Kategorier
Detaljhandel/e-handel Spaningar Strömmade medier

Digitala spaningar vecka 38 2022 – del 2

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

 

Detaljhandel/e-handel

Instabox och Budbee går samman

Ett lika väntat som oväntat besked: fraktbolagen Instabox och Budbee går samman och bildar ett gemensamt bolag värt 18 miljarder kronor: Instabee.

Oväntat därför att jag inte hört det minsta om affär mellan just de två bolagen – och de kändes heller inte som givna att dejta varandra – och väntat därför att det är en fortsättning på konsolideringen på fraktområdet. Framförallt de snabba och korta leveranserna.

Nu återstår att se hur Konkurrensverket ställer sig till affären, men det känns som att det inte borde bli några större konstigheter. Utan att ha koll på omsättningsjämförelser så lär även det sammanslagna bolaget bli en rätt liten spelare i det stora hela taget.

Budbee och Instabox slås ihop – bildar ny koncern värd 18 miljarder – Ehandel.se

Last mile-aktörerna och snabbväxarna Budbee och Instabox gör gemensam sak och bildar en ny koncern, som får namnet Instabee. De har båda varit med och

TikTok lanserar en Shein-konkurrent i Europa

Dags för ännu en Shein-konkurrent. Den här gången från TikTok.

Efter det att kinesiska e-handlaren Pinduoduo för en tid sedan lanserade Temu i USA så är det nu alltså dags för ännu kinesiskt företag att göra samma sak – fast i Europa. TikTok har slagit upp portarna till dammodesajten ”If Yooou” (because förstås måste det vara konstigt namn).

Okej, nu är det inte så att det är en ny avdelning i TikTok vi pratar om. Det är heller inte ett nytt varumärke under TikTok. Det är däremot TikTok-ägaren Bytedance som nu vill ta upp konkurrensen med lika kinesiska Shein. Intressant nog så är det alltså inte USA som gäller för den nya satsningen, utan Europa. Storbritannien, Frankrike, Tyskland, Italien och Spanien för att vara mer exakt.

If Yooou satsar på ”låga priser och högkvalitativ service”, plus att det handlar om snabbmode. Alltså precis det som fått Shein att rusa till toppen av nedladdningslistorna både här hos oss och i USA. Och som målgruppsmässigt förenar TikTok och Shein. Det är alltså inte särskilt konstigt att TikTok nu satsar på samma sak.

Eller… ”igen” kanske jag skulle säga. Det är inte första gången som Bytedance testar något liknande. Det är med andra ord inte självklart att If Yooou kommer att kunna mäta sig med Shein (och förstås även de andra stora nätmodehandlarna). Men Bytedance tänker bevisligen inte ge sig i första taget. 

https://pandaily.com/bytedance-launches-womens-fashion-retail-platform-if-yooou/

Amazon gör det möjligt för handlare att driva trafik till externa sajter via annonsering på Amazon

Ännu ett intressant drag från Amazon: företag som säljer direkt till konsument men som inte finns på Amazon kan nu annonsera på Amazon. Annonser som alltså är tänkta att driva trafik till handlarens sajt. 

Den nya tjänsten rider på Buy with Prime som Amazon introducerade tidigare i år. Buy with prime gör det möjligt för handlare med egna nätbutiker att lägga till en knapp så att kunder kan checka ut med sitt Amazon-konto. Ett tänkt sätt att sänka tröskeln för kunder och något som därmed ska ge handlarna mer försäljning.

Det nya annonsformatet bygger på att varumärken skapar en Buy with Prime-sida inuti sin varumärkessida på Amazon. Därefter blir det möjligt att köpa annonser och driva trafik till den egna, externa e-handelssajten.

Men som artikeln konstaterar så är det här ett… hyfsat bökigt sätt att driva trafik. Och i praktiken måste du fortfarande fullt ut vara Amazon-säljare, på Amazon. Men det är inte alls omöjligt att Amazon framåt kommer att öppna upp den ännu mer i takt med att kampen om köparna hårdnar allt mer.

Kort sagt: Amazon vill utnyttja sin Google-position (åtminstone i USA) som stället där de flesta konsumenter börjar sitt köpsökande. Amazon kan med andra ord tjäna pengar även på de handlare som inte vill (eller kan) finnas på Amazon – genom att låta dem köpa annonsutrymme där.

DTC Brands Can Now Buy Ads on Amazon

DTC brands can now buy ads on Amazon that will drive traffic to the brand’s website. The customer journey is convoluted but hints at Amazon’s bigger ambitions to become a discovery platform for DTC brands.

Amazon ger säljare kostnadsfri tillgång till verktyg för att optimera logistik

Amazon ger säljare i USA och i Storbritannien möjlighet att bättre optimera kostnaderna för sin logistik. Det handlar om att Amazon nu ger säljare kostnadsfri tillgång till Veeqo som Amazon köpte tidigare år.

Veeqo är ett verktyg som gör det möjligt att hitta billigare fraktpriser från stora fraktföretag som UPS och FedEx. Användningen är dessutom inte bara begränsad till försäljning via Amazon utan ska gå att använda för att ”hantera beställningar över flera försäljningskanaler”.

Det är med andra ord ännu ett tecken på att också Amazon känner av de hårdare tiderna och dragkampen om säljarna. Genom att ta bort avgiften för Veeqo och dessutom låta säljare använda det utanför Amazons direkta ekosystem så hoppas företaget därmed kunna lägga till ytterligare en anledning att välja Amazon.

Amazon offers sellers free software to speed fulfillment

Veeqo helps merchants manage inventory and gives discounted rates with carriers such as UPS and FedEx.

#BookTok tvingar Amazon att skärpa returreglerna för ljudböcker

Ha. De senaste åren har bokläsandet fått sig ett uppsving – såväl det fysiska som det digitala. En lite oväntad anledning har visat sig vara TikTok.

Då pratar vi inte om det TikTok som de flesta tänker på när man hör TikTok, utan en av ”undergrupperna” på plattformen: hashtaggen BookTok, där tiktokare tipsar om böcker att läsa. Och inte bara tipsar. För bara ett par månader sedan så plockade TikTok själva upp det stora bokintresset och lanserade en egen bokklubb. En klassisk bokklubb. Man får en rekommendation på en bok att läsa och sedan är tanken att man ska diskutera och dela sina tankar om den boken (helst i form av tiktoks, förstås).

Men nu visar det sig att det finns en baksida här – som handlar om läsandet av ljudböcker.

TikTokare har inte bara tipsat om böcker att läsa, utan också hur man kan läsa dem utan att betala. Som att köpa sina ljudböcker via Amazon och returnera dem när man har läst klart dem. Ett förfarande som gör att bokförlagen måste betala tillbaka pengarna för den lästa boken, samtidigt Amazon oavsett tar ut royalties av dem.

Det har lett till att Amazon har tvingats att ändra returreglerna för Kindle-ägare. Från och med slutet av året (enligt planerna) så kommer Amazon att begränsa den automatiska returhanteringen av ljudböcker. Max tio procent av en ljudbok ska ha blivit spelad för att man ska kunna returnera boken den här vägen.

Amazon is tightening its ebook return policy to thwart BookTok

Amazon is tightening the return policy for its Kindle ebooks to apply automatically only if buyers have read 10 percent of a book or less after complaints over TikTok-influenced refund abuse.

Instacart lanserar uppkopplad hårdvara för fysiska butiker

Instacart är kanske inte så kända här hemma, men är en av USA:s stora matkasseföretag. En samlingsplattform där kunder kan köpa livsmedel från en eller flera olika matbutiker och en Instacart-shoppare åker sedan och plockar ihop beställningen. Men numer ägnar sig Instacart, som de flesta techbolag, åt fler verksamheter än det som är huvudsysselsättningen. I veckan blev det dags för Instacart att bredda sin produktportfölj ytterligare med Connected stores.

Connected stores är rätt mycket vad det låter som. En hårdvarusvit som vänder sig till fysiska butiker.

Här hittar vi en uppdaterad version av företagets smarta kundvagn Caper Cart, med stöd för att synka en kundvagn med en Instacart-inköpslista och låta kundvagnen bocka av varorna i listan när man lägger dem i vagnen. Här finns också en egen skanna och betala-lösning som förvandlar mobilen till skanningspistol när du lägger till varor för de handlare som inte har Caper-kundvagnen.

Sviten innehåller också Carrot tags, som är tänkt att hjälpa kunder att hitta rätt i en butik. När en kund trycker på en vara i Instacart-appen så tänds en skylt på den hylla där varan finns. Sist men inte minst hittar vi också Department orders låter handla från olika typer av verksamheter (som ett bageri och en deli) och få sina beställningar färdiga på samma gång.

Det är med andra ord ett sätt att hjälpa handlare att digitalisera sin verksamhet. Men förstås också att knyta fler handlare till Instacarts plattform.

Instacart launches Connected Stores, a suite of in-store tech for retailers | TechCrunch

The launch of Instacart’s Connected Stores comes as the company is preparing for its market debut, as Instacart filed privately to go public in May.

Walmart lanserar program för att driva på social commerce

Senaste handlare att steppa upp satsningarna på social shopping: USA:s största detaljhandlare Walmart. Nu lanserar Walmart programmet Innovation Partners.

Tanken med det nya programmet är att ”hjälpa annonsörer få tillgång til kanaler som sociala flöden, underhållning, t-commerce och liveströmning” under årets julhandelsperiod. Walmarts samarbetspartners i programmet är TikTok, Snap, Firework, TalkShopLive och Roku.

Tanken är förstås att hjälpa annonsörer att sälja mer, men i programmet finns också en ”testa och lära sig”-del. Utbilda annonsörer och varumärken hur de ska kunna bli bättre på att använda de här kanalerna själva även framåt. Bland de format som ingår i paketet hittar vi saker som TikTok-annonser, annonsformat i Snap som går att köpa via Walmart Connect samt shoppingbara liveströmningar och videos via Walmarts egen sajt och på andra platser på webben.

Walmart ligger alltjämt en rätt bra bit efter största konkurrenten Amazon när det gäller sin onlinenärvaro, men har senaste åren växlat upp allt mer för att komma ikapp. Och har i och med det valt en lite annan strategi än Amazon: mer satsat på externa samarbeten än att bygga själv.

Återstår att se hur väl programmet faller ut – för både annonsörer och Walmart. Men också hur det kan driva på själva social commerce-området i stort.

Walmart Connect Launches Program to Boost Social Commerce

Walmart Connect is offering an Innovation Partner program, helping advertisers access social feeds, entertainment, t-commerce and live streaming opportunities.

Walmart rullar ut AI-lösning för att bättre hantera tomma hyllor

Walmart fortsätter att optimera sina fysiska butiker med olika smarta digitala lösningar. Senast ut: en AI-baserad lösning som är tänkt att elminera bekymret med tomma hyllor. Eller åtminstone minska det.

Det är ett samarbete med Focal Systems som har gjort att Walmart nu har börjat rulla ut en kameralösning som automatiskt skannar hyllor och uppmärksammar personal när den hittar hål i hyllan.

Nu löser det förstås inte problemet med att att produkter även kan vara slut på lagret, men det är ännu ett exempel på digitala lösningar som är tänkta att optimera hela leveranskedjan ända ut till slutkund. Lösningar som automatiskt kan skicka påfyllnadssignaler i olika led i försörjningsapparaten, alltså.

Walmart Canada turns to automated AI solution to curb out-of-stocks

Following a 70-store pilot, the retailer is rolling out Focal Systems’ computer vision cameras to scan shelves at predetermined intervals and alert workers to restock products.

Flipkarts Big Billion Days hade 1,6 miljoner användare per sekund under sin första dag

Ni vet Black Friday, Cyber Monday och Prime Day? För att inte tala om kinesiska Alibabas Singles’ Day? Hysteriskt stora – och överlag bara hysteriska – shoppinghappenings. Nu kan det vara läge att komplettera samlingen med stora shoppinghögtider med ännu en: Flipkarts Big Billion Days.

Flipkart är Indiens största e-handelsplattform – sedan några år tillbaka majoritetsägd av Amazons största konkurrent i USA: Walmart. Precis som de flesta stora shoppingdagar numer så handlar det inte om en enskild dag utan en period. Veckan 23-30 september, när Indiens stora e-handlare dunkar ut erbjudanden i ett rasande tempo. För Flipkart innebar det här 1,6 miljoner samtida besökare under första dagen – per sekund.

Och det är ju… rätt många.

Nu är det lite svårt att jämföra med andra, eftersom exempelvis Alibaba pratar om hur många köp per sekund som görs. Senaste Singles’ Day landade exempelvis den siffran på 538 000. Vi kan tänka oss att Flipkart inte nådde upp till den köpnivån, men det är ju oavsett en milt sagt imponerande besökarnivå.

Samtidigt så pratar vi om världens näst största (och förmodligen rätt snart världens största) land sett till befolkning. Precis som Kina så har Indien en befolkning som ligger nära 1,5 miljarder. Då finns det alltså… några stycken möjliga kunder att luta sig mot.

Men även om Big Bilion Days kanske inte omsättningsmässigt kan mäta sig med de allra största shoppingdagarna (definitivt inte sett till storlek per snittköp) så är Indien 2020-talets viktigaste och största tillväxtmarknad. Mot slutet av det här årtiondet så lär vi sannolikt bevaka Indiens shoppingdagar lika nära som Singles’ Day.

Flipkart Big Billion Days Sale 2022 sees Over 1.5 Million Users per Second

Flipkart Big Billion Days Sale 2022 saw 1.6 million concurrent users per second on the first day of its festive season. Categories such as mobiles, large appliances, fashion, furniture, and home appliances witnessed the greatest interest and demand among buyers, it added.

Kina första land att skicka 100 miljarder paket under ett år

Nytt galet rekord. Enligt Pitney Bowes årliga Parcel shipping index så blev Kina 2021 det första land som skickade över 100 miljarder paket under ett och samma år. 108 miljarder för att vara exakt.

Och det är… några stycken…

Pitney Bowes: China Is First Country to Ship 100 Billion Parcels | Post & Parcel

Pitney Bowes Inc. today released the new Parcel Shipping Index featuring 2021 data from 13 major markets around the world which revealed that UK generates 80 parcels per person – highest of all countries in the Index.

 

Strömmade medier

Spotify lanserar ljudböcker i USA

The ljudböcker are a-comin. Åtminstone på Spotify. Åtminstone i USA.

Igår var det dags för Spotify att trycka på lanseringsknappen för det tänkta tredje stora intäktsbenet (efter podcasts och… vilket var nu det andra… just ja! Musik!). Amerikanska Spotify-användare kan nu söka efter, köpa och läsa ljudböcker via Spotify-appen.

Fast det är nog ingen idé att du kastar dig över Spotify här och nu. Den nya tjänsten har än så länge bara öppnat i USA. Men vi får oavsett veta en hel del om hur Spotifys ljudbokssatsning kommer att se ut när den landar i Sverige.

Totalt 300 000 böcker finns i dagsläget och den är helt frikopplad från Spotify-kontot. Kör du betalversionen så får du med andra ord inga fördelar jämfört med annonslyssnaren. Det finns faktiskt inget abonnemang alls kopplat till själva konsumtionen. Du köper istället böckerna du vill lyssna på en och en. När du vill köpa en bok slussas du ut från appen till webben där du genomför köpet innan du sedan kan lyssna på boken via Spotify-appen.

Alltså ironiskt nog precis som… iTunes. Apples sätt att lyssna på betalmusik över nätet som var helt dominerande innan Spotify lärde oss att strömningslyssna istället för att styckesköpa.

Nu är den här betalmodellen bara ”startpunkten” enligt Spotify själva, så vi får som sagt var se var landet ligger när tjänsten kommer hit.

Men jag tror att det är ett väldigt medvetet drag från Spotify. Av två anledningar.

Den ena är att utslussandet för köp rundar Apples (och Googles) appbutiksavgifter. Spotify och några andra strömningstjänster lyckades förra året få till förbättrade villkor för avgiften och hanteringen av sina prenumerationer, men det är inte säkert att det också hade omfattat en ny bokprenumeration.

Den andra – och förmodligen tyngst vägande – anledning lär handla om intäkter. Spotify har kort sagt till sist insett att det gamla sättet att köpa musik var bättre i det hänseendet. Säljer du styckvis så kan du ta ut betydligt mer pengar än en prenumeration. Visst, Spotify förlorar pengar på de som bara lyssnar på någon bok i månaden, men lär ta igen det på alla som lyssnar mer regelbundet. And then some.

Så Spotify testar nu alltså den modell som de själva sänkte en gång i tiden.

Spotify Launches Audiobooks Business With a la Carte Pricing, No Discounts for Subscribers

The audio giant, which is offering 300,000 audiobooks for purchase at launch, is positioning its books service as separate from its Premium subscription for music and podcasts.

Youtube presenterar Creator music

Dags för nytt Youtube-musikinitiativ som vänder sig till plattformens skapare: Creator music. En tjänst som nu släpps som beta och som ska ge Youtubare tillgång till ”en stor katalog” upphovsrättsskyddade låtar som går att köpa. I tjänsten ska det rättighetsvillkoren ”förklaras enkelt” så att en kreatör faktiskt förstår vad musiken faktiskt kommer att kosta. Stim för dummies. Typ.

Men Youtube gör också en Insta. Eller en Youtube Shorts, för den delen. Kreatörer kan även välja att använda låtar som har en inbyggd vinstdelning mellan upphovsrättshavaren och innehållsskaparen. Ju fler gånger som låten spelas, desto mer pengar får både innehållskaparen och rättighetsinnehavaren. Något som alltså ska fungera som ett initiativ att dels välja de låtarna och jobba häcken av sig för att få till många visningar – samtidigt som de då också marknadsför låten och ger pengar till upphosvrättsinnehavaren.

Till skillnad mot Instagrams motsvarande funktion – och intressant nog även det Youtube har släppt för Shorts – så får den som gör videon välja om hen vill dela musikintäkter med upphovsrättsinnehavaren eller köpa licensieringsrättigheten. Vi kan väl gissa att… det senare kommer vara mer intressant.

Nu gissar jag att antalet låtar som går att ”köpa loss” kommer vara större än de med inbyggd intäktsdelning, men jag misstänker att Youtube tänker pusha delningsformatet rätt hårt mot upphovsrättshavare. En tänkt win-win-win där upphovsrättsinnehavaren får gratis marknadsföring och intäkter från spelningar, innehållsskaparen får både musik och lite intäkter till sin video och Youtube kan lyfta fram delningsmöjligheten som en USP i dragkampen om innehållsstjärnorna.

YouTube announces Creator Music, a new way for creators to shop for songs for use in videos | TechCrunch

In addition to the groundbreaking news that YouTube would begin to monetize Shorts videos and revamp its Partner Program, the company today also announced

Youtube testar 10 preroll-annonser som inte går att hoppa över i rad (och avslutar testet snabbt som attan)

Hur många preroll-Youtube-annonser som inte går att hoppa över känns lagom? En? Två? Fem? Frågar man Youtube så kanske… tio?

Det är nämligen precis det som Youtube har testat i liten skala senaste tiden. Tio annonser i följd som inte har gått att trycka sig förbi. Youtube själva försvarade sig med att det bara handlade om bumper-annonser, alltså det format som kan vara max sex sekunder långt. Men sex gånger tio blir som bekant sextio. Eller en minut.

Varför testar då Youtube något som de flesta förmodligen… inte skulle gilla särskilt mycket (vilket var precis reaktioner från dem som råkade ut för testet)? För att ge bättre tv-upplevelser. Testet verkar ha omfattat ”längre innehåll” just i uppkopplade stora skärmar (eller ”tv-apparater” som vi sa förr). Genom att packa början av videos full med reklam så kan Youtube därmed visa färre reklamavbrott mitt i en video. Berättade Youtube samtidigt som de berättade att de har avslutat sitt test.

Och den förklaringen låter… lite sådär trovärdig. Youtube har inte dragit sig för att stoppa in reklam i klipp och det är förmodligen fler kan acceptera det i längre klipp – definitivt på en större skärm. Det känns därför som att Youtube vill trycka in så mycket reklam det bara går innan folk hinner sluta titta.

Inte minst som att det här testet kommer i samband med att tillväxten i Youtubes annonsmaskineri har börjat hacka rätt betänkligt.

Jag misstänker kort sagt att det här testet nog kommer att dyka upp igen i någon form.

YouTube Concludes Experiment Displaying Large Number of Unskippable Ads

YouTube was reportedly playing up to 10 non-skippable adverts in a row making it harder for free users to avoid ads on the platform. As per a new report, YouTube has confirmed that this experiment with advertisements has now ”concluded”.

CIA släpper sin första podcast

Vem vill ha en egen podd nuförtiden? ALLA vill ha en podd nuförtiden. Som… CIA. Nu släpper den amerikanska underrättelseorganisationen sin första podcast: The Langley Files.

Med andra ord: nu kan du lyssna på CIA. Ombytta roller!

CIA Launches First Podcast, ’The Langley Files,’ Which Reveals That Working at the Agency Is More Boring Than Hollywood Makes It Seem

Don’t expect any major revelations from CIA’s first podcast, ”The Langley Files,” which is really about PR outreach to burnish the agency’s image.

Kategorier
AI - Artificiell intelligens Allmänt digitalt Digitalisering Ekonomi och finans IoT - internet of things Mobilt Spaningar

Digitala spaningar vecka 39 2020 – del 4

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

 

IoT – internet of things

Amazon lanserar säkerhetsprodukter för bilar

Under gårdagens hårdvaruhappening så presenterade Amazon bland annat tre nya säkerhetsprodukter avsedda för bilar: Ring Car Cam, Ring Car Alarm och Ring Car Connect (den sistnämnda är ett API som gör det möjligt att integrera med bilars inbyggda kameror och låslägen).

Amazon är vid det här laget förmodligen den techjätte som har kommit längst med att erbjuda oss fullständiga lösningar för våra uppkopplade hem. Amazons svaghet är däremot att de saknar en mobil plattform – till skillnad från Apple och Google. Bilen hamnar mittemellan dessa två och Amazon satsar allt mer på att bli det självklara valet när vi befinner oss i fordon.

Men det här är också del av en annan trend. En där Apple lite har visat vägen med sin Hitta min-funktion. Att det alltså finns en spårbarhet inbyggd i sakerna vi köper. Kanske inte nödvändigtvis i kylskåpet och tvättmaskinen, men däremot allting som vi kan ta med oss.

På samma sätt som det blir allt vanligare att uppkopplade enheter har flera digitalassistenter inbyggda från början, som därmed gör det möjligt för kunder att välja vilken av dem de vill använda, så kan samma sak bli aktuell för säkerhet.

Att en ny cykel har allt som behövs för att koppla ihop den med ett iCloud- eller Google-konto, exempelvis.

https://techcrunch.com/2020/09/24/ring-gets-into-automotive-security-with-three-new-car-products-including-one-debuting-first-for-teslas/

Amazon kommer snart öppna sitt eget publika meshnätverk

Amazon gör en Apple: man kommer ”snart” rulla ut sitt nya nätverk Sidewak. Amazons eget publika meshnätverk om man så vill. Det är åtminstone ett nätverk som är tänkt att kunna knyta ihop Amazons prylar även utanför hemmet. Och det är tänkt att även fungera för tredjepartsprodukter. Första tredjepartsföretag ut? Tile.

Vilket för oss över till Apple. Sidewalk är rätt liknande Apples nätverk baserat på förra årets U1-chip, ett lågenergichip för närkommunikation. Dessutom ett nätverk där enheterna kan brygga nätverket åt varandra. Ett decentraliserat nätverk på enhetsnivå, alltså.

Och det är säkerligen ingen slump att det är just Tile som Amazon har knutit band med först. Ett av de användningsområden som U1-chipet sannolikt kommer användas till är Apples kommande Airtags (eller vad de nu kommer att heta). En Tile-konkurrent.

https://techcrunch.com/2020/09/21/amazon-details-its-low-bandwidth-sidewalk-neighborhood-network-coming-to-echo-and-tile-devices-soon/

Amazon lanserar flygande övervakningskamera för hemmabruk

Ha. Av alla hårdvaruprylar som Amazon presenterade igår så kan det här vara den mest udda. Och coolaste. Ring Always Home Cam. En inomhusdrönare för hemmabruk.

Det är med andra ord en säkerhetskamera i drönarformat. En som är tänkt att flyga omkring i din bostad när du inte är hemma. Tänk dig en robotdammsugare möter en Clas Ohlson-drönare möter Robocop. En kamera som låter dig titta in i alla rum i bostaden utan att behöva installera kameror i vart och ett.

Kan programmeras att patrullera runt i bostaden hela tiden eller reagera på avvikande ljud, som krossade fönster (alltså det som även Alexa överlag klarar av). Följer med en laddarstation, så jag antar att drönare kan åka hem och tanka när det behövs innan den ger sig iväg på ny runda.

Känns som en väldigt onödig pryl för de flesta hem. Självklart är jag sjukt sugen på den.

Ring’s latest security camera is a drone that flies around inside your house

Ring announced the Always Home Cam during Amazon’s annual product event, a new home security camera that can autonomously fly around your home to get different viewpoints when you’re not home. It will be available starting in 2021 for $249.99.

Amazon Echo Show får stöd för Netflix

Hejhopp, lite oväntat. Amazon presenterade igår en ny version av sin skärmhögtalare Echo Show. Med smartness som att den kan kan följa dig i rummet så att skärmen alltid är vänd mot dig om du springer omkring. Men framförallt så får Echo Show nu också stöd för Netflix. Ett rätt oväntat tillägg.

https://www.theverge.com/2020/9/24/21454117/amazon-new-echo-show-10-alexa-smart-display-moving-screen-price-specs-features

 

AI – artificiell intelligens

Microsoft får exklusiv licens för AI-språkmodellen GPT-3

Microsoft är VERKLIGEN deppiga för att de inte fick köpa TikTok. Först plockade de upp spelutvecklaren Zenimax och ett par dagar senare så går Microsoft ut med att de nu har säkrat den exklusiva licensen för Open AI. Sällan har det varit så uppenbart att någon tröstshoppar.

Så vad är GPT-3? Ni kanske så en debattartikel skriven av en AI som publicerades av The Guardian för någon vecka sedan? Det var ett exempel på vad GPT-3 klarar. Ge modellen en inledning så skriver GPT-3 sedan resten av texten, baserat på innehållet och tonen i det mänskliga textutdraget.

Dessutom med skrämmande mänskligt resultat.

Lite oklart exakt vad Microsofts exklusivitetsavtal innebär. Open AI, organisationen bakom GPT-3, kommer fortsätta erbjuda modellen själv, visserligen via Azure. Föga förvånande planerar Microsoft oavsett att använda GPT-3 i sina egna tjänster och lösningar och kommer arbeta med Open AI för att ”fortsätta kommersialisera Open AI:s forskning”.

Microsoft lär ju åtminstone använda det här för att uppa sina Office-tjänster.

https://venturebeat.com/2020/09/22/microsoft-gets-exclusive-license-for-openais-gpt-3-language-model/

Alexa lär sig ta andningspauser

Igår sprutade Amazon ur sig en hel massa uppdateringar av sina olika hårdvarufamiljer. Vi fick också nyheter på tjänstesidan, som att Amazon kmmer lansera sin egen molnspeltjänst Luna. Och även Alexa fick sig en liten makeover.

I Alexa-fallet handlar det om en ny funktion som Amazon kallar Teachable AI. Det kommer gå att avbryta Alexa och rätta felaktigheter. Ett mer naturligt sätt att träna sin AI, alltså.

Sen får Alexa också en rätt liten, men stor uppdatering i sitt tal. Alexa har lärt sig ta andningspauser. Likt människor så kommer Alexa ta en paus på ”andningsställen” när långa haranger läses upp.

Precis de här sakerna är så viktiga när det handlar om att skapa artificiella tjänster och personligheter. De små sakerna som är så självklara att vi inte tänker på dem – förrän de inte längre finns där. Precis som långa textmassor på en skärm gör oss utmattade (innan vi ens har börjat dessutom) så behöver vi pauser för att processa de intryck vi utsätts för.

Alexa will seem more human with breathing pauses and learning skills

In addition to a new orb-shaped Echo speaker and a slew of other news today, Amazon announced new Alexa capabilities that might make the assistant seem more human. When it realizes it made a mistake, the assistant will correct itself or ask a question to ”fill gaps in her understanding.”

 

Mobilt

Google skärper kraven på att använda Googles betallösning för köp i appar

Det är bra när konkurrenter har problem, då kan man passa på att komma ikapp. Bara att fråga TikTok. Eller så innebär det att alla tittar åt annat håll och man kan passa på att göra saker som kan vara lite känsliga. Som att öka kraven på att appar ska använda appbutikens betallösning, precis när Apple är mer kritiserade och granskade än någonsinför just det. Google tycker oavsett att just nu är ett alldeles ypperligt tillfälle att skriva om riktlinjerna för Google Play och knuffa fler mot att betala Google-avgiften för köp i appar.

De uppdaterade riktlinjerna kan vara på plats redan i början av nästa vecka och sägs ”klargöra ett krav för de flesta appar att använda Googles betallösning för köp i appar, speluppdateringar och prenumerationer”.

Det här är egentligen inte så konstigt. Google vill tjäna mer pengar. Samma sak som grälet med Apple handlar om (att företag som Spotify och Epic Games vill tjäna mer pengar och att Apple inte vill tjäna mindre). Och även om det egentligen bara just handlar om klargörande av en regel som gällt sedan tidernas Google Play-begynnelse så är det ändå ett lite vågat drag av Google. Även Google är ju hårt granskade just nu – och fler granskningar sägs vara nära förestående. Visserligen handlar det då främst om dominans inom sök och annonsering, men det är ju inte direkt så att Google Play är en liten verksamhet.

Det märks dock att Google har sina argument klara – och de är tydligt riktade mot Apple. I ett uttalande kring uppdateringen av riktlinjerna konstaterar Google att ”som en öppen plattform så tillåter Android flera appbutiker. Faktum är att de flesta Android-enheter kommer med minst två butiker från start och användare kan installera fler”.

Med andra ord: Google trycker på att Android är en ”öppen plattform” (vi kan fråga Huawei om de helt håller med om det) och att Google Play bara är en av appbutikerna för Android-användare. Det sistnämnda är ju sant, men, tja, vi kan nog anta att Google Play är rätt överlägset störst i princip överallt utom i Kina (där Google Play är förbjuden).

Med andra ord använder samma argument som lite var standardargumentet när VD:arna för Google, Apple, Amazon och Facebook frågades ut av amerikanska kongressen i somras: ”men dom då?”

Google Said to Plan Increased Push for Apps to Give Cut of In-App Purchases

Google plans to push harder for developers to give the company a cut of in-app purchases through its Play app store, according to people with knowledge of the move.

Kan Apple presentera en iPhone Mini i höst?

Kommer Apple presentera fyra nya iPhone-modeller nästa månad? Och kommer en av dem heta iPhone 12 Mini? Ja, åtminstone enligt en läckare som tidigare ska ha haft rätt bra pricksäkerhet.

Att Apple kan utöka sin iPhone-familj ytterligare i höst har det spekulerats om tidigare. Mini skulle då bli den nya minstingen i familjen, sett till hårdvara men kanske också sett till storlek. Så så långt är det inte orimligt.

Det som däremot känns lite mer tveksamt är namnet i sig. Det är, om man så vill, det gamla sättet för Apple att namnge produkter. Baserat på egenskaper hos själva enheten. Det man nu i princip uteslutande har gått över till är namn baserat på tänkt målgrupp och användningsområde. Den vanliga konsumentmobilen och proffsmodellen för de mer krävande användarna. Air är lite det sista arvet från den filosofin, med SE som någon form av övergångsnamn. Men visst. Vi har ju iPad Mini.

Jag gissar att en ny budgetmobil hamnar snäppet ovanför SE i så fall. SE-modellerna, nu även nya Watch SE, har lite byggt på att Apple tagit gammal hårdvara på utsidan och uppdaterat den på insidan för att spara pengar. En ny ”Mini” lär förmodligen i så fall bli generationskamrat med de övriga som släpps samtidigt, men kanske sakna ännu fler premiumfunktioner än iPhone 12.

Apple’s smallest new iPhone will be called iPhone 12 mini, leaker claims

A leaker claims Apple’s upcoming 5.4-inch iPhone will be called iPhone 12 mini.

Facebook vill göra det möjligt att ha Messenger som förvald meddelandeapp i iOS

When it rains it pours. I och med att Apple i och med iOS 14 har gjort det möjligt att byta förvald webbläsare och mejlapp så tycker Facebook att Messenger ska kunna bli operativets förinställda chattapp. Okej, likt alla som sparkar på Apple just nu så vill Facebook göra det här för användarnas och internets framtids skull, men Facebook bryr sig förstås sisådär mycket om meddelandeappar bortom Messenger (och i det här fallet i lite mindre utsträckning WhatsApp).

Logiken är det förstås inget fel på. Däremot är en chattapp något annat. Webbläsaren och mejlklienten har aldrig varit särskilt djupt integrerade i resten av operativet varken hos Apple eller Android (webbläsare är ju dessutom överlag inte det vi använder mest i våra mobiler). Definitivt inte jämfört med Apples egen variant.

Men det här utspelet kommer förstås inte bara med anledning av att iOS 14 nu släpps. Det är del av den nu betydligt större attacken mot Apple i allmänhet och Appstore-villkorene i synnerhet. Det blir extra ironiskt att det nu är Facebook som beskyller Apple för att vara en dominerande och monopolistisk plattform som motarbetar innovation och fri konkurrens genom att inte låta folk göra som de vill i tjänsten.

Facebook says it’s been asking Apple to let people change iPhone’s default messages app for years

Facebook is publicly pushing for Apple to let third-party apps like Messenger and WhatsApp replace the built-in Messages app on iPhones.

Expressens avlyssnar iOS-urklippet

Ni vet det där att TikTok avslöjades med att spionera på sina användare före sommaren när det visade sig att appen låg och lyssnade på iOS-urklippet hela tiden? (Drygt 60 andra appar, som LinkedIn, avslöjades med samma sak – men det var inte lika kul att prata om dem.) Well, säg hej till Expressen. En app där jag inte ens vet om det finns ett textinmatningsfält som man kan klistra in text i.

Lite iOS 14-folksport. Kolla vilka appar som bevakar urklippet.

Dessutom, som det konstaterades när det här uppdagades i våras: hur är det på Android-sidan? Förmodligen värre.

 

Digitalisering

CIA öppnar en egen techinkubator

Ha. Härligt. Senaste organisation att dra igång en egen intern labbavdelning: CIA. Japp. Underrättelseorganisationen. Varför? För att bättre konkurrera med techbolagen i dragkampen om kompetens.

Initiativet bygger dessutom vad det verkar på förändringar i lagstiftning eller åtminstone i CIA-regelverk. För första gången kommer CIA-anställda ha rätt att lämna in publika patent på saker som de har tagit fram. De får dessutom de del av eventuella intäkter. Och, ja, CIA tar också sin Appstore-del.

Så med andra ord: en tänkt win-win-win. CIA får lättare att locka talang, anställda uppmuntras att jobba hårdare i utbyte mot potentiella framtida intäkter – och CIA kan få in ”extraanslag” via patentintäkter.

Som, pffft, någon slags… algoritm… för… sociala medier?

CIA’s new tech recruiting pitch: More patents, more profits

America’s most famous spy agency has a major competitor it can’t quite seem to beat: Silicon Valley. The CIA has long been a place cutting-edge technology is researched, developed, and realized-and it wants to lead in fields like artificial intelligence and biotechnology. However, recruiting and retaining the talent capable of building these tools is a…

 

Ekonomi och finans

Ant Group kan sikta på att ta in 35 miljarder dollar vid sin börsnotering – den största någonsin

När jag i förra veckan skrev om Ant Groups börsnotering, där bolaget då siktade på att ta in hyfsat hysteriska 30 miljarder dollar, så spekulerade jag att det nog skulle bli högre än så. Nu kommer uppgifter om Ant har hissat upp både beloppet de planerar att ta in och sin värdering. Ant hoppas dra in 35 miljarder dollar vid sin dubbelnotering i Hong Kong och Shanghai till en värdering om 250 miljarder dollar.

Det skulle i så fall göra att Ants börsnotering rätt definitivt blir den största någonsin. Rekordet innehas idag av det saudiarabiska oljebolaget Aramco som i slutet av förra året plockade in 29,4 miljarder. Sämre än Aramco hade hoppats på. Så tror jag inte fallet blir nu. Tvärtom så tror jag att Ant, likt bland andra Snowflake och Unity förra veckan, kommer trissa upp priset ytterligare. 40 miljarder är inte omöjligt, då Ants börsnotering lär bli en av årets hetaste. Finns ingen anledning att undersälja sig själv.

Ants börsintroduktion skulle dessutom innebära att Alibaba har stått för två världens genom tiderna största börsnoteringar. Ant Group är i praktiken Alibabas egen betalplattform via Alipay och Alibaba självt är i dagsläget tidernas näst största notering någonsin. Alibabas grundare Jack Ma har alltså anledning att känna sig nöjd.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-09-21/jack-ma-s-ant-is-said-to-lift-ipo-funding-target-to-35-billion

Ryska sökmotorn Yandex köper onlinebanken Tinkoff

Ryssland skriver jag sällan om. Mest för att det inte händer så mycket på det digitala området där. Handlar absolut inte om att jag fördomsfullt inte ägnar Ryssland så mycket uppmärksamhet. Men när en jätteaffär blir offentlig så vaknar till och med jag. Yandex köper Tinkoff.

Vilka är de företagen? Yandex sitter på Rysslands största sökmotor, men likt alla techjättar sysslar bolaget numer med det mesta. Tinkoff i sin tur är Rysslands största onlinebank, dessutom en av världens största. Om man så vill: som att Google skulle köpa Revolut (som av en händelse till hälften grundat av en ryss). Yandexs digitala ekosystem växer alltså ytterligare.

Yandex är också ett av företagen som Huawei har uppvaktat för att fylla tomrummet efter Google, som uppstod i och med USA:s förbud mot amerikanska företag att göra affärer med Huawei. Potentiellt en affär som kan gynna alla inblandades globala ambitioner, alltså.

Russia’s Yandex Agrees $5.5Bln Deal For Tinkoff Bank – The Moscow Times

Yandex – Russia’s largest technology company – is set to buy challenger bank Tinkoff in a $5.5 billion deal that would become one of the most high-profile Russian tie-ups in recent corporate history.

 

Övrigt

Nytt lagförslag i USA för att ta bort presidentens möjlighet att stänga ned internet

Kors. I. Taket. Ett nytt lagförslag framlagt av senatorer både från Demokraterna och Republikanerna. De pratar med varandra. Och vad är det förslag som vi pratar om? Unplug the internet kill switch act. Ett lagförslag som ska ta ifrån USA:s president möjligheten att stänga ned internet.

Vad det handlar om är att USA:s president sedan 1934 har haft långtgående befogenheter att vid en kris stänga ned ”any facility or station for wire communication” som bedöms nödvändig för att säkra den nationella säkerheten. Vi pratar alltså om en era långt före internet. Vi pratar också om en värld som bokstavligen talat stod på randen till krig. Det märks i lagtexten som ger presidenten det här mandatet, som talar om att det avser lägen ”that there exists a state of threat of war involving the United States”. När USA är i eller riskerar att hamna i krig med ett annat land. Ja, eller sin egen president.

https://www.paul.senate.gov/news/sens-paul-wyden-and-peters-reps-gabbard-and-massie-launch-bipartisan-bicameral-push-unplug

Google lanserar projektplaneringsverktyget Tables

Har du saknat ett dedikerat projektplaneringsverktyg i G Suite? Då är det här din lyckodag: Google släpper nu Tables. Gratis eller 10 dollar per användare och månad.

Google launches Tables to capture growing market for project tracking tools – SiliconANGLE

Google launches Tables to capture growing market for project tracking tools – SiliconANGLE

En gammal tjock-tv sänkte internet i 18 månader

Ha. Ni vet alla de där avancerade sätten som numer finns för att slå ut internet? Sen kan man köra lowtech också.

An old TV caused internet outages for an entire village… for 18 months

Like clockwork, each morning at 7AM the entire town of Aberhosan in Wales would lose its broadband connection – and nobody knew why. Until now

En gammal tjock-tv sänkte internet i 18 månader

Ha. Ni vet alla de där avancerade sätten som numer finns för att slå ut internet? Sen kan man köra lowtech också.

An old TV caused internet outages for an entire village… for 18 months

Like clockwork, each morning at 7AM the entire town of Aberhosan in Wales would lose its broadband connection – and nobody knew why. Until now

Ny chockad snurrögonemoji godkänd because 2020

Japp. Det här är verkligen precis den emoji som vi behöver 2020. Den chockade snurrögonemojin. Det här året i en emoji.

Synd bara att den inte lär dyka upp förrän nästa år. Vi behöver den nununu.

New emoji approved to help express the anguish of 2020

The latest crop of emoji includes a face with spiral eyes, a heart on fire, and beards available for all faces (male or female), expressing the profound psychic exhaustion of 2020.

Kategorier
Sociala medier Spaningar

Digitala spaningar vecka 32 2020

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

 

Veckans artiklar

Amazon öppnar i Sverige – men är det egentligen för sent?

TikTok-kriget handlar inte längre om TikTok

9 insikter från Amazons, Apples, Facebooks och Googles coronakvartalsrapporter

 

Sociala medier

Facebook, Instagram och WhatsApp

Instagrams TikTok-kopia Reels lanseras i Sverige

Så börjar Facebook rulla ut sin egen TikTok-funktion Instagram Reels. Funktionen som gör det möjligt att göra kortmusikvideos (ja, eller annat). Efter mjukstarten på ställen som Brasilien och Indien är det nu dags för en global push. Över 50 länder till. Och Sverige är som väntat ett av dem.

Oavsett så är det nu alltså dags för Facebook att ge sig på TikTok på allvar. Och jag är tämligen övertygad om att tidplanen flyttades fram rätt ordentligt i och med de problem som TikTok drabbats av senaste tiden.

https://www.theverge.com/2020/8/5/21354117/instagram-reels-tiktok-vine-short-videos-stories-explore-music-effects-filters

Facebook rullar ut officiella musikvideos

Facebook tar ett rejält kliv (till) in på ett av Youtubes verkliga kärnområden: musikvideos. Man börjar nu rulla ut officiella musikvideos för sina amerikanska användare.

Facebook fortsätter alltså dra nytta av sina musikrättighetsavtal - utan att lansera en fullständig Spotify-konkurrent. En rapport bara för någon vecka sedan visade hur mycket musikvideos numer dominerar såväl sökningar som tittande på Youtube, så det är förstås ett drag helt i tiden.

Det innebär förstås också att Facebook kommer skaffa sig exklusivitetsavtal för videos. Som kan dra användare inte minst till Watch, där videorna bor. Dessutom öppnar Facebook en dedikerad musikvideoavdelning inom Watch för att verkligen sparka Youtube i kulorna.

Om uppgifterna från förra veckan stämmer så kommer artister automagiskt få sina musikvideos publicerade på sina sidor utan att behöva göra något. Det går inte ens att säga nej - om en sida inte ger Facebook tillstånd att lägga upp videos på sin officiella sida så kommer Facebook att skapa en parallell sida bara för artistens musikvideos. Nu lär få artister säga nej, men ändå ett rätt intressant grepp. Marketing without asking any questions first. Eller nåt.

Now Playing: Music Videos on Facebook | Meta

Discover, watch and share official music videos from artists you love on Facebook.

Facebooks chattplugin för sajter kräver inte längre Facebook-inloggning

Facebook uppdaterar sin chattplugin. Den som alltså gör att sajter kan få en Facebook-chatt, Messenger alltså, på sin sajt på samma sätt som chattprodukter. Och nu sänker man tröskeln ytterligare. Det krävs inte längre ett Facebook-konto för att använda chatten.

Som tidigare kan man logga in om man vill (ja, eller så är man redan inloggad som lär vara fallet för många) men det går numer alltså även att chatta med företag utan att behöva vara Facebook-användare.

En rätt liten förändring, men desto större rent principiellt.

Facebook Messenger Plugin For Websites Receives Major Update

Facebook is updating its plugin for websites which allows visitors to chat with businesses over Messenger.

Facebook lanserar acceleratorprogram för handel och uppkopplingsteknik

Facebook tar nästa steg för att bli en gigant på shoppingområdet: man drar nu igång två, tolv veckor långa acceleratorprogram för startups. Fokus: handel och uppkopping.

I förra veckan skrev jag om uppgifter att Facebook har kontaktat mindre riskkapitalister och undersökt möjligheterna att investera direkt i dem. Det skulle vara ett rätt naturligt nästa steg på de olika program och satsningar som Facebook har gjort mot startups och mindre företag. Att Facebook alltså vill investera ännu mer i kommande tekniker och fenomen. Om man vill: för att inte missa ännu ett Snapchat- eller TikTok-tåg.

Men Facebook börjar alltmer agera just som en riskkapitalist. Ett Softbank. Där syftet inte bara är att potentiellt få förtur till startuplösningar - utan också att skaffa sig en företagsportfölj som extra intäktskälla. Med möjlighet till försäljningar och börsnoteringar av de företag man själv inte vill ha under Facebook-paraplyet.

Privat pensionssparande, om man så vill.

https://techcrunch.com/2020/08/03/facebook-launches-commerce-and-connectivity-focused-accelerator-programs/

Annonsbojkotten ser inte ut att slå särskilt hårt mot Facebook

I samband med Facebooks kvartalsrapport konstaterade Mark Zuckerberg att annonsbojkotten sannolikt inte kommer att slå särskilt hårt mot företaget. Och nu ser den här artikeln ut från New York Times ut att bekräfta det.

I kvartalsrapporten för Q2 syntes inte bojkotten överhuvudtaget. Men med tanke på att bojkotten i princip bara drabbade de två sista veckorna i kvartalet så är det inte så konstigt. Hur det går vet vi först om några månader när det blir dags för Facebook att sammanfatta Q3. Ja, eller ännu senare om det håller i sig och växer - men det känns just nu inte särskilt troligt.

More Than 1,000 Companies Boycotted Facebook. Did It Work? (Published 2020)

Major advertisers on Facebook reduced their spending by millions of dollars in July, but not enough to significantly damage the platform's revenue.

The North Face, Puma och Pernod Ricard börjar annonsera på Facebook igen

För nån månad sedan slutade The North Face, Puma och Pernod Ricard att annonsera hos Facebook. Anledningen var förstås hela Stop hate for profit-kampanjen som uppmanade företag att pausa sin annonsering till dess att Facebook får ordning hatinnehållet som sprids i sina plattformar.

Nu är bojkottsmånaden över och de tre märkena börjar åter Facebook-annonsera. Så med andra ord har nu hatinnehållet helt försvunnit från Facebook, människor har slutat vara idioter och världen är en mycket bättre plats än för en månad sedan. De aktuella bolagens (och förmodligen de flesta andra av bojkottbolagen) hoppade givetvis inte på bojkottståget för att plocka varumärkespoäng.

Som motivering kommer saker som att företagen är är ”uppmuntrade av framstegen som har gjorts” för att ta sig an hat, rasism och diskriminering. Och ja, det jobbar ju Facebook med. Däremot har… sådär mycket hänt just senaste månaden.

Men de annonsörerna har förstås en annan baktanke också: det funkade mot Youtube för ett par år sedan. Med andra ord sätta press på Youtube att säkra att annonser inte dyker upp i fel omgivningar. Läs: våra annonser ska inte synas med vit makt-innehåll, typ. Helt enkelt bättre vit- och svartlistningsfunktioner. Och att Facebook likt Youtube kan skaka fram mer sandboxat ”säkert” innehåll.

Med andra ord: det absolut viktigaste är inte att hat, rasism och diskriminering försvinner från Facebooks plattformar. Det viktigaste är annonsörer kan vara säkra på att deras annonser inte syns tillsammans med innehåll som kan ställa till med varumärkesproblem.

The North Face and Puma resume Facebook advertising as boycott fails to dent ad revenues - Latest Retail Technology News From Across The Globe - Charged

The North Face, Puma and Pernod Ricard are returning to Facebook as the #StopHateForProfit boycott loses steam and fails to make a dent in revenues.

Lanseringen av Instagram Reels får Facebook-aktien att rusa

Facebook rusar på börsen idag och är upp på ny all-time high-nivå. Vi kan nog anta att anledningen stavas R-E-E-L-S.

Snapchat

Snapchat presenterar sin egen TikTok-funktion

Igår skrev jag om att Triller, kortvideoappen som rusar i nedladdningslistorna i både Indien och USA efter det att TikToks problem drog igång, tidigare i våras integrerade sin tjänst med Snapchat. Nu presenterar Snapchat sin alldeles egna lösning på TikTok-problematiken. En musikvideoskaparfunktion alltså.

Snap gör alltså som Facebook - man ser till att aktivera sina musikrättigheter till tjänster som kan få användarna att använda Snapchat mer. (I fredags kom senaste musikinitiativet från Facebook, när man började rulla ut en officiell musikvideokanal i Watch.) Skapa en video och välj bland laglig musik som bakgrundskuliss.

Draget är inte oväntat. Förstås inte att man ger sig efter TikTok-publiken (eller rättare sagt: försöker hålla kvar sina egna användare med en likartad funktion). Men också att man lägger till musik som del av användarupplevelsen. Det är, tja, sponsrade ljudlinser.

Bästa marknadsföringen av ungefär vad som helst är när kunderna självmant sprider vidare. I det här fallet blir det potentiell marknadsföring som driver till lyssnade via exempelvis Spotify, men marknadsföringen blir dessutom produkten i sig - eftersom Snap alltså betalar för låtar som spelas via funktionen.

Snapchat is adding a TikTok-style music feature

Snap is launching a music feature inside Snapchat, offering a way to embed popular songs like TikTok. It's not a full-on TikTok competitor, though.

Bitmojis får Ralph Lauren-outfits

Ännu ett intressant samarbete för Snapchat: bitmoji-outfits från Ralph Lauren. Klippdockekläder Snapchat-stylee, alltså.

Att se hur populära Ralph Lauren-kläder är hos Snapchat-användarna, men rent konceptuellt kan det vara ett rätt briljant drag. Det kan innebära att Snap håller på att öppna dammluckorna som gör det möjligt för snappare att pimpa sina virtuella jag. Och förstås ännu en annonsintäktsväg för Snap - på samma sätt som man kan sponsra linser så skulle klädföretag också kunna köpa marknadsföring via bitmoji-kläder.

Det här skulle exempelvis kunna leda till exklusiva bitmoji-kollektioner som bara går att få tag i via Snapchat - och som sedan kan användas i andra appar där bitmojis kan användas. Det skulle till och med kunna bli tal om geokollektioner - för att få tag på ett plagg eller en kollektion så måste man bege sig till en specifik fysisk plats. Eller förstås göra något annat, mer digitalt.

Sist men inte minst skulle det också kunna bli ett sätt att köpa pryttlar till sin bitmoji-avatar. Och då inte bara från klädföretag utan även saker som artistmerch. Köpa en hoodie från favoritartisten till sig själv och en till sitt bitmoji-jag. Besties!

Ok, Snapchat's new brand partnership is pretty cute: Bitmoji will wear Ralph Lauren

Snap's found a new way to bring brands to the Bitmoji app: By letting users dress their cartoon avatars in branded clothing.

TikTok

Trump kommer bannlysa TikTok om appen inte är såld senast 15 september

Så är det bekräftat. Den egentliga anledning till Trumps TikTok-hot.

När Microsoft bekräftade att man förhandlar med Vita huset om att köpa delar av TikTok (verksamheten i USA, Kanada, Nya Zeeland och Australien) så konstaterade VD:n Satya Nadella att ambitionen var att skriva under avtalet senast 15 september. Efter det kom spekulationer om att det kan ha berott på att Trump gett Microsoft och TikTok-ägaren 45 dagar på sig att ro affären i land.

Nu ikväll bekräftar alltså Trump att så var fallet. Om det inte finns ett uppköpsavtal underskrivet (med… typ vem som helst som är amerikan gissar jag) senast 15 september så kommer Trump bannlysa TikTok. Jag har dålig koll på om han verkligen KAN göra det helt på egen hand och exakt hur efterlevnaden ska kontrolleras (i Indien har internetoperatörer blockat tjänsten även för befintliga användare, har ingen aning om hur enkelt det juridiskt är att få till i USA).

Men oavsett. Det är alltså nu bekräftat. Hela TikTok-härvan handlar alltså i grund och botten om att Trump vill ha en högprofil vinst lagom till amerikanska presidentvalet. Endera väg.

Trump reportedly says TikTok has until September 15 to find a US buyer or it will be banned - and that the US Treasury should get payment as part of the sale

Microsoft is reportedly in talks to purchase TikTok, a move that Trump said on Monday he would support.

Apple är absolut kanske inte alls helt säkert intresserade av att köpa TikTok

Ha. Dagens snabbaste. Skulle precis skriva om bomben som Axios droppade - att Apple har ”uttryckt intresse” att utmana Microsoft om ett TikTok-köp - när Axios nästan direkt efter rapporterade det precis motsatta. En talesperson för Apple konstaterar att Apple inte är ett dugg intresserade av att köpa TikTok (eller åtminstone de delar som ligger på förhandlingsbordet: verksamheterna i USA, Kanada, Australien och Nya Zeeland). Om en officiell talesperson säger det så är det förstås helt orubbligt sant.

Så Apple är alltså helt definitivt kanske inte alls förmodligen intresserade av att köpa TikTok.

Att spekulationen kommer är egentligen inte särskilt konstigt. Jag misstänker att alla amerikanska techjättar kommer att anges ”vara intresserade” enligt ”insatta källor” innan den här historien går i mål.

Ett Apple-köp av TikTok skulle förstås vara sjukt spännande. Och ögonbrynshöjande deluxe. Däremot måste nog Apple-ryktet sägas vara rätt osannolikt. Inte bara därför att Apple nog inte ytterligare vill hamna i konkurrensmyndigheternas sikte utan också, och kanske främst, för att det skulle vara ett väldigt o-Appleigt uppköp.

Till skillnad från Google, Facebook, Amazon och Microsoft så har Apple nästan aldrig gjort några jätteuppköp. Särskilt inte högprofiluppköp. Det största undantaget är förstås Beats, men det var - jämfört med summorna som de andra tre hostat upp - egentligen ett rätt litet köp.

Men hej. Rykteskarusellen lär fortsätta, som sagt.

Zerohedge

ZeroHedge - On a long enough timeline, the survival rate for everyone drops to zero

Bytedances planer att sälja TikTok till USA möts av stark kritik i Kina

Damned if you do. Bytedances planer att gå med på att sälja delar av TikTok till amerikaner (just nu verkar Microsoft vara det mest troliga nya hemmet) kan rädda TikTok kvar i USA och övriga länder som ingår i det avtal som diskuteras - men däremot får Bytedance och dess grundare Zhang Yiming rejält med kritik. Så pass att företaget och Yiming ses som förrädare till den ”kinesiska saken”. Att man har vikt sig och krälar för USA. Typ.

Visst. Nu är det en massiv tsunamistorm i vattenglaset Weibo - Kinas Twitter. Jag kan tänka mig att det är ungefär som en massiv tsunamistorm i vattenglaset Twitter. Kanske inte riktigt en tvärsnitt av allmänhetens uppfattning. Men en TikTok-affär med Vita husets goda minne skulle kunna växa till sig till en inverterad Huawei-historia. Med andra ord: istället för att många kineser slöt upp bakom Huawei för att visa sitt stöd när USA:s gräl med mobiltillverkaren drog igång så skulle Bytedance kunna få sig en varumärkesmässig törn på hemmaplan om TikTok-affären går i lås.

https://techcrunch.com/2020/08/03/chinese-netizens-criticize-bytedance-ceo/

Bytedance kan flytta TikToks huvudkontor till London

TikTok-cirkusen snurrar allt snabbare. I förra veckan kom uppgifter att Bytedance avbrutit sina planer att flytta TikToks huvudkontor till London. Nu verkar det vara på igen.

Frågan är förstås bara VILKET TikTok de i så fall tänker sig London ska vara huvudkontorsplats för. Den potentiella Microsoft-affären handlar om verksamheterna i USA, Kanada, Australien och Nya Zeeland.

Det här håller på att förvandlas till the mother of all dokusåpor.

Some British lawmakers resist possible TikTok HQ move to London, sources say

Parent company ByteDance admitted on Monday that TikTok's headquarters may be established outside the United States.

Microsoft kan vilja köpa även indiska TikTok - och kanske alltihop

Inte en dag utan ett nytt avsnitt i dokusåpan TikTok. Senast ut: Microsoft kan vara intresserade av att köpa indiska TikTok.

TikTok är (förmodligen som bekant) redan förbjudet i Indien sedan ett par veckor tillbaka. Dåliga nyheter för ägaren Bytedance, med tanke på att Indien är (ja, eller var) TikToks största marknad. Microsoft sitter ju just nu i trepartsförhandling med Bytedance och Vita huset om att köpa TikTok för att förhindra att TikTok går samma öde till mötes i USA. Ja, eller det Microsoft mer specifikt förhandlar om är TikToks verksamheter i USA, Kanada, Australien och Nya Zeeland. Men Microsoft kan alltså vara suget på mer.

Mycket mer dessutom. Hela TikTok. Alltså all verksamhet utanför Kina (vilket krasst talat är hela TikToks verksamhet).

Det har talats om en prislapp mellan 10 och 30 miljarder dollar för TikTok. Om Microsoft har tänkt lägga beslag på rubbet så är det definitivt i den högre delen av intervallet. Om det stannar där. Vi kan nog lugnt säga att det i så fall kommer bli Microsofts största företagsaffär. Och den största affären inom sociala medier överhuvudtaget.

Microsoft reportedly wants to buy up TikTok's India operations too

After aiming to buy TikTok's US, Canada, Australia , and New Zealand business, Microsoft might be looking to include the Indian and European regions in the deal as well. According to a report by the Financial Times, the Seattle-based tech c

TikTok öppnar sitt första datacenter i Europa

Ännu ett drag från Bytedance att visa att man inte låter kineiska staten få tillgång till TikTok-användarnas data: nu öppnar man sitt första TikTok-datacenter i Europa.

TikTok får Europa allt mer i fokus. Tidigare i veckan kom uppgifter om att Bytedance kan överväga att flytta TikToks huvudkontor till London. Förstås eftersom USA allt mer framstår som en stängd väg.

Och just Europa (och stora delar av världen) är ett litet - eller rätt stort - TikTok-frågetecken just nu. Microsoft och Bytedance håller som bekant att för fullt förhandla med Vita huset om en försäljning av TikTok. Men det som ligger på förhandlingsbordet är TikToks verksamhet i USA, Kanada, Australien och Nya Zeeland.

TikTok to open first European data center in Ireland

Popular short-video app TikTok, owned by China's ByteDance, said on Thursday it plans to open its first European data center in Ireland with an investment of about 420 million euros. Under fire from U.S. President Donald Trump over national security risks, TikTok is in talks with Microsoft about selling its U.S.

TikTok tar fram nya funktioner för att motverka information som kan påverka val - tillsammans med amerikanska myndigheter

Okej. Hela TikTok-situationen blir bara mer och mer Kafka-lik. Senast ut: TikTok uppdaterar riktlinjerna för att ”bättre klargöra vad som är och inte är tillåtet på TikTok”, förbjuder deepfakes, har breddat faktacheckandesamarbetena inför amerikanska valet och har lagt till en funktion som gör det möjligt att rapportera ”felaktig information om valet”.

Och nu det knasiga: Bytedance säger att man har samarbetat med experter kring funktionerna. Inklusive Countering Foreign Influence Task Force - en del av Department of Homeland Security.

Så med andra ord samarbetar alltså amerikanska myndigheter med TikTok för att plattformen ska minska spridandet av fejkinformation som syftar till att påverka presidentvalet - förstås framförallt med utländska makter i åtanke - samtidigt som Vita huset vill stänga ner appen eftersom den är en propagandainformationsinsamlingsplattform för just en sådan utländsk makt.

På riktigt. You. Can’t. Make. This. Isht. Up.

TikTok updates policies to ban deepfakes, expand fact-checks and flag election misinfo | TechCrunch

As uncertainty swirls around TikTok's future in the U.S., the company this morning announced new Community Guidelines focused on helping to keep

TikTok kan bli Microsofts största eller näst största uppköp någonsin

En lista över Microsofts största uppköp så här långt, för att sätta den potentiella TikTok-affären lite i perspektiv. Vad Microsoft får betala vet vi inte - det har pratats om värderingar allt från 10 miljarder till 30 miljarder dollar. Det skulle kanske göra TikTok (mer specifikt verksamheterna i USA, Kanada, Australien och Nya Zeeland) till Microsofts största köp genom tiderna. Vi kan nog lugnt utgå från att det åtminstone kommer hamna topp två.

Som jämförelse har Facebook som mest spenderat 22 miljarder (WhatsApp), Amazon 13,7 miljarder (Whole Foods) och Google 12,5 miljarder (Motorola Mobility). Apple å sin sida har lagt som mest 3 miljarder dollar på ett enda företagsköp (Beats). Faktum är att det är Apples enda företagsaffär över 1 miljard dollar, eller två om man räknar in köpet av det mesta av Intels mobilmodemsverksamhet för nästan precis ett år sedan (som kostade Apple just prick 1 miljard dollar).

Trump utfärdar presidentorder som förbjuder affärer med Bytedance och Tencent

Så har Donald Trump satt ett definitivt (?) slutdatum för kinesiska appar i USA. Åtminstone några av de absolut största. Som väntat kommer nu alla affärsförehavanden med TikTok-ägaren Bytedance att förbjudas för amerikanska företag om 45 dagar - alltså den gräns som Trump tidigare har talat om som slutpunkt för ett Microsoft-köp av TikTok. Men förbudet går alltså bredare än bara TikTok - hela Bytedance omfattas. Och dessutom Tencent.

Det senare är desto mer oväntat. Men båda de här företagen ser alltså ut att gå ett Huawei-öde till mötes om inget sker för att ändra relationen (Huawei-förbudet har ju knuffats fram ett gäng gånger).

Det här gör förstås att det blir stora frågetecken kring WeChat - en app som till skillnad mot TikTok nästan uteslutande används av kineser. I Kina eller kineser i utlandet. Inte minst för att hålla kontakten med sina vänner, men också av kinesiska turister i utlandet. Och av företag som vill att just kineser ska handla från dem även utomlands.

Och som jag skrev tidigare idag så gör det att det blir extremt osäkert vad som händer med de företag som Tencent har investerat i. Med tanke på att Tencent är världsstörst inom musikströmning och spel så blir det en del. Här hittar vi bland annat Tencents 40 % ägande av Fortnite-ägaren Epic Games, 10 % av Spotify samt Snapchat. Innebär det här att de båda måste göra sig av med Tencent som ägare för att inte portas från USA?

Trump preps bans on WeChat, TikTok, stoking tension with Beijing

U.S. President Donald Trump has unveiled sweeping bans on U.S. transactions with the Chinese owners of messaging app WeChat and video-sharing app TikTok, escalating a high-stakes confrontation with Beijing over the future of the global tech industry.

CIA har inga bevis på att Kina avlyssnar TikTok-användare

Donald Trump: TIKTOK ÄR ETT HOT MOT HELA USA:S SÄKERHET! DE SPIONERAR PÅ ALLT SOM SOM AMERIKANSKA TONÅRINGAR GÖR! VERY BAD!

CIA: ¯\_()_/¯

CIA Finds 'No Evidence' Chinese Government Has Accessed TikTok Data, Report Says

Though the intelligence agency said it's possible the Chinese government could get TikTok data, it hasn't done so yet.

Twitter kan vilja köpa TikTok

Microsoft förhandlar som bekant för fullt med TikTok-ägaren Bytedance och Vita huset om att köpa delar av TikTok (kanske allt). Men även Apple har nämnts som spekulant (något som Apple förnekat). Nu kommer uppgifter om ytterligare ett bud på TikTok - från Twitter.

Som vanligt stor osäkerhet. Både i sanningshalt och om Twitter överhuvudtaget skulle kunna buda över Microsoft. Men ett av de argument som Twitter i så fall verkar luta sig mot är ändå lite logiskt: den affären skulle bli mindre svår att få igenom rent konkurrensmässigt.

Visst. LinkedIn verkar i helt annan sfär, så det finns ju ingen direkt jättekrock. Men Microsoft är ju trots allt en gigant även på konsumentsidan totalt sett.

Ett Twitterköp vore dessutom väldigt ironiskt av två anledningar. Den ena är att Twitter själva var nära att bli uppköpta för ett par år sedan. Den andra är att Twitter på sätt och vis snudd på startade hela kortvideotrenden med Vine. Som de sedan la ner. Före sin tid. Eller nåt.

Kanske dags för nya kortvideotag för Twitter nu. Även om jag skulle säga att sannolikheten att det blir ett Twitterköp av TikTok är rätt... låg.

Twitter Expressed Interest in Buying TikTok's US Operations: Report

Twitter has approached TikTok's Chinese owner ByteDance to express interest in acquiring the US operations of the video-sharing app, two people familiar with the matter told Reuters, as experts raised doubts over Twitter's ability to put together financing for a potential deal.

TikTok lanserar TV-kanal

TikToks framtid är just nu… oviss. Men det hindrar inte Bytedance från att köra på i 180. Senaste nya funktionen: TikTok släpper en egen TV-kanal.

Ja, nästan åtminstone. Bytedance har rullat ut en app för Amazon Fire TV-enheter: More on TikTok. Det är en dedikerad och kurerad app för plattformen som plockar ut innehåll från TikToks plattform och gör att det går att se på storskärm. More on TikTok kommer också, hence the name, ha exklusivt Fire TV-innehåll i form av intervjuer med framgångsrika tiktokare.

Innehållet i TV-kanalen kommer vara enkelriktat - går att alltså bara att titta på - men däremot innehålla material som är längre än TikToks vanliga enminutsgräns. Så TikTok testar alltså inte bara större format utan också längre.

TikTok launching new app on Amazon Fire TV

TikTok is launching its More on TikTok app on Amazon Fire TV devices August 6th, part of an experiment to determine how well its mobile video format works on TV screens. It will be free to use and won't have ads at launch.

TikTok den app som drog in mest pengar i juli 2020

Jajamensan. Vilken app drog in mest pengar juli 2020? TikTok, förstås. Den här månaden också. Men inte bara det: De 102,5 miljoner dollar som användare spenderade under månaden var 8,6 gånger mer än för ett år sedan.

Okej. Ska vi vara riktigt krassa så är det egentligen Douyin som drog in pengarna. Den kinesiska versionen av TikTok, alltså. 89 % av intäkterna kom från Kina. Tvåan USA, Bytedances just nu näst mesta huvudvärksland, stod för 6 %.

Tittar vi på listorna så är plats ett till fyra samma för iOS och totalt. Eftersom SensorTower som vanligt bara räknar Appstore och Google Play så räknas Android-användarna i Kina i praktiken inte med alls. Eftersom Google Play inte finns i Kina så är kineserna hänvisade till tredjepartsbutiker. Med andra ord: iOS-användarna är generellt mer betalningsbenägna än Android-folket, men vi kan trots det anta att Douyin totalt sett alltså drog in betydligt mer pengar. Gäller förstås även för de andra kinesiska apparna.

Men det absolut mest intressanta: Facebook på plats tio i Android-listan. Det vi pratar om här är inte annonsering - utan pengar som användare alltså betalar direkt inuti appen. Det är rätt stort.

Top Grossing Apps Worldwide for July 2020

See the top grossing apps worldwide for July 2020 according to Sensor Tower data.

Kategorier
Detaljhandel/e-handel Sociala medier Sök/SEO Spaningar

Digitala spaningar vecka 27 2019

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i sammanställningen

 

Sociala medier

Facebook, Instagram och WhatsApp

Instagram släpper gruppchattsdekal

Ny dekal i Instagram Stories: gruppchatt. En dekal som gör det möjligt för den som tittar på en story att trycka på etiketten och be om att få tillgång till en gruppchatt kopplad till storyn. Om man så vill: popup-gruppchattar.

Instagram’s new chat sticker lets friends ask to get in on the conversation directly in Stories | TechCrunch

Instagram has a new sticker type rolling out today that lets friends and followers instantly tap to start conversations from within Stories. The new

Övrigt sociala medier

Girlboss – nytt yrkesnätverk för kvinnor

LinkedIn är som bekant smärtsamt tråkigt (tydligen, så ni vet det). Girlboss är senaste tjänsten som tänker ändra på det. Eller åtminstone hur man ser på en CV-tjänst av den här typen. 

Girlboss är, som nästan hörs, bara för kvinnor. Dessutom bara släppt i USA, så jag har dubbelt svårt att kolla på hur den ser ut. Men kvinnligt nätverk i all ära, det jag tycker är mest intressant med det jag kan läsa och titta mig till är en ny syn på CV:t i sig. Ett tjänst som utgår från det vi är vana från andra sociala medier för att presentera sina kunskaper och erfarenheter och inte som LinkedIn: att ta det klassiska pappers-cv:t och traditionella sätt att (text)söka på kompetenser och försöka bygga digitala tjänster som emulerar pappers- och offlinesättet att jobba med rekrytering. Dessutom lite nyhetsflöde och chattfunktionalitet ovanpå det.

Nu är Girlboss förstås inte först med att försöka sig på något annat – men det är fascinerande hur låst LinkedIn fortfarande är vid 1900-talets sätt att presentera sitt yrkesliv och yrkeskunnande. Och att alla dessutom ska göra det på i princip exakt samma sätt. (Även här finns förstås undantag, även bland rekryterare, men som norm.)

Och nu pratar vi dessutom till största del om oss som har växt upp med pappers-cv:t. Yngre finns i ännu mindre utsträckning på just LinkedIn och här är pappers-cv:t ett ännu mer främmande koncept. Om man har någon relation till det överhuvudtaget. Vi pratar alltså om generationer som är vana att det mesta går att anpassa på det sätt som passar en bäst. Lär även gälla hur man vill framställa sig själv för framtida arbets- och uppdragsgivare.

Jag skrev en text om just det här i samband med LinkedIns femtonårsjubileum.

Girlboss launches its first-ever social network, a ’LinkedIn’ for women

In a bid to give women a better professional platform, Girlboss has launched the company’s first-ever, free social networking site.

Wikipedia-medgrundaren uppmanar till strejk mot sociala medier

Hur tänkte du fira 4 juli i år? Vad sägs om en Digital Independence Day? Det är vad Wikipedia-medgrundaren Larry Sanger hoppas på. Mer specifikt: en sociala medier-strejk. Alltså en bojkott av sociala medier under två dagar.

I samband med strejkinitiativet lanserade Sanger även en Declaration of Digital Indepencence. Ett decentraliserat socialt nätverk som ska ersätta dem vi (nästan uteslutande) använder idag. För Sanger är arg på techjättarna. För att de har förstört det fria och öppna internet som fanns vid internets födelse.

”Ett fritt och öppet internet” är en populär go to-fras så fort någon vill reglera internettjänster. Ja, eller egentligen så fort något händer man inte tycker om. Problemet är bara att definitionen beror på vem som yttrar frasen. I samband med diskussionen kring EU:s upphovsrättsdirektiv hette det ofta att det var slutet på ett fritt och öppet internet – med i Sangers värld är precis det vi har idag redan ett förstört internet.

Ett annat problem med synen på ett fritt och öppet internet är att man ofta glömmer att även om internet aldrig varit så ofritt som idag så har det heller aldrig erbjudit lika stora möjligheter. Ett betydligt mer demokratiserat internet än på nittiotalet, när internetnärvaro – att göra sin röst hörd – var ett fåtal förunnat.

Men om du inte håller med om det kan du skriva under Sangers upprop. Och bojkotta alla sociala medier 4 och 5 juli. Och driva på det som Sanger ser framför sig: sociala nätverk som kombinerar nittiotalets decentralisering med nutidens tekniska möjligheter.

Proposing a ’Declaration of Digital Independence’

Opinion: Larry Sanger, the cofounder of Wikipedia and chief information officer of Everipedia, suggests how to spark a decentralized social media movement.

4 och 5 juli – sociala medier-strejkar du?

Som jag skrev om häromdagen har Wikipedia-medgrundaren Larry Sanger dragit igång ett upprop för en ny ordning online: en Declaration of Digital Independence. Mer specifikt ett oberoende från techjättarnas hårda grepp som enligt Sanger gjort att vi inte längre har ett fritt och öppet internet som för två årtionden sedan (och ja, det är samma internetnostalgikramande som många andra också gör sig skyldiga till och ja, frasen ”fritt och öppet internet” börjar tappa mer och mer i betydelse i takt med att begreppet får allt mer olika tolkningar).

Som del i sin oberoendeförklaring har Sanger också uppmuntrat internetanvändare världen över att bojkotta sociala medier i dagarna två. Idag och i morgon. För att visa vad som händer när vi vänder techjättarna ryggen.

Vilket för oss över till gårdagens jätte-Facebook-haveri. Ja, eller ännu ett jätte-Facebook-haveri (det blir ju oftast så när Facebook har haverier eftersom så många drabbas). Nästan som att Facebook självmant drog ur sladden som ett inlägg i diskussionen: ”japp, nu slapp ni oss – how you like me now?”

(Det som däremot hade varit intressant är att OM hela världen hade låtit bli att använda sociala medier – vad hade hänt världens strömförbrukning? Och förstås: vad hade vi gjort istället?)

Wikipedia Co-Founder Calls for Social Media Strike July 4 – 5

A co-founder of Wikipedia, the online encyclopedia, is urging people to stop using social media for up to 48 hours on July 4 -5 in order to convince social media companies to let users have the final say on how their personal data is used.

CIA låg inte bakom det stora Facebook-haveriet (eller?)

Ha! Well played, CIA. Well played.

Tweet från CIA där de skriver att de inte ligger bakom ett stort Facebook-haveri

 

Sök/SEO

Google lanserar Place topics – automatiskt genrerade taggar i My business

Ännu ett tillägg till My business: taggar. Användargenererade, automatiska taggar. Eller Place topics, som Google kallar dem.

Google dammsuger helt enkelt recensioner av en plats, skrivna av användarna, och bryter på bästa ordmolnvis upp dem i taggar så länge som platsen har ”tillräckligt många kvalitativa recensioner” (</valfri tolkning/>. Dessa kan sedan användas av andra användare för att få en snabb överblick över vad en verksamhet har som huvudsysslor.

Som synes i artikeln är väl funktionen inte helt i mål än, men med tanke på att det här är de första stapplande stegen så lär det förbättras över tid. Dessutom misstänker jag, likt mer och mer My business-innehåll, att det på sikt kommer flytta ut helt eller delvis från en underflik i My business-rutan till att bli en mer integrerad del av det vanliga sökresultatet.

Ännu en cirkel som är på väg att slutas, alltså. Nyckelord blir relevanta för sökbarheten igen. Fast den här gången är det inte den som äger sidan som kan välja dem.

Google Launches Place Topics For Local Listings

Google has launched what they are calling place topics. Place topics use data based on reviews to provide concise information on what customers highlight about your business. In short, it summarizes the reviews left by your customers into tags.

 

Detaljhandel/e-handel

Amazon fyller 25 år

Ännu ett födelsedagsfirande: Amazon fyller kvartsekel. Idag är det 25 år sedan Amazon såg dagens ljus. 25 år av marknadsövertagande och allehanda fun facts (som att pilen i loggan ska betyda att Amazon har alltallt från A-Z och att Jeff Bezos valde att starta företaget i ett garage för att det är så techföretag ska starta – storytelling från dag ett alltså).

Ironiskt nog ses Amazon alltjämt som den nyskapare alla försöker efterlikna på e-handelssidan – när Amazon vid det här laget om man så vill är det gamla sättet att tänka e-handel. Ett barn av 1900-talet. För under de 25 åren, i praktiken hela internets livslängd, har massor förstås hänt. En av dem är att e-handelssajter har blivit som de fysiska butikerna – existentialistångest när möjliga kanaler att handla i har exploderat och säljtrattar börjar spela ut sin roll.

Men Amazon har även sina egna problem. Andra börjar komma ikapp och få koll på benföringen – aktörer som dessutom är starka där Amazon alltjämt är svaga: det fysiska rummet. Samtidigt flyttar sig Amazon också allt längre bort från just e-handeln. Åtminstone vad gäller direkt kontakt med slutkunderna vid köpet. Istället satsar Amazon allt mer på infrastruktur online och offline för att låta andra bygga tjänster och verksamheter ovanpå detta.

Men med det sagt går det inte överskatta den roll som Amazon har haft här i väst (fun fact: lagom till sitt 25-årsfirande löpte Amazons 1-click-patent ut, bara en sån sak). Och fortfarande har: som förebild och mentalt e-handelsspöka.

Vad händer härnäst? Hur ser nästa 25 år ut? Finns ens Amazon (Bezos själv har ju konstaterat att Amazon kommer bli obsoleta och försvinna – nån gång.) Håller de i så fall överhuvudtaget på med konsumenthandel eller är det molntjänster och logistiknätverk för hela slanten?

Bara framtiden kan utvisa. Men just idag: stort grattis Jeff och Amazon! 🎂🎉🥳

https://insideretail.asia/2019/07/05/amazon-is-turning-25-heres-a-look-back-at-how-it-changed-the-world/

Zalando och Postnord testar paketutlämning via privatpersoner

Ett rätt roligt initiativ: I Danmark genomför Zalando just nu ett test tillsammans med Postnord som går ut på att göra privatpersoner till postombud.

Tanken är helt enkelt att människor som tillbringar mycket tid hemma, som pensionärer eller föräldralediga, ska kunna ta emot paket och sedan lämna ut dem till slutmottagarna. Ett mellanting mellan postombud och paketfack i trappuppgången och som till skillnad mot hemleverans inte kräver att man är hemma och tar emot paketet. Kräver dessutom mindre ingrepp i en fastighet än just ett paketskåp.

En intressant sak med digitaliseringen är att många cirklar börjar slutas. Det ska ha varit först i och med industrialiseringen som vi fick dagens tydliga uppdelning mellan arbetsplats och hem, familj kontra jobbkollegor (tidigare jobbade du med familjen hemma på gården, exempelvis). När den gränsen börjar suddas ut så har också många andra gränser börjat suddas ut. Och delningstrenden har gjort att gränsen mellan näringsidkare, anställd och slutkonsument nästan har försvunnit.

Postnords initiativ är lite tillbaka till vaktmästaren i trappuppgången. Tänker att andra affärsmöjligheter kommer följa på om en sån här grej skulle ta fart: möbler, hårdvara och mjukvara för pakethantering och paketutlämning för privatpersoner i lägenheter.

Bygger förstås på att man har förtroende på att den personen som ska hantera paketen kommer göra det på ett säkert, ansvarsfullt och försiktigt sätt. Men, tja, PostNord…

Snart kan du hämta ditt e-handelspaket – hos din pensionärsgranne

Postnord i samarbete med e-handelsjätte.

Walmart börjar sälja via WhatsApp i Mexiko

Ännu ett exempel på hur närvaro på de plattformar som kunderna gör allt annat i blir allt viktigare. Även för plattformar. Senaste draget från Walmart: man börjar erbjuda matleveranser via WhatsApp – åtminstone via Superama-butiker. Skicka din beställning via ett WhatsApp-meddelande till Walmart och få maten levererad till din adress från närmaste Superama-butik.

Man kan konstatera att det nog är en rätt manuell affär: en Reuters-reporter testade att skicka ben bild på en handskriven lapp och, jodå, det gick alldeles utmärkt.

Det här är ungefär precis det Facebook vill: chattshopping. Dessutom via det som tjänst som alltmer framstår som Facebooks viktigaste framöver. Framförallt för att fånga nästa miljard internetanvändare – och öka intäkterna på tillväxtmarknaderna.

Walmart in Mexico launches grocery orders via WhatsApp

Walmart’s Mexico unit has begun offering grocery delivery from its Superama stores via messaging service WhatsApp, the retailer said on Monday, in a new stab at attracting shoppers outside bricks-and-mortar supermarkets.

Walmarts satsning på självkörande leveranser kan bli en biljondollarverksamhet

Intressant läsning om Walmarts satsningar på självkörande leveranser. Mer specifikt för middle miles-leveranserna. Kort sagt från huvudlager till olika upphämtningsställen. Ställen där slutkunden själv hämtar eller där en annan leverantör eller ett annat leveransförfarande tar över gällande den sista milen, kilometern, metern och centimetern.

Det mest slående är förstås vilka summor vi potentiellt kan prata om, men det finns även några andra saker att reflektera över.

En av dem är ett av de största problemen med den delen av fraktandet inte handlar om kostnader i sig utom om kapacitetsbrist – det saknas helt enkelt förare. Just det här blir inom fler områden ett allt större problem: helt enkelt svårt att få fram varor. Flaskhalsar i hela kedjan – från den egna internlogistiken till bristande utlämningskapacitet (som att det inte finns ombud eller leveransskåp tillräckligt nära konsumenter). Lastbilsmatartransporter på raka vägar mellan två fasta punkter är dessutom betydligt enklare att automatisera än tråcklande på trånga stadsgator.

En annan väldigt intressant sak med hela den här satsningen är att det i så fall skulle betyda att Walmart tar ett rätt mycket större grepp om själva externlogistiken.

Tittar man på några av världens e-handelsjättar så finns det två hyfsat tydliga spår: Amazon och kinesiska JD.com gör nästan allt eller väldigt mycket själva, Walmart och Alibaba använder nästan uteslutande externa fraktföretag.

Om även Walmart nu skulle lägga såväl utveckling av teknik (med partners) och själva frakttjänsten under det egna paraplyet så skulle det förstås också kunna bli en produkt som kan säljas fristående. JD har till och med gått så långt som att det går att använda JD:s leveranstjänster utan att använda JD:s e-handelstjänster.

Framtiden får som vanligt utvisa vad som kommer hända här.

How Walmart Is Sparking a $1 Trillion Driverless Delivery Market

The mega-retailer is working with a Silicon Valley startup to develop robo-vans intended for B2B delivery.

Rent the Runway lanserar återlämningstjänst i Nordstrom-butiker

Jag brukar skriva om plattformiseringen som pågår runt omkring oss. Att finnas där kunderna är snarare än att förvänta sig att kunderna ska komma till dig. Eller åtminstone göra det möjligt för kunder att göra något samtidigt som de gör något annat – även om det inte är hos dig. Det gäller också offline.

Efter att ha haft återlämningsboxar inuti WeWork-lokaler börjar kläduthyrningstjänsten Rent the Runway nu också installera motsvarande lösningar i några av kedjan Nordstroms lokaler. Tanken är att det inom några månader ska gå att hämta sina Rent the Runway-paket hos Nordstrom.

Tydligen har WeWork-placeringarna lett till en 180-procentig ökning av returer som görs direkt av kunderna – alltså utan att något fraktföretag är inblandat. Ja, åtminstone något fraktföretag mellan slutkund och Rent the Runway. Nu kan man istället bulkhantera flera kunders returer, dessutom säkert delvis via samdistribution med just Nordstrom (plus förstås möjlighet för Rent the Runway att marknadsföra sina tjänster i fysisk butik).

En av Amazons största utmaningar är de skenande fraktkostnaderna – vilket är en stor anledning både till att man hanterar allt mer frakt själv och att man satsar allt mer offline. Drop off-platser.

Men om Rent the Runways satsning tillsammans med WeWork sannolikt rätt uteslutande handlar om bekvämlighet, med visst marknadsföringsincitament för WeWork, så är samarbetet med Nordstrom mer likt Amazons deal med Kroger: förutom att det kan spara fraktkostnader för Amazon/Rent the Runway så kan återlämningslösningen hjälpa till att driva trafik till Krogers/Nordstroms butiker (två kedjor som båda e-handelskrisar). I Kroger-fallet har det bevisligen varit så och Amazon-samarbetet är på väg att rullas ut till allt fler butiker.

Men det går också att hantera inom sitt eget ekosystem. Alibaba satsar på det i Kina och i USA har även Walmart sett att en ökad e-handel har gått att också konvertera till ökad trafik till de fysiska butikerna. Inte minst genom just olika typer av utlämningsboxar. Och om kunderna e-handlar och hämtar paketen själva, vad ska man då med den stora butiksytan till? Är man Walmart börjar man satsa på annat än handel. Som e-sporthallar.

Jag misstänker att vi kommer att se allt fler coworking-samlokaliseringar med olika typer av traditionella livsmedelskedjor. Arbetsplats, café, restaurang, gym, laddstation för cykel eller bil och möjlighet att ta med sig den färdigpackade matkassen när man går hem – varför inte?

Rent the Runway lands inside Nordstrom – RetailWire

Rent the Runway, the apparel rental subscription service, has installed four drop boxes at Nordstrom locations in Los Angeles. More are planned. Does the move to add Rent The Runway drop-off points inside Nordstrom represent a win-win for both companies?

McDonald’s lanserar lojalitetsprogram i Alibabas Ele.me-app

McDonald’s har flyttat in i ännu en plattform: Alibaba-ägda (mat)leveransföretaget Ele.mes app. Det innebär att McDonald’s kunder kan aktivera ett donkenlojalitetskort inuti Ele.me-appen för att tjäna poäng och ha möjlighet att få kickback på köp.

Visst. Vi pratar Kina här. Landet där allt du behöver göra bor i ett fåtal dominerande appar. Men här finns också en trend som vi börjar se allt mer här hos oss: betalappar och leveransappar blir allt mer hubbar för våra uppkopplade liv.

Betalning är skittråkigt och leverans något som bara måste till. Men det vi börjar se är att betalappar, inte minst Swish, börjar få egna identiteter och liv. Att betalapparna, och allt mer också distributionsapparna, blir platsen vi börjar på i takt med att mer funktionalitet (även social sådan) börjar byggas in. Uber är en av de plattformar som har kommit längst med att bygga in allt möjligt.

Vad vill jag ha sagt med det här? Att e-handel allt mer sker på plattformar som inte traditionellt sett är e-handelsplattformar.

McDonald’s China Links Loyalty Program to Ele.me App

McDonald’s fans in China can now earn loyalty points when they order a Big Mac or Filet-o-Fish through Ele.me, Alibaba Group’s on-demand delivery

VietJet lanserar e-handel – även för icke-flygkunder

Och mer digitalisering. Hur får man snurr på verksamheten som flygbolag i flygskamstider (ja, okej, i allmänna flygkristider – kanske mer beroende på andra faktorer)? Man kan starta e-handelsverksamhet. Och… en massa annat.

Vietnamesiska budgetflygbolaget VietJet är tänkt att aktivera kunddatan man sitter på i andra sammanhang. Eller som bolaget själva säger ”to serve not only air tickets but whatever they need”. Och det innebär inte bara konsumentvaror som kan e-handlas. I planerna finns också banktjänster, försäkringar och hotellbokningstjänster.

Så typ allt-i-allo-app, som tjänst.

Initialt kommer målgruppen vara de befintliga flygkunderna, men tanken är att tjänsterna ska öppnas för vem som helst längre fram.

Vilket flygbolag hos oss blir först att ta efter? Tänker Ryan Air. Jättebilliga produkter. Det enda som tillkommer är lite plustjänster. Som avgift för att välja leveranssätt. Och betala. Och paketmaterial. Och lagerhantering. Och kontakten med fraktbolag. Och fordon för leveransen. Och däck till fordonet som ska leverera.

https://insideretail.asia/2019/07/04/vietnam-budget-airline-vietjet-to-launch-e-commerce-business/

Apple lanserar Up Next Live – konserter i Apple-butiker

Hur får man kunder att komma till dina fysiska butiker – och på samma gång få dem intresserade av att köpa mer av dina produkter? Tja, exklusiva konserter är förstås ett sätt. Det tänker Apple satsa på i sommar. Up Next Live. Exklusiva och tänkta intima spelningar i nio Apple-butiker.

Up Next Live är Apples satsning på nya artister – i konsertformat. Apple Music Up Next är Apples plattform för att lyfta fram artister, och få dem bygga närmare relation med Apple Music. Det här är ännu ett steg mot samma sak – och få Apple Music att sticka ut i konkurrensen.

Apple Music tar Up Next Live till städer runtom i världen i sommar

Apple presenterade idag Up Next Live, en serie intima konserter med tidigare och aktuella Apple Music Up Next-artister med start den 9 juli.

 

Och när du ändå är här

Gillar du mina digitala spaningar? Så pass mycket att du till och med skulle kunna visa uppskattning genom att betala en slant? Tryck här för att se hur du gör

Kategorier
Sociala medier Sök/SEO Spaningar

Digitala spaningar vecka 17 2019

Övriga delar i sammanställningen

Del 2: Detaljhandel/e-handel, Strömmade medier/Prenumerationstjänster, IoT – internet of things, Bekvämlighetsekonomin

Del 3: Ekonomi och finans, Övrigt

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Sociala medier

Facebook, Instagram och WhatsApp

Facebook erkänner förvånande att man inte är största chattjänsten i USA

Ännu en Mark Zuckerberg-bomb. Igår var det dags för Facebooks kvartalsrapport för årets första kvartal. Mycket information finns med redan i själva rapporten, men i det efterföljande konferenssamtalet med investerare brukar det också komma fram mer intressant information. Så även den här gången. Och även den här gången bjöd Zuckerberg alltså på en rätt stor bomb. Read on.

Mark Zuckerberg pratade mycket och ”digital town squares” och ”digital living rooms”. Det är så företaget ser på sina två huvudsakliga tjänster: enkelt uttryckt det publika (flöden) och det privata (chattar). Även om det inte i sig är några nya koncept så ger det indikationer på hur Facebook ser på sina tjänster framåt. Mer specifikt konstaterar Zuckerberg:

I expect the digital town squares like Facebook and Instagram will always be important and will only continue to grow in importance. There’s a lot more to build there as well and I’m excited about that. But over time I believe there’s an even bigger opportunity with the digital living room to build a platform focused on privacy. We all need to communicate privately, and this service could be even more important in our lives. So I think we should focus our efforts on building this privacy-focused platform.

Our plan is to build this the way we’ve developed WhatsApp: focus on the most fundamental and private use case — messaging — make it as secure as possible with end-to-end encryption, and then build more ways for people to interact on top of that.

Ska bygga på de sju fundament som Zuckerberg räknade upp i ett inlägg tidigare i år: Privata interaktioner, kryptering, mindre permanent innehåll, säkerhet, interoperabilitet (alltså att alla chattappar i Facebooks ekosystem ska kunna prata med varandra) samt säker data hantering (well, döh – lär numer ligga rätt högt upp i Facebooks agenda). Ska byggas tillsammans med ”experts and governments”.

Så till en stor bomb:

In thinking about the opportunity and impact to our business, by far the most important factor will be whether people choose to use our products and whether we can build the leading private social platforms in most countries. Now remember, we are not currently the leading messaging platform in either the United States, China, or Japan, which are the three largest economies in the world.

Det här lär inte bara vara riktat till investerare, utan lika mycket konkurrensmyndigheter. Facebooks sätt att säga att de inte behöver styckas upp. Att Facebook inte är störst i Kina är inte så konstigt – Facebook finns inte här. I Japan dominerar Line. Men i USA? Jag kan egentligen bara tänka att det finns en enda meddelandetjänst som skulle kunna slå Facebook: Apples iMessage-plattform. Zuckerberg pekade i höstas för första gången ut Apple som företagets största konkurrent på chattsidan. Men nu erkänner de alltså kanske/sannolikt att Apple slår dem på hemmaplan

Apple har aldrig berättat hur många som varje dag använder iMessage annat än att det är ”den mest använda iOS-appen”, som Tim Cook konstaterade för ett par år sedan. Men om det Zuckerberg säger så är iMessage i så fall rätt gigantiskt – mycket större än jag trodde, med tanke på att den bara för just iOS. Det enda andra alternativet jag skulle kunna tänka mig är sms, men jag tror inte det avses här. En sjukt stor grej som Zuckerberg droppade så där lite by the way.

Facebooks logotyp

Facebook Stories har nu 500 miljoner dagliga användare

Ny milstolpe från Facebook som presenterades i samband med gårdagens kvartalsrapport: Facebook Stories har nu 500 miljoner dagliga användare. Upp från 300 miljoner i september. 

Som alltid är det lite svårt att veta vad ”användare” är här, men det handlar sannolikt om användare som interagerar och konsumerar snarare än bara dem som skapar. Dessutom ska nu 3 miljoner annonsörer ha använt sig av något av Facebooks stories-format. 

Summan dagliga användare för Instagram Stories respektive WhatsApp Status ska också vara 500 miljoner, men jag skulle tro att de nu är högre. Det handlar snarast om de senaste officiella siffrorna, vilket innebär att ingen av dem har nått 600 miljoner än. 

You might hate it, but Facebook Stories now has 500M users | TechCrunch

You might think it’s redundant with Instagram Stories, or just don’t want to see high school friends’ boring lives, but ephemeral Snapchat-style Stories

Mark Zuckerberg släpper en egen podcast

2019 var Mark Zuckerbergs nyårslöfte att han skulle anordna plattformar för diskussioner kring teknik. I stort och hur det påverkar samhället och våra liv. Nu kommer ännu en del i det initiativet: en podcast. ”Tech and society with Mark Zuckerberg”.

Mark Zuckerberg has a podcast | TechCrunch

In the future, everyone will have a podcast – and by ”future,” I mean like mid-2020. But one step at a time, starting with Facebook founder, CEO and

Facebook kan stoppa quiz-appar och andra appar som ”inte tillför något större värde”

NU DÖR FACEBOOK SOM VI KÄNNER DET!!!! 

Uppdateringar och ”viktiga förändringar” gällande företagets API:er. Närmare bestämt app-API:erna. Förtydligande om att appar inte längre får be om data som inte ”berikar användarupplevelsen i appen”. Dessutom ”kan” nu appar som erbjuder ”minimail nytta”, personlighetstester av typen ”vilken slags broccoli är du?”, stoppas från plattformen. 

Oh no, the humanity etc. etc. 

API Updates and Important Changes

As part of our commitment to privacy and security, we are making updates to our platform. These include removing access to several APIs and updating policies.

Facebook har lämnat in sina första förbättringar till Googles Chrome

Jag har några gånger skrivit om tecken som tyder på att Google och Facebook börjar bli väldigt chummy med varandra. Här är ännu ett. Facebook har för första gången kommit med ett stort API-tillskott till Chrome. Ett kodtillägg som är tänkt på att trimma ytterligare på hastigheten för Chrome när den läser in sajter. 

Visst, det här är förstås mycket egenintresse för Facebook. Bättre Chrome, bättre för Facebook. Men det mest intressanta är förstås att, tja, Facebook är mycket. Men inte så mycket… webbläsare. Eller sajter överhuvudtaget. 

Facebook är mer eller mindre uteslutande en appverksamhet, vilket gör Chrome-initiativet väldigt spännande. Facebook ser alltså Chrome som något värt att lägga tid på att förbättra, vilket också betyder att företaget ser Chrome som en viktigt del, åtminstone delvis, för Facebooks framtid. 

Frågan är förstås på vilket sätt. Säkerligen inte för sajter, utan för mer. Och annat. Mer som plattform för spel och video än gränssnitt för att använda sajter. 

Alltså precis så som Google själv ser på Chromes roll. 

Facebook makes its first browser API contribution | TechCrunch

Facebook today announced that it has made its first major API contribution to Google’s Chrome browser. Together with Google, Facebook’s team created an

CIA finns numer på Instagram

Så ja. Nu är Instagram säkert (övervakat). CIA har slagit upp portarna till sitt Insta-konto. Med en bild på ett… stökigt skrivbord. 

Central Intelligence Agency on Instagram: ”I spy with my little eye…”

52K likes, 6,590 comments – ciaApril 25, 2019 on : ”I spy with my little eye…”

Snapchat

Snapchat gör det möjligt för spelutvecklare att använda bitmojis som spelarkaraktärer

Snapchat fortsätter släppa funktioner för att få ut appens tjänster på ställen utanför den egna plattformen. Här kommer ännu en på ett område som är ett av 2019 års hetaste: spel. Spela med din egen bitmoji. 

Bitmoji är sannolikt en av de mest lyckade exporterna som Snap har fått till så här långt och det här är ett rätt briljant initiativ. Med tanke på att bitmojin får lite eget tamagotchi-liv kommer spelandet kännas ännu mer personligt om jag själv faktiskt kan vara med i själva spelet – inte bara kontrollera det från sidan (typ). 

Och det nya utvecklarkitet, Bitmoji for Games SDK, är inte bara tänkt för mobilspel, det ska även gå att implmentera det i dator- och konsollspel. Utan att jag har koll på vilka spel som har vilka spelmotorrer så skulle det kunna innebära att ett spel som Fortnite kan spelas med sin egen bitmoji. Eller kanske i ett spel exklusivt framtaget för Apples spelprenumerationstjänst Arcadia. Eller Googles strömningsspelsplattform Stadia. 

Vilket alltså också kan innebär att Snapchat kan synas i Twitch-sändningar. Och, tja, kanske rentav i Facebook-spel. 

Well played, Snap. Well played. Bokstavligen. 

https://techcrunch.com/2019/04/25/snapchat-bitmoji-for-games-sdk/

Snapchat släpper klimatförändrings-AR-lins

Snygg och smart AR-lins från Snapchat: ett samarbete med FN som gör det möljigt för användarna att se vad höjningar av vattenytan som följd av klimatförändringar skulle innebära i praktiken. Inte en ny idé på långa vägar, men oavsett ett väldigt bra intiativ. 

New Snapchat AR Lens Shows You What Climate Change Can Do

Snapchat has teamed up with the United Nations to help us get a glimpse at what will happen if we don’t start controlling emissions.

LinkedIn

LinkedIn får stöd för pengaöverföring mellan medlemmar i Kina

Ett väldigt intressant tillägg i LinkedIn: swisha pengar via meddelandefunktionen. Ja, eller alipaya åtminstone.

I Kina är röda kuvert (eller paket eller ett par andra översättningar jag har sett) ett fenomen kopplat främst til den kinesiska nyåret om jag fattat rätt. Men även vid andra tillfällen när det är något som ska uppmärksammas. Handlar om att ge ett kuvert med pengar. Ja, eller någon digital motsvarighet.

I LinkedIn är funktionen därför rätt naturligt kopplad till årsdagen på jobbet. När man trycker att man vill gratulera någon så får man upp en särskild ikon för detta i meddelandefältet. En möjlighet att just ange att man vill skicka ett rött kuvert. Betalningen hanteras sedan via Alipay (åtminstone i det här fallet, är väl inte orimligt att WeChat Pay skulle kunna vara ett alternativ).

Något för oss här i väst? Not so much sannolikt. Inte i just det här formatet. Men själva konceptet? 

Vad det här innebär är att LinkedIn har byggt in stöd för betalning i sitt gränssnitt. Och funderar vi lite i anslutning till vår verklighet så skulle det kunna innebära funktion för innehållsskapare. Möjlighet att ”dricksa”, som på andra plattformar. Eller kanske rentav erbjuda någon slags prenumerationsfunktion direkt i själva plattformen. Med möjlighet att koppla det betalsätt man själv vill till LinkedIn.

Kommer nästa vecka? Mmmm. Eller hur. Men som sagt. LinkedIn har åtminstone redan öppnat för förutsättningen för det.

(Skönt annars att funktionen också redan verkar användas som… incitament från rekryterare för att få möjliga kandidater att bli intresserade…)

[Video] Nishtha Mehta on LinkedIn: #linkedin #alipay #china

linkedin red pocket is being put into action now. Why would professional contacts want to give red pocket envelope (ie, Mobile cash payment which is very…

Övrigt sociala medier

Tangdou – dansvideoapp för pensionärer

UND-ER-BART! Ännu ett underbart kinesiskt initiativ. Och ännu en videoapp. En dansvideoapp. För pensionärer. 

Tangdou är en danskursapp som är tänkt att lära äldre människor dansa. Typiska danser för målgruppen. Folkdans, jazz, hiphop. Finns instruktioner från professionella koreografer, så att användarna kan se hur de ska göra. Men en envägsvideoapp är förstås inget att ha. Går så klart att ladda upp sina egna klipp. När man försöker följa instruktionerna. 

Och jadå. Visst finns det filter. Som kan göra att huden ser bättre ut eller att man ser ut att vara i bättre form än vad man egentligen är. Och lika självklart finns det ett miniprogram, WeChats inbyggda ”webbside”-format, där man kan köpa saker. Kosmetika, hudvårdsprodukter, kostymer. Så att man ser bra ut när man kör en headspin. 

200 miljoner medlemmar så här långt. Vilket är mycket till och med i Kina med tanke på att appen är rätt… nischad… 

Bland investerarna finns Tencent och Xiaomi-grundarens Lei Juns fond. Och helt rätt tänkt. Mycket fokus på Gen Y och Z, men digitalt kommer det att finnas enorma möjligheter i den andra ändan av åldersspektrat. Särskilt som vi blir allt äldre och allt mer aktiva även senare i livet. 

https://www.techinasia.com/tencent-eyes-silver-generation-investment-video-app-dancing-grannies

Slack drar in e-post i plattformen

En av de stora saker som Facebook just nu arbetar på är att slå ihop sina olika meddelandetjänsters infrastruktur så att du kan skicka meddelande mellan Facebooks olika tjänster utan att behöva bekymra sig om vilken tjänst som mottagare faktiskt använder. Men inte bara det: Facebook ser uttalat framför sig att även sms hittar in chattekosystemet. Nu gör Slack lite samma sak. 

Slack är på gång att dra in mejl i plattformen.. Om någon i organisationen inte vill slacka så kommer man kunna atta den personen precis som vanligt och då dyker meddelandet upp som ett mejl hos den personen – och omvänt. Liknande finns förstås redan, men här känns det snäppet mer sömlöst. 

Och båda dessa initiativ är del av något ännu större: ett alltmer formatagnostiskt internet. 

På sätt och vis var det Apple som med iMessage drog upp riktlinjerna för det som nu händer. Välja om jag ska skicka ett meddelande eller ett sms beroende på om mottagaren har en iPhone eller inte? Äh. Det fixar tjänsten automatiskt åt dig. Även Google håller på att göra samma sak. 

Det här är en extremt spännande utveckling. När vi kommer börja ställa in våra internetövergripande inställningar så kanske det här kommer vara ett av valen. Eller så sker det automatiskt – utifrån vad vi faktiskt använder. 

Slack is bridging email to chat, improving calendar integration and search

Slack is unveiling a number of new features that are focused on improving integration with email and calendars. You’ll soon be able to chat with people over Slack who are on email, and calendar meetings will automatically set your Slack status.

Vine-efterträdaren Byte börjar betatestas

Saknar du fortfarande Vine? Nu kommer Vine 2.0. Byte, av Vine-skaparen Dom Hoffman, börjar i dagarna sitt betatestande. 

Vine reboot Byte begins beta testing | TechCrunch

Twitter shut down Dom Hoffman’s app Vine, giving away the short-form video goldmine to China’s TikTok. Now a year and half since Hoffman announced he’d

Aktiecommunity-tjänsten StockTwits lanserar kostnadsfri aktiehandel

Ännu en tjänst är på gång att börja erbjuda gratis aktiehandel: StockTwits. Så långt inte särskilt konstigt, med tanke på att även storbankerna här hemma i Sverige börjar erbjuda denna typ av tjänst för kunder med mindre aktiekapital eller för mindre affärer. Men resten i det här upplägget skiljer sig från det vanliga.

Det ena är hur StockTwits tänker tjäna pengar på tjänsten. Aktiehandeln är alltså kostnadsfri och det kostar heller inget att ha ett konto. Däremot kostar det pengar att sätta in och ta ut pengar (gällande det sistnämnda bilr det då rejält dyrt: 75 dollar för att flytta ut pengar från sitt konto, så det säger en del om att tjänstens kunder inte är småsparare). Även kringtjänster kostar pengar, som att få ut kontoutdrag på papper.

Det andra, och mest intressanta i sammanhanget, är att StockTwits inte är en mäklare eller en bank utan ett community, förstås runt aktier och aktiehandel. Nu håller man på att klippa banden med de mäklerier som man tidigare har haft samarbete med för att istället alltså rulla ut sin egen tjänst.

Två tankar kring det här. Den ena är förstås det numer vanliga att konkurrens – och nya sätt att tänka kring en bransch eller en verksamhet – kan komma från vilket håll som helst. Det andra är att sociala plattformar förstås inte längre nöjer sig med att bara vara ställen där folk möts. De vill också vara stället där folk köper. Och vi pratar inte bara de stora jättarna, utan också, som här, om betydligt mindre och nischade spelare med en mindre men väldigt engagerad användarskara.

StockTwits to Launch Free Trading App in Q2

StockTwits, the popular social media platform for market savvy traders and investors, is set to launch a free trading app in 2019.

Sök/SEO

Googles sökresultat får allt mindre text och allt mer annat innehåll

Egentligen inte alls någon nyhet för alla som använt Google senaste året än så. Men här med lite siffror bakom. Bilder, videos och featured snippets (plats noll) blir allt vanligare i Googles sökresultat. Men ska sedan april fullständigt ha exploderat. 

Oavett om de exakta volymerna stämmer och oavset om vi har fått the full nya-Google-experience än så är det förstås hitåt det barkar i takt med att Google lägger allt mer innehåll – och funktioner – direkt i sökresultatet. Allt för att vi inte ska trycka oss vidare och därmed inte längre vara annonsmöjliga för Google. 

Att Google är i full gång med att döda webbplatsen som koncept är inget nytt. Men det intressanta är att de mer och mer också jobbar på att döda… Google. com. Alltså Google-sökresultatsidan som vi har känt den i 20 år. Med allt mindre fokus på text. 

Vilket i sig förstås också leder till frågan: vad är SEO-professionen om fem år? Ja, eller nästa år. 

Google Showing Images, Featured Snippets & Videos More Often In Web Search Results

It looks like Google is showing more vertical search features in the core web search results – more often. Yesterday I covered at Search Engine Land that the image search box is showing up way more often in Google’s web results than previously.

Google Maps börjar visa lediga laddningsstationer för elbilar

Ännu ett intressant, smart och nyttigt tillägg i Google Maps. Se laddningsstolpar för elbilar. Realtidstillgång. Utan att veta exakt hur ”realtid” den är så verkar det bli lite som parkeringsgarageskyltar och ange antalet lediga platser – inte bara var stationerna finns. 

Ännu en anledning att inte behöva mer än Googles, tjänster för… det mesta, alltså. 

Ja, åtminstone om du bor i USA eller Storbritannien. Det är i dessa två länder som tjänsten initialt släpps. Kommer omfatta tre laddningsstationsnätverk med ett fjärde på gång. 

Nu är inte Teslas nätverk ett av dessa och Tesla kommer sannolikt (ett tag till åtminstone) vilja att man använder icke-Google-sätt att hitta rätt. Men jag börjar ändå tänka lite kring Tesla Network, företagets tjänst med självkörande taxibilar som ska släppas nästa år. En tjänst som baseras på att Tesla-ägare ska låta sina bilar åka omkring och tjäna pengar åt sina ägare när ägarna själva inte behöver bilen.

Motsvarande tjänst finns redan för privata laddningstationer, eller laddningsstationer vid arbetsplatser. Vi kan tänka att dessa också kommer inkluderas vid en laddningssökning på sikt. Och, ja, förstås att du även kan boka, betala och mer direkt via Googles söktjänster.

Finding a place to charge your EV is easy with Google Maps

Starting today, you can see the real time availability of EV charging ports near you.

Googles officiella AMP-plugin för WordPress får stöd för AMP stories

Nästan samtidigt som Google meddelade att AMP stories, Googles egen stories-variant, kommer att få en egen avdelning i sökresultatet så släpps en uppdatering av Googles officiella AMP-plugin – med stöd för AMP stories. 

WordPress är vid det här laget en av de största motorerna bakom världens webbplatser, så det var ingen slump att Google såg till att fixa en plugin för AMP-formatet – alltså Googles eget snabbladdande mobilformat. Kort sagt se till att webbplatser ännu mer förpackas för Google. På samma sätt är det inte förvånande att pluginen får stories-stöd. Alltså teknik för att göra innehåll får Googles sökresultat – som kan konsumeras direkt där. 

Google fortsätter alltså att försöka skruva WordPress till ett webbpubliceringsverktyg för att döda webbplatsen som koncept. Åtminstone alla sidor som inte är Googles egna. Senaste initiativet är att göra WordPress till en stories-studio. 

Google’s AMP Plugin For WordPress Now Supports AMP Stories

Google has updated its AMP plugin for WordPress, to support the ability to create AMP Stories with the help of the Gutenberg editor.

Har du lust att hjälpa till?
Gillar du mina digitala spaningar? Så pass mycket att du till och med skulle kunna visa uppskattning genom att betala en slant? Tryck här för att se hur du gör