Kategorier
Detaljhandel/e-handel Spaningar Strömmade medier

Digitala spaningar vecka 38 2022 – del 2

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

 

Detaljhandel/e-handel

Instabox och Budbee går samman

Ett lika väntat som oväntat besked: fraktbolagen Instabox och Budbee går samman och bildar ett gemensamt bolag värt 18 miljarder kronor: Instabee.

Oväntat därför att jag inte hört det minsta om affär mellan just de två bolagen – och de kändes heller inte som givna att dejta varandra – och väntat därför att det är en fortsättning på konsolideringen på fraktområdet. Framförallt de snabba och korta leveranserna.

Nu återstår att se hur Konkurrensverket ställer sig till affären, men det känns som att det inte borde bli några större konstigheter. Utan att ha koll på omsättningsjämförelser så lär även det sammanslagna bolaget bli en rätt liten spelare i det stora hela taget.

Budbee och Instabox slås ihop – bildar ny koncern värd 18 miljarder – Ehandel.se

Last mile-aktörerna och snabbväxarna Budbee och Instabox gör gemensam sak och bildar en ny koncern, som får namnet Instabee. De har båda varit med och

TikTok lanserar en Shein-konkurrent i Europa

Dags för ännu en Shein-konkurrent. Den här gången från TikTok.

Efter det att kinesiska e-handlaren Pinduoduo för en tid sedan lanserade Temu i USA så är det nu alltså dags för ännu kinesiskt företag att göra samma sak – fast i Europa. TikTok har slagit upp portarna till dammodesajten ”If Yooou” (because förstås måste det vara konstigt namn).

Okej, nu är det inte så att det är en ny avdelning i TikTok vi pratar om. Det är heller inte ett nytt varumärke under TikTok. Det är däremot TikTok-ägaren Bytedance som nu vill ta upp konkurrensen med lika kinesiska Shein. Intressant nog så är det alltså inte USA som gäller för den nya satsningen, utan Europa. Storbritannien, Frankrike, Tyskland, Italien och Spanien för att vara mer exakt.

If Yooou satsar på ”låga priser och högkvalitativ service”, plus att det handlar om snabbmode. Alltså precis det som fått Shein att rusa till toppen av nedladdningslistorna både här hos oss och i USA. Och som målgruppsmässigt förenar TikTok och Shein. Det är alltså inte särskilt konstigt att TikTok nu satsar på samma sak.

Eller… ”igen” kanske jag skulle säga. Det är inte första gången som Bytedance testar något liknande. Det är med andra ord inte självklart att If Yooou kommer att kunna mäta sig med Shein (och förstås även de andra stora nätmodehandlarna). Men Bytedance tänker bevisligen inte ge sig i första taget. 

https://pandaily.com/bytedance-launches-womens-fashion-retail-platform-if-yooou/

Amazon gör det möjligt för handlare att driva trafik till externa sajter via annonsering på Amazon

Ännu ett intressant drag från Amazon: företag som säljer direkt till konsument men som inte finns på Amazon kan nu annonsera på Amazon. Annonser som alltså är tänkta att driva trafik till handlarens sajt. 

Den nya tjänsten rider på Buy with Prime som Amazon introducerade tidigare i år. Buy with prime gör det möjligt för handlare med egna nätbutiker att lägga till en knapp så att kunder kan checka ut med sitt Amazon-konto. Ett tänkt sätt att sänka tröskeln för kunder och något som därmed ska ge handlarna mer försäljning.

Det nya annonsformatet bygger på att varumärken skapar en Buy with Prime-sida inuti sin varumärkessida på Amazon. Därefter blir det möjligt att köpa annonser och driva trafik till den egna, externa e-handelssajten.

Men som artikeln konstaterar så är det här ett… hyfsat bökigt sätt att driva trafik. Och i praktiken måste du fortfarande fullt ut vara Amazon-säljare, på Amazon. Men det är inte alls omöjligt att Amazon framåt kommer att öppna upp den ännu mer i takt med att kampen om köparna hårdnar allt mer.

Kort sagt: Amazon vill utnyttja sin Google-position (åtminstone i USA) som stället där de flesta konsumenter börjar sitt köpsökande. Amazon kan med andra ord tjäna pengar även på de handlare som inte vill (eller kan) finnas på Amazon – genom att låta dem köpa annonsutrymme där.

DTC Brands Can Now Buy Ads on Amazon

DTC brands can now buy ads on Amazon that will drive traffic to the brand’s website. The customer journey is convoluted but hints at Amazon’s bigger ambitions to become a discovery platform for DTC brands.

Amazon ger säljare kostnadsfri tillgång till verktyg för att optimera logistik

Amazon ger säljare i USA och i Storbritannien möjlighet att bättre optimera kostnaderna för sin logistik. Det handlar om att Amazon nu ger säljare kostnadsfri tillgång till Veeqo som Amazon köpte tidigare år.

Veeqo är ett verktyg som gör det möjligt att hitta billigare fraktpriser från stora fraktföretag som UPS och FedEx. Användningen är dessutom inte bara begränsad till försäljning via Amazon utan ska gå att använda för att ”hantera beställningar över flera försäljningskanaler”.

Det är med andra ord ännu ett tecken på att också Amazon känner av de hårdare tiderna och dragkampen om säljarna. Genom att ta bort avgiften för Veeqo och dessutom låta säljare använda det utanför Amazons direkta ekosystem så hoppas företaget därmed kunna lägga till ytterligare en anledning att välja Amazon.

Amazon offers sellers free software to speed fulfillment

Veeqo helps merchants manage inventory and gives discounted rates with carriers such as UPS and FedEx.

#BookTok tvingar Amazon att skärpa returreglerna för ljudböcker

Ha. De senaste åren har bokläsandet fått sig ett uppsving – såväl det fysiska som det digitala. En lite oväntad anledning har visat sig vara TikTok.

Då pratar vi inte om det TikTok som de flesta tänker på när man hör TikTok, utan en av ”undergrupperna” på plattformen: hashtaggen BookTok, där tiktokare tipsar om böcker att läsa. Och inte bara tipsar. För bara ett par månader sedan så plockade TikTok själva upp det stora bokintresset och lanserade en egen bokklubb. En klassisk bokklubb. Man får en rekommendation på en bok att läsa och sedan är tanken att man ska diskutera och dela sina tankar om den boken (helst i form av tiktoks, förstås).

Men nu visar det sig att det finns en baksida här – som handlar om läsandet av ljudböcker.

TikTokare har inte bara tipsat om böcker att läsa, utan också hur man kan läsa dem utan att betala. Som att köpa sina ljudböcker via Amazon och returnera dem när man har läst klart dem. Ett förfarande som gör att bokförlagen måste betala tillbaka pengarna för den lästa boken, samtidigt Amazon oavsett tar ut royalties av dem.

Det har lett till att Amazon har tvingats att ändra returreglerna för Kindle-ägare. Från och med slutet av året (enligt planerna) så kommer Amazon att begränsa den automatiska returhanteringen av ljudböcker. Max tio procent av en ljudbok ska ha blivit spelad för att man ska kunna returnera boken den här vägen.

Amazon is tightening its ebook return policy to thwart BookTok

Amazon is tightening the return policy for its Kindle ebooks to apply automatically only if buyers have read 10 percent of a book or less after complaints over TikTok-influenced refund abuse.

Instacart lanserar uppkopplad hårdvara för fysiska butiker

Instacart är kanske inte så kända här hemma, men är en av USA:s stora matkasseföretag. En samlingsplattform där kunder kan köpa livsmedel från en eller flera olika matbutiker och en Instacart-shoppare åker sedan och plockar ihop beställningen. Men numer ägnar sig Instacart, som de flesta techbolag, åt fler verksamheter än det som är huvudsysselsättningen. I veckan blev det dags för Instacart att bredda sin produktportfölj ytterligare med Connected stores.

Connected stores är rätt mycket vad det låter som. En hårdvarusvit som vänder sig till fysiska butiker.

Här hittar vi en uppdaterad version av företagets smarta kundvagn Caper Cart, med stöd för att synka en kundvagn med en Instacart-inköpslista och låta kundvagnen bocka av varorna i listan när man lägger dem i vagnen. Här finns också en egen skanna och betala-lösning som förvandlar mobilen till skanningspistol när du lägger till varor för de handlare som inte har Caper-kundvagnen.

Sviten innehåller också Carrot tags, som är tänkt att hjälpa kunder att hitta rätt i en butik. När en kund trycker på en vara i Instacart-appen så tänds en skylt på den hylla där varan finns. Sist men inte minst hittar vi också Department orders låter handla från olika typer av verksamheter (som ett bageri och en deli) och få sina beställningar färdiga på samma gång.

Det är med andra ord ett sätt att hjälpa handlare att digitalisera sin verksamhet. Men förstås också att knyta fler handlare till Instacarts plattform.

Instacart launches Connected Stores, a suite of in-store tech for retailers | TechCrunch

The launch of Instacart’s Connected Stores comes as the company is preparing for its market debut, as Instacart filed privately to go public in May.

Walmart lanserar program för att driva på social commerce

Senaste handlare att steppa upp satsningarna på social shopping: USA:s största detaljhandlare Walmart. Nu lanserar Walmart programmet Innovation Partners.

Tanken med det nya programmet är att ”hjälpa annonsörer få tillgång til kanaler som sociala flöden, underhållning, t-commerce och liveströmning” under årets julhandelsperiod. Walmarts samarbetspartners i programmet är TikTok, Snap, Firework, TalkShopLive och Roku.

Tanken är förstås att hjälpa annonsörer att sälja mer, men i programmet finns också en ”testa och lära sig”-del. Utbilda annonsörer och varumärken hur de ska kunna bli bättre på att använda de här kanalerna själva även framåt. Bland de format som ingår i paketet hittar vi saker som TikTok-annonser, annonsformat i Snap som går att köpa via Walmart Connect samt shoppingbara liveströmningar och videos via Walmarts egen sajt och på andra platser på webben.

Walmart ligger alltjämt en rätt bra bit efter största konkurrenten Amazon när det gäller sin onlinenärvaro, men har senaste åren växlat upp allt mer för att komma ikapp. Och har i och med det valt en lite annan strategi än Amazon: mer satsat på externa samarbeten än att bygga själv.

Återstår att se hur väl programmet faller ut – för både annonsörer och Walmart. Men också hur det kan driva på själva social commerce-området i stort.

Walmart Connect Launches Program to Boost Social Commerce

Walmart Connect is offering an Innovation Partner program, helping advertisers access social feeds, entertainment, t-commerce and live streaming opportunities.

Walmart rullar ut AI-lösning för att bättre hantera tomma hyllor

Walmart fortsätter att optimera sina fysiska butiker med olika smarta digitala lösningar. Senast ut: en AI-baserad lösning som är tänkt att elminera bekymret med tomma hyllor. Eller åtminstone minska det.

Det är ett samarbete med Focal Systems som har gjort att Walmart nu har börjat rulla ut en kameralösning som automatiskt skannar hyllor och uppmärksammar personal när den hittar hål i hyllan.

Nu löser det förstås inte problemet med att att produkter även kan vara slut på lagret, men det är ännu ett exempel på digitala lösningar som är tänkta att optimera hela leveranskedjan ända ut till slutkund. Lösningar som automatiskt kan skicka påfyllnadssignaler i olika led i försörjningsapparaten, alltså.

Walmart Canada turns to automated AI solution to curb out-of-stocks

Following a 70-store pilot, the retailer is rolling out Focal Systems’ computer vision cameras to scan shelves at predetermined intervals and alert workers to restock products.

Flipkarts Big Billion Days hade 1,6 miljoner användare per sekund under sin första dag

Ni vet Black Friday, Cyber Monday och Prime Day? För att inte tala om kinesiska Alibabas Singles’ Day? Hysteriskt stora – och överlag bara hysteriska – shoppinghappenings. Nu kan det vara läge att komplettera samlingen med stora shoppinghögtider med ännu en: Flipkarts Big Billion Days.

Flipkart är Indiens största e-handelsplattform – sedan några år tillbaka majoritetsägd av Amazons största konkurrent i USA: Walmart. Precis som de flesta stora shoppingdagar numer så handlar det inte om en enskild dag utan en period. Veckan 23-30 september, när Indiens stora e-handlare dunkar ut erbjudanden i ett rasande tempo. För Flipkart innebar det här 1,6 miljoner samtida besökare under första dagen – per sekund.

Och det är ju… rätt många.

Nu är det lite svårt att jämföra med andra, eftersom exempelvis Alibaba pratar om hur många köp per sekund som görs. Senaste Singles’ Day landade exempelvis den siffran på 538 000. Vi kan tänka oss att Flipkart inte nådde upp till den köpnivån, men det är ju oavsett en milt sagt imponerande besökarnivå.

Samtidigt så pratar vi om världens näst största (och förmodligen rätt snart världens största) land sett till befolkning. Precis som Kina så har Indien en befolkning som ligger nära 1,5 miljarder. Då finns det alltså… några stycken möjliga kunder att luta sig mot.

Men även om Big Bilion Days kanske inte omsättningsmässigt kan mäta sig med de allra största shoppingdagarna (definitivt inte sett till storlek per snittköp) så är Indien 2020-talets viktigaste och största tillväxtmarknad. Mot slutet av det här årtiondet så lär vi sannolikt bevaka Indiens shoppingdagar lika nära som Singles’ Day.

Flipkart Big Billion Days Sale 2022 sees Over 1.5 Million Users per Second

Flipkart Big Billion Days Sale 2022 saw 1.6 million concurrent users per second on the first day of its festive season. Categories such as mobiles, large appliances, fashion, furniture, and home appliances witnessed the greatest interest and demand among buyers, it added.

Kina första land att skicka 100 miljarder paket under ett år

Nytt galet rekord. Enligt Pitney Bowes årliga Parcel shipping index så blev Kina 2021 det första land som skickade över 100 miljarder paket under ett och samma år. 108 miljarder för att vara exakt.

Och det är… några stycken…

Pitney Bowes: China Is First Country to Ship 100 Billion Parcels | Post & Parcel

Pitney Bowes Inc. today released the new Parcel Shipping Index featuring 2021 data from 13 major markets around the world which revealed that UK generates 80 parcels per person – highest of all countries in the Index.

 

Strömmade medier

Spotify lanserar ljudböcker i USA

The ljudböcker are a-comin. Åtminstone på Spotify. Åtminstone i USA.

Igår var det dags för Spotify att trycka på lanseringsknappen för det tänkta tredje stora intäktsbenet (efter podcasts och… vilket var nu det andra… just ja! Musik!). Amerikanska Spotify-användare kan nu söka efter, köpa och läsa ljudböcker via Spotify-appen.

Fast det är nog ingen idé att du kastar dig över Spotify här och nu. Den nya tjänsten har än så länge bara öppnat i USA. Men vi får oavsett veta en hel del om hur Spotifys ljudbokssatsning kommer att se ut när den landar i Sverige.

Totalt 300 000 böcker finns i dagsläget och den är helt frikopplad från Spotify-kontot. Kör du betalversionen så får du med andra ord inga fördelar jämfört med annonslyssnaren. Det finns faktiskt inget abonnemang alls kopplat till själva konsumtionen. Du köper istället böckerna du vill lyssna på en och en. När du vill köpa en bok slussas du ut från appen till webben där du genomför köpet innan du sedan kan lyssna på boken via Spotify-appen.

Alltså ironiskt nog precis som… iTunes. Apples sätt att lyssna på betalmusik över nätet som var helt dominerande innan Spotify lärde oss att strömningslyssna istället för att styckesköpa.

Nu är den här betalmodellen bara ”startpunkten” enligt Spotify själva, så vi får som sagt var se var landet ligger när tjänsten kommer hit.

Men jag tror att det är ett väldigt medvetet drag från Spotify. Av två anledningar.

Den ena är att utslussandet för köp rundar Apples (och Googles) appbutiksavgifter. Spotify och några andra strömningstjänster lyckades förra året få till förbättrade villkor för avgiften och hanteringen av sina prenumerationer, men det är inte säkert att det också hade omfattat en ny bokprenumeration.

Den andra – och förmodligen tyngst vägande – anledning lär handla om intäkter. Spotify har kort sagt till sist insett att det gamla sättet att köpa musik var bättre i det hänseendet. Säljer du styckvis så kan du ta ut betydligt mer pengar än en prenumeration. Visst, Spotify förlorar pengar på de som bara lyssnar på någon bok i månaden, men lär ta igen det på alla som lyssnar mer regelbundet. And then some.

Så Spotify testar nu alltså den modell som de själva sänkte en gång i tiden.

Spotify Launches Audiobooks Business With a la Carte Pricing, No Discounts for Subscribers

The audio giant, which is offering 300,000 audiobooks for purchase at launch, is positioning its books service as separate from its Premium subscription for music and podcasts.

Youtube presenterar Creator music

Dags för nytt Youtube-musikinitiativ som vänder sig till plattformens skapare: Creator music. En tjänst som nu släpps som beta och som ska ge Youtubare tillgång till ”en stor katalog” upphovsrättsskyddade låtar som går att köpa. I tjänsten ska det rättighetsvillkoren ”förklaras enkelt” så att en kreatör faktiskt förstår vad musiken faktiskt kommer att kosta. Stim för dummies. Typ.

Men Youtube gör också en Insta. Eller en Youtube Shorts, för den delen. Kreatörer kan även välja att använda låtar som har en inbyggd vinstdelning mellan upphovsrättshavaren och innehållsskaparen. Ju fler gånger som låten spelas, desto mer pengar får både innehållskaparen och rättighetsinnehavaren. Något som alltså ska fungera som ett initiativ att dels välja de låtarna och jobba häcken av sig för att få till många visningar – samtidigt som de då också marknadsför låten och ger pengar till upphosvrättsinnehavaren.

Till skillnad mot Instagrams motsvarande funktion – och intressant nog även det Youtube har släppt för Shorts – så får den som gör videon välja om hen vill dela musikintäkter med upphovsrättsinnehavaren eller köpa licensieringsrättigheten. Vi kan väl gissa att… det senare kommer vara mer intressant.

Nu gissar jag att antalet låtar som går att ”köpa loss” kommer vara större än de med inbyggd intäktsdelning, men jag misstänker att Youtube tänker pusha delningsformatet rätt hårt mot upphovsrättshavare. En tänkt win-win-win där upphovsrättsinnehavaren får gratis marknadsföring och intäkter från spelningar, innehållsskaparen får både musik och lite intäkter till sin video och Youtube kan lyfta fram delningsmöjligheten som en USP i dragkampen om innehållsstjärnorna.

YouTube announces Creator Music, a new way for creators to shop for songs for use in videos | TechCrunch

In addition to the groundbreaking news that YouTube would begin to monetize Shorts videos and revamp its Partner Program, the company today also announced

Youtube testar 10 preroll-annonser som inte går att hoppa över i rad (och avslutar testet snabbt som attan)

Hur många preroll-Youtube-annonser som inte går att hoppa över känns lagom? En? Två? Fem? Frågar man Youtube så kanske… tio?

Det är nämligen precis det som Youtube har testat i liten skala senaste tiden. Tio annonser i följd som inte har gått att trycka sig förbi. Youtube själva försvarade sig med att det bara handlade om bumper-annonser, alltså det format som kan vara max sex sekunder långt. Men sex gånger tio blir som bekant sextio. Eller en minut.

Varför testar då Youtube något som de flesta förmodligen… inte skulle gilla särskilt mycket (vilket var precis reaktioner från dem som råkade ut för testet)? För att ge bättre tv-upplevelser. Testet verkar ha omfattat ”längre innehåll” just i uppkopplade stora skärmar (eller ”tv-apparater” som vi sa förr). Genom att packa början av videos full med reklam så kan Youtube därmed visa färre reklamavbrott mitt i en video. Berättade Youtube samtidigt som de berättade att de har avslutat sitt test.

Och den förklaringen låter… lite sådär trovärdig. Youtube har inte dragit sig för att stoppa in reklam i klipp och det är förmodligen fler kan acceptera det i längre klipp – definitivt på en större skärm. Det känns därför som att Youtube vill trycka in så mycket reklam det bara går innan folk hinner sluta titta.

Inte minst som att det här testet kommer i samband med att tillväxten i Youtubes annonsmaskineri har börjat hacka rätt betänkligt.

Jag misstänker kort sagt att det här testet nog kommer att dyka upp igen i någon form.

YouTube Concludes Experiment Displaying Large Number of Unskippable Ads

YouTube was reportedly playing up to 10 non-skippable adverts in a row making it harder for free users to avoid ads on the platform. As per a new report, YouTube has confirmed that this experiment with advertisements has now ”concluded”.

CIA släpper sin första podcast

Vem vill ha en egen podd nuförtiden? ALLA vill ha en podd nuförtiden. Som… CIA. Nu släpper den amerikanska underrättelseorganisationen sin första podcast: The Langley Files.

Med andra ord: nu kan du lyssna på CIA. Ombytta roller!

CIA Launches First Podcast, ’The Langley Files,’ Which Reveals That Working at the Agency Is More Boring Than Hollywood Makes It Seem

Don’t expect any major revelations from CIA’s first podcast, ”The Langley Files,” which is really about PR outreach to burnish the agency’s image.

Kategorier
AI - Artificiell intelligens AR/VR Detaljhandel/e-handel Digitalisering Ekonomi och finans IoT - internet of things Marknadsföring Mobilt Sök/SEO Spaningar Strömmade medier

Digitala spaningar vecka 22 2018

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Sociala medier

Facebook, Instagram och WhatsApp

Facebook släpper nytt Instant Articles-konverteringsverktyg

Facebooks hatkärlek med publicister (okej, mest det omvända) fortsätter: Facebook släpper verktyg för enklare konvertering av artiklar till Instant Articles-format (Facebooks snabbladdande ”webbformat”).

Facebook och Google driver båda på mot att alla webbsideägare ska skapa mer och mer snabbladdande webbplatser – för att dessa konverterar bättre. Framförallt i mobilen. Och det absolut snabbaste är att helt enkelt lägga sitt innehåll hos något av dessa företag. Med den uppenbara fördelen för FB och Google att du då absolut inte lämnar deras plattformar för att konsumera innehållet. Och då alltså inte ens behöver gå via apparnas inbyggda webbläsare.

Tool to Make Conversion of Your Articles to Instant Articles Easier

In order to help publishers convert their articles more easily to Instant Articles, we are beginning to test the Instant Articles Builder.

Facebook släpper fler GDPR-verktyg för utvecklare

Precis när man trodde att vi skulle få (åtminstone lite) GDPR-paus: Facebook släpper nya verktyg för utvecklare. Dels är det en callback-URL för att delvis automatisera raderingen av personuppgifter om man kastar en app och dels ett sätt att enklare få in kontaktinformationen till organisationens Data Protection Officer i appar.

Med andra ord verktyg för att minska kodbehovet för appar som använder sig av exempelvis Facebook-inloggning.

Introducing Tools to Help Developers and Businesses Protect People’s Privacy

Facebook announces new features to help developers and businesses to better protect people’s privacy, respond to privacy requests, and to help businesses comply with the General Data Protection Regulation (GDPR).

Facebook på gång med fler profilbilder

För få profilbilder på Facebook? Nu är vi på gång att kunna ha upp till nio stycken.

Matt Navarra (I quit X. Follow me on Threads) on Twitter: ”NEW: Facebook lets you add up to 9 featured photos on your profile andDisplays them in the side panel summary on desktop*Previously it was only 5 featured photos pic.twitter.com/CG74hKmcue / Twitter”

NEW: Facebook lets you add up to 9 featured photos on your profile andDisplays them in the side panel summary on desktop*Previously it was only 5 featured photos pic.twitter.com/CG74hKmcue

Messenger Stories får enkätfunktion

Messenger on Twitter: ”Today, we’ve launched Polls in Messenger Stories so you can easily get feedback from friends on anything that comes to mind like what to name your new puppy 🐶 and other ❓. pic.twitter.com/Td2ZBo5Fxv / Twitter”

Today, we’ve launched Polls in Messenger Stories so you can easily get feedback from friends on anything that comes to mind like what to name your new puppy 🐶 and other ❓. pic.twitter.com/Td2ZBo5Fxv

Snapchat

Snapchat släpper ljud-lens

Ännu en ny Lens-kategori från Snapchat: en lens som reagerar på ljud. Med tanke på hur galna kineserna är i kortvideofilmer just (där musik är ett väldigt vanligt inslag) och med tanke på att vi även här går lite lagom Musical.ly-crazy så är det förstås helt i tiden.

Snapchat launches its first Lens that reacts to sound

Snapchat has quite a few intriguing Lenses you can play with, including its body-tracking ones that can follow you around and its majestic sky whale Lens that uses sky segmentation technology. Now, it has rolled out the first ever Lens that reacts not just to what it sees, but also to what it hears.

Ny Snapchat-funktion: anpassad positionsdelning

Snapchat rullar ut en ny funktion som gör det möjligt att dela med sig av sin position till en kontakt – eller be om någons annans. En mer avgränsad och personlig variant av Snap Map-motsvarighetens.

En utmaning med att köpa kläder på nätet är att veta vilken storlek man ska välja. En annan utmaning är att få en uppfattning om hur de sitter. AR-tekniken har kommit långt med att kunna visa upp virtuella kroppsdockor (som man också kan ”modellera” utifrån sina egna mått.

Här är lite nästa steg: att inte bara få en känsla för hur plaggen kommer sitta på den egna kroppen, utan också hur de kommer att ta sig ut när man rör sig.

Snapchat launches less creepy Send and Request Location features | TechCrunch

Snapchat is taking another shot at location after its always-on coordinate-broadcasting Snap Map proved a bit invasive for some users. Snapchat now lets

Snapchat väntas släppa Snapkit – Snapchatfunktioner utanför den egna appen

Snapchat fortsätter satsa på att bredda tjänsten utanför den egna plattformen. Uppgifter, men de verkar vara rätt bekräftade.

Det senaste initiativet innebär att andra apputvecklare får till gång till funktioner som att logga in med Snapchat-inloggningen, använda Bitmojis och till och med använda Snapchats kamera i en annan app.

Inloggningen är rätt mycket rakt av det som Facebook haft stor framgång med. Bitmojis vill Snap säkerligen ha ut bredare innan Facebooks förmodade motsvarighet dyker upp och det sistnämnda, tja, Snap är ju ett kameraföretag trots allt.

Har funkat för andra och helt rätt tänkt. Att se hur det landar.

https://techcrunch.com/2018/05/29/snapchat-snapkit/

WeChat

Senaste funktionen i WeChat – ta ut skilsmässa

Ni vet WeChat – Kinas operativsystem? Där man kan göra allt?

Kan man ta ut skilsmässa via WeChat? Det är klart man kan ta ut skilsmässa via WeChat.

https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:6407050505872347136/

Övrigt sociala medier

Douyin-exempel på hur kortvideo kan användas i marknadsföring

Senaste veckorna har jag skrivit om kinesiska kortvideoappen Douyin (eller Tik Tok, som appen heter utanför Kina). Första kvartalet var den den mest nedladdade iOS-appen – globalt – och uppgifter har kommit om att Douyin har en miljard månadsanvändare.

Inte bara det, Byte Dance, företaget bakom Douyin, köpte även den liknande appen Musical.ly i slutet av förra året. Byte Dance dominerar alltså kortvideoformatet i öst. Och kanske även internationellt.

Frågan är förstås om vi kommer se en motsvarande kortvideovåg här. Då (eller om man verkar i Kina) kan det vara bra att läsa på om Douyin. Och få några tips på framgångsrika marknadsföringsaktiviteter i kortvideoform.

https://bit.ly/2LVAJEw

Reddits webbplats större än Facebooks i USA

Uppgifter från Amazon-ägda Alexa-fast-nej-inte-den-Alexa: Reddits sajt är nu större än Facebooks i USA (och bara efter Google och Youtube). Man tillbringar dessutom mer än dubbelt så lång tid per dag på Reddit jämfört med Google, Youtube och Amazon (Youtube är väl den förvånande här, trots allt). Fyra minuter längre än Facebook.

Nu ska man väl konstatera att det handlar just om webbplatsen. Och med tanke på att Facebook håller på att bli nära nog uteslutande en mobilappshistoria så kan vi väl konstatera att användartalet för Facebook alltjämt ligger rätt långt före Reddit.

Fun fact: LinkedIn ligger före Pornhub.

Reddit Is the Third-Most-Popular Destination on the Internet | Digital Trends

Recent data scandals have given Facebook a beating as Reddit now surpasses the social network to become the third-most-visited destination on the internet in new rankings published by Alexa. Reddit now trails Google and YouTube, but it still outranks its rivals since users spend more time on the site.

 

Detaljhandel/e-handel

Amazon gör Prime Pantry till prenumerationstjänst

Amazon utökar Prime ytterligare. Prime Pantry går från att vara en leveranstjänst till att bli en prenumerationstjänst. För fem dollar i månaden kan Prime-kunder beställa hem matlådor och få fri frakt vid köp över 40 dollar.

Två kommentarer: dels blir Amazon allt aggressivare i sin matsatsning och dels börjar Prime bli allt mer fragmenterat. Från att initialt mycket handlat om att trycka in allt fler förmåner i en fast avgift för alla så börjar man nu erbjuda allt fler extratjänster mot tilläggsavgift.

Med andra ord: steg ett är att få in kunderna i Prime och steg två är sedan att även betala för så många tilläggstjänster som möjligt.

For $5 a month, you can now subscribe to Amazon Prime Pantry

Rather than a flat rate, Amazon is turning Prime Pantry into yet another monthly service subscription. If you want to take advantage of Prime Pantry, you’ll pay $5 each month for unlimited deliveries and free shipping on orders over $40. If you don’t hit that $40 minimum, you’ll have to pay $2 extra.

Urban Outfitters nästa klädföretag att öppna egen marknadsplats

Urban Outfitters är senast klädföretag att göra en ny digitalsatsning: företaget öppnar en marknadsplats för tredjepartsföretag. Men andra ord startar man ett Amazon under eget paraply, typ.

Två tankar: dels är det ännu ett steg mot att säkerställa att företagets produkter finns där kunderna är och dels är det ännu ett inlägg i diskussionen om att Amazon (som det ibland låter) kommer döda även e-handeln i Sverige om/när företaget slår upp e-portarna fullt ut hos oss.

Jag tror inte det binära synsättet är det som kommer bli resultatet. Vi lär fler e-handlare som tänker plattform – att bli en distributionskanal för andra. Och de kommer också kunna ha en plats.

https://internetretailing.net/themes/themes/urban-outfitters-revamps-ios-app-adds-apple-pay-and-opens-third-party-marketplace-17799

Alibaba öppnar galleria tillsammans med Intersport

Ni vet hur e-handeln orsakar butiksdöd varthelst den drar fram? Inte minst jättebutiker och gallerior som helst tappat sin relevans?

Någon har glömt berätta det för Alibaba och Intersport. De två företagen gör nu gemensam sak under Alibabas Tmall-varumärke. Tillsammans öppnar de en jättegalleria i Beijing. En galleria som ska fånga det bästa från online- och offline, vilket, som också kännetecknar mycket e-handel i Kina, också har såväl interaktiva element som spelelement.

Intersport siktar dessutom att gå från 24 till 100 butiker, i olika storlekar – och låta dem kopplas ihop av Tmalls teknik. Med andra ord bygga sin offlinenärvaro som en shop på just Tmall.

Tmall, Intersport Open New Retail Megastore in Beijing

Sporting goods retailer Intersport and Alibaba’s Tmall on Tuesday unveiled a co-branded store in Beijing complete with interactive features that offer

 

Strömmade medier

Apple startar musikpublishing-enhet

Och där är Apple ännu ett steg närmare att bli skivbolag (också).

Apple Music sets up publishing division as it chases down Spotify

Apple Music has been on its way to overtake Spotify in terms of subscriber base for a while now. The service got a new boss, Oliver Schusser, this past April, as well. Now, Schusser’s first major initiative appears to be the launch of Apple’s own music publishing division, headed by Elena Segal, previously the Legal Director of iTunes.

 

AI – Artificiell intelligens/Digitala assistenter

IBM beviljas patent för AI-styrda trafikljus

Ännu en sån där självklar grej – när man hör talas om den. IBM har beviljats ett patent på AI-styrda trafikljus. För att tidsstyrda trafikljus är SÅÅÅÅ 1900-tall.

Vi ser allt fler exempel på hur AI kan hjälpa till att optimera infrastrukturflöden. Som kollektivtrafik. Eller var taxibilar lämpligast ska befinna sig vid vilken tid. En förlängning på detta.

Min första tanke var ungefär att det här redan måste finnas. Åtminstone att trafikljus kan anpassa sig efter behov. Men jag antar att vi ännu inte är nere på den här nivån vad gäller praktisk tillämpning. Smart och bra.

IBM gets green light for AI-managed traffic lights

AI, you don’t have to put on that red light

Använda AI-teknik för att förutsäga när demonstrationer kan bli våldsamma

Ännu ett intressant AI-område: använda AI för att scanna av sociala medier för att förutsäga när en fredlig protest kan vara på gång att gå över i våldsamheter. Bland annat utifrån vilka ord som används. Tanken är förstås att myndigheter ska ha möjlighet att avstyra våldsamheter innan de händer, eller åtminstone vara snabbare på att agera när de väl är på vippen att bryta ut. (Ja, det förutsätter lite att det inte är myndigheterna själva som initierar våldsamheterna…)

A.I. Scans Social Media to Predict When Protests Will Turn Violent | Digital Trends

In a new study, researchers at the University of Southern California created an artificial intelligence algorithm that scanned posts and correlated their content with impending violence. Such a tool could be used to better prepare for demonstrations that are prone to escalation.

 

AR/VR

Använd AR för att se hur kläder kommer sitta på din kropp när du rör dig

En utmaning med att köpa kläder på nätet är att veta vilken storlek man ska välja. En annan utmaning är att få en uppfattning om hur de sitter. AR-tekniken har kommit långt med att kunna visa upp virtuella kroppsdockor (som man också kan ”modellera” utifrån sina egna mått.

Här är lite nästa steg: att inte bara få en känsla för hur plaggen kommer sitta på den egna kroppen, utan också hur de kommer att ta sig ut när man rör sig.

[Video] Marcus Milne on LinkedIn: AR with FABRIC simulation I'm using alembic data (vertex cache data) from… | 73 comments

AR with FABRIC simulation I'm using alembic data (vertex cache data) from CLO3D so I can show real fabric motion in an augmented reality app within Unity3D…. | 73 comments on LinkedIn

 

IoT – Internet of things

NB-IoT – nätverk speciellt anpassat för sakernas internet

Dagens techuttryck: NB-IoT. Narrowband internet of things. Ett dedikerat nätverk just för uppkopplade saker. Ett nätverk som bland annat är optimerat för att vara mer strömsnål och kunna fungera långt ute i vildmarken eller under jord. Med andra ord där andra nätverk saknar täckning.

Som artikeln är inne på: inte minst bokstavligen talat en livräddare i mer svåråtkomliga områden om olyckan är framme.

Men inte bara det: att alla prylar i exempelvis ett samhälle är uppkopplade mot ett gemensamt, dedikerat nätverk gör att en stads krissamordning kan ta över de uppkopplade prylarna för att exempelvis maxa framkomligheten för utryckningsfordon.

Rikstäckande IoT-nät

Nu öppnar Telias första och rikstäckande Narrowband Internet of Things, NB-IoT. Enligt Internet of Things forecas 2018 kommer det att finnas runt 30 miljarder uppkopplade saker i världen år 2022 och den globala IoT-marknaden omsätta nästan 500 miljarder dollar år 2020. Det nya NB-IoT-nätet skapar möjligheter för den uppkopplade framtiden.

Google sålde flest smarta högtalare under det första kvartalet

And the winner is… Google. Åtminstone om vi pratar antal sålda smarta högtalare under det första kvartalet. Enligt en rapport från Canalys sålde Google 3,2 miljoner Home-enheter, mot Amazons 2,5 miljoner.

Båda företagen körde aggressiva kampanjer för att ta marknadsandelar och Google verkar ha dragit det längsta strået. Men som konstateras: Amazon har alltjämt ett stort försprång. Blir intressant att se hur det kommer gå framöver, när nu även bland annat Apple klivit in på marknaden (Homepod bedöms ha sålt ca 600 000 de två månader den såldes Q1).

Google Home Overtakes Amazon Assistant as Most Popular Speaker | Digital Trends

Google Home has been coming for Amazon Echo’s crown ever since it launched the competitive smart speaker in 2016, and now, it looks like we have a new champ. As per a new report from Canalys, Google beat Amazon for the first time in terms of smart speaker shipments, sending 3.2 million units in Q1 2018.

Yandex släpper egen smart högtalare

Marknaden för smarta högtalare fylld på ytterligare. Yandex, Rysslands Google, släpper Yandex Station – laddad med assistenten Alice.

Det som är kanske mer intressant är att företaget dessutom släpper sitt eget Prime. En plattform för strömmad video och musik, men även saker som fri frakt vid shoppade.

De amerikanska techjättarnas assistenter har främst haft engelska son språk. Att såväl Yandex som Alibaba hoppat på tåget är inte så konstigt. Bli så bra som möjligt på att täcka in andra språfamiljer och marknader innan de amerikanska motsvarigheterna gör riktiga pushar.

No Title

No Description

 

Digitalisering

Darja Isaksson ny generaldirektör för Vinnova

Det här känns ju inte alls sjukt spännande och intressant.

Darja Isaksson blir ny generaldirektör för Vinnova

Den digitala strategen Darja Isaksson blir ny generaldirektör för regeringens innovationsmyndighet Vinnova. Hon ska bidra till att göra Sverige hållbart.

From the internet up – briljant mental modell

Jag har tidigare skrivit om att Google kommer att bygga upp en ”datadriven” stadsdel i Toronto. En stadsdel där man börjar från början, utan att behöva bekymra sig om befintlig infrastruktur (åtminstone till största del). Ännu en artikel om detta.

Bland annat om utmaningen att få ”urbanists” (de som planerar och styr över städer) och ”technologists” att samsas. Få ett och ett att bli tre. Använda varandras styrkor och tillsammans hitta nya lösningar på (ibland) gamla problem.

Men det jag verkligen gillar med artikeln är en mening som verkligen sammanfattar det här sättet att se på stadsbyggnad (även applicerbart på andra områden): att bygga ”from the internet up”.

Tomorrow’s cities: Google’s Toronto city built ’from the internet up’

A disused waterfront in Toronto is being transformed by a firm owned by Google’s parent company.

Australiens premiärminister använder pendlartiden till att videosvara på väljarfrågor

Vad kan man göra när man sitter på tåget på väg till jobbet? Är man Australiens premiärminister tar man tillfället i akt att svara på frågor från väljarna och lägga upp videon på LinkedIn. (Och ja, självklart blir han rätt sågad i kommentarerna av olika anledningar – som att tåget är aningen tommare än de flesta andra pendlartåg – men hej. Snyggt och väldigt mycket 2018. På flera sätt).

Och ja, han pratar förstås bland annat om vad Australien gör för techstartups och investerare.

[Video] Malcolm Turnbull on LinkedIn: Good morning from the 715 train from Central to Newcastle. Answering some… | 104 comments

Good morning from the 715 train from Central to Newcastle. Answering some more of your questions about the Budget below before we make a big announcement about… | 104 comments on LinkedIn

Återigen: jobb ≠ arbetsuppgifter

Okej, kan vi en gång för alla sluta sätta likhetstecken mellan jobb/arbetstillfällen och arbetsuppgifter?

Veckans Affärer – Analyser och artiklar om Veckans Affärer – Dagens industri

Intresserad av ämnet Veckans Affärer? Här hittar du samtliga artiklar, kommentarer och analyser om Veckans Affärer från Dagens industris redaktion. Bevaka ämnet för att hålla dig uppdaterad om Veckans Affärer.

 

Marknadsföring

Google släpper programmatiska ljudannonser

Nytt annonsformat från Google: möjlighet att köpa programmatiska ljudannonser via DoubleClick.

Ljud blir som bekant allt viktigare och det är inte särskilt förvånande att det nya formatet har integrationer till såväl Spotify som en podcast-plattform. Lär bli många fler vad det lider (som Googles egen, nya musiktjänst – som ironiskt nog inte stöds än.)

Google Launches Programmatic Audio Ads In DoubleClick Bid Manager | AdExchanger

The potential of programmatic audio has caught the interest of advertising’s behemoth. Google said Wednesday it had launched the ability to buy programmatic audio ads through its demand-side platform (DSP) DoubleClick Bid Manager. Programmatic audio is still a new market, but it’s growing quickly. Spotify launched the capability in 2016, and on its Q1 2018 […]

Apple släpper Creative sets för sökannonser

Ny annonsfunktion från Apple: Creative sets. Möjlighet att typ A/B-testa sökannonser i AppStore.

Apple Silently Launched Creative Testing in App Store Search Ads

Mobile marketers and developers can as of now test different Apple Search Ads assets in the App Store.

Är Apple på gång att utvidga sina sökannonser utanför det egna ekosystemet?

Kommer Apple presentera en utökad annonssatsning under WWDC? Wall Street Journal tror det.

Enligt uppgifterna handlar det om en utvidgning av AppStores sökannonser, så att dessa även kan visas i externa appar. Företaget ska redan ha diskuterat planerna med som Snap och Pinterest.

Man kan tänka att Apple ser möjlighet att försöka trycka hål på Googles och Facebooks annonsdominans – samtidigt som Apple nyligen släppt in Googles nätverk i Apple News. Apple lär se det som en början på ännu ett försök att bli en annonsgigant – och fram till dess ser man till att dra nytta av konkurrenternas ekosystem.

WSJ: Apple bringing Search Ads to results within apps, in talks with Snapchat & Pinterest – 9to5Mac

The Wall Street Journal has published a new report detailing one thing we might expect to see on stage at…

DOOH – utomhusreklam på digitaliseringska

Ni vet stortavlor, reklamskyltar i busskurer eller i tunnelbanor och bussreklam? Typ utomhusreklam. Fast utomhusreklam låter ju inte digitalt. Enter DOOH. Digital out of home advertising.

Ja, låter som något mellan leklera och Homer.

Om vi bortser från att det känns som att man började med förkortningen så är det förstås ett korrekt namn. All utomhusreklam är ju inte digital, samtidigt som att all utomhusreklam håller på att bli digital. Men en digital stortavla är inte en stortavla med skärm. Det är en ny typ av kommunikationskanal. Ställer andra krav – och ger andra möjligheter – att knyta ihop marknadsföringen online/offline. Multikanal-storytelling i realtid.

https://blog.bannerflow.com/dooh-trends/?1

 

Mobilt

Gartner: Smartphoneförsäljningen ökade igen Q1

Siffror från Gartner som bedömer att smartphonemarknaden vände upp igen Q1 2018, efter minskningen 2017.

Några kommentarer:

  • Huawei ökade med ca 6 miljoner sålda enheter jämfört med Q1 2017 och Apple ökade med ca 2 miljoner. Men i princip hela ökningen kan tillskrivas raketen Xiaomi som mer än fördubblade sin försäljning (ca +13 miljoner). Övriga minskade i princip fortfarande.
  • Det som ökade var mellansegmentet prismässigt och Xiaomi nådde fram mycket med ”aggressiv prissättning”. Alltså lär Apple dominera mobiltillverkarvinsten än mer.
  • Fortfarande bara en sak som gäller sikt: tjänsteintäkter och satsning befintliga kunder.

Global smartphone sales recover from a months-long slump

Smartphone sales shrank year-over-year in the fall, leading some to wonder whether the category’s halcyon days were finally over. Well, not quite. Gartner has determined that smartphone sales bounced back ever so slightly in the first quarter of 2018, growing 1.3 percent over the same period a year earlier.

 

Ekonomi och finans

Microsoft kan vara på gång att köpa GitHub

Lite oväntat. Microsoft kan vara på gång att köpa upp GitHub. Tydligen inte första gången – åtminstone om man ska tro uppgifterna från Business Insider. För än så länge är det bara det: uppgifter.

GitHub verkar sugna på en prislapp i femmiljarderdollarklassen. Microsoft är inte lika sugna på att betala så mycket.

Man kan tänka sig att delar av open source-utvecklargemenskapen är sådär sugna på ett Microsoft-köp. Förmodligen rätt stora delar.

PSA: GitHub Is Down, And People Are Blaming Microsoft

GitHub is a website and cloud-based service that allows developers to store, manage, and track changes to their code.

Tencent Music ännu ett steg närmare börsnotering

Tencent (företaget bakom WeChat) är ännu ett steg närmare börsnotering av Tencent Music – konkurrent och ägare till Spotify (och omvänt: TME och Spotify köpte delar av varandras företag) i och med att Tencent har valt bank att sköta noteringen.

Och det är en rätt maffig notering man siktar mot. Kanske uppemot värdering om 30 miljarder, alltså Spotifys nivå.

Fun fact: TME sitter på 78 % av omsättningen för musikströmningstjänster i Kina.

http://www.thedrum.com/news/2018/06/01/tencent-music-and-entertainment-hires-three-us-banks-it-readies-ipo

Eltillverkaren NIO är på väg mot börsen

Ännu en elbilstilverkare på väg mot börsen: kinesiska NIO. Att ännu en elbilsstartup är på väg mot börsen är kanske i sig inte en jättenyhet, men det som gör det här intressant av två skäl är ett av företagen som backar NIO: Tencent (företaget bakom WeChat).

Dels är det i linje med att techföretagens verksamhetsområden blir allt lösare i konturerna (eller rättare sagt: paraplyerna för vad som ryms under ett varumärke blir allt större) och dels är det i linje med att även riskkapitalscenen håller på att förändras stort. Alibaba och just Tencent är redan några av de största riskkapitalisterna i Asien och vi ser liknande utveckling hos våra motsvarande företag.

Bloomberg

No Description

Lyft på gång att köpa cykeldelningstjänst

Ännu en sak som Lyft har gemensamt med Uber: man är sugen på att komplettera verksamheten med cykelverksamhet. Uber köpte cykeldelningsföretaget Jump i april och nu rapporteras Lyft vara nära att göra samma sak med Motivate.

I Kina och Indien går det 13 cykeldelningsföretag på dussinet och även här hemma börjar det bli allt mer trångt. Här beror det förstås att vi blir allt mer förtjusta i att cykla. Men företagen som hoppar på det här tänker förstås också längre. Det stora problemet med bilar är… att de är bilar.

En av de största utmaningarna för framtidens samhällen blir att få människor att välja färdmedel som är energisnålare OCH tar mindre plats per person.

Lyft is reportedly close to buying the company behind Citi Bike

Lyft might not sit idle while Uber leaps into the bike sharing space. The Information sources have claimed that Lyft is close to acquiring Motivate, the bike sharing behemoth responsible for New York City’s Citi Bikes and San Francisco’s Ford GoBikes.

 

Övrigt

Direkttrafik går om Facebookhänvisingar för publicister

Nya siffror från Chartbeat visar att direkttrafiken har gått om Facebook-trafiken vad gäller trafik till publicister i mobilen – för publicister i Chartbeats nätverk. Tittar man i grafen ser man dock att det i praktiken redan hände i juli förra året. Före Facebooks omvälvande algoritmförändring i slutet av året.

Det jag däremot tycker är intressant är varför det har hänt. De framgångsrika exemplen kan man i korta drag sammanfatta med:

  1. Ställa om från clickbait-innehåll till innehåll med djup och mening
  2. Färre men värre artiklar och kompletterande relationsbyggande kanaler (som nyhetsbrev)
  3. Fokusera på befintliga kunder

Sååååå…. Just sayin’.

In the post-Facebook era, publishers see increase in direct traffic

Chartbeat is publishing new data today that shows that more mobile readers are coming to publishers’ sites and apps directly than from social.

Imgur börjar med video

Senaste företaget att hoppa på videotåget: meme- och gif-sajten Imgur. Än så länge handlar det i princip om att titta på video som finns, men användaruppladdning väntar runt hörnet.

https://techcrunch.com/2018/05/29/imgur-video/

Budbee kliver in på lastbilsfraktsarenan

Snabbudfirman Budbee går som tåget. Ja, eller inte alls som tåget, men ni fattar. Det verkar oavsett så. Nu kliver man upp i en tyngre viktklass och är på gång att rulla ut sina första lastbilar. Utgår från att åldern dessa är byggda från appen upp.

Fredrik Hamilton on LinkedIn: Vi är bara i början av vår resa och idag rullar vi ut egna lastbilar för… | 13 comments

Vi är bara i början av vår resa och idag rullar vi ut egna lastbilar för att kunna möta våra kunders växande behov. Håll utkik på vägarna efter dessa stiliga… | 13 comments on LinkedIn

Lindex slutar med no-reply-mejl

Helt rätt av Lindex. De byter ut ”no-reply” till ”it-is-ok-to-reply” i mejlutskick. Varför? För att de vill vara ett kundfokuserat företag. Att be kunderna att inte höra av sig är sådär kundinbjudande. Ett initiativ som fler företag borde ta efter. Och då förstås inte bara byta ut texten, utan faktiskt också finnas där när kunden hör av sig. På riktigt.

Blir däremot inte full poäng. ”it-is-ok-to-reply” känns rätt… halvhjärtat. Meh. Lite ”fast helst inte”. Lite peppigare kan man väl ändå bli? ”talk-to-us” eller ”we-love-to-hear-from-you”, exempelvis. 

Henrik Sörstedt on LinkedIn: No more Do-not-reply@lindex.com It-is-ok-to-reply@lindex.com has now… | 28 comments

No more Do-not-reply@lindex.com It-is-ok-to-reply@lindex.com has now replaced the old-fashioned no-reply@lindex.com. Why? As an appreciated fashion brand and… | 28 comments on LinkedIn

Intressant sätt att be om cookies-samtycke (1)

Första gången jag har sett nåt sånt här. Fråga om att acceptera cookies – med detaljerad beskrivning och uppdelad på ”necessary” och ”analytics”. Intressant: du kan inte aktivt tacka nej till de nödvändiga kakorna, men GA-cookies är däremot inaktiverade/är en opt-in.

Dialogruta med cookies-samtycke för nödvändiga cookies

Intressant sätt att be om cookies-samtycke (2)

Dialogruta med cookies-samtycke uppdelat på Inställningar, Statistik och Marknadsföring

Att surfa på internet efter GDPR

Ordmoln som bara består av ordet Oath

Kategorier
AI - Artificiell intelligens Bekvämlighetsekonomin Detaljhandel/e-handel Digitalisering Ekonomi och finans Mobilt Sociala medier Sök/SEO Spaningar Strömmade medier

Digitala spaningar vecka 15 2018

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Sociala medier

Facebook, Instagram och WhatsApp

Instagram får porträttläge

Nu funktion i Instagram: Focus. Apples iPhone X-porträttläge fast både för bild och video. Ja, eller ”skärpedjup” som systemkamerafans kanske skulle säga. Blurra saker i bakgrunden för att sätta mer fokus på huvudobjektet närmast kameran.

Instagram rolls out Focus portrait mode for videos and photos | TechCrunch

Instagram is one-upping Apple with a portrait mode feature that runs on a wider variety of phones and works with video, not just photos. Last

Nytt i Instagram: populära hashtags som karusell och möjlighet att filtrera inkorgen

Två tester/utrullningar i Instagram. Dels att populära hashtags visas som karusell och dels en möjlighet att filtrera inkorgen för direktmeddelanden.

https://twitter.com/santoro29/status/984429559570489344

Instagram får snapcodes

Instagram verkar vara på gång att få sina egna snapcodes: Nametag. Scanningsbar profilkod för att byta användarinformation med varandra.

Matt Navarra (I quit X. Follow me on Threads) on Twitter: ”NEW SCREENSHOTSHere’s Instagram’s NEW ’Nametag’ feature…It gives you three options for creating your profile Nametag:- Normal / Colour- Selfie- EmojiIt’s now showing up on some accounts.h/t @blvckZe pic.twitter.com/S5zGwXfpGd / Twitter”

NEW SCREENSHOTSHere’s Instagram’s NEW ’Nametag’ feature…It gives you three options for creating your profile Nametag:- Normal / Colour- Selfie- EmojiIt’s now showing up on some accounts.h/t @blvckZe pic.twitter.com/S5zGwXfpGd

Facebook börjar visa vilka som drabbats av Cambridge Analytica-läckan

Som jag skrev om i förra veckan kommer alltså Facebook från och med idag (kl 18 närmare bestämt, give or take) meddela de användare som kan ha drabbats av att få sin information läckt i samband med Cambridge Analytica-historien. Kommer att dyka upp information högst upp i nyhetsflödet.

Ja, eller alla användare kommer att få upp informationen (inklusive länk till vilka appar man har kopplade till kontot). De som har drabbats av läckan kommer att få en separat infotext och information om hur man har drabbats.

https://mashable.com/2018/04/09/facebook-notification-cambridge-analytica/#lZTm95zEKaqB

Instagram kan få dekalenkäter

Kommande funktion i Instagram: sticker-poll. Dekaler som också dubblerar som frågefunktion, alltså.

Instagram to support Q&A sticker! | WABetaInfo

Discover the new hidden ”Question and Answer” Sticker, implemented in the Instagram for iOS 40.0 update, reading all details in this new article!

AR-skoj i Facebook Stories

”Ni SKA använda Facebook Stories. Ni SKA använda Facebook Stories.”

Facebook ger inte upp. Nu kommer möjlighet att kunna AR-rita och dessutom läggs Boomerang till i kamerafunktionen.

Facebook Stories will add AR doodles and Boomerang GIFs

Facebook is giving Stories a much-needed boost by rolling out AR doodles and Instagram’s Boomerang to its Camera feature suite. Over the coming weeks, you’ll be able to draw on the world your camera sees, thanks to what the currently embattled company calls ”3D drawing.”

Köp merch från Mark Zuckerbergs senatsutfrågning

https://www.womenwhostartup.com/product/senator-we-run-ads-unisex-t-shirt/?1

Facebook slutar finansiera lobbygrupp mot ökade konsumenträttigheter i Kalifornien

Facebooks krishantering kring Cambridge Analytica-läckan kan väl sägas ha fungerat sådär. De gjorde några klassiska fel när stormen började vina. Och ett av de kanske mest pikanta är att Facebooks initiala reaktion på The Guardian-avslöjandet var att hota att stämma tidningen om de publicerade. Ja, innan Facebook sedan började sitt pudlande.

Nu kommer ytterligare en grej som i sig inte alls har med CA-härvan att göra. Men det är ytterligare ett avslöjande där Facebook har gjort precis tvärtemot vad de nu säger att de ska göra. Och likt stämningshotet är det en rätt osnygg grej.

Man har nu dragit sig ur en grupp företag som tillsammans har skapat en fond om 1 miljon dollar för att motarbeta ett lagförslag i Kalifornien (FB själva har lagt 200 000 av dessa). De övriga företagen är Google, Comcast, AT&T och Verizon. Och lagförslaget handlar om… konsumenters rätt till sin information.

I stora drag handlar lagförslaget dels om att konsumenter skulle få ”the right to learn categories of personal information that businesses collect, sell or disclose about them, and to whom information is sold or disclosed”. Konsumenter skulle också få ”the right to prevent businesses from selling or disclosing their personal information” och även kunna stämma företag för säkerhetsintrång i användardata. Företag skulle heller inte få slänga ut eller straffa kunder som ber om den här informationen eller som inte går med på att deras data säljs.

Vi kan väl konstatera att det låter väldigt mycket som GDPR.

Argumentet är, förstås, att det skulle döda alla jobb i Kalifornien, alla företag av den här typen skulle fly staten och överhuvudtaget skulle Kalifornien förvandlas till ett övergivet ökenlandskap.

Och visst är det så att det de här företagen skulle få svårare att tjäna pengar på sina kunder i just Kalifornien och Facebooks argument är att de vill ha ”reasonable privacy measures” (oklart vad detta är – ovanstående känns rätt så reasonable). Och med tanke på Zuckerbergs höga svansföring i att han, typ, ska exportera GDPR över hela världen så borde de alltså kunna gå i bräschen för bättre konsumentvillkor även för en del av sina kunder. Det är ju inte så att de redan måste bygga lösningar för olika kunder i olika länder.

Det som är än mer prekärt är att Google skickade ut ett mejl till en kommitté som jobbar mot lagförslaget där de konstaterar att ”Facebook has NOT dropped the opposition to the measure. /…/ It believes it is ’flawed’ and continues to oppose it. The company simply formally dropped their participation in the ’no’ campaign”. Även Facebook själva har sagt att de fortfarande motsätter sig lagförslaget.

Vi kan väl säga så här: i senatsförhöret konstaterade Zuckerberg att han är för ”the right regulation”. Nu vet vi åtminstone vad det INTE är. Och det kastar tyvärr en skugga över Facebooks försäkringar och det Zuckerberg sa i frågan under förhören.

Facebook exits anti-privacy alliance it formed with Comcast and Google

Facebook gave $200K but will stop fighting CA law to restrict sale of user data.

Om Facebooks hot att stämma The Guardian

Facebook: Threatening to sue journalists was ’not our wisest move’

With a Cambridge Analytica exposé nearing publication, Facebook should ”have probably not threatened to sue the Guardian,” Facebook exec Campbell Brown says.

Om mejlet Facebook skickade ut där de fortfarande säger sig ha ”problems” med förslaget

Facebook Says It Won’t Put More Money Into Fighting California Privacy Measure | KQED

The tech company had previously donated $200,000 to the Committee to Protect California Jobs, a campaign committee organized to oppose the measure.

Snapchat

Snapchat är på gång med ny modell av Spectacles

Tänkte vara lite wild and crazy och inte bara skriva om Facebook idag. Saker som, tja, Snap. Och ny Spectacles.

Nu har det bekräftats att en ny modell är på gång. FCC (typ amerikanska Post- och telestyrelsen) har publicerat en ansökan från Snap just för ”Model 002” av ”Spectacles”.

Snap är ju, som alla vet, ett kameraföretag. Det kommer därför bli intressant att se hur nästa modell blir (ja, eller om generation 2 till och med kommer omfatta två modeller). Inklusive hur man kommer att kunna köpa dem.

New Snap Spectacles confirmed by FCC

FCC documents reveal a ”wearable video camera” made by Snap Inc. with ”Spectacles” branding and ”Model 002” printed on the packing label. Documents also reveal support for 802.11ac Wi-Fi and Bluetooth 4.2 (BLE).

LinkedIn

LinkedIns chattfunktion får gif-stöd

JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!!!!!!! 

(Okej, bara i meddelandefunktionen än så länge, men ändå, ni vet JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!!!!!!!

Minns ni världen när man uttryckte sig utan gifar? Eller som historikerna kallar det ”the dark ages”. Värt att notera som del i själva infon är LinkedIn också går ut med att antalet meddelanden på LinkedIn har ökat med 60 % senaste året.

Och som konstateras är det här också en vinst för Google, i och med att det är nyligen uppköpta Tenor som blir enda gif-motorn hos LinkedIn. Det betyder att Google alltså jobbat sig in bakvägen hos såväl LinkedIn som Facebook. Blir intressant att se om Tenor kvarstår hos de senare efter uppköpet. 

Och bara så att alla är med på det: använder ni Tenor så är chansen väldigt stor att ni delar med er av er data till Google, mmkay? Innan ni börjar skylla på Mark och Jeff, mmkay? Och eftersom det tydligen görs 12 miljarder gif-sökningar via Tenor varje månad, så, tja, lär det bli en del data. Eller så kommer vi sluta skicka gifar via Tenor i dessa integritetstider. </ellerhur>

Funktionen finns för hälften av alla LinkedIn-användare från och med idag. Inte min halva vad det verkar. Men jag är inte bitter.)

GIF search is coming to LinkedIn messaging through Google’s GIF engine Tenor | TechCrunch

Tenor is now going to exclusively power GIF searches in LinkedIn messaging after Google a few weeks ago, adding yet another service to its already pretty

 

Sök/SEO

Google testar dubbla shoppingkaruseller

Minns ni de organiska sökresultaten på Google? När man kunde få upp träffar som INTE någon hade betalat Google för? Vi kommer allt närmare det.

Google verkar nu testa dubbla shoppingannonskaruseller i mobilen. Två individuella karuseller staplade på varandra. Som, tja, bara där täcker det mesta av skärmen. Är bara ett test, förstås, men det känns inte som en slump att Google precis nu gått från paginering till en en pre-infinite scroll. Visa fler sökresultat vertikalt istället för horisontellt.

Google siktar allt mer på att söksidan ska bli ett nyhetsflöde för slösurf. Då handlar det bara, likt Facebook, att hitta innehåll vs. reklam-ration.

Google Testing Double Product Listing Ads Carousels in Search Results

Google is testing a new double Product Listing Ads carousel in the mobile search results. Instead of a regular single carousel, Google is running two individual carousels stacked on top of each other. Here is what it looks like: Google is using two of the most popular styles of carousels for this …

Youtube får nytt verktyg för att förutsäga räckvidd

Nytt Adwords-verktyg: Reach planner. Tänkt att hjälpa marknadsförare förutsäga räckvidd och frekvens på Youtube-annonser. Ska även kunna hjälpa till att prognostisera räckvidden hos Googles videopartners.

En annan del av verktyget är Product mixes. Ska hjälpa marknadsförare med tips kring vilka videoformat som funkar bäst tillsammans utifrån mål, annonspreferenser och budget.

New Google AdWords Tool Can Forecast Reach of YouTube Ads

Google AdWords has introduced a new tool called Reach Planner, which allows advertisers to forecast reach and frequency on YouTube.

Google börjar med vertikal paginering

Skämtet om att det bästa stället att begrava en död kropp på är sidan två i Googles sökresultat kanske inte kommer fungera särskilt så länge till. Åtminstone inte i mobilen.

Företaget testar en infinite scroll-lösning istället (okej, inte så mycket laddning på scroll, det handlar fortfarande om paginering, även om den nu är vertikal).

Det här är självklart ett mer naturligt sätt att navigera i mobilen, men jag tror också att det är riggandet för något större. Google har gjort allt fler initiativ för att ta över vårt slösurfande – och ett nyhetsflöde som ständigt fyller på med mer att läsa har visat sig vara en väldigt bra lösning. (Jag har redan funktionen.)

Google is officially testing ’more results’ button to load more search results

Instead of making searchers click to the next page of search results, Google is testing showing more results on the same page.

 

Detaljhandel/e-handel

Zara testar butiks-AR

Zara fortsätter utveckla sin handel. När de släpper sin nya kollektion så kommer deras app få AR-stöd. Om man blippar skyltar/etiketter i butiken med appen så kommer de kunna se modeller bärande kläderna framför sig. En butiks-AR-modevisning via appen, alltså.

Modellerna kommer även kunna prata. Oklart vad det tillför dock. Buy meeee?

Inditex, Zaras ägarbolag, har också delvis samma problem som H&M, men testar och kopplar ihop sina olika kundmöteskanaler i ett betydligt högre tempo än H&M. Känns alltså som en grundläggande inställningsskillnad.

Känns inte heller som en slump att det är Asos och inte H&M som nämns som huvudkonkurrent i artikeln.

https://bit.ly/2GQzZBG

Amazon rullar ut prova-innan-du-köper-tjänsten Prime Wardrobe

Amazon rullar kanske/kanske inte ut Prime Wardrobe ur betafasen. Amazon själva verkar ge lite motsägelsefulla besked. Men nu verkar oavsett Prime Wardrobe vara på gång. Och det är ännu ett sätt att sänka e-handelströskeln.

Vad det handlar om är Amazons egen ”testa innan du köper”-tjänst. Du väljer tre eller fler plagg, får prova dem under sju dagar och returnera det du inte vill ha utan kostnad.

Och ja, det här är sannolikt också första steget mot en klädprenuemrationstjänst från Amazon, likt andra liknande. Att du får några outfits varje månad, som blir mer och mer träffsäkra ju mer du använder tjänsten. Kläder as a service, alltså.

Amazon finally opens up Prime Wardrobe to more customers | TechCrunch

Amazon’s Prime Wardrobe appears to be getting ready to launch. The retailer’s ”try before you buy” shopping service, first announced in June 2017, aims to

Amazon och Walmart steppar upp matleveransstriden

Både Amazon och Walmart fortsätter sin kapplöpning mot maleveransdominans. I Amazons fall handlar det om att Prime-kunder i Los Angeles kan få gratis tvåtimmarsleverans från Whole Foods och Walmart har slutit ett avtal med Postmates för leveranser samma dag.

De två företagen forsätter angripa sin handelsverksamhet från två olika håll. Amazon satsar allt mer på gratisleveranser – men det krävs att du är Prime-kund. Walmart har inget sånt krav, men tar generellt ut avgift.

Rent generellt tror jag Walmart är mer rätt på bollen.. Lägre tröskel för att komma ombord. MEN Prime-medlemsskapet handlar om så mycket mer att de flesta nog inte ens tänker på det som en avgift.

Walmart, Amazon and Target Make Same-Day Delivery Moves (on the Same Day)

Walmart announced yesterday that it was partnering with Postmates to expand the retailer’s online grocery delivery ambitions. This new delivery option started in Charlotte, NC, as of yesterda…

Walmart rullar ut utlämningsskåp till ytterligare 500 butiker

Mer Walmart. Företaget rullar ut ”Pickup towers” i ytterligare 500 butiker (upp från 200). Med andra ord paketstationer inuti butikerna.

Walmarts enskilt största styrka gentemot Amazon är det stora butiksnätet. Det som Amazon försöker köpa sig till. Eller få till via samarbeten.

Fördelen för Walmart blir att paketutlämningen kan sköta sig själv, att den finns i befintliga lokaler och att det drar folk till butikerna. Och för att driva trafik till leveranssättet erbjuder Walmart också ”pickup discount” på varor som bara säljs online. Alltså rabatter för de kunder som väljer att själv hämta paketet istället för att få det levererat.

Walmart to roll out over 500 more Pickup Towers to U.S. stores this year | TechCrunch

Walmart announced this week it’s going to roll out more than 500 additional Pickup Towers to its U.S. stores over the course of the year. The towers,

Asos lyfter rejält vid halvårsrapporten

Jag la upp en länk igår om att Zara kommer testa AR i butik vid släppet av sin nästa kollektion. I artikeln lyftes Asos och inte H&M fram som Zaras stora konkurrent. Asos är bara online, men för mig som kund spelar det ingen roll.

Likt Zara har Asos också satsat på att använda teknik för att knyta ihop fördelarna som finns online respektive offline, och annan teknik som AI och bildigenkänning. I senaste finansiella rapporten kan man konstatera att det ger utdelning. Försäljningen första sex månaderna ökade 27 % jämfört med 2017 och helårsprognosen skruvas upp rejält.

När alla stirrar sig blinda på Amazon är det förstås lätt att glömma de övriga spelarna.

Online retailer ASOS ups investment as sales grow 27%

ASOS said it would have to step up spending on technology and logistics to help maintain its lead in the online fashion pack, with the extra costs taking a toll on its elevated share price.

Ica testar e-handelspakeringsplatser och Nespresso samarbetar med Budbee

Två händelser idag som jag tänker skulle kunna mashas up. En Ica-butik har börjat med parkeringsplats dedikerad för e-handlande kunder. Man får ett sms när ens beställning är klar och man kan då meddela att man är på väg/plats.

Samtidigt har Nespresso påbörjat ett samarbete med Budbee kring hemleverans, med möjlighet att följa sin beställning i realtid.

Och Budbee-caset hade förstås varit det mest önskvärda även i Ica-fallet. Med andra ord att jag som kund inte måste meddela att jag är på väg, utan att Ica-butiken skulle få realtidsinfo om min position och få notifiering om när det är dags att gå ut och lämna varorna. (Och sen hem, men det är en annan historia.)

Satsar på parkering – bara för de som handlar på nätet

Handla, parkera sen kommer de ut med din matkasse.

Nya dealen – nu kan du få ditt kaffe direkt hem till dörren

”Extra kul.”

Google i samarbete med Carrefour kring digital assistent

Ännu en lite oväntad allians för att mota hotet från Amazon: Carrefour börjar samarbeta med Google för att ta fram en digital assistent för sin kunder. ”Lea”. Väldigt oklart varför de behöver en egen snarare än att helt enkelt bygga funktionalitet mot Assistant. Men så är de franska också.

Och ja, det är självklart lite underhållande (och ironiskt) att just Carrefour är ett namn som ofta nämns som Amazons nästa detaljhandelsuppköp.

Carrefour calls on Google for voice boost in battle with Amazon

Carrefour said it has joined forces with Google to create an online voice assistant called ”Lea” as part of the French retailer’s digital expansion.

 

Strömmade medier

Spotify kanske är på gång att lägga till mer funktionalitet för gratislyssnarna

Spotify kan vara på gång med en uppdaterad version av sin annonsfinansierade tjänst. Kanske framförallt intressant mobilt där gratisanvändare kan få mer kontroll över vad de lyssnar på.

Att det är som det är idag är förstås mycket en eftergift till skivbolagen. De gillar inte ”gratislyssnade” (annonser be damned). Jag tror det då beror på

  • Spotify har blivit kaxigare
  • Skivbolagen har insett att Spotify nog är något spåren
  • Siffrorna har visat att de flesta användare hänger kvar och många uppgraderar till betalversionen. En mer fullständig gratisversion lockar förhoppningsvis ännu fler och får samtidigt annonslyssnarna att lyssna mer

Spotify may offer free users better features in its mobile app

Spotify might have more to show at its April 24th event than you think. Bloomberg sources have asserted that Spotify is preparing a new version of its free offering that would make it easier to use, particularly on smartphones.

Vad säger Spotifys börsvärde om Apple Musics värde?

Intressant tankeövning. Spotify, med sina 70 miljoner betalande användare, är som börsnoterat företag värt ca 27 miljarder dollar. Apple har 40 miljoner. Forbes räknar med 80 miljoner Spotify-användare, men vi kan lägga till lite annonspengar också.

Med andra ord skulle Apple Music som eget företag då kunna vara värt en 15-16 miljarder dollar. Eller runt 1,5 procent av Apples totala börsvärde.

Det finns med andra ord en… rätt stor potential i Apple Music för Apple, även om vi inte vet exakt hur mycket pengar musiktjänsten drar in. Det säger också en del om vilka massiva konkurrenter som Spotify har.

Spotify’s Market Cap Shows Just How Powerful Apple Really Is

Spotify’s first week of trading on the NYSE shows a big market cap, comparable with many corporate stalwarts’, but it pales in comparison with Apple’s.

Spotify lägger till mer funktionalitet för artister

Fans i all ära, men det gör inget om artisterna själva hänger mer på sajten. Det har Apple fattat. Och förstås även Spotify. Nu kommer mer artistfunktionalitet för den här målgruppen.

  • Bildgalleri: Möjlighet att ladda upp upp till 125 bilder.
  • Länka sociala medier: Möjlighet att lägga in länkar till Facebook, Twitter, Instagram (och Wikipedia).

Spotify har alltid haft det sociala elementet i sin tjänst, men uppar alltså sitt game några snäpp – mot att bli en plats att bygga upp hela sin sociala närvaro på. Åtminstone som sagt ett första steg.

MySpace the next generation. Ja, fast minus användarvillkorskravet att allt måste vara sprutfult.

Spruce Up Your Artist Profile with Image Galleries and Social Connections – Spotify for Artists

Announcing two new features to make your artist page even better.

iTunes Music Store läggs ner 2019?

Förnyade rykten om att Apple kan vara på gång att lägga ner iTunes. Nedladdningsbutiken, alltså. Istället tänker man gå all in på sin strömningstjänst Apple Music. Kommer stänga ner sista mars nästa år. Ja, om man ska tro de här uppgifterna. Den som lever får se.

Det skulle dock vara i linje med en rätt allmän trend just nu. Produkter håller på att försvinna. Istället tjänstefieras allting. Det viktiga är att man får TILLGÅNG till produkten och möjlighet att utnyttja den (nästan) precis när man vill. Däremot finns det ingen anledning att sitta på prylen mellan användningarna. Inte ens digitala sådana.

Apple ’will SCRAP its iTunes Store in March 2019

Industry insiders claim a phase-out of the service may help Apple keep up with the likes of Spotify. The firm’s own streaming service, Apple Music, has 40 million paid subscribers.

 

AI – Artificiell intelligens

Indien börjar använda AI för att förhindra brott

Oooooch där börjar Indien lajva Minority Report. Via övervakningskameror och AI kommer det israeliska företaget Cortica börja leta efter ”beteendeavvikelser” för att identifiera brott innan de har begåtts.

Och vi pratar inte om stora vevande gester, utan ryckningar och andra minimala rörelser som en människa hade missat. Den länkade artikeln är rätt lång, så jag nöjer mig här. In och läs.

(Och ja, den här typen av system kan förstås användas till… allt möjligt. Och ja, systemet ska lära sig som en människa vilket som så ofta med AI kan betyda fördomsbingo.)

Could A.I.-Based Surveillance Predict Crime Before It Happens? | Digital Trends

Cortica, a company with deep roots in security and AI research, is developing a security surveillance system that detects ”behavioral anomalies” and help prevent acts of violence before they happen.

Världens högst värderade AI-startup finns i Kina

Så sitter Kina numer på den högst värderade AI-startupen i världen (tydligen). SenseTime har stängt ännu en finansieringsrunda som gör att värderingen landar på 4,5 miljarder dollar.

Om någon behöver ytterligare ett bevis på hur hett AI är nu så kan vi konstatera att SenseTime gått från en värdering om 1,5 miljarder för ett år sedan. En värderingsökning på 50 %.

Och som fortfarande behöver bevis på att AI nog är något för typ alla att kolla på kan man konstatera att det var e-handlaren Alibaba som bidrog med mest pengar i rundan (även chiptillverkaren Qualcomm finns bland backarna.). 

China’s SenseTime, the world’s highest valued AI startup, raises $600M | TechCrunch

The future of artificial intelligence (AI), the technology that is seen as potentially impacting almost every industry on the planet, is widely

Android-kameran lär sig känna igen hundraser

Det var tydligen National Pet Day idag. Det firade Google inte bara med en doodle (ja, om de nu gjorde det) utan även med att lägga till ytterligare funktionalitet i Google Lens. Alltså smartness inbyggd direkt i kameran. Du kan nu rikta kameran mot en hund och få reda på vilken ras den tillhör.

Det här i sig är kanske inte livsavgörande, men det säger en hel del om hur fort det går med olika initiativ kring förstärkt verklighet. Att våra prylar får allt mer information inbyggt i sig så att man man alltså inte måste flerstegsböka (fota en hund och ladda upp till Googles bildsök, exempelvis).

Google Lens Can Now Identify the Breed of That Cute Dog You Just Saw | Digital Trends

Google celebrated National Pet Day this week by adding a couple of new animal-focused features to its Photos app. They include a new trick for Lens, Google’s A.I.-powered photo-analyzing tool, that cleverly IDs the breed of dogs and cats you’ve photographed, while also offering information about them.

 

Bekvämlighetsekonomin

Uber köper cykeldelningsföretaget Jump

Uber har köpt cykeldelningsföretaget Jump. Helt i tiden. Tittar man i Kina så har cykeldelandet kommit betydligt längre, men även här hos oss börjar det ta fart – liksom cykelintresset i sig.

Självkörande bilar och bildelningstjänster löser inte grundproblemet: att antalet bilar i städer måste minska eftersom det är ett extremt ytineffektivt storstadsfärdmedel (studier har också visat att trängseln städer som har fått Uber eller annan bildelningsapp har ökat. Detta beroende på att en andel av människor som utnyttjade bilapparna annars hade åkt kollektivt).

Är det något vi inte behöver på den begränsade ytan i städer är bilar. Framförallt inte bilar som står still.

Uber gets Jump on ebike sharing with reported $100M acquisition

Announced by the company today, Uber has bought the ebike sharing company Jump for reportedly around $100M to $200M. This…

Uber startar bildelningstjänst och gör det möjligt att köpa biljetter till kollektivtrafik

Häromdagen köpte Uber cykeldelningsföretaget Jump. Igår kom ännu fler nyheter:

  • Uber släpper en egen bildelningstjänst: Uber Rent. Låna en bil i närheten. Du hittar bilen, bokar och låser upp den parkerade bilen via Uber-appen.
  • Det börjar att köpa biljetter till kollektivtrafik via Uber-appen, via ett samarbete med mobilbiljettsföretaget Masabi.
  • Samarbete med SharedStreets för att förse städer med information om hur gator och trottoarer
  • Uber Movement utökas till 12 städer. Ger städer möjlighet att ta del av anonymiserad Uber-trafikinformation som underlag till stadsplanering och trafikstyrning.

Uber flyttar alltså fram positionerna rätt rejält.

https://mashable.com/2018/04/11/uber-carshare-bikeshare-ticketing-data/

Uber lägger till nödfunktion i sin app

Nu lägger även Uber till nödsamtalsfunktion i sin app. Man testar just nu funktionen i Denver (och har haft det i Indien tre år). I appen kommer det finnas ett ”säkerhetscenter” där det kommer kunna gå att ringa 911 och skicka bilens realtidsposition.

Det är förstås snyggt även om den här typen av behov håller på att försvinna i och med att det här håller på att bli standardfunktion både i iOS och Android. Det är oavsett ett bra initiativ.

(Uber kommer även bli bättre på att bakgrundskolla sina förare. Vilket kan behövas eftersom, eftersom, om man vill vara elak, nödfunktionen mest behövs för att skydda passagerare från Uber-föraren.)

Uber Is Adding A Panic Button, 3 Years After Rolling One Out In India

The app company also says it will run more background checks on its drivers.

Mercedes startar prenumerationstjänst

Nu är det dags för Mercedes att hoppa på bilprenumerationståget. Pilotprogrammet Mercedes-Benz Collection gör att kunder kan prenumerera på Mercedes bilflotta snarare än att begränsa sig till att bara köpa och köra en.

Jag skulle tro att i princip varenda biltillverkare nu har eller planerar någon slags prenuemrations- eller delniningstjänst (eller både och). Helt enkelt för att de måste. Trenden just nu är att ALLT tjänstifieras. Och bilar är ett område där detta har kommit längst, samtidigt som bil allt mer börjar bli något man inte längre behöver. Man behöver åtminstone inte äga en.

Mercedes will launch a car subscription service in the US

Mercedes-Benz announced it would begin a pilot program called Mercedes-Benz Collection. Nashville and Philadelphia will be the first cities in the US to get the program.

 

Digitalisering

Danmark utser världens första digitaldiplomat

Intressant initiativ. Danmark har utsett sin första teknomat. En diplomat med ansvar för relationerna med dem som driver den tekniska utvecklingen. Landet teknomaten är stationerad i? Silicon Valley.

Bakgrunden är att danskarna har insett:

  1. Digitalt är så svart det kan bli nu
  2. Det finns ett fåtal stora spelare som nästan helt på egen hand flyttar de digitala spelpjäserna.

Som konstateras är det här en experimentell roll och mer PR än politik. Men det är något som såväl stater som företag borde plocka upp: punktmarkering av teknikjättarna. Både gällande omvärldsbevakning och relation. Arbeta med snarare än mot (även om säkert också regleringar kommer behövas).

https://mashable.com/2018/04/10/casper-klynge-tech-ambassador-silicon-valley-denmark/?1

EU grälar om robotars rättigheter

Det här är jättegulligt. EU verkar föra en seriös diskussion huruvida robotar skulle kunna få rättigheter. Måste djupas i mer.

Europeans are arguing over whether robots should have rights

European lawmakers are trying to sort out the legal future of AI and robots. Easier said than done. Background: A 2017 European Parliament report suggested that advanced robots could be granted ”electronic personalities.” This status could give robots access to certain kinds of insurance normally reserved for people and let them be held liable if…

 

Mobilt

T-Mobile börjar använda Apples Business Chat för iMessage

Ännu ett företag hoppar på Business Chat – Apples kundtjänstlösning i chattappen Meddelanden/iMessage. iMessage ska vara den mest använda appen i iOS-ekosystemet enligt Apple själva (även om de aldrig släppt siffror) så det är inte konstigt att Apple tänker försöka sig på att vara med och leka här.

Förutom det så har förstås iMessage en hel del andra fördelar – som den täta integrationen med just hela iOS-ekosystemet. Att se hur Apple tänker satsa på iMessage-plattformen framöver. Om det exempelvis kommer några nyheter under konferensen i juni.

T-Mobile now lets you chat with customer support in iMessage

T-Mobile has announced that through an update today, it is now supporting Apple’s Business Chat. Included in iOS 11.3, Business Chat is a way for customers to chat with company reps over iPhone, iPad, Mac, and Apple Watch.

Google börjar med skräpfilter för röstsamtal

Initiativ att applådera. Google lägger till spamfilter i mobilen. Ja, alltså i röstsamtalen. Samtalen som flaggas som spam skickas direkt till skräpkorgen (röstbrevlådan). Kommer ingå i Android-telefonappen vilket innebär att det inte krävs andra verktyg för att göra ungefär samma sak.

Ett annat sätt är att inte svara om det är ett okänt nummer. Vilket i princip nuförtiden alltid innebär säljare för mig.

Men bra från Google, oavsett. Antar att man kommer att kunna skräpmarkera nummer själv också, dvs. som vanlig manuell blockning.

Google’s phone app will boot spam calls to voicemail automatically

Google is taking spam calls seriously. An upcoming update to the default Android Phone app devices will send potential spam calls directly to voicemail, as spotted by 9to5 Google. The feature works like this: A potential spam call comes in, and automatically goes to voicemail.

 

Ekonomi och finans

Mark Zuckerbergs senatsutfrågning fick tummen upp av marknaden

Idag kommer det finnas högvis att läsa, lyssna på och titta på om gårdagens senatförhör av Mark Zuckerberg. Jag kanske också återkommer med några tankar, men fokuserar just nu på en vinkel som säkerligen inte kommer få lika mycket strålkastarljus: vad tyckte marknaden?

Svaret är: gilla-tumme. Facebook-aktien steg 4,5 %, merparten under själva förhöret. Börsen var visserligen på gott humör, men mer än dubbelt Nasdaq i snitt. Kan ha berott på låga förväntningar, men förmodligen för att Zuckerberg gav bra svar inte minst kring regleringsfrågorna. Och inte gjorde bort sig.

Viktigt för Facebook. Lite mindre tryck på en viktig front i flerfrontskriget.

Diagram över Facebooks kurs runt senatsutfrågningen

Mark Zuckerberg pratade upp Facebooks börskurs med 1,57 miljarder dollar i timmen

Ha. Under de ca elva timmar som Mark Zuckerberg frågades ut i Washington steg Facebooks aktiekurs med 17,3 miljarder dollar. Det betyder att Zuckerberg pratade upp börsvärdet med ca 1,57 miljarder dollar – i timmen.

Bra jobbat, säger aktieägarna. Och vill att han frågas ut fler gånger.

Facebook’s value rose by $17 billion during Zuckerberg’s 11 hours of testimony

Zuckerberg appeared before Congressional committees for the first time yesterday, answering questions about Cambridge Analytica, data privacy and possible regulation of the social media giant.

PayPal börjar med banktjänster

Nästa företag att satsa på banktjänster: PayPal. Känns dessutom betydligt mindre långsökt än många andra som kanske/kanske inte är på gång med liknande initiativ. PayPal ha alltid arbetat med finansiella tjänster.

I PayPals ser det ut att vara lite samma upplägg som det Amazon uppges vara på gång med (och delvis redan har): PayPal ger ut kreditkort i samarbete med mindre banker, som gör det möjligt för kunderna att sätta in pengar på kortet.

Finns förstås lite baksidor. Om man tar ut pengar i bankomater som inte tillhör samarbetsbanker så tillkommer avgift. Men ingen månadsavgift eller minimibelopp. Tjänster för the unbanked. Lär bli allt vanligare, även i väst.

PayPal to roll out banking products for the ’unbanked’ in the weeks ahead | TechCrunch

PayPal is expanding into traditional banking through partnership with smaller banks to offer consumers debit cards connected to their PayPal accounts,

Amazon det amerikanska företag som la mest på forskning och utveckling 2017

Vilket amerikanskt företag plöjde ner mest pengar på forskning och utveckling förra året? Förmodligen föga förvånande: Amazon. Nästan 23 miljarder dollar. Rätt långt för tvåan Alphabet/Google med ca 17. Och ganska precis exakt lika mycket som det Microsoft och Apple la – tillsammans. Vi kan väl dessutom anta att det här står sig väldigt väl även i en internationell jämförelse.

Fun fact: 23 miljarder dollar är mer än hela Twitters totala börsvärde.

https://www.recode.net/2018/4/9/17204004/amazon-research-development-rd

Även Twitters aktiekurs fick en boost av Mark Zuckerbergs senatsutfrågning

Tidigare idag la jag ut att marknaden gillade hur Mark Zuckerberg hanterade senatsförhöret. Aktien gick upp 4,5 %, långt över Nasdaq i stort. Största uppgången kom under förhöret.

Här en aktie till som följde exakt samma mönster: Twitter. På inga särskilda nyheter.

Lär ha berott på två saker: dels att Twitter nämndes några gånger och dels att Zuckerberg inte minst hanterade regleringsfrågorna bra. Kort sagt att det finns framtid för respektive företags affärsmodeller. Inklusive att ha användarnas förtroende.

Twitters aktiekurs runt Mark Zuckerbergs senatsutfrågning

Alipay på väg till Norden

Ett inte alls oväntat drag. Betalföretaget Nets har slutit ett samarbete med Alibaba kring Alipay, Alibabas version av t ex Apple Pay. Förstås för att kineser är en allt viktigare turistgrupp i Norden och för att, tja, kineser som alla andra helt vill ha det som hemma även när de är utomlands.

Samarbetet innebär att Nets-kunder kan välja att lägga till Alipay som betaltjänst.

Vi har sedan tidigare sett hur man exempelvis i Storbritannien börjat rulla ut Tencents motsvarighet och att fler västerländska företag börjar skapa en närvaro i Kinas måste-app. Även när de bara har verksamhet i väst. Och även om de är rätt små. Helt enkelt därför att en kund är en kund.

Jätten rullar ut sin betaltjänst i Sverige – ska charma turister

”Kineser är storshoppare.”

Spotify köper företag för att få bättre koll på royalties

Dags för första uppköpet som börsbolag. Spotify har köpt Loudr, ett verktyg som är tänkt att hålla koll på spelningar och utbetalningar av royalties. På beskrivningen ”it uses algorithms to connect sound recordings to compositions” låter det som Shazam möter Stim.

Just royalties har alltid varit en huvudvärk för Spotify. Ja, rättigheter överhuvudtaget, eftersom musikupphovsrättsdjungeln är så snårig. Ofta har det handlat om att man betalar ut för lite, kritik både från artister och skivbolag. De har också fått kritik för hur de räknar spelningar. Med det här verktyget, plus blockkedjeuppköpet Mediachain förra året, så hoppas Spotify få lite mer nöjda tongångar.

Spotify’s latest acquisition might help fix its royalty problem

Spotify announced today that it has purchased Loudr, a San Francisco-based company whose services, according to Spotify, ”make it easy for content creators, aggregators and digital music services to identify, track and pay royalties to music publishers.” Loudr describes its technology as ”big data for music rights” and it uses algorithms to connect sound recordings to compositions.

Nike köper företag inom smart bildigenkänning

Nike har köpt upp ett nytt företag: Invertex. Ett israeliskt företaget specialiserat på smart bildigenkänning. Närmare bestämt teknik för att 3D-skanna måttanpassade produkter. I Nikes fall: för on demand-tillverkning av sneakers och kläder kan man gissa.

En av detaljhandels största utmaningar är felaktiga prognoser. Som den kalla våren vi har nu. Leder till att man helt plötsligt sitter men en massa osålda lager som måste reas ut eller slängas. Miljöaspekten på det.

En väldigt viktig trend som både B2C och B2B kommer behöva bli mycket bättre på: skalbar masspersonalisering. I upplevelser, tjänster och produkter.

Nike buys Israeli computer vision co Invertex

The Tel Aviv-based company has developed scan-to-fit 3D technology.

Google kanske funderar på att köpa ett företag inom flyg-wi-fi

Google tycker att det är jättekul att alla tittar på Facebook och Mark Zuckerberg just nu. Då kan sökjätten göra saker som att kanske/förmodligen köpa Nokias system för luftburet bredband utan att det blir så mycket liv om det.

Nu är just den här delen avgränsad till just flygtrafik. Kunna erbjuda snabbare och mer stabil uppkoppling när folk flyger. Varför är det viktigt? För att kunna titta på Netflix, förstås. Ja, och annat, som att kunna jobba, men det mesta av vad man behöver riktigt bra uppkoppling till på handlar om underhållning. Och kan Google vara den som säljer den plattformen, och kanske som av en händelse slänga med Youtube TV i priset, så, tja…

Bloomberg

No Description

Mastercard, Diners och American Express slopar kravet på pappersslip i USA

Från och med idag kommer Mastercard, American Express och Discover släppa kravet att man måste skriva under på en papperslapp när man betalar med kreditkort i USA. (Visa om nån månad.)

Vi tar det en gång till.

Från och med idag kommer Mastercard, American Express och Discover släppa kravet att man måste skriva under på en papperslapp när man betalar med kreditkort i USA.

Tom Cruise says What?

Det kanske inte är jättebråttom att rulla ut Amazon Go till hela landet.

Credit card signatures are ending in the US on April 13th

Credit card signatures are ending in the US, with companies like Mastercard, American Express, and Discover removing the requirement to have you sign to complete a purchase

Vad är 1000 dollar investerade i aktier värda tio år senare?

Går du hela dagarna och funderar på vad 1000 investerade dollar i några av de största och mest välkända bolagen för tio år sedan hade varit värda idag? Lycko dig som får svaret nu.

(Okej, siffrorna är ett halvår gamla, men ändå.)

Exempel på hur mycket 1000 dollar investerade i några företags aktier hade varit värda idag

Microsoft nu världens näst högst värderade börsbolag

Vill ni ha ett nytt börsdiagram? Klart ni vill ha ett nytt börsdiagram.

Har nästan gått en månad sedan sist och det har varit en turbulent period. Tullar och dataläckor. Och det märks. Tillsammans har de sju bolagen minskat i värde med 261 miljarder dollar. Nästan två Netflix.

  • Vi har en ny tvåa. Och det är inte Google som återtar silvret. Det är Microsoft. Det enda bolaget som ökar. Det enda bolaget som bara minskar med enkelmiljardssiffra: Apple.
  • Amazon tappar två platser, minus 67 miljarder. Nästan på pricken tre Twitter.
  • Mest tappar Tencent med 79 miljarder. Alibaba tredje sämst med minus 59.
  • Det aktieras det talats mest om senaste veckorna är förstås Facebooks. Men Facebook tappar ”bara” 12 miljarder, bäst bland förlorarbolagen efter Apple. Det beror förstås mycket på att Mark Zuckerberg lyckades prata upp Facebooks börsvärde med 17 miljarder under 11 timmars utfrågning vilket måste vara något slags rekord i munväder.

Vad säger det här? Ja, Kina-bolagens tapp beror säkert mycket på Trumps tullhot, men jag tror att de flesta bolagen här drogs med i datakvicksanden. Facebook och Google lever nästan uteslutande på möjligheten att ge träffsäkra annonser och även Amazon samlar förstås högvis med data som även de använder bland annat till sitt annonsnätverk. Lägg på rädslan att hela Facebook-affären kommer leda till hårdare regleringar och marknaden får genast kalla fötter.

I det läget är Microsoft och Apple säkra hamnar. De har intäkter som handlar mer om att ta kundernas pengar än deras data. Och de har dessutom flera stabilare intäktsben.

Graf över börsvärdena för de sju största bolagen 12 april 2018

 

Övrigt

Apple drivs nu till 100 % av förnyelsebar energi

Förstås värt att applåder: Apple gick igår ut och meddelade att företagets verksamhet nu till hundra procent drivs med förnyelsebar energi. Dessutom ska 23 underleverantörer ha gått med på att all tillverkning de gör åt Apple också enbart ska ska använda förnyelsebar energi (man kan anta att det då rimligtvis innebär all verksamhet för dessa).

Häromdagen gick Google ut med att de köper mer förnyelsebar energi än energin de förbrukar (de är ännu inte helt frikopplade från fossila bränslen, men köper förnyelsebar energi motsvarande det de förbrukar).

Även om det förstås finns ekonomiska intressen är det förstås väldigt glädjande och hoppfulla nyheter.

Apple now globally powered by 100 percent renewable energy

As part of Apple’s commitment to fostering a healthier planet through innovation, its global facilities are powered with 100 percent clean energy.

Gmail får ett ansiktslyft

Dags för webb-Gmail att få sig ett lyft, inklusive ”flera nya funktioner”. Överlag smarta till tjänsten ytterligare. Kommer rullas ut i mindre skala inom några veckor. Återstår alltså att se när det dyker upp hos alla.

Google to launch new Gmail design in the coming weeks

Google is updating Gmail with a more modern design soon, with new features like snoozing email and offline support for the web

Bilder på nya desktop-Gmail

Jag skrev häromdagen att desktop-Gmail är på gång att få sig ett ansiktslyft. Och lite nya funktioner. Nu kommer bilder på hur det blir. Och inte oväntat är det ett steg dels mot att göra Gmail än mer till ett arbetsredskap (mest eftersom, tja, det är ungefär då man använder det numer) och dels för att knyta ihop det ännu tajtare med övriga G-sviten.

Som spekuleras i artikeln, kan presenteras redan under nästa månads Google I/O-konferens.

This is what the new Gmail will look like (Update: it’s here)

Update (April 25): Google is rolling out the Gmail update to its desktop web interface starting today; to try it, click on the settings button with the gear icon in the top right corner of your inbox, and then click ’Try the new Gmail.’ To

Alibaba först i världen med internetströmning i 8K

Goda nyheter för alla oss som sitter på 8K-prylar! Alibaba har, åtminstone enligt artikeln, som första företag lyckats livesända i 8K. Och det som skiljer den här sändningen från övriga är att sändningen gick via internet och inte via satellit.

Okej, det var en treminuterssändning. Vi pratar alltså inte direkt liveströmning av Zuckerbergs mastodontutfrågning i senaten. Och även om typ ingen idag sitter med 8K, varken för sändning eller mottagning, så är det förstås ett stort steg framåt. Att redan nu börja rigga sig för 5G.

(Och ja, det är klart att det är en e-handlare som är först. Okej, molndelen. Men ändå.)

Alibaba Cloud Hosts World’s First Internet Livestream in 8K

Alibaba Cloud successfully hosted the world’s first livestream in 8K resolution via the internet, the company said Wednesday. On March 28, the

Mänskligheten är mänsklighetens största hot

Okej. Såg den här. På LinkedIn. Bara där kan man förstås fundera över hur LinkedIns annonsgranskningsregler och -funktioner ser ut. Men bäst av allt? Sju personer har gillat inlägget. Sju vad det verkar riktiga personer. På LinkedIn.

Det är kanske inte att Facebook har krattig datahantering som är det största hotet mot mänskligheten just nu. * infoga oh the humanity-gif *

Scam-annons i LinkedIns nyhetsflöde

Kategorier
AI - Artificiell intelligens AR/VR Detaljhandel/e-handel Digitalisering Ekonomi och finans IoT - internet of things Mobilt Sociala medier Sök/SEO Spaningar Strömmade medier

Digitala spaningar vecka 8 2018

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Ur arkivet

Två artiklar som åter blev aktuella i veckan.

Är det dags att skrota webbplatsen?

Dags för messaging first? (därför att mobile first är sååå 2015)

Sociala medier

Facebook, Instagram och WhatsApp

Flerpartssamtal on the fly i Messenger

Ny funktion i Messenger: lägg till fler deltagare under pågående ljud- och videochattar (ja, eller telefonsamtal och videosamtal som vi sa förr).

https://newsroom.fb.com/news/2018/02/we-just-made-it-easier-to-add-more-friends-and-family-to-your-messenger-audio-and-video-chats/

Facebook skriver avtal med Stim (och många fler) kring musikrättigheter

Nu har Facebook skrivit avtal med Stim, organisationen som hanterar musikrättigheter i Sverige. Åtminstone indirekt. Facebook har kommit överens om ett musikrättighetsavtal med ICE, en paraplyorganisation som omfattar denna typ av rättigheter på 160 marknader och totalt 290 000 olika rättighetsinnehavare. Här finns Stim med.

Facebook kommer betala pengar när musik (även av FB-användare antar jag) används på Facebook, Instagram, Oculus och Messenger. Nota bene: INTE WhatsApp eftersom ICE "understand that WhatsApp is currently used as a pure communication tool akin to private email / messaging”.

Öhm. Say what now?

Facebook inks music licensing deal with ICE covering 160 territories, 290K rightsholders on FB, Insta, Oculus and Messenger | TechCrunch

Facebook today took its latest step towards making good on paying out royalties to music rightsholders around tracks that are used across its multiple

Facebook släpper nytt 3D-format

Facebook satsar mer på 3D. Nu blir det ännu enklare att generera 3D-bilder via ett nytt standardformat (glTF 2.0 - som vanligt måste en standard heta något som låter ett enzym snarare än något vanliga människor skulle kunna relatera till). Man rullar även ut nya API-kopplingar som gör att utvecklare kan bygga in 3D-bildsdelning till Facebook direkt från tredjepartsappar.

https://mashable.com/2018/02/21/facebook-supports-new-3d-format/

Facebook bekräftar annonsörers identiteter med vykort

Intressant grepp från Facebook. Hur verifierar man att den som vill köpa (politiska) annonser är den hen utger sig för att vara? Skicka vykort med en verifieringskod när man sätter upp sitt annonskonto. Ett fysiskt vykort alltså. Som levereras i en fysisk brevlåda. Den här processen kommer bli aktuell för alla som vill annonsera för en specifik kandidat på federal nivå.

Mycket är det förstås för att se till att det är amerikaner och inte ryska troll som annonserar. Men dels är det förstås inte jättesvårt att runda (som FB själva medger) och dels, tja, är det lite underkännande till Facebooks egna "ID-rutiner". Att ha koll på att användare är de de säger sig vara.

Facebook plans to use U.S. mail to verify IDs of election ad buyers

Facebook Inc will start using postcards sent by U.S. mail later this year to verify the identities and location of people who want to purchase U.S. election-related advertising on its site, a senior company executive said on Saturday.

Kommer senaste algoritmförändringen drabba publicister hårdare än Facebook har medgett?

Kan det vara så att senaste algoritmförändringen (a.k.a. sidopalypsen) kommer slå hårdare mot publicister än vad Facebook tidigare har angett? Buzzfeed tror det, åtminstone.

Det FB har gått ut med är att ca 5 % av allt innehåll användare konsumerar i nyhetsflödet är nyheter och den kommer nu skruvas ner till ca 4 %. Enligt Buzzfeed så verkar det (nästan?) bara vara utlänkande innehåll som räknats med. Inte native videor och andra format som konsumeras inom plattformen (som infografik och bilder).

FB säger att siffrorna inte förändras nämnvärt om man tar med dessa och det kan säkert stämma. Men de här ryktena lär inte göra publicisterna på bättre humör.

Facebook Won't Release Its "5% Of News Feed Content Is News" Analysis

Native videos and images from news organizations weren't included as news in Facebook's analysis. The company told BuzzFeed News that including them wouldn't meaningfully change the numbers.

Facebook vill inte att vi ska hålla på och tagga vänner - eller?

Hehe.

Beth Ashton on Twitter: "Facebook: you cannot ask people to tag a friend. It is not meaningful to ask people to tag a friend. Also Facebook: tag a friend... https://t.co/XeLkOXeXca / Twitter"

Facebook: you cannot ask people to tag a friend. It is not meaningful to ask people to tag a friend. Also Facebook: tag a friend... https://t.co/XeLkOXeXca

Snapchat

Nya funktioner i Snapchat

  • Giphy-integration för dekaler
  • Välj "hudfärg" i emojis
  • Dela skärmdump av en snap map
  • Nya flikar för gruppchattar och för vänners stories

Det sista känns förstås extra intressant. Lär vara del i strategin kring omdesignen av Snapchat, där Snap, likt Facebook, vill ge dina vänner och det dina vänner gör mest fokus.

Matt Navarra (I quit X. Follow me on Threads) on Twitter: "Snapchat is testing a bunch of new features:- GIPHY stickers integration- Set default emoji skin tone- Share Snapmap screenshot - New tabs for Group chats and Stories from friendsh/t @KenSchillinger pic.twitter.com/XQr6RNg0dF / Twitter"

Snapchat is testing a bunch of new features:- GIPHY stickers integration- Set default emoji skin tone- Share Snapmap screenshot - New tabs for Group chats and Stories from friendsh/t @KenSchillinger pic.twitter.com/XQr6RNg0dF

Snap svarar på omdesignkritiken

Så har Snap svarat över internets hissyfit på omdesignen av Snapchat. Och svaret är ungefär ”sucks to be you”.

Man erkänner visserligen att man kan ändra vissa saker efter användarnas ilskna kommentarer, men i stort så ligger lagt kort (och eftersom Q4 var Snapchats bästa tillväxtkvartal på ett tag så lär företaget ta det som ett tecken att inte rulla tillbaka, även om omdesignen i sig inte lär ha varit en jättefaktor här).

Själv tycker jag det mest är lite skönt att det inte bara är gamla människor som är förändringsobenägna. Ja, eller om de upprörda användarna är just de gamla användarna, if you know what I mean.

https://mashable.com/2018/02/21/snap-responds-to-snapchat-redesign-petition/

Snap anordnar en popup-butik tillsammans med Nike

För några veckor sedan började Snap göra en WeChat. Med andra ord dra in pengar på att låta användarna köpa prylar via appen. Häromveckan öppnades så Studio så att alla kan göra anpassade ansikts-lenses - för en kostnad. Och nu börjar man satsa på att sälja ännu mer.

Igår anordnade Snap en konsert som också var en popup-butik för sprojlans nya Jordans (som släpps mot slutet av mars). Som konstateras: en intäktsström att erbjuda en plattform att kunna använda som hubb för en popupbutik eller event.

Lite 360-graders tänk genom att företag kan köpa till saker som sponsrade (AR-)lenses för tillfället. Och, säkerligen, en fullständigt integrerad e-handellösning.

Snapchat is selling more than just crappy merch (updated)

Weeks ago, Snap opened up an in-app Snapchat store to sell merch, which appeared to be an attempt to open up a new revenue stream. But it looks like it will offer more than just dancing hot dogs.

Snapchats första steg in i Afrika

Spännande. Nu kliver Snapchat officiellt in på den afrikanska kontinenten genom ett samarbete med annonsföretaget Ad Dynamo.

Snapchat har väldigt mycket varit en västföreteelse (USA står för ca 40 %, Europa 33 % och resten av världen 27 %), men visar nu att de (förstås) har siktet ställt betydligt högre. Finns med andra ord stor potential här.

Också intressant, som jag inte tänkt på, är att Facebook tydligen "bara" har 170 miljoner användare i hela Afrika (åtminstone för drygt ett år sen, säg 200 miljoner nu, med andra ord sannolikt fler än Snapchats hela användarbas). Finns med andra ord... viss potential även för storebror.

Snapchat Officially Arrives In Africa Through Sales Partnership With Ad Dynamo

Snapchat has officially arrived in Africa - as its parent company Snap announced a new partnership to officially sell advertising through Ad Dynamo in South Africa.

Snapchats inbäddade stories lever bara i 30 dagar

Faktiskt jätteroligt. Du kanske såg att Snap förra veckan släppte möjligheten att använda Snap Maps utanför själva Snapchat-appen (åtminstone för publika stories)? Att göra det som Twitter kallar typ ”kapitalisera på de oinloggade användarna”. De som konsumerar innehåll från tjänsten, fast inbäddat på andra ställen, och som kanske inte ens har ett Twitter-konto.

Men Snapchats variant har en skön twist. Inbäddade Snap Maps lever bara i 30 dagar. Visserligen längre än den vanliga varianten. Men ändå.

Lite skönt. Gotta stay in character.

 

Snap brings its heat map feature out of the app. Will any news publishers want to use it?

Snap - née Snapchat - first rolled out its heat map feature last June. The map algorithmically surfaced Snap stories around events like sports and concerts; Snap editorial staff also curated stories around other events, from New York Fashion Week to real-time coverage of unfolding tragedies ...

Kylie Jenner sänker Snapchat med en tweet

Ouch. Kylie Jenner twittrar att hon inte använder Snapchat längre. Följden? Aktien backar i skrivande stund nästan 7,5 procent. Vilket i runda slängar motsvarar en värdeminskning på 1,3 miljarder dollar. Eller 10,5 miljarder kronor.

Det… var en rätt dyr tweet…

(Och ja, vi kan även ta en stund att reflektera över det ironiska i att Jenner bevisligen då fortfarande använder Twitter. Vars aktie backar 3,5 procent idag. Oklart hur det ska tolkas dock…)

(Och ja, den förmodligen största kollapsen till raset just denna dag, som konstateras av Deeped Niclas Strandh var en nedgradering från Citi. Men en nedgradering baserad på ungefär samma sak som Jenner-tweeten: att användarna inte gillar nya designen.)

(Inlägget gav upphov till en diskussion som du kan läsa på LinkedIn.)

Bloomberg

No Description

LinkedIn

Få reda på lönen innan du söker jobbet

Vad kan jag förvänta mig för lön? Nu kanske du kan få veta det redan när du läser en jobbannons på LinkedIn. Företaget rullar nu ut Salary Insights, som är tänkt att visa upp vad ett visst yrke i dagsläget har för lönenivåer. Baserat på vad användarna har matat in om sina lönenivåer.

Rullas ut "kommande veckorna". Oklart om detta även gäller Sverige, eller om vi ligger längre fram i planeringen.

En utmaning är förstås att de flesta nu har roller som är ungefär "agilninja med svart bälte i trasselsuddsdigitalisering och influencer inom futurisering av fikalistor". Så det kan potentiellt bli lite svårt att hitta gemensamma yrken för lönejämförandet.

LinkedIn Users Will Soon Know What Jobs Pay Before Applying for Them

Salary Insights adds estimated or expected salary ranges to open roles.

LinkedIn slutar dela delningsinformation

Ett inte alls hålihuvudetpuckat beslut från LinkedIn.

Inlägg som förklarar att LinkedIn inte längre kommer dela antal delningar till LinkedIn via API:et

Twitter

Twitter skärper kraven på utvecklare för att försöka begränsa botandet

Twitter tar ännu ett steg för att försöka begränsa Twitter som kanal för fejknyheter etc. Nu uppdaterar man utvecklarriktlinjerna för plattformen. En trestegsraket. Tredjepartsverktyg:

  • kan inte längre "simultaneously post identical or substantially similar content to multiple accounts” (även om de schemaläggs vid olika tider)
  • kan inte gilla, retweeta eller följa samma gång via olika konton
  • får inte längre automatposta (eller andra automatiserade handgrepp) inom samma ämne från flera konton (för att ett ämne att trenda)

Verktyg har fram till 23 mars att ta bort dessa funktioner. Gäller även TweetDeck. Nödmeddelanden och liknade är undantagna.

Twitter is Finally Purging Those Bots, Which Means New TweetDeck Limits | Digital Trends

Get ready to see fewer mass-posted tweets. Twitter will soon be enforcing new rules for third-party scheduling apps and TweetDeck designed to curb bot abuse.

WeChat

Siffror från WeChat kring hur många meddelanden som skickas varje dag

Siffror från WeChat om hur många meddelanden som skickades via plattformen under kinesiska nyåret. Totalt 229,7 miljarder meddelanden, vilket blir 38,3 miljarder meddelanden per dag.

Nu var det här ju under en högtid, när det särskilt skickas extra många meddelanden, men jämförelse ändå: motsvarande siffror för Messenger och WhatsApp är någonstans runt 55-60 miljarder meddelanden per dag.

Och ja. Det är galet snurriga siffror allihop.

Matthew Brennan on LinkedIn: It's very rare for the #WeChat team to announce how many messages are... | 60 comments

It's very rare for the #WeChat team to announce how many messages are running through WeChat but a few hours ago they did just that. It works out at around... | 60 comments on LinkedIn

Övrigt sociala medier

Rapport: sociala medier är kanske inte bara dåligt

Fullständigt chockerande. Nu visar en rapport att sociala medier kanske inte enbart är totalt förödande för Ungdomar®.

Social Media Is Corrupting the Youth Slightly Less Than We Feared

Facebook, Twitter, and Instagram might not be destroying the minds of The Youth™ as much as we thought, according to a recent review published in Educational Psychology. In some cases, social media could even be helping them do better at school.

Botläget är långt mycket värre i Weibo än på Twitter

Det är tydligen inte bara piratkopierade märkesvaror som är ett problem i Kina. Även piratkopierade konton i sociala medier. Ja, eller botkonton, dårå.

Intressanta spekulationer kring hur botläget ser ut i Weibo, Kinas motsvarighet till Twitter. Kanske att så stor andel som 40 procent av alla konton är fejkade/botkonton. Och att Weibo själva skulle kunna stå för 15 procent av dessa. Liknande läge även i QQ.

Sätter botläget i Twitter i lite perspektiv (ja, om det nu stämmer alltså).

Matthew Brennan on LinkedIn: You thought Twitter had a problem with fake robot accounts? Wait till you... | 86 comments

You thought Twitter had a problem with fake robot accounts? Wait till you check some of China's social platforms: "When I was working with #Tencent's QQ Video... | 86 comments on LinkedIn

 

Sök/SEO

Bank of Norwegian stäms efter att ha köpt konkurrenters varumärkesnamn som sökord

Intressant fråga: för man köpa konkurrenters varumärkesnamn som sökord på Google? Det kommer nu sannolikt avgöras i domstol i Norge.

Ett antal banker anklagar nu Bank Norwegian för att ha gjort just detta och anser då alltså att det här inte är okej.

Under året lär vi börja se allt fler tumskruvar som dras åt mot Google, Facebook och andra techjättar som börjar få monopolställningar. Krav att det måste börja stycka upp verksamheten. En död av det lär bli att deras olika verksamhetsområden också kommer börja regleras hårdare.

Nu är inte det här EU, men liknande frågor lär poppa upp även här.

Rivaler vill stämma Bank Norwegian för sökordsköp

De norska bankerna Ikano, Monobank och Komplett Bank har gått samman för att dra Bank Norwegian inför rätta. Anledningen är att Norwegian har köpt upp konkurrenternas företagsnamn som sökord hos Google, skriver E24 och hänvisar till Finansavisen.

Googles Gboard kan söka emojis, dekaler och gifar - samtidigt

Ännu en sån där funktionsförbättring som, när jag väl ser den, får mig att tänka ”varför har det här inte alltid funnits?”. Googles mobiltangentbord Gboard får stöd för korssökning. Du kan alltså söka emojis, dekaler OCH gifar på samma gång, snarare än att du först måste välja medietyp.

Bra. Me like. (Och ännu ett steg mot predikativt sökande överallt.)

Google's Gboard can now search emoji, stickers and GIFs at once

Gboard is making it easier to look for the perfect emoji, sticker and GIF in one go -- at least for beta testers on Android. As 9to5google reports, the keyboard's latest beta update adds a "Search all media" option that surfaces all the results it has on offer that corresponds to your query.

 

Detaljhandel/e-handel

Amazon planerar att öppna ytterligare sex Amazon Go-butiker under året

En månad efter publika öppningen planerar Amazon att öppna ytterligare sex Go-butiker under 2018. Åtminstone enligt Recode. Återstår att se hur det går med det, men om det är utrullningstakten så är den aningen långsammare än de kinesiska techföretagens planerade tempo. Milt sagt.

https://www.recode.net/2018/2/22/17019274/amazon-go-6-new-stores-seattle-los-angeles-the-grove-rick-caruso-cashierless

Amazons Prime-kreditkort ger nu även poäng hos Whole Foods

Amazon fyller på Prime igen. Nyligen lade företaget till Prime-leverans för Whole Foods-beställningar och nu är det Prime-kreditkortet som knyts närmare Whole Foods. Amazons kreditkort ger fem procent rabatt om du handlar på Amazon, två procent på restauranger, bensinstationer och apotek och en procent överallt annars.

Whole Foods-köpen hamnar i den första kategorin, vilket förstås är rätt givet eftersom, tja, Whole Foods är Amazon. Men det är ändå intressant att onlinerabatten börjar gälla även offline.

Amazons Prime-paket lär vid det här laget vara ungefär världens mest fullpackade lojalitetsprogram.

Amazon will reward Prime members for shopping at Whole Foods

Amazon has announced that its Rewards Visa will now offer users the same level of reward when they shop at Whole Foods as they receive at Amazon itself. Eligible Prime members will now receive a flat five percent bonus on all purchases at Whole Foods, just as they do online.

Budbee satsar på returhantering

Sedan börsnoteringen har det gått… sådär för leveransuppstickaren Urb-It. Desto bättre verkar det gå för konkurrenten Budbee. Leveransvolymerna kring Black Friday ökade 420 procent och januari 2018 ser en ökning med 300 procent jämfört med 2017 (även om det inte finns några siffror att hänga upp ökningen på).

Och nu satsar Budbee även på returhantering. Och just returhanteringen blir allt viktigare för e-handelsföretag. Balansgången mellan att göra det enkelt och smidigt för kunderna och att hålla ner kostnaderna (som att göra det enkelt för kunder att lämna tillbaka utan att det blir frakt inblandat). Blir intressant hur utvecklingen kommer bli på det här området.

Budbee ökade med 300% - börjar hämta upp returer - Ehandel.se

Under 2017 anslöt sig bland andra Animail och H&M, och nu har skaran e-handlare som använder Budbee för hemleveranser utökats med till exempel

 

IoT - Internet of things

Tesla drar igång laddstationsinitiativ för arbetsgivare

Senaste initiativet från Tesla att göra märket till det självklara valet: Workplace Charging - gratis laddstationer för just arbetsplatser.

Tesla står för stationen och installationen, företaget som får stationen där sedan för elnotan. Man tänker sig säkert både tjänstebilar och företag som har en bilflotta (och som ska lockas att köpa Teslor).

Tesla launches a new 'Workplace Charging' program to supply free charging stations to businesses

Tesla already has several different charging programs, like the Supercharger network, Urban Superchargers, and the Destination Charging network. Now the...

Ansiktsigenkänning för att avgöra om du är en människa?

Kan det här en gång för alla betyda slutet för CAPTCHA-identifiering - tekniken som idag nästan är för svår för människor att hantera. Nu har forskare via Georgia Tech hittat ett system som läser av ditt ansikte. Face ID-alltså. Men inte på det sättet att de identifierar dig som person, utan att du är en människa. Den kan fånga alla de mikrorörelser som ett mänskligt ansikte gör och som är svåra för maskiner att fejka (än så länge…)

Vi kan väl lugnt konstatera att vi bara har sett början på biometriidentifiering. Och hur vi förmodligen kommer identifiera oss, utan att vi ens är medvetna om det, drösvis med gånger under en dag i vår interaktion med uppkopplade prylar.

Think fast - this system watches you answer questions to make sure you're human | TechCrunch

The machines are getting smarter and facial recognition may not be enough to tell you're a human. Machines can make faces, too, but they're not so good at answering questions with them. That could lead to a new, more effective type of CAPTCHA.

Spotify kanske kommer släppa en egen smart högtalare

Det kanske kommer bli ännu trängre på marknaden för smarta högtalare. Det senaste stora tillskottet var förstås Apples försenade Homepod, men bara senaste veckorna har det kommit rykten om att såväl Facebook som svenska Zound är på gång med egna varianter. Nu har jobbannonser dykt upp som säger att Spotify ska ta fram sin första fysiska produkt. En högtalare?

Logiskt så tillvida att Spotify jagar andra intäktsströmmar än bara prenumerations- och annonsintäkter. Och logiskt eftersom, tja, det handlar om musik. Sen lär det, som spekuleras, bli frågan om att jacka in i ett befintligt assistentekosystem.

Intressant att se vad Spotify i så fall kan ta med till bordet.

Spotify uppges förbereda en egen smart högtalare

Spotify vill ta upp kampen med Sonos och skapa en egen "epokgörande" smart högtalare - möjligtvis i samarbete med Amazons Alexa eller Google Assistant. Även börskandidaten Zound har liknande planer.

Smart att mucka med robotarna?

Okej, det är sånt här som lär trigga att robotarna kommer unite and take over. Tänker att Spot blir kreativ med hockeyklubban nästa gång.

Se när människan muckar med robothunden 'Spot Mini'

Förra veckan visade Boston Dynamics upp en video där roboten Spot Mini öppnade en dörr. Lyckas den med samma bedrift om en människa försöker hindra den?

Orgasmpizza - pizzauppkopplad sexleksak

Ha. Porrsajten CamSoda har släppt en uppkopplad sexleksak. En som har typ en Amazon Dash-knapp inbyggd. Man matar in sin betalningsinformation och vilken pizza man vill ha i den medföljande appen och sedan är det bara att trycka på knappen när man är... klar så kommer (hoho) pizzan levererad hem på direkten.

RubGrub. Orgasmpizza. Senaste IoT-buzzordet. *insert väldigt många dåliga ordvitsar*

https://mashable.com/2018/02/22/vibrator-order-pizza-camsoda-rubgrub/

 

Strömmade medier

Netflix satsar i mellanöstern och i nordafrika

Netflix fortsätter sin satsning mot världsdominans. I ljuset av västnavelskådande och Kina-besatthet är lätt att glömma stora delar av resten av världen. Inte minst mellanöstern och Afrika - två regioner med stora delar etablerade ekonomier och sådana som är på väg upp.

Nu har Netflix slutit ett avtal med kabel-tv-leverantören OSN. Både för att ha bättre möjligheter att konkurrera med inhemska företag men förstås också för att bygga allians mot Amazon.

En utmaning, som konstateras, är bristen på lokalt innehåll. Och det här kommer bara bli än viktigare: oavsett område. Ju mer gränslös världen blir, desto viktigare blir det att bli lokalt relevant.

Netflix deal provides a much-needed boost in the Middle East

Despite what it seems, Netflix isn't a dominant force everywhere on the planet. In fact, it's struggling in the Middle East and northern Africa -- Netflix and Amazon combined represent 21 percent of the local subscription video space. The company is determined to get a leg up, however.

Netflix släpper show där målet är att få någon att mörda en annan människa?

Minns ni filmen The Game från 1997, där Michael Douglas är med i ett enda stort cosplay som går riktigt snett och han helt plötsligt hamnar i riktig livsfara (eller?) Eller The Truman Show från året efter? (Eller för den delen det betydligt nyare Black Mirror-avsnittet White Bear?)

20 år senare gör Netflix samma sak. Fast med en riktig, ovetande människa. Dolda kameran möter ovanstående upplägg. En serie med 70 skådespelare, som alla är med på tåget, och en ovetande deltagare. Upplägget: kan man manipulera en vanlig människa att begå mord?

Som artikeln konstaterar: cynism på en ny nivå. Och fråga vad det här kan öppna för ”underhållnings-”dörrar.

(Vi hoppas förstås att det här bara är ännu ett fejk-PR-stunt av Netflix - och att det egentligen handlar om något helt annat. Eller åtminstone inte är så illa som det verkar.)

A new Netflix show wants to manipulate people into committing murder

In the upcoming Netflix show, The Push, "illusionist" Derren Brown constructs an elaborate psychological scenario involving 70 actors that he hopes will compel an unwitting subject to push another person off a building.

Även Fox News satsar på en strömmad kanal

För några dagar sen kom uppgifter om att Amazons e-sportliveströmningskanal Twitch numer är större än några av de största kabel-tv-kanaler.

Det här är bara det senaste orosmolnet för de traditionella linjär-tv-kanalerna. Man börjar inse att tiden håller på att springa ifrån dem och försöker hitta nya sätt att nå ut, som via Facebook, Snapchat och Twitter. Och förstås genom att starta egna strömningskanaler. Senast ut: Fox News.

Fox News kommer starta Fox Nation, en over-the-top opinion platform med exklusivt innehåll. För, ni vet, det är precis vad världen behöver just nu. En over-the-top opinion platform från Fox.

Låga odds att det även blir foliehattsmerch.

Fox News is creating its own streaming service called Fox Nation

It's coming later this year, but won't include a live stream of the main Fox News Channel.

 

AI - artificiell intelligens

Google släpper Auto Ads - AI-drivet annonseringsverktyg

Ny annonsprodukt från Google: Auto Ads. Ungefär vad det låter som, automatisk, AI-baserad annonsplacering. Efter att legat i beta ett tag rullas det ut till all.

Funktionen läggs till på en sida och ligger sedan och läser av sidan. Den bedömer vilka annonser som är lämpliga att placera på sidan och var olika annonser ska ligga på sidan och hur många. Med maskininlärning ska verktyget förstås bli allt bättre på att lära sig sidan och vilka slags annonser som flyger (och vilka som dammar i backen).

Lite som Shopifys Kit-bot, fast avgränsat till en webbplats.

Google debuts AdSense 'auto ads' with machine learning to make placement and monetization choices | TechCrunch

Google is today unveiling a new ad unit for AdSense that taps into the company's big push to add more artificial intelligence into its business, and to

Google har lärt en AI identifiera risk för hjärt- och kärlsjukdomar via ögonen

Google AI-arbete gör nya framsteg. Nu har man lyckats lära en algoritm, med en dos maskininlärning, att identifiera om en människa har förhöjd risk att drabbas av exempelvis en hjärtinfarkt genom att scanna patientens ögon. Det går även att identifiera saker som ålder, blodtryck och om de röker. Träffsäkerhet i nivå med dagens metoder.

Men det som förstås är det mest intressanta med artikeln är spekulationen att AI på sikt ska kunna lära sig ställa diagnoser utan mänsklig inblandning eller träning. Och därmed kanske kunna ställa helt nya diagnoser som vi i dagsläget inte kan. AI:n har ju redan skapat egna språk, utan att forskare riktigt vet hur, så varför inte? 

Google's new AI algorithm predicts heart disease by looking at your eyes

Google is proving more and more medical diagnoses can be done using machine learning. Its latest looks at cardiovascular risk, but experts say it needs further tests before it can be used in real life.

Google Assistant kommer till Sverige under 2018

Nu börjar det hända grejer: Google Assistant kommer till Sverige. Under 2018. Nån gång.

Google har meddelat att Assistant släpps i 38 nya länder under året och kommer lära sig prata 17 nya språk. Än så länge finns det ingen fullständig lista över vilka länderna är. Inte heller klart om svenska är ett av språken.

De flesta är överens om att Siri ligger rätt långt efter Alexa och Assistant. Men det finns ett område där Siri fullständigt äger - och det är just språkförståelsen. Ja, och möjligheten att kommunicera på en hel hög språk. Alexa är fortfarande väldigt mycket en anglosaxisk företeelse, men nu kanske åtminstone Google tänker ändra på Siris språkdominans.

Google Assistant Plans to Expand Across the Globe in 2018 | Digital Trends

We ow know that Google will be expanding not only Assistant's capabilities, but its geographic reach as well.

Google Assistant lär sig prata svenska 2018

Häromdagen kom information att Google Assistant kommer att komma till Sverige under 2018. Då framgick det inte om det också innebär att Assistant kommer lära sig prata svenska. Nu verkar det som att svenska är ett av de nya språken. Även hos iOS-användare.

Google Assistant will support over 30 languages by year-end, become multilingual | TechCrunch

Google Assistant, the search giant's answer to Alexa that lives on Android smartphones, tablets, and Google Home speakers, will expand to more languages

Vad är AI - egentligen?

Vad är AI? Ja, förstås lika mycket som personer du frågar. Nästan. Så långt ger jag personerna i artikeln rätt. Sen börjar det svaja.

"Det irriterar mig för när det kommer till kritan kan ingen visa någon riktigt avancerad implementation ännu. Visst, det är imponerande att AI vinner i schack och go – men vi spelar inte schack med våra kunder, säger han.”

Okej, om vi bortser från ”jo, det gör ni” så går man bort sig direkt om man utgår från att AI-stöd måste vara avancerat och komplext. Det organisationer snarare borde börja titta på är (även här) de lågt hängande frukterna. ”Vilka förhållandevis enkla handgrepp skulle vi kunna ersätta?” Och sedan börja bygga därifrån.

https://computersweden.idg.se/2.2683/1.698148/it-kopare-ai

 

AR/VR

Upplev vardagsrumsskräck med AR

Okej. Sjukt coolt. Någon har använt Apples AR-utvecklarplattform ARKit för att göra en AR-version av *den scenen* i The Ring. Och ja. Det har potential, kan vi väl säga.

Med ett VR-headset kan man skrapar hamna mitt i ett spel eller en film. Och bli halvt ihjälskrämd om skräck är temat. AR blir förstås inte lika insugande, men å andra sidan kan dina vanliga vardagsföremål komma att utgöra scenografin.

Så, tja, du kanske aldrig kommer se på strykbrädan på samma sätt igen. Där den står i städskrubben. I det stora huset, med kolmörker utanför fönstret. När du är ensam hemma.

ARKit could bring your nightmares into your living room

A developer used Apple's ARKit to show Samara from The Ring coming out of a user's TV

Virtuella träningsrum för robotar

Ha. Fantastiskt. VR är som (nog) bekant ett ypperligt sätt att träna människor att lära sig utföra saker som kan vara svåra, eller rent av farliga, att öva på i verkligheten (eller som Trygg-Hansa gjort - göra det möjligt att brandöva hemma).

Nu kommer ännu en VR-träningssatsning. För robotar. Alltså robotar som är tänkta att gå omkring.

Verktyget THOR (The House Of interActions - hand upp alla som tror att de kom på förkortningen först) innehåller 120 olika vardagsscenarion som man kan ladda in och där roboten får öva på vardagssysslor. Motsvarigheten till AI-träningsläger, alltså.

Och förstås viktigast av allt: holodäcket från Star Trek har aldrig varit närmare.

Virtual Reality Training Ground Helps Robots Prepare for the Real World | Digital Trends

An interactive virtual reality model of real world scenes, such as the kitchen or living room, will allow A.I. agents to learn how to cope better in the real world.

Audi gör det möjligt att bygga din egen AR-bilbana hemma

Okej. Poäng för kreativitet. Nu är Audi senaste bilföretaget ut som hoppar på hemma-bilsalong-AR. Med andra ord möjligheten att titta på bilen hemma och fippla med olika färger på lacken innan man bestämmer sig.

Men hej. Såååå 2017. Du kan även få en leksaksminiatyr av bilen. Varför? Så att du kan se hur den hanterar körning. Du bygger din egen testbana och kan sedan köra bilen med Audi-appen. En virtuell bilbana alltså.

Jag har aldrig varit lika sugen på en Audi Quattro som nu.

Audi wants to turn its AR app into a personal showroom

Audi is launching a global app that lets users view and test-drive cars.

 

Mobilt

Apple står för över hälften av den globala smartphonetillverkningsomsättningen

Ytterligare ett tecken på att Apple är en pengamaskin. Apple har i flera år mer eller mindre stått för hela vinsten (till och med över 100 procent) bland mobiltillverkarna och nu kommer analytikeruppgifter att företaget för första gången haft större omsättning globalt inom smartphonesegmentet än alla andra mobiltillverkare - sammantaget.

Under sista kvartalet 2017 bedömer en rapport att Apples omsättning inom smarphonetillverkning uppgick till 51 procent, med Samsung på andra plats med 15,7. Båda ökar dessutom. Med andra ord: iOS är långtifrån största operativet och billiga Android-mobiler dominerar stora delar av världen. Men Apple drar in mest pengar - och marginalerna ökar.

Apple's World Smartphone Market Share Above 50%

Apple's smartphone global market share surpassed 50% in Q4 for the first time in its history.

Google löser felaktigt konsumentproblem med ingenjörslösningar?

Undrar du varför Google har så förtvivlat svårt att få snurr på sin konsumenthårdvara? Här har du förklaringen. Ingenjörer som försöker lösa efterfrågansproblem som ingenjörer. Typ.

IBMTimes och Ny Teknik rapporterar att nästa Pixel-telefon kommer att sopa banan med Apple och Samsung? Varför? Google anställer 2000 nya ingenjörer. Hårdvaran kommer sparka rumpa.

Jag säger det igen. 2018 tror alltså Google (eller IBMTimes) fortfarande att det är hårdvaran i sig som avgör vad en kund väljer.

Pixel 2 har vunnit högvis med hårdvarutester. Hur gick försäljningen? Över jul, knappt ens en krusning i försäljningsstatistiken. Tänka lite nytt, kanske? Digitalisering, y'all.

(Inlägget gav upphov till en diskussion som du hittar på LinkedIn.)

Därför kommer Googles Pixel 3 sopa banan med Apple och Samsung

Om ett företag, Google i det här fallet, köper in 2000 ingenjörer så kommer det hända saker med produkterna. Enligt IBTimes kommer Google att sopa banan med de andra teknikjättarna.

 

Digitalisering

Kommer det första stora företaget lägga ned sin webbplats under 2018?

Intressant spådom:

In 2018, we will see the first major brand shut down its website. The brand will shift how it connects with consumers — to conversations, with a combination of bots and humans, through a messaging front end like SMS or Facebook.

Nu är det här ett debattinlägg delvis i egen sak, men ja. Jag tror inte vi kommer se det under 2018, men det börjar bli "när" snarare än "om" (se min artikel på samma tema i kommentar). Dessutom missar artikelförfattaren i mitt tycke en aspekt. När han konstaterar att Google kommer drabbas hårt av den här utvecklingen så glömmer han att Google just nu jobbar hårt med att ersätta Google som webbsajtpekare med... Google. Som allt-i-ett-plattform.

(Inlägget gav upphov till en diskussion som du kan läsa på LinkedIn.)

The sudden death of the website | TechCrunch

Unlike most startup founders who saw the birth of the internet in the mid-1990s, I am still CEO of my company. My longevity in this position gives me a unique perspective on the changes that have happened over the past two decades, and I see one happening right now that will radically transform the internet as we know it.

Apple världens mest innovativa företag 2018 enligt Fast Company

Apple beskylls numer ofta för att ta dumpat innovation till förmån för säkra vinster (inte nödvändigtvis ett jätteproblem, säger aktieägarna). Men när Fast Company rankar världens mest innovativa företag 2018 så hamnar just Apple etta. "For delivering the future today."

Nu har inte jag läst de olika artiklarna än, men det finns något jag verkligen gillar i att de placerar Apple som nummer ett. De små förbättringarna. Det inkrementella. De förändringar som ALLA företag kan göra. Här finns en enorm innovationspotential. Som bor hos många anställda.

Den lilla innovation man gör är trots allt mycket bättre än den stora man aldrig gör.

(Och ja, man kan förstås alltid ifrågasätta listan, som alla listor. Som att den är... rätt amerikansk...)

https://www.fastcompany.com/most-innovative-companies/2018

Japan satsar på att bygga världens högsta skyskrapa - i trä

Okej. Det här hamnar rätt högt upp i coolhetsskalan. Japan siktar på att bygga världens högsta skyskrapa mer eller mindre helt i trä. Syftet är "to create environmentally-friendly and timber-utilizing cities where (cities) become forests through increased use of wooden architecture for high-rise buildings”.

Cities become forests. Gillar av ren princip.

Jag lärde mig bara för ett par veckor sedan att dagens byggmaterial, som betong, är förhållandevis energislukande att tillverka. Det är typ det här vi snarare måste satsa på.

Dessutom insikt: "Russia has huge timber reserves, largely because we're finally using less paper.”

Det papperslösa kontoret, till sist?

Tokyo to build world's tallest timber tower | CNN

The W350 will stand 1,148 feet tall, be completed by 2041, and cost an estimated 600 billion yen ($5.6 billion) to build.

Sony ger sig in i bildelningskampen

Nästa företag att ge sig in i bildelningstaxibranschen: Sony. Förstås. Och lika mycket förstås: tjänsten kommer vara AI-baserad.

Nu kör inte Sony igång det här helt på egen hand. Istället är det i samarbete med fem taxiföretag i Japan. AI:n kommer ansvara för att skicka ut bilar till kunder och för att förutsäga trafikläge baserat på saker som väder och lokala evenemang.

Som många andra siktar Sony på bli en plattform snarare än "bara" en aktör på en marknad. Tjänsterna de tar fram inom ramen för satsningen är tänkta att kunna användas även av andra taxiföretag.

Och ja. Snart är det enklare att räkna upp alla techföretag som INTE håller på med bilar på något sätt.

Sony Corp. to launch an AI-based taxi-hailing service in Japan | TechCrunch

Sony Corporation said today that it will build an AI-based ride-hailing system in Japan in partnership with five taxi companies. The service will use artificial intelligence to manage taxi dispatches and forecast demand based on factors like weather, traffic and local events.

Coop säger upp ombudsavtal med PostNord på grund av Kina-paketen

Det är inte bara PostNord som knäar under den kraftigt ökande e-handeln i allmänhet och Kina-beställningarna i synnerhet. Nu säger Coop upp avtalet med PostNord och kommer alltså inte längre fungera som postombud.

Lyfter vi blicken lite så finns förstås här ett stort problem i omställningen från fysiskt till online - ett problem som dessutom ligger utanför de säljande företagens kontroll. Och det är inte minst därför som bland annat Amazon, Alibaba och JD håller på att bygga upp en fysisk närvaro - för att säkerställa logistiken hela vägen ut.

Ett område där vi lär se en hel massa disruption kommande åren. Borde vara en stor möjlighet för fastighetsföretag.

Mängden Kina-paket för mycket för Coop - säger upp avtal

Dagligvarujätten säger upp sitt avtal med Postnord. Antalet paket från bland annat Kina har blivit för mycket att hantera.

Hasbro kickbackar specialleksaksutgåvor

Intressant initiativ: leksakstillverkaren Hasbro startar Haslab. Ett inhouse-Kickstarter. Först ut är en bautastor version av Jabba the Huts flytande ökenskepp (och ja, eventuellt kan jag vara lite sugen...)

Hur funkar Haslab? Som Kickstarter. Haslab presenterar en idé för en leksak och låter folk anmäla intresse/pytsa in pengar. Om tillräckligt många skriver upp sig så tas leksaken fram och de som backat projektet får sina ex. Om inte så skrotas idén och ingen behöver betala.

Nästa nivå att inkludera kunderna i produktutveckling, alltså. Och dessutom: eftersom vi pratar om ett "riktigt" företag här så kan man nästan helt säkert lita på att produkten faktiskt görs.

Hasbro Is Getting Into Crowdfunding With an Insane Star Wars Toy

Today, Hasbro unveiled Haslab, which promises to basically be the toymaker's answer to Kickstarter, for diehard fans of its toys. The new crowdsourcing program is kicking off with one hell of a project: a 4-foot long, 14lbs intricate recreation of Jabba's Sail Barge from Return of the Jedi.

Uber släpper kollektivtaxitjänsten Uber Express Pool

Ha. Underbart. Nu börjar Uber ta betalt... för att gå. Ny tjänst: Uber Express Pool. Typ. Med andra ord betalar du mindre om du kan tänka dig att gå till en mer central plats, som är enklare för förarna att ta sig till, snarare än de kör ända vägen hem till dig.

Så. Ja. Typ buss.

https://mashable.com/2018/02/21/uber-express-pool/

 

Ekonomi och finans

Google släpper Google Pay

Igår så rullade Google så ut sin nya, konsoliderade betalningslösning Google Pay - för att på nytt försöka ta ett grepp om (mobil)betalningsmarknaden.

Google Pay-användare kan checka ut sin Google-information via appen när de handlar på nätet och det kommer även gå att betala på kollektivtrafik i ett litet antal städer (intialt). Även en P2P-lösning (Pay Send) är i pipan. Bara för Android (än så länge).

Intressant att Google ser Pay som ett marknadsföringsverktyg också. Du kan t ex få rekommenderade shoppingförslag direkt i betalningsappen. Och just det lär vara något vi kommer se mer av: betalningstjänster som egna ekosystem (Swish har redan börjat).

Google Launches Google Pay to Rival Apple

The app is the tech giant's third attempt at a widespread payments platform.

Walmarts kvartalsrapport fick stor tumme ned av marknaden

Walmarts kvartalsrapport. Förstås numer inte minst intressant eftersom Walmart dragit igång stora e-handelsmaskineret (med allt vad det innebär med e-handelsföretagsuppköp och massiva stordataanläggningar). Förstås för att ta tillbaka förlorad mark som Amazon ryckte till sig med Walmart fyllde butikshyllorna.

Så hur gick det? Omsättningen och försäljningen i de fysiska butikerna ökade över marknadens förväntningar. Dessutom höjd utdelning. Och e-handeln? Upp 23 % Q4.

Hur tackade marknaden för det? Med en råsop. Aktien i skrivande stund ner nästan 10 procent.

Varför? Det var betydligt sämre än Q3:s 50 %. Och förstås betydligt lägre än marknaden förväntat sig och under Amazons 40 %. Att prognosen från Walmart att e-handeln kommer nå ökningstakt om 40 % för kommande helåret imponerar förstås inte en marknad som har betydligt kortare tålamod än så.

Säger en del vilka förväntningar som finns på omställningstakten för fysiska detaljhandlare. Vilket, tja, inte minst H&M vid det här laget vet.

No Title

No Description

Nischbanker fortsätter äta av bolånekakan

Två saker idag som pekar på samma sak: dels uppgifter att nischbankerna numer står för 40 % av all nytecknade bolån på svenska marknaden och dels att Avanza nu enligt uppgift pytsar in mer pengar i Stabelo (företaget/lånefonden som Avanza använder för finansieringen av sin ännu inte är helt lanserade bolånesatsning).

Som konstateras i SvD-inslaget är den ökade rörligheten på bankmarknaden en förklaring. Och precis som när vi själva började kunna handla med aktier så pratar vi om en tjänst som i grund och botten är rätt enkel. Tidigare har vi kunder haft få vägar till kapital. Så är det inte längre.

https://digital.di.se/artikel/avanza-okar-i-bolanebolaget-stabelo?1

"Finns ett stort missnöje med storbankerna" | SvD

Lägre bolåneräntor - men också ett missnöje med storbankerna. Så förklarar SvD:s Frida Bratt att Länsförsäkringar, SBAB och Danske Bank i hög takt stjäl marknadsandelar från storbankerna på bolånemarknaden. - Vi ser hur den ökade konkurrensen lett till lägre räntor, säger hon i Ekonomistudion.

Telegram slog ICO-rekord - och siktar ännu högre

Just nu är kryptovalutors och ICO:ers (kryptovaluteintroduktioner) vara eller icke vara ett hett ämne. Chattappen Telegram lyckades oavsett rejält köra över rekordet för pengar som dragits in via just en ICO. Närmare bestämt 850 miljoner dollar tänkta att finansiera Telegrams vidare satsningar (inte minst kryptoinfrastrukturplattformen TON).

Men om man lyckas få en ICO övertecknad, varför stanna där? Nu siktar företaget på att dra igång ännu en. En som kanske kan bli lika stor och då ge en total ICO om 1,6 miljarder dollar innan allmänheten sedan kan börja handla i valutan.

Att se om Telegram lyckas att göra TON och valutan till en ”riktig” valuta för användarna.

Exclusive: Telegram is holding a secretive second pre-ICO sale

This week, investors got an email explaining that Telegram is doing another private presale, four sources with knowledge of the deal told The Verge.

Qualcomm höjer köpbudet på NXP för att slippa bli uppköpta av Broadcom

Har ni hängt med i alla turer kring Broadcoms fientliga uppköpsbud på konkurrenten Qualcomm? Nu kommer ytterligare en del i dramat. För att undvika köpet har Qualcomm i sin tur höjt sitt uppköpsbud på ytterligare en branschkollega: nederländska NXP.

Det här börjar bli typ luffarschack i 3D möter Dallas.

Varför är det här relevant? Förutom att det här skulle bli tidernas största techaffär så är det också en jättedel i den konsolidering bland företag som tillverkar inte minst chip av olika slag. Den komponent som just nu kanske är den enskilt viktigaste - och snart mest svårhittade - i delen i att bygga det heltigenom uppkopplade samhället.

Så vill Qualcomm undvika Broadcoms uppköpsbud

Chiptillverkaren Broadcom har inte gett upp sina förvärsplaner av Qualcomm. Samtidigt gör Qualcomm nästan allt för att stå emot ett uppköp. Det senaste är att lägga ett högt bud på bolaget NXP.

 

Övrigt

Apple kanske är på gång med vattentåliga Airpods

Nu kanske vi snart får ett par vattentäta/vattentåliga Airpods. Som dessutom ska ha funktion så att man kan aktivera Siri med bara rösten istället för som idag först behöva röra vid luren.

Helt vattentäta iPhones, Apple Watches och Airpods är nog inte långt borta. Så snart kommer vi nog aldrig behöva lägga ifrån oss eller ta av oss våra iPrylar.

Ni vet, till skillnad från idag.

Bloomberg

No Description

Lajkat läggs ned

Där ser man. Schibstedt skrotar Lajkat. Bär sig inte ekonomiskt.

Jag kan inte låta bli att tänka: lite bra. Inte just att Lajkat läggs ner, men att vi tröttnat på klickfiskesajter. Okej, jag raljerar lite och jag är garanterat mer än lovligen naiv nu. Men oavsett.

Ett tips till olika publicister som vill att vi ska betala för seriös journalistik: satsa på seriös journalistik. Tror det vid det här laget finns en rätt stor lucka att fylla inom det här segmentet.

Schibsted skrotar Lajkat

Två år efter att Schibsted lanserade Lajkat som eget bolag väljer man att lägga ned viralsajten. Anledningen är att det inte bär sig ekonomiskt.

23 stater tar officiellt strid för nätneutraliteten i USA

Datumet när nätneutraliteten förpassas till sophögen rycker allt närmare, men nätneutralitetsförespråkarna har inte gett upp än. Nu kommer 23 av de amerikanska staterna att formellt utmana FCC-beslutet i domstol. De anser att beslutet strider mot federal lag.

Så sista ordet är långtifrån sagt, även om det aktuella datumet hinner passeras.

23 State Attorneys General Sue the FCC to Preserve Net Neutrality

The FCC's rollback of Obama-era net neutrality rules was formally challenged in court on Thursday by a coalition of 23 state attorneys general who assert the rollback was passed in violation of federal law.

Åttiotalet ringde och ville ha tillbaka sin debatt

President Trump: "We have to do something" about violent video games, movies

Parkland student who plays Call of Duty responds: "That's just a really pathetic excuse."

Rejoice! Buffer behåller den anpassade schemaläggaren i gratisversionen

Nu gillar jag Buffer igen. Eller okej, det gjorde jag ändå. Men lite mindre. Nu gillar jag Buffer lika mycket igen som jag gjorde innan jag gillade Buffer lite mindre.

Mejl som bekräftar att Buffer inte tar bort den anpassade schemaläggaren ur gratisversionen

Jeff Bezos har börjat bygga en mekanisk klocka som ska fungera i 10 000 år

Hur vet man att man har för mycket pengar? Kanske när man vaknar en morgon och tänker ”hmmm, tänk om man skulle bygga en mekanisk klocka som ska fungera i 10 000 år?”. Och inte stannar vid att bara tänka tanken.

Det kan ha varit så det började för Amazon-Jeff. Nu verkar det som att Bezos vision om just en 10 000-årsklocka ska börja byggas. Hur mycket kostar en sån undrar du? Tja, 42 miljoner dollar. Så här långt. Men hej. Då verkar det ha ingått ett ihåligt berg att bygga en rymdstation i också. Värsta kapet.

Construction begins on Jeff Bezos' $42 million 10,000-year clock

Installation has finally begun on Jeff Bezos' 10,000-year clock, a project that the Amazon CEO has invested $42 million in. The actual idea for the clock comes from Danny Hillis, who originally proposed a 10,000-year clock in 1995 as a way to think about humanity and the planet