Kategorier
Allmänt digitalt AR/VR Ekonomi och finans IoT - internet of things Mobilt Spaningar Strömmade medier

Digitala spaningar vecka 12 2024 – del 3

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

 

Strömmade medier

Universal inleder nytt musiksamarbete med Roblox

Sedan slutet av januari är TikTok rätt rejält mycket tystare. Ja, då försvann åtminstone en hela massa musik nära nog över en natt, när ersättningsförhandlingar mellan TikTok och världens största skivbolag Universal tokstrandade.

Resultat blev att Universal drog tillbaka hela sin låtkatalog och musiken tystnade. Även i de redan publicerade klipp som hade valt musik från Universal.

Hur det chicken race som nu har dragit igång mellan Universal och TikTok kommer att sluta återstår att se. Särskilt som många skivbolag – både stora och små – helt otippat har ställt sig på Universals sida. Kort sagt vilket företag som är mest beroende av det andras tjänster, Universal eller TikTok.

Men i väntan på att upplösningen i den senaste digitalsåpan så hittar Universal på nya sätt att tjäna pengar på sin musik. Senast ut: ett samarbete med spelbyggarplattformen Roblox.

De båda företagen har nu gemensamt lanserat Boombox, som är en annonsfinansierad musikspelare som lever inuti Roblox. En musikspelare som på beskrivningen känns som ett Spotify inuti Robolox, komplett med möjlighet för skivbolag och ”Roblox-världsägare” att lägga upp spellistor som spelare kan ta del av.

Det kanske mest intressanta är att spelningar där också kommer att räknas som ”riktiga” spelningar och räknas när Billboard ställer samman sina regelbundna listor över den mest spelade och sålda musiken.

Universal siktar med andra ord in sig på åldersgruppen precis under TikTok-målgruppen. Ja, eller det finns förstås väldigt stor överlappning här, men generellt så har Roblox-användarna i genomsnitt varit snäppet yngre än TikTok-publiken.

Och Universal är framförallt därmed ännu ett av företagen som inser hur viktiga spelvärldar är för att kunna nå ut till yngre konsumenter.

Universal, Republic launch Boombox music player on Roblox – Music Business Worldwide

Boombox will roll out first in TWICE Square, the Roblox experience inspired by K-pop girl group TWICE…

Youtube TV rullar ut multiview för Apple-enheter

Too many Youtube-serier, not enough tid. Nu löser Youtube det! Med multiview!

Den nya funktionen gör det möjligt att titta på flera Youtube-kanaler samtidigt. Upp till fyra stycken. Fyra gånger så effektivt tittande! Sjukt smidigt på iPhone-skärmen!

Det gäller dock inte vanliga Youtube, utan Youtube TV. Alltså Youtubes kabel-tv-paket, med gamla hederliga linjär-tv-kanaler. Vi kan hoppas att det här kommer till alla andra strömningsjänster snart. Så kanske jag kan börja jobba ikapp den där allt längre listan över serier jag funderar på att se.

Android-användarna får däremot fortsätta med sitt ineffektiva tittande ett tag till. ”De närmaste månaderna” är tidplanen som ges där.

YouTube TV’s multiview comes to iPhones and iPads in time for March Madness

YouTube TV has rolled out its multiview feature, which lets subscribers watch four sports games at the same time, to iPhone and iPad devices.

Youtube kräver att att alla som skapar ”realistiskt innehåll” med AI anger det

Ny riktlinjer i tiden från Youtube. Alla som använder AI för att skapa ”realistiskt innehåll” måste ange det.

Det ska finnas något i skaparplattformen Creator Studio som gör att man kan ”bocka för” att man har använt AI på detta sätt.

Det är kort sagt något som vi ser allt fler tampas med: hur man kan vara transparent i sin användning av AI. Och hur transparent man ska vara.

Sen finns väl som vanligt problemet att de som verkligen borde märka upp sina videos – alltså de som medvetet skapar bedrägligt innehåll som deepfakes med AI – är de som absolut inte kommer att berätta att de har gjort det.

YouTube now requires creators to disclose when realistic content was made with AI | TechCrunch

YouTube is now requiring creators to disclose to viewers when realistic content was made with AI, the company announced on Monday.

 

IoT – internet of things

Neuralink visar upp första människan med inplanterat hjärn-dator-chip

Såååå, det här är… rätt coolt. Elon Musk-ägda Neuralink visar för första gången upp när den första människan som har fått ett av företagets hjärnchip inopererat i hjärnan.

Chipet gör det möjligt för den fullständigt förlamade försökskaninen Nolan att styra pekaren på sin dator – med sin hjärna. Något som bland annat har gjort att han kan spela schack och Civilization.

Man kan tycka vad man vill om Elon Musk, men det här är något jag verkligen hoppas kommer att flyga. (Sen för just Elon Musk-kopplingen att jag känner viss skepsis kring hur mycket på riktigt testet är, men väljer just nu att ändå mest köpa det.)

Roligast i övrigt? Att killen från Neuralink i videon, som då alltså är anställd i ett Elon Musk-bolag, avslutar med att uppmana alla som vill hålla koll på hur det går för Nolan och hjärnchipet att följa Neuralink ”här på Twitter”.

Watch Neuralink’s First Human Subject Demonstrate His Brain-Computer Interface

In a livestream on X, the paralyzed 29-year-old man used his Neuralink brain implant to control a computer.

 

AR/VR

Nvidia rullar ut sitt Omniverse till Apple Vision Pro

Igår hade Nvidia en utvecklarkonferens/produktnyhetshappening. En med en massa robotar, AI-hype och nya lösningar som kan hantera biljoner och åter biljoner datapunkter. (Kort sagt: väldigt mycket AI- och techporr.) Men i skuggan av allt annat som får folk att säga oooh, aaah så kom en intressant nyhet i sin relativa litenhet: Nvidia rullar ut sitt Omniverse till Apples ansiktsdator Vision Pro.

Omniverset sjösatte Nvidia redan innan Mark Zuckerberg gick all in på metaverse (innan han sedan slutade med det och ironiskt nog gick all in på att bygga överlevnadsbunker på Hawaii och shoppa upp alla Nvidia-AI-chip han bara kunde). Men eftersom det ännu inte var hypat att prata nåntingverse så försvann det lite i mediaskuggan.

Omniverse är Nvidias försök att ta fram ett ”metaverse” specifikt för produktutveckling. En virtuell samarbetsyta som bland annat är tänkt att kunna vara ett bra ställe att testa även fysiska produkter, tack var att det ska finnas ”riktiga” fysiska förutsättningar där. Som simulerad gravitation och liknande för att kunna testa hur en fysisk produkt mest sannolikt kommer att bete sig i den fysiska världen – innan produkten ens finns som prototyp.

En arbetsplattform alltså. Som kan vara ett lämpligt tillfälle att använda de rätt dyra Vision Pro i ett konkret case. Tycker åtminstone Nvidia och Apple.

Och någonstans finns det en logik här. AR-glasögon har ännu inte fått fart bland konsumenter eftersom, tja, de oftast är cyklop. Inget man går omkring med på stan. Och ingen man lite spontant drar på sig hemma i soffan. Däremot har den här typen av enheter använts just i arbetslivet på sina håll. Som ett sätt att kunna ge människor i fysiska yrken relevant och uppdaterad data som kan underlätta deras jobb. Lägen då prislappen dessutom inte upplevs som lika hög.

Tanken är att det ska kunna funka lite samma här. Att samarbeten i Nvidias Omniverse kan förstärkas och fördjupas ytterligare med en enhet som Vision Pro.

Återstår att se hur väl det här kan lyfta.

Nvidia bringing its Omniverse technology to Apple’s Vision Pro headset

Nvidia is bringing its Omniverse technology to Apple’s Vision Pro AR/VR headset.

 

Mobilt

Apple stäms för konkurrensbrott av USA:s justitiedepartement

And there it is. Senaste veckan har det florerat rykten om att USA tänker stämma Apple för konkurrensbrott. Nu har det hänt. USA:s justitiedepartement DoJ drar Apple inför rätta.

Vad det handlar om är inte oväntat att USA med sin dominans har stängt ute mindre aktörer, sabbat konkurrensen och överlag gjort det sämre för USA:s konsumenter. Ganska precis samma stämning som också har skickats till Amazon, Google och Meta.

Och om man så vill så slänger USA fram… Digital markets act. Alltså EU:s nyligen sjösatta plattformslag som tänker ta sig an de absolut största techjättarna.

Det intressant kommer att bli hur USA:s rättsväsende kommer att se på den här stämningen. I stort så handlar det om de frågor som Epic Games stämde Apple för 2020 (och som de två bolagen fortfarande träter om). Där förlorade Epic Games på de flesta punkter. Den enda segern var att Apple inte får hindra appar från att länka till betallösningar – som prenumerationssidor – utanför appen.

Vinkeln här verkar mer handla om att Apple låser in snarare än stänger ute. Att se om det angreppssättet blir mer framgångsrikt.

US sues Apple for illegal monopoly over smartphones

The US Department of Justice sued Apple over monopoly claims. The lawsuit has been in the works for years and could upend core parts of Apple’s business.

Apple arbetar på lösning som gör att oväntade appsuccéer inte driver utvecklare till konkurs

Ett väldigt väntat besked. Apple ”arbetar på en lösning” när det kommer till den helt nya nedladdningsavgiften som företaget har presenterat i samband med Digital markets act.

Vad det handlar om är att Apple kommer att ta ut en avgift på 0,5 euro per nedladdning för de utvecklare som inte väljer att stanna kvar på Apples all-inclusive-Appstore-upplägg. De som alltså hellre vill använda en egen betallösning. Och för nedladdningar via externa appbutiker, utanför Apples egen.

Inte oväntat så var det här en av punkterna som Apple kritiserades hårdast för i sitt försök att erbjuda ett upplägg som ska lira med Digital markets act. 

För externa appbutiker så kickar den här avgiften in direkt. 0,5 euro i nedladdningsavgift per nedladdning och år för en app. Förstås ett sätt för Apple att försöka slussa in så många som möjligt att vilja ligga kvar hos Apple.

Men de utvecklare som väljer att fortsätta distribuera sin app via Appstore men också hoppar på Apples ”nya avtalsvillkor inom EU”, som bland annat innebär att appar kan välja att använda en egen betallösning än Apples, drabbas också av avgiften. Men då handlar det bara om de installationer som överstiger 1 miljon. Med någon slags logik att: då har man råd att betala.

Med anledning av kritiken var det alltså väntat att Apple skulle skruva i villkoren. Anledningen var däremot lite mer oväntad.

I samband med en ”workshop” som Apple hade med utvecklare så lyftes exemplet: tänk om en ung utvecklare får en oväntad jättehit med en gratisapp och helt plötsligt blir skyldig Apple 5 miljoner euro? Lite jobbigt att hantera på studiebidraget.

Det är det här som Apple nu arbetar på en lösning på. Säkerställa att duktiga apputvecklare inte gör att hela familjen måste vara med i Lyxfällan bara för att de gör något som folk vill ha.

Min tanke: Apple borde kunna göra det ganska enkelt för sig. Kort och gott bara skriva ut vilka appar och företag som de egentligen vill sätta dit med sin nya avgift.

  1. Alla som startar konkurrerande appbutiker
  2. Epic Games
  3. Spotify
  4. Netflix
  5. Meta
  6. Alla andra som Apple är sura på

Apple Working on Solution for EU Core Technology Fee Possibly Bankrupting Apps That Go Unexpectedly Viral

Since Apple announced plans for the 0.50 euro Core Technology Fee that apps distributed using the new EU App Store business terms must pay, there…

Epic Games kommer att ta ut 12 % i avgift i sin iOS-appbutik

Så vet vi mer om den alternativa iOS-appbutik som Epic Games kommer att sjösätta.

Det kommer, rätt väntat, i stort att fungera som de motsvarande butiker som Epic har för MacOS och Windows. 12 % i avgift på transaktioner, plus den kritiserade ”core technology fee” som Apple kommer att ta ut för varje nedladdning och år av en app som installeras från andra ställen än Appstore.

Epic kommer dessutom inte att ta ut någon avgift från en app under de första sex månaderna. Om man kör egen betallösning så tar Epic dessutom inte ut något alls. (Däremot borde även gratisappar drabbas av Apples core-avgift – lite oklart där.)

Och, ja, hur det här står sig jämfört med Apples erbjudande är lite grann som att jämföra elpriser mellan olika bolag. Alla har lite olika sätt att redovisa och slutar dessutom ofta i ”det beror på” vad priset faktiskt blir i slutändan.

12 % är förstås lägre än 15 och 30 %, som är det som gäller för dem som fortsätter att gå all in på Apple. Däremot kan mindre apputvecklare komma undan med avgifter i spannet 10-17 %. Vill man använda Apples betallösning för köp i appar så landar det på 13-20 %.

Så vilken lösning som faktiskt blir billigast… lär bero på.

Här kan vi förstås sedan också ha en diskussion kring: vad fan får man för pengarna? Där Apple står för stora delar av de verktyg som behövs för att bygga appar medan Epic ”bara” ger ett ställe att distribuera och marknadsföra sin app. Samtidigt som Apple på alla sätt de bara kan tänker försöka tjäna pengar även på dem som inte vill köra Apples lösningar hela vägen.

Den enskilt största frågan blir dock hur populära externa appbutiker för iOS kommer att bli. I den frågan kommer nog juryn överlägga ett rätt bra tag till.

Epic Games to Charge 12% Fee for App Sales From Alternative iPhone Store

Epic Games in February said that it would launch an Epic Games Store on the iPhone in the European Union, and today the company held an event at the…

 

Ekonomi och finans

Reddit rusar nästan 50 % i börspremiären

Hur går det för Reddit på börsen? Jo tack, bara bra. I veckan rusade aktien nästan 50 %. På en enda dag.

Ja, nu var den dagen den första dagen som Reddit överhuvudtaget finns på börsen. Med tanke på att noteringen övertecknades ordentligt så var det väntat att den skulle sticka i väg uppåt. Däremot mer än vad jag hade trott.

Men det är inte helt unikt för Reddit. Ja, eller det är ofta rätt vanligt för aktier som många vill lägga vantarna på när de blir tillgängliga för allmänheten.

I förhandeln dagen efter så ser det ut som att Reddit backar ett par, tre procent – vilket i stort innebär att den ligger kvar på den högre nivån. En skön signal för bolaget.

Däremot så är det nu som problemen börjar för Reddit. När de börjar utsättas för kvartalskapitalismen fullt ut. Och än hårdare börjar jämföras med de övriga, lite liknande techbolagen. Och det har gått sådär på börsen för några konkurrenter. Som Snap, Pinterest och Roblox.

Minsta lilla svaghetstecken i ett kvartal har straffats brutalt av marknaden. Med ras på nivåer nära det som Reddit gick upp.

Reddit har visat att det finns ett stort intresse för aktien och företaget. Nu är det upp till bevis att visa att Reddit förtjänar det. Och framförallt klarar av att växa.

Reddit stock closes up nearly 48% on its first day of trading

Shares of social forum giant Reddit closed its first day of trading at $50.31, up nearly 48% from its IPO price of $34 per share. The company had indicated a target range of $31 to $34 per share in the run-up to its public-market debut, eventually settling on the top-end of that interval.

Sensor Tower köper Data.ai

Rätt länge nu har det funnits två källor för uppdaterade insikter om hur det går för appekonomin, som vilka appar som laddas ner mest, drar in mest pengar och används mest. De som har bidragit med flest insikter har varit Sensor Tower och Data.ai (som en gång i tiden hette App Annie).

Nu blir de två en. Sensor Tower köper Data.ai.

Inte helt oväntat, med tanke på hur de två har överlappat varandra. Men också lite tråkigt – eftersom de båda trots allt har sporrat varandra.

Men det kanske också är ett tecken på något annat: att vi börjar lämna peak mobile bakom oss. Och därmed att apparna sakta men säkert kommer att tappa den självklara roll de har haft så länge som det har funnits smartphones. Ja, åtminstone om vi pratar om den slags mobil som vi idag menar när vi säger det.

App analytics firm Sensor Tower acquires rival Data.ai and is cutting staff | TechCrunch

Sensor Tower, a leading app analytics firm, is acquiring rival Data.ai in a move that consolidates the mobile intelligence industry, creating a powerhouse

 

Övrigt

EU dömer Google till en kvarts miljard euro i böter

EU dunkar ut såväl utredningar som böter mot techjättar i ett rasande tempo just nu. I veckan var det dags för ännu en jättebot: Google måste betala 250 miljoner euro som straff för att de inte har förhandlat fram licensavtal med publicister i Frankrike.

Nu är det inte EU i sig som står bakom boten, utan Frankrikes konkurrensmyndighet. Och Googles felsteg enligt myndigheten är att sökjätten har brutit sitt löfte att förhandla fram ”rättvisa avtal” med mediebolag för att ersätta publicister för de nyheter som finns i sökresultatet och som Google aggregerar på andra sätt.

Bakgrunden är EU:s Upphovsrättsdirektiv, där det här var en av ingredienserna: att plattformar som samlar ihop och tillgängliggör nyheter – eller där plattformens användare gör det – ska ersätta publicisterna för tappade intäkter. Argumentet är att människor bara läser det som de ser i förhandsvisningen och inte klickar sig vidare till nyhetssajten, vilket i förlängningen leder till att mediebolagen missar annonsvisningar.

Google lovade alltså att de skulle förhandla fram licensavtal och har också gjort det i de flesta EU-länder (dock bara Finland bland de nordiska länderna än så länge). Men det var förhandlande på Googles villkor. Att de alltså slöt avtal med några stora för att slippa betala alla tidningar, plus att avtalet byggde på att publicisterna använder Googles specialanpassade lösningar för nyheter.

Men det mest intressanta i boten just nu är att den franska myndigheten också kastar in AI i leken. Att Google alltså har tränat sina AI-botar på nyhetsinnehåll utan tidningarnas samtycke och utan att ersätta dem.

Det sistnämnda har överlag seglat upp som en stor fråga kopplat till hur AI-bolagen tränar sina modeller. Och på vilken data. Det är en fråga som definitivt kommer att bli en rejäl knäckfråga när det kommer till framtiden för AI-tekniken.

Google Fined €250 Million in French Clash With News Outlets

(Bloomberg) — Alphabet Inc.’s Google was fined €250 million ($271 million) by France’s competition watchdog for failing to keep its pledge to broker fair agreements with media outlets for publishing links to their content, including by plundering press articles to train its AI technology, without informing them.Most Read from BloombergTrump Facing Moment of Truth for Finances in Manhattan CourtBoeing CEO to Step Down in Overhaul Sparked by Safety CrisisMoscow Attack Suspects Paraded in Court as

Någon lyckas 3D-skriva ut en gammal Mac och få den att fungera

Äntligen ett vettigt användande av 3D-skrivare! Någon som har skrivit ut en gammal Macintosh SE (tror jag) – och fått den att fungera!

Ja, okej. Det mesta är ju inte 3D-utskrivet. Som typ komponenterna på insidan. Men hej. Nu ska vi inte haka upp oss på detaljer.

Check Out This Functional 3D Printed Macintosh

Designer Kevin Noki recently spent several weeks creating his own homemade, functional Macintosh built from the ground up, which he dubbed the…

Kategorier
Sociala medier Spaningar

Digitala spaningar vecka 50 2023

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

 

Veckans artiklar

https://www.ehandel.se/forum/eu-har-bestamt-sig-sa-ska-ai-act-styra-hur-ai-far-anvandas/

https://www.ehandel.se/forum/how-low-can-you-go-google-tvingar-e-handlare-att-visa-korten/

SEO-spelplanen ritas om – CHERP istället för SERP – Ehandel Plus

Vad kan det aldrig blir för mycket av? Precis. Förkortningar. Som SEO, det som har varit bottenplattan i all e-handelsmarknadsföring sedan starten. Men nu

 

Sociala medier

Facebook, Instagram och WhatsApp

Instagram Threads lanseras i EU

Spekulationerna visade sig stämma. Den nedräkningssnurra som bara har visats för EU-användare visade sig räkna ned till EU-lanseringen av Metas Twitter-utmanare Instagram Threads. Tjänsten har med andra ord nu släppts hos oss.

Och även en annan uppgift visade sig stämma: det finns två olika slags konton: ett med profil och ett utan. Och det sistnämnda är ett ”läskonto”. Det blir med andra ord möjligt att läsa andras inlägg, men inte skapa egna (ja, plus att man då förstås inte får en egen profil).

Och varför då? Samma anledning som att det nu finns ett annonsfritt betalkonto för Facebook och Instagram: så att Meta ska slippa be om uttalat samtycke för att få använda beteendedata för att rikta annonser. Om du inte vill bli spårad och få personaliserade annonser så får du heller inte skapa inlägg, bara läsa.

Precis som att betalupplägget rätt snabbt anmäldes till EU så lär samma sak hända här.

Andra saker som också lär hända närmaste tiden – på LinkedIn:

  1. Kort sikt: Människor som skriver att de har skaffat Threads-konto
  2. Lite längre sikt = nästa vecka: ”Du använder Threads FEL! Här är 9 exempel på hur du egentligen borde använda Threads”.

Instagram lägger till ny bild-AI-funktion

Efter att ha varit lite sega i starten så börjar det nu trilla ut allt fler AI-funktioner i Metas tjänster. Ja, funktioner som bygger på det som är ”AI” 2023, dvs. generativa AI-funktioner. Som kan skapa innehåll.

Det innehåll som det handlar om i den senaste funktionen är bildbakgrunder. Och, ja, det är precis vad det låter som. Be AI-boten fixa en roligare bakgrund till en bild. Ja, eller bara en annan bakgrund. Man kanske vill ha en tråkigare bakgrund. Det handlar mer specifikt om att fixa bakgrunder i stories.

Däremot är det inget för oss i EU. Än. Bildbakgrundsfixandet rullas ut till alla amerikanska användare nu. Återstår att se när vi får den.

https://techcrunch.com/2023/12/14/instagram-introduces-gen-ai-powered-background-editing-tool/

Instagram Notes får stöd för video

Instagrams Facebook Classic-funktion får nu stöd för video, efter att så här långt ha handlat om text.

Det är alltså funktionen som är tänkt att kunna dela korta statusuppdateringar via, ungefär som det en gång i tiden fanns i Facebook. Ja, eller ungefär det som går att göra på andra ställen, som Slack.

Men den nya videofunktionen är lite retro även på ett annat sätt: man kan nämligen bara dela videos som är två sekunder långa. Kort sagt tillbaka till Vine och de andra tjänsterna som var den riktiga starten på kortvideo som vi känner det idag. Och ja, även Notes-videos går att loopa.

Instagram is going to let you set video statuses

Instagram is going to help you spice up your Notes by letting you post video Notes. It’s also introducing new ways to reply to Notes, including audio messages.

Instagram gör det enklare att bli av med skräpföljare

Instagram uppdaterar funktionerna som automatiskt kan stoppa skräpinnehåll, som fejkade/botskapade kommentarar, taggar, stories-visningar och följare.

Det innebär bland annat att appen kommer att flagga fejkföljare och spammigt innehåll och sedan ge användare möjlighet att bulkradera detta. Flaggat innehåll hamnar i en separat inbox så att du kan kolla igenom och godkänna sånt som inte är skräp. Det som ligger här kommer automatiskt att raderas efter 30 dagar.

Instagram kommer dessutom att börja skicka notiser om tjänsten upptäcker inlägg som bryter mot användarvillkoren.

Instagram is making it easier to remove spammy followers

Meta is rolling out a suite of new tools on Instagram that give users more control over how much spam content and bots they will see on their feeds.

Instagram gör det enklare att livesända via tredjepartsverktyg

Nu vill Instagram göra det enklare att livesända via plattformen. Åtminstone för dem som helst skulle vilja använda en extern tjänst för ändamålet.

Alla som har en professionellt konto kan nu börja sända via tredjepartsverktyg via en strömningsnyckel.

Nyckelkopplingen gör att det går att förhandsgranska sändningen inuti Instagram, så att du får en bra känsla för hur slutresultatet kommer att bli.

Instagram Adds Options to Simplify Live-Streaming via Third-Party Tools

You can now go live via a separate app using a stream key.

Instagram Threads börjar testa support för ActivityPub

I skuggan av veckans stora Threads-nyhet – att tjänsten till sist lanseras i EU – så passade Meta också på att börja testa en annan funktion som var ett av införsäljningsargumenten för Threads: ActivityPub-support.

Vad är då det? Det är den typ av protokoll som tjänster som Twitter-alternativet Mastodon bygger på. Decentraliserat nätverk, som alltså inte har en gemensam tjänst där alla hänger. Istället kan det skapas en massa nätverk som alla delar samma grundteknik, vilket gör att man kan kommunicera mellan olika slags tjänster och dessutom ta med sig exempelvis följare när man går mellan dem.

Och att korsposta inlägg mellan olika plattformar.

Än så länge är det väldigt tidigt och det återstår väl att se hur pass stort genomslag den här standarden kommer att få.

Threads is officially starting to test ActivityPub integration

Mark Zuckerberg said Threads is testing ActivityPub support that will make its posts available on Mastodon and other interoperable services.

WhatsApp gör det möjligt att nåla fast meddelanden

Ny funktion i WhatsApp: nåla fast meddelanden. Det går med andra ord att fästa ett meddelande högst upp i en chatt – både individuella och gruppchattar – så att det går snabbt att hitta tillbaka till det. Ja, eller så att gruppmedlemmar som inte hänger i chatten hela tiden ser det.

Man har tre olika alternativ för hur länge ett meddelande ska vara fastnålat: 24 timmar, 7 dagar eller 30 dagar.

WhatsApp now lets you pin messages in individual and group chats | TechCrunch

WhatsApp is rolling out the ability to pin chats within one-on-one and group conversations. The company said users can pin all kinds of conversations,

TikTok

TikTok lägger till stöd för externa musiktjänster i Sverige

Ännu en Sverige-premiär för TikTok. En ny funktion, närmare bestämt. Det handlar om tjänstens integration till Spotify, Apple Music och Amazon Music. Och även andra strömningstjänster.

Det blir nu möjligt för svenska TikTok-användare att spara låtar de gillar i den musiktjänst som de föredrar. Utöver Sverige så är det 18 andra länder som nu får funktionen.

Det är en rätt självklar funktion att lägga till för TikTok, med tanke på hur viktig appen är för att marknadsföra musik och bli upptäckt som artist.

Men det är ändå lite intressant i ljuset av att TIkTok håller på att försöka sparka igång en egen musiktjänst. En ren konkurrent till ovanstående alltså.

TikTok expands partnerships with Spotify and Amazon Music to link app directly to streaming services in 19 new markets – Music Business Worldwide

TikTok’s Add to Music App feature lets users save songs they discover via TikTok on streaming services including Spotify, Amazon Music and Apple Music…

TikTok första icke-spelapp att nå 10 miljarder dollar i omsättning

TikTok når ny milstolpe: en bruttomomsättning på 10 miljarder dollar totalt, fördelad på 3,8 miljarder så här långt i år, 2,2 miljarder förra året och 1,7 miljarder 2021. Allt enligt appanlysföretaget data.ai.

Vi pratar här alltså om de köp som görs i appen, som virtuella coins, och inte annonseringsintäkter.

Det gör att TikTok blir den femte appen någonsin att nå den här svindlande nivån. Det gör dessutom att TikTok är den första icke-spelappen att nå 10 miljarder.

Intäkterna är totalsumman från de appbutiker som data.ai tittar på, vilket innebär Appstore och Google Play. Det kanske känns som att det inte finns särskilt mycket utöver det som är värt att bry sig om, men i Kina är Google Play förbjuden. Där är det externa Android-butiker som gäller, vilket i sin tu innebär att omsättningen sannolikt ligger en bra bit över 10 miljarder vid det här laget.

Men det innebär också att en stor del av intäkterna för Appstore kommer från Kina. Så den absoluta majoriteten av pengarna lär strikt talat inte gälla TikTok, utan TikToks kinesiska systerapp Douyin. Men nu ska vi inte haka upp oss på detaljer.

TikTok becomes first non-game app to reach $10B in consumer spending | TechCrunch

TikTok’s short-form video app is hitting a new milestone. The app, which reached 1 billion monthly active users in 2021, has now become the first non-game

Twitter/X

Supertossehögertomten Alex Jones har släppts in på X igen

Kommer ni ihåg för ganska precis ett år sedan? När Elon Musk öppnade för att ungefär alla som någonsin hade sparkats ut från Twitter skulle få komma tillbaka? Men där Musk drog ett väldigt tydligt streck i sanden kring en person – superhögertossetomten Alex Jones var inte välkommen in igen.

Men nu har tydligen det strecket spolats bort av höststormarna. När populisthögertossetomten Tucker Carlson intervjuade Musk förra veckan så dök frågan om Jones upp igen. Något som ledde till att Musk la upp en omröstning på FKA Twitter och frågade följarna vad de tyckte.

Eftersom Musk numer bara lägger upp omröstningar om han a) redan har bestämt sig och b) är säker på att utgången blir som han vill ha det så blev det inte föga förvånande ett rungande ja från Musks fanboys till att släppa in Jones igen.

Så nu är Alex Jones tillbaka på X igen. Vi kan anta att X-VD:n Linda Yaccarino tillfrågades först i en så pass kontroversiell fråga.

Anledningen att Musk senaste året har ändrat inställning i Jones-frågan är hundra procent att Musk vill att X ska vara ett globalt åsiktstorg. Och att det därför är fel att stänga ute Jones.

Det har noll procent [sic!] att göra med att X på grund av Musks allt mer tossiga utspel spinner allt snabbare av intäktsbanan och att Musk hoppas att Jones ska bli en engagemangsmagnet.

Alex Jones and his conspiracy theories are allowed back on X

Elon Musk created a poll on Saturday asking users to vote on whether Alex Jones should be reinstated. After the majority voted ”Yes,” the conspiracy theorist best known for calling the Sandy Hook massacre a hoax was given his X account back.

Elon Musk firar att Alex Jones är tillbaka på X med en livesänd diskussion med flera supertossehögertomtar

Hur firade Elon Musk att han gjort en 360-gradare och nu har släppt in supertossehögertomten Alex Jones på X igen – efter att för ett år sedan ha sagt att det aldrig skulle hända? Med ett livesänt samtal. Med gäster.

Och vilka var då gästerna undrar du? Ännu fler supertossehögertomtar. Brottsmisstänkte och kvinnohatande tafficking-mästaren Andrew Tate, republikanske presidentkandidaten Vivek Ramaswamy, som hävdar att 2020-valet stals och att attacken på kongressen var ett insider-jobb, Trumps förre nationella säkerhetsrådgivare Michael White, som går igång på Q-tossepropaganda och Jack Posobiec, allmän tossehögertomte och konspirationsteoretiker.

Ifall nån undrar vad Elon vill att X ska vara nuförtiden.

Elon Musk Celebrates Alex Jones X Return In Chat-Joined By Controversial Figures Andrew Tate, Mike Flynn, More

Jones joined Musk in a discussion on X, formerly known as Twitter, after Jones’ account was reinstated Sunday.

Hälften av de största annonsörerna har flytt X

I veckan har det kommit uppskattningar – eftersom X inte längre är ett börsnoterat bolag som måste visa upp siffrorna publikt – om att annonsintäkterna för FKA Twitter har halverats det senaste året. Sensor Tower kommer med en förklaring som går i linje med den uppskattningen: enligt dem har hälften av alla annonsörer flytt X det senaste året.

I några fall handlar det dessutom om att de har flytt igen.

När Musk tog över och kaoset drog igång så var det många annonsörer som pausade sin annonsering på plattformen på grund av att det svajade så mycket. Det fanns inte minst stor osäkerhet kring moderering och varumärkessäkerhet när det kommer till annonsplaceringar.

Men pengar är pengar och framåt sommaren så hade åtminstone några av de stora vågat sig tillbaka igen.

Men så kom hösten med ännu fler spejsade Musk-utspel och rapporter om att annonser från stora varumärken syntes tillsammans med nynazistiskt innehåll, vilket fick annonsutvandringen från X att ta fart igen. Något som, som bekant, fick en pressad och frustrerad Musk att under en liveintervju be alla annonsörer som inte gillar nynazistiskt innehåll att dra åt helvete. Ja, typ.

När Linda Yaccarino tog över som VD så gick X ut med att Musk skulle ägna sig åt produkten och det tekniska medan Yaccarino skulle sköta annonsaffären och det administrativa. Vi kan anta att hon är glad över att ha en anställd som jobbar hårt med att sänka X med sina utspel. Särskilt som den anställde också är företagets ägare.

Disney, Comcast increase US ad spending on Instagram after dropping Musk’s X – report

Big U.S. companies including Walt Disney and Comcast increased advertising spending on Instagram after pausing commercials on X last month, according to Sensor Tower, as marketers flee the Elon Musk-owned social media platform over antisemitic content.

Twitters enda hopp att överleva kanske är konkurs

En väldigt intressant genomgång av Elon Musks roulettspelande med Twitter. Eller mer korrekt: hur verkligheten har kommit ikapp Musks reality distortion field och hur han satsade allt på rött en gång för mycket.

Men också om Musks faiblesse att blanda ihop privatekonomin med sina företags ekonomi – och hur hans företagsimperium i sig sitter ihop på ett lika symbiotiskt som svajigt sätt. Och hur hans allt mer femåringstrotsiga utspel visar att han känner att saker och ting håller på att barka rätt åt skogen. Precis som 2018.

Och hur en konkurs kanske är det enda sättet att rädda FKA Twitter.

Elon Musk’s luck has finally run out

Buying Twitter was the biggest gamble of Musk’s career. Now he – and his empire – are cracking under the pressure.

Kategorier
Allmänt digitalt Digitalisering Ekonomi och finans Mobilt Spaningar

Digitala spaningar vecka 7 2022 – del 3

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

 

Mobilt

Indien förbjuder ytterligare 50 kinesiska appar

Trodde du att Indien hade taggat ned på appförbudsfronten? Glöm det. Nu förbjuder landet ytterligare 50 kinesiska appar. Utöver de runt 200 som har förbjudits sedan 2020.

Relationen mellan Indien och Kina kanske inte är riktigt lika risig som den mellan Ryssland och Ukraina, men det vore fel att de två länderna älskar varandra. Väldigt nära det motsatta känns det som. När Indien drog igång sin förbudscirkus sommaren 2020 så var det med ungefär samma argument som Trump-administrationen då körde mot TikTok i USA: för att skydda indiska medborgares data och för att kinesiska appar är potentiella hot mot den nationella säkerheten.

Och just TikTok var bland de första och den förmodligen största appen som förbjöds i Indien, men i listan hittar vi även Kinas största sociala plattform WeChat och onlinespelet PUBG Mobile. Den här gången är det inte lika kända appar (åtminstone inte här hos oss) som drabbas och det verkar mycket vara redan förbjudna appar som försöker runda förbudet med ett nytt namn. Men spelet Free Fire: Illuminate ska innan förbudet ha haft mer än 40 miljoner av sina totalt 75 miljoner globala användare i just Indien, så för utvecklaren Garena så lär det definitivt kännas.

Indien har med andra ord inga problem att förbjuda utländska appar (kinesiska åtminstone) som är ganska eller till och med väldigt populära i landet. Med tanke på hur protektionistiskt landet överlag är kring sina företag så ligger det förstås nära till hands att misstänka att det finns tankar på att hjälpa det egna landets techbolag i bakhuvudet när de här besluten fattas. Men det visar också hur det digitala allt mer bli slagfältet (bildligt och bokstavligt) när länder numer ska straffas.

Garena Free Fire, 53 other ’Chinese’ apps banned: Full list of banned apps

The Ministry of Home Affairs has recommended a ban on 54 Chinese mobile applications, including the popular game Garena Free Fire. Here are the details.

App Annie byter namn till Data.ai – ett tecken på att peak mobile är här

Om du har följt mina spaningar ett tag så har du stött på mobilanalysföretaget App Annie, vars apprapporter jag rätt regelbundet har lyft fram. Saker som de mest nedladdade apparna. Nu går App Annie i graven. Ja, eller rättare sagt: går i graven och återuppstår med nytt namn och delvis ny inriktning. Säg hejdå till App Annie, säg hej till Data.ai.

Det är fortfarande analys som gäller, men nu tänker App Annie, alltså Data.ai, satsa ännu mer på stordata och riktigt stora företagskunder. En breddning som egentligen inte är så konstig.

Så visst, det här är egentligen ett rätt ointressant namnbyte och ändrad inriktning för de flesta. Men det finns en sak här som gör att jag trots allt lyfter nyheten. Att App Annie nu går från mobilanalys till ett bredare dataparaply är ännu ett tecken på en allt tydligare utveckling: peak mobile är här. Eller kanske redan bakom oss.

Med andra ord: vi kommer nog aldrig använda mobilen lika mycket som vi gör just nu. Det mobila beteendet kommer att leva vidare, med alla sina datapunkter, men den mobila prylen kommer allt mer ersättas av andra sätt att koppla upp oss mot internet.

https://venturebeat.com/2022/02/16/app-annie-becomes-data-ai-to-be-the-unified-data-standard/

 

Digitalisering

EU vill bygga ett eget rymdinternetnätverk

SpaceX har just nu fler internetsatelliter runt Jorden än något annat företag, men det betyder förstås inte att ingen annan är sugen på att pröva lyckan. Som EU. EU-kommissionen klubbade i veckan en satsning på ett eget rymdinternetnätverk. Prislapp? 63 miljarder kronor.

Nu ska det här godkännas av parlamentet och medlemsländerna innan det överhuvudtaget går att trycka på startknappen för själva initiativet, men det känns som något som nog har stor chans att gå igenom.

Vad betyder då det här? Att EU vill ta fram en egen motsvarighet till Starlink, SpaceX:s rymdinternetabonnemang. Istället för att få internetuppkopplingen via de vanliga mobilmasterna och fiberkablarna så skickas den ned från rymden. Och målgruppen är ungefär det som SpaceX främst ser som användare: de som bor på ställen där det är dålig eller obefintlig täckning (även om de flesta som hoppar på Starlink så här i början förmodligen bor där det redan finns rätt bra 5G-stöd).

Men det finns två andra saker här som är värda att ta upp. Den ena är att det här är ännu ett steg från EU för att säkra den egna digitala infrastrukturen. Att kort sagt göra det svårare att slå ut internet och därmed väldigt många samhällsfunktioner genom att öppna ännu ett sätt att distribuera internet.

Den andra intressanta saken är av mer principiell karaktär: frågan om vem som faktiskt ska sitta på förutsättningarna för internet. Så här långt har i princip allt vad gäller internet, inte minst abonnemangen, legat i händerna på privata företag som har kunnat sätta sina egna prislappar på tillgången. Men ju närmare vi kommer att se internet som en mänsklig rättighet, desto mer relevant blir det att fråga sig om det faktiskt längre är hållbart. Vad ska det egentligen kosta att ta del av en mänsklig rättighet och vem bestämmer vem som får tillgång?

EU utmanar Spacex – ska bygga eget satellitinternet

EU vill trygga internetuppkopplingen på avlägsna platser. Budgeten för projektet ligger på 63 miljarder kronor.

 

Ekonomi och finans

EU siktar på att presentera lagförslag för en digital euro i början av 2023

I Kina rullar utrullningen (döh…) av den digitala yuanen på allt snabbare. Alltså den digitala versionen av landets traditionella valuta. I början av året rapporterades att digiyuanen redan ska användas av 250 miljoner människor (även om det lär vara i lite olika omfattning till vardags). Snart sagt de flesta länder verkar vara på gång att sjösätta eller testa egna varianter – då vill EU förstås inte vara sämre.

I början av 2023 hoppas EU-kommissionen kunna presentera ett lagförslag som ska kunna bana väg för en digieuro. Ett unionsövergripande ramverk, alltså.

Okej, nu lär det inte påverka just oss jättemycket (även vi garanterat vill vara med och tycka till – om inte annat för att försöka se till att EU ser till att följa de standarder som Sverige har kommit fram till, typ). Och vi pratar alltså inte om att en digieuro ska lanseras eller ens börja testas tidigt nästa år, utan att ett lagförslag ska landa då. Sen ska ett antal kvarnar mala.

Men oavsett. Ett principiellt stort steg.

Digital euro bill due early 2023

The legislative process is timed in lockstep with the European Central Bank’s in-house experiments on virtual currency.

Ryssland börjar testa en digital rubel

Ryssland gör en Kina. Dubbelt upp. Dels har landet börjat testa sin egen digitala valuta, sin egen digitala rubel, och dels siktar landet på att reglera kryptovalutor hårdare. Ja, landets centralbank uppmanar dessutom de lagstiftande instanserna att helt förbjuda kryptovalutor i Ryssland, inklusive att bryta ny.

Överlag gillar inte centralbanker just kryptovalutor, eftersom de i stort är en skuggekonomi som har en milt sagt oklar regleringsstatus. Men även om de flesta länder vid det här laget har olika långt gångna planer på att ta fram egna digitala valutor (utgivna och kontrollerade av centralbanker) och vill skärpa regleringen av just kryptovalutor (valutor som inte ges ut och kontrolleras av någon central instans) så är rena förbud än så länge inte på bordet. För det mesta.

Här hittar vi förstås ännu en gemensam nämnare mellan Ryssland och Kina. De är båda anti-demokratiska diktaturer som ogillar allt som de inte kan kontrollera. Läs: sånt som kan underminera ledarnas möjligheter att göra som de vill med sina länder och sina medborgare.

Bank of Russia Proceeds With Digital Ruble, Renews Push for Crypto Ban

Three Russian banks are piloting the CBDC, while the Bank of Russia is suggesting a new, harsher bill to ban cryptocurrencies in Russia.

Dropbox går med vinst för första gången

Kors i taket! Dropbox går med vinst för första gången! 335,8 miljoner dollar på en omsättning om 2,16 miljarder (vilket också innebär att 2021 var första gången som Dropbox omsatte över 2 miljarder dollar).

2020 (och stora delar av 2021) var mumma för en hel massa företag som såg sin verksamhet dra iväg rejält. De företag som gynnades av att vi helt plötsligt tvingades sitta hemma större delen av vår tid. De företagen som nu i många fall har rasat brutalt på börsen i takt med att världen har öppnat upp.

Här hittar vi inte Dropbox. Eller rättare sagt: Dropbox har mest tuffat på ungefär som vanligt. Tjänsten  användes redan före pandemin, såg ingen Zoom-rusning när världen stängde ned och har nu inte drabbats av en postpandemikäftsmäll.

Men att 2021 blev det första året som Dropbox kunde visa upp en vinst är ändå lite av ett styrketecken att företagets delvisa ompositionering från bara en molnlagringstjänst till en bredare samarbetsplattform verkar gå rätt bra.

Med tanke på att hybridarbete verkar vara här för att stanna så lär Dropbox ligga bra till även framöver. Men med det sagt så känns de fortfarande väldigt mycket som ett uppköpsobjekt. Jag är faktiskt förvånad att ingen har lagt vantarna på dem redan. Har nog snarast handlat om att Dropbox velat ha för mycket betalt än att det inte har funnits intressenter. Tittar vi på vad som har betalats för techbolag bara så här långt i år så är ju de 9 miljarder som Dropbox just nu är värt inte alls särskilt mycket pengar.

Dropbox delivers strong earnings and first full year of profitability – SiliconANGLE

Dropbox delivers strong earnings and first full year of profitability – SiliconANGLE

Volkswagen uppges förhandla om att köpa Huaweis verksamhet för självkörande fordon

Ända sedan USA svartlistade företaget så har det gått lite… sådär för Huawei. Den kinesiska mobiltillverkaren ni vet. Ja, och förstås även tillverkare av mycket annan teknik. Som lösningar för självkörande fordon. Lösningar som nu kan vara på väg att köpas upp – av Volkswagen.

Det är uppgifter som pekar på att Huawei, som ännu ett försök att försöka få ordning på ekonomin som fått sig en rejäl törn efter USA:s svarlistning kan vi tänka, förhandlar om att sälja just den delen av företaget till det tyska bilmärket. Ett köp åt det andra hållet jämfört med vad vi är vana vid, alltså.

ATT Huawei går och dumpar den här delen som än så länge mest handlar om framtidsförhoppningar är inte jättekonstigt. Mer oväntat är att köparen alltså kan bli icke-kinesisk.

Som sagt. Obekräftade uppgifter. Men om de stämmer att de båda företagen förhandlar om en försäljning så blir det intressant att se vad som faktiskt kan komma att ingå i köpet med Kinas kommunistpartis goda minne.

Pratar vi självkörande teknik så pratar vi också väldigt mycket AI. Och just AI-teknik är något som Kina varit milt sagt ovilliga att släppa ifrån sig. När TikTok var på gång att tvångsförsäljas så började Kina vifta med en vetoflagga just gällande appens AI- och algoritmdelar.

Det som kanske talar lite för att den här affären skulle kunna gå igenom är väl att det varken handlar om ett japanskt eller amerikanskt märke (mest eftersom de sistnämnda inte får göra affärer med Huawei). Återstår att se hur mycket sanning det ligger i uppgifterna – och om förhandlingarna i så fall slutar med ett köp.

https://pandaily.com/volkswagen-seeking-to-acquire-huaweis-autonomous-driving-unit/

 

Övrigt

EU kan vara nära att avgöra om Googles och Metas dataöverföringar från EU till USA är lagliga

Popcorn time much? Nu kan EU vara nära att avgöra om Googles och Metas överföringar av användardata till USA är lagliga eller inte.

Det handlar förstås om det juridiska gråzonskaoset som uppstod efter Schrems II-domen, när EU-domstolen underkände det dataöverföringsavtal som fanns mellan EU och USA (eller egentligen med alla länder och aktörer utanför EU). I väntan på att de båda sidorna ska enas om ett nytt avtal så har techbolagen (jGoogle och Meta, men förstås även andra) lutat sig mot SCC:er – standard contractual clauses. Nu kan EU alltså vara på gång att landa i om det är en acceptabel, tillfällig ersättare till en ny överenskommelse mellan EU och USA.

Okej, det är Irlands dataskyddsinstans som ska komma med ett avgörande i frågan, men eftersom det är Irland som sköter tillsynen av de stora techjättarna (i och med att de europeiska huvudkontoren ligger där) så är det i praktiken mer eller mindre ett EU-beslut vi pratar om.

Den stora frågan är förstås vad som händer om myndigheten på Irland kommer fram till att SCC:er inte är kompatibla med EU:s integritetslagstiftning och därmed är olagliga. När alltså den sista livlinan för de amerikanska bolag som hanterar EU-medborgares data och vill kunna skeppa den fram och tillbaka över Atlanten klipps av.

Kommer EU i så fall att gå all in på att följa vad de egna översynsmyndigheterna och domstolarna har kommit fram till och tvinga de amerikanska bolagen att ta fram lösningar som är helt fredade från insyn från amerikanska underrättelsemyndigheter eller… säga åt dem att packa ihop och dra?

Facebook-owner Meta, Google, and others face key Irish data privacy ruling

Data watchdog has cast doubt on the legality of so-called standard contractual clauses to transfer swathes of user data to the US for processing

Jio Platforms investerar 200 miljoner dollar i Google-backade Glance

Ännu en stor investering i Indien. Jio Reliance investerar 200 miljoner i Glance. En affär som på flera sätt kanske känns, bokstavligen talat, väldigt avlägsen för oss här.

Men det finns intressanta saker. Den mest uppenbara är att det handlar om att Indiens största privata företag plöjer ned 200 millar i en lokal startup som redan backas av Google. Det är dessutom inte första samarbetet mellan Google och Jio – en av Googles största företagsinvesteringar var i just Reliance Jio, när de stoppade in 4,5 miljarder dollar 2020.

Det är med andra ord ännu ett bevis på hur viktig den indiska marknaden är för de (främst) västerländska techjättarnas tillväxt det här årtiondet. Och hur viktigt det är att gå via de lokala företagen för att lyckas i Indien.

Men det finns också en annan intressant sak: Glance erbjuder låsskärmsinnehåll (på Android-mobiler dårå). Kort sagt möjlighet att visa saker på låsskärmen. Inte nytt i sig, men Glances ambitioner är att bredda sitt erbjudande med saker som liveströmmat innehåll och e-handel. Direkt på låsskärmen.

Reliance Jio invests $200 million in Google-backed Glance

Jio Platforms is investing $200 million in Glance, which serves media content, news and casual games on Android handsets’ lockscreen.

Google gör det möjligt att installera Chrome OS på Mac- och PC-datorer

Oj vad jag gillar det här initiativet på ren princip. Google har presenterat en första tidig version av Chrome OS Flex. En version av Chrome OS tänkt för… Mac- och PC-datorer.

Varför gillar jag det här? Ja, det är inte något som är tänkt för en sprojlans nya M2-Mac, utan för datorer som har några år på nacken. Förmodligen så många år att de inte längre stöds av Microsoft eller Apple och därmed inte kan uppdateras längre. Det kan innebära att användare inte längre kan täppa till säkerhetshål och kanske rentav inte längre kan använda delar av internet längre.

Här är tanken att Chrome OS Flex ska kliva in och därmed förlänga livslängden på gamla datorer.

Utan att jag har en aning om hur bra det här kommer att fungera i praktiken så är det alltså ett riktigt härligt hållbarhetsinitiativ. Visst vill Google på så sätt locka in fler användare till sitt eget ekosystem, men hej. Nu fokuserar jag på miljöaspekten.

https://techcrunch.com/2022/02/15/google-wants-to-bring-chrome-os-to-your-pc-or-mac/

Vad händer med inopererad teknik i våra kroppar när ingen längre kan supporta den?

Här är en sak som jag inte har tänkt på, men som lär bli allt viktigare framöver. Vad händer med teknik som har opererats in i våra kroppar när supporten upphör?

Det börjar komma allt fler fantastiska lösningar som gör att vi på tekniskt sätt kan ersätta kroppsdelar och kroppsfunktioner som har slutat fungera – eller som aldrig har fungerat. Ja, okej, det här har vi ju kunnat länge via exempelvis kroppsproteser som ersätter saknade ben och armar. Hörselapparater. Glasögon och linser. Men det som blir allt vanligare nu är när inopererad teknik kan återställda kroppsfunktioner på sätt som tidigare inte har gått. Som att låta blinda människor ”se” igen, eller låta paralyserade människor gå.

Men vad händer med dem här när supporten upphör?

Visst kan det finnas utmaningar med batterier som kan ta slut vid väldigt olämpliga punkter, men här pratar vi om när det inte längre går att uppdatera operativsystemet i en mobil eller dator därför att den är för gammal. Eller att ingen längre kan reparera eller byta ut delar längre eftersom företag som sitter på patentet har slutat supporta lösningen eller kanske rentav har gått i konkurs.

Vad gäller egentligen för right to repair för teknik inopererade i våra hjärnor? För teknik som inte bara kommer att användas 6-7 år utan 60-70 år?

Det här lär bli ett område som lagstiftare kommer att behöva lägga mycket tid på kommande årtionden. Och är det något område där öppna lösningar och standarder inte bara är önskvärda utan borde vara snudd på ett krav redan nu så är det just bioteknik.

Their Bionic Eyes Are Now Obsolete and Unsupported

These early adopters found out what happened when a cutting-edge marvel became an obsolete gadget… inside their bodies.

Coinbases Superbowl-reklam kraschade Coinbases sajt

Hur sänker man sin egen sajt? Om man är Coinbase så kör man en Superbowl-reklam. En reklam som dessutom bara består av en… studsande QR-kod. Plus ett erbjudande om att alla som registrerar ett Coinbase-konto får bitcoin till ett värde av 15 dollar.

Men framförallt berodde nog kraschen på att folk inte hade en aning om vem som stod bakom reklam och blev nyfikna.

Coinbase’s bouncing QR code Super Bowl ad was so popular it crashed the app

Coinbase’s clever, DVD-inspired QR code Super Bowl commercial promoted the service with a free sign up and $3 million giveaway, but was also so popular that it crashed the company’s app.

Version 100 av Chrome och Firefox kan bli Y2K-buggen all over again

Jaaaaa! Retro! Minns ni Y2K-buggen? Den som byggde på att datorsystem framtagna under 70- och 80-talen inte hade tagit höjd för att årtusendet skulle ta slut och att årtal skulle börja med 20 istället för 19?

Som i sin tur skulle slå ut alla datorsystem och därmed bli slutet på civilisationen som vi känner den? Visst var det ett antiklimax när det inte alls blev Mad Max den där natten när 1999 blev 2000 – men nu får vi en ny chans!

Det handlar om att såväl Firefox som Chrome börjar närma sig version 100. Något som kan få sajter att haverera. Eftersom 100 består av…. tre siffror. Istället för… två.

Det är så fint att vi aldrig lär oss.

Så…. W1H? V1H? B1H?

Firefox and Chrome versions ’100’ may break some websites

As both the Chrome and Firefox browsers approach their 100th versions, what should be a reason for the developers to celebrate could turn into a bit of a mess.

Bitcoin allt vanligare grälorsak under skilsmässor

Barnen? Hunden? Skivsamlingen? Sommarstugan? Nejdå! Vad grälar vi om under skilsmässor 2022? Vem som får alla Bitcoin förstås!

Divorcing Couples Fight Over the Kids, the House and Now the Crypto (Published 2022)

Dividing the family’s Bitcoin stash has become a major source of contention in divorce cases.

IBM vill bli av med alla dinobabies i sin personal

Boomer? Sååå förra veckan. 2022 är det ”dinobabies” som gäller.

IBM executives called older workers ’dinobabies’ who should be ’extinct’ in internal emails released in age-discrimination lawsuit

Internal emails released in a discrimination lawsuit on Friday show IBM’s plans ”to oust older employees from its workforce,” the plaintiff said.