Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.
Övriga delar i veckans sammanställning
- Del 2: Sök/SEO, Detaljhandel/e-handel, AI – artificiell intelligens
- Del 3: Strömmade medier, Mobilt, Ekonomi och finans, Övrigt
Veckans artiklar
Amazon vill dammsuga mer data – via oväntat jättesamarbete – Ehandel Plus
Tredjepartskakan är som bekant på väg bort. Det gör att det blir allt viktigare att ha koll på och aktivera sin egen förstahandsdata. Men det kommer allt
Google överraskar – inleder nytt oväntat e-handelssamarbete – Ehandel Plus
De tuffare ekonomiska tiderna gör inte bara livet jobbigare för alla svenska e-handlare. Även de största techbolagen måste dra åt livremmen. Och inleda
Sociala medier
Facebook, Instagram och WhatsApp
Instagram rullar ut ett gäng nya funktioner
I veckan presenterade Instagram sin egen version av Apples hyfsat nya klipp-ut-dekal-funktion, där det alltså går att välja något i en bild och förvandla detta till en anpassad dekal. Men det var inte det enda som var nytt. Tvärtom dunkade Instagram ut ett helt gäng nyheter.
- Nya bildfilter: Kors i taket! Instagram lägger till nya filter för bilder. För bilder och inte videos, alltså. Instagram Classic.
- Nytt mätvärde för Reels: ”Initial plays” får nu sällskap av ”Replays”. Ungefär exakt vad det låter som: antalet gånger som folk har repeterat ett Reels-klipp.
- Förbättringar kring utkast: Det blir möjligt att döpa om utkast och schemalägga dem.
- Enklare att hitta och lägga till ljud i videos
- Zooma och söka bland bilder och videos i mobilen
- 10 nya AI-röster: I ”utvalda länder” så kommer Instagram få 10 nya AI-röster som på engelska kan läsa upp det man skriver.
Instagram adds new features, including custom AI stickers, photo filters, a clip hub and more | TechCrunch
Alongside a bevy of creator updates, Instagram is adding a new feature that will allow users to create custom stickers for their Reels and Stories using
Instagram gör det möjligt att radera bara sitt Threads-konto
Så har Instagram börjat rulla ut en funktion som adresserar en av de största grejerna som folk kritiserade Threads för: det börjar nu gå att radera sitt Threads-konto. Alltså bara Threads-kontot och inte som det har varit fram till nu: det enda sättet att radera sitt Threads-konto är att radera hela Instagram-kontot.
Ja, eller det blir nu möjligt att radera sin ”Threads-profil”, så Threads klipper ännu inte banden helt till Instagram. Men att Threads redan nu skulle bli en helt fristående tjänst hade väl ingen väntat sig. Samtidigt så kopplar Meta sakta men säkert bort Threads från de övriga tjänsterna.
Ingen information om när den nya raderingsfunktionen kommer till EU. Mest på grund av att, tja, det fortfarande inte finns något besked om när Threads kommer till oss. Eller ens om.
Threads finally lets you delete your account separately from Instagram
Meta is rolling out a new feature that will let you delete your Threads account separately from Instagram. You can access the feature from a new ”Delete or Deactivate” setting.
Instagram lägger till Close friends i vanliga flödet och i Reels
Ännu ett publiceringsalternativ i Instagram. Close friends-funktionen flyttar nu även in vanliga flödet.
Det betyder alltså att det blir möjligt att dela ett vanligt Instagram-inlägg bara med dem man har lagt till i Close friends. Det läggs även till för Reels.
Instagram brings Close Friends feature to the main feed | TechCrunch
Instagram’s Close Friends feature is expanding. Previously, users could share stories with a select group of people, rather than all of their followers,
Instagram gör det möjligt att dela kommentarer som Stories
Ännu ett sätt för Instagram-kreatörer att uppmärksamma sina följare. Eller testimonials-marknadsföra sig själv via det som följarna skriver. Eller bara återanvända kommentarer som är kul, insiktsfulla eller av någon annan anledning värda att sätta lite extra strålkastarljus på.
Det handlar om att Instagram nu lägger till en funktion för att dela en kommentar i en story. Om man sveper på en kommentar så dyker nu även detta alternativ upp. Den delade kommentaren blir en dekal som alltså sedan kan läggas ut i en story.
Instagram Will Now Let You Highlight Post Replies in Stories
A new way to highlight top replies to your IG posts.
Instagram testar anpassade AI-dekaler
Nya dekaler i Instagram. AI-dekaler, förstås. Ja, eller dekaler som man skapar med AI-hjälp.
Vad det handlar om är att Instagram gör en Apple. Instagram testar med andra ord en funktion som gör det möjligt att klippa ut något ur en bild och sedan förvandla det till en egen, anpassad dekal. Denna kan sedan användas precis som andra dekaler i Instagram.
Instagram adds new features, including custom AI stickers, photo filters, a clip hub and more | TechCrunch
Alongside a bevy of creator updates, Instagram is adding a new feature that will allow users to create custom stickers for their Reels and Stories using
Instagram Threads gör det möjligt att stänga av autodelning till Instagram och Facebook
Det som dök upp via kodgrävande för någon vecka sedan har nu börjat dyka upp i det vilda. De som använder Threads kan nu stänga av den funktion som autopostar Threads-inlägg till Instagram och Facebook.
Precis som det går att stänga av korspostandet av inlägg mellan Instagram och Facebook så går nu samma sak att göra mellan Threads och dessa plattformar. Eller rättare sagt: inställningen gör så att Threads-poster inte dyker upp i rekommendationssnurrar i flödet här.
Threads users can keep their posts off Instagram and Facebook now
Several users report seeing a new option to restrict Threads posts from being suggested on Meta’s Instagram and Facebook.
WhatsApp får ny funktion för gruppsamtal
Dags för WhatsApp att uppdatera sin gruppsamtalsfunktion. Eller rättare sagt: lansera ett nytt sätt för stora grupper att ha röstsamtal med varandra.
Till skillnad från ett gruppröstsamtal – där det börjar ringa hos alla i gruppen när det är dags för samtalet att börja – så bygger den nya lösningen på att det dyker upp en pratbubbla i chatten. Den som vill gå med trycker på bubblan och kan sedan börja prata.
Den nya gruppsamtalsfunktionen rullas ut globalt ”de närmaste veckorna”. Grupper som har 33 eller fler medlemmar är först ut.
WhatsApp launches a new Discord-like voice chat feature for large groups | TechCrunch
WhatsApp is rolling out a new Discord-like voice chat feature for large groups on the messaging app, the Meta-owned company announced.
Den som prenumererar på Metas annonsfria abonnemang får inte annonsera hos Meta
Som alltid när en ny produkt eller tjänst lanseras så springer folk på asterisker när produkterna är ute. Så även i fallet med Metas nya annonsfria betalabonnemang för EU. Den som prenumererar på det annonsfria abonnemanget kan inte annonsera. Åtminstone inte hos Meta.
Det innebär konkret att de som kör annonsfritt inte kan:
- Annonsera eller boosta inlägg på Instagram
- Annonsera eller boosta inlägg för inlägg via Facebook-kontot (inklusive exempelvis Marketplace-annonser)
- Annonsera för en Facebook-sida – om den sidan är länkad till ett Instagram-konto som har en annonsfri prenumeration
- Delta i partnerannonser på Instagram eller Facebook
- Annonsera på Reels eller köra in-stream-annonser
Och anledningen enligt Meta är ”därför att det skulle kräva att din information används för annonser”. Med andra ord: vill du trycka annonser i ansiktet på andra människor så får du acceptera annonser själv. Typ.
Jag kan gilla den inställningen.
(Sen är det förmodligen inget jätteproblem, eftersom den som arbetar med annonser sannolikt känner att man måste få upp både sina egna och andras annonser som del av jobbet.)
Meta’s Ad-Free Subscription Package Restricts Capacity To Run Ads in Its Apps
Reminder: Meta doesn’t really want you to sign up for its ad-free subscription package.
Threads testar taggar
Nytt test från Threads: taggar. ”Automatiska” hashtaggar utan #, baserat på ämnen som är vanliga på plattformen. Som artikeln konstaterar: lite som på FKA Twitter. Och ännu ett tecken på att Threads tänker att trendande ämnen ska bli en hyfsat stor del av tjänsten, som ett sätt att upptäcka vad folk pratar om.
Ja. Fast inte om folk pratar om nyheter. Nyhetsnyheter alltså. För det gillar ju inte Threads.
Threads Finally Begins Testing Interactive Tags, But There’s a Catch
Threads is testing support for tags, as the platform adds a much-awaited feature from its microblogging rival X (formerly known as Twitter). Unlike tags on X, Threads won't display the hash symbol. The inclusion of post counts for tags hints at the arrival of a trending section on Threads.
Meta använder kreativ definitionsbokföring för att slippa EU:s techregleringar
Nästa år kommer en av EU:s två stora techlagstiftningar Digital markets act att kicka in med full kraft. Ja, för de största har den egentligen redan gjort det, men formellt är lagen fortfarande i någon slags upprampningsfas. Och det är ett lämpligt tillfälle för de största techplattformarna att försöka hitta kryphål för att slippa de tuffaste kraven. Den här veckan var det dags för Meta att bli kreativa i sin definitionsbokföring.
Ett av grundkriterierna för att drabbas av de hårdaste kraven i Digital markets act (och även Digital services act) är att en tjänst har minst 45 miljoner månadsanvändare i EU. Och då är det tjänst och inte företag som det handlar om. Exempelvis så har flera av Googles tjänster var och en på egen hand drabbats.
Detsamma gäller även Meta. Och när det kommer till Facebook, Instagram och WhatsApp så har Meta inga invändningar (läs: har inte hittat några kryphål). Men nu protesterar Meta mot att Marketplace och Messenger ska omfattas.
Varför? När det kommer till Marketplace så beror det enligt Meta på att det är en tjänst mellan privatpersoner, där Meta inte sitter som mellanhand. Och det skulle eventuellt kunna vara ett giltigt skäl – det återstår att se hur EU kommer att ställa sig till det.
Men mest intressant är att även Messenger alltså ska slippa tuffregleras. Enligt Meta. Därför att… Messenger inte är en fristående kommunikationsplattform på egen hand, utan en ”funktion” i Facebook.
Mmmmmmkay. Tror jag att EU att säga.
Meta will fight the EU over regulating Messenger
Meta is appealing the Digital Markets Act gatekeeper distinction for Messenger and Marketplace but won’t fight it for Facebook, Instagram, and WhatsApp.
TikTok
TikTok får ny AR-filterfunktion
Ny funktion för att skapa AR-filter i TikTok. Eller rättare sagt: ett nytt ställe att skapa AR-filter för TikTok. I TikTok.
Vad det här förvirrande konstaterandet betyder är helt enkelt att TikTok tar sitt Effect House – alltså desktopverktyget för att skapa just AR-effekter – och trycker in in det i TikTok-appen.
Det blir med andra ord möjligt att skapa AR-filter direkt inuti TikTok, utan behov av dator eller något annat externt verktyg.
Användare som är sugna på att skapa filter hör över 2000 ”element” att arbeta med och använda i sina alster. Det blir också möjligt att göra dem interaktiva, genom att filtren reagerar på saker som användaren gör. Som att trycka på skärmen, blinka och le.
TikTok’s latest feature lets users make AR filters
TikTok is adding an in-app filter creation feature, allowing anyone to make effects that other people can use in videos. Previously, AR filter creators had to make effects in a different app.
TikTok testar betalväggar i Kina
Dags för TikTok att lägga till ännu ett sätt för innehållsskapare att tjäna pengar på sitt innehåll. Några av dem som har över 100 000 följare på plattformen får nu möjlighet att sätta upp betalväggar för sitt innehåll. På sant Appstore-manér så tar ägaren Bytedance 30 % av intäkterna som kommer in den här vägen.
Ja, i Kina. Vilket innebär att det här alltså egentligen inte gäller TikTok, utan TikToks kinesiska systerapp Douyin.
Det gäller med andra ord inte i vår del av världen (ja, eller någon del av världen överhuvudtaget för TikTok, eftersom TikTok inte finns i Kina). Men det är oavsett, som så ofta när det kommer till Douyin, en indikator på vad vi kan vänta oss i TikTok.
Sannolikt kommer det inte att dröja jättelänge innan även TikTok börjar testa motsvarande funktion.
The Chinese version of TikTok is letting some creators with at least 100,000 followers put up paywalls – Tubefilter
The Chinese version of TikTok, Douyin, is testing a feature that would let creators with at least 100,000 followers
Twitter/X
X uppdaterar algoritmen så att mindre konton får mer synlighet
Ännu en dag, ännu en algoritmförändring. Den här gången i FKA Twitter. Plattformen kommer att justera så att mindre konton ska få mer uppmärksamhet och synlighet.
Ja, eller det gäller bara specifikt för rekommendationsfunktionen. X kommer alltså försöka lyfta fram mindre konton mer, så att det ska bli lättare att hitta den här kategorin konton att följa.
Och ska jag vara lite elak så börjar X… få slut på stora konton att rekommendera. För att det inte ska vara samma fem konton hela tiden så gäller det att bradda bruttopoolen.
Okej, nu är det inte riktigt så här illa. Än. Men visst är det ingen slump att X nu fokuserar på mindre användare. X vill att fler mindre innehållsskapare ska känna att plattformen ger spridning för innehållet. Spridning som de sedan ska lockas omsätta i reda pengar, genom att få chans att dela på X:s annonsdelningspengar.
Men för att ha chans så måste man först betala för något av X:s betalabonnemang. Så alltså ett sätt att försöka få flera att ta steget att börja betala.
Elon Musk says X is changing its algorithm to highlight smaller accounts | TechCrunch
The company formerly known as Twitter is preparing to roll out a ”major update” to its algorithm, according to a recent post by X owner Elon Musk. While
Elon Musk får ännu fler annonsörer att fly X
Det måste vara skönt att vara VD för ett företag där den anställde som på eget bevåg sabbar alla intäktsmöjligheter också är företagets ägare.
What Musk’s latest antisemitic post is costing X-and Tesla
IBM and the European Commission pulled ads from X after Musk endorsed an antisemitic theory
Elon Musk hotar att stämma företag som avslöjar att annonser på X visas tillsammans med nynazistiskt innehåll
Vad gör man om man äger en stor social plattform och det avslöjas att annonser visas intill nynazistiskt innehåll, något som får drabbade annonsörer att stoppa sina annonser?
- Bli förfärad och dyrt och heligt lova att allt nynazistiskt innehåll omedelbart ska bort because nynazistiskt innehåll.
- Hota att stämma den organisation som avslöjade att annonser visas intill nynazistiskt innehåll därför att de sabbar plattformens business.
Ni kan gissa vilket alternativ som Elon Musk valde.
https://www.reuters.com/legal/x-corp-file-lawsuit-against-media-watchdog-others-musk-2023-11-18/
X lanserar sin jobbsökartjänst
Efter lite testande så har FKA Twitter nu lanserat sin jobbsökartjänst. Åtminstone på webben. Stöd för iOS och Android ska komma ”snart”.
Än så länge så verkar det dock handla om en rätt… basal tjänst. Det är helt enkelt en samlad jobblistningsfunktion. Däremot måste man trycka sig vidare för att faktiskt kunna söka jobben.
Det blir kort sagt intressant att följa vad X tänker göra med den här tjänsten, som enligt Elon Musk har som ambition att vara ”cool”, till skillnad från LinkedIn.
Ja, så länge som X inte hinner gå i konkurs innan de coola funktionerna hinner landa.
X’s job search tool is now live on the web
The LinkedIn-like job search tool that X has been experimenting with is now live.
LinkedIn raderar inlägg som innehåller karuseller
Så har det blivit dags för LinkedIn att låta två funktioner gå i pension permanent. Det handlar dels om innehållskaruseller och dels om klickbara länkar i bilder (alltså LinkedIns enda motsvarighet till dekaler i exempelvis stories).
Att det här händer är ingen större överraskning utan något som LinkedIn gick ut med för ett tag sedan. Det som de då däremot inte sa något om var att det betyder att innehåll delvis kommer att försvinna.
När det kommer till länkar i bilder så blir det här en förhållandevis lite grej. Länkarna kommer visuellt att finnas kvar, men inte längre ha någon länkfunktionalitet. När det kommer till karusellerna så blir ingreppet däremot lite större: alla karuseller kommer att raderas.
För att förvirra så handlar det om det som LinkedIn kallade för karuseller, dvs. Instagram-liknande format där man kan svepa sig igenom innehåll i olika format i ett och samma inlägg. Däremot blir det som alla andra kallade för karuseller kvar, alltså möjligheten att få till samma slags funktionalitet genom att ladda upp en pdf (det som LinkedIn själva kallar för typ ”dokumentinlägg”).
14 december är datumet när karusellerna och länkarna börjar försvinna.
LinkedIn Says Past Carousel Posts Will Be Deleted Next Month
LinkedIn announced the removal of carousels as a posting option back in June.
LinkedIn är obegripligt för föräldrar – enligt LinkedIn
Well…
No Title
No Description
Övrigt sociala medier
Bluesky når 2 miljoner användare
Bluesky är en i raden av rätt många tjänster som hoppades kunna locka över besvikna Twitter-användare efter det att Elon Musk tog över och kaosade till det. Vi kan väl konstatera att ingen av utmanarna – inklusive Instagram Threads – än så länge gjort något större avtryck på X-användningen. Men nu når åtminstone Jack Dorsey-backade Bluesky en ny milstolpe.
Tjänsten ska nu ha 2 miljoner användare. Det är en fördubbling sedan september. En rätt respektabel tillväxttakt, även om vi pratar om relativt sätt väldigt låga nivåer.
Dessutom säger Bluesky att tjänsten kommer att få federationsstöd ”tidigt nästa år”.
Vad innebär det sistnämnda? Att Bluesky, precis som Mastodon och Threads, får stöd för plattformsagnostiska konton. Att man alltså inte är låst till en enda tjänst utan kan ta med sig såväl konto som följare till en annan plattform om man känner för det.
https://techcrunch.com/2023/11/16/x-rival-bluesky-hits-2m-users-saying-federation-coming-early-next-year/?1
Microsoft Teams lär sig städa ditt rum
Såja! Nu snackar vi! Äntligen lite vettig ny funktionalitet i Microsoft Teams. Tjänsten har nu lärt sig att… städa ditt rum. Och dubblerar dessutom som din personliga inredare.
Microsoft börjar äntligen lära sig vad vi mest av allt vill ha.
Microsoft Teams launches creepy AI webcam trick that cleans up your dirty room
Microsoft Teams is rolling out a new AI feature that cleans up your dirty room.