Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.
Övriga delar i veckans sammanställning
Sociala medier
Twitter/X
X kommer plocka bort antalet gillanden och kommentarer ur flödet
Ännu en förändring som är på gång i FKA Twitter: gillanden, kommentarer och FKA retweets kommer att sluta visas i flödet.
Informationen kommer fortfarande att synas om man går in i inlägget, så X begraver den inte till den milda grad att bara inläggsskaparen kommer åt den. Men i själva flödet så kommer bara visningar att synas.
Argumentet? I några svar så sammanfattade Musk det med ”very clean”. Musk vill ha X so fresh and so clean, alltså.
Precis som när rubriker och texter försvann på länkar som delades på X. (Den information som sedan dess… till stor del har kommit tillbaka.) Så med andra ord så låter det som en helt rimlig anledning att förändra funktionalitet i Musks värld.
Men. Jag kan inte låta bli att känna att det finns ytterligare ett argument. Ett som är… lite mer affärsbetonat.
Tittar man förhållandet mellan engagemang och visningar i det här inlägget så är det… rätt stor skillnad. Visst är det så att de flesta bara tittar och inte gör något alls överlag i sociala medier. Men det känns som att skillnaden är väldigt stor till och med i den kontexten.
Så med andra ord så tror jag att X gärna vill begrava de andra siffrorna för att inte behöva visa att engagemanget blir allt sämre på plattformen. (Och – om jag ska vara elak – det är betydligt lättare att fejka visningssiffran än de övriga.) X vill inte att annonsörer ska se engagemangsraset allt för tydligt. Framförallt inte potentiella annonsörer. Vilket till stor del numer är synonymt med de som tidigare var stora annonsörer på Twitter.
Det är kort sagt sannolikt ännu ett tecken på att det går allt sämre för X. Definitivt intäktsmässigt.
X:s röst- och videosamtalsfunktion läcker IP-adresser
Oj, det var otippat. </ironi> Det visar sig att X:s funktion för att sköta röst- och videosamtal läcker IP-adresser som ett såll.
Funktionen, som lanserades förra året, var ursprungligen bara för betalande X-användare. Men för några dagar sedan meddelade företaget att den nu blir tillgänglig för alla med ett X-konto.
Ja, så pass tillgänglig att man aktivt måste gå in och stänga av den om man inte vill att folk ska kunna ringa. Men inte bara det: man kan i inställningarna även stänga av om man vill att funktionen ska dela IP-adressen mellan dem som ringer varandra. Men det förinställda läget är att IP-adressen delas.
Och, ja, det finns ungefär ingen anledning alls som jag kan komma på när det här skulle vara relevant information att dela. Definitivt inte per default.
Och det mest ironiska av allt: Elon Musk har länge beefat med den (en gång i tiden) student som började dela var Musks privatjet befinner sig vid varje givet ögonblick. Information som är publik, men som Musk inte gillar att den blir tillgänglig för enkelt. Av säkerhetsskäl.
Men han har inget problem att ta fram en tjänst som gör exakt samma sak för alla som använder den.
X’s new calling feature hurts your privacy – here’s how to switch it off | TechCrunch
TechCrunch ran tests of the feature to analyze how the calling feature works and to understand the risks associated with it.
X rullar ut artikelfunktion
Vissa funktioner tar längre tid än andra att få på plats. Men efter sisådär två, tre år så har nu FKA Twitter fått en artikelfunktion på plats.
Nu skulle man förstås kunna hävda att FKA tweets redan är artiklar med tanke på att man nu kan skriva en baziljon tecken i ett inlägg. Men precis som hos LinkedIn så erbjuder den nya funktionen även formateringsmöjligheter, inklusive stöd att bädda in exempelvis videos.
Och X passar dessutom på att fyrdubbla teckengränsen. Från 25 000, betalande användare åtminstone, till 100 000. Typ 15 000 ord.
Precis som den längsta teckengränsen så är artikelfunktionen bara öppen för den som har X Premium. Som alltså betalar.
Det intressanta är att Musk för något år sedan skrotade den tänkta nyhetsbrevsfunktion som Twitter såg framför sig när de köpte nyhetsbrevstjänsten Revue. Det är inte omöjligt att X tänker sig att det här ska bli ersättaren. Att det alltså kanske kan komma mer nyhetsbrevsfunktioner som byggs utifrån artikelformatet.
You can write long-form articles on X if you pay for Premium+
X now allows verified organizations and Premium+ subscribers to publish long-form ”Articles.”
Sök/SEO
Google vill döda spaminnehåll med sin senaste sökalgoritmuppdatering
Ifall någon har missat det så kan många fler människor numer skapa mycket mer innehåll med mycket lägre arbetsinsats. Because AI. Det har lett till diagram med kurvor som pekar på att majoriteten av allt innehåll på nätet – och därmed i Googles sökresultat – kommer att vara AI-genererat om bara ett par år.
Google drar nu sitt strå till stacken för att knäcka ryggraden på den utvecklingen innan den hockeyklubbar iväg. Så för mars månads stora algoritmuppdatering av sökfunktionen – det som Google kallar för ”core update” – fokusera på att minska mängden spam och mer premiera originalskapat innehåll.
Konkret så handlar det om två huvudsakliga förändringar i hur sökalgoritmen rankar innehåll:
- Nya riktlinjer kring spam: Google kommer att slå ned på några vanliga tekniker som spammare använder för att dränka sökresultatet med träffar, som utgångna domäner. Och ännu mer ”lågkvalitativt innehåll” kommer nu spamklassas.
- Originalinnehåll premieras ännu mer.
När Google presenterar den senaste förändringen så lutar de sig åter mot det som har varit företagets mantra när de har presenterat nya produkter och tjänster de senaste åren: hjälpsam (helpful). Mer konkret så är Googles prognos att de senaste förändringarna gemensamt ska minska ”lågkvalitativt, ooriginellt innehåll” med 40 %. Så nästan en halvering.
Om man vill vara elak: Google vill nu stoppa den tsunami av AI-återskapat innehåll som de själva har piskat upp.
Det återstår förstås att se hur Google kommer att lyckas här. Inte minst som AI-botar blir allt vassare på att skapa innehåll. Oavsett så säger Google att det kommer att ta ett tag innan åtgärderna fullt ut slår igenom. Sökjätten räknar nämligen med att utrullningen inte är avslutad förrän om en månad.
New ways we’re tackling spammy, low-quality content on Search
We’re making updates to show less unoriginal, lowu002Dquality content on Search.
Google Ads rullar ut nytt rapportverktyg
Efter att ha testat under några månader så har det nu blivit dags för Google att rulla ut ett nytt rapportverktyg: Google Ads Solutions.
Enligt Google så är poängen med Solutions att ”snabb och enkelt skapar rapporter som visar hur dina kampanjer presterar utifrån dina affärsmål, automatisera enkla administrativa uppgifter och mer”.
Mer konkret så kan du:
- Filtrera data efter kampanj, annonsgrupp, nyckelord och andra dimensioner
- Sätta flexibla budgetar
- Hantera svartlistor med negativa sökord
- Sortera data enligt ”vilken parameter som helst”
- Exportera datan till filer som CSV
De färdiga ”lösningar” som är uppsatta i verktyget vid starten är:
- Kontosammanfattning: Skapa en rapport med hur Google Ads-kontot presterar
- Hur annonser presterar: Skapa ett Google Sheet med datan
- Avvikelsemejl: Varning går ut vid ”signifikanta” avvikelser kring hur ett konto i vanliga fall preseterar
- Länkkontroll: Kontrollerar att URL:er i annonser och nyckelord inte leder till felmeddelanden
- Flexibla budgetar: Dynamisk, daglig justering av kampanjbudgeten med stöd för anpassat distributionschema
- Förenklad hantering av negativa kriterier
Google Ads Solutions Tool Officially Live
A couple of months ago, we caught Google testing Google Ads solutions under the tools, bulk actions section. Well, now, Google officially announced it on its Google Ads developer blog.
Detaljhandel/e-handel
Linktree lägger till e-handelsfunktionalitet
De sociala plattformarnas faiblesse för att inte tillåta externa länkar – ja, eller bara begränsa till en enda länk per konto – har gett upphov till tjänster som löser det problemet. Linktree, som helt enkelt gör det möjligt att skapa en enkel landningssida med länkar till en persons alla sociala konton, är den mest framgångsrika i den här kategorin. Nu blir Linktree med e-handel.
Den som kör Linktree kan nu lägga till en ”butik” i sin profilsida. Butiken är dock inte för valfria produkter, utan i dagsläget, när tjänsten testas, bara från Sephora och Urban Outfitters.
I grund och botten handlar det om ett rätt traditionellt affiliate-upplägg. Den som deltar i programmet får kickback på 12 till 15 % av försäljningarna.
Linktree’s latest tool for its 47 million users is a social commerce offering – Tubefilter
Linktree is expanding its array of creator economy offerings by launching a social storefront for ecommerce pros.
Strömmade medier
Spotify tar fram ny app som länkar till Spotifys externa betallösning
Helt otippat så skickade Spotify in en ny uppdatering av sin iOS-app exakt i samma sekund som Digital markets act. En som drar nytta av den nya lagen tvingar Apple app öppna iOS och Appstore för första gången.
Men Spotify litar bevisligen inte helt på Apple än. Därför att den uppdatering som företaget nu har skickat in för godkännande går inte hela vägen.
Med andra ord: i ett första steg så har Spotify lagt till information om att man kan prenumerera på Spotify utanför iOS-appen, dvs. på Spotifys webb. Precis det som inte har varit tillåtet enligt Appstores regler fram till nu.
Men det Spotify inte gör är att lägga till möjlighet att betala för prenumerationer direkt inuti iOS-appen – utan att använda Apples betallösning. Här återstår det att se vad Apple kommer att tillåta och hur – och framförallt hur EU kommer att se på det.
Spotify will show pricing options outside its iOS app in the EU – if Apple lets it
Spotify says it will start putting pricing information in the EU version of its app, which comes after a decision from the European Commission blocked Apple’s anti-steering policy for music streaming apps.
Youtube Premium och Youtube Music har nu över 100 miljoner prenumeranter på riktigt
Ännu en skarp användarsiffra från Google: Youtube Music och Youtube Premium har nu över 100 miljoner prenumeranter. På riktigt, den här gången.
För några veckor sedan – ungefär i samband med senaste kvartalsrapporten – så gick Google ut med att de båda tjänsterna hade ”nästan” 100 miljoner användare. Och nu får de chans att säga nästan exakt samma sak en gång till.
Att Google gick ut med siffrorna trots att det bara var ett ”nästan” var i sig inte särskilt konstigt. När Google redovisade siffrorna för förra kvartalet så kom annonsintäkterna in sämre än väntat, vilket blev en smäll för aktiekursen. Google ville lyfta upp någon annan siffra för att få folk att tänka lite mindre på annonseringen: betalande användare. ”Kolla vad bra det går här borta!”
Alltså exakt samma grundanledning till att Google för ett par år sedan började särredovisa annonsintäkterna för Youtube: sökannonseringen mattades av, men Youtube växte desto bättre. (Ironiskt nog så har Youtube sedan dessa överlag haft det motigare än just sökannonserna, så man kan tänka att Google ångrade det beslutet lite.)
Youtube gick dessutom ut med att de nu har delat ut över 70 miljarder dollar till kreatörer mellan 2021 och 2023. Att jämföra med siffran 50 miljarder för de tre åren mellan 2020 till 2022. Så upp 20 miljarder på rullande treårsperiod om man så vill.
Den här siffran är också nog så viktigt för Youtube. Kort sagt att visa att det fortfarande visst går alldeles utmärkt att tjäna pengar på Youtube – trots Instagram och TikTok.
YouTube Music & Premium Cracks 100 Million Subscribers
YouTube has announced it has reached 100 million subscribers for Premium & Music, with Content ID claims up 25% year-over-year.
AI – artificiell intelligens
Anthropic rullar ut ny version av AI-chattboten Claude
Det har verkligen gått inflation i nyheter om AI-chattbotar och språkmodeller. Så här kommer en till: Anthropic har nu uppdaterat sin AI-språkmodell till version 3. Ja, eller om de har uppdaterat sin AI-chattbot till version 3. Som är lite norm bland AI-bolag just nu är att allt ska heta samma sak för att förenkla och förvirra.
I Anthropics fall betyder det att de gör en Google. Den tredje generationen av Claude-modellen kommer i tre smaker: Haiku, Sonnet och Opus.
(Enormt många pluspoäng för namnen. Efter att Mistral i förra veckan lanserade sin första chattbot Le Chat så har kraven på namnsättning av AI-modeller och AI-botar höjts rejält. Konsonantöverdoserade förkortningsbonanzor är såååååå 2023.)
En skillnad gentemot Google är dock att Anthropic inte har valt en techtråkig trappa för att illustrera skillnaderna mellan syskonen i familjen. Haiku är minst och mest resurssnål medan Opus är, ja, ett opus. Den största och mesta avancerade modellen för de mest krävande uppgifterna. Däremellan blir sonnetten den givna bryggan mellan dessa båda.
Självklart är version 3 bättre på allt än föregångaren. Och ska kunna matcha eller överträffa motsvarande modeller hos konkurrenter, som Open AI:s GPT-4 och Googles Gemini-svit. Enligt Anthropic.
Här kan vi sedan infoga ett långt parti AI-techporrspeak, men för den som vill veta allt om tokens och hur procentuellt bra de olika modellerna är jämfört med varandra, med konkurrenter och med allehanda tester är det bara att dyka in i länken här nedan.
Och självklart är Anthropic både konkurrent och partner till en av de AI-storsatsande techgiganterna. Ja, och inte bara partner. Precis som Microsoft shoppade sig till en stor del av Open AI:s kommersiella verksamhet så har Google i två omgångar a.C. (efter ChatGPT alltså) plöjt in nära 2,5 miljarder dollar i Anthropic. Och som om det inte vore nog så backas Anthropic även av Amazon.
Det känns som att det snart kommer att gå fortare att räkna upp alla AI-bolag som INTE ägs helt eller delvis av de absolut största techbolagen på planeten.
Anthropic says its latest AI bot can beat Gemini and ChatGPT
Anthropic has announced the next generation of its AI LLM family: Claude 3, which is now multimodal. It claims the ”Opus” bot is more capable than ChatGPT and Google Gemini.
Anthropics nya AI-chattbot avslöjar forskare som försöker testa dess förmågor
Ha. Lite kul. Ja, eller nu är sista dagarna här. Beroende på vem du frågar.
Google- och Amazon-backade AI-bolaget Anthropic släppte häromdagen sin senaste version av språkmodellen och chattboten Claude. Mer specifikt innebar version 3 att Claude nu finns i tre storlekar: från minstingen Haiku, över mellanmodellen Sonnet till värstingstorasyskonet Opus (oerhört många pluspoäng för de oAIbolagiga namnen).
Självklart innebär en ny AI-språkmodell att människor ger sig i kast med att testa den. Och vissa, som forskare, ”testar” lite mer strukturerat än your average ChatGPT-expert.
Några forskare valde att utsätta den största Claude-modellen, Opus, för det klassiska AI-språkmodellstestet ”en nål i en höstack”. (Som jag givetvis hade plåtkoll på och inte alls hörde talas om för första gången när jag läste artikeln här nedan.)
Kort sagt: man häller in massiva mängder data i modellen och frågar den efter ett extremt specifikt stycke information som finns i datamängden – för att se om boten lyckas nosa rätt på det korrekta svaret. I Claude-fallet så handlade det om… pizzatopping. Mer specifikt vilken toppingkombination som är bäst enligt en internationell pizzakonnässörorganisation. (Dock tveksamt om organisationen faktiskt kan sägas bestå av pizzakonnässörer, med tanke på att ananas inte var en av toppingarna i vinnartrion).
Opus-Claude lyckades hitta den korrekta meningen. Men la efter svaret även till:
”Den här meningen verkar väldigt malplacerad och orelaterad till resten av innehållet i dokumenten, som handlar om programmeringsspråk, startups och hur du hittar ett arbete som du älskar. Jag misstänker att dessa pizzatoppings-”fakta” kan ha stoppats in som ett skämt eller för att testa om jag var uppmärksam, eftersom de inte alls hänger ihop med övriga ämnen. Dokumenten innehåller ingen annan information om pizzatopping.”
Forskarna som utförde testet hade aldrig sett denna typ av ”metamedvetenhet” tidigare. Men istället för att börja springa mot överlevnadsbunkarna i kullarna eller tala i AGI-tungor så konstaterar en av dem nyktert: ”vi som bransch måste röra oss bortom artificiella tester till mer realistiska utvärderingar som träffsäkert kan bedöma modellers verkliga förmågor och begränsningar”.
Kort sagt: de vassaste språkmodellerna har blivit för bra på att lösa CAPTCHA-problem, så det är dags att börja hitta andra sätt att bedöma vad de faktiskt är kapabla till.
https://venturebeat.com/ai/anthropics-claude-3-knew-when-researchers-were-testing-it/
Sam Altman tillbaka i Open AI:s styrelse
Så sluts cirkeln. Efter Open AI-cirkusen förra året, när VD:n Sam Altman fick sparken av styrelsen, så är Altman nu tillbaka i styrelsen igen. Efter att som bekant först ha fått tillbaka VD-jobbet.
En oberoende utredning, tillsatt av Open AI:s icke-kommersiella moderbolag, ska ha kommit fram att inget som Altman gjorde ”var grund för avsked”. Vilket gör att han alltså nu får tillbaka den styrelseplats han tvingades ge upp för att komma tillbaka till VD.
Oavsett hur Open AI själva ser på den egentliga anledningen till att Altman fick sparken, som vi kanske aldrig riktigt kommer att få veta, så gjorde hela cirkusen att Sam Altmans gloria halkade på sned rätt mycket. Från den initiala bilden att Altman var ett oskyldigt offer som petades av en maktfullkomlig och avundsjuk styrelse till en bild som pekade på att Altman koncentrerat väldigt mycket av makten av och kontrollen över Open AI till sig själv.
Mer specifikt att han kanske var lite för förtjust i pengar snarare än det som var Open AI:s ursprungliga vision (att hjälpa mänskligheten ungefär), vilket i sin tur fick honom att gilla genvägar lite väl mycket. Och ogilla kritik.
Med Altman som både VD och styrelsemedlem så är vi alltså tillbaka i ungefär exakt det läget som gällde innan han fick sparken. Att se vad det kan innebära för Open AI:s framtid.
Altman var inte den enda nya (ja, nygamla) styrelsemedlemmen som presenterades. De tre männen som ingick i den styrelse som skapades efter VD-petningskaoset får nu förutom Altman även sällskap av Sue Desmond-Hellmann, före detta VD för Bill och Melinda Gates stiftelse, Nicole Seligman, före detta Sony-chef, och Fidji Simo, VD:n för matleveransföretaget Instacart.
Open AI åtgärdar alltså det som de kritiserades för när de skapade den första versionen av nuvarande styrelsen: den innehöll bara män. Nu blir det 60/40.
Men styrelsen fortsätter däremot vara rätt… vit.
Sam Altman rejoins OpenAI’s board after investigation into sudden firing
An outside law firm cleared OpenAI CEO Sam Altman of the events leading to his sudden ouster in 2023. He will rejoin the company’s board of directors.
Mejl avslöjar att Elon Musk kände till Open AI:s kommersiella planer på förhand
I förra veckan lämnade Elon Musk in (ännu) en stämning. Den här gången mot Open AI. Organisationen bakom ChatGPT – och den han var med och startade en gång i tiden.
Stämningen handlar om att Elon Musk anser att Open AI begick ”kontraktsbrott” när de ställde om från icke-vinstdrivande till vinstdrivande verksamhet. Att han alltså stoppade in pengar i en organisation som numer har helt andra premisser än vad som gällde när han övertalades att vara med och dra igång satsningen.
Och, ja, det finns hur mycket om helst att säga om det här. Som att det timingmässigt inte känns som en slump att Musk kommer med stämningen nu – trots att Open AI sjösatte sin kommersiella gren redan 2019.
Med andra ord: att Elon Musk stämmer ett av världens hetaste bolag just nu, som har fått mångmiljardinvestering från Microsoft, samtidigt som Elon har stora problem med privatekonomin. Inte minst eftersom Twitter-köpet hänger som en kvarnsten runt halsen på honom – och i sig har allt större problem med intäkterna.
Om man så vill: Elon är lite sur för att han inte får vara med och dela på pengarna om nu trillar in till Open AI.
Nu har Open AI svarat på det sätt som man numer alltid svarar på stämningar om man är ett stort techbolag: med ett öppet brev där man delar sin sida av berättelsen. Inklusive mejl som skickades mellan Open AI och Musk som visar att Musk visste om Open AI:s planer på att lansera kommersiell verksamhet och inte verkar haft särskilt stora problem med dem då. Men klev av styrelsen när det stod klart att han inte skulle få total kontroll över bolaget. Ungefär samma sak som när han nu försöker utpressa sig till en större ägarandel i Tesla.
Det känns med andra ord som att Musks stämning börjar med en… rejäl uppförsbacke.
Men som artikeln konstaterar: det lär finnas ännu fler mejl och konversationer. Så sista ordet är nog långtifrån sagt. Ja, även om vi bortser från själva rättegången om/när den blir av.
OpenAI shares Elon Musk’s emails, says he wanted ’full control’ of the company
Following a lawsuit from Elon Musk asking for OpenAI to go non-profit again, OpenAI published Musk’s emails which show he backed the plan to go for-profit.
Elon Musk vill att Open AI byter namn till Closed AI
Elon Musk och ChatGPT-ägaren Open AI fortsätter att driva sitt gemensamma rättegångsärende i allmänhetens domstol.
Microsoft introducerar Copilot for finance
Dags för Microsoft att rulla ut ännu en specialversion av Copilot: Copilot for finance.
Copilot är Office-paketets svar på ChatGPT eller Googles Gemini. En AI-bot som ska göra livet enklare för användarna med så kallad generativ AI – alltså AI-lösningar som kan skapa innehåll på kommando. Från början bodde Copilot bara i Microsofts kontorsappar, men sedan ett par månader tillbaka så har Copilot blivit paraplynamnet för företagets AI-botar.
Microsoft har sedan tidigare två anpassade varianter av Copilot: för säljare och “service”. Nu kommer alltså ett tredje syskon, där huvudfokus är att optimera handgrepp för de som jobbar med finansiella frågor på olika sätt.
Mer konkret innebär det saker som att göra analyser och jämförelser mellan olika datauppsättningar, sammanfattningar av relevant information för ett visst kundkonto och att visualisera rådata.
Nu är det dock inte en skarp lansering riktigt än. Copilot for finance lanseras i dagsläget som en “öppen förhandsversion”. Så en betaversion alltså för att samla in insikter om hur den kan och behöver vässas innan den blir en fullständig medlem i Microsofts AI-svit.
Microsoft Unveils Copilot for Finance For Businesses to Automate Tasks
Microsoft unveiled a new artificial intelligence (AI) tool called Copilot for Finance on Thursday, aiming to help financial professionals in easily navigating through everyday mundane tasks. The Copilot tool is not a new AI model, and instead builds on the existing Copilot for Microsoft 365 stack to bring new features specific to financial operations.
Open AI-VD:n gynnas av Googles AI-avtal med Reddit
Där ser man. Sam Altman, VD:n för ChatGPT-utvecklaren Open AI, har de senaste dagarna sett sin förmögenhet segla upp över 2 biljoner dollar. Inte så konstigt när man är VD för ett av världens just nu hetaste företag.
Fast nu verkar det inte som att det är Open AI:s framgångar som drivit upp värdet på Altmans pensionssparande. Istället är det hans ägande i… Reddit.
Altman ska äga 8,7 % av aktierna i diskussionsforumet. Inte direkt, men väl via olika företag som i sin tur plöjt ned pengar i Reddit.
Vad är det då för företagsframgångar som har fått värdet på Reddit-aktierna att dra iväg? Inga alls. Det handlar istället om beskedet förra veckan, där Reddit officiellt lämnade in sin börsansökan. Det ser ut som att Reddit kommer att sikta på en värdering runt 6,5 miljarder. Betydligt mindre än de 10 miljarder som gällde 2021, men fortfarande en… rätt stor hög pengar.
Det i sin tur har fått värdet på Altmans Reddit-aktier att öka. Och knuffa hans förmögenhet över tvåmiljarderdollarstrecket.
Men så finns det en väldigt intressant plot twist. För veckan före börsbeskedet gick Google och Reddit ut med ett nytt samarbete. Ett samarbete som innebär att Google får rätt att träna sina AI-botar på Reddits innehåll, till tonerna av 60 miljoner. Det är åtminstone så mycket som avtalet sägs vara värt för Reddit.
Så med andra ord: VD:n för ett av världens just nu viktigaste AI-företag kommer personligen att tjäna pengar på en konkurrents tränande av en konkurrerande produkt.
Makten över de stora AI-modellerna koncentrerades just ytterligare lite.
Sam Altman crosses $2 billion net worth and it’s not because of OpenAI’s success
OpenAI CEO Sam Altman’s net worth has made new strides crossing USD 2 billion mark, with no contribution from the company’s success.
Qualcomm lanserar en appbutik för AI-språkmodeller
En av de största nyheterna som Open AI rullade ut för ChatGPT i slutet av förra året, ganska exakt ett år efter det att AI-boten först såg dagens ljus, var möjligheten att skapa anpassade ChatGPT-versioner. AI-assistenter baserade på ChatGPT som kan optimeras för specifika användarscenarion, utan behov av kodning.
Open AI kompletterade det med en ”appbutik” för dessa AI-assistenter, eller GPT:er som Open AI kallar dem. Allt ett ställe där man kan dela sina alster och låta andra komma åt och använda dem. Ungefär som appar i våra mobiler.
Nu försöker sig chiptillverkaren Qualcomm på något liknande. Fast en nivå upp, om man så vill. Istället för att man kan botanisera bland olika ”AI-appar” så kan man här hitta över 75 förtränade AI-språkmodeller som ska vara kvalitetetssäkrade av Qualcomm. En one stop shop för att hitta lämplig språkmodell.
Nu är Qualcomm inte först med ungefär det här. Det finns samlingstjänster som ger tillgång till olika AI-chattbotar via samma gränssnitt, men här är det ännu mer en tjänst för utvecklare.
Vi kan nog anta att vi kommer att se en drös liknande initiativ. Och förmodligen rena Spotify-upplägg, där man kan betala fast avgift för att komma åt en samling olika betalversioner av populära botar.
En helt ny slags ”AI-ekonomi”, alltså.
Qualcomm Continues to Bring the Generative AI Revolution to Devices and Empowers Developers with Qualcomm AI Hub | Qualcomm
No Description