Kategorier
Allmänt digitalt IoT - internet of things Sociala medier Sök/SEO Spaningar Strömmade medier

Digitala spaningar vecka 47 2022 – del 3

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

 

Sociala medier

LinkedIn

Linkedin rullar ut funktion för schemaläggning av inlägg

LinkedIn fortsätter att bli som Facebook. Eller kanske snarare Instagram. Nu rullar LinkedIn ut en funktion som gör det möjligt att schemalägga inlägg. Välja att ett inlägg ska publiceras vid en senare tidpunkt, alltså.

Det pratades om funktionen redan för några månader sedan, men nu kanske det är dags att börja rulla ut den brett. Eller så är det en breddning av testet. Återstår kort sagt att se – men oavsett så lär det nog inte dröja jättelänge innan den finns ute hos de flesta hyfsat snart.

Precis som i fallet Instagram (och de flesta sociala plattformar) så finns det här redan i tredjepartslösningar som dessutom erbjuder mer funktionalitet. Den inbyggda schemaläggaren vänder sig alltså snarast till mer sällananvändare. Eller rättare sagt: sällanpostare och/eller medlemmar som inte arbetar jättestrukturerat med sin LinkedIn-innehåll. Frågan är exempelvis om det kommer att gå att schemalägga flera inlägg eller bara ett i taget (jag gissar på det sistnämnda).

LinkedIn now lets you schedule posts for later | TechCrunch

LinkedIn is quietly rolling out a new feature that allows users to schedule posts to send at a later date and time.

LinkedIn rullar ut autotextning av videos och fler nya funktioner

Nya funktioner på gång från LinkedIn:

Auto-textning av uppladdade videos: Som det låter som: låt LinkedIn texta videos som du laddar upp. Dock med ett gäng brasklappar: funkar än så länge inte för det nya innehållskarusellformatet, fungerar bara med engelska och även om funktionen funkar både när man laddar upp i mobilen eller på datorn, men det går bara att redigera autotextningarna via LinkedIns sajt.

High contrast mode när man tittar på videos i mobilen: förbättrat tillgänglighetsstöd för videos.

Nyhetsbrev lyfts fram mer i profilen: Alla som har ett LinkedIn-nyhetsbrev kommer kunna se sitt nyhetsbrev ”lyftas fram tydligt” under sitt namn i sökfunktionen.

Emoji-tangentbort: LinkedIn får… en egen funktion för att välja emoji. Känns spontant lite onödigt med tanke på att det mer eller mindre finns inbyggt överallt, men hej. Och framförallt: LinkedIn säger en gång för alla: DET ÄR OKEJ MED EMOJIS PÅ LINKEDIN!

Matt Navarra on LinkedIn: New! LinkedIn is rolling out auto captions on videos 🎥 Keep in mind: -… | 17 comments

New! LinkedIn is rolling out auto captions on videos 🎥 Keep in mind: – You can’t yet add auto captions to carousels – Auto captions are currently available… | 17 comments on LinkedIn

Övrigt sociala medier

Hive Social är ännu en app som gynnas av Musks Twitter-övertagande

Nu när användarna flyr Twitter i stora lass så är det till Mastodon som alla vänder sig. Känns det ibland som att det förhåller sig. Men det finns inget som tyder på att Twitter så här långt har drabbats av stora användaravhopp. Mastodon knäckte för första gången 1 miljon aktiva månadsanvändare bara härom veckan, så det är ännu ett tecken på att Twitter i stort är rätt intakt användarmässigt. Än så länge.

Men däremot så har ett antal mindre plattformar gynnats av Musks Twitter-kaos, så mycket kan vi nog vara överens om. Här kommer ännu en: Hive Social. Vad det verkar en mashup mellan Twitter, Instagram och Pinterest. En mashup även av MySpace, konstaterar artikeln, tack vare att Hive Social gör det möjligt att lägga till en låt i sin profil. Men med tanke på att det stödet numer även finns i Instagram, så räcker det nog med att jämföra med den sistnämnda.

Oavsett så hämtar Hive Social funktioner från ovan nämnda. Och säkert fler. Men till skillnad från de flesta så så har Hive Social inget personaliseringsalgoritmer för sitt flöde (det är kronologiskt som gäller) och kör heller inte annonser. Istället är tanken att medlemmar ska köpa sig till möjligheten att lägga upp två, tre eller fyra låtar i sin profil till en månadskostnad.

Vilket onekligen är… en intressant betalfunktion.

Oavsett, även Hive Social ska numer ha nått miljonstrecket. I antal användare, i Hives fall.

Och det är förmodligen det mer än något som är ett tecken i tiden: de sociala plattformarna blir allt fler, med allt fler nischade användargrupper.

https://techcrunch.com/2022/11/21/twitter-alternative-hive-jumps-to-top-20-on-the-u-s-app-store-after-surge-of-sign-ups/

Sociala medier blir allt sämre på att plocka bort hatinnehåll i EU

Hur bra är de sociala plattformarna på att rensa bort hatinnehåll från sina tjänster? Sådär bra, enligt EU:s årliga utvärdering på området.

Ingen blir kanske förvånad att Twitter är sämst i klassen. Twitter utvärderade bara runt hälften av allt hatinnehåll inom 24 timmar efter att det flaggades. Dessutom ett ras från 82 % 2021. För Facebook var motsvarande siffra 64 %, Instagram 56,9 %, Youtube 83,3 % och TikTok 92 % (den enda plattform som förbättrade sig jämfört med förra året).

Tittar vi sedan på hur stort del av allt hatinnehåll som plockades bort inom 24 timmar efter att det flaggades så landade Twitter på 45,4 %, Dessutom ned från 49,8 %. Facebook tog bort 69,1 % (70,2 % 2021) och Youtube ökade nedplockningstakten jämfört med 2021 till 90,4 % – upp från 58,8 % förra året.

Så det är ned över mest hela banan. Det skulle förstås vara lätt att skylla Twitters problem på Musks övertagande, men själva studien som rapporten baseras på jämfördes i våras. Visst, redan då gjorde osäkerheten kring Musks affär att Twitter skakade litegrann, men det säger mer om att Twitter faktiskt hade större problem än sina branschkollegor med att hantera det som EU ser som en viktig fråga.

En fråga som dessutom kommer hamna ännu mer i fokus från och med nästa år, när Digital services act kickar in fullt ut.

Det återstår att se vad Musk kan göra för att vända Twitters trend. Inte minst som att han sagt att han vill se mindre moderering. Och att han dessutom har gått ut med att hatinnehåll ska förlora möjligheten att tjäna pengar och inte längre boostas – men ska inte plockas bort. Det återstår att se hur EU kommer att ställa sig till det.

Min gissning: inte helt välvilligt.

Twitter, Facebook, Others Fail to Remove Hate Speech, Says EU Review

Twitter took longer to review hateful content and removed less of it in 2022 compared with the previous year, according to European Union data released Thursday. The EU figures were published as part of an annual evaluation of online platforms' compliance with the 27-nation bloc's code of conduct on disinformation.

Twitter-alternativet Koo nedladdningsrusar i Brasilien

Trots att det kan kännas som att ALLA springer skrikande från Twitter just nu så ser det inte ut som att Twitter i verkligheten har drabbats av stor användarflykt. De flesta sitter helt enkelt kvar i båten eftersom tjänsten i stort fortfarande funkar exakt som innan Musk tog över den. Dessutom lär några som glömt bort sitt Twitter-konto ha kommit tillbaka bara för att kolla in kaosläget.

Men däremot så har alternativ fått rejäl fart efter det det att Twitter fick ny ägare. Här hittar vi tjänster som Mastodon och Hive som både har passerat enmiljonanvändarmilstolpar. 1 miljon är även det som gäller för Indiens hemmaodlade Twitter-kopia – i Brasilien.

Koo lanserades i Indien 2019 men det är först nu som Koo har letat sig in i Brasilien. Och två dagar efter lanseringen där så hade Koo nått 1 miljon nedladdningar, vilket gjorde att den nådde förstaplatsen i nedladdningslistorna för såväl Appstore som Google Play.

Även här pratar vi alltså om rätt små volymer jämfört med Twitter självt, men 1 miljon är oavsett inte inget.

Men det mest intressanta i sammanhanget är just att Koo är en indisk app.

Jag har flera gånger skrivit om att Indien är 2020-talets viktigaste tillväxtland. Det Kina var för 2010-talet. Och det lär göra att vi mot slutet av det här årtiondet lär vara rätt bekanta med flera indiska techbolag och onlinetjänster. Åtminstone de som är hyfsat intresserade av den digitala utvecklingen.

Koos intåg i Brasilien är ett rätt stort steg mot precis den utvecklingen.

Indian social network Koo gains popularity in Brazil but faces moderation challenges | TechCrunch

India-based social network is rapidly gaining popularity in Brazil. However, it’s facing several moderation challenges in the country.

Pineapple – LinkedIn för Gen Z?

En av de absolut äldsta sociala plattformarna har lite oväntat fått en uppryckning senaste åren: LinkedIn. Från att ha setts som en hopplöst mossig plattform för CV-uppdateringar och internt ryggdunkande har LinkedIn börjat ses som en allt mer relevant och intressant plattform för att nå ut.

Men LinkedIn är som sagt var generationskamrat med Facebook. Och har i ärlighetens namn… inte förändrats särskilt mycket sedan starten. Åtminstone inte vad gäller synen på hur man maxar möjligheterna att bli anställd. Det är fortfarande samma gamla text-CV som gäller. Ett CV som passar hur HR-avdelningar söker efter kompetens och arbetar. Men som i ärlighetens namn förmodligen uppfyller mångas behov sådär bra 2022. Inte minst yngre generationer.

Enter Pineapple. En plattform som hoppas bli LinkedIn för Gen Z-generationen.

Pineapple – likt internet i övrigt numer – bygger mycket på det visuella. Användare kan skapa digitala portfolion där de kan lyfta fram sina styrkor mer dynamiskt än vad text i ett gammel-CV erbjuder.

Utöver det så bygger Pineapple också på Communities, ämnes- och yrkesbaserade avdelningar där man kan hitta likasinnade. Communities kan sedan innehålla Jams – trådade konversationer som på Stories-manér lever i 24 timmar. Självklart har Pineapple även ett Explore-flöde i klassisk TikTok-kostym för den som vill hålla koll på vad kontakter har för sig.

Men för att inte bli sänkta redan från start så är människorna bakom Pineapple noga med att poängtera hur Pineapple INTE är LinkedIn. LinkedIn är stället där man kan hitta en mentor medan Pineapple är platsen där man kan nätverka med likasinnade, lära sig nya saker och hitta människor att arbeta med. Pineapple ska heller inte ”vara lika fokuserat på status/jobb-uppdateringar eller den hustle culture som ofta förknippas med LinkedIn”. Vilket är en rätt skön… sågning av vad LinkedIn är.

Så Pineapple lär inte här och nu knuffa LinkedIn av någon slags yrkessocialtron, men jag gillar försöken att komma med lite nya ögon på vad en yrkesfokuserad, social plattform är. Och hur den fungerar.

Meet Pineapple, the platform aiming to reshape professional networking for Gen Z | TechCrunch

Pineapple, an app that’s aiming to reshape professional networking for Gen Z, is officially launching to the public today.

 

Sök/SEO

Google gör det enklare att få in produkter i Shopping utan produktflöde

Sugen på att få produkterna du säljer på din sajt i Googles Shopping-avdelning – men orkar inte fippla med att skapa ett produktflöde? Grattis! Nu ger Google dig precis den möjligheten.

Google har uppdaterat Search Console för att göra det enklare för e-handlare att komma ombord. Det innebär bland annat att man slipper ladda upp ett produktflöde till Googles Merchant center för att produkterna ska visas i Google Shopping. Nu räcker det att koppla sajten till ett Merchant center-konto och sedan se till att sajtens produktsidor är rätt schemataggade. Sedan kan Google självt hitta och lista produkterna i Shopping.

Så det krävs alltså fortfarande ett Merchant center-konto – vilket förstås är en medveten strategi från Googles sida. Ju tajtare de kan knyta e-handlare till sig, desto större är sannolikheten att handlarna använder Googles shoppingfunktioner mer.

Men Google fortsätter att sänka instegsströskeln allt mer. Vilket i sin tur är ett rätt tydligt tecken på att dragkampen och e-handlarna hårdnar allt mer.

Google Makes It Easier To Get Products In The Shopping Tab

Google is updating Search Console with a feature that simplifies listing products in the Google Search shopping tab.

Google gör det enklare att hitta matställen i närheten

Två nya sökfunktioner från Google som är tänkta att göra det enklare att hitta mat när man blir sugen:

Hitta restauranger i närheten som serverar det du är sugen på: Ungefär vad det låter som: sök på det du vill äta så talar Google om för dig vilka restauranger och matställen i din närhet som har rätten.

Bildsök efter maträtter: En fortsättning på ovanstående: Googles rätt nya, smartare bildsök har nu lärt sig att både identifiera en maträtt utifrån en bild och berätta var i närheten som rätten serveras.

Live View: Ny AR-sökfunktion i Google Maps. Håll upp mobilen och välj kameraläget i Maps för att få upp information om var det finns saker som kaféer, banker och bankomater. Förutom att se hur långt det är till de olika ställena som finns i närheten så kommer du också kunna se annat om dem, som prislägen, om stället är öppet och hur mycket folk det brukar vara vid den tiden.

https://techcrunch.com/2022/11/17/google-new-features-across-maps-search-shopping/

 

Strömmade medier

Spotify rullar ut sina videopodcastverktyg globalt

Poddar är som bekant numer en… rätt viktig del av Spotifys verksamhet. Ett område som Spotify satsar allt mer på – något som verkar ha gett utdelning om vi ska tro på hur det går för Spotify sedan formatet lanserades som del av musiktjänsten. Nu kommer nästa stora steg: Spotifys videopodcastverktyg rullas nu ut globalt, till 180 marknader.

Det här innebär alltså att Spotify tar ett stort kliv mot att bli en rätt tung Youtube-konkurrent. Åtminstone just på videopoddområdet.

Och visst kan det tyckas lite kontraproduktivt att Spotify satsar på just videopoddar. Spotify har alltid byggt på att du drar igång en spellista och sedan lägger Spotify i bakgrunden medan du gör annat. Det är precis där för videopoddverktygen nu breddas till ännu fler länder.

Förutom poddarna så har en annan utveckling varit väldigt stark hos Spotify – en som Spotify inte alls har pratat om lika mycket. Det handlar om att Spotify vill ha mer skärmtid. De vill helt enkelt att vi tittar mer på själva appen. Och interagerar mer med den.

Det i sin tur gör att Spotify får fler möjligheter att marknadsföra funktioner. Och få möjlighet att sälja grafiska annonsformat.

Spotify’s video podcast publishing tools expand to creators worldwide | TechCrunch

The move puts Spotify in closer competition with YouTube, where video podcasts have been growing in popularity.

Amazon planerar att satsa 1 miljard dollar om året på biofilmer

1 miljard dollar. Så mycket tänker Amazon satsa på film. Om året.

Och det är ju… en del pengar. Men det fina i kråksången är att vi inte pratar om material till Prime Video (inte initialt åtminstone), utan om biofilmer. Amazon filmer som alltså har som mål att gå upp på riktigt stora dukar.

12 till 15 filmer om året ska pengarna ge enligt uppgifter från Bloomberg. Med början 2023, även om det då bara kommer att handla om ett mindre antal. 2024 onwards ska det däremot enligt planerna vara uppe i full swing.

Senaste åren har det kommit uppgifter om att Amazon skulle lägga vantarna på en biokedja och de här uppgifterna lär ju inte direkt göra att de spekulationerna blir färre. Men framförallt är det en satsning sprungen ur fjolårsköpet av filmbolaget MGM, mest kända för James Bond-filmerna.

Visst kan vi anta att filmerna kommer att leta sin in på Prime Video vad det lider, men det primära användningsområdet är alltså biografer. Dels säkert för att göra reklam för Prime överhuvudtaget, men dels också för att kapitalisera på suget att ta del av upplevelser tillsammans i den fysiska världen, när nära nog allt innehåll alltid finns tillgängligt digitalt för alla.

Cinema Stocks Surge Amid Report Amazon Plans $1B Theatrical Push

The online retailer is looking to release 12 to 15 films in theaters each year, the report claims.

Netflix siktar på att släppa datorspel

Netflix fortsätter att satsa på spel. Senaste draget: storsatsning på datorspel.

Det är jobbannonser som pekar på att Netflix siktar på att producera ett eller flera AAA-spel (spel med stor budget och stora resurser) och kanske till och med en ny, fjärde spelstudio med Netflix-loggan.

Med tanke på att Netflix lägger till allt fler spel i sitt vanliga abonnemang – 40 så här långt – så kanske det här inte känns särskilt upphetsande. Men så här långt har Netflix mest varit intresserat av mobilspel för spelare som söker en stunds förströelse. Inte spel som vänder sig till hardcore-spelare.

Den nya satsningen kan peka på att det kan vara på gång att ändras. Det i sin tur kan tyda på att Netflix tänker satsa ännu mer på innehållspaket som ännu mer kan marknadsföra och driva trafik mellan varandra. Som spel som blir film och film som blir spel.

Det är förstås inte ens otänkbart att Netflix har Fortnite-ambitioner. Alltså en egen spelvärld som är lika mycket spel som ett socialt medium, marknadsföringskanal och e-handel.

Netflix is working on ’brand-new AAA PC game,’ according to job listings | TechCrunch

Netflix has put up more than a dozen job listings on its website for Netflix Games Studio’s Los Angeles office.

 

IoT – internet of things

Amazons Alexa-avdelning kan gå 10 miljarder dollar i förlust 2022

Typ… ouch?

I förra veckan bekräftade Amazon att de är senaste techgigant att göra sig av med många anställda. Runt 10 000 stycken, närmare bestämt. Och det är inte bland lagerarbetare som yxan nu kommer att gå, utan bland personal på huvudkontoret. Som de som arbetar med Amazons digitala assistent Alexa.

Anledningen är att det går så där bra för Alexa. Eller rättare sagt: det går nog rätt bra för Alexa som assistent, men desto sämre vad gäller Amazons möjligheter att tjäna pengar på den. Nu ser det inte ut att bara handla om själva mjukvaran, utan hela den avdelning som arbetar med att ta fram hårdvara som Alexa kan bo i.

Enligt Business Insider så går Alexa-avdelningen med rejäl förlust. 3 miljarder dollar bara första kvartalet i år och kan bli så mycket som 10 miljarder dollar för hela året.

Vi kan med andra ord konstatera att Amazon tjänar ungefär inga pengar på sin hårdvara. Inte så oväntat med tanke på hur mycket kampanjer som oftast omger enheterna. Problemet är dessutom att Amazon inte har lyckas kunna tjäna pengar på Alexa i sig. Alltså kunna tjäna pengar på användare när de väl har köpt en smarthögtalare eller liknande.

Det visar också på den stora utmaningen med inte minst annonsering i den här typen av digitala ljudgränssnitt. Hur man ska kunna få in reklam på ett sätt som inte får användarna att vända tekniken ryggen.

Amazon Alexa is a ”colossal failure,” on pace to lose $10 billion this year

Layoffs reportedly hit the Alexa team hard as the company’s biggest money loser.

 

Övrigt

USA förbjuder Huawei och ZTE

USA gör en Sverige. Förbjuder telekommunikationsutrustning från Huawei, ZTE och några andra kinesiska bolag. Anledningen? De utgör hot mot den nationella säkerheten.

Det är med andra ord precis samma argument som Post- och telestyrelsen lyfte fram när de portade Huawei och ZTE från att delta i auktionen av svenska 5G-licenser. Och så här långt har svenska domstolar upprätthållit PTS:s beslut.

Det är kort sagt ännu mer dåliga nyheter för främst Huawei, som kämpar allt mer som företag efter att det har börjat gå allt sämre på hemmamarknaden. Mycket på grund av att de var det första stora techbolaget ut som drabbades av USA-sanktioner, vilket göra att Huawei har svårt att kunna köpa komponenter till sina produkter. Som sina smartmobiler. Det i sin tur har gjort att marknadsandelarna på den kinesiska mobilmarknaden har imploderat.

Det nya förbudet stoppar godkännanden av ny teknik från de aktuella företagen. Och det är ännu en del i handelskriget mellan de båda länderna.

U.S. bans new Huawei, ZTE equipment sales, citing national security risk

The Biden administration has banned approvals of new telecommunications equipment from China’s Huawei Technologies and ZTE because they pose ”an unacceptable risk” to U.S. national security.

Google på gång att sparka 10 000 anställda

10K verkar vara det nya techsvarta hösten 2022. För två veckor sedan sparkade meta 11 000 anställda, vilket förra veckan följdes upp av att Amazon bekräftade att de kommer att göra sig av med 10 000. Nu är det dags för Google att dra i 10K-tofsen.

Åtminstone enligt uppgifter från The Information. Google tänker ta fram osthyveln och göra sig av med de sämst presterande sex procenten i företaget.

Vi kan konstatera att tech- och annonsfrossan nu alltså har nått de allra största. Fullt ut.

(Sen är förstås Twitter också nästan med i 10K-klubben. Eller så är det de. Jag vet inte om nån vet hur många som har fått sparken från Twitter. Eller slutat. Och hur många som många som faktiskt jobbar kvar.)

https://www.marketwatch.com/story/google-looks-to-shed-10-000-poor-performing-workers-report-11669222278

Amerikanska marinen måste böter till mjukvaruföretag för… piratverksamhet

Hehe.

U.S. Navy Forced to Pay Software Company for Piracy

The federal court charged the U.S. Navy to pay a software company thousands of dollars for copyright infringement.

Kategorier
Sociala medier Spaningar

Digitala spaningar vecka 16 2022

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

 

Veckans artikel

Analys: Snapchats kvartalsrapport Q1 2022

 

Sociala medier

Facebook, Instagram och WhatsApp

Instagram skruvar i sin algoritm för att stoppa TikTok-klipp

Instagram skruvar åter i sin algoritm. Vad är den stora förändringen den här gången? Att Instagram verkligen, verkligen, verkligen, verkligen vill att alla ska sluta dela TikTok-klipp till Reels.

Ja, eller formellt heter det att Instagram kommer att tala om för sin algoritm att den ska premiera originalinnehåll mer på bekostnad av innehåll ”som redan finns i appen”. Anledningen är att Instagram vill uppmuntra ”innehållsskapare” snarare än ”aggregerare”.

Så det handlar alltså inte alls om TikTok. Egentligen. Säger Instagram.

Uh-huh. Säger alla andra.

Det sägs att Instagram redan ska ha haft lite av det här på plats - som att ”läsa” TikTok-loggan i klipp och därmed ranka ned den typen av innehåll - men nu verkar det alltså som att de tänker steppa upp det här. Givetvis en ren slump att det kommer ungefär samtidigt som Mark Zuckerberg uttalat har pekat ut TikTok som ett existentiellt hot mot Meta och uppmanat ungefär alla i företaget att ta sig an det.

Nu är Meta förstås långt ifrån ensamma om ungefär den här inställningen, så det är egentligen inte en särskilt förvånande förändring. Det är dessutom något värt att uppmuntra. Men det återstår förstås att se vad det här kommer att innebära i praktiken.

Adam Mosseri announced Instagram will tweak ranking algorithm

Instagram head Adam Mosseri announced today that the company is going to tweak its ranking algorithm to highlight original content more on its platform.

Instagram gör det möjligt för alla amerikanska användare att tagga produkter i inlägg

Så har det blivit dags för Instagram att rulla ut en ny shoppingfunktion. Ja, eller breddar åtminstone en funktion. Nu kan alla amerikanska Instagram-användare tagga produkter i inlägg. Göra produkter i inlägg shoppingbara, alltså.

Det går dessutom att tagga flera produkter, men däremot verkar det som att man bara kan välja ett varumärke per inlägg. Flera produkter, men bara från ett och samma märke med andra ord. Ja, om jag fattar rätt.

Ingen information om när funktionen kan släppas i fler länder, men vi kan väl anta att det inte kommer dröja jättelänge innan den kommer hit. Shopping är som bekant numer Instagrams viktigaste fokusområde och de flesta nya funktioner som lanseras handlar direkt eller indirekt om just det.

Det i sin tur ger också en rätt bra fingervisning om vad Meta ser som sitt stora framgångsområde fram till dess att metaverset flyger som bara den (ja och förstås även efter det). Och då inte bara för att Instagram ska bli platsen folk går till för att shoppa på samma sätt som Amazon idag drar trafik utan också - och kanske framförallt - kopplingen till Facebook Pay.

Transaktionsavgifter, y’all.

Sen innebär den nya möjligheten förstås inte att den som taggar automatiskt kommer att tjäna några pengar. Vill man ha det så får man fixa det företagssamarbetet själv.

Instagram expands its product tagging feature to all US users | TechCrunch

Instagram is expanding product tagging to everyone in the United States over the next few months, the company announced on Tuesday. Prior to the

Instagram testar att ta bort Recent-fliken i hashtagavdelningen

Ännu en rätt liten förändring från Instagram. Recent-fliken försvinner i hashtagavdelningen. Åtminstone för de användare som omfattas av det här testet.

Ja, det är åtminstone en liten förändring vid första anblicken. Men det är också del av ett större förändringspaket från Instagram: kronologiskt kontra algoritm när det handlar om hur innehåll visas.

Instagram la tidigare i år tillbaka möjligheten att kunna välja ett kronologiskt flöde för flödet. Ja, men utan möjligheten att kunna ha det kronologiska flödet som förvalt alternativ. Detta berodde förstås på att Instagram egentligen inte alls vill erbjuda ett kronologiskt flöde. Algoritmbaserade flöden har genom åren visat sig vara mycket bättre på att hålla kvar användare, vilket i sin tur betyder fler annonsvisningar och högre intäkter.

Motiveringen till testet är ungefär som det brukar låta: ”vi vill se om det här kan hjälpa användare interagera med mer intressanta och relevanta hashtags samtidigt som de håller sig uppdaterade med vad som händer”. Det sistnämnda känns som att det är lite sådär viktigt med tanke på förändringen.

Så om man så vill så handlar det lite om gungor och karuseller. Om Instagram nu i praktiken har tvingats återinföra det kronologiska flödet så ska de minsann få tillbaka pengarna någon annanstans.

Instagram test removes 'Recent' tab from hashtag pages for some users | TechCrunch

Instagram is removing the 'Recent' tab on hashtag pages for some users as part of a small test, the company announced on Tuesday. Currently, when you

Instagram testar stöd för att kopiera mallar från andra Reels

Nytt test från Instagram: stöd för att kopiera mallar i Reels. Med andra ord möjlighet att basera sina reels på grunder från andra användare.

Precis som det Youtube har gjort med sin TikTok-klon Shorts så handlar det om ett sätt att sänka tröskeln för Reels-skapande. Säkerställa att tjänsten fylls på med mer originalinnehåll som sedan kan återanvändas av andra som annars kanske inte hade skapat något alls.

Men jag misstänker att det kan finnas ytterligare en plan här: ett annat sätt att tjäna pengar på sina Reels. Att Reels-skapare kan sälja snygga grundmallar på bästa Canva-manér - framförallt redan framgångsrika innehållsskapare. Som artister.

Instagram tests feature to let you copy formats from Reels

Instagram is testing Templates, a new feature that will allow Reels creators to use the same format as other videos

TikTok

TikTok lanserar interaktiva annonser

Nytt annonsformat från TikTok. Eller åtminstone ett nytt tillägg til befintligt annonsformat: Interactive add-ons.

Ungefär precis vad det låter som. Tillägg som är tänkta att göra annonser mer interaktiva för att på så sätt skapa större engagemang hos användarna. Saker som nedräknings- och omröstningsdekaler, rabattkoder, bättre sätt att lyfta fram höjdpunkterna i erbjudanden och överlag saker som ”belönar” användare när de interagerar med en annons. Och kanske mest intressant: Super Like 2.0, möjlighet att kasta upp en ruta i samband med super like-effekten som är tänkt att kunna driva användare till en landningssida för att bearbeta superfansen ännu mer (just den här tillägget ”kommer snart”).

Precis som interaktiva annonser på andra ställen så handlar det förstås om saker som ska få den som exponeras för en annons att tillbringa mer tid med ett varumärke och passa på att försöka knuffa dem längre ned i konverteringstunneln.

Och just i TikTok-fallet så handlar det mycket om det som TIkTok själva kallar ”make tiktoks, not ads”. Alltså att göra annonser ännu mer ”organiska” genom att göra så att de ser ut och fungerar mer som vanliga poster.

Ni vet. Det som Google är rätt världsbäst på vid det här laget.

TikTok Launches 'Interactive Add-Ons' to Help Brands Build More Engaging Ads

A new range of considerations for your TikTok ad efforts.

Twitter

Twitter lanserar applattform

Även om det kan kan låta otroligt så handlar Twitter just nu inte bara om Elon Musk. Företaget har fortfarande tid att göra vanliga företagssaker. Men Twitter verkar ha inspirerats av Elon och har insett att man får mer uppmärksamhet om man chockar. Som att droppa bomben att Twitter lanserar en egen applattform.

Okej, nu är det inte riktigt så oväntat eller chockerande. Det är snarast en fortsättning på det som började med den uppdaterade versionen av Twitter-API:et. Vi pratar dessutom inte om en buller och bång-lansering utan om ett litet betatest. Och det handlar förstås inte om fullständiga iOS- eller Android-appar, utan snarast, tja, pluginer till Twitter.

Men trots det är det ett litet utropstecken. Inte nyheten i sig att ett socialt medium lanserar en egen applattform (Twitter är snarast sist på bollen) utan att det är just Twitter. Företaget som traditionellt har varit rätt anti tredjepartslösningar på tillkortakommanden i tjänsten. Men även här har Twitter börjat svänga, som med sin Twitter Toolbox som landade i februari.

Twitter har med andra ord insett att det inte bara är bra att involvera användarna direkt i produktutvecklingen, utan att det också finns en hel massa potentiella företagsfördelar att outsourca stora delar av den. Låta användarna göra jobbet utan att få betalt för det. Åtminstone inte från Twitter.

Däremot så erbjuder Twitter utvecklarna en sak som lite sticker ut: tanken är att appar (ja, eller pluginer) som tredjepartsutvecklare har tagit fram ska marknadsföras av Twitter själva - i relevant kontext. När man alltså stöter på en situation där en plugin skulle kunna vara intressant så kommer Twitter att lyfta fram den. Ni vet, det som de flesta som erbjuder liknande (inklusive Apple och Google) för det mesta tar betalt för.

Även om, tja, vi nog kan anta att Twitter tänker att apputvecklarna nog ändå vill betala för att sprida ordet om sina lösningar. Att Twitter alltså låter andra göra jobbet som (förhoppningsvis) får användarna att hänga mer på plattformen och cashar dessutom in på annonsering från samma utvecklare. Win-win. För Twitter.

Blir intressant att se hur det hör kommer att flyga, nu när Twitter mer formellt öppnar för den här typen av externa tilläggsfunktioner.

Twitter wants to win back developer trus

Twitter has a novel idea how to win back developer trust: allow them to build on the platform itself, then promote their tools and services directly to users.

Twitters funktion för att redigera tweets har släppts (nästan)

Så har Twitters funktion för att redigera tweets - ni vet, den som Elon Musk enkätfrågade sina följare om för nån vecka sedan - kommit på plats. Nästan. Några användare har stött på funktionen som går att använda nästan hela vägen fram. Det enda som inte går att göra är att… faktiskt redigera tweets.

Vi pratar kort sagt om en funktion som inte är fullt ut är färdigbyggd, men det visar att funktionen är betydligt närmare lansering än vad jag trodde. Twitter bekräftade visserligen själva att de skulle börja testa ”kommande månader”, men det var bara nån knapp vecka sedan.

Så vi visste ATT Twitter till sist skulle ge sina användare det som förmodligen varit den mest önskade funktionen så länge som Twitter har funnits. Men vi vet fortfarande inte hur Twitter tänker sig att redigeringsknappen ska fungera - kommer det bli möjligt att se redigeringshistoriken eller är det bara den senaste versionen som gäller? Och vi vet framförallt inte om det kommer att kosta pengar att redigera sina tweets.

Det mesta lutar åt att det kommer att krävas en Blue-prenumeration, alltså Twitters betalabonnemang. Inte minst med tanke på att det är Twitters Blue Labs som ansvarar för testandet. Så Twitter verkar göra redigerandet till den tänkta killerappen i Blue. Och det i sig kan vara snudd på den gnidigaste prenumerationsfunktionen ever.

Återstår att se hur det blir när funktionen blir tillgänglig. Och hur användarna kommer att reagera.

Och, tja, hur geggigt det kan bli för Twitter när tweets kan ändras i parti och minut.

A first look at Twitter's in-progress edit button | Digital Trends

Screenshots of an in-progress Twitter edit button show what the much-requested feature may look like. It's still early though, as the feature doesn't work yet.

Elon Musk säger sig ha säkrat finansieringen av ett Twitter-köp via lån

En del av Elon Musks Twitter-cirkus är att det senaste veckan har kommit uppgifter om att andra kan förbereda motbud på Twitter. Ett av namnen som florerade var banken Morgan Stanley, men nu kan vi nog stryka dem från listan över sannolika Twitter-köpare. Nu har Musk gått ut med att han har säkrat finansieringen av sitt bud på Twitter. Och Morgan Stanley är del av den finansieringen.

Sammanfattat så verkar finansieringen stå på tre ben:

  • 13 miljarder dollar från Morgan Stanley och ”andra finansiella institutioner” i ett antal lån
  • 12,5 miljarder i lån till Musk personligen, med hans egna tillgångar som säkerhet (saker som hans Tesla-aktier)
  • 21 miljarder från Musk själv, som då sannolikt lär komma via försäljning av tillgångar

Vad innebär det här? Ingenting nytt. Det handlar snarast om att Musk formaliserar sitt bud och att han som del av det presenterar finansieringen - och att det kan komma ett erbjudande till aktieägarna. Utmaningarna kvarstår också - som att några stora aktieägare är kallsinniga inför budet (som anses för lågt) och framförallt att Twitters styrelse mer eller mindre har förklarat krig mot Musks försök att köpa företaget. Ja, eller egentligen är det ju Musk som, om man så vill, förklarade krig via sitt fientliga bud, men Twitters styrelse tänker bevisligen inte ge upp företaget. Åtminstone inte till den prislapp som nu sitter på Musks bud.

Vi kan med andra ord anta att det kommer fler turer kommande dagar. Och kanske rentav ett konkurrerande bud. Eller flera.

How Elon Musk may finance his Twitter bid

In an SEC filing Elon Musk indicated that Twitter has yet to respond to his offer to buy the company, and he is "exploring whether to commence a tender offer."

Elon Musk kommer att dra in styrelsens ersättningar om han lyckas köpa Twitter

I helgen fortsatte Elon Musk sina utspel om och mot Twitter. Som att konstatera att ledamöterna i Twitters styrelse äger rätt få aktier i just Twitter och att de därmed inte är ”i synk” med aktieägarnas intressen och viljor. Ett utspel som förstås berodde på att Twitter-styrelsen satt sig på tvären och inte bara avfärdar Musks bud på hela Twitter utan också aktivt har tagit steg för att stoppa ett Musk-övertagande av Twitter.

Vad gör då Musk för att ställa in sig mer hos styrelsen? Berättar vilken ersättning de kan förvänta sig för sina styrelseuppdrag om Musk lyckas köpa Twitter. Och de kan se fram emot en rätt rejäl ersättningssänkning. Från totalt 2,9 miljoner dollar per år till… noll dollar per år. Sammantaget.

Och… ja, det är ju på sätt och vis en lite rimlig inställning. Det ska vara en sån ynnest att få sitta i Twitters styrelse att redan välbetalda människor inte ska behöva få någon ersättning för sin tid. Något som Twitters styrelse gissningsvis inte håller med om. Och som kanske inte kommer göra det jättelätt att skaffa nya styrelseledamöter.

Ni vet. Människor som ska få ett juridiskt bindande ansvar för den verksamhet som ett av världens mest ifrågasatta och politiskt känsliga företag bedriver.

Elon Musk Suggests $0 Salary for Twitter Board Members

Elon Musk has stated that he'd offer $0 salary to the board members if Twitter accepts his buyout offer. However, Twitter adopted the 'poison pill strategy' allowing its shareholders to buy more shares of the company at a discount, and therefore, protect itself from a buyout.

Snapchat

Snapchat planerar att lägga till annonser i sin TikTok-kopia Spotlight

Det här var överraskande säger ingen. I samband med Snaps kvartalsrapport i veckan så berättade företaget att de planerar att lägga till en ny annonsyta. Inuti Spotlight. Snapchats TikTok-kopia.

Så med andra ord gör Snapchat en Meta. Inte barra genom att lägga in reklam i sin kortvideofunktion utan också genom att hantera peak annonsering på en plats i appen genom att öppna en ny.

Och även om jag och förmodligen de flesta utgick från att det här skulle hända redan när Spotlight lanserades så misstänker jag att årets första tre första månader har skyndat på utvecklingen ytterligare. Snaps kvartalsrapport visade nämligen att såväl omsättning som vinst - ja, eller förlusten - kom in sämre än vad marknaden hade väntat sig.

Fler möjligheter att tjäna mer pengar på samma användare lär därför ligga högt upp i utvecklingsagendan.

Snapchat is trying to profit off of its TikTok clone

At Snap's quarterly earnings call yesterday, CEO Evan Spiegel revealed that Snapchat is testing ads on Spotlight.

LinkedIn

LinkedIn är nu det vanligaste varumärket som används i phisingattacker

Så, ännu en milstolpe för LinkedIn. LinkedIn är nu störst. I en rätt tvivelaktig kategori. Som det varumärke som oftast används i phisingattacker.

LinkedIn hoppar dessutom upp flera platser i listan, från en femteplats i det sista kvartalet förra året.

Så med andra ord: var extra försiktiga när du får saker från ”LinkedIn”.

LinkedIn brand takes lead as most impersonated in phishing attacks

Security researchers are warning that LinkedIn has become the most spoofed brand in phishing attacks, accounting for more than 52% of all such incidents at a global level.

Övrigt sociala medier

Twitter-konkurrenten Koo gör sina algoritmer publika

Bland alla utspel som Elon Musk har twittrat om om Twitter senaste veckorna fanns bland annat förslaget att Twitters algoritm borde bli open source. Att den alltså borde läggas ut så att andra kan se hur den fungerar och bygga vidare på och med den. Musk borde kanske fundera på att köpa indiska Twitter-konkurrenten Koo istället - för den har i veckan precis gjort det.

Okej, Koo har inte lagt ut sin algoritm som open source per se, men har gjort sin algoritm publik genom att lägga ut den på sin sajt. Anledningen är att Koo vill ge föregå med gott exempel som en ”transparent och säker” plattform som ger användarna möjlighet att ”få reda på varför de ser det innehåll som de ser”.

Det är till och med fyra algoritmer som Koo nu har öppnat för allmänhten: Feed, Trending #, People recommendations och Notifications. De fyra som sammantaget bakas ihop och avgör vilket innehåll som en viss användare får se.

Nu ska det sägas att Koo har haft sin beskärda del av kontroverser kring hur de har hanterat moderering - och precis som i fallet med Musk och Twitter-algoritmen så ignorerar Koo det faktum att en stor del i den totala upplevelsen inte bara bygger på algoritmerna.

Vi kan väl dessutom anta att normalanvändaren inte kommer att bry sig nämnvärt om att dyka ned i algoritmerna because algoritmer. Det är Koo förstås medvetna om och det handlar mest om att visa sig från sig bästa sida gentemot myndigheter och politiker. Och visst finns det förstås en risk att de som faktiskt detaljgranskar algoritmerna är de som är intresserade av att använda dem på sätt som inte är särskilt trevliga.

Men det är oavsett ett intressant experiment som kan bli intressant att följa.

Koo Makes Its Algorithms Public, Commits to Transparency, Neutrality

Twitter-rival Koo has made its core algorithms public, empowering users to understand why they see the content that they do. Koo is a made in India social media platform that wants to take on Twitter.

 

Sök/SEO

Google gör det möjligt att tacka nej till alla cookies i sök och i Youtube

Ännu en GDPR-följd: Google gör det möjligt att tacka nej till alla kakor i sök och i Youtube. Egentligen inte särskilt stor grej, Google är inte först ut med det här om vi säger så. Because GDPR. Och det är förstås också GDPR som har tvingat fram den här förändringen.

Men nu pratar vi inte om vilken sajt som helst utan om sajter som tillhör ett av de företag som lever mest på annonser. Kakor är och har nära nog alltid varit själva grundbulten i all digitalannonsering. Att Google tar det här steget just nu beror förmodligen inte bara på att EU har pekat mot Google med hela handen utan också för att Google har gått rätt all in på sin lösning för att ersätta tredjepartskakan. Den som från början hette FLoC, men som nu heter Topics (den största skillnaden är att marknadsavdelningen kopplades in i namngivningen av den senare).

Google har alltså redan accepterat att digitalannonseringen står inför sitt största paradigmskifte så här långt. Och att det är bättre att vara snabba på ersättningståget istället för att fortsätta kämpa för att bevara en teknik och en affärsmodell som har passerat sitt bäst före-datum.

https://www.protocol.com/bulletins/google-cookies-preferences

Google rullar ut scrollklick för alla organiska länkar i USA

Ännu en liten och stor förändring från Google: alla sajtlänkar i sökresultatet i USA (åtminstone i datorn) förses nu automatiskt med scrollklickparametrar.

Vad innebär det här? Att tryck på en organisk länk i sökresultatet automatiskt hoppar till den del av den länkade sidan som är mest relevant för sökningen. Ett tryck leder alltså inte längre nödvändigtvis till toppen av en sida.

Varför? Därför att Google vill ge sina användare så bra service som möjligt - om de nu absolut måste trycka sig bort från Google. Men det innebär också en ännu större utmaning för sajtägare.

Det blir alltså allt viktigare att optimera alla delar av en sida och inte bara en sida.

Google Search Scroll To Text For Sitelinks Now Live

Back in November 2021 Google began testing Sitelinks that support the scroll to text feature. Well, it seems like this is fully live in the US desktop search results, as Brodie Clark said on Twitter.

Google testar What people are saying i sökresultatet

Ännu ett test och/eller en utrullning från Google: What people are saying.

Det är alltså ännu ett försök från Google att få oss att hänga mer hos Google genom att servera oss innehåll att trycka på när vi söker. För att förfina våra sökningar, eller bara inspireras att söka på närliggande saker. Vi har länge sett det via listningar på vad andra som söker på liknande saker söker på.

Men det intressanta här är är att det alltså handlar om vad andra användare säger. Eller åtminstone skriver i allehanda forum.

Så det är egentligen inte särskilt nytt. Google har lyft fram foruminlägg i sökresultatet rätt länge, så egentligen handlar det mest om att formalisera ett rätt vanligt sökbeteende: använda Google för att söka i forum, eftersom de har sämre sökfunktioner.

Om man så vill: Google vill visa de som inte redan har koll på det här att det bästa sättet att söka i forum på webben är att använda Google. Och därmed bjuda Google på några annonsvisningar.

Google Testing What People Are Saying Results To Forums

Google seems to be testing a new search feature set that is named "what people are saying." This shows search results primarily from online discussion forums on the topic.

Google rullar ut information om luftkvalitet i amerikanska städer i sökresultatet

Dags för nytt miljökopplat tillägg i Googles sökresultat: luftkvalitet i städer. Åtminstone i amerikanska städer.

Funktionen som lanserades i Indien förra året släpps nu alltså även i Googles hemland, vilket gör att den som är intresserad av luftkvaliteten i en stad kan söka på det. Och då handlar det dessutom inte bara om läget allmänt i staden, utan det är också möjligt att se hur det ser ut i olika delar av en viss stad.

Ja, åtminstone för det städer som omfattas. Jag misstänker att det primärt handlar om det stora just nu.

Ingen information om när funktionen kan landa hos oss, men jag misstänker att det inte kommer att dröja jättelänge.

Google Search now displays city-level air quality in the US

Google is rolling out detailed information about air quality in Search. The company notes that the launch currently only supports city-level queries.