav på att Meta ska be om detta samtycke. Som förra veckan resulterade i att EU har utfärdat ett förbud mot att Meta använder den här sortens annonser – fram till dess att de börjar be om uttalat samtycke för detta.
Mitt stalltips är att EU kommer att ha… åsikter.
Instagram når 1 miljon kreatörsprenumerationer
Igår var internationella skarpa siffror-dagen. Nästan i alla fall. Först gick Open AI ut med skarpa siffror för användningen av ChatGPT och sedan dela Instagram lite oförhappandes hur det går för plattformens prenumerationsfunktion.
Det finns nu 1 miljon kreatörsprenumerationer på Instagram. Det är alltså så många som betalar innehållsskapare en löpande prenumeration för att ta del av exklusivt innehåll.
Så… inte himlastormande många. Som artikeln konstaterar så handlar det om just Instagram. Vi vet inte hur många prenumerationer som finns på Facebook.
Men samtidigt ska Instagrams kreatörsprenumeration ses i ett större perspektiv. Det är en del av Metas försök att minska sitt beroende av annonser. En aning åtminstone. (Och då inte bara för att Meta nu tvingas göra det i EU som en sista utväg att slippa fråga användare om lov innan de börjar spåras för annonsändamål.)
Samtidigt så slår den allt hårdare konkurrensen om användarna också mot de som skapar innehåll på plattformarna. Den allt intensivare dragkampen kräver att det finns pengamässiga incitament i allt högre utsträckning. Och Meta ser givetvis gärna att användare tar notan istället för Meta själva. Ja, plus att Meta också kan samla in transaktionsavgifter som trevlig sidoverksamhet.
https://www.theverge.com/2023/11/6/23948770/instagram-paid-subscriptions-million-milestone
Instagram rullar ut nya prenumerationsfunktioner för kreatörer
Den här veckan kände Meta för att plattformens kreatörer lite mer kärlek. Mer specifikt de som kvalificerar sig att erbjuda prenumerationer till sina följare. Alltså låta dem betala för att exempelvis ta del av exklusivt innehåll.
- Marknadsföra prenumerationer i flödet: En stor prenumerationsknapp kommer att dyka upp i inlägg i flödet, så att fler ska se att det är tillgängligt.
- Provperioder: Innehållsskapare kan erbjuda 30 dagar långa gratisprovperioder.
- Massmeddelanden till nya prenumeranter: Ett ”nyhetsbrev” som hej och välkommen till nya prenumeranter om man så vill.
- Fler sätt att prenumerera i Facebook: Bland annat via Reels och Stories.
- Bättre kontroll över prenumerationspriser i Facebook: Ska bli möjligt för kreatörer att ändra prenumerationspriset över tid.
- Instagram-gåvor i fler länder: Instagram rullade ”nyligen” ut möjligheten för följare att ge sina favoritskapare gåvor till fler länder, bland dem Sverige.
https://www.theverge.com/2023/11/6/23948770/instagram-paid-subscriptions-million-milestone
Twitter/X
X släpper priserna för sina tre abonnemang
Hm. Jag måste säga att jag helt har missat det här. Noterade via en FKA tweet från Elon Musk i samband med att han marknadsförde X:s nya AI-bot Grok. Nu verkar de tre abonnemang som X började testa för någon månad sedan vara skarpt live. Komplett med de priser som gäller.
Det är inte helt glasklart vad de tre olika abonnemangen ger baserat på själva registreringssidan. Men alla abonnemang inkluderar ”utökad upplevelse”, kreatörshubb, verifiering och säkerhet och ”customization”. Faktum att det är exakt samma beskrivningstext på samtliga tre. Men via hjälpsidan om abonnemangen så hittar vi det här:
- X Grundnivå: 3 dollar eller 49 kr per månad, alla annonser.
- X Premium: 8 dollar eller 115 kr per månad, hälften så många annonser.
- X Premium+: 16 dollar eller 299 kr per månad, inga annonser.
Intressant nog är det samma pris som gäller oavsett om man prenumererar via appen eller via webben.
Några skillnader mellan grundnivån och premium-kontona är att det förstnämnda inte ger någon verifieringsbock, inte ger tillgång till X Pro (nya TweetDeck) och inte ger tillgång till X:s intäktsdelningsprogram för annonser. Och vill man få tillgång till AI-boten Grok så är det Premium+ som gäller.
Det kommer alltså kosta 299 kr i månaden för att få tillgång till AI-botmotsvarigheten till Elon Musk.
SEO/Sök
Googles AI-sök rullas ut till 120 nya länder
Dags för Google att trycka på stora utrullningsknappen för sin AI-sök. Alltså den med inbyggd AI-chattbot som ska kunna hjälpa till att sammanfatta innehållet som den hittar. 120 nya länder får ny tillgång till den ”nya AI-sökupplevelsen”.
Fast… inte Sverige. Eller Norge. Eller Finland. Eller… ja, vi snabbspolar lite här – inget EU-land.
Så ännu ett lex Threads, alltså. Eller mer korrekt lex GDPR.
Och det säger en del om hur bra Google anser att den nya AI-sökupplevelsen lirar med EU:s integritetslagstiftning.
Google is bringing its AI-powered search to more than 120 new countries and territories
Google is bringing Search Generative Experience (SGE) to more than 120 new countries, including Mexico, Brazil, South Korea, Indonesia, Nigeria, Kenya, and South Africa.
Strömmade medier
Youtube får nytt TikTok-flöde
Ännu mer TikTok i Youtube. Fast den här gången handlar det inte om Shorts, utan helt vanliga gamla hederliga Youtube. 20 november börjar Youtube rulla ut ett nytt TikTok-liknande rekommendationsflöde.
Den som går in på en kanal kommer att mötas av en ny For you-karusell som kommer att visa rekommenderat innehåll, baserat på personens egen tittarhistorik. En ny möjlighet för innehållsskapare att marknadsföra sitt innehåll inne i sin egen kanal, alltså.
Funktionen går att slå på och av i kanalens inställningar. Här går det också att välja vilket slags innehåll som ska dyka upp i den nya rekommendationssnurran. Formatmässigt åtminstone, eftersom det kommer att gå att välja om man vill ha vanliga videos, Shorts-videos eller livesändningar. Eller olika blandningar av dessa.
YouTube pages are getting a TikTok-like For You feed
YouTube’s new For You feature is a personalized mix of videos for each visitor to a creators’ channel based on their viewing history.
Youtube testar en ”spela vad som helst”-knapp
Ha. Youtube testar sin egen version av infinite scroll. Om man verkligen, verkligen, verkligen inte vet vad man vill titta på så kan lyckliga testare nu helt enkelt trycka på en slumpknapp: ”Play something”.
YouTube tests a ”play something” button for when you don’t know what to watch
YouTube seems to be testing a new ”play something” button on its mobile app that plays a random video for when you don’t know what to watch.
IoT – internet of things
AI Pin – en smartmobilersättare med biologisk skärm
Kommer ni ihåg den där kameran man skulle sätta på sig och som sen tog bilder automatiskt med jämna intervall för att på så sätt dokumentera vardagen? Jag kommer ihåg den till hälften (med andra ord: jag kommer inte ihåg vad den hette). Nu kommer efterföljaren.
Ja, det är åtminstone det första jag tänker på när jag ser Humanes smartmobilersättare. En liten pryl som du ska sätta på bröstet, ungefär som prylen-jag-nästan-kommer-ihåg. Men skillnaden här är att det inte handlar om en kamera, utan om en AI-pryl. Because AI. (Även om det också finns en inbyggd kamera.)
Fast inte bara AI för AI:s skull. Istället är det alltså tänkt som en ny skärmlös kommunikationspryl som använder din egen kropp som skärm (ja, eller valfri annan passande yta tänker jag). Det ska helt enkelt gå att hålla upp handen så att Humane sedan kan beama din meddelanden dit. Eller kanske visa dem genom att lysa upp handen.
Funktionsmässigt är det ungefär som en enklare smartklocka eller de AI/AR-glasögon vi har sett så här långt. Den kan användas för att hålla koll på inkommande meddelanden exempelvis. Och paras ihop med ett par hörlurar för att lyssna på musik. Fast den enda musiktjänst som fungerar är… Tidal. Så kanske inte… det främsta införsäljningsargumentet.
AI Pin, som prylen heter, har inte appar utan ”AI-upplevelser”. Vilket känns som enastående krystat sätt att säga att den kan göra AI-grejer genom att den är kompatibel med AI-tjänster. Bland de företag och tjänster som ska kunna erbjuda den här typen av upplevelser finns Open AI, Microsoft, Google och Slack.
Eftersom AI Pin inte är tänkt att paras med någon mobil eller så så blir det till att skaffa ett separat simkort om man vill ringa och skicka meddelanden via den. Och då är det T-Mobile som gäller. Åtminstone för tillfället.
Den som är sugen på en AI Pin kan lägga sin beställning 16 november. 699 dollaralubas går den på. Plus en obligatorisk preumeration på 24 dollar i månaden. Sen får du hålla dig hela julen innan du får den. Och fortsätta hålla dig en bit in på 2024. Men sen ska den komma.
Humane fully details $699 ’Ai Pin’ and what it can do [Gallery]
Humane today fully unveiled its Ai Pin, a wearable camera with laser projector, for $699 and a $24 per month subscription…
Amazon kan arbeta på ett nytt operativsystem
Det är kul med digitala rykten. Här ett till: Amazon uppges arbeta på ett nytt operativsystem. Ett som ska ersätta det Fire OS som Amazon idag har i några av sina prylar. Ett operativsystem som i grund och botten är en alternativ version av Android (och då inte Google-Android, utan det rena open source-Android).
Det nya operativet, som verkar heta Vega, ska alltså helt och hållet vara ett Amazon-hemmabygge. Det ska därför vara optimerat för smarta hemmaprylar och inte bygga vidare på den mobiltelefonplattform som Android är.
Det intressanta här är att Amazon verkar vela en hel del vad de vill med sin hårdvara. I samband med Amazons massuppsägningar förra året så skrotades också en hel del hårdvaruinitiativ. Men det ser alltså ut som att Vega har överlevt – och då kan man väl anta att det finns en hel del hårdvara med i produktionsplanen.
Blir intressant att se om Amazon nu gör sig redo för en ny smartprylspush för hemmet.
Scoop: Amazon is ditching Android for Fire TVs, smart displays
Amazon has developed a new operating system for Fire TV and Echo Show devices to replace the Android AOSP-based Fire OS.