Kategorier
Infografik IoT - internet of things Mobilt

Infografik: De största varumärkena inom personal tech

Källa: Visual capitalist.

Kategorier
AI - Artificiell intelligens AR/VR Detaljhandel/e-handel IoT - internet of things Spaningar Strömmade medier

Digitala spaningar vecka 30 2020 – del 2

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

 

Detaljhandel/e-handel

Google slopar säljavgiften för Buy on Google

Ännu ett rätt stort kliv ännu längre in på shoppingområdet för Google: företaget kommer inom kort sjösätta ett pilotprojekt som skrotar avgiften för att sälja via Buy on Google.

Dessutom lägger Google nu till stöd för tredjepartsintegrationer i funktionen. Företag kan nu välja Shopify för att hantera sina inventarier och PayPal eller Shopify för själva transaktionen. Det går alltså att jacka in sitt Shopify-produktflöde direkt till Googles lösning.

Vad innebär det här? Handlare kan nu välja att sälja sina produkter via den här Google-lösningen – där produktsidan finns hos Google och transaktionen sker hos Google. Direkt i sökresultatet. Till skillnad från exempelvis det Instagram håller på att rulla ut så har Googles shoppinglösningar fortfarande mestadels byggt på att transaktionen sker hos säljaren. Nu ser Google alltså ut att vara redo för att påbörja pushen att flytta in shoppingen hos sig själv.

För handlare och varumärken kommer det alltså på allvar börja bli dags att brottas med frågan: är det viktigaste att mina kunder köper mina produkter eller är det viktigaste att mina kunder köper mina produkter direkt från mig?

Buy on Google is now open and commission-free

Buy on Google is now zero commission and open to thirdu002Dparty digital commerce providers.

Amazon kan köpa 9,9 % av Reliance Retail

Ännu en storaffär kan vara på gång i Indien. Uppgifter om att Amazon kan förhandla om att köpa 9,9 % av Reliance Retail – Indiens största detaljhandelskedja.

Om du följer mina spaningar (ja, eller har läst på några andra ställen) så har du senaste månaderna sett Reliance dyka upp rätt många gånger. Reliance Industries har på kort tid under främst Q2 lyckats dra in 10 miljarder dollar i investeringar. Bland annat några riktigt, riktigt tunga namn.

Facebook köpte tidigare i år 9,9 % av Reliance Jio, Reliances gren för telefoni och digitala tjänster. Dessutom inledde WhatsApp ett samarbete med just Reliance Retail om e-handel av mat via WhatsApp. Därefter köpte Google nästan 8 % av Jio Platforms, där Facebook-Jio alltså ingår. Och nu kanske Amazon.

Det skulle med andra ord kunna innebära att Facebook, Google och Amazon är delägare i samma företag i Indien.

Because 2020.

https://techcrunch.com/2020/07/23/amazon-reportedly-in-talks-to-buy-a-9-9-stake-in-indias-reliance-retail/

Yahoo och Walmart lanserar tjänst för att handla via mejlboxen

Företag jag inte skriver så ofta om: Yahoo! Men nu har Yahoo gjort gemensam sak med Walmart kring tjänsten ”Groceries from Walmart”. Shoppa direkt från sin Yahoo-mejlkorg.

Tydligen ska tjänsten bygga på att man får ett mejl med ett antal personaliserade livsmedelsprodukter som man ska kunna titta igenom, lägga i varukorg och betala direkt från mejltjänsten. Tydligen ska Yahoo vara först ut med den här typen av lösning och det är inte omöjligt att det är så, men jag kan inte låta bli att dra paralleller till Googles AMP for email.

AMP for email handlar i grund och botten om dynamiska mejl. Mejl som alltså kan ändras och uppdateras även efter att de har skickats och nått mottagarens mejlkorg. Och även här med möjlighet att inkludera produktlistningar.

Så även om lösningen från Walmart och Yahoo kan kännas lite lätt bakvänd så handlar både den och AMP for email om en rätt stor förändring av perspektiv. I praktiken innebär det här att man skickar ut sin webbshop hem till kunden, snarare än det vanliga att man ska försöka locka in kunden till ”konverteringsplatsen”. Ett helt nytt sätt att bygga och tänka på e-handel, alltså.

(I övrigt mest chockerande med artikeln? 25 % av alla amerikaner har Yahoo Mail-konton…)

Yahoo Mail users can now by Walmart groceries directly from their inbox – Latest Retail Technology News From Across The Globe – Charged

Walmart has launched a new service allowing Yahoo Mail users to purchase items for home delivery directly from their inbox.

Pinduoduo utbildar bönder i hur de kan utnyttja e-handel för att ta sig ur fattigdom

Molnjordbruk. En grej i Kina (som också börjar dyka upp på riktigt även här hos oss). Använda teknik, webben och molnlösningar för att optimera och effektivisera såväl jordbruk som försäljning. Pådrivet inte minst av landets e-handelsgiganter. Som Pinduoduo.

Senaste initiativet från Pinduoduo var en tretimmars onlineklass i hur bönder kan använda företagets e-handelsplattform för att sälja direkt till slutkund. Via livevideoshopping inte minst.

Initiativet handlar officiellt om Kinas initiativ att lyfta alla sina kineser ovanför fattigdomsgränsen, men affärsmässigt handlar det om knyta småföretagare till sig (och inte tappa dem till Alibaba eller JD). Pinduoduo ska 2019 ha sålt jordbruksprodukter för 19 miljarder dollar, mer än en fördubbling jämfört med 2018. Väldigt stor business, alltså.

Pinduoduo Trains Farmers in Poverty-Stricken Counties on E-commerce Operations to Support Agribusiness

Chinese social commerce platform Pinduoduo has trained farmers in poverty-stricken counties to start e-commerce businesses in its online marketplace as an effort to alleviate poverty.

 

Strömmade medier

Spotify börjar med videopodcasts

Spotify tar ännu ett podcaststeg: man börjar nu med videopodcasts. Inte så konstigt med tanke på poddsatsandet och uppköp de har gjort på sistone och visst, till en början handlar det om ett fåtal poddar som kan ses med bild. Men det lär ju vara en fråga om ”när” och inte ”om” det kommer till fler/alla.

Som artikeln konstaterar är det här förstås ett sätt att konkurrera inte minst med Youtube, men numer också allt mer med plattformar som Facebook. Men det Spotify kan erbjuda är en tänkt sömlös övergång mellan att lyssna med och utan bild – via en uppladdning (antar jag). Som förstås går att göra även hos Youtube, om man rullar en video i bakgrunden i sin mobil och bara lyssnar på ljudet. Men då måste man ha betal-Youtube. Och det har ju typ ingen. Så Spotify FTW där – man lyckas ju få sina användare att betala.

Skämt åsido. Lär förstås inte få Youtubare med stora följarskaror att sluta ladda upp till Youtube, men gör Spotify mer intressant som plattform. Inte minst om ens videopodd erbjuder mer än ljudpodden.

Spotify now supports video podcasts

Spotify is officially launching video podcast support in all markets that support podcasting on the platform. The company is only making video available for select shows, so not all creators can upload footage.

Twitch lanserar en egen kategori för vanliga sportsändningar

Twitch har fått en ny kategori. Sport. Med andra ord kommer allt sportinnehåll samlas på ett mer enhetligt ställe för att göra det enklare för intresserade att hitta innehåll att titta på. Och vi pratar alltså om ”riktig” sport här. Saker som direktsända fotbollsmatcher.

Helt i linje med Amazons försök att bredda Twitch långt bortom kärntjänsten e-sportvideos och spelströmningar. Amazon har ju dessutom börjat föra sina två stora strömningstjänster Prime Video och Twitch allt närmare varandra så sakteliga.

Så egentligen rätt logiskt, inte minst eftersom det redan finns en helt del innehåll av den här typen på Twitch redan. Men det är samtidigt ett så oerhört skönt tecken i tiden: e-sportsändningsplattformen Twitch startar alltså en underkanal för gammelsport.

Twitch launches a new sports category as Amazon pushes for sports dominance

Twitch is launching a new sports category to cater for live sports and content. Four soccer clubs will offer content in the category, and they join existing content from the NBA, NHL, RFL, UFC, and NWSL on the platform.

Timbaland och Swizz Beatz i samarbete med Apple Music

Timbaland är inte bara en av tidernas bästa hiphopproducenter. Han har numer en livesänd Instagram-kanal tillsammans med Swizz Beatz också. Som har lett till ett samarbete med Apple.

Timbalands och Swizz Beatz Instagram Live Battle började från och med igår också strömmas via Apple Music och Beats 1 – båda Apple-tjänster. Men sändningen fortsätter också gå via Instagram. Faktum är att showen kommer att sändas via Apple Music, Beats 1 och Timbalands Instagram-kanal – samtidigt. Kan sedan lyssnas på i efterhand.

Med andra ord är det alltså inte ett Apple-exklusivt samarbete, vilket är ett litet utropstecken. Men Apple är alltså beredda att låta en annan tjänst sända showen också för att få mer innehåll till sina tjänster. Apple lär förstås tänka på initiativet som marknadsföring för sina egna shower. Man kan dessutom tänka att Instagram är en rätt lättsmält ”konkurrent” för Apple, eftersom Facebook saknar en egen musikströmningstjänst. Eller poddtjänst.

Det intressanta kommer bli om vi kommer att se fler liknande samarbeten från Apple. En lagom stor testballong, om inte annat.

Swizz Beatz & Timbaland’s Verzuz battle series is coming to Apple Music – Music Business Worldwide

Battles will now be simulcast live on Apple Music and Beats 1…

Tesla Model 3 kan dyka upp i PUBG Mobile

Ännu ett exempel på hur onlinespel blir allt viktigare som… tja, det mesta. Inte minst som marknadsföringsplattform. Senast ut: ett samarbete mellan världens största spelföretag Tencent Games och världens högst värderade bilföretag Tesla. Ett samarbete som kan innebära att Tesla Model 3 blir en av bilmodellerna man kan välja i Peacekeeper Elite. Och, misstänker jag, som man också åtminstone på sikt kommer kunna väljas i den utländska version av Peacekeeper Elite: PUBG Mobile. Världens största och mest inkomstbringande spel.

Tencent’s Peacekeeping Elite Partners With Tesla, ’Model 3’ to Become New In-Game Vehicle

U.S. electric vehicle Tesla has partnered with China’s largest game publisher Tencent Games for Peacekeeper Elite, one of the most profitable mobile games in the world.

Musik dominerar Youtube-sökningarna 2020

Vilka har varit de vanligaste sökfraserna på Youtube i år? Ahrefs har svaret. Åtminstone för USA och ”resten av världen” (en rätt vanlig världsuppdelning när amerikanska företag är i farten).

Tydligen ska musik vara den största trenden för året. I USA var ”musik” den tredje vanligaste sökfrasen och den nionde vanligaste sökfrasen utanför USA. Men i icke-USA-världen så stod musikrelaterade sökningar för nästan två tredjedelar av alla sökningar topp 100.

Visst är det en enormt lång svans, men Youtube blir alltså allt viktigare som kanal för att lyssna på musik. Ja, inte bara där. Överlag konsumeras allt mer musik videovägen. Det är med andra ord ingen slump att det förra veckan började florera rykten om att Facebook kommer att lansera officiella musikvideos nästa månad.

Lite passande. Med tanke på att MTV slutade vara MTV för rätt länge sedan är det på riktigt dags för MTV att uppstå. Och en ny vår för musikvideon. Den här gången som slutprodukten och inte som reklam för slutprodukten.

Top YouTube Searches This Year

New data reveals the top searches performed on YouTube this year, along with the most popular channels.

 

IoT – internet of things

Apple CarKey funkar i upp till fem timmar efter att batteriet i mobilen eller klockan har tagit slut

I och med förra veckans uppdatering av iOS och watchOS har nu iPhonen och Apple Watch stöd för att låsa upp och starta bilar. Okej, visserligen bara en enda bilmodell i dagsläget (och överlag bara BMW-bilar tillverkade från och med 1 juli i år). Dessutom krävs en iPhone XS/XR/SE/11 eller Watch 5. Men hej. Framtiden måste börja nånstans.

Dessutom en intressant sak som jag inte har sett tidigare: CarKey fungerar i upp till fem timmar efter det att iPhonen eller Watchen har fått slut på batteri.

En svaghet med att ha allt i mobilen är att allt försvinner (åtminstone tillfälligt) om man blir av med mobilen. Eller batteriet tar slut. Det betyder alltså att det finns ett backupbatteri för de aktuella mobil- och klockmodellerna. Ett som även skulle kunna användas i andra sammanhang.

Apple’s iOS 13.6 update is here with Car Key (if you have a new BMW, that is)

Apple has launched new versions of iOS, watchOS and iPadOS, with Car Key support being among the biggest new features.

 

AI – artificiell intelligens

Google lägger till stöd för Google Lens i KaiOS

To boldly go where no Google Lens has gone before. Nu lägger Google till stöd för sin AI-smarta kamera även i KaiOS.

Vad innebär det här? Det innebär att även användare som har en dummobil kan få tillgång till funktioner som att peka mobilens kamera mot en text på en skylt i verkligheten och få den översatt till ett annat språk på sin mobilskärm. En funktion som i dagsläget en så länge bara slås på i Indien, men som säkerligen kan komma även till fler språk.

Det här innebär bland annat att Lens nu kommer börja fungera om man har en Jio Phone. Jio, den digitala delen av Indiens största privatägda företag Reliance Industries. Som är samma företag som Facebook gjorde en jätteinvestering i för ett par månader sen. Och som sedan även Google gjorde en nästan lika stor investering i. En investering som dessutom sades innehålla ett samarbete där Jio och Google kommer att ta fram ett nytt operativsystem och/eller anpassad Android-version för billiga och enkla 4G- och 5G-mobiler.

Med andra ord: Lens i KaiOS är ännu ett initiativ från Google att försöka kroka kunderna innan de tar steget från 2G och 3G.

Jio Phone Users in India Get Google Lens Support via Google Assistant

Google has announced that Google Assistant users on KaiOS devices in India can translate real-world text from their phones. There is a new camera icon in Google Assistant, and clicking on it will open the Google Lens camera. Users simply have to point their phone at real-world text and have it read back in their preferred language, translated, or defined.

Google börjar erbjuda sin AI-rekommendationsmotor till e-handlare

En nyhet som fått rätt lite uppmärksamhet, konstigt nog: Google har rullat ut sin rekommendations-AI-motor ur privat beta och nu lanserat den som publik beta. Det betyder att Google nu är väldigt nära att släppa en skarp version av verktyget – för e-handlare.

Med andra ord är tanken att e-handlare kan plugga in Googles verktyg för att via det kunna leverera ”väldigt personaliserade rekommendationer” till sina kunder.

Visst, det är fortfarande en beta och jag har ingen koll på hur bra tjänsten är – men det är ju Google så jag misstänker att det kommer vara rätt vasst. Går att hämta kunddata från Googles olika tjänster, som Merchant center, My business, Analytics och Big query, och bygga modeller baserade på dem.

Kan förstås också bli ännu en datakälla för Google – som samlar in ännu mer kunddata från e-handelssajterna och apparna. Information som sedan potentiellt skulle kunna användas av Google själva. Som del i hela sin shoppingavdelning – och därmed i ambitionen att typ sluta skicka trafik till andra sajter.

Google launches its Recommendations AI tool for online retailers – SiliconANGLE

Google launches its Recommendations AI tool for online retailers – SiliconANGLE

OpenAI:s senaste text-AI ser ut att vara en riktigt vass skribent

Ännu en sån där AI-nyhet som får mig att bli lite lätt (läs mycket) imponerad. OpenAI har släppt en ny version av sin AI-skribent: GPT-3 (ja, tredje generationen). Och den verkar vara milt sagt vass i sitt skrå.

GPT-3 är alltså en AI med fokus på att skriva text. Och inte så konstigt kan tyckas med tanke på att den tredje generationens GPT (eller Generative Pretrained Transformer) ska vara utrustad med 175 miljarder ”inlärningsparametrar”. Det verkar göra GPT-3 väldigt bra på att komplettera och skapa text – komplett med känsla för en mänsklig skribents tonalitet. Den har testats sedan maj och de som har fått förhandstillgång är riktig imponerade. Kolla artikeln för mer.

Jag tänkte fokusera på något annat: vad AI-träningsmodeller lär oss om oss själva. Som människor. GPT-3 har alltså tränats till att bli en bra skribent. Och det är vad den kan. Trots 175 miljarder inlärningsparametrar kommer GPT-3 förmodligen inte vara så bra på att köra bil eller skapa musik. För att inte tala om alla de vardagssaker som vi gör utan att tänka på det.

Vi människor skapar varje dag fantastiska saker. Men det naturen har skapat är fortfarande så många resor mer fantastiskt.

OpenAI’s latest AI text generator GPT-3 amazes early adopters – SiliconANGLE

OpenAI’s latest AI text generator GPT-3 amazes early adopters – SiliconANGLE

 

AR/VR

Apple-patent kan göra alla ytor till AR-kontrollerade digitala gränssnitt

Sannolikt upplever vi precis just nu peak mobile. Med andra ord att vi nu använder mobilen mer nu än vad vi någonsin kommer göra igen. Vi går ju inte omkring med en plastmetallglasklump i fickan för skojs skulls – vi gör det för att det just nu är bästa sättet att komma åt de digitala tjänster vi vill använda. Men tänk om man skulle kunna slippa det?

Det finns ju redan teknik som börjar dyka upp som kan förvandla dumma ytor till smarta prylar. Och nu kommer ett Apple-patent som skulle kunna ge en rätt intressant twist på det här: använda AR för att skapa digitala gränssnitt på valfri yta.

Man kan exempelvis tänka sig att Apples förväntat kommande AR-glasögon skulle kunna användas för att projicera gränssnitt vid behov. Att alla digitala gränssnitt finns inbyggda i glasögonen, med andra ord en pryl som många har på sig hela tiden oavsett. Och för den delen också möjligheten att, tja, få upp exempelvis en skärm där vi kan titta på Insta-stories och Netflix-serier.

Ja, och sen kommer vi förmodligen inte ens behöva ett par glasögon för att få till det här. Eller någon form av lös hårdvara överhuvudtaget.

Apple Glasses Patent Suggests Any Surface Could Become a Virtual Touch Interface

It’s been increasingly clear that Apple has been working on an AR/VR Headset for the consumer market. Originally expected as early as 2020, the…

 

Kategorier
AI - Artificiell intelligens AR/VR Ekonomi och finans IoT - internet of things Mobilt Spaningar

Digitala spaningar vecka 9 2019 – del 3

Övriga delar i sammanställningen

Del 1: EU:s nya upphovsrättsdirektiv, Sociala medier, Sök/SEO

Del 2: Detaljhandel/e-handel, Strömmade medier/Prenumerationstjänster

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

AI – artificiell intelligens/Digitala assistenter

Google Assistant kommer till KaiOS och dummobiler

Ett stort steg för Google i kampen om nästa miljard internetanvändare. Fler mobiler kommer att utrustas med dedikerade (hårdvaru)knappar för direktåtkomst till Assistant. Men än viktigare: Assistant kommer till fler icke-smartphone-mobiler (typ gamla hederliga Nokia-mobiler) – och bli smartare här.

Det är närmare bestämt Assistant för KaiOS, ett enkelt operativ för just enklare tangentbordsmobiler (baserat på Firefox OS). Om man så vill en konkurrent till Android – och en konkurrent som Google har investerat i. Förstås just för att nå de användare som inte ens har en Android-mobil. Kunna se till att åtminstone företagets tjänster, som Maps, finns där.

Det som framförallt nu kommer till KaiOS är att Assistant kan hjälpa till med röstskrivande, men också att Assistant även här får stöd för Actions. Alltså Assistants ”appar”, möjlighet att skapa anpassade kedjekommandon.

Sist men inte minst kommer KaiOS och Assistant kunna ställas in på olika språk. Så operativet kan ha ett språk medan Assistant kan väljas för ett annat. Med andra ord kommer kommer man kunna prata på sitt modersmål och be Assistant utföra kommandon även om KaiOS inte finns för det språket. Känns med andra ord som att Google kastar med lite realtidsöversättande när de ändå är igång. 

Röst får allt större roll i våra internetinteraktioner, men i många länder kan det vara skillnaden som avgör om man kan kommunicera alls. I WhatsApp är det på många tillväxtmarknader populärt att skicka röstmeddelanden istället för textmeddelanden eller att ringa. Beror på en kombination av låg läskunnighet och dyra mobilsamtal. Det är alltså exakt den här målgruppen som Google primärt riktar in sig på med de nya funktionerna (även om förstås alla andra också kan ha nytta av dem).

Google is making the Assistant smarter on feature phones

Google is doubling down on KaiOS, the ”light” operating system that makes low-cost feature phones feel a little smarter. Today, the company announced that the Google Assistant will be upgraded with Voice Typing ”over the coming months,” allowing KaiOS users to dictate text messages, web searches and basically anything else that uses a text box.

Google Assistant läggs till i Android Message

Ännu en Google Assistant-nyhet. Googles digitala assistent kommer även att börja dyka upp i Android Messages. Allo, fast i annan app, alltså.

Assistant kommer att komma med förslag på saker att skicka till andra under en chatt. Som exemplet i artikeln att du undrar om en kompis vill hänga med och se en film. Då kan du få upp ett förslag att skicka över en sammanfattning av filmen. Samma funktion som bland andra Facebook försökt få till med sin M, alltså.

Kommer att komma för engelsktalande användare kommande månaderna och initialt är det tips om filmer, restauranger och väder som kommer finnas med.

Google är förstås snabba med att påpeka att innehållet i chattar aldrig skickas till Assistant, bara ”the entity listed on the chip you clicked”. Vilket säger mig ungefär ingenting. Någonstans får ju Assistant trots allt tillgång till det du skriver i någon form för att kunna komma med sitt förslag – men det lär väl handla om att meddelandetjänsten typ skickar nyckelord eller så till Assistant.

(Sen noterar vi förstås att Google då verkar ha sagt att Assistant inte får läsa chattarna. Däremot inget om att Assistant inte kommer att skicka vidare info om de förslag du får eller vilka förslag du väljer att dela med dina vänner…)

Google Assistant is sliding into the Android Messages app

Google is continuing its mission to put Assistant everywhere and it’s not just trying to stuff its digital helper in various hardware, but in more apps as well. The company already inserted Assistant in the Maps app, which it officially unveiled at CES this year.

G Suite får AI-grammatikverktyg

Nu blir stavnings- och grammatikkontrollstöd standard i Google Docs för alla G Suite-användare. Och eftersom det är Google pratar vi förstås hjälp baserat på maskininlärning och AI.

Okej, lär inte finnas för alla språk och det verkar bara vara för företagskonton än så länge, men vi kan väl alltså anta att det här lär komma att bli standard för alla användare.

Google får alltså lika många ML-tränare som användare – vilket ger ännu mer data och ännu bättre kvalitetet i korrandet etc. etc.

Google expands AI-powered grammar checker in Docs to all G Suite users

The power of machine translation to help you improve your writing at work

AR/VR

Microsoft släpper Hololens 2

Micorosft släpper version två av sitt Hololens-AR-visir. Och den här gången siktar man enbart in sig på företagskunder (även om det förstås är fritt fram att köpa även för privatpersoner).

AR har den stora fördelen med VR att det krävs betydligt mindre för att få det att fungera. Framförallt om man är ute på resande fot. Där VR alltjämt kräver mycket hårdvara räcker det med en hyfsat vanlig mobil för att få tillgång till funktionaliteten.

Men kommer vi till visir och glasögon har även AR samma problem som motsvarande VR-prylar. Det är inget man går omkring med på stan. För stort och för klumpigt. Det har förstås kommit mer eller mindre ”vanliga” glasögon som kan en diskret skärm framför ögonen (som Google Glass och Snaps Spectacles, även Apples uppges arbeta med hårdvara av den här typen). Men funktionellt är det rätt begränsade upplevelser vi pratar om.

VR-hårdvara har mest börjat få snurr som spelenhet eller för företag (exempel som träningsmetod) och AR-glasögonen av Hololens-typ har redan använts för att tillhandahålla personal med handsfree-information. Som för lastpersonalen på åtminstone en asiatisk flygplats.

Microsoft tänker helt enkelt fullständigt rätt här (dessutom i linje med att Microsoft satsar allt mindre på konsumenter). En Hololens är inte en konsumentprodukt. Det är teknik gjord för tillfällen när man kan tänka sig att dra på sig den här typen av utrustning. Som på jobbet.

Här är Microsofts Hololens 2

Microsofts nästa augmented reality-visir heter Hololens 2. Det har en prislapp på 3500 dollar, släpps senare i år och ska enbart säljas till företagskunder.

IoT – internet of things

Tesla släpper billigare Model 3 – och kommer bara sälja sina bilar online

Ett antal nyheter från Tesla kom sent igår kväll:

En ny, billigare Model 3. Prislapp från 35 000 dollar jämfört med dagens billigaste pris 42 900. I Europa och Kina inom tre till sex månader. (Börjar man lägga till funktionalitet enligt nedan så blir det förstås snabbt dyrare än så.)

Tesla-bilar kommer från och med snart bara gå att köpa online. Tesla kommer att stänga de flesta av sina butiker. De kommer behålla några fysiska lokaler som showroom och informationshubbar. Del i satsning att minska blödandet av pengar.

Öppet köp: alla Tesla-bilar kan lämnas tillbaka, gratis och med full återbetalning, inom sju dagar eller om man har kört 1000 miles (som Musk konstaterar: någon skulle kunna köpa en Tesla och få en nästan gratis bilsemester i en vecka)

Tesla’s promised $35,000 Model 3 is finally here

Tesla is finally rolling out the long-awaited cheaper $35,000 version of the Model 3. The company is currently making multiple versions of a ”Standard Range” Model 3 that can travel 220 miles on a single charge.

Tesla-bilar får ett antal nya funktioner under 2019

Mer Tesla-nyheter. I samband med gårdagens presentation av en billigare Model 3 så kom också en lista på självkörande funktioner som Model 3 har nu eller kommer få senare i år:

  • Autopilotnavigering: t ex omköring och avfartskörning)
  • Automatisk parkering: vanliga parkeringsfickor och fickparkering (JA! JA! JA!)
  • Summon: din bil kommer till dig på parkeringsplatsen istället för att du måste leta upp den (coool…)
  • Stöd för att identifiera och reagera på trafikljus och stoppskyltar
  • Automatiskt körande på stadsgator

Man kan tänka att några av de här grejerna lär vara avhängiga de lagrum som gäller där man faktiskt kör…

Tesla says ’Automatic driving on city streets’ including responding to traffic lights/stop signs coming this year

Tesla today, along with the $35,000 Model 3 and other goodies, announced it would be taking Autopilot to the next…

Volvo Polestar 2 blir första bil som får Android som inbyggt operativsystem

Volkswagen investerar i Ford-ägda mobilitetsföretaget Argo

Ännu ett intressant mobilitetssamarbete. Uppgifter att Volkswagen kommer att investera 1,7 miljard dollar i självkörande teknik-företaget Argo. Som ägs av… Ford.

Alltså ännu en gång när två konkurrenter typ gör gemensam sak. Och det stannar inte här: i med investeringen skulle Argo enligt Wall Street Journal bli ”the nucleus of an equally held joint venture that could receive additional assets from Volkswagen over time”.

Egentligen är samarbetet inte jätteoväntat eftersom de två företagen ingick ett strategiskt samarbete i januari. Men djupet på samarbetet är ändå rätt intressant. Dessutom har Volkswagen i sin tur öppnat upp för att andra biltilverkare ska få använda deras elbilsplattform. Alltså bokstavligen talat bli en plattform…

Report says VW to invest $1.7 billion in Ford self-driving unit Argo

Volkswagen will invest around $1.7 billion in Ford’s self-driving subsidiary Argo, according to a new report. The two carmakers will…

BMW och Daimler gör gemensam sak inom mobilitetstjänstområdet

De milt sagt intressanta samarbetena fortsätter dyka upp. Konkurrenter som helt plötsligt börjar samarbeta inom rätt centrala verksamheter. Som att Daimler och BMW nu kommer göra gemensam sak inom ett antal mobilitetsområden.

Så med andra ord kommer Mercedes och BMW alltså samsas om (och plöja ner en miljard dollar i) vad som kommer att bli fem fristående företag inom följande:

Taxitjänster: Daimler-ägda MyTaxi (som tydligen ska vara störst i Europa – större än Uber, alltså) kommer att bli Free Now.

Bildelning: Daimlers Car2Go kommer att slås ihop med BMW:s Drive Now i den nya tjänsten Share Now.

Laddstationer: Tjänsten Charge Now är tänkt att göra det enklare för kunder att hitta laddstationer. Man kommer alltså inte ta fram egna stationer utan hänvisa till ett nätverk av fristående stationer. Men som konstateras lär de i och med detta premiera de stationer de har avtal med – avtal som säkerligen på sikt kommer innebära ett närmande mellan de fristående nätverken och Charge Now.

Härligt förvirrande Game of Thrones-tider.

https://www.businessinsider.com/bmw-daimler-partnership-mobility-services-2019-2?IR=T

Apple Watch kan få inbyggd sömnloggning 2020

Ta av sig sin Apple Watch när man sover? Verkar väl ändå jäkligt onödigt.

Nu finns det säkerligen många som inte tar av sig sin Watch ens när de sover redan idag, men nu kan fler få anledning att behålla den på. Apple kan vara på gång att lägga till inbyggd sömnspårning i de klockor som släpps 2020. Förstås helt i linje med Apples mission att göra sina prylar, framförallt Watch, till hälsoprylar på ett eller annat sätt. Och vår önskan om att lifelogga ungefär alla aspekter av vår tillvaro.

Apple Watch may get built-in sleep tracking by 2020

You can track your sleep on the Apple Watch using third-party apps, but Apple has yet to bake this functionality into the device itself. According to a report from Bloomberg, the company is working on it though, and plans to introduce sleep tracking in the Apple Watch 2020.

LG testar handflateskanning som inloggningsteknik

Intressant inloggningsteknik från LG: Hand ID. LG G8 ska skicka en pulserande infraröd signal mot handflatan. Det i sin tur mappar handflatans blodådror ”based on how the hemoglobin absorbs the IR signal” (ska inte säga att jag helt hänger med på hur det här exakt fungerar). Ska tydligen vara väldigt säkert (nu säger alla företag som släpper inloggningslösningar att de är jättesäkra, men i det här fallet känns det milt sagt svårknäck för en lekman som jag – återstår att se hur bra den gör jobbet).

Så… inloggning via blodådermappning? Coolt.

https://www.theverge.com/circuitbreaker/2019/2/24/18235249/lg-g8-z-camera-hand-id-palm-scanner-ir-infrared-veins-unlock-mwc-2019

Apple avskedar 190 anställda inom sin självkörande fordon-satsning

Hur går det för Apples ibland på/ibland av-självkörandebilprojekt Project Titan? Ingen har en aning. Inte ens Apple, känns det rätt ofta som.

Företaget har tillstånd för körning med drösvis av fordoni främst Kalifornien, men har aldrig pratat särskilt mycket om satsningen. Så det är svårt att veta om det ens handlar om en faktisk bil eller mjukvara som ska hantera körandet.

Nu visar det sig att Apple dessutom har fotat 190 anställda som arbetat med projektet. Främst ingenjörer.

Vad betyder det? Även här: egentligen ingen aning. Tecken på att man ska lägga ner? Ännu en nedrampning som följs av en upprampning? Inriktningsförändring?

Det enda vi kan vara (nästan) helt säkra på är att Apple kommer att finnas i självkörande fordon. Frågan är bara i vilken form. Att de inte alls kommer ha med själva framförandet av fordonet att göra är förstås i allra högsta grad ett väldigt troligt scenario.

Apple confirms self-driving car layoffs, says it mostly fired engineers

Apple has laid off 190 people that worked on Project Titan.

Mobilt

Samsung Galaxy S10 får inbyggd kryptoplånbok

Samsungs nya S10 får inte bara Instagram-läge i kameran, den får inbyggd kryptovalutaplånbok också. Alltså säker förvaring för ens kryptopengar inbyggt i hårdvaran. Dessutom en lagring som inte är kopplad till internet (förrän man vill betala med sin kryptovaluta, antar jag).

Utan att ha koll på exakt hur det fungerar så är hög säkerhet bra. Men jag gissar att det även i det här fallet också innebär den vanliga kryptovalutarisken.

Tappa för guds skull inte bort din mobil när du väl har lagt in din kryptovaluta i plånboken.

The Samsung Galaxy S10 has a cryptocurrency wallet built in

Samsung is the first major smartphone maker to include a cryptocurrency wallet in its latest flagship Galaxy S10 phones. The wallet lets users store bitcoin, Ethereum, and a beauty-related cryptocurrency called Cosmo Coin. It’s a cold storage wallet, meaning it’s not connected to the internet.

Samsungs vikbara mobil Fold känns…. väldigt tjock

Bättre bilder på Samsungs kommande, vikbara mobil Fold. Och… jag vet inte. Känns lite som att grundläget är två iPhone SE staplade på varandra. Visst, ryms bättre i fickan breddmässigt, men är samtidigt som sagt var… tjock.

Kan vara intressant som typ surfplatta, när man vill titta på video under resan på större skärm, men med tanke på hur mycket Fold kommer kosta så kan jag lika gärna stoppa ner en iPad i väskan för bingetittande.

Intressant som koncept, men känns som att målgrupperna nu i princip uteslutande är extrema technördar (som köper vad som helst bara de är först) och människor med för mycket pengar (som köper vad som helst bara det är skitdyrt).

https://www.theverge.com/2019/2/25/18239413/samsung-galaxy-fold-folding-phone-video-features

Mate X – även Huawei har en vikbar mobil

Samsungs vikbara mobil Fold känns så här långt mest… konstig. Tjock med konstigt format. Huaweis motsvarighet Mate X känns betydligt mer genomtänkt.

Framförallt känns Mate X inte lite tjock. Det ser ut som att de packat ihop dubbelskärmen bättre. Jag spekulerade kring användningen av Fold – och även här verkar Mate X ha ett bättre användarcase. Som ett arbetsverktyg, med fokus på multitasking à la surfplattor snarare än nöjeskonsumentpryl (med de prislägen vi pratar om är det förstås inte aktuellt för de flesta oavsett). Och Huawei verkar ha tänkt till lite kring smart enhandsfattning även i utfällt läge.

Känns däremot fortfarande rätt klossig. Jag, som fortfarande tycker att SE är typ den ultimata mobilstorleken, är med andra ord inte målgruppen. En anledning är att app- och webbplatsdesigners fortfarande bygger som att vi hade just en SE trots att skärmarna numer är giganormous. Kort sagt alldeles för mycket interaktioner i toppen. Framförallt uppe till höger.

Huawei made the coolest folding phone we’ve seen so far

The foldable phone race is officially on.

En genomgång över hur KaiOS kom till

I dessa tider av EU-upphovsrättsdirektivdiskussioner är det många som kramar ”ett fritt internet” och förfasas över att EU vill ”döda det fria internet” eller ”internet som vi känner det”. Däremot har de flesta med den här ståndpunkten inga problem med att sitta i knäet på Google, Apple, Facebook och en handfull andra techjättar som i praktiken helt styr över internet – och som gjort att internet här hos oss aldrig har varit lika ofritt. Men heller aldrig gett så många lika stora möjligheter.

För det finns ju alternativ till de stora för dem som vill. Inom nästan alla internetområden. Ett sätt att göra sig lite mindre beroende av internetkoncentrationen är att välja Firefox som webbläsare. Eller KaiOS som operativ.

Häromdagen kom nyheten att Google lagt till stöd för Assistant i KaiOS, ett operativ helt är inriktat på… dumtelefoner. Alltså icke-smartphones. Ett operativ för alla användare som inte ens har råd med ens de billigaste Android-mobilerna.

För den som vill läsa på om vad KaiOS är och hur det kom till är den här artikeln en bra start.

(Sen har Google även ett finger med i KaiOS. Googles tjänster är centrala även här och företaget har dessutom investerat i operativet. Men hej.)

How KaiOS claimed the third-place mobile crown

In December 2015, Mozilla announced it would be abandoning Firefox OS as a smartphone platform. Many assumed the company’s withdrawal would kill any hope of a mobile operating system built around the open web, rather than a combination of native apps and tightly-controlled storefronts.

Ekonomi och finans

Lyft har lämnat in sin börsansökan

Så har Uber-konkurrenten Lyft publikt lämnat in sin börsansökan. Finns ingen uttalad värdering, men bedömningar tidigare har talat om att Lyft kan vara värt mellan 20 till 25 miljarder dollar vid en börsnotering.

Vi får även lite siffror i och med ansökningshandlingarna. Företaget går fortfarande inte med vinst (lite normalt i de här sammanhangen) och förlusten ökar. Under 2018 förlorade Lyft 911 miljoner dollar, eller 32 procent mer än året före. (Ubers förlust motsvarande period blev nästan prick dubbelt så hög: 1,8 miljarder dollar.)

Omsättningen fördubblades till 2,2 miljarder dollar under 2018 (Ubers omsättning landade på 3 miljarder, en ökning med ”bara” 25 procent). Företaget hade 18,6 miljoner aktiva förare vid årets slut, en ökning med 47 procent jämfört med 2017. Man säger sig själva numer ha 39 procent av marknaden för delninstaxitjänster i USA (i princip den enda marknad där Lyft i dagsläget har riktigt stor närvaro – till skillnad från Uber).

Lyft har flera gånger försökt positionera sig som ett ”schysstare” alternativ till Uber, med bättre förarvillkor. Att se hur den strategin håller framåt. Bland de befintliga investerarna finns Google, som även har investerat i Uber OCH har en delvis konkurrerande tjänst i egenägda Waymo. Alltså som det funkar nuförtiden.a

Lyft heads for IPO after losing $911M on revenues of $2.2B in 2018 – SiliconANGLE

Lyft heads for IPO after losing $911M on revenues of $2.2B in 2018 – SiliconANGLE

Vipshops kvartalsrapport Q4 2018: Antalet användare fortsätter öka

Kinesiska e-handlaren Vipshop kvartalsrapporterade i slutet av förra veckan – och möttes av besvikelse när rapporten bara knappt överträffade förväntningarna (vilket säger en hel del om den lätt knasiga aktiemarknadspsykologin). Med tanke på att Kina håller på att drabbas dubbelt av konjukturavmattningen (dels globalt och dels i Kina som tillväxtmarknad). Men rapporten var i sig inte dålig – och bjöd på åtminstone en intressant utveckling.

Vipshop kan sägas vara en kinesisk onlineoutlet. Varumärken kan dumpa osålda lager för utförsäljning mot plattformens medlemmar. Under 2018 omsatte den här affärsidén runt 19,5 miljarder dollar. En ökning med 21 % jämfört med 2017. Omsättningsökningen sjunker dock procentuellt.

Antalet aktiva kunder skrev till 60,5 miljoner för 2018. En ökning om 5 % jämfört med 2017. Under Q4 var den ökningssiffran 13 % – och det var den högsta tillväxten sedan Q3 2017. Tillväxttakten ökade mer och mer för varje kvartal förra året – lite uppseendeväckande i en tid när allt fler tillväxtsiffror börjar slå i taket och plana ut. Dessutom gick 3,2 miljoner kunder med i Super VIP Paid-programmet, vilket var en ökning med 38 %. Programmet ska dessutom ha en förnyelsegrad på 70 %, vilket måste sägas vara… rätt högt.

En stor del av trafiken kommer från alliansen Tencent/JD.com, som både är delägare i Vipshop. Kort sagt marknadsföringsplattformar för Vipshop och för för Tencent och JD ännu en pusselbit i kampen mot Alibaba.

Sist men inte minst kom många nya kunder från Vipshops miniprogram i WeChat. Och just det här blir en allt viktigare plattform för företag som vill nå kunder i Kina. En blandning mellan en Amazon-marknadsplats och ett appekosystem. Möjligheten att skapa en app- eller webbplatsskräddarsydd upplevelse, men baserad på standardkomponenter på en befintlig plattform som gör att behovet att ta fram, drifta och bekosta en egenutvecklad tjänst är betydligt lägre. Eller kanske rentav obefintligt.

Alltså samma sak som vi börjar se här hemma. Plattformar och ekosystem inuti plattformar och ekosystem – som bygger på att vara där kunderna är, snarare än att på 1900-talsmanér förvänta sig att kunderna ska komma till dig.

Vipshop Delivers Impressive Growth Amid Challenging Market

Vipshop Holdings Limited (NYSE: VIPS), a premier online discount retailer in China, announced robust financial results for both the fourth quarter and the entire year of 2023. The company achieved a 9.2% increase in fourth-quarter revenues, reaching RMB34.7 billion (US$4.9 billion), and a 9.4% rise for the full year, amounting to RMB112.9 billion (US$15.9 billion).

FundedByMe börsnoteras

Skönt meta. FundedByMe, en crowdfundingplattform för att hitta publikt kapital vid sidan om börsen, kommer nu… börsnoteras.

Annons som bekräftar att FundedByMe börsnoteras

Övrigt

DN skriver från framtiden

En stilla tanke: är det inte märkligt att papperstidningen 2019 fortfarande ses som den riktiga produkten?

Publicerad ledare på dn.se med publiceringsdatumet satt till dagen efter

Kommer 5G göra internettillgång till en ännu större demokratifråga?

Ett intressant och väldigt relevant konstaterande: 5G (ja, eller 6G om man frågar vissa…) kommer bjuda på vrålsnabbt surfande jämfört med idag. Toppen! Inte minst som snabbare prylar och snabbare uppkopplingar gör att internet (åtminstone i vår del av världen) blir allt tyngre. Och suger allt mer data. Så för att få ut full utväxling av 5G krävs också rejäla dataplaner.

Jag har haft samma abonnemang i…. tre år? Fem år? Betalat lika mycket och haft lika mycket datatrafik. Men likt inflation har jag betalat allt mer för min trafik. I och med att surfandet som sagt suger mer trafik så måste jag betala mer för exempelvis varje besök på en tidningssajt eller om jag kollar sociala medier.

Det här har operatörerna förstås full koll på.

Som när vi började koppla upp oss mot internet. De korta ”samtalen” för att hämta ner mejlen offline gjorde att operatörerna förlängde betalintervallerna (minst en minut istället för en sekund, exempelvis). Samma sak när vi fick smarttelefoner: i början fanns det rätt många abonnemang med obegränsad trafik. Spelade ingen roll, vi använde inte trafiken och det var på telefonsamtal och sms som operatörerna tjänade pengar. Men nu finns det i princip inga obegränsade abonnemang kvar.

Kostnaden för koppla upp sig och få tillgång till internet kryper sakteliga uppåt, pådrivet av vinstdrivande företag. Det här är en fråga som har potential att bli en betydligt större utmaning för demokratin än någonsin nätneutralitet eller upphovsrättsdirektiv.

5G will be crazy fast, but it’ll be worthless without unlimited data

There’s one thing that everyone’s overlooking that could stall 5G’s grand interconnected dream: data plans. Unlimited data plans are a must for 5G.

Hur är det att arbeta i ett Amazon-lager?

Hur är det att arbeta med att plocka och packa paket i Amazons lager? Det har australiensiska ABC News försökt ta reda på via intervjuer med dem som har haft det jobbet.

Men det mest intressanta är kanske inte innehållet i reportaget i sig (även om det är värt att ta till sig) utan formatet. ABC News valde att bland annat berätta historien via ett åttabitarsspel där du är lagerarbetare under en vecka och får göra några val här och där som kan påverka hur det går. Och din anställning.

Visst, det är ett rätt enkelt, snitslat spel. Men det är ett kreativt begrepp: att använda datorspelsformatet för storytelling inom journalistik, om man så vill. Me like lots.

(Ja, dessutom kan reportaget förstås leda till lite Amazonskam. För alla som tycker det det är fantastiskt med ingen leveranstid alls. Som vanligt är det någon som betalar för lunchen.)

Try your hand at working in an Amazon warehouse with this game

It’s no secret that working in Amazon fulfillment is hardly what you’d call a dream job. But could you do it? Find out with this fun but depressing game.

Ännu en Youtube-trend: 8D-ljud

Ha. 8D-ljud. Drösvis av på Youtube. Sök på… ungefär vad som helst och ”8D”. Totos ”Africa” i 8D? A-has ”Take On Me”? Dr Dre och 2Pac? Förstås.

När Madonna släppte sin ”The Immaculate Collection” 1990 var ett av försäljningsargumenten att den var inspelad i 3D. Lite mmmkay på den kan vi säga. Men nu ökar vi alltså på rejält.

Vad är 8D-ljud? Skoj med ekon, filter och positionering. Gjort för hörlurar och slutna ögon. Du sitter still medan ljudet snurrar runt dig. Sjukt trippig känsla. Okej, ljudmässigt låter det ungefär som om man snurrar runt under en konsert i en hockeylada. Burkigt, långt borta och sönderprocessat. Men också märkligt skön hjärnmassage.

Ännu trippigare blev det när jag dessutom av misstag drog igång 8D-versioner av Robert Miles ”Children” och Tiësto-remixen av Delerium/Sarah McLachlans ”Silence” samtidigt i två olika flikar. Så typ… 16D-ljud?

Robert Miles – Children | 8D AUDIO

Robert Miles – Children | 8D AUDIO | Put your headphones, close your eyes and listen songs with 8D effect for the best experience! If you like it please subscribe and turn on the notifications for more 8D songs! Enjoy it! #8daudio #8d #8dmusic Not me the music’s owner.

Bing har en egen street view car

Nu börjar även Bings street view car (för att skapa 3D-kartor) dyka upp på vägarna.

Family Guy – Bing Street View Car

Uploaded by RevelationAnarchist on 2018-05-14.

Ännu en fantastisk del i 1177-gate

Det. Blir. Bara. Bättre. Och. Bättre.

post-it malone on Twitter: ”Ni vet Tommy Ekström, känd från Voice Integrate Nordic och 1177-skandalen? Ni kanske kommer ihåg när han sa så här: pic.twitter.com/kisOWTXLC2 / Twitter”

Ni vet Tommy Ekström, känd från Voice Integrate Nordic och 1177-skandalen? Ni kanske kommer ihåg när han sa så här: pic.twitter.com/kisOWTXLC2

1177-gate får sin egen låt

Ha. Självklart har 1177-gate nu också blivit musik. Because internet.

IT-haveriet på 1177 Vårdguiden blir musik. Här kan du lyssna på ???Internetsladd???.

Ingen människa lär väl ha missat 1177 Vårdguidens haveri gällande lagring av samtal till tjänsten, något som uppdagades av Computer Sweden häromdagen. Det handlar om extremt slarv och inkompetens från i stort sett alla inblandade som jag ser det. Bortförklaringarna från de inblandade företagen, framför allt Voice Integrated Nordic, har väl i det närmaste gjort det hela tragikomiskt.

Erkände Swedbanks Facebook-kundtjänst just penningtvätt?

Ahahaha! Underbart. Vad som kan hända när mellanliggande kommentarer inte syns och kontexten förändras….

Messenger-dialog som får det att framstå som att Swedbank erkänner pengatvätt

Har du lust att hjälpa till?
Gillar du mina digitala spaningar? Så pass mycket att du till och med skulle kunna visa uppskattning genom att betala en slant? Tryck här för att se hur du gör

Kategorier
AI - Artificiell intelligens AR/VR Bekvämlighetsekonomin Detaljhandel/e-handel Ekonomi och finans IoT - internet of things Mobilt Sociala medier Sök/SEO Spaningar Strömmade medier

Digitala spaningar vecka 29 2018

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått. (Dessutom var det World Emoji Day, så det finns en hel del emojis i texten…)

Artikel: Varför EU:s jätteböter mot Google inte kommer leda till dyrare mobiler

Varför EU:s jätteböter mot Google inte kommer leda till dyrare mobiler

 

Sociala medier

Facebook, Instagram och WhatsApp

Facebook Ads Manager-appen får nya funktioner

Facebooks Ads Manager-app har fått ny funktionalitet för att göra det ännu enklare för dem som vill skapa sina annonser direkt i mobilen. Närmare bestämt:

  • Text-overlay och policy-koll: Lägga text (och formatera den) ovanpå bilder och kolla så att texten inte är för lång enligt Facebooks riktlinjer.
  • Bildbeskärning
  • Mallar: För den som inte vill skapa sina annonser helt från scratch
  • Figurer, dekaler och logotyper: Möjlighet att lägga till varumärkets egna grafiska element för snabb åtkomst till dem
  • Färgfilter

Create Ads from Your Mobile Device Using New Creative Tools in the Ads Manager App

We're introducing a new suite of creative tools for the Ads Manager app that make it easier to build compelling ad content right from your mobile device.

Instagram testar möjlighet att manuellt plocka bort följare

Instagram testar funktion för att låta publika konton själva plocka bort följare utan att de bortplockade får veta det. Typ soft block.

Instagram is testing feature that allows public accounts to remove followers

Instagram users with public accounts are gaining the ability to manually stop people from following them. When you remove someone, they aren't notified.

Instagram Stories får reaktionsemojis

Instagram Stories kopierar Facebook Stories för en gångs skull. Facebook testar att lägga till reaktionsemojis även i Instas stories. Intressant nog utan den arga reaktionen. Kan ju vara, som artikeln konstaterar, för att Instagram är en mer positiv miljö än Facebook, men det kan ju också vara ett drag från Facebook att, tja, försöka få den att bli det om inte annat.

Instagram's Adding 'Reactions' Style Quick-Response Emojis to Instagram Stories

Instagram's testing a new emoji response tool for Instagram Stories, enabling quick engagement with posts.

Instagrams meddelandefunktion börjar visa när du är online

Ny funktion i Instagrams meddelandefunktion: se när kontakter är online/var online. Och det gäller just kontakter: medlemmar som följer dig eller som du har chattat med via Direct. Likt det Facebook testar i Facebook-appen går det att stänga av funktionen - med twisten att du då inte heller får se någon annans onlinestatus.

New: Direct Messenger Activity Status to See Friends Online | Instagram Blog

We're making it easier to connect with friends on Instagram by showing you when they're available to chat.

Messenger visar onlinestatus för grupper i listvyn

Nu har Messenger börjat visa när chattgruppmedlemmar är online - eller senast var online - direkt i listvyn. Har åtminstone inte funnits hos mig förrän typ nunu.

Skärmdump från Messenger som visar onlinestatus för chattgrupper

Instagram testar funktion för att geografibegränsa stories

Nytt test i Instagram Stories: platsbegränsning. Möjlighet att ställa in i vilka länder en story ska visas.

Matt Navarra (I quit X. Follow me on Threads) on Twitter: "Instagram is testing a 'Choose locations' option for Stories.You will be able to limit which countries your Stories can be seen in.Mostly useful for brands/advertisers with global accounts wishing to run geospecific campaigns.Spotted by @MattNavarra + @WABetaInfo pic.twitter.com/XD12UXPO8R / Twitter"

Instagram is testing a 'Choose locations' option for Stories.You will be able to limit which countries your Stories can be seen in.Mostly useful for brands/advertisers with global accounts wishing to run geospecific campaigns.Spotted by @MattNavarra + @WABetaInfo pic.twitter.com/XD12UXPO8R

Ny trend: låsa Instagram-konton för att få följare

Intressant utveckling. Allt fler av Instagrams memefabriker verkar sätta sina konton till "privat". Anledningen? För att få följare.

Någon ser ett skojigt meme och delar det. Enda sättet för mottagaren att se memet är att följa kontot som la upp memet.

Nackdelen med privata konton är att de inte dyker upp i Explore-delen, men ett av kontona konstaterar i artikeln att det inte spelar nån roll. Kontot får mångfaldigt fler följare som låsta konton än ett parallellt öppet konto via Explore.

Förstås inte så konstigt: meme delas förstås mestadels med vänner och om en vän har delat något är du mer benägen att följa ett konto. Dels för att se vad som skickats, men också, tja, om nån av dina vänner tycker att det är kul lär du också tycka det. The power av vänners delningar, som vanligt alltså. Och förstås: dark social FTW.

Och tja, det är snäppet meckigare att avfölja ett låst konto. Enklare att bara fortsätta följa. Lex nyhetsbrev.

Why Some of Instagram's Biggest Memers Are Locking Their Accounts

More meme accounts are going private. Their owners say it's a new way to gain followers on a crowded platform.

Netflix visar hur man kan använda IGTV synnerligen kreativt

Netflix briljerar igen i kategorin kreativt utnyttjande av tillgängliga marknadsföringsformat. Senast ut: en film för att fira IGTV, Instagrams nya entimmesformat.

Och hur uppmärksammar Netflix detta? Med närbildsklipp av Cole Sprouse (från Netflix-serien "Riverdale") som äter hamburgare. I en timme.

Sen har vi också Buzzfeed som tyckte att hamsterfotboll var lämpligt IGTV-material. National Geographic har ett mer normalt innehåll med en vertikalanpassad version av Will Smith-ledda serien "One Strange Rock".

 Men även den sistnämnda sticker ut genom sina rätt extrema närbilder. Och överlag verkar det sistnämnda vara en lite röd tråd: klipp som bokstavligen talat är in your face (och of a face). Där människor fyller upp hela skärmen. Om man så vill: som när man videochattar med sina vänner.

https://bit.ly/2Ncaf1d

Facebook Watch lever inte upp till förväntningarna

I förra veckan skrev jag om att Facebooks Watch-satsning inte fått den luft under veckan som innehållsskaparna hoppats på. Men att några ändå känner att det finns potential.

Här kommer mer på samma tema. Lite blandade resultat. Annonsintäkterna är inte i nivå vad de borde vara med det potentiella visningsunderlaget (och antalet visningar), men de företag som är med i testet med mid-rolls ser att det intäkterna ökar för det relativt nya formatet. Svårt att jämföra med annan plattform, förstås, men ett av de inblandade företagen uppskattar att de får 264 dollar per miljon visningar i Watch medan motsvarigheten för Youtube är 2200 dollar.

Själv hoppas jag förstås även på fler test/initiativ med betalabonnemang från både Google och Facebook. De har förutsättningarna om de verkligen skulle satsa på att Netflixa sig. Ja, eller Primae sig.

'Still not a huge leap': Facebook's video ad breaks program is showing signs of life

Facebook's mid-rolls ad product is beginning to drive revenue for some top publishers -- but it's still a volatile, volume and engagement game.

Facebook börjar radera fejkinformation som leder till våldsamheter

Yttrandefrihetsfrågor slutar ofta med balanserande på slak lina utan säkerhetsnät. Det vet inte minst Facebook som försöker jonglera en plattform där idéer och åsikter ska kunna stötas och blötas med initiativ att ta bort, eller åtminstone inte lyfta fram, rena faktafelsagendor som kan få eget liv.

Mark Zuckerberg hjälper inte heller alltid till (han är bitvis lite Trump, där uttalanden han kommer med korrigeras, till och med på policynivå, kort därefter). Som i en intervju nyligen där han konstaterar att förintelseförenekare har rätt att finnas på plattformen därför att de sannolikt inte medvetet sprider falsk information.

Mmkay.

Oavsett har Facebook nu skruvat i riktlinjerna kring hur de kommer att hantera visst innehåll. Som en följd inte minst av det som hände i Sri Lanka för några veckor sedan, där information som spreds bland annat via Instagram och WhatsApp, ledde till attacker mot muslimer i landet, kommer Facebook nu ta bort innehåll som leder till våldsamheter.

Skillnaden jämfört med vad som redan görs idag av Faceook (ta bort hatinnehåll) så handlar det här alltså vad jag förstår om att innehåll som i sig inte är hatinnehåll (eller fejkinnehåll) men som leder till våldsamheter kan tas bort.

Vilket förstås också kommer bli lite trixigt. Eftersom det i princip kan vara vilket innehåll som helst - som tas ned när våldsamheterna redan har inträffat.

Att det här kommer nu är säkerligen också en följd av att en kongressledamot under ett förhör nyligen med företrädare för Facebook, Google och Twitter lite löst kastade ur sig idén att det kanske var dags att skärpa Section 230, ett avsnitt i en lagstiftning som sedan mitten av nittiotalet säkerställt att plattformar med användargenererat innehåll inte kan hållas ansvariga (läs: miljardstämmas) för åsikter som uttrycks av medlemmarna på plattformen.

Facebook says it will begin removing misinformation that leads to violence

Hours after CEO Mark Zuckerberg spurred history by defending the rights of Holocaust deniers to post on Facebook, the company said it had begun removing misinformation that contributes to violence. Under the new policy, Facebook will begin reviewing posts that are inaccurate or misleading, and are created or shared with the intent of causing violence or physical harm.

Avslöjanden om att Facebook jobbade närmare Trump-kampanjen än som medgetts

Ny artikel som avslöjar att Facebook samarbetade närmare Trump-kampanjen 2016 än vad som tidigare kommit ut. Ja, eller egentligen: Trump-kampanjen lärde Facebook hur man gör effektiv marknadsföring... på Facebook.

Korta versionen: Trumps social-folk höjde ribban för hur man bäst jobbar med FB. FB erbjöd samma stöd till båda kampanjerna, men Trumps använde den bättre. Så pass att FB i efterhand hyllat kampanjen internt. Och Zuckerberg ringde till och med och gratulerade.

Egentligen inte jättemycket nytt. Men ännu några grejer som FB inte berättat självmant och som läggs på FB:s imageproblemshög.

Congratulations, Mr. President: Zuckerberg Secretly Called Trump After The Election

Internal documents show Facebook's own marketing strategy was influenced by what it learned from its valued customer, the Trump campaign.

Facebook populär plattform för filmpirater

Ännu en del i upphovsrättsdebatten (säg hej inte minst till EU:s förslag till skärpt upphovslagstiftning). Det visar sig att Facebook håller på att bli filmpiraternas nya favoritplattform. Eller åtminstone en allt vanligare plattform. Och det sker rätt öppet, inte minst i grupper.

Det här är förstås svårt att stoppa och Facebooks uppladdningsfilter för att motverka detta funkar sådär (ett argument mot den typen av teknik alltså, även om Facebook redan har ett sånt filter och alltså redan scannar igenom allt vi laddar upp). Men att Facebook säger, även här, inte vårt ansvar kommer inte göra att trycket från lagstiftningshåll kommer bli mindre.

Det är en sak att Facebook tar bort otillåtet material vid påpekande från upphovsrättshavare, men ett annat sätt är också att i högre utsträckning stänga av användare som vid upprepade tillfällen bryter mot lagen. Det är nog en av "teknikerna" som lagstiftarna kommer att peka på för att förhindra spridning av otillåtet material.

Snapchat

Snapchat bygger sökfunktion för publika snaps

Nytt intressant initiativ från Snapchat: man har startat ett nyhetsinitiativ specifikt för att göra publika snaps mer lättillgängliga för nyhetsorganisationer. Snap har slutit avtal med fyra ”news discovery platforms” som i sin tur kommer googleifiera innehållet och göra det tillgängligt för de journalister och medier som är kunder hos de olika plattformarna.

Snapchat-informationen kommer inte kosta något extra, utan blir ett kostnadsfritt tillägg till det avtal som redan finns.

Smart av (främst) två skäl: dels för att det är ytterligare ett drag i Snaps strävan att göra appens innehåll och funktionalitet tillgängligt utanför Snapchat och dels för att Snapchat allt mer börjar bli nya tidens direktsändningsplattform vid kriser. Inte minst som tat det går att samla många olika perspektiv på samma händelse.

Exclusive: Snapchat is launching a news partnerships initiative

The initiative is meant to bolster Snapchat's relationships with local news companies.

Hur The Telegraph använder Snapchat för att nå unga nyhetsläsare

💡👴📰➡️📰🧒👻

How The Telegraph is reaching teenagers with news stories on Snapchat Discover

One year after launching its presence on Snapchat, the publisher attracts one million daily viewers aged 13 to 24. And yes, they read news

LinkedIn

LinkedIn-nyheter: undertexter, spara utkast och översättning

LinkedIn fortsätter leka följa John: lägger till nya funktioner som funnits hos andra sociala plattformar rätt länge. Men hej, bättre sent än aldrig.

  • Lägg till undertexter till LinkedIn-videos (desktop)
  • Dela ett textstycke från en LinkedIn-artikel tillsammans med artikeln
  • Spara utkast av artiklar (mobil)
  • Knapp för att översätta artiklar (gäller inte inlägg, antar jag. Där testar ju LinkedIn redan autoöversättning)
  • Mememe-flik: samlar allt du har delat för enklare åtkomst

New Features to Get More From Posting: Video Captions, Share Articles Quotes, and See Translations

Save posts as drafts to share when you're ready We get it: interruptions can often come up or you sometimes need a bit more time to finesse your post before sharing. For moments like these, you can now save a draft of your post on mobile and come back to it later.

Nyheter i LinkedIns meddelandefunktion

Ännu fler nyheter i LinkedIn. Till skillnad från gårdagen nya funktioner handlar det den här gången om nyheter i meddelandetjänsten. Mer specifikt:

  • Expanderbart chattfönster: Du ser mer av meddelandet du skriver (mobil, kommande veckorna även på desktop)
  • Möjlighet att skicka bilagor från appen (LinkedIns bilagefunktion har svajat rätt rejält, får se om det blir bättre nu). Stöd för saker som pdf, doc, xls och ppt.
  • Enklare att starta och hantera gruppchattar
  • @:a medlemmar i meddelanden för att snabblänka till personens LinkedIn-profil
  • Klistra in bilder direkt i chattfönstret
  • Emoji-picker. EMOJI-PICKER!!! 🤘🤘🤘

Bring Your Conversations to Life with New Updates in LinkedIn Messaging

This has been one of the most frequently requested messaging features from all of you, and we're excited to make it simple to attach and send from your phone. Send emojis from desktop with new emoji picker Sometimes a perfectly selected emoji is worth a thousand words.

LinkedIn testar röstmeddelanden

Woookay. LinkedIn testar röstmeddelanden. Wookay. 🙄

Kommer det finnas en funktion som gör att man kan läsa in ett röstsvarsmeddelande också som svar när man får ett röstmeddelande? "Hej! Kul att du hör av dig. Jag lyssnar däremot inte av röstmeddelanden. Texta gärna."

Matt Navarra (I quit X. Follow me on Threads) on Twitter: "LinkedIn is testing audio / voice messaging in its Android apph/t @AngusGrady / @intranetfuture pic.twitter.com/ABlKbfBkbq / Twitter"

LinkedIn is testing audio / voice messaging in its Android apph/t @AngusGrady / @intranetfuture pic.twitter.com/ABlKbfBkbq

Övrigt sociala medier

Notishysterin når nya höjder

Kan vi prata om att fenomenet med att de sociala plattformarna informerar oss om att nån random person har lagt ut en random grej om något random börjar nå hysteriska nivåer? Typ den enda notis som inte går att stänga av. Känns som att de nu dyker upp om man inte har varit inne på tio minuter.

(Nu var just den här delningen från Johan Svensson intressant, men jag behöver inte ett parallellnyhetsflöde, mkay?)

Skärmdump med notis på iPhone-låsskärmen

Ny social plattform: Openbook

Openbook är som Facebook, fast mer transparent. Kommer inte kränga dina uppgifter och kommer överhuvudtaget vara schysstare mot dig. Åtminstone om man ska tro Openbook själva. Är dessutom en EU-tjänst. Ja, alltså Made in EU.

Webbplatsen innehåller just nu dubbla loggor och dubbel navigering. Men det händer inget när man trycker på något navigeringsalternativ. Känns helgjutet så här långt.

Kan vi komma överens om att inte alla springer dit samtidigt?

https://www.theinquirer.net/inquirer/news/3035956/openbook-is-like-facebook-but-without-all-the-digital-stealing

 

Sök/SEO

Google börjar med särskilt hänvisnings-URL för bildsökstrafik

Bildsök blir allt viktigare. Bara att fråga Snapchat eller Pinterest. Även Google har stoppat in allt mer funktionalitet i sökresultaten för bilder för att bildsöken mer och mer ska kunna stå på egna ben.

Trots det är det många företag som fortfarande inte lägger särskilt mycket kärlek på sina bilders metadata. Enkla grejer som vettiga filnamn. Nu lägger Google till ytterligare ett verktyg för att uppmärksamma webbplatsägare om hur viktiga bilder är för att driva trafik: en dedikerad hänvisnings-URL för trafik från just Googles bildsök.

Kommer att rullas ut ”de kommande månaderna”, så det är bara att börja förbereda sina uppsättningar.

Google to Roll Out New Referrer URL Specific to Google Images

Google has announced plans to roll out a new referrer URL specific to Google Images over the next dew months.

Google uppdaterar AMP Stories med stöd för annonser, betalväggar och köpknappar

Google stories är inte tillnärmelsevis lika kända som sina Facebook-kusiner. Men de finns och har fått ännu en uppdatering (ja, eller har blivit 1.0). Plus att formatet nu öppnas för alla utvecklare.

AMP Stories baseras på Googles variant av Facebooks Instant Articles. Alltså ett snabbladdande mobilformat - som bor hos Google.

Bland nyheterna märks att det nu går att peta in DoubleClick-annonser. Och förstås stöd för betalväggar (primärt ett format för publicister, trots allt). Men det finns också stöd för köpknappar. Kort sagt ett format för nästa generations internet. Där storiestelling och e-handel är väldigt mycket samma lika.

Google releases AMP Stories v1.0 with new features, including an ads beta for DFP users

AMP Stories is now available to all developers.

 

Detaljhandel/e-handel

Senaste e-handelstrenden i Kina: lievströmningsshopping

Senaste (?) shoppingtrenden i Kina: liveströmningsshopping. TV-shop möter Etsy möter livsstilsmagasin möter Tupperware.

Via Alibaba-plattformen Taobao kan kineser boende utanför USA sätta upp sina egna infomercialsändningar där de presenterar varumärken från företag och länder utanför USA. Ett av kraven för att få vara "agent" åt Taobao för att sälja på detta sätt är just att man är bosatt utanför Kina. Och det är det (hyfsat) lokala och unika som tittarna är ute efter. Alltså inte de största varumärkena utan det som inte vem som helst kan få tag i. Och det är inte Wish-prisklass på grejerna, om vi säger så.

Den som sänder presenterar varorna och tittarna kan ställa frågor direkt under sändningen. Sedan är det bara att klicka hem det man är intresserad av. Säljaren kan låta beställningarna gå direkt från leverantören eller via Cainiao, logistikföretaget som Alibaba to kontroll över förra hösten. Och även den här satsningen omfattas om Alibabas (inte alltför avlägsna) framtidsvision att Alibabas plattformar ska kunna leverera typ vad som helst vart som helst i världen på 72 timmar.

Taobaos plattform har i dagsläget 16 000 agenter och siktar på att öka till 50 000 under året (vilket är... rätt aggressivt). 

https://bit.ly/2uJS0sj

Microsoft och Walmart i digital allians mot Amazon

💾➕🛒➡️🤝💕

🙅🏽‍♂️👩💪

Microsoft and Walmart form a digital alliance against Amazon

Walmart has found itself a fairy godparent in Microsoft. The two companies have teamed up to "further accelerate Walmart's digital transformation in retail," and Microsoft chief Satya Nadella told The Wall Street Journal that their shared rivalry against Amazon is "absolutely core" to their partnership.

Amazons webbplats brakade ihop direkt under Prime Day

👩💪🏆📅➡️🛒💥

🤭😆

Amazon Prime Day Glitch Shuts Down Online Retailers On Opening Day | Digital Trends

Amazon's on Fire and not in the way it intended. Mere seconds after Amazon's Prime Day went live at 3 p.m. ET/12 p.m. PT on Monday, the online mega-retailer crashed and burned. The company is apparently working very hard to restore the site. We will provide updates as more information comes in.

Amazon Prime Day slog försäljningsrekord igen

Årets Prime Day började lite sådär för Amazon. Bilder på gulliga hundar i all ära, men en sajt som brakar ihop direkt när dörrarna öppnas och kunderna kommer rusande är inte riktigt vad man som e-handlare vill ha (även om det förstås är en bra story att spinna efteråt).

Trots det verkar 2018 års Prime Day ha slagit försäljningsrekord (otippat). Amazon har själva inte släppt siffror, men bedömare gör gällande att årets försäljning rakade iväg till 3-3,5 miljarder dollar, att jämföra med bedömningarna om 2,41 miljarder förra året. Totalt såldes 100 miljoner prylar och populärast var Amazons egna elektronikprylar (Fire TV Stick och Echo Dot).

Ett lämpligt läge att jämföra med Alibabas motsvarighet Singles’ Day. Där kunderna under ett dygn köpte grejer för 25 miljarder dollar. Sisådär 7-8 gånger mer än årets Prime Day. Och vi kan väl gissa att även 2018 års Singles’ Day kommer att se en försäljningsökning…

Amazon Prime Day sales topped $3.5 billion, despite early problems

Amazon's Prime Day sales again broke records in spite of site issues that stymied many shoppers on Monday. Total sales exceeded $3.5 billion, but they may have lost $72 million during a 2-hour site outage, according to industry estimates.

Ny Amazon-funktion: Part Finder - hitta rätt mutter och skruv

Amazon har släppt en ny tjänst: Part Finder. Vad det låter som: en tjänst som hjälper dig hitta vad det är för slags skruv eller mutter du behöver köpa. (Med andra ord snarare en Screw Finder än en Part Finder, men oavsett).

Lägg upp den del du behöver köpa en likadan av och använd en funktion i Amazon-appen tillsammans med mobilens kamera för att ta reda på vad du har liggande framför dig. Svaret ges via en kombination av AR och bildmaskininlärning. Förhoppningvis får du sedan reda på vilken del det handlar om och var du (på Amazon förstås) kan köpa den.

Verkar funka sådär enligt artikeln, men idén är förstås lika självklar som lysande. När den kommit över barnsjukdomarna lär den bli riktigt bra.

En Shazam för skruvar och muttrar, alltså. Plug and pay.

Amazon rolls out Part Finder to help find nuts and bolts and more - SiliconANGLE

Amazon rolls out Part Finder to help find nuts and bolts and more - SiliconANGLE

 

Strömmade medier

Youtube testar hashtaggar

Nästa nyhet i Youtube: hashtaggar. Sent omsider får alltså även Googles sociala videoplattform stöd för att tagga sitt innehåll med kategorisökord som sedan går att söka med för att hitta mer innehåll på samma tema.

Med tanke på de just nu många hatinnehållsdiskussionerna så har Youtube försökt att mota lite missbruk i grind. I reglerna för hur hashtaggar får användas specificeras att de inte får användas för för att trakassera eller förnedra, ”anything sexual” eller för att uppmuntra till hat eller våld. Innehåll med hashtaggar som bryter mot reglerna kommer att plockas ned.

Testas/rullas ut på webben och i Android-appen. Oklart när det kan komma till iOS-appen.

YouTube begins embracing the hashtag

When you visit YouTube on Android or the web, you might come across something you probably associate more with Twitter or Facebook: hashtags. The video platform now allows uploaders to add hashtags to their descriptions and video titles to make it easier for viewers to find their channels and content.

Walmart kan planera en egen videoströmningstjänst

Hand upp alla som är förvånande. Walmart kan vara på gång med en egen videoströmningstjänst. För att ta upp konkurrensen med Netflix. Ja, eller egentligen Amazon, förstås.

Nu är steget trots allt inte jättelångt eftersom Walmart redan äger videotjänsten Vudu. Men Vudu (that you do so well) är på sätt och vis en gammelvideodigitaltjänst: rent on demand. Betala per tv-serie eller film. Men ska man kunna hävda sig framöver lär krävas en prenumerationstjänst.

Walmart håller förstås också på att bygga upp sitt ekosystem och då räcker det inte med e-handel. Som övriga techjättar (som Walmart numer kan räknas som) handlar det om göra mångverksamhet till sin kärnverksamhet.

Walmart might get into the crowded video-subscription business

Walmart is considering a subscription video-streaming service, The Information reports, that could be set up as a rival to Netflix and Amazon Prime Video. Sources familiar with the company's discussions about the prospect told the publication that such a service, if launched, could be priced to undercut the subscriptions offered by the popular video-streaming companies, putting it below Netflix's current $8 to $14 plan range and Amazon's $9 per month Prime Video subscription.

 

AR/VR

Google släpper Move Mirror: tjänst för att AR-mappa din kropp

Ha. Senaste livsviktiga Google-experimentet: Move Mirror.

Genom att slå på webbkameran kan du sedan låta Google mappa din kropp och hur du rör dig och sedan mappa det mot över 80 000 bilder som ska finnas i ett bildbibliotek. Och bilderna förändras i realtid medan du du rör dig. Du kan sedan (förstås!) spara resultatet som en gif.

Allting sköts i webbläsaren, via en javascriptversion av Googles AI-motor TensorFlow. Med andra ord görs bildigenkänningen lokalt i datorn snarare än att skicka infon till Google (säkert inte tillräckligt för att lugna alla som tejpar öer webbkameran, men ändå).

Ett experiment som i dagsläget har begränsad funktionalitet. Men det är imponerande att se hur snabbt mappar upp din kropp och dina rörelser och sedan matchar det mot bildarkivet. Och nyttoområdena på sikt är förstås enorma. Från onlineklädhandlare som vill ge känsla för hur virtuella kläder sitter när man rör sig till VR och spel.

Google's latest AI experiment makes GIFs by watching you move

Move Mirror makes quirky GIFs by watching you move -- and it all happens in the browser.

 

IoT - Internet of things

Facebook arbetar på en egen internetsatellit

Ni vet hur Telia köpte/vill köpa hela Bonnier Broadcasting igår? Och gjort liksom många tele- och internetoperatörer: skaffat eget innehåll snarare än att bara vara en distributionstjänst (säg hej till Verizon och AT&T, lite Telias motsvarigheter i USA). En anledning är förstås att det börjar bli allt fler som vill erbjuda både samtal, sms och internetuppkoppling. Nu är Facebook officiellt ett av dem.

Företaget har bekräftat att de arbetar på en internetsatellit som alltså ska erbjuda internettillgång även där det inte finns fiberinfrastruktur eller liknande. Med andra ord främst för tillväxtmarknader och otillgängliga områden (som ofta sammanfaller). Men, tja, varför stanna bara där?

Jag har undrat varför Facebook inte kommit längre med ett Facebook Prime. Ett betalabonnemang som inte bara erbjuder en annonsfri upplevelse utan som också, likt Amazons, skulle kunna fyllas med andra funktioner. Som bankverksamhet. Eller internetuppkoppling.

Facebook Confirms It's Working on a New Internet Satellite

Emails obtained via a Freedom of Information Act request reveal the social network has had plans to launch low Earth orbit satellites since at least 2016.

 

AI - Artificiell intelligens/Digitala assistenter

Techprofiler lovar att inte bygga mördarrobotar

Öhm. Okej. Tack?

Och, öhm, vad var hållningen före det?

Elon Musk, DeepMind founders, and others sign pledge to not develop lethal AI weapon systems

Tech leaders, including the founders of Google's AI subsidiary DeepMind and SpaceX CEO Elon Musk, have signed a pledge to not develop lethal autonomous weapon systems. The pledge is the latest activity from a growing coalition that's opposed to the development of such technology.

 

Bekvämlighetsekonomin

Didi Chuxings dominans i en bild

🇨🇳🚗💑🌍🤝

😮🤯

Världskarta över Didis dominans

 

Mobilt

Apple kan ha bekräftat tre iPhone X-modeller i höst

Så verkar Apple alltså ha bekräftat att vi kommer att få se tre iPhone X-modeller vid höstens lansering. Eller åtminstone så nära ett bekräftade man kan komma utan ett formellt bekräftande: Apple har registrerat tre nya enheter i The Eurasian Database, en databas just för att hålla koll på olika enhetstyper som florerar i världen.

Samtligen tre enheter som Apple har registrerat använder ännu inte släppta iOS 12, vilket gör att man med största sannolikhet som sagt kan utgå från att det handlar om höstens iPhones. Och tidigare motsvarande registreringar har visat sig matcha verkligheten.

Exakt vad det blir och vad de kommer heta återstår förstås att se. Liksom om vi också kommer att se en iPhone… nio? (ja, efterföljaren till åttan) Eller om Apple från och med i år helt går över till X-modellen (elva?) för sin produktserie.

De iPhone X-modeller det spekulerats om är nästa version av nuvarande X, en ”budget-X” (6,1 tum, som skulle kunna ersätta nuvarande 8 plus) och en ”X plus” på whoppande 6,5 tum. Som jämförelse är skärmen hos nuvarande X 5,8 och 8 Plus 5,5. Så det är… lite större. Samsungs Note 8 är 6,3 tum, som jämförelse.

I september får vi veta.

Apple Suddenly 'Confirms' Three New iPhone Models

Apple has suddenly confirmed its most exciting new iPhones in years...

Apples iMessage får nya integrationer och tjänster - som att QR-kodsbeställa vatten och öl

Apple har gått ut med info om att ytterligare några företag har hoppat på företagets företagschatt, alltså företagsfunktioner i Meddelanden. Dessutom har några nya integrationer tillkommit.

Det är inte direkt lika många tungviktarnamn här som för kundtjänstmotsvarigheterna hos Facebook eller Twitter, men Apple satsar långsiktigt även här. Med andra ord tänker de fortsätta plöja ner pengar även om funktionen inte exploderar användarmässigt (vore intressant att få veta mer om användningen för företagschattandet på Apples plattformar - ja, även för Meddelanden i stort som enligt Tim Cook 2016 är den mest använda iOS-appen).

Tänkte däremot fokusera på ett av användningsområdena som nu tillkommer: ett test med vatten- och ölleverans till din plats i en baseballarena. Fortfarande mycket textbaserat vad jag förstår, men med möjlighet att skanna en QR-kod på sin plats för att veta vart leveransen ska. Med andra ord: istället för att använda en separat app kan man använda inbyggd iOS-funktionalitet.

QR-koder har kommit och gått hos oss, men aldrig tagit fart. Den här gången kanske det finns större chans. Dels för att Kina turistar som aldrig förr i väst och förstås tar med sig sina mobilvanor hemifrån och dels för att tekniken både i iOS och Android nu ger ett vettigt, inbyggt stöd.

Apple Business Chat Expands to Dish Network, Philadelphia Phillies, American Express, and Others

Apple Business Chat, which is customer service through iMessage, is expanding to a total of 10 new partners and technology platforms. Apple on...

Mer uppgifter om Googles nya operativ Fuchsia OS

går skrev jag om EU-konkurrensdomen mot Google och dess krav på andra mobiltillverkare för att få använda Android i sin hårdvara (länk till texten i kommentar). Där konstaterade jag bland annat att domen med största sannolikhet inte kommer leda till dyrare mobiler, därför att Google är för beroende av Android för att börja ta betalt för Android-licenser. Och att det största hotet mot Android är Google själva.

Det här inte minst eftersom Google verkar allt mindre intresserade av Android och allt mer intresserade av att fullt ut kopiera Apples framgångsekosystem, med en enhetlig upplevelse i såväl hårdvara som mjukvara. Och att man därför håller på att arbeta med ett nytt operativsystem: Fuchsia OS. Ingen vet riktigt vad tanken med Fuchsia är, men att skrota (eller överge) Android till förmån för Fuchsia är inte helt orimligt. Bloomberg spär på de tankarna.

Enligt information som Bloomberg kommit över har Fuchsia-projektet idag över 100 inblandade. Och syftet med Fuchsia är dels att få ett säkrare operativ, bättre anpassat för röstinteraktion. Men också minska Linux-beroendet och göra det mer anpassat för fler typer av uppkopplade prylar (one operativ to rule them all, säg hej till Windows 8). Men också tajtare ur ett integritetsperspektiv, vilket redan ska ha lett till krockar mellan ingenjörer och annonsdelarna hos Google. 

Vad som händer med Fuchsia vet vi förstås inte. Och Fuchsia verkar åtminstone delvis använda open source-kod - men frågan är hur fritt Google kommer göra ett nytt operativ. Om inte annat ställa högre krav på mobiltillverkare att skicka ut uppdateringar oftare.

Helst skulle Google nog vilja sitta på operativet helt själv, men då måste Google komma över en av sina absolut största svagheter: sin krattiga förmåga att skapa konsumentprodukter. Googles Home-prylar är ett undantag, men det är främst de billigaste som man i praktiken ger bort (ibland bokstavligen). Google kan subventionerna förlusthårdvara med andra intäkter, men i långa loppet är det inte riktigt hållbart.

Inom fem år kan Fuchsia ersätta nuvarande Android och Chrome OS spår Bloomberg. Att se hur det går med det.

https://bit.ly/2uRsVMj

Google investerar i KaiOS – operativ för traditionella mobiltelefoner

Android? iOS? Eller kanske KaiOS?

De smarta mobilerna har varit större än dummobilerna (eller ”feature phones” som de mer korrekt kallas) sedan 2014. Men de gamla hederliga mobiltelefonerna, från Ericssons och Nokias guldera, är alltjämt väldigt vanliga. Inte minst i tillväxtmarknaderna, där en smarttelefon är en finansiell investering långt bortom vad många klarar av. Bedömningar jag har sett har gjort gällande att det fortfarande kan finnas runt en halv miljard traditionella mobiler globalt 2022.

Det har bland annat Google insett. Förra månaden investerade de 22 miljoner dollar i just KaiOS - en operativ specifikt framtaget för att ta internet till traditionella mobiler via data- och utrymmessnåla html 5-applikationer.

Samarbetet innebär att KaiOS kommer att arbeta nära Google för att integrera Googles tjänster som sök och kartor djupare in i operativet. Och för Google handlar det förstås om ännu ett initiativ att fånga nästa miljard internetanvändare så tidigt som möjligt. Med förhoppningen att Google ska bli valet när användarna sedan tar steget till en smarttelefon. Mer specifikt då välja en Android-telefon, helst tillverkad av Google. Eller kanske rentav en Google-telefon baserad på Googles nya, halvhemliga operativ Fuchsia.

Med andra ord kan investeringen lite mellan raderna också vara ytterligare ett tecken på att Google alltmer håller på att bygga upp ett ekosystem där Android inte är lika självklart. Eller kanske inte ens är en pusselbit.

Google invests $22M in feature phone operating system KaiOS | TechCrunch

Google is turning startup investor to further its goal of putting Google services like search, maps, and its voice assistant front and center for the next

 

Ekonomi och finans

Netflix kvartalsrapport: användartillväxten under förväntan, aktien rasar

🕸🎥 💰📝➡️😱😱😱

🆕👩👨➡️➕5️⃣1️⃣5️⃣0️⃣0️⃣0️⃣0️⃣ 🚫➕6️⃣2️⃣0️⃣0️⃣0️⃣0️⃣0️⃣ ➡️ 🤬😤

🆕👩👨🇺🇸➡️➕6️⃣7️⃣0️⃣0️⃣0️⃣0️⃣

🆕👩👨🌍➡️➕4️⃣7️⃣0️⃣0️⃣0️⃣0️⃣0️⃣

💰➡️💲3️⃣9️⃣1️⃣0️⃣0️⃣0️⃣0️⃣0️⃣0️⃣ ➕4️⃣0️⃣% ➡️ 🤬😤

📉 ➖1️⃣4️⃣% ‼️‼️😭🤮💸💸💸

Netflix tanks after missing subscriber numbers: 10 key takeaways

The streaming giant's shares are off sharply after its Q2 subscriber adds and Q3 guidance fell short of expectations.

Telia köper Bonnier Broadcasting

Spekulationerna stämde: Telia köper TV4. Ja, eller Bonnier Broadcasting, vilket även innebär C More och finska MTV. Prislappen 9,2 miljarder kronor. Men kan öka med en miljard till ”baserat på framtida inkomstutveckling”. Med andra ord att Bonnier vill ha bättre betalt om annonsintäkterna skulle rusa iväg innan allt är klart.

Ja, OM det nu blir klart. Till skillnad från förhandsuppgifterna köper Telia alltså HELA Bonnier Broadcasting. Något som Konkurrensverket knappast lär godkänna i nuvarande form. Med andra ord lär staten tvingas sälja sin andel av Telia så snabbt de bara går för att affären ska gå i lås. Med tanke på att uttalanden från Mikael Damberg gör gällande att regeringen inte verkar helt pigg på affären så lär det i sig kunna bli ett problem. Ja, och chansen lär vara rätt stor att Konkurrensverket säger nej ändå.

Affären i sig är, utifrån de globala trenderna, rätt logisk. Det handlar om att distributionsbolag, just nu mycket tele- och internetoperatörer, inser att nuvarande affärsmodell inte är särskilt framtidssäkrad i konkurrensen från bland annat techjättarna. Innehåll is the shit, oavsett distributionskanal.

Och omvänt: varför säljer Bonnier? Vill man vara elak skulle man kunna gissa att det är ungefär av samma anledning. Man har insett att en verksamhet som primärt fortfarande består av linjär-tv inte heller är värsta hiten på lång sikt. Vilket kan vara anledningen till att marknaden svarar på affären med att sänka Telia-aktien med över tre procent.

Spännande att se hur det här utvecklas.

Miljardaffären är klar - Telia köper Bonnier Broadcasting

Telia köpet Bonnier Broadcasting, där bland annat TV4 och Cmore ingår. Prislappen landar på 9,2 miljarder, men kan komma att stiga ytterligare en 1 miljard framöver, skriver Telia i ett pressmeddelande.

Booking.com investerar 500 miljoner i bildelningstjänsten Didi Chuxing

🇨🇳🚗💑➕🇺🇸🏨✍️=💕

Travel giant Booking invests $500M in Chinese ride-hailing firm Didi Chuxing | TechCrunch

Didi Chuxing, China's largest ride-hailing company, has pulled in some strategic capital after Booking Holdings invested $500 million into its business.

Alibaba köper in sig i utomhusmarknadsföringsföretag

Hur säkerställer man bra marknadsföringskanaler för sina tjänster eller produkter? Man köper in sig i ett företag som sitter på just detta. Det verkar åtminstone vara så Alibaba resonerade när de nu köpt in sig i Focus Media, ett företag som erbjuder digital utomhusreklam.

Det här visar förstås på Alibabas fortsatta satsning att ta klivet fullt ut offlinevärlden. Men självklart lär planerna vara större än bara att kunna göra reklam för Alibaba. Det handlar snarare om att integrera marknadsföringen och shoppandet. Det Alibaba alltså egentligen gör är att köpa sig en massa offlinebutiker. Digitala sådana.

Med andra ord att vilken stortavla som helst kan bli en Alibaba-shopping-möjlighet. Samma utveckling som online, där inte minst innehåll och reklam i sociala medier i praktiken blir digitala popup-butiker.

Alibaba boosts its offline reach with $2B+ investment in outdoor digital marketing firm | TechCrunch

Alibaba is investing big bucks into offline distribution. The Chinese e-commerce giant has forked out $2.23 billion in exchange for a sizeable piece of

Japanska chattappen Line startar egen kryptobörs

🇯🇵💬📱➖🆕🏪🔓💰

Japanese messaging giant LINE launches its own cryptocurrency exchange - SiliconANGLE

Japanese messaging giant LINE launches its own cryptocurrency exchange - SiliconANGLE

Vad världens mest lönsamma företag tjänar i sekunden

😳😮😱💰💰💰⏱

🇺🇸🇺🇸🇺🇸🇺🇸🇺🇸‼️🇨🇳❓

Diagram över vad världens mest lönsamma företag tjänar varje sekund

Facebook kan vara på gång att flytta till Googles molnverktyg

Ännu ett exempel på att konkurrens, samarbete och kundförhållande aldrig varit mer samma sak än nu. Senaste exemplet: Facebook kan vara på gång att dumpa Microsoft för Google som leverantör av de interna systemen.

Nu är det uppgifter och inget som är bekräftat, men enligt uppgifterna beror bytet tillbaka till Google (som Facebook hade tidigare) på intern frustration över Microsofts verktyg (say WHAAAT?). GSuite istället för 365, alltså.

Inte bara det, det spekuleras också i att Facebook kan vara på gång att dumpa Dropbox som molntjänstlevernatör för, även här, Google. Som skulle göra att Facebook också delar moln med bland annat Snapchat.

Artikeln spekulerar i att skiftet kan vara ett tecken på att Mark Zuckerberg inte längre ser Google som ett lika stort hot, men det tror jag i det här fallet spelar mindre roll (om alls). För ett företag som Facebook (och de flesta andra) finns det få spelare att välja bland gällande de här tjänsterna och i grund och botten lär det vara ett rätt affärsmässigt beslut. Som ökad produktivitet hos medarbetare eller lägre kostnader. 

För hej, Samsung ska tydligen tjäna mer pengar per såld iPhone än per såld Samsung-mobil. Så det verkar ju funka rätt bra att spela konkurrensrundpingis.

https://bit.ly/2LCOdo2

 

Övrigt

World Emoji Day!

🌍😀📅‼️‼️🎉

📅 World Emoji Day - July 17, 2023

Official website for World Emoji Day with information about promotions, events and all that's happening on July 17.

EU fäller Google för konkurrensbrott och utdömer rekordböter

Bekräftat: EU dänger till Google med ny rekordbot (av det slag man helst slipper): högsta utdömda EU-boten gällande konkurrenslagstiftning. Google döms betala 4,34 miljarder euro. Men inte bara det: EU ger Google bara 90 dagar på sig att upphöra med det som gett upphov till boten. Ouch. Man kan gissa att EU har haft dialog med Google under en längre tid i och med att tidsfristen blir så kort.

Det handlar alltså om att Google tvingar andra smartphonetillverkare att förinstallera Googles appar för att få licensiera Google Play - och därmed i praktiken hela Android-operativet.

Även om det är... rätt mycket pengar så är det ett mindre gupp på vägen för Google (de omsatte sisådär 26 miljarder euro bara första kvartalet i år). Men det kan få följder på sikt om Google inte längre kan förvänta sig samma självklara plats i Android.

Å andra sidan: i det korta perspektive lär en Android-användare i Tyskland som köper en Xiaomi-telefon utan förinstallerade Google-appar rätt omgående ladda ner åtminstone Maps och Youtube. Mer intressant kan det förstås bli om Google i och med det här inte längre är förvald sökmotor. Där är steget lite längre att gå in i operativet och ställa om (och anledningen till att Google betalar Apple rätt galet mycket för att få vara förvald sökmotor i iOS).

Google fined a record $5 billion by the EU for Android antitrust violations

Google required to stop "illegally tying" Chrome and search apps to Android

Google, Facebook, Microsoft och Twitter går samman i initiativ för att enklare flytta användardata mellan tjänster

Det här är stort: Google, Facebook, Microsoft, Twitter och några mindre företag har gått samman i open source-projektet Data Transfer Project. Syftet? Att göra det enklare att flytta sin användarinformation mellan plattformar och tjänster. Direkt, utan att behöva ladda ner och ladda upp.

Okej, det här lär vara mycket initierat av lagstiftningsinitiativ, främst från EU. GDPR-direktivet har gjort att företagen redan har fått ta fram verktyg så att användare kan ladda ner sin data, så mycket av de delarna är alltså redan på plats. Dessutom börjar det på allvar mullras mot techjättarnas dominans. De jätteböter som Google åkt på senaste året visar att EU tänker mer än bara mullra.

Som artikeln konstaterar kan det här vara ett sätt för företagen att visa välvilja. De misstänker sannolikt, med all rätt, att EU kan lagstifta på samma sätt som mot bankerna, där P2D2-direktivet tvingar banker att öppna upp sin data, inte minst för att det ska bli lättare för kunder att byta.

Oavsett anledning är det ett stort steg mot någon form av ”onlineidentitet” för oss användare. På sikt är jag rätt övertygad om att datan snarare kommer helt kontrolleras av oss själva och lånas ut till de plattformar där vi vill verka, snarare än att som idag bo hos respektive tjänst.

Google, Facebook, Microsoft, and Twitter partner for ambitious new data project

Today, Google, Facebook, Microsoft, and Twitter joined to announce a new standards initiative called the Data Transfer Project, designed as a new way to move data between platforms.

XXL ger rabatt vid pickuputhämtning och Gallerian börjar med hemleverans

Dagens lunchspaningar i ett galet varmt Stockholm </ilandsgnäll>.

Dels att jag fick 50 kronor rabatt (vid minimiköp förstås) som tack för att jag använde XXL:s pickup-tjänst i butik för att hämta min beställning och dels att Gallerian har leveranstjänst (kanske funnits ett tag, jag har inte tänkt på det förrän nu).

Några kommentarer: Beställningen från XXL tog över en månad och kontakt med kundtjänst. I butik hade jag ingen aning om hur jag skulle bete mig eller vart jag skulle gå för att hämta min beställning. Personalen verkade också lite lätt förvirrad kring hanteringen. När jag väl kom tillbaka till kontoret, efter att ha hämtat min beställning, fick jag ytterligare ett sms med information om att min beställning fanns att hämta. Den här gången med ett delvis annat ordernummer

En rabattkupong om 50 kr kan inte väga upp ett professionellt bemötande. Inte så mycket medarbetarnas fel som XXL:s (och många andra fysiska detaljhandelskedjor). Man smackar på e-handel inom ramen för befintlig butikshantering utan att tänka kund från ax till limpa. Basen ordentligt på plats först.

Gällande Gallerian leveranstjänst: förstås helt rätt tänkt (och absolut inte först). Shoppa loss i de fysiska butikerna i Gallerian och slipp kånka hem grejerna. Tänker att de också leverar till hotell.

Något att tänka även utanför en och samma byggnad. Att lokala butiker går ihop kring gemensamma e-handelsplattformar eller, för att dra parallell till Gallerian-fallet, gemensam leveranslösning. Även om man inte har någon e-handel.

Bild på rabattkupong från XXL och reklampelare för Gallerians hemleveranstjänst

Kan USA vara på gång att göra de sociala plattformarna mer ansvariga för användarnas åsikter?

Under (ännu ett) kongressförhör med representanter från Facebook, Google och Twitter öppnades, mellan raderna, för en diskussion likt den vi haft här hemma kring EU:s förslag till skärpt upphovsrätt. Närmare bestämt en utkastad tanke om förändringar i Section 230.

Section 230 är del i Communications Decency Act från 1996 där tillhandahållare av plattformare där dess användare kan dela innehåll inte kan hållas ansvariga för det som deras användare delar. Det här är förstås långt före tiden med våra nuvarande sociala medier, men lagen gäller alltjämt.

Det finns både skillnader och likheter jämfört med EU-förslaget. Den största skillnaden är att det här uttalat handlar om yttrandefrihet. Dvs. att en plattform inte kan hållas ansvarig för åsikter som dess användare uttrycker. Det gäller alltså inte delning av material gör upphovsrättsintrång. Där gäller samma sak som redan gäller här hemma hos oss: det är plattformens ansvar att ta bort den typen av material som användarna delar.

Även här talas det förstås om hot mot dagens internet som vi känner det och visst finns det egentligen en större risk här - eftersom det just handlar om yttrandefrihet. Å andra sidan finns redan en inskränkning i Section 230 för sextrafficking (där plattformen hålls ansvarig) och här hos oss är plattformar också skyldiga att ta bort innehåll som bryter mot annan lagstiftning. Som hets mot folkgrupp.

En anledning till att techjättarna, inte minst Facebook, har varit så ovilliga att kalla sig publicister är för att de då inte längre omfattas av Section 230. Och dessutom kan de då tappa rätten att själva censurera innehållet på sin plattform. För Section 230 ger nämligen plattformarna rätten att både censuera efter eget smak och tycke samtidigt som de inte hålls ansvariga för det som deras användare uttrycker för åsikter (till skillnad mot hur det är hos oss kring exempelvis hets mot folkgrupp).

Återigen, bara en utkastad tanke från en folkvald i USA och långt ifrån ens ett utkast till ett förslag. Men det är oavsett intressant att följa om det här blir något mer. 

Lawmakers Don't Grasp the Sacred Tech Law They Want to Gut

Decades ago, Section 230 gave tech companies sweeping power to police content on their platforms. Now some lawmakers want that power back.

Cloudflare erbjuder gratis skydd för valsajter i USA

ntressant initiativ från internetsäkerhetsföretaget Cloudflare. De erbjuder sina tjänster kostnadsfritt till offentliga valwebbplatser på lokal och statlig nivå. Med andra ord att skydda webbplatser med information om val, eller där man kan registrera sig för att rösta ,från att bli hackade eller attackerade.

Förutom skydd mot rent hackande (för att komma åt eller ändra på information på webbplatsen) så kommer Cloudflare också säkerställa att webbplatsen är uppe även när det är stort trafiktryck - eller om webbplatsen utsätts för överbelastingsattack med syfte att sänka den.

Som artikeln konstaterar: privata initiativ i all ära, men det är dels tragiskt att det överhuvudtaget behövs och dels behövs riktigt politiskt vilja. Tydligen har Republikanerna i Kongressen i veckan röstat ner ett förslag om att öka anslagen för valsäkerhet - vilket med tanke på det som har hänt och händer i USA är lätt anmärkningsvärt.

Republikanerna hävdar att det redan finns tillräckligt mycket medel (och det är alltid en lätt subjektiv fråga, förstås), men när en av de republikanska kongressledamöterna konstaterade att det som behövs för att hålla säkra val är ”voter ID” - tja, då är man rätt långt upp på den digitala läktaren. Och har, som av en händelse, inte följt Muellers Rysslandsutredning särskilt noga.

Cloudflare launches the Athenian Project to protect election websites

Project Athenian will protect against DDoS attacks and defacements for free.

Apple använder Googles moln för iCloud

En baksida av megaplattformseran. Får ett företag hicka får väldigt många företag huvudvärk. Väldigt stora företag.

Googles molntjänst fick socker i tanken vilket ledde til att tjänster som Snapchat, Spotify och Pokemon Go dök. Och avbrottet varade i en timme.. Vilka andra företag använder Googles moln undrar ni? Tja, exempelvis Apple, som ska ha iCloud hos Google (gCloud?)

Nu är förstås det här något som händer väldigt sällan, som tur är, men det visar också hur sårbart internet är och hur (förhållandevis) enkelt det kan slås ut. Och fram till dess att Web 3 är på plats med något slags helt P2P-decentraliserat nät så lär molnkoncentrationen fortsätta.

Apple confirms it now uses Google Cloud for iCloud services

Apple has confirmed that it uses Google's public cloud to store data for its iCloud services in its latest version of the iOS Security Guide last month.

Jeff Bezos – historiskt rik

Hur är det att vara Jeff Bezos? Tackar som frågar - helt okej. Som att vara världens rikaste man. Men hej, varför stanna där? Bloomberg har räknat ut att Bezos i morse för första gången dessutom blev tidernas rikaste man. Okej, i ”modern historia”, vilket borde betyda i runda slängar sedan medeltiden.

Uträkningen har tagit med inflationen i uträkningen av förmögenheterna och konstaterat att när Bill Gates med det i beaktande var som rikast så var han värd 149 miljarder dollar. I morse nådde Jeffs förmögenhet 150 miljarder. Hänger förstås samman med att Amazons aktie går som ett japanskt tåg. Vid det här laget är Bezos rätt mycket mer värd än Gates i dagsnotering mätt. Men det kan ju ha att göra med att Gates har gett bort stora delar av sin förmögenhet eller plöjt ner den i välgörande ändamål. Bezos å sin sida… tja, han håller ju på att bygga en mekanisk klocka som ska hålla i 10 000 år. Det är ju också fint.

Fun facts: 150 miljarder är typ på pricken vad Alibabas avknoppade finansdel Ant Financial är värd - tillika världens högst värderade icke-noterade techbolag. Eller 3 Tesla. Eller 4,5 Twitter. Eller 6 Ericsson. Eller 9 Snap.

https://mashable.com/2018/07/16/jeff-bezos-richest-person-modern-history/

Apple firar World Emoji Day med att memojifiera ledningen

😄👏🍏

#🌍😀📅

Apple Overhauls Leadership Page With Memoji Avatars for Execs Ahead of World Emoji Day

In celebration of World Emoji Day, which takes place tomorrow, Apple today updated its Apple Leadership site to introduce Memoji avatars for all of...

Apple presenterar ett gäng nya emojis

🍏🆕😀😀

👍🎉🎉🎉

Apple emoji will soon include people with curly hair, white hair and superpowers | TechCrunch

In honor of World Emoji Day (yes, that's a thing), Apple is previewing some of its upcoming emoji. Later this year, Apple's emoji set will feature people

Google Translate förutsäger att Jesus återkomst är nära förestående

Ni vet hur Google vet typ allt? Nu har de uppat sitt game till Nostradamus-nivåer. Vi är numer inte långt ifrån världens undergång. Med hur världen ser ut just nu kanske det inte är en alltför vågad gissning, men det blir bättre. Jesus återkomst är också nära förestående.

Måste säga att nyhetsmediernas rapportering kring det här har varit rätt bristfällig.

Google Translate glitch predicts the second coming of Christ

Watch as Google's glitchy Translate AI turns dogs into biblical prophecy, thus demonstrating the unpredictability of modern machine learning.

Stjärnfall on demand? Visst, varför inte?

A Japanese startup has ambitious plans for on-demand meteor showers

A Tokyo-based startup is hard at work developing a system that would deliver "shooting stars on demand." According to a report by Japan Times, the world's first artificial meteor shower could take place over Hiroshima as early as 2020. ALE

Semesterdags

Graf över stressnivån under en normal semester