Kategorier
AI - Artificiell intelligens Ekonomi och finans IoT - internet of things Spaningar

Digitala spaningar vecka 19 2026 – del 3

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

 

AI – artificiell intelligens

Google investerar i onlinespel för att träna sin AI

Ha. Det var väl rätt givet. Google har hittat ett nytt sätt att träna sina AI-modeller: onlinespel.

Ja, eller nytt och nytt. Det har säkert redan gjorts. Men nu Google – eller mer formellt AI-dotterbolaget Deepmind – investerat i företaget bakom spelet Eve Online. Och anledningen är just för att kunna träna sina AI-modeller.

Google DeepMind partners with EVE Online for AI model testing

Move comes as CCP Games spends $120M to go independent, rebrands as Fenris Creations.

Perplexity breddar Computer till alla betalande användare

Betalar du för AI-sökmotorn Perplexity? I så fall är oddsen goda att du har fått en ny funktion: Computer. Åtminstone om du kör Mac.

Mac-appen har nu stöd för Perplexitys stöd för att styra datorn. Eller rättare sagt: låta Perplexity styra datorn för att utföra uppgifter. Som att använda en webbläsare.

Dessutom passar Perplexity på att bredda tillgången till funktionen. Nu måste du inte betala för det dyra Max-bonnemanget utan kan datorköra Perplexity även med en Pro-prenumeration. Funktionen kommer även för Enterprise-konton.

https://www.macrumors.com/2026/05/07/perplexity-mac-app-personal-computer/

Anthropic, Open AI och Google startar bolag som ska få fler att använda AI

Den cirkulära AI-ekonomin fortsätter. Och som alltid fascinerade att se hur techbolag släpper ungefär exakt samma sak ungefär exakt samtidigt.

Anthropic och Open AI har nu dragit igång varsin joint venture med riskkapitalbolag som ”fokuserar på att sjösätta enterprise-AI-tjänster”. Läs: som har som syfte att få fler stora bolag att rulla ut AI-tjänster i sina organisationer för att på så sätt öka användningen av AI-bolagens tjänster så att riskkapitalisterna kan få avkastning på sina investeringar i det gemensamma bolagen.

Men inte bara det. Det kommer även uppgifter om att Google är på gång med precis samma slags initiativ.

Det är med andra ord ett nytt sätt att försöka övertyga riskkapitalister att fortsätta investera i verksamheter som blöder hysteriskt mycket pengar utan tydlig väg mot lönsamhet under överskådlig framtid. Och ännu ett försök från AI-bolagen att försöka få in pengar utifrån.

Alltså försöka få in nya pengar i AI-ekonomin, istället för att AI-bolag bara skyfflar runt samma pengar mellan sig.

Anthropic and OpenAI are both launching joint ventures for enterprise AI services | TechCrunch

Both Anthropic and OpenAI have partnered with asset managers to more aggressively market their enterprise AI products.

Pentagon ingår avtal med nästan alla amerikanska AI-bolag

Ni vet när Open AI fick så mycket skit när de räckte upp handen och visade intresse att kliva in och ta över när Anthropic och Pentagon grälade om hur AI-modeller får användas? Nu har fler räckt upp handen. Typ… alla amerikanska bolag som arbetar med AI.

Pentagon har nu ingått AI-avtal med Google, Microsoft, Amazon (AWS), Nvidia, Reflection och SpaceX (som numer äger xAI). Ja, plus Open AI som sagt.

Ungefär de nästan enda som inte är med är alltså Anthropic. Men med tanke på att Pentagon är VÄLDIGT sugna på att få använda Antropics senaste superduper-AI-modell Mythos är det nog mest en tidsfråga innan även Claude-ägaren gör affärer med Pentagon.

Pentagon announces deals with Google, Nvidia, and others to use AI in fighting wars

The Department of Defense said Google, OpenAI, and others would be providing resources to supplement its warfighting capabilities.

Grok kommer till Carplay

Äntligen! Nu kommer även Grok till Carplay!

Vi kan alltså få tillgång till Elons kaninhålsinsikter även när vi har händerna på ratten.

Grok is about to join ChatGPT and Perplexity on your CarPlay dashboard

Your car dashboard is quietly turning into the most contested AI real estate in tech. Grok is the latest to claim a spot, and unlike the two chatbots already on CarPlay, it’s going straight for Voice mode.

Domslut säger att DOGE använde ChatGPT på ett sätt som var både dumt och olagligt

Nu blir vi så där förvånade igen.

DOGE used ChatGPT in a way that was both dumb and illegal, judge rules

A federal judge ruled that the Department of Government Efficiency’s cancellation of more than 1,400 grants is unconstitutional, finding that staffers used ChatGPT to find and eliminate grants related to DEI.

 IoT – internet of things

Fitbit blir Google Health

Det har gått snart fem och ett halvt år sedan Google köpte Fitbit. Och den här veckan tar köparen nästa steg mot att googleifiera Fitbit. Tjänsten blir nu Google Health.

Ja, åtminstone appmässigt.

Fitbit-appen går nu i graven och blir Google Health för både iOS och Android. Google svar på Apples hälsoapp.

Det är en helt rimlig utveckling. För precis som just Apple så vill Google att Health ska bli Android-användares hälsohubb och inte vara låst till en Google-ägd produktserie. Du ska alltså kunna plugga in ungefär vilken hälsopryl du vill och samla in datan i Health.

Och Google Health kan också suga in data från andra hälsoappar – inklusive just Apples motsvarighet.

Google passar också på att skruva upp priset för Google Healths premiumtjänst. Månadspriset förblir oförändrat med 9,99 dollar, men årspriset skruvas upp från 79,99 till 99,99 dollar.

Sjukt mycket billigare än 100 dollar.

Fitbit is becoming Google Health, and it’s getting a bunch of wellness upgrades

Google Health is getting photo-based food logging, medical records integration, Apple Health and Peloton compatibility, improved sleep tracking accuracy, and a Gemini-powered coach.

Homebridge 2.0 får stöd för Matter

Ett välkommet besked för alla som vill få in uppkopplade prylar i sin Apple-Homekit-uppsättning trots att vissa enheter inte har stöd för det. Då kommer Homebridge till räddningen.

Homebridge erbjuder precis den här bryggfunktionaliteten. Och nu lyfts lösningen till version 2.0. Där den största nyheten är stöd för Matter-standarden.

Det ska med andra ord nu bli ännu enklare att få in ovilliga Homekit-produkter i Apples hemkontrollcenterapp.

Homebridge 2.0 is here, and it speaks Matter

The open-source Apple HomeKit bridge is adding Matter, allowing it to support Alexa, Google Home, Home Assistant – and robot vacuums.

 

Ekonomi och finans

GameStop vill köpa Ebay

Ett… inte helt givet uppköpsförsök. Memeaktien Gamestop har lagt ett bud på att köpa Ebay. För 55 miljarder dollar.

Det finns en del saker att packa upp här.

Till att börja med är GameStop återförsäljare av datorspel. Visst, Ebay är en försäljningskanal, men känns ändå inte som en helt given match. Lägg till att det inte är klart exakt hur ett sådant här köp faktiskt skulle finansieras i praktiken. Det pratas om en blandning av kontantinsats, lån och GameStop-aktier, men vetetusan om det skulle räcka för att faktiskt komma upp i köpeskillingen.

Men mest av allt: GameStop värderas i dagsläget till 11-12 miljarder dollar. De vill nu alltså köpa ett företag till ett belopp som är fem gånger högre än företagets eget, totala värde. Även om vi rensar den rätt obligatoriska budpremien så är Ebays börsvärde runt 46 miljarder dollar i skrivande stund. Sisådär fyra gånger mer än GameStop.

Blir intressant att se hur Ebay ställer sig till budet. Spontant känns det som att även Ebay-styrelsen nog kliar sig i huvudet över budet. Ja, om det inte har pågått dialog bakom kulisserna som jag inte känner till.

GameStop makes staggering $55.5 billion play to acquire online auction giant eBay | Company Business News

GameStop has proposed a $55.5 billion acquisition of eBay, valuing it at $125.00 per share. GameStop CEO Ryan Cohen says he plans to lead the combined entity

Gamestop-VD:n sparkas ut från Ebay efter att ha sålt saker på Ebay för att betala för köpet av Ebay

Ha. Stor humor. Tidigare i veckan la memeaktiebolaget Gamestop ett fientligt mastodontbud på Ebay. Och nu…

…har Gamestop-VD:n sparkas ut från Ebay efter att ha sålt saker på Ebay för att betala för köpet av Ebay.

https://gizmodo.com/gamestop-ceo-ryan-cohen-banned-from-ebay-after-flexing-his-meme-stock-muscle-2000755678

Eleven Labs får Nvidia som ny delägare

Dubbla #win för ljud-AI-bolaget Eleven Labs. Företaget har nu nått en omsättning på 500 miljoner dollar på årsbasis (ja, eller de har åtminstone nått en omsättning som skulle kunna leda till årsomsättning på en halv miljard om alla kurvor fortsätter peka åt rätt håll).

Hur firar man det? Med att ta in världens största börsbolag som ny investerare. Vilket känns som en helt okej fjäder i hatten.

ElevenLabs adds high-profile investors after annualized revenue tops $500M – SiliconANGLE

ElevenLabs adds high-profile investors after annualized revenue tops $500M – SiliconANGLE

ElevenLabs adds high-profile investors after annualized revenue tops $500M – SiliconANGLE

ElevenLabs adds high-profile investors after annualized revenue tops $500M – SiliconANGLE

Kategorier
Allmänt digitalt Ekonomi och finans Mobilt Spaningar

Digitala spaningar vecka 18 2026 – del 3

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

 

Mobilt

EU redo att tvinga Google att öppna Android för andra AI-appar

Google har nu lämnat sitt preliminära besked på sin senaste utredning av Google. Mer specifikt om Android måste öppnas mer för konkurrerande AI-tjänster för att leva upp till kraven i Digital markets act. Och förhandsbeskedet är – föga förvånande – att… ja, det måste de.

EU är inne på samma spår som för iOS. Användare ska kunna ställa in vilken app som ska öppnas för att mejla, hantera bilder, beställa mat eller vad det nu är man vill göra. Google ska alltså inte kunna låsa Gemini till sina egna appar.

Exakt vad EU kräver återstår att se när det slutgiltiga beskedet trillar in. I dagsläget har ”intresserade parter” fram till 13 maj på sig att komma med feedback. 

Jätteförvånande nog tycker Google att det är en dålig idé.

Press corner

Highlights, press releases and speeches

iPhone 17 är Apples populäraste modellserie någonsin

Hur är suget efter iPhone 17-modellerna you ask? ”Stellar” om vi frågar Tim Cook. För tydligen är senaste iPhone-generationen Apples populäraste – någonsin.

iPhone 17 Is Apple’s Most Popular Lineup Ever

Apple’s iPhone 17 models are its most popular iPhones to date, Apple CFO Kevan Parekh told the Financial Times. Both Parekh and Apple CEO Tim Cook attributed Apple’s stellar Q2 2026 performance to iPhone sales. ”The iPhone 17 family is now the most popular line-up in our history…

 

Ekonomi och finans

Apples kvartalsrapport Q1 2026: bästa marskvartalet någonsin

Den här veckan här nära nog alla de absolut största techbolagen visat upp kvartalskorten. Och det har blivit såväl rusande som rasande. Sist ut den här veckan var Apple. Och hur gick det då för dem?

Jo tack bra. Riktigt bra. Så pass att det blev Apples bästa marskvartal någonsin. Bland annat drivet av ett större än väntat sug efter nya budgetdatorn MacBook Neo och ett helt oväntat sug efter Mac Minis. A.k.a. Openclaw-faktorn.

Så hur slutade då kvartalet i reda siffror?

Omsättningsmässigt slutade Q1 2026 (som är Apples Q2, eftersom Apple kör med brutet räkenskapsår) med en omsättning på 111 miljarder dollar. En uppgång med 16,6 % jämfört med motsvarande period 2025.

Nettointäkterna ökade procentuellt sätt ännu mer: 19,4 % upp, vilket innebär att kvartalet drog in 29,6 miljarder dollar till Apples pensionssparkonto.

Bryter vi sedan ned omsättningen per produktkategori så slutade kvartalets omsättning så här:

  • iPhone: 57 miljarder dollar (+21,8 %)
  • Mac: 8,4 miljarder (+5 %)
  • iPad: 6,9 miljarder (+7,8 %)
  • Wearables, home and accessories: 7,9 (+5,3 %)
  • Services: 31 miljarder dollar (+16,5 %)

Utslaget per geografisk marknad slutade det så här:

  • Amerika: 45 miljarder dollar (+11,7 %)
  • Europa 28 miljarder (+14,3 %)
  • Kina 20,5 miljarder (28,1 %)
  • Japan: 8,4 miljarder (+15,1 %)
  • Övriga världen: 9,1 (+24,7 %)

Apple Reports Record-Breaking 2Q 2026 Results: $29.6B Profit on $111.2B Revenue

Apple today announced financial results for the second fiscal quarter of 2026, which corresponds to the first calendar quarter of the year. For the quarter, Apple posted revenue of $111.2 billion and net quarterly profit of $29.6 billion, or $2.01 per diluted share, compared to revenue of $95.4 billion and net quarterly profit of $24.8 billion, or $1.65 per diluted share, in the year-ago quarter.

Metas kvartalsrapport Q1 2026: mosar förväntningarna – trots AI

Dags för Meta att öppna böckerna för det första kvartalet 2026. Hur gick det? Ett resultat som var rejält mycket bättre än väntat.

Omsättningsmässigt slutade kvartalet på 56,3 miljarder dollar, vilket var 33 % bättre än motsvarande period förra året. Det gick ännu bättre vinstmässigt. Nettointäkterna landade på 26,8 miljarder dollar – en ökning på årsbasis med 61 %.

Användarmässigt har Meta nu i snitt 5,56 miljarder användare i månaden, vilket innebar att Meta plussade på den siffran med 4 %. Trots den modesta uppgången ökade annonsvisningarna med 19 % och snittpriset per annons med 12 %.

Hur belönade aktiemarknaden de fina siffrorna? Med att sänka Meta-aktien. Rasar i skrivande stund runt 6 % i efterhandeln. Och vad beror det på?

Dels på att användartillväxten var sämre än väntad (något som Meta skyllde på Ryssland nedstängning av WhatsApp och ”internetstörningar” i Iran, och dels att Meta höjde sina väntade totalkostnader för året.

Från att tidigare ha planerat att spendera 115-135 miljarder dollar i år så är den nya prognosen 125-145 miljarder. Och vi kan anta att en stor del – okej, typ allt – har med AI att göra. Meta tänker alltså fortsätta kasta hysteriskt mycket pengar ned i det svarta AI-hålet. Och marknaden gillar det mindre och mindre.

Meta gör alltså ett strålande kvartal. Trots AI. Inte tack vare.

Meta beats estimates but soaring AI spending rattles investors

Meta Platforms Inc (NASDAQ:META, XETRA:FB2A, SIX:FB) delivered a blockbuster first quarter on Wednesday, posting revenue and earnings that handily topped Wall Street expectations, but investors were spooked by a steep increase in the company’s capital expenditure outlook, sending shares down…

Googles kvartalsrapport Q1 2026: över förväntan, rusande molntjänster

Ikväll kvartalsrapporterade Google och Meta ganska exakt samtidigt. Båda företagen överträffade förväntningarna. Men aktiemässigt gick kurserna åt olika håll.

Google (eller ägarbolaget Alphabet om vi ska vara formella) omsatte totalt 110 miljarder dollar under kvartalet. 22 % bättre än för ett år sedan. Och precis som för Meta rusade vinsten. I Googles fall ännu mer. Meta såg en uppgång på 61 % på årsbasis. Google? +81 %. Eller 62,6 miljarder dollar.

Var trillade pengarna in? Fördelat per segment slutade kvartalet så här:

  • Annonserna: 77,3 miljarder dollar (+15 %)
  • Prenumerationstjänsterna: 12,4 miljarder (+19 %)
  • Molnverksamheten: 20 miljarder (+62 %)

Bryter vi sedan ned annonseringen i sina individuella delar så såg det ut så här:

  • Googles sökannonsering: 60,4 miljarder dollar (+19 %)
  • Youtubes annonser: 9,8 miljarder (+11 %)
  • Annonsnätverket: 7 miljarder (-4 %)

Men det marknaden kanske gillade mest – och det som Meta straffades för – var att de förväntade kostnaderna var lägre än väntat. Kostnader som är kopplade till AI. Det som fortfarande blöder en massa pengar. Och som ser ut att göra det rätt lång tid framåt.

Och Google visar sig kunna tjäna pengar på AI. Ja, inte AI-satsningen och AI-tjänsterna i sig – men att Google säljer molnkapacitet till en massa företags olika AI-satsningar.

Kort sagt ungefär det enda som företag kan tjäna AI-pengar på.

Alphabet’s first-quarter profit soars as Google’s big AI bets help push stock to new highs

Google’s transition into the era of artificial intelligence continued to pay off for its corporate parent, Alphabet Inc., which on Wednesday announced another quarter of the stellar growth that helped to more than double its already lofty market value during the past year.

Googles senaste kvartalsrapportnyckeltal: tokenmaxxande

Ha. Härligt! Ikväll kom Google med sin kvartalsrapport för årets tre första månader. Och vi noterar att Google nu har ett nytt nyckeltal i sin kvartalsrapportering: tokenmaxxande.

Screenshot

Kina stoppar Metas köp av AI-bolaget Manus

Besked som är ett – kan man tänka – rätt rejält avbräck i Metas AI-ambitioner. Efter att ha utrett Metas köp av AI-agentbolaget Manus har nu den kinesiska myndigheten med det käcka namnet The National Development and Reform Commission (ja, fast på kinesiska då) beslutat att inte ge tumme upp till upplöpet.

Istället beordras nu de båda företagen att rulla tillbaka affären. Myndigheten har landat i beslutet att ”förbjuda utländsk investering i Manus-projektet”.

I sig inte särskilt ovanligt. Myndigheter underkänner företagsaffärer med hyfsat jämna mellanrum. Särskilt när jättebolag är inblandade. Men det intressanta här är att Manus sedan mitten av förra året har sitt huvudkontor i Singapore. Inte i Kina, alltså.

Däremot verkar det som att medgrundarna är kineser och att det därmed fanns kinesiskt majoritetsägande i tjänsten som gjorde att Kina nu kunde slänga in en skiftnyckel i uppköpsmaskineriet.

Det återstår att se hur tusan det här nu kommer att spela ut, eftersom den juridiska personen, vad jag förstår, inte längre finns i Kina. Och därmed rimligtvis faller under Singapores lagstiftning.

Blir intressant att följa.

China blocks Meta’s $2B Manus deal after months-long probe | TechCrunch

China has ordered Meta to unwind its multibillion-dollar Manus acquisition, dealing a potential setback to Zuckerberg’s push into AI agents.

Meta gör sig redo att rulla tillbaka Manus-uppköpet

Huh. Det var lite oväntat. Meta ser ut att lägga sig platta och gå med på att rulla tillbaka Manus-uppköpet – efter det att Kina inte har godkänt affären.

Jag hade väntat mig att Meta skulle göra lite mer motstånd, med tanke på att Manus redan före uppköpet flyttade sitt huvudkontor till Singapore. Ut ur Kina, alltså. Vilket borde innebära att det är Singapores lagstiftning som gäller. Särskilt som Meta inte har någon verksamhet i Kina.

Okej, Meta får fortfarande en massa pengar från Kina, tack vare annonser från kinesiska bolag som vänder sig till västmålgrupper. Och hela affären är förstås en bricka i det politiska spelet mellan Kina och USA.

Men oavsett. Lite märkligt att Meta ser ut att släppa taget med så lite motstånd. Även om sista ordet kanske inte är sagt än.

Meta preparing to unwind $2.5 billion Manus acquisition, let co-founders go after China ban: Report | Company Business News

Meta plans to reverse its $2.5 billion acquisition of AI startup Manus after China banned the transaction for national security reasons.

Meta köper robot-AI-företag

Meta fortsätter att slänga högvis med pengar efter allt AI. Senast ut: ett nytt företagsuppköp.

Assured Robot Intelligence är namnet på det senaste tillskottet till Meta-familjen.

Vad gör då uppköpet? Arbetar med AI. Förstås. Men mer specifikt med teknik för humanoida robotar.

Så Mark Zuckerberg följer alltså ännu en gång i Elon Musks fotspår.

Meta acquires Assured Robot Intelligence for humanoid AI

The Assured Robot Intelligence team will join Meta Superintelligence Labs and work alongside Meta Robotics Studio on in-house humanoid hardware and AI

 

Övrigt

Bara Elon Musk kan sparka Elon Musk som VD för SpaceX

Ha. Fabulous. Reuters har kommit över ett utdrag från den än så länge konfidentiella börsansökan som SpaceX har lämnat in. Och har ett par… intressanta saker kring Elon Musks kontroll över bolaget.

Musk är både styrelseordförande och VD för SpaceX. Roller han kommer ha kvar om (well, när) bolaget kliver in på börsen. Då kommer SpaceX ha två olika slags aktietyper. A och B. Precis det system som finns hos vissa bolag på svenska börsen. Fast tvärtom.

A-aktierna är för the little and the not so little but not Elons kompisar little people och har en röst per aktie. B-aktierna har tio gånger så stort inflytande: 10 röster per aktie.

Och i den börsansökan som nu har lämnats in står att det bara är B-aktieinnehavarna som har rätt att rösta om att eventuellt sparka Elon Musk som VD. Eller som styrelseordförande. The little and the not so little but not Elons kompisar little people har inget att säga till om. Styrelsen har heller inget att säga till om i frågan – som det annars brukar vara.

Vilka äger då B-aktierna? Ja, det har jag till stor del ingen aning om. Men däremot äger Elon Musk tydligen en majoritet av dem.

Så med andra ord: det är bara Elon Musk som kan bestämma om Elon Musk ska sparka styrelseordförande Elon Musk eller VD Elon Musk.

Exclusive: Only Elon Musk can fire Elon Musk from SpaceX, filing shows

SpaceX is telling investors that no one can fire Elon Musk from his ‌role as chief executive and chairman of the board without the billionaire founder’s consent, according to an excerpt of its IPO filing.

Google Translate fyller 20 år

Ett jubileum att verkligen fira: Google Translate fyller Systembolag.

It was alltså 20 years ago today som världen först kunde stifta bekantskap med Google översättningstjänst. En tjänst som har hånats genom åren för alla möjliga roliga översättningar. Och sådana som visat utmaningar med såväl bias som kulturella skillnader.

Sedan ChatGPT klev in på scenen så har det dessutom himlats med ögonen åt Translate nu när AI kan göra det mycket bättre. Ja, eller det är åtminstone en hyfsat vanlig åsikt.

Men med det sagt så har Google Translate förmodligen varit en av de mest använda och viktigaste tjänsterna de senaste två årtiondena. Allt från att översätta ett enstaka ord till hela sajter.

Visst. Långt ifrån hundraprocentigt. Men tillräckligt för att till största del lösa uppgiften: minska språkliga barriärer.

Så hatten av för en tjänst som inte minst jag har använt mycket mer än vad jag förmodligen vet.

Hur firar Google dagen? Med att hjälpa oss bli bättre på uttal.

Celebrating 20 years of Google Translate: Fun facts, tips and new features to try

Google’s sharing 20 fun facts to celebrate Google Translate turning 20, from its roots as a 2006 AI experiment to supporting almost 250 languages today.

MacBook Neo har gett Apple fler förstagångs-Mac-köpare än någon gång tidigare

Det verkar som att Apples nya budgetdator MacBook Neo blev den försäljningsframgång som Apple hoppas på. Ja, eller enligt VD Tim Cook så underskattade Apple efterfrågan – vilket har gjort att modellen just nu dras med långa leveranstider.

Men inte bara det. Neo har gett Apple fler förstagångs-Mac-köpare än någon gång tidigare.

Apple Was Caught Off Guard by MacBook Neo’s ’Off the Charts’ Demand

Apple’s most affordable MacBook ever appears to be a resounding hit with customers, based on comments shared by CEO Tim Cook this week. On an earnings call on Thursday, Cook said that customer response to the MacBook Neo has been ”off the charts” since the laptop was unveiled in March.

Kategorier
AI - Artificiell intelligens Allmänt digitalt Ekonomi och finans Mobilt Spaningar

Digitala spaningar vecka 14 2025 – del 3

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

 

AI – artificiell intelligens

Genspark – ännu en vass AI-agent från Kina

Ännu en AI-agentlösning från Kina: Genspark. Ännu en lösning som fick de tidiga testarna att ooa och aaa. (Och vi kan vänta att vi snart kommer höra mer om baksidorna, men det lämnar vi därhän just nu.)

Det handlar alltså om en ny AI-lösning som ska kunna utföra fler uppgifter på egen hand för att lösa en övergripande uppgift som en användare ger.

Precis som Manus AI, som såg dagens ljus för några veckor sedan, så ser Genspark på demonstrationerna riktigt imponerandet ut. Saker som att den kan planera en femdagarsresa till San Diego, komplett med att räkna ut avstånd mellan olika attraktioner, ge förslag på kollektivtrafikresor och boka bord på restaurang genom att ringa med en röst-AI.

Eller att den kan skapa en steg-för-steg-matlagningsvideo eller att kunna skapa en ”South Park”-video som förklarar hela Signal-fiaskot för den amerikanska regeringen.

Det intressanta är att Genspark verkar samla ihop 9 olika språkmodeller i sin lösning, som heter Super Agent, och har kopplat på 80 verktyg för att utföra uppgifterna. Så en allt-i-allo-lösning för AI-agentande.

Och det känns som ett rätt troligt scenario för många AI-tjänster – och AI-bolag – framöver: tjänster som byggs ovanpå befintliga tjänster och kopplar ihop dem så att användaren kan dra nytta av de verktyg som är bäst lämpade för olika handgrepp, utan att behöva hoppa mellan olika verktyg.

Genspark’s Super Agent ups the ante in the general AI agent race

This week, Palo Alto-based startup Genspark released what it calls Super Agent, a fast-moving autonomous system designed to handle real-world tasks across a wide range of domains – including some that raise eyebrows, like making phone calls to restaurants using a realistic synthetic voice.

Wikipedia hotas att knäckas av rusande kostnader på grund av AI-botar som tränar på tjänstens innehåll

Att AI-bolagens framgångar bygger på att de dammsuger upp innehåll – för det mesta upphovsrättsskyddat – för att träna sina modeller, utan samtycke eller att ersätta sajterna som står för innehållet, är inget nytt. Men inte bara det: tränandet kostar dessutom pengar för sajterna som används.

Wikipedia har sett sina bandbreddskostnader dra iväg med 50 % sedan början av förra året. En rusning som inte beror på att den mänskliga användningen har exploderat, utan just därför att AI-botar tankar ut innehåll. Mer specifikt är det bandbredden för multimediainnehållet som har ökat så mycket. Alltså det innehåll som till att börja med tar mest plats när data skyfflas runt.

Lägg till att AI-bolagen också har blivit påkomna med att strunta i en av internets verkliga grundstensgentlemansöverenskommelser: robots.txt. Den där sajtägare kan ange hur indexeringsbotar får eller inte få använda en sajt.

Det finns redan företag som håller på att försöka ta fram lösningar som ska kunna stoppa det här, som Cloudflare. Men det i sig kräver att man använder deras tjänster och därmed betalar för dem. Så även om kostnaden (på flera sätt) sannolikt blir lägre för stora sajter än om man inte hade dem så är det fortfarande ytterligare en kostnad.

Vilket blir extra kännbart om man som Wikipedia är en sajt som bygger på donationer.

Följden kan bli att ännu fler sajter måste kasta upp skyddsväggar, som AI-bolagen sedan letar fram luckor i. Det leder till ännu högre skyddsväggar följt av nytt lucköppnande. Internetmotsvarigheten till ett trumpianskt handelskrig.

Allt det här kan i förlängningen, som så ofta förr, tvinga fram regleringar. Vilket kommer leda till ramaskrin i den drabbade branschen – trots att det var branschens oförmåga att hålla fingrarna ur syltburken som ledde fram till regleringarna till att börja med.

The Wikimedia Foundation, which owns Wikipedia, says its bandwidth costs… | Cam Wilson | 22 comments

The Wikimedia Foundation, which owns Wikipedia, says its bandwidth costs have gone up 50% since Jan 2024 – a rise they attribute to AI crawlers. I've been covering this a bit at the The Sizzle: AI companies are killing the open web by stealing visitors from the sources of information and making them pay for the privilege.

Manus AI släpper betalversion

Ännu en AI-tjänst blir med betalversion. Ännu en kinesisk AI-tjänst, dessutom: Manus AI.

Manus dök upp (eller introducerades åtminstone publikt) för någon månad sedan. En tjänst som hoppar på det nu så buzziga agent-tåget. AI-tjänster som kan utföra uppgifter hyfsat mycket på egen hand utifrån en övergripande instruktion – till och med i andra verktyg än själva chattplattformen. Som att surfa på nätet och boka resor eller utföra handgrepp i datorn.

Nu är det förstås en bit kvar till det är riktigt så smidigt att du kan skicka ut din personliga bot på nätet och låta den hitta bästa hotellet, flygresan och destinationen för en solsemester – och sedan boka alltihop åt dig. Men ambitionen är att detta på sikt ska bli möjligt. Manus AI:s lösning såg på pappret (det vill säga i demonstrationsvideon) riktigt vass ut, även om det jag har läst från dem som har testat konstaterade att även Manus dras med en hel del barnsjukdomar.

Oavsett: går du igång på Manus kan du nu få mer funktionalitet och högre användningstak genom att betala. Det finns två abonnemang att välja på: Manus Starter för 39 dollar i månaden (3900 krediter per månad) och Manus Pro för 199 dollar i månaden (19 900 krediter). Så lite dyrare än ChatGPT:s basprenumeration för det enklaste abonnemanget och en dollar billigare än ChatGPT:s Pro-abonnemang.

Manus kommer behålla ett gratisabonnemang för den som inte använder tjänsten särskilt regelbundet eller bara vill testa. Då är kreditpotten 1000 per månad.

Sist men inte minst blir Manus dessutom med iOS-app.

Manus launches paid subscription plans and a mobile app | TechCrunch

Manus, the viral AI agent platform out of China, has launched paid subscription plans, a mobile app, and other upgrades.

Trump ägnade sig åt vibematematik för att räkna ut tullnivåerna

En av sakerna som fått ekonomer världen över att klia sig i huvudet är hur Trump-administrationen kom fram till tullnivåerna för olika länder. Eftersom siffrorna inte baserades på något som kan sägas ha markkontakt i den verkliga världen. Nu har vi fått svaret.

Trump körde med vibematematik.

Trump’s new tariff math looks a lot like ChatGPT’s

ChatGPT, Gemini, Grok, and Claude all recommend the same, simple tariff calculation that the White House appears to have used.

ChatGPT byter namn

Well…

 

Mobilt

EU bötfäller Apple för annonsspårningsfunktionen i iOS-appar

Det här är ett… skönt förvirrande domslut från EU. Apple har åkt på däng av franska konkurrensverket (ADLC)  på grund av annonsspårningsfunktionen i iOS-appar, den så kallade ATT-lösningen. Eller rättare sagt: funktionen som gör det enkelt för användare att INTE bli spårade kors och tvärs mellan appar.

Myndigheten har nu landat i att Apple måste betala 150 miljoner euro i böter (vilket är långt under de 10 % av den globala årsomsättningen som skulle kunna bli aktuell som max under Digital markets act). Och avser Apples användning av den här lösningen mellan 2021 och 2023.

De klagomål som kommit in mot funktionen handlade dels om att funktionen överlag begränsar för mindre spelare som är beroende av annonsintäkter och dels att ATT inte omfattar Apples egna appar – ”bara” alla andras.

Så vad är det då jag tycker är lite förvirrande? Att myndigheten säger att ATT är konkurrenshämmande och därmed olaglig. Men… myndigheten kräver inga förändringar. Det blir alltså upp till Apple att försöka tolka vad ADLC anser måste ändras.

Men hej. Inget som Professor X inte kan lösa.

I ett uttalande konstaterar ADLC att ”medan målet som ATT strävar efter inte kritiseras i sig” så är ”sättet det är implementerat vare sig nödvändigt eller proportionerligt jämfört med Apples uttalade mål att skydda personlig data”.

Så Apple kan alltså fortsätta med ATT precis som innan, därför att syftet är finemang. Men däremot måste ATT vara lite mindre ATT, så att annonsörer blir på bättre humör. Eller något åt det hållet.

France fines Apple over App Tracking Transparency, but doesn’t order changes

Apple can continue to use its iOS App Tracking Transparency privacy tool in France, but must still pay a fine for having used it before.

 

Ekonomi och finans

Open AI stänger tidernas största riskkapitalrunda

Förra veckans uppgifter stämde. Open AI tar in 40 miljarder nya dollar, till en värdering på 300 miljarder dollar.

Det innebär att Open AI seglar upp från en tredjeplats till en andraplats i listan över världens högst värderade startups. Delad andraplats, åtminstone. 300 miljarder gör att Open AI hamnar på samma värdering som TikTok-ägaren Bytedance. Den värderingen är dock några år gammal vid det här laget, så oklart hur den står sig i dag. Inte minst med tanke på kaoset kring just TikTok.

Det är nu bara Elon Musks rymdbolag SpaceX som har en högre startupvärdering, med 350 miljarder dollar.

Men Open AI fullständigt mosar dessutom ett rekord. En påfyllning med 40 miljarder är den största riskkapitalrundan som något bolag någonsin har tagit in. Open AI kliver därmed förbi det tidigare rekordet på 6,6 miljarder dollar. Ett rekord som innehades av… Open AI. Förra tvåan, Elon Musks AI-bolag xAI, halkar också de ned ett pinnhål.

Men det finns en halvrejäl brasklapp. Den största delen av kapitalet kommer från japanska techinvesteringsgiganten Softbank. Men deras pengar är uppdelade i omgångar och villkorade till att Open AI lyckas med sin föresats att ställa om till helt vinstdrivande företag, till skillnad från idag när den vinstdrivande delen ligger under ett icke-vinstdrivande paraply.

Och just den omställningen försöker såväl Elon Musk som Mark Zuckerberg stoppa.

OpenAI nets $40b in funding, hits $300b valuation

This marks the largest AI funding round to date, nearly doubling OpenAI’s US$157 billion valuation from October 2024.

 

Övrigt

Polismyndigheten får i uppdrag att ta fram en statlig e-legitimation

Väldigt välkommet besked: Regeringen har gett Polismyndigheten i uppdrag att ta fram en statlig e-legitimation. Senast 2 november ska den finnas tillgänglig.

Som vanligt så verkar det vara ett EU-direktiv som ligger bakom, snarare än ett initiativ från regeringen, men det spelar mindre roll. Välkommet, som sagt. Och viktigt.

I förra veckan skrev jag om hur EU gav tummen upp för digitala körkort, med ambitionen att digitalt ska bli normalformatet (men med möjlighet att få ut ett fysiskt kort för de som behöver det av någon anledning). Då fick jag ännu en gång anledning att beklaga mig över en av mina stora käpphästar: att det i praktiken bara är kommersiella företag som kontrollerar våra digitala ID-handlingar.

Det innebär med andra ord att man som svensk medborgare måste ingå avtal med ett bolag kommersiellt bolag för att kunna sköta delar av medborgarsidan av samhällskontraktet. Särskilt som det offentliga allt mer pushar mot digitala lösningar för att man ska kunna hantera detta. Och då måste man kunna identifiera sig.

Det är alltså extremt välkommet med en statligt utfärdad e-legitimation.

Det återstår att se hur det kommer att funka i praktiken, men ett väldigt bra steg.

(Sen finns det förstås fortfarande saker som är kvar att lösa. Som att själva förutsättningen för att överhuvudtaget kunna koppla upp oss på internet i praktiken helt kontrolleras och prissätts av kommersiella krafter. Eller att man måste köpa en digital pryl för ett antal tusenlappar för att kunna använda en e-legitimation och därmed nå offentliga tjänster den digitala vägen.)

Regeringen ger Polismyndigheten i uppdrag att utfärda statlig e-legitimation

Microsoft fyller femtio

Ett rätt respektabelt jubileum. Idag fyller Microsoft 50 år som företag.

Ett halvt sekel med Office-paket, alltså. Okej. Kanske inte bara Office-paketet. Men förutom att det är imponerande i sig att Microsoft har hängt med så länge, med tanke på hur snabbt det har svängt inom teknikområdet under den tiden, så är de nu kanske hippare än någonsin. De är åtminstone spot on en jättetrend på ett sätt som de förmodligen aldrig har varit tidigare.

Visst, det kanske inte helt och hållet är företagets egen förtjänst. En stor del av det handlar om Microsofts (än så länge) tajta band med Open AI. Men Microsoft har också kunnat hänga med överlag kring alla delar som behövs för den AI-teknik som idag rusar fram över världen. Vilket också har skjutit upp Microsofts totala börsvärde till rekordnivåer.

(Ja, fast kanske inte just nu. Because… anledning.)

Men artikeln ställer också en intressant fråga: kan företaget överleva ytterligare femtio år? Och i så fall hålla sig lika relevanta? Microsoft har ju också några rejäla dikeskörningar under bältet. Min favorit är bloatfunktionen att bygga en sajt i Word. Jag vill veta hur många som någonsin gjorde det.

(Det är givetvis också värt att notera att Clippy hade fyllt 29 år i år.)

Microsoft just turned 50, can its dominance last another half a century?

Microsoft is now 50 years old and after 50 years it’s seen some major changes. Here are some of its biggest milestones and where it might be going in the future.

Substack lägger till TikTok-flöde

Ännu en app lägger till ett TikTok-flöde: Substack. Ett vertikalt videoflöde att scrolla sig igenom på klassiskt TikTok-manér, alltså.

Och som artikeln konstaterar är det ingen slump att det här kommer nu: på lördag förbjuds TikTok i USA om inte en affär att sälja tjänsten till en ny amerikansk ägare är i mål.

Kommer ni ihåg när Substack handlade om nyhetsbrev? Good times.

Substack updated its app to make it even more like TikTok

The Substack app now features a feed of vertical videos that the company hopes could draw in users from TikTok and help current subscribers discover new creators, too.

Amerikanska luftfartsmyndigheten tillåter privatflyg att dölja vem som äger dem

And there it is. De senaste åren har flitiga privatflygskändisar spårats av olika tjänster – inte minst av den kanske mest kända lösningen framtagen av Jack Sweeney. En spårare som bland annat bodde på Twitter och där man kunde följa hur ett antal kändisar (eller åtminstone kändisarnas flyg) rörde sig. Allt baserat på data från offentliga register i USA.

Det ledde till att Sweeney fick ett stämningshot från Taylor Swifts advokater och drog på sig Elon Musks ilska. Det sistnämnda ledde till att Sweeney som av en händelse blev avstängd från Twitter efter att Musk tog över tjänsten.

Men nu är det alltså slut med det. Hur, you ask? Har kändisarna tagit åt sig av kritiken och privatflyger mindre när de är sugna på privatfoodoraflyga hem ett snack på småtimmarna? Nej, nej, nej. Genom att den amerikanska luftfartsmyndigheten FAA nu tar tagit fram ett system som gör det möjligt för privatpersoner som äger ett eget flygplan att dölja ”vissa uppgifter”.

Vi pratar om en opt out-lösning som gör det möjligt för den som äger ett flygplan (eller ”operates” ett flygplan åt den här kundgruppen) kan välja att ”alla personuppgifter som kan identifiera en individ” ska döljas (GDPR, y’all!!). Men inte bara det, FAA ”utvärderar” om de ska ta ytterligare ett steg och helt enkelt göra den här informationen privat för alla som omfatta.

Nu skulle det förstås vara lätt att skylla på Musk även i det här fallet, men FAA agerar bara på en lag som klubbades för snart ett år sedan. Men en lag som förstås har drivits på mycket av den väldigt lilla, väldigt rika klicken människor som bor i USA.

Strunt samma i att flygplan krockar i USA på grund av brist på flygledare och gamla system. Nu slipper åtminstone de allra rikaste få kritik för sitt flitiga flygande.

Elon Musk and Taylor Swift can now hide details of their private jets

Private aircraft owners can now ask the FAA to keep their registration information private, which may disrupt efforts to track celebrity jet use.

USA:s nationelle säkerhetsrådgivare använder privat Gmail-konto för att skicka känslig information

Men? Otur! Igen! Igen! Igen!

Trump adviser reportedly used personal Gmail for ’sensitive’ military discussions

White House National Security Adviser Michael Waltz and other National Security officials reportedly conducted government business with personal Gmail accounts.

”Spöknärvaro” – nytt fenomen som följd av kraven att folk fysiskt ska vara på kontoret

Spöknärvaro. Till nyordlistan 2025.

”Spöknärvaro” – senaste kontorstrenden: ”tecken på klyfta”

Ett fortsatt uppror mot arbetsgivarna från Generation Z och en av Trumps presidentordrar har gett upphov till ännu en namngiven trend på den amerikanska arbetsmarknaden.

Kategorier
AI - Artificiell intelligens IoT - internet of things Spaningar

Digitala spaningar vecka 11 2025 – del 2

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

 

AI – artificiell intelligens

Manus – ny kinesisk AI-agentslösning (som kanske eller kanske inte är skitvass)

Ännu en AI-lösning som åtminstone på pappret ser väldigt intressant och kraftfull ut: Manus.

Det ser ut att vara en tjänst kombinerar det som finns i ”nästa steg”-AI-tjänster. De som har med ”agentnånting” i beskrivningen. Kort sagt att AI-modellen och tillhörande tjänst kan utföra hyfsat långtgående uppgifter på egen hand – som Open AI:s (och typ alla andras) Deep Research-funktioner.

Men Manus ser också ut att vara vass på att såväl kodning som att ”surfa på nätet” och utföra handgrepp där. Med den sedvanliga brasklappen att det är en kinesisk tjänst.

En tjänst som, precis som Deepseek, har byggt vidare på vad andra har gjort (dessutom ser den överlag ut att vara byggd på Claude och en av Alibabas nya modeller). Ingen slump att open source tackas i videon som presenterar Manus. Men också positivt att Manus tänker ge tillbaka genom att själva dela med sig av sin vidareutveckling (åtminstone av ”några modeller”, så vi får väl se hur pass öppna de kommer att vara).

Manus har redan hyllats av flera jag har sett. Men den verkar (förstås) också ha en del problem. Att den kraschar under uppgifter, överlag tar lång tid på sig och även den har svar som ibland är en bit från verkligheten. Den verkar också ha problem med några agentlöftena, som att den har problem med att utföra uppgifter på sajter.

Så i säljpitchen guld och gröna skogar rakt igenom. I verkligheten mellan skitvass och smått oduglig, beroende på vad du vill att Manus ska göra.

Manus är en så länge en stängd beta, så får du inte tag i inbjudningskod från någon som har får du snällt skriva upp dig på väntelistan. Och med tanke på att några av problemen säkerligen har med kapacitet att göra så kan det hända att det kommer ta ett tag innan du släpps in.

#agents | Oliver Molander | 47 comments

Quite confident that China’s second DeepSeek moment is here 🤔 The AI agent 'Manus' went crazy viral in China earlier this week and is now making waves in the… | 47 comments on LinkedIn

Google släpper AI-modellen Gemma 3

Ska säga att jag numer har allt sämre koll på vilka AI-modeller som gäller för de olika AI-företagen. Särskilt som de numer inte bara har en familj modeller. Och de olika familjerna och de olika familjemedlemmarna är bra på olika saker och har olika förutsättningar.

Nu har Google släppt ännu uppgraderad del i sin AI-flora: Gemma 3. Googles samling ”öppna” modeller, till skillnad från de låsta Gemini-modellerna. Fast, ja, de är bygga på samma grundteknik någonstans i botten.

Men oavsett. Ännu en model som hoppar upp de jämförelsetester som finns. Och som kanske för normala människor blir allt mindre relevanta. Eftersom, tja, modellerna numer börjar bli så bra att förbättringshoppen blir allt mindre.

Anyho. Gamma 3 ska ha ”avancerade text- och bildresonerande förmågor”. Och den frasen låter förmodligen precis lika krystad på engelska. Gemma 3 har dessutom stöd för 35 språk från ska ha tränats på 140 språk.

För den som vill testa finns Gemma 3 i Googles verktygslåda AI Studio eller som nedladdningsbar modell hos bland annat Hugging Face.

Google announces Gemma 3 as ’world’s best single-accelerator model’

Following version 1 in February 2024 and 2 in May, Google today announced Gemma 3 as its latest open model…

Gemini börjar träna på din Google-sökhistorik

Vill du att din egen AI-bot ska ha koll på precis allt om dig? Låt den träna på din Google-sökhistorik! Precis det blir nu möjligt i Googles ChatGPT-utmanare Gemini.

Det handlar om att den version av Gemini som heter Flash Thinking Experimental nu kan använda just Google-sökhistorik som datakälla för ytterligare personalisering. Och med tanke på att vissa vid här laget har en AI bokstavligen talat som sin bästa vän och förtrogen så känns det helt rimligt.

Google inser att det här dock kanske inte är något som alla vill ha, så det krävs att man som användare själv slår på den funktionen.

Utöver det så uppgraderar Google sin Deep Research-funktion (den som kan sammanställa mer omfattande rapporter utifrån en fråga) med Gemini 2.0. Den får helt enkelt en moderna AI-modell under huven, som enligt Google ska ge ett ”högre kvalitet” på resultatet.

Deep Research kommer även bli tillgängligt för gratisanvändare, åtminstone ”några gånger i månaden”. Så precis som konkurrenterna blir gratistaket lågt.

Sist men inte minst lägger Google till Gems i gratis-Gemini-konton.  Det är ungefär motsvarigheten till ChatGPT:s GPT:er. Alltså anpassade chattbotar som man kan sätta upp för en specifik uppgift eller ändamål.

Google’s Gemini AI can now see your search history

Gemini can do more with your data if you let it.

Open AI:s AI-agent Operator släpps i Sverige

Ny Open AI-funktion: Operator. Ja, eller ny och ny – Open AI:s AI-agentsfunktion släpps nu i Sverige och resten av EU. Nu kan alltså även vi låta Open AI:s bot styra vår webbläsare och på så sätt utföra uppgifter på internet.

(Vi fick vänta 3 olidliga, smärtsamma, ångestframkallande veckor jämfört med större delen av världen. Så ni förstår hur avgrundsoändligt långt efter vi nu har halkat.)

Bara att tuta och köra! Ja, med den lilla bagatelltilläggsdetaljen att du måste ha ha ChatGPT:s rätt snordyra Pro-abonnemang för cirkus 2000 spänn i månaden för att få tillgång till Operator.

Open AI släpper nya verktyg för att skapa AI-agenter

Nytt verktyg från Open AI. Och det handlar förstås om AI-agenter. Via nya API:et Responses så kan företag och organisationer bygga AI-agenter som kan ”söka på webben, scanna företagsdokument och naverigera på sajter”.

Det är alltså en API-version av företagets Operator, den funktion som kan använda webbläsare ungefär som en människa och därmed använda internet för att utföra handgrepp.

Det nya API:et ersätter Assistants-API:et som kommer att skrotas första halvan av 2026.

OpenAI launches new tools to help businesses build AI agents | TechCrunch

OpenAI has released a slew of new dedicated tools designed to power AI ’agents,’ including a new API and SDK.

Open AI och Google vill att Trump ska låta dem fritt träna AI-modeller på upphovsrättsskyddat material

Ni vet hur de flesta stora amerikanska techbolag har böjt sig väldigt långt bakåt (eller framåt) för att göra Trump på gott humör? Som att Sam Altman lyckades så sändningstid tillsammans med Trump för att berätta om att Open AI och Softbank ska plöja ned 500 miljarder i AI-infrastruktur i USA? (Att de alltså med andra ord lät Trump ta åt sig äran för investeringar som bolagen sannolikt hade gjort ändå för att gynna sin egen business.)

Nu är det payback time. Ja, nu vill Open AI och Google åtminstone att Trump ska undanröja en massa hinder som ligger i vägen för just den businessen. 

Open AI vill framförallt att Trump ska döda alla lagförslag och stämningar på upphovsrättsområdet. Open AI vill att det ska vara ”fair use” att hälla ned allt innehåll som någonsin har skapats i kommersiella produkter utan att behöva betala för det (men däremot ta betalt av sina kunder).

Google hakade senare på och konstaterade ungefär samma sak.

Men inte bara det: Open AI vill också att ska förbjuda Deepseek – som av en händelse en konkurrent – eftersom de är ”statssubventionerade” och ”statskontrollerade”. De är därmed en säkerhetsrisk, såväl när det kommer till integritet som (kan vi tänka) nationell säkerhet. Because nationella säkerhet. Men framförallt finns det en stor risk att Deepseek annars kan utföra ”stöld av immateriella rättigheter”.

Också helt orelaterat: det ser ut som att Deepseek till stor del byggde sin egen R1-modell genom att basera den på Open AI:s modeller.

Så. Ni vet. USA:s president ska alltså dels säkerställa att amerikanska AI-bolag får stjäla hur mycket som helst från andra och dels säkerställa att ingen kan sno från de amerikanska AI-bolagen.

En logik som är 100 % 2025.

OpenAI calls DeepSeek ’state-controlled,’ calls for bans on ’PRC-produced’ models | TechCrunch

In a proposal, OpenAI describes DeepSeek as ’state-controlled,’ and recommends banning models from it and other PRC-affiliated operations.

Google Gemini 2.0 Flash lär sig skapa bilder

Ännu en AI-modell får bildskaparskills. Den här gången Googles Gemini 2.0 Flash. Som dessutom ska vara bra på att faktiskt peta in text i bilder – något som visat sig vara kvantfysik för de flesta (alla?) AI-bildskapare. Ni vet, att de inte ens lyckas skriva ut exakt den text man ber om i en bild.

Den som vill testa nya funktionen kan däremot inte bara dra igång Gemini på webben eller i appen. Bildfunktionen finns nämligen just nu bara tillgänglig i Googles AI Studio eller via Geminis API.

Experiment with Gemini 2.0 Flash native image generation

Developers can now test experimental image output generation with Gemini 2.0 Flash via the Gemini API in Google AI Studio.

Perplexity goes Squid Game

Vad har AI-sökmotorn Perplexity och den haussade Netflix-serien Squid Game gemensamt? Bra fråga! Nästa vecka får vi svaret.

Perplexity har nämligen lagt upp en en kort video med Squid Game-huvudrollsinnehavaren Lee Jung-Jae, med ett enda budskap: 3-17-25. Som vi nog kan anta betyder 17 mars 2025.

(Visst, videoklippet handlar inte specifikt om Squid Game, men att Jung-Jae är med och slutar med att han kliver in i en korridor med dörrar gör att det känns… rätt sannolikt att det är serien som Perplexity ger en blinkning.)

3-17-25 | Perplexity | 81 comments

3-17-25 | 81 comments on LinkedIn

 

IoT – internet of things

Google Assistant går formellt i graven

Nästa år är det dags för Googles röstassistent Assistant att fira tio år. Ja, eller det hade varit det – om Google nu inte gått ut med att Assistant formellt går i graven senare i år.

Google Assistant är av de assistenter som bidragit mest till den utveckling som nu kliver upp på en ny platå tack vare nya AI-förmågor. Vassare än Siri och med en bredare palett än Alexa har Google Assistant blivit en hyfsat etablerad funktion för de flesta som kör hela eller delar av Googles Androidversum.

Google har redan börjat ersätta Assistant och det har ett tag nu officiellt hetat att Gemini kommer att ersätta Assistant. Google väljer alltså inte Apples väg – att behålla assistentvarumärket och (när det nu blir) utrusta det med mer AI-smartness – utan börjar om helt på ny kula.

Tidigare har vi däremot inte haft en jättetydlig indikation på när det kan bli, men senare i år ser det ut som att Assistant inte längre kommer gå att ladda ner och använda.

Däremot kan Assistant som aktiv assistent vad det verkar ändå få uppleva sitt tioårsjubileum, även om det blir i liten och oglamorös skala. Google Assistant kommer nämligen finnas kvar i äldre Android-mobiler (de som kör Android 9 eller äldre) och i de mobiler som inte har 2 GB RAM-minne att leka med.

Google is officially dumping Assistant for Gemini

Google is moving on from Google Assistant in favor of Gemini. The company will be upgrading more users from Google Assistant to Gemini and says that the classic Google Assistant ”will no longer be accessible on most mobile devices” later this year.

Google ger sig in i AI-robotracet

Google, mer specifikt AI-dotterbolaget DeepMind, ger sig nu in i AI-robotracet. Företaget har släppet två nya Gemini-modeller som har robotar som specifikt ändamål.

De båda modellerna, Gemini Robotics och Gemini Robotics-ER, är baserade på Gemini 2.0. Robotics är enligt Google själva deras ”mest avancerade vision-language-action-modell”, som ska göra det möjligt för robotar att utföra ”fler uppgifter i den verkliga världen än någon gång tidigare”. Robotics-ER å sin sida låter ”robotar köra sina egna program”, med stöd för det nu så trendiga resonerandet inom AI-modeller.

Det återstår däremot att se när de båda modellerna – och framförallt robotar som är bestyckade med dem – dyker upp i större skala. I dagsläget testas modellerna med ”partners och utvalda testare”.

Google Is Sticking Gemini 2.0 Into Robots Now

DeepMind has announced Gemini Robotics, a model specifically designed for real-life robots with articulate hands.

Meta lyxmodesamarbetar kring sina smarta Ray-Ban-glasögon

Dags för en ny första för Meta. Företagets första samarbete med ett modeföretag. Enligt Meta själva.

Och det är passande nog ett samarbete kring ett samarbete. Mer specifikt är det att Metas smarta Ray-Ban-glasögon nu släpps i en begränsad, ny utgåva i samarbete med modemärket Coperni.

Ett lyxsamarbete kan man säga. 3600 exemplar släpps idag för 549 dollar istället för vanliga prislappen 299.

Och vad får man då för det? En lite annorlunda, transparent design på skalmarna. Och en Coperni-logga.

Metas Ray-Ban-bågar har visat sig bli en oväntad hit försäljningsmässigt. Så inte oväntat att de nu vill försöka mjölka dem ytterligare.

Ray-Ban Meta AI glasses go high fashion with Coperni limited edition

Meta has tapped Coperni on its first-ever fashion-branded collaboration for the limited-run edition of the Meta Ray-Ban AI smart glasses priced at $549.

Apples smarta hem-prylar kan försenas på grund av AI-strul

I förra veckan bekräftade Apple att företags stora AI-initiativ försenas. Nu ser det ut som att dominobrickorna faller på andra saker som Apple har planerat. Som den nya, förväntade satsningen på smarta hem.

Apples AI-plattform Apple Intelligence har redan hunnit med att skjutas upp några gånger. Från att de först skulle komma i och med lanseringen av senaste iPhone-modellerna så flyttades några funktioner fram till slutet av året. Som sedan blev början av det här året. Som sedan blev Q2. Och som nu sannolikt är… nästa år.

Det vi har fått så här långt har varit rätt små AI-funktioner (och någon har redan hunnit dras tillbaka på grund av att haverier). Apples flaggskeppssatsning med en riktigt smart och kapabel Siri har vi däremot inte sett röken av än. Och det är den som Apple nu säger ska komma ”under det kommande året”. Och den formuleringen lär tyda på att det blir aktuellt först 2026.

Och det leder till frågetecken kring en annan stor, förväntad push från Apple som såg ut som ett som företaget har stora förhoppningar på: prylar för det smarta hemmet. Alltså dedikerade prylar, som säkerhetskameror och hubbar för att styra ungefär allt.

Vi vet ännu inte ens OM Apple har tänkt släppa den här typen av produkter. Men mycket har pekat på det. Frågan är nu om Apple ändå går vidare med lansering av helt nya hårdvarukategorier avsedda att bestyckas med AI-uppgraderad Siri, eller om de kommer att skjuta upp även dessa.

Apple’s rumored smart home hub has reportedly been delayed

According to Bloomberg, the smart home product has been postponed due to the delayed arrival of Apple’s Siri upgrade.

Airpods kan få realtidsöversättning

Apple gör som Apple gör mest. Gör som de flesta andra, fast senare. Ännu en gång.

Mer specifikt handlar det om uppgifter som säger att Apples Airpods-lurar nu till sist också kan få realtidsöversättning. Så att det alltså går att föra en konversation i realtid med en annan människa, utan att man har ett gemensamt språk och utan att det krävs mer än just bara Airpods.

Ja, det är åtminstone så det är tänkt att fungera. Men det bygger förstås på att även den andra parten har liknande utrustning. Eller att man delar en av lurarna med den man vill förstå.

Men den större frågan är hur pass mycket det här är kopplat till Apples övergripande AI-satsning. Rätt mycket, sannolikt. Och med tanke på att den stora funktionen här – en smartare Siri – enligt Apple har försenats (sannolikt till nästa år) så kan det betyda att vi får vänta ett tag på översättningsbara Airpods.

Och då har vi inte ens börjat fundera på vilka språk som kan vara aktuella. Svenska är sannolikt inte ett av språken som är först ut när/om funktionen väl landar.

Apple is reportedly bringing live translation to AirPods

Apple is planning to bring live translation to the AirPods with iOS 19 later this year, according to a report from Bloomberg.