Kategorier
AR/VR Detaljhandel/e-handel IoT - internet of things Spaningar Strömmade medier

Digitala spaningar vecka 42 2020 – del 2

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

 

Detaljhandel/e-handel

Engagemanget i shoppingappar ökar rejält jämfört med 2019

Ännu en apprapport – fast den här gången specifikt inriktad på shoppingappar. Sverige är inte ett av länderna, men här finns ändå lite intressanta insikter (även om alla kanske inte är helt nya – även om det är fascinerande att se hur pass mycket bättre iOS konverterar än Android även här).

Bland annat konstaterar rapporten att kostnaden för att få kunder att registrera konton i shoppingappar har sjunkit från 30,51 dollar 2017 till 8,76 2020 och att kostnaden för faktiskt köp har gått från 75,86 dollar till 19,47. Visst lär coronakrisen ha påverkat, men utvecklingen har varit rätt jämn sedan 2017. Det ser alltså ut som att vi är mer benägna att installera shoppingappar.

Men med det sagt så fokuserar jag här lite på grafen nedan. Jämfört med förra året så ökar användningen av de nedladdade apparna de första 7 dagarna, men dag 14 och dag 30 så är siffrorna sämre än 2019. Dag 30 handlar nästan om en halvering.

Det här kan betyda att kunder har lägre tröskel att installera en ny app för att ta del av ett erbjudande, men det kan också säga något om hur marknadsföringen fortfarande fungerar. Att den fortfarande mestadels handlar om att jaga in nya kunder, utan att lägga alls lika mycket på de billigare befintliga kunderna.

Hela undersökningen: https://info.liftoff.io/2020-mobile-shopping-apps-report

App News and Data

Have you got a press release or announcement? Get in front of 10,000 app industry professionals with an announcement on Business of Apps.

 

Strömmade medier

Huya köper konkurrenten Douyu och skapar ny spelvideogigant

Jag har tidigare skrivit om att WeChat-ägaren Tencent har drivit på för att de två kinesiska Twitch-konkurrenterna ska gå ihop. Nu har precis det blivit verklighet: Huya köper Douyu och skapar därmed en ny gigant inom spelvideo.

Det nya bolaget beräknas ha ett totalt värde runt 11 miljarder dollar. Var för sig har de två bolagen just nu runt 300 miljoner användare och även om det säkert finns en hel del överlappande konton så lär ”nya” Huya fortfarande vara bra mycket större än Twitch och därmed störst i världen inom sitt segment.

Och så var det det där med Tencent. Anledningen att Tencent drivit på så i samgåendefrågan är för att bolaget, förstås, är stor delägare i både Huya och Douyu. Tencent blir nu majoritetsägare i Huya, med 78 % av aktierösterna. Men inte nog med det: förutom att det nya bolaget kommer ha runt 80 % av spelvideomarknaden så ska Tencent också äga nummer fyra i spelvideolistan: eGame. Då har vi inte ens börjat prata om att Tencent äger rätt många av de största spel som skapar innehållet för dessa tjänster.

Hade det här varit USA eller EU så hade jag sagt att det här samgåendet skulle ha noll chans att bli godkänt av konkurrensmyndigheter. Även i Kina borde det rimligtvis leda till lite eftertanke hos ansvarig myndighet.

https://www.techinasia.com/chinas-twitchlike-huya-agrees-buy-douyu-create-entity-worth-11b

Spotify testar musikströmning via Apple Watch

De må ligga mer i luven på varandra än vanligt just nu, Spotify och Apple, men det hindrar förstås dem inte från att parallellt ta fram nya tjänster. Även på den plattform som det i praktiken grälas om. Nu har Spotify börjat testa musikströmning via Apple Watch.

När Watch släpptes så var några av de stora företagen snabba med att ta fram appar för klockan, men ett par år senare hade flera av dem försvunnit. För dålig användning. Och det var ju inte särskilt konstigt, av flera anledningar. Den främst givetvis att, tja, det var inte så många som hade Apple Watch eftersom Apple inte riktigt hade kunnat förklara varför man behövde en. Och Apple själva visste inte heller riktigt.

Men en annan stor anledning var också den starka kopplingen till en iPhone. Och det är sannolikt mycket det sistnämnda som är en stor anledning till att företag som Spotify och Google tagit fram nya appar: en Watch funkar i princip helt på egen hand – utan en iPhone.

Plus att Apple, utvecklarna och vi användare vet vad vi vill ha våra klockor till.

Spotify Is Finally Testing Apple Watch Streaming

Spotify Apple Watch streaming may finally become a thing, almost two years after the company launched its app for Watch OS.

Spotify testar funktion för att dela upp poddar i segment och lägga till musik

Ny smart funktion från Spotify (ja, eller formellt uppköpta Anchor, men hej): funktion för att dela upp poddar i avsnitt.

Det innebär att en podd kan visas som en spellista istället för bara som en enda ljudfil. Varje ”kapitel” blir en egen post i spellistan.

Dessutom gör Spotify det möjligt att lägga till musik från Spotifys bibliotek i en podd. Ett sätt att göra fullständiga radioprogram utan att oroa sig för upphovsrättspolisen, alltså. Med ett litet aber för den som lyssnar: det är bara betalande användare som får höra hela låtar, gratislyssnare får bara höra 30 sekunder.

Testas för alla Anchor-användare i USA, Storbritannien, Kanada, Australien, Nya Zeeland och Irland. Så rätt… anglosaxiskt. Ingen info om när det kan tänkas komma hit.

Spotify opens its music library to DIY podcasters

Spotify is testing a new podcast format that organizes songs from its library and spoken segments as a playlist for each episode.

Spotify hotar sparka ut utvecklare som gör det möjligt för användare att migrera till konkurrerande tjänster

Ha. Ni vet hur Spotify just nu anklagar Apple för att agera som onda monopolister som hämmar fri konkurrens och innovation? Känns som att Spotify har lite problem med att hålla isär sina olika åsikter. Nu har Spotify gått ut och hotat utvecklare med att stänga ned tillgången till Spotifys API:er om du tar fram tjänster som gör det möjligt för användare att migrera till en konkurrerande tjänst. Typ ta med sig sina spellistor och låtarna i dem så långt det är möjligt.

Spotify får förstås göra det här bäst de vill. Ingen mänsklig rättighet att få använda ett företags API. Men precis såna här saker, inklusive saker som att Spotify kritiseras för saker som att ha lägre ersättningsnivåer än konkurrenter som Apple Music, gör ju inte direkt att Spotify kommer ha enklare att argumentera för sin sak i rättegången mot Apple.

Och då har vi inte ens börjat prata om det rent klädsamt moraliska i att göra som Spotify gör, just mot bakgrund av den rätt höga häst som Spotify har valt att sätta sig på i sin strid med Apple.

Spotify Seeking to Bar Apps That Transfer to Other Music Services From Using SDK

Spotify is reportedly seeking to admonish developers who use its API for apps that allow users to transfer to a rival music streaming service, such…

Spelplattformen Roblox har ansökt om börsnotering

Dags för ännu ett bolag att påbörja resan mot börsen: barnspelplattformen Roblox.

2020 har som bekant varit ett… konstigt år. Och på många sätt också extremernas. Saker som gått jättedåligt och saker som samtidigt gått bättre än någonsin. Börsen började året med sitt största ras sedan det tidiga åttiotalet (kanske ännu längre bak) och har slutat med börsrally av sällan skådat slag. Och börsnoteringarna har också stått som spön i backen. Och technoteringarna har mest gått riktigt bra – till skillnad från förra året.

Att se hur det går för Roblox.

https://www.marketwatch.com/story/roblox-a-popular-videogame-platform-for-kids-plans-an-ipo-11602522637

 

IoT – internet of things

Google lanserar en robot som ska övervaka odlingar åt jordbrukare

Ett nytt, väldigt coolt intitiativ från Google. Ja, eller från moderbolaget Alphabets labbavdelning: en jordbruksrobot: Mineral.

Tanken är lite som det som techjättarna i Kina (och för den delen även i USA) har med sina liknande initiativ för bönder: använda AI-smartness och stordata för övervaka och optimera odlingen. I det här fallet är det tänkt att Mineral ska åka omkring på sädesfält och ”inspektera varje planta individuellt”. Med andra ord precis en sån slags arbetsuppgift som annars säkerligen inte blir av. Definitivt inte när vi pratar stordrift.

Tanken med Mineral är att jordbrukare på det här sättet ska kunna sätta in åtgärder där de behövs, när de behövs. Istället för att spruta vatten, näring eller bekämpningsmedel över ett helt sädesfält så kan man sätta in punktinsatser. Och de punktinsatserna lär jordbrukaren också få hjälp med. Hur mycket näring som behövs i en viss del av odlingen, exempelvis.

Nu säger Google själva att det fortfarande handlar om en väldigt tidig experimentfas, men en given fortsättning är förstås att Mineral får fler kompisar att prata med. Som andra robotar som kan åka ut och vattna eller spruta medel när Mineral säger åt dem att det är dags. Utan att det behövs mänsklig inblandning.

Alphabet’s latest moonshot is a field-roving, plant-inspecting robo-buggy | TechCrunch

Alphabet (you know… Google) has taken the wraps off the latest ”moonshot” from its X labs: A robotic buggy that cruises over crops, inspecting each

Crispr-teknik kan användas för att identifiera covid-19-smitta på fem minuter

Inte alla som kan skryta med att komma med en Nobelprismässig upptäckt nästan precis samma vecka som man får Nobelpriset för en annan upptäckt. Men det är precis vad Jennifer Doudna, en av skaparna till gensaxen Crispr, nu kan bocka av. Crispr har nämligen visat sig kunna identifiera covid-19-smitta på bara fem minuter – med förhållandevis enkel utrustning.

Det ett forskarteam lett av Doudna har kommit fram till… har jag inte full koll på hur det fungerar (å andra sidan – crispr i sig är fortfarande lite magi för mig). Men testet kan utföras med en mobilkamera och ”a portable device fitted with a low-cost laser illumination and collection optics”. Dessutom ska testet alltså ge svar på bara några minuter. Betydligt enklare, billigare och mer portabelt än andra tester, antar jag.

Det här är förstås särskilt viktigt för länder med sämre levnadsstandard, sämre ekonomi och sämre infrastruktur. Och i exempelvis många afrikanska länder också stora avstånd.

Nu handlar det som sagt var om ett sätt att identifiera specifikt covid-19, men den här upptäckten kanske också kan användas för andra slags (virus)sjukdomar. Med andra ord en smärre revolution av hur, var och till vilken kostnad sjukdomar kan identifieras.

Kanske dags för ännu ett Nobelpris om något årtionde eller så?

Nobel Prize winner develops test that can detect coronavirus in 5 minutes

California-based researchers develop a test that can detect the coronavirus using gene-editing technology and a modified mobile phone camera.

Pandemin tvingar företag att fundera på hur man ska lösa ansiktsigenkänning med masker

Coronakrisen har som bekant vänt upp och ner på samhällen och den vardagliga tillvaron mest överallt. Exakt hur mycket som kommer leva kvar, hur mycket som kommer återgå till hur det var innan och hur mycket som kommer landa i helt nya lösningar vet vi förstås inte. Men en konsekvens lär bli att såväl företag som städer mycket mer kommer att tänka på hur man kan pandemisäkra. Det i sig innebär ytterligare problem. Som hur man ska hantera ansiktsigenkänning när alla bär mask.

Det här är i grund och botten inte nytt och sträcker sig förstås bortom bara ansikten. Fingeravtrycksläsning är inte heller oproblematiskt när folk inte vill ta i saker.

Men när det kommer till ansikten så finns det två olika spår här som har lite olika utmaningar rent biometrimässigt: det ena är ansiktsigenkänning och det andra är ansiktsverifiering. Det sistnämnda är det som vi mest kommer i kontakt med i vardagen, som Face ID. Men för exempelvis polisväsendet är igenkänning det mest relevanta.

Allt det här är inte heller bara begränsat till pandemiansiktsmasker. Det gäller även andra typer av ansiktstäckande plagg och material. Och gemensamt för samtliga exempel här är att de också har sina olika integritetsutmaningar, utöver de rent tekniska.

How facial recognition systems are adapting to masks

It’s surprising how quickly public opinion can change. Winding the clocks back 12 months, many of us would have looked at a masked individual in public with suspicion. Now, some countries have enshrined face mask use in law. They’ve also be

Läckt ansiktsdata blir ett allt större problem i Kina

Biometri har en hel hög fördelar, inte minst säkerhetsmässigt. Förutom att vi slipper bära med oss en separat pryl eller ett kort för att identifiera oss när ID-kortet är våra egna kroppar. Börjar man koppla ihop olika datapunkter, var och en unik, så blir säkerheten ännu högre. Ögon, ansikte, fingeravtryck, puls, formen på insidan av våra öron, våra röster. Men det kommer också innebära nya utmaningar. Även här, inte minst säkerhetsmässigt.

I Kina har läckt ansiktsinformation börjat bli ett problem. Och likt kreditkortsnummer och e-postadresser går det att köpa en hög ansikten till en låg kostnad (artikeln ger exempel på att ett ansiktsdata kan köpas för under 1 krona per ansikte). Och det handlar förstås inte bara om en bild på ett ansikte, utanockså  data kopplad till det i de databaser som har läckt ut.

Spontant kan jag tänka mig att det här potentiellt är ett större problem i Kina än i Europa. Eller rättare sagt: länder utanför EU. Vi har förstås inte alls kommit lika långt som Kina på ansiktsigenkänningsfronten till att börja med, men med tanke på att integritetslagstiftningen sannolikt är tajtare här än någon annanstans så är vi nog hyfsat bra riggade.

Men det förändrar förstås inte att IT-säkerhet kommer bli viktigare och viktigare.

China embraces facial recognition even as data leaks are rampant

Incorrectly configured databases remains a widespread security problem in China even as citizens increasingly express concerns.

Forskare vill ersätta batterier med mekanisk energi

Det här gillar vi förstås apmycket. Forskare som arbetar på att ta fram lösningar där batterier ersätts med mekanisk energi. Med andra ord att den energi som behövs för att driva en pryl kan skapas av prylen själv. Exemplet i artikeln är att en smart flaska, som kan berätta när den håller på att bli tom, kan få energin för det från rörelsen när man skruvar upp korken.

Nu är det här i sig förstås långt ifrån nytt. Inte ens i bärbara prylar. Det har ju ungefär hur länge som helst funnits klockor som kan dra upp sig själva med hjälp av rörelseenergin från en arm och handled. Finns även motsvarigheter idag som kan driva IoT-pryar – så länge som de inte kräver särskilt mycket energi.

Det sistnämnda är förstås utmaningen. En flaska som kan berätta när den är tom behöver betydligt mindre energi än en bärbar dator. Vi har alltså en rätt bra bit kvar till dess att vi kan säga adjö till laddarstress. Men om vi tänker lite längre fram så kommer säkerligen, tja, ”edge-laddning” att bli allt vanligare. Att slutprodukten som behöver el också får delvis egen strömförsörjning inbyggd. På samma sätt som att vi nästan kan utgå från att alla hus som byggs kommer att ha olika tekniker inbyggda för att kunna skapa el och bli mer eller mindre självförsörjande.

I princip allt vi bär med oss borde exempelvis kunna få miniatyrdynamos inbyggda i sig.

Deras iot-enheter saknar batterier och elektronik

Forskarna använder mekanisk energi i stället för batterier. Bland deras iot-enheter finns flaskan som använder rörelsen när korken skruvas av för att berätta när den börjar bli tom.

Facebooks nya Open Catalyst Project använder AI för att komma på nya sätt att lagra förnyelsebar energi

I dessa Social Dilemma-tider vet vi att sociala medier i allmänhet och Facebook i synnerhet nära nog är ondskan personifierad (plattformiserad? Ja, ni fattar). Då kan det vara bra att påminna sig om de initiativ som techjättarna gör för att försöka göra världen lite bättre. Som att använda AI för att komma på nya sätt att lagra förnyelsebar energi.

Precis det är syftet med det Open Catalyst Project som Facebook har startat tillsammans med Carnegie Mellon University. Mer formellt är det ett samarbetsprojekt för att ”använda AI för att accelerera kvantmekaniska simuleringar”. Jag tänker på det som lagring av solljus.

På sätt och vis är det precis det här som just nu är lite av Sveriges problem. Vi har totalt sett ett energiöverskott, men det är inte jämnt fördelat över landet. Mer krasst tillverkas energin där människor inte bor. Det är eldistributionen och inte elproduktionen som är flaskhalsen.

Bättre sätt att lagra energi, kanske så att det blir ännu mer effektivt att skapa energin på plats där den behövs, kommer bli väldigt viktigt för framtiden. Förhoppningsvis kan det här projekt bli en pusselbit i det arbetet.

Facebook’s Open Catalyst Project uses AI to find new ways to store renewable energy – SiliconANGLE

Facebook’s Open Catalyst Project uses AI to find new ways to store renewable energy – SiliconANGLE

Meituan öppnar sin första obemannade AI-robotbutik

Ni kanske kommer ihåg att jag för några veckor sedan skrev om uppgifter att Amazon kan sikta på att öppna 1000 minilager i exempelvis köpcentra för att på så sätt komma närmare kunderna och korta leveranstiderna? Nu är det dags för kinesiska (mat)leveransföretaget Meituan Dianping att enuppa Amazon på det här området. Meituan har precis öppnat sin första AI-butik – komplett med autonomt leveransnätverk.

MAI Shop är ett obemannat lager/obemannad butik där robotar plockar ihop beställningen så att kunder kan komma och checka ut dem när ordern är redo. Men inte bara det: beställningar kan också levereras från en MAI Shop till kunden, en leverans som då sker via automatiserade och självgående fordon. Enligt Meituan så snittade en leveransbeställning på 17 minuter och 95 % av alla beställningar hanterades obemannade.

Ska djupa lite mer i det här, lite osäker på om det är så att precis alla steg är helt automatiserade – eller om det finns exempelvis något mänskligt överlämningssteg eller liknande som inte räknas in. Men oavsett är det rätt coolt. Och alltså ännu ett exempel på hur även e-handel blir allt mer lokal.

https://pandaily.com/chinas-retail-giant-meituan-launches-first-ai-smart-store-realizing-a-new-retail-experience/?1

Kiwibot hämtar färdiga pizzor från pizzautomater och levererar dem på egen hand

Ha. Underbart. Jag har tidigare skrivit om Kiwibot – en av de fyrhjuliga och väldigt gulliga robotar som är tänkta att åka omkring och leverera beställda saker (i Kiwibots fall på ett campus först ut). Nu får Kiwibot en jobbkompis: en robotpizzaautomat. Färdiga pizzor tryckts ut som ett bankkort. Typ.

Okej, nu är det här inte uppe och rullar än. Finns inte ens en tidplan när det kan ske. Jag tror den tekniska termen för statusen på projektet just nu är ”en kul idé”. Kanske lite mer än så, men oavsett inget som kommer bli verklighet närmaste tiden.

Oavsett utgår jag från att de två företagen lägger rejält med tid på överlämnings-UI:t. Med tanke på att Kiwibot redan har ett gulligt ansikte så tänker jag att Piestos Balthazar-pizzamaskin skjuter ut pizzorna genom luckor och att Kiwibot öppnar munnen och tar emot dem.

Plus förstås att företagen hyr ut fikaplatser precis intill så att folk kan betala för att se själva överlämnandet. Instant succé.

Kiwibot will Pick up and Deliver Pizza from Piestro’s Robot Vending Machine

Human-free, contactless delivery is going next-level, thanks to a new partnership announced today between Piestro and Kiwibot. In a word, this new deal is all about robots. Piestro makes a robot-po…

 

AR/VR

Amazon lanserar ny AR-app

Ny AR-app från Amazon. Kopplad till QR-koder på Amazons förpackningar. Vad gör den undrar du? Kopplat till logistik? Snabbare uthämtning av paket? Nja, men du kan få din egen… AR-pumpa.

Rita en egen pumpa på den pumpiga delen av förpackningen och se hur den vaknar till liv. AR-liv. Och… ja, det är det.

Med andra ord är det ett sätt att göra emballaget lite roligare. Ja, barn behöver ju oftast inte det – en tom kartong är ju hur kul som helst som den här – men nu är tanken att även äldre ska låta förpackningen leva lite längre. Ett rätt nischat användningsområde, med andra ord. Och förstås helt och hållet tänkt för Halloween.

Men det lär inte stanna här. Det intressanta kommer att bli att se vad Amazon kommer att göra av det här på sikt. Intressant nog så ska allt lagras i enheten och inte ”lagras, hanteras eller delas” med Amazon. Det verkar alltså inte ens som att Amazon tänker följa användningen appen för att se hur – och om – den används.

Amazon launches an AR app that works with new QR codes on its boxes | TechCrunch

Amazon has quietly launched a new augmented reality application that works with QR codes on the company’s shipping boxes to create ”interactive,

 

Bekvämlighetsekonomin

WeWork döper om sig till WeWork igen

Säg hej till ett nytt spännande företag: WeWork! Ett företag som sysslar med fastigheter. Och som fram till nu hette We Company. Och som dessförinnan hette… WeWork.

Fjolåret gick som bekant… sådär för WeWork. Mn började året med att döpa om sig till We Company för att illustrera att WeWork bara var ett av tre verksamhetsområden under paraplyet och avslutade året med det kanske största börsnoteringsfiaskot i techvärlden någonsin. Och en slashad värdering från 47 miljarder till dagens runt 3 miljarder.

Nu har WeWork alltså valt att gå tillbaka till WeWork. Officiellt för att man nu har krängt av sidoverksamheterna, men förmodligen mest för att alla fortsatte säga WeWork. Och internt säkert för att man ville lägga We-fiaskot bakom sig.

Så nu är det alltså tillbaka till rötterna. Fokusera på kärnverksamheten. Men det i sig kan också bli en utmaning, eftersom just kärnverksamheten – att hyra ut lokalyta – inte är direkt svår att kopiera. Flera etablerade spelare, som bland annat nyligen Scandic, har gett sig in på WeWorks område. Just det var ju en stor del av breddningen. Att se hur det kommer att gå för nygamla WeWork.

The company formerly known as WeWork will be known as WeWork again

WeWork rebrands from The We Company, suggesting it will focus on its core business, and shed some of its Adam Neumann-related baggage. The We Company originally stood for larger ambitions.

Kategorier
AI - Artificiell intelligens Detaljhandel/e-handel IoT - internet of things Spaningar Strömmade medier

Digitala spaningar vecka 18 2020 – del 2

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

 

Detaljhandel/e-handel

Shopify släpper shoppingappen Shop

Intressant drag från Shopify. Både väntat och oväntat. Man lanserar Shop – en shoppingapp (finns ingen anledning att krångla till det med namngivandet, liksom).

Shopify har alltid haft webbshoppar som sin kärnverksamhet. Möjlighet för mindre företag att sätta upp en webbshop utan behov av att skaffa sig en egen sajt fullt ut, med betallösning och annat. Med tiden har dock Shopify tagit ett allt bredare e-handelsgrepp. Ja, eller handelsgrepp. Numer erbjuder man såväl tjänster som hårdvara för offlineverksamhet.

Men att man nu brandar om sin sin Arrive-app är ett rätt stort steg även för Shopify. Från att ha varit en paketspårningsapp så blir omdöpta Shop alltså en, tja, Amazon-marknadsplats fullt ut. Ett flöde med rekommenderade produkter, baserat på tidigare köp eller varumärken som du på annat sätt ”visat intresse för” – komplett med enklicks-checkout (måste svida för Amazon att det patentet löpte ut).

Så med andra ord: Shopify släpper shoppingappen Shop. Allitteration FTW.

https://techcrunch.com/2020/04/28/shopify-launches-shop-a-new-mobile-shopping-app/?1

Walmart lanserar tvåtimmarsleveranser

Walmart fortsätter att steppa upp sitt game mot Amazon. Senaste initiativet är nya tjänsten Express Delivery, leverans inom två timmar.

Tjänsten har testats i 100 Walmart-butiker sedan mitten av april och kommer rullas upp till 1000 i början av maj och 2000 de kommande veckorna.

Både Amazon och Walmart är alltså nere på timsleveranser nu. Men det här är ännu ett läge där Walmart kan ha en rätt rejält konkurrensfördel gentemot Amazon: sitt butiksnät. Amazon har både en- och tvåtimmarsleveransalternativ, men de är fortfarande geografiskt rätt begränsade. Det handlar helt enkelt om att de erbjuds där Amazon har närvaro. Walmarts butiker finns mest överallt och viktigast av allt – utanför de största städerna. Framförallt som Amazons snabbleveranstjänster mest handlar om mat. Walmarts ska omfatta det mesta.

Ja, plus förstås att Amazons leveranserbjudanden mycket bygger på Prime-medlemsskap. Walmart har fortfarande inget riktigt liknande.

Och i ett lite större perspektiv: ännu ett exempel på hur snabbt det faktiskt KAN gå att lansera tjänster. Kommer bli en av de viktigaste lärdomarna från coronakrisen. Inte så att Walmart lär ha börjat från noll i mars med den här tjänsten, men ändå en rätt imponerande rask utrullning.

Walmart’s two-hour Express Delivery is coming to thousands of stores

Walmart has introduced a faster delivery service called Express Delivery, which can get your orders to your door in less than two hours.

Amazon lanserar kreditköp i Indien

Hur får man kunder att köpa mer? Ja, ett sätt är att få dem att handla på kredit. Nu rullar Amazon ut precis en sån tjänst i Indien: Amazon Pay Later. Om du payar later månaden efter så är det dessutom räntefritt och inga ”dolda kostnader”. Annars avbetalning på 3 till 12 månader.

Det här är alltså ännu ett sätt för Amazon att försöka få snurr på sin verksamhet i Asien. har gått rätt trögt (relativt sett) så här långt. De kastade in handduken i Kina förra året och har haft det allmänt kämpigt i Indien. Inte minst i kampen mot landets största e-handlare Flipkart – ett företag som dessutom numer ägs av stora konkurrenten i hemlandet USA: Walmart.

Så ja. Amazon och Walmart kämpar nu för fullt både i USA och Indien. I Indien kan Walmart dessutom ha ännu större fördel av sin stora konkurrensfördel i USA – sitt stora butiksnätverk. I Indien handlar det dock om bara en knappt 30 butiker plus logistikhubbar – men det är trots allt mer än vad Amazon sitter på. Inte minst som Walmart alltså också har en ingång via ett lokalt företag.

Amazon Pay launches Amazon Pay Later

Amazon Pay launches Amazon Pay Later, a service that will extend a virtual and instant line of credit to eligible customers shopping or paying their monthly utility bills in India. Click to know more!

Amazon anklagas för att använda tredjepartssäljares kunddata för att ta fram egna produkter

Precis vad techjätteuppstyckarna gillar att höra: uppgifter från Wall Street Journal gör gällande att Amazon har använt Amazon-säljares kunddata för att ta fram egna produkter.

Amazon är förstås ett av företagen som är en väldigt stor blipp på konkurrensmyndigheters radar, både här och i USA. Den blippen har inte blivit mindre av att Amazon i allt högre utsträckning börjar ta fram egna varumärken som då alltså konkurrerar direkt med tredjepartssäljare på plattformen. Nu uppger alltså källor att Amazon har rundat sina egna regler kring hur tredjepartssäljares data ska hanteras – mer specifikt vilken slags data Amazon själva får använda.

Nu är det här alltså obekräftade uppgifter, men de lär definitivt plockas upp av konkurrensmyndigheter. Skulle det visa sig att de stämmer så lär det bli… jobbigt för Amazon. Beroende på hur högt upp det går. Det mest troliga scenariot är att det blir jätteböter – som inte blir så jätte med tanke på hur mycket pengar Amazon drar runt.

Men mer långsiktigt kommer det här som sagt alltså ge förnyat bränsle till uppstyckarröster. Och kanske betydligt värre: Amazon balanserar på slak lina med sitt varumärke gentemot sina säljare.

Amazon allegedly used sellers’ data to make competing products

Amazon has been accused of using third-party sellers’ proprietary data to build rival products.

Walmart och Nextdoor samarbetar kring grannhjälp vid matinköp

Walmart flyttar fram positionerna ytterligare på e-handelsområdet: man ingår ett samarbete med granntjänsten Nextdoor där covid-19-riskgrupper kan be om och få hjälp att handla.

Visst, tjänsten är fortfarande bevisligen fortfarande mycket i sin linda. Integrationen handlar mest om att man kan välja Walmart-område och använda Nextdoor-appens meddelandefunktion för att reda ut vad som ska köpas och annat praktiskt. Walmart har alltså mest gjort det möjligt för Nextdoor-användare att ange att man ska åka till sin Walmart-butik och erbjuda hjälp.

Vad vi pratar om är alltså en lowtechversion av Instacart: beställning görs online men  shoppandet sker i fysisk butik. Plus att det alltså inte handlar om en tjänst som kostar pengar. I ett land som USA, inte minst bland Walmart-kunderna, kan vi tänka oss att det här inte bara gäller människor som är äldre och kan ha svårt att hantera onlineköp överlag – utan kanske också människor som är ”unbanked”. Som alltså inte ens har kreditkort. Nu kan Walmart få de intäkterna trots att kunderna inte kan ta sig till butikerna.

Det här är ytterligare ett covid-19-fenomen där det ska bli intressant att se vad som händer efter krisen. Om något av den här grannhjälpsamheten överlever. Jag hoppas det.

https://techcrunch.com/2020/04/23/nextdoor-and-walmart-partner-on-a-new-neighborly-assistance-program/?1

 

Strömmade medier/prenumerationstjänster

Apple planerar prenumerationstjänster för andra produkter än iPhone

Jag skrev visserligen om det här redan i min sammanställning av gårdagens kvartalsrapport från Apple. Inte minst som det är en väldigt stor grej, som bara nämndes som hastigast. Apple håller på att ta fram lösningar för prenumerationstjänster för fler produkter än iPhonen.

Precis i slutet av förra året rullade Apple ut möjlighet att köpa en iPhone via kostnadsfria avbetalningar – om man har ett Apple Card. Apples rätt sprojlans nya kreditkort alltså. Dessutom får man, som man allt man köper med sitt Card, cashback på varje inbetalning under perioden.

Nu har Apple förstås haft avbetalningslösningar tidigare, men inte så här pass mycket i egen regi. Apple lanserade alltså i praktiken en prenumerationstjänst för iPhone. Och som jag skrev när tjänsten lanserades: jag tror inte det långsiktiga huvudsyftet är får fler att köpa iPhone (och oftare) utan omvänt: att tjänsten ska få fler att hoppa på Apple Card för att kunna köpa en iPhone. Att låta hårdvaran driva in kunder till Apples tjänster, även här.

Och nu siktar man alltså på att ställa om mer av, förmodligen hela, sin hårdvarulinje till prenumerationstjänster. Så att du alltså kan prenumerera på hela ditt iLife, mjukvara såväl som hårdvara. Och att vi dessutom kommer se mer ”shortly”.

Apple Planning Apple Card Financing Options for Devices Other than iPhone

Apple may be planning to introduce interest-free Apple Card payment plans for devices other than the iPhone, Apple CEO Tim Cook said during…

Apple News har 125 miljoner aktiva användare

När man får faktiska, officiella användarsiffror är det alltid lite av ett hallelujah moment. Under gårdagens rapport fick vi veta att Apple News, Apples nyhetsaggregeringstjänst, numer har 125 miljoner aktiva månadsanvändare. Och det var faktiskt fler än vad jag hade trott.

Som jämförelse har jag sett uppskattningar om att Googles motsvarighet har 280 miljoner användare – och då finns Apple News dessutom bara i USA, Storbritannien, Australien och Kanada. Visst, med det sagt är det förstås svårt att veta exakt vad en ”användare” är här med tanke på att det är en tjänst som följer med operativet. Men som sagt. Oavsett faktiskt en större siffra än vad jag hade väntat mig.

Däremot vet vi fortfarande typ inget om hur det går för News+, alltså den del av tjänsten som innebär att användare kan betala en månadsavgift för att läsa låst material. Den siffran lär vara…. rejält mycket mindre än 125 miljoner. De få rapporter jag har sett från publicistsidan talar om att det går… sådär.

Samtidigt är det lite hönan eller ägget-läge här. News+ är fortfarande väldigt tunnsådd vad gäller tunga nyhetspublikationer och då finns det mindre anledning att betala för innehållet, vilket i sin tur gör att de publikationer som ÄR med inte ser särskilt bra resultat etc. etc.

Under kvartalsrapporten sa Tim Cook att de nya tjänsterna, inklusive News+, bidrar ”positivt” til resultatet. Det är åtminstone upp från ”bidrar i princip inte alls eftersom de är nya” som det hette tidigare. Misstänker dock att att just News+ inte är den stora motorn i det här sällskapet.

Att se om vi får mer info längre fram.

https://techcrunch.com/2020/04/30/apple-news-hits-125-million-monthly-active-users/?1

Google skrotade planerna på att införa en ”dricksfunktion” för sajter

Väldigt intressanta uppgifter: Google ska ha varit på gång med en funktion där man kan stötta sajter med pengar, men valt att lägga ner den den. En Google-Patreon.

Ett av de områden som Google just nu kämpar hårdast med är att till varje pris slippa betala för nyheter som visas på ställen som sökresultatet eller i Google News. Det officiella argumentet handlar om att det inte är i linje med ”ett fritt och öppet internet” och att de driver trafik till sajter. Men mest är man orolig att det ska sabba planerna att mer eller mindre helt sluta skicka trafik till andra sajter och istället presentera innehåll i sin helhet direkt hos Google.

Som goodwill erbjuder Google istället, likt Facebook, pengar till lokal journalistik. Men en dricksfunktion hade oavsett varit ett väldigt intressant tillägg som sätt för sajter att få in pengar. Framförallt genom att Google hade kunnat ta fram en enhetlig lösning kopplad till Google Pay. Tröskelsänkande entrycksdonation.

Men det skulle också vara intressant för innehåll som presenteras direkt hos Google. Man går inte vidare till annonsören, men man konsumerar innehållet och stöttar innehållsskaparen även om man inte besöker en sajt. Skulle också förenkla Googles planer att låta Google bli den enda sajt som man behöver.

https://techcrunch.com/2020/04/23/google-contributor-donate-tips/?1

Vänsterpartiet arrangerar första maj-tåg i World of Warcraft

Ha. Vad gör man när man inte kan arrangera ett fysiskt första maj-tåg? Man ordnar ett online förstås. I… World of Warcraft.

Ännu ett exempel på hur onlinespel håller på att bli allt viktigare som sociala plattformar. De har förstås alltid varit sociala, det är ju lite grejen (även om det oftast handlat om att skjuta ihjäl varandra), men de senaste åren har de på riktigt tagit fart som plattformar för betydligt mer. Blivit betydligt bredare. Inte minst som marknadsföringsplattformar. För ungefär vad som helst.

Likt hur det blivit med de flesta andra onlinetjänster så kommer spelannonsering växa till ett helt eget yrkesområde. Både för marknadsförare och för dem som bygger onlinespelen. Men även andra verksamheter. Som konsertarrangörer och e-handelsföretag.

V går digitalt första maj-tåg i ”World of Warcraft”

Vänsterpartiet i Umeå går i dag ett digitalt första maj-tåg i datorspelet ”World of Warcraft”, skriver flera medier.

 

IoT – internet of things

Universal Music och Lego har inlett ett flerårigt samarbete

Jag vet inte exakt vad det här kommer mynna ut i, men älskar det redan. Universal Music har inlett ett samarbete med Lego – ett samarbete som är tänkt att vara över flera år. Som sagt oklart vad det kommer att innebära rent konkret, men enligt de båda företagen så kommer samarbetet att ”göra det möjligt för barn att mötas och kreativt ge utlopp för sin kärlek till musik”.

”Åttabitarsmusik” kommer att få en helt ny betydelse.

Universal Music, Lego Ink Exclusive Global Partnership Deal

Universal Music and Lego have signed an exclusive global partnership deal, and the corresponding Lego products are expected to release next year.

 

AI – artificiell intelligens

Facebook släpper könslosmarta chattboten Blender som open source

Just nu känns det snudd på lite meningslöst att droppa att Facebook har släppt något nytt. Mest eftersom de gör det en gång i timmen som det känns. Men det här är något rejält annat än det mesta annat som techjätten har tryckt ut senaste veckorna. En ny chattbot: Blender. Som släpps som open source.

Det handlar egentligen om ett hyfsat färdigtränat ramverk, som ska ha tränats på 9,4 miljarder (!) parametrar. Det ska vara fyra gånger fler än Googles Meena och mer än tio gånger fler än de flesta andra chattbotar som finns därute.

Jag ska inte säga att jag har full koll på alla detaljerna, men de två största sakerna med Blender är om jag fattar rätt dels att den mer naturligt ska kunna föra samtal eftersom den har högre, tja, EQ och dels att den har… personlighet. Eller rättare sagt: den ska, enligt Facebook, alltså vara bättre på de här sakerna än tidigare motsvarigheter.

Det första handlar om att Facebook AI-division FAIR ska ha fokuserat på tre områden för sin forskning och träning: empati, personlighet och kunskap. Och att den mer sömlöst ska kunna hoppa mellan dessa, precis som vi människor gör under ett samtal. Blended skill talk, som Facebook kallar det.

Det andra är att FAIR börjat skapa personligheter åt sina chattbotar. Eller rättare sagt: bakgrundshistorier. Exemplet som ges är att en chattbot ”är” en basketfantast från Michigan med tre barn. Och att en Blender-chattbot ska hålla sig till det här, för att på så sätt alltså bli mer av en individ.

Sammantaget ska det här göra att Blender ska kunna prata om typ vad som helst. ”Typ” är väl ordet, eftersom det fortfarande är maskinalgoritmer vi pratar om och dessa har ju trots allt bara börjat krypa.

Ni vet Duplex? Googles bords- och tidsbokare som kan ringa upp människor och föra konversationer som låter helt mänskliga, inklusive alla våra mänskliga mellanljud för att förstärka och bekräfta? Den är förstås enastående vass, men är trots allt enastående vass på ungefär exakt två saker. Börja prata basket med Duplex så är det kört. Blended verkar alltså blanda (hoho) Duplex förhållandevis mänskliga beteende med en bred kunskap kring… mycket. (Till skillnad från Dupelex verkar det vara en textchattbot – än så länge.)

Men det absolut främsta – och coolaste – är att Facebook alltså nu släpper det här som open source. Där tanken som vanligt är att andra ska bygga vidare på, remixa och hitta praktiskt nytta för tekniken.

Det är med andra ord… rätt långt från en collegeårsbok.

Om någon hade sagt att Facebook 2020 skulle vara ett av världens största och vassaste AI-bolag när jag blev pokad första gången så hade jag nog… inte riktigt trott på det.

Facebook releases its ’Blender’ chatbot as an open-source project.

Facebook has spent years training its Blender chatbot on 9.4 billion conversational parameters. Now the company is releasing it as an open-source project.

Ny AI-algoritm tar oss ännu ett steg närmare hjärnstyrning av maskiner

I förra veckan presenterade Apple resultatet av ett samarbete med Carnegie Mellon University, där AI-enheter kan lära sig utifrån ljud. Men det här är CMU-resultatet ännu coolare. Forskare från CMU och University of Pittsburgh har (nu försöker jag förklara utifrån mina begränsade kunskaper) har kommit fram till ett sätt för hjärn-dator-gränssnitt att typ, tja, realtidskalibrera sig med hjärnans hoppfrekvenser.

Det i sig gör mig lite lätt snurrig. Men som om inte det vore nog ska tekniken i sig också vara ett stort steg mot ett… universal-API för hjärn-dator-interaktioner.

Typ… 🤯

Som så mycket annat när det gäller AI-algoritmer och maskininlärning så är dessa oftast sjukt vassa inom sjukt smala områden. De blir väldigt bra på exakt det som de har tränats att vara bra på. Det visa hur enastående våra hjärnor är. Vi kanske inte är lika snabba på att processa data som en värsting-AI (eller?), men vi jonglerar högvis med AI-algoritmer i våra hjärnor varje dag.

Samma med hjärn-dator-gränssnitt. De som redan nu finns gör det möjligt att exempelvis spela Tetris med hjärnan. Förstås extremt imponerande bara det (åtminstone för mig), men det handlar i grund och botten om att vända och flytta klossar. Samma med de verktyg som används av de målgrupper som är huvudfokus för ovanstående initiativ på kort sikt: att styra olika former av maskiner för människor som är helt förlamade.

Men tänk om vi skulle få en motsvarighet till Apples och Googles covid-19-spårings-API? En standard som funkar över olika operativ och med olika enheter. Ja, eller som de flesta standardiserade tekniker – ett gemensamt ”språk” som gör det enkelt att bygga med och mot en standard. Att det skulle finnas ett standardiserat sätt att bygga enheter vi kan styra med hjärnan.

Eller som den rätt fantastiska tanken i artikeln: att framtidens instruktionsmanualer inte kommer innehålla meningar som ”säg det till din enhet” utan istället ”tänk det till din enhet”.

New AI algorithm brings us closer than ever to controlling machines with our minds

Researchers from Carnegie Mellon and the University of Pittsburgh today published research showing how they’d solved a frustrating problem for people who use a brain-computer interface (BCI) to control prosthetic devices with their thoughts

 

Prenumerera på mitt nyhetsbrev!

Drabbas du ofta av FOMOOODS (Fear of missing out on Olas digitala spaningar)? Prenumera på mitt nyhetsbrev för att varje vecka få de viktigaste digitala händelserna direkt till din mejllåda!

Prenumerera här

 

Och eftersom du är här

Gillar du mina digitala spaningar? Så pass mycket att du till och med skulle kunna visa uppskattning genom att betala en slant?

Tryck här för att se hur du gör

Kategorier
AI - Artificiell intelligens Bekvämlighetsekonomin Detaljhandel/e-handel IoT - internet of things Spaningar Strömmade medier

Digitala spaningar vecka 17 2020 – del 2

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

 

Detaljhandel/e-handel

Instacart anställer ytterligare 250 000 shoppers tack vare covid-19

Ni vet det där att det finns företag som just nu skriker efter folk på grund av våra nya hemmasittarvanor? Som att Amazon anställde 100 000 bara i USA på en månad och nu är på gång att plocka in 75 000 till? Håll min öl säger Instacart.

Instacart, vars tjänst i princip är fysisk onlineshopping (beställ online och en Instacart-shopper går runt och plockar ihop maten i de fysiska butiker du vill ha varor från), anställde 300 000 nya shoppers unders mars. Nu meddelar Instacart att de planerar att anställa ytterligare 250 000.

Instacart announces new COVID-19 policies and plans to hire 250,000 more shoppers | TechCrunch

Instacart’s aggressive hiring spree is continuing due to COVID-19 shelter in place orders. Today, the company announced it is adding 250,000 more shoppers

Shopping Slot ger möjlighet att söka efter och bevaka lediga matleveranstider

Ha. Coronasmart. Hur håller man koll på lediga matleveranstider? Bor man i Storbritannien kan man använda tjänsten Shopping Slot. Istället för att besöka olika matkedjors tjänster för att få reda på när man kan få leverans är Shopping Slot tänkt att ge dig svaret på ett ställe. Med andra ord: en aggregeringstjänst som utgår från leveranstiden och inte leverantören.

Att gå in och söka efter lediga tider ska vara gratis, men mot en prenumerationsavgift så kan du dessutom bevaka lediga tider – och få mejl när det dyker upp några (känns som att det ska gå rätt långt för att det här skulle vara helt nödvändigt, men hej).

Det här är ju en så galet självklar idé. Precis som med alla andra liknande sajter, som pris-, hotell- och flygaggregeringstjänster. Istället för att man måste hoppa runt mellan olika sajter så söker man och hittar svaret på ett ställe. Nästa steg skulle kunna vara någon form av samlingsprenumerationsavgift som gör att man inte behöver skaffa konto hos de olika tjänsterna.

Och ja. Vi kan anta att Google redan har börjat fila på något sånt här. En självklar underavdelning till Google Shopping. Prisjämförelse och lediga tider på ett ställe. Ja, eller någon form tjänst som gör att man kan beställa de billigaste från olika. En Instacart-mashup för onlinebruk.

https://internetretailing.net/delivery/delivery/website-launched-to-find-grocery-delivery-slots-for-vulnerable-shoppers-21288

Flipkarts VD uppmanar personalen att… fokusera på kunden

Så… här är ett nyskapande drag för att hantera coronakrisen. VD:n för Walmart-ägda Flipkart, Indiens största e-handlare, har uppmanat sin personal att… fokusera på kunden.

Och det är ju… en strategi. Som man kan tycka att de kanske borde ha kommit på… långt före coronakrisen. Men hej.

Okej, raljerande aside. Att fokusera på kunden borde förstås vara självklar prio ett, men är det långtifrån alltid. Tvärtom alldeles för sällan. Att fokusera på kunden, framförallt den befintliga, är mycket jobbigare och ”dyrare” än att köra programmatickampanjer.

Men när den billiga tillväxten tar slut så tvingas man ända lägga tid på sina befintliga kunder. Ju fortare man får in det i kulturen, desto enklare blir det.

Men det finns också ännu ett bra konstaterande: det handlar inte längre om online eller offline. Det handlar om ”one line” (som då alltså är kunden). Det här har det också pratats om länge – men det här är nog ytterligare en insikt som kommer få sig en knuff av coronakrisen.

https://www.livemint.com/companies/news/no-online-or-offline-today-just-one-line-to-deliver-to-consumers-doorsteps-flipkart-ceo-11587382919093.html

Amazon har en ”värmekarta” över hur stor risk det är för att olika Whole Foods-butiker ska starta fackföreningar

Värmekartor är väldigt inne just nu. Bokstavligen talat – för att kroppstemperaturskanna människor för att se om de är covid-19-smittade. Men så finns det värmekartor som har ett betydligt mindre nobelt syfte. Som den förteckjning Amazon ska föra över sina Whole Foods-butiker. Där butikerna rankas efter hur stor risken är att personalen ska starta lokala fackklubbar.

Syftet ska, enligt ett internt dokument som Business Insider har kommit över, mer specifikt vara att ”minska risken genom att kunna hantera utmaningar tidigt innan de blir problematiska”.

Visst, nu vet vi inte alla detaljer kring det här eventuella initiativet, men Amazon har ju inte direkt en historia av att vara direkt… fackföreningsvänliga. Men om det här är sant så skulle det vara ännu ett lågvattenmärke.

Whole Foods is reportedly using a heat map to track stores at risk of unionization

Whole Foods is reportedly using a heat map to track stores that may be at risk of unionization. The heat map apparently uses more than two dozen different metrics to track which Whole Foods stores may unionize.

 

Strömmade medier/prenumerationstjänster

Facebook lanserar en ny Twitch-konkurrent

Så tar Facebook ännu ett kliv för att bli en spelgigant: idag kommer Facebook släppa en ny spelapp. En Twitch-konkurrent – alltså en som fokuserar på på strömning av spelande. Först till Android och till iOS ”så snart som Apple godkänner den”.

Appen är tänkt att ”främst kurera och fokusera på spelgemenskapen” snarare än enskilda spel – även om man kan lyfta fram enskilda titlar – det ska finnas möjlighet för innehållsskapare att kunna tjäna pengar på plattformen (förstås) och det kommer en ”Go Live”-knapp som ska kunna användas i spel. En like-knapp för spelsändande, alltså.

Facebook har på kort tid rampat upp sina spelambitioner rejält. Facebook har senaste månaderna lockat över ett antal twitchare till sin Gaming-plattform och köpt sina första två spelstudios. Men det finns några extra intressanta saker i och med den här nyheten:

Utöver att det är en plattform som kan locka innehållsskapare med intäkter så kan den förstås på egen hand bli en intäktskälla. Förstås via vanliga Facebook-annonser, men också genom att spelutvecklare kan köpa ”sändningstid” genom att bli framlyfta i appen. Sist men inte minst kan en sändningstjänst driva trafik till Facebooks egna spel – och omvänt. Plus förstås att en ”go live”-knapp också kan driva till tjänsten.

Facebook is launching a dedicated gaming app to take on Twitch, YouTube

Facebook’s new dedicated gaming mobile app is set to be announced on April 20th. The app is another sign of Facebook’s continued investment in gaming, and a bigger attempt to take on Twitch and YouTube.

Facebook lanserar en ny spelapp

Som jag skrev om igår så släppte Facebook en ny, fristående app för sin speltjänst Facebook Gaming. Två månader före den ursprungliga tidplanen – som rätt många andra tjänster och funktioner som har dykt upp senaste veckorna. Än så länge bara för Android, men ska invänta godkännande från Apple.

Den nya spelappen är inte en spelplattform i sig utan en konkurrent till Twitch. Alltså en plattform för att titta på när andra spelar snarare än att aktivt spela (själv eller med vänner). Och den har dessutom, intressant nog, en inbyggd chattfunktion.

Ytterligare några intressanta detaljer kring tjänsten. Facebook ska numer ha 700 miljoner användare som ”aktivt” spelar spel via Facebook. Vilket i sig gör att Facebook förmodligen är störst på området. Sannolikt större även än WeChat. Dessutom mer info kring finansieringen: ingen annonsering, men däremot transaktionsavgifter på donationer till strömmare. Vi kan nog också anta att spelutvecklare kan komma att betala för att köpa sig ”featured”-plats. Typ Appstore-annonsering.

Och sist men inte minst lär den också bli en marknadsföringsplats för Facebooks egna spel. Och på det området har vi än så länge bara så början.

Facebook’s new Gaming app launches on Android, with iOS version coming soon | TechCrunch

Facebook’s dedicated Gaming app is now live on Android, months before its planned June release. The social media giant pushed the app out two months prior

Apple rullar ut sina tjänster på 52 nya marknader

När världen har stängt ner så passar många företag som erbjuder främst digitala tjänster på att flytta fram positionerna. Nu gör även Apple det. Rejält. Man rullar ut sina tjänster på 52 nya marknader.

Mer specifikt handlar det om att Appstore, Apple Arcade, Apple Music, Apple Music och iCloud finns tillgängligt på ännu fler ställen.

Det merparten av länderna har gemensamt är att de är tillväxtmarknader. Områden där Apple hoppas kunna växa sin affär ytterligare. Till skillnad från många andra funktioner och tjänster som har rullats ut så tror jag inte att det här handlar lika mycket om en covid-19-påsnabbad lansering. Att det här kommer ganska precis exakt samtidigt som det att Apple börjar sälja sin nya (Apple-)billiga budgetmobil iPhone SE är garanterat ingen slump. Man vill vara med och leka som möjligt val när folk överväger vilken mobil man ska välja – inte minst när man tar klivet från en vanligt ”Nokia-mobil”.

Det här innebär också att Apple Music nu kommer finnas tillgänligt på mer än dubbelt så många marknader som Spotify (enligt senaste siffrorna). Förstås inte heller en slump. Det är trots allt tjänsterna som Apple satsar mest på nu. Kan man få folk att åtminstone välja Apple Music som musiktjänst, även om man inte väljer en iPhone, så är det ändå en rätt rejäl vinst. Inte minst som det skulle kunna driva kunder till fler Apple-tjänster – som Arcade. Och i förlängningen även få dem att bli hårdvarukunder.

Apple Services now available in more countries around the world

Starting today, even more customers around the world can enjoy the App Store, Apple Arcade, Apple Music, Apple Podcasts, and iCloud.

Strömningstjänsten HBO Max får USA-premiär 27 maj

Så är det snart dags för ännu en strömningstjänst. HBO Max. 27 maj är det premiär för tjänsten i USA. Sugen på skaffa den? Förmodligen sucks to be you. Tjänsten lanseras inte i Europa förrän 2021, som det ser ut nu.

Netflix redovisade ett riktigt rekordkvartal häromdagen, med över nästan 16 miljoner nya prenumeranter. Men 2019 var på sätt och vis det sista året när Netflix kunde luta sig bekvämt mot sin dominans. Sedan dess har Apple och framförallt Disney slagit upp portarna till sina tjänster. För ett par veckor sedan hade kortvideo-Netflix-tjänsten Quibi premiär, NBC Universals Peacock börjar sina sändningar 15 juli och om nån månad är det alltså USA-premiär för HBO Max.

Så ja. Om jag hade ägt en foliehatt så hade jag kunna börja känna att det här hemmasittarviruset kom VÄLDIGT lägligt…

HBO Max Is Officially Launching Next Month

HBO’s new streaming service officially has a release date.

Googles speltjänst Stadia kan ha laddats ner 1 miljon gånger

Hur går det för Googles spelströmningstjänst Stadia? Ja, det vet vi inte, eftersom Google inte har sagt något. Men analysföretaget Sensor Tower bedömer att appen ska ha laddats ner 1 miljon gånger sedan lanseringen för något halvår sedan.

Är det bra? Svårt att säga, eftersom det är lite tunnsått med användarsiffror för liknande tjänster. Inte minst eftersom just liknande tjänster, alltså sådana som gör det möjligt för spelare att ”hyra” processorkraft i molnet och spela utan behov att köpa värstingdator, fortfarande mestadels är i betastadiet.

Dessutom är nedladdningar som vanligt inte samma sak som aktiva användare. Särskilt för en tjänst som Stadia, där det går att spela direkt via webbläsaren. Sedan är Google i full gång med att få ordning på själva abonnemangsmodellen (en gratisversion coronakom i början av månaden).

Så här i efterhand är det rätt uppenbart att Google rushade ut Stadia alldeles för tidigt. Vi kan misstänka att Apples Arcade-satsning var en stor anledning till det. Få spel, prestandaproblem, buggar och som sagt lite svajigt kring abonnemangen. Men Stadia verkar oavsett ha fått hyfsat bra snurr. Vore intressant om Google släppte några officiella siffror i nästa veckas kvartalsrapport (inte för att jag tror det, men hej, man kan väl få önska?)

One million people have tried Google Stadia, mobile app estimates suggest

But new mobile app downloads already down significantly from early April peak.

Formel E-cirkusen lanserar… virtuella kulrace

Formel 1 har på olika sätt skapat virtuella versioner av sina tävlingar som inte kan köras med anledning av covid-19-nedstängningar. Formel E vill inte vara sämre. Nu lanserar även de virtuella race. Med en twist. De arrangerar virtuella… kulrace.

Skalenligt riktiga banor där samtliga stall bjuds in för att delta. Den stora skillnaden, ja bortsett från det virtuella, är att bilarna alltså har ersatts av glaskulor. Ja, virtuella glaskulor.

Rollin’, rollin’, rollin’. Bokstavligen talat.

Formula E team fills the sports void with online marble races

A Formula E team has formed a partnership that will see it stream marble races.

Kinesiska staten förbjuder onlinespelande med utlänningar

Onlinespel blir allt större maktfaktor, inte minst som sociala plattformar. Det betyder också att spel allt mer kan användas till saker bortom själva spelet. Som att diskutera och skaffa sig information om politik och aktuella händelser – inom och utanför landet. Nu har det kinesiska partiet bestämt sig för att beskära den kinesiska yttrandefriheten ännu ett snäpp. Kinesiska spelare får numer inte spela spel eller ”interagera med vänner” utanför Kina.

Dessutom får staten nu större befogenheter att övervaka enpersonsonlinespel och saker som ”rollspel”, kartredigeringar och ”att anordna ett fackförbund” i spel blir nu olagliga, plus att spelare under 18 år inte får spela mellan 22 och 08 och får en maxpott ”pengar” som de kan spendera i spel. Och ännu en covid-19-grej: spel får inte innehålla zombies eller pandemier.

Det kommer med andra ord bliv väldigt intressant att se vad det här kan leda till. Jag misstänker att vi kommer att se nya ”språk” skapas även här. Och säkerligen en och annan hemlig level.

GameSir G7 Gaming Controller Review: A Reliable, Feature-Rich Controller

The GameSir G7 is an Xbox-certified controller that ticks almost all boxes. Here’s our GameSir G7 review, a controller that costs $45.

 

IoT – internet of things

USA öppnar möjlighet för 6GHZ-wi-fi (men Apple då?)

5G är väldigt mycket på tapeten just nu, men parallellt så utvecklas även wi-fi. Nu har USA tagit ett rätt stort steg här: landets telemyndighet FCC har nu röstat för en utökning av wi-fi-bandet. Det betyder en öppning av en del av 6GHz-bandet. Ja, en formell öppning.

Ska tydligen kunna innebära en fyrdubbling av de tillgängliga slottarna som wi-fi-enheter kan använda sig av. Inte högre maxhastighet i sig (och jag antar att den kan ha ännu kortare räckvidd än 5GHz), men mindre trängsel i luften och därmed ändå potentiellt högre och framförallt mer störningsfri kommunikation. Ska inte säga att jag har full koll på det tekniska, men även 5G kan tydligen använda samma eller delvis samma frekvens, så då är det ju bra att det blir mer utrymme att slåss om.

EU diskuterar, men inget klart än – så vi får se när samma sak kan hända här hos oss (och förstås när det sedan kommer prylar som kan dra nytta av den nya möjligheterna).

En intressant detalj i sammanhanget är att Apple var snabba med att gå ut med ett pressmeddelande där de applåderar FCC:s beslut. Så att Apple kan ta fram ”innovativa, nya produktupplevelser för våra kunder”. Snabbare och stabilare uppkopplingar är förstås finemang för inte minst Apple, oavsett teknik.

Men det som trots allt är värt att fundera lite på i sammanhanget är just Apples del i just förmedla datatrafik. Sedan Apple dödade av sina sista egentillverkade routrar så har företaget förlitat sig på att andra kan fixa det här (och det finns ju… ett och annat företag som tillverkar routrar). Men Apple satsar allt mer på att koppla upp våra hem. Och alla prylarna i det. Ja, att man egentligen, likt Amazon och Google, bokstavligen talat vill bo i väggarna. I det sammanhanget känns det lite oväntat trots allt att Apple inte erbjuder routerpusselbiten.

Alla techjättar tittar på att erbjuda internettillgång direkt till konsument, i flera fall genom att skicka ner signaler från rymden – eller åtminstone stratosfären. Även Apple. Visst. Även om Apple snart sagt gör det mesta så är det inte helt konstigt att de väljer att INTE göra vissa saker. Men routerverksamheten har ju företaget varit inblandade i tidigare, så det skulle vara hyfsat beprövad mark.

Och, tja, även här kanske routerfunktionalitet kan flytta in i annan hårdvara. Som att en ny, mindre HomePod också dubblerar som router.

Wi-Fi is getting its biggest upgrade in 20 years

Is 6GHz Wi-Fi faster? Wi-Fi routers will soon start supporting these stronger connections, called Wi-Fi 6E. Here are the early details on their benefits and when they’ll be available.

 

AI – artificiell intelligens

Apple presenterar AI-system som kan lära sig genom att lyssna på sin omgivning

För ett par månader sedan blev ännu ett Apple-patent publikt. En patentansökan som handlade om hur uppkopplade prylar kan konfigurera sig själva per automatik genom att kommunicera med andra enheter. Ett patent för ett självkonfigurerande hem, om man så vill. Här kommer ännu en pusselbit i det: Apple och forskare vid Carnegie Mellon University har tagit fram ett system där AI-bestyckade enheter kan lära sig själva – genom att lyssna på sin omgivning.

Nu handlar det inte om en helt autonom lösning. Utbildandet sker genom att en AI som snappar upp ett ljud frågar vad ljudet är, eller ställer en ja/nej fråga med en gissning på vad ett ljud var. Tanken är att en AI-enhet när den kommer in i hemmet redan har tillgång till drösvis med information vad olika ljud är. Tanken är att en AI ska kunna ställa kontrollfrågor för att vara helt säker på att ett ljud är vad den tror det är.

Men det intressanta är vad det här kan betyda i förlängningen. Apple har sedan tidigare också ett patent där prylar ska kunna känna av varandra i närmiljöer för att därmed kunna ha lite koll på användaren och användarna i ett hem för att därmed kunna ge bästa möjliga service när en person exempelvis kliver in i ett rum.

Grunden är förstås inte ny. Rörelsedetektorer som exempelvis kan tända lampor när någon kommer in i ett rum har funnits hur länge som helst. Men vad vill den personen göra när hen kliver in i rummet? ”Intentionen” som Google hade sagt. Här hjälper inte en rörelsedetektor.

Men om vi, även här likt det Google gör eller hur biometri allt mer utvecklas till, tar flera signaler och slår ihop dem. Då kan även prylar börja få en ganska bra koll på varför en person gör något. Och som nästa steg: vad en person kommer göra härnäst. Med hög sannolikhet, eftersom som vi är galet mycket vanedjur.

I ljudfallet har vi exempelvis sett hur Alexa kan tolka ljudet av krossat glas som inbrott eller vissa slags ljud som våldsamheter i hemmet och därmed på egen hand kontakta en larmoperatör. I Apple-scenariot skulle en pryl kunna lära sig hur dammsugaren i hemmet låter och sedan lära alla andra (och framtida) enheter vad som är dammsugarljudet. (Ja, eller att dammsugaren berättar det själv första gången den körs.) När någon sedan börjar dammsuga så vet resten av hemmet om det – och lär sig dessutom när olika rum kommer att dammsugas. Eller aktiveras redan av ljudet när dammsugaren plockas fram.

Mycket av det här kan förstås hanteras på andra sätt än via ljud och en AI, men som ytterligare verifieringskälla är det här ett intressant upplägg.

Själv ser jag mest fram emot den dag när mitt hem vet exakt vad jag vill göra när jag kliver in i ett rum – och påminner mig om det där och då. Ni vet, så att jag slipper gå tillbaka och börja om från början eftersom jag glömde bort varför jag gick in i rummet till att börja med.

Och i ett ännu större och längre perspektiv så handlar det här förstås om Apples ambitioner att skapa ett enhetligt operativ först i hemmet och sedan i våra liv som helhet.

https://techcrunch.com/2020/04/23/apple-and-cmu-researchers-demo-a-low-friction-learn-by-listening-system-for-smarter-home-devices/

 

Bekvämlighetsekonomin

Uber lanserar leveranstjänsterna Uber Direct och Uber Connect

Uber är förstås ett av företagen som drabbats hårdast av de globala covid-19-nedstängningarna (ja, värst för förarna, förstås). Nu har Uber gjort samma sak som även några av de andra mobilitetstjänsterna har satsat på just nu: styrt om mot att frakta varor istället för människor.

Det handlar mer specifikt om två nya tjänster:

  • Uber Direct: leveranser från ”detaljhandelsföretag”, som livsmedel och apotek.
  • Uber Connect: en P2P-variant, möjlighet att skicka paket mellan privatpersoner (eller ”post” som man sa förr i tiden)

Att taxitjänster kör varor är förstås inte något nytt. Det har gått så länge som det har funnits taxitjänster. Uber har dessutom covid-19-uppmuntrat sina förare att allt mer hoppa på den här typen av körningar. Dessutom har ju Uber sin Eats-tjänst i familjen. Men att man nu permanentar de här två tjänsterna, dessutom med egna ”varumärken”, gör att Uber flyttar fram positionerna rejält inom fraktsegmentet.

Vi kan också anta att det här är två tjänster som absolut kommer överleva covid-19. Och förmodligen växlas upp rätt rejält.

Uber launches new delivery services as demand for ride-hailing plummets

Uber is launching two new services called Uber Connect and Uber Direct as the COVID-19 pandemic minimizes demand for its traditional ride-hailing business. Both are focussed on moving deliveries rather than people.

Se hur din mat tillagas när du beställer från hemmakockar

Ha. Efterföljaren till spökök. Hemmakök. Och då hemmakök för att göra mat åt andra. Tydligen har indiska startupen FoodCloud som affärsidé att koppla ihop hemmakockar som gör mat med människor som vill ha maten lagad åt sig.

I dessa tider när det lokala är jätteinne, och där man både vill uppmuntra det lokala näringslivet och få unika upplevelser, är det här en väldigt kul idé. Fokusera på det hyperlokala. Som i sin tur kanske använder lokala leveranstjänster för att köra ut maten. Men hur vet man hur det är med hygienen i hemmaköket? Man får en video skickad till sig när maten tillagas.

Nu ser det här inte ut att vara livevideo, men det skulle förstås vara ett självklart nästa steg. Att haka på den livevideotrend som är jättestor i Kina och börjar hitta hit. Och då inte bara livevideo för att sälja produkten utan också för att ta med kunden på upplevelsen under tillagandet av maten. Och därmed alltså kunna få en djupare relation med kunden – samtidigt som det i sig blir en marknadsföring och innehåll i sig.

Visst, en verksamhet som inte är helt lätt att skala upp. Men jag misstänker att det kan bli en rätt stor grej även inom onlineförsäljningen: den långa svansen. Kanske rentav: den långa hemmasvansen.

Smart! FoodCloud Kitchen Cam Provides Video of Your Home Cooked Meal Being Prepared

The one thing that keeps me from getting too excited about the legalization of home cooks selling their meals is sanitation. How clean is that home kitchen and how many kids’ grubby hands are…

 

Prenumerera på mitt nyhetsbrev!

Drabbas du ofta av FOMOOODS (Fear of missing out on Olas digitala spaningar)? Prenumera på mitt nyhetsbrev för att varje vecka få de viktigaste digitala händelserna direkt till din mejllåda!

Prenumerera här

Och eftersom du är här

Gillar du mina digitala spaningar? Så pass mycket att du till och med skulle kunna visa uppskattning genom att betala en slant?

Tryck här för att se hur du gör