Kategorier
Sociala medier Sök/SEO Spaningar

Digitala spaningar vecka 13 2021

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

 

Veckans artiklar

Creator Mode och Clubhouse – är LinkedIn äntligen redo för innehållsekonomin?

Tech, tyg och tumult – vad H&M-bojkotten i Kina kanske egentligen handlar om

3 anledningar till att ljud är 2020-talets givna format

 

Sociala medier

Facebook, Instagram och WhatsApp

Facebook gör det enklare att göra nyhetsflödet kronologiskt och styra vilka som kan kommentera

Några nya nyhetsflödesfunktioner från Facebook:

  • Välj vem som kan kommentera: Ange om alla ska kunna kommentera, bara dina vänner eller bara människor och sidor som du taggar.
  • Mer manuell kontroll över algoritmen: Välj Favoriter för nyhetsflödet - upp till 30 vänner eller sidor. Innehållet från favoriter kommer rankas högre.
  • Enklare att visa nyhetsflödet kronologiskt: Funktionen för att visa inlägg tidsordning istället för att låta algoritmen styra är enklare att hitta.

Facebook is making it easier to turn off algorithmic ranking in your News Feed

Facebook is introducing a "filter bar" for its News Feed that lets mobile users sort content by "most recent" or "favorites" - a selection of up to 30 pages and friends. The changes is the latest example of Facebook offering users options to avoid algorithmic suggestions and sorting, a key focus of criticism of the site.

Facebook rullar ut sitt program för arbetslösa reklamare till fler länder

Ett intressant initiativ från Facebook som jag missade förra året. Rise. Ett program för att stötta arbetslösa… reklamare. Efter att ha testkört det i Syd- och Latinamerika är det nu dags för Nordamerika, plus Italien och Singapore att stifta bekantskap med Rise.

Okej. ”Ad professionals”. Människor som tidigare har arbetat med det som är hela basen i Facebooks verksamhet men som i och med coronakrisen har blivit av med jobbet.

Rise är ett, tja, fortbildningsprogram som ska göra det möjligt för reklamare att ”vissa sina digitala förmågor” via innehåll och funktioner sorterade i tre huvudavdelningar: Learn, Grow och Thrive.

Så nej, det är inte en ren jobbsökartjänst. Men det är… vad LinkedIn håller på med. Så Facebook fortsätter med andra ord att ta kliv framåt just för att kapa åt sig av mer av det sociala hörn som LinkedIn rätt ensamt har kunnat muta in. Så här långt…

Facebook Expands Supports For Unemployed Or Furloughed Ad Agency Professionals

The Rise Initiative Facebook began in Brazil to aid ad agency professionals is now expanding to Canada, Italy, Singapore, and the US.

TikTok

Nerf söker Chief TikTok Officer

Är du en fena på TikTok och har alltid velat jobba med luftgevär? Grattis! Nu söker Hasbro-ägda Nerf precis efter en person redo att axla den utmaningen - som företagets Chief TikTok Officer (CTTO? Citto?)

Okej, det handlar om en tre månader lång projektanställning, men ett knäck som å andra sidan totalt ger 30 000. Dollar. Finns… ett och annat jobb som är sämre betalt. Plus att man får ”massvis av Nerf-produkter” att leka med.

Visst. Vi kan gissa att det är lika delar PR-grej som marknadsföringsinsats. Lite lagom seriöst sådär. Men samtidigt är det ett tecken i tiden: att ”sociala medier” inte längre bara är en disciplin eller ett enskilt yrke, utan är numer ett helt pärlband med nischade kompetenser och expertiser.

Även om det, sisådär något årtionde senare, fortfarande på många håll ses som ”det där nya som vi inte behöver lägga jättemycket resurser på”.

Nerf Will Pay You $10K Per Month To Be Its Chief TikTok Officer

Most people have probably grown out of their Nerf obsession; if you haven't, you could become the new NERF Chief TikTok Officer.

LinkedIn

LinkedIn jobbar på en egen Clubhouse-kopia

SJUUUUUKT oväntat. Även LinkedIn arbetar på en egen Clubhouse-kopia.

Ja, eller lite oväntat är det. Att LinkedIn är så snabba på bollen. LinkedIns affärsidé är ju annars (ironiskt nog) att göra som Facebook - fast några år senare. Nu verkar de ligga rätt mycket i fas med varandra.

Med tanke på att just Clubhouse verkar ha landat väldigt väl hos just LinkedIn-publiken så är det rätt givet, trots allt. Vid det här laget är en rätt stor andel av innehållet i nyhetsflödet på LinkedIn reklam för just Clubhouse-rum. LinkedIn kände väl att det var onödigt att släppa iväg den trafiken och det engagemanget.

Ännu en dålig nyhet för Clubhouse, alltså. Innan de ens har hunnit lämna betafasen med sin iOS-app och innan de ens har hunnit få ut en Android-version så är numer alla andra stora jättar antingen i startblocken eller har hunnit ta de första stegen. En rätt imponerande och historiskt unik hastighet för de sociala medierna.

Och just en Clubhouse-funktion kan nog fungera rätt bra på LinkedIn. Sen har vi förstås Microsoft-faktorn också. Vilket inte alltid betyder den smidigaste och mest användarvänliga lösningen…

LinkedIn confirms it's working on a Clubhouse rival, too | TechCrunch

Clubhouse's list of competitors is growing. LinkedIn has now confirmed it's also testing a social audio experience in its app which would allow creators

LinkedIn rullar ut Creator Mode och nya profilfunktioner

LinkedIn meddelade igår inte bara att de jobbar på en egen Clubhouse-kopia - företaget rullar också ut nya profilfunktioner:

  • Introvideo: Möjlighet att presentera dig själv med en video när folk går in på din profil. Ja, eller din verksamhet - alltså de tjänster och produkter du erbjuder. Profilbilden får en orange ring och en tyst förhandsvisning av videon rullar i bildytan.
  • Ange könspronomen: En formell funktion för det som fler och fler redan lägger till, alltså. Ange vilka pronomen du föredrar när någon pratar med dig.
  • Creator Mode: Möjlighet att sätta sin profil i innehållsskaparläge. Ska ge nya möjligheter ”att visa vad man gör på plattformen på nya sätt”.

Den sistnämnda känns som den absolut mest intressanta funktionen. Att LinkedIn kanske till sist menar allvar med att lyfta fram innehållsskapare. Går att ange hashtags för att visa vad man skapar innehåll om och vilka ämnen man engagerar sig i, Featured- och aktivitetslinjen visas först i profilen, ”Skapa kontakt” blir automatiskt förinställd till ”Följ” och bakgrundsbilden i profilen växlar automatiskt över till video när du livesänder.

Så. Fortfarande rätt små steg. Fortfarande en bra bit kvar till att LinkedIn erbjuder möjligheter att faktiskt tjäna pengar på sitt innehåll. Men steg åt rätt håll.

LinkedIn Adds New Profile Features, Including Video Cover Stories and 'Creator Mode'

LinkedIn has added some new options to help users sare more of their personal story via their profiles.

Clubhouse

Clubhouse-nedladdningarna rasar - och?

Ni kanske har sett någon dela en skärmdump från Google Trender över sökningarna på ”Clubhouse” (jag har sett det på lite olika håll)? Att sökningarna har dammat i backen efter en brant puckel. Här kommer en variant: antalet nedladdningar har också rasat. Åtminstone i USA, men sannolikt här också (appen finns i skrivande stund inte bland de 50 mest nedladdade i Sverige).

Vad säger det här? Förmodligen att alla som har sökt på ”vad är clubhouse” har fått svar på frågan och att de tidiga användarna nu är inne. Eller åtminstone har tagit sig en titt. Men som alltid när det handlar om nedladdningar så är det inte samma sak som användning. (Och att Clubhouse, trots allt, fortfarande har en förhållandevis lite användarskara.)

Men det finns något här som trots allt säger en del om potentiella problem för Clubhouse.

Clubhouse har haft ungefär samma utveckling som de flesta stora sociala plattformar - bara väldigt mycket snabbare. Men detsamma gäller konkurrensen.

Än så länge är det bara Twitter som har en fungerande kopia uppe, men den var uppe mindre än ett år efter det att Clubhouse först såg dagens ljus. Facebook, Slack och de kinesiska jättarna ska jobba på egna versioner. Kodgrävare har redan delat bilder på det Facebook jobbar på. 

Clubhouses försprång håller med andra ord på att snabbt försvinna. IOS-appen har ännu inte lämnat betastadiet och Android-Clubhouse ser ut att komma först till sommaren. Inte optimala förutsättningar.

Den stora frågan känns fortfarande mest om Clubhouse blir uppköpta - eller om de gör en B2B-omsvängning och börjar tillhandahålla tekniken till andra som vill ha motsvarande lösning. Kanske rentav för interna tjänster.

När övriga tjänster är uppe på banan så blir den väldigt relevanta frågan: de som hyllar Clubhouse - gör det det för att de gillar det spontana ljudformatet eller för att de gillar Clubhouse. Jag misstänker att svaret är det förstnämnda.

Twitter Expands Test Pool for Spaces on Android, as Clubhouse Falls in Daily Download Rankings

Twitter is looking to maintain the momentum behind its new audio social tool, as Clubhouse appears to be stumbling for the first time.

Twitter

Twitter stänger ned Periscope

Videoliveströmmande är som bekant hetare än någonsin. Känns därför nästan passande att vi igår på sätt och vis avslutade det första kapitlet. Twitter stängde då ned Periscope - en av videoströmningens verkliga pionjärer.

Dessutom lite ironiskt att det sker samtidigt som Twitter som bäst håller på att förvandla sig till… något annat än Twitter. Något annat än Twitter Classic, åtminstone. Där live i andra format än text blir allt mer centralt.

Periscope shuts down, six years after popularizing mobile live streaming

Twitter announced that Periscope, its live streaming service, would shut down today, March 31st, 2021. The service launched in 2015 and popularized live streaming from phones.

Twitter arbetar på en datorversion av sin Clubhouse-kopia

Mer information om Twitters egen Clubhouse. Mer specifikt handlar det om att Twitters version - Audio Spaces eller det sjukt intetsägande Områden som funktionen heter på svenska - också kommer fungera i webbläsare. I datorer alltså.

Forumchattjänsten Discord började bara häromdagen rulla ut sin variant (och blev därmed först av de stora etablerade plattformarna att släppa en skarp kopia) och även den ska fungera på alla ställen där det går att köra Discord.

Och ja. På sätt och vis är det en rätt lite nyhet att något fungerar också i datorn. Lite halvonödigt, med tanke på hur mycket mobil först det nu handlar om. Men 2020 ändrade om spelplanen rätt ordentligt även på det här området. Efter att mobil först-budskapet har hamrats in i ett årtionde så blev datorn helt plötsligt en jättehet enhet. Handlar förstås om hemmasittandet. Vi har upptäckt att datorn fortfarande är bättre att använda till vissa saker.

Det i sin tur har gjort att flera företag har gett datorn betydligt mer kärlek. Till och med tagit fram operativspecifika appar även för datorn. Messenger, Instagram och WhatsApp är exempel på tjänster som alla tagit rejäla datorkliv senaste året.

Vi kan alltså anta att alla som nu arbetar på Clubhouse-kopior också kommer se till att tjänsterna funkar också i datorn. Och att det jobbas med det parallellt med mobilapparna. Originalet då? Clubhouse? Ja, de hoppas snart kunna lämna betastadiet på iOS-sidan och att de ska ha en Android-app färdig till sommaren. Då kommer det garanterat finnas flera stora Clubhouse-kopior ute - som är uppe och rullar. Även i datorn.

Med andra ord har övriga plattformar hämtat in Clubhouses årsförsprång imponerande snabbt. Och kan snart vara om på åtminstone ett par områden.

Twitter unsurprisingly confirms Spaces are coming to desktop web browsers

Twitter is bringing its Clubhouse-like social audio feature, Spaces, to desktop web browsers, the company confirmed to The Verge. The feature is already available on Android and iOS.

Zoom

Citi inför Zoom-fria fredagar för alla anställda

Zoom-fria fredagar? Ja, det tycker åtminstone Citi, som nu inför det för alla sina 210 000 anställda.

För interna möten, åtminstone. Och det är fortfarande okej med andra format. Som ljud. Eller ”telefon” som man sa förr.

Så, ni vet. Ljud FTW. Igen.

https://www.inc.com/minda-zetlin/citi-zoom-free-fridays-meetings-ban-work-life-balance-jane-fraser.html

Övrigt sociala medier

Discord rullar ut Clubhouse-funktion Stage Channels

Jajamensan. Nästa tjänst som gör en Clubhouse. Bokstavligen. Forum- och chattjänsten Discord lägger till ljudrum, à la just Clubhouse.

Det går på riktigt numer fortare att räkna upp alla sociala plattformar som INTE har lagt till eller jobbar på egen Clubhouse-kopia.

Fun fact, dessutom: Igår meddelade LinkedIn att de jobbar på en Clubhouse-funktion. LinkedIn ägs av Microsoft. Som sägs föra uppköpsdiskussioner med... Discord. Som går ut med en Clubhouse-funktion dagen efter det att LinkedIn alltså bekräftar att de jobbar på ungefär precis just det.

Discord's new Clubhouse-like feature, Stage Channels, is available now

Discord is announcing a new Clubhouse-like feature called Stage Channels. If you've used Clubhouse or Twitter Spaces, using a Stage Channel should feel very familiar to you.

Google testkör samarbetstjänsten ThreadIt

Medan alla andra verkar springa Clubhouse-slingan så ser det ut som att Google är mer intresserade av att ta det korta, upplysta spåret. Ja, eller åtminstone kortvideospåret. Förutom att Youtube precis har börjat testa sin TikTok-lösning Shorts i USA så har Googles testlabb Area 120: ThreadIt. En asynkron kortvideosamarbetsapp tillgänglig via webbläsaren eller som Chrome-plugin.

ThreadIt är en gruppröstbrevlåda med video. Spela in ditt meddelande och skicka iväg det till dem som det är avsett för. Inkomna meddelanden kan tittas igenom kronologiskt och det går förstås att svara med sina egna.

Google är förstås inte först med ungefär det här, men det har ploppat upp flera liknande tjänster bara senaste månaderna. För video och för ljud. Ett alternativt sätt att kommunicera än direktsamtal eller via chatt- och mejltrådar - för dem som föredrar andra format än text.

Och, tja, det är förstås ingen slump att även Slack bara häromdagen meddelade att de kommer att börja lägga till ljudfunktionalitet. Både realtidsljud och on demand-varianten.

https://techcrunch.com/2021/03/18/google-threadit-is-bite-size-video-for-team-collaborations/

 

Sök/SEO

Google börjar betala för nyheter i Italien

Nytt avtal för Google: man går med på att betala för nyheter i Italien.

Kommer ni ihåg hur det lät när EU var på gång att klubba sitt nya upphovsrättsdirektiv för ett par år sedan? Få företag lobbade lika kraftigt och aktivt mot förslaget som Google. Inte minst den del av direktivet som skulle tvinga Google att betala för nyheter som visades i sökresultatet eller som aggregeras via News-tjänsten. Det gick så långt att Google började visa upp hur tomt sökresultatet skulle bli om Google slutade visa nyheter.

Jag skrev då att det handlade om bluffhot från Google för att försöka få sin vilja igenom. Att EU var viktigare för Google än vad Google var för EU (även om vi som enskilda användare kanske inte skulle hålla med).

Senaste månaderna var det dags igen: den här gången i Australien. Den här gången höll Google en förvånansvärt låg profil, medan det istället var Facebook som hotade och till och med blockade australiska nyheter - lite samma sak som Google gjorde mot Tyskland och Spanien när de länderna försökte få till något liknande före upphovsrättsdirektivet. I Australien slutade det med att Facebook i stort vek sig, även om de fick till justeringar i lagtexten som de såg som en seger (jag tror dock inte att Facebook och Australien kommer vara helt överens om vad de kom överens om när det väl kommer till kritan).

I Australien slöt Google ett avtal med stora publicistkoncernen News Corp om att betala för nyheter och kort därefter gjorde Facebook nära nog exakt samma sak.

Åter till Italien.

Google har nu alltså ingått ett avtal med samma upplägg som i Australien. Google håller också på att förhandla om motsvarande i Spanien. Betala för nyheter i Googles nyhetsprodukt News Showcase.

Upplägget med News Showcase kräver att publicister förpackar sina nyheter i ett särskilt Google-format, snarare än att det är de vanliga, Google-indexerade sökträffarna eller listningarna i News. Facebooks avtal är något liknande. Och vill man vara krass skulle man kunna säga att Google och Facebook ingår de här avtalen för att försöka få till något på sina egna villkor. En lösning som kostar betydligt mindre än vad det skulle kosta om alla publicister skulle få samma eller någon form av likvärdig ersättning. Om man vill vara elak: de köper alltså några stora publicisters tystnad i frågan. Att se om det kommer vara tillräckligt när det blir dags för domstolar att ha åsikter.

Och att Google börjar ingå nyhetsavtal i EU just nu är inte särskilt konstigt: det börjar bli dags för medlemsländerna att omvandla upphovsrättsdirektivet till nationell lagstiftning. Bättre att förekomma än att förekommas, alltså.

Google signs deals with Italian publishers for content on News Showcase

Google News Showcase is a global vehicle to pay news publishers for their content online and a new service that would allow partnering publishers to curate content and provide limited access to paywalled stories for users.

Kategorier
Allmänt digitalt Bekvämlighetsekonomin Ekonomi och finans IoT - internet of things Mobilt Spaningar Strömmade medier

Digitala spaningar vecka 35 2019 – del 2

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i sammanställningen

 

Strömmade medier/prenumerationstjänster

Disney+ kommer inte släppa alla avsnitt i en säsong på en gång

Netflix ändrade hur vi konsumerar ”tv” rätt ordentligt. För många den första tjänsten som lät tittaren själv välja hur och när man tittade – men vi lärde oss också plöja serier. Från dag ett. Allt släpptes samtidigt.

Övriga strömningsföretag har däremot överlag hållit fast vid den gamla seriemodellen. Ett avsnitt i veckan. Du får snällt vänta till dess att nästa episod släpps. Disneys kommande tjänst är inget undantag.

Anledningen stavas i mångt och mycket ”kaffemaskinseffekten”. Att kunna prata om gemensamma saker när man står i en fysisk eller virtuell kaffekö.

Visst: du kan se alla avsnitt i en följd när alla episoder har sänts, så det finns fortfarande ingen garanti att alla har kommit lika långt som du. Men det finns möjlighet att göra 6, 8, 12 eller 24 happenings. Inför premiären av tredje säsongen av Stranger Things gick många i bekantskapskretsen halvt bananans av förväntan precis före premiären. Senaste säsongen av Game of Thrones gick folk bananans av förväntant sex gånger under sex veckor.

(Bananas på flera sätt, dessutom. Jag som har tyckt att Game of Thrones generellt varit Dallas möter Medeltidsveckan med karaktärer jag inte kunnat hålla isär gillade jag sista säsongen skarpt. Jag har insett att det inte var det normala).

Why Disney+, HBO, and Other Streamers Don’t Want You to Binge | Digital Trends

Netflix has changed the way we enjoy TV by making binge-watching an American pastime. But Disney+ and HBO remain committed to the old-fashioned model of releasing one episode – and only one episode – of their most popular shows a week. Here’s why that’s unlikely to change anytime soon.

Spotify lanserar knapp för att skapa podcasts – vill att fler ska skapa själva

Och ännu mer podcastsatsning från Spotify. Varför bara lyssna på podcasts när du skulle kunna skapa en? Kodgrävarmeistern Jane Manchun Wong har hittat spår av en ”skapa podcast”-knapp i Spotify-appen. En knapp som tar användaren till Spotify-uppköpta podcastplattformen Anchor.

Spotify är lite on/off vad gäller det där med att ha direktlicensiering och direktdistribution i sin tjänst. På musiksidan (därför att skivbolag). Det är förstås en stor anledning till att Spotify pushar så hårt mot poddar just nu. Förutom att det är mindre licensmeck så är det heller ingen (eller få) som gnäller om Spotify låter sina användare skapa poddar exklusivt för Spotify.

Och dessutom: typ vem som helst kan göra en podd. Tröskeln jämfört med att göra musik är avsevärt lägre. Och Spotify blir mer och mer en plattform med användargenererat innehåll.

Spotify tests an in-app ’create podcast’ button

A new Spotify test, spotted by Jane Wong, has the company implementing an in-app button that encourages people to try creating a podcast. If they tap the button, they’ll be taken to Anchor, a Spotify-owned podcast creation app.

Netflix har hyrt ut över 5 miljarder dvd:er

Ha. Rätt kul. Netflix började, som de flesta nog vet, som ett dvd-företag. Prenumerera på dvd-skivor. Tio år efter starten, 2007, levererade Netflix dvd nummer 1 miljard. Samma år drog man igång den strömningsverksamhet som de flesta sannolikt helt förknippar Netflix med nu. Och nu är det dags för ännu en milstolpe: Netflix har skickat ut 5 miljarder dvd:er sedan starten.

Med andra ord: under de 10 åren när Netflix bara hade dvd:er skickade man ut 1 miljard dvd:er. Under de 12 år som gått sedan Netflix lanserade sin strömningstjänst har de skeppat 4 miljarder dvd:er – fyra gånger fler än de första 10 åren.

Nu är det förstås inte en del av företagets verksamhet som växer. Inte otippat för den en allt mer tynande tillvaro. Antalet dvd-prenumeranter har minskat med ungefär 11,5 miljoner sedan 2011. Det betyder att dvd-prenumeranterna bara är 2,4 miljoner jämfört med strömningstjänstens 151 miljoner. Men den sistnämnda är global, dvd-tjänsten har alltid bara funnits i USA.

Det finns alltså 2,4 miljoner amerikaner som fortfarande prenumererar på dvd:er. Och dvd-verksamheten bidrog med en vinst om 46 miljoner dollar förra kvartalet.

Dessutom lite skön ironi i alltihop: dvd nummer 5 miljarder var Elton John-rullen Rocketman – en film som inte finns i Netflix strömningstjänst.

Netflix Has Now Shipped 5 Billion DVDs to Its Members

The streaming giant just surpassed a milestone for its small-and-shrinking DVD subscription service.

 

Plex lanserar strömningstjänst tillsammans med Warner Bros.

Ännu ett företag vill vara med och leka på strömningsvideoområdet. Den som vill mäta höstmusklerna med Apples och Disneys tjänster (som också släpps i höst) är Plex. En tjänst från början var ett sätt att samla sin digitala hemmavideosamling i ett Netflix-liknande manér, men som fått fler funktioner bortom detta under åren.

Och det senaste tillägget är alltså att Plex börjar erbjuda strömmat videoinnehåll. Innehållet har Warner Bros. TV som avsändare och kommer finansieras av annonser. Plex för även diskussioner med andra innehållsföretag, så kort sagt slutar ambitionerna (förstås) inte här.

Alla detaljer, bland annat hur det strömmade innehållet är tänkt att blandas med det egna, lokala, är inte klara. Men just att det kommer bli en plattform som gör det möjligt att samla sin egen digitiserade film- och serie-samling plus kunna titta på de strömningskanaler man prenumererar på är potentiellt väldigt intressant.

Jag brukar då och då skriva om jakten på att bli Spotify för video. Rent konceptuellt ligger Plex väldigt rätt till här.

Plex is launching its own ad-supported video service, starting with content from Warner Bros. TV | TechCrunch

Streaming media company Plex this morning announced it will begin to offer ad-supported video, including movies and TV, by way of a new content agreement

 

IoT – internet of things

Baidu går om Google i försäljning av smarthögtalare

Google äger som bekant sökvärlden rätt totaltotalt. Typ 90 %+ av sökmarknadsandelar i världen. I Kina ser det däremot annorlunda ut eftersom, tja, Google inte finns där. Där är det istället Baidu som är störst. 

Nu verkar det finnas ett område till där Baidu slår Google globalt: försäljning av smarta högtalare. Åtminstone enligt undersökningsföretaget Canalys. Enligt dem så gick Baidu om Google under det andra kvartalet. 

Amazon är även fortsättningsvis störst med 25 % marknadsandel, men nu knuffar alltså Baidu ner Google till en tredjeplats. Baidu har nu 17,3 % av den globala försäljningen mot Googles 16,7 %. 

Anledningen är dels att Google verkar ha sålt färre högtalare än 2018 och att Baidu har ökat försäljningen med 3700 % (!). 

Nu är de alltså inte direkta konkurrenter, eftersom de har en rätt tydlig uppdelning vad gäller marknader (än så länge). Så vad Baidus uppsving mer än något annat säger är hur mycket större den kinesiska smarthögtalarmarknaden är – under kvartalet skeppades mer än dubbelt så många smarthögtalare i Kina än i USA enligt Canalys.

Det kommer dessutom lite olika bud kring hur det egentligen går för försäljningen för Amazon och Google på området. Enligt Canalys minskade alltså Googles försäljning under kvartalet med nästan 20 % medan den ökade över 60 % för Amazon. Dessutom kommer såväl Alibaba som Xiaomi allt närmare Google. Om utvecklingen håller i sig (och Canalys siffror stämmer) så lär även Alibaba gå om Google under året. Kanske redan det här kvartalet.

Canalys Newsroom – Canalys: Baidu replaces Google to become number two in smart speaker market in Q2 2019

Find the latest press releases, channels and tech analysis available

Tencent lanserar ansiktsbetalningshårdvaran Frog Pro

Ha. ”Frog Pro”. Senaste produkten från Tencent, ägaren till Kinas måste-app WeChat. Betala med ansiktet.

Det här fenomenet börjar så sakteliga få hyfsat stor spridning i Kina, inte minst tack vare Alibaba-kontrollerade Alipay. Nu vill alltså även WeChat – ja, eller snarare betaldelen WeChat Pay – vara med och leka.

Frog Pro (som är ett fantastiskt namn i mina öron) är alltså ett sätt att göra det enklare för handlare att erbjuda ansiktsbetalning offline. Smacka upp en skärm, plugga in den och kör, typ. Förstås för att driva användningen av just WeChats betallösning. Skärmen har dessutom stöd för att visa olika typer av erbjudanden och dessutom, förstås, visa upp en QR-kod som leder till handlarens ”WeChat-sida”.

Det är alltså ännu ett exempel på det som blir allt vanligare bland dem som verkligen börjar få ordning på relationen offline-online. Inte bara se till att de fungerar friktionsfritt ihop utan även se till att de driver trafik till varandra. 

WeChat Unveils New Device That Allows Customers to Pay with Their Face

Chinese multi-purpose messaging app WeChat introduced a new payment device on August 27 named the ”Frog Pro” at the Chongqing Smart China Expo in an effort to upgrade its offline payments.

SOS Alarm släpper 112-app med automatisk positionsangivelse

Ett bra initiativ. SOS Alarm släpper en ny 112-app. En som automatisk skickar positionen för den som ringer, något som tydligen är ett stort problem vid nödsamtal. Att den som ringer inte vet var hen är eller inte är i skick att lämna vettiga instruktioner.

Det finns bara ett problem. Det är ännu en app. Som bygger på att du ska välja den istället för telefonappen – eller istället för be röstassistenten ringa. Jag kan ha fel, men människor som har problem att lämna bra platsbeskrivningar därför att de är upprivna och chockade lär sannolikt inte komma ihåg att välja en annan app än standardappen för att ringa.

Det är därför som de initiativ som både Google och Apple håller på att testa/implementera är så intressanta. Att den här informationen – och annan funktionalitet utöver det här, som att mobilen själv kan ringa nödsamtal när den märker att något har hänt – skickas per automatik vid ett nödsamtal. Utan att den som ringer behöver göra något annat än vanligt. Telefonen tänker åt dig.

Initiativ likt Googles och Apples har stött på såväl tekniska som juridiska problem, men det är sannolikt mest en tidsfråga innan det här – och som sagt var mer avancerad hjälp vid nödlägen – blir standard i våra mobiler. Ja, eller kanske snarare: våra uppkopplade prylar.

https://www.sosalarm.se/pressrum/pressmeddelanden/2019/sos-alarm-slapper-ny-112-app/

Mozilla lanserar dataset för att bidra till mer diversifiering av träningen av röstigenkänning

Väldigt bra initiativ från Mozilla, företaget bakom webbläsaren Firefox. Common voices – ett dataset för att träna rösttjänster.

Ett problem med mycket som handlar om AI-träning är att den är väldigt bra på att känna igen vita människor – helt enkelt eftersom de mest tränas på det. På samma sätt på röstsidan: mest engelska. Men även andra faktorer, som kön.

Common voices är en crowdsourcad samling röster som ska bidra till att åtgärda det. 2400 timmar röstdata hämtade från 29 språk. Öppet att använda för dem som vill bygga just rösttjänster. Och eftersom basen alltså är crowdsourcad är tanken att det ska gå att bygga vidare på den. Vilket inte minst är bra för oss primärt talar ett litet språk.

How Mozilla is crowdsourcing speech to diversify voice recognition

Voice assistants like Amazon’s Alexa and Apple’s Siri represent their overwhelmingly white, male developers leading to gender and racial bias.

Bilindustrins räddning – att självkörande delningsbilar slits ut snabbare än privatägda?

Saker jag inte har tänkt på. Olika studier har pekat på att elscootrar kanske nettomässigt inte är så miljövänliga som de kan verka. Inte minst eftersom deras livslängd har visat sig vara väldigt kort (åtminstone de scootrar som så här långt har rullat, företagen satsar på förbättrade versioner). Nu konstaterar Ford-chefen att självkörande bilar kanske inte kommer göra att bilförsäljningen rasar. Helt enkelt eftersom bilarna kommer användas betydligt mer och därmed per bil få kortare livslängd på grund av det ökade slitaget.

Nu lär förstås den totala försäljningen ändå minska. Förhoppingsvis. Och då kanske inte så mycket på grund av att bildelning gör att färre personer kommer äga egna bilar – utan att antalet bilar totalt i storstäder sjunker. Ordentligt. Det lär behövas för att vi ska kunna få städer som är ändamålsenliga och kan användas till att bo och leva i. Inte för att köra eller parkera bilar.

Fordchefen: En självkörande bil kommer bara hålla i fyra år

När självkörande modeller tar över vägarna förändras livscykeln för bilar diametralt. Vi kommer att slita ut och skrota en bil på fyra år, tror John Rich, ansvarig för autonoma fordon på Ford.

 

Bekvämlighetesekonomin

Svenska Voi-åkare har åkt 361 varv runt jorden

Hur mycket har svenskarna voiat sedan lanseringen för ett år sedan? Ganska… mycket. Typ… 361 varv runt jorden.

Och det är ju bara med Voi. Det finns ju numer en gigaziljon företag som tillhandahåller elscootrar i Stockholm så vi kan ju tänka att elscootertotalen är rätt många varv till.

Om vi bortser från att det nog kommer bli aktuellt med en rätt hårdlandande konsolidering på elscooter-marknaden hyfsat snart (läs: stålbad) och att elscooterbekvämligheten i många fall visar upp mänsklighetens sämsta sidor vad gäller just bekvämlighet, så är den absolut största frågan hur lång tid det kommer ta innan infrastrukturen hinner ikapp. När våra (stor)städer kommer att optimeras och byggas mer för mer ändamålsenlig mikromobilitet snarare än för bilar. Oavsett drivmedel eller självkörandegrad.

Svenska Voi-användare har åkt 361 varv runt jorden

En halv miljon svenskar har använt sig av elsparkcykel sedan lanseringen den 25 augusti 2018.

Bird blir det åttonde (!) företaget att rulla ut elscootrar i Stockholm

Men allvarligt? ÄNNU ett elscooterföretag kommer etablera sig i Stockholm. Bird på väg in. Det här börjar bli fånigt på riktigt.

Nu kommer amerikanska elscooterjätten till Sverige

Amerikanska elscooter-tjänsten Bird finns nu i Stockholm.

WeWork köper restaurangcoworking-företaget Spacious

WeWork minskar konkurrensen något. Man köper upp konkurrenten Spacious.

Spacious idé är att ”dra nytta av underutnyttjade lokaler i städer” till coworking-ytor. Exempelvis låta restaurangers lokaler vara coworking-platser under dagtid, när restaurangerna inte har någon verksamhet i lokalerna. Kort sagt: bokstavligen talat delning av lokaler. Både i form av utnyttjande och genom att lokalerna så att säga byter skepnad med skiftbytet.

Och det faktum att de som hyr plats blir utsparkade vid en viss tidpunkt, när restaurangen ska öppna för kvällen, har också tydligen varit en konkurrensfördel. Ett sätt att tvingas sluta jobba och gå hem, om man så vill.

Precis det här ser vi mer och mer av inte bara på lokalsidan. Att Zalando börjar testa leveranser åt Adidas webbshop eller att JD.com erbjuder logistiktjänster till företag som inte använder JD:s e-handelstjänster i övrigt är samma sak på transportsidan: förvandla spillkapacitet till en intäktsström.

WeWork acquires co-working rival Spacious | TechCrunch

WeWork, now known as The We Company, announced this morning the acquisition of a rival co-working business, Spacious. The three-year-old, New York-based

 

Mobilt

Nästa iPhone-modell presenteras 10 september – blir det slutet för iPhone?

Så är det i praktiken bekräftat att nästa generation iPhones kommer att presenteras 10 september. Vi kommer sannolikt även få andra produkter, som en ny Apple Watch.

Men det mest intressanta är bilden som ackompanjerar inbjudningen. Den och rubriken brukar bjuda på ledtrådar om vad vi kan vänta oss och i år är bilden… Apples klassiska regnbågslogga.

Ett av ryktena som började florera i somras var att Apple skulle återlansera den färgglada loggan som företaget slutade använda 1998. De ryktena kommer inte snurra mindre nu.

Och OM det är så att man återinför loggan så kan man undra varför. Inget jättesjälvklart jubileumsdatum (ja, eller hej – Jonathan Ive slutade nyligen hos Apple). Men det känns som att det borde signalera något större skifte. Vilket för oss till ännu ett rykte: att Apple kommer ändra namngivningen av iPhonen.

Det har pratats om en Pro-iPhone och ungefär de vanliga namnen. Men också att iPhone går i graven efter 12 år.

Apple iPhone är död. Länge leve Apple Phone.

Apple will launch iPhone 11 on Sept. 10 in Cupertino

The company sends out invites for its next event.

Huawei kommer sannolikt lansera Mate 30 i september – utan Google-tjänster

Huawei/Android-historien fortsätter. I förra veckan fick Huawei ytterligare 90 dagars respit på den svartlistning som USA är på gång att dänga till dem. Kort sagt får Huawei fortsätta använda amerikanska produkter och tjänster ett tag till. Saker som Android. Och Googles tjänster.

Nu visar det sig däremot att Google INTE kommer låta det gälla nya Huawei-mobiler. Som företagets sprojlans nya Mate 30. Om Huawei vill ha Android och Google i Maten så måste de ansöka om specifikt undantag för den (och varje modell framöver).

Men trots oklarheterna kommer Mate 30 att släppas 18 september. I Europa. Och i USA. Utan Googles tjänster – om Huawei alltså inte lyckas få till ett undantag.

En icke-Apple-mobil i USA och Europa, utan Android, utan Google Play, utan Google Maps, utan Gmail, utan Youtube etc.

”Uppförsbacke” är ordet som ska in på lodrätt 7.

Huawei’s Mate 30 is so screwed without Google services

Due to the ongoing ban on U.S. companies from working with Huawei, the company’s upcoming Mate 30 will not be able to ship with Google Play services.

 

Ekonomi och finans

Adyen samarbetar med Alibaba för att rulla ut Alipay globalt för alla Adyen-kunder

Holländska Adyen, som ska vara Europas största fintech-bolag, fördjupar sitt samarbetet med Alibaba-kontrollerade betalplattformen Alipay.

Anledningen är främst det som nyligen fick japanska Line att lägga till stöd för WeChat Pay: göra det enklare för kineser utanför Kina att betala. Det globala samarbetet gör att Alipay än mer kan rida på Adyens infrastruktur genom att sänka tröskeln för Adyen-handlare att lägga till Alipay. Eller mer sannolikt: inte ens behöva lägga till det. Annat än att kanske sätta upp en skylt med en QR-kod.

https://digital.di.se/artikel/adyens-betalplattform-rullas-ut-pa-alibaba

 

Övrigt

Eldriven jättedumper behöver aldrig ladda sitt batteri

Ni vet konceptet med en evighetsmaskin? Alltså typ fågeln som bobbar huvudet i ett vattenglas i all evighet – fast fungerande på riktigt? Schweiziska Emining AG har tagit fram en eldumper som aldrig behöver laddas.

Dumpern Electra, ett monster på 45 ton, har en rätt avgränsad arbetsuppgift. Köra uppför en backe och ta med sig 65 ton sten på nervägen. På vägen upp använder den elen i batteriet och på nedvägen måste den bromsa så mycket att rörelseenergin räcker för att ladda upp batteriet igen så att det är fulladdat när fordonet har tömts och ska åka uppför backen igen. Inte bara det: bromsenergin är större än vad som behövs för att ladda batteriet. Electra genererar 200 kilowattimmar varje dag och överskottet förs vidare ut i företagets elnät.

Visst. Ingen evighetsmaskin rent definitionsmässigt. Lär behövas rätt mycket kärlek inte minst på bromsskivorna. Behövs också (antar jag) en människa som än så länge kör fordonet – som alltså har ett verksamhetsområde som inte direkt går att applicera på särskilt många sätt. Men det är ändå ett coolt exempel på hur vi börjar komma till lägen när förnyelsebar energi inte bara levererar tillräckligt mycket energi utan också producerar mer el än vad som förbrukas. Ni vet, utan kärnkraft.

Batteripacket i världens största elfordon behöver aldrig laddas externt

Fylld med sten väger Electra Dumper 110 ton. Batteripacket på fyra ton behöver dock aldrig laddas från en extern källa – bromskraftåtervinningen ger mer energi än vad som krävs för att köra upp till lastplatsen.

Leksaksbolaget Hasbro blir köper gangsta-hiphop-skivbolaget Death Row

Fantastiskt på så många sätt. Ännu en jättenyhet i musikbranschen. eOne har köpts upp för 4 miljarder dollar. Vad är eOne kanske du undrar? Ett indieskivbolag. Vad sitter eOne på för tillgångar kanske du undrar? Ett gäng underbolag. Som Death Row. Skivbolaget som gav oss nittiotalsgangstahiphop. Artister som Dr Dre, Snoop Dogg (långt innan han var smooth) och 2Pac.

Vem är köparen av eOne, indieskivbolaget som äger nittiotalsgangstahiphopskivbolaget Death Row kanske du undrar?

Hasbro. Leksaksföretaget Hasbro.

Jag tänker att det blir ungefär så här.

Fozzie Bear & Kermit The Frog Perform NWA’s ”Express Yourself”

@AnimalRobot_ Posted By Ghost

Pornhub vill att vi ska rädda haven genom att titta på porr

Jag vet att jag inte har skrivit om Pornhub på länge. Ändring på det nu. Företaget är på gång att släppa världens smutsigaste porr.

Vad är det för superkink den här gången undrar du? Strandsex. Strandsex. Ett par som gör… sin grej på en strand fram till dess att kameran zoomar ut och visar en strand nedsmutsad med plastavfall. Plast som hamnat i havet, alltså.

Och nu tänker Pornhub dra sitt strå till stacken vad gäller att städa våra hav. Varje gång som någon tittar på videon ovan i sin helhet så kommer Pornhub donera pengar till en ideell organisation som ska arbeta med att rensa hav på plast och ta hand om avfallet.

Rädda våra hav genom att titta på porr. Inte en mening jag trodde att jag skulle skriva 2019.

https://wersm.com/pornhub-hopes-to-clean-up-the-planet-with-dirtiest-porn-ever/

 

Och när du ändå är här

Gillar du mina digitala spaningar? Så pass mycket att du till och med skulle kunna visa uppskattning genom att betala en slant? Tryck här för att se hur du gör

Kategorier
AI - Artificiell intelligens AR/VR Detaljhandel/e-handel Digitalisering Ekonomi och finans IoT - internet of things Mobilt Sociala medier Sök/SEO Spaningar Strömmade medier

Digitala spaningar vecka 8 2018

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Ur arkivet

Två artiklar som åter blev aktuella i veckan.

Är det dags att skrota webbplatsen?

Dags för messaging first? (därför att mobile first är sååå 2015)

Sociala medier

Facebook, Instagram och WhatsApp

Flerpartssamtal on the fly i Messenger

Ny funktion i Messenger: lägg till fler deltagare under pågående ljud- och videochattar (ja, eller telefonsamtal och videosamtal som vi sa förr).

https://newsroom.fb.com/news/2018/02/we-just-made-it-easier-to-add-more-friends-and-family-to-your-messenger-audio-and-video-chats/

Facebook skriver avtal med Stim (och många fler) kring musikrättigheter

Nu har Facebook skrivit avtal med Stim, organisationen som hanterar musikrättigheter i Sverige. Åtminstone indirekt. Facebook har kommit överens om ett musikrättighetsavtal med ICE, en paraplyorganisation som omfattar denna typ av rättigheter på 160 marknader och totalt 290 000 olika rättighetsinnehavare. Här finns Stim med.

Facebook kommer betala pengar när musik (även av FB-användare antar jag) används på Facebook, Instagram, Oculus och Messenger. Nota bene: INTE WhatsApp eftersom ICE "understand that WhatsApp is currently used as a pure communication tool akin to private email / messaging”.

Öhm. Say what now?

Facebook inks music licensing deal with ICE covering 160 territories, 290K rightsholders on FB, Insta, Oculus and Messenger | TechCrunch

Facebook today took its latest step towards making good on paying out royalties to music rightsholders around tracks that are used across its multiple

Facebook släpper nytt 3D-format

Facebook satsar mer på 3D. Nu blir det ännu enklare att generera 3D-bilder via ett nytt standardformat (glTF 2.0 - som vanligt måste en standard heta något som låter ett enzym snarare än något vanliga människor skulle kunna relatera till). Man rullar även ut nya API-kopplingar som gör att utvecklare kan bygga in 3D-bildsdelning till Facebook direkt från tredjepartsappar.

https://mashable.com/2018/02/21/facebook-supports-new-3d-format/

Facebook bekräftar annonsörers identiteter med vykort

Intressant grepp från Facebook. Hur verifierar man att den som vill köpa (politiska) annonser är den hen utger sig för att vara? Skicka vykort med en verifieringskod när man sätter upp sitt annonskonto. Ett fysiskt vykort alltså. Som levereras i en fysisk brevlåda. Den här processen kommer bli aktuell för alla som vill annonsera för en specifik kandidat på federal nivå.

Mycket är det förstås för att se till att det är amerikaner och inte ryska troll som annonserar. Men dels är det förstås inte jättesvårt att runda (som FB själva medger) och dels, tja, är det lite underkännande till Facebooks egna "ID-rutiner". Att ha koll på att användare är de de säger sig vara.

Facebook plans to use U.S. mail to verify IDs of election ad buyers

Facebook Inc will start using postcards sent by U.S. mail later this year to verify the identities and location of people who want to purchase U.S. election-related advertising on its site, a senior company executive said on Saturday.

Kommer senaste algoritmförändringen drabba publicister hårdare än Facebook har medgett?

Kan det vara så att senaste algoritmförändringen (a.k.a. sidopalypsen) kommer slå hårdare mot publicister än vad Facebook tidigare har angett? Buzzfeed tror det, åtminstone.

Det FB har gått ut med är att ca 5 % av allt innehåll användare konsumerar i nyhetsflödet är nyheter och den kommer nu skruvas ner till ca 4 %. Enligt Buzzfeed så verkar det (nästan?) bara vara utlänkande innehåll som räknats med. Inte native videor och andra format som konsumeras inom plattformen (som infografik och bilder).

FB säger att siffrorna inte förändras nämnvärt om man tar med dessa och det kan säkert stämma. Men de här ryktena lär inte göra publicisterna på bättre humör.

Facebook Won't Release Its "5% Of News Feed Content Is News" Analysis

Native videos and images from news organizations weren't included as news in Facebook's analysis. The company told BuzzFeed News that including them wouldn't meaningfully change the numbers.

Facebook vill inte att vi ska hålla på och tagga vänner - eller?

Hehe.

Beth Ashton on Twitter: "Facebook: you cannot ask people to tag a friend. It is not meaningful to ask people to tag a friend. Also Facebook: tag a friend... https://t.co/XeLkOXeXca / Twitter"

Facebook: you cannot ask people to tag a friend. It is not meaningful to ask people to tag a friend. Also Facebook: tag a friend... https://t.co/XeLkOXeXca

Snapchat

Nya funktioner i Snapchat

  • Giphy-integration för dekaler
  • Välj "hudfärg" i emojis
  • Dela skärmdump av en snap map
  • Nya flikar för gruppchattar och för vänners stories

Det sista känns förstås extra intressant. Lär vara del i strategin kring omdesignen av Snapchat, där Snap, likt Facebook, vill ge dina vänner och det dina vänner gör mest fokus.

Matt Navarra (I quit X. Follow me on Threads) on Twitter: "Snapchat is testing a bunch of new features:- GIPHY stickers integration- Set default emoji skin tone- Share Snapmap screenshot - New tabs for Group chats and Stories from friendsh/t @KenSchillinger pic.twitter.com/XQr6RNg0dF / Twitter"

Snapchat is testing a bunch of new features:- GIPHY stickers integration- Set default emoji skin tone- Share Snapmap screenshot - New tabs for Group chats and Stories from friendsh/t @KenSchillinger pic.twitter.com/XQr6RNg0dF

Snap svarar på omdesignkritiken

Så har Snap svarat över internets hissyfit på omdesignen av Snapchat. Och svaret är ungefär ”sucks to be you”.

Man erkänner visserligen att man kan ändra vissa saker efter användarnas ilskna kommentarer, men i stort så ligger lagt kort (och eftersom Q4 var Snapchats bästa tillväxtkvartal på ett tag så lär företaget ta det som ett tecken att inte rulla tillbaka, även om omdesignen i sig inte lär ha varit en jättefaktor här).

Själv tycker jag det mest är lite skönt att det inte bara är gamla människor som är förändringsobenägna. Ja, eller om de upprörda användarna är just de gamla användarna, if you know what I mean.

https://mashable.com/2018/02/21/snap-responds-to-snapchat-redesign-petition/

Snap anordnar en popup-butik tillsammans med Nike

För några veckor sedan började Snap göra en WeChat. Med andra ord dra in pengar på att låta användarna köpa prylar via appen. Häromveckan öppnades så Studio så att alla kan göra anpassade ansikts-lenses - för en kostnad. Och nu börjar man satsa på att sälja ännu mer.

Igår anordnade Snap en konsert som också var en popup-butik för sprojlans nya Jordans (som släpps mot slutet av mars). Som konstateras: en intäktsström att erbjuda en plattform att kunna använda som hubb för en popupbutik eller event.

Lite 360-graders tänk genom att företag kan köpa till saker som sponsrade (AR-)lenses för tillfället. Och, säkerligen, en fullständigt integrerad e-handellösning.

Snapchat is selling more than just crappy merch (updated)

Weeks ago, Snap opened up an in-app Snapchat store to sell merch, which appeared to be an attempt to open up a new revenue stream. But it looks like it will offer more than just dancing hot dogs.

Snapchats första steg in i Afrika

Spännande. Nu kliver Snapchat officiellt in på den afrikanska kontinenten genom ett samarbete med annonsföretaget Ad Dynamo.

Snapchat har väldigt mycket varit en västföreteelse (USA står för ca 40 %, Europa 33 % och resten av världen 27 %), men visar nu att de (förstås) har siktet ställt betydligt högre. Finns med andra ord stor potential här.

Också intressant, som jag inte tänkt på, är att Facebook tydligen "bara" har 170 miljoner användare i hela Afrika (åtminstone för drygt ett år sen, säg 200 miljoner nu, med andra ord sannolikt fler än Snapchats hela användarbas). Finns med andra ord... viss potential även för storebror.

Snapchat Officially Arrives In Africa Through Sales Partnership With Ad Dynamo

Snapchat has officially arrived in Africa - as its parent company Snap announced a new partnership to officially sell advertising through Ad Dynamo in South Africa.

Snapchats inbäddade stories lever bara i 30 dagar

Faktiskt jätteroligt. Du kanske såg att Snap förra veckan släppte möjligheten att använda Snap Maps utanför själva Snapchat-appen (åtminstone för publika stories)? Att göra det som Twitter kallar typ ”kapitalisera på de oinloggade användarna”. De som konsumerar innehåll från tjänsten, fast inbäddat på andra ställen, och som kanske inte ens har ett Twitter-konto.

Men Snapchats variant har en skön twist. Inbäddade Snap Maps lever bara i 30 dagar. Visserligen längre än den vanliga varianten. Men ändå.

Lite skönt. Gotta stay in character.

 

Snap brings its heat map feature out of the app. Will any news publishers want to use it?

Snap - née Snapchat - first rolled out its heat map feature last June. The map algorithmically surfaced Snap stories around events like sports and concerts; Snap editorial staff also curated stories around other events, from New York Fashion Week to real-time coverage of unfolding tragedies ...

Kylie Jenner sänker Snapchat med en tweet

Ouch. Kylie Jenner twittrar att hon inte använder Snapchat längre. Följden? Aktien backar i skrivande stund nästan 7,5 procent. Vilket i runda slängar motsvarar en värdeminskning på 1,3 miljarder dollar. Eller 10,5 miljarder kronor.

Det… var en rätt dyr tweet…

(Och ja, vi kan även ta en stund att reflektera över det ironiska i att Jenner bevisligen då fortfarande använder Twitter. Vars aktie backar 3,5 procent idag. Oklart hur det ska tolkas dock…)

(Och ja, den förmodligen största kollapsen till raset just denna dag, som konstateras av Deeped Niclas Strandh var en nedgradering från Citi. Men en nedgradering baserad på ungefär samma sak som Jenner-tweeten: att användarna inte gillar nya designen.)

(Inlägget gav upphov till en diskussion som du kan läsa på LinkedIn.)

Bloomberg

No Description

LinkedIn

Få reda på lönen innan du söker jobbet

Vad kan jag förvänta mig för lön? Nu kanske du kan få veta det redan när du läser en jobbannons på LinkedIn. Företaget rullar nu ut Salary Insights, som är tänkt att visa upp vad ett visst yrke i dagsläget har för lönenivåer. Baserat på vad användarna har matat in om sina lönenivåer.

Rullas ut "kommande veckorna". Oklart om detta även gäller Sverige, eller om vi ligger längre fram i planeringen.

En utmaning är förstås att de flesta nu har roller som är ungefär "agilninja med svart bälte i trasselsuddsdigitalisering och influencer inom futurisering av fikalistor". Så det kan potentiellt bli lite svårt att hitta gemensamma yrken för lönejämförandet.

LinkedIn Users Will Soon Know What Jobs Pay Before Applying for Them

Salary Insights adds estimated or expected salary ranges to open roles.

LinkedIn slutar dela delningsinformation

Ett inte alls hålihuvudetpuckat beslut från LinkedIn.

Inlägg som förklarar att LinkedIn inte längre kommer dela antal delningar till LinkedIn via API:et

Twitter

Twitter skärper kraven på utvecklare för att försöka begränsa botandet

Twitter tar ännu ett steg för att försöka begränsa Twitter som kanal för fejknyheter etc. Nu uppdaterar man utvecklarriktlinjerna för plattformen. En trestegsraket. Tredjepartsverktyg:

  • kan inte längre "simultaneously post identical or substantially similar content to multiple accounts” (även om de schemaläggs vid olika tider)
  • kan inte gilla, retweeta eller följa samma gång via olika konton
  • får inte längre automatposta (eller andra automatiserade handgrepp) inom samma ämne från flera konton (för att ett ämne att trenda)

Verktyg har fram till 23 mars att ta bort dessa funktioner. Gäller även TweetDeck. Nödmeddelanden och liknade är undantagna.

Twitter is Finally Purging Those Bots, Which Means New TweetDeck Limits | Digital Trends

Get ready to see fewer mass-posted tweets. Twitter will soon be enforcing new rules for third-party scheduling apps and TweetDeck designed to curb bot abuse.

WeChat

Siffror från WeChat kring hur många meddelanden som skickas varje dag

Siffror från WeChat om hur många meddelanden som skickades via plattformen under kinesiska nyåret. Totalt 229,7 miljarder meddelanden, vilket blir 38,3 miljarder meddelanden per dag.

Nu var det här ju under en högtid, när det särskilt skickas extra många meddelanden, men jämförelse ändå: motsvarande siffror för Messenger och WhatsApp är någonstans runt 55-60 miljarder meddelanden per dag.

Och ja. Det är galet snurriga siffror allihop.

Matthew Brennan on LinkedIn: It's very rare for the #WeChat team to announce how many messages are... | 60 comments

It's very rare for the #WeChat team to announce how many messages are running through WeChat but a few hours ago they did just that. It works out at around... | 60 comments on LinkedIn

Övrigt sociala medier

Rapport: sociala medier är kanske inte bara dåligt

Fullständigt chockerande. Nu visar en rapport att sociala medier kanske inte enbart är totalt förödande för Ungdomar®.

Social Media Is Corrupting the Youth Slightly Less Than We Feared

Facebook, Twitter, and Instagram might not be destroying the minds of The Youth™ as much as we thought, according to a recent review published in Educational Psychology. In some cases, social media could even be helping them do better at school.

Botläget är långt mycket värre i Weibo än på Twitter

Det är tydligen inte bara piratkopierade märkesvaror som är ett problem i Kina. Även piratkopierade konton i sociala medier. Ja, eller botkonton, dårå.

Intressanta spekulationer kring hur botläget ser ut i Weibo, Kinas motsvarighet till Twitter. Kanske att så stor andel som 40 procent av alla konton är fejkade/botkonton. Och att Weibo själva skulle kunna stå för 15 procent av dessa. Liknande läge även i QQ.

Sätter botläget i Twitter i lite perspektiv (ja, om det nu stämmer alltså).

Matthew Brennan on LinkedIn: You thought Twitter had a problem with fake robot accounts? Wait till you... | 86 comments

You thought Twitter had a problem with fake robot accounts? Wait till you check some of China's social platforms: "When I was working with #Tencent's QQ Video... | 86 comments on LinkedIn

 

Sök/SEO

Bank of Norwegian stäms efter att ha köpt konkurrenters varumärkesnamn som sökord

Intressant fråga: för man köpa konkurrenters varumärkesnamn som sökord på Google? Det kommer nu sannolikt avgöras i domstol i Norge.

Ett antal banker anklagar nu Bank Norwegian för att ha gjort just detta och anser då alltså att det här inte är okej.

Under året lär vi börja se allt fler tumskruvar som dras åt mot Google, Facebook och andra techjättar som börjar få monopolställningar. Krav att det måste börja stycka upp verksamheten. En död av det lär bli att deras olika verksamhetsområden också kommer börja regleras hårdare.

Nu är inte det här EU, men liknande frågor lär poppa upp även här.

Rivaler vill stämma Bank Norwegian för sökordsköp

De norska bankerna Ikano, Monobank och Komplett Bank har gått samman för att dra Bank Norwegian inför rätta. Anledningen är att Norwegian har köpt upp konkurrenternas företagsnamn som sökord hos Google, skriver E24 och hänvisar till Finansavisen.

Googles Gboard kan söka emojis, dekaler och gifar - samtidigt

Ännu en sån där funktionsförbättring som, när jag väl ser den, får mig att tänka ”varför har det här inte alltid funnits?”. Googles mobiltangentbord Gboard får stöd för korssökning. Du kan alltså söka emojis, dekaler OCH gifar på samma gång, snarare än att du först måste välja medietyp.

Bra. Me like. (Och ännu ett steg mot predikativt sökande överallt.)

Google's Gboard can now search emoji, stickers and GIFs at once

Gboard is making it easier to look for the perfect emoji, sticker and GIF in one go -- at least for beta testers on Android. As 9to5google reports, the keyboard's latest beta update adds a "Search all media" option that surfaces all the results it has on offer that corresponds to your query.

 

Detaljhandel/e-handel

Amazon planerar att öppna ytterligare sex Amazon Go-butiker under året

En månad efter publika öppningen planerar Amazon att öppna ytterligare sex Go-butiker under 2018. Åtminstone enligt Recode. Återstår att se hur det går med det, men om det är utrullningstakten så är den aningen långsammare än de kinesiska techföretagens planerade tempo. Milt sagt.

https://www.recode.net/2018/2/22/17019274/amazon-go-6-new-stores-seattle-los-angeles-the-grove-rick-caruso-cashierless

Amazons Prime-kreditkort ger nu även poäng hos Whole Foods

Amazon fyller på Prime igen. Nyligen lade företaget till Prime-leverans för Whole Foods-beställningar och nu är det Prime-kreditkortet som knyts närmare Whole Foods. Amazons kreditkort ger fem procent rabatt om du handlar på Amazon, två procent på restauranger, bensinstationer och apotek och en procent överallt annars.

Whole Foods-köpen hamnar i den första kategorin, vilket förstås är rätt givet eftersom, tja, Whole Foods är Amazon. Men det är ändå intressant att onlinerabatten börjar gälla även offline.

Amazons Prime-paket lär vid det här laget vara ungefär världens mest fullpackade lojalitetsprogram.

Amazon will reward Prime members for shopping at Whole Foods

Amazon has announced that its Rewards Visa will now offer users the same level of reward when they shop at Whole Foods as they receive at Amazon itself. Eligible Prime members will now receive a flat five percent bonus on all purchases at Whole Foods, just as they do online.

Budbee satsar på returhantering

Sedan börsnoteringen har det gått… sådär för leveransuppstickaren Urb-It. Desto bättre verkar det gå för konkurrenten Budbee. Leveransvolymerna kring Black Friday ökade 420 procent och januari 2018 ser en ökning med 300 procent jämfört med 2017 (även om det inte finns några siffror att hänga upp ökningen på).

Och nu satsar Budbee även på returhantering. Och just returhanteringen blir allt viktigare för e-handelsföretag. Balansgången mellan att göra det enkelt och smidigt för kunderna och att hålla ner kostnaderna (som att göra det enkelt för kunder att lämna tillbaka utan att det blir frakt inblandat). Blir intressant hur utvecklingen kommer bli på det här området.

Budbee ökade med 300% - börjar hämta upp returer - Ehandel.se

Under 2017 anslöt sig bland andra Animail och H&M, och nu har skaran e-handlare som använder Budbee för hemleveranser utökats med till exempel

 

IoT - Internet of things

Tesla drar igång laddstationsinitiativ för arbetsgivare

Senaste initiativet från Tesla att göra märket till det självklara valet: Workplace Charging - gratis laddstationer för just arbetsplatser.

Tesla står för stationen och installationen, företaget som får stationen där sedan för elnotan. Man tänker sig säkert både tjänstebilar och företag som har en bilflotta (och som ska lockas att köpa Teslor).

Tesla launches a new 'Workplace Charging' program to supply free charging stations to businesses

Tesla already has several different charging programs, like the Supercharger network, Urban Superchargers, and the Destination Charging network. Now the...

Ansiktsigenkänning för att avgöra om du är en människa?

Kan det här en gång för alla betyda slutet för CAPTCHA-identifiering - tekniken som idag nästan är för svår för människor att hantera. Nu har forskare via Georgia Tech hittat ett system som läser av ditt ansikte. Face ID-alltså. Men inte på det sättet att de identifierar dig som person, utan att du är en människa. Den kan fånga alla de mikrorörelser som ett mänskligt ansikte gör och som är svåra för maskiner att fejka (än så länge…)

Vi kan väl lugnt konstatera att vi bara har sett början på biometriidentifiering. Och hur vi förmodligen kommer identifiera oss, utan att vi ens är medvetna om det, drösvis med gånger under en dag i vår interaktion med uppkopplade prylar.

Think fast - this system watches you answer questions to make sure you're human | TechCrunch

The machines are getting smarter and facial recognition may not be enough to tell you're a human. Machines can make faces, too, but they're not so good at answering questions with them. That could lead to a new, more effective type of CAPTCHA.

Spotify kanske kommer släppa en egen smart högtalare

Det kanske kommer bli ännu trängre på marknaden för smarta högtalare. Det senaste stora tillskottet var förstås Apples försenade Homepod, men bara senaste veckorna har det kommit rykten om att såväl Facebook som svenska Zound är på gång med egna varianter. Nu har jobbannonser dykt upp som säger att Spotify ska ta fram sin första fysiska produkt. En högtalare?

Logiskt så tillvida att Spotify jagar andra intäktsströmmar än bara prenumerations- och annonsintäkter. Och logiskt eftersom, tja, det handlar om musik. Sen lär det, som spekuleras, bli frågan om att jacka in i ett befintligt assistentekosystem.

Intressant att se vad Spotify i så fall kan ta med till bordet.

Spotify uppges förbereda en egen smart högtalare

Spotify vill ta upp kampen med Sonos och skapa en egen "epokgörande" smart högtalare - möjligtvis i samarbete med Amazons Alexa eller Google Assistant. Även börskandidaten Zound har liknande planer.

Smart att mucka med robotarna?

Okej, det är sånt här som lär trigga att robotarna kommer unite and take over. Tänker att Spot blir kreativ med hockeyklubban nästa gång.

Se när människan muckar med robothunden 'Spot Mini'

Förra veckan visade Boston Dynamics upp en video där roboten Spot Mini öppnade en dörr. Lyckas den med samma bedrift om en människa försöker hindra den?

Orgasmpizza - pizzauppkopplad sexleksak

Ha. Porrsajten CamSoda har släppt en uppkopplad sexleksak. En som har typ en Amazon Dash-knapp inbyggd. Man matar in sin betalningsinformation och vilken pizza man vill ha i den medföljande appen och sedan är det bara att trycka på knappen när man är... klar så kommer (hoho) pizzan levererad hem på direkten.

RubGrub. Orgasmpizza. Senaste IoT-buzzordet. *insert väldigt många dåliga ordvitsar*

https://mashable.com/2018/02/22/vibrator-order-pizza-camsoda-rubgrub/

 

Strömmade medier

Netflix satsar i mellanöstern och i nordafrika

Netflix fortsätter sin satsning mot världsdominans. I ljuset av västnavelskådande och Kina-besatthet är lätt att glömma stora delar av resten av världen. Inte minst mellanöstern och Afrika - två regioner med stora delar etablerade ekonomier och sådana som är på väg upp.

Nu har Netflix slutit ett avtal med kabel-tv-leverantören OSN. Både för att ha bättre möjligheter att konkurrera med inhemska företag men förstås också för att bygga allians mot Amazon.

En utmaning, som konstateras, är bristen på lokalt innehåll. Och det här kommer bara bli än viktigare: oavsett område. Ju mer gränslös världen blir, desto viktigare blir det att bli lokalt relevant.

Netflix deal provides a much-needed boost in the Middle East

Despite what it seems, Netflix isn't a dominant force everywhere on the planet. In fact, it's struggling in the Middle East and northern Africa -- Netflix and Amazon combined represent 21 percent of the local subscription video space. The company is determined to get a leg up, however.

Netflix släpper show där målet är att få någon att mörda en annan människa?

Minns ni filmen The Game från 1997, där Michael Douglas är med i ett enda stort cosplay som går riktigt snett och han helt plötsligt hamnar i riktig livsfara (eller?) Eller The Truman Show från året efter? (Eller för den delen det betydligt nyare Black Mirror-avsnittet White Bear?)

20 år senare gör Netflix samma sak. Fast med en riktig, ovetande människa. Dolda kameran möter ovanstående upplägg. En serie med 70 skådespelare, som alla är med på tåget, och en ovetande deltagare. Upplägget: kan man manipulera en vanlig människa att begå mord?

Som artikeln konstaterar: cynism på en ny nivå. Och fråga vad det här kan öppna för ”underhållnings-”dörrar.

(Vi hoppas förstås att det här bara är ännu ett fejk-PR-stunt av Netflix - och att det egentligen handlar om något helt annat. Eller åtminstone inte är så illa som det verkar.)

A new Netflix show wants to manipulate people into committing murder

In the upcoming Netflix show, The Push, "illusionist" Derren Brown constructs an elaborate psychological scenario involving 70 actors that he hopes will compel an unwitting subject to push another person off a building.

Även Fox News satsar på en strömmad kanal

För några dagar sen kom uppgifter om att Amazons e-sportliveströmningskanal Twitch numer är större än några av de största kabel-tv-kanaler.

Det här är bara det senaste orosmolnet för de traditionella linjär-tv-kanalerna. Man börjar inse att tiden håller på att springa ifrån dem och försöker hitta nya sätt att nå ut, som via Facebook, Snapchat och Twitter. Och förstås genom att starta egna strömningskanaler. Senast ut: Fox News.

Fox News kommer starta Fox Nation, en over-the-top opinion platform med exklusivt innehåll. För, ni vet, det är precis vad världen behöver just nu. En over-the-top opinion platform från Fox.

Låga odds att det även blir foliehattsmerch.

Fox News is creating its own streaming service called Fox Nation

It's coming later this year, but won't include a live stream of the main Fox News Channel.

 

AI - artificiell intelligens

Google släpper Auto Ads - AI-drivet annonseringsverktyg

Ny annonsprodukt från Google: Auto Ads. Ungefär vad det låter som, automatisk, AI-baserad annonsplacering. Efter att legat i beta ett tag rullas det ut till all.

Funktionen läggs till på en sida och ligger sedan och läser av sidan. Den bedömer vilka annonser som är lämpliga att placera på sidan och var olika annonser ska ligga på sidan och hur många. Med maskininlärning ska verktyget förstås bli allt bättre på att lära sig sidan och vilka slags annonser som flyger (och vilka som dammar i backen).

Lite som Shopifys Kit-bot, fast avgränsat till en webbplats.

Google debuts AdSense 'auto ads' with machine learning to make placement and monetization choices | TechCrunch

Google is today unveiling a new ad unit for AdSense that taps into the company's big push to add more artificial intelligence into its business, and to

Google har lärt en AI identifiera risk för hjärt- och kärlsjukdomar via ögonen

Google AI-arbete gör nya framsteg. Nu har man lyckats lära en algoritm, med en dos maskininlärning, att identifiera om en människa har förhöjd risk att drabbas av exempelvis en hjärtinfarkt genom att scanna patientens ögon. Det går även att identifiera saker som ålder, blodtryck och om de röker. Träffsäkerhet i nivå med dagens metoder.

Men det som förstås är det mest intressanta med artikeln är spekulationen att AI på sikt ska kunna lära sig ställa diagnoser utan mänsklig inblandning eller träning. Och därmed kanske kunna ställa helt nya diagnoser som vi i dagsläget inte kan. AI:n har ju redan skapat egna språk, utan att forskare riktigt vet hur, så varför inte? 

Google's new AI algorithm predicts heart disease by looking at your eyes

Google is proving more and more medical diagnoses can be done using machine learning. Its latest looks at cardiovascular risk, but experts say it needs further tests before it can be used in real life.

Google Assistant kommer till Sverige under 2018

Nu börjar det hända grejer: Google Assistant kommer till Sverige. Under 2018. Nån gång.

Google har meddelat att Assistant släpps i 38 nya länder under året och kommer lära sig prata 17 nya språk. Än så länge finns det ingen fullständig lista över vilka länderna är. Inte heller klart om svenska är ett av språken.

De flesta är överens om att Siri ligger rätt långt efter Alexa och Assistant. Men det finns ett område där Siri fullständigt äger - och det är just språkförståelsen. Ja, och möjligheten att kommunicera på en hel hög språk. Alexa är fortfarande väldigt mycket en anglosaxisk företeelse, men nu kanske åtminstone Google tänker ändra på Siris språkdominans.

Google Assistant Plans to Expand Across the Globe in 2018 | Digital Trends

We ow know that Google will be expanding not only Assistant's capabilities, but its geographic reach as well.

Google Assistant lär sig prata svenska 2018

Häromdagen kom information att Google Assistant kommer att komma till Sverige under 2018. Då framgick det inte om det också innebär att Assistant kommer lära sig prata svenska. Nu verkar det som att svenska är ett av de nya språken. Även hos iOS-användare.

Google Assistant will support over 30 languages by year-end, become multilingual | TechCrunch

Google Assistant, the search giant's answer to Alexa that lives on Android smartphones, tablets, and Google Home speakers, will expand to more languages

Vad är AI - egentligen?

Vad är AI? Ja, förstås lika mycket som personer du frågar. Nästan. Så långt ger jag personerna i artikeln rätt. Sen börjar det svaja.

"Det irriterar mig för när det kommer till kritan kan ingen visa någon riktigt avancerad implementation ännu. Visst, det är imponerande att AI vinner i schack och go – men vi spelar inte schack med våra kunder, säger han.”

Okej, om vi bortser från ”jo, det gör ni” så går man bort sig direkt om man utgår från att AI-stöd måste vara avancerat och komplext. Det organisationer snarare borde börja titta på är (även här) de lågt hängande frukterna. ”Vilka förhållandevis enkla handgrepp skulle vi kunna ersätta?” Och sedan börja bygga därifrån.

https://computersweden.idg.se/2.2683/1.698148/it-kopare-ai

 

AR/VR

Upplev vardagsrumsskräck med AR

Okej. Sjukt coolt. Någon har använt Apples AR-utvecklarplattform ARKit för att göra en AR-version av *den scenen* i The Ring. Och ja. Det har potential, kan vi väl säga.

Med ett VR-headset kan man skrapar hamna mitt i ett spel eller en film. Och bli halvt ihjälskrämd om skräck är temat. AR blir förstås inte lika insugande, men å andra sidan kan dina vanliga vardagsföremål komma att utgöra scenografin.

Så, tja, du kanske aldrig kommer se på strykbrädan på samma sätt igen. Där den står i städskrubben. I det stora huset, med kolmörker utanför fönstret. När du är ensam hemma.

ARKit could bring your nightmares into your living room

A developer used Apple's ARKit to show Samara from The Ring coming out of a user's TV

Virtuella träningsrum för robotar

Ha. Fantastiskt. VR är som (nog) bekant ett ypperligt sätt att träna människor att lära sig utföra saker som kan vara svåra, eller rent av farliga, att öva på i verkligheten (eller som Trygg-Hansa gjort - göra det möjligt att brandöva hemma).

Nu kommer ännu en VR-träningssatsning. För robotar. Alltså robotar som är tänkta att gå omkring.

Verktyget THOR (The House Of interActions - hand upp alla som tror att de kom på förkortningen först) innehåller 120 olika vardagsscenarion som man kan ladda in och där roboten får öva på vardagssysslor. Motsvarigheten till AI-träningsläger, alltså.

Och förstås viktigast av allt: holodäcket från Star Trek har aldrig varit närmare.

Virtual Reality Training Ground Helps Robots Prepare for the Real World | Digital Trends

An interactive virtual reality model of real world scenes, such as the kitchen or living room, will allow A.I. agents to learn how to cope better in the real world.

Audi gör det möjligt att bygga din egen AR-bilbana hemma

Okej. Poäng för kreativitet. Nu är Audi senaste bilföretaget ut som hoppar på hemma-bilsalong-AR. Med andra ord möjligheten att titta på bilen hemma och fippla med olika färger på lacken innan man bestämmer sig.

Men hej. Såååå 2017. Du kan även få en leksaksminiatyr av bilen. Varför? Så att du kan se hur den hanterar körning. Du bygger din egen testbana och kan sedan köra bilen med Audi-appen. En virtuell bilbana alltså.

Jag har aldrig varit lika sugen på en Audi Quattro som nu.

Audi wants to turn its AR app into a personal showroom

Audi is launching a global app that lets users view and test-drive cars.

 

Mobilt

Apple står för över hälften av den globala smartphonetillverkningsomsättningen

Ytterligare ett tecken på att Apple är en pengamaskin. Apple har i flera år mer eller mindre stått för hela vinsten (till och med över 100 procent) bland mobiltillverkarna och nu kommer analytikeruppgifter att företaget för första gången haft större omsättning globalt inom smartphonesegmentet än alla andra mobiltillverkare - sammantaget.

Under sista kvartalet 2017 bedömer en rapport att Apples omsättning inom smarphonetillverkning uppgick till 51 procent, med Samsung på andra plats med 15,7. Båda ökar dessutom. Med andra ord: iOS är långtifrån största operativet och billiga Android-mobiler dominerar stora delar av världen. Men Apple drar in mest pengar - och marginalerna ökar.

Apple's World Smartphone Market Share Above 50%

Apple's smartphone global market share surpassed 50% in Q4 for the first time in its history.

Google löser felaktigt konsumentproblem med ingenjörslösningar?

Undrar du varför Google har så förtvivlat svårt att få snurr på sin konsumenthårdvara? Här har du förklaringen. Ingenjörer som försöker lösa efterfrågansproblem som ingenjörer. Typ.

IBMTimes och Ny Teknik rapporterar att nästa Pixel-telefon kommer att sopa banan med Apple och Samsung? Varför? Google anställer 2000 nya ingenjörer. Hårdvaran kommer sparka rumpa.

Jag säger det igen. 2018 tror alltså Google (eller IBMTimes) fortfarande att det är hårdvaran i sig som avgör vad en kund väljer.

Pixel 2 har vunnit högvis med hårdvarutester. Hur gick försäljningen? Över jul, knappt ens en krusning i försäljningsstatistiken. Tänka lite nytt, kanske? Digitalisering, y'all.

(Inlägget gav upphov till en diskussion som du hittar på LinkedIn.)

Därför kommer Googles Pixel 3 sopa banan med Apple och Samsung

Om ett företag, Google i det här fallet, köper in 2000 ingenjörer så kommer det hända saker med produkterna. Enligt IBTimes kommer Google att sopa banan med de andra teknikjättarna.

 

Digitalisering

Kommer det första stora företaget lägga ned sin webbplats under 2018?

Intressant spådom:

In 2018, we will see the first major brand shut down its website. The brand will shift how it connects with consumers — to conversations, with a combination of bots and humans, through a messaging front end like SMS or Facebook.

Nu är det här ett debattinlägg delvis i egen sak, men ja. Jag tror inte vi kommer se det under 2018, men det börjar bli "när" snarare än "om" (se min artikel på samma tema i kommentar). Dessutom missar artikelförfattaren i mitt tycke en aspekt. När han konstaterar att Google kommer drabbas hårt av den här utvecklingen så glömmer han att Google just nu jobbar hårt med att ersätta Google som webbsajtpekare med... Google. Som allt-i-ett-plattform.

(Inlägget gav upphov till en diskussion som du kan läsa på LinkedIn.)

The sudden death of the website | TechCrunch

Unlike most startup founders who saw the birth of the internet in the mid-1990s, I am still CEO of my company. My longevity in this position gives me a unique perspective on the changes that have happened over the past two decades, and I see one happening right now that will radically transform the internet as we know it.

Apple världens mest innovativa företag 2018 enligt Fast Company

Apple beskylls numer ofta för att ta dumpat innovation till förmån för säkra vinster (inte nödvändigtvis ett jätteproblem, säger aktieägarna). Men när Fast Company rankar världens mest innovativa företag 2018 så hamnar just Apple etta. "For delivering the future today."

Nu har inte jag läst de olika artiklarna än, men det finns något jag verkligen gillar i att de placerar Apple som nummer ett. De små förbättringarna. Det inkrementella. De förändringar som ALLA företag kan göra. Här finns en enorm innovationspotential. Som bor hos många anställda.

Den lilla innovation man gör är trots allt mycket bättre än den stora man aldrig gör.

(Och ja, man kan förstås alltid ifrågasätta listan, som alla listor. Som att den är... rätt amerikansk...)

https://www.fastcompany.com/most-innovative-companies/2018

Japan satsar på att bygga världens högsta skyskrapa - i trä

Okej. Det här hamnar rätt högt upp i coolhetsskalan. Japan siktar på att bygga världens högsta skyskrapa mer eller mindre helt i trä. Syftet är "to create environmentally-friendly and timber-utilizing cities where (cities) become forests through increased use of wooden architecture for high-rise buildings”.

Cities become forests. Gillar av ren princip.

Jag lärde mig bara för ett par veckor sedan att dagens byggmaterial, som betong, är förhållandevis energislukande att tillverka. Det är typ det här vi snarare måste satsa på.

Dessutom insikt: "Russia has huge timber reserves, largely because we're finally using less paper.”

Det papperslösa kontoret, till sist?

Tokyo to build world's tallest timber tower | CNN

The W350 will stand 1,148 feet tall, be completed by 2041, and cost an estimated 600 billion yen ($5.6 billion) to build.

Sony ger sig in i bildelningskampen

Nästa företag att ge sig in i bildelningstaxibranschen: Sony. Förstås. Och lika mycket förstås: tjänsten kommer vara AI-baserad.

Nu kör inte Sony igång det här helt på egen hand. Istället är det i samarbete med fem taxiföretag i Japan. AI:n kommer ansvara för att skicka ut bilar till kunder och för att förutsäga trafikläge baserat på saker som väder och lokala evenemang.

Som många andra siktar Sony på bli en plattform snarare än "bara" en aktör på en marknad. Tjänsterna de tar fram inom ramen för satsningen är tänkta att kunna användas även av andra taxiföretag.

Och ja. Snart är det enklare att räkna upp alla techföretag som INTE håller på med bilar på något sätt.

Sony Corp. to launch an AI-based taxi-hailing service in Japan | TechCrunch

Sony Corporation said today that it will build an AI-based ride-hailing system in Japan in partnership with five taxi companies. The service will use artificial intelligence to manage taxi dispatches and forecast demand based on factors like weather, traffic and local events.

Coop säger upp ombudsavtal med PostNord på grund av Kina-paketen

Det är inte bara PostNord som knäar under den kraftigt ökande e-handeln i allmänhet och Kina-beställningarna i synnerhet. Nu säger Coop upp avtalet med PostNord och kommer alltså inte längre fungera som postombud.

Lyfter vi blicken lite så finns förstås här ett stort problem i omställningen från fysiskt till online - ett problem som dessutom ligger utanför de säljande företagens kontroll. Och det är inte minst därför som bland annat Amazon, Alibaba och JD håller på att bygga upp en fysisk närvaro - för att säkerställa logistiken hela vägen ut.

Ett område där vi lär se en hel massa disruption kommande åren. Borde vara en stor möjlighet för fastighetsföretag.

Mängden Kina-paket för mycket för Coop - säger upp avtal

Dagligvarujätten säger upp sitt avtal med Postnord. Antalet paket från bland annat Kina har blivit för mycket att hantera.

Hasbro kickbackar specialleksaksutgåvor

Intressant initiativ: leksakstillverkaren Hasbro startar Haslab. Ett inhouse-Kickstarter. Först ut är en bautastor version av Jabba the Huts flytande ökenskepp (och ja, eventuellt kan jag vara lite sugen...)

Hur funkar Haslab? Som Kickstarter. Haslab presenterar en idé för en leksak och låter folk anmäla intresse/pytsa in pengar. Om tillräckligt många skriver upp sig så tas leksaken fram och de som backat projektet får sina ex. Om inte så skrotas idén och ingen behöver betala.

Nästa nivå att inkludera kunderna i produktutveckling, alltså. Och dessutom: eftersom vi pratar om ett "riktigt" företag här så kan man nästan helt säkert lita på att produkten faktiskt görs.

Hasbro Is Getting Into Crowdfunding With an Insane Star Wars Toy

Today, Hasbro unveiled Haslab, which promises to basically be the toymaker's answer to Kickstarter, for diehard fans of its toys. The new crowdsourcing program is kicking off with one hell of a project: a 4-foot long, 14lbs intricate recreation of Jabba's Sail Barge from Return of the Jedi.

Uber släpper kollektivtaxitjänsten Uber Express Pool

Ha. Underbart. Nu börjar Uber ta betalt... för att gå. Ny tjänst: Uber Express Pool. Typ. Med andra ord betalar du mindre om du kan tänka dig att gå till en mer central plats, som är enklare för förarna att ta sig till, snarare än de kör ända vägen hem till dig.

Så. Ja. Typ buss.

https://mashable.com/2018/02/21/uber-express-pool/

 

Ekonomi och finans

Google släpper Google Pay

Igår så rullade Google så ut sin nya, konsoliderade betalningslösning Google Pay - för att på nytt försöka ta ett grepp om (mobil)betalningsmarknaden.

Google Pay-användare kan checka ut sin Google-information via appen när de handlar på nätet och det kommer även gå att betala på kollektivtrafik i ett litet antal städer (intialt). Även en P2P-lösning (Pay Send) är i pipan. Bara för Android (än så länge).

Intressant att Google ser Pay som ett marknadsföringsverktyg också. Du kan t ex få rekommenderade shoppingförslag direkt i betalningsappen. Och just det lär vara något vi kommer se mer av: betalningstjänster som egna ekosystem (Swish har redan börjat).

Google Launches Google Pay to Rival Apple

The app is the tech giant's third attempt at a widespread payments platform.

Walmarts kvartalsrapport fick stor tumme ned av marknaden

Walmarts kvartalsrapport. Förstås numer inte minst intressant eftersom Walmart dragit igång stora e-handelsmaskineret (med allt vad det innebär med e-handelsföretagsuppköp och massiva stordataanläggningar). Förstås för att ta tillbaka förlorad mark som Amazon ryckte till sig med Walmart fyllde butikshyllorna.

Så hur gick det? Omsättningen och försäljningen i de fysiska butikerna ökade över marknadens förväntningar. Dessutom höjd utdelning. Och e-handeln? Upp 23 % Q4.

Hur tackade marknaden för det? Med en råsop. Aktien i skrivande stund ner nästan 10 procent.

Varför? Det var betydligt sämre än Q3:s 50 %. Och förstås betydligt lägre än marknaden förväntat sig och under Amazons 40 %. Att prognosen från Walmart att e-handeln kommer nå ökningstakt om 40 % för kommande helåret imponerar förstås inte en marknad som har betydligt kortare tålamod än så.

Säger en del vilka förväntningar som finns på omställningstakten för fysiska detaljhandlare. Vilket, tja, inte minst H&M vid det här laget vet.

No Title

No Description

Nischbanker fortsätter äta av bolånekakan

Två saker idag som pekar på samma sak: dels uppgifter att nischbankerna numer står för 40 % av all nytecknade bolån på svenska marknaden och dels att Avanza nu enligt uppgift pytsar in mer pengar i Stabelo (företaget/lånefonden som Avanza använder för finansieringen av sin ännu inte är helt lanserade bolånesatsning).

Som konstateras i SvD-inslaget är den ökade rörligheten på bankmarknaden en förklaring. Och precis som när vi själva började kunna handla med aktier så pratar vi om en tjänst som i grund och botten är rätt enkel. Tidigare har vi kunder haft få vägar till kapital. Så är det inte längre.

https://digital.di.se/artikel/avanza-okar-i-bolanebolaget-stabelo?1

"Finns ett stort missnöje med storbankerna" | SvD

Lägre bolåneräntor - men också ett missnöje med storbankerna. Så förklarar SvD:s Frida Bratt att Länsförsäkringar, SBAB och Danske Bank i hög takt stjäl marknadsandelar från storbankerna på bolånemarknaden. - Vi ser hur den ökade konkurrensen lett till lägre räntor, säger hon i Ekonomistudion.

Telegram slog ICO-rekord - och siktar ännu högre

Just nu är kryptovalutors och ICO:ers (kryptovaluteintroduktioner) vara eller icke vara ett hett ämne. Chattappen Telegram lyckades oavsett rejält köra över rekordet för pengar som dragits in via just en ICO. Närmare bestämt 850 miljoner dollar tänkta att finansiera Telegrams vidare satsningar (inte minst kryptoinfrastrukturplattformen TON).

Men om man lyckas få en ICO övertecknad, varför stanna där? Nu siktar företaget på att dra igång ännu en. En som kanske kan bli lika stor och då ge en total ICO om 1,6 miljarder dollar innan allmänheten sedan kan börja handla i valutan.

Att se om Telegram lyckas att göra TON och valutan till en ”riktig” valuta för användarna.

Exclusive: Telegram is holding a secretive second pre-ICO sale

This week, investors got an email explaining that Telegram is doing another private presale, four sources with knowledge of the deal told The Verge.

Qualcomm höjer köpbudet på NXP för att slippa bli uppköpta av Broadcom

Har ni hängt med i alla turer kring Broadcoms fientliga uppköpsbud på konkurrenten Qualcomm? Nu kommer ytterligare en del i dramat. För att undvika köpet har Qualcomm i sin tur höjt sitt uppköpsbud på ytterligare en branschkollega: nederländska NXP.

Det här börjar bli typ luffarschack i 3D möter Dallas.

Varför är det här relevant? Förutom att det här skulle bli tidernas största techaffär så är det också en jättedel i den konsolidering bland företag som tillverkar inte minst chip av olika slag. Den komponent som just nu kanske är den enskilt viktigaste - och snart mest svårhittade - i delen i att bygga det heltigenom uppkopplade samhället.

Så vill Qualcomm undvika Broadcoms uppköpsbud

Chiptillverkaren Broadcom har inte gett upp sina förvärsplaner av Qualcomm. Samtidigt gör Qualcomm nästan allt för att stå emot ett uppköp. Det senaste är att lägga ett högt bud på bolaget NXP.

 

Övrigt

Apple kanske är på gång med vattentåliga Airpods

Nu kanske vi snart får ett par vattentäta/vattentåliga Airpods. Som dessutom ska ha funktion så att man kan aktivera Siri med bara rösten istället för som idag först behöva röra vid luren.

Helt vattentäta iPhones, Apple Watches och Airpods är nog inte långt borta. Så snart kommer vi nog aldrig behöva lägga ifrån oss eller ta av oss våra iPrylar.

Ni vet, till skillnad från idag.

Bloomberg

No Description

Lajkat läggs ned

Där ser man. Schibstedt skrotar Lajkat. Bär sig inte ekonomiskt.

Jag kan inte låta bli att tänka: lite bra. Inte just att Lajkat läggs ner, men att vi tröttnat på klickfiskesajter. Okej, jag raljerar lite och jag är garanterat mer än lovligen naiv nu. Men oavsett.

Ett tips till olika publicister som vill att vi ska betala för seriös journalistik: satsa på seriös journalistik. Tror det vid det här laget finns en rätt stor lucka att fylla inom det här segmentet.

Schibsted skrotar Lajkat

Två år efter att Schibsted lanserade Lajkat som eget bolag väljer man att lägga ned viralsajten. Anledningen är att det inte bär sig ekonomiskt.

23 stater tar officiellt strid för nätneutraliteten i USA

Datumet när nätneutraliteten förpassas till sophögen rycker allt närmare, men nätneutralitetsförespråkarna har inte gett upp än. Nu kommer 23 av de amerikanska staterna att formellt utmana FCC-beslutet i domstol. De anser att beslutet strider mot federal lag.

Så sista ordet är långtifrån sagt, även om det aktuella datumet hinner passeras.

23 State Attorneys General Sue the FCC to Preserve Net Neutrality

The FCC's rollback of Obama-era net neutrality rules was formally challenged in court on Thursday by a coalition of 23 state attorneys general who assert the rollback was passed in violation of federal law.

Åttiotalet ringde och ville ha tillbaka sin debatt

President Trump: "We have to do something" about violent video games, movies

Parkland student who plays Call of Duty responds: "That's just a really pathetic excuse."

Rejoice! Buffer behåller den anpassade schemaläggaren i gratisversionen

Nu gillar jag Buffer igen. Eller okej, det gjorde jag ändå. Men lite mindre. Nu gillar jag Buffer lika mycket igen som jag gjorde innan jag gillade Buffer lite mindre.

Mejl som bekräftar att Buffer inte tar bort den anpassade schemaläggaren ur gratisversionen

Jeff Bezos har börjat bygga en mekanisk klocka som ska fungera i 10 000 år

Hur vet man att man har för mycket pengar? Kanske när man vaknar en morgon och tänker ”hmmm, tänk om man skulle bygga en mekanisk klocka som ska fungera i 10 000 år?”. Och inte stannar vid att bara tänka tanken.

Det kan ha varit så det började för Amazon-Jeff. Nu verkar det som att Bezos vision om just en 10 000-årsklocka ska börja byggas. Hur mycket kostar en sån undrar du? Tja, 42 miljoner dollar. Så här långt. Men hej. Då verkar det ha ingått ett ihåligt berg att bygga en rymdstation i också. Värsta kapet.

Construction begins on Jeff Bezos' $42 million 10,000-year clock

Installation has finally begun on Jeff Bezos' 10,000-year clock, a project that the Amazon CEO has invested $42 million in. The actual idea for the clock comes from Danny Hillis, who originally proposed a 10,000-year clock in 1995 as a way to think about humanity and the planet