Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.
Övriga delar i veckans sammanställning
- Del 1: Sociala medier, Sök/SEO, Strömmade medier, AI – artificiell intelligens
- Del 2: AI – artificiell intelligens
AI – artificiell intelligens
NotebookLM kan skapa fler filformat och får nya kodningsfunktioner
Eftersom det numer är global lag att alla stora AI-verktyg ska kunna koda så är det föga förvånande att Google nu har dunkat in det här i ytterligare verktyg. Ja, eller det kanske ändå inte är helt givet. Det är nämligen NotebookLM som nu får det här stödet.
Googles AI-anteckningsbok lyfts nu till version 3.5, vilket med andra ord betyder att den nu får tillgång till den senaste versionen av Googles AI-modell Gemini, som heter just 3.5.
Och sen får NotebookLM nu alltså stöd för att koda. Ja, eller utökat stöd, eftersom det första stödet lades till i slutet av förra året.
Oavsett, nu kan alltså även NotebookLM koda sig till lösningar på uppgifter.
Sist men inte minst har NotebookLM nu också lärt sig exportera till fler filformat. Bland andra Word, Powerpoint, Excel, PDF och Json (det sistnämnda ligger närmast kodandet, eftersom det är ett format som är lämpligt just för att förpacka data för applikationer).
Sen har vi de dåliga nyheter. Funktionerna släpps nu, men bara för de som betalar för Workspace eller någon av prenumerationerna AI Ultra Access eller AI Expanded Access. För övriga användare är det ”senare” som gäller som datum för åtkomst.
NotebookLM can now write code, build spreadsheets, and find sources for you
Google has upgraded NotebookLM with Gemini 3.5, a cloud-based code execution environment, and expanded file output support.
ChatGPT får lockdown mode
Nu blir det svårare för hackare att komma åt användardata via ChatGPT. Det är åtminstone tanken med nya Lockdown mode.
Lockdown mode är en inställning som gör det möjligt att ”begränsa utgående nätverksförfrågningar som kan användas för att föra över data” till hackare.
Vad betyder det här i praktiken? Möjligheten att söka på nätet är begränsad, funktionerna Deep research och Agent mode är avstängda och det går inte att ladda ned filer för att göra analyser. Dessutom kommer agent-shoppingfunkioner och ”finansiella integrationer” vara avstängda.
Däremot påverkar det inte Codex, så det funkar fint att köra Open AI:s Claude Code-motsvarighet fullt ut även om vanliga ChatGPT är låst.
Funktionen rullas ut för de flesta abonnemang, inklusive gratiskonton.
OpenAI Says New Lockdown Mode Can Help Prevent Sensitive Data Leaks
Lockdown Mode is rolling out to eligible personal accounts, including Free, Go, Plus, and Pro, and self-serve ChatGPT Business accounts.
IoT – internet of things
Meta drar tillbaka ansiktsigenkänningskoden från sina glasögon
I förra veckan visade kodgrävande att Meta redan har stoppat in kod i sina smartglasögon som gör det möjligt att identifiera människors ansikten baserat på profiler i publika Meta-konton. Nu är koden borta.
Det visar sig att Meta i allt tysthet – och förmodligen i halvfull panik – plockade bort koden när uppgifterna om den blev allmän kännedom. Vilket visar hur känsligt Meta känner att det är.
Ja, även om Meta hävdar att timingen var en ren slump. Japp. 100 procent så.
Meta Deletes Face-Recognition System From Its Smart Glasses App After WIRED Report
The code WIRED identified is gone from the latest version of Meta AI, the companion app for the company’s smart glasses. Meta won’t say why or whether it’s coming back.
Airpods får personliga EQ-inställningar
Flera ”Plötsligt händer det!” den här veckan. Här är en till: Airpods får till sist personliga EQ-inställningar.
Det blir med andra ord möjligt att justera ljudbilden så att den blir precis som du vill ha den. Som om det ska vara mer eller mindre bas.
Däremot får du hålla dig till tåls till i höst. Den nya funktionen kommer i samband med iOS 27-uppdateringen.
AirPods are finally getting a custom EQ to tune the listening experience
Apple is finally letting you tune your AirPods the way you want. A new custom EQ setting is coming with iOS 27, so you can adjust the bass, mids, and highs to match your taste.
Mobilt
Apple tillåter paketprenumerationer mellan olika apputvecklare i Appstore
Ännu en plötsligt händer det-grej. Har varit ett antal såna i veckan. Senast ut: Apple låter för första gången olika appar (ja, eller olika apputvecklare) att erbjuda ett gemensamt prenumerationspaket, snarare än att man måste prenumera på respektive app var för sig.
Apple förlikar sig helt enkelt med verkligheten där det dyker upp allt fler komboprenumerationer, som att betala för Netflix och Spotify i ett gemensamt paket.
Apple brings streaming-style subscription bundles to the App Store | TechCrunch
Apple is expanding its App Bundles feature to allow developers to partner with one another on discounted subscription packages.
Apples Appstore kan börja kasta ut appar som inte laddas ned
Ny villkor för Appstore. Och Apple verkar ha tröttnat på AI-appar. Ja, typ så.
Den nya skrivningen i villkoren är att Apple kan börja kasta ut appar som ”inte uppdateras, förbättras eller attraherar kunder”. Åtminstone i några av kategorierna som ofta lockar till sig kopior av befintliga appar. Apple passar dessutom på att bredda typerna av appar som nu riskerar att plockas bort. Så det handlar inte om att små appar inom smala nischer måste börja marknadsföra skiten ur sig.
Vilket för oss till AI-apparna.
Det appar som räknas upp är inte AI-appar i sig, men det känns inte som en slump att tålamodet har tagit ännu mer slut just nu. Vibekodande har fått antalet appar i Appstore (och Google Play) att explodera. Men majoriteten av dem lär ha… begränsad verkshöjd med vad de bidrar med. Kopior av befintliga snarare än att erbjuda appar för nya användningsområden.
Apple says it may remove some apps from the App Store if they don’t attract users | TechCrunch
Apple may begin removing existing apps that it considers stale, low-value, or unable to attract users.
Apple gör det ÄNTLIGEN möjligt att ha olika volym på ringsignal, alarm och systemljud i iPhonen
Plötsligt händer det!
iOS 27 Will Support Separate iPhone Volume Controls for Ringtones, Alarms
iOS 27 reportedly adds independent volume controls for ringtones, alarms, timers, and system sounds. Users can access the feature through the Sounds and Haptics menu and disable Match Ringtone Volume to unlock separate controls. The update gives iPhone users more flexibility and brings iOS closer to Android’s long-standing approach to audio management.
Ekonomi och finans
SpaceX står för världens största börsnotering någonsin – och gör Elon Musk till världens första dollarbiljonär
Som var det idag så dags för Elon Musks jättekombobolag SpaceX (som numer inbegriper såväl AI-bolaget xAI som FKA Twitter) att kliva in på börsen. Och det blev som väntat den största börsnoteringen någonsin. Överlägset.
SpaceX tog i runda slängar in 75 miljarder dollar i sin notering, till en värdering på runt 1,7 biljoner dollar. Det kan jämföras med den tidigare rekordhållaren, det statliga saudiarabiska oljebolaget Aramco, som vid sin notering 2019 tog in 29 miljarder.
Det innebär att det senaste jättetillskottet på börshimlen direkt hamnade topp tio i listan över världens högst värderade börsbolag. Som av en händelse före Musk-bolaget Tesla och nästan prick på Aramcos värde.
Men när börsdagen stängde så hade SpaceX tagit ytterligare några kliv upp. En värdering på 2,1 biljoner dollar gav SpaceX en helgplacering som nummer 7 i listan. Precis efter chipbolaget TSMC. Och inte långt efter Amazon – en relaterad rymdkonkurrent.
Och allt det här gjorde också Elon Musk – som både formellt och i praktiken helt kontrollerar SpaceX också som börsbolag – ännu rikare. Så pass att Musk nu är världens förste dollarbiljonär. Det är 1000 miljarder dollar det. Eller nästan 10 000 miljarder kronor. Eller sisådär 1,5 gång Sveriges samlade BNP förra året.
Couldn’t have happened to a nicer guy.
Men däremot hade SpaceX vid börsdagens slut ”bara” klättrat 19 % från öppningskursen. Det var betydligt mindre än vad jag hade väntat mig.
Nu återstår bara att se om Elon kan lyckas fortsätta lura investeringsvärlden att det kommer jättefantastiska grejer som kommer dra in jättemycket pengar. Någon gång. Längre fram. Förmodligen.
Och under tiden kommer våra pensionspengar, vare sig vi vill eller inte, till rätt stor del påverkas av hur det går SpaceX. Direkt och indirekt.
SpaceX IPO closes up 19% and delivers the world’s first trillionaire | TechCrunch
The company made its heavily anticipated debut on Friday, trading higher than its initial $135 IPO price.
Open AI ansöker om börsnotering
And there it is. Någon vecka efter konkurrenten Anthropic har nu även Open AI ansökt om börsnotering.
Däremot vet vi inte särskilt mycket om Open AI:s finanser än. Precis som Anthropic har Open AI nämligen lämnat in en konfidentiell ansökan, som betyder att siffrorna inte är officiella än.
Nu blir det intressant att se vilket av bolagen som kliver in på börsen först. Det är givetvis inte så att båda bolagen sannolikt har ”hinna före det andra bolaget” som ett centralt, inofficiellt mål.
OpenAI files confidentially for IPO, following Anthropic | TechCrunch
The filing comes a little more than a week after its main rival, Anthropic, also filed to go public, ramping up the race between the two AI firms.
Glöm FAANG, nu är det MANGOS som gäller
Ha. Man måste älska börsförkortningar. Nu är det dags för en ny. FAANG? Sååååå 2025. Nä är det MANGOS som gäller!
Så vad är det egentligen för fruktsallad jag pratar om här?
FAANG är förkortningen på de fem företag som har drivit en stor del av börsutvecklingen de senaste åren: Facebook (förkortningen har några år på nacken), Amazon, Apple, Netflix och Google.
Och de är fortfarande väldigt tunga spelare. Men AI är som bekant det hetaste av det heta numer. Och bara den senaste veckan eller så så har såväl Anthropic som Open AI lämnat in i sina börsansökningar. Lägg till att SpaceX – som via ”uppköpet” av xAI även de nu handlar väldigt mycket om AI – gör börspremiär till helgen.
Vi vet inte när (eller ens om, de kan ju dra tillbaka sin ansökan) Anthropic och Open AI tar börsklivet. Men när/om det sker så har nu en ny förkortning nu landat.
Vilka döljer sig då bakom MANGOS? Meta, Anthropic, Nvidia, Google, Open AI och SpaceX.
Nu är alltså bara hälften av dessa just nu börsbolag. Men det är oavsett en kul tanke. Sen tror jag fortfarande att ett bolag som Apple i slutändan kommer bli en av de största vinnarna på AI-vågen, men det är en annan historia.
Och som artikeln konstaterar: en mango är söt och saftig när den är mogen, men rätt oaptitlig dessförinnan. Och det är en väldigt passande metafor även för MANGOS.
Det är milt sagt helt galna förväntningar på AI-framtidsintäkterna för bolagen här. Inklusive Nvidia, Meta och Google.
Infrias de (vilket de definitivt lär göra de första börsdagarna) så blir det en smaskensupplevelse för aktieägarna. Men om botten går ur AI-hypen finns det väldigt stor risk att det blir en väldigt sur eftersmak.
It’s not FAANG anymore. It’s MANGOS. | TechCrunch
With SpaceX, Anthropic, and OpenAI all eyeing massive public debuts, the tech industry may soon have a new class of corporate overlords – and a new acronym to match. Say goodbye to FAANG and hello to MANGOS.
Övrigt
Safari får inbyggd prisbevakningsfunktion
Bland de nyheter som presenterades av Apple igår fanns bland annat en prisbevakningsfunktion. Ja, eller det är det egentligen inte. Notify me, som funktionen heter, kan säga till när en sajt uppdateras enligt de regler du har satt upp. Så den håller koll på uppdateringar av en webbsida överlag.
Men som artikeln konstaterar så lär det kanske mest givna användningsområdet vara prisbevakning. Ange en produktsida och få notis om när priset ändras.
Sen lär det bli intressant att se hur det här kommer användas. Som att hålla koll på en konkurrents prissättningssida. Visst, det och prisbevakning har ju på olika sätt gått tidigare, via externa tjänster eller genom att bygga själv. Men nu kan det bli enklare för fler att göra det.
Apple WWDC 2026: Notify Me in Safari is going to help you shop smarter
At Apple WWDC, the company announced new AI features for Safari. Notify Me, a customizable notification center, is basically a built-in price tracker. Here’s what we know about the new feature dropping this fall.
Safari lär sig att automatiskt gruppera flikar efter ämne
Det här kan bli intressant. En av nyheterna som Apple presenterade under WWDC i veckan är att Safari kommer att kunna automatgruppera flikar baserat på ämne.
Webbläsaren kommer helt enkelt klustra ihop flikar som hör ihop (enligt Safari). Dessa kommer att grupperas ihop som ”flikgrupper”.
Det känns som potential att bli en helt briljant funktion eller en funktion som kommer att orsaka totalt kaos för den som vill kontrollera sina flikar själv.
(Okej. Jag utgår från att det går att inaktivera den här AI-smartnessen, men nu ska vi inte sabba en snygg summering.)
Safari’s New AI Tab Organization Actually Looks Really Useful
Safari gains new features that integrate AI in a useful manner. From better tab management, or vibe-coding extensions, there’s something for everyone.
Irland kräver att nya datacenter “Bring your own power”
Ha. Skönt nytt direktiv på Irland. Bring your own power.
Som jag skrev i förra veckan är Irland – hubben för techbolagens EU-huvudkontor – drabbat av synnerligen elhungriga datacenter. Så pass att datacenter nu står för 22 % av den totala elförbrukningen i landet.
Det har fått Irland att säga nej till byggandet av nya datacenter. Ja, eller rättare sagt: för att nya datacenter ska få bygglov krävs just att de har med sig sin egen el. Bolagen som äger dem måste säkerställa att de också bygger den el som krävs för att driva dem.
Vi kan väl hoppas att Irland håller hårt i kravet att det inte räcker med vilken energikälla som helst. Elon Musk tycker exempelvis att miljöförstörande diselaggregat som hotar hälsan hos de boende i närheten är totally worth it för att han ska kunna köra xAI:s (ja, eller numer SpaceX:s) massiva AI-datacenter.
Ireland implements Bring Your Own Power policy for data centers
Ireland’s new Bring Your Own Power policy forces data centers to generate their own electricity, addressing the 21% grid consumption that triggered a Dublin
Canva lägger till offline-läge
Får du panik om du hamnar i en uppkopplingsdöd zon och inte kan arbeta i Canva? Fear not! Nu rullar världens innehållsskapares mesta allt-i-allo-app ut ett offline-läge.
Det är precis vad det låter som. Du kan fortsätta arbeta även om uppkopplingen dyker.
Det betyder däremot inte att de som helt vill koppla sig fria från internet kan göra det. Åtminstone inte om de vill använda Canva. Offline-läget gäller i 14 dagar, sedan är det dags att ringa hem till Canva HQ igen.
Canva Rolls Out ’Offline’ Mode That Works Without Internet Access
Canva on Wednesday announced the rollout of Canva Offline, a new feature designed to let users continue creating and editing designs even without internet access.


