5 insikter från Apples iPhone 11-event

För en vecka sedan var det dags för avtäckning av senaste generationen iPhone-modeller. Som vanligt fick vi även lite andra nyheter och här sammanfattar jag några av de insikter Apple gav oss i och med det som presenterades.

Vid det här laget har du säkert koll på de huvudsakliga nyheterna:

  • iPhone 11 och iPhone 11 Pro
  • Apple Watch 5
  • En större version av instegs-iPaden
  • Pris och datum för tjänsterna Arcade och TV+

Jag har gått igenom alla nyheterna i detalj tidigare, så kolla in där om du är intresserad av mer kring de specifika produkterna. Här tänkt jag som sagt var dyka lite djupare i vad de nya produkterna säger om Apple i ett lite större perspektiv. Kort sagt vad iPhone-presentationen gav för ledtrådar om Apples strategi och framtid.

Bild från Apples presentation av iPhone 11

1. Konsument och proffs – över hela banan

Apple har alltid haft två huvudsakliga målgrupper för sin hårdvara: privatpersoner och yrkesmänniskor (med utbildningsväsendet som ett mellanland). Det har också återspeglat sig i den hårdvara de generellt har släppt. Egentligen bjöd inte senaste presentationen på något nytt här – iPhonen i flera år i praktiken haft en ”konsumentversion” och en ”yrkesversion”. Men nu rättar sig iPhonen i samma namngivningsled som övriga:

  • Mac Mini – Mac Pro
  • iMac – iMac Pro
  • MacBook Air – MacBook Pro
  • iPad – iPad Pro
  • iPhone – iPhone Pro

Gällande iPad och iPhone finns det några fler konsumentalternativ och i och med att Apple la ner sin MacBook (nooooo!) i våras så kan vi anta att det inte kommer dröja länge innan påhaket ”Air” försvinner. Men i stort har Apple nu en rätt enhetlig namngivning för sina produkter.

Men inte bara det. Apple går fullt ut till en namngivning som beskriver användningstillfällen snarare än som tidigare än egenskaper hos själva produkten. Den enda större hårdvaruprodukt som inte ingår i den här uppställningen än är Watch. Och det skulle inte vara orimligt att vi även här får se tydligare uppdelning som inte baseras på storlek utan just tänkt användningsområde.

Bild från Apples presentation av iPhone 11 Pro

2. Du måste betala för… litenhet

Den totalt sett dyraste iPhonen, åtminstone sett till vad du fick, förra året var XS. Alltså den minsta av de tre modellerna. Det fortsätter även i år, även om skillnaden mellan iPhone 11 och iPhone 11 Pro är något mindre än mellan XR och XS. Å andra sidan är Pro Max ÄNNU större än fjolårets XS Max.

Visst. Vi gillar ju alla [sic!] bautastora mobiler, men för oss konstiga människor som tycker att iPhone 5/SE var en rätt trevlig storlek finns det allt färre alternativ (det ryktas att Apple ska släppa en ny budgetuppföljare till SE i början av nästa år, men den lär i så fall också bli större – typ iPhone 7, säkerligen). Nu kommer jag inte byta mobil i år, men hade jag gjort det hade jag nog gått på iPhone 11 Pro, trots att iPhone 11 skulle räcka väl för mina behov. Den främsta anledningen skulle vara just storleken.

Kan inte låta bli att hoppas att vi någon gång kommer att bryta tumrejset så att vi kan få lite vettigare storlekar även i konsumentklassen – utan att behöva nöja sig med en äldre modell. Frågan är dock vad som kommer först: ett brott i storlekshysterikurvan eller att det kommer en teknik som helt ersätter mobilen…

3. Apple släppte två prenumerationstjänster som knappt nämndes

Utöver Arcade och TV+ så lanserade Apple, i praktiken, två prenumerationstjänster till. Den ena blev bara en parentes under dragningen och den andra nämndes inte alls.

Den som inte nämndes var att Apple Care, Apples eget försäkringsprogram om man så vill, nu går att få via månadsbetalningar. Samma villkor som i övrigt, men istället för att köpa till de två Apple Care-varianterna i en klump från början går det att få tillgång till tjänsten via månadsavbetalningar.

Den på sätt och vis kanske absolut största prenumerationstjänsten omnämndes visserligen, men begravd i punkten om Apples butiker. Det handlade om en utbyggnad av Apples inbytesprogram. Om du har en hyfsat ny iPhone kan du byta in den och på så sätt bara behöva betala för mellanskillnaden mellan din gamla och din nya mobil. Det nya var att Apple nu, i ”vissa länder”, kommer göra det möjligt att likt Apple Care betala för mellanskillnaden via månadsavbetalningar istället för en klumpsumma.

Om man så vill: Apple erbjuder möjlighet att prenumerera på sin iPhone.

Visst. Det har gått att köpa på avbetalning från Apple ungefär hur länge som helst via vanliga kreditköp. Men här vänder man sig ännu mer mot sina befintliga kunder. Förstås för att se till att vi byter iPhone oftare i takt med att mobiltillväxten börjar mattas av rejält.

Och det gör förstås en given följdfråga väldigt aktuell: hur länge kommer det dröja innan Apple fullt ut släpper en iPhone-prenumerationsabonnemang utan mellanhänder. Alltså ett där du betalar en fast månadsavgift för din fysiska tjänsteplattform och löpande kan byta ut och uppgradera den. Inte bara när det släpps en ny modell.

Bild från Apples presentation av Apple Arcade

4. Priset för Arcade och TV+ är aggressivt lågt – och skitdyrt (för TV+)

Presentationerna av Apples kommande speltjänst och kommande originalvideosatsning bjöd i stort egentligen bara på två riktiga nyheter, men det var desto viktigare nyheter: när tjänsterna kommer att släppas och vad de kommer att kosta.

Av de två var förstås priserna de absolut mest intressanta – och de var rejält låga. 4,99 dollar i månaden för respektive tjänst, eller 59 kronor i månaden i Sverige.

Apple Arcade – intressant och väldigt prisvärd

Tittar vi på speltjänsten så är det ett väldigt konkurrenskraftigt pris. Milt sagt. Det finns inte särskilt många jämförbara tjänster, som erbjuder ett urval spel till en fast månadskostnad till mobil, surfplatta och dator. Google har två tjänster på gång: Stadia för att strömma datorspel och Play Pass där man kommer kunna köpa använda betalappar mot fastavgift som hos Apple (och då inte bara spel). Play Pass har ännu inget pris, men det har ryktats om 4,99 dollar även där. Men på mobilsidan kommer Stadia bara fungera för Googles egna Pixel-mobiler (åtminstone initialt) och det kommer inte vara samma spel på båda plattformarna. Det kan alltså bli att du måste betala för två tjänster.

Lägg dessutom till att Apples speltjänst till stor del kommer att bestå av exklusiva spel så blir det än mer intressant. (Sen kan vi förstås reflektera en stund över att det första spel som presenterades för plattformen under eventet var… Frogger…)

Apple TV+ – intressant och skitdyr

Sen har vi TV+. Ett lika attraktivt pris. Ett enda abonnemang, med 4K-kvalitet och Dolby Atmos-ljud – för upp till sex personer (Arcade tillåter intressant nog bara fyra – man tänker att mamma och pappa inte vill spela?). Här finns också konkurrenter att jämföra direkt med.

Netflix 4K-abonnemang (för fyra samtida strömmar) går loss på 15,99 dollar och Disneys kommande tjänst går lös på 7,99 dollar för 4K och fyra strömmar. Ett riktigt attraktivt pris, milt sagt.

Men. Så finns det ett stort men. Vad får du då för 59 kronor i månaden? Nio serier. Nio. Det är… några färre än det du får hos Netflix eller Disney.

Visst. Det kommer läggas till fler serier löpande, men det förändrar inte det faktum att du i dagsläget inte får tillgång till någon bakkatalog eller innehåll från andra för pengar.

Så, tja, rent krasst är Apples strömningstjänst sett till vad du får för pengarna sannolikt den rätt överlägset dyraste på marknaden.

(Och dessutom en av de till namnet mest förvirrande. Många kommer alltså kunna titta på Apple TV+ via Apple TV-appen i sin Apple TV…)

5. Apples största konkurrensfördel för sina tjänster – gratisabonnemanget

När det började talas om TV+, mer specifikt det som går under namnet Apple Originals, så spekulerades det i att tjänsten skulle bli gratis för dem som äger Applehårdvara. Och precis så blev det – nästan.

Det som det inte har pratats jättemycket om är just det som förmodligen är Apples främsta konkurrensfördel för sin strömningstjänst: alla som köper en ny iPhone, iPad eller Mac får ett års TV+ på köpet. Man får alltså just ett år ”gratis” TV+. Det är med andra ord en rätt bra marknadsföringsplattform.

Det både Disney och, ännu mer, Apple gör är att subventionera sina tjänster rätt saftigt med intäkter från andra delar av verksamheten. Och i fallet TV+ alltså inte bara subventionera tjänsten utan dessutom subventionera skiten ur den.

Vad landar det här i om vi tittar lite i kristallkulan? Att Apple kan vara på gång att bygga ett riktigt Prime-medlemskap. Du köper alltså inte en hårdvara då och då, du prenumererar på ett antal tjänster till en fast kostnad (som du givetvis betalar för med ditt Apple Card och får då cashback). Och hårdvaran är alltså då bara en av tjänsterna i samlingen.

En Apple-allt-prenumeration, alltså.

Ola Andersson
Följ mig på LinkedIn om du vill ha hyfsat regelbundna, portionsförpackade spaningar. Eller varför inte skicka en kontaktförfrågan? Jag är rätt snäll (säger min mamma) och tycker det är kul att träffa människor jag aldrig träffat tidigare. Ja, även om vi inte träffas i verkliga livet.
Ola Andersson on LinkedinOla Andersson on RssOla Andersson on Twitter

Ola Andersson

Följ mig på LinkedIn om du vill ha hyfsat regelbundna, portionsförpackade spaningar. Eller varför inte skicka en kontaktförfrågan? Jag är rätt snäll (säger min mamma) och tycker det är kul att träffa människor jag aldrig träffat tidigare. Ja, även om vi inte träffas i verkliga livet.

Kommentera

avatar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

  Subscribe  
Meddela mig om