Digitala spaningar vecka 4 2019

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Digitala spaningar vecka 4 2019 – del 2

Sociala medier

Facebook, Instagram och WhatsApp

Facebook på gång att skapa en enhetlig chattplattform för Facebook, Instagram och WhatsApp

Fullständigt självklart. Mest konstigt att det inte skett tidigare. Det här tror jag helt och fullt på: enligt uppgifter från New York Times planerar Facebook att integrera meddelandetjänsterna mellan Messenger, WhatsApp och Instagram.

Fortfarande kommer respektive app ha sitt eget gränssnitt och fungera på egen hand, men däremot måste mottagaren inte ha den aktuella appen du skickar från för att kunna läsa meddelandet. Det är infrastrukturen under huven som byggs om.

Det är också helt i linje med att Facebook, efter att sprängt isär huvudtjänsten i beståndsdelar (typ, ja, eller köpt upp nischade tjänster) så börjar gränserna mellan dem suddas ut. Blir alltså en ännu större konkurrent till Apples iMessage-plattform eller det Google håller på att bygga upp (plus förstås andra motsvarande).

Gör som Apples och Googles lösningar och bygg in även sms fullt ut så finns det väldigt liten anledning att byta (ja, om det inte är så att dina vänner inte har Facebook eller använder Snapchat allihop).

Zuckerberg Plans to Integrate WhatsApp, Instagram and Facebook Messenger

SAN FRANCISCO – Mark Zuckerberg, Facebook’s chief executive, plans to integrate the social network’s messaging services – WhatsApp, Instagram and Facebook Messenger – asserting his control over the company’s sprawling divisions at a time when its business has been battered by scandal.

Facebook lägger till flik för sidkvalitet för sidadministratörer

Facebok uppdaterar admindelen av sidor för att öka transparensen kring hur sidor lirar kvalitetesmässigt. Det kommer närmare bestämt finnas en ny flik för ”sidkvalitet”. Här kommer man kunna hitta dels innehåll som ”nyligen” har tagits bort då Facebook har bedömt att det bryter mot användarvillkoren och dels visa innehåll som nyligen har har flaggats som fejkinformation av tredjepartsfaktacheckare. I det senare fallet kan denna typ av innehåll klassas som ”falskt”, ”halvfalskt” (eller ”blandning” som Facebook kallar det) eller ”missvisande rubrik”.

Mer info kommer att läggas till här över tid. Initialt kommer det handla om hatbrott, explicit våld, trakasserier och mobbning, ”reglerade varor” (typ droger), nakenhet, ”sexuell aktivitet” eller hyllande av innehåll som inte får finnas där.

Med tanke på att Facebook bland annat listar marijuana under ”reglerade varor” så kommer det bli sjukt jobbigt för apmånga rappare. Och förstås alla deras fans. För att inte tala om alla som grattar en Mary Jane på födelsedagen eller för att hon har lyckats med nåt.

Sen kommer alla som dessutom håller på med lite svarthattande för att runda nedtagning få det svårare. Om en sida, grupp etc. har brutit så mycket mot riktlinjerna att den stängs ner kan Facebook drämma till med storsläggan och stänga ner alla sidor som har samma admin – även om dessa inte är i nedtagningsfarozonen än. Överhuvudtaget är den här riktlinjen väldigt brett skriven. Men det handlar i korthet om: don’t try to fuck with us.

Making Pages More Transparent and Accountable

We’re taking new steps in how we handle Page content that goes against our policies. First, starting tomorrow people who manage a Page will see a new tab that shows when we remove certain content that goes against our Community Standards and when we reduce the distribution of posts that have been rated false by a third-party fact-checker.

Facebook släpper namninsamlingsfunktion

Senaste tillägget från Facebook: politiska upprop. Skapa ett upprop, tagga relevant(a) politiker och be om stöd för ditt upprop. Du kan se vilka av dina vänner som “skriver under” samt vilka offentliga personer (definition) som gör det. Däremot inte se alla andra. 

Facebook har redan förstås redan från skräppunktmarkerat funktion för att minimera risken för fejkande. Tanken är att man ska skapa upprop inom sitt närområde (alltså sina lokala företrädare) snarare än nationella. Kommer exempelvis inte gå att tagga presidenten eller vicepresidenten. Tillhör man den valkrets som inblandad politiker representerar så får man en “väljare”-märkning. Men andra ord så att politikerna typ ska kunna se hur mycket de ska bry sig om olika kommentarer. 

Intressant att se om politiker själv kan använda funktionen. Typ sondera terräng kring olika förslag. 

Facebook introduces political petitions to your News Feed

The company is well aware of the possibility for abuse. Aside from limiting Community Actions to a relatively narrow scope, it’s betting that a mix of algorithmic abuse detection, human oversight and user reports will prevent people from starting racist or otherwise offensive petitions.

Hyr din egen Instagram boyfriend

Alla dessa nya (ja, eller nygamla) yrken som dyker upp.

You can now hire an ‘Instagram boyfriend’ for the day for $1,233 in Rome

You can now hire an Instagram boyfriend or the day in Rome. A travel company is offering the package as an add-on to their “Rome in One Day” tour, allowing travellers to ensure they get the perfect candid snaps for Instagram. However, the whole package will set you back €1,085 ($1,233).

Twitter

Twitter revampar sitt desktopgränssnitt

Twitter testar ett nytt webbgränssnitt. Saker som genvägar, ”avancerad sök”, uppgraderade trender ”och mer”. Men framförallt: en emojiknapp. 

Because emoji. 

Twitter is rolling out a new web interface, including an emoji button

Twitter has started to roll out a new interface for its web users that includes several key features, like a newly designed emoji button. The most important changes are tiny shortcuts to make tweeting easier.

LinkedIn

Statistik över LinkedIn-användandet 2019

Vill du ha lite uppdaterade siffror kring hur LinkedIn används 2019? Pontus Staunstrup har din rygg.

Känns fint att tillhöra the 0.6%s. Det är tydligen så många av oss på plattformen som delar innehåll varje vecka. Som Pontus konstaterar: det finns alltså goda möjligheter att synas.

(Framgår dock inte hur stor andel vi spampostare utgör. Men då säger jag som Vingåker: en promille kan inte ha fel.)

Pontus Staunstrup on LinkedIn: “Så används LinkedIn 2019 – Ny statistik”

January 23, 2019: Pontus Staunstrup posted an article on LinkedIn

Pinterest

Pinterest skolar alla andra i hur man ska jobba med inkludering

Nu kommer Pinterests funktion för att söka baserat på hudfärgston ut till fler användare och till deras app. Och den här funktionen, och Pinterests agerande överhuvudtaget, bjuder på ett par lektioner som rätt många kan ha nytta av att ta till sig. 

1. Tänk kreativt vad gäller sökalternativ – hitta dem som passar din målgrupp men fastna framförallt inte bara i att göra som du alltid har gjort. Och ta exakt samma sökalternativ som alla andra i din bransch (överhuvudtaget borde typ minst 50 % av all inspiration och benchmarking komma från andra branscher än den egna). När jag skulle köpa vintercykeljacka blev det oväntat svårt att filtrera ut. En enda sajt gav mig ett sökalternativ jag inte ens visste att jag saknade: sök på i vilken temperatur du vill ha dina kläder. 

2. Pinterest lät inkluderingsfolket och ingenjörerna jobba nära varandra. Men har också en bredd bland de anställda som gör det lättare att testa en sån här funktion – men förstås också komma med fler infallsvinklar och undvika övervithet (ja, eller vilken etnicitet som majoriteten i ett företag nu kan ha). Även ålder, kön etc. Självklarheter, men fortfarande är det så svårt att få till. Och även här: tänk lite mer oväntade konstellationer i utvecklingsarbetet. 

Pinterest’s diverse workforce helped it design a better skin tone filter

In fact, Pinterest outright said that the skin tone search feature is a direct result of the Diversity and Inclusion team working closely with the technical and engineering teams within the company. “By combining the latest in machine learning and inclusive product development, we’re able to directly respond to Pinner feedback and build a more useful product,” said Pinterest in a statement.

WeChat

WeChat får dedikerad hemskärm för miniprogram

Jättegrej från WeChat. I senaste uppdateringen (åtminstone i Kina) går WeChat från att vara TYP Kinas operativsystem till att de facto ta ett jättesteg mot att bli det även i praktiken.

Uppdateringen innebär att det blir möjligt att komma åt sina sparade miniprogram genom att svepa ner hemskärmen i appen. Alltså ungefär samma sak som att dra ner sökrutan i en iPhone, fast resultatet här blir alltså en fullständig apphemskärm, även utseendemässigt. Komplett med sökfunktion.

Facebook försökte med… Home (?) göra ungefär samma sak: skapa ett virtuellt operativsystemslager ovanpå Android och iOS. Det försöket gick sådär, men här finns förstås betydligt större möjlighet att få snurr på det eftersom användningen av miniprogram inuti WeChat redan är så pass stor (och för att WeChat redan används för allt).

I dagsläget finns det förstås bara två mobiloperativ i praktiken, men när man tittar på uppkopplade andra prylar finns det inte alls samma duopol. Även i mobilen börjar det här alltså på riktigt luckras upp.

Ironiskt nog håller förstås Apple på att göra samma sak, ett nytt appekosystem iMessage. Apple tjänar så bra på det befintliga appupplägget, men med tanke på hur välanvänt iMessage är i så vore det intressant att se vad som skulle hända om Apple på riktigt gjorde en push här.

Sök/SEO

Apple Maps börjar visa info om kollektivtrafik i Sverige

Apples karttjänst har väl fortfarande… en bit kvar till Googles, men den blir så sakteliga allt bättre.

Apple Maps Gains Transit Directions for Denmark, Sweden, Norway, and Finland

Apple Maps today gained comprehensive transit directions for Denmark, Sweden, Norway and Finland, in the largest single combined update to its European coverage thus far. The coverage includes train, tram, and bus routes in the capital cities of each country, including Oslo, Stockholm, Copenhagen, and Helsinki, as well as funicular connections where available and transit links across borders.

Detaljhandel/e-handel

Amazon Scout – Amazons nya, gulliga leveransrobot

Seriöst, jag skulle kunna gå med i Prime bara för att få mitt paket levererat med den här. 

Amazons senaste kompis: Scout. En robot tänkt att leverera Prime-paket (förstås) på egen hand. 

Två riktigt underbara grejer: 

1. Likt självkörande bilar så kommer roboten ha en mänsklig följeslagare, åtminstone nu i början. Någon kommer alltså ha som jobb att gå efter en sexhjulig robot och titta på den. Sämre jobb kan man ha. 

2. Man kommer att testa i Snohmish County. You can’t make that shit up. 

Meet Scout

At Amazon, we continually invest in new technologies to benefit customers. We’ve been hard at work developing a new, fully-electric delivery system – Amazon Scout – designed to safely get packages to customers using autonomous delivery devices. These devices were created by Amazon, are the size of a small cooler, and roll along sidewalks at a walking pace.

Pinduoduo nu näst största kinesiska e-handlare

Lite skifte i e-handelstoppen i Kina. Jag har några gånger skrivit att JD.com är Kinas näst största e-handlare efter Aliabab – beroende på hur man räknar. Uppgifter om att Pinduoduo ska vara större i antal användare. Nu verkar det bekräftat, åtminstone enligt de här siffrorna från QuestMobile. Och de har varit större sedan i somras gällande månadsanvändare (de svarta respektive mörkblå linjerna i diagrammen). Sett till dagliga användare har Pinduoduo varit större hela 2018.

Vad är då Pinduoduo? Företaget som börsnoterades (och ska vara Kinas snabbast växande app någonsin) så sent som förra året sysslar med gruppshoppande. Dra ihop vänner och få ner priset – ju fler desto billigare. Dessutom med ett element av gamification. Två trender i shopping i Kina: social shopping – som underhållning. (Typ Groupon, fast framgångsrikt.)

Pinduoduo vänder sig dessutom primärt mot landsbygden och kunder (främst kvinnor) med lägre inkomster. Det här är alltså ett sätt för dem att få ner priser till nivåer de kan hantera. Dessutom med inbyggt tillväxthackandet därför att det här handlar om att dra in så många kunder som möjligt till plattformen för att gynna sig själv. Dessutom vid varje köp, inte bara som engångsrabatt för att man fått in folk på plattformen.

De tre stora plattformarna har dessutom lite olika profiler om man tittar på snittköpen. Jag har sett siffror på att snittköpen på Taobao/Tmall är 30 dollar, JD.com 60 dollar och Pinduoduo 6 dollar. Pinduoduos affärsidé bygger förstås ännu mer på volym, vilket också gör dem mer sårbara. Å andra sidan kan de nu positionera sig och bygga kundbas bland kunder som kan vara på väg att nå högre inkomster. Alltså tidigt bli det självklara valet som kan hänga med längre fram.

Entertainmerce – underhållningsshopping stort i Kina

En av framgångsfaktorerna hos Pinduoduo, numer Kinas e-handelstvåa, är deras kombination av shopping, socialt och underhållning. Shopping är inte slutmålet utan ett medel för att bli underhållen. 

Det finns förstås ett namn för det: entertainmerce (Handerhållning? Undershopping? Strömningsshopping? ”Jag strömmar ett par nya skor.”) 

Liveströmningsshoppandet har exploderat i Kina. Växte 180 % 2016 och bedömdes vara värt 3 miljarder dollar 2016 – säkerligen många gånger mer nu. Man använder key opinion leaders (KOL) för att kränga grejer och samtidigt skapa innehåll att titta på. TV-shop möter Tupperware, fast hippare. Innehåll som BARA handlar om att hårdkränga, typ.. 

Just exakt den formen kanske inte kommer hit, men sammansmältningen av underhållning och shopping lär växa sig allt starkare även här. 

(Dessutom: sökte nu för att se om det finns en entydig definition av en influencer vs en KOL. Fanns det förstås inte. Men en fastnade, en som skilde på dessa på ett sätt jag inte tänkt på. En influencer är någon som är född i sociala medier. Boende där. En KOL däremot är någon som har ett yrke eller roll som har gett dem auktoritet att prata om det de pratar om. Kan ha stor närvaro i sociala medier, men det är inte deras fullt ut naturliga miljö. Tankar?) 

The China fame factory training online influencers to sell

Guangzhou multimedia company Hifan produces online celebrities whose popular appeal entices shoppers to buy a range of items, including fashion and cosmetics, while others make money entertaining.

Walmart sluter avtal med fyra nya leverantörer för matleveranser

Det är intressant att se hur olika jättar väljer att hantera sina leveranser olika. Kinesiska JD.com har blivit besatta på att hantera varenda millimeter ut (och nästan in), något som även Amazon satsar hårt på (om än inte riktigt lika långtgående. Än). Walmart å andra sidan knyter partnerskap till vänster och höger för att erbjuda samma sak. 

Nu kompletterar detaljhandelsjätten sina leveranssamarbeten med ytterligare fyra namn för att kunna erbjuda matleveranser i ytterligare fyra amerikanska stater. Så här långt finns Walmarts matleveranstjänst i 800 butiker och det ska kompletteras med ytterligare 800 före årets slut. 

Med andra ord satsar Walmart hellre på att ta marknadsandelar än att bygga upp en fullständig leveransmaskin (även om de säkert funderar även på det parallellt). Och man maxar sin största fördel gentemot Amazon: sitt massiva butiksnät. Det förekommer uppgifter om att Amazon satsar på att trycka ut ännu fler Whole Foods-butiker av, förstås, exakt samma anledning. Framförallt när det handlar om man är avstånd extra viktigt. 

Walmart adds four grocery delivery partners

Walmart has partnered with Point Pickup, Skipcart, AxleHire and Roadie to expand its grocery delivery program across four states. Walmart’s grocery delivery is currently available in more than 800 stores, and plans to be in 800 more this year. To use Walmart’s delivery program, customer…

Amazon utreds av EU kring konkurrensbrott i gränslandet mellan egna kollektioner och marknadsplatslösningar

Nu är det Amazons tur att hamna i EU-skottgluggen. Kommissionen kommer att utreda hur Amazon konkurrerar med sina, tja, kundkonkurrenter. Dvs. hur Amazon använder data de samlar in via de företag som bedriver verksamhet på deras plattformar. Används datan för att bättre kunna veta vad som säljer så att man sedan kan ta fram egna produkter som exakt matchar efterfrågan. T ex Amazons klädkollektioner. 

Det kommer bli intressant att se vad utfallet blir här, men det är förstås i linje med liknande typer av drag mot dominerande jättar. Som när Google både erbjöd shoppingannonsformatet som försäljare och sedan dessutom själv ”köpte” annonser som hamnade först. 

Jag är förvånande att techjättar inte har styckats i högre omfattning än vad som har skett. Förmodligen för att de här företagen har växt för fort och spottat ur sig nya affärsområden varje torsdag. Det som kan bli principiellt intressant är vad du som plattform tillåts göra. Att du inte direkt får konkurrera med dina kunder, med deras egen information. 

Blir förstås, likt fallet med Googles shoppingannonser, svårt att veta hur frikopplade uppstyckade delar är från varandra, men det är något vi kommer se. Reglering eller styckning. Förmodligen både och. 

EU kan starta utredning av Amazon – Nyheter (Ekot)

EU-kommissionen tittar just nu på om Amazon konkurrerar med sina egna partners genom att använda data de samlat in från dem.

Strömmade medier

Netflix lägger till inbyggt stöd för delning till Instagram Stories

Räcker det inte att bara bingetitta på Netflix-serier, vill du berätta om det också? Nu kommer en Instagram Story-integration inbyggd i Netflix-appen. Så, ja, möjlighet utan att använda iOS inbyggda delningsmodul (kommer inledningsvis bara till iOS). 

Går även att lägga in ”titta på Netflix”-länk som gör att användare med Netflix-appen kan gå direkt till serien (eller filmen). 

Ännu en marknadsföringskanal för Netflix och ännu en tung direktintegration för Instagram Stories, alltså. 

Netflix now lets you share a favorite title directly to Instagram Stories

Having reached critical mass, Netflix shows are now influencing culture – whether that’s prompting everyone to “tidy up” or causing chaos with “Bird Box”-inspired challenges. For good or bad, what happens on Netflix is talked about, memed and shared across the so…

Netflix är för första gången Oscarsnominerade för bästa film

Netflix kan vara på väg att till sist kliva in i filmens riktiga (bransch)finrum. Strömningsföretaget ökade antalet nomineringar med sju jämfört med förra året, till totalt 15 stycken. Men framförallt handlar det om att Netflix den här gången nominerats till det absolut tyngsta priset: bästa film, för ”Roma”. (Filmen står på egen hand för 10 av de 15 nomineringarna.) 

Netflix har, likt Amazon, varit lite Oscars-besatta i några år nu – just för att bevisa att de är på riktigt. Inte ”bara” ett strömningsföretag, utan också som gör skitbra innehåll (för Netflix lär det spela lite mindre roll för de breda kundlagren, men det är en ordentlig fjäder i hatten att ha kommit så här långt. 

(Dessutom blev även ”Black Panther” nominerad till bästa film – som första superhjältefilm någonsin Men…? ”Avengers – Infinity War”? Hallåååå?) 

Netflix Soars With 15 Oscar Nominations, Led By 10 For ‘Roma’, Off Unique Theatrical & Streaming Release Model

The streaming giant proved once again it is a force to be reckoned with at Oscar time, earning 15 nominations, up from last year’s eight nods, and charging toward the Feb. 24 ceremony armed with 10 noms for Alfonso Cuaron’s black and white Spanish-language feature Box office in some form or fashion has always worked itself into the conversation to prop awards contenders in any given season.

Netflix invalda till Hollywood-lobbyorganisationen MPAA som första strömningstjänst

Ännu mer Netflix. Företaget ska nu, som första strömningstjänst, ha antagits till Motion Picture Association of America (MPAA). En lobbygrupp. 

Organisationen representerar sex Hollywood-studios och samtliga ska ha förespråkat att Netflix tas upp i sammanslutningen. Förstås inte så konstigt: även Hollywood inser förstås vartåt det barkar och det handlar om att säkra framtiden. 

Och vi pratar nog inte bara plattform för att visa film. En techtung spelare på sin sida i upphovsrättsfrågor och upphovsrättsteknik skadar säkert inte. 

Netflix becomes first streaming company to join the MPAA

Netflix has become the first streaming service to join the ranks of the Motion Picture Association of America (MPAA) Tuesday, Hollywood’s most powerful lobbying group, according to The Hollywood Reporter . It’s the first time an internet-based, non-studio has been granted membership to the 97 year-old trade association which represents six legacy Hollywood studios – all of whom endorsed the streaming company’s new membership.

Netflix testar ansiktsigenkänningsteknik för att förhindra delning av abonnemang

Häromdagen upptogs Netflix, som första strömningstjänst, i Hollywoodlobbyorganisationen Motion Picture Assocation of America (MPAA). Jag spekulerade då att en baktanke säkert är att Hollywood-studiogamlingarna vill skaffa sig lite teknisk know-how på upphovsrättsteknikskadan. Ja, eller att det åtminstone inte skadar med en techsavvy medlem. 

Tänker saker som den här. AI-ansiktsigenkänning. Nu är det här inte något från Netflix – företaget bakom heter Synamedia. Men produkten kommer att användas på plattformar som strömningstjänster som bland annat just Netflix. Deras erfarenheter (och vana med att jobba med data) kommer förstås kunna vara guld värd. 

Vad gör då Synamedias verktyg? Den håller koll på vilka som tittar på innehåll. Skulle exempelvis kunna användas för att lära sig massor om hur användare tittar och ta fram den optimala Kit-formeln för långfilmer och serier. Men mer konkret här och nu är tekniken tänkt att hålla koll på vilka som är inloggade på ett visst konto. Med andra ord så att det inte går att tjuvtitta på användare som är inloggade på flera ställen samtidigt. Alltså kolla att det faktiskt är rätt person inloggad i alla inloggade enheter som kontot använder. 

Kopieringsskydd 2019. 

Snart kan du inte längre dela dina HBO- och Netflix-konton (SvD Perfect Guide) | SvD

AI-teknik har kommit att revolutionera vår tillvaro. Nu appliceras den på ett nytt område: streamingtjänster. På CES-mässan för ny teknik i Las Vegas lanserades nyheten om AI som ska ta sig an delade konton på streamingtjänster som Netflix, HBO och Amazon. Bakom uppfinningen står Synamedia. Deras produkt ska spåra och analysera användare som är…

Spotify testar funktion för att blocka artister du inte gillar

Spotify gör det möjligt att träna algoritmen. Ja, eller kortsluta den. Företaget testar en funktion som gör det möjligt att blocka artister, så att de alltså inte längre dyker upp i dina spellistor. 

Vilket förstås är en rätt självklar funktion. Bara för att du gillar, säg, en genre så betyder inte det att du gillar allt. Tycker du att Spotify inte är tillräckligt bra på att förstå det här genom ditt överhoppande kan det här alltså vara ett sätt att nixa. 

Spotify Will Soon Let You Block Artists – Thurrott.com

Yes, it’s finally happening. Spotify seems to be testing a new feature for its app that will allow users to block any artist on the platform. The block button is a much-requested feature from Spotify users, which would allow you to block music from an artist on automatically curated playlists like Discover Weekly, your Daily Mixes, as well as things like global charts.

Disney går 1 miljard dollar back på sin videoströmning – innan de ens släppt sin strömningstjänst

Lite… jobbigt. Senaste bokföringsåret gick Disney 1 miljard dollar back på videoströmning. Innan de ens har släppt sin videoströmningstjänst. 

Anledningen stavas dels Hulu och dels BAMtech. Den förstnämnda genom att Disney är delägare i den här Netflix-konkurrenten och den sistnämnda genom att det är tekniken som används bland annat för att sända ut ESPN+. Dessutom är det tänkt att Disney också ska ta över de sista 30 procenten av Hulu, vilket gör att förlusten kommer dra iväg ytterligare. Ja, om inte Hulu lyckas få snurr på verksamheten. 

Kampen om strömmandet kommer att på allvar ta fart 2019 och 2020. Då väntas Disneys, Apples och NBCUniversals släppa sina tjänster (plus säkert fler). Pengastinna spelare som Google, Amazon och Facebook kommer plöja ner ännu pengar i sina tjänster. Vi kommer se konsolidering och utslagning i kampen om att bli the one. (Ingen slump att Netflix gick ut med en prishöjning precis före senaste kvartalsrapporten.) 

Men parallellt pågår förstås ett betydligt viktigare race – med både fler och färre spelare: att bli Spotify för videoströmning. Den eller de tjänsterna är de som vi kommer ha en relation med. Inte som idag en direktrelation med de olika varumärkena som skapar innehållet. Och tillhandahåller strömningstekniken. 

Disney is already losing over $1 billion in streaming, and its Netflix competitor has yet to launch

Losses in streaming will likely surge in the early days of the venture, as content and technology costs spike, said Rich Greenfield, an analyst at BTIG. Disney has also yet to assume control of another 30 percent of Hulu, part of its $71.3 billion deal for the majority of 21st Century Fox.

AI – artificiell intelligens/Digitala assistenter

Google DeepMind sopar banan med mänskliga StarCraft II-spelare (med bara lite fusk)

Ni vet hur Googles AI DeepMind lyckades slå mänskliga spelare i spelet Go, något forskare trodde skulle vara om inte omöjligt så åtminstone något som skulle dröja länge? Nu har DM börjat spela dataspel. Förra året släpptes DM in i Starcraft II. Och vann precis alla tio matcherna mot några av världens bästa SC2-spelare. 

Den här typen av aktiviteter är betydligt svårare än Go eller liknande eftersom reglerna är betydligt mindre fasta. Det kan hända massor hela tiden på olika ställen. 

För att inte få AI-fördel skruvades reaktionstid och samtida interaktioner ner till mänsklig nivå. Så det DM vann på var bättre strategi, inte hastighet. 

På en punkt fuskade DM. Den hade hela kartan utzoomad hela tiden och när man sedan ändrade så att även DM måste zooma in på delar så vann en mänsklig spelare. Men då hade den versionen av DM “bara” fått träna i 20 år genom att titta på SC2-spelande istället för 200 (som på sätt och vis också är lite fusk förstås) och trots det lyckades den visa upp startegier ingen tidigare sett. Styrkan satt alltså till största del i kreativiteten. 

Det här tror jag kommer bli en av de största vinsterna: lära oss tänka på nya sätt. Och alla påståenden om att folk i kreativa yrken sitter säkra, well… 

DeepMind’s AlphaStar AI sweeps StarCraft II pros in head-to-head match

Computers are getting more sophisticated than ever at understanding and playing complicated games. DeepMind, one of the leaders in artificial intelligence, proved that once again today with its latest A.I. agent called AlphaStar. During a livestream, this program took on two StarCraft II pros in a series of five matches for each, and AlphaStar swept all 10 matches.

Amazon har 10 000 anställda som bara arbetar med att utveckla Alexa

Hur mycket satsar Amazon på röst i allmänhet och Alexa i synnerhet? En del. Företaget bekräftar att man har 10 000 pers som typ bara jobbar med Alexa. Fylla på kunskapsbasen, maskininlärning, interaktions-UX, konversationsfärdigheter, ”andra tekniska funktioner” och förstås Alexas personlighet. 

Okej att röstinteraktioner (överhuvudtaget andra slags interaktioner än dem som vi så här långt har använt på internet nästan uteslutande) kommer att växa rejält – och att det kommer gå fort. 

Men… DAMN, girl. You be workin’ it.

Skolbarns närvarokontroll hanteras av ansiktsigenkänningsteknik i Kina

Ni vet mobilförbud i skolan? Äh. I Kina checkar eleverna in med ansiktet (okej, på den när skolan). Om vi bortser från den uppenbara, övergripande övervakningsagendan (det är Kina trots allt) så kan man fundera på vad det mer göra. 

Föräldrarna lär väl automatiskt direkt få veta om deras barn inte har checkat in (och kan kolla själva). Men i sen? Kolla att alla elever är vakna? Uppmärksamma? 

(Dessutom: förstås ett TikTok-klipp.) 

Amazon lanserar Neo-AI – open source-lösning för maskininlärning i uppkopplade prylar

Som artikeln konstaterar: nu kanske även Amazon är på väg att bli lite mer öppna. Utvecklingsmässigt, åtminstone. Igår släppte molntjänstdelen AWS nya tjänsten Neo-AI (hand upp alla som direkt tänker The Matrix). Ett open source-projekt som har som syfte att optimera maskininlärningsmodeller för utrullning i olika hårdvarumiljöer. 

Ska inte säga att jag har helt full koll på vad det här innebär i praktiken (ovanstående är min, säkert svajiga, förenkling). Självklart handlar det i slutändan förstås om att förbättra verktyget med tredjepartshjälp för att sedan få ännu bättre utväxling av det i AWS (och därmed få ännu fler kunder etc.). Men oavsett ett intressant steg. 

AWS launches Neo-AI, an open-source tool for tuning ML models

AWS isn’t exactly known as an open-source powerhouse, but maybe change is in the air. Amazon’s cloud computing unit today announced the launch of Neo-AI, a new open-source project under the Apache Software License. The new tool takes some of the technologies that the company developed a…

IoT – internet of things

Kassa som identifierar både mat och ansikte

Så kan man också göra. Självskanning för att betala för mat. Så långt inte jätteovanligt. Men från Kina, så förstås med en twist: maskinen skannar både vilken mat kunden har på brickan och kundens ansikte. Kort sagt: kollar hur mycket som ska betalas och kollar sedan vem som ska betala innan pengarna dras (automagiskt, antar jag). Och jäkligt snabbt dessutom, om det här är fullt ut på riktigt. 

Typ… rätt coolt. 

Facebook kan vara på gång att bygga laserkommunikationssatelliter

Håller Facebook på att bygga lasersatelliter för global kommunikation? Det är klart att Facebook håller på att bygga lasersatelliter för global kommunikation. Kan Elon Musk kan Facebook. 

Det har rapporterats om Facebooks Athena-projekt tidigare och nu verkar Facebooks dotterföretag PointView ha lämnat in en ansökan till FCC i USA (typ Patent- och registreringsverket) om att få tillstånd att testa ”e-band radio signals” för att tillhandahålla kommunikation i delar av världen som saknar eller har väldigt krattiga uppkopplingsmöjligheter. 

Men hej, nu verkar ansökan ha fastnat i den allmänna nedstängningsyran i USA, så vi får vänta lite till innan det kan börja hända saker där. 

En väldigt intressant mening i artikeln: FCC-ansökan och annat material som PointView har delat med sig av ”tyder starkt på att PointView planerar att använda laserteknik, möjligtvis både i Athena och framtida rymdfarkoster”. 

To boldly go where no socialt medium has gone before. Ett sätt att hantera utplaningen av användartillväxt. 

Facebook’s Plans for Space Lasers Revealed

The snow-dusted peak of Mount Wilson in California has been home to many famous observatories. Until 1949, its 100-inch (2.5-meter) Hooker telescope was the largest aperture telescope in the world, and in 2004, its CHARA array became the world’s largest optical interferometer.

Ikea på gång med Symfonisk högtalare tillsammans me Sonos

Ha. Symfonisk. Som vanligt måste man älska Ikeas namnsättning. Kanske/förmodligen/sannolikt en högtalare och/eller högtalarserie som följd av Ikeas samarbete med ljudprylstillverkaren Sonos. 

Nånting släpps oavsett i augusti 2019. 

Gillar du mina digitala spaningar? Så pass mycket att du till och med skulle kunna visa uppskattning genom att betala en slant? Klicka här för att se hur du gör

Ola Andersson
Följ mig på LinkedIn om du vill ha hyfsat regelbundna, portionsförpackade spaningar. Eller varför inte skicka en kontaktförfrågan? Jag är rätt snäll (säger min mamma) och tycker det är kul att träffa människor jag aldrig träffat tidigare. Ja, även om vi inte träffas i verkliga livet.
Ola Andersson on LinkedinOla Andersson on RssOla Andersson on Twitter

Ola Andersson

Följ mig på LinkedIn om du vill ha hyfsat regelbundna, portionsförpackade spaningar. Eller varför inte skicka en kontaktförfrågan? Jag är rätt snäll (säger min mamma) och tycker det är kul att träffa människor jag aldrig träffat tidigare. Ja, även om vi inte träffas i verkliga livet.

Kommentera

avatar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

  Subscribe  
Meddela mig om