Digitala spaningar vecka 20 2020 – del 2

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

 

Strömmade medier/prenumerationstjänster

Epic gör Unreal Engine nära nog royaltyfritt att använda

Igår presenterade Epic Games generation fem av Unreal Engine, en av världens mest använda spelmotorer som bland annat är basen i Fortnite, Och det såg… rätt bra ut. Men en större nyhet rent företagsmässigt är att Epic nära nog gör Unreal helt royaltyfritt att använda för att bygga spel.

Mer specifikt handlar det om att spelstudios som vill använda Unreal inte behöver betala royalties för ”a single piece of software” förrän spelet har nått en bruttoomsättning på 1 miljon dollar. Med andra ord en jättepush från Epic att få ut Unreal i ännu fler titlar.

Och som utvecklingen ser ut nu så pratar vi inte längre bara om ett ramverk för att bygga spel. Vi pratar om ett ramverk för att bygga sociala plattformar och communities. Och det kan bli en ännu större verksamhet för Epic än spelen i sig.

Unreal Engine is now royalty-free until a game makes a whopping $1 million

Since the rise of as a popular game and Unreal Engine 4 as a popular game-making toolkit, Epic Games, the studio behind both, has been keen to capitalize on this momentum. That has included an aggressive push to lock down game makers in its ecosystem, and Tuesday saw Epic announce its most generous developer-specific offer yet: a massive increase to its ”royalty-free” grace period.

Amazon kan vara på gång att köpa biokedjan Filmstadens ägare AMC

Biografer har det lite… kämpigt just nu. Mest överallt. Det gäller också USA:s och världens största biokedja AMC Theatres (som även äger svenska Filmstaden). Så pass kämpigt att det nu kommer uppgifter om att AMC kan föra förhandlingar om att bli uppköpta – av Amazon.

Grejen är de här uppgifterna har florerat långt före coronakrisen. Jag skrev om uppgifterna redan hösten 2018 eftersom, tja, biokedjor har haft det kämpigt länge. Men läget har förstås blivit än mer akut senaste månaderna.

Och ett AMC-köp är trots allt rätt logiskt, Inte bara för Amazon, utan för egentligen alla techjättar som erbjuder videounderhållning online (vilket är ungefär alla techjättar vid det här laget). Det är samma logik som att framtidens handel inte är antingen online eller offline – utan både och.

Förutom att fysiskt och digitalt kan driva till varandra så kan de också komplettera varandra. Ge olika aspekter av filmupplevelsen – och de olika syftena vi har. Samtidigt som det också täcker olika slags grader av sociala behov. Hur och i vilka sammanhang vi kan konsumera film.

Och, vem vet? Biobingeande kanske blir en grej.

Could Amazon be about to take over your local cinema?

Amazon is circling AMC Theatres, the troubled owner of Odeon Cinemas The duo are said to have held talks about a potential takeover of AMC by Amazon But it is not clear if the discussions are still active or if they will lead to a deal Amazon is circling the troubled owner of Odeon Cinemas, The Mail on Sunday can reveal.

Spotify lanserar grupplyssningsfunktion

En rätt given funktion från Spotify. Watch parties. Ja, eller listening parties. Eller Group sessions, som Spotify själva kallar den. Lyssna på musik ihop – och påverka valet i en kollaborativ realtidsspellista. Och ja, en stor anledning att den kommer nu är förstås den fysiska distanseringen. Alltså Spotifys sätt att få oss att känna gemenskap med varandra genom ”skicka” låtar till varandra.

Spotify officially launches a shared-queue feature called Group Session

Spotify is introducing a new feature, Group Session, that will allow two or more of its Premium users in the same space to share control over the music being played. Essentially a ”party mode” of sorts, Group Session participants can control what’s playing in real time as well as …

Liveströmmandet har fördubblats under coronakrisen

Ni vet livevideo? Som är lite inne nu? Ja, eller väldigt inne. Enligt en ny rapport ökade liveströmmandet med 45 % mellan mars och april och jämfört med för ett år sedan pratar vi om en fördubbling.

Största vinnaren enligt den här rapporten är, lite otippat faktiskt, Twitch. 50 % upp mellan mars och april och 101 % jämfört med 2019. Det betyder 1,6 miljarder tittade timmar. Per månad.

Men den största tillväxten stod Facebook för. Facebook Gaming – Facebooks speltjänst, alltså. 72 % mellan mars och april och whoppande 238 % jämfört med 2019. För Youtube Gaming blev det betydligt mer modesta 14 % respektive 65 %.

Det som däremot är lite intressant här att det verkar specifikt handla om just spelrapporterna. Twitchs siffror inkluderar visserligen inte bara spelströmningar, men StreamElements verkar bara titta på tjänster som primärt har spel som fokus. Instagram är exempelvis inte med alls här. Det vore med andra ord väldigt intressant att få Facebooks samlade siffror.

The lockdown live-streaming numbers are out, and they’re huge

We finally have numbers to back up the wild view counts we’ve seen in live-streaming since the COVID-19 pandemic began and the lockdowns started – and they’re huge. According to StreamElements and Arsenal.gg, the live-streaming sector grew a full 45 percent between March and April; year over year, the industry is up by 99 percent.

Airbnb och Bumble samarbetar kring virtuella dejtingupplevelser

Vad har Airbnb och dejtingtjänsten Bumble gemensamt? Att båda bygger väldigt mycket på fysisk närvaro. Typ dåligt för tillfället. Därför börjar de två företagen nu erbjuda virtuella dejtingupplevelser ihop.

Vad det handlar om är en mashup mellan Airbnbs virtuella upplevelsepaket och Bumbles dejtingtjänst. Att bumblare som svajpar varandra kan välja bland ett antal upplevelser för sin första dejt. Någonstans i världen. Ett av exemplen som tas är en gemensam tarotkortläsning därför att det är en vanlig förstadejtingaktivitet säger ingen.

Oavsett. Att dejtingtjänster lägger till videodejting är i sig inte nytt. Det som är mest förvånande att det har tagit så lång tid för de stora västtjänsterna att hoppa på tåget. Tinder kommer börja erbjuda det i sommar och Bumble rullar alltså ut det nu.

Men det här är också en rätt viktigt för Airbnb. Bodelningstjänsten har allt mer skruvat om verksamheten mot mer marginalstarka tjänster som just upplevelsepaket. Att bli all inclusive alltså. Och videodejter lär säkerligen inte vara något som försvinner när folk kan träffas som vanligt(ish) igen. Är förstås inte minst en säkerhetsfunktion, men i takt med att videosamtal blir allt vanligare sätt att mötas så börjar det också allt mer bli det som är normen.

Airbnb and Bumble push virtual first dates to stay relevant

The partners are encouraging users to, for instance, take a virtual wine class together, visit an Amsterdam jazz club, join a tarot reading, learn about coffee from a professional taster in Colombia and more. Of course, since these are public experiences, other people may join your date, but you can request private bookings.

Apple kan lägga till ljudnyheter i News+

Intressanta uppgifter om de stämmer. Apple kan ha kontaktat publicister i syfte att få tillåtelse att skapa ljudversioner av nyhetsartiklar. Upplägget är som det brukar vara när techjättar försöker få igång nya innehållstjänster: Apple uppges ta produktionskostnaden och dela på intäkterna på samma sätt som för de vanliga artiklarna.

Trendmässigt är det rätt logiskt: ljud och video tar allt större utrymme vad gäller hur vi konsumerar innehåll. News+ har väl gått lite sådär vad det verkar, så det här är garanterat ännu ett sätt att försöka få snurr på tjänsten. Men det här är ju på sätt och vis också ett sätt för Apple att flytta fram positionerna ytterligare mot Google – och på köpet skapa någon slags aggregerad nyhetspodcasthistoria.

Apple will reportedly record news stories and include the audio in News Plus

Apple is reportedly asking publishers for permission to record audio of their stories to include in its News Plus app, according to . The publication says it spoke with four publishers that heard the offer.

Pedigree lanserar tjänst för att adoptera hundar via Zoom

Det här är så galet 2020-corona-självklart. Många tillbringar just nu större delen av sin tid i Zoom och när det är dags att stämpla ut för dagen (ja, eller…) så fortsätter även privatlivet mycket online. Även relationen med företag blir i dessa tider vanligare via video. Så varför inte… adoptera en hund via Zoom?

Hundmatföretaget Pedigree har lanserat en tjänst som gör att man kan Zoom-hänga. Fast man Zoom-hänger då med hundar. Så typ… Tinder möter Zoom med förhoppningen om att en match ska bli av.

You can now meet and adopt a dog on Zoom

The coronavirus pandemic can complicate things if you’re considering adopting a dog. How do you find the perfect pup if you can’t even leave your home? There might now be a solution. The dog food brand Pedigree is working to set up dog adoptions via Zoom meetings. It makes sense, really.

 

IoT – internet of things

Facebook bygger 37 000 kilometer lång undervattensinternetkabel runt Afrika

Vad är det allra viktigaste om man vill lägga beslag på nästa miljard internetanvändare? Att de överhuvudtaget blir internetanvändare. Och att de har vettig uppkoppling när de väl kommit dit. Blir inte många annonsvisningar annars. Nu kommer Facebook bygga en 37 000 kilometer lång undervatteninternetkabel runt Afrika som är tänkt att vara i bruk 2023 eller 2024. Just för att se till att kontinenten har den tillgången.

Nu gör Facebook inte det här helt på egen hand. Konstellationen 2Africa innehåller även namn som China Mobile, MTN, Orange och Vodafone. Med andra ord har Facebook med sig några stora teleoperatörer i satsningen (att China Mobile är med lär inte minst kunna ge upphov till diskussioner).

Nu har Facebook, likt Google, hållit på med den här typen av initiativ i ett antal år redan. Förutom att man vill säkerställa kundtillväxten så vill man säkerställa att man får bra relation med teleoperatörerna (läs: gräddfil). Och även med länderna i de länder det nu handlar om – inte minst för att tacksamheten ska yttra sig på så sätt att Facebook skulle kunna få just gräddfiler för sina tjänster. Och få verka i länderna med sina övriga verksamheter utan jobbiga uppstyckningsdiskussioner.

Det handlar alltså mycket om långsiktig nykundsbearbetning slash lobbying. Men det är oavsett ett bra initiativ. Nästa fråga blir ju förstås om operatörerna även här ska tillåtas sätta prislappen för att komma ut på internet eller om världen då börjar komma närmare en ändring för hur vi ser på det. Det vore inte en dag för tidigt.

Facebook, telcos to build huge subsea cable for Africa and Middle East

Facebook, and a group of telecom companies including China Mobile International, MTN GlobalConnect, Orange and Vodafone, are collaborating to build the ”most comprehensive” subsea cable to serve the African continent and Middle East region where nearly a billion people are still offline…

Apple börjar sälja Amazons wi-fi-routrar

Det här är en hyfsat stor nyhet. Apple börjar sälja Amazons Eero-routrar via sin onlinebutik.

För några år sedan var relationen mellan de båda företagen rätt bottenfrusen, något som bland annat ledde till att Amazon slutade sälja vissa Apple-produkter. Men sedan dess har relationen alltså förbättrats avsevärt..

Apple har sedan de la ner sina egna Airport-modeller (tyvärr) helt kastat in handduken på routerområdet. Logiskt att Apple inte vill göra allt – men förvånande att Apple ändå släppte just routersegmentet. För många (sannolikt de flesta) själva förutsättningen för att överhuvudtaget komma ut på internet via hemmanätverket.

Det här är inte minst lite konstigt med tanke på den hemmapush som Apple just nu precis har börjat varva igång rätt ordentligt. Att bli en betydligt viktigare spelare för det uppkopplade hemmet. Att, om man så vill, byggas in i väggarna. Med andra ord precis det som Amazon också vill.

Men ser man till Apples nuvarande strategi så är det ändå inte helt oväntat. Man vill helst att kunder ska gå all in på Apple, men bättre att man får så mycket som möjligt av kakan och låter kunder komplettera med annat om de nu absolut måste. Ja, plus att hela uppstyckningsmolnet förstås tornar upp sig allt mer på horisonten.

Apple is now selling Amazon’s Eero mesh routers on its website

Eero has announced that its routers are now for sale on Apple’s website. The full product line, including the Eero and Eero Pro Mesh Wi-Fi Routers, are available to customers in the US, Canada, UK, Germany, France, Italy, and Spain.

Volvo kommer bygga in lidar-teknik i sina bilar från 2022

Mer lidar åt folket! Bokstavligen talat. Volvo tänker bygga in det i sina konsumentbilar från och med 2022. Dessutom i en modell som är avsevärt mindre och synlig vad det verkar.

Vad är då lidar? En radar-teknik som låter självkörande bilar ”se” världen omkring dem genom att rita upp virtuell 3D-kartor. Initiativet är lite som Teslas – åtminstone inledningsvis är det tänkta användningsområdet ”enklare” körning, som när man ligger på raka motorvägar. (Just Tesla använder däremot inte lidar utan en egenutvecklad motsvarighet – Musk själv har konstaterat att alla som förlitar sig på lidar är ”doomed”).

Det Volvo alltså gör är att ta fram bilar som klättrar något pinnhål högre upp i självkörandehet (där den högsta nivån, nivå 5, är bilar som kan köra helt själv i ungefär alla sammanhang och miljöer). Och likt Tesla kommer det alltså finnas inbyggt och sedan är det upp till enskilda kunder att välja om man vill aktivera tekniken.

Men förutom att Volvo gör lidar betydligt mer mainstream så är det något annat jag funderar på. Senaste iPad Pro-modellen. Även denna har utrustats med lidar-teknik, som ska vara tänkt att ännu bättre och mer exakt göra att man kan skapa och interagera med AR-objekt. Jag misstänker att tekniken också kommer till iPhonen rätt snart. Gissar att strömförbrukningen kan vara ett möjligt hinder, men om lidar inte kommer till åtminstone toppmodellerna av iPhone 12 så gissar jag att det är rätt säkert till 2021.

Det skulle förstås kunna göra trafiken ännu säkrare. Lidar, och annan teknik som identifierar hinder framför fordon automatiskt, bygger just på att de kan identifiera hinder. Envägskommunikation. Men vore det inte ännu bättre om fordon och fotgängare dessutom kunden kommunicera tvåvägs?

Just Volvo håller på att lägga till teknik som ska göra det möjligt för Volvo-bilar att kunna prata med varandra – som att en bil som stöter på plötslig halka kan berätta det för bilarna som ännu inte har kommit fram till den vägsträckan.

Men ännu bättre vore givetvis en teknik som fungerar oavsett biltillverkare. Och som dessutom fungerar med annat än fordon. Teknik som gör att fordon och fotgängare kan föra dialog med varandra på samma sätt som vi människor kan göra i trafiken. De ibland små tecken som gör att man vet vad en annan människa kommer att göra innan de gör det (efter att ha cyklat i Stockholm så länge som jag har gjort har jag utvecklat sjukt vassa skills i att veta vad fotgängare och cyklister kommer att göra innan de gör det).

Passiv realtidskommunikation likt det bluetooth-baserade covid-19-spårnings-API som Google och Apple har släppt.

Volvo Will Add Lidar for ’Eyes-Off-the-Road’ Self-Driving Cars on Highways

It’s 2020. Why can’t we binge Netflix as our cars drive us down the highway? Well, we’ve made progress, but not at the pace once promised. While some cars offer automated driving modes, you’re not to take your eyes off the road or hands from the wheel. Volvo wants to remedy that.

Loons internetballonger börjar leverera kommersiell uppkoppling i Mocambique

Ännu ett steg fram för Googles ambitioner att bli internetoperatör. Loon börjar nu leverera kommersiell internetuppkoppling i Mocambique efter att nyligen ha börjat erbjuda samma tjänst i Kenya.

Loon är formellt egentligen ett systerföretag till Google, då båda ägs av moderbolaget Alphabet, och ingår i det som i Alphabets ekonomiska rapporter klumpas ihop som ”other bets”. Här hittar vi också saker som Waymo med sina självkörande bilar. Om man så vill: Google är den närande delen av Alphabet och ungefär allt annat är tärande. Men det är också här vi hittar en hel del av Googles framtidsambitioner.

Loons verksamhet består av ballonger som svävar runt i stratosfären och skickar ner internetuppkoppling mer eller mindre direkt till användares telefoner. Kort sagt ett sätt att få ut internet till områden som saknar den annars nödvändiga infrastrukturen.

Och Loon är förstås inte ensamma. Techjättarna håller allt mer på att skapa sig egna Space Forces och göra gränslandet mellan yttre atmosfären och rymden till nästa slagfält. SpaceX håller på att bygga ett eget satellitnätverk och det ryktas att även Apple arbetar på något liknande. Ambitionen är kort sagt att än mer utgöra den nödvändiga infrastruktur som behövs för våra uppkopplade liv. Utan mellanhänder.

Loon signs deal to expand commercial internet service to Mozambique

Loon, the Alphabet -owned company that’s using stratospheric balloons to provide high-speed bandwidth to hard-to-serve areas without strong ground infrastructure, has signed a new deal with carrier Vodacom to expand its offering in Africa to Mozambique. This is the second commercial agreement…

Ny forskning vill göra det möjligt för elbilar att ladda varandra medan de kör

Det finns saker som 2020 känns som att de borde ha förpassats till historieböckerna för länge sedan. Som att (de flesta) datorer och mobiler måste startas om för att uppdatera operativsystemet. Något annat som också börjar bli allt mer sååååå 2010-tal är att man måste bege sig till fasta platser för att göra saker. Saker som att tvätta eller tanka bilen. Eller ladda bilen.

Allt fler initiativ kommer för att låta tjänster komma till den som behöver tjänsten istället för tvärtom, som varit fallet historiskt. Och nu tittar forskare i Florida på att göra det möjligt för elbilar att kunna laddas medan de kör. Kanske rentav ladda varandra.

Framförallt känns förstås det sistnämnda väldigt spännande. Vi ser det också inom andra områden. Som initiativ att låta enskilda människors mobiler skapa bryggor med internetuppkoppling istället för att alla går vi en enda fast punkt (lite det upplägget som är grunden i Apples U1-chip som kom i och med iPhone 11).

Men förutom att det handlar om att göra livet ÄNNU bekvämare så finns det också potentiellt rätt stora klimatfördelar. Att man delar med sig av överskott till någon som behöver. Antingen via allehanda P2P-lösningar för betaltransaktioner eller utan att pengar byter händer vid varje tillfälle.

Ny lösning ska minska elbilars behov av laddstopp

Ett system som innebär att elbilar får längre räckvidd med färre laddstopp – och mindre batterier. Vid universitetet i Florida tittar forskare på en lösning där bilar delar laddning. Högt pris och en allt för kort räckvidd har länge lyfts upp som de stora trösklarna för elbilarnas genomslag.

Digitala distanshjälpmedel i den fysiska vården har fungerat ”chockerande bra”

Techjättarna har som bekant sprutat ur sig såväl funktioner som rena ekonomiska stödinitiativ för att hjälpa till under coronakrisen (och förstås för att samtidigt skaffa sig såväl goodwillpoäng hos lagstiftare som hos nuvarande och potentiella kunder). Med ett område som det inte har pratats om riktigt lika mycket är, ironiskt nog, inom vården.

Då menar jag alltså inte den typ av tjänster som exempelvis Facebook och Google har satt upp för att underlätta att människor hittar testmöjligheter och vård utan den faktiska vården. Vården som sker i sjukhus.

Men även här har företag som Microsoft, Google och Apple hjälpt till. Och det har ibland handlat lite om kreativ användning av digitala tuggummin och tejp. Befintlig teknik som fått nya användningsområden som sätt att skydda såväl vårdpersonal som patienter.

Och just det här lär bli en permanent konsekvent av hela coronakrisen. Inom en hel massa olika områden och branscher: tekniska och digitala hjälpmedel för att skapa distans i fysiska möten.

It’s gone ’shockingly well’: America’s hospitals have embraced remote technology amid COVID-19

Dan Bisset was in a medically induced coma and on life support. The 48-year-old’s blood was being artificially oxygenated via a specialized machine, as he continued to battle the novel coronavirus, which kept him in strict isolation.

Roboten Spot patrullerar parker och påminner folk att hålla avståndet

Ha. Briljant. Boston Dynamics fyrbenta robot Spot har ett nytt knäck. Som avståndsansvarig i en park i Singapore. Spot ska alltså gå runt och påminna parkbesökare att de ska hålla avståndet mellan varandra och andra, via förinspelade meddelanden. Dessutom ska Spot samla in hur många människor som rör sig i parken överlag.

Okej, nu är det bara en provanställning vi pratar om, men jag har hört folk säga att Spot verkar sugen på att behålla jobbet.

Robothunden Spot patrullerar i parken – säger åt folk att hålla avstånd

En robothund från Boston Dynamics har fått ett uppdrag – att patrullera parken Bishan-Ang Mo Kio Park i Singapore. Du ska ge dig ut på en promenad i parken. Du möter människor, det flesta som vågat sig ut bär masker för näsa och mun. Konstiga tider tänker du.

 

AI – artificiell intelligens

Uber bygger in AI-stöd för att kolla så att förare och passagerare har munskydd på sig

De senaste dagarna har Uber lagt till ett antal munskyddsrelaterade funktioner. Handlar i grund och botten om att Uber kommer kräva munskydd för såväl förare som passagerare (dock inte i Sverige). Komplett med en funktion så att förare och passagerare kan tjalla på varandra om någon part inte gör som de ska. Nu lägger man till ännu en funktion: AI-smartness för att kolla så att förare gör som hen ska.

Känns som att det är ungefär samma funktion som är på väg till iOS, där mobilen kan förstå om någon har munskydd på sig och då skicka användare direkt till lösenordsinmatningen.

Men det det här framförallt får mig att tänka på är: hur kan det här inte vara obligatoriskt sedan långe inom andra områden? Tänker främst på alkolås i alla bilar, men även koll att den som vill köra bilen har giltigt körkort (och är den hen säger att hen är). Jag misstänker att tekniken nu börjar komma så långt att en AI hyfsat träffsäkert kan se om någon är åtminstone hyfsat påverkad (inte bara av alkohol) utan att det behövs blåslösning.

Uber introduces AI to make sure its drivers wear face masks

Uber is making face masks mandatory – and will use AI to ensure drivers follow the rules. From Monday, every time drivers go online they’ll have to take a selfie, which a computer vision algorithm will scan to check if they’re wearing a mask.

Sony lanserar världens första kamerasensor med inbyggd AI

Jag ska inte säga att jag har koll på alla detaljer, men jäklar vad coolt. Sony stoppar in AI i kameror. Ja, de lanserar alltså världens första kamerasensor med inbyggd AI.

AI-algoritmer börjar allt mer bli standard i anslutning till kameror. Inte minst mobilkameror. Men de bygger på mjukvara, internetuppkoppling för AI-skyfflandet eller extra hårdvara. Sonys nya lins ska alltså hantera AI-förbättrandet lokalt i själva sensorn.

Det här kan alltså göra att bildförbättringsteknik kan hamna i fler och billigare kameror och mobiler. Och ge snabbare resultat. Inte så att den här lösningen gör mjukvarulösningar överflödiga. Vi kan misstänka att inte minst mobiltillverkarna kommer vilja förbättra resultatet ytterligare. Men om enheten behöver jobba lite mindre så kan det också betyda mindre strömförbrukning.

Nu verkar det som att konsumentenheter inte står först i kön, men det är nog mest en tidsfråga innan vi har det i våra vardagsprylar. Inte minst som Sony har så stor marknadsandel på kamerasidan.

Sony’s first AI image sensor will make cameras everywhere smarter

Sony has announced the world’s first image sensor with integrated AI smarts. The new IMX500 sensor incorporates both processing power and memory, allowing it to perform machine learning-powered computer vision tasks without extra hardware. The result, says Sony, will be faster, cheaper, and more secure AI cameras.

 

AR/VR

Apple bekräftar att man har köpt NextVR

Så har Apple bekräftat uppgifterna från april: man har köpt företaget NextVR. Inget pris avslöjades, men tidigare spekulationer har pekat på 100 miljoner dollar. Typ kaffepengar i de här sammanhangen – vilket låter som en rätt trolig nivå. Till skillnad från de flesta andra techjättar så är Apples uppköp för det mesta rätt små.

Men trots det finns det tre intressanta saker med uppköpet:

NextVR håller på med… ja, VR. Apple har om inte dissat VR så åtminstone varit milt sagt tvekande. Man har istället satsat rätt all in på AR. Facebook har gjort precis tvärtom. Och det är väl precis det som är framtiden: att de två allt mer börjar smälta ihop till MR på riktigt.

NextVR har avtal med CNN men också stora sportnamn som NBA och Fox Sports. Sport har seglat upp som ett allt viktigare inslag för techjättarnas satsningar på videoinnehåll. Framförallt av den direktsända sorten.

Vilket för oss över till den tredje saken: ett av NextVR:s expertområden är livesändningar i VR-miljöer.

Nu kan det förstås vara själva hårdvarutekniken som lockat Apple, men jag misstänker att det här också kommer att märkas i tjänster som TV+ och Arcade. Kanske även News+.

Apple Acquires Virtual Reality Company NextVR

Apple has acquired California-based virtual reality company NextVR, Apple confirmed to today. New’s of Apple’s planned NEXTVR acquisition first surfaced in April, but it appears the purchase wasn’t completed until recently. Apple reportedly spent around $100 million to purchase the company.

 

Bekvämlighetsekonomin

Uber kan ha lagt bud på Grubhub

Det här är milt sagt stort om det stämmer: Uber uppges ha lagt ett bud på matleveransföretaget Grubhub. En konkurrent till Uber Eats, alltså.

I sig är ett Grubhub-uppköp inte helt oväntat. I takt med att konkurrensen har ökat så har Grubhub förstås fått det allt tuffare. I början av året kom uppgifter om att Grubhub aktivt letade efter en köpare. Trots att Grubhub ska sitta på en tredjedel av matleveransmarknaden så blir det allt svårare att få ekonomin att gå ihop.

Inte ens corona har hjälpt. Vid kvartalsrapporten för nån vecka sedan rapporterade Grubhub att omsättningen var upp något jämfört med Q1 2019, men man bjöd också på en förlust om 33,4 miljoner dollar för kvartalet – att jämföra med en liten vinst för ett år sedan.

Men att just Uber kan ha lagt ett bud är ändå lite anmärkningsvärt. Ett sammanslaget Uber Eats och Grubhub skulle ge Uber en marknadsandel runt 50 % på den amerikanska marknaden. Visserligen syns en trend där marknadsandelarna för de båda företagen minskar på grund av att allt fler ger sig in på det här området, men jag misstänker att amerikanska konkurrensmyndigheten kan komma att ha rätt rejäla åsikter om ett eventuellt köp.

Men oavsett fortsätter konsolideringen på matleveransmarknaden. Fortsättning lär följa.

Uber is trying to buy Grubhub

Uber has made an offer to buy Grubhub, with the potential for a deal to be reached as early as this month, according to a report from Bloomberg . The offer is said to be an all-stock takeover that would see Grubhub – currently valued at $4.5 billion – be absorbed into Uber’s larger operation.

Foodora börjar köra ut matkassar och andra varor

Tidigare i år, ni vet före corona, så meddelade matleveransföretaget Foodora att man skulle bredda verksamheten till att även omfatta utkörning av andra varor. Nu är man igång. 100 butiker runtom i Sverige (främst i storstäder förstås) ska ha anslutit sig. Snabbleverans mellan 30 minuter och en timme.

Foodora är förstås långtifrån först med snabbleveranser. Det har funnits så länge som det har funnits folk som varit villiga att springa, cykla eller köra. Finns förstås också betydligt modernare tjänster som Budbee. Och det som allt mer börjar hända är utkörning för mer fysiska småhandlare. Som kanske inte ens har egen e-handel. Eller ens en sajt.

Frågan är förstås om vi i Sverige fullt ut kommer få ett Instacart. Alltså inte bara rena leveranstjänster utan shoppers som också handlar åt kunden. Alltså att man åker runt till olika butiker för att fylla en beställning.

Efter anställningsoffensiven – Foodora börjar med bud

Foodora har hintat om att företaget vill bredda verksamheten från matleveranser. Nu börjar företagets budförare leverera andra produkter, så som matkassar och böcker, i Stockholm och vissa andra svenska städer.

 

Prenumerera på mitt nyhetsbrev!

Drabbas du ofta av FOMOOODS (Fear of missing out on Olas digitala spaningar)? Prenumera på mitt nyhetsbrev för att varje vecka få de viktigaste digitala händelserna direkt till din mejllåda!

Prenumerera här

 

Och eftersom du är här

Gillar du mina digitala spaningar? Så pass mycket att du till och med skulle kunna visa uppskattning genom att betala en slant?

Tryck här för att se hur du gör

0 0 vote
Article Rating
Ola Andersson
Följ mig på LinkedIn om du vill ha hyfsat regelbundna, portionsförpackade spaningar. Eller varför inte skicka en kontaktförfrågan? Jag är rätt snäll (säger min mamma) och tycker det är kul att träffa människor jag aldrig träffat tidigare. Ja, även om vi inte träffas i verkliga livet.
Ola Andersson on LinkedinOla Andersson on RssOla Andersson on Twitter

Ola Andersson

Följ mig på LinkedIn om du vill ha hyfsat regelbundna, portionsförpackade spaningar. Eller varför inte skicka en kontaktförfrågan? Jag är rätt snäll (säger min mamma) och tycker det är kul att träffa människor jag aldrig träffat tidigare. Ja, även om vi inte träffas i verkliga livet.

Subscribe
Meddela mig om
guest

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments