Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.
Övriga delar i veckans sammanställning
- Del 1: Sociala medier, Sök/SEO
- Del 3: Strömmade medier, IoT – internet of things, AR/VR, Mobilt, Ekonomi och finans, Övrigt
Detaljhandel/e-handel
Amazons nya TV-show: Draknästet möter TV Shop
Jamen det är klart att Amazon vill köra Draknästet. 30 oktober är det dags för en ny show från Amazon: Buy it now.
Deltagarna i programmet får 90 sekunder att pitcha sin produktidé till en publik, som sedan röstar fram de som ska gå till en Draknästet-jury, som består av Amazon-chefer och entreprenörskändisar. Finalisterna får sälja sina produkter i en dedikerad Buy it now-butik hos Amazon och vinnaren i varje avsnitt får dessutom 20 000 dollar.
Så ett element av liveshopping – eller för oss som är gamla: TV Shop.
Amazon har tidigare kört ett liknande upplägg inom mode, men nu verkar det handla om bredare produktkategorier.
Amazon’s new ’Shark Tank’-style show gives winners top billing in its store
In a competition show, sellers will compete in front of Amazon executives and celebrity judges.
Amazon släpper nytt AI-videoverktyg
Det kan aldrig bli för mycket AI. Inte för Amazon heller. Nu har Amazon rullat ut ett nytt AI-videoverktyg.
Det är däremot inte en funktion där du med text kan beskriva vad du vill ha och sedan låta verktyget skapa en video som matchar instruktionen. Istället laddar du upp en produktbild och sedan låta Amazons nya AI-lösning förvandla den till en väldigt kort video som visar upp produkten.
Det är alltså ett jättebra sätt för e-handlare att skapa en video utan att behöva skapa en video, så att säga. Men det finns en haka: funktionen är bara tillgänglig för annonsörer. Inte för e-handlare som bara vill ha mer liv i sin produktsida.
Vi pratar dessutom bara om en betaversion och (som vanligt höll jag på att säga) finns det bara i USA än så länge. Dessutom bara för ”utvalda” annonsörer. Det lär dröja ett tag innan det blir brett tillgängligt, men vi kan anta att Amazons annonser kommer att bestå av betydligt mer video framöver.
Amazon releases a video generator — but only for ads | TechCrunch
Amazon has announced two video generation tools, one of which generates an animated clip from a still image.
Amazon ger sina handlare en AI-assistent
Ja. Ännu fler AI-nyheter från Amazon. Nu senast en AI-present till företagets handlare: en AI-assistent.
Amazon har släppt ett antal AI-funktion som vänder sig till såväl konsumenter som säljare, men Amelia, som assistenten heter, skiljer sig lite från de övriga som har erbjudits Amazons kunder. Istället för en bot som skapar innehåll så är Amelia en insiktskompis.
På beskrivningen låter det som en blandning av en kundservicechattbot och en interaktiv statistikplattform. Säljare ska med andra ord kunna skriva frågor till Amelia – som ”hur går det för mitt företag” – och sedan låta boten samla ihop och sammanfatta data som finns hos Amazon.
Planen lite längre fram är att man alltså även ska kunna kundservicechatta med boten och få hjälp med problem man kan ha som säljare. Och kanske till och med lösa ett problem åt säljaren. Så Amelia är med andra ord – eller kan komma att bli – någon form av AI-agent. En virtuell assistent som delvis kan ta sig an och lösa uppgifter på egen hand.
Ett antal ”utvalda” säljare i USA får tillgång till den nya tjänsten i detta nu för att sedan följas av en bredare utrullning i landet. ”Senare i år” ska Amelia sedan exporteras till andra länder och fler språk.
Amazon debuts Project Amelia, an AI assistant for sellers | TechCrunch
Amazon sellers now have access to an AI assistant designed to help grow their business by answering questions about their metrics, and later, helping to
Amazon kräver att alla ska arbeta på kontoret fem dagar i veckan igen
Hur vet vi att Corona-pandemin definitivt och slutgiltigt är över? Amazon kräver att alla anställda ska vara på kontoret fem dagar i veckan igen.
Ja, alla kontorsarbetare, alltså. Lagerarbetarna har överlag haft lite sämre möjligheter att distansarbeta.
Amazon is making its employees come back to the office five days a week
Amazon will require most employees to return to the office five days per week, writes CEO Andy Jassy. The new policy takes effect on January 2nd, 2025.
AI – artificiell intelligens
Microsoft lanserar nya AI-samarbetsfunktionen Pages
Mer AI. Förstås. Ingen vecka utan AI-nyheter från de största techbolagen. I skuggan av Apples utrullning av den senaste upplagan av företagets olika operativsystem har Microsoft släppt en ny AI-samarbetsfunktion: Pages.
Ja, eller Pages är egentligen en människo-AI-samarbetsfunktion.
Den nya funktionen kopplas ihop med Microsofts Business chat för att sedan hoppa fram och tillbaka mellan AI-skapande och mänskligt skapande. Börja med att låta Business chat samla ihop info kring något du vill researcha, lägg ut svaret i ett gemensamt anteckningsblock och bjud in kollegorna att fylla på med sina tankar.
Sedan kan man växla mellan att fylla på med AI-innehåll och människoskapat innehåll för att arbeta fram exempelvis ett projektförslag.
Så ja. Vill man vara krass så känns det lite som en vanlig kollaboanteckningsfunktion med lite mindre behov av att manuellt klippa och klistra mellan valfri AI-tjänst. Men nu ska vi inte trassla ned oss i detaljer.
Som vanligt när det kommer till AI-funktionalitet numer så gäller det att betala för att få tillgång till den nya funktionen. Ja, betala för Copilot, utanöver den vanliga 365-prenumerationen.
Det stannar dock inte där. Microsoft sjösätter också en ny funktion för att bygga Copilot-agenter i tjänsten Copilot Studio. Stöd för att bygga virtuella AI-agenter som ska kunna utföra uppgifter hyfsat fristående från mänsklig handpåläggning.
Copilot Pages is Microsoft’s new collaborative AI playground for businesses
Microsoft’s Copilot Pages is designed to combine web and work data into an AI multiplayer canvas. Businesses will first get access to this new AI feature.
Sam Altman lämnar Open AI:s säkerhetskommitté
Intressant utveckling hos ChatGPT-ägaren Open AI: VD:n Sam Altman lämnar organisationens ”säkerhetskommitté” (Safety and security committee).
För att grotta ned oss i vad det här betyder så får vi kliva nästan ett år tillbaka i tiden. När Open AI-styrelsen sparkade sin VD och kickade igång en cirkus som fortfarande ger svallningar på vågorna.
Under fyra dagar hann Altman få sparken, få ett jobb på Microsoft och komma tillbaka till sitt gamla VD-jobb på Open AI. Och det som gav upphov till sprickan mellan Altman och styrelsen var oro för att Altman inte var ”uppriktig i sin kommunikation”. Mer specifikt oro för att Altman började ta lite väl många säkerhetsgenvägar i jakten på ”shiny new things”. Alltså kommersiella produkter.
Efter det har nästan alla som var med i Open AI:s styrelse vid tiden för avskedet – och nästan alla som startade Open AI en gång i tiden – försvunnit från organisationen. Två av dem, medgrundaren Ilya Sutskever och Jan Leike, slutade dessutom samma dag.
Och de två var dessutom ansvariga för Open AI:s säkerhetsavdelning. Om man så vill den avdelning som skulle ansvara för forskning som ska säkerställa att AI inte förgör mänskligheten.
När den dynamiska säkerhetsduon slutade så la Altman ned hela deras tidigare avdelning. Och drog sedan igång en ny funktion som skulle få ungefär det ansvarsområdet. Med Altman som ansvarig.
Kort sagt så var det lite som att låta räven vakta hönsen och för säkerhets skull ge räven nyckeln till hönshuset och såga upp ett hål i väggen.
Nu vill Altman alltså att den funktionen ska bli mer ”oberoende”. Och ha mandat att ”försena en lansering till dess att potentiella säkerhetsproblem har adresserats”.
Men så har vi en halvstor brasklapp. Den nya kommittén kommer att ”informeras av företagsledning om säkerhetsutvärderingar i samband med stora modellanseringar”. Så det låter som att vi inte pratar om en oberoende säkerhetsforskningsavdelning som själva kan utvärdera modeller och produkter, utan om en instans som… ledningen ska kunna ha som alibi för att säga att produkterna har genomgått en noggrann och djuplodande säkerhetsgenomlysning.
Och att Altman kliver av kommittén för att göra det enklare att sälja in den här illusionen.
Sam Altman steps down as head of OpenAI’s safety group
OpenAI announced its turning its safety and security committee into an independent oversight group, with Sam Altman no longer leading that team.
Open AI straffar dem som försöker ta reda på hur nya ChatGPT-modellen fungerar
Open AI blir allt mindre open. Senaste draget: ChatGPT-ägaren börjar varna användare som försöker ta reda på hur Open AI:s nya ”resonerande” språkmodell o1 fungerar. En varning som kan leda till avstängning från ChatGPT.
Nu verkar det inte drabba vem som helst, utan främst användare som har historik av att försöka ”hacka” tjänsten, som att få ChatGPT att åsidosätta säkerhetsmekanismer som ska göra att användare inte kan få bombbyggartips.
Nu verkar det som att Open AI alltså tar i med hårdhandskarna mot användare som försöker lyfta på huven och riva runt bland ledningarna. Och det verkar även omfatta att man använder termen ”reasoning trace” eller ens frågar om modellen ”resonerar”.
På ett sätt är det inte särskilt konstigt. Open AI anser att den här sortens beteende bryter mot användarvillkoren för ChatGPT, något som i sin tur leder till avstängning. Motsvarande finns på många andra ställen. Men när det kommer till Open AI blir det här alltså extra ironiskt, med tanke på organisationens rötter att vara just öppna med sin forskning för att på så sätt driva AI-forskningen i stort framåt. Nu handlar det om att skydda företagshemligheter i kommersiella tjänster.
Så jag sammanfattar Open AI-nyheterna senaste veckan eller så: lansering av nya språkmodellen o1, hårdhandskar mot dem som försöker hitta trådar att dra i i ChatGPT, internet besked från VD:n Sam Altman att Open AI ska ställa om till helt vinstdrivande företag nästa år, Sam Altman lämnar Open AI:s “säkerhetskommitté”, samt uppgifter om att Open AI är på gång med en ny jättefinansieringsrunda där namn som Apple och chiptillverkaren Nvidia kan läggas till i listan över Open AI-investerare.
Givetvis en ren slump att de här sakerna händer ganska exakt samtidigt.
OpenAI Threatens to Ban Users Who Probe Its ’Strawberry’ AI Models
If you try to figure out how OpenAI’s o1 models solve problems, you might get a nastygram.
Open AI kan få ny logga som del i sin omställning
Ännu ett tecken på att Open AI står inför en rätt rejäl omställning under nästa år: under ett internt möte så presenterades en ny logga. En svart ring, istället för den blomliknande logga som har gällt fram till nu.
Och loggan verkar ha landat sådär väl hos medarbetarna. Men det i sig är ju inte unikt för Open AI, nya loggor möts inte… alltid av jubelrop.
Och visst. Bara en svart cirkel känns inte jättekreativt, men kanske funkar bra som logga. Det låter jag människor som har bättre koll på design än jag debattera. (Loggan är oavsett vilket tydligen inte färdig än, så det kan fortfarande hända saker.)
Men det mer eller mindre bekräftar att Open AI alltså kommer att göra en rätt stor förflyttning nästa år. Och den förflyttningen är att den – formellt – icke vinstdrivande organisationen helt ställs om till ett vinstdrivande företag.
Och det i sin tur lär föra Open AI ännu längre från sina rötter på flera sätt. Inte minst vad gäller att vara just ”open”.
OpenAI’s newest creation is raising shock, alarm, and horror among staffers: a new logo
OpenAI is in need of a new typeface, but a recent reveal of a new logo left some employees mystified, Fortune has learned.
Apple Intelligence rullas ut till fler språk nästa år – inklusive EU-språk
Apple Intelligence är ett steg närmare EU-lansering. Nu har Apple gått ut med att tjänsten nästa år kommer att breddas till ännu fler språk.
Apple Intelligence kommer inte att släppas här just nu på grund av att EU är dumma. Enligt Apple. Å andra sidan släpps inte Apples nya AI-plattform någonstans än, på grund av att funktionen har försenats. Men i den första mindre uppdateringen av Apples nysläppta operativsystem så ska funktionen lanseras.
Däremot blir det bara på amerikansk engelska till att börja med, med några andra ”dialektvarianter” mot slutet av året, som den engelska som pratas i Storbritannien och Australien. Sedan blir det några språk till under nästa år. Fast bara fyra stora sådana.
Så hette det åtminstone fram till igår. För då gick Apple ut med att ytterligare ett antal språk kommer att få stöd under 2025. Bland annat tyska, franska, italienska och portugisiska. EU-språk, alltså (ja, okej, portugisiskan kanske inte har Portugal som sitt primära land i det här sammanhanget).
Det betyder förstås inte per automatik att tjänsten kommer att lanseras i de länderna bara för det. Men det känns nog som att språket och den nationella lanseringen sannolikt lär sammanfalla. Apple bekräftar i samband med nyheten också att de ”diskuterar frågan” med EU. Och eftersom Apple skriver att ovanstående europeiska språk ”kommer” att lanseras nästa år så känns det som att förhandlingarna är rätt långt gångna.
Men det kanske mest intressanta här är något som jag har missat (eller bara inte fattat): att vi i EU kanske får Apple Intelligence samtidigt som resten av världen ändå.
Apple säger att anledningen till att Apple Intelligence och några andra funktioner, som den riktigt stora villhöver-funktionen iPhone Mirroring, inte släpps här är Digital markets act. Vi vet inte exakt vad Apple känner är problemet, men det handlar om interoperabilitetskravet vad det verkar. Att Apple alltså måste släppa in konkurrenter mer i plattformar som omfattas av Digital markets act.
Två plattformar som omfattas är iOS och iPad OS. Men däremot inte MacOS – som helt enkelt inte är tillräckligt stor.
Så Apple Intelligence finns med i 15.1-betan av MacOS även i EU. Och kan alltså lanseras här när den uppdateringen släpps skarpt i det här sammanhanget..
Apple Intelligence will support German, Italian, Korean, Portuguese, and Vietnamese in 2025 | TechCrunch
Apple announced Wednesday that its generative AI offering will be available in even more languages in 2025. Additions to Apple Intelligence include
Slack lägger till AI-agenter från tredjepartskällor
Slack uppdaterar sitt AI-erbjudande: nu med AI-agenter från externa källor.
Med andra ord kan man som Slack-användare lägga till AI-assistenter från ägarbolaget Salesforce plus assistenter rån partnerföretag som Asana och Adobe. Men Slack-kunder kan också lägga till sina egenskapade assistenter för att på så sätt utöka funktionaliteten i Slack.
Via det nya stödet kan man ”prata” med mer av den data som finns i företagets olika system, direkt via Slack. Däremot måste man, inte oväntat, vara betalande användare för att komma åt de nya assistentintegrationerna.
Slack now lets users add AI agents from Asana, Cohere, Adobe, Workday and more
Slack will give users access to AI agents like Salesforce’s Agentforce and agents from Workday, Adobe and Asana, while adding AI notes to Huddles.
Slack lägger till mer AI-stöd
Nu gör Slack som de – vid det här laget – flesta videomötesverktyg: lägger till transkriberingsstöd i sin Huddles-funktion.
Det innebär att de som kör huddles nu kan transkribera och samla ihop såväl ljudsamtal och meddelanden i en tråd. Funktionen kan också sortera anteckningar med citat, att göra-saker och delade filer i en gemensam arbetsyta.
Utöver det har Slack också uppdaterat sin sökfunktion med mer AI-smartness som gör att den kan söka bland filer och appar som användaren har lagt till i Slack.
Slack rullar också ut en ny AI workflow builder som gör vad den heter: gör det möjligt att automatisera uppgifter utan kodning.
Däremot kostar den nya funktionaliteten. Precis som Microsoft så ser det ut som att AI-funktionaliteten kostar extra, utöver kostnaden för själva Slack-prenumerationen.
Slack AI will generate transcripts and notes from huddles
Salesforce has rolled out some new AI features for its business-focused Slack chat app designed to take over mundane chores like transcription.
Mistral släpper gratisabonnemang för utvecklare
Franska AI-företaget Mistral vill att fler ska använda deras tjänster. Så nu släpper företaget ett nytt gratisabonnemang.
Det finns dock ett aber: det är för utvecklare. Det verkar dessutom vara mer av ett ”testkonto”, så det lär vara rätt strypt. Det är oavsett ett sätt att försöka få fler utvecklare att bygga på och mot Mistrals lösningar.
Dessutom har Mistral kapat API-priserna för utvecklare, så det alltså blir billigare att göra anrop den vägen. Sist men inte minst så har Mistral också lagt till stöd för bildhantering i sin gratis-ChatGPT-utmanare Le Chat (världens bästa AI-chattbotnamn).
Mistral bygger visserligen på en open source-lösning, vilket gör att det egentligen är gratis för utvecklare att tweaka Mistrals AI-modeller, men införsäljningsargumentet med abonnemanget är tillgång till Mistrals utvecklarplattform Le Platforme (briljant namn igen) som ska göra det enklare att bygga vidare på Mistrals lösningar.
Mistral launches a free tier for developers to test its AI models | TechCrunch
Mistral AI launched a new free tier to let developers fine-tune and build test apps with the startup’s AI models, the company announced in a blog post
Microsoft vill sparka liv i ett kärnkraftverk som drabbats av härdsmälta för sin AI-satsning
Ibland är indikationerna på att en idé kanske inte är jättebra lite mer uppenbara än vanligt.
Vad är det värsta som skulle kunna hända?
Stängdes efter härdsmälta – nu väcker Microsoft liv i gamla kärnkraftverket
Constellation Energy, som äger det nedlagda kärnkraftverket Three Mile Island utanför Harrisburg, Pennsylvania, har beslutat att satsa 1,6 miljarder dollar (cirka 16 miljarder kronor) på att återuppliva verket.
Så galet mycket vatten och el drar ChatGPT för att skapa ett mejl
Unhgn. Det är såna här siffror som man (well, jag) helst inte vill se: hur mycket vatten och el som ChatGPT drar för att skriva ett 100 ord långt mejl.
Forskare vie University of California har tillsammans med Washington Post suttit och räknat på hur mycket resurser som GPT-4 – ChatGPT-modellen som släpptes i mars förra året – drar.
Om man låter ChatGPT, med GPT-4, skapa ett hundraordsmejl, så drar det 0,14 kilovattimmar el. Det motsvarar energin för att låta 14 LED-lampor lysa i en timme. Skapar man ett mejl på det sättet en gång i veckan under ett år så drar det lika mycket el som 9,3 hushåll i Washington D.C. under en timme. Och om 10 % av alla arbetande amerikaner skapar ett mejl om veckan i ett år så motsvarar den energin som alla hushåll i D.C. konsumerar under 20 dagar.
Att generativ AI drar en massa el har det skrivits rätt mycket om. Men inte lika mycket om hur stora mängder vatten som går åt för att kyla ned de datacenter där beräkningarna görs. Ett hundraordsmejl drar 519 ml vatten. Ett mejl i veckan under ett år drar 27 liter och om 10 % av alla arbetande amerikaner skulle skapa det så går det åt 435 miljoner (!) liter vatten. Eller det som alla hushåll på Rhode Island gör slut på under 1,5 dagar.
Och det är dessutom ett snitt. När forskarna har räknat på datacenter belägna på andra ställen så kan det krävas nästan 1,5 liter vatten per hundraordsmejl.
Och… ja, det är absolut något att ha i beaktande. Det finns med andra ord inga gratis luncher när det kommer till generativ AI heller. Definitivt inte för klimatet.
Visst, nu är det som sagt var uppskattningar och beräkningar. Men det visar oavsett att det kommer att bli en enorm utmaning att få ned mängden el som krävs för att använda AI-funktionalitet överlag. (Och well, då har vi inte börjat prata om Netflixande, TikTok-doomscrollande eller onlinespel.)
Det visar ytterligare en anledning till varför det är så viktigt att kunna trycka ned AI-beräkningar i de enheter vi använder när vi AI:ar – snarare än att hålla på att köra data via enorma beräkningssnurror och skyffla jättemängder data kors och tvärs över internet.
A bottle of water per email: the hidden environmental costs of using AI chatbots
AI needs a lot of electricity and water to stay cool in data centers. We break down the toll prompt-by-prompt to show the scale of AI’s environmental needs.