Kategorier
Allmänt digitalt Digitalisering Ekonomi och finans Mobilt Spaningar

Digitala spaningar vecka 10 2021 – del 3

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

 

Mobilt

Världens tech- och finansjättar gör sig redo för auktion om mobilbetalningslicenser i Indien

Medan den mesta mediauppmärksamheten här hos oss fortfarande är riktad mot Kina så håller västvärldens globala jättespelare på att rigga sig för kommande årtiondes viktigaste tillväxtmarknad: Indien. Nu är det dags för ännu en skärmytsling: en auktion för att få säkra en licens att erbjuda mobilbetalningstjänster i landet.

Enligt Bloomberg så finns åtminstone fyra megakonsortier så här långt med i listan över dem som vill vara med och leka. Ett där Amazon, Visa och Mastercard har slagit sig samman med några indiska spelare. Ett som leds av Indiens största privata företag Reliance Industries, där även Google och Facebook (som båda investerade stort i Reliance förra året) är med. Det tredje leds av indiska betalplattformen Paytm, bildelningsjänsten Ola (lika roligt varje gång) och ”minst fem andra”. Den fjärde och sista gruppen har indiska Tata Group som toppnamn, men även här återfinns Mastercard.

Inget är bekräftat, så vi vet inte säkert om det här stämmer. Deadline för att medverka i auktionen är sista mars, så det kan dessutom dyka upp fler namn. Men det vi nog kan vara övertygade om är att inga kinesiska företag kommer att släppas in. Och just Kina är också en stor anledning att företag som Google, Facebook och Amazon jagar Indien så hårt. Facebook och Google är förbjudna i Kina och Amazon kastade för inte särskilt länge sedan in handduken. Indien blir alltså istället basen för den massiva sydostasiatiska marknaden kommande årtionden.

Bloomberg

No Description

Amazon, Google, Facebook vie for a piece of India’s digital payments market

The companies are part of four consortia preparing to apply for licenses to operate retail payments and settlement systems in the country

Rapport som tittar på vilka iOS-appar som är bäst och sämst vad gäller att hantera din data

I slutet av förra året ändrade Apple sina regler för Appstore, vilket gör att alla utvecklare numer måste ange vilken data som samlas in och hur datan används redan på appens Appstore-sida. Vilka är de värsta apparna när det gäller att samla in data – och de bästa (eller minst dåliga?) Det bestämde sig pCloud för att titta på.

Och värst är som, rätt väntat, appar som Facebook och Instagram. Men även matleveransappar och mobilitetstjänster, som då och då kritiseras för just sin datainsamling. I andra ändan av skalan hittar vi appar som Clubhouse och Signal. En rapport som kan vara värd att gå igenom bara för att se hur det ligger till för de olika appar som man använder. Men med det sagt så är det också värt att ha en hel del frågetecken och brister i själva undersökningen i bakhuvudet när du läser.

Det är alltså apputvecklarnas egen självrapportering som är bas. Att vi hittar Facebook och Insta högst upp kan lika mycket vara bevis på att de är ärligare än många andra – lär definitivt vara så bland de mindre. Det är också värt att notera att Google stora appar är rätt frånvarande – något som lär bero på att Google släpade fötterna efter sig och lät bli att lägga till de här etiketterna eftersom de såg vilket liv det blev när Facebook gjorde det. Det i sin tur gjorde att exempelvis Gmail inte uppdaterades förrän efter tre månader (första uppdateringen med spårningsinformationen gjordes bara häromdagen).

Dessutom saknas som vanligt Apples appar i de här sammanställningarna. Visst, eftersom exempelvis iMessage/Meddelanden inte finns i Appstore så är det bökigare, men hade varit rimligt att ha med ändå eftersom den informationen finns tillgänglig utanför Appstore. (Forbes har exempelvis jämfört hur Signal, iMessage, WhatsApp och Messenger står sig i en datamärkningsjämförelse.) Apple Music finns dessutom i Appstore och att inte ha med så pass stora appar är väldigt märkligt.

Tittar vi sedan i den andra ändan av spektrat så hittar vi Signal i topp. En app som har profilerat sig hårt som ett integritetsalternativ, så inte så oväntat. Kanske lite mer oväntat hittar vi också Clubhouse. Den dammsuger förstås din adressbok bara för att få tillgång till tjänsten, men sammantaget anser pCloud alltså att den är näst säkrast att använda av de undersökta apparna rent integritetsmässigt. Men Clubhouse har visat sig läcka pågående samtal som ett såll och kört data via kinesiska servrar (något som talar för uppgifterna att Clubhouse ska vara baserad på kinesisk teknik). Kan vara lite sisådär för integriteten, men är inte direkt något som täcks av Apples integritetsetiketter.

Topp 20 bland de appar pCloud tycker är säkrast att använda hittar vi också Bigo Live och Likee (eller ”Likke” som pCloud har döpt om den till). Två appar ägda av kinesiska Joyy, vilket i sig gör att det finns frågetecken kring hur pass säkra de egentligen är när det kommer till att inte släppa iväg data till tredje part.

(Sen har vi förstås också den uppenbara skillnaden att de appar som har jämförts har helt olika användningsområden och därmed helt olika behov av att samla in data. Men det är en helt annan historia.)

Så för att sammanfatta: en ambitiös och intressant genomgång. Men som skulle ha mått bra av lite fler perspektiv. Och som visar att Apples integritetsetiketter framförallt är till för att sätta press på apputvecklare än att ge en heltäckande bild över hur data i appar faktiskt används. Eller inte.

Hela genomgången finns här.

En del av tabellen som visar hur mycket data olika appar samlar in

Apple skapar dedikerad sida för att visa vad alla Apple-appar samlar in för data

I slutet av förra året började Apple kräva att alla apputvecklare listar vilken data som en app samlar in om sina användare – och för vilket ändamål (åtminstone utifrån 14 fasta kategorier som Apple satte upp). Apple drog snabbt på sig kritik för att de själva in behövde göra samma sak. Åtminstone inte för de flesta av sina appar, eftersom de inte går att ladda ner från Appstore och därmed inte har någon Appstore-sida. Nu har Apple skapat en sida på sin sajt dedikerad åt att presentera just det.

Så visst. Det handlar om att jag som användare måste gå någon annanstans än Appstore för att få svaret, men som sagt – det finns liasom inga Appstore-sidor att visa upp informationen på (om Apple inte skulle ha skapat fejk-Appstore-sidor). Den nya sidan lär inte tysta de värsta kritikerna, men hej. Nu vinns åmtinstone informationen publicerad för den som är är intresserad.

Mest förvånande (för mig)? Att det handlar om hela 103 appar. Flera jag inte hört talas om tidigare. Visst, handlar mycket om inställningsappar och liknande, som appen för Apple Watch, men ändå.

Privacy – Labels

Privacy labels inform you of app privacy practices so you can make better choices. See how apps from Apple handle your data.

 

Digitalisering

2021 års Ikea-katalog blir en 4 timmar lång podcast

Ha. Ljud! Ljud!! LJUD!!! Den här gången från Ikea. 2020 slutade som bekant med beskedet att den tryckta Ikea-katalogen läggs ned efter 70 år. Men hur kan man göra en digital katalog roligare än en blädderbar pdf? Man kan… göra en podcast. En nästan 4 timmar lång podcast. Som går igenom hela 2021 års Ikea-katalog.

Du kan närmare bestämt njuta av inte mindre än 1000 produktbeskrivningar, Ikea-stylee. Min första tanke? En Billy-version av sjörapporten. Absolute Ikea-zen. Instant 2021.

Och ni vet förstås vad det här innebär för kommande vecka? En triljard Clubhouse-rum som pratar om ljud-Ikea-katalogen.

Ikea Just Turned Its 2021 Catalog Into a 4-Hour Podcast

The retailer and Ogilvy created a new way to browse after suspending physical printing.

Uppeldat Banksy-verk sålt som digital NFT

Ha. Underbart. Ännu en skön twist på det just nu väldigt trendiga kryptoformatet NFT. Alltså unika exemplar av digitala föremål. Ett gäng kryptomänniskor köpte ett verk av den ansiktslöse konstnären Banksy och… eldade upp det. Förstörde det kort sagt. (På samma sätt som Banksy själv har gjort med ett av sina verk.) Och när de väl förstört det fysiska verket så sålde de det igen. Den här gången i digitalt format.

Gruppen gjorde alltså en digital kopia innan de brände upp det fysiska originalet. Värdet på det som brändes upp? 95 000 dollar. Priset för NFT:en? 382 336 dollar. Fyra gånger så mycket.

Vad innebär det som gruppen gjorde? Att det enda exemplar som finns kvar av verket – originalet – numer är i digital form.

Someone burned a Banksy artwork then sold a digital version for $382,000

A crypto crew bought Banksy’s ’morons’ then sold a digital version as an NFT for just over $382,000

Kings of Leon drar 2 miljoner dollar på NFT-försäljning av sitt senaste album

NFT-trenden fortsätter. Senast ut: Kings of Leon. 5 mars släppte gruppen sitt åttonde album i de vanliga formaten och på de vanliga ställena. Men de släppte också albumet som en NFT. Det ska vara första gången en artist släpper ett album som just en NFT. Definitivt en mainstream-artist.

Vad är det alltså Kings of Leon har släppt? En unik, digital version av sitt album. Ja, eller ett par olika paket – bland annat livstidsbiljetter på första raden i kommande konserter och en limited-vinylutgåva.

Så hur gick det? Så här långt försäljning för runt 1,5 till 2 miljoner dollar. Och då kommer dessutom försäljningen fortsätta fram till 20 mars, så det lär öka en del.

Kings of Leon Generates Nearly $2 Million From NFT Album Sales

The Kings of Leon NFT album auction has ended, with the band generating between $1.4 to $2 million in sales. Here’s why it fluctuates.

Verk sålt för 69 miljoner dollar i den första NFT-auktionen via ett traditionellt auktionshus

Januari 2021: alla pratar om Gamestop. Februari 2021: alla pratar om Clubhouse. Mars 2021: alla pratar om NFT:er. Alltså unika exemplar av digitala objekt, lagrade i samma slags blockkedjeteknik som exempelvis Bitcoin.

Ni vet hur Jack Dorsey håller på att auktionera ut sin första, och därmed världens första, tweet som en NFT? Och att toppbudet just nu ligger på 2,5 miljoner dollar? Pfft. Kaffepengar. Idag 11 mars sålde Mike Winkelmann, eller Beeple, en NFT. För 69 miljoner dollar.

Och Beeple har så sakteliga levlat upp sitt game. Fram till oktober 2020 var det mesta Beeple hade fått för ett enskilt verk 100 dollar. Hans första NFT:er i oktober gick som mest för 66 666,66 dollar. I december sålde han verk för 3,5 miljoner dollar. Och idag alltså 69 miljoner. Dessutom såldes ett av Beeples 66 666,66 dollar-verk vidare igen i februari, då för 6,6 miljoner dollar. Det är Bitcoin-värdeutveckling det.

Men förutom att det var en hiskeligt högt slutbud så var det också en historisk auktion. Det var första gången som en NFT såldes via ett traditionellt auktionshus: Christie’s.

(Sedan ska det väl sägas att Beeples ”verk” ”Everydays – the First 5000 days” precis det. Beeple skapar ett verk varje dag – och har hållit på i 14 år. Så det var på sätt alltså Beeples samlade konstproduktion de senaste 14 åren som gick under klubban.)

Men oavsett kan vi konstatera att finrummen nu alltså har accepterat NFT som ett giltigt konstformat.

Beeple sold an NFT for $69 million

Mike Winkelmann, aka the digital artist Beeple, smashed records with a Christie’s auction of an NFT collage of the first 5,000 entries in his ”Everydays” series.

Amazon enda stora publicist som inte säljer böcker till bibliotek

Tittar vi på techjättarna så jobbar de hårt med att putsa på goodwillvarumärket. Visst, de lobbar och försöker förstås bli av med alla regleringshinder och andra saker som potentiellt kan sabba deras affärer, men de försöker också dra sina strån till samhällsstacken. Likadant med bolagets grundare och VD:ar. Amazon ligger däremot efter i kurvan på flera områden. Saker som att de halkar efter omställningen till grön el. Ja, och förstås Amazons aggressiva motarbetande av fackligt engagemang. Här kommer en sak till: Amazon är den enda stora publicist i USA som inte säljer böcker till bibliotek.

Det verkar som att Amazon har börjat ta steg om att förhandla rättigheter för bibliotek, men de gäller inte e-böcker och inte Amazons egna titlar. Och de blir fler och fler.

Inte oväntat så pratas det om lagförslag som ska tvinga förlag att sälja digitala böcker till bibliotek till ”rimliga priser” och jag kan inte låta bli att hålla med.

En av coronakrisens digitala baksidor är att den digitala klyftan har växt. Där vuxna haft olika förutsättningar för att arbeta på distans. Och där barn haft olika förutsättningar för sin digitala skolgång. Bibliotek har alltid haft en roll att jämna ut kunskapsskillnaderna i samhällen. Den rollen lär bli ännu viktigare framöver.

Perspective | Want to borrow that e-book from the library? Sorry, Amazon won’t let you.

Its monopoly is costing public libraries e-books and audiobooks from Mindy Kaling, Dean Koontz, Dr. Ruth Westheimer, Trevor Noah and a whole lot more.

 

Ekonomi och finans

PayPal köper kryptolagringsföretaget Curv

Ännu ett uppköp för PayPal och ännu ett tecken på att kryptovalutor blir allt mer mainstream. Den här gången har PayPal lagt vantarna på israeliska Curv, ett företag som hanterar lagring av kryptovalutor. Prislappen är okänd, men sägs kunna ligga på 200 miljoner dollar.

PayPal gav sig på allvar in på kryptoområdet under förra året, så Curv-köpet är en logisk fortsättning. På samma sätt som PayPal sedan starten har erbjudit möjlighet att lagra ”riktiga” pengar i sin plattform så bygger de nu upp kapacitet att säkert hantera rent digitala valutor.

Sedan finns det två saker som är värda lite extra uppmärksamhet här. Den ena är att PayPal inte kommer tänker använda Curv för att erbjuda digitallagring åt andra. PayPal hoppas alltså att Curv ska kunna boosta PayPals eget erbjudande. Inte minst locka Svensson-Bitcoin-köpare. Få befintliga PayPal-kunder att hänga kvar hos PayPal även för sina kryptobehov.

Det andra är att Curvs lagringsteknik också kan användas för att lagra ”andra typer av digitalt innehåll”. Som… de just nu väldigt trendiga NFT:erna. Unika och begränsade digitala föremål, alltså.

Med andra ord: behovet av bankfack lär kvarstå. Men mer och mer för våra digitala värdeföremål. Här vill PayPal säkert också hjälpa till.

PayPal Acquires Crypto Security Firm Curv for Nearly $200M – Decrypt

PayPal’s purchase of Curv is part of the company’s larger crypto ambitions, which include working with central banks on digital currency.

Basketlaget Dallas Mavericks är världens största Dogecoin-handlare

Pratar vi kryptovalutor så är förstås Bitcoin den överlägset mest välkända. Förmodligen också den enda som de flesta har hört talas om. Men det finns förstås andra. Som meme-krypton Dogecoin. En valuta som började just som ett skämt, men som sedan blev en valuta på riktigt. Och en av valutorna som Elon Musk har twittrat om.

Ett annat stort kryptofan är miljardären Mark Cuban. Så pass stort fan att han bara häromdagen gick ut med att hans eget basketlag Dallas Mavericks ska börja acceptera Dogecoin som betalmedel vid köp av merch och biljetter. Och ja, laget har i två års tid accepterat Bitcoin.

Och i lördags tweetade Cuban att Dallas Mavericks numer också ska vara världens största Dogecoin-handlare.

Inte bara det: Cuban räknar också med att laget ska kunna driva upp Dogecoin-kursen till svindlande nivåer. Enligt Cuban behöver hans Mavericks bara sälja merch för 6,5 miljarder Dogecoin till för att kursen för 1 Dogecoin ska nå… 1 dollar.

Det är… lite mindre än Bitcoin det.

Mark Cuban says the Dallas Mavericks are the largest Dogecoin merchant in the world – and predicts the token’s price could eventually hit $1

The ”Shark Tank” host said if his team sells merchandise worth another 6.5 billion Dogecoin, the digital asset’s price could hit $1.

Regioner i Kina kan förbjuda Bitcoin-brytande – för att få ner elkonsumtionen

En av baksidorna med Bitcoin – precis som de flesta kryptovalutor (och NFT:er) – är att de suger en massa el under produktionen. Mer specifikt är det brytandet av valutan, alltså de komplicerade matematikproblem som krävs för att få fram ett nytt ”mynt”, som är så energikrävande – trots att det är en föremål som bara finns i virtuell form. Och nu kan ett nytt hot mot Bitcoin vara på gång att segla upp: Kina.

Nära nog hälften av allt Bitcoin-brytande i världen ska ske i Kina och i minst en region kan ett förbud mot att bryta Bitcoin vara på gång. Anledningen? Regionen måste få ner elförbrukningen.

Jag har sett kurvor som pekar på att kostnaden för att bryta nya Bitcoins på sikt kommer att att överstiga vad en Bitcoin är värd. Det beror förstås på vad en Bitcoin är värd till att börja med (och just nu är en Bitcoin värd… skitmycket). Men det är rent miljömässigt en rätt ohållbar situation. Och nu pratar vi bara om en av kryptovalutorna.

Det är alltså inte förvånande att några av de nyare kryptovalutorna, som Tron, ska vara betydligt mindre energikrävande.

A Chinese Province Could Ban Bitcoin Mining to Cut Down Energy Use

Over the past decade, bitcoin has put increased stress on the largely coal-powered grid of China’s Inner Mongolia. Now, the province is clamping down. Officials announced plans to ban new cryptocurrency mining ventures and end existing activity.

 

Övrigt

Apple kan anordna nytt produktevent 23 mars

Sugen på lite nya Apple-produkter? Grattis! 23 mars kan det vara dags för Q1-julafton. Då ryktas det att Apple kommer att hålla nästa hårdvaruevent.

Förmodligen. Kanske. Men förmodligen förmodligen, eftersom mars är en rätt vanlig produktnyhetsmånad för Apple.

Vad kan vi vänta oss den här gången? Ny(a) iPad-modell(er), uppdaterad Apple TV, nya Airpods och AirTags. Extra mycket kanske på den sistnämnda. Apples egen Tile-konkurrent, alltså en pryl som ska kunna sättas fast på ungefär vad som helst som man vill kunna spåra, har stått på ryktesagenda varenda Apple-presentation sedan det började komma spekulationer om dem. Visst, det kommer allt fler spår av dem i Apple-kod, men vi kanske inte ska hålla andan den här gången heller.

I övrigt känns det som rätt väntade uppdateringar. De vi som vanligt mest hoppas på är någon one more thing vi inte har väntat oss.

Apple might launch AirTags, iPad Pro, and more on March 23

Apple is rumored to launch new AirTags, iPad Pro, AirPods and other gadgets on March 23, 2021.

Fuck You Pay Me låter influencers betygssätta företagssamarbeten

Vad finns det alltid plats för fler av i världen? Precis. Recensionssajter. Här kommer ännu en. Fuck You Pay Me (eller lite mer politiskt korrekta F**k You Pay Me). En tjänst som låter influencers sätta betyg på företag de samarbetar med så att andra kan ta del av det.

Som det lite lätt passiv-aggressiva namnet antyder så handlar det inte direkt om en tjänst som kom till tack vare ett pärlband av rosaskimrande samarbeten. Det handlar om en tjänst, startad av influencern Lindsey Lee, som vill komma till rätta med ”löneglappet” i branschen. Som mellan vit/icke-vit, man/kvinna och så vidare. Men också överlag dela erfarenheter av hur en uppdragsgivare är att samarbeta med.

F*** You Pay Me Founder Lindsey Lee Knows People Are Tired of ’Accepting Less Than You’re Worth’ | Entrepreneur

An inside look at the rapidly growing brand-partnership review site for influencers.

Pentagon testar pizzakartongstor solpanel i rymden som ska kunna skicka ned solel till Jorden

Internet nedskickat från rymden håller på att bli business. Framförallt via Elon Musk-ägda SpaceX, som har öppnat förhandsbokningar till internetabonnemang via de rymdsatelliter som företaget är i full gång med att skicka upp. Så varför inte göra samma sak med solenergi? Det undrade Pentagon som har skickat upp en pizzakartongstor solpanelsatellit som nu ska testas. Tänkt att kunna beama ned 10 watt el, eller det som en bärbar dator ska behöva.

Så ja, inte direkt så att vi kan stänga ned alla fossila kraftkällor på Jorden och förlita oss på rymdinsamlad solenergi riktigt än. Men det är oavsett ett intressant initiativ. Framförallt eftersom the sun always shines bortom molnen. Det har ju länge florerar teoretiska lösningar på ungefär det här, men nu finns det alltså en riktig skokartongspanel som snurrar runt ovanför våra huvuden.

Att det är svårt att släppa James Bond-storskurksvibbarna med en satellit som kan rikta solljus mot specifika platser på Jorden – inte minst med tanke på att Pentagon står bakom satsningen – är en helt annan femma.

CNN exclusive: A solar panel in space is collecting energy that could one day be beamed to anywhere on Earth | CNN

Scientists working for the Pentagon have successfully tested a solar panel the size of a pizza box in space, designed as a prototype for a future system to send electricity from space back to any point on Earth.

Kassettbandets skapare har dött

6 mars 2021 dog Lou Ottens. 94 år gammal. Jag ska i ärlighetens namn säga att jag aldrig hört talas om Ottens tidigare. Men däremot inser jag nu att Ottens är en av de människor som mest kom att definiera min barndom. Ännu mer mina tonår. Lou Ottens uppfann nämligen kassettbandet.

Kassettbandet var min generations mp3:a och Spotify i ett. Det sätt som jag kunde kopiera musik från mina vänner och de från mig. Det var också kassetten som gjorde det möjligt att lyssna på musik hur, när och var jag ville. Ett mobilt musikformat. Det var dessutom kassetten som lagrade mina datorspel, innan musiken kom in i mitt liv.

Visst. Kassetten hade förstås sina sidor. Kvaliteten försämrades varje spelning. Och slutade ofta med bandsallad.

Men fram till dess. Fram till dess. Att försöka maxa musiken som skulle in på kassettbandets två sidor – utan att det blev för mycket tystnad i slutet. Eller att en låt klipptes. Och att ge någon ett riktigt genomarbetat, dramaturgiskt perfekt blandband? Ren kärlek, som ingen Spotify-spellista kommer i närheten av.

Så tack för allt, Lou.

C-94.

The inventor of the cassette tape has died

Lou Ottens, the former Philips engineer who gave the world its first compact cassette tape, has passed away.

Entagningsdrönarfilm för att marknadsföra bowlinghall

Okej, det här var rätt… coolt.

Right Up Our Alley – FPV Drone Fly Through

This is the one that started it all. Looking for a creative way to help local businesses get back on their feet during the pandemic, JayByrd Films shot an FPV drone fly through at Bryant Lake Bowl, a vintage bowling alley in Uptown Minneapolis that has been open since 1935.

En nostalgisk titt på Olas datorer från åttio- och nittiotalet

In the beginning, there was Mac. And Mac had a groove.

Ja, och dessförinnan två gånger ZX Spectrum. Det var väl i och med dem som Mac-livsvalet blev oundvikligt. Medan alla andra runt omkring mig körde Vic 20 och Commodore 64 (eller… Amiga) så gick jag med i motståndsrörelsen. ZX Spectrum. Sämre grafik, men mycket charmigare. Samma sak med Macen jämfört med PC:n, fast dessutom bättre grafik. Och sjukt mycket bättre operativ. Har sedan den första Classicen 1991 aldrig ägt en Windows-dator.

Mina tre första datorer alltså. Alla rätt bärbara (om vi bortser från att det krävdes en TV för ZX:arna…). Från 16 kb RAM över svindlande 128 kb RAM till ”jag kommer aldrig någonsin i hela mitt liv behöva mer” 4000 kb RAM (och 40 000 kb hårddisk!). Okej, jag bytte visserligen ner mig från färg till svartvitt när jag tog steget till Macen, men hej. Priset man får betala som early adopter.

Bild på en ZX Spectrum 16k, en ZX Spectrum 128k och en Macintosh Classic

Kategorier
Bekvämlighetsekonomin Detaljhandel/e-handel Digitalisering Ekonomi och finans Mobilt Sociala medier Sök/SEO Spaningar Strömmade medier

Digitala spaningar vecka 32 2018

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Artikel: 8 sätt som världen har förändrats sedan Apple blev världens högst värderade börsbolag 2011

8 sätt som världen har förändrats sedan Apple blev världens högst värderade börsbolag 2011

 

Ur arkivet

I veckan gav en av mina delningar upphov till ännu en diskussion om webbplatsens roll i morgondagens internet. Det gjorde att de här tre texterna åter blev aktuella.

Är det dags att skrota webbplatsen?

7 saker 2018: #7 DREAM – Distribution rules everything around me

Facebook, Apple och början till slutet för dot.com-eran

 

Sociala medier

Facebook, Instagram och WhatsApp

Facebook-sidor får ett mobillyft - och Stories

Ny funktioner för Facebook-sidor - mer specifikt mestadels för lokala näringsidkare. I korta drag: sidor görs om i mobilen för att bättre lyfta fram det kunder vill kunna göra.

  • De viktigaste funktionerna lyfts fram: kan vara bokningsfunktion, kommande event eller erbjudanden.
  • Stories kommer till sidor för att kunderna ”ska kunna lära känna människorna bakom verksamheten” (ifall ni undrar vad Facebook tycker att ni ska använda funktionen till).
  • Rekommendationer från kunder får mer framträdande plats.
  • Enklare för kunder att interagera med events: exempelvis genom att kunna köpa biljetter till ett evenemang direkt via Facebook (och ja, det här är något som förstås bara kommer att växa, möjligheterna att köpa direkt via Facebooks olika tjänster utan att behöva gå till en extern webbplats)
  • Jobbsökarverktyget rullas ut till hela världen (hellooooo jobbsökarsajter).
  • Enklare hitta lokala företag via Local-avdelningen i Facebook-appen, eller den fristående appen

Och ja, det här är ungefär exakt samma saker som Google gör. Vilket visar hur viktig det lokala är. Även kopplingen mellan online och offine (Snapchat släppte samarbete för att enklare mäta just offlinekonvertering av onlineaktiviteter bara häromdagen).

Med andra ord ännu fler möjligheter för små och mellanstora företag att nå ut till sina kunder. Och, tja, ännu fler anledningar att fundera om en egen, fristående webbplats är något att plöja ner tid och pengar i.

Helping People Connect with Local Businesses | Meta

Over 1.6 billion people around the world are connected to a small business on Facebook.

Facebook släpper kravet på företagmejladress för (premiumversionen) av Workplace

Ännu en sån där liten förändring som är betydligt större än det verkar: Facebook kräver inte längre att alla som använder Workplace (Facebooks ”intranätsverktyg”) har tillgång till en e-postadress hos företaget. Med andra ord: en e-postadress med företagets domän. Nu räcker det med att man har tillgång till företagets Workplace-ID för att kunna gå med.

Å enda sidan är det förvånande att det tagit Facebook så här lång tid att få ordning på det här. Å andra sidan: Microsoft (som tog ännu längre tid på sig).

Med tanke på hur arbetslivet ser ut numer är det ändå lite förvånande att så många interna arbetsverktyg baseras på att man tillhör samma företag, snarare än att man tillhör en gemensam arbetsgrupp. En arbetsgrupp som flyter beroende på behov för att lösa uppgifter. Oavsett om det är anställd personal, giggare eller vanliga konsulter.

En av sakerna som Slack insåg tidigt: alla sitter inte på samma ställe med samma företagslogotyp på passerkortet. Tja, vissa har inte ens passerkort medan andra har det.

Enda haken? Det gäller bara premiumversionerna av Workplace. Så gratisanvändarna måste fortfarande fippla med tillfälliga AD-konton och annat liknande kuligt. Vi kan väl gissa att den här begränsningen kommer att försvinna från gratiskonton också rätt snart.

Facebook Workplace Premium No Longer Requires A Company Email

Workplace by Facebook no longer requires a company email addresses to sign up. Now, anyone with an employee ID can get full access to Workplace Premium.

Facebook vill att fler banker kopplar kontodata till Messenger

Och där vill Facebook ha tillgång till ditt bankkonto och transaktionshistorik. Eller kanske inte. Men däremot verkar Facebook vara ute på en charmturné där de försöker få traditionella banker att göra det möjligt för kunder att komma åt viss information om sina konton via Messenger.

Förstås lite uppförsbacke med tanke på hallabaloot gällande Facebook och användardata, men är förstås helt rätt tänkt - och de flesta banker lär nog ändå hoppa på tåget. Facebook å sin sida lovar att de inte ska använda exempelvis transaktionshistorik för rikta reklam och det tror jag på. De har inte råd med fler Cambridge Analytica-läckor för att de varit för slappa med säkerheten eller slirat på transparensen. Inte så mycket vad gäller användarna (vi har ju sett att vi användare inte bryr oss jättemycket) utan för möjligheterna till fler och djupare samarbeten inte minst inom den finansiella sektorn.

Däremot börjar jag undra hur länge Facebook kommer hålla kvar vid chattboten som interaktionsmetod. Åtminstone som den enda metoden. WeChat har haft stor framgång med att göra likt Apple: skapa miniappar i huvudappen.

Fördelen med dessa miniprogram är att företagen får större kontroll över upplevelsen samtidigt som användarna aldrig lämnar plattformen. Instant Articles i Messenger. Facebooks appar har aldrig varit i närheten av den nyttonivån för användare som det WeChat lyckats med. (forts. i kommentar)

Alltså inte så mycket att chattformatet i sig är problemet (framförallt inte med smarta svarsknappar), utan för att själva formatet är så hårt mallat. Med andra ord att företag känner att de förlorar för mycket av sin varumärkesidentitet.

Jag skulle tro att Facebook gör en WeChat/Stories här inom en inte allt för avlägsen framtid: ger större uttrycksmöjligheter även för företags nyttofunktioner.

Facebook taps banks, but for chatbots not purchase data like Google | TechCrunch

Backlash swelled this morning after Facebook's aspirations in financial services were blown out of proportion by a Wall Street Journal report that

Facebook testar att lägga Instagram-konto som förstahandsval för Messenger-inloggning

Som konstateras: tecknen blir allt fler att även Facebook ser Instagram som den viktigaste tjänsten för Facebook.

Instagram = Facebook 2.0?

https://twitter.com/ow/status/1026025928676261888

Facebook en av de största webbläsarna i USA

Största mobilwebbläsarna i USA: Safari, Chrome och… Facebook? Åtminstone om man ska tro undersökningsföretaget MixPanel.

Enligt dem så står Facebook webbläsare, alltså då den inbyggda i Facebook-appen, för runt 10 % av webbläsartrafiken i vissa amerikanska delstater. Totalt runt 9 %.

Med andra ord som artikeln konstaterar: för många är Facebook startpunkten när man söker information. För nytta eller nöje. Och då pratar vi förstås om besök som inte tar användaren från själva appen och där användaren säkerligen i de allra flesta fall läser en artikeln och sedan backar tillbaka till nyhetsflödet igen.

Nyligen gick Google åter om Facebook som största nyhetsdrivare till amerikanska tidningssajter. Delvis förstås beroende på att Facebook helt enkelt senaste året rankat ner den här typen av innehåll rätt ordentligt, men också för att Facebook överlag vill ha innehåll som gör att användarna inte lämnar appen (för att vi som användare också helst vill ha det så).

Men gemensamt för Facebook och Google är att de både satsar på att ge publicister plattformar för att konsumera innehållet direkt hos Facebook och Google. Komplett med möjlighet till prenumerationer och betalvägger. Även Apples News-app har steppat upp sin satsning på samma sak senaste tiden.

Facebook is now a major mobile browser in U.S., with 10%+ market share in many states | TechCrunch

Most of the data around web browser market share puts Google Chrome or Safari at the top - with their percentage of the market varying by platform and

Facebook testar att ersätta sin mobilwebb med en progressiv webbapp

Facebook verkar testa en progressiv webbapp (PWA) som ersättare till företagets mobilwebbsida. Alltså ge appfunktionalitet utan operativspecifika ”vanliga” appar.

PWA är Googles senaste försök att få oss att göra allt via webbläsaren efter att tidigare försök inte fått oss att släppa appsargen (tvärtom utgörs ju nästan allt vår tid i mobilen av appar - om man dessutom bortser från det ironiska att även webbläsaren är en app).

Till skillnad från de första generationernas hybridappar, webbsidor inramade i ett nativeappskal, så kräver PWA ingen appnedladdning alls. Det är ungefär som att spara en webbplats som bokmärke på mobilens hemskärm, men som sagt med (i princip) nativeappens funktionalitet gällande exempelvis navigering. Och det krävs inte att man går via Appstore eller Google Play.

Satsningen är förstås helt i tiden eftersom appar som sagt är det som gäller i mobilen. Just nu. Både webbplatser och traditionella appar håller på att spela ut sina roller och ersättas av… något annat. Vi pratar andra gränssnitt (som röst) och andra enheter för att interagera med internet. Där funktioner och hårdvara växer ihop och VAR innehåll finns spelar allt mindre roll.

Det här betyder också att företag måste jobba mycket mer med att strukturera sin data än att lägga tid på att pixelpusha enskilda gränssnitt (START! SID! AN!) Med andra ord att kunna paketera sitt innehåll och sina funktioner och tjänster så att de kan anpassas till de olika gränssnitt som gäller för tillfället.

PWA känns just nu mest som ersättare för lite-appar, alltså för tillväxtmarknader. Lite osäker på ur de har slagit. Känns inte som att de blivit någon mastodontsuccé. Än, åtminstone. Nån som har koll?

Facebook is testing a proper Progressive Web App for its mobile website

There are times you want to install a native app on your device to get the full experience from a service or social media platform, and times where you just want to visit the mobile site every now and then and not bother with having the full app.

Snapchat

Snap satsar på ännu bättre offline-spåring av aktiviteter i Snapchat

Nu siktar Snap på att kunna ge ännu mer träffsäker information kring vilken effekt annonsering (och andra aktiviteter) i Snapchat har för faktiskt offlinekonvertering. Via ett samarbete med LiveRamp ska Snapchat kunna erbjuda ”people-based marketing campaigns at scale”. Mer masspersonalisering, alltså.

Snapchat har redan stöd för offlineaktiviteter, förstås. Som användning av lokala lenses, till exempel. Det här lär allts sannolikt handla om att ännu mer effektivt spåra individers aktiviteter via Snapchat ut i den fysiska världen. Med tanke på att Snap dessutom satsar allt mer på att få ut innehåll och funktioner i Snapchat även i externa plattformar och tjänster så kan man tänka att LiveRamp-samarbetet är tänkt att kunna korsspåra Snapchat-användarna även när de inte är inloggade i appen.

https://internetretailing.net/themes/themes/snapchat-and-liveramp-tie-up-measures-digital-advertisement-impact-on-in-store-sales-18221

 

Sök/SEO

Google kan vara på gång att börja med utomhusreklam

En rätt given satsning från Google: Out-of-home advertising. Eller utomhusreklam som det hette på pre-digitaliseringska. Okej, reklam i mer eller mindre offentliga miljöer utanför hemmet om vi ska vara riktigt korrekta.

Med andra ord: att Google använder sin kunskap om oss för att Minority Report-rikta reklam mot oss när vi går förbi exempelvis en digital stortavla. Nu är det i Tyskland Google diskuterar att få göra det här, så det lär nog inte riktigt bli på den nivån (än), men oavsett kommer det alltså i så fall finnas möjligheter att anpassa kommunikationen i realtid beroende på vem som är i närheten av en reklamplats.

Inte första gången det här testas eller används, men med tanke på att Google sitter på världens största digitala annoneringsnätverk, har sjukt mycket information om oss (förmodligen mer än Facebook) och dessutom har mer eller mindre direktåtkomst till mobilerna i våra fickor så har Google i teorin de överlägset bästa möjligheterna att bli galet pricksäkra.

Så, du vet, nu kan de där paret sneakers du tittade på inte bara förfölja dig på nätet. De kan även stalka dig på väg till jobbet.

Bloomberg

No Description

Ny Google-app: Cameos - möjlighet för kändisar att spela in svarsvideos på Google-frågor

Ny app från Google: Cameos. Möjlighet för kändisar att spela in en vertikalvideo som svar på en googling.

De som har tillgång till appen (är tillräckligt kända) kan välja bland vanliga googlingar om dem och spela in sitt svar. Kan göras lite när som och i omgångar. Om det finns en kändisvideo som matchar en googling så visas denna överst bland sökresultaten.

Förstås ett sätt för Google att spela på kändisars vilja att synas, men också ge dem en möjlighet att svara ”rätt” (åtminstone från kändisens perspektiv). Googles sökresultat blir mer och mer en fullständig webbplats och det här är ännu ett initiativ från Googles sida att visa att det är bättre att ha sitt innehåll hos Google istället för på en egen webbplats. Ja och att det går minst lika bra att bygga relation med sina fans hos Google som hos Facebook (ja, enligt Google åtminstone).

https://mashable.com/2018/08/09/google-cameos-celebrity-ama-app/

Google testar ett arkiv för poster

Ett lite intressant tillägg från Google: länk för att titta på tidigare upplagda poster i faktarutan för ett företag, organisation eller person.

Som konstateras, inte direkt så att folk kommer springa benen av sig för att klicka på en länk som dessutom bara visas när funktionen som de flesta inte vet finns är tom. Men det är ändå intresssant.

Poster är något som känts som att Google inte riktigt vet vad de ska ha till. Det är inte ett annonsformat (ja, eller det kostar åtminstone inte pengar) och har bara Snapchat-levt under en kortare period. Längre för evenemang med slutdatum.

Men poster är ett sätt att skjuta in innehåll direkt i sökresultatet, dvs. innehåll som kontrolleras av ”sidägaren” snarare än att vänta på Google indexerar resultatet. För att fortsätta liknelsen ovan: om man nu lägger till ett ”stories-arkiv” för poster så börjar Google ju i praktiken faktiskt ge möjlighet att populera faktarutan med allt mer innehåll som då bor där (hos Google). Med andra ord ytterligare verktyg för att bygga sin egen ”webbplats” direkt i sökresultatet hos Google snarare än ha en separat sajt.

Att se vart det här testet tar vägen. Och poster överlag.

Google Shows "View Previous Posts" To Highlight Old Google Posts

Google showing "view previous posts on Google" for some local panels that trigger older Google Posts. It is really hard to find the link, but it is at the footer of some Google local knowledge panels.

Google istället för Baidu om kineserna själva får välja?

Det florerar mycket uppgifter just nu om att Google är på gång att återlansera sin sökmotor i Kina därför att, tja, Kina. Att som icke-kinesiskt företag slå sig in i landet när det redan finns etablerade spelare med djupa fickor har flera gånger visat sig inte så lätt (och inte bara för att byråkratin sätter käppar i hjulen).

Men när det gäller Google kanske det skulle bli annat? När det officiella Weibo-kontot (Kinas Twitter) frågade sina följare vilken sökmotor de skulle föredra om Google kom tillbaka så blev svaret rätt överväldigande: Google. Över 86 % jämfört med runt 6 % för Baidu.

Nu ska väl sägas att Weibo-publiken sannolikt, som hos Twitter, inte helt representerar de kinesiska internetanvändarna i stort. Och man kan även anta att de har förhoppningar om ett icke-censurerat (eller åtminstone mindre censurerat) alternativ till Baidu. Problemet är väl bara att det var det som gjorde att Google fick kasta in handduken sist. Och att det är precis det som Google den här gången kommer falla till föga för (med andra ord: en censurerad Google-sök för Kina).

Dessutom verkar…. tweeten? (weibon?) ha raderats redan. Så, tja, there’s that.

Enkät som visar att Weibo-användare hellre skulle välja Google än Baidu som sökmotor

 

Detaljhandel/e-handel

Alibaba släpper Taobao Buy - mixed reality-shopping

Alibaba är på gång att släppa en ny produkt/tjänst/upplevelse i höst: Taobao Buy. Mixed reality-shoppande. Tänk Minority Report.

I samarbete med Microsoft (som förser tjänsten med MR-glasögon) kommer kunder kunna se mer information om de fysiska produkterna de tittar på. Som användaromdömen, för att kunna läsa på mer.

Det här har testats i lite olika sammanhang tidigare även av andra, så själva konceptet är inte nytt i sig. Däremot kan man tänka sig att med Alibaba som drivare så kan de tryckas ut betydligt bredare.

Det som känns mest intressant här är dock det här stycket:

Taobao Buy is also an endeavor to establish a new relationship between consumers and products. By incorporating holographic technology, items will be able to act on their own and interact with consumers, making the browsing experience more exciting and refreshing.

Med andra ord: ge varumärken en direktkommunikationskanal med konsumenterna direkt i butiken. På artikelnivå. (Och ja, då börjar vi verkligen prata Minority Report.) Lägg till de tester Alibaba genomför med ansiktsigenkänning för att kunna rikta erbjudanden mot kunder i fysiska butiker så kan man tänka hur en sån tjänst skulle kunna säljas in mot varumärken i en tid när varumärken i sig får det allt svårare. *infoga diskussion om integritet*

Här ser vi nog embryot till ett gäng helt nya yrken. Mixed reality-marknadsföring med allt det innebär, från realtidsdatacrunchande till MR-UX, MR-copy och MR-SEO (ja, eller ni fattar). Kursansvariga: dags att börja fundera.

Alibaba to Launch Taobao Buy, A New Mixed Reality Shopping Experience

Taobao, Alibaba's e-commerce subsidiary, will launch a brand new product this year called Taobao Buy (Taobao Maia). It is incorporated with mixed reality (MR) technology to bring consumers a futuristic shopping experience. SEE ALSO: Starbucks Partners with Alibaba to Start Coffee Delivery Amidst Fierce Competition Alibaba said on August 8 that the company will unveil [...]

Amazon börjar med trettiominutersleverans på Whole Foods-beställningar

Amazon fortsätter att knyta ihop Amazon och Whole Foods. Senaste initiativet: det går nu att få matleveranser från Whole Foods inom 30 minuter om man beställer via Prime Now-appen. Än så länge bara på två ställen i USA, men större utrullning ska ske under året.

Vill man ha varorna inom 30 minuter så smackar Amazon dock på en avgift om 4,99 dollar. Nöjer man sig att vänta en (hel!) timme så är det dock Prime-gratis. Man kan gissa att det senare alternativet kommer att räcka för de flesta.

Vill man kan man också hämta varorna själv. Då bjussas man på eget upphämtningsställe på Whole Foods-parkeringen och att nån kommer ut med grejerna. Alltså ungefär samma upplägg som Ica har på några ställen.

Med tanke på att det skiljer fem dollar på att vänta ytterligare 30 minuter så känns det lite som en grej Amazon gör bara för att kunna säga att man har trettiominutersleveranser. Sen riggar man spelet så att kunderna väljer det näst snabbaste alternativet. Win-win.

Eller så här: vi vill väldigt gärna ha trettiominutersleverans om vi får frågan. Men det är väldigt sällan vi faktiskt BEHÖVER det.

https://mashable.com/2018/08/08/amazon-grocery-pickup-whole-foods/

 

Strömmade medier

Spotify integreras i alla Samsung-prylar

Nu blir det ännu lite trängre på marknaden för smarta högtalare: Samsung presenterade precis Galaxy Home. Och i högtalaren sitter förstås företagets egen digitala assistent Bixby.

Men inte bara det: Samsung har precis slutit ett avtal med Spotify. Musiktjänsten kommer integreras i alla företagets enheter (ser fram emot kylskåps-Spotify - få musikrekommendation utifrån vad du har i kylskåpet. Eller kanske omvänt: vilken mat du borde laga för att passa din musiksmak.)

Det handlar alltså om en djupare integration i Samsungs ekosystem än tidigare. Och Spotify blir Samsungs ”go-to music provider”. Det blir den enda musiktjänsten som är helt integrerad med Samsung Music. Och när en Samsung-användare ber Bixby spela musik så kommer alltså musiken spelas via Spotify. Även om användaren aldrig har använt Spotify tidigare. Alltså även en möjlighet för Spotify att dra in nya prenumeranter via världens största mobiltillverkares kunder.

Med andra ord: ett rätt stort steg fram för Spotify (och ett rätt kraftigt aktiehopp som reaktion, aktien upp 4,5 % just nu).

Samsung is partnering with Spotify across its devices

Samsung has announced that it's partnering with Spotify on its devices, including smartphones, TVs, and the newly announced Galaxy Home smart speaker for a "true cross-platform listening experience."

Spotify testar att låta gratisanvändare hoppa över all reklam

Nytt annonstest från Spotify. Gratisanvändare kan hoppa över alla annonser. Så många gånger de vill.

Logiken är att vi kommer att hoppa över reklam som inte är relevant för oss (REALLY?!?!), vilket ger Spotify bättre signaler hur de ska rikta relevant reklam till individuella användare. Företag betalar inte för annonser som hoppas över.

Som artikeln konstaterar: ja, ytterligare en anledning mindre att betala för Spotify. Men som också konstateras: vi är lata. Och framförallt - gratisabonnemangen kommer fortfarande bryta lyssnandet för reklam. Men företag måste steppa upp sitt game ytterligare för att bli relevanta. Och då menar jag inte bli bättre på att, via Spotify, hitta lämpliga målgrupper - utan faktiskt skapa annonser anpassade för plattformen.

De flesta reklamfilmer jag ser på exempelvis Youtube är fortfarande uppbyggda som reklamfilmer alltid har byggts upp. När de 5-6 sekunderna som jag måste se innan jag kan gå vidare har passerats så har jag ungefär hunnit med att se någon form av atmosfärskapande. Noll information om avsändare eller vad avsändaren vill. Om jag ska raljera: reklam som inte går att hoppa över är bara bra för lata företag.

Sen hoppas jag förstås på att reklambranschen också kommer, på riktigt, svepas med i digitaliseringsvågen. Och bli så kreativ som den alltid säger sig vara - fast i att hitta format som är både relevanta och som fungerar utan att störa användarupplevelsen. Åtminstone inte allt för mycket (säg hej till dagstidningarnas megablaffotakeoverpopupöppningsdisplayhärk).

Spotify might let free users skip all ads

Spotify is testing a feature called "Active Media" in Australia that would let non-paying users skip over ads they don't like.

Ny funktion i Apple Music: Friends Mix

Lyssna på det dina vänner lyssnar på.

Funktionen samlar varje måndag ihop 25 låtar som dina vänner har lyssnat på senaste veckan (och, utgår jag ifrån, som du själv inte har lyssnat på) i en spellista så att du kan upptäcka ny eller inte så ny (men ny för dig) musik. En slöare funktion av den befintliga möjligheten att se vad vänner lyssnar på.

Tanken är förstås att du även här ska vara mer benägen att lyssna på rekommendationer (typ) från människor du har en relation till.

Känns med andra ord som en karbonkopia av Spotifys rätt nya Friends Weekly-motsvarighet.

Apple Music launches new weekly 'Friends Mix' in For You - 9to5Mac

Apple Music is rolling out a new discovery mix called the Friends Mix, which updates every Monday. It collates 25...

 

Digitalisering

Få klädrekommendationer baserade på dina Spotifyspellistor

Ha. Skönt och smart. Eison Triple Thread, ett lyxherrmodemärke, har släppt en ny som hjälper användaren köpa kläder - baserat på sina Spotify-spellistor.

Ännu en rekommendationsmotor, alltså. Eller ännu en personal shopper-lösning. Men där de flesta liknande lösningar tittar på och lär sig vad du köper för kläder så hämtar ETT alltså sin data från ett helt annat håll. Två av de viktigaste digitaliseringsfaktorerna i ett: insikten att data är olja och ädelmetall i ett och insikten i att konkurrenter inte längre bara finns i den egna branschen. Eller att ens bransch inte ens finns längre (jag har skrivit en text om det sistnämnda, länk i kommentar).

En logik är att man vill klä sig som sina musikfavoriter, men sannolikt säger den typ av musik vi lyssnar på väldigt mycket om hur vi klär oss (we’re simple that way). Att tanka in Spotify-data kan allts kickstarta ETT:s rekommenderande av vilka kläder du ska köpa. Sen antar jag att de kläder du faktiskt köper också spelar in i senare skeden när man blivit kund.

Man skulle säkert kunna koppla på ännu fler datakällor för att triangulera föredraget mode. Som matinköp eller bilval.

https://www.racked.com/2018/7/30/17617664/eison-triple-threads-spotify-data

Techjättarnas webbplatser drar mindre trafik - och internet som vi känner det förändras i grunden

Facebook är på väg att tappa positionen som USA:s näst mest besökta webbplats till Youtube. Det skulle alltså betyda att Google har både topplatserna (Google.com är sjukt långt före alla andra).

Inte första gången ungefär det här har rapporterats. Till skillnad från tidigare konstaterar åtminstone den här artikeln att: well, webbplatsen är inte riktigt where it’s at för Facebook. Det är appen.

Det som ändå är intressant med grafen från SimilarWeb är att webbplatstrafik överlag har en vikande kurva. Vi konsumerar allt mindre innehåll via webbplatser i mobilen (vilket för de flesta företag är där majoriteten av alla besök sker).

Det vi upplever just nu är en revolution som inte kommer att sändas på TV (för att, ni vet, TV). Den största förändringen som internet genomgått sedan starten - när de fundament som varit självklara byggstenar inte alls längre är lika självklara - och där internet för första gången blir något eget på riktigt. Inte en digital version av 1900-talsfenomen.

Så ja, det är ett paradigmskifte. Bara mycket större än det SimilarWeb ser.

Det här inlägget gav upphov till en rätt lång diskussion på LinkedIn.

After a catastrophic few weeks, Facebook could now lose its place as America's 2nd-biggest website in a 'paradigm shift'

Facebook has had a chastening couple of weeks, and it now seems likely to be overtaken by YouTube as the second-biggest website in the US. SimilarWeb said Facebook's monthly visits had fallen from 8.5 billion two years ago to 4.7 billion in July.

 

Bekvämlighetsekonomin

Indiska Ola på väg till Europa

Ännu en asiatisk jätte på väg in i Europa - fast den här gången från Indien. Mobilitetsföretaget Ola kommer starta verksamhet i Storbritannien denna månad.

Ola, värderat till i 7 miljarder dollar, har förstås kopplingar till andra stora asiatiska företag. Såväl japanska Softbank som Tencent och Didi Chuxing har investerat i Ola. Och ja, Didi är förstås även en konkurrent - men det är ju så det fungerar nuförtiden. Och Didi fortsätter alltså ta ett allt starkare grepp om den globala mobilitetsmarknaden (senaste ryktena är att de också är på gång att köpa kinesiska cykeldelningsföretaget Ofo).

Och ja. Det är alltid lika roligt att skriva om Ola.

India's Uber rival Ola is headed to Europe with ride-hailing launch in the UK | TechCrunch

The UK is getting a new alternative to Uber after India-based ride-hailing company Ola announced plans to expand to the country, which will become its

 

Mobilt

Dags för Android Pie - om du har en Pixel

Så har Google presenterat namnet på nästa version av Android: P som i Pie. Och den går att ladda ner idag - om du är en av de (få) Android-användare som sitter med just en av Googles egna telefoner.

Google har beklagat sig på att andra mobiltillverkare är sega att skicka ut uppdateringar till sina kunder - de vill hellre att man måste köpa en ny telefon för att få uppdateringen - och det är säkerligen en av anledningarna till att Google håller på att distansera sig från Android. De håller på att utveckla ett nytt operativ, Fuchsia, som ingen utanför Google riktigt vet vad det ska användas till.

Och Google skaffar sig inte direkt heller några vänner genom hur de allt oftare hanterar nya versioner av Android - och andra funktioner i Android-ekosystemet (som Assistant). De släpper allt oftare grejer först till Pixel och sedan, ibland rätt långt senare, till andra. Nu när Google också är mobiltillverkare gör det att de andra företagen blir allt grinigare - viket också från andra hållet gör att Android som dominerande operativ börjar krackelera.

Lägg till att det nu också finns mobiloperativ specifikt framtagna för gamla hederliga mobiler (som också ska kunna komma åt livsnödvändiga tjänster som Facebook och Spotify), för att inte tala om de kinesiska techjättarna, så kan framtiden för Android börja se allt annat än given ut.

Just nu känns det rätt osannolikt att något operativ skulle dyka upp och på allvar konkurrera med Android och iOS, men, tja. Nokia.

Google officially names Android 9 'Pie', rolling out to Pixels today

Google has finally let the cat out of the bag: its ninth version of Android, codenamed Android P, is called Pie. Oh, and it's coming to Pixel phones today.

 

Ekonomi och finans

Kvartalsrapport från Snap Q2 2018: ekonomin bättre än väntat, men antalet användare minskar

De dagliga användarna minskade från 191 miljoner dagliga användare förra kvartalet (+2,9 %) till 188 miljoner detta kvarta (-1,5 %). Till skillnad från Facebook sker minskningen i alla regioner.

Omsättningen landade på 262 miljoner (+ 44 % jämfört med 2017), över förväntan.

Omsättningen per användare ökade med 34 %. Snap omsätter alltså rejält mycket mer pengar på 

Likt Facebook var det snarare ekonomin än användarna som marknaden fokuserade på. Bättre siffror än väntat fick aktien att studsa upp som mest 10 % (efter att ha varit ner 11 %, marknaden verkar lite… velig). I Snap-fallet var förstås förväntningarna betydligt lägre ställda än för Facebook. Allt som visar på någon slags ljus i tunneln för Snapchat får marknaden att glädjeskutta lite lätt.

Och som av en händelse tweetade den saudiarabiske prinsen Alwaleed precis i samband med kvartalsrapporten att han gått in med 250 miljoner dollar i Snap, för en andel om 2,3 % av företaget. Samma dag som uppgifter kom om att saudier också köpt in sig i Tesla.

Diagram över antalet dagliga användare för Snapchat

Weibos kvartalsrapport Q2 2018: dubblar vinsten och ökar månadsanvändarna

I Twitters kvartalsrapport nyligen meddelade företaget att antalet månadsanvändare sjunkit med en miljon jämfört med första kvartalet i år, till 335 miljoner. Den kinesiska motsvarigheten tuffar däremot på som tåget och dubblar vinsten jämfört med 2017.

  • Månadsanvändarna ökade med drygt 20 miljoner sedan Q1 till 431 milljoner (+5 %) medan de dagliga användarna ökade med 6 miljoner, eller 3 %.
  • Likt typ alla andra liknande tjänster står mobilanvändarna för 93 % av månadsanvändarna.
  • Omsättningen slutade på 426,6 miljoner dollar, upp 68 % jämfört med 2017. Annonseringen stod för 86,7 % av hela omsättningen (att jämföra med exempelvis Facebook där annonsering står för typ allt, överlag är de kinesiska bolagen snäppet mer diversifierade.
  • 369,9 miljoner av omsättningen kom från annonsering (+69 % jämfört med 2017) och ”Value-added service” stod för 56,6 miljoner (+62 %).
  • Vinsten blev 140,9 miljoner, en fördubbling (+92 %) jämfört med föregående år. Rätt imponerande. Som jämförelse blev Twitters vinst 100 miljoner senaste kvartalet. Så Twitter är snäppet bättre på att tjäna pengar per användare.

https://www.chinainternetwatch.com/26225/weibo-q2-2018/

Slack kan vara på gång med ny finansieringsrunda - och värdering runt 7 miljarder dollar

Slack fortsätter växa. Uppgifter att det är dags för en ny finansieringsrunda, som i så fall skulle bli den största så här långt. Det talas om att Slack kommer att plocka in totalt 400 miljoner dollar, vilket skulle ge bolaget en värdering i regionen runt 7 miljarder dollar. Upp två miljarder sedan september.

Som artikeln konstaterar företagschattplattformar väldigt svarta just nu och Slack är långt ifrån ensamma. Men man har väldigt tung kundstock (tydligen 65 % av alla Fortune 100-företag) och har i dagsläget 8 miljoner användare, 3 miljoner av dem betalande. Förstås betydligt mindre än typ alla andra sociala plattformar, men Slack har visat sig vara vara väldigt sticky. Och man har dessutom väldigt namnkunniga backare. Som senast när Atlassian, bakom utvecklar-to-do-verktyget Jira, la ner sina egna chattprodukter bara för ett par veckor sedan och istället inleder samarbete med Slack.

Slack is raising $400M+ with a post-money valuation of $7B or more | TechCrunch

Slack -- the app that lets coworkers and others in professional circles chat with each other and call in data from hundreds of integrated apps in the name

Bytedances nya finansieringsrunda kan ge värdering om 75 miljarder dollar

I förra veckan gick kinesiska Bytedance lite oväntat ut och meddelade att man lägger ner musikkortvideoappen Musical.ly som man köpte i november förra året. Istället kommer man att slå ihop tjänsten (och dess användare) med Bytedances egna kortvideoapp Tik Tok. En app som är galet populär i Kina.

Men det visar sig att Bytedance har mer på gång. En ny finansieringsrunda där man enligt uppgifter siktar på att ta in 2,5 till 3 miljarder dollar. Det skulle i så fall ge Bytedance en värdering om 75 miljarder dollar. Men inte bara det: det skulle dessutom göra Bytedance till världens näst högst värderade startup utanför börsen. Före Uber och Didi Chuxing (senast 62 respektive 56 miljarder dollar). Bara Alibaba-kopplade fintechbolaget Ant Financial (bakom Alipay) är värre.

Och ja, Bytedance tittar förstås på en börsnotering. Kanske under nästa år. Både finansieringsrundan och börsnoteringen skulle förstås vara för att ge mer finansiell muskler till en global push för sina tjänster.

Fast-growing Chinese media startup ByteDance is raising $2.5B-$3B more | TechCrunch

Fast-growing Chinese media startup ByteDance is looking to raise as much as $3 billion to continue growth for its empire of mobile-based entertainment

Didi Chuxing investerar 1 miljard i den egna plattformen för biltjänster

Didi Chuxing, Kinas Uber, plöjer ner 1 miljard dollar - i sin egen verksamhet. Eller rättare sagt, i ett sidoaffärsområde: Xiaoju Automobile Solutions. En verksamhet som i princip är ”intern” marktjänst för Didi-förare.

XAS stöttar förare med saker som leasing och bilköpsfinansiering, försäkring, reparationer, bränsle och bildelning. Kort sagt Prime möter anställningsförmåner. Tack vare Didis enorma storlek kan de få bra avtal med företag som erbjuder dessa tjänster, vilket innebär bättre priser för förarna. Vilket i förlängningen är tänkt att locka fler förare till tjänsten.

Nu hanterar XAS specifikt just biltjänster, men steget är förstås inte långt till att göra det ett par av techjättarna (som Amazon och Apple) har gjort: erbjuda tjänster för stora delar av livet utanför företaget, som hälsovård i egen regi. Helt enkelt för att locka och hålla kvar anställda.

Didi följer också i fotspåren efter Alibaba och Tencent, som just nu håller på att knoppa av verksamheter lite då och då. Uppgifterna säger att en av anledningarna till att Didi nu plöjer ner pengar är att längre fram helt släppa XAS som ett fristående företag inför Didis väntade, kommande börsnotering. Förutom att det kan innebära att även XAS kan bli en börskandidat så kan Didid på det här sättet bredda upptagningsområdet för XAS - till att inte bara omfatta Didi-förare.

Med andra ord: att XAS kan bli världsledande (och kanske till och med först) med att erbjuda en fullständig supportplattform för bilgiggare.

China's Didi pumps $1B into its rebranded driver services business | TechCrunch

Didi Chuxing is going pedal to the metal for its automobile services business after it announced it will invest $1 billion into the division, which is

Temasek investerar 225 miljoner dollar i indiska mobilitetsföretaget Ola

Jag skrev om att det indiska mobilitetsföretaget Ola (tillika konkurrent till bland andra Uber och Didi Chuxing) kommer rulla ut sin tjänst i Storbritannien som första europeiska marknad. Nu visar det sig att företaget fått ytterligare kapitaltillskott för att hjälpa till bland annat med sin globala satsning.

Det är närmare bestämt det Singapore-statliga investmentbolaget Temasek (som äger delar av såväl Alibaba som Tencent) som har köpt en andel i Ola för 225 miljoner dollar.

Och på sant 2018-manér äger förstås Didi Chuxing redan delar av konkurrenten Ola och Tencent backar redan själva Ola. Så, tja, lite meta där.

OLA Cabs: Singapore's Temasek buys secondary stake in Ola for $225 million

The investment will enable Ola founder Bhavish Aggarwal to diversify the companys shareholder base, according to people in the know.

Elon Musk funderar på att köpa ut Tesla från börsen

Elon Musk och Donald Trump. Två män med flera saker gemensamt. De hanterar båda sina verksamheters strategier via Twitter (till deras närmastes förtret, kan tänkas), de förolämpar journalister och analytiker, de drar sig inte för att rita upp grandiosa framgångar där verkligheten kanske har andra uppfattningar - och de gör onekligen sina ”branscher” intressantare. Om än på ett nyckfullt, oförutsägbart sätt. Som idag.

Teslas aktie har gått som tåget sedan kvartalsrapporten. Inte för att den i sig var lysande som för Musks (mer eller mindre) löften om att Tesla kommer gå med vinst i år. Och idag gjorde aktien ett nytt raketlyft efter uppgifter om att Saudiarabien köpt en större post - och framförallt efter att Musk tweetat (förstås) att han funderar på att köpa ut Tesla från börsen vid 420 dollar (aktien stängde idag på 375 dollar). Det senare fick dessutom Nasdaq att handelsstoppa aktien ett tag.

Att vara på börsen kan ge välbehövlig kapitalinjektion, men för också med sig en massa bekymmer. Det vet inte minst många techförhoppningsbolag. Orimligt höga förväntningar och kvartalsryckighet kan slita sönder den bästa av idéer. Musk följde upp med att säga: ”Jodå jag är seriös. Finansieringen är säkrad. Jag har bara inte bestämt mig än.”

Att se om det leder någonstans. Eller om det, likt Trumps brandtal inför de troende skarorna, visar sig vara en lysande rökridå för att boosta aktien och ta fokus från Teslas ekonomiska problem (Musks utfästelser till trots).

Tesla Soars as Musk Doubles Down on Controversial 'Going Private' Tweet'

CEO Elon Musk tweets that he is considering taking Tesla private at $420 a share.

Apples börsvärde högre än 91 procent av världens länders BNP

Lite att reflektera över en (regnig!) söndagseftermiddag (ja, eller när det här läses).

Inofgrafik som illustrerar att Apples börsvärde är högre än 91 procent av världens länders respektive BNP.

 

 

Övrigt

Google kan vara i diskussioner med Tencent om att få in sina molntjänster i Kina

Google fortsätter att försöka ta sig tillbaka in i Kina bakvägen. Via samarbeten. Senast med, bland andra, Tencent. Närmare bestämt för att få in sin molntjänstverksamhet.

För inte särskilt länge sedan blev det klart att e-handlaren JD.com och Google har inlett samarbete, tänkt att vara ett win-win. Google får in fot i Kina och får tillgång till JD:s logistiknätverk (som redan börjat rullas ut globalt). JD får i sin tur tillgång till Googles teknik-know-how och muskler inom sök och annonsering. Plus förstås omvänt fot in i väst. Känns som att det är ungefär samma upplägg.

Tencent sitter själv på molntjänster, så Google är alltså i praktiken en konkurrent. Men är det något vi lärt oss att digitalisering innebär så är det att man kan vara konkurrent, kund och samarbetspartner på samma gång utan problem. Det Tencent (och övriga företag som Google uppges vara i diskussioner med) gärna skulle komma åt hos Google lär vara ungefär samma som saker som i JD-fallet.

Google in talks with Tencent, others for cloud services in China: BBG

Alphabet Inc's <GOOGL.O> Google is in talks with Tencent Holdings Ltd <0700.HK>, Inspur Group and other Chinese companies to offer its cloud services in the mainland, Bloomberg reported on Friday, citing people familiar with the discussions.

Cloudflare släpper tjänst för videolagring och videodistribution

Intressant initiativ från internetsäkerhets- och CDN-företaget Cloudflare. Typ ett fullständigt paket för att lagra och strömma video online, utan behov av att välja någon av de stora. Alla Cloudflares tjänster ihoppaketerade (lagring, distribution och säkerhet) kompletterade med kodningsmotor och spelargränssnitt.

Cloudflare ser fördelarna med sitt plattform att det inte finns ”godtyckliga” innehållsregler att förhålla sig till och man an som kund själv välja om det ska visas annonser eller annat (som relaterade klipp). Målgruppen är utvecklare som ska kunna bygga videodistributionen på Cloudflares plattform. Kostnad: 1 dollar per 1000 strömmade minuter, 5 dollar om man även lagrar hos Cloudflare (plus förstås storvolymrabatter).

Visst tappar man rätt mycket annat jämfört med om man skulle välja exempelvis Youtube (det sociala och sökbarheten), men kan vara intressant för företag som vill kunna hantera och styra videoinnehåll i egna kanaler via (vad det verkar) förhållandevis mycket plug and play och en rätt enkel prismodell. Att se om det här kan bli något som slår.

Cloudflare Stream makes it easy (and cheap) for developers to work with video

Cloudflare Stream takes the hassle out of building video services

 

Kategorier
AI - Artificiell intelligens AR/VR Bekvämlighetsekonomin Detaljhandel/e-handel Ekonomi och finans IoT - internet of things Mobilt Sociala medier Sök/SEO Spaningar Strömmade medier

Digitala spaningar vecka 16 2018

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Sociala medier

Facebook, Instagram och WhatsApp

Facebook delar mer info kring hur de GDPR-säkrar sina tjänster

Nu kommer mer info kring hur Facebook kommer se till att man har en tjänst som är i linje med de kommande GDPR-riktlinjerna (mycket av integritetsförbättringarna som Facebooknib rullat ut senaste månaderna har förstås varit drivna av just GDPR och inte datadebatten, även om just det sammanföll på ett bra sätt för Facebook – dvs. att företaget kunna få det att framstå som att man gjorde det för att man ville, inte för att man tvingas).

Även bortsett från GDPR så ska Facebook ha eloge för att man jobbar på transparensen. Dessutom kommer GDPR-samtyckena, som Mark Zuckerberg nämnde i senatsförhöret, gälla alla användare – inte bara inom EU. På artikeln verkar det dock som att det fortfarande ska vara lite bökigt att välja bort saker som kan påverka Facebooks intäktsmöjligheter.

Hur långt räcker det här för att göra det väldigt tydligt för användarna vad de går med på? Tja, det får framtiden utvisa (och, förstås, hur långt GDPR-intitativen räcker kommer ju Facebook – och alla andra berörda företag – få veta det först när regelverket har trätt i kraft och domar börjar falla).

Facebook explains how it will comply with the EU’s GDPR

After a lot of scandal and a great deal of confusion, Facebook has finally made clear what its privacy settings will look like in the wake of Europe’s forthcoming GDPR (the General Data Protection Regulation). In a news release, the company said that everyone, no matter where they live, will be asked to review information on the way Facebook uses their data.

Facebook testar nytt verktyg för att skapa QR-koder för sidor

Ni vet hur stora QR-koder är i Asien? Och att kinesiska turister kan göra att de kommer dyka upp här allt oftare? Nu har Facebook släppt en ny QR-funktion för sidor så att man lättare ska kunna göra QR-koder. Och det handlar inte bara om att göra koder till sidor, det går också att koppla aktiviteter till koderna, vad som ska hända när någon scannar dem.

Alternativen som går att bygga in i koderna är Gilla, Checka in, Rekommendera, Recensera sida och visa ett erbjudande.

Lär inte heller vara en slump att det här kommer nu när de inbyggda kameraapparna för såväl Android som iOS har fått inbyggt stöd för just QR-koder.

QR-koder. Don’t call it a comeback.

Matt Navarra (I quit X. Follow me on Threads) on Twitter: ”Facebook has a QR code feature for PagesYou can set scanning of code to different actions e.g: Auro-Like Page or Check-in at location h/t @wongmjane pic.twitter.com/UcdXwFqY5u / Twitter”

Facebook has a QR code feature for PagesYou can set scanning of code to different actions e.g: Auro-Like Page or Check-in at location h/t @wongmjane pic.twitter.com/UcdXwFqY5u

Facebook testar ny liveströmningsfunktion: Premieres

Facebook släpper ny funktion i Live: Premieres. Möjlighet att ladda upp förinspelade videor och köra ut dem som livesändningar </förvirring>. Ett exempel som ges är att ett filmbolag vill göra ett event kring en ny filmtrailer. Kunna släppa ut den med de funktioner som finns i Live, inklusive att det annonseras i användares flöden.

Testas i liten skala nu och kommer rullas ut bredare ”soon”.

Facebook is testing a way to let people watch video premieres in Facebook Live

Although the ability to publish pre-recorded video to Facebook Live has been an option for some time, it’s required the use of third-party programs like OBS and Wirecast. Now, Facebook is testing a feature called Premieres, which will let creators publish already-made videos to Facebook Live.

Facebook kan släppa High School Networks-funktion för Messenger

Facebook verkar göra ytterligare ett försök att locka tonåringar. High School Networks verkar vara ett sätt för användare att hitta just andra high schoolers i Messenger. Typ ett steg tillbaka till rötterna för Facebook.

Än så länge bara spår av funktionen i Messengers kod, så det återstår att se när den kan dyka upp.

Facebook trials High School Networks for Messenger. What can go wrong?

Facebook is working on ’High School Networks for Messenger’ to hook in the one market that they’ve struggled to dominate: teenagers.

Facebook kommer sannolikt börja med med tumme ned-knapp

Ännu fler rykten om att Facebook är på gång att börja med tumme-ned-knappar – den här gången från Facebook själva. Ja, eller det är inte en tumme ner, som i ogilla, utan knappar för att trycka upp och ner på innehåll. Nedåtknappen ska tydligen betyda flaggning av olämpligt innehåll.

Oavsett vad Facebook anser att en eventuell nedröstningsikon betyder så kan vi anta att användarna kommer att använda den som de vill oavsett.

Facebook boss: We’ll ”quite likely” launch up- and downvote buttons

Up- and downvote buttons are likely to become a new part of our Facebook experience confirms Facebook VP and head of newsfeed Adam Mosseri

Instagrams designteam startar Instagram-konto

Vill du få lite mer inblick i Instagrams designverkstad? There’s ett nytt Instagram-konto for that.

No Title

No Description

Facebook uppges sitta på verktyg som kan förutspå användarbeteenden

Det här är förvånande. Ja, inte att Facebook sitter på det – utan att det verkar ha varit hemligt. En rätt dåligt bevarad hemlighet i så fall.

Ny information från The Guardian att Facebook sedan 2016 har haft ett annonsverktyg som kan förutsäga användarbeteenden. Mer specifikt när de är på väg att byta till ett konkurrerande varumärke så kan verktyget känna av det och bomba användaren med rriktade erbjudanden för att hålla kvar användaren.

Med tanke på den information som Facebook sitter på i liknande lägen, som verktyg för att identifiera potentiella självmordskandidater eller identifiera semesterplaner innan vi ens har dem, så känns det här mest väntat.

Facebook ad feature claims to predict user’s future behaviour

Social network criticised over feature that targets users who are likely to switch to an advertiser’s rival’s product

Snapchat

Snapchat släpper AR-shoppingannonser

Snapchat snäppar upp sina AR-lenser med mer funktionalitet. Shoppingfunktionalitet.

Shoppable AR – som är ungefär vad det låter som. Sponsrade lenses möter shoppingmöjligheter. Ja, eller call to action-möjligheter i ett lite större perspektiv. Det går att lägga in knappar som gör att man kan köpa en produkt (som i exemplet, AR-testa olika hårfärger och sedan köpa den färg du fastnar för direkt från lensen). Men det går även att lägga in länkar för att titta på ett videoklipp (filmtrailer) eller installera en app.

Som i Facebooks tjänster slutförs inte själva köpet hos Snapchat. Än. Men redan nu kan man koppla på externa betalplattformar som Apple Pay.

Snap, Then Shop: Snapchat Rolls Out Shoppable AR Filters | Digital Trends

Snapchat fans can now shop directly from the app, thanks to new Shoppable AR filters. The new feature allows Sponsored Lenses to include product links, download links, or video links directly inside Snapchat. The expansion to sponsored filters is rolling out this week, initially with four advertisers.

Snapchat gör det möjligt att bygga ansiktsfilter via Lens Studio

Filternyheter från Snapchat. Nu kan utvecklare för första gången bygga ansiktsfilter via Lens Studio-plattformen. Lenses får dessutom stöd för Giphy-integration, så att gifar alltså kan inkluderas i en lens.

Snap passade dessutom på att släppa lite lensdata. Under de två första månaderna som Lens Studio var ute skapades över 30 000 lenses som har använts/tittats på över 1 miljard gånger.

Sist men inte minst presenterade Snap också Official Creator Program, som är tänkt att belöna flitiga filterskapare med extra marknadsföring, teknisk support och förhandstillgång till nya funktioner och mallar

You can now build your own face filter for Snapchat

Snap releases seven new templates for building face filters in Lens Studio, plus Giphy integration.

LinkedIn

LinkedIn rullar ut Nära dig-funktion

Jaha, den här får jag minsann. Men gif-stöd? Nope. Pri-o-ri-ter-ing.

Blir oavsett intressant att se hur och hur mycket den här funktionen kommer att användas. (Någon som använt den, ni som haft den längre?)

Blir å andra sidan också intressant att se hur och hur mycket gif-funktionen kommer att användas. Nu när jag tänker efter så kommer nog det bli ännu intressantare.

(Fun fact: när jag försökte skriva ”gif-funktionen” så ändrade telefonen det till ”god-funktionen”. Japp. Telefonen fattar gif-digniteten.)

Bild på LinkedIns nya Nära dig-funktion

Övrigt sociala medier

En genomgång av ett antal sociala mediers algoritmer

En rätt bautalång artikel om hur algoritmerna fungerar för ett antal sociala medier. Närmare bestämt Facebook, Instagram, Youtube, Twitter och LinkedIn.

Artikeln bjuder på gissningar kring hur innehåll bäst får spinn på respektive plattform och hur man skapar innehåll som bäst matchar det respektive plattform går igång på. Är som sagt algoritmgissande, eftersom vi inte vet exakt hur de fungerar, och algoritmerna är också i ständig rörelse (broetryn ska exempelvis ha rankats ner av LinkedIn). Men oavsett en intressant genomgång.

@stedavies

Get my newsletter delivered to your inbox. Previous editions

Uganda annonserar sociala medier-skatt

Hur får man snurr på ekonomin i en värld där sociala medier är normen? Man beskattar sociala medier förstås. Närmare bestämt en skatt som gör att alla boende i landet beskattas vid användning av sociala medier (som Facebook, Twitter och WhatsApp).

Som artikeln konstaterar är Ugandas track record när det handlar om att genomföra storslagna/tossiga förslag… sådär. Och det är oklart hur skatteunderlaget skulle sammanställas (särskilt som skatten ska baseras på daglig användning).

En variant på kassettskatten, alltså. Och förstås, med tanke på landet, ett sätt att styra befolkningen. Men, tja, även Kina gör i praktiken samma sak.

Social media users in Uganda to be taxed starting this July

A few months never go by without authorities in Uganda coming up with something bombastic to declare. The latest is a social media tax, expected to be implemented in July 2018 according to Uganda’s government. In making the announcement, Ug

 

Sök/SEO

Nytt videoannonsformat från Google: Outstream video ads

Nytt videoannonsformat från Google: Outstream video ads. Ett videoformat som kan användas på mobilwebbar och i appar kopplade till Googles videopartners och behöver alltså ligga tillsammans med en Youtube-video.

Google launches Outstream Ads to boost video reach beyond YouTube

A new video ad format brings video to mobile devices, in locations where no YouTube videos currently exist.

Google testar att ge vägbeskrivningar med naturligt språk

Google testar nya sätt att ge väganvisningar: att låta Assistant prata som en människa. Istället för att säga ”sväng höger om 200 meter” kan den ge instruktioner som ”sväng höger vid Burger King”. (Själv ser jag fram emot att slippa angivelser som ”fortsätt norrut på gata X”, eftersom jag sällan har kompassappen framme.)

Tänker man ett steg längre så skulle det här också skulle kunna bli ett sätt att göra reklam i ljudbaserade appar. Dvs. att knäcka en nöt i utmaningen med ljudbaserad markandsföring. Istället för ”sväng höger vid Burger King” skulle instruktionen en varm sommardag kunna bli ”sväng höger vid Burger King som idag har halva priset på milkshakes”.

Google Maps uses landmarks to provide natural-sounding directions

Most navigation apps give you instructions based on streets or distance. But that’s not really how humans provide directions — they’ll usually point to landmarks that are much easier to spot than a tiny street sign. And Google, apparently, knows this. Users are reporting that Google Maps has started offering directions based on local landmarks.

Testa hur mobilvänlig din sajt är direkt i sökresultatet

Google vill verkligen se till att vi har mobilanpassade webbplatser. Nu finns testet till och med direkt i sökresultatet. Bara att skriva in adressen och få ett svar.

(Dock lite förvirrande. När jag kör testet har jag en mobilvänlig webbplats, men när enskilda sidor dyker upp i sökresultatet så är de märkta med icke-mobilvänliga. Jag får upp några fel i testet som det säkert beror på. Ska man behöva tänka själv för att lösa sånt här? Känns onödigt.)

Skärmdump på verktyg för att testa mobilanpassning

Google Maps börjar visa evenemang i närheten

För nån vecka sedan dök första exemplet upp på att Google Maps börjar visa pågående skjutningar i närområdet. Nu kommer en variant på det – en betydligt trevligare sådan. Skärmdumpar som visar att Maps börjar visa pågående evenemang. Som var det pågår en festival eller någon form av lopp (med sträckning).

Är förstås del av två trender: dels att det lokala bara blir allt viktigare och dels Google packar in allt mer funktionalitet i just karttjänsten, som en form av one stop shop.

Google Maps Highlights Public Events Currently In Progress

A feature has been spotted in Google Maps that appears to show the app highlighting public events that are ongoing.

 

Detaljhandel/e-handel

Farfetch släpper operativsystem för fysisk handel

Lyxklädhandlaren Farfetch är på väg till börsen i höst och inför den har man nu dragit igång en egen startup-accelerator med uttalat syfte att driva innovation i fysiska butiksmiljöer. Förstås för att just lyxprodukter fortfarande mer säljs via just fysiska butiker (för att få hela lyxupplevelsen). Enligt rapport i artikeln bedöms lyxpryls-e-handeln toppa runt 20 % av totala försäljningen inom segmentet så det är förståeligt att Farfetch gör det här draget.

Två kommentarer:

  1. Allt vanligare att företag inom olika branscher drar igång just egna startups eller inkubatorer. Förstås ett sätt att köpa sig innovation och teknik och få dem trycktestade för att få så sätt få dem billigare än om man fått hosta up pengar för ett företagsuppköp längre ner i värdekedjan.
  2. Farfetch ser hela initiativet, och sina butiker, som ett operativsystem för fysisk detaljhandel. Ett intressant och förmodligen helt rätt sätt att tänka. Alltså inte tänka ”online fast i butik” (försöka kopiera en onlineshop) eller hålla fast vid gammalt tänk. Utan se ännu större än så: ta fram en plattform (operativsystemet) vilket man sedan bygger nischade tjänster som tillsammans skapar ett ekosystem (appar). Lite som tänket att WeChat är operativsystemet för livet i Kina.

Inside Farfetch’s Store of the Future

Farfetch is set to unveil a beta version of its Store of the Future, an ’operating system’ for physical retail. BoF gets an exclusive sneak peek.

Amazon börjar sälja egna varumärken via tredjepartsåterförsäljare

Amazon fortsätter att flytta ut i den fysiska världen. Senast ut är att samarbetet med elektronikkedjan Best Buy fördjupas. Best Buy kommer att börja sälja Fire TV Edition, smart-TV med Amazons operativ installerat.

Resonemanget är att just TV fortfarande är en utpräglad kläm-och-känn-före-köp-produkt (Hur stort är 55 tum egentligen? Hur är en 4K-skärm jämfört med en vanlig). Och för Amazon är det självklart ett sätt att få in foten ännu längre hos en fysisk handlare.

Men det riktigt intressanta är förstås att samarbetet innebär att Amazon säljer en Amazon-brandad-produkt hos annan återförsäljare.

Det pratas mycket om att Amazons egna varumärken kan konkurrera ut andras varumärken i de egna plattformarna, men, tja, de kanske även kan konkurrera ut andras varumärken även hos andra återförsäljare. Särskilt om man kastar med lite Prime-godis i köpet.

För Best Buy blir fördelen förstås att de kan luta sig mot Amazons onlinenärvaro för att driva in trafik till butikerna, i och med att de år exklusiv återförsäljare av produkterna.

Amazon teams up with Best Buy to offer new Fire TV Edition smart TVs

Amazon is partnering with Best Buy to release a series of Fire TV Edition smart TVs from Toshiba and Insignia, which will come preloaded with Amazon’s streaming platform and sold exclusively at Best Buy’s stores and on its website (as well as Amazon.com through Best Buy).

Amazon gör sin shoppingapp mer internationell

2018 håller på att bli ett språkår. Google Assistant kommer rullas ut på ett gång nya språk i år och i senaste versionen av Amazon-appen kan man nu välja att se innehållet på fem språk. Inklusive, förstås, kinesiska.

Dessutom finns ett nytt ”land”: ”international shopping”. Appen visar då bara produkter som kan levereras till landet som man befinner sig i. Går också att ställa in lokal valuta. Inte svenska kronor, men intressant nog norska.

Tänkt för länder som inte har lokal Amazon-närvaro. Men det är förstås svårt att inte tänka att det här är riggande för en global lokalpush. Och att kronor inte är med beror kanske på att en helsvensk version är på gång.

Amazon is making it easier for international customers to order from abroad

Amazon is making it easier for international customers to order from abroad with an update to its mobile apps that adds new languages and local currencies, along with pricing, shipping, import duty estimates, and customs clearance.

Amazon Prime har över 100 miljoner medlemmar

Stor händelse igår. I Amazons årliga brev till aktieägarna fick vi för första gången veta hur många Prime-medlemmar företaget har samlat på sig: över 100 miljoner. Globalt.

”Över 100 miljoner” är ju ett rätt brett spann, men vi kan väl tro att det är närmare 100 än 150 exempelvis. Så säg 110-120. I spekulationerna under 2017 kring hur många Prime-medlemmar som finns i USA har siffrorna pendlat mellan 50-80 miljoner. Enligt gårdagens info ska mycket av tillväxten dessutom ha kommit mycket från de nya Prime-marknaderna.

Säg att det landar på 70-80 i USA och 30-40 miljoner i resten av världen.

Amazon has 100 million Prime members

Amazon has just released its annual shareholder letter and it’s a major one. For the first time since the company launched Prime 13 years ago, Founder and CEO Jeff Bezos revealed today that the subscription service has 100 million paid members globally.

Amazon säljer vissa produkter bara till Prime-medlemmar

Intressant drag från Amazon. DVD- och bluray-släppet av senaste Star Wars-filmen som bara går att köpa för Prime-kunder. Man kan tänka att det är lite som bio (förr): först för biopubliken, sedan för hemmatittarna.

För ett par veckor sedan la jag ut info om att det enda syftet med Amazons originalinnehållssatsning är för att dra in fler Prime-medlemmar. Om en serie inte drar in tillräckligt många nya prenumeranter så läggs serien ner. Frågan nu blir allts om det är så att ALLT Amazon gör är för att driva folk till Prime. Att även e-handeln inte är ett mål, utan ett medel.

Amazon Is Selling Star Wars DVDs – but Only to Prime Members | Digital Trends

The ongoing grudge match between Amazon and Disney continues to escalate, with the online retailer offering Blu-ray, DVD, and 4K Ultra HD copies of blockbuster Disney films only to Amazon Prime subscribers.

Alibaba kan ha gått om Amazon som världens största shoppingwebbplats

Kanske ännu ett skifte. I senaste internetrapporten från We Are Social/Hootsuite så går Alibaba (via Taobao-sajten) om Amazon som den shoppingsajt som har mest trafik. En plats före Amazon Åtminstone enligt en av datakällorna som rapporten bygger på.

Alibaba vinner även appnedladdningsracet, där Aliexpress är den mest nedladdade shoppingappen senaste kvartalet.

Som vanligt dyker det förstås upp en massa frågor.

  • Konverterar alla besök (eller leder Amazon fortfarande-köpligan)?
  • Inkluderar Amazon.com även landsspecifika domäner eller är det bara USA-sajten?
  • Hur står sig nedladdningar mot faktiskt användande (dvs. fler kanske redan har Amazon-appen än Aliexpress-appen, vilket betyder att fler potentiellt då behöver ladda ner Aliexpress-appen innan de kan använda den).
  • Inkluderar Taobao trafik från Tmall?

Oavsett: även om skiftet inte har skett så lär vi ligga nära den brytpunkt när det är Alibaba och inte Amazon som är världens största e-handelsföretag på alla punkter.

Ja, om det inte blir som jag tror: att Amazon är på väg med en stor global lokalmarknadspush, inklusive mot kinesiska marknaden, under 2018. Då kan det börja hända grejer som får pendeln att svänga tillbaka.

Report: Alibaba finally overtakes Amazon in the race for ecommerce supremacy

The data in our new 2018 Q2 Digital Statshot show that Alibaba has overtaken Amazon as the world’s most popular ecommerce platform. Some of the supporting data even comes from Amazon itself, via the company’s Alexa analysis platform. Taobao

Alibaba och Tencent tar ett allt starkare grepp om Kinas handel

En intressant genomgång hur Alibaba och Tencent håller på att dela upp Kinas handel i ett duopol. Och en utveckling som är en spegelbild på många sätt till det som Amazon och Walmart håller på att bygga upp i USA.

Alibaba är Amazon, jätten som är största e-handlaren och har Alipay, den största betalplattformen. Tencent, å andra sidan, är sociala medier-giganten med sitt WeChat och sitt underhållningspaket. Tencent har dessutom ingått samarbeten med såväl Kinas e-handelstvåa JD som just Walmart.

Tillsammans plöjde Alibaba och Tencent dessutom ner 10 miljarder dollar på att köpa upp eller investera i ännu fler detaljhandlare.

Alibaba, Tencent rally troops amid $10 billion retail battle

China’s largest tech companies are on an investment spree, buying into bricks-and-mortar store operators.

Alibaba startar lojalitetsprogram för lyxkunder

Det finns ett område där Amazon fortfarande har svårt att bryta in: lyxsegmentet. Förstås för att lyxkonsumenterna forfarande gärna shoppar i butik, för att få hela lyxupplevelsen, men också för att Amazon på många sätt är antitesen till både lyx och varumärken.

I Kina är det annorlunda. En stor del av allt som köps via Alibabas Tmall-plattform är lyxmärken och nu lanserar man Luxury Pavillion Club – ett Prime-lojalitetsprogrogram för lyxkunder, där man måste få en inbjudan för att få vara med. Kunder som kan välja bland 50 lyxmärken. Och som inte det vore nog finns det två nivåer i klubben.

Och klubben handlar förstås lika mycket om produkterna som upplevelsen.

Tmall’s Luxury Pavilion Launches New Loyalty Club

Tmall’s Luxury Pavilion said Wednesday it launched a New Retail-driven loyalty program that will allow brands to create a personalized and seamless

Domino’s Pizza börjar leverera till parkbänkar och lyktstolpar

Briljant. Pizzakedjan Domino’s utökar sitt leveranserbjudande till 150 000 nya ställen. 150 000 nya Domino’s Hotspots. Som kan vara en stolpe, en pool, en bänk i en park, på stranden.

Okej, det är ställen som det ska vara hyfsat enkelt att ta sig till, så att få sin pizza levererad till vattenbrynet när man ligger på playan funkar inte riktigt.

Det är samtidigt ett rätt självklart nästa steg. Istället för att vi ska behöva ta oss någonstans för att få en leverans eller välja bland ett fåtal ställen så lär det säkert bli vanligare att den här typen av impulsvaror får leverans till positionen där appanvändaren befinner sig. Företag som Uber har redan den här typen av tjänst.

Domino’s will now deliver to 150,000 parks, pools and other non-traditional locations | TechCrunch

Domino’s will now deliver your pizza to the beach — well, sort of! Or the park, the sports field, that one gas station down the road or some notable

Walmart satsar ännu mer på personaliserade erbjudanden och omköp

Walmart är på gång med en omdesign av sin webbplats. Blir förstås ett visuellt lyft, men det är det minst intressanta. Istället är det några funktionella förbättringar som är relevanta för e-handlare i stort att fundera på:

  • Enklare att beställa samma sak igen: En nöt som Amazon (typ) har knäckt kring röstsök är att vi är vanemänniskor. Vid röstsökning funkar ”köp det jag brukar” bäst. Nu kommer stora delar av Walmarts sajt alltså baseras detta.
  • Relevanta personaliserade erbjudanden: Teknik som vad det verkar ska lösa ett rekommendationsproblem skilja det man brukar köpa och saker man engångsköper.

Walmart to launch a more personalized, redesigned website in May | TechCrunch

Walmart today is announcing a significant redesign of its website which includes a visual makeover, the introduction of new personalization elements, as

Walmart börjar med mobila kassor

Walmarts senaste satsning: Check out with me. Medarbetare i butiker förses med mobila kassor. Med andra ord så att de kan ta betalt av kunderna på plats, snarare än att kunderna måste gå till kassan. Tänkt främst för avdelningar med stora och tunga grejer.

Inte revolutionerande i sig, andra har gjort liknande. Men för ett företag som Walmart är det ett stort steg. Och kanske ännu mer: är nog ett stort steg för Walmarts kunder. Ett enkelt sätt att arbeta med vardagsinnovation. Det alla kan göra.

Två trender här: dels att komma dit kunden är, snarare än tvärt om (online och ofline). Dels att det ofta är i det lilla som stor kundnöjdhet kan hittas.

Walmart launches ’Check Out With Me’ for on-the-spot checkouts in hundreds of US stores | TechCrunch

Walmart announced on Thursday it’s beginning to test new technology that arms store staff with mobile devices for checking out customers from the floor.

House of Fraser börjar sälja kinesiska premiumvarumärken

Brittiska detaljhandelskedjan House of Fraser börjar sälja kinesiska premiummärken. Motsatsen till Wish, alltså.

Japanska H&M-konkurrenten Uniqlo är på väg att öppna sin första Sverigebutik i höst och nu börjar alltså även kinesiska varumärken dyka upp här hos oss. Förmodligen av lite samma anledning som att WeChat och Alipay börjar få allt mer närvaro i väst: för att möta strömmen av kinesiska turister. Det här lär vara dels det och dels att den finns kineser boende i landet som gärna köper hemmavarorna.

Kan med andra ord snart börja dyka upp även hos oss. Och det är på riktigt dags att släppa billigt & dåligt-bilden av Kinas inhemska produkter. Wish till trots.

House of Fraser to start selling Chinese goods previously unavailable in UK – Retail Gazette

House of Fraser is due to start selling premium Chinese brands previously unavailable in the UK thanks to a new supply programme driven by its owner Sanpower.

 

Strömmade medier

Trots originalsatsandet – licensierat material står för majoriteten av Netflix-tittandet

Netflix plöjer som bekant ner mångmiljardbelopp på sitt originalinnehåll. Enligt en rapport visar det sig att 80 % av allt innehåll som tittas på på Netflix är licensierat innehåll, medan bara 20 % är Netflix-original. (Tror alla siffror är bara för USA.)

Mer detaljerat så tittar tydligen 42 % av Netflix-användarna på licensierat innehåll till 95 % eller mer. 18 % av användarna är ”originals dominant”, dvs. där originalinnehåll står för 40 % eller mer av tittandet. Det licensierade innehållet är även vanligast bland nytillkomna användare.

Okej, nu är förstås utbudet av licensierat innehåll förstås betydligt större, men oavsett intressant.

Netflix Licensed Content Generates 80% of U.S. Viewing, Study Finds

Netflix is spending a pretty penny on original entertainment – but while that stuff grabs most of the headlines, it’s actually licensed titles like TV show reruns that still form the core of the company’s streaming business. That’s according to a data analysis from 7Park Data, which found that 80% of Netflix U.S.

Netflix släpper trailerfunktion i stories-format

Nu börjar även Netflix med Stories. Ja, nästan, i alla fall.

Nu får även iOS-appen stöd för 30 sekunder långa förhandsklipp (Android får det ”soon”). Och förhandsklippen är designade att se ut precis som stories på andra plattformar. Garanterat ingen slump.

Netflix launches 30-second preview videos on mobile | TechCrunch

Netflix is introducing its own take on Snapchat and Instagram stories after it began to roll out 30-second preview videos for mobile viewers. The previews

Netflix kan ha försökt köpa biokedja

Netflix har bråkat med Cannes-festivalen eftersom de inte vill släppa sitt material bioexklusivt före strömning. Men Netflix (och Amazon) har också släppt material på bio för att visa att man är på riktigt. Och vinna Oscars.

Nu kommer uppgifter om att Netflix fört diskussioner om att köpa en biokedja. Man hoppade av eftersom prislappen blev för hög, men det säger något om vart Netflix skulle kunna vara på väg. Och då pratar vi inte om statyetter, utan att Netflix är på gång att göra en Amazon. Köpa sig in i den fysiska världen.

Upplevelser blir allt viktigare. Bio är en sådan. När strömningskonkurrensen hårdnar kan det bli en särskiljande konkurrensfördel.

Netflix has reportedly considered buying theaters to screen its movies

Netflix might be trying to buy theaters or a theater chain, according to a new report. Owning a theater would make it easier for Netflix to make sure its movies are eligible for awards.

Apple Music fortsätter växa i snabb takt

Igår hade Apple en inte så rolig dag på börsen. Som vanligt som följd av oro över iPhone-försäljningen. Samtidigt nådde Apple Music för inte så länge sedan 40 miljoner användare. Och Apple Music är på väg att bli den del inom Apple som växer snabbast. Häromdagen kom även siffror att Apple alltjämt har de trognaste mobilkunderna i USA.

Apple fortsätter att bygga tjänster för befintliga kunder när mobilmarknaden har planat ut och vad man framförallt gör nu är det man är världsbäst på: tjäna pengar. Musik är apsvårt att tjäna pengar på och Apple Music i sig kommer aldrig ersätta iPhonen. Men Apple tänker betydligt större än så: ett prenumerationsekosystem.

Apple Music Has More Than 40M Paid Subscribers

Apple’s iPhones may not be fairing well, but its music streaming service is growing.

Apple kan vara på gång att starta nyhetsprenumerationstjänst

Inte oväntat. Apple köpte nyligen Texture, som erbjuder prenumerationstjänst på magasin online. Du betalar en månadsavgift och får läsa så mycket du hinner under en månad.

Nu kommer uppgifter från Bloomberg att den här tjänsten kommer integreras i Apple News. Och att det kan släppas under kommande året.

Apple jobbar hårt med att börja kapitalisera på de befintliga användare när mobilmarknaden har mognat, så det här är även utifrån det ett logiskt steg. Det intressanta är att Apple News också ryktas få mer stöd för annonser i de publikationer som finns där. Så kommer prenumeranter även få dras med reklam eller kommer det finnas två nivåer?

Bloomberg

No Description

Amazon har fått exklusiva sändningsrättigheter till US Open

Är det något som strömningsjättarna (och även andra, som Facebook som siktar på att bli en i gänget) slåss om är sändningsrättigheter för olika sportevenemang. Här kommer ännu en: Amazon har fått de brittiska och irländska rättigheterna att sända US Open.

Det som sticker ut lite här, jämfört med de flesta andra motsvarande affärer, är dels att Amazon får de exklusiva sändningsrättigheterna (oftast har det annars handlat om parallellrättigheter) och dels att avtalet sträcker sig över fem år.

US Open tennis to be shown in UK exclusively on Amazon

Viewers in the UK and Ireland will only be able to view the New York fortnight via Amazon’s Prime Video channel. In recent decades the event has been broadcast either by Sky or Eurosport.

Google kan vara på gång med sponsrade instruktionsvideos

Det börjar dyka upp allt fler försök och tankar på hur man kan tjäna pengar i en röstvärld. Som mitt spekulerande häromdagen hur Googles vägbeskrivningar skulle kunna bli en potentiell reklamkanal. Eller det här: sponsrade instruktioner.

Instruktionsvideor står för en väldigt stor del av alla Youtube-videor och såväl Google som Amazon satsar allt mer på att kunna besvara ”hur”-frågor. Steg för steg-instruktioner. Som recept. Och att låta dessa bli sponsrade.

I artikeln pratar man fortfarande om videos, men steget är inte särskilt långt till ljudmotsvarigheter.

Google reportedly planning sponsored how-to videos for Assistant

Google will reportedly announce the new step-by-step instructional videos at I/O 2018 in May, and they’ll work on Google Assistant speakers that feature a display.

 

AR/VR

SJ testar AR-vägvisningar på stationer

Jag gillar när företag gör som jag säger – som när SJ nu lägger till AR-stöd för att kunna navigera sig på Stockholms Centralstation. (Okej, det kan hända att min input stod för en väldigt liten del. Sannolikt ingen alls. Men nu ska vi inte trassla ner oss i detaljer.)

Bakom betalvägg så jag vet bara ungefär det som står i ingressen och i bildkarusellen, men oavsett ett bra initiativ. Kan det nu också komma hela vägen ut till perrongen (finns redan?) så att jag en gång för alla slipper förvirringen kring exakt var jag ska stå så blir Ola en riktigt happy camper.

(Funktionen verkar ha lite barnsjukdomar, men hej. Förbättringspotential!)

SJ:s mobiltjänst ska hindra dig från att gå vilse

I dag släpper SJ sin nya digitala funktion som ska hjälpa resenärer att hitta rätt på Stockholms centralstation med augmented reality, ar. Men när Ny Teknik testade ledde resan fel.

Apsnyggt exempel på AR med ARKit

Ännu ett exempel på användning av Apples AR-utvecklarplattform ARKit. Och den här? Sa. Tan. I. Ga. Tan. Så. Snyggt.

Nu börjar det jäklar i min låda bli på riktigt på riktigt.

[Video] JAY DESIGN on LinkedIn: One of Mobile AR explorations with ARkit. Key features, – PBR(Physical…

One of Mobile AR explorations with ARkit. Key features, – PBR(Physical Base Rendering) Material – Simulated shadow – Scale with pinch – Rotate with two finger…

 

AI – Artificiell intelligens

Robotar lär sig skruva ihop Ikea-stol helt själva

Vi kan ha nått peak robot här. Ingenjörer i Singapore har lyckats få två robotar att skruva ihop en Ikea-stol like a boss. Ja, eller som en normal, mänsklig Ikea-kund. Med andra ord att de första försöken misslyckas (sen läser man instruktionerna).

Kan kännas basalt, men det handlar alltså om att robotarna helt själva har fått lära sig hur de ska skruva ihop stolen. Inklusive att räkna ut hur stolen ska se ut i ihopskruvat skick och att plupparna ska ner i hålen. Och vilka hål.

Det mest imponerande är just att det handlar om fysiska robotar. Det är en sak när AI lär sig saker som bara inkluderar ettor och nollor. Det här är ytterligare (minst) ett snäpp svårare.

Flat-pack heaven? Robots master task of assembling Ikea chair

Machines programmed by engineers in Singapore complete job in just over 20 minutes

 

IoT – Internet of things

Apple Watch kan få stöd för tredjepartsurtavlor

Uppgifter om ett litet och väldigt stort steg för Apple Watch: uppgifter om att Apples klocka till sist kanske får stöd för tredjepartsurtavlor.

Med andra ord, en rätt litet tillägg. Men samtidigt precis samma förbättring som gjorde att iPhonen tog fart: att man lät tredjepartsutvecklare bestämma vad plattformen skulle vara. Och iPaden. Och Macen.

Watch har kommit rätt långt sedan starten, men har fortfarande inte helt hittat sin roll. Tredjepartskreativitet kan ta den till nästa nivå. Vi kan tänka oss att Homepod kommer få samma utveckling, med tilläggsmöjligheter som i Echo eller Home.

Apple Watch code hints at future support for third-party faces

Ever since the original Apple Watch premiered in 2015, owners have been frustrated by the absence of third-party faces. And it’s hard to blame them — while Wear OS and Pebble devices have had them for years, Apple Watch owners couldn’t do much more than customize existing faces.

Apple Watch får stöd för smart lås

Förra veckan skrev jag, med anledning av ryktet att Apple kan vara på gång att släppa in tredjepartsurtavlor i Watch, att det kan vara startskottet för den riktiga framgångsresan för Apples klocka. Med andra ord samma framgångsrecept som övriga Apple-produkter: det är först när Apple släpper kontrollen och låter världens kollektiva smartness och behov produktutveckla som den mastodontsuccén är ett faktum.

Som det här. Att man kan använda Watch för att låsa upp ett smart lås. Ett galet självklart användningsområde. När man t ex är ute och springer behöver man varken mobilen eller nycklar med sig. Vi lär se mycket där Watch blir en hubb för våra uppkopplade liv.

Apple Watch can now unlock your August Smart Lock

Unlocking an August Smart Lock with your phone is easy enough, but if you have an Apple Watch, you don’t even need to have your phone with you. Apple’s smartwatch can now unlock any August-branded smart lock, so long as you’re specified as its ”owner.”

Amazon släpper möjlighet att skapa anpassade Alexa-svar

Amazon har släppt Alexa Skill Blueprints: ett sätt att som Echo-ägare kunna programmera anpassade svar på frågor, snarare än att använda Alexas standardsvar.

Och ja, självklart börjar artikeln spekulera i att man kan ha svordomsbonanza (trots att de mest uppenbara orden är blockade). Men artikeln är inne på något betydligt större också: att det mer får Alexa (och Echo-prylarna) att kännas som en familjemedlem.

Just det här kommer bli viktigt för alla som arbetar med uppkopplade prylar. Som ett sätt att knyta kunder till varumärken och få dem att bli lojala kunder: att göra opersonliga prylar personliga och skapa känslomässiga band.

https://mashable.com/2018/04/19/amazon-alexa-skill-blueprints-potty-mouth/#qj5H9yeDdGqn

Även Alibaba jobbar med självkörande bilar

Självklart jobbar även Alibaba med självkörande bilar. Och självklart har Alibaba tagit fram ett eget operativsystem för självkörande fordon: AliOS.

Det här är egentligen ingen nyhet, eftersom ALLA jobbar med självkörande fordon i någon form nuförtiden. Det som istället är värt att reflektera över är just AliOS.

Tittar man på datorer och mobiler finns det idag två, mer eller mindre, helt dominerande operativsystem för respektive plattform. Men när det gäller uppkopplade prylar ser det helt annorlunda ut. Där är iOS och Android inte alls lika självskrivna. Ja, om inte Apple eller Google gör en rejäl push rätt snart.

Alibaba joins Baidu, Tencent in China’s autonomous car race

The autonomous driving market in China now has a major new player after Alibaba Group confirmed it has been conducting self-driving vehicle tests.

Twilio släpper plattform som erbjuder uppkopplingslösningar för smarta prylar

Twilio är ännu ett av de där företagen som många använder utan att veta om det. Huvudverksamheten har varit en plattform för att skicka textmeddelanden, som sms. Så att utvecklare kan använda Twilios tjänst för att hantera detta. Och det innebär även stora kunder: både WhatsApp och Uber har använt Twilios API-plattform för textmeddelanden.

Däremot har det här gjort att Twilio har lutat sig mot en ganska smal intäktsström. Man jobbar på att bredda sitt erbjudande och senast ut är att man släppt en motsvarande lösning för att erbjuda en färdig plattform att använda för utvecklare av smarta prylar.

IoT-uppkoppling som tjänst. Ett rätt självklart område.

Twilio’s wireless platform hits general availability | TechCrunch

For a communications platform like Twilio, getting into wireless always seemed like a logical next move and a year ago, the company did just that with the

 

Bekvämlighetsekonomin

Olas sopkasse – slipp hantera din egen källsortering

Ännu en del i hela bekvämlighetsekonomin. Lite jobbigt att gå och lämna källsorteringspåsarna? There’s an app for that. Ja, eller en tjänst åtminstone. Ställ påsarna utanför dörren, beställ hämtning och betala.

Några kommentarer:

  • Är lite oväntat Stockholms ENDA sopkasse.
  • Ingen av de tre inblandade heter Ola.
  • Jag har alltså nu en sopkassetjänst i Stockholm och en bildelningstjänst i Indien. </entreprenör>

Facebookreklam för Olas sopkasse

Airbnb kan ha omsatt över en halv miljard kronor i Sverige 2017

Lite svenska Airbnb-siffror från Travelnews.

  • Svenska Airbnb-användare hyrde i snitt ut sin bostad 26 dagar.
  • Man tjänade i snitt 23 114 uthyrandet.
  • Totalt använde 490 000 människor tjänsten i Sverige under 2017.
  • Sammantaget bedömer Travelnews att Airbnb därmed omsatte minst en halv miljard kronor i Sverige förra året.

Stockholm vs Göteborg – de tjänade bäst på Airbnb

Färska siffror.

Beambox erbjuder pryllagring via hemleverans

Ännu ett steg mot att tjänster ersätter produkter. Eller rättare sagt att alla produkter är eller kan bli tjänster. Vi vill ha prylar, men vi vill bara ha prylarna när vi ska använda dem. Däremellan slipper vi dem gärna. Bilar eller julpynt, samma lika.

Ännu en ny tjänst lanseras idag på det temat: Beambox. En förvaringstjänst som hämtar och lämnar tillbaka prylarna till dig. Tanken är med andra ord att du slipper att hämta och lämna dem själv. Gratis att hämta, betala för att få hem dem igen (blir intressant att se hur prismodeller för den här typen av tjänster kommer se ut framöver).

Jackar dessutom in i hela bekvämlighetsvågen. Två behovstrender på samma gång.

För mycket prylar hemma? Hon vill hämta och lagra dem åt dig

”Hoppas kunna hjälpa människor”.

Bildelningstjänsten Ola rullar ut elfordonsflotta

Uber-konkurrenten Ola (lika roligt att skriva varje gång) trycker på stora el-knappen. Man planerar att rulla ut 10 000 elfordon (framförallt trehjulingar) runt om i Indien – de kommande tolv månaderna. Men det stannar förstås inte här – och med de fordon de har sedan tidigare. Planen är att ha en miljon elfordon på vägarna 2021.

https://mashable.com/2018/04/16/ola-ev-india/#p6x6ZCsU2mqF

Ford startar färdtjänst

I princip alla biltillverkare idag har eller är på gång att skaffa sig någon form av bildelningstjänst (med eller utan självkörande bilar). Men även här börjar man produktutveckla bredare.

Senaste initiativet kommer från Ford som släpper GoRide. Färdtjänst.

När då, som sagt, i princip alla har den här typen av tjänster är det förstås smart att nischa in sig. Här pratar vi om en tjänst som kräver mer av förarna och tjänsten än normala bildelningstjänster, men det är också en tjänst där kunderna i många fall inte har något val. Och, om man vill vara lite cynisk, säkert är mindre priskänsliga. Ja, fram till dess att det börjar bli konkurrens även här.

Ford takes on Uber and Lyft with its own medical transport service

Ford isn’t remaining idle while Uber and Lyft start medical transport services. It’s launching a GoRide service that offers non-emergency transportation for patients who may have challenges reaching appointments on time. Health care providers can book rides for patients in Transit vans with drivers and equipment that can handle special needs, including wheelchairs.

 

Mobilt

Amazon har släppt en egen webbläsare i Indien

Nu visar det sig att även Amazon har en egen webbläsare. Åtminstone för Android och åtminstone för Indien.

Likt de flesta andra västerländska techjättar i landet så handlar det om en webbläsare avsedd för en marknad där datatrafik är dyr och sporadisk. Den är med andra ord rejält mycket mindre än övriga fullversionswebbläsare.

Den ska också vara ”säker” så till vida att den inte spårar användarens information. På sätt och vis en lyx som Amazon, likt Apple, kan unna sig. De är mer ute efter pengar än data och behöver inte samla in lika mycket surfdata. I Amazons fall får de den istället på andra sätt, som via kontot.

Amazon launches a ’lite’ Android web browser app in India | TechCrunch

Amazon has quietly launched an Android web browser app for emerging markets, where access to mobile data and high-speed connectivity is more limited. The

Samsung nya mobil kan inte koppla upp sig mot internet

Årets julklapp är redan här: Samsung Galaxy J2 Pro. Dess främsta konkurrensfördel? Den kan inte koppla upp sig mot internet. Alltså, inte alls. Inget 3G, 4G eller wi-fi.

Vad kan man då göra undrar du? Ringa, skicka vanliga sms, ta bilder och videofilmer. Du kan visserligen inte ladda upp dem på internet eller dela dem i sociala medier, men hej, vem behöver det?

Målgrupperna: studenter som behöver kunna fokusera på sina studier utan avbrott. Och pensionärer. För, du vet, pensionärer är inte på internet.

Helt otippat bara för Sydkorea. Men vem vet, kanske dyker upp här också? För alla som vill ha en dum smartelefon.

https://mashable.com/2018/04/14/samsung-galaxy-j2-pro-cant-connect-to-internet/#YA4AOJEBMiqi

 

Ekonomi och finans

Netflix kvartalsrapport Q1 2018 krossar förväntningarna

Måndagkvällens happening: Netflix kvartalsrapport.

  • 7,4 miljoner nya prenumeranter, en miljon över förväntningarna.
  • 1,96 miljoner nya användare i USA och 5,46 globalt. Totalt antal användare nu 125 miljoner (56,7 i USA och 68,3 i övriga världen).
  • Omsättningen upp 43 % på årsbasis, snabbaste ökningstakten som strömningsföretag. Mycket tack vare att ökade priser lett till högre intäkter per användare, men det spekuleras även att HD/4K har bidragit.
  • 2018-budgeten för eget innehåll ligger kvar på 7,5-8 miljarder dollar.
  • Mer information kring att Netflix inte var med i Cannes. Kravet är inte bara att tävlande filmer måste släppas på bio först, utan får inte sändas på Netflix i Frankrike i tre år efter tävlingsåret. </enastående puckad regel 2018>

Aktien upp som mest nästa 8 % i efterhandeln (nu runt 6 %). Kan väl sammanfattas med att rapporten rätt rejält krossade marknadens förväntningar.

Netflix aktiekurs efter kvartalsrapport Q1 2018

Apple kan ha stått för 86 % av vinsterna bland mobiltillverkare 2017

Belackarna lyfte fram vilket misslyckande iPhone X var försäljningsmässigt. Men intäktsmässigt blev Q4 2017 det bästa kvartalet för Apple, någonsin. Nu har analysföretaget Counterpoint gjort bedömningar kring hur pengarna fördelades mellan Apple-modellerna. Och hur det gick för mobiltillverkarna överlag.

Och, tja, Apple fortsätter vara den i princip enda mobiltillverkare som tjänar pengar på sina mobiler.

Counterpoint bedömer att Apple stod för 86 % av de totala vinsterna bland mobiltillverkarna. Mer än 600 Android-tillverkare. Och iPhone X stod på egen hand för 35 % av vinsterna. Och bland de 10 mest vinstinbringande modellerna finns bara två som inte är iPhones.

Diagram med intäkter för de 10 mest inkomstbringande mobilmodellerna

iZettle kan börsnoteras redan i början av maj

Ännu en svensk startup på väg mot börsen: betallösningen iZettle. Kanske så snart som 8 maj enligt uppgifter från DI Digital.

iZettle ska ha växt med 50 % under 2017 ska nu ha en omsättning runt 1 miljard. Värderingen kan hamna runt 10 miljarder. Vid noteringen kan det bli den största svenska techstartupnoteringen, eftersom Spotify som bekant noterades i USA.

Blir intressant att se.

https://digital.di.se/artikel/izettles-rekordhoga-vardering-10-miljarder-vid-noteringen

iZettle släpper plattform för att starta e-handelsshopar

iZettle är på väg till börsen (och kan då bli den största svenska techintroduktionen) och lagom till dess släpper företaget nu en rätt stor nyhet: en plattform så att företag kan sätta upp en onlineshop. Liknande som det som konkurrenterna Square och Shopify erbjuder.

iZettles lösning kommer, förutom det uppenbara att skapa själva shopgränssnittet och hantera betalningar, också göra det möjligt att koppla ihop plattformen med företagets inventariesystem för fysiska butiker. Likt iZettles övriga tjänster (och återigen som Square och Shopify) så vänder plattformen sig förstås främst till mindre företag.

No Title

No Description

Spelströmningstjänsten Huya på väg till börsen

Ännu ett Kina-bolag på väg till börsen i USA: Huya, Kinas svar på Amazons Twitch. Alltså en tjänst för liveströmning av spelande.

Huya är förstås kopplad till en av Kinas techgiganter. I det här fallet Tencent, som äger 36 % av företaget (näst största ägare). Huya ska ha 86,7 miljoner månadsanvändare, att jämföra med Twitchs 100+ miljoner.

IPO:n är satt till 200 miljoner dollar, vilket i de här sammanhanget måste sägas vara rätt lite (Dropbox tog exempelvis in 600 miljoner).

Ännu ett namn att lägga på minnet, alltså. Kanske snart i en mobil nära dig.

Chinese game live-streaming site Huya seeks US listing

Huya is China’s biggest game live-streaming platform.

Facebook testar betallösning i Indien

Facebook testar betalningslösning i Indien. Initialt för att fylla på sin mobilpott, men med sikte på att även kunna betala för varor.

Det är lite märkligt att FB inte har tryckt på knappen för en stor global betalningspush via den egna plattformen. Att man satsar på en marknad som Indien, dvs. marknader som hoppat över såväl datorer som kreditkort och gått direkt på mobilen även som verktyg att hantera pengar. Men mobilbetalningar börjar bli vardag även i kreditkortsdelen av världen. Beror sannolikt på att FB inte helt landat i hur det här erbjudandet ska se ut.

En FB-betalplattform som hanterar både köp och P2P skulle bli en tung finansiell spelare. Milt sagt.

Facebook is reportedly testing payments in India

Although Facebook makes most of of its money by selling ads, it’s now looking to monetize other parts of its business in India. FactorDaily reports that the social network is testing a payments service for users in the country, and that it’s looking to hire people to champion the program.

Tink släpper API som kopplar ihop 300 finansiella tjänster

Efter GDPR. Nästa fyrbokstavsförkortning att lära sig: PSD2. Ett EU-direktiv som kommer tvinga banker att dela med sig av sin information och göra det enklare för kunder att ta med sig sin bankdata. Svenska Tink föregår regelverket och knyter samman 300 finansiella institutioner i ett API. Som på sikt kan användas för att ta fram olika slags finanstjänster, som olika slags jämförelsefunktioner.

Det suckas ofta över att lagstiftningen sätter käppar i hjulen, men GDPR och PSD2 är alltså resultat av just konsumentlagstiftning. Som ger oss konsumenter nya möjligheter och gör det enklare att ta kontroll över vår data och flytta, i det här fallet, våra banktjänster.

https://nordic.businessinsider.com/swedish-fintech-startup-tink-launches-open-api-platform-for-third-party-providers-takes-on-europe–/

FundedByMe på väg till börsen

Ännu ett företag på väg mot börsen: crowdsourcingplattformen FundedByMe.

Paus för att reflektera över det ironiska att en crowdsourcingplattform börsnoteras.

Köper bolag för 30 miljoner – men siktar ännu högre

Fundedbyme på väg mot börsen.

Ant Financial kan vara på väg att bli världens högst värderade enhörning

Det här är rätt svindlande siffror, men också ett bevis på hur stort Alipay håller på att bli. Ant Financial började som en del av Alibaba, knoppades loss för att göra Yahoo sura och håller nu på att plockas hem igen – sannolikt för att börsnoteras.

Men fram till dess fortsätter Ant plocka in pengar. Nu kommer uppgifter att Ants nästa finansieringsrunda kan leda till att kassan fylls på med så mycket som 9 miljarder dollar. Det skulle leda till att Ant hamnar på en värdering om 150 miljarder dollar. Det i sin tur skulle betyda att Ant blir världens högst värderade enhörning.

No Title

No Description

 

Övrigt

Google tar allt mer av vår digitala tid

Google tar allt mer av vår digitala tid. Åtminstone enligt en rapport baserad på Nielsen-data. Enligt rapporten stod ”Google properties” för 27,4 % av all digital tid, upp 3 % jmfört med 2017. Facebook föll 2 % till 16,3 %.

Det här är med andra ord siffror före Cambridge Analytica och alltså i linje med Zuckerbergs konstaterande i slutet av förra året att algoritmförändringarna kommer att leda till att användare lägger mindre men bättre tid på plattformen. FBs ”main site” (antar att appar inkluderas) minskade med 5 % per användare, men Instagram ökade 7 %.

Google satsar också aggressivt på ta allt mer av vår tid och de verkar ha både innehåll och tjänster gör det.

https://bit.ly/2F79zFY

Kommer Apple bli elhandlare?

Apple har släppt årets version av sin miljörapport. Vad Apple gör för insatser för miljön.

Här finns saker som informationen som kom för några dagar sedan att all Apples verksamhet nu drivs helt och hållet av förnyelsebar energi (och att de har fått med flera underleverantörer på tåget) och att roboten Daisy har ersatt roboten Liam i rollen iPhoneisärplockare (Daisy klarar 200 i timmen).

Men det som känns mest intressant är att 66 % av den förnyelsebara energin kommer från intiativ som Apple själva har dragit igång. Frågan är förstås vad som händer när Apple når 101. Kommer Apple (och andra som Google) bli elbolag (också)?

Apple Shares 2018 Environmental Report With Details on Daisy Recycling Robot, Progress on Closed-Loop Supply Chain

Apple today shared its 2018 environmental report [PDF], outlining all of the improvements and changes that were implemented throughout 2017 and early…

AT&T och Verizon misstänkta för att hindra e-simutvecklingen

AT&T och Verizon är i blåsväder och kartellutreds för att försöka försvåra/förhindra införandet av e-sim, alltså sim-kort som inte kräver ett fysiskt kort. Något som skulle göra det enklare att byta mobiloperatör.

Inte särskilt förvånande, med tanke på att mobiloperatörer överlag även tidigare har uttryckt… ogillande inför e-sim. Och det är ju mer regel än undantag att företag som sitter på en bekväm affärsmodell inte är så sugna på förändring.

Lagstiftning får ofta skulden för att den hindrar den tekniska utvecklingen, men frågan är om det inte är kommersiella krafter som oftare sätter käppar i hjulen.

https://mashable.com/2018/04/21/verizon-att-esim-collusion/

Bumble droppar krav på Facebook-konto för att starta konto

Dejtingappen Bumble droppar kravet att inloggning måste ske via ett Facebook-konto. Det betyder inte, vad det verkar, att de helt släpper inloggningsmöjligheten, men de öppnar även för att skapa konton med telefonnummerverifiering.

Snart är det dags för nästa kvartalsrapport från Facebook och då får vi se hur det första kvartalet sett ut tillväxtmässigt. Jag har svårt att tro att ens senaste tidens skriverier kommer göra något större avtryck. Men det här är något annat – att andra företag distanserar sig från Facebook för att inte drabbas av nedfallet. Blir intressant att se om det här är början på en trend.

Bumble drops Facebook login requirement | TechCrunch

The week after Mark Zuckerberg testified in front of Congress, Bumble is announcing it will no longer require that users have a Facebook account to log