Kategorier
Allmänt digitalt Bekvämlighetsekonomin Digitalisering Ekonomi och finans Mobilt Spaningar

Digitala spaningar vecka 10 2019 – del 3

Övriga delar i sammanställningen

Del 1: Sociala medier, Sök/SEO

Del 2: Detaljhandel/e-handel, Strömmade medier/Prenumerationstjänster, AI – artificiell intelligens/Digitala assistenter, AR/VR, IoT – internet of things

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Bekvämlighetsekonomin

Malmö stad hotar skrota 100 felparkerade Lime-elscootrar

Ett intressant dilemma. Det har blivit fnurra på tråden mellan elscooterföretaget Lime och Malmö stad. Eller rättare sagt: Malmö har beslagtagit 100 av företagets scootrar som stått felparkerade. De som förvarats längst plockades in i december och ännu har ingen av dem hämtats ut av Lime. Om Lime inte plockar upp scootrarna så kan det hända att de kommer att skrotas – och Lime får då fakturan för det i brevlådan.

Vad som har hänt är alltså att det inte är Lime som har gjort fel, det är deras kunder (kan ju vara så att Lime ställt ut dem fel och då är det helt deras fel, men jag misstänker att det inte är det det handlar om). Och om man så vill hamnar man då i samma diskussion som det som nu pågår kring EU:s upphovsrättsdirektiv. Vilket ansvar har tillhandahållaren och vilket ansvar har slutanvändaren när brott begås?

I Lime-fallet resonerar alltså Malmö stad precis som EU. Det är tillhandahållaren som har ansvaret. Det är tillhandahållaren som kommer att straffas, om de inte agerar. Malmö skulle teoretiskt säkert kunna kräva att få ut någon slags lista från Lime över vilka kunder som har begått brotten, men man väljer alltså istället att gå till källan.

Det Lime i sin tur skulle kunna göra, precis som Facebook eller Youtube, är att stänga av konton för de användare som vid upprepade tillfällen bryter mot lagen (och, om det inte redan står, skriva in i villkoren att användaren ansvarar för att parkera scootern trafiksäkert och lagligt). Eller, också här likt fallet med upphovsrättsdirektivet, ta kostnad för att kunden gör fel.

Lime skulle förstås också proaktivt kunna geofenca (</ord>) sina scootrar så att de inte får parkeras fel (typ). Men det skulle säkert bli svårt att tekniskt få till. För stor osäkerhetsfaktor och för svårt att inte garantera att lagliga ställen omfattas av en sådan funktion. Kostnaden skulle sannolikt också bli alldeles för stor. Tittar man på det proportionerligt och lämpligt så skulle Malmö stad gå med på, eller i domstol tvingas gå med på, att en sådan insats från Lime skulle bli för omfattande och att efterhandsstädning räcker – så länge som det ske snabbt.

https://digital.di.se/artikel/malmo-har-last-in-100-elscootrar-da-maste-vi-skrota-dem

Chattappen Kakao lanserar cykeldelningstjänst

Sydkoreanska Kakao Mobility drar igång en cykeldelningstjänst efter det att försöket med en bilmotsvarighet inte lyfte. Så långt inte så konstigt. Cyklar och scooters är väldigt svart just nu. Men det som är lite mer uppseendeväckande är att Kakao mest är känt som… Sydkoreas största chattapp.

Nu är det som sagt var Kakaos ”logistikdivision” som hanterar den här satsningen, men det är oavsett under Kakao-paraplyet. Det är alltså väldigt mycket ett tecken i tiden – när plattformarna äter allt omkring dem och branschkonceptet håller på att helt lösas upp.

Chattappar mest överallt har Kinas WeChat som en, mer eller mindre uttalad, förebild i sin utveckling just nu. Att bygga in så mycket funktionalitet som möjligt i den plattform där kunderna hänger hela dagarna – med det sociala som centralt kitt som binder ihop alla delar och tjänster.

Men vi ser också allt mer hur företagen som sitter på plattformen alltmer satsar på innehållet. Det innehåll som ska konsumeras om du är Netflix och Spotify, eller de produkter och funktioner som används i plattformen. Tencent, företaget bakom WeChat, äger verksamheter inom i princip alla delar av sitt ekosystem.

Här hos oss har saker och ting inte alls kommit lika långt. Facebook har exempelvis sin Watch-satsning med egenfinansierat videoinnehåll, men trots att företaget så sakteliga börjar bredda sig så sitter de inte på särskilt mycket offlineverksamheter. Till och med Google har tjänster som Waymos självkörande taxiverksamhet.

Visst är det olika förutsättningar, inte minst konkurrenslagstiftningsmässigt, men, tja, det skulle förstås inte vara ett orimligt scenario med en cykel- eller scootertjänst med Facebooklogga. Är, om man så vill, bara ett Voi-uppköp bort.

Defeated in four-wheel ride-sharing, Kakao launches e-bike sharing service – Pulse by Maeil Business News Korea

South Korea’s top mobile messenger operator Kakao Corp., which had to put off its carpool operation in the face of die-hard opposition from taxi drivers, opted for a less contentious choice to push ahead in the ride-shar

Senaste as a service-området: kök

I dessa bekvämlighets- och delningsfetischismtider är det klart att det går att dela…. kök. Kort sagt tjänst som låter restauranger sätta upp kök specifikt avsedda för hämtmat – och dela yta och kostnader med andra restauranger som erbjuder motsvarande tjänst. 

Ja, eller egentligen bredare än så. En spelare, Panda Selected, erbjuder köksutrymmen, men kan även hantera logistik och marknadsföring för dem som önskar. Hämtmatsrestaurang as a service, alltså. Eller molnkök. Det senare är åtminstone namnet på förre Uber-VD:n Travis Kalanicks amerikanska satsning inom området: CloudKitchens. 

Så med andra ord kanske vi även inom det här området om några år kommer hitta framgångsrika restauranger som varken äger kök, restaurang eller butik och inte har någon anställd personal. Rakt igenom virtuella skapelser som draganddroppats ihop av befintliga delningstjänster. 

As shared kitchens heat up, a China-based startup, Panda Selected, nabs $50 million led by Tiger Global | TechCrunch

A few weeks ago, we told you that former Uber CEO Travis Kalanick looks to be partnering with the former COO of the bike-sharing startup Ofo, Yanqi Zhang,

Mobilt

Google kommer inte plocka bort saudiarabiska appen som gör det möjligt för män att kontrollera sina fruar

Den kontroversiella saudiarabiska appen som låter män kontrollera sina fruar, som att styra hur och när de har rätt att resa själva, kommer inte att plockas ned från Google Play. Företaget har konstaterat att appen inte bryter mot appbutikens regelverk (och bryter förstås inte mot lagen i Saudiarabien). Apples reaktion? Mmmmmkayvifårkollapådet (det var åtminstone Tim Cooks respons, men än så länge finns appen kvar). 

Det här är förstås en riktigt knepig situation för techjättarna (ja, inte bara för dem, men vi begränsar oss här). Om de inte följer nationell lagstiftning kan de blockas (vilket vi förstås ser inte minst i Kina). Men det kan innebära att de, som i det här fallet, då kanske måste gå med på något som är olagligt i andra länder. Eller som åtminstone är moraliskt tveksamt. Och då beror det på vems moral vi pratar om. 

Google won’t pull controversial Saudi Arabian app from Play store

Google says that it won’t pull Absher, a controversial government app from Saudi Arabia, from its app store, telling California representative Jackie Speier that it did not violate its policies, and that it would remain up, according to Business Insider.

Digitalisering

Google arbetar på stöd för digitala körkort

Googles planer gällande våra ID-handlingar: spara dem i mobilen.

Förstås en fullständigt självklar utveckling. Tittar vi på Kina så pågår tester där ens WeChat-konto, alltså konto i Kinas Facebook om man så vill, också kan användas som officiell nationell ID-handling.

Nu är Kina på många sätt ett annat land än länderna i väst. Bland annat vad gäller det rätt obefintliga avståndet mellan företag och staten och därmed möjligheterna att få till en sån här sak. Dessutom är vi som medborgare förmodligen inte helt redo att låta ett konto i ett amerikanskt företag identifera oss.

Men att det nationella ID-kortet finns i mobilen är däremot som sagt en rätt självklar grej idag. Precis på samma sätt vi lagrar så mycket annat där idag, inte minst våra plastkort (ja, eller att våra plastkort ersätts av annan teknik, som mobila plånböcker).

Säg att vi kopplar våra fingeravtryck till våra ID-kort (som passet) när vi skapar dem. Verifiering med samma fingeravtryck i den aktuella enheten (plus kanske ytterligare lager) borde då kunna fungera som ID-handling för ID-handlingen </meta>. Alltså verifiera att jag är jag och därmed får aktivera mitt digitala ID-kort.

Skulle också vara ett stort steg framåt för andra saker som kräver säker identifiering, som digitala val.

I slutändan handlar det förstås om att lita på den som lagrar informationen. Apple skulle förmodligen ha kortare uppförsbacke än Google i den här frågan. Men oavsett: bra grej.

https://fossbytes.com/google-is-planning-to-add-digital-driver-license-in-your-smartphone/

Ekonomi och finans

Airbnb köper sista-minuten-hotellbokningsföretaget HotelTonight

Ännu ett uppköp för Airbnb: HotelTonight, som då alltså är en… hotellbokingstjänst. Mer specifikt: en sista-minuten-hotellbokningstjänst. Boka rummet i sista minuten till rabatterat pris. 

I sig inte ett dugg förvånande. Airbnb har sedan länge rört sig bortom lägenhetsdelning och har till och med börjat verka inom området fastighetsbyggandet. Som artikeln konstaterar: Airbnb vill bli ”the-end-to-end platform” för resande. 

Det innebär förstås inte bara transport och boende. Man har också kommit långt med, tja, allt som har med resande att göra. Saker att göra? Det fixar Airbnb. Bra ställen att äta på? Det fixar Airbnb. En egen personlig lokalguide? Det fixar Airbnb. 

Airbnbclusive. 

Airbnb is buying last-minute hotel app HotelTonight

Airbnb is buying last-minute hotel booking service HotelTonight, in another move on the traditional hotel industry. The HotelTonight booking app and website, which offers day-of hotel reservations at discounted rates, will still operate independently, at least for now. Once the acquisition is completed, HotelTonight CEO Sam Shank will lead Airbnb’s boutique hotel category.

Financial Times köper The Next Web

Listan över källor i min RSS-läsare är lång som ett par armar. En av dem är The Next Web, en av de riktigt vassa källorna till omvärldsbevakning inom det mesta digitalt. Och nu har företaget, som förutom sin digitala bevakning även anordnar exempelvis konferenser inom området, hittat ett nytt hem. Financial Times har köpt en majoritetspost av företaget och därmed i praktiken blivit dess nya ägare. 

Även om mediebranschen fortfarande är stockkonservativ, och gillar att krama obsoleta affärsmodeller, så börjar det hända saker här. Så sakteliga. Mycket handlar om att göra annat än det man är bra på (helt nya verksamheter), men även här börjar insikten om att bra innehåll även inom nyhetsområdet är relevant. Om det förpackas på rätt sätt, i rätt kanaler, med rätt (flexibel) prissättning. 

Blir intressant att se vad som kommer att hända med The Next Web framöver. Financial Times har svart bälte i betalväggar, vilket förstås är sådär lovande. Men min förhoppning är ändå att Financial Times inte har köpt nåt för att nå kidsen eller för att man måste bli bättre på digitalttnånting utan att man faktiskt köper kompetens och nya idéer. 

The next chapter for TNW: Financial Times acquires a majority stake in TNW

The Beginning March 2006, Boris and I decided to organize a small get-together for the few people that were working in tech – or ’Web 2.0’, as we called it at the time. We registered a domain (thenextweb.org), created a logo, wrote some cop

SurveyMonkey köper Usabilla

Nåt halvår efter börsintroduktionen är det dags för ett rätt stort uppköp för webbundersökningsföretaget SurveyMonkey. Man köper kundfeedbackbolaget Usabilla för ca 80 miljoner dollar. 

In first acquisition since IPO, SurveyMonkey to buy Usabilla for $80M – SiliconANGLE

In first acquisition since IPO, SurveyMonkey to buy Usabilla for $80M – SiliconANGLE

FundedByMe rasar första dagen på börsen

Idag klev crowdfundingplattformen FundedByMe in på börsen. Det gick… sådär…

Noteringsfloppen: Techbolaget faller som en sten

Fundedbyme rasade med 75 procent från riktpriset under sin första handelsdag på börsen. Bolagsvärdet sjönk därmed hastigt från 350 till 91 miljoner kronor.

Övrigt

Elizabeth Warren vill bryta upp de stora techbolagen

Det senare lär förstås inte bli…. helt enkelt. Jag är förvånad att mer inte har gjorts för att stoppa techjättarnas framfart – men det beror förmodligen på att de till största del gett mycket mer än de har kostat. Visst är det techjättarna som dikterar villkoren, men som mindre företag får du också en massa funktionalitet som du annars inte hade haft råd med. Och möjlighet att nå helt nya och större kundgrupper.

Det är kort sagt en balansgång mellan de negativa och de positiva sakerna med de megaplattformar som nu skapas.

Sen är, ironiskt nog, Warrens förslag att tvinga de aktuella företagen att skilja på själva plattformarna och de funktioner, tjänster och innehåll som byggs på dessa inte nödvändigtvis något som går stick i stäv med Amazons, Facebooks och Googles (och förstås fler) egna ambitioner. Det de vill är att bli infrastrukturen som andra sedan bygger tjänster ovanpå. Om de skulle tvingas välja mellan att stå för bottenplattan eller bygget på toppen så skulle sannolikt utan att blinka välja att bara bli plattformstillhandahållare. Det är här de riktigt stabila och stora pengarna finns.

Here’s how we can break up Big Tech

Twenty-five years ago, Facebook, Google, and Amazon didn’t exist. Now they are among the most valuable and well-known companies in the world. It’s a great story – but also one that highlights why the…

WebAuth klubbas som standard för lösenordsfria inloggningar

En väldigt bra grej: standard för lösenordsfria inloggningar har klubbats. World Wide Web Consortium (vilket numer måste vara ungefär det enda stället man kan se den förkortningen utskriven – pratar någon fortfarande om the world wide web annat än i URL:ar? </stickspår>) FIDO Alliance (Fast Identity Online) har nu enats om att Web Authentication formellt är den standard som gäller för den här typen av teknik.

Som konstateras används tekniken redan och är något du själv förmodligen utnyttjar när du biometriloggar in in dig på en webbplats eller en app. Men i och med stämpeln som webbstandard så kommer det bli enklare att lägga till funktioner baserat på detta och det kommer bli enklare att få saker att lira med varandra. Även för fysiska, uppkopplade prylar.

En fördel med det här är att betydligt säkrare inloggningar kommer bli vanligare. Visst, det går att lura identifiering via ansikte, fingeravtryck eller ögon. Men om vi börjar kombinera dessa så kommer det bli rejält mycket svårare. En unik biometripalett.

Sist men inte minst: när vi loggar in med våra kroppar så, tja, kommer vi bara behöva komma ihåg att ta med oss själva. (Vissa dagar klarar i och för sig jag knappt ens det, men det hör inte hit.)

The web just got an official password-free login standard

Web Authentication (aka WebAuthn) has been a de facto standard for no-password web sign-ins for a while given that many tech giants are already using it, but now it’s official. The World Wide Web Consortium and the FIDO Alliance have finalized the Web Authentication format, making it the go-to option for logging into accounts with potentially greater security and convenience than typing in your credentials.

Kinas sociala poängsystem har stoppat miljontals från att köpa tåg- och flygbiljetter

Hur används Kinas sociala poäng-system? Nu ska Associated Press ha kommit över en rapport från Kinas regering kring hur det går för dem som ligger sämre till i rankingen. Bland annat när gäller möjligheterna att resa. 

Enligt rapporten stoppades kineser från att köpa 17,5 miljoner gånger på grund av sina låga poäng. Motsvarande siffra för tågbiljetter var 5,5 miljoner gånger.Vad gäller blockade flygbiljetter var siffran för 2017 6,5 miljoner – alltså mer än dubbelt så många gånger. 

Vad får du minuspoäng för? Opassande beteende. Kan vara saker som att smita från skatt, blåsa andra, skapa fejkannonser – eller ta upp extra plats på tåget. Och det här är innan systemet är fullt ut på plats, något som är planerat att ske under nästa år. Då räknar Kina med att alla kinesiska medborgare ska finnas samlade i poängsystemet – och få sitt beteende löpande poängsatt. 

Den väldigt mörka baksidan av Kinas fantastiska digitaliseringsresa. Vi kan anta att antalet blockade resenärer inte lär minska. Och vi kan också anta att något av det sämsta man kan göra enligt systemet är att kritisera partiet och Kinas politiska system. 

China bars millions from travel for ’social credit’ offenses

BEIJING (AP) – Skipped paying a fine in China? Then forget about buying an airline ticket. Would-be air travelers were blocked from buying tickets 17.5 million times last year for ”social credit” offenses including unpaid taxes and fines under a controversial system the ruling Communist Party says will improve public behavior.

Ryssland arbetar på att ta fram ett internet de kan kontrollera

Här kan vi på riktigt prata om hot mot ett fritt och öppet internet. Möjligheten att rätt bokstavligen talat kunna döda alla former av uppkopplad kommunikation över internet. Ryssland är på väg att inspireras av Kina även inom detta område. 

Häromveckan skrev jag om att Ryssland håller på att testa att stänga ner internet vid en ”attack” från utlandet. Med tanke på att så många samhällskritiska funktioner numer är uppkopplade är det förstås fråga väl värd att beakta: hur säkrar man ett samhälles infrastruktur om en dedikerad attack mot några centrala punkter skulle kunna slå ut saker både online och offline? 

Men pratar vi om Ryssland. Under nästan två veckor i oktober förra åretstängde ryska myndigheter av mobilt internet och därmed möjlighet att använda bland annat sociala medier. Likt under arabiska våren för att stoppa regeringskritiska demonstrationer. 

Nu håller lagstiftare på att trycka igenom lagförslaget ”Oberoende internet” genom ryska parlamentet. Förstås påhejat av Putin. En central hubb som gör att ryska myndigheter kan kontrollera – och stoppa – onlinetrafik i landet. 

(Och, som artikeln konstaterar, ett central hubb skulle ironiskt nog göra det som är ett förhållandevis decentraliserat system lättare att attackera och stänga ner.)

https://www.bloomberg.com/news/articles/2019-03-05/vladimir-putin-wants-his-own-internet

Microsoft lägger till stöd för att skanna in papperstabeller till redigerbara Excel-tabeller

Smart grej från Microsoft: Excel-appen får stöd för att skanna in papperstabeller och konvertera dem till Excel-ark. Alltså omvandla tabellinnehållet till redigerbar digitaldata. 

Det tog bara sisådär 30 år innan textigenkänning på riktigt blev effektivt. 

Microsoft Excel will now let you snap a picture of a spreadsheet and import it

Microsoft is using artificial intelligence to convert photos of data tables into a table in Excel. Users will be able to take photos of hardcopy data and import it straight into a fully editable table in Excel

Översikt över videoformat 2019

Hehe. Ännu en hjälpsam guide över videoformat 2019.

Serie som driver med videoformat

Alla kan vara lugna: Momo är död

Ahahaha! 

(Från en lång artikel för den som vill läsa ikapp om Momo-fenomenet. Alltså det som fått barn över hela världen att begå självmord en masse. Eller så kanske det bara var vuxenvärlden som gick på det och fick proaktiva hissyfitanfall i kubik. Slutar lyckligt. Konstnären meddelar att originalstatyn nu är förstörd. Förbannelsen är bruten. Phew. The end.) 

https://twitter.com/mechapoetic/status/1101925476635996162

Lego släpper sin egna vikbara enhet

Haha! Jaaaa! Lego vill inte vara sämre än Samsung och Huawei. Klart de också har en vikbar. Lego Fold. Fem tum ihopfälld, elva tum utfälld.

Förmodligen den vikbara modell jag är mest sugen på så här långt.

(Kort sagt: smart och snyggt av Lego.)

https://twitter.com/LEGO_Group/status/1102539211834576902/photo/1

Tim Cook blir Tim Apple på Twitter

Ahahahaha! Well played, Tim. Well played.

(Den som inte fattar kan läsa mer här.)

Om varumärkessjälvinsikt

Hehe. Det där med hur ett varumärke ser på sig själv och hur kunderna gör det… 

Serie som driver med varumärkens strävan att nå autenticitet

Har du lust att hjälpa till?
Gillar du mina digitala spaningar? Så pass mycket att du till och med skulle kunna visa uppskattning genom att betala en slant? Tryck här för att se hur du gör

Kategorier
AI - Artificiell intelligens AR/VR Ekonomi och finans IoT - internet of things Mobilt Spaningar

Digitala spaningar vecka 9 2019 – del 3

Övriga delar i sammanställningen

Del 1: EU:s nya upphovsrättsdirektiv, Sociala medier, Sök/SEO

Del 2: Detaljhandel/e-handel, Strömmade medier/Prenumerationstjänster

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

AI – artificiell intelligens/Digitala assistenter

Google Assistant kommer till KaiOS och dummobiler

Ett stort steg för Google i kampen om nästa miljard internetanvändare. Fler mobiler kommer att utrustas med dedikerade (hårdvaru)knappar för direktåtkomst till Assistant. Men än viktigare: Assistant kommer till fler icke-smartphone-mobiler (typ gamla hederliga Nokia-mobiler) – och bli smartare här.

Det är närmare bestämt Assistant för KaiOS, ett enkelt operativ för just enklare tangentbordsmobiler (baserat på Firefox OS). Om man så vill en konkurrent till Android – och en konkurrent som Google har investerat i. Förstås just för att nå de användare som inte ens har en Android-mobil. Kunna se till att åtminstone företagets tjänster, som Maps, finns där.

Det som framförallt nu kommer till KaiOS är att Assistant kan hjälpa till med röstskrivande, men också att Assistant även här får stöd för Actions. Alltså Assistants ”appar”, möjlighet att skapa anpassade kedjekommandon.

Sist men inte minst kommer KaiOS och Assistant kunna ställas in på olika språk. Så operativet kan ha ett språk medan Assistant kan väljas för ett annat. Med andra ord kommer kommer man kunna prata på sitt modersmål och be Assistant utföra kommandon även om KaiOS inte finns för det språket. Känns med andra ord som att Google kastar med lite realtidsöversättande när de ändå är igång. 

Röst får allt större roll i våra internetinteraktioner, men i många länder kan det vara skillnaden som avgör om man kan kommunicera alls. I WhatsApp är det på många tillväxtmarknader populärt att skicka röstmeddelanden istället för textmeddelanden eller att ringa. Beror på en kombination av låg läskunnighet och dyra mobilsamtal. Det är alltså exakt den här målgruppen som Google primärt riktar in sig på med de nya funktionerna (även om förstås alla andra också kan ha nytta av dem).

Google is making the Assistant smarter on feature phones

Google is doubling down on KaiOS, the ”light” operating system that makes low-cost feature phones feel a little smarter. Today, the company announced that the Google Assistant will be upgraded with Voice Typing ”over the coming months,” allowing KaiOS users to dictate text messages, web searches and basically anything else that uses a text box.

Google Assistant läggs till i Android Message

Ännu en Google Assistant-nyhet. Googles digitala assistent kommer även att börja dyka upp i Android Messages. Allo, fast i annan app, alltså.

Assistant kommer att komma med förslag på saker att skicka till andra under en chatt. Som exemplet i artikeln att du undrar om en kompis vill hänga med och se en film. Då kan du få upp ett förslag att skicka över en sammanfattning av filmen. Samma funktion som bland andra Facebook försökt få till med sin M, alltså.

Kommer att komma för engelsktalande användare kommande månaderna och initialt är det tips om filmer, restauranger och väder som kommer finnas med.

Google är förstås snabba med att påpeka att innehållet i chattar aldrig skickas till Assistant, bara ”the entity listed on the chip you clicked”. Vilket säger mig ungefär ingenting. Någonstans får ju Assistant trots allt tillgång till det du skriver i någon form för att kunna komma med sitt förslag – men det lär väl handla om att meddelandetjänsten typ skickar nyckelord eller så till Assistant.

(Sen noterar vi förstås att Google då verkar ha sagt att Assistant inte får läsa chattarna. Däremot inget om att Assistant inte kommer att skicka vidare info om de förslag du får eller vilka förslag du väljer att dela med dina vänner…)

Google Assistant is sliding into the Android Messages app

Google is continuing its mission to put Assistant everywhere and it’s not just trying to stuff its digital helper in various hardware, but in more apps as well. The company already inserted Assistant in the Maps app, which it officially unveiled at CES this year.

G Suite får AI-grammatikverktyg

Nu blir stavnings- och grammatikkontrollstöd standard i Google Docs för alla G Suite-användare. Och eftersom det är Google pratar vi förstås hjälp baserat på maskininlärning och AI.

Okej, lär inte finnas för alla språk och det verkar bara vara för företagskonton än så länge, men vi kan väl alltså anta att det här lär komma att bli standard för alla användare.

Google får alltså lika många ML-tränare som användare – vilket ger ännu mer data och ännu bättre kvalitetet i korrandet etc. etc.

Google expands AI-powered grammar checker in Docs to all G Suite users

The power of machine translation to help you improve your writing at work

AR/VR

Microsoft släpper Hololens 2

Micorosft släpper version två av sitt Hololens-AR-visir. Och den här gången siktar man enbart in sig på företagskunder (även om det förstås är fritt fram att köpa även för privatpersoner).

AR har den stora fördelen med VR att det krävs betydligt mindre för att få det att fungera. Framförallt om man är ute på resande fot. Där VR alltjämt kräver mycket hårdvara räcker det med en hyfsat vanlig mobil för att få tillgång till funktionaliteten.

Men kommer vi till visir och glasögon har även AR samma problem som motsvarande VR-prylar. Det är inget man går omkring med på stan. För stort och för klumpigt. Det har förstås kommit mer eller mindre ”vanliga” glasögon som kan en diskret skärm framför ögonen (som Google Glass och Snaps Spectacles, även Apples uppges arbeta med hårdvara av den här typen). Men funktionellt är det rätt begränsade upplevelser vi pratar om.

VR-hårdvara har mest börjat få snurr som spelenhet eller för företag (exempel som träningsmetod) och AR-glasögonen av Hololens-typ har redan använts för att tillhandahålla personal med handsfree-information. Som för lastpersonalen på åtminstone en asiatisk flygplats.

Microsoft tänker helt enkelt fullständigt rätt här (dessutom i linje med att Microsoft satsar allt mindre på konsumenter). En Hololens är inte en konsumentprodukt. Det är teknik gjord för tillfällen när man kan tänka sig att dra på sig den här typen av utrustning. Som på jobbet.

Här är Microsofts Hololens 2

Microsofts nästa augmented reality-visir heter Hololens 2. Det har en prislapp på 3500 dollar, släpps senare i år och ska enbart säljas till företagskunder.

IoT – internet of things

Tesla släpper billigare Model 3 – och kommer bara sälja sina bilar online

Ett antal nyheter från Tesla kom sent igår kväll:

En ny, billigare Model 3. Prislapp från 35 000 dollar jämfört med dagens billigaste pris 42 900. I Europa och Kina inom tre till sex månader. (Börjar man lägga till funktionalitet enligt nedan så blir det förstås snabbt dyrare än så.)

Tesla-bilar kommer från och med snart bara gå att köpa online. Tesla kommer att stänga de flesta av sina butiker. De kommer behålla några fysiska lokaler som showroom och informationshubbar. Del i satsning att minska blödandet av pengar.

Öppet köp: alla Tesla-bilar kan lämnas tillbaka, gratis och med full återbetalning, inom sju dagar eller om man har kört 1000 miles (som Musk konstaterar: någon skulle kunna köpa en Tesla och få en nästan gratis bilsemester i en vecka)

Tesla’s promised $35,000 Model 3 is finally here

Tesla is finally rolling out the long-awaited cheaper $35,000 version of the Model 3. The company is currently making multiple versions of a ”Standard Range” Model 3 that can travel 220 miles on a single charge.

Tesla-bilar får ett antal nya funktioner under 2019

Mer Tesla-nyheter. I samband med gårdagens presentation av en billigare Model 3 så kom också en lista på självkörande funktioner som Model 3 har nu eller kommer få senare i år:

  • Autopilotnavigering: t ex omköring och avfartskörning)
  • Automatisk parkering: vanliga parkeringsfickor och fickparkering (JA! JA! JA!)
  • Summon: din bil kommer till dig på parkeringsplatsen istället för att du måste leta upp den (coool…)
  • Stöd för att identifiera och reagera på trafikljus och stoppskyltar
  • Automatiskt körande på stadsgator

Man kan tänka att några av de här grejerna lär vara avhängiga de lagrum som gäller där man faktiskt kör…

Tesla says ’Automatic driving on city streets’ including responding to traffic lights/stop signs coming this year

Tesla today, along with the $35,000 Model 3 and other goodies, announced it would be taking Autopilot to the next…

Volvo Polestar 2 blir första bil som får Android som inbyggt operativsystem

Volkswagen investerar i Ford-ägda mobilitetsföretaget Argo

Ännu ett intressant mobilitetssamarbete. Uppgifter att Volkswagen kommer att investera 1,7 miljard dollar i självkörande teknik-företaget Argo. Som ägs av… Ford.

Alltså ännu en gång när två konkurrenter typ gör gemensam sak. Och det stannar inte här: i med investeringen skulle Argo enligt Wall Street Journal bli ”the nucleus of an equally held joint venture that could receive additional assets from Volkswagen over time”.

Egentligen är samarbetet inte jätteoväntat eftersom de två företagen ingick ett strategiskt samarbete i januari. Men djupet på samarbetet är ändå rätt intressant. Dessutom har Volkswagen i sin tur öppnat upp för att andra biltilverkare ska få använda deras elbilsplattform. Alltså bokstavligen talat bli en plattform…

Report says VW to invest $1.7 billion in Ford self-driving unit Argo

Volkswagen will invest around $1.7 billion in Ford’s self-driving subsidiary Argo, according to a new report. The two carmakers will…

BMW och Daimler gör gemensam sak inom mobilitetstjänstområdet

De milt sagt intressanta samarbetena fortsätter dyka upp. Konkurrenter som helt plötsligt börjar samarbeta inom rätt centrala verksamheter. Som att Daimler och BMW nu kommer göra gemensam sak inom ett antal mobilitetsområden.

Så med andra ord kommer Mercedes och BMW alltså samsas om (och plöja ner en miljard dollar i) vad som kommer att bli fem fristående företag inom följande:

Taxitjänster: Daimler-ägda MyTaxi (som tydligen ska vara störst i Europa – större än Uber, alltså) kommer att bli Free Now.

Bildelning: Daimlers Car2Go kommer att slås ihop med BMW:s Drive Now i den nya tjänsten Share Now.

Laddstationer: Tjänsten Charge Now är tänkt att göra det enklare för kunder att hitta laddstationer. Man kommer alltså inte ta fram egna stationer utan hänvisa till ett nätverk av fristående stationer. Men som konstateras lär de i och med detta premiera de stationer de har avtal med – avtal som säkerligen på sikt kommer innebära ett närmande mellan de fristående nätverken och Charge Now.

Härligt förvirrande Game of Thrones-tider.

https://www.businessinsider.com/bmw-daimler-partnership-mobility-services-2019-2?IR=T

Apple Watch kan få inbyggd sömnloggning 2020

Ta av sig sin Apple Watch när man sover? Verkar väl ändå jäkligt onödigt.

Nu finns det säkerligen många som inte tar av sig sin Watch ens när de sover redan idag, men nu kan fler få anledning att behålla den på. Apple kan vara på gång att lägga till inbyggd sömnspårning i de klockor som släpps 2020. Förstås helt i linje med Apples mission att göra sina prylar, framförallt Watch, till hälsoprylar på ett eller annat sätt. Och vår önskan om att lifelogga ungefär alla aspekter av vår tillvaro.

Apple Watch may get built-in sleep tracking by 2020

You can track your sleep on the Apple Watch using third-party apps, but Apple has yet to bake this functionality into the device itself. According to a report from Bloomberg, the company is working on it though, and plans to introduce sleep tracking in the Apple Watch 2020.

LG testar handflateskanning som inloggningsteknik

Intressant inloggningsteknik från LG: Hand ID. LG G8 ska skicka en pulserande infraröd signal mot handflatan. Det i sin tur mappar handflatans blodådror ”based on how the hemoglobin absorbs the IR signal” (ska inte säga att jag helt hänger med på hur det här exakt fungerar). Ska tydligen vara väldigt säkert (nu säger alla företag som släpper inloggningslösningar att de är jättesäkra, men i det här fallet känns det milt sagt svårknäck för en lekman som jag – återstår att se hur bra den gör jobbet).

Så… inloggning via blodådermappning? Coolt.

https://www.theverge.com/circuitbreaker/2019/2/24/18235249/lg-g8-z-camera-hand-id-palm-scanner-ir-infrared-veins-unlock-mwc-2019

Apple avskedar 190 anställda inom sin självkörande fordon-satsning

Hur går det för Apples ibland på/ibland av-självkörandebilprojekt Project Titan? Ingen har en aning. Inte ens Apple, känns det rätt ofta som.

Företaget har tillstånd för körning med drösvis av fordoni främst Kalifornien, men har aldrig pratat särskilt mycket om satsningen. Så det är svårt att veta om det ens handlar om en faktisk bil eller mjukvara som ska hantera körandet.

Nu visar det sig att Apple dessutom har fotat 190 anställda som arbetat med projektet. Främst ingenjörer.

Vad betyder det? Även här: egentligen ingen aning. Tecken på att man ska lägga ner? Ännu en nedrampning som följs av en upprampning? Inriktningsförändring?

Det enda vi kan vara (nästan) helt säkra på är att Apple kommer att finnas i självkörande fordon. Frågan är bara i vilken form. Att de inte alls kommer ha med själva framförandet av fordonet att göra är förstås i allra högsta grad ett väldigt troligt scenario.

Apple confirms self-driving car layoffs, says it mostly fired engineers

Apple has laid off 190 people that worked on Project Titan.

Mobilt

Samsung Galaxy S10 får inbyggd kryptoplånbok

Samsungs nya S10 får inte bara Instagram-läge i kameran, den får inbyggd kryptovalutaplånbok också. Alltså säker förvaring för ens kryptopengar inbyggt i hårdvaran. Dessutom en lagring som inte är kopplad till internet (förrän man vill betala med sin kryptovaluta, antar jag).

Utan att ha koll på exakt hur det fungerar så är hög säkerhet bra. Men jag gissar att det även i det här fallet också innebär den vanliga kryptovalutarisken.

Tappa för guds skull inte bort din mobil när du väl har lagt in din kryptovaluta i plånboken.

The Samsung Galaxy S10 has a cryptocurrency wallet built in

Samsung is the first major smartphone maker to include a cryptocurrency wallet in its latest flagship Galaxy S10 phones. The wallet lets users store bitcoin, Ethereum, and a beauty-related cryptocurrency called Cosmo Coin. It’s a cold storage wallet, meaning it’s not connected to the internet.

Samsungs vikbara mobil Fold känns…. väldigt tjock

Bättre bilder på Samsungs kommande, vikbara mobil Fold. Och… jag vet inte. Känns lite som att grundläget är två iPhone SE staplade på varandra. Visst, ryms bättre i fickan breddmässigt, men är samtidigt som sagt var… tjock.

Kan vara intressant som typ surfplatta, när man vill titta på video under resan på större skärm, men med tanke på hur mycket Fold kommer kosta så kan jag lika gärna stoppa ner en iPad i väskan för bingetittande.

Intressant som koncept, men känns som att målgrupperna nu i princip uteslutande är extrema technördar (som köper vad som helst bara de är först) och människor med för mycket pengar (som köper vad som helst bara det är skitdyrt).

https://www.theverge.com/2019/2/25/18239413/samsung-galaxy-fold-folding-phone-video-features

Mate X – även Huawei har en vikbar mobil

Samsungs vikbara mobil Fold känns så här långt mest… konstig. Tjock med konstigt format. Huaweis motsvarighet Mate X känns betydligt mer genomtänkt.

Framförallt känns Mate X inte lite tjock. Det ser ut som att de packat ihop dubbelskärmen bättre. Jag spekulerade kring användningen av Fold – och även här verkar Mate X ha ett bättre användarcase. Som ett arbetsverktyg, med fokus på multitasking à la surfplattor snarare än nöjeskonsumentpryl (med de prislägen vi pratar om är det förstås inte aktuellt för de flesta oavsett). Och Huawei verkar ha tänkt till lite kring smart enhandsfattning även i utfällt läge.

Känns däremot fortfarande rätt klossig. Jag, som fortfarande tycker att SE är typ den ultimata mobilstorleken, är med andra ord inte målgruppen. En anledning är att app- och webbplatsdesigners fortfarande bygger som att vi hade just en SE trots att skärmarna numer är giganormous. Kort sagt alldeles för mycket interaktioner i toppen. Framförallt uppe till höger.

Huawei made the coolest folding phone we’ve seen so far

The foldable phone race is officially on.

En genomgång över hur KaiOS kom till

I dessa tider av EU-upphovsrättsdirektivdiskussioner är det många som kramar ”ett fritt internet” och förfasas över att EU vill ”döda det fria internet” eller ”internet som vi känner det”. Däremot har de flesta med den här ståndpunkten inga problem med att sitta i knäet på Google, Apple, Facebook och en handfull andra techjättar som i praktiken helt styr över internet – och som gjort att internet här hos oss aldrig har varit lika ofritt. Men heller aldrig gett så många lika stora möjligheter.

För det finns ju alternativ till de stora för dem som vill. Inom nästan alla internetområden. Ett sätt att göra sig lite mindre beroende av internetkoncentrationen är att välja Firefox som webbläsare. Eller KaiOS som operativ.

Häromdagen kom nyheten att Google lagt till stöd för Assistant i KaiOS, ett operativ helt är inriktat på… dumtelefoner. Alltså icke-smartphones. Ett operativ för alla användare som inte ens har råd med ens de billigaste Android-mobilerna.

För den som vill läsa på om vad KaiOS är och hur det kom till är den här artikeln en bra start.

(Sen har Google även ett finger med i KaiOS. Googles tjänster är centrala även här och företaget har dessutom investerat i operativet. Men hej.)

How KaiOS claimed the third-place mobile crown

In December 2015, Mozilla announced it would be abandoning Firefox OS as a smartphone platform. Many assumed the company’s withdrawal would kill any hope of a mobile operating system built around the open web, rather than a combination of native apps and tightly-controlled storefronts.

Ekonomi och finans

Lyft har lämnat in sin börsansökan

Så har Uber-konkurrenten Lyft publikt lämnat in sin börsansökan. Finns ingen uttalad värdering, men bedömningar tidigare har talat om att Lyft kan vara värt mellan 20 till 25 miljarder dollar vid en börsnotering.

Vi får även lite siffror i och med ansökningshandlingarna. Företaget går fortfarande inte med vinst (lite normalt i de här sammanhangen) och förlusten ökar. Under 2018 förlorade Lyft 911 miljoner dollar, eller 32 procent mer än året före. (Ubers förlust motsvarande period blev nästan prick dubbelt så hög: 1,8 miljarder dollar.)

Omsättningen fördubblades till 2,2 miljarder dollar under 2018 (Ubers omsättning landade på 3 miljarder, en ökning med ”bara” 25 procent). Företaget hade 18,6 miljoner aktiva förare vid årets slut, en ökning med 47 procent jämfört med 2017. Man säger sig själva numer ha 39 procent av marknaden för delninstaxitjänster i USA (i princip den enda marknad där Lyft i dagsläget har riktigt stor närvaro – till skillnad från Uber).

Lyft har flera gånger försökt positionera sig som ett ”schysstare” alternativ till Uber, med bättre förarvillkor. Att se hur den strategin håller framåt. Bland de befintliga investerarna finns Google, som även har investerat i Uber OCH har en delvis konkurrerande tjänst i egenägda Waymo. Alltså som det funkar nuförtiden.a

Lyft heads for IPO after losing $911M on revenues of $2.2B in 2018 – SiliconANGLE

Lyft heads for IPO after losing $911M on revenues of $2.2B in 2018 – SiliconANGLE

Vipshops kvartalsrapport Q4 2018: Antalet användare fortsätter öka

Kinesiska e-handlaren Vipshop kvartalsrapporterade i slutet av förra veckan – och möttes av besvikelse när rapporten bara knappt överträffade förväntningarna (vilket säger en hel del om den lätt knasiga aktiemarknadspsykologin). Med tanke på att Kina håller på att drabbas dubbelt av konjukturavmattningen (dels globalt och dels i Kina som tillväxtmarknad). Men rapporten var i sig inte dålig – och bjöd på åtminstone en intressant utveckling.

Vipshop kan sägas vara en kinesisk onlineoutlet. Varumärken kan dumpa osålda lager för utförsäljning mot plattformens medlemmar. Under 2018 omsatte den här affärsidén runt 19,5 miljarder dollar. En ökning med 21 % jämfört med 2017. Omsättningsökningen sjunker dock procentuellt.

Antalet aktiva kunder skrev till 60,5 miljoner för 2018. En ökning om 5 % jämfört med 2017. Under Q4 var den ökningssiffran 13 % – och det var den högsta tillväxten sedan Q3 2017. Tillväxttakten ökade mer och mer för varje kvartal förra året – lite uppseendeväckande i en tid när allt fler tillväxtsiffror börjar slå i taket och plana ut. Dessutom gick 3,2 miljoner kunder med i Super VIP Paid-programmet, vilket var en ökning med 38 %. Programmet ska dessutom ha en förnyelsegrad på 70 %, vilket måste sägas vara… rätt högt.

En stor del av trafiken kommer från alliansen Tencent/JD.com, som både är delägare i Vipshop. Kort sagt marknadsföringsplattformar för Vipshop och för för Tencent och JD ännu en pusselbit i kampen mot Alibaba.

Sist men inte minst kom många nya kunder från Vipshops miniprogram i WeChat. Och just det här blir en allt viktigare plattform för företag som vill nå kunder i Kina. En blandning mellan en Amazon-marknadsplats och ett appekosystem. Möjligheten att skapa en app- eller webbplatsskräddarsydd upplevelse, men baserad på standardkomponenter på en befintlig plattform som gör att behovet att ta fram, drifta och bekosta en egenutvecklad tjänst är betydligt lägre. Eller kanske rentav obefintligt.

Alltså samma sak som vi börjar se här hemma. Plattformar och ekosystem inuti plattformar och ekosystem – som bygger på att vara där kunderna är, snarare än att på 1900-talsmanér förvänta sig att kunderna ska komma till dig.

Vipshop Delivers Impressive Growth Amid Challenging Market

Vipshop Holdings Limited (NYSE: VIPS), a premier online discount retailer in China, announced robust financial results for both the fourth quarter and the entire year of 2023. The company achieved a 9.2% increase in fourth-quarter revenues, reaching RMB34.7 billion (US$4.9 billion), and a 9.4% rise for the full year, amounting to RMB112.9 billion (US$15.9 billion).

FundedByMe börsnoteras

Skönt meta. FundedByMe, en crowdfundingplattform för att hitta publikt kapital vid sidan om börsen, kommer nu… börsnoteras.

Annons som bekräftar att FundedByMe börsnoteras

Övrigt

DN skriver från framtiden

En stilla tanke: är det inte märkligt att papperstidningen 2019 fortfarande ses som den riktiga produkten?

Publicerad ledare på dn.se med publiceringsdatumet satt till dagen efter

Kommer 5G göra internettillgång till en ännu större demokratifråga?

Ett intressant och väldigt relevant konstaterande: 5G (ja, eller 6G om man frågar vissa…) kommer bjuda på vrålsnabbt surfande jämfört med idag. Toppen! Inte minst som snabbare prylar och snabbare uppkopplingar gör att internet (åtminstone i vår del av världen) blir allt tyngre. Och suger allt mer data. Så för att få ut full utväxling av 5G krävs också rejäla dataplaner.

Jag har haft samma abonnemang i…. tre år? Fem år? Betalat lika mycket och haft lika mycket datatrafik. Men likt inflation har jag betalat allt mer för min trafik. I och med att surfandet som sagt suger mer trafik så måste jag betala mer för exempelvis varje besök på en tidningssajt eller om jag kollar sociala medier.

Det här har operatörerna förstås full koll på.

Som när vi började koppla upp oss mot internet. De korta ”samtalen” för att hämta ner mejlen offline gjorde att operatörerna förlängde betalintervallerna (minst en minut istället för en sekund, exempelvis). Samma sak när vi fick smarttelefoner: i början fanns det rätt många abonnemang med obegränsad trafik. Spelade ingen roll, vi använde inte trafiken och det var på telefonsamtal och sms som operatörerna tjänade pengar. Men nu finns det i princip inga obegränsade abonnemang kvar.

Kostnaden för koppla upp sig och få tillgång till internet kryper sakteliga uppåt, pådrivet av vinstdrivande företag. Det här är en fråga som har potential att bli en betydligt större utmaning för demokratin än någonsin nätneutralitet eller upphovsrättsdirektiv.

5G will be crazy fast, but it’ll be worthless without unlimited data

There’s one thing that everyone’s overlooking that could stall 5G’s grand interconnected dream: data plans. Unlimited data plans are a must for 5G.

Hur är det att arbeta i ett Amazon-lager?

Hur är det att arbeta med att plocka och packa paket i Amazons lager? Det har australiensiska ABC News försökt ta reda på via intervjuer med dem som har haft det jobbet.

Men det mest intressanta är kanske inte innehållet i reportaget i sig (även om det är värt att ta till sig) utan formatet. ABC News valde att bland annat berätta historien via ett åttabitarsspel där du är lagerarbetare under en vecka och får göra några val här och där som kan påverka hur det går. Och din anställning.

Visst, det är ett rätt enkelt, snitslat spel. Men det är ett kreativt begrepp: att använda datorspelsformatet för storytelling inom journalistik, om man så vill. Me like lots.

(Ja, dessutom kan reportaget förstås leda till lite Amazonskam. För alla som tycker det det är fantastiskt med ingen leveranstid alls. Som vanligt är det någon som betalar för lunchen.)

Try your hand at working in an Amazon warehouse with this game

It’s no secret that working in Amazon fulfillment is hardly what you’d call a dream job. But could you do it? Find out with this fun but depressing game.

Ännu en Youtube-trend: 8D-ljud

Ha. 8D-ljud. Drösvis av på Youtube. Sök på… ungefär vad som helst och ”8D”. Totos ”Africa” i 8D? A-has ”Take On Me”? Dr Dre och 2Pac? Förstås.

När Madonna släppte sin ”The Immaculate Collection” 1990 var ett av försäljningsargumenten att den var inspelad i 3D. Lite mmmkay på den kan vi säga. Men nu ökar vi alltså på rejält.

Vad är 8D-ljud? Skoj med ekon, filter och positionering. Gjort för hörlurar och slutna ögon. Du sitter still medan ljudet snurrar runt dig. Sjukt trippig känsla. Okej, ljudmässigt låter det ungefär som om man snurrar runt under en konsert i en hockeylada. Burkigt, långt borta och sönderprocessat. Men också märkligt skön hjärnmassage.

Ännu trippigare blev det när jag dessutom av misstag drog igång 8D-versioner av Robert Miles ”Children” och Tiësto-remixen av Delerium/Sarah McLachlans ”Silence” samtidigt i två olika flikar. Så typ… 16D-ljud?

Robert Miles – Children | 8D AUDIO

Robert Miles – Children | 8D AUDIO | Put your headphones, close your eyes and listen songs with 8D effect for the best experience! If you like it please subscribe and turn on the notifications for more 8D songs! Enjoy it! #8daudio #8d #8dmusic Not me the music’s owner.

Bing har en egen street view car

Nu börjar även Bings street view car (för att skapa 3D-kartor) dyka upp på vägarna.

Family Guy – Bing Street View Car

Uploaded by RevelationAnarchist on 2018-05-14.

Ännu en fantastisk del i 1177-gate

Det. Blir. Bara. Bättre. Och. Bättre.

post-it malone on Twitter: ”Ni vet Tommy Ekström, känd från Voice Integrate Nordic och 1177-skandalen? Ni kanske kommer ihåg när han sa så här: pic.twitter.com/kisOWTXLC2 / Twitter”

Ni vet Tommy Ekström, känd från Voice Integrate Nordic och 1177-skandalen? Ni kanske kommer ihåg när han sa så här: pic.twitter.com/kisOWTXLC2

1177-gate får sin egen låt

Ha. Självklart har 1177-gate nu också blivit musik. Because internet.

IT-haveriet på 1177 Vårdguiden blir musik. Här kan du lyssna på ???Internetsladd???.

Ingen människa lär väl ha missat 1177 Vårdguidens haveri gällande lagring av samtal till tjänsten, något som uppdagades av Computer Sweden häromdagen. Det handlar om extremt slarv och inkompetens från i stort sett alla inblandade som jag ser det. Bortförklaringarna från de inblandade företagen, framför allt Voice Integrated Nordic, har väl i det närmaste gjort det hela tragikomiskt.

Erkände Swedbanks Facebook-kundtjänst just penningtvätt?

Ahahaha! Underbart. Vad som kan hända när mellanliggande kommentarer inte syns och kontexten förändras….

Messenger-dialog som får det att framstå som att Swedbank erkänner pengatvätt

Har du lust att hjälpa till?
Gillar du mina digitala spaningar? Så pass mycket att du till och med skulle kunna visa uppskattning genom att betala en slant? Tryck här för att se hur du gör

Kategorier
AI - Artificiell intelligens AR/VR Bekvämlighetsekonomin Detaljhandel/e-handel Ekonomi och finans IoT - internet of things Mobilt Sociala medier Sök/SEO Spaningar Strömmade medier

Digitala spaningar vecka 16 2018

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Sociala medier

Facebook, Instagram och WhatsApp

Facebook delar mer info kring hur de GDPR-säkrar sina tjänster

Nu kommer mer info kring hur Facebook kommer se till att man har en tjänst som är i linje med de kommande GDPR-riktlinjerna (mycket av integritetsförbättringarna som Facebooknib rullat ut senaste månaderna har förstås varit drivna av just GDPR och inte datadebatten, även om just det sammanföll på ett bra sätt för Facebook – dvs. att företaget kunna få det att framstå som att man gjorde det för att man ville, inte för att man tvingas).

Även bortsett från GDPR så ska Facebook ha eloge för att man jobbar på transparensen. Dessutom kommer GDPR-samtyckena, som Mark Zuckerberg nämnde i senatsförhöret, gälla alla användare – inte bara inom EU. På artikeln verkar det dock som att det fortfarande ska vara lite bökigt att välja bort saker som kan påverka Facebooks intäktsmöjligheter.

Hur långt räcker det här för att göra det väldigt tydligt för användarna vad de går med på? Tja, det får framtiden utvisa (och, förstås, hur långt GDPR-intitativen räcker kommer ju Facebook – och alla andra berörda företag – få veta det först när regelverket har trätt i kraft och domar börjar falla).

Facebook explains how it will comply with the EU’s GDPR

After a lot of scandal and a great deal of confusion, Facebook has finally made clear what its privacy settings will look like in the wake of Europe’s forthcoming GDPR (the General Data Protection Regulation). In a news release, the company said that everyone, no matter where they live, will be asked to review information on the way Facebook uses their data.

Facebook testar nytt verktyg för att skapa QR-koder för sidor

Ni vet hur stora QR-koder är i Asien? Och att kinesiska turister kan göra att de kommer dyka upp här allt oftare? Nu har Facebook släppt en ny QR-funktion för sidor så att man lättare ska kunna göra QR-koder. Och det handlar inte bara om att göra koder till sidor, det går också att koppla aktiviteter till koderna, vad som ska hända när någon scannar dem.

Alternativen som går att bygga in i koderna är Gilla, Checka in, Rekommendera, Recensera sida och visa ett erbjudande.

Lär inte heller vara en slump att det här kommer nu när de inbyggda kameraapparna för såväl Android som iOS har fått inbyggt stöd för just QR-koder.

QR-koder. Don’t call it a comeback.

Matt Navarra (I quit X. Follow me on Threads) on Twitter: ”Facebook has a QR code feature for PagesYou can set scanning of code to different actions e.g: Auro-Like Page or Check-in at location h/t @wongmjane pic.twitter.com/UcdXwFqY5u / Twitter”

Facebook has a QR code feature for PagesYou can set scanning of code to different actions e.g: Auro-Like Page or Check-in at location h/t @wongmjane pic.twitter.com/UcdXwFqY5u

Facebook testar ny liveströmningsfunktion: Premieres

Facebook släpper ny funktion i Live: Premieres. Möjlighet att ladda upp förinspelade videor och köra ut dem som livesändningar </förvirring>. Ett exempel som ges är att ett filmbolag vill göra ett event kring en ny filmtrailer. Kunna släppa ut den med de funktioner som finns i Live, inklusive att det annonseras i användares flöden.

Testas i liten skala nu och kommer rullas ut bredare ”soon”.

Facebook is testing a way to let people watch video premieres in Facebook Live

Although the ability to publish pre-recorded video to Facebook Live has been an option for some time, it’s required the use of third-party programs like OBS and Wirecast. Now, Facebook is testing a feature called Premieres, which will let creators publish already-made videos to Facebook Live.

Facebook kan släppa High School Networks-funktion för Messenger

Facebook verkar göra ytterligare ett försök att locka tonåringar. High School Networks verkar vara ett sätt för användare att hitta just andra high schoolers i Messenger. Typ ett steg tillbaka till rötterna för Facebook.

Än så länge bara spår av funktionen i Messengers kod, så det återstår att se när den kan dyka upp.

Facebook trials High School Networks for Messenger. What can go wrong?

Facebook is working on ’High School Networks for Messenger’ to hook in the one market that they’ve struggled to dominate: teenagers.

Facebook kommer sannolikt börja med med tumme ned-knapp

Ännu fler rykten om att Facebook är på gång att börja med tumme-ned-knappar – den här gången från Facebook själva. Ja, eller det är inte en tumme ner, som i ogilla, utan knappar för att trycka upp och ner på innehåll. Nedåtknappen ska tydligen betyda flaggning av olämpligt innehåll.

Oavsett vad Facebook anser att en eventuell nedröstningsikon betyder så kan vi anta att användarna kommer att använda den som de vill oavsett.

Facebook boss: We’ll ”quite likely” launch up- and downvote buttons

Up- and downvote buttons are likely to become a new part of our Facebook experience confirms Facebook VP and head of newsfeed Adam Mosseri

Instagrams designteam startar Instagram-konto

Vill du få lite mer inblick i Instagrams designverkstad? There’s ett nytt Instagram-konto for that.

No Title

No Description

Facebook uppges sitta på verktyg som kan förutspå användarbeteenden

Det här är förvånande. Ja, inte att Facebook sitter på det – utan att det verkar ha varit hemligt. En rätt dåligt bevarad hemlighet i så fall.

Ny information från The Guardian att Facebook sedan 2016 har haft ett annonsverktyg som kan förutsäga användarbeteenden. Mer specifikt när de är på väg att byta till ett konkurrerande varumärke så kan verktyget känna av det och bomba användaren med rriktade erbjudanden för att hålla kvar användaren.

Med tanke på den information som Facebook sitter på i liknande lägen, som verktyg för att identifiera potentiella självmordskandidater eller identifiera semesterplaner innan vi ens har dem, så känns det här mest väntat.

Facebook ad feature claims to predict user’s future behaviour

Social network criticised over feature that targets users who are likely to switch to an advertiser’s rival’s product

Snapchat

Snapchat släpper AR-shoppingannonser

Snapchat snäppar upp sina AR-lenser med mer funktionalitet. Shoppingfunktionalitet.

Shoppable AR – som är ungefär vad det låter som. Sponsrade lenses möter shoppingmöjligheter. Ja, eller call to action-möjligheter i ett lite större perspektiv. Det går att lägga in knappar som gör att man kan köpa en produkt (som i exemplet, AR-testa olika hårfärger och sedan köpa den färg du fastnar för direkt från lensen). Men det går även att lägga in länkar för att titta på ett videoklipp (filmtrailer) eller installera en app.

Som i Facebooks tjänster slutförs inte själva köpet hos Snapchat. Än. Men redan nu kan man koppla på externa betalplattformar som Apple Pay.

Snap, Then Shop: Snapchat Rolls Out Shoppable AR Filters | Digital Trends

Snapchat fans can now shop directly from the app, thanks to new Shoppable AR filters. The new feature allows Sponsored Lenses to include product links, download links, or video links directly inside Snapchat. The expansion to sponsored filters is rolling out this week, initially with four advertisers.

Snapchat gör det möjligt att bygga ansiktsfilter via Lens Studio

Filternyheter från Snapchat. Nu kan utvecklare för första gången bygga ansiktsfilter via Lens Studio-plattformen. Lenses får dessutom stöd för Giphy-integration, så att gifar alltså kan inkluderas i en lens.

Snap passade dessutom på att släppa lite lensdata. Under de två första månaderna som Lens Studio var ute skapades över 30 000 lenses som har använts/tittats på över 1 miljard gånger.

Sist men inte minst presenterade Snap också Official Creator Program, som är tänkt att belöna flitiga filterskapare med extra marknadsföring, teknisk support och förhandstillgång till nya funktioner och mallar

You can now build your own face filter for Snapchat

Snap releases seven new templates for building face filters in Lens Studio, plus Giphy integration.

LinkedIn

LinkedIn rullar ut Nära dig-funktion

Jaha, den här får jag minsann. Men gif-stöd? Nope. Pri-o-ri-ter-ing.

Blir oavsett intressant att se hur och hur mycket den här funktionen kommer att användas. (Någon som använt den, ni som haft den längre?)

Blir å andra sidan också intressant att se hur och hur mycket gif-funktionen kommer att användas. Nu när jag tänker efter så kommer nog det bli ännu intressantare.

(Fun fact: när jag försökte skriva ”gif-funktionen” så ändrade telefonen det till ”god-funktionen”. Japp. Telefonen fattar gif-digniteten.)

Bild på LinkedIns nya Nära dig-funktion

Övrigt sociala medier

En genomgång av ett antal sociala mediers algoritmer

En rätt bautalång artikel om hur algoritmerna fungerar för ett antal sociala medier. Närmare bestämt Facebook, Instagram, Youtube, Twitter och LinkedIn.

Artikeln bjuder på gissningar kring hur innehåll bäst får spinn på respektive plattform och hur man skapar innehåll som bäst matchar det respektive plattform går igång på. Är som sagt algoritmgissande, eftersom vi inte vet exakt hur de fungerar, och algoritmerna är också i ständig rörelse (broetryn ska exempelvis ha rankats ner av LinkedIn). Men oavsett en intressant genomgång.

@stedavies

Get my newsletter delivered to your inbox. Previous editions

Uganda annonserar sociala medier-skatt

Hur får man snurr på ekonomin i en värld där sociala medier är normen? Man beskattar sociala medier förstås. Närmare bestämt en skatt som gör att alla boende i landet beskattas vid användning av sociala medier (som Facebook, Twitter och WhatsApp).

Som artikeln konstaterar är Ugandas track record när det handlar om att genomföra storslagna/tossiga förslag… sådär. Och det är oklart hur skatteunderlaget skulle sammanställas (särskilt som skatten ska baseras på daglig användning).

En variant på kassettskatten, alltså. Och förstås, med tanke på landet, ett sätt att styra befolkningen. Men, tja, även Kina gör i praktiken samma sak.

Social media users in Uganda to be taxed starting this July

A few months never go by without authorities in Uganda coming up with something bombastic to declare. The latest is a social media tax, expected to be implemented in July 2018 according to Uganda’s government. In making the announcement, Ug

 

Sök/SEO

Nytt videoannonsformat från Google: Outstream video ads

Nytt videoannonsformat från Google: Outstream video ads. Ett videoformat som kan användas på mobilwebbar och i appar kopplade till Googles videopartners och behöver alltså ligga tillsammans med en Youtube-video.

Google launches Outstream Ads to boost video reach beyond YouTube

A new video ad format brings video to mobile devices, in locations where no YouTube videos currently exist.

Google testar att ge vägbeskrivningar med naturligt språk

Google testar nya sätt att ge väganvisningar: att låta Assistant prata som en människa. Istället för att säga ”sväng höger om 200 meter” kan den ge instruktioner som ”sväng höger vid Burger King”. (Själv ser jag fram emot att slippa angivelser som ”fortsätt norrut på gata X”, eftersom jag sällan har kompassappen framme.)

Tänker man ett steg längre så skulle det här också skulle kunna bli ett sätt att göra reklam i ljudbaserade appar. Dvs. att knäcka en nöt i utmaningen med ljudbaserad markandsföring. Istället för ”sväng höger vid Burger King” skulle instruktionen en varm sommardag kunna bli ”sväng höger vid Burger King som idag har halva priset på milkshakes”.

Google Maps uses landmarks to provide natural-sounding directions

Most navigation apps give you instructions based on streets or distance. But that’s not really how humans provide directions — they’ll usually point to landmarks that are much easier to spot than a tiny street sign. And Google, apparently, knows this. Users are reporting that Google Maps has started offering directions based on local landmarks.

Testa hur mobilvänlig din sajt är direkt i sökresultatet

Google vill verkligen se till att vi har mobilanpassade webbplatser. Nu finns testet till och med direkt i sökresultatet. Bara att skriva in adressen och få ett svar.

(Dock lite förvirrande. När jag kör testet har jag en mobilvänlig webbplats, men när enskilda sidor dyker upp i sökresultatet så är de märkta med icke-mobilvänliga. Jag får upp några fel i testet som det säkert beror på. Ska man behöva tänka själv för att lösa sånt här? Känns onödigt.)

Skärmdump på verktyg för att testa mobilanpassning

Google Maps börjar visa evenemang i närheten

För nån vecka sedan dök första exemplet upp på att Google Maps börjar visa pågående skjutningar i närområdet. Nu kommer en variant på det – en betydligt trevligare sådan. Skärmdumpar som visar att Maps börjar visa pågående evenemang. Som var det pågår en festival eller någon form av lopp (med sträckning).

Är förstås del av två trender: dels att det lokala bara blir allt viktigare och dels Google packar in allt mer funktionalitet i just karttjänsten, som en form av one stop shop.

Google Maps Highlights Public Events Currently In Progress

A feature has been spotted in Google Maps that appears to show the app highlighting public events that are ongoing.

 

Detaljhandel/e-handel

Farfetch släpper operativsystem för fysisk handel

Lyxklädhandlaren Farfetch är på väg till börsen i höst och inför den har man nu dragit igång en egen startup-accelerator med uttalat syfte att driva innovation i fysiska butiksmiljöer. Förstås för att just lyxprodukter fortfarande mer säljs via just fysiska butiker (för att få hela lyxupplevelsen). Enligt rapport i artikeln bedöms lyxpryls-e-handeln toppa runt 20 % av totala försäljningen inom segmentet så det är förståeligt att Farfetch gör det här draget.

Två kommentarer:

  1. Allt vanligare att företag inom olika branscher drar igång just egna startups eller inkubatorer. Förstås ett sätt att köpa sig innovation och teknik och få dem trycktestade för att få så sätt få dem billigare än om man fått hosta up pengar för ett företagsuppköp längre ner i värdekedjan.
  2. Farfetch ser hela initiativet, och sina butiker, som ett operativsystem för fysisk detaljhandel. Ett intressant och förmodligen helt rätt sätt att tänka. Alltså inte tänka ”online fast i butik” (försöka kopiera en onlineshop) eller hålla fast vid gammalt tänk. Utan se ännu större än så: ta fram en plattform (operativsystemet) vilket man sedan bygger nischade tjänster som tillsammans skapar ett ekosystem (appar). Lite som tänket att WeChat är operativsystemet för livet i Kina.

Inside Farfetch’s Store of the Future

Farfetch is set to unveil a beta version of its Store of the Future, an ’operating system’ for physical retail. BoF gets an exclusive sneak peek.

Amazon börjar sälja egna varumärken via tredjepartsåterförsäljare

Amazon fortsätter att flytta ut i den fysiska världen. Senast ut är att samarbetet med elektronikkedjan Best Buy fördjupas. Best Buy kommer att börja sälja Fire TV Edition, smart-TV med Amazons operativ installerat.

Resonemanget är att just TV fortfarande är en utpräglad kläm-och-känn-före-köp-produkt (Hur stort är 55 tum egentligen? Hur är en 4K-skärm jämfört med en vanlig). Och för Amazon är det självklart ett sätt att få in foten ännu längre hos en fysisk handlare.

Men det riktigt intressanta är förstås att samarbetet innebär att Amazon säljer en Amazon-brandad-produkt hos annan återförsäljare.

Det pratas mycket om att Amazons egna varumärken kan konkurrera ut andras varumärken i de egna plattformarna, men, tja, de kanske även kan konkurrera ut andras varumärken även hos andra återförsäljare. Särskilt om man kastar med lite Prime-godis i köpet.

För Best Buy blir fördelen förstås att de kan luta sig mot Amazons onlinenärvaro för att driva in trafik till butikerna, i och med att de år exklusiv återförsäljare av produkterna.

Amazon teams up with Best Buy to offer new Fire TV Edition smart TVs

Amazon is partnering with Best Buy to release a series of Fire TV Edition smart TVs from Toshiba and Insignia, which will come preloaded with Amazon’s streaming platform and sold exclusively at Best Buy’s stores and on its website (as well as Amazon.com through Best Buy).

Amazon gör sin shoppingapp mer internationell

2018 håller på att bli ett språkår. Google Assistant kommer rullas ut på ett gång nya språk i år och i senaste versionen av Amazon-appen kan man nu välja att se innehållet på fem språk. Inklusive, förstås, kinesiska.

Dessutom finns ett nytt ”land”: ”international shopping”. Appen visar då bara produkter som kan levereras till landet som man befinner sig i. Går också att ställa in lokal valuta. Inte svenska kronor, men intressant nog norska.

Tänkt för länder som inte har lokal Amazon-närvaro. Men det är förstås svårt att inte tänka att det här är riggande för en global lokalpush. Och att kronor inte är med beror kanske på att en helsvensk version är på gång.

Amazon is making it easier for international customers to order from abroad

Amazon is making it easier for international customers to order from abroad with an update to its mobile apps that adds new languages and local currencies, along with pricing, shipping, import duty estimates, and customs clearance.

Amazon Prime har över 100 miljoner medlemmar

Stor händelse igår. I Amazons årliga brev till aktieägarna fick vi för första gången veta hur många Prime-medlemmar företaget har samlat på sig: över 100 miljoner. Globalt.

”Över 100 miljoner” är ju ett rätt brett spann, men vi kan väl tro att det är närmare 100 än 150 exempelvis. Så säg 110-120. I spekulationerna under 2017 kring hur många Prime-medlemmar som finns i USA har siffrorna pendlat mellan 50-80 miljoner. Enligt gårdagens info ska mycket av tillväxten dessutom ha kommit mycket från de nya Prime-marknaderna.

Säg att det landar på 70-80 i USA och 30-40 miljoner i resten av världen.

Amazon has 100 million Prime members

Amazon has just released its annual shareholder letter and it’s a major one. For the first time since the company launched Prime 13 years ago, Founder and CEO Jeff Bezos revealed today that the subscription service has 100 million paid members globally.

Amazon säljer vissa produkter bara till Prime-medlemmar

Intressant drag från Amazon. DVD- och bluray-släppet av senaste Star Wars-filmen som bara går att köpa för Prime-kunder. Man kan tänka att det är lite som bio (förr): först för biopubliken, sedan för hemmatittarna.

För ett par veckor sedan la jag ut info om att det enda syftet med Amazons originalinnehållssatsning är för att dra in fler Prime-medlemmar. Om en serie inte drar in tillräckligt många nya prenumeranter så läggs serien ner. Frågan nu blir allts om det är så att ALLT Amazon gör är för att driva folk till Prime. Att även e-handeln inte är ett mål, utan ett medel.

Amazon Is Selling Star Wars DVDs – but Only to Prime Members | Digital Trends

The ongoing grudge match between Amazon and Disney continues to escalate, with the online retailer offering Blu-ray, DVD, and 4K Ultra HD copies of blockbuster Disney films only to Amazon Prime subscribers.

Alibaba kan ha gått om Amazon som världens största shoppingwebbplats

Kanske ännu ett skifte. I senaste internetrapporten från We Are Social/Hootsuite så går Alibaba (via Taobao-sajten) om Amazon som den shoppingsajt som har mest trafik. En plats före Amazon Åtminstone enligt en av datakällorna som rapporten bygger på.

Alibaba vinner även appnedladdningsracet, där Aliexpress är den mest nedladdade shoppingappen senaste kvartalet.

Som vanligt dyker det förstås upp en massa frågor.

  • Konverterar alla besök (eller leder Amazon fortfarande-köpligan)?
  • Inkluderar Amazon.com även landsspecifika domäner eller är det bara USA-sajten?
  • Hur står sig nedladdningar mot faktiskt användande (dvs. fler kanske redan har Amazon-appen än Aliexpress-appen, vilket betyder att fler potentiellt då behöver ladda ner Aliexpress-appen innan de kan använda den).
  • Inkluderar Taobao trafik från Tmall?

Oavsett: även om skiftet inte har skett så lär vi ligga nära den brytpunkt när det är Alibaba och inte Amazon som är världens största e-handelsföretag på alla punkter.

Ja, om det inte blir som jag tror: att Amazon är på väg med en stor global lokalmarknadspush, inklusive mot kinesiska marknaden, under 2018. Då kan det börja hända grejer som får pendeln att svänga tillbaka.

Report: Alibaba finally overtakes Amazon in the race for ecommerce supremacy

The data in our new 2018 Q2 Digital Statshot show that Alibaba has overtaken Amazon as the world’s most popular ecommerce platform. Some of the supporting data even comes from Amazon itself, via the company’s Alexa analysis platform. Taobao

Alibaba och Tencent tar ett allt starkare grepp om Kinas handel

En intressant genomgång hur Alibaba och Tencent håller på att dela upp Kinas handel i ett duopol. Och en utveckling som är en spegelbild på många sätt till det som Amazon och Walmart håller på att bygga upp i USA.

Alibaba är Amazon, jätten som är största e-handlaren och har Alipay, den största betalplattformen. Tencent, å andra sidan, är sociala medier-giganten med sitt WeChat och sitt underhållningspaket. Tencent har dessutom ingått samarbeten med såväl Kinas e-handelstvåa JD som just Walmart.

Tillsammans plöjde Alibaba och Tencent dessutom ner 10 miljarder dollar på att köpa upp eller investera i ännu fler detaljhandlare.

Alibaba, Tencent rally troops amid $10 billion retail battle

China’s largest tech companies are on an investment spree, buying into bricks-and-mortar store operators.

Alibaba startar lojalitetsprogram för lyxkunder

Det finns ett område där Amazon fortfarande har svårt att bryta in: lyxsegmentet. Förstås för att lyxkonsumenterna forfarande gärna shoppar i butik, för att få hela lyxupplevelsen, men också för att Amazon på många sätt är antitesen till både lyx och varumärken.

I Kina är det annorlunda. En stor del av allt som köps via Alibabas Tmall-plattform är lyxmärken och nu lanserar man Luxury Pavillion Club – ett Prime-lojalitetsprogrogram för lyxkunder, där man måste få en inbjudan för att få vara med. Kunder som kan välja bland 50 lyxmärken. Och som inte det vore nog finns det två nivåer i klubben.

Och klubben handlar förstås lika mycket om produkterna som upplevelsen.

Tmall’s Luxury Pavilion Launches New Loyalty Club

Tmall’s Luxury Pavilion said Wednesday it launched a New Retail-driven loyalty program that will allow brands to create a personalized and seamless

Domino’s Pizza börjar leverera till parkbänkar och lyktstolpar

Briljant. Pizzakedjan Domino’s utökar sitt leveranserbjudande till 150 000 nya ställen. 150 000 nya Domino’s Hotspots. Som kan vara en stolpe, en pool, en bänk i en park, på stranden.

Okej, det är ställen som det ska vara hyfsat enkelt att ta sig till, så att få sin pizza levererad till vattenbrynet när man ligger på playan funkar inte riktigt.

Det är samtidigt ett rätt självklart nästa steg. Istället för att vi ska behöva ta oss någonstans för att få en leverans eller välja bland ett fåtal ställen så lär det säkert bli vanligare att den här typen av impulsvaror får leverans till positionen där appanvändaren befinner sig. Företag som Uber har redan den här typen av tjänst.

Domino’s will now deliver to 150,000 parks, pools and other non-traditional locations | TechCrunch

Domino’s will now deliver your pizza to the beach — well, sort of! Or the park, the sports field, that one gas station down the road or some notable

Walmart satsar ännu mer på personaliserade erbjudanden och omköp

Walmart är på gång med en omdesign av sin webbplats. Blir förstås ett visuellt lyft, men det är det minst intressanta. Istället är det några funktionella förbättringar som är relevanta för e-handlare i stort att fundera på:

  • Enklare att beställa samma sak igen: En nöt som Amazon (typ) har knäckt kring röstsök är att vi är vanemänniskor. Vid röstsökning funkar ”köp det jag brukar” bäst. Nu kommer stora delar av Walmarts sajt alltså baseras detta.
  • Relevanta personaliserade erbjudanden: Teknik som vad det verkar ska lösa ett rekommendationsproblem skilja det man brukar köpa och saker man engångsköper.

Walmart to launch a more personalized, redesigned website in May | TechCrunch

Walmart today is announcing a significant redesign of its website which includes a visual makeover, the introduction of new personalization elements, as

Walmart börjar med mobila kassor

Walmarts senaste satsning: Check out with me. Medarbetare i butiker förses med mobila kassor. Med andra ord så att de kan ta betalt av kunderna på plats, snarare än att kunderna måste gå till kassan. Tänkt främst för avdelningar med stora och tunga grejer.

Inte revolutionerande i sig, andra har gjort liknande. Men för ett företag som Walmart är det ett stort steg. Och kanske ännu mer: är nog ett stort steg för Walmarts kunder. Ett enkelt sätt att arbeta med vardagsinnovation. Det alla kan göra.

Två trender här: dels att komma dit kunden är, snarare än tvärt om (online och ofline). Dels att det ofta är i det lilla som stor kundnöjdhet kan hittas.

Walmart launches ’Check Out With Me’ for on-the-spot checkouts in hundreds of US stores | TechCrunch

Walmart announced on Thursday it’s beginning to test new technology that arms store staff with mobile devices for checking out customers from the floor.

House of Fraser börjar sälja kinesiska premiumvarumärken

Brittiska detaljhandelskedjan House of Fraser börjar sälja kinesiska premiummärken. Motsatsen till Wish, alltså.

Japanska H&M-konkurrenten Uniqlo är på väg att öppna sin första Sverigebutik i höst och nu börjar alltså även kinesiska varumärken dyka upp här hos oss. Förmodligen av lite samma anledning som att WeChat och Alipay börjar få allt mer närvaro i väst: för att möta strömmen av kinesiska turister. Det här lär vara dels det och dels att den finns kineser boende i landet som gärna köper hemmavarorna.

Kan med andra ord snart börja dyka upp även hos oss. Och det är på riktigt dags att släppa billigt & dåligt-bilden av Kinas inhemska produkter. Wish till trots.

House of Fraser to start selling Chinese goods previously unavailable in UK – Retail Gazette

House of Fraser is due to start selling premium Chinese brands previously unavailable in the UK thanks to a new supply programme driven by its owner Sanpower.

 

Strömmade medier

Trots originalsatsandet – licensierat material står för majoriteten av Netflix-tittandet

Netflix plöjer som bekant ner mångmiljardbelopp på sitt originalinnehåll. Enligt en rapport visar det sig att 80 % av allt innehåll som tittas på på Netflix är licensierat innehåll, medan bara 20 % är Netflix-original. (Tror alla siffror är bara för USA.)

Mer detaljerat så tittar tydligen 42 % av Netflix-användarna på licensierat innehåll till 95 % eller mer. 18 % av användarna är ”originals dominant”, dvs. där originalinnehåll står för 40 % eller mer av tittandet. Det licensierade innehållet är även vanligast bland nytillkomna användare.

Okej, nu är förstås utbudet av licensierat innehåll förstås betydligt större, men oavsett intressant.

Netflix Licensed Content Generates 80% of U.S. Viewing, Study Finds

Netflix is spending a pretty penny on original entertainment – but while that stuff grabs most of the headlines, it’s actually licensed titles like TV show reruns that still form the core of the company’s streaming business. That’s according to a data analysis from 7Park Data, which found that 80% of Netflix U.S.

Netflix släpper trailerfunktion i stories-format

Nu börjar även Netflix med Stories. Ja, nästan, i alla fall.

Nu får även iOS-appen stöd för 30 sekunder långa förhandsklipp (Android får det ”soon”). Och förhandsklippen är designade att se ut precis som stories på andra plattformar. Garanterat ingen slump.

Netflix launches 30-second preview videos on mobile | TechCrunch

Netflix is introducing its own take on Snapchat and Instagram stories after it began to roll out 30-second preview videos for mobile viewers. The previews

Netflix kan ha försökt köpa biokedja

Netflix har bråkat med Cannes-festivalen eftersom de inte vill släppa sitt material bioexklusivt före strömning. Men Netflix (och Amazon) har också släppt material på bio för att visa att man är på riktigt. Och vinna Oscars.

Nu kommer uppgifter om att Netflix fört diskussioner om att köpa en biokedja. Man hoppade av eftersom prislappen blev för hög, men det säger något om vart Netflix skulle kunna vara på väg. Och då pratar vi inte om statyetter, utan att Netflix är på gång att göra en Amazon. Köpa sig in i den fysiska världen.

Upplevelser blir allt viktigare. Bio är en sådan. När strömningskonkurrensen hårdnar kan det bli en särskiljande konkurrensfördel.

Netflix has reportedly considered buying theaters to screen its movies

Netflix might be trying to buy theaters or a theater chain, according to a new report. Owning a theater would make it easier for Netflix to make sure its movies are eligible for awards.

Apple Music fortsätter växa i snabb takt

Igår hade Apple en inte så rolig dag på börsen. Som vanligt som följd av oro över iPhone-försäljningen. Samtidigt nådde Apple Music för inte så länge sedan 40 miljoner användare. Och Apple Music är på väg att bli den del inom Apple som växer snabbast. Häromdagen kom även siffror att Apple alltjämt har de trognaste mobilkunderna i USA.

Apple fortsätter att bygga tjänster för befintliga kunder när mobilmarknaden har planat ut och vad man framförallt gör nu är det man är världsbäst på: tjäna pengar. Musik är apsvårt att tjäna pengar på och Apple Music i sig kommer aldrig ersätta iPhonen. Men Apple tänker betydligt större än så: ett prenumerationsekosystem.

Apple Music Has More Than 40M Paid Subscribers

Apple’s iPhones may not be fairing well, but its music streaming service is growing.

Apple kan vara på gång att starta nyhetsprenumerationstjänst

Inte oväntat. Apple köpte nyligen Texture, som erbjuder prenumerationstjänst på magasin online. Du betalar en månadsavgift och får läsa så mycket du hinner under en månad.

Nu kommer uppgifter från Bloomberg att den här tjänsten kommer integreras i Apple News. Och att det kan släppas under kommande året.

Apple jobbar hårt med att börja kapitalisera på de befintliga användare när mobilmarknaden har mognat, så det här är även utifrån det ett logiskt steg. Det intressanta är att Apple News också ryktas få mer stöd för annonser i de publikationer som finns där. Så kommer prenumeranter även få dras med reklam eller kommer det finnas två nivåer?

Bloomberg

No Description

Amazon har fått exklusiva sändningsrättigheter till US Open

Är det något som strömningsjättarna (och även andra, som Facebook som siktar på att bli en i gänget) slåss om är sändningsrättigheter för olika sportevenemang. Här kommer ännu en: Amazon har fått de brittiska och irländska rättigheterna att sända US Open.

Det som sticker ut lite här, jämfört med de flesta andra motsvarande affärer, är dels att Amazon får de exklusiva sändningsrättigheterna (oftast har det annars handlat om parallellrättigheter) och dels att avtalet sträcker sig över fem år.

US Open tennis to be shown in UK exclusively on Amazon

Viewers in the UK and Ireland will only be able to view the New York fortnight via Amazon’s Prime Video channel. In recent decades the event has been broadcast either by Sky or Eurosport.

Google kan vara på gång med sponsrade instruktionsvideos

Det börjar dyka upp allt fler försök och tankar på hur man kan tjäna pengar i en röstvärld. Som mitt spekulerande häromdagen hur Googles vägbeskrivningar skulle kunna bli en potentiell reklamkanal. Eller det här: sponsrade instruktioner.

Instruktionsvideor står för en väldigt stor del av alla Youtube-videor och såväl Google som Amazon satsar allt mer på att kunna besvara ”hur”-frågor. Steg för steg-instruktioner. Som recept. Och att låta dessa bli sponsrade.

I artikeln pratar man fortfarande om videos, men steget är inte särskilt långt till ljudmotsvarigheter.

Google reportedly planning sponsored how-to videos for Assistant

Google will reportedly announce the new step-by-step instructional videos at I/O 2018 in May, and they’ll work on Google Assistant speakers that feature a display.

 

AR/VR

SJ testar AR-vägvisningar på stationer

Jag gillar när företag gör som jag säger – som när SJ nu lägger till AR-stöd för att kunna navigera sig på Stockholms Centralstation. (Okej, det kan hända att min input stod för en väldigt liten del. Sannolikt ingen alls. Men nu ska vi inte trassla ner oss i detaljer.)

Bakom betalvägg så jag vet bara ungefär det som står i ingressen och i bildkarusellen, men oavsett ett bra initiativ. Kan det nu också komma hela vägen ut till perrongen (finns redan?) så att jag en gång för alla slipper förvirringen kring exakt var jag ska stå så blir Ola en riktigt happy camper.

(Funktionen verkar ha lite barnsjukdomar, men hej. Förbättringspotential!)

SJ:s mobiltjänst ska hindra dig från att gå vilse

I dag släpper SJ sin nya digitala funktion som ska hjälpa resenärer att hitta rätt på Stockholms centralstation med augmented reality, ar. Men när Ny Teknik testade ledde resan fel.

Apsnyggt exempel på AR med ARKit

Ännu ett exempel på användning av Apples AR-utvecklarplattform ARKit. Och den här? Sa. Tan. I. Ga. Tan. Så. Snyggt.

Nu börjar det jäklar i min låda bli på riktigt på riktigt.

[Video] JAY DESIGN on LinkedIn: One of Mobile AR explorations with ARkit. Key features, – PBR(Physical…

One of Mobile AR explorations with ARkit. Key features, – PBR(Physical Base Rendering) Material – Simulated shadow – Scale with pinch – Rotate with two finger…

 

AI – Artificiell intelligens

Robotar lär sig skruva ihop Ikea-stol helt själva

Vi kan ha nått peak robot här. Ingenjörer i Singapore har lyckats få två robotar att skruva ihop en Ikea-stol like a boss. Ja, eller som en normal, mänsklig Ikea-kund. Med andra ord att de första försöken misslyckas (sen läser man instruktionerna).

Kan kännas basalt, men det handlar alltså om att robotarna helt själva har fått lära sig hur de ska skruva ihop stolen. Inklusive att räkna ut hur stolen ska se ut i ihopskruvat skick och att plupparna ska ner i hålen. Och vilka hål.

Det mest imponerande är just att det handlar om fysiska robotar. Det är en sak när AI lär sig saker som bara inkluderar ettor och nollor. Det här är ytterligare (minst) ett snäpp svårare.

Flat-pack heaven? Robots master task of assembling Ikea chair

Machines programmed by engineers in Singapore complete job in just over 20 minutes

 

IoT – Internet of things

Apple Watch kan få stöd för tredjepartsurtavlor

Uppgifter om ett litet och väldigt stort steg för Apple Watch: uppgifter om att Apples klocka till sist kanske får stöd för tredjepartsurtavlor.

Med andra ord, en rätt litet tillägg. Men samtidigt precis samma förbättring som gjorde att iPhonen tog fart: att man lät tredjepartsutvecklare bestämma vad plattformen skulle vara. Och iPaden. Och Macen.

Watch har kommit rätt långt sedan starten, men har fortfarande inte helt hittat sin roll. Tredjepartskreativitet kan ta den till nästa nivå. Vi kan tänka oss att Homepod kommer få samma utveckling, med tilläggsmöjligheter som i Echo eller Home.

Apple Watch code hints at future support for third-party faces

Ever since the original Apple Watch premiered in 2015, owners have been frustrated by the absence of third-party faces. And it’s hard to blame them — while Wear OS and Pebble devices have had them for years, Apple Watch owners couldn’t do much more than customize existing faces.

Apple Watch får stöd för smart lås

Förra veckan skrev jag, med anledning av ryktet att Apple kan vara på gång att släppa in tredjepartsurtavlor i Watch, att det kan vara startskottet för den riktiga framgångsresan för Apples klocka. Med andra ord samma framgångsrecept som övriga Apple-produkter: det är först när Apple släpper kontrollen och låter världens kollektiva smartness och behov produktutveckla som den mastodontsuccén är ett faktum.

Som det här. Att man kan använda Watch för att låsa upp ett smart lås. Ett galet självklart användningsområde. När man t ex är ute och springer behöver man varken mobilen eller nycklar med sig. Vi lär se mycket där Watch blir en hubb för våra uppkopplade liv.

Apple Watch can now unlock your August Smart Lock

Unlocking an August Smart Lock with your phone is easy enough, but if you have an Apple Watch, you don’t even need to have your phone with you. Apple’s smartwatch can now unlock any August-branded smart lock, so long as you’re specified as its ”owner.”

Amazon släpper möjlighet att skapa anpassade Alexa-svar

Amazon har släppt Alexa Skill Blueprints: ett sätt att som Echo-ägare kunna programmera anpassade svar på frågor, snarare än att använda Alexas standardsvar.

Och ja, självklart börjar artikeln spekulera i att man kan ha svordomsbonanza (trots att de mest uppenbara orden är blockade). Men artikeln är inne på något betydligt större också: att det mer får Alexa (och Echo-prylarna) att kännas som en familjemedlem.

Just det här kommer bli viktigt för alla som arbetar med uppkopplade prylar. Som ett sätt att knyta kunder till varumärken och få dem att bli lojala kunder: att göra opersonliga prylar personliga och skapa känslomässiga band.

https://mashable.com/2018/04/19/amazon-alexa-skill-blueprints-potty-mouth/#qj5H9yeDdGqn

Även Alibaba jobbar med självkörande bilar

Självklart jobbar även Alibaba med självkörande bilar. Och självklart har Alibaba tagit fram ett eget operativsystem för självkörande fordon: AliOS.

Det här är egentligen ingen nyhet, eftersom ALLA jobbar med självkörande fordon i någon form nuförtiden. Det som istället är värt att reflektera över är just AliOS.

Tittar man på datorer och mobiler finns det idag två, mer eller mindre, helt dominerande operativsystem för respektive plattform. Men när det gäller uppkopplade prylar ser det helt annorlunda ut. Där är iOS och Android inte alls lika självskrivna. Ja, om inte Apple eller Google gör en rejäl push rätt snart.

Alibaba joins Baidu, Tencent in China’s autonomous car race

The autonomous driving market in China now has a major new player after Alibaba Group confirmed it has been conducting self-driving vehicle tests.

Twilio släpper plattform som erbjuder uppkopplingslösningar för smarta prylar

Twilio är ännu ett av de där företagen som många använder utan att veta om det. Huvudverksamheten har varit en plattform för att skicka textmeddelanden, som sms. Så att utvecklare kan använda Twilios tjänst för att hantera detta. Och det innebär även stora kunder: både WhatsApp och Uber har använt Twilios API-plattform för textmeddelanden.

Däremot har det här gjort att Twilio har lutat sig mot en ganska smal intäktsström. Man jobbar på att bredda sitt erbjudande och senast ut är att man släppt en motsvarande lösning för att erbjuda en färdig plattform att använda för utvecklare av smarta prylar.

IoT-uppkoppling som tjänst. Ett rätt självklart område.

Twilio’s wireless platform hits general availability | TechCrunch

For a communications platform like Twilio, getting into wireless always seemed like a logical next move and a year ago, the company did just that with the

 

Bekvämlighetsekonomin

Olas sopkasse – slipp hantera din egen källsortering

Ännu en del i hela bekvämlighetsekonomin. Lite jobbigt att gå och lämna källsorteringspåsarna? There’s an app for that. Ja, eller en tjänst åtminstone. Ställ påsarna utanför dörren, beställ hämtning och betala.

Några kommentarer:

  • Är lite oväntat Stockholms ENDA sopkasse.
  • Ingen av de tre inblandade heter Ola.
  • Jag har alltså nu en sopkassetjänst i Stockholm och en bildelningstjänst i Indien. </entreprenör>

Facebookreklam för Olas sopkasse

Airbnb kan ha omsatt över en halv miljard kronor i Sverige 2017

Lite svenska Airbnb-siffror från Travelnews.

  • Svenska Airbnb-användare hyrde i snitt ut sin bostad 26 dagar.
  • Man tjänade i snitt 23 114 uthyrandet.
  • Totalt använde 490 000 människor tjänsten i Sverige under 2017.
  • Sammantaget bedömer Travelnews att Airbnb därmed omsatte minst en halv miljard kronor i Sverige förra året.

Stockholm vs Göteborg – de tjänade bäst på Airbnb

Färska siffror.

Beambox erbjuder pryllagring via hemleverans

Ännu ett steg mot att tjänster ersätter produkter. Eller rättare sagt att alla produkter är eller kan bli tjänster. Vi vill ha prylar, men vi vill bara ha prylarna när vi ska använda dem. Däremellan slipper vi dem gärna. Bilar eller julpynt, samma lika.

Ännu en ny tjänst lanseras idag på det temat: Beambox. En förvaringstjänst som hämtar och lämnar tillbaka prylarna till dig. Tanken är med andra ord att du slipper att hämta och lämna dem själv. Gratis att hämta, betala för att få hem dem igen (blir intressant att se hur prismodeller för den här typen av tjänster kommer se ut framöver).

Jackar dessutom in i hela bekvämlighetsvågen. Två behovstrender på samma gång.

För mycket prylar hemma? Hon vill hämta och lagra dem åt dig

”Hoppas kunna hjälpa människor”.

Bildelningstjänsten Ola rullar ut elfordonsflotta

Uber-konkurrenten Ola (lika roligt att skriva varje gång) trycker på stora el-knappen. Man planerar att rulla ut 10 000 elfordon (framförallt trehjulingar) runt om i Indien – de kommande tolv månaderna. Men det stannar förstås inte här – och med de fordon de har sedan tidigare. Planen är att ha en miljon elfordon på vägarna 2021.

https://mashable.com/2018/04/16/ola-ev-india/#p6x6ZCsU2mqF

Ford startar färdtjänst

I princip alla biltillverkare idag har eller är på gång att skaffa sig någon form av bildelningstjänst (med eller utan självkörande bilar). Men även här börjar man produktutveckla bredare.

Senaste initiativet kommer från Ford som släpper GoRide. Färdtjänst.

När då, som sagt, i princip alla har den här typen av tjänster är det förstås smart att nischa in sig. Här pratar vi om en tjänst som kräver mer av förarna och tjänsten än normala bildelningstjänster, men det är också en tjänst där kunderna i många fall inte har något val. Och, om man vill vara lite cynisk, säkert är mindre priskänsliga. Ja, fram till dess att det börjar bli konkurrens även här.

Ford takes on Uber and Lyft with its own medical transport service

Ford isn’t remaining idle while Uber and Lyft start medical transport services. It’s launching a GoRide service that offers non-emergency transportation for patients who may have challenges reaching appointments on time. Health care providers can book rides for patients in Transit vans with drivers and equipment that can handle special needs, including wheelchairs.

 

Mobilt

Amazon har släppt en egen webbläsare i Indien

Nu visar det sig att även Amazon har en egen webbläsare. Åtminstone för Android och åtminstone för Indien.

Likt de flesta andra västerländska techjättar i landet så handlar det om en webbläsare avsedd för en marknad där datatrafik är dyr och sporadisk. Den är med andra ord rejält mycket mindre än övriga fullversionswebbläsare.

Den ska också vara ”säker” så till vida att den inte spårar användarens information. På sätt och vis en lyx som Amazon, likt Apple, kan unna sig. De är mer ute efter pengar än data och behöver inte samla in lika mycket surfdata. I Amazons fall får de den istället på andra sätt, som via kontot.

Amazon launches a ’lite’ Android web browser app in India | TechCrunch

Amazon has quietly launched an Android web browser app for emerging markets, where access to mobile data and high-speed connectivity is more limited. The

Samsung nya mobil kan inte koppla upp sig mot internet

Årets julklapp är redan här: Samsung Galaxy J2 Pro. Dess främsta konkurrensfördel? Den kan inte koppla upp sig mot internet. Alltså, inte alls. Inget 3G, 4G eller wi-fi.

Vad kan man då göra undrar du? Ringa, skicka vanliga sms, ta bilder och videofilmer. Du kan visserligen inte ladda upp dem på internet eller dela dem i sociala medier, men hej, vem behöver det?

Målgrupperna: studenter som behöver kunna fokusera på sina studier utan avbrott. Och pensionärer. För, du vet, pensionärer är inte på internet.

Helt otippat bara för Sydkorea. Men vem vet, kanske dyker upp här också? För alla som vill ha en dum smartelefon.

https://mashable.com/2018/04/14/samsung-galaxy-j2-pro-cant-connect-to-internet/#YA4AOJEBMiqi

 

Ekonomi och finans

Netflix kvartalsrapport Q1 2018 krossar förväntningarna

Måndagkvällens happening: Netflix kvartalsrapport.

  • 7,4 miljoner nya prenumeranter, en miljon över förväntningarna.
  • 1,96 miljoner nya användare i USA och 5,46 globalt. Totalt antal användare nu 125 miljoner (56,7 i USA och 68,3 i övriga världen).
  • Omsättningen upp 43 % på årsbasis, snabbaste ökningstakten som strömningsföretag. Mycket tack vare att ökade priser lett till högre intäkter per användare, men det spekuleras även att HD/4K har bidragit.
  • 2018-budgeten för eget innehåll ligger kvar på 7,5-8 miljarder dollar.
  • Mer information kring att Netflix inte var med i Cannes. Kravet är inte bara att tävlande filmer måste släppas på bio först, utan får inte sändas på Netflix i Frankrike i tre år efter tävlingsåret. </enastående puckad regel 2018>

Aktien upp som mest nästa 8 % i efterhandeln (nu runt 6 %). Kan väl sammanfattas med att rapporten rätt rejält krossade marknadens förväntningar.

Netflix aktiekurs efter kvartalsrapport Q1 2018

Apple kan ha stått för 86 % av vinsterna bland mobiltillverkare 2017

Belackarna lyfte fram vilket misslyckande iPhone X var försäljningsmässigt. Men intäktsmässigt blev Q4 2017 det bästa kvartalet för Apple, någonsin. Nu har analysföretaget Counterpoint gjort bedömningar kring hur pengarna fördelades mellan Apple-modellerna. Och hur det gick för mobiltillverkarna överlag.

Och, tja, Apple fortsätter vara den i princip enda mobiltillverkare som tjänar pengar på sina mobiler.

Counterpoint bedömer att Apple stod för 86 % av de totala vinsterna bland mobiltillverkarna. Mer än 600 Android-tillverkare. Och iPhone X stod på egen hand för 35 % av vinsterna. Och bland de 10 mest vinstinbringande modellerna finns bara två som inte är iPhones.

Diagram med intäkter för de 10 mest inkomstbringande mobilmodellerna

iZettle kan börsnoteras redan i början av maj

Ännu en svensk startup på väg mot börsen: betallösningen iZettle. Kanske så snart som 8 maj enligt uppgifter från DI Digital.

iZettle ska ha växt med 50 % under 2017 ska nu ha en omsättning runt 1 miljard. Värderingen kan hamna runt 10 miljarder. Vid noteringen kan det bli den största svenska techstartupnoteringen, eftersom Spotify som bekant noterades i USA.

Blir intressant att se.

https://digital.di.se/artikel/izettles-rekordhoga-vardering-10-miljarder-vid-noteringen

iZettle släpper plattform för att starta e-handelsshopar

iZettle är på väg till börsen (och kan då bli den största svenska techintroduktionen) och lagom till dess släpper företaget nu en rätt stor nyhet: en plattform så att företag kan sätta upp en onlineshop. Liknande som det som konkurrenterna Square och Shopify erbjuder.

iZettles lösning kommer, förutom det uppenbara att skapa själva shopgränssnittet och hantera betalningar, också göra det möjligt att koppla ihop plattformen med företagets inventariesystem för fysiska butiker. Likt iZettles övriga tjänster (och återigen som Square och Shopify) så vänder plattformen sig förstås främst till mindre företag.

No Title

No Description

Spelströmningstjänsten Huya på väg till börsen

Ännu ett Kina-bolag på väg till börsen i USA: Huya, Kinas svar på Amazons Twitch. Alltså en tjänst för liveströmning av spelande.

Huya är förstås kopplad till en av Kinas techgiganter. I det här fallet Tencent, som äger 36 % av företaget (näst största ägare). Huya ska ha 86,7 miljoner månadsanvändare, att jämföra med Twitchs 100+ miljoner.

IPO:n är satt till 200 miljoner dollar, vilket i de här sammanhanget måste sägas vara rätt lite (Dropbox tog exempelvis in 600 miljoner).

Ännu ett namn att lägga på minnet, alltså. Kanske snart i en mobil nära dig.

Chinese game live-streaming site Huya seeks US listing

Huya is China’s biggest game live-streaming platform.

Facebook testar betallösning i Indien

Facebook testar betalningslösning i Indien. Initialt för att fylla på sin mobilpott, men med sikte på att även kunna betala för varor.

Det är lite märkligt att FB inte har tryckt på knappen för en stor global betalningspush via den egna plattformen. Att man satsar på en marknad som Indien, dvs. marknader som hoppat över såväl datorer som kreditkort och gått direkt på mobilen även som verktyg att hantera pengar. Men mobilbetalningar börjar bli vardag även i kreditkortsdelen av världen. Beror sannolikt på att FB inte helt landat i hur det här erbjudandet ska se ut.

En FB-betalplattform som hanterar både köp och P2P skulle bli en tung finansiell spelare. Milt sagt.

Facebook is reportedly testing payments in India

Although Facebook makes most of of its money by selling ads, it’s now looking to monetize other parts of its business in India. FactorDaily reports that the social network is testing a payments service for users in the country, and that it’s looking to hire people to champion the program.

Tink släpper API som kopplar ihop 300 finansiella tjänster

Efter GDPR. Nästa fyrbokstavsförkortning att lära sig: PSD2. Ett EU-direktiv som kommer tvinga banker att dela med sig av sin information och göra det enklare för kunder att ta med sig sin bankdata. Svenska Tink föregår regelverket och knyter samman 300 finansiella institutioner i ett API. Som på sikt kan användas för att ta fram olika slags finanstjänster, som olika slags jämförelsefunktioner.

Det suckas ofta över att lagstiftningen sätter käppar i hjulen, men GDPR och PSD2 är alltså resultat av just konsumentlagstiftning. Som ger oss konsumenter nya möjligheter och gör det enklare att ta kontroll över vår data och flytta, i det här fallet, våra banktjänster.

https://nordic.businessinsider.com/swedish-fintech-startup-tink-launches-open-api-platform-for-third-party-providers-takes-on-europe–/

FundedByMe på väg till börsen

Ännu ett företag på väg mot börsen: crowdsourcingplattformen FundedByMe.

Paus för att reflektera över det ironiska att en crowdsourcingplattform börsnoteras.

Köper bolag för 30 miljoner – men siktar ännu högre

Fundedbyme på väg mot börsen.

Ant Financial kan vara på väg att bli världens högst värderade enhörning

Det här är rätt svindlande siffror, men också ett bevis på hur stort Alipay håller på att bli. Ant Financial började som en del av Alibaba, knoppades loss för att göra Yahoo sura och håller nu på att plockas hem igen – sannolikt för att börsnoteras.

Men fram till dess fortsätter Ant plocka in pengar. Nu kommer uppgifter att Ants nästa finansieringsrunda kan leda till att kassan fylls på med så mycket som 9 miljarder dollar. Det skulle leda till att Ant hamnar på en värdering om 150 miljarder dollar. Det i sin tur skulle betyda att Ant blir världens högst värderade enhörning.

No Title

No Description

 

Övrigt

Google tar allt mer av vår digitala tid

Google tar allt mer av vår digitala tid. Åtminstone enligt en rapport baserad på Nielsen-data. Enligt rapporten stod ”Google properties” för 27,4 % av all digital tid, upp 3 % jmfört med 2017. Facebook föll 2 % till 16,3 %.

Det här är med andra ord siffror före Cambridge Analytica och alltså i linje med Zuckerbergs konstaterande i slutet av förra året att algoritmförändringarna kommer att leda till att användare lägger mindre men bättre tid på plattformen. FBs ”main site” (antar att appar inkluderas) minskade med 5 % per användare, men Instagram ökade 7 %.

Google satsar också aggressivt på ta allt mer av vår tid och de verkar ha både innehåll och tjänster gör det.

https://bit.ly/2F79zFY

Kommer Apple bli elhandlare?

Apple har släppt årets version av sin miljörapport. Vad Apple gör för insatser för miljön.

Här finns saker som informationen som kom för några dagar sedan att all Apples verksamhet nu drivs helt och hållet av förnyelsebar energi (och att de har fått med flera underleverantörer på tåget) och att roboten Daisy har ersatt roboten Liam i rollen iPhoneisärplockare (Daisy klarar 200 i timmen).

Men det som känns mest intressant är att 66 % av den förnyelsebara energin kommer från intiativ som Apple själva har dragit igång. Frågan är förstås vad som händer när Apple når 101. Kommer Apple (och andra som Google) bli elbolag (också)?

Apple Shares 2018 Environmental Report With Details on Daisy Recycling Robot, Progress on Closed-Loop Supply Chain

Apple today shared its 2018 environmental report [PDF], outlining all of the improvements and changes that were implemented throughout 2017 and early…

AT&T och Verizon misstänkta för att hindra e-simutvecklingen

AT&T och Verizon är i blåsväder och kartellutreds för att försöka försvåra/förhindra införandet av e-sim, alltså sim-kort som inte kräver ett fysiskt kort. Något som skulle göra det enklare att byta mobiloperatör.

Inte särskilt förvånande, med tanke på att mobiloperatörer överlag även tidigare har uttryckt… ogillande inför e-sim. Och det är ju mer regel än undantag att företag som sitter på en bekväm affärsmodell inte är så sugna på förändring.

Lagstiftning får ofta skulden för att den hindrar den tekniska utvecklingen, men frågan är om det inte är kommersiella krafter som oftare sätter käppar i hjulen.

https://mashable.com/2018/04/21/verizon-att-esim-collusion/

Bumble droppar krav på Facebook-konto för att starta konto

Dejtingappen Bumble droppar kravet att inloggning måste ske via ett Facebook-konto. Det betyder inte, vad det verkar, att de helt släpper inloggningsmöjligheten, men de öppnar även för att skapa konton med telefonnummerverifiering.

Snart är det dags för nästa kvartalsrapport från Facebook och då får vi se hur det första kvartalet sett ut tillväxtmässigt. Jag har svårt att tro att ens senaste tidens skriverier kommer göra något större avtryck. Men det här är något annat – att andra företag distanserar sig från Facebook för att inte drabbas av nedfallet. Blir intressant att se om det här är början på en trend.

Bumble drops Facebook login requirement | TechCrunch

The week after Mark Zuckerberg testified in front of Congress, Bumble is announcing it will no longer require that users have a Facebook account to log