Kategorier
AI - Artificiell intelligens Ekonomi och finans IoT - internet of things Spaningar

Digitala spaningar vecka 38 2025 – del 3

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

 

AI – artificiell intelligens

Microsoft lägger till AI-agenter i Teams

Ännu mer AI i Office-paketet. Ja, eller inte alls i Office-paketet här i EU, eftersom Microsoft har kapat banden mellen 365-prenumerationerna och Teams för att göra EU konkurrensglada. Mer korrekt är alltså att det handlar om mer AI i Teams.

Nu rullar Microsoft ut fler agenter som kan bjudas in till möten. Botar som kan göra saker som att skapa agendor, ta anteckningar och svara på frågor under möte.

De ska också kunna ”föreslå lämplig tidsåtgång för olika mötespunkter” och skapa dokument och uppgifter från möten. Mobilversionen ska också kunna hantera och transkribera de där snabba tvåminutersmötena vid kaffemaskinen.

Det här kommer samtidigt som att Microsoft tar bort betalkravet för Copilot i 365-apparna. Nu kan man få tillgång till en AI-Clippy i de olika programmen även om man inte betalar för ett separat Copilot-abonnemang. Vill man ha tillgång till de nya Teams-agenterna så krävs däremot just en Copilot-prenumeration utöver den vanliga 365-avgiften..

Microsoft is filling Teams with AI agents

New AI agents are rolling out to Microsoft 365 Copilot users, and will pop up across meetings, channels, and Viva Engage communities.

LinkedIn börjar träna sina AI-modeller på användarnas innehåll

Så har det blivit dags för LinkedIn att göra som de flesta andra stora AI-bolag som också har tjänster där användare på något sätt skapar innehåll (ja, eller omvänt…): de kommer att börja träna sina AI-modeller på det användarna skapar.

3 november kommer ändringen börja gälla. Och en skillnad jämfört med hur några andra i branschen har hanterat EU så kommer det att vara opt out även här. Vill man inte att Microsoft ska träna på innehållet så får man gå in i inställningarna och stänga av det.

För att få till detta så lutar sig Microsoft mot den rättsliga GDPR-grunden ”legitimt intresse”. Hand upp alla som tror att det vägvalet kommer att anmälas?

Oavsett: från 3 november kommer LinkedIn alltså börja träna sina AI-modeller på innehåll som har skapats av AI. Och några inlägg som faktiskt har skapats av människor.

Update to our Terms and data use | LinkedIn Help

Update to our Terms and data use

Grok har 64 miljoner användare per månad

Veckan blev en vecka med AI-tjänstanvändarsiffror. Först gick Open AI ut med att ChatGPT numer har 700 miljoner användare varje vecka och nu har vi fått siffror för Elon Musks AI-bot Grok. Typ.

Till skillnad från siffrorna om ChatGPT så är xAI:s siffror inte officiella. Det handlar om interna siffror som Elon Musk och övriga chefer ska ha droppat under ett möte. 64 miljoner. Per månad.

Och det är ju inte en… jätteliten siffra. Sisådär 6 gånger Sveriges befolkning. Men i sammanhanget heller inte jättestor. Inte minst som att den har fördelen av att marknadsföra sig mot och nå användare på X. Och att Trump och hans kompisar tvingade USA:s upphandlingsmyndighet att lägga till Grok bland de tillgängliga tjänsterna som finns där.

Hur kommer Elon att hantera situationen? Jag skulle tro att han kommer att stämma ännu fler. Och skrika ännu högre mot Apple och Google.

Och förmodligen kommer han också försöka göra det olagligt att inte använda Grok i USA.

Report: at a September 17 xAI meeting, Elon Musk and his executives said Grok has 64M monthly users; OpenAI said in August that ChatGPT had 700M weekly users

Theo Wayt / The Information: Report: at a September 17 xAI meeting, Elon Musk and his executives said Grok has 64M monthly users; OpenAI said in August that ChatGPT had 700M weekly users

Amazon lanserar en annonsskapande AI-bot

Mer AI hos Amazon. Fast den här gången handlar det inte om ännu en shoppingassistent. Istället vill företaget göra det enklare för folk att skapa Amazon-annonser.

Den nya lösningen fungerar i stort som motsvarande tjänster fungerar hos konkurrenter. Annonsörer får tillgång till en AI-chattbot där man kan beskriva vilken annons man vill ha. Boten dyker sedan ned i det den vet om annonsören och varumärket för att skapa annonsen. Det handlar om saker som varumärkesriklinjer, befintliga produktsidor och ”annan information om säljaren”.

Därefter försöker Amazons AI-bot snickra ihop en annons som funkar. Och det är inte begränsat till bara en bilddisplayannons. Den ska även kunna spotta ur sig videoreklam.

Annonserna som skapas kan sedan användas i Amazons e-handelstjänst, men också i Prime Vide, Kindle och Twitch.

Amazon is creating more tools to fill its site with AI ads

Amazon is launching a new AI tool that lets sellers generate a static or video ad just by describing it to a chatbot.

Senaste AI-jobbet: AI babysitter

Ha. Ännu ett hett AI-jobb. AI babysitters.

Vad är då det? Att utvecklare måste lägga till på att vibekodande AI-funktioner inte börjar rita på väggarna när man vänder sig om för en sekund.

Vibe coding has turned senior devs into ’AI babysitters,’ but they say it’s worth it | TechCrunch

TechCrunch spoke to experienced coders about their time using AI-generated code about what they see as the future of vibe coding.

 

IoT – internet of things

Meta släpper nya smartglasögon med inbyggd skärm

Dags för Meta att ta nästa smartglasögonsteg. I veckan presenterade företaget Meta Ray-Ban Display. Och det gick rätt skitkass.

Mark Zuckerberg visade varför Apple numer gillar förinspelade, pixelperfekta hårdvarupresentationer. Ungefär allt som kunde gå fel under presentationen gick fel. Den visade bågarna från sin sämsta sida. Fast det var wifi-signalens fel. Enligt Mark Zuckerberg. (Självklart dök det snabbt upp humorinlägg som drev med alltihop.)

Men det Meta oavsett presenterade var ett par smartglasögon som är tänkta att smarta på riktigt. Ja, eller ha den en smart lins som kan visa upp ett digitalt gränssnitt. Ett ”appfönster” som ligger i den högra linsen.

Skärmen som visas här ska vara högupplöst och i färg. Det ska där gå att göra saker som att se meddelanden, läsa undertexter, se grafiska vägbeskrivningar och se hur bilden du tänker ta med glasögonens tolvmegapixelkamera kommer att se ut.

Men däremot funkar glasögonen inte på egen hand. För att styra gränssnittet krävs att man har ett uppkopplat armband på sig, där man kan scrolla klicka och tydligen till och med skriva meddelanden.

Du får sex timmars batteritid i ”mixed-läge” (vilket jag antar att man använder skärmen), eller upp till 30 timmar om du också drar nytta av fodralet.

Prismässigt börjar de nya skärmglasögonen på 799 dollar för både glasögon och armband. (Efter som det pratas om ett ”från”-pris så återstår att se vad man kan få om man betalar mer.) Vi får se vad det svenska priset blir – och när de kan tänkas börja säljas här.

För vid säljstarten 30 september är det bara USA som gäller. Efter det är tanken att försäljningen ska dra igång i Kanada, Frankrike, Italien och Storbritannien i början av 2026. Så ja: EU ser ut att få dem mer eller mindre från start.

Meta Ray-Ban Display glasses put a screen on your face without looking dorky

The Meta Ray-Ban Display glasses start at $799 and come with an EMG wristband that allows effortless interactions. They will be available starting September 30 in the US.

Metas vanliga Ray-Ban-bågar får bättre batteritid och kamera

Huvudpersonen under Metas Connect-produktpresentation var förstås den nya Display-modellen, med en virtuell skärm på insidan av den högra glasögonlinsen. Men Metas populäraste glasögonmodell, de ”vanliga” Ray-Ban Meta, släpptes också i en ny version.

Version 2 av glasögonen får bättre batteritid. Upp till 8 timmar under ”normal” användning och upp till 48 timmar om man använder den laddning som fodralet bjuder på (upp från den tidigare gränsen 32 timmar).

Den nya modellen får en tolvmegapixelkamera och 3K Ultra HD-video upp till 60 bildrutor per sekund samt 32 GB lagring.

Glasögonen får dessutom den nya funktionen ”konversationsfokus”, vilket är vad det låter som: den ska fokusera på röster i livesammanhang.

379 dollar är priset som gäller för version 2 och kommer med samma tre Ray-Ban-bågar som föregångaren. De går att köpa redan nu i 18 länder (majoriteten i EU). Och Sverige är ett av dessa. Här ser det ut som att glasögonen prismässigt börjar runt 5000 kronor.

Meta unveils its second-gen Ray-Ban smart glasses at Connect

As expected, Meta has introduced new smart glasses during its Connect conference today.

Meta släpper nya Oakley-glasögon

Förutom de nya skärmbestyckade smartglasögonen Display och en ny version av den vanliga Ray-Ban-modellen så passade Meta också på att uppdatera sitt andra solglasögonsamarbete. Vi fick med andra ord också en ny version av Metas Oakley-bågar.

Oakley-modellen är Metas sportbåge. Inte särskilt oväntat med tanke på att det också är det som Oakley gör annars. En skillnad jämfört med den tidigare versionen är att Oakley Meta Vanguard har en stor lins, snarare än att ha två kameror i hörnet på respektive lins. Bågarna har precis som de övriga två familjemedlemmarna en tolvmegapixelkamera och kan spela in video i upp till 3K-upplösning.

Batterimässigt får man upp till 9 timmar, eller 6 timmars musiklyssnande. Genom att ta ström från fodralet kan man kräma ut upp till 36 timmar. De har också fått mer kraftfulla högtalare och har totalt fem mikrofoner som ska vara bra på att hålla vindljud borta när man pratar med någon.

Till skillnad från de övriga två glasögonen i senaste generationen så är Oakley-bågarna, passande nog, mer stryktåliga. De har IP67-klassning när det kommer till damm och fukt. Det finns också färdiga integrationer till Garmin och Strava, så att man exempelvis kan få olika datapunkter under träningen visualiserade på linserna. Och ja. Det finns en knapp som kan programmeras till att trigga Metas egen AI-bot.

Oakley-glasögonen börjar säljas den 21 oktober och Sverige är ett av länderna där de kommer att vara tillgängliga då. Priset som gäller är 499 dollar, vilket skulle kunna betyda nånstans runt 6500-700 kronor.

Meta unveils its new Oakley Meta Vanguard smart glasses for athletes | TechCrunch

The new smart glasses are geared toward runners, cyclists, and other athletes.

Meta öppnar sina smartglasögon för utvecklare

Ett rätt givet steg för Meta – och egentligen konstigt att det inte har hänt tidigare: företaget öppnar nu sina smartglasögon för externa utvecklare.

Eller, de kommer snart göra det. Än så länge handlar det om att man kan skriva upp sig på en väntelista och få tillgång när det blir aktuellt.

Men när det händer så kommer utvecklare få tillgång till glasögonens sensorer och funktioner som hanterar bild och ljud. Det kan bli extra intressant kopplat till de nya Display-bågarna som presenterades i veckan, där Meta har lagt till en virtuell bildskärm i den högra linsen.

Hela poängen med att Meta jagar egen hårdvara är för att de vill kapa det beroende de har av Google och Apple, som kontrollerar de två operativ som är viktigast idag. Så här långt har Metas initiativ på det här området gått lite… sådär (med Oculus som det stora undantaget, men det var å andra sidan en produkt som Meta köpte sig till och inte byggde själva).

Det Meta nu gör är däremot ett stort steg mot det här, därför att det gör det som gjorde iPhonen till den jättesuccé den är idag: de låter användarna och utvecklarna styra vad Metas smartglasögon ska vara och användas till.

Vi kan med andra ord anta att Meta har långt gångna planer på en egen Appstore liggande i byrålådan.

Meta is opening up its smart glasses to developers

Meta is going to let apps access the vision and audio capabilities of its smart glasses with the new Wearable Device Access Toolkit for developers.

Casio släpper AI-husdjur med fyra miljoner känslor

Glädje, ilska, förvåning, sorg… Okej, jag erkänner att jag inte kommer att klara av att komma upp i fyra miljoner. Men så många känslor ska Moflin ha.

Vad är då Moflin? Casios nya AI-husdjur. Terapi-ChatGPT möter Tamagotchi. I den fysiska världen.

Tanken är med andra ord att Moflin ska vara precis som ett helt vanligt djur, med betydligt mindre behov av mat och rastning. Det innebär också att Moflins ”personlighet kommer att växa” utifrån de interaktioner du har med den. Vilket i sin tur innebär att varje Moflin (typ) kommer vara unik.

Det kommer med andra ord vara ännu en sak som en del mäniskor kommer att bygga en inte alls hälsosam relation med.

Casio launches Moflin – an AI pet which has over four million emotions

If you’re in the market for a pet that won’t leave behind droppings, then the Moflin is a good choice.

Nothing vill att du ska prata med dina hörlurars laddningsfodral

Vilken funktion har du alltid saknat hos dina hörlurar? Precis.

Nothing wants you to talk to your earbuds’ charging case

Nothing’s Ear 3 earbuds pack a ’Super Mic’ in the charging case that you can use for calls, voice notes, and (sometimes) videos.

Samsung börjar visa digital reklam på sina kylskåp

Vad har du alltid saknat mest hos ditt kylskåp? Precis.

Samsung Rolls Out Ads to Family Hub Fridges

Samsung confirmed this week that they have rolled out an over-the-network software update to Family Hub refrigerators in the US that will enable advertising on the fridge’s video display. The…

 

Ekonomi och finans

Google blir det fjärde börsbolaget någonsin värt över 3 biljoner dollar

Ni vet Google? Företaget som kan lämna in sin garderobsbricka eftersom alla kommer att söka via AI-tjänster istället – förmodligen redan innan året är slut? GAME OVER MAN, GAME OVER!

Google verkar däremot inte ha fått det meddelandet.

Google-aktien har en riktigt bra dag idag, med uppgång på runt 3,5 %. Det har dessutom inneburit att Google (okej, formellt ägarbolaget Alphabet) för första gången är värt över 3 biljoner dollar.

Det betyder att Google numer är med en synnerligen exklusiv klubb som fram till idag bara har haft tre medlemmar: Apple, Microsoft och Nvidia.

Det ser dessutom att klubben en nivå under också kommer att få en ny medlem rätt snart: Meta har häng på 2 biljoner. Ännu ett bolag som inte har förstått att de är passé.

Google Parent Alphabet’s Market Cap Hits $3 Trillion for First Time

Alphabet’s stock has added roughly a third of its value this year, making it the best-performing member of the Magnificent Seven for 2025 so far.

Svenska AI-bolaget Sana Labs köps av Workday

Ännu ett svenskt bolag blir amerikanskt. Den här gången på AI-området. Sana Labs köps upp av samarbetsplattformen Workday (ja, eller företaget med samma namn).

Sana har byggt sin verksamhet kring AI-agenter som ska göra det enklare att ”prata” med sin interna data. Så Sana känns som ett rätt givet köp för Workday sammanhanget.

10 miljarder kronor, eller 1,1 miljarder dollar, blev prislappen. Ungefär dubbelt upp jämfört med vad Sana värderades till vid sin senaste finansieringsrunda.

Svenska AI-bolaget köps upp – för 10 miljarder

Den svenska AI-sensationen Sana köps upp av den amerikanska mjukvarujätten Workday.Prislappen: 1,1 miljarder dollar – dubbelt så mycket som Sana värderades till vid sin senaste kapitalrunda för mindre än ett år sedan.

Nvidia investerar 5 miljarder dollar i konkurrenten Intel (och Donald Trump)

Det senaste årtiondet har vi sett en hel drös milt sagt oväntade samarbeten mellan konkurrenter på techområdet. Här är en till: chip- och grafikkorttillverkaren Nvidia plöjer ned 5 miljarder dollar i konkurrenten Intel.

Samarbetet handlar om att de båda företagen ”tillsammans ska utveckla flera generationer anpassade datacenter och PC-produkter”. Vilket är en rätt… vag beskrivning.

Mer konkret verkar det handla om att Intel får tillgång till Nvidias avancerade GPU:er (grafikkort) och kan integrera dem i sina chip. Något som omvänt också skulle kunna gynna Nvidia, som får ännu en plattform för sina produkter.

Men rent spontant känns det här som ett samarbete som borde kunna stöta på konkurrensproblem. Inte minst med tanke på hur dominerade Nvidia är inom sin nisch (som numer är väldigt stor). Visst, Intel är inte den jätte de en gång var, men det finns fortfarande förhållandevis få stora chipbolag.

Fast vi kan nog anta att det inte kommer att bli så stora myndighetsproblem. Åtminstone inte i USA.

Timingmässigt känns det inte som en slump att det här kommer kort efter det att USA gick in och köpte till sig en del av just Intel. USA äger med andra ord del av bolaget som Nvidia nu investerar i. Vilket, om man så vill, betyder att Nvidia även den här vägen investerar i USA.

Och därmed investerar i… Donald Trump. Och att hålla Donald Trump på gott humör.

NVIDIA throws Intel a $5 billion lifeline to build PC and data center CPUs

NVIDIA and Intel are teaming up.

TokTok-ägaren Bytedance nu värd 400 miljarder dollar

Helt oväntat [sic!] så slutade TikTok-förhandlingarna mellan Donald Trump och Kinas president Xi inte i något slutgiltigt avtal. TikTok fortsätter därmed köra på som vanligt i USA samtidigt som de är helt förbjudna att verka där.

Because USA 2025.

Det går desto bättre för ägarbolaget Bytedance som helhet. Ja, eller om det beror på att marknaden tror a) att det blir ett avtal och b) att Bytedance kan casha in på TikTok på flera sätt om de senare får en ny (amerikansk) ägare.

Tre av TikToks investerare har oavsett höjt värderingen på hela Bytedance till 400 miljarder dollar. Det finns till och med värderingar på uppemot 450 miljarder.

Oavsett så ser det betydligt ljusare ut för Bytedance än på länge, efter att företaget hamnade lite i en isbox, klämd från båda sidor av handelskriget mellan USA och Kina.

Hur mycket är då värderingen jämfört med andra bolag? Om Bytedance hade varit ett noterat börsbolag så hade de varit världens 25:e största bolag – precis före Alibaba – med en värdering på 400 miljarder. Höjer vi värderingen till 450 miljarder så hade bolaget hamnat precis utanför topp 20 – två platser efter Netflix.

TikTok Owner ByteDance Is Tech Darling Again With $400 Billion-Plus Valuation

(Bloomberg) — At least three of Bytedance Ltd.’s major investors have marked up the TikTok-owner’s valuation to more than $400 billion, a sharp rebound for a Chinese social video leader that has been threatened with a US shutdown.Most Read from BloombergNYC’s Congestion Pricing Pulls In $48.6 Million in First MonthThe Trump Administration Takes Aim at Transportation ResearchNYC to Shut Migrant Center in Former Hotel as Crisis EasesShelters Await Billions in Federal Money for Homelessness Provid

Bortglömda Limewire köper tokmisslyckade musikfestivalen Fyre Festival på Ebay

Ha. P2P-tjänsten Limewire, som jag inte visste fortfarande fanns (och ja, har du koll på den är du rätt gammal), köper tidernas kanske mest misslyckade musikfestival Fyre Festival i en auktion på Ebay.

Det går inte att bli mer 2025 än så.

(Om du inte har sett Netflix-dokumentären ”Fyre: The Greatest Party That Never Happened” – gör det. Enormt stor underhållning.)

LimeWire (Which Still Exists) Buys Fyre Festival (Which Never Did) on eBay

Sure, why not?

Kategorier
AI - Artificiell intelligens Allmänt digitalt Ekonomi och finans IoT - internet of things Spaningar

Digitala spaningar vecka 25 2025 – del 3

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

 

AI – artificiell intelligens

Canva bygger in Googles AI-videoverktyg Veo 3

Mer AI i allt-i-allo-lådan Canva. Och mer video. Nu lägger Canva till funktionen Create a video clip. Och den drivs av den senaste versionen av Googles vassa AI-videoskaparmodell Veo.

Det betyder att Canva-användare, på välbekant generativ AI-manér, nu kan beskriva vad de vill ha och få en kort video som visar det man har beskrivit. Och i och med att det är version 3 av Veo så går det också att låta funktionen lägga till ljud i videon.

Däremot finns det, som så ofta när det kommer till AI-videoverktyg, begränsningar i användningen. Man måste först och främst betala för Canva för att få tillgång och (oberoende av abonnemang om jag förstår rätt) så kommer man ”initialt” bara kunna skapa 5 videos per månad.

You’ll want a paid Canva subscription even more now it comes with Veo 3 for AI video generation.

Video generation boosts Canva’s already impressive AI features

Midjourney lägger till videofunktion

När det kommer till AI-bilder så var Midjourney hyfsat länge (ja, i AI-tid räknat) guldstandarden. Sedan dess har det dock som bekant hänt mycket och Midjourney har uppmärksamhetsmässigt knuffats in i kulisserna.

Men skam den som ger sig. Nu kommer en ny funktion. Och för att försöka hålla sig relevanta ger sig Midjourney nu in på ett nytt område: video. Det blir med andra ord nu möjligt att textskapa korta videos även här.

Midjourney debuts new V1 video generation model – SiliconANGLE

Midjourney debuts new V1 video generation model – SiliconANGLE

Meta försökte rekrytera Open AI-forskare med ersättningar uppemot 100 miljoner dollar

I förra veckan köpte Meta till sig 49 % av startupen Scale AI. Men vad det i praktiken verkar som var att Meta (läs: Mark Zuckerberg) betalade nästan 15 miljarder dollar för att rekrytera grundaren och VD:n Alexandr Wang, som lämnade Scale AI på dagen.

Vad ska Wang göra på Meta? Tydligen leda en grupp ”super-AI-experter” som ska hjälpa Meta att få fart på sin AI-satsning. Något som Zuckerberg tydligen anser att de än så länge inte har fått.

Och Meta (läs: Mark Zuckerberg) verkar vara beredd att kasta en hela massa pengar även på AI-forskare överlag. Enligt Sam Altman ska Meta ha erbjudit Open AI-anställda (och enligt honom även anställda hos Google-ägda Deepmind) kompensationspaket på uppemot 100 miljoner dollar om de byter inpasseringskort.

Däremot ska de här försöken, återigen enligt Sam Altman, ”till största del” ha varit fruktlösa”. Men med tanke på det som Meta betalade för sin del i Scale AI (läs: att alltså rekrytera Wang) så låter det som helt rimliga uppgifter.

Sam Altman says Meta tried and failed to poach OpenAI’s talent with $100M offers | TechCrunch

OpenAI CEO Sam Altman said that Meta tried to poach its employees with nine-figure offers, but failed to recruit OpenAI’s best people.

Meta försökte köpa Perplexity och andra AI-bolag

Det verkar som att Mark Zuckerberg VERKLIGEN inte är nöjd med hur det har Metas AI-framsteg går just nu.

I veckan blev det klart att Meta köper 49 % av AI-bolaget Scale AI i en affär som framförallt verkar ha handlat om att rekrytera grundaren och VD:n Alexandr Wang till Meta. Men efter att den affären kom ut så visar det sig att Scale AI inte var Zuckerbergs förstahandsval. Ja, eller åtminstone inte det enda AI:iga som Zuckerberg ville lägga vantarna på.

Enligt uppgifter så ska Meta ha fört uppköpsdiskussioner med – eller åtminstone kontaktat – Perplexity, Thinking Machines och Safe Superintelligence.

Perplexity är förmodligen väl kända för alla som har ett hyfsat stort intresse för den senaste AI-vågen och dess tjänster. Det var den första AI-tjänsten som uttalat tog fram en produkt byggd för att ”googla”. Att söka på nätet med hjälp av generativ AI, alltså.

De andra två namnen är betydligt mindre mainstream, men fortfarande rejäla tungviktare om man tittar på vilka som döljer sig bakom företagsnamnen.

Safe Superintelligence grundades av Ilya Sutskever, en av Open AI:s grundare. Fast numer är han nog mest känd som en av dem som försökte manövrera ut VD:n Sam Altman för runt 1,5 år sedan. Sutskever vände kappan rätt fort, men det hindrade inte att han (sannolikt) tvingades ut något halvår senare.

Thinking Machines är startupen som drogs igång av en annan Open AI-avhoppare. Open AI:s förra COO Mira Murati, som bland annat var den som höll i trådarna när ChatGPT kom till.

Samtalen kom lite olika långt, men inget av dem ledde fram till ett avtal. Det kan med andra ord vara så att Zuckerberg alltså tvingades vända blickarna mot Scale AI när ingen av ovanstående vill vara med och leka. Ja, eller så kanske Zuckerberg helt enkelt ville rekrytera Sutskever och Murati.

Däremot verkar Zuckerberg inte vara helt färdig med sitt Safe Superintelligence-uppvaktande riktigt än. Enligt uppgifter försöker Meta nu få ombord startupens VD Daniel Gross, nu när Sutskever inte var sugen.

Med tanke på hur mycket pengar som Zuckerberg kastar omkring sig just nu när det kommer till AI så får jag väldigt mycket Meta-vibbar. Ja, eller rättare sagt Metaverse-vibbar. När Zuckerberg fick för sig att Meta skulle bli ett VR/AR/XR-bolag och plöjde ned enorma summor i flermiljarddollarklassen.

Det gick som bekant… sådär. Åtminstone så här långt. Meta backade hem till annonsverksamheten i sina stora plattformar igen. Jag misstänker att vi kommer att se en liknande utveckling kring Metas AI-ambitioner.

Och så den kanske största AI-frågan när det kommer till Meta: hur länge blir företagets AI-chef Yann LeCun kvar? Zuckerbergs panikartade jakt på AI-supertalanger känns ju inte direkt som en lysande recension av LuCuns jobb så här långt. Eller så är det kanske först nu som LeCun får de resurser han alltid har velat haft.

Meta held talks to buy Thinking Machines, Perplexity, and Safe Superintelligence

Meta CEO Mark Zuckerberg has discussed acquiring Perplexity, Thinking Machines Lab, and Safe Superintelligence. The latter two startups are led by ex-OpenAI executives.

Apple överväger att köpa Perplexity

ALLA vill ha AI-sökmotorn Perplexity just nu. Ja, nästan. Efter uppgifterna om att Mark Zuckerberg och Meta försökte, men misslyckades (än så länge?) med att köpa Perplexity så kommer nu uppgifter om att ett annat företag är intresserade av att lägga vantarna på dem: Apple.

Enligt de sedvanliga källorna med insyn så har Apple fört – och kanske fortfarande för – interna diskussioner om att köpa just Perplexity. För att få fart på sin AI-satsning som så här långt har gått lite… sådär.

Det är alltså obekräftade rykten och ska tas för vad de är. Men om vi för en stund springer med ryktet så skulle det nog faktiskt vara en inte alls omöjlig affär.

Spontant skulle man kunna gissat att det skulle bli svårtsmält för konkurrensmyndigheter, men det är sannolikt precis tvärtom. Apple är som sagt var ingen storspelare vare sig inom webbsök eller generativ AI. Och Perplexity ligger långt efter marknadsledaren ChatGPT när det kommer till användning. Och vi pratar om ett område som överlag fortfarande är en försvinnande lite del av det som händer på nätet.

Det som – som vanligt när det kommer till Apple – mest talar emot affären är att den är väldigt o-Appleig.

Till skillnad från de andra techgiganterna så har Apple hållit sig borta fram massiva företagsköp av välkända tjänster. Apple har istället köpt mindre spelare och byggt in tekniken i befintliga lösningar – eller låtit tjänsten leva kvar under eget varumärke med allt större integrationer till Apples övriga ekosystem.

Apples överlägset största köp så här långt är hörlurstillverkaren Beats, som kostade Apple 3 miljarder dollar. Det är lite kaffekassa i de här sammanhangen. Men det är också snudd på kaffekassa när det kommer till Perplexity.

Den senaste värderingssiffran jag har sett för Perplexity var att de siktade på 14 miljarder i en finansieringsrunda i maj. Jag är lite osäker på hur det gick med den, men vi kan anta att Perplexity åtminstone ligger i spannet 10-14 miljarder just nu. Det är siffror som är sisådär 3-5 gånger mer än Apple betalade för Beats.

Så bara därför känns det som en osannolik affär. Men som vi har sett så får AI-FOMO:n företag att slänga ut sunt affärsförnuft genom fönstret i parti och minut.

Report: Apple has held internal discussions about acquiring Perplexity – SiliconANGLE

Report: Apple has held internal discussions about acquiring Perplexity – SiliconANGLE

Grok ger ”fel” svar igen – så Elon Musk ska fixa den

”Maximum truth-seeking”.

Elon Says He’s Working to ’Fix’ Grok After AI Disagrees With Him on Right-Wing Violence

Musk thinks his AI is corrupted by the ”legacy media.”

Amazon vill att anställda ska flytta till städer närmare sina chefer eller sluta

Amazon fortsätter på det inslagna tillbaka-till-kontoret-spåret. Nu kommer nästa kapitel: flytta till en stad närmare din chef eller säg upp dig utan avgångsvederlag.

Ja, det måste inte vara närmare just chefen, men väl ”sitt team”. Och eftersom alla alltså ska vara på kontoret så betyder det i praktiken närmare chefen. I vissa fall har folk ombetts att flytta tvärs över landet för att behålla jobbet.

Folk har dessutom 30 dagar på sig att bestämma sig. Och 60 dagar för att ”inleda omflyttningsprocessen”.

Och det här kommer bara någon dag efter att Amazon-VD:n Andy Jassay gick ut med nya nedskärningar som återigen motiverades med ”AI”. Och de här två sakerna sammanfattar väl strömningarna hos många företag just nu.

Alla anställda förväntas bli flytande i AI:iska och växla upp sin egen effektivitet med en massa hundra procent med verktyg som vi fortfarande inte förstår, men arbetet med dessa digitala verktyg ska ske i samma rum så att chefen kan sitta och titta så att alla verkligen jobbar som de ska. Ja, eller att de jobbar överhuvudtaget, känns det ofta som.

Plus att ”AI” dessutom har blivit det stora spöket som företag nu kan hota sina anställda med: om ni kräver högre lön eller bättre villkor så kommer stora stygga AI:n och äter upp dig.

’Decide in 30 days or resign without severance’: Amazon asks employees to relocate closer to their teams | Company Business News

The new relocation policy of Amazon has come as another reason for employees to worry as they already reel under tensions about job cuts and warnings from the management that artificial intelligence will shrink their importance in the coming years.

 

IoT – internet of things

Meta släpper nya smartglasögon tillsammans med Oakley – även i Sverige

De har mycket gemensamt med Metas oväntade hit, Ray-Ban-samarbetet. Det finns en kamera, högtalare i skalmarna och mikrofoner. Dessutom finns förstås Meta AI inbyggt.

Och precis som Ray-Ban-bågarna bygger mycket funktionalitet på att du parar ihop glasögonen med din mobil.

Men det finns också skillnader. Oakley-glasögonen har dubbelt så lång batteritid, kommer med ett laddningsfodral som kan ge upp till 48 timmars körtid och kameran kan filma i 3K-kvalitet, jämfört med Ray-Ban-modellernas 1080p.

Och så får man IPX4-vattentålighet med sina Oakleys.

Det hade varit konstigt om det sistnämnda inte var del av paketet. Oakley fokuserar trots allt mestadels på sport och sportutövande är det primära användningsområdet.

Metas Oakley-bågar kommer i fem kombinationer av bågar och glas och de kan även fås med styrka. Dessutom släpps en limited editionmodell, som dessutom är först ut.

Den sistnämnda kan beställas från och med 11 juli, för 499 dollar. Standardmodellen kostar 100 dollar mindre och släpps ”senare i sommar”. Det återstår att se vad de svenska priserna blir.

Meta unveils its Oakley smart glasses | TechCrunch

After months of rumors, Meta has officially announced its next pair of smart glasses with Oakley.

Meta kan samarbeta med Prada om smartglasögon

Meta verkar ha fått rejäl smartglasögonfeeling. Efter de oväntat stora framgångarna med sitt Ray-Ban-samarbete så gick Meta i början av veckan ut med att de ska släppa ett nytt par tillsammans med Oakley 20 juni. Och nu kommer uppgifter om ännu ett samarbetsnamn: lyxmärket Prada.

Och, ja, det är vad vi vet.

Men det låter helt orimligt. Ray-Ban-framgången har inte bara gett Meta blodad glasögontand. Även konkurrenter som Snap, Apple och Google verkar ha gett sina glasögonambitioner nytt liv. Och det verkar också som att glasögontillverkarna blivit mer sugna på att stoppa in Metas teknik i sina bågar.

Det återstår att se när vi får ett par Meta-Prada-glasögon. Ja, eller om.

Meta is reportedly building AI smart glasses with Prada, too | TechCrunch

Meta is reportedly teaming up with the Italian high fashion brand, Prada, to build AI smart glasses with similar technology to Ray Ban Meta.

 

Ekonomi och finans

Snap köper studentkalenderappen Saturn

Ett lite oväntat drag av Snap: de köper Skolplattformen.

Ja, eller de gör de ju inte alls. Förstås. Men Snap köper väl Saturn, som tydligen är en kalenderapp som är fokuserad på att få studenter att hålla koll på sina skolscheman.

Och det finns förstås sociala element, så att man kan hålla koll på sina klasskompisars aktiviteter.

Ingen uppgift om hur mycket Snap fick hosta upp för Saturn, men den 30 man stora personalstyrkan följer med till Snap och kommer att fortsätta driva Saturn som en fristående app. Åtminstone för tillfället.

Snap acquires Saturn, a social calendar app for high school and college students | TechCrunch

Snap has acquired Saturn, a calendar app that helps students manage their school schedules and share them with others.

 

Övrigt

Donald Trump släpper egen guldmobil

Kommer Donald Trump börja sälja en egen mobil i höst? Kommer den vara guldfärgad? Men det är väl klart?

Ja, eller det är inte presidenten Donald Trump som nu har presenterat den kommande prylen. Det hade förmodligen varit olagligt. Istället är det Trumps eget företag, styrt av sönerna, som gör det. Noll koppling till presidenten.

Ringer och surfar gör man via ett nytt Trump-mobilnät, som verkar låna master från tre stora amerikanska teleoperatörer.

499 dollar ska mobilen kosta. Helt tillverkad i USA med en helt amerikansk kundtjänst. Dessutom med ett abonnemang om 47,45 dollar i månaden – som verkar vara obligatoriskt. Dessutom ännu ett sätt att visa att den här mobilen inte har den minsta kopplingen till USA:s 47:e och 45:e president.

Vad får man då för nästan 50 dollar i månaden? ”Telemedicin” (alltså typ Kry), vägassistans för bilen och obegränsat sms:ande till 100 länder. Och för att vara riktigt tydliga så handlar det om 100 länder ”runt om i världen”.

Så nu visar Trump med andra ord att det visst går att bygga en smartmobil helt i USA och sälja den till ett vettigt pris. In your face, Tim! Det kommer givetvis absolut inte visa sig att det är någon form av kinesisk eller rysk no brand-mobil där den amerikanska delen i logistikkedjan är människor som lägger en guldpläterad bild på Donald Trump i asken.

Jag tänker att mobilens slogan är given: En färg. En app. En ledare.

Så oddsen för att det här inte alls kommer att visa sig vara ett enda ihåligt pyramidspel?

En bra sak är åtminstone att det här är så osannolikt att till och med Trump-sektmedlemmarna runt om i USA kommer att genomskåda bluffen [sic!].

The Trump Mobile T1 Phone looks both bad and impossible

The Trump Mobile T1 Phone 8002 (gold edition) costs $499, has a solid set of specs, and seems utterly unlikely to exist.

Klarna lanserar eget mobilabonnemang i USA

Lanserar Klarna ett eget mobilabonnemang i USA? Det är klart att Klarna lanserar ett eget mobilabonnemang i USA.

Samma vecka som Trump gör det.

Even Klarna is launching a mobile phone service now

The buy-now-pay-later service Klarna is launching a $40 per month mobile phone service with unlimited 5G data, calls, and texts on AT&T’s network.