Digitala spaningar vecka 6 2020

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i sammanställningen

Artikel: Vad är DAP och MAP och varför är de viktiga för Facebooks framtid?

I veckan var det dags för Facebook att presentera sin första kvartalsrapport under 2020-talet. En rapport när Facebook lanserade två nya mätvärden för att redovisa sina användare: DAP och MAP. Här går jag igenom vad de innebär och vad de säger om utvecklingen för Facebook kommande år.

 

Sociala medier

Facebook, Instagram och WhatsApp

Instagram gör det möjligt att se vilka konton du interagerar mest och minst med

Nu har det blivit dags för Instagram att lägga till en funktion som de började prata om för ett tag sedan: möjlighet att se vilka konton som syns oftast i ditt flöde och även vilka konton som du har interagerat minst med. Ännu ett sätt att få insikter om sina följare, alltså. Och verktyg för den som vill städa och kurera sitt kontaktnät.

Instagram now lets you see which accounts you interact with the most and least

Instagram has added a feature which lets you sort through the accounts that you’re following by ”Most shown in feed” and ”Least interacted with.” From there, users can manage their follow status and notifications, or mute an account.

Instagram kan ha stått för en fjärdedel av Facebooks alla intäkter 2019

Facebooks stora sedelpress är förstås Facebook. Mer specifikt nyhetsflödet i Facebook(appen). Men hur går det för de övriga? Vi vet inte säkert, men Facebook själva har ju rätt ofta kommit med svepande sammanfattningar om inte minst Instagram. Typ ”det går bra nu”. En rapport från Bloomberg har försökt gissa hur bra. Och det verkar som sagt gå bra.

Enligt Bloomberg kan Instagram ha annonsomsatt över 20 miljarder dollar under 2019 – eller mer en en fjärdedel av Facebooks totala annonsomsättning,

Det är faktiskt mer än vad jag trodde. Precis tvärtemot min reaktion på gårdagens siffra från Google, när man för första gången bröt ut Youtubes annonseringsintäkter separat i sin kvartalsredovisning. De var lägre än jag trodde.

Men som artikeln konstaterar är det intressant att båda dessa siffror kommer nästan samtidigt (även om Instagram-siffran inte är officiell). Youtube omsatte 15 miljarder dollar via annonsering förra året och om Bloombergs siffra stämmer (vilket vi här låtsas för att det är kul) så omsatte Instagram alltså 20 miljarder. Fem miljarder mer än Youtube. Och det trots att Youtube säkerligen har en bra bit över dubbelt så många användare aktiva inne i tjänsten.

Facebook kan ha fått riktigt jäkla bra annonseringssnurr på Instagram, alltså.

Instagram brought in $20 billion in ad revenue last year, more than a quarter of Facebook’s earnings

Instagram isn’t the biggest moneymaker for Facebook, but it certainly plays a major role in generating revenue for the social media company. Bloomberg reports today that the app brought in $20 billion in advertising revenue last year, which accounts for more than a quarter of Facebook’s overall 2019 revenue.

Instagram gör det möjligt att svara på stories med gifar

Because gifar FTW.

Instagram Now Lets You Respond To Stories With GIPHY GIFs

Another small update, but a cool one nonetheless! Instagram has announced that you can now reply to Stories with GIFs from GIPHY. Back in 2018, Instagram started letting users embellish their Stories with GIF stickers. Around the same time, it also brought quick reactions to Stories as one more way for users to interact with the format.

TikTok

TikTok skickar tre tiktokare till New York Fashion Week

TikTok steppar upp ambitionerna ytterligare. Nu kommer tre TikTokare så att säga få representera tjänsten under New York Fashion Week. Influencer marketing av plattformen.

För nån vecka sedan hade en stor biofilm världspremiär i Douyin, den kinesiska motsvarigheten till TikTok. Anledningen var visserligen eftersom de tänkta biograferna var stängda på grund av virusepidemin i Kina, så en nödlösning om man så vill.

Men i ett lite större perspektiv så visar det här att kortvideoapparnas ambitioner växer allt mer. TikTok-ägaren Bytedance sprutade ur sig nya funktioner och tjänster förra året där de flesta syftade till att bygga upp ett ekosystem runt sina populära tjänster. Kort sagt att bygga upp ett ekosystem så att användarna inte ska behöva kliva bort från Bytedances tjänster. Men också att man bygger in mer funktioner, som shopping, i kortvideokärnfunktionen.

Att man nu tar det här modesteget är förstås för att man vill visa att man är ett ställe att hänga på om man är intresserad av kläder. Men också, och kanske ännu mer, få fler influencers att välja TikTok. Och inte minst få fler modeföretag att satsa på TikTok. För marknadsföring, varumärkesbyggande och shopping.

TikTok Is Coming For New York Fashion Week

TikTok influencers are coming to NYFW | Source: TikTok By Chavie Lieber February 7, 2020 05:30 NEW YORK, United States – Tyler Gaca, a 25-year-old comedian and art teacher, is not the kind of influencer you’d expect to see at New York Fashion Week.

TikTok designar om profilsidan så att den ser mer ut som Instagrams

Ni vet hur Facebook några gånger, inte minst kring Instagram, har… ”inspirerats” en del av Snapchat? What goes around comes around. Eller nåt.

TikTok is testing profile redesigns that make it look like Instagram

TikTok is testing a user profile redesign that’s remarkably similar to Instagram. The new profile shifts avatars and follow count to the left, and places more emphasis on user bios. The redesign was first spotted by New York Times reporter Taylor Lorenz.

LinkedIn

LinkedIn har nu 675 miljoner användare

I samband med förra veckans kvartalsrapport från Microsoft så fick vi veta att LinkedIns intäkter fortsätter växa. Över 20 % senaste kvartalet jämfört med motsvarande kvartal 2018 – och LinkedIns inlägg ska ha vuxit tvåsiffrigt varje år sedan Microsoft köpte tjänsten 2016. Vi vet däremot inte vad det innebär i reda intäkter, eftersom Microsoft inte särredovisar LinkedIns siffror. Användarna får vi däremot konkreta siffror på och det totala antalet LinkedIn-medlemmar är nu 675 miljoner (ja, eller de var ”nästan 675 miljoner” i samband med att kvartalsrapporten sammanställdes så vi är säkerligen där nu).

Eftersom de sociala medierna numer har gjort en elbolag (dvs. alla redovisar sina användarsiffror på lite olika sätt för att det ska vara svårt att jämföra dem – läs: för att man inte vill bli jämförd med Facebook) så handlar det här alltså om just medlemmar. Inte aktiva medlemmar per given tidsperiod. Vi kan väl anta att en överväldigande majoritet av dessa fortfarande använder LinkedIn som en post and forget-tjänst. Alltså där man lägger upp sitt CV och bara går in när det är dags att uppdatera eller söka jobb.

Det gör att Microsofts påstående att LinkedIn (ännu en gång) når nya rekordnivåer gällande engagemanget bland användarna inte säger särskilt mycket. Det mest sannolika kan vara den trend vi ser även hos andra: det är främst de redan aktiva användarna som blir ännu mer aktiva.

Det som rätt mycket talar för det här är att den senaste siffran från LinkedIn var i november, då plattformen hade 660 miljoner medlemmar. Det innebär att 15 miljoner nya människor har tillkommit (eller så många konton har åtminstone skapats). Det skulle i runda slängar innebära en tillväxt på 2 procent. Rätt långt under exempelvis Facebooks nivåer senaste kvartalet kring 8-9 procent för både dagliga och månatliga aktiva användare. Men då betyder det omvänt alltså aktiva användare, vilket gör att vi inte vet hur många ny användare som faktiskt har skapat konton hos Facebook.

Oavsett. Kul att LinkedIn fortsätter växa. Det vore, som jag brukar säga, kul om plattformen på riktigt skulle börja ta innehållet på allvar. Alltså ge ordentliga verktyg och incitament för innehållsskapare på plattformen.

LinkedIn Reaches 675 Million Members, Continues to See ’Record Levels of Engagement’

Microsoft has once again reported that LinkedIn saw ’record levels of engagement’ over the last three months of 2019, while the platform also continues to expand its audience across the globe. The findings are listed in Microsoft’s FY20 Q2 report, which the company published this week, outlining its key performance highlights in the most recent period.

LinkedIns VD Jeff Weiner slutar efter 11 år

Häromdagen fick vi veta att LinkedIn numer har 675 miljoner medlemmar runtom i världen. Det verkar Jeff Weiner ha tyckt vara en lämplig pensionssiffra. Ja, eller att han de facto haft samma jobb i 11 år (även om han förlorade en del av sitt manövreringsutrymme när LinkedIn blev uppköpta av Microsoft 2016). Oavsett så kommer Weiner att kliva av från VD-posten från och med 1 juni i år. Weiner blir istället styrelseordförande och produktchefen Ryan Roslansky tar över VD-stafettpinnen.

Nu lär VD-skiftet inte påverka verksamheten eller tjänsten särskilt mycket. Även om Weiner suttit i ett decennium så är han inte grundare, så den jobbigaste förändringen för ungefär vilket bolag som helst är avklarad sedan länge. Dessutom är ju LinkedIn i praktiken en del av Microsoft och arbetet med att integrera LinkedIn med övriga Microsoft-familjen följer nog en plan som ligger fast åtminstone några år framåt. Inte minst som det nu alltså är befintliga produktchefen som tar över.

Men ja. Får man önska? Mer satsning på verktyg och förutsättningar för innehållsskapare på plattformen? Ja? Ja? Ja?

Jeff Weiner will step down as CEO of LinkedIn June 1, product head Ryan Roslansky steps up

There is a major change ahead for LinkedIn, the social network for the working world, now with 675 million members. Jeff Weiner, who has been leading the company as CEO for the past 11 years, is stepping down on June 1, 2020. His new role will be executive chairman.

Byte

Kortvideoappen Byte laddades ner 1 miljoner gånger första veckan

För lite över en vecka sedan lanserade grundaren bakom den insomnade kortkortvideoappen Vine en ny app. Byte. Typ Vine 2.0. Väldigt mycket exakt samma sak som förra gången.

Appundersökningsföretagen App Annie och Sensor Tower har båda tittat på hur det har gått nedladdningsmässigt för Byte över båda operativplattformarna. Och svaret är är att den har laddats ner sisdådär 1-1,3 miljoner gånger enligt respektive företags bedömningar. Skulle oavsett vara rätt mycket bättre än hur det gick för Vine första veckan när den släpptes 2013. Vine ska ha laddats ner runt 775 000 gånger. Då fanns den bara för iOS, men även om vi bara jämför iOS då och nu så ska Byte ha gått bättre (950 000 nedladdningar för Byte).

Visst. Är rätt meningslöst att jämföra de båda apparnas siffror. Det har hänt så mycket sedan 2013. Då var det lättare att nå ut med en app, nu är det betydligt mer hype kring formatet. Men det finns också nu många fler appar i samma segment. Det finns också många fler smartphoneanvändare. Så egentligen kan Byte ha gått sämre än Vine, såhär en vecka in i tillvaron.

Men det som förstås räknas är hur det kommer gå framöver för Byte. Om den lyckas hitta en publik som kommer vara intresserad av att hänga kvar eller om det blir ännu en app som dansar en sommar.

Byte tops a million downloads amid spam issues and content concerns

New short-form video app Byte, heralded as Vine’s successor, is off to a strong start despite its issues. The app, built by Vine co-founder Dom Hofmann, brings back the six-second videos made popular by Vine which was shut down in late 2016 after Twitter’s acquisition of the popular vid…

 

Sök/SEO

Google Maps fyller 15 år och får ett antal nya funktioner

Där ser man. Google Maps fyller 15 år. (Okej, rent formellt verkar födelsedagen vara om två dagar, men nära nog.) Det firar Google med att uppdatera appen för iOS och Android med nya funktioner. Mer specifikt handlar det om fem flikar som nu tydligare ska samla ihop och visa upp de ”mervärdestjänster” som Maps numer erbjuder:

  • Explore: Maps-motsvarigheten till funktionen i vanliga sökresultatet. Få inspiration till vad du skulle kunna göra, när du själv inte vet.
  • Commute: Funktionen för att lägga till sin dagliga pendlingsrutt och få realtidsinfo om förseningar och annat.
  • Saved: Hitta dina bokmärkta platser.
  • Contribute: Tänkta samlingsstället där all användargenererad information ska hanteras. Som bilder eller inrapporterad trafikinformation.
  • Updates: Tänkt att samla insikter från lokala guider och andra experter. Typ Google Maps influencers. Hitta nyhetsflödet med dem du har valt att följa. Plus möjlighet att direkt kommunicera med företag.

Som synes finns det ett väldigt tydligt mönster här. Ett mönster som är helt i linje med Googles satsning på sökresultatet. Det handlar egentligen inte alls om sök. Dvs. verktyg som gör det möjligt för det att få svar på en fråga. Istället handlar det dels om sociala funktioner (Googles senaste social-försök har ju handlat om att ta utgångspunkt just i det man kan bäst – sök) och dels om saker som ska få dig att hänga mer i Maps. Typ: slösurfande. Så ja. Typ Facebook.

Google Maps is turning 15! Celebrate with a new look and features

We’re constantly evolving to help you get around-no matter how you choose to travel. Our new transit features in the Google Maps app help you stay informed when you’re taking public transportation. Last year, we introduced crowdedness predictions to help you see how crowded your bus, train or subway is likely to be based on past rides.

Google börjar blockera störig videoreklam i Chrome

Google – ja, eller formellt The coalition for better ads group – kommer börja blocka ytterligare ”störiga” annonser i Chrome senare i år. Mer specifikt är det tre videosaker som nu kommer börja betraktas som störiga och därmed blockas per automatik:

  • Pre-rolls som är längre än 31 sekunder och som inte inom 5 sekunder erbjuder möjlighet att hoppa över reklamen
  • Mid-rolls ”of any duration”
  • Textannonser som lägger sig blaffigt över videoinnehåll

Riktlinjerna för Googles annonsplattformar och för Youtube kommer också omfattas och riktlinjerna för dessa kommer därmed skrivas om.

Det här gör förstås väldigt ont för Google. Google är ju… lite beroende av annonser. Men i dessa annonsblockartider har Google insett att man inte har något val. Man hoppas att människors användning av annonsblockerare minskar om man städar upp i annonsfjollträsket. Lite lägre intäkter från annonser är trots allt bättre än mycket lägre intäkter.

Det mest intressanta här är midrollställningstagandet. Nu finns det säkerligen någon form av kryphål här, men det som sägs verkar ju vara att INGA midrolls kommer tillåtas. Vilket är musik i mina öron. (Blir med andra ord ännu mer relevant för innehållsskapare att bygga in annonserna i själva innehållet.)

Chrome ad blocker to target three annoying video ads – 9to5Google

Last year, Google made Chrome’s standards-backed ad blocker fully available around the world. The Better Ads Standards today announced a ”new set of standards for ads that show during video content,” with changes in Chrome set to be applied later this year.

Rapport: Googles tjänster har genererat 420 miljarder euro i värden i Europa under 2019

Kommer ni ihåg rapporten för ett par veckor sedan där Facebook bedömde att Facebooks appar och tjänster dragit in 208 miljarder euro i försäljning åt företag inom EU under 2019? Kan Facebook kan Google. En motsvarande rapport som visar hur mycket sökjätten har bidragit till Europas ekonomi. I rapporten får vi veta saker som att:

Googles ”free consumer products” skapade 420 miljarder euro i värden (IN YOUR FACE FACEBOOK, typ) ”för människor som använder Googles tjänster för att komma åt och ananlysera relevant information, bli mer produktiva och lära sig nya färdigheter”

(Så ja, den siffran är alltså väldigt fluffig så till vida att det inte, som Facebook-fallet, handlar om intäkter och försäljning. Betydligt större inslag av indirekta värden alltså – men ändå bra att man också lyfter att det faktiskt FINNS just värden här.)

Googles sök ska spara oss européer 2800 miljoner timmar per år

”Googles verktyg” har hjälpt företag att ”skapa uppskattningsvis” 177 miljarder euro i ”ekonomisk aktivietet” under 2019. En siffra som förmodligen är närmare definitionen av Facebooks siffra och då vinner alltså de senare. Nu är jämförelsen förstås rätt totalt irrelevant eftersom vi inte vet hur något av företagen har räknat och definierat. Men hej. Det är kul att jämföra.

Varje euro som företag lägger på Google Ads ger 8 euro tillbaka som vinst

Androids appekosystem ska omsätta 11,7 miljarder euro(lite roligt att rapporten felaktigt skriver dollar i infografiken) för europeiska utvecklare och ska ”supporta” 1,4 miljoner jobb på kontinenten

71 % av alla européer använder Youtube varje månad för att lära sig en ny färdighet

Vi får också veta att Google tydligen ska vara världens största ”företagsköpare” av förnyelsebar energi

Google gör givetvis det här av två huvudanledningar: för att marknadsföra sina (annons)tjänster mot företag och för att säga till EU ”hörni, kolla vad vi är bra för Europas ekonomi. Dumt att reglera oss eller beskatta oss mer. Eller stycka upp oss.” Ingen slump att man pratar om ”Europa”, men att rapporten visar EU-loggan.

Men även om beräkningarna som har använts i rapporten (gjord av en fristående konsultfirma som intervjuat 28 000 människor) säkerligen kan diskuteras om de börjar nagelfaras så ger de nog en rätt sanningsenlig bild över både nyttan med Googles tjänster och hur stor del av världsekonomin som genereras av techjätteföretagen.

Även om rapporten förstås också kommer ge jättebra underlag för dem som argumenterar för att Googles makt bort vingklippas och att företaget borde skatta betydligt mer här hos oss.

Helping Europeans succeed: Google’s impact in Europe

Europe’s economy continues to grow, helped in part by the growing digital economy which creates jobs, increases productivity and business opportunities. Yet technology is also changing the way we access information and the way we work.

Google visar mer utförlig beskrivning för Top stories-nyheter

Ännu mer information flyttas ut i Googles sökresultat. Nu testar/rullar Google ut en utökad visning av texter för nyheter som visas i Top stories-karusellen. Utöver bild och rubrik så har det börjat dyka upp någon mening från själva texten.

För journalister blir det egentligen ingen förändring. Bra rubrik och sammanfattande ingress har ju varit skolexempel länge. Men då kan det komma att bli än mer relevant att faktiskt skriva en en ingress just så att den sammanfattar texten, snarare någon form av språkligt snygg inledning.

Och det gör förstås att publicister på ännu ett område hamnar i Google-fällan. Om de bygger upp sitt innehåll så att det har större chans att plockas upp som Top stories-val så innebär det också i praktiken att många läsare kommer vara nöjda med det som finns i förhandsläget. De kommer med andra ord inte trycka sig vidare, vilket i sin tur betyder mindre trafik till den egna sidan.

Live: Google Top Stories With Descriptions In Snippets

Back in December, Google announced an update to the top stories section and some of those screen shots showed descriptions, not just an image and title and site name, in the snippet section of the top stories. Well, now I see descriptions in some top stories cards.

Konstnär använder 99 smartmobiler för att lura Google Maps (och skapa konst)

Ha! Underbart. Vad gör man om man råkar ha 99 smartmobiler liggande? Man kan trolla Google Maps. En helt ny form av fysiskt konstskapande med hjälp av digitala kartor.

An Artist Used 99 Phones to Fake a Google Maps Traffic Jam

”What I’m really interested in generally is the connection between technology and society and the impact of technology, how it shapes us,” Weckert says. He cites philosopher Marshall McLuhan: We shape our tools and thereafter our tools shape us. ”I have the feeling right now that technology is not adapting to us, it’s the other way around.”

 

Prenumerera på mitt nyhetsbrev!

Drabbas du ofta av FOMOOODS (Fear of missing out on Olas digitala spaningar)? Prenumera på mitt nyhetsbrev för att varje vecka få de viktigaste digitala händelserna direkt till din mejllåda!

Prenumerera här

Och när du ändå är här

Gillar du mina digitala spaningar? Så pass mycket att du till och med skulle kunna visa uppskattning genom att betala en slant?

Tryck här för att se hur du gör

0 0 vote
Article Rating
Ola Andersson
Följ mig på LinkedIn om du vill ha hyfsat regelbundna, portionsförpackade spaningar. Eller varför inte skicka en kontaktförfrågan? Jag är rätt snäll (säger min mamma) och tycker det är kul att träffa människor jag aldrig träffat tidigare. Ja, även om vi inte träffas i verkliga livet.
Ola Andersson on LinkedinOla Andersson on RssOla Andersson on Twitter

Ola Andersson

Följ mig på LinkedIn om du vill ha hyfsat regelbundna, portionsförpackade spaningar. Eller varför inte skicka en kontaktförfrågan? Jag är rätt snäll (säger min mamma) och tycker det är kul att träffa människor jag aldrig träffat tidigare. Ja, även om vi inte träffas i verkliga livet.

Subscribe
Meddela mig om
guest

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments