Digitala spaningar vecka 6 2020 – del 3

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i sammanställningen

 

Ekonomi och finans

Googles kvartalsrapport Q4 2019: Google redovisar för första gången intäkterna för Google Cloud och Youtube

Så var det ikväll dags för Google (okej, moderbolaget Alphabet om vi ska vara petiga) att rapportera siffrorna för sista kvartalet 2019. Att se om Google förtjänar den biljondollarvärdering som bolaget nyligen uppnådde. Och svaret är… mja.

Vinsten kör över förväntningarna, men omsättningen landar på en lägre nivå än vad analytiker hoppats. Störst av allt: För första gången särredovisar Google dessutom intäkterna för två segement: Google Cloud och Youtube. Det är MILT sagt en stor nyhet.

Vinsten för kvartalet blev 10,7 miljarder dollar, eller 19 % bättre än för ett år sedan. Vinsten för helåret blev 34,3 miljarder.

Omsättningsmässigt slutade Q4 på 46 miljarder (helåret på 161 miljarder). Det räckte alltså inte för få marknaden att skaka av sig influensaoron. Aktien just nu ner över 4 % i efterhandeln.

Huvudfördelning för omsättningen:

  • Google: 48,8 miljarder
  • Other bets: 172 miljoner
  • ”Hedging gains”: 91 miljoner (lite oklart vad exakt det här är, ingick tydligen i Googles omsättning fram till nu).

Med andra ord kan man konstatera att det som vanligt är Google som drar in nästan alla kulor till Alphabet. Other bets är experimentverkstaden, som internetballongerna Loon och Waymos självkörande bilar.

Om vi bryter ned bara Googles omsättning per rapporteringssegment så blir facit för kvartalet:

  • Google Search & other: 27 miljarder
  • Youtube ads: 4,7 miljarder
  • Annonseringsnätverket: 6 miljarder
  • Google Cloud: 2,6 miljarder
  • Google other: 5,2 miljarder

Här har vi alltså en annan indelning än tidigare. Google Cloud låg tidigare som del i Google other, men bryts nu alltså ut. Det kan betyda att Google tycker att det har blivit tillräckligt stort att börja prata om på egen hand – eller att Google vill börja visa att man har fler ben att stå på för att man kanske börjar känna av annonseringsmotvind. Det gör oavsett att det nu kommer kunna gå att mer direkt jämföra Googles molntjänster mot andras. Som jämförelse var ”net sales” (osäker på hur rakt jämförbart det är med omsättningen för Google Cloud – what say you företagsekonomer?) för Amazons AWS 10 miljarder och vinsten 2,6 miljarder. Vinsten för AWS var alltså nästan prick hela omsättningen för Googles motsvarighet (som dessutom ska inkludera G Suite, alltså inte bara servertjänster).

Other allt närmare att bli Googles näst största intäktssegment

Tittar vi på ”Google other”, som är diverseslasktratten med bland annat intäkterna från Google Play och hårdvaruförsäljning som mobiler och smarta högtalare, så kan vi notera att det segmentet alltså omsatte mer än annonseringen på Youtube. Faktiskt lite förvånande. Nu ligger visserligen prenumerationsintäkterna från Youtube med i Other, men jag skulle inte tro att de påverkar jättemycket.

Dessutom värt att notera att Other börjar närma sig omsättningen för annonseringen i Googles nätverk (alltså annonserna som går via Googles plattform men inte visas i någon av Googles tjänster, alltså annonser på andras sajter). Men inte bara det: Other ökar omsättningsvis med 10 % jämfört med Q4 2018, medan annonseringsnätverket bara ökar med 7,8 %. Other växer alltså snabbare än annonseringsnätverket. Extremt viktigt för Google. Även om Google inte är lika hysteriskt annonsberoende som Facebook så är står annonseringen fortfarande för 82,3 % av den totala omsättningen. Men även om det är marginellt så ärt det mindre än fjolårets 82,8 %.

Med andra ord kan Other snart vara Googles näst största intäktssegment.

Det är om man så vill ganska exakt samma sak som för Apple. Att andra, nyare segment än det tyngsta (iPhone respektive Google sök) växer snabbare. En medveten strategi från respektive företag, där Apple har kommit avsevärt längre i sin omställning.

Youtube växer snabbare än övriga annonseringssegment

Sen kommer vi alltså till det kanske mest intressanta nya segmentet: Youtube-annonseringen. De 4,7 miljarder som den omsatte var som sagt mindre än jag trodde. Det är bara 17,4 % av annonseringen i sökresultatet. Ifall någon undrar varför Google pushar just söken så hårt och försöker driva in allt mer trafik dit…

Men trots att Youtube alltså står för en mindre del totalt så kan vi se varför Google nu bryter loss Youtubes siffror. Annonseringen i nätverket ökar med 7,8 %, annonseringen i Googles sök med 16,6 % och Youtube med 30,8 %. Växer alltså rejält mycket snabbare än de övriga.

(Fun fact: för hela 2019 så omsatte annonseringen i Googles sök 98,1 miljarder dollar medan annonseringen totalt omsatte 134,8 miljarder. Apples omsättning bara Q4 2019 var 91 miljarder dollar. Så there’s that.)

G0ogle slutar redovisa betalda klick och kostnaden per klick?

Aha. En förändring till i kvartalsrapporten. Vi får siffror för Youtube och Cloud, men Google visar INTE längre antalet betalda klick i sökresultatet eller kostnaden per klick. Sneaky. Finns nog vissa som inte kommer bli jätteglada över att Google slutar rapportera detta. Och vi kan anta att siffrorna, som oftast när företag slutar rapportera dem, inte går i rätt riktning. För Q3 ökade de betalda klicken med 18 % på årsbasis, medan kostnaden per klick backade 2 %. Vi kan väl tänka att båda dessa saggade från de nivåerna.

Kan förstås bli så att Google kommer lägga tillbaka de siffrorna eller redovisa dem på annat sätt.

Kostnaden för att driva trafik fortsätter att öka, men minskar andelsmässigt

Sist men inte minst har vi Googles jobbigaste kostnad. Trafikanskaffningskostnaden (TAC). Det är de pengar som Google betalar andra för att driva trafik till sin annonsverksamhet. Den enskilt största posten här ska vara de apmassa pengar som Google betalar Apple för att få fortsätta vara förvald sökmotor i iOS.

För Q4 landade TAC på 8,5 miljarder dollar, upp från 7,4 miljarder för ett år sedan. Det gör att TAC förra kvartalet var 21,4 % av den totala annonsomsättningen. Motsvarande period för ett år sedan var 22,9 %. Google har alltså lyckats få ner vad de betalar per omsatt annonsdollar. Ja, eller snarare så har annonsomsättning ökat snabbare än vad Google betalar för att driva trafik till annonserna. Men i reda pengar så har alltså detta kostat Google 1 miljard dollar mer än för ett år sedan.

Övrigt från rapporten:

  • Other bets (experimentverksamheten) gick 2 miljarder back. En ökning från minus 1,3 miljarder för ett år sedan.
  • BERT (Googles AI-algoritm som ska vara ännu bättre på att förstå intentioner och betydelser i sökningar) används nu i över 10 % av alla sökningar.
  • Google Play har totalt dragit in 80 miljarder dollar till utvecklare (sedan starten).
  • ”Nest Mini och Nest Hub Max sålde bra under julperioden”. Inget om Pixel-mobilen, vilket vi nog rätt säkert kan tolka som… not so much.

Håhå. Lite intressant. VD Sundar Pichai konstaterar att omsättningen för hårdvaruförsäljningen minskade. De dåliga nyheterna fortsätter alltså för Google här. Under förra året tappade Google enligt uppskattningar två, kanske tre, platser gällande marknadsandelar för smarta högtalare. Det här uttalandet är i linje med det. Då kanske inte ens Googles aggressiva subventionerande av sin högtalarhårdvara lyckas övertyga konsumenter. Eller om man vill vara elak: Google måste ge bort sina högtalare för att någon ska vilja ha dem…

Tydligen var post som tyngde omsättningen ”kostnader för Youtube-innehåll”. Borde alltså vara Google Originals, alltså Googles satsning på ”Netflix-innehåll”. Det har ryktats att Google har börjat skala ner ambitionerna här, eftersom man inte riktigt fixar att vara med i innehållsracet. Det här kan bekräfta att de drar ner av den här anledningen – eller att de inte alls har dragit ner (men nog vill, i så fall…)

För Youtube så växte ”direct response ads” kraftigt. Alltså call to action-annonser.

Youtubes intäkter från betalande användare 3 miljarder dollar per år

Håhå! Kors i taket! Intäktssiffror för Youtube! Youtubes prenumerationsverksamhet (vilket alltså borde betyda Youtube Music och Youtube Premium) är nu 3 miljarder dollar rullande tolv. Det var faktiskt mer än jag trodde. Visst, inte en jättepost i det hela men ändå.

Googles annonseringsintäkter börjar drabbas av lite motvind

Mer från Googles kvartalsrapport igår. En kvartalsrapport där Google för första gången redovisade siffrorna för Google Cloud (molntjänsterna inklusive G Suite) och Youtube-annonseringen. Nu kommer ytterligare en insikt som bekräftar det jag skrev om igår som anledning att Google nu helt plötsligt har börjat bryta ut dessa segment: Googles tillväxtmotor har börjat hacka betänkligt.

Tillväxttakten Q4 ska ha varit den sämsta för Google sedan 2015. Det som bedöms ha varit en stor anledning till omsättningsmissen (även om vinsten var över förväntan) var en minskning av omsättning för hårdvaruverksamheten. Det är i sig ett rätt stort avbräck för Google som lite halvdesperat börjar kasta Mini-högtalare efter folk på stan för att få ut sin hårdvara i folks hem. Pixel-mobilförsäljningen sades det ingenting om, vilket vi kan anta betyder att den går som den gjort sedan starten: inte särskilt mycket alls.

När alltså hårdvaran inte längre är ett intäktsben som Google framgångsrikt kan visa upp, som exempel på att man är mer än sin annonsering, så lyfter man alltså fram Cloud och Youtube.

Visserligen blev det uppenbart hur mycket mindre Google Cloud är jämfört med exempelvis Amazons motsvarighet så växer det segmentet åtminstone i bra takt. Och den riktigt stora kassakon, annonseringen, växer också. Men annoneringen i nätverket (utanför Googles egna kanaler och tjänster) växte bara 7,8 % och sökordsannoneringen med ca 17 %.

Tillväxtssiffran för Youtube var över 30 %. Google har ett tag sagt att Youtube är en stor drivare bakom annonstillväxten, men nu fick vi det alltså svart på vitt. Vi fick också veta att att Youtube stod för 4,7 miljarder dollar i omsättning för kvartalet och 15 miljarder för hela 2019. En… rätt stor siffra, förstås, men ”bara” ca 17 % av sökordsannonseringen. Alltså mindre än vad jag trodde. Den bilden verkar ha delats även av aktieanalytiker, vilket var en bidragande orsak till att aktien straffades med att handlas ner 5 % i efterhandeln.

Kort sagt hade Google mellan raderna haussat Youtube mer än de borde ha gjort. Lärdom: transparens är som vanligt bra. Bättre att ge konkret information än luddigheter som kan tolkas på valfritt sätt av mottagaren. Inte minst som luddigheten förstås var ett sätt för Google att indirekt säga att tillväxten bakom kulisserna var bättre än den egentligen var för hela annonssegmentet.

Nu är det ju inte så att Google går DÅLIGT. Inte på långa vägar. Men annonseringsmotvinden börjar kännas av allt mer.

Alphabet sees worst Q4 since 2015, breaks out YouTube ads for the first time

( Reuters) – Google-parent Alphabet’s worst fourth-quarter revenue growth since 2015 sent shares down nearly 5% on Monday, overshadowing the disclosure for the first time of YouTube advertising revenue. Revenue from Google’s cloud service rose 53% to $2.6 billion in the quarter and advertising on YouTube rose 31% to $4.7 billion.

Snaps kvartalsrapport Q4 2019: Snapchat har nu 218 miljoner dagliga användare

Ikväll var det dags för Snap att rapportera Q4. Snaps rapporter har varit rätt bipolära historier. Aktiemarknaden har antingen reagerat med hysterisk rusning som reaktion på siffrorna – eller hysteriskt ras. Den här gången blev det det senare. Aktien kollapsar i efterhandeln, minus runt 11 % (vilket känns som en rätt ordentlig överreaktion med tanke på innehållet i rapporten, men go figure. Visar hur känslig marknaden är om techbolagen inte överlevererar).

Omsättningsmässigt landade kvartalet för Snap på 561 miljoner, strax under förväntningarna på 563 miljoner. 44 % bättre än Q4 2018. Förlusten ökade också, till 241 miljoner, men 100 miljoner ska vara ”icke återkommande legala utgifter”. (Vilket i sig låter lite skönt oroväckande.)

Intressant nog ökade snittintäkterna per användare ”bara” 23 % senaste året. Alltså nära nog hälften så högt. Det kan vara både bra och dåligt. Dåligt därför att det, tja, är lägre än intäktsökningen i stort, men bra därför att det kan betyda att Snap växer allt mer på tillväxtmarknader där inkomsterna är lägre. Vi ser samma mönster hos exempelvis Facebook: det är på amerikaner och oss européer som Facebook tjänar mest pengar, men största användartillväxten sker i resten av världen.

Snapchat har nu 218 miljoner dagliga användare

218 miljoner dagliga användare för Snapchat är en ökning med 17 % jämfört med för ett år sedan. Vi kan alltså konstatera att Snapchat på riktigt har kommit över tillväxtstampandet som rådde under 2018. Inte i nivå med tillväxtrycket Q1/Q2, men kvartalsökningen är 1 miljon mer än Q2/Q3.

Tittar vi på hur många användare som använder Snapchat varje dag så är bleknar förstås den siffran jämfört med Facebooks. Men Snapchats ökning på 17 % gällande dagliga användare är faktiskt nästan dubbelt så hög som Facebooks runt 9 %. Även om vi tittar på det dagliga användandet för alla Facebooks tjänster, där årstillväxten är under 8 %. Det beror förstås till stor del på att Facebook, tja, har slut på människor. Men Snapchat har trots allt en rätt frisk tillväxttakt.

Snaps kvartalsrapport Q4 2019: dagliga användare

Som jag var inne på ovan så är det rätt tydligt att det är just utanför USA och Europa Snapchat växer. +9 % för Nordamerika, +12 % för Europa och +36 % för alla andra marknader. Den sistnämnda ”regionen” börjar komma ikapp Europa. Och det är förstås väldigt viktigt, eftersom Snapchat mestadels varit en företeelse just för dessa kontinenter. Och om man så vill: de rikare delarna av världen. Och iOS-användare.

Det visar den grova ”resten av världen”-indelning som Snap har gjort. Man har helt enkelt inte brytt sig tidigare. Jag skulle tro att vi kommer börja se en mer finkorning geografisk indelning på sikt.

USA och Europa drar in mest pengar, men resten av världen knappar in

Tittar vi på intäkterna så ser vi sedan, som sagt, att även om ”resten av världen” växer mest så är det USA och Europa som drar in mest stålar. Ja, framförallt USA som har mer än dubbla användarsnittintäkterna jämfört med Europa och resten av världen. USA och Europa ökar båda 31 % på årsbasis, medan snittintäkterna för resten av världen bara ökar med 9 %. Alltså just regioner med lägre inkomster.

Men det som är intressant, och som skiljer sig rätt mycket från Facebook, är hur nära snittintäkterna per användare för resten av världen är Europa. Och var högre än Europa både Q1 och Q2.

Snaps kvartalsrapport Q4 2019: intäkter per användare

Användarna ökar lika mycket i iOS som i Android

Snap poängterar att de dagliga användarna ökar både jämfört med föregående kvartal och föregående års kvartal – både i iOS och i Android. Att Snap lyfter det här hör säkerligen ihop med ovanstående. Dels bara poängtera att man gör allt mer inbrott just bland Android-användarna, som trots allt är majoriteten av alla mobilanvändare, men också som förklaring till varför intäkterna inte sticker mer. Android-användare är ju generellt mindre benägna att betala för sig oavsett marknad, men än mindre så i länder där inkomsterna som sagt var är lägre. Det är också länder där datatrafik är dyr och användare säkerligen tittar på färre annonser och konsumerar mindre innehåll överlag av den anledningen.

Den totala tiden som snappare la på att titta på Discover-innehåll ökade med 35 % på årsbasis. Dubbelt upp jämfört med användartillväxten. Snap har alltså lyckats ”konvertera” fler till Discover och få dem att titta mer.

Snapchat-användare lägger allt mer tid på Discover-innehåll

Den totala tiden som snappare över 25 år la på Discover-innehåll ökade med hela 60 %. Det här är en VÄLDIGT intressant siffra. Ja, eller intressant att Snap väljer att lyfta den. Vad man säger här är ”kolla, vi lockar även ”äldre” användare”. Jag skulle tro att det är TikTok som spökar här. Man vill fokusera på att äga ålderssegmentet mellan just TikTok och Facebook, för att kunna skapa sig någon form av annons- och innehållsnisch.

Under Q4 hade över 50 Snapchat-shower en publik över 10 miljoner tittare.

Snap lanserade 78 nya ”internationella Discover-kanaler” jämfört med 53 Q3. Som sagt: Snap satsar allt mer på att nå ut globalt.

Snapchat-användare har skapat 735 000 linser

Sedan debuten november 2018 har över 125 miljoner snappare tittat på Bitmoji Stories

Över 75 % av alla medlemmar ”engagerar sig med AR” varje dag i genomsnitt (remember, Snap är ju ett kameraföretag – säger ingen annan än Snap själva)

735 000 linser har skapats av användare, vilket är 135 000 fler än i slutet av Q3.

Användarskapade linser används numer i över 20 % alla snaps med linser som skickas varje dag

200 miljoner användare ”engagerade sig med AR” totalt 13 miljarder gånger på nyårsafton. Det blir några interaktioner på användare det. Upp från 9 miljarder nyårsafton 2018.Snaps aktiekurs 4 februari 2020

Spotifys kvartalsrapport Q4 2019: Spotify har nu 124 miljoner betalande användare

Dags för världens största musikströmningstjänst (åtminstone om vi se till betalande användare) Spotify att rapportera det finansiella kvartalet. Rejält fler användare men större förlust än väntat.

Spotify har nu 271 miljoner aktiva månadsanvändare, att jämföra med 207 miljoner för ett år sedan (eller 31 % bättre). Av dessa är 124 miljoner betalande (+29 %), medan annonslyssnarna landar på 153 miljoner (och växer snabbare, +32 %). Det gör alltså att andelen betalande användare minskar något, men är i stort oförändrad. Ungefär 46 % av Spotifys är betalande prenumeranter.

Totalt landade intäkterna på 1,86 miljarder euro, eller 24 % bättre än för ett år sedan. Men förlusten var däremot mer än dubbelt upp jämfört med förväntningarna (77 miljoner). Anledningen? Investeringar på poddsidan och ”i teknik”. 2020 kommer dessutom bli ett investeringstungt år konstaterar Spotify. Läs: ”don’t get your vinsthopes up”.

Aktien stiger trots det i förhandeln, så användartillväxten trumfade den ökade förlusten. (forts. i kommentar)

Podcast-lyssnandet ökade med 200 %

Förra kvartalet var rekord gällande nya användare. Men Spotify lyfter fram gratis-prova på-abonnemangen som stor anledning. Att se vad som händer med dessa när provperioden löper ut – hur många av dessa som Spotify lyckas konvertera till betalande användare.

Podcast-lyssnandet ökade med 200 % jämfört med för ett år sedan. (Den siffran är ju lite nyhetsdopad. Spotify hade ju knappt poddande då, typ. 2019 var ju året när Spotify la i poddväxeln på riktigt).

16 % alla månadsanvändare lyssnar nu på poddinnehåll

Spotify har nu 700 000 podcasttitlar i sin katalog

Spotify Q4 reports 271M total MAUs on revenues of $2B, podcast listening grows 200%

Streaming music now accounts for more than 80 percent of all music consumption in key markets like the U.S., and one of the big leaders in the field is reaping some of the rewards. Spotify reported its Q4 results today, which noted that the company now has 271 million subscribers, up 31% on a year …

Twitters kvartalsrapport Q4 2019: Twitter har nu 152 miljoner dagliga användare

Likt branschkollegan Snap så brukar Twitters kvartalsrapporter vara tämligen bipolära. Solsken eller permafrost. När Snap rapporterade häromdagen var det besvikna miner och kurskollaps. För Twitter är det den här gången omvänt. Aktien gör en rusning med just nu 7 % i förhandeln.

Det är nu ettårsjubileum från det att Twitter slutade redovisa månadsanvändare. Numer redovisar man bara dagliga användare. Ja, eller ”monetizable daily active users” (mDAU) – alltså de användare som Twitter anser sig kunna tjäna pengar på – för att vara riktigt säkra på att siffran inte ska kunna jämföras med någon annan (läs: Facebook).

Q4 2019 hade Twitter 152 miljoner intäktsdagliga användare, 21 % bättre än för ett år sedan. Det är dessutom den rätt rejält snabbaste tillväxttakten så länge som Twitter har rapporterat den här siffran. De föregående kvartalen har tillväxten varit 9, 11, 14 respektive 17 %. Det behöver inte betyda att Twitter har fått fler användare – det kan till och med vara så att det totala antalet användare har minskat. Men de som använder Twitter fortsätter använda det allt mer.

Omsättningen landade på 1,01 miljarder eller upp 11 %. Twitter fortsätter gå med vinst, 153 miljarder. Det innebär en ordentlig milstolpe för Twitter: Q4 2019 är första kvartalet där omsättningen överstiger 1 miljard dollar.

Likt 2018 så landar helårsvinsten för Twitter också på 1 miljard dollar. 1,47 miljarder mot 2018 års 1,2 miljarder (dessutom de enda två år som Twitter har gått med vinst).

Ökande kostnader gjorde att vinsten dock blev sämre Q4 än 2018 och dessutom sämre än förväntat. Men marknaden verkar istället ha fokuserat på att såväl användartillväxt som omsättning var bättre än väntat.

Twitter, Inc. Q4 adjusted earnings Miss Estimates | Markets Insider

(RTTNews) – Twitter, Inc. (TWTR) announced a profit for fourth quarter that declined from last year. The company’s bottom line came in at $118.77 million, or $0.15 per share. This compares with $255.30 million, or $0.33 per share, in last year’s fourth quarter. Excluding items, Twitter, Inc.

Pinterests kvartalsrapport Q4 2019: Pinterest har nu 335 miljoner månadsanvändare

I går var det dags för 2020-talets första kvartalsrapport från Pinterest – och företaget ser ut att fortsätta den mestadels positiva trenden. Både vad gäller intäkter och aktiva användare.

Gällande det senare så har Pinterest nu 335 miljoner månadsanvändare, en ökning med 26 %. Man la alltså på en fjärdedel av alla aktiva användare senaste året. En rätt respektabel ökning.

Fördelningen gällande de nya användarna såg ungefär ut som hos alla de stora sociala plattformarna nuförtiden: USA ökar med måttliga 8 % medan resten av världen ökar med 35 %. Pinterest har alltså ungefär samma grova världsindelning som Snapchat, vilket också visar hur USA-tunga (och för Snap också Europa-tunga) de båda tjänsterna har varit. Och var de satsat. För Pinterest ska just västeuropa ha växt på bra, så jag misstänker att Pinterest (och Snap) kommer börja bli mer finkorniga i sin världsbild.

Gällande omsättningen landade det på 400 miljoner, mycket förstås tack vare att de lyckades öka de genomsnittliga intäkterna per användare. Samma mönster här som för användarna (och samma mönster som de flesta övriga stora sociala plattformar): intäkterna från USA ökar med 26 % medan de rusar iväg 122 % för resten av världen. Men då handlar det senare fallet förstås om en startpunkt i väldigt låga nivåer. Genomsnittsanvändaren i USA drar in 4 dollar åt Pinterest, medan motsvarande siffra för resten av världen är 0,21 dollar…

Trots det vände Pinterest däremot åter till förlust. Ska vara som följd av de tunga investeringar, inte minst på techsidan, som bolaget har gjort. Och de, plus företagets ompositionering till shoppinghubb de senaste åren, verkar alltså ge utdelning. Det verkar åtminstone marknaden tycka som skickade upp aktien med 16 % i efterhandeln. Alltså ungefär lika mycket som den kollapsade efter förra rapporten.

Pinterest Says It Now Has 335 Million Monthly Active Users

Image sharing company Pinterest beat analysts’ estimates for fourth-quarter revenue and profit on Thursday, as efforts to improve user interaction and expand globally paid off, sending its shares surging 17 percent in extended trading.

Disneys kvartalsrapport Q4 2019: Disney+ har 26 miljoner prenumeranter

Efter USA-börsernas stängning var det så dags för Disney att komma med sin kvartalsrapport. Omsättningen landade på 20,86 miljarder dollar och vinsten på 1,53 dollar per aktie. Båda över förväntan. Vinstsiffran var rätt mycket sämre än för ett år sedan (1,86), men det ska mycket bero på engångskostnader kopplade till uppköpet av 21st Century Fox och ”andra faktorer”.

Men den här kvartalsrapporten var framförallt den första kvartalsrapporten efter det att Disney lanserade Disney+. Och vi fick, nästan lite otippat, faktiskt konkreta siffror. Disney+ har så här långt skrapat ihop 26 miljoner prenumeranter. Lite högre än väntat.

Det kommer att bli intressant att följa utvecklingen för Disney+ när tjänsten börjar rullas ut i fler länder. Europa står i tidplanen för första halvåret i år och vi i Sverige ska få tillgång till sommaren. Det blir också intressant att följa hur det kommer gå med intäkterna. Tydligen ska Disney+ ha bakats in i ett av Disneys minsta rapporteringssegment (blandar tjänster som vänder sig direkt till konsument och ”internationella medieenheter”, så det känns som lite diverseslasktratt). Ska dessutom vara det enda av Disneys segment som går back (-693 miljoner på en omsättning om 3,99 miljarder per kvartal).

Disney+ subscriptions have topped 28 million, earnings beat expectations

By Walt Disney Co. said Tuesday that 26.5 million people subscribed to its Disney+ streaming service in the first quarter of availability, and another couple million have joined since the calendar turned. ”We recognize there’s a lot of interest in this new business and we wanted to give you some additional context.

Tencent har investerat i 160 enhörningsbolag

En väldigt intressant sammanställning – och ett bevis på vilka massiva, tja, riskkapitalister som de stora techbolagen är. Tencent, ägaren till Kinas största sociala app WeChat, har nu gått ut med att man har investerat i över 800 bolag. 70 av dessa har börsnoterats och hela 160 stycken är enhörningar (de har alltså ett totalt värde på över 1 miljard dollar – och det ska alltså strikt talat bara vara onoterade bolag).

15 av bolagen ska dessutom ha dragit in över 1 miljard dollar, 6 av dem har dragit in över 5 miljarder och 1 över 10 miljarder.

Vilka dessa 6 är vet vi inte, men Matthew Brennan har gjort en lista över vilka de skulle kunna vara. En lista som känns rätt trolig. Här hittar vi Kinas dominerande matleveransbolag (numer bredare än så) Meituan Dianping, Kinas näst största och tredje största e-handelsbolag Pinduoduo respektive JD. com, världens största mobilitetsdelningsföretag Didi Chuxing och Epic Games, spelstudion bakom Fortnite.

”We’ve Invested in 160 Unicorns”​ Tencent President Talks Investment 2020

”To date, Tencent has invested in more than 800 companies, of which more than 70 have been listed, and more than 160 have become unicorns (market or private valuation of US $1 billion+).” Tencent Investment held its annual IF (Insight & Forecast) conference in Beijing earlier this month.

New York-börsens ägare intresserade av att köpa eBay (men ändrade sig)

Det här är… milt sagt oväntade uppgifter. Rapport som säger att det har kommit ett bud på börsnoterade auktionssajten eBay. Ett bud från Intercontinental Exchange. Företaget som bland annat äger… New York-börsen.

Nu verkar det inte förekomma några officiella samtal än, men det är en milt sagt oväntad budgivare. IE har så många andra bolag en rätt bred portfölj av verksamheter, men de verkar fokuserade just på rent finansiella institut och verksamheter. eBay skulle, vad jag kan se efter en snabbtitt, bli en väldigt udda fågel i samlingen.

Att se vad som kan hända här. (Och svaret blev: Intercontinental Exchange ändrade sig och ska nu ha gett upp sitt uppköpsförsök.)

NYSE Owner Bids to Take Over eBay

Intercontinental Exchange , owner of the New York Stock Exchange, has made a takeover offer for eBay that could value the online marketplace at more than $30 billion, a Tuesday media report said. The report by the Wall Street Journal, which cited people familiar with the matter, sent eBay shares soaring 8.1% to $37.16.

 

Prenumerera på mitt nyhetsbrev!

Drabbas du ofta av FOMOOODS (Fear of missing out on Olas digitala spaningar)? Prenumera på mitt nyhetsbrev för att varje vecka få de viktigaste digitala händelserna direkt till din mejllåda!

Prenumerera här

 

Och när du ändå är här

Gillar du mina digitala spaningar? Så pass mycket att du till och med skulle kunna visa uppskattning genom att betala en slant?

Tryck här för att se hur du gör

0 0 vote
Article Rating
Ola Andersson
Följ mig på LinkedIn om du vill ha hyfsat regelbundna, portionsförpackade spaningar. Eller varför inte skicka en kontaktförfrågan? Jag är rätt snäll (säger min mamma) och tycker det är kul att träffa människor jag aldrig träffat tidigare. Ja, även om vi inte träffas i verkliga livet.
Ola Andersson on LinkedinOla Andersson on RssOla Andersson on Twitter

Ola Andersson

Följ mig på LinkedIn om du vill ha hyfsat regelbundna, portionsförpackade spaningar. Eller varför inte skicka en kontaktförfrågan? Jag är rätt snäll (säger min mamma) och tycker det är kul att träffa människor jag aldrig träffat tidigare. Ja, även om vi inte träffas i verkliga livet.

Subscribe
Meddela mig om
guest

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments