Kategorier
AI - Artificiell intelligens Ekonomi och finans IoT - internet of things Mobilt Spaningar

Digitala spaningar vecka 24 2026 – del 3

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

 

AI – artificiell intelligens

NotebookLM kan skapa fler filformat och får nya kodningsfunktioner

Eftersom det numer är global lag att alla stora AI-verktyg ska kunna koda så är det föga förvånande att Google nu har dunkat in det här i ytterligare verktyg. Ja, eller det kanske ändå inte är helt givet. Det är nämligen NotebookLM som nu får det här stödet.

Googles AI-anteckningsbok lyfts nu till version 3.5, vilket med andra ord betyder att den nu får tillgång till den senaste versionen av Googles AI-modell Gemini, som heter just 3.5.

Och sen får NotebookLM nu alltså stöd för att koda. Ja, eller utökat stöd, eftersom det första stödet lades till i slutet av förra året.

Oavsett, nu kan alltså även NotebookLM koda sig till lösningar på uppgifter.

Sist men inte minst har NotebookLM nu också lärt sig exportera till fler filformat. Bland andra Word, Powerpoint, Excel, PDF och Json (det sistnämnda ligger närmast kodandet, eftersom det är ett format som är lämpligt just för att förpacka data för applikationer).

Sen har vi de dåliga nyheter. Funktionerna släpps nu, men bara för de som betalar för Workspace eller någon av prenumerationerna AI Ultra Access eller AI Expanded Access. För övriga användare är det ”senare” som gäller som datum för åtkomst.

NotebookLM can now write code, build spreadsheets, and find sources for you

Google has upgraded NotebookLM with Gemini 3.5, a cloud-based code execution environment, and expanded file output support.

ChatGPT får lockdown mode

Nu blir det svårare för hackare att komma åt användardata via ChatGPT. Det är åtminstone tanken med nya Lockdown mode.

Lockdown mode är en inställning som gör det möjligt att ”begränsa utgående nätverksförfrågningar som kan användas för att föra över data” till hackare.

Vad betyder det här i praktiken? Möjligheten att söka på nätet är begränsad, funktionerna Deep research och Agent mode är avstängda och det går inte att ladda ned filer för att göra analyser. Dessutom kommer agent-shoppingfunkioner och ”finansiella integrationer” vara avstängda.

Däremot påverkar det inte Codex, så det funkar fint att köra Open AI:s Claude Code-motsvarighet fullt ut även om vanliga ChatGPT är låst.

Funktionen rullas ut för de flesta abonnemang, inklusive gratiskonton.

OpenAI Says New Lockdown Mode Can Help Prevent Sensitive Data Leaks

Lockdown Mode is rolling out to eligible personal accounts, including Free, Go, Plus, and Pro, and self-serve ChatGPT Business accounts.

 

IoT – internet of things

Meta drar tillbaka ansiktsigenkänningskoden från sina glasögon

I förra veckan visade kodgrävande att Meta redan har stoppat in kod i sina smartglasögon som gör det möjligt att identifiera människors ansikten baserat på profiler i publika Meta-konton. Nu är koden borta.

Det visar sig att Meta i allt tysthet – och förmodligen i halvfull panik – plockade bort koden när uppgifterna om den blev allmän kännedom. Vilket visar hur känsligt Meta känner att det är.

Ja, även om Meta hävdar att timingen var en ren slump. Japp. 100 procent så.

Meta Deletes Face-Recognition System From Its Smart Glasses App After WIRED Report

The code WIRED identified is gone from the latest version of Meta AI, the companion app for the company’s smart glasses. Meta won’t say why or whether it’s coming back.

Airpods får personliga EQ-inställningar

Flera ”Plötsligt händer det!” den här veckan. Här är en till: Airpods får till sist personliga EQ-inställningar.

Det blir med andra ord möjligt att justera ljudbilden så att den blir precis som du vill ha den. Som om det ska vara mer eller mindre bas.

Däremot får du hålla dig till tåls till i höst. Den nya funktionen kommer i samband med iOS 27-uppdateringen.

AirPods are finally getting a custom EQ to tune the listening experience

Apple is finally letting you tune your AirPods the way you want. A new custom EQ setting is coming with iOS 27, so you can adjust the bass, mids, and highs to match your taste.

 

Mobilt

Apple tillåter paketprenumerationer mellan olika apputvecklare i Appstore

Ännu en plötsligt händer det-grej. Har varit ett antal såna i veckan. Senast ut: Apple låter för första gången olika appar (ja, eller olika apputvecklare) att erbjuda ett gemensamt prenumerationspaket, snarare än att man måste prenumera på respektive app var för sig.

Apple förlikar sig helt enkelt med verkligheten där det dyker upp allt fler komboprenumerationer, som att betala för Netflix och Spotify i ett gemensamt paket.

Apple brings streaming-style subscription bundles to the App Store | TechCrunch

Apple is expanding its App Bundles feature to allow developers to partner with one another on discounted subscription packages.

Apples Appstore kan börja kasta ut appar som inte laddas ned

Ny villkor för Appstore. Och Apple verkar ha tröttnat på AI-appar. Ja, typ så.

Den nya skrivningen i villkoren är att Apple kan börja kasta ut appar som ”inte uppdateras, förbättras eller attraherar kunder”. Åtminstone i några av kategorierna som ofta lockar till sig kopior av befintliga appar. Apple passar dessutom på att bredda typerna av appar som nu riskerar att plockas bort. Så det handlar inte om att små appar inom smala nischer måste börja marknadsföra skiten ur sig.

Vilket för oss till AI-apparna.

Det appar som räknas upp är inte AI-appar i sig, men det känns inte som en slump att tålamodet har tagit ännu mer slut just nu. Vibekodande har fått antalet appar i Appstore (och Google Play) att explodera. Men majoriteten av dem lär ha… begränsad verkshöjd med vad de bidrar med. Kopior av befintliga snarare än att erbjuda appar för nya användningsområden.

Apple says it may remove some apps from the App Store if they don’t attract users | TechCrunch

Apple may begin removing existing apps that it considers stale, low-value, or unable to attract users.

Apple gör det ÄNTLIGEN möjligt att ha olika volym på ringsignal, alarm och systemljud i iPhonen

Plötsligt händer det!

iOS 27 Will Support Separate iPhone Volume Controls for Ringtones, Alarms

iOS 27 reportedly adds independent volume controls for ringtones, alarms, timers, and system sounds. Users can access the feature through the Sounds and Haptics menu and disable Match Ringtone Volume to unlock separate controls. The update gives iPhone users more flexibility and brings iOS closer to Android’s long-standing approach to audio management.

 

Ekonomi och finans

SpaceX står för världens största börsnotering någonsin – och gör Elon Musk till världens första dollarbiljonär

Som var det idag så dags för Elon Musks jättekombobolag SpaceX (som numer inbegriper såväl AI-bolaget xAI som FKA Twitter) att kliva in på börsen. Och det blev som väntat den största börsnoteringen någonsin. Överlägset.

SpaceX tog i runda slängar in 75 miljarder dollar i sin notering, till en värdering på runt 1,7 biljoner dollar. Det kan jämföras med den tidigare rekordhållaren, det statliga saudiarabiska oljebolaget Aramco, som vid sin notering 2019 tog in 29 miljarder.

Det innebär att det senaste jättetillskottet på börshimlen direkt hamnade topp tio i listan över världens högst värderade börsbolag. Som av en händelse före Musk-bolaget Tesla och nästan prick på Aramcos värde.

Men när börsdagen stängde så hade SpaceX tagit ytterligare några kliv upp. En värdering på 2,1 biljoner dollar gav SpaceX en helgplacering som nummer 7 i listan. Precis efter chipbolaget TSMC. Och inte långt efter Amazon – en relaterad rymdkonkurrent.

Och allt det här gjorde också Elon Musk – som både formellt och i praktiken helt kontrollerar SpaceX också som börsbolag – ännu rikare. Så pass att Musk nu är världens förste dollarbiljonär. Det är 1000 miljarder dollar det. Eller nästan 10 000 miljarder kronor. Eller sisådär 1,5 gång Sveriges samlade BNP förra året.

Couldn’t have happened to a nicer guy.

Men däremot hade SpaceX vid börsdagens slut ”bara” klättrat 19 % från öppningskursen. Det var betydligt mindre än vad jag hade väntat mig.

Nu återstår bara att se om Elon kan lyckas fortsätta lura investeringsvärlden att det kommer jättefantastiska grejer som kommer dra in jättemycket pengar. Någon gång. Längre fram. Förmodligen.

Och under tiden kommer våra pensionspengar, vare sig vi vill eller inte, till rätt stor del påverkas av hur det går SpaceX. Direkt och indirekt.

SpaceX IPO closes up 19% and delivers the world’s first trillionaire | TechCrunch

The company made its heavily anticipated debut on Friday, trading higher than its initial $135 IPO price.

Open AI ansöker om börsnotering

And there it is. Någon vecka efter konkurrenten Anthropic har nu även Open AI ansökt om börsnotering.

Däremot vet vi inte särskilt mycket om Open AI:s finanser än. Precis som Anthropic har Open AI nämligen lämnat in en konfidentiell ansökan, som betyder att siffrorna inte är officiella än.

Nu blir det intressant att se vilket av bolagen som kliver in på börsen först. Det är givetvis inte så att båda bolagen sannolikt har ”hinna före det andra bolaget” som ett centralt, inofficiellt mål.

OpenAI files confidentially for IPO, following Anthropic | TechCrunch

The filing comes a little more than a week after its main rival, Anthropic, also filed to go public, ramping up the race between the two AI firms.

Glöm FAANG, nu är det MANGOS som gäller

Ha. Man måste älska börsförkortningar. Nu är det dags för en ny. FAANG? Sååååå 2025. Nä är det MANGOS som gäller!

Så vad är det egentligen för fruktsallad jag pratar om här?

FAANG är förkortningen på de fem företag som har drivit en stor del av börsutvecklingen de senaste åren: Facebook (förkortningen har några år på nacken), Amazon, Apple, Netflix och Google.

Och de är fortfarande väldigt tunga spelare. Men AI är som bekant det hetaste av det heta numer. Och bara den senaste veckan eller så så har såväl Anthropic som Open AI lämnat in i sina börsansökningar. Lägg till att SpaceX – som via ”uppköpet” av xAI även de nu handlar väldigt mycket om AI – gör börspremiär till helgen.

Vi vet inte när (eller ens om, de kan ju dra tillbaka sin ansökan) Anthropic och Open AI tar börsklivet. Men när/om det sker så har nu en ny förkortning nu landat.

Vilka döljer sig då bakom MANGOS? Meta, Anthropic, Nvidia, Google, Open AI och SpaceX.

Nu är alltså bara hälften av dessa just nu börsbolag. Men det är oavsett en kul tanke. Sen tror jag fortfarande att ett bolag som Apple i slutändan kommer bli en av de största vinnarna på AI-vågen, men det är en annan historia.

Och som artikeln konstaterar: en mango är söt och saftig när den är mogen, men rätt oaptitlig dessförinnan. Och det är en väldigt passande metafor även för MANGOS.

Det är milt sagt helt galna förväntningar på AI-framtidsintäkterna för bolagen här. Inklusive Nvidia, Meta och Google.

Infrias de (vilket de definitivt lär göra de första börsdagarna) så blir det en smaskensupplevelse för aktieägarna. Men om botten går ur AI-hypen finns det väldigt stor risk att det blir en väldigt sur eftersmak.

It’s not FAANG anymore. It’s MANGOS. | TechCrunch

With SpaceX, Anthropic, and OpenAI all eyeing massive public debuts, the tech industry may soon have a new class of corporate overlords – and a new acronym to match. Say goodbye to FAANG and hello to MANGOS.

 

Övrigt

Safari får inbyggd prisbevakningsfunktion

Bland de nyheter som presenterades av Apple igår fanns bland annat en prisbevakningsfunktion. Ja, eller det är det egentligen inte. Notify me, som funktionen heter, kan säga till när en sajt uppdateras enligt de regler du har satt upp. Så den håller koll på uppdateringar av en webbsida överlag.

Men som artikeln konstaterar så lär det kanske mest givna användningsområdet vara prisbevakning. Ange en produktsida och få notis om när priset ändras.

Sen lär det bli intressant att se hur det här kommer användas. Som att hålla koll på en konkurrents prissättningssida. Visst, det och prisbevakning har ju på olika sätt gått tidigare, via externa tjänster eller genom att bygga själv. Men nu kan det bli enklare för fler att göra det.

Apple WWDC 2026: Notify Me in Safari is going to help you shop smarter

At Apple WWDC, the company announced new AI features for Safari. Notify Me, a customizable notification center, is basically a built-in price tracker. Here’s what we know about the new feature dropping this fall.

Safari lär sig att automatiskt gruppera flikar efter ämne

Det här kan bli intressant. En av nyheterna som Apple presenterade under WWDC i veckan är att Safari kommer att kunna automatgruppera flikar baserat på ämne.

Webbläsaren kommer helt enkelt klustra ihop flikar som hör ihop (enligt Safari). Dessa kommer att grupperas ihop som ”flikgrupper”.

Det känns som potential att bli en helt briljant funktion eller en funktion som kommer att orsaka totalt kaos för den som vill kontrollera sina flikar själv.

(Okej. Jag utgår från att det går att inaktivera den här AI-smartnessen, men nu ska vi inte sabba en snygg summering.)

Safari’s New AI Tab Organization Actually Looks Really Useful

Safari gains new features that integrate AI in a useful manner. From better tab management, or vibe-coding extensions, there’s something for everyone.

Irland kräver att nya datacenter “Bring your own power”

Ha. Skönt nytt direktiv på Irland. Bring your own power.

Som jag skrev i förra veckan är Irland – hubben för techbolagens EU-huvudkontor – drabbat av synnerligen elhungriga datacenter. Så pass att datacenter nu står för 22 % av den totala elförbrukningen i landet.

Det har fått Irland att säga nej till byggandet av nya datacenter. Ja, eller rättare sagt: för att nya datacenter ska få bygglov krävs just att de har med sig sin egen el. Bolagen som äger dem måste säkerställa att de också bygger den el som krävs för att driva dem.

Vi kan väl hoppas att Irland håller hårt i kravet att det inte räcker med vilken energikälla som helst. Elon Musk tycker exempelvis att miljöförstörande diselaggregat som hotar hälsan hos de boende i närheten är totally worth it för att han ska kunna köra xAI:s (ja, eller numer SpaceX:s) massiva AI-datacenter.

Ireland implements Bring Your Own Power policy for data centers

Ireland’s new Bring Your Own Power policy forces data centers to generate their own electricity, addressing the 21% grid consumption that triggered a Dublin

Canva lägger till offline-läge

Får du panik om du hamnar i en uppkopplingsdöd zon och inte kan arbeta i Canva? Fear not! Nu rullar världens innehållsskapares mesta allt-i-allo-app ut ett offline-läge.

Det är precis vad det låter som. Du kan fortsätta arbeta även om uppkopplingen dyker.

Det betyder däremot inte att de som helt vill koppla sig fria från internet kan göra det. Åtminstone inte om de vill använda Canva. Offline-läget gäller i 14 dagar, sedan är det dags att ringa hem till Canva HQ igen.

Canva Rolls Out ’Offline’ Mode That Works Without Internet Access

Canva on Wednesday announced the rollout of Canva Offline, a new feature designed to let users continue creating and editing designs even without internet access.

Kategorier
AI - Artificiell intelligens Allmänt digitalt AR/VR Ekonomi och finans Mobilt Spaningar

Digitala spaningar vecka 44 2021 – del 3

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

 

AI – artificiell intelligens

Facebook raderar 1 miljard ansikten ur sina databaser

1 miljard ansikten. Det är vad Facebook nu kommer att radera ur sina databaser. Och det är faktiskt Facebook det gäller och inte nya företaget Meta. Det är data framförallt kopplad till Facebook-appen som nu alltså kommer att blåsas ut.

Mer specifikt handlar det om data som Facebook har använt för att identifiera människor i bilder och därmed kunna visa upp personerna som ingår. Det som var tänkt för att förenkla taggandet av Facebook-vänner i bilder. Nu raderar Facebook all den här data och kommer att stänga av funktionen. Vill man tagga är det det hederliga gamla manuella sättet som gäller. Anledningen? Därför att människor just nu är obekväma med den här typen av teknik.

Ja. Och förstås att Facebook och Meta är under mer regleringspress än någon gång tidigare. I samband med visselblåsaren Frances Haugens läckta dokument så framkom också uppgifter om att Facebook hade stoppat utvecklingen av nya funktioner och infört ett nytt ”varumärkesfilter” – alltså ytterligare en kontrollpunkt i utvärderingen av nya funktioner för att avgöra om de kunde ge (ännu mer) PR-mässig skada. Det känns som att den främst anledningen till att funktionen nu avvecklas är att det har körts genom ungefär det filtret.

För visst fanns det egenintresse när Facebook började med ansiktsfunktionen. Något som var tänkt att än mer uppmuntra till engagemang och delning, vilket i sin tur betyder att användarna lägger mer tid på plattformen och ser fler annonser. Ja, plus att ansiktesdatan i sig gav värdefull data. Inte minst för att träna Facebooks algoritmer.

Det här betyder dock inte Facebook helt kommer sluta med den här sortens teknik, förstås. Det är specifikt just identifiering av människor i bilder som inte längre kommer att användas.

Och som vanligt så finns det flera sidor till det här. Facebook skriver att det också kommer att innebära en försämring för dem som är synskadade eller blinda, eftersom de inte längre kan få namnen upplästa på personer i bilder.

Och det är överlag utmaningen gällande inte minst ansiktsigenkänning överlag. Balansgången mellan å ena sidan nytta och bekvämlighet och å andra sidan säkerhet och risk för missbruk. Samtidigt som biometri riskerar att missbrukas så är det säkrare än att exempelvis använda lösenord.

Men en viktig anledning till Facebook gör det nu är förmodligen att, tja, de inte längre behöver den. De har andra sätt att AI-identifiera saker i bilder och i takt med att Facebook flyttat sig allt mer mot shopping som universellt inslag i sina tjänster så är det betydligt mer lukrativt än att berätta vem som finns i en bild i förhoppningen att det ska leda till högre engagemang. Facebook har numer andra sätt att få till engagmang.

Den ansiktsigenkänningsfunktion som nu alltså avvecklas har helt enkelt spelat ut sin roll. Att Facebook och Meta kan plocka välbehövliga PR-poäng på sitt drag är en bra bonus i sammanhanget.

https://techcrunch.com/2021/11/02/facebook-face-recognition-data-deleting/

Clearview.AI beordras att radera ansiktsdata i Australien

I veckan så gick Facebook, numer Meta, ut med att de kommer att radera 1 miljard ansikten ur sina databaser. Det handlar om att det som har samlats in via Facebook som del av funktionen att automatiskt identifiera vilka människor som finns i bilder som delas nu alltså raderas. Själva funktionen stängs också ned.

Jag spekulerade i att en rätt stor anledning kan vara att Facebook inte längre behöver funktionen. Visst, press från lagstiftare och media mot Facebook överlag lär spela in, men att funktionen helt enkelt lite har spelat ut sin roll kan vara främsta skälet. Men här kommer säkerligen en sak som också kan vara en delanledning: Clearview.AI, ett företag som säljer biometriutrustning till bland annat polismyndigheter, beordras nu av Australien att radera sin ansiktsdata. Den har samlats in utan användarnas samtyckte på ett sätt som bryter mot australiensisk integritetslagstifning.

Med det sagt så tror jag inte att just Clearview-fallet var det som fick Facebook att trycka på spolknappen, men det mer generella mönstret kring just insamling av biometrisk data. Den typen av insamling har seglat lite under radarn inte minst juridisk eftersom, som vanligt, tekniken springer före. Men data som data, det handlar till syvende och sist om samma sak. Oavsett format.

Och den läxa som man tycker att företag borde ha lärt sig vid det här laget: det är bättre att fråga användarna om lov istället för att be om ursäkt i efterhand när det handlar om datainsamling.

Clearview AI in hot water down under

After Canada, now Australia has found that controversial facial recognition company, Clearview AI, broke national privacy laws when it covertly collected

 

AR/VR

Facebook köper fitnessappen Supernatural

Facebook, ja numer Meta, har köpt ännu ett VR-företag. Den här gången fitnessappen Supernatural.

Ja, eller ”fitnessspelet” kanske vi ska säga. För i och med köpet av Supernatural, och ägarbolaget Within, så är det ännu en spelstudio(ish) som flyttar in under Facebook-paraplyet. Bara senaste året har Facebook shoppat till sig flera spelstudios och Meta inleder alltså starkt med att fortsätta göra precis samma sak.

Under den Facebook Connect-dragning som i förra veckan slutade med att Mark Zuckerberg meddelade Facebooks namnbyte så fick just träning för första gången rejält mycket utrymme under en Facebookdragning. En kategori VR-sysselsättningar som Meta alltså ser som en viktig del av sin kommande Metaverse-satsning.

https://www.theverge.com/2021/10/29/22753403/supernatural-within-studio-facebook-meta-oculus-vr-fitness-experiences-metaverse

Facebook kan överväga att bygga fysiska butiker för att marknadsföra sitt metaverse

Facebook, eller rättare sagt Meta som moderbolaget numer heter, kan överväga att bygga fysiska butiker – för att marknadsföra sitt metaverse. Ja, nu handlar det enligt uppgifterna från New York Times inte om att det ska vara VR-kaféer, utan likt Googles motsvarighet ett ställe att visa upp sin hårdvara. I det här fallet framförallt VR-produkterna (de som tidigare hette Oculus, men som även de nu har bytt namn till Meta).

Enligt artikeln så handlar det alltså snarare om showrooms än butiker primärt tänkta att handla i. Men som vanligt måste ju inte det ena utesluta det andra.

Men så finns det förstås också en produktkategori som ligger mellan Metas sociala appar och VR-hårdvara-metaverse-AI-avdelningen: Portal. Metas smarta skärmar, alltså.

Jag tror säkerligen att Meta kan vara intresserade av att ha butiker bara för att kunna visa upp och låta folk testa VR-utrustningen, men på sikt så tror jag att det lika mycket kommer att handla om att visa upp – och sälja – även annan slags hårdvara. Som den smartklocka som det dök upp en bild på i förra veckan.

Meta is reportedly planning physical stores to showcase its products | TechCrunch

The company formerly known as Facebook had been mulling opening retail stores way before it rebranded itself as Meta. Discussions about opening brick-and-mortar shops started last year.

Microsoft rullar ut sitt eget metaverse för Teams

Veckans mest skrämmande rubrik? ”Microsoft’s metaverse is coming, and it will have Powerpoint.”

There’s no escaping Powerpoint. Jooooin us.

Nu är det, precis som metaverse-satsningen från the company formerly known as Facebook, inte så att vi kommer att få en helt fullständig digital tvilling av den fysiska världen i Office-paketet närmaste år eller så. Det är, som the company formerly known as Facebook mantrade under sin metaverse-dragning: still ways off. Men Microsoft ger oss åtminstone något som vi alla har väntat på hur länge som helst: 3D-avatarer i Teams. Så att vi kan se ut som våra låtsasjag i videokonferensen! Eller i de 3D-miljöer som inte ska vara alltför långt borta!

Dessutom planerar Microsoft att ditt Teams-låtsasjag ska kunna följa ditt ansikte och dina rörelser fullt ut. Det är alltså Apples memojis. För arbetslivet. Dessutom ska avatarerna bli ännu mer verkliga (ja, eller) ”i takt med att du uppar ditt enhetsgame med fler mikrofoner, kameror och sensorer som HoloLens 2”. Så allt du behöver göra för att slippa se ut som dig själv i Teams-videosamtalen är att köpa skitmycket VR-utrustning och hänga på dig. Men hej! Du slipper titta på datorskärmen! Allt finns i ditt smidiga VR-set som du sätter på ansiktet!

Och så får du alltså fortfarande PowerPoint.

Jag bara utgår från att vi även får en 3D-version av Excel. Och att man kan välja Clippy-looken på sin avatar.

Microsoft’s Mesh for Teams brings mixed reality to work

It’ll be a while before we’re stepping into meetings as holographic projections, so Microsoft is announcing something a bit more grounded: Mesh for Teams.

 

Mobilt

Google inför stöd för alternativa betallösningar för Android-appar i Sydkorea

I slutet av sommaren klubbade Sydkorea som första land en lag som förbjuder appbutiker (läs: i praktiken Apple och Google) från att tvinga utvecklare från att bara använda plattformens egen betallösning för köp i appar. I mitten av september trädde lagen så i kraft, med påföljd att den som bryter mot den nya lagen måste betala 3 % av sin sydkoreanska omsättning. Och nu har Google… accepterat lagen.

Vid utcheckningen kommer det bli möjligt att erbjuda mer än ett betalsätt. Jag kan väl tänka mig att Googles egen måste vara ett av sätten, men en utvecklare kan alltså nu börja erbjuda alternativ. Alternativ som tar ut en lägre avgift. Ja, eller det är väl det mest troliga.

Det här ska tydligen vara första gången någonsin som Google ändrar sina riktlinjer för ett enskilt land, vilket… säger en del. Det är dessutom lite oväntat att Google viker sig så lätt. Apple å sin sida har satt sig på toktvären och har protesterat högljutt. 

Men det mest intressanta med att Googles nya riktlinje är att det däremot inte kommer att betyda att Google avstår från att ta ut avgift. Google kommer fortfarande att ta ut en ”serviceavgift”, men den blir lägre än för dem som använder Googles egen. 11 % istället för 15 %. Ja, och då får man heller inte dra nytta av det som annars ingår i paketet från Google, som familjeabonnemang.

Så med andra ord så kan det bli så att utvecklare känner att det är värt de 4 % som Google tar ut extra för att därmed få tillgång till the full Google Play betalexperience. Vilket förstås är precis vad Google hoppas på.

Så med andra ord: Google lägger till stöd för externa betalningslösningar, men kommer fortfarande att ta ut en avgift. Det blir väldigt intressant att se om sydkoreanska domstolar håller med om att Google på det här sättet följer lagen på det sätt som det är tänkt. Eller om det fortfarande är för lite.

Vi kan anta att Apple följer det här VÄLDIGT noga. För det kan vara så att Google kan ha knäckt koden för hur Google och Apple både skulle kunna äta appkakan och ha den kvar. Spontant känns det som att det nog inte kommer att flyga, men det är inte omöjligt att Apple skulle kunna tänka sig att betala boten om 3 % löpande fram till dess att Google får ett definitivt ja eller nej för sitt upplägg. De pengar som Apple annars kan riskera att förlora – definitivt om Sydkorea har satt en global snöboll i rullning – är betydligt mer än så.

Google bends the knee to South Korea, allows third-party in-app payments

Yes, people. Google complies with South Korea’s law and will no longer force it’s payment system for in-app purchases.

 

Ekonomi och finans

Klarna köper Pricerunner

Oväntat. Och helt självklart. Betalplattformen Klarna köper prisjämförelsesajten Pricerunner för 9 miljarder kronor.

Om man så vill: Klarna gör en PayPal.

Det var för två år sedan som PayPal la vantarna på Honey. En rabatthittarsajt. Ett sätt för handlare att hitta saker att köpa, alltså. Precis det som Klarna nu gör.

Klarna köper Pricerunner – för 9 miljarder

Klarna slukar Pricerunner i en mångmiljardaffär. Nu passar de på att skicka en utmaning till techjättarna Amazon, Facebook och Google. ”Ett konkurrenskraftigt alternativ”, säger Klarnas produktchef David Fock.

Pinterests kvartalsrapport Q3 2021: användartillväxten i princip noll

Ikväll var det dags för Pinterest att rapportera hur det gick under förra kvartalet. Och resultatet blev att det gick bättre än vad marknaden hade väntat sig. Både vad gäller omsättning och vinst.

Omsättningen landade på 633 miljoner, eller 43 % bättre än samma kvartal förra året. Vinsten slutade på 94 miljoner dollar, vilket var nästan exakt som för ett år sedan – men då var det en förlust på lika mycket.

Men så kommer vi till den kategori som slutade sämre än väntat: användartillväxten. Pinterest har nu totalt 444 miljoner månadsanvändare. Bara 1 % bättre än för ett år sedan – vilket i praktiken alltså är plus minus noll. Användarsiffran är dessutom sämre än både Q1 och Q2. En nedåtgående trend.

Visst. 2020 var ett år när de flesta onlinetjänster dopades rejält av hemmasittandet. Även sociala medier. Alla sociala medier som har kvartalsrapporterat det här kvartalet har haft vikande användartillväxt, men Pinterest är rätt överlägset sämst i klassen. Kanske ännu jobbigare: i USA minskade användarna med 10 % jämfört med för ett år sedan. Den lilla ljusningen i sammanhanget är att marknaderna utanför USA växte, men med inte jätteimponerande 4 %.

Men Pinterest har en annan sak gemensamt med sina sociala kollegor: de blir allt bättre på att tjäna pengar på sina användare. Precis den disciplin som de sociala plattformarna måste vässa när den enkla tillväxten inte längre går att luta sig mot. Faktum är att Pinterest hade sitt näst bästa kvartal någonsin i USA sett till snittintäkter per användare. Och utanför USA så rusade intäkterna med 81 %. Men från väldigt låga nivåer.

Och det kanske mest oväntade med Pinterests kvartalsrapport? Ordet ”Apple” finns inte med. Men vi kan nog anta att även Pinterest kände av Apples appspårningsbegränsningar. Däremot kanske lite mindre än de övriga.

FAANG blir MAANG (oh no!)

Här är en sak som har fått alldeles för lite uppmärksamhet. Facebooks namnbyte var inte bara slutet för företaget Facebook, utan också förkortningen FAANG! Allt man måste lära om!

FAANG är den förkortning som senaste åren har använts för att beskriva de hetaste och största techbolagen: Facebook, Amazon, Apple, Netflix och Google. Men i och med att Facebook numer har Meta som företagsnamn som blir det… MAANG.

Och ja. Det är i allra högsta grad inkonsekvent. Om vi bortser från att listan förmodligen borde uppdateras med några nya namn (som Microsoft och Tesla) så har ju FAANG varit fel nästan lika länge som den har funnits, eftersom G:et i samlingen gjorde en Facebook för sex år sedan. Google heter ju numer formellt Alphabet som övergripande företagsnamn. Så det borde vara… FAAAN? (Vilket rätt väl sammanfattar bolagens aktieutveckling i samband med deras senaste kvartalsrapporter.)

Men nu ska vi inte sabba en inkörd förkortning. Vi kan ju argumentera att Facebook gick steget längre än Google med sitt namnbyte. Google-aktien heter fortfarande GOOG, medan Facebook valde att byta även här – till den rätt briljanta förkortningen MVRS.

Eller det kanske mest troliga scenariot: aktiemarknaden kommer fortsätta säga FAANG. Precis som precis hela världen utom Mark Zuckerberg kommer fortsätta kalla företaget för Facebook. Åtminstone något… årtionde till? Bara att fråga Google.

Facebook Is Meta. Does That Mean FAANG Becomes MAANG?

Facebook’s rebranding to Meta beckons another name change. The reference to the influential Big Tech consisting of Apple, Amazon, Netflix, and Google apart from Facebook might now go from FAANG to MAANG.

Indien skapade näst flest enhörningar i världen under Q3

Jag brukar säga att Indien är 2020-talets vikigaste tillväxtmarknad och här har vi ytterligare bevis på att landet verkligen börjar få upp farten på techområdet.

Under förra kvartalet ska totalt 10,9 miljarder dollar flödat in i indiska startups enligt uppskattningar från PWC India. 41 % mer än Q2. Det innebar i sin tur att kvartalet bjöd på två rekord för Indien: det ena är att det var fler än företag än något kvartal som fick ta del av investeringarna (347 stycken) och det andra rekordet var att det var första gången som över 10 miljarder dollar investerades i indiska startups under ett enskilt kvartal.

Dessutom så gjorde landet ett hopp i en annan startuplista: den med flest skapade enhörningar under ett kvartal. Nära 10 nya företag nådde en värdering över 1 miljard dollar, vilket gör att Indien nu totalt har över 60 enhörningsföretag. Fortfarande långt efter USA, som bara förra kvartalet skapade fler nya enhörningar än vad Indien har totalt, men det gav Indien en andraplats i listan över nyskapade miljarddollarföretag. Före Kina.

Visst, nu har 2021 varit ett utmanade år för Kinas stora techbolag, med en stor mängd nya regleringar och andra åtgärder som klippt techbolagens vingar. Det lär säkerligen även ha påverkat möjligheterna att få in nytt kapital till mindre techbolag. Men oavsett det så flödar allt mer pengar in i Indien, pengar som inte sällan kommer från västvärldens techgiganter.

Techslaget om Indien har trots allt bara börjat.

India comes second in unicorn race in Q3

India added close to 10 unicorns in Q3, versus seven by China and Hong Kong, and four each by the UK and Canada, signalling the rapid pace of investment activity

 

Övrigt

Google News återlanseras i Spanien

Det tog sju år, men nu är Google News på väg tillbaka till Spanien. Spanien var den första stora clashen mellan Google och EU kring ersättning för de nyheter som aggregerades i Googles nyhetstjänst. När Google inte ville gå med på att ersätta spanska publicister så stängde Google helt sonika ned tjänsten i landet. Men nu är den alltså på väg dit igen.

Det som framförallt har hänt mellan 2014 och nu är att EU klubbade sitt upphovsrättsdirekt, där krav på att techbolagen ska dela intäkter med publicister var en del. Nu har Spanien klubbat sin nationella lag baserat på direktivet, precis som Frankrike gjorde för något år sedan.

Och precis som i Frankrike så öppnar den spanska lagen för att Google kan förhandla ersättningsnivåer direkt med publicister – något som var del av själva direktivet. Och precis som i Frankrike (och i Australien) så har Google valt att sluta avtal med ett antal utvalda publicister, som också därmed ska specialanpassa format för Google News. Krasst talat så siktar Google, likt Facebook, på att, tja, köpa de stora publicisternas tystnad för att slippa betala precis alla spanska publicister.

Problemet är dock att franska domstolar slog ner på den lösningen, vilket gjorde att Google tvingades skriva ett bredare samarbetsavtal med den franska publicistintresseorganisationen. Jag misstänker spontant att det kommer att sluta på samma sätt i Spanien.

Google News to relaunch in Spain after mandatory payments to newspapers scrapped

Google says that its Google News platform will return to Spain ”early next year” after the country overhauled its online copyright laws in line with EU regulation. Google closed Google News in Spain in 2014 in response to legislation requiring it to pay publishers.

Microsoft släpper Google Wave (fast kallar det Loop)

Nytt samarbetsverktyg från Microsoft: Loop. Som är, typ… Google Wave. Googles skitsmarta nya sätt att arbeta med dokument, samarbeta och kommunicera som ingen förstod. Och som lades ner efter ett år.

Loop är alltså snarare ett ramverk än ett fristående verktyg. Visst, det kommer finnas en Loop-app, men det handlar mer om en plattform för att kunna bygga upp hur en organisation ska kunna (realtids)samarbeta kring dokument. Och var – som att kunna göra det mer eller mindre direkt i Teams. Utvecklare kan även bygga specialanpassade komponenter som kan jackas in i Loop. Lite som dra- och släpp-redigering i WordPress, med pluginer för att tillföra nya funktioner.

Vi kan väl hoppas att Microsoft inte har gått i samma fälla som Google och byggt något som är för avancerad för normalanvändarna.

Microsoft Loop is a new Office app built for collaborative work

Microsoft Loop, a new Office collaboration announced today, takes the company’s Fluid Framework vision one step further.

Yahoo lämnar Kina

För ett par veckor sedan så meddelade Microsoft att de stänger ned LinkedIn i Kina. Åtminstone de sociala funktionerna av LinkedIn. Kvar blir den nya tjänsten InJobs, en ren jobbannonstjänst. Tillbaka till LinkedIns rötter, om man så vill. Och nu är det dags för ännu ett techbolag att kasta in handduken: Yahoo.

Yahoo var en gång i tiden en jätte på internet, men är numer rätt mycket knuffade bakom sidolinjen. Så egentligen är nyheten att de lämnar Kina rätt mycket en knappt intressant nyhet. Definitivt här hos oss.

Men att Yahoo anger ganska exakt samma anledning som Microsoft gör att det blir mer intressant. Problem med den ökande censuren och den ökande regleringen av internetbolag i landet. Inhemska såväl som utländska. Det i sin tur gör att mängden utländska bolag i Kina när det handlar om internet fortsätter minska. Av de riktigt stora techbolagen i väst så är det egentligen bara Apple som numer har kvar någon större verksamhet. Mycket därför att Apple har handlat om hårdvara och inte tjänster i sig. Men i takt med att Apple satsar allt mer på innehåll och prenumerationer så ökar pressen även på Apple.

I förlängningen är det här allt fler tecken på Kinas ökande isolering på den globala scenen. Drivet både utifrån och inifrån. Utifrån mycket på grund av handelskriget mellan USA och Kina och inifrån därför att Kina mer eller mindre är i krig med sina egna techbolag. Ett krig som inte så lite handlar om kontroll över landet och befolkningen. Men också som sätter upp allt fler hinder för att techbolag ska kunna bedriva verksamhet och börsnotera sig utanför Kina.

Om 10-talet var en framgångssaga för Kina så kommer 2020-talet att bli desto tuffare.

https://www.wsj.com/articles/yahoo-pulls-out-of-china-ending-tumultuous-two-decade-relationship-11635848926