Kategorier
AI - Artificiell intelligens Ekonomi och finans IoT - internet of things Spaningar

Digitala spaningar vecka 38 2025 – del 3

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

 

AI – artificiell intelligens

Microsoft lägger till AI-agenter i Teams

Ännu mer AI i Office-paketet. Ja, eller inte alls i Office-paketet här i EU, eftersom Microsoft har kapat banden mellen 365-prenumerationerna och Teams för att göra EU konkurrensglada. Mer korrekt är alltså att det handlar om mer AI i Teams.

Nu rullar Microsoft ut fler agenter som kan bjudas in till möten. Botar som kan göra saker som att skapa agendor, ta anteckningar och svara på frågor under möte.

De ska också kunna ”föreslå lämplig tidsåtgång för olika mötespunkter” och skapa dokument och uppgifter från möten. Mobilversionen ska också kunna hantera och transkribera de där snabba tvåminutersmötena vid kaffemaskinen.

Det här kommer samtidigt som att Microsoft tar bort betalkravet för Copilot i 365-apparna. Nu kan man få tillgång till en AI-Clippy i de olika programmen även om man inte betalar för ett separat Copilot-abonnemang. Vill man ha tillgång till de nya Teams-agenterna så krävs däremot just en Copilot-prenumeration utöver den vanliga 365-avgiften..

Microsoft is filling Teams with AI agents

New AI agents are rolling out to Microsoft 365 Copilot users, and will pop up across meetings, channels, and Viva Engage communities.

LinkedIn börjar träna sina AI-modeller på användarnas innehåll

Så har det blivit dags för LinkedIn att göra som de flesta andra stora AI-bolag som också har tjänster där användare på något sätt skapar innehåll (ja, eller omvänt…): de kommer att börja träna sina AI-modeller på det användarna skapar.

3 november kommer ändringen börja gälla. Och en skillnad jämfört med hur några andra i branschen har hanterat EU så kommer det att vara opt out även här. Vill man inte att Microsoft ska träna på innehållet så får man gå in i inställningarna och stänga av det.

För att få till detta så lutar sig Microsoft mot den rättsliga GDPR-grunden ”legitimt intresse”. Hand upp alla som tror att det vägvalet kommer att anmälas?

Oavsett: från 3 november kommer LinkedIn alltså börja träna sina AI-modeller på innehåll som har skapats av AI. Och några inlägg som faktiskt har skapats av människor.

Update to our Terms and data use | LinkedIn Help

Update to our Terms and data use

Grok har 64 miljoner användare per månad

Veckan blev en vecka med AI-tjänstanvändarsiffror. Först gick Open AI ut med att ChatGPT numer har 700 miljoner användare varje vecka och nu har vi fått siffror för Elon Musks AI-bot Grok. Typ.

Till skillnad från siffrorna om ChatGPT så är xAI:s siffror inte officiella. Det handlar om interna siffror som Elon Musk och övriga chefer ska ha droppat under ett möte. 64 miljoner. Per månad.

Och det är ju inte en… jätteliten siffra. Sisådär 6 gånger Sveriges befolkning. Men i sammanhanget heller inte jättestor. Inte minst som att den har fördelen av att marknadsföra sig mot och nå användare på X. Och att Trump och hans kompisar tvingade USA:s upphandlingsmyndighet att lägga till Grok bland de tillgängliga tjänsterna som finns där.

Hur kommer Elon att hantera situationen? Jag skulle tro att han kommer att stämma ännu fler. Och skrika ännu högre mot Apple och Google.

Och förmodligen kommer han också försöka göra det olagligt att inte använda Grok i USA.

Report: at a September 17 xAI meeting, Elon Musk and his executives said Grok has 64M monthly users; OpenAI said in August that ChatGPT had 700M weekly users

Theo Wayt / The Information: Report: at a September 17 xAI meeting, Elon Musk and his executives said Grok has 64M monthly users; OpenAI said in August that ChatGPT had 700M weekly users

Amazon lanserar en annonsskapande AI-bot

Mer AI hos Amazon. Fast den här gången handlar det inte om ännu en shoppingassistent. Istället vill företaget göra det enklare för folk att skapa Amazon-annonser.

Den nya lösningen fungerar i stort som motsvarande tjänster fungerar hos konkurrenter. Annonsörer får tillgång till en AI-chattbot där man kan beskriva vilken annons man vill ha. Boten dyker sedan ned i det den vet om annonsören och varumärket för att skapa annonsen. Det handlar om saker som varumärkesriklinjer, befintliga produktsidor och ”annan information om säljaren”.

Därefter försöker Amazons AI-bot snickra ihop en annons som funkar. Och det är inte begränsat till bara en bilddisplayannons. Den ska även kunna spotta ur sig videoreklam.

Annonserna som skapas kan sedan användas i Amazons e-handelstjänst, men också i Prime Vide, Kindle och Twitch.

Amazon is creating more tools to fill its site with AI ads

Amazon is launching a new AI tool that lets sellers generate a static or video ad just by describing it to a chatbot.

Senaste AI-jobbet: AI babysitter

Ha. Ännu ett hett AI-jobb. AI babysitters.

Vad är då det? Att utvecklare måste lägga till på att vibekodande AI-funktioner inte börjar rita på väggarna när man vänder sig om för en sekund.

Vibe coding has turned senior devs into ’AI babysitters,’ but they say it’s worth it | TechCrunch

TechCrunch spoke to experienced coders about their time using AI-generated code about what they see as the future of vibe coding.

 

IoT – internet of things

Meta släpper nya smartglasögon med inbyggd skärm

Dags för Meta att ta nästa smartglasögonsteg. I veckan presenterade företaget Meta Ray-Ban Display. Och det gick rätt skitkass.

Mark Zuckerberg visade varför Apple numer gillar förinspelade, pixelperfekta hårdvarupresentationer. Ungefär allt som kunde gå fel under presentationen gick fel. Den visade bågarna från sin sämsta sida. Fast det var wifi-signalens fel. Enligt Mark Zuckerberg. (Självklart dök det snabbt upp humorinlägg som drev med alltihop.)

Men det Meta oavsett presenterade var ett par smartglasögon som är tänkta att smarta på riktigt. Ja, eller ha den en smart lins som kan visa upp ett digitalt gränssnitt. Ett ”appfönster” som ligger i den högra linsen.

Skärmen som visas här ska vara högupplöst och i färg. Det ska där gå att göra saker som att se meddelanden, läsa undertexter, se grafiska vägbeskrivningar och se hur bilden du tänker ta med glasögonens tolvmegapixelkamera kommer att se ut.

Men däremot funkar glasögonen inte på egen hand. För att styra gränssnittet krävs att man har ett uppkopplat armband på sig, där man kan scrolla klicka och tydligen till och med skriva meddelanden.

Du får sex timmars batteritid i ”mixed-läge” (vilket jag antar att man använder skärmen), eller upp till 30 timmar om du också drar nytta av fodralet.

Prismässigt börjar de nya skärmglasögonen på 799 dollar för både glasögon och armband. (Efter som det pratas om ett ”från”-pris så återstår att se vad man kan få om man betalar mer.) Vi får se vad det svenska priset blir – och när de kan tänkas börja säljas här.

För vid säljstarten 30 september är det bara USA som gäller. Efter det är tanken att försäljningen ska dra igång i Kanada, Frankrike, Italien och Storbritannien i början av 2026. Så ja: EU ser ut att få dem mer eller mindre från start.

Meta Ray-Ban Display glasses put a screen on your face without looking dorky

The Meta Ray-Ban Display glasses start at $799 and come with an EMG wristband that allows effortless interactions. They will be available starting September 30 in the US.

Metas vanliga Ray-Ban-bågar får bättre batteritid och kamera

Huvudpersonen under Metas Connect-produktpresentation var förstås den nya Display-modellen, med en virtuell skärm på insidan av den högra glasögonlinsen. Men Metas populäraste glasögonmodell, de ”vanliga” Ray-Ban Meta, släpptes också i en ny version.

Version 2 av glasögonen får bättre batteritid. Upp till 8 timmar under ”normal” användning och upp till 48 timmar om man använder den laddning som fodralet bjuder på (upp från den tidigare gränsen 32 timmar).

Den nya modellen får en tolvmegapixelkamera och 3K Ultra HD-video upp till 60 bildrutor per sekund samt 32 GB lagring.

Glasögonen får dessutom den nya funktionen ”konversationsfokus”, vilket är vad det låter som: den ska fokusera på röster i livesammanhang.

379 dollar är priset som gäller för version 2 och kommer med samma tre Ray-Ban-bågar som föregångaren. De går att köpa redan nu i 18 länder (majoriteten i EU). Och Sverige är ett av dessa. Här ser det ut som att glasögonen prismässigt börjar runt 5000 kronor.

Meta unveils its second-gen Ray-Ban smart glasses at Connect

As expected, Meta has introduced new smart glasses during its Connect conference today.

Meta släpper nya Oakley-glasögon

Förutom de nya skärmbestyckade smartglasögonen Display och en ny version av den vanliga Ray-Ban-modellen så passade Meta också på att uppdatera sitt andra solglasögonsamarbete. Vi fick med andra ord också en ny version av Metas Oakley-bågar.

Oakley-modellen är Metas sportbåge. Inte särskilt oväntat med tanke på att det också är det som Oakley gör annars. En skillnad jämfört med den tidigare versionen är att Oakley Meta Vanguard har en stor lins, snarare än att ha två kameror i hörnet på respektive lins. Bågarna har precis som de övriga två familjemedlemmarna en tolvmegapixelkamera och kan spela in video i upp till 3K-upplösning.

Batterimässigt får man upp till 9 timmar, eller 6 timmars musiklyssnande. Genom att ta ström från fodralet kan man kräma ut upp till 36 timmar. De har också fått mer kraftfulla högtalare och har totalt fem mikrofoner som ska vara bra på att hålla vindljud borta när man pratar med någon.

Till skillnad från de övriga två glasögonen i senaste generationen så är Oakley-bågarna, passande nog, mer stryktåliga. De har IP67-klassning när det kommer till damm och fukt. Det finns också färdiga integrationer till Garmin och Strava, så att man exempelvis kan få olika datapunkter under träningen visualiserade på linserna. Och ja. Det finns en knapp som kan programmeras till att trigga Metas egen AI-bot.

Oakley-glasögonen börjar säljas den 21 oktober och Sverige är ett av länderna där de kommer att vara tillgängliga då. Priset som gäller är 499 dollar, vilket skulle kunna betyda nånstans runt 6500-700 kronor.

Meta unveils its new Oakley Meta Vanguard smart glasses for athletes | TechCrunch

The new smart glasses are geared toward runners, cyclists, and other athletes.

Meta öppnar sina smartglasögon för utvecklare

Ett rätt givet steg för Meta – och egentligen konstigt att det inte har hänt tidigare: företaget öppnar nu sina smartglasögon för externa utvecklare.

Eller, de kommer snart göra det. Än så länge handlar det om att man kan skriva upp sig på en väntelista och få tillgång när det blir aktuellt.

Men när det händer så kommer utvecklare få tillgång till glasögonens sensorer och funktioner som hanterar bild och ljud. Det kan bli extra intressant kopplat till de nya Display-bågarna som presenterades i veckan, där Meta har lagt till en virtuell bildskärm i den högra linsen.

Hela poängen med att Meta jagar egen hårdvara är för att de vill kapa det beroende de har av Google och Apple, som kontrollerar de två operativ som är viktigast idag. Så här långt har Metas initiativ på det här området gått lite… sådär (med Oculus som det stora undantaget, men det var å andra sidan en produkt som Meta köpte sig till och inte byggde själva).

Det Meta nu gör är däremot ett stort steg mot det här, därför att det gör det som gjorde iPhonen till den jättesuccé den är idag: de låter användarna och utvecklarna styra vad Metas smartglasögon ska vara och användas till.

Vi kan med andra ord anta att Meta har långt gångna planer på en egen Appstore liggande i byrålådan.

Meta is opening up its smart glasses to developers

Meta is going to let apps access the vision and audio capabilities of its smart glasses with the new Wearable Device Access Toolkit for developers.

Casio släpper AI-husdjur med fyra miljoner känslor

Glädje, ilska, förvåning, sorg… Okej, jag erkänner att jag inte kommer att klara av att komma upp i fyra miljoner. Men så många känslor ska Moflin ha.

Vad är då Moflin? Casios nya AI-husdjur. Terapi-ChatGPT möter Tamagotchi. I den fysiska världen.

Tanken är med andra ord att Moflin ska vara precis som ett helt vanligt djur, med betydligt mindre behov av mat och rastning. Det innebär också att Moflins ”personlighet kommer att växa” utifrån de interaktioner du har med den. Vilket i sin tur innebär att varje Moflin (typ) kommer vara unik.

Det kommer med andra ord vara ännu en sak som en del mäniskor kommer att bygga en inte alls hälsosam relation med.

Casio launches Moflin – an AI pet which has over four million emotions

If you’re in the market for a pet that won’t leave behind droppings, then the Moflin is a good choice.

Nothing vill att du ska prata med dina hörlurars laddningsfodral

Vilken funktion har du alltid saknat hos dina hörlurar? Precis.

Nothing wants you to talk to your earbuds’ charging case

Nothing’s Ear 3 earbuds pack a ’Super Mic’ in the charging case that you can use for calls, voice notes, and (sometimes) videos.

Samsung börjar visa digital reklam på sina kylskåp

Vad har du alltid saknat mest hos ditt kylskåp? Precis.

Samsung Rolls Out Ads to Family Hub Fridges

Samsung confirmed this week that they have rolled out an over-the-network software update to Family Hub refrigerators in the US that will enable advertising on the fridge’s video display. The…

 

Ekonomi och finans

Google blir det fjärde börsbolaget någonsin värt över 3 biljoner dollar

Ni vet Google? Företaget som kan lämna in sin garderobsbricka eftersom alla kommer att söka via AI-tjänster istället – förmodligen redan innan året är slut? GAME OVER MAN, GAME OVER!

Google verkar däremot inte ha fått det meddelandet.

Google-aktien har en riktigt bra dag idag, med uppgång på runt 3,5 %. Det har dessutom inneburit att Google (okej, formellt ägarbolaget Alphabet) för första gången är värt över 3 biljoner dollar.

Det betyder att Google numer är med en synnerligen exklusiv klubb som fram till idag bara har haft tre medlemmar: Apple, Microsoft och Nvidia.

Det ser dessutom att klubben en nivå under också kommer att få en ny medlem rätt snart: Meta har häng på 2 biljoner. Ännu ett bolag som inte har förstått att de är passé.

Google Parent Alphabet’s Market Cap Hits $3 Trillion for First Time

Alphabet’s stock has added roughly a third of its value this year, making it the best-performing member of the Magnificent Seven for 2025 so far.

Svenska AI-bolaget Sana Labs köps av Workday

Ännu ett svenskt bolag blir amerikanskt. Den här gången på AI-området. Sana Labs köps upp av samarbetsplattformen Workday (ja, eller företaget med samma namn).

Sana har byggt sin verksamhet kring AI-agenter som ska göra det enklare att ”prata” med sin interna data. Så Sana känns som ett rätt givet köp för Workday sammanhanget.

10 miljarder kronor, eller 1,1 miljarder dollar, blev prislappen. Ungefär dubbelt upp jämfört med vad Sana värderades till vid sin senaste finansieringsrunda.

Svenska AI-bolaget köps upp – för 10 miljarder

Den svenska AI-sensationen Sana köps upp av den amerikanska mjukvarujätten Workday.Prislappen: 1,1 miljarder dollar – dubbelt så mycket som Sana värderades till vid sin senaste kapitalrunda för mindre än ett år sedan.

Nvidia investerar 5 miljarder dollar i konkurrenten Intel (och Donald Trump)

Det senaste årtiondet har vi sett en hel drös milt sagt oväntade samarbeten mellan konkurrenter på techområdet. Här är en till: chip- och grafikkorttillverkaren Nvidia plöjer ned 5 miljarder dollar i konkurrenten Intel.

Samarbetet handlar om att de båda företagen ”tillsammans ska utveckla flera generationer anpassade datacenter och PC-produkter”. Vilket är en rätt… vag beskrivning.

Mer konkret verkar det handla om att Intel får tillgång till Nvidias avancerade GPU:er (grafikkort) och kan integrera dem i sina chip. Något som omvänt också skulle kunna gynna Nvidia, som får ännu en plattform för sina produkter.

Men rent spontant känns det här som ett samarbete som borde kunna stöta på konkurrensproblem. Inte minst med tanke på hur dominerade Nvidia är inom sin nisch (som numer är väldigt stor). Visst, Intel är inte den jätte de en gång var, men det finns fortfarande förhållandevis få stora chipbolag.

Fast vi kan nog anta att det inte kommer att bli så stora myndighetsproblem. Åtminstone inte i USA.

Timingmässigt känns det inte som en slump att det här kommer kort efter det att USA gick in och köpte till sig en del av just Intel. USA äger med andra ord del av bolaget som Nvidia nu investerar i. Vilket, om man så vill, betyder att Nvidia även den här vägen investerar i USA.

Och därmed investerar i… Donald Trump. Och att hålla Donald Trump på gott humör.

NVIDIA throws Intel a $5 billion lifeline to build PC and data center CPUs

NVIDIA and Intel are teaming up.

TokTok-ägaren Bytedance nu värd 400 miljarder dollar

Helt oväntat [sic!] så slutade TikTok-förhandlingarna mellan Donald Trump och Kinas president Xi inte i något slutgiltigt avtal. TikTok fortsätter därmed köra på som vanligt i USA samtidigt som de är helt förbjudna att verka där.

Because USA 2025.

Det går desto bättre för ägarbolaget Bytedance som helhet. Ja, eller om det beror på att marknaden tror a) att det blir ett avtal och b) att Bytedance kan casha in på TikTok på flera sätt om de senare får en ny (amerikansk) ägare.

Tre av TikToks investerare har oavsett höjt värderingen på hela Bytedance till 400 miljarder dollar. Det finns till och med värderingar på uppemot 450 miljarder.

Oavsett så ser det betydligt ljusare ut för Bytedance än på länge, efter att företaget hamnade lite i en isbox, klämd från båda sidor av handelskriget mellan USA och Kina.

Hur mycket är då värderingen jämfört med andra bolag? Om Bytedance hade varit ett noterat börsbolag så hade de varit världens 25:e största bolag – precis före Alibaba – med en värdering på 400 miljarder. Höjer vi värderingen till 450 miljarder så hade bolaget hamnat precis utanför topp 20 – två platser efter Netflix.

TikTok Owner ByteDance Is Tech Darling Again With $400 Billion-Plus Valuation

(Bloomberg) — At least three of Bytedance Ltd.’s major investors have marked up the TikTok-owner’s valuation to more than $400 billion, a sharp rebound for a Chinese social video leader that has been threatened with a US shutdown.Most Read from BloombergNYC’s Congestion Pricing Pulls In $48.6 Million in First MonthThe Trump Administration Takes Aim at Transportation ResearchNYC to Shut Migrant Center in Former Hotel as Crisis EasesShelters Await Billions in Federal Money for Homelessness Provid

Bortglömda Limewire köper tokmisslyckade musikfestivalen Fyre Festival på Ebay

Ha. P2P-tjänsten Limewire, som jag inte visste fortfarande fanns (och ja, har du koll på den är du rätt gammal), köper tidernas kanske mest misslyckade musikfestival Fyre Festival i en auktion på Ebay.

Det går inte att bli mer 2025 än så.

(Om du inte har sett Netflix-dokumentären ”Fyre: The Greatest Party That Never Happened” – gör det. Enormt stor underhållning.)

LimeWire (Which Still Exists) Buys Fyre Festival (Which Never Did) on eBay

Sure, why not?

Kategorier
AI - Artificiell intelligens Sociala medier Sök/SEO Spaningar Strömmade medier

Digitala spaningar vecka 24 2025

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

 

Sociala medier

Facebook, Instagram och WhatsApp

Instagram gör det möjligt att sortera om översiktsrutnätet

Ny funktion på väg till Instagram: möjlighet att sortera om översiktsrutnätet. Det klassiska Insta-upplägg som visat inläggen i kronologisk ordning. Men nu gör Instagram det alltså snart möjligt att ändra ordningen lite som man vill och inte bara nåla fast några inlägg högst upp.

Dessutom har Instagram börjat testa en funktion som innebär att man kan göra inlägg som inte dyker upp i översikten. Planeras att rullas ut bredare ”snart”.

Instagram ger också användare chans att, via Notes-funktionen, visa upp vilken låt som de spelar för ögonblicket på Spotify. Sist men inte minst lägger Instagram för första gången till handstilstypsnitt.

Instagram will finally let you rearrange your grid | TechCrunch

Instagram is finally going to let users rearrange their grid and is testing a way for users to quietly post to their profile without having the content appear in users’ feeds.

Threads får egen direktmeddelandefunktion

Efter att det har pratats om den ett tag så kommer det nu bli möjligt för Threads-användare att skicka direktmeddelanden till varandra. Via en separat tjänst som alltså inte är Instagrams vanliga motsvarighet.

Däremot rullas funktionen bara ut på en handfull marknader till att börja med. Närmare bestämt Hong Kong, Thailand och Argentina. Meta planerar att ”snart” öppna tjänsten i fler länder, men ingen mer konkret information än så.

Threads is finally getting DMs

Threads will soon test its own private messaging system that’s distinct from Instagram’s, starting in Hong Kong, Thailand, and Argentina.

Snapchat

Snapchat lanserar nytt betalabonnemang

Snapchat steppar upp sin prenumerationsaffär med ett nytt abonnemang. Ett som förstås handlar om… nej, det handlar oväntat nog INTE om AI! Chocken!

Lens+ är vad det heter. Utöver att man får det som ingår i det vanliga betalabonnemanget Snapchat+ (som kostar 3,99 dollar i månaden) så får man också tillgång till ”hundratals exklusiva linser och AR-upplevelser”. Allt till priset 8,99 dollar.

Det är alltså ett AR-abonnemang, om man så vill. Även om, tja, det finns ju AI här också. Men inte som huvudnummer.

Man får alltså tillgång till en stor mängd linser som är stängda för de som inte prenumererar på Lens+, men jag tror att det här mest ska kopplas till nyheten som kom häromdagen: att Snap nästa år siktar på att släppa en ny konsumentmodell av sina smarta bågar Spectacles. Där AR alltid har varit en central del.

Snapchat rolls out a new $8.99 Lens+ subscription tier | TechCrunch

Snapchat is launching a new Snapchat+ tier called ”Lens+,” the company announced on Wednesday, which is centered around giving users access to exclusive Lenses and AR experiences.

Snapchat lägger till nya funktioner och mer statistik

Nu får alla Snapchatinnehållsskapare fler funktioner att leka med:

  • Timeline Editor: En översiktsfunktion som visar en video i kronologisk ordning så att man kan flytta runt och redigera klipp. Sedan kan man lägga till linser, musik och övrigt som går att göra.
  • Create a video: En ny mall som gör det möjligt att plocka ut några minen, välja en låt och sedan välja passande mall för att skapa en kollagevideo. Rullas ut globalt för iOS nu.
  • Automatiskt spara publika stories till profilen: Ett sätt att automatiskt ”nåla fast” innehåll där.
  • Mer statistik: Snapchat bjuder på fler insikter, som att se hur många som har tittat på ens publika innehåll minst 12 dagar senaste månaden och att se vilka Spotlight- och publika stories som fått flest visningar senaste månaden.

Snapchat lägger också till information om totala antalet visningar för alla innehållsformat och se var i appen som visningarna har skett. Sist men inte minst visas också mer information om genomsnittlig tittartid.

Snapchat adds new features for creators, including an easier way to edit videos | TechCrunch

Snapchat is introducing a suite of new tools and features to make it easier for creators to post and share content on its platform.

Pinterest

Pinterest testar nytt AI-annonsformat

Nytt annonsformat från Pinterest. Åtminstone som test. Och ja, det handlar förstås om AI: Auto-collages.

Vad är då autokollage? Ett sätt att snabbt förpacka om produktkataloger till shoppingbara kollage, med lite manuell handpåläggning.

Det handlar med andra ord inte om att hela produktkatalogen blir ett enda stort annonskollage. Funktionen ska kunna gruppera ihop produkterna på olika sätt till lämpliga annonser. Som att klustra liknande plagg, plagg som tillsammans skulle bli en snygg outfit eller skapa ”lookalike”-annonser – alltså skapa en annons som liknar ett befintligt kollage som har visat sig ge bra engagemang.

Pinterest tests an AI feature that lets advertisers turn their catalogs into shoppable collages | TechCrunch

Pinterest is experimenting with ”auto-collages,” an AI feature that allows advertisers to quickly turn their product catalogs into shoppable collages.

Reddit

Reddit börjar visa statistik för kommentarer

Reddit gör en LinkedIn. Börjar visa statistik för kommentarer i trådar. I ett gränssnitt som ser mycket ut som just LinkedIns motsvarighet.

Med andra ord blir det möjligt att se hur en kommentar man har skrivit i en tråd presterar. Saker som upp- och nedröstningar, svar, visningar och delningar.

Den som är extra stolt över en kommentar kan sedan välja att dela en kommentar som ett nytt inlägg. Ja, eller om det är ett inlägg som man märker flyger.

Reddit adds analytics and drafts for comments

Reddit is making it easier to gauge the impact your comments are having.

 

Sök/SEO

Googles AI Mode börjar rullas ut i USA

Mer AI i Googles vanliga sökfunktion. Because AI. Nu börjar Google rulla ut ChatGPT i sin sök.

Ja, eller inte just ChatGPT. Men väl Googles hemmaodlade motsvarighet Gemini. Det innebär att Googles sök nu har två (generativ) AI-funktioner. Dels AI Overviews, eller AI-översikter som de heter på svenska, och dels AI Mode.

Skillnaden mellan de båda är att AI Overviews i stort är en utbyggt featured snippets – alltså en funktion som ger ett mer eller mindre fullständigt svar direkt i sökresultatet, skrivet av Googles AI – medan AI Mode mer är AI-chattbot som vi har vant oss vid sedan ChatGPT lanserades.

Tanken är att den förstnämnda mer ska ge korta och, som namnet skvallrar om, översiktliga svar på sökfrågan, medan AI Mode är stället där vi ska ”prata” med Gemini om mer komplexa frågor och dyka ned i dessa.

Ja, det är åtminstone tanken, även om det finns… rätt mycket överlappning mellan de båda funktionerna. Så det känns som att frågan är hur länge de kommer att vara separata funktioner.

Oavsett, för dig som vill testa nu så är det VPN som gäller. Det ser ut som att vi inte får funktionen i EU än. Eller i de flesta andra länder heller för den delen. Just nu får bara amerikaner leka med den.

Google Rolling Out AI Mode In The US

At Google I/O, Google said it will roll out AI Mode to all users based in the U.S. Well, that rollout seems to have started some time yesterday. If you try to go to AI Mode in the U.S. when signed out of Google or in incognito mode, it should work for you.

Google börjar testa AI-kamerasökning i vanliga sökfunktionen

Häromdagen la Google till livesökning med kameran i Gemini-appen, men det kanske inte kommer dröja jättelänge innan motsvarande funktion även dyker upp i vanliga sökfunktionen.

Google har nämligen börjat testa den här AI-funktionen i vanliga Google-appen. Det går alltså att starta kameran, peka mot något och sedan börja prata med Gemini, Googles egen AI-bot, om det som syns.

Det känns som ett helt rimligt nästa steg. Och överlag så känns den fristående Gemini-appen, åtminstone i Android, mer som ett tillfälligt mellansteg fram till dess att Gemini fullt ut blir en integrerad del i operativsystemet. Där sökfunktionen förstås är en central del.

Google Search App Testing Live Search

Google recently rolled out the Live Search feature in the Gemini app. But now Google was caught testing that Live Search feature directly in the main Google Search app, the Google App.

 

Strömmade medier

Youtube tillåter mer hatinnehåll

Jamen det var väl en tidsfråga. Nu gör Youtube en Meta. Och därmed en FKA Twitter. De ”justerar” sin modereringspolicy. Så att mer hatinnehåll nu tillåts. Och andra bra saker. Som gammal hederlig desinformation.

Ja, eller nu och nu. Själva ändringen av policyn skedde, som av en slump, kort efter Trumps första dag på jobbet i början av året. Ni vet. Samtidigt som Mark Zuckerberg upptäckte att maskulin energi var the shiznit.

Youtube kommer nu att tillåta att upp till hälften av innehållet i en video bryter mot Youtubes användarvillkor utan att riskera att plockas ned. Eller utan att automatiskt plockas ned, åtminstone. Man kan tänka att det finns grader i helvetet.

Det är New York Times som har kommit över uppdaterade instruktioner till modererare på företaget. Och höjningen är en dubblering jämfört med den gamla nivån, då endast 25 % tilläts bryta mot användarvillkoren. (Här kan man förstås reflektera över att spannet mellan noll och 25 i sig är rätt stor för brott mot användarvillkor. Men det är en annan historia.)

Varför gör Youtube då det här? Därför att det tycker att det är i ”allmänhetens intresse” över att den är typen av innehåll kan diskuteras. Jag lite utgår från att frasen ”digital town square” snart kommer att vara standard när Google pratar moderering på Youtube.

YouTube now allows more harmful misinformation on its platform

The policy change came shortly after President Trump’s re-election.

Open AI lanserar o3-pro

Open AI fortsätter att fylla på sin AI-modellsfamilj med nya medlemmar. Senast ut: o3-pro. Värstingmodellen inom företagets modeller med ”resonerande” modeller, som alltså ska vara bättre på att utvärdera sina svar innan användaren får dem.

Nya o3-pro ersätter därmed o1-pro. Eftersom det förstås aldrig fanns en o2-pro. Och det finns heller ingen o4-pro. Men däremot finns o4-mini. Because AI-modellslogik.

Anyho. o3-pro blir nu tillgänglig i ChatGPT för de som betalar för det svindyra Pro-abonnemanget eller ett Team-abonnemang, plus att det finns i API:et. De som betalar för Enterprise eller Edu får det nästa vecka. Vilket då innebär att de som kör basprenumerationen av ChatGPT inte får tillgång till den nya modellen. Inte än, åtminstone.

OpenAI releases o3-pro, a souped-up version of its o3 AI reasoning model | TechCrunch

OpenAI has launched o3-pro, an AI model that the company claims is its most capable yet.

Open AI förbättrar kvaliteten på rösterna i sitt röstläge

Tycker du att det hände något med rösten i ChatGPT:s röstläge över helgen? Att den blev bättre? Eller sämre? Båda två kan stämma.

Open AI uppdaterade nämligen sitt röstläge så att de ska flyta ännu bättre än tidigare och dessutom bli bättre på att hantera olika delar i samtal, som betoningar och pauser. Röstläget ska också ha bivit bättre på att översätta.

Uppdateringen rullas ut till alla betalande användare. Och under utrullningen kan det dessutom svaja lite. Så låter rösten sämre än vanligt kan det vara anledningen.

OpenAI updates ChatGPT’s voice mode with more natural-sounding speech | TechCrunch

ChatGPT’s natural-sounding voice mode just got a big update, including more natural-sounding synthetic voice options.

ChatGPT får smisk i schack av en Atari från 1977

Ha. ChatGPT har hittat sin schacköverman. I… en åttabitars Atari från 1979.

ChatGPT ”Absolutely Wrecked” at Chess by Atari 2600 Console From 1977

Despite all its advances, ChatGPT still, seemingly, is less smart than an Atari simulator on beginner mode.

Gemini-appen får schemalagda uppgifter

Googles ChatGPT-utmanare Gemini gör en ChatGPT. Nu får appversionen stöd för schemalagda aktiviteter.

Det går med andra ord att ställa in uppgifter som ska utföras vid ett senare, specificerat tillfälle.

Som så många nya funktioner i AI-tjänsterna så måste man dock betala för att få tillgång. Antingen via en av de dedikerade AI-abonnemangen eller via Workspace.

You Can Now Tell Gemini to Complete Tasks at a Specific Time on the App

Scheduled Actions in the Gemini app is currently available to the paid subscribers and paid Workspace account holders.

Mistral släpper sina första ”resonerande” modeller

Nya modeller från franska Mistral. Till och med en ny modellserie: Magistral. Som ska vara Mistrals första ”resonerande” modeller. Med andra ord sådana som ska jobba igenom sina svar lite noggrannare innan de svarar. Motsvarigheten till exempelvis Open AI:s o-modeller.

Det ska dessutom vara Europas första resonerande modeller. Ska inte svära på att det är så, men med tanke på att vi inte har en jättestor mängd större AI-bolag på kontinenten så känns det rimligt.

Magistral kommer i två smaker till att börja med: Small och Medium. Den första är open source (eller förmodligen open weight, dvs. träningsdatan ingår inte) och den sistnämnda är Mistrals låsta avsedd för kommersiella applikationer och större organisationer.

Magistral: Mistral AI challenges big tech with reasoning model

Mistral AI has pulled back the curtain on Magistral, their first model specifically built for reasoning tasks.

Svenska Sana inleder samarbete med Nvidia

Nytt samarbete på AI-området, mellan en av de allra tyngsta AI-spelarna och ett svenskt bolag. Nvidia respektive Sana.

Sanas automatiseringsfunktioner blir nu tillgängliga för de som ingår i Nvidias Inception-program – lite av ett acceleratorprogram för startups, under Nvidias vingar.

Sana is collaborating with NVIDIA to support the next generation of innovators. | Sana

Sana is collaborating with NVIDIA to support the next generation of innovators. Startups participating in the NVIDIA Inception program can now access Sana Agents on the Team plan at 50% off for the first year. We look forward to what you’ll build next.

Open AI inleder samarbete med Barbie-tillverkaren Mattel

I’m a Barbie girl, in an AI world. Så verkar Barbie numer resonera. Eller rättare sagt: så verkar Mattel, företaget bakom Barbie, numer resonera. Leksaksjätte inleder nu samarbete med Open AI.

Vad är då syftet? Att lansera ”AI-baserade upplevelser som är roliga, säkra och ålderslämpliga”. Vilket… inte säger någonting.

Det gör att vi kan spekulera i vad det skulle kunna innebära. Det mest uppenbara och den lägst hängande frukten är digitala tjänster som får AI-boost. Som typ digitala Barbie-spel (ska erkänna att jag har noll koll på vad som finns här).

Men Barbie – och Mattels leksaker överlag – är ju först och främst fysiska. Så det som skulle kunna vara målet är att dockor och andra prylar ska bli fysiska ChatGPT-enheter. Att de alltså ska bli ännu bättre på att helt enkelt prata med användaren.

Och, tja, vad är det värsta som skulle kunna hända?

Vi får se vad det blir senare i år. Det är åtminstone då som de första frukterna av samarbetet är planerade att dyka upp.

Mattel partners with OpenAI to integrate AI into toy development

The Mattel and OpenAI collaboration also aims to bring new, artificial intelligence (AI)-powered play experiences to market.

Kategorier
AI - Artificiell intelligens Allmänt digitalt AR/VR IoT - internet of things Mobilt Spaningar

Digitala spaningar vecka 19 2025 – del 3

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

 

AI – artificiell intelligens

Stiftelsen Svenska AI-reformen ger kostnadsfri AI till studenter och offentliganställda

Väldigt kul och bra initiativ. Svenska AI-reformen ger kostnadsfri AI till studenter och alla som verkar inom offentlig sektor eller civilsamhället.

Det är svenska AI-bolaget Sana som nu blir med stiftelse. En stiftelse som bland andra fått finansiering från EQT-grundaren Thomas von Koch och finansmannen Sven Hagströmer. Och tanken med initiativet är att 2,3 miljoner svenskar i ovanstående målgrupper nu ska få kostnadsfri tillgång till Sanas AI-verktyg.

Ja, och inte bara Sanas tjänst. Det är upp till användaren att välja (åtminstone delvis) vilken språkmodell som ska ligga och snurra under huven (med alternativ som modeller från Open AI, Google och Anthropic).

Det Sana erbjuder är AI-assistenter som kan interagera med och använda lokal data och lokala verktyg för att få effektiviseringshjälp med saker som mejl, dokument, kalendrar och annat man jonglerar med.

Så det finns självklart en baktanke. Sana AI får på det här sättet en tacksam marknadsföringsplattform och ett bra skyltfönster för sina tjänst och sår frön hos studenter innan de sedan kliver ut i arbetslivet. Det är därför inte jätteförvånande att stiftelsen inte kommer att arbeta med att utveckla egna AI-modeller eller ”investera i grundläggande forskning och utveckling”.

De bitarna från andra stå för. Sana ser sin roll som tillgängliggörare. En plattform att sprida befintliga verktyg och få upp användningen av dem – och därmed AI-teknik i vardagen överlag.

Ett väldigt bra initiativ som det ska bli intressant att följa. Både intresset för det som erbjuds och vilket genomslag det kan få.

Den som lever upp till stiftelsens krav kan redan nu ansöka om att få tillgång.

(EDIT: Ovanstående gäller under två år. Att se vad som händer efter det. Dessutom verkar det vara väldigt låga användningstak efter första kommentarerna jag har sett. Kommer förhoppningsvis höjas.)

Miljontals svenskar får gratis AI – miljardärerna bidrar

Två av Sveriges skarpaste techhjärnor har grundat stiftelsen ”Svenska AI-reformen”.Joel Hellermark och Olof Hernell liknar sin satsning med pc-reformen på 90-talet och säger att målet är att ge 2,3 miljoner svenskar tillgång till ett av Sveriges mest hajpade AI-verktyg.Bland de första att donera till stiftelsen finns EQT-grundaren Thomas von Koch och finansnestorn Sven Hagströmer.

Död man talar i sin egen mordrättegång tack vare AI

Ett milt sagt… intressant användarfall av AI. En död man talar i sin egen mordrättegång. Med video och röst.

Christopher Pelkey sköts ihjäl i samband med en trafikincident för tre år sedan och sedan dess har rättegången mot mannen som mördade Pelkey pågått i två omgångar. I samband med att domen föll mot mördaren i veckan så hade Pelkeys syster satt samman en video där Christopher själv talade till rätten, med sin egen röst.

Det handlar inte om den mest avancerade av deepfake-videos, så även om videon inte hade inletts med ett förtydligande om att det var en AI-skapad version som visades så är det uppenbart. Men det är inte poängen här.

Tack vare tekniken kunde Pelkey för en stund komma till liv igen och tacka alla inblandade i rättegången, inklusive att förlåta mannen som dödade honom.

Det är inte första gången AI har använts på ganska exakt det här sättet. För något år sedan ”återupplivade” en amerikansk organisation som arbetar mot vapen barn som fallit offer för vapenvåld och lät dem sedan ringa upp människor. Men här handlar det alltså om ”närvaro” i en rättegång, vilket gör att det hamnar på en helt ny nivå.

Visst. Det var ett regelrätt vittnesmål rent juridiskt, utan bara ett anförande till rätten. Men det är ett inte obetydligt steg mot en värld med ”AI-vittnen”. Fortfarande långt kvar av flera anledningar, men blir intressant att följa utvecklingen på detta specifika område.

A murder victim addressed his killer in court thanks to AI resurrection

AI is now being used to help the dead speak, even in courtrooms, like Christopher Pelkey in Arizona.

 

IoT – internet of things

Amazon tar fram lagerrobotar med känsel

En ny kanske inte helt given funktion i en lagerrobot: förmåga att känna beröring. Att helt enkelt ”känna” med fingrarna på samma sätt som vi människor när vi tar tag i något.

Amazon – eller åtminstone de som jobbar med namngivning – verkar dessutom vara science fiction-fans och ha humor. Den nya – ännu mer människoliknande – roboten heter… Vulcan.

Nu är Vulcan däremot inte särskilt människoliknande på något annat sätt. Det är inte en humanoid robot som är tänkt att traska omkring inne på lagret, utan… en arm. En som inte alls ser ut som en människoarm utan som en rätt klassisk industrirobot.

Men hela poängen är att Vulcan ska bli bättre på att ta tag i saker – och inte squisha ömtåliga saker.

Det här i sig är inte nytt. Maskiner som kan känna av saker och agera på den informationen har funnits rätt länge, som robotdammsugare som kan känna av saker eller hissdörrar som kan öppnas automatiskt om något är i vägen. Men när det gäller just robotar så är det här trots allt ett litet om än viktigt steg.

Det som är så fullständigt självklart för de flesta människor, att kliva över hinder eller känna av när vi har tagit fel sak, är fortfarande snudd på kvantfysik för just robotar.

Amazon’s newest fulfillment robot has a sense of touch

The company introduced Vulcan at its Delivering the Future event.

 

AR/VR

Apple kan släppa smarta glasögon 2026

Kommer ni ihåg Apple-bilen? Uppgifterna om att Apple arbetade på att ta fram en egen bil som kanske eller kanske inte skulle vara självkörande? Den var under rätt många år Apples mesta på/av-projekt ryktesmässigt fram till att projektet som officiellt aldrig hade funnits inofficiellt dödades. Nu är smarta glasögon nästa bilprojekt.

Apple har också bra länge arbetat på det som är VD Tim Cooks favoritpryl: ett par smarta AR-glasögon. Det har än så länge gått… sådär.

Förra året fick vi en kompromiss genom vardagsrumscyklopen Vision Pro, men även om Apple som vanligt presenterade produkten med översvallande superlativ så var det tydligt att det var just en kompromiss för att Apple ville få ut något.

Nu kommer nya uppgifter om att Apple har ”gjort framsteg” med att ta fram chip för just ett par smarta glasögon.

Vi kan tänka att Apple fått extra fart med tanke på att Meta har fått en oväntad försäljningsframgång med sitt Ray-Ban-samarbete. Nu talar de sedvanliga källorna med insyn om att det kan bli aktuellt med ett par ”riktiga” smartglasögon nästa år. Dessutom modeller både med och utan AR.

Vi ska nog även denna gång ta uppgifterna med en rejäl busslast salt. Men det finns saker som talar för att Apple kommer att släppa precis det här nästa år.

Då har Tim Cook nämligen suttit 15 år på VD-posten. Vilket kan vara ett lämpligt antal år för att kliva åt sidan.

Med andra ord: Tim Cook är nog VÄLDIGT sugen på att få ut ett par smarta glasögon med Apple-logga för att kröna sin Apple-karriär. Och förstås för att ge Meta en knäpp på näsan.

Även om det slutar med en tidig version som egentligen inte alls är tillräckligt bra för att släppas skarpt.

Apple is planning smart glasses with and without AR

Apple has ”made progress” on a chip for potential smart glasses that would be competitors to the Ray-Ban Meta smart glasses, according to Bloomberg. Apple is also working on glasses that would use AR.

 

Mobilt

Apple kan presentera sina iPhones på ett nytt sätt framöver

Apple har haft en rätt… inkonsekvent hållning till hur de har gått ut med produktnyheter. Framförallt hårdvaran. Men det har funnits två saker som bra länge har fungerat som ankare i Apple-året: utvecklarkonferensen WWDC på våren och presentation av nya iPhone-modeller på hösten. Nu kan Apple skaka om den här konstanten.

Enligt uppgifter kan Apple vara på gång att lägga till ytterligare ett iPhone-event – på våren. Eller kanske snarare under det första kvartalet. Det är åtminstone vad uppgifter nu pekar på.

Det verkar mer specifikt som att Apple siktar på att presentera sina flaggskeppsmobiler den vanliga tiden och lägga in ett nytt tillfälle för budgetmobilerna.

Det kan tyda på att Apple kommer att göra iPhone-familjen ännu mer spretig så att det helt enkelt blir lite för många att dra igenom vid ett och samma tillfälle. Plus att de då kan fokusera på en viss del av produktfamiljen och därmed också en viss del av målgruppen.

Men det lär också handla om att Apple vill hålla upp iPhone-försäljningen under fler perioder under året. I dagsläget är julperioden förstås den stora iPhone-försäljningsperioden och den lär Apple vilja hålla fast vid för de dyra mobilerna. Men med ytterligare ett tillfälle kan de hålla intresset vid liv även under den del av året som traditionellt varit lite lågperiod för Apple. Och även försäljningen.

Det återstår att se om uppgifterna stämmer. Och om det nya upplägget i så fall får den effekt som Apple hoppas på.

Apple Might Follow Bi-Annual Release Schedule for iPhone Models

Analyst Ming-Chi Kuo has claimed that Apple will shift to a twice-a-year launch schedule for the iPhone series. The brand is said to release the higher-end iPhone models in the fall launch window. The budget versions of each iPhone might land in the market in the first half of the following year.

 

Ekonomi och finans

Open AI nära att köpa AI-kodningsbolag

ChatGPT kan hyfsat snart få vässade kodningsförmågor. Enligt uppgifter så är Open AI väldigt nära att köpa AI-kodningsbolaget Windsurf.

Vad får man då betala för det nöjet? Sisådär 3 miljarder dollar om vi ska tro uppgifterna. Vilket är… hyfsat mycket pengar. Särskilt för ett bolag som… inte tjänar några pengar. Utan går back hysteriskt mycket varje månad.

Det återstår att se hur väl uppgifterna stämmer överens med verkligheten, men det är ett rätt logiskt drag. Kodande har blivit ett område som de olika AI-bolaget slåss mycket kring just nu. Det lär knappast vara det sista uppköpet – eller uppgifterna om ett köp – inom det segmentet.

OpenAI is buying Windsurf for $3 billion. What does that mean for ChatGPT?

OpenAI has reportedly reached an agreement to buy AI startup Windsurf for $3 billion.

 

Övrigt

USA:s justitiedepartement vill att Google säljer två av sina annonsprodukter

För inte så länge sedan förlorade Google (ännu en) monopolrättegång i USA. Den här gången bedömdes Google ha ett olagligt monopol när det gäller sin annonsverksamhet. Nu har vinnarsidan gått ut med vad de anser vara rimligt straff.

USA:s justitiedepartement föreslår att Google ska beordras att sälja av två av sina annonsprodukter: annonsmarknadsplatsen Ad Exchange (AdX) och DoubleClick for Publishers (DFP), Googles annonsplattform specifikt för publicister. (För den senare är det en ”utfasningsförsäljning” som gäller – så alltså en avyttring över lite längre tid.)

Dessutom föreslår departementet att Google inte ska få köra en annonsmarknadsplats under 10 år efter en försäljning av AdX. Google ska också öppna sina verktyg för att köpa annonser, som AdWords, och låta dem fungera med externa adtech-produkter på ett ”icke-diskriminerande sätt”.

Nu betyder inte det här att domstolen kommer att hörsamma justitiedepartementets krav – och Google håller på att överklaga domarna i de olika rättegångarna. Men Google kommer oavsett allt närmare skarpa krav på att stycka upp och sälja av sin verksamhet.

US DOJ wants Google to sell two of its ad products | TechCrunch

The U.S. Department of Justice (DOJ) is proposing that Google sell two of its advertising products to restore competition in the ad tech space, according

Trump och republikanerna stryper låginkomsttagares tillgång till internet

Trump och hans republikanska sektkompisar fortsätter sin nedmontering av den amerikanska demokratin. På klassiskt diktaturmanér: se till att de stora, fattiga massorna inte kan läsa.

Ja, ungefär. 2020-talsmotsvarigheten till det åtminstone.

Okej, nu arbetar ju nuvarande regimen i USA också bokstavligen för att se till att låginkomsttagarbarn och minoritetsgrupper inte ska få någon skolgång och definitivt ingen högre utbildning, så de håller med andra ord även fast vid the classics. Men nu har de även gett sig på något annat: tillgången till internet.

De senaste två dagarna har två saker på det här området dykt upp. Och det är skrotande av två Biden-initiativ.

Först kom beskedet att kongressen ska rösta om att inte längre ge stöd till gratis wi-fi på skolor och bibliotek i områden som saknar vettig bredbandsinfrastruktur eller där inkomsterna överlag gör det svårt att kunna ha internet hemma. Och därefter gick Trump till attack mot Digital equity act, som är ungefär samma sak fast för vuxna. Ett initiativ för att stödja internettillgång bland grupper som har sämre tillgång till nätet, som arméveteraner, funktionsnedsatta och människor som bor i områden med dålig täckning överlag.

De officiella anledningarna är att det första initiativet flyttar föräldrars makt till skolor och bibliotek. Att barn alltså helt plötsligt kan få se andra saker än det föräldrarna vill. Och då pratar vi inte porr och våld utan om sånt som går stick i stäv med vad barnen ”ska” lära sig. Ni vet, att homosexualitet är en synd och att Jorden skapades platt på sex dagar.

I Trump-fallet är argumentet att initiativet är ”rasistiskt” eftersom det handlar ”woke handouts based on race”. Trots att programmet handlar om socioekonomisk klass snarare än ras (men det går ju inte att säga).

Jag har flera gånger sagt att internettillgång borde vara en av de viktigaste frågorna att ha diskussion om. Om det, precis som digitala ID-handlingar, är rimligt att det i praktiken helt styrs av privata, kommersiella krafter som sätter sitt pris på tillgången. Särskilt som samhällskontraktet allt mer nära nog kräver att du har tillgång till internet.

Det har blivit ännu mer aktuellt nu när alla springer efter AI. Om människor inte har tillgång till internet så kan man i praktiken heller inte använda AI-tjänster.

Nu är det här förstås en förenkling och inte det som löser allt. Vi måste också ha ett samhälle där utbildning överhuvudtaget är jämlikt tillgänglig för alla.

Men frågan om tillgång till internet börjar bli en av de allra viktigaste grundplåtarna också för upprätthålla demokratiska system.

Congress votes to pull funding for free Wi-Fi hotspots at schools and libraries

A Biden-era policy letting schools provide hotspots for remote learning to children underserved by broadband internet is no more.

Apple glädjer genom att presentera årets Pride-kollektion

Det här hade varit rätt mycket en icke-händelse vilket annat år som helst. Bra, men inget som får särskilt många ögonbryn att höjas.

Men i år är som bekant inget vanligt år. Och jag blir därför väldigt, väldigt, väldigt extra glad över att Apple presenterar sin Pride-kollektion även i år. I all sin relativa litenhet.

Apple introduces the 2025 Pride Collection

The new Apple Watch Pride Edition Sport Band, watch face, and iPhone and iPad wallpaper celebrate the strength and beauty of LGBTQ+ communities.

Länder som drabbas av tullar pressas att godkänna Starlink

Nejmenojdetvaroväntat.

Enligt Washington Post så pressas länder som drabbats av tullar – ja, länder som inte är högst upp i den ekonomiska skalan – att godkänna Elon Musks rymdinternetabonnemang Starlink.

Men det är alltså inte ett tvång, utan det handlar bara om att utrikesminister (ja, eller nationella säkerhetsrådgivaren, jag är lite oklar kring vad som gäller) Marco Rubio har instruerat myndighetspersonal att ”trycka på om tillståndsgodkännanden för Musks satellitföretag” i utbyte mot lägre tullar. Och några länder verkar ha godkänt Starlink efter det att Trumps tullar började gälla.

Det är med andra ord bara ett välvilligt erbjudande som de inte kan tacka nej till.

US pushes nations facing tariffs to approve Musk’s Starlink, Washington Post reports

WASHINGTON (Reuters) -The United States has pushed some nations facing tariffs imposed by President Donald Trump to approve Elon Musk’s Starlink, the Washington Post reported on Wednesday, citing State Department cables. The cables show how U.S. embassies and the department pushed countries to clear hurdles for satellite companies, often mentioning Starlink by name, the Post reported.

Kategorier
AI - Artificiell intelligens AR/VR Bekvämlighetsekonomin Detaljhandel/e-handel Ekonomi och finans IoT - internet of things Mobilt Sociala medier Sök/SEO Spaningar Strömmade medier Undersökningar/rapporter

Digitala spaningar vecka 35 2017

Spaningar från veckan som gått.

En av årets viktigaste technyheter: Cortana + Alexa = sant

Röstassistenter som pratar med varandra – ett helt nytt kapitel i internets historia

 

Sociala nyheter

Facebook, Instagram och WhatsApp

Marketplace har landat i Sverige

Nu har Marketplace landat här hos oss. Att se om och i så fall hur det kan komma att påverka exempelvis Blocket.

I det korta perspektivet, sannolikt inte alls. Men tittar vi lite längre fram så kan det börja hända saker. Förstås beroende på hur bra Marketplace funkar och vad Facebook gör av det.

Marketplace i svenska Facebook-appen

Sponsrade program kommer till Watch

Inte helt oväntat kommer sponsrade program - och serier -till Facebooks tv-satsning Watch. Native-annonsering på plattformen, alltså.

Det som känns absolut minst lockande med Watch är att det sannolikt kommer att bli reklamavbrott. Med andra ord det som gjorde att jag slutade titta på reklam-tv långt före icke-reklam-tv i linjärvärlden.

Med tanke på att Facebook har tagit online-annonseringen framåt och visat att det går att göra på delvis nya sätt känns midrolls som galet många steg bakåt. Nu är inte sponsrade program heller något nytt, men betydligt hellre det.

Jag hade helst sett inga reklamavbrott alls. Att FB tvingat annonsörerna att uppgradera till 2000-talet.

Coming soon to Facebook Watch: sponsored shows

Facebook Watch is barely out of the gate and publishers are already talking to advertisers about distributing branded shows on the platform.

Watch börjar sina sändningar i hela USA

Ibland går det fort. Facebook rullar redan ut nya TV-satsningen Watch till alla amerikanska Facebook-användare. Blir intressant att se vad effekterna blir.

Framförallt kommer det bli intressant att se om det kommer bli piratkopiering även här. Resten av världen har ju trots allt inte tillgång. En annan utrullning globalt borde bli aktuell - även innan Facebook har fått lokalt material på plats.

http://mashable.com/2017/08/31/facebook-watch-us/

Väderhumörfilter i Instagram

Känner du ett behov av att uttrycka dig i form av väder? Instagram släpper nya filter där man kan uttrycka humöret med just väderstickers.

https://instagram-press.com/blog/2017/08/31/express-yourself-with-new-face-filters/

Porträtt- och landskapsbilder i Instagramgallerier

Ny Instagram-funktion: nu går det att lägga till porträtt- och landskapsbilder i ett galleri. Snart i en app i en telefon i en hand nära dig.

Instagram now lets you share landscape and portrait pics in galleries | TechCrunch

When Instagram introduced the ability to share multiple photos in a single post, I was excited - it's a great option to have. But I was promptly deflated

Facebookappen får en ny flik för fotoverktyg

Matt Navarra (I quit X. Follow me on Threads) on Twitter: "New! Facebook has added a 'Photo Tools' tab on iOS pic.twitter.com/lKQByz9VMp / Twitter"

New! Facebook has added a 'Photo Tools' tab on iOS pic.twitter.com/lKQByz9VMp

Facebook verkar A/B-testa färgen på Live-knappen

Matt Navarra (I quit X. Follow me on Threads) on Twitter: "Facebook A/B testing the colour of the Go Live button? - 🔴 vs 🔵 pic.twitter.com/MnRkNaa8pP / Twitter"

Facebook A/B testing the colour of the Go Live button? - 🔴 vs 🔵 pic.twitter.com/MnRkNaa8pP

Även WhatsApp börjar med verifierade företagskonton

Ytterligare tecken på att Facebook tänker steppa upp plattformen för B2C-dialog ytterligare för att täcka upp de delar av världen där Messenger inte dominerar.

https://venturebeat.com/2017/08/29/whatsapp-is-verifying-business-accounts/

Facebook jobbar med teknik för stabilisering av 360-bilder

Svårt att få snygga 360-bilder? There's a Facebook-forskningsprojekt for that.

Facebook håller på att försöka ta fram en stabiliseringslösning för 360-bilder som gör att behovet av att hålla telefonen/kameran i absolut vattenpassläge ska minska. Än så länge just i forskningsstadiet, men resultaten verkar så här långt lovande.

Kanske snart i en Facebook-app i en telefon i en hand nära dig.

http://mashable.com/2017/08/31/facebook-research-fix-crooked-360-photos/

Snapchat

Snapchat får Shazam-stöd

Även Snapchat lägger nu till Shazam-funktionalitet direkt i appen. Det går sedan att spela upp musiken i Spotify, Apple Music eller Youtube.

Förutom det uppenbara att även Snap vill ha kvar användarna i appen så länge som möjligt så följer det också på trenden att det blir allt viktigare med mediekonsumtion i chattapparna (och förstås de sociala medierna i stort).

http://mashable.com/2017/09/02/how-to-shazam-on-snapchat/

Övrigt sociala medier

Amazon breddar sitt influencerprogram till Twitch

Amazon steppar upp sitt influencer-game. För ett par dagar sedan öppnande Amazon ett influencer-program för Youtube-stjärnor och nu är det dags att göra samma sak inhouse.

Amazon-ägda spelströmningstjänsten Twitch ger innehållsskaparna ett antal nya tillägg för att göra mer interaktiva sändningar. Bland annat, precis som för Youtube, möjligheten att tjäna pengar på att marknadsföra Amazon-produkter i sina sändningar.

Twitch's new extensions let streamers customize their channel, make money from Amazon sales | TechCrunch

Twitch today is introducing a suite of tools called Twitch Extensions that will allow its streamers to customize their channel pages with interactive features, including polls, leaderboards, tickers, schedules, overlays and even virtual pets, among other things. Beyond simply personalizing their channel to make it more engaging to fans, the extensions in some cases will help streamers generate additional revenue.

Orkanen Harvey fick människor att kontakta 911 via sociala medier

När stormen Harvey trasade sönder delar av USA gjorde folk det folk numer gör mest: använde sociala medier. Men inte bara för att kolla läget eller hålla kontakten utan också för att be om hjälp. Istället för 911.

Det gick så långt att myndigheterna fick gå ut och säga åt drabbade att inte använda sociala medier för att be om hjälp utan ringa just 911.

Nu fattar jag varför, förstås. Krisorganisationen är inte uppsatt för att bevaka sociala medier, men det skulle kunna ge upphov till lite samma tankar som efter Hesa Fredrik-larmet här hemma: ska människor anpassa sig efter hur krissystemet fungerar eller ska krissystemet anpassa sig efter hur människorna fungerar?

Officials urge Harvey victims: Stay off social media

Tropical storm Harvey is currently ravaging the coast of Texas, with torrential rains and floods putting countless numbers of people in danger. At least five people have lost their lives and thousands more their homes and possessions. In th

 

Undersökningar och rapporter

Socialbakers-rapport om Instagram

Rapport från Socialbakers kring Instagram som varumärkeskanal. Några korta nedslag ur rapporten:

  • Instagram kan vara upp till fyra gånger så effektiv som andra sociala medier vad gäller engagemang
  • Med en kändis eller influencer kan engagemangsbonusen öka upp till 8 gånger jämfört med andra
  • Överhuvudtaget är Instas 700 miljoner användare betydligt mer engagerade än FB:s 2 miljarder (lär ju vara väldigt stor överlappning, så plattformen engagerar helt enkelt mer)

I sig inget nytt, eftersom FB ett tag dragits med sjunkande engagemang. FB håller helt enkelt på att bli mer och mer en konsumtionsplattform. FB själva styr den också åt det håll, som t ex med Watch. 

B-List Celebrities Can Be Great For Your Brand On Instagram

Marketing on Instagram does not have to break the bank. By working with niche celebrities you can buy influence at affordable rates.

Buzzumo-rapport kring engagemang för Facebook-poster

Ytterligare en Buzzomo-rapport kring Facebook-engagemang efter att företaget har gått igenom 880 miljoner poster (!) I korta drag:

  • Sedan januari har engagemanget för poster från företaget och medier minskat med 20 %
  • Bildposter och länkposter backar
  • Video gick åt andra hållet och engagerar nu (mer än) dubbelt som bra som övriga
  • Videoposter står fortfarande bara för 10 % av totalen

Sen ett antal hypoteser kring varför. Och förutom att rena mängden ökar hela tiden så skulle jag ändå lite säga: bra. Det FB har gjort rätt mycket i år är att öka kvaliteten för användarna. Upp till företag att bli ännu bättre på att känna sina kunder och ge dem relevant innehåll.

Here's Why Brand & Publisher Facebook Engagement Fell in 2017

Noticed that the avg. number of engagements with Facebook posts created by brands & publishers has fallen by over 20% since January 2017? Find out why here

 

Detaljhandel/e-handel

Amazon sänker priserna hos Whole Foods - och börjar sälja Echo och Dot

Det tog exakt noll dagar innan kunderna kunde se att Amazons köp av Whole Foods formellt slutfördes i måndags. Inte bara det att Amazon sänkte en hel massa priser, som utlovat, och att det kommer börja dyka upp utlämningsskåp typ omgående utan att en ny produkt direkt dök upp i hyllorna. Ja, som till och med fick egna kampanjplatser.

Amazon Echo och Amazon Dot. Nu hos Whole Foods. Inte särskilt svårt att se att Amazon tänker pusha sina smarta hårdvaruprylar rätt hårt i sina fysiska butiker. Oavsett vad butikerna i övrigt säljer.

It's day one, and Amazon is already selling Echo speakers at Whole Foods

Avocado pricing has also dropped, as promised

Amazons inbytesprogram - potentiell eBay-konkurrent

Saker jag inte har koll på: Amazons inbytesprogram. Om du ska köpa något kan du byta in något gammalt och få pengar för det. Delvis betala med gamla grejer, alltså.

Som artikeln konstaterar är det förmodligen få som har koll på att programmet finns. Och det kräver ju lite bökande att skicka in de gamla sakerna. Men vad det i princip innebär är att Amazon mer eller mindre har ett eBay (eller en Marketplace) redan.

Inbytesprogram är ju inget nytt, men det brukar ofta vara kopplat till ett visst varumärke (eller få folk att BYTA varumärke). Men med Whole Foods har ju Amazon fått ett fysiskt butiksnät som bland annat skulle kunna användas till inlämning vid utlämning.

http://read.bi/2x1aTue

 

Sök/SEO

Google bygger ut sin flygjämförelsetjänst ytterligare

Nu lägger företaget till funktioner som gör är tänkt för de resenärer som vill spara pengar (ja, eller kanske: ännu mer pengar).

En ny flik under Flights search: Flights insights. Lite som öppettidsinformationen i My business. Möjlighet att få info om hur priset påverkas om du väljer en annan dag, landar på en annan flygplats (och hur det i sin tur påverkar restiden) eller bara se hur flygpriser ändras över tid.

Det kommer även en kalender för att kunna se hotellpriser över tid.

Det lär finnas en och annan jämförelsesajt som byggt upp verksamheten via Google som inte är helt nöjda med den här utvecklingen.

Google now offers more money saving options when you're trip planning

But you gotta be flexible

Google lägger till parkeringsfunktioner i Maps

Fler nya funktioner i Google Maps. Dels rullar man ut funktionen som visar var det är svårt att få parkeringsplats till fler städer. Dels kommer nya funktionen "Find parking" och få anvisningar vart man ska bege sig för att hitta parkeringsplats just i området. Dessutom får man angivelse hur lång tid det kommer ta att gå från parkeringsplatsen till din slutdestination.

Put it in park with new features in Google Maps

Parking made easy with Google Maps

Google utökar funktionaliteten i bokningsfunktionen i sökresultatet

Nu sänker Google trösklarna ytterligare för funktionen att boka tid hos lokala företag (som ett spa eller en frisör). Ytan i sökresultatet får en tydligare och större call-to-action-knapp.

Om användaren inte är inloggad (i ett Google-konto) leder knappen till en lista över tillgängliga tider, men om man är inloggad så kommer man dessutom direkt till ett bokningsformulär.

Förstås ytterligare ett steg i Googles satsning att få oss att göra mer hos Google (och direkt i söken) snarare än att klicka sig bort för att avsluta sin sökintention.

Google Adds New Booking Link to Local Knowledge Panel

Google began testing a format in the local knowledge panel back in 2015 that would allow searchers to book an appointment. Google has a new version they are now displaying in the knowledge panel that is much more prominent to searchers and likely will lead to an increase in bookings.

Google skruvar på inställningarna för att testa och rotera annonser

  • Man förenklar inställningarna för annonstester/-rotation. Nu kommer bara "Optimera" och "Inte optimera" (typ) finnas. Optimeringsinställningen gör att Googles algoritm väljer den annons i gruppen som funkar bäst.
  • Gällande Smart bidding så kommer dessa alltid vara inställda på "Optimera".
  • Inställningarna att optimera eller inte optimera kan sättas på kampanj- eller annonsgruppsnivå.

Börjar gälla för alla användare från och med 25 september.

http://www.wordstream.com/blog/ws/2017/08/29/adwords-ad-rotation-changes

 

 

Strömmande medier

Youtube byter logga - riggar den för framtidens breddade funktioner

Dagens nyhet: Youtube har bytt logga! Ett logobyte är ju generellt en sådär engagerande historia. Ackompanjerad av fyra A4-sidor storytellingförsök och en moody video för förklara hur den nya loggan knyter ihop dåtid, nutid och företagets visioner.

Sen finns ju de logobyten som trots allt signalerar något om vart företaget är på väg. Att Youtube flyttar fokus (det röda) från ”Tube” till en play-knapp summerar förstås riktningen. Youtube mer som riktig TV, mer proffsinnehåll, mindre Blocket. Men också att play-symbolen fungerar lika bra till video som till musik och, tja, att det är Youtube man ska gå till för att trycka på play.

http://read.bi/2vARkZM

Youtube blir bättre på vertikalvideo

Det är inte bara loggan som är ny för Youtube. Bland förändringar som kom samtidigt med logobytet (som möjlighet att chatta och dela videor med sina vänner, att anpassa uppspelningshastighet i mobilen och olika navigationsgester) finns också ett nytt sätt att hantera uppspelning av vertikalvideo.

Istället för svarta block vid sidorna kommer filmerna nu fylla hela skärmen. Som på andra ställen, alltså.

http://mashable.com/2017/08/29/youtube-app-redesign-new-logo/

Taylor Swift sätter Spotify-rekord med nya singeln

Taylor Swift och Spotify har inte alltid dragit helt jämnt, om vi säger så. Men nu när de har återförenats så gillar nog båda två läget. Swifts "Look What You Made Me Do” spelades över 10 miljoner gånger första dagen.

Det betyder att låten inte bara är den mest spelade låten på Spotify under sin första dag utan även den mest spelade låten under en dag någonsin i strömningstjänsten historia.

Taylor Swift Shatters First Day, Single Day Spotify Streaming Records - Hypebot

Following it's Friday release, Taylor Swift's new single "Look What You Made Me Do" has shattered Spotify's single day streaming record. The song was streamed 10,129,087 times in the first day, giving her not only the. Continue reading

Taylor Swift sätter Youtube-rekord med nya singeln

Igår Spotify (mest spelningar för en låt under sin första dag plus under en dag överhuvudtaget) och idag Youtube. Taylor Swifts ”Look What You Made Me Do” fortsätter slå rekord:

Den mest spelade videon någonsin under ett dygn (43,2 miljoner spelningar). Den behövde inte ens alla timmarna för att slå det tidigare rekordet.
Den mest spelade videon under sin första dag (förstås, med tanke på ovanstående)
Under de första 24 timmarna spelades videon 30 000 gånger. I minuten.

Och då TILLKOMMER den första videon till låten, som bara bestod av text. Den slog rekordet för mest visningar för en bara-text-video (19 miljoner under sitt första dygn).

Helt okej siffror.

Taylor Swift's 'Look What You Made Me Do' Video Has Shattered YouTube Records

It seems like everybody is watching Taylor's latest on YouTube.

 

Mobilt

Fler iPhone-rykten - gester istället för hemknapp

Ännu fler iPhone 8-rykten. Den här gången kopplat till den förmodat virtuella hemknappen. I och med att skärmen väntas täcka i praktiken hela framsidan så kommer det inte finnas utrymme ens för en semivirtuell hemknapp som idag. Istället har det pratats om ett mellanting mellan Touch Bar och hemknappen. En hemknapp som kan anpassas storleksmässigt och visas/döljas.

Nu kommer uppgifter att det kanske är gester som styr hemknappen. Ja, och andra handgrepp. Så att det alltså kommer att finnas en eller flera skärmgest/er för att åstadkomma det som hemknappen idag gör. Som att gå tillbaka till hemskärmen eller för att växla mellan appar.

12 september (sannolikt) vet vi.

Bloomberg

No Description

Apple kanske kommer släppa en Note-konkurrent - nästa år

Dags för dos iPhone 9-rykten. Ja. 9. Inte 8.

Kommer Apple släppa en Note-konkurrent nästa år? Med andra ord en ännu större bautatelefon? Jag, åtminstone enligt källa: Internet. Som bekant är den bästa källan för trovärdig information.

Oavsett trovärdigheten i ryktet så är det ett logiskt steg. Folk vill (av någon outgrundlig anledning) bara ha större och större telefoner. I linje med att vi konsumerar allt mer (rörlig) media i våra mobiler och med Apples satsning på att komma allt längre in i företagen.

Och så kommer det förstås en uppsjö nya tillbehör i samband med en sån här telefon. Som en handsfree. I det här fallet en Kånken.

Apple May Launch Galaxy Note 8-Sized iPhone With 6.4-Inch OLED Display Next Year

While a few weeks remain until Apple is expected to unveil the so-called iPhone 8, widely rumored to be its first smartphone with an OLED display,...

Glöm inte småförbättringar som ger rejäl kundnytta

När man följer allt spännande som händer i teknikvärlden är det lätt att sugas med. Börja spåna AI, AR, blockkedjor och supersnabba hjärnnätverk.

Det är viktiga trender. Viktigt att hålla reda på. Planera för och se hur det egna företaget ska kunna dra nytta.

Men för det mesta har våra kunder problem som är betydligt mer här och nu. Betydligt enklare. Tyvärr hamnar ofta dessa småförbättringar i skuggan av de stora projekten man får dra för företagsledningar. Som får jättebudgetar och som suger upp alla resurser.

Men de små sakerna kan som sagt var ge betydligt större kundnytta. (Definitivt i det korta perspektivet, som kunderna bryr sig mest om.) Som var på perrongen man ska stå.

Bild från SJ:s app

Vroom - teknik för att halvera laddningstider för webbsidor

Det här känns väldigt intressant. Forskare vid MIT har kommit på en webbarkitektur som kan snabba upp internet rejält. Åtminstone laddningen av dem. Tekniken, Vroom (älska namnet!), laddar in snabbare genom att - när en resurs efterfrågas - också skicka ut "hints" till alla relaterade resurser, snarare än att ladda in dem när koden kommer dit.

Tror jag (betydligt mer teknikkunniga människor får gärna rätta mig). Resultatet är oavsett, enligt forskarna bakom tekniken, en halvering av laddningstiden. Även en teknik som Google AMP kan snabbas på.

Som sagt. Har för dålig koll på hur det skiljer sig från de optimeringar som görs idag. Nöjer mig med att nicka gillande.

Smart code helps your phone browse the web twice as quickly

Many attempts at improving the speed of mobile web browsing involve some obvious sacrifices: Google's Accelerated Mobile Pages alter how you view the pages, while proxies introduce the risk of someone intercepting your sensitive data. Researchers have found a way to boost performance without those compromises, though.

 

AI - Artificiell intelligens

Taryn Southern släpper ett album med AI-skapad musik

Det delas för lite bra musik här på LinkedIn. Det ändrar vi på. ”Break Free”. Första singeln från Taryn Southerns och Ampers kommande album ”I AM AI”. Vilket är precis vad Amper är.

Texten och sångmelodin är skrivna av Taryn. Övrigt, ackord och instrumentering, är skapat helt och hållet av Amper. Taryn väljer genre, stämning, BPM och vilka instrument. Sen skapar Amper musik. På sekunder.

Nu är det ännu inte riktigt så plug and play. Visst efterarbete krävs. Som mycket AI är kontext problem. Amper spottar ur sig verser och refränger, men Taryn får sedan lappa ihop dem. Och hon fipplar med olika tonarter och stämningar tills hon är nöjd. Men ändå. Rätt… imponerande.

https://www.theverge.com/2017/8/27/16197196/taryn-southern-album-artificial-intelligence-interview

AI-styrda sopsorteringsstationer

Områden man kan använda AI till? Varför inte en smart papperskorg. Som kan sopsortera själv.

Polska Bin-e har tagit fram en papperskorg som ska kunna göra det här. Separera olika slags sopor med hjälp av en AI, maskininlärning och bildigenkänning. Rent spontant låter det förstås klockrent (den kan mycket väl ha mindre problem än jag vid sopsorteringen - när det alltid är svårt att avgöra vad som hamna var). Men det är nog ett tag innan vi det det här överallt. Framförallt hemma. Däremot tror jag som sagt absolut att det här kommer.

Och vi kommer ha människor som inte minns hur det var före självkörande bilar, självsorterande papperskorgar och Facebook-ID-kortet.

Bin-e Trash Can Scans, Sorts, And Compacts Your Rubbish Automatically | Digital Trends

The Bin-e trash can is making modern rubbish bins look like, well, trash by using a combination of smart sensors, algorithms, and more.

Australien testar AI-drönare som hajvarnare

Vad kan man göra om man har några drönare och lite AI? Tja, i Australien satsar man på att den kombon ska kunna hitta och varna för hajar.

Drönare från Little Ripper (fantastiskt namn) har sedan september förra året bevakat några stränder i Australien. De flyger runt, fotar och låter en AI gå igenom bilder och filmer. AI:n ska kunna realtidsidentifiera hajar, bland annat genom att skilja dem från andra slags vattenvarelser, med en träffsäkerhet på 90 %.

Drönarna har dessutom livbåtar och flytvästar och kan därmed också fungera som livräddare. Little Ripper håller också på att ta fram ett elektronisk avstötarsystem som ska kunna mota hajar om någon har råkat illa ut.

Drones will watch Australian beaches for sharks with AI help

Humans aren't particularly good at spotting sharks using aerial data. At best, they'll accurately pinpoint sharks 30 percent of the time -- not very helpful for swimmers worried about stepping into the water. Australia, however, is about to get a more reliable way of spotting these undersea predators.

Sana använder AI för att individanpassa edtech

Utbildning har ett tag spåtts som ett av de närmast liggande områdena att vändas upp och ner på via digitalisering. Och det är många som vill vara med och leka. Som LinkedIn (Lynda) och Amazon (TenMarks).

Och det finns stora pengar (även om artikelförfattaren sannolikt blandat ihop biljoner och miljarder, har lite svårt att tro att utbildningssektorns värde är 40 000 miljarder kronor…) Inte minst, även här, inom AI-området. AI som hjälp att sätta ihop personaliserade och skräddarsydda utbildningspaket utifrån mottagarens behov, takt och nivå.

Spännande område, milt sagt.

Finansgräddan lockas till hans AI-bolag - "Det här är framtiden"

Han vill att utbildningssektorn ska bli lika bra på att använda AI som streamingtjänsterna. Nu tar Joel Hellermark in 8 miljoner kronor till Sana labs som blir finansprofilen Katarina Martinsons första techinvestering.

 

IoT - Internet of things

Shiftgear - styr mönstret på dina sneakers med en app (och använd dem för marknadsföring)

Ha. Coolt. Shiftgear, ett par sneakers du kan ändra utseendet på via en app.

  • Välj och ladda ner mönster och låt visa dem på skorna
  • Skapa egna mönster och dela med dig av till andra
  • Skapa mönsterspellista, byt automatiskt mönster under dagen
  • Det som känns riktigt kreativt är att det också finns ett annonsläge. Med andra ord skulle det gå att kunna tjäna pengar på sina skor genom att inleda samarbete med ett företag.

En smartare version av den sponsring och produktplacering som alltid funnits på kläder, alltså, fast (just nu) med en wow-faktor. Ny plattform för influencers. Eller så kanske ”sneakers influencers” blir ett eget område.

http://www.shiftwear.com/

Facebook börjar med folkbokföring (nästan)

Vem vänder man sig till för att få veta var alla människor på planeten bor? Traditionella folkräkningar har alltid haft rätt mycket svagheter (inte minst att de ofta görs med långa mellanrum). Kanske är det även här snarare techjättarna vi framöver kommer att få den här informationen från.

Facebook säger sig nu, tack vare en kombination av folkräkningsinformation, satellitdata och företagets egen bildigenkänningsteknik, kunna identifiera alla mänsklig skapade byggnader med fem meters träffsäkerhet. Man har nu applicerat tekniken på 23 länder, som ett led i att identifiera var det finns luckor i internettillgång (för att där leverera just uppkoppling).

Facebook has mapped the population of 23 countries in incredible detail (updated)

In its research into the best way to provide the internet to the entire world, Facebook has mapped where all 7.5 billion people on the planet live. By combining government census data and satellite images along with some help from Facebook's image recognition neural network, the company can now locate every single man-made structure to within just five meters.

Amazon Echo kanske snart kan skicka sms

Något som potentiellt kan bli rätt stort. De som har grävt i lite Echo-kod har sett hänvisningar till att Alexa kan börja skicka sms via någon av Amazons Alexa-prylar. Det faktum att hänvisningen specifikt är "sms" skulle kunna tyda på att Amazon är på gång att steppa upp sitt kommunikationsspel ordentligt.

Tidigare i år släppte företaget på möjligheten till Echo till Echo-kommunikation (ja, eller åtminstone ägare av Amazon-prylar med Alexa). Nu kanske det alltså börjar bli tal om att göra det som Google gjorde med Home för ett par veckor sedan (öppnade möjlighet för röstsamtal till vanliga telefonnummer), fast för sms.

Amazons ekosystem fortsätter växa.

Echo's messaging service may add support for SMS texts from your own 'Alexa number' | TechCrunch

Amazon appears to be planning an expansion of Alexa's existing messaging capabilities to support sending SMS text messages to friends using your Echo

Alexa börjar börjar kunna berätta om stora nyheter i musikvärlden

Nu kan Alexa-prylar avbryta det du gör och komma med sensationella nyheter i musikvärlden! Med andra ord: kanske inte något människor kommer att springa benen av sig för - om man inte jobbar som typ musikjournalist.

Men tittar man lite djupare så ser man den trend som alla musikströmningsföretag just nu har hakat på. Det räcker inte med bara musik. Man måste kunna erbjuda mer. Både för att få en mindre sårbar affärsmodell (gäller kanske framförallt företag som Spotify som bara sysslar med det) men också för att skilja sig från alla andra som gör samma sak.

Vi lär se betydligt fler Alexa-skills (och hårdvara. Och Prime-förmåner) kopplade till Amazons musiksatsning.

Alexa's 'flash briefing' can now update you on the latest music news and events | TechCrunch

Amazon Alexa's popular "Flash Briefing" skill, designed to give you the latest news and information from a series of customizable news sources, can now

Googles Assistant kommer till fler prylar

Snart kommer man kunna säga "OK, Google" till ännu fler prylar. Google öppnar upp Assistant för fler tredjepartsprodukter.

Röstassistentjättarna (vilket idag i praktiken är Amazon, Google, Apple och Microsoft) kämpar förstås för att bli den som blir störst. Eller ännu heller standard. Att se hur gårdagens besked om att Microsoft och Amazon kommer att börja låta sina röstassistenter prata med varandra kan påverka utvecklingen på sikt.

Massor, är min gissning.

Google Assistant is coming to lots more gadgets this year

Google is letting more hardware makers bake its Assistant into their gadgets, so you'll be soon be able to control devices just by saying, "OK Google..."

Amazon Echo får stöd för multirumsuppspelning

Amazon Echo får stöd för uppspelning i flera rum. Det blir med andra ord möjligt att be Alexa spela olika musik i olika rum. Just nu bara Amazon-högtalare, men stöd för andra tillverkare kommer.

Nu är ju inte Amazon först med den här tekniken. Men att den kommer nu känns om mer än en slump, med HomePod som en av årets sannolikt stora julklappar.

Utmaningen, som konstateras, är att Echo inte är en dedikerad musikspelare. Nu nöjer sig ju många med hörlurarna som följer med mobilerna, så det är säkert inte ett jätteproblem för många människor, men musikkvaliteten kan bli en HomePod-USP bland smarta högtalare. Möjligheten att stoppa in Alexa i andra märken Amazons.

Amazon Echo gets Sonos-style multi-room audio

Amazon speakers can now play back audio in multiple rooms at once. It's about time. The company today announced Echo users can now sync music across devices in a household. You'll be able to say something like "play music upstairs" to targe

Pizzaföretaget Domino's testar pizzaleverans med självkörande bilar

Slå två flugor i en smäll: hur testar man leverans med självkörande bilar innan bilarna kan köra själv? Ingenjören får åka med och samla in forskningsunderlag samtidigt som hen övervakar bilen.

Domino's har inlett samarbete med Ford för att börja leverera pizza i nästan självkörande bilar. Den som beställer en pizza får en fyrsiffrig kod till ett fack i bakluckan på bilen. Förstås uppvärmd.

Gissningsvis behövs något slags incitament för att få folk att välja det här istället för dörrleverans. Billigare, exempelvis.

Jag är mest nyfiken på hur bilen meddelar att den är på plats. Jag tänker en glassbilringsignal (okej, förmodligen via appen, men det är inte lika kul).

Domino's and Ford will test self-driving pizza delivery cars in Michigan

But the car won't be driving itself

Facebook kanske kommer släppa sin smarta hårdvara under annat namn

Ryktes-bonanza. Att Facebook håller på med ett antal olika hårdvaruprylar för kommunikation får nästan ses som givet vid det här laget. Som (minst) en egen smart högtalare.

Nu har den till och med fått ett ryktes-arbets-namn, Aloha (uhm…). I fokusgruppandet har det tydligen kommit fram till att man inte gillar att företaget som redan vet allt om oss också ser oss. Google och Amazon har ju lite samma utmaning (om inte riktigt lika intimt), men det verkar inte ha stoppat människor.

Det som är det mest intressanta i artikeln är däremot att FB kanske väljer no brand-spåret OCH kräver FB-konto. Vilket känns lite… kontraproduktivt… Anyway. </vildarykten>

http://read.bi/2iARxWL

Uber jagar kanske samarbetspartner för självkörande bilar-projekt

Från "kan själv" till allt mer samarbete. De självkörande bilarna började som glatt guldgrävande där alla mutade in sina områden för att bli VHS. Sen började man inse att det krävs rätt mycket för att få det att funka - och nu börjar samarbetskonsortier bli normen.

Mer specifikt är det den gamla och nya världen som möts. Den gamla bilindustrin, som försöker hålla sig relevanta, techföretagen, med AI-kompetens och tjänstegränssnitt, och processor- och chiptillverkare, för att skyffla runt alla data.

Senast ut att förmodligen ingå samarbeten är Uber. Vid det här laget börjar det dock snart bli tunnsått med samarbetspartners som inte redan har en dejt till balen. 

Uber looked into partnering with automaker for self-driving project

Uber's self-driving project could have been a collaborative effort between the ride-hailing giant and a major automaker, according to a new report.

Tesla samarbetar med Vestas kring lagring av vindenergi

Det här att Tesla är ett batteriföretag mer än något. Nu annonseras ett samarbete med danska vindenergiföretaget Vestas. Tesla står för lagringen av energin.

En utmaning med energi är problemet att lagra och spara den, snarare än att producera den (redan nu har både Tyskland och Kalifornien haft perioder när de har producerat för mycket el - bara från förnybara källor). Det lär satsas ordentligt på just den här typen av lösningar - och företag - de närmaste åren. 

Vestas samarbetar med Tesla för lagring av vindenergi

Danska vindkraftsjätten Vestas samarbetar med Elon Musks elbilsbolag Tesla. Bolagen ska utveckla en lösning som ska kunna lagra vindenergi.

Spåra vaccin med blockkedjeteknik

Ett spännande ytterligare område för blockkedjan. Spåra och kvalitetssäkra vaccin. Vem har hanterat vaccinet? Har det lagrats korrekt? Vid rätt temperaturer? I alla led i kedjan? Och förstås: är det här ett riktigt vaccin och inte en dålig piratkopia?

Blockkedjan utvecklas allt mer till den helt igenom digitala motsvarigheten till offentlighetsprincipen. Den svenska modellen på export. Typ. Med tanke på att EU (ja, inte bara de) snarare satsar på att strypa tillgången till allmänhetens tillgång till politikers förehavanden så kanske just politik och myndigheter skulle ha stor nytta av blockkedjan. Ja, eller vi väljare, åtminstone.

https://www.techinasia.com/startup-blockchain-tech-vaccines-safe

 

AR/VR

Google släpper utvecklarkitet ARCore

Som någon artikel konstaterade: är det här startskottet för ett AR-plattformskrig? Ja, eller standard-dragkamp åtminstone.

Tidigare i år annonserade Apple ARKit, ett utvecklarpaket för att ta fram AR-lösningar. ARKit släpps formellt i samband med iOS 11 om någon månad. Men redan har en rätt lång rad utvecklarinitiativ visat på plattformens möjligheter.

Nu kontrar Google. Företaget släppte igår ARCore, en motsvarighet till just ARKit.

2017, eller åtminstone 2018, har potential att bli året då AR blir mainstream på riktigt (ja, bortom Pokemon Go).

Google ARCore gives Android users augmented reality without Tango

The Verge is about technology and how it makes us feel. Founded in 2011, we offer our audience everything from breaking news to reviews to award-winning features and investigations, on our site, in video, and in podcasts.

 

Fler exempel på användningsområden för Apples ARKit

Fler AR-demos på saker gjorda med Apples kommande ARKit. Och några av de här ser riktigt, riktigt bra ut. Eller okej, de ser fånigt coola ut.

Tim Cook har ju ett tag nu pratat om AR som nästa stora grej och Apple verkar verkligen ha satsat på att få det här att funka riktigt bra. Och känner man Apple så kommer utvecklingskitet vara (är) rätt mycket plug and play(ish). Ett av ryktena kring nya iPhonen är att den ska ha 3D sensorer både bak och fram, bland annat just för AR-funktionalitetens skull. Det kan med andra ord bli en väldigt viktig pusselbit för att göra AR mainstream (bortom Pokemon Go).

Själv har jag redan bestämt på vilket bord jag kommer köra Populous.

Latest ARKit Demos Include Sculpting, Food Ordering, Virtual Pets and Zombies

Apple's iOS 11 update is just weeks away, and as the launch date approaches, developers have been experimenting with ARKit, the set of augmented...

The Walking Dead som Pokomon Go:igt AR-spel

Ha. Coolt. The Walking Dead som AR-spel à la Pokemon Go. Fast, ja, lite mindre fånga gulliga monster och lite mer hacka otäcka monster.

Videon är väldigt koncepig. Frågan är förstås hur nära trailern spelet kommer när det väl kommer ut. Och hur man exempelvis katanavevar eller kulsprutar. Det känns som att det krävs lite händer för det och då blir det förstås svårare att samtidigt se skärmen.

Tänk däremot om man kunde ha någon slags pryl som gjorde att man kunde se AR-världen, men ändå ha båda händer fria. Som, tja, typ… ett par… glasögon?

The Walking Dead is getting a Pokémon Go-style AR game

Coming to iOS and Android

 

Bekvämlighetsekonomin

Uber börjar släppa publik trafikinformation

Uber breddar sin verksamhet. Typ. Tidigare i år började Uber dela med sig av sin insamlade trafikinformation med stadsplanerare. Nu öppnar de webbplatsen Uber Movements till alla, så att man som privatperson just kan få information om olika typer av trafikelägen i en stad. Som hur lång tid det tar att ta sig runt vid olika tider.

Väldigt mycket Google Maps, alltså. Frågan är förstås varför man ska välja Uber Movement istället för Maps, men så är också målgruppen alltjämt mest stadsplanerare som är tänkta att få hjälp att optimera trafikflödet i städer. Är i dagsläget bara en handfull städer som omfattas, men det lär ju kunna öka rätt snabbt.

Uber Movement's traffic data is now available to the public

Back in January, Uber announced that it's giving urban planners access to a website with traffic data of their cities. Now that website is out of beta, and anybody can access it anytime. The Uber Movement website can show you how long it takes to get from one part of a city to another based on the day of the week and the time of day.

Uber slutar spåra användarna - precis när Apple kommer strypa möjligheten

Ni vet hur telebolagen unisont bestämde sig för att erbjuda ett bättre kundmöte genom att avskaffa roamingavgiften inom EU efter det att EU tvingade dem? Nu meddelar Uber att de kommer att sluta spåra användare när de inte använder appen, efter det att användare beklagat sig över den spårningen. Som av en händelse en månad innan Apple kommer att ge användare möjligheten att stoppa just detta beteende hos appar, vare sig appen vill eller inte.

Uber Backs Off on Some of Its Invasive User Tracking

Uber likes tracking things - competitors, cops, you. But now the company is trying to clean up its reputation by giving users a little bit of their privacy back.

 

Ekonomi/finans

Spotify-konkurrenten Tencent Music på väg att börsnoteras

Pandora krisar, SoundCloud lever på konstgjord andning och Google och Amazon har inte fått fart på sina tjänster riktigt än. När det handlar om renodlad musikströmning finns det egentligen bara två stora idag: Spotify och Apple. Här hos oss. I andra delar av världen är det däremot inte bara Spotify som satsar på börsnotering.

Tencent Music är på gång med ytterligare en finansieringsrunda, kanske den sista före börsnotering. Bolaget uppges värderas till 10 miljarder. Tencent ligger bakom Messenger-konkurrenten WeChat (Kinas sannolikt viktigaste app), men det verkar däremot inte som att musik strömmas via den. Lär ändras och då kan det bli åka av.

Bloomberg

No Description

Apple lägger till WeChat Pay i Kina

Apple gillar läget och börjar acceptera WeChat Pay i Appstore plus för att betala för annat, som musik. WeChat Pay står tillsammans med Alipay (från Amazon-konkurrenten Alibaba) står för nästan hela den mobila betalningskakan, så det är inte konstigt att Apple nu börjar släppa på WeChat Pay.

WeChat överhuvudtaget växer så det knakar och WeChat Pay börjar också dyka upp utanför Kina? Varför? Därför att kineser inte bara bor i Kina.

China Users Now Have WeChat Pay for App Store, Apple Music Purchases

Apple Pay is struggling to win users in China, apparently.

Apple varumärkesskyddar Apple Pay Cash i Europa

Uppgifter om att Apple har varumärkesskyddat Apple Pay Cash i Europa, som tyder på att tjänsten är på väg hit efter att ha funnits i USA i ett par år.

APC är Swish, alltså P2P-betalningar via iMessage. Likt Facebooks intåg med Marketplace i Sverige, där Blocket och Tradera har rätt dominerande positioner, blir det intressant att se hur Swish kan påverkas om en tung spelare kliver in på den svenska P2P-scenen. APC kan ju även hantera internationella betalningar.

På kort sikt lär effekten bli väldigt liten. Inte minst som en appundersökning i veckan visade att Swish är den app svenskar har svårast att klara sig utan plus att Swish backas av storbankerna. Men på sikt.

Apple Pay Cash på väg till Europa

Apple har lämnat in en ansökan om varumärkesskydd för Apple Pay Cash i EU, vilket tyder på att tjänsten snart kan vara på väg hit.

Kik lanserar egen kryptovaluta

Ny finansieringsrunda för meddelandeappen Kik. Men istället för den sedvanliga investerarvägen så går man till medlemmarna (typ). Man väljer att göra en ICO (det senaste svarta inom investering - krypoinvestering).

Tvisten? Man gör inte ICO:n via någon av de befintliga krypotvalutorna, utan har tagit fram en helt egen: Kin. Kin kan användas för att betala i appen (ja, jag tänker smurfbär). Men till skillnad från de flesta poängprogram är Kin en egen valuta, som alltså kan stiga och sjunka i värde i förhållande till andra valutor över tid. Man hoppas att de 300 miljoner användarna ska få fart på valutan.

Kik i all ära, men det är spännande att tänka tanken: Facebook.

http://read.bi/2gzHwZj

Musk-ägda Neuralink tar (kanske) in 200 miljoner i nytt kapital

Nu har Neuralink, ännu ett Musik-företag, tagit in över 200 miljoner kronor i nytt kapital via en finansieringsrunda. Detta enligt dokument som inkommit till SEC, amerikanska Finansinspektionen. Fast enligt Musik själv har Neuralink inte tagit in några nya pengar. Någon är bevisligen förvirrad. Eller har gjort fel.

Oavsett pengarna är det intressanta förstås vad Neuralink gör. Det som under Facebooks senaste utvecklarkonferens blev en egen keynotepunkt: brain-computer interface. Hjärnan som både fiberlina och gränssnitt så att vi slipper passera uppringningsmodem av typen "mun" och "händer".

En industri som lär bli rätt gigantisk.

http://read.bi/2vBbvqw

Uber utser ny VD

Så har Uber fått en ny VD. Eftersom en av de stora utmaningarna för den nya chefen är bro-kulturen så valde man förstås en man. Dara Khosrowshahi, fram till nu VD för resejätten Expedia (som också äger varumärken som Hotels .com och Trivago).

Nu verkar det inte varit helt lätt att hitta någon som vill ta över lätt ryktesnedsolkade Uber och det har nästan känts som att man gått ut på gatan och frågat förbipasserande om någon ville ha 200 miljoner dollar.

Men oavsett hur svårt eller lätt det har varit så känns det, även om det förstås kan vara en slump, som en hint om Ubers framtida målsättningar. Som en ännu större resespelare.

http://read.bi/2wDDLIz

Zara-grundaren Amancio Ortega världens rikaste för en stund

Under veckan blev Bill Gates av med sin ”rikast i världen”-krona igen. Han tappade den till Amazons Jeff Bezos och med tanke på hur Amazon går just nu är det förstås lätt att tro att det är dags igen.

Men den här gången är det faktiskt Zara-grundaren Amancio Ortega som ryckte förbi Gates ett tag (för fjärde gången dessutom). Intressant detalj i artikeln om honom:

"Ortega and Mera opened the first Zara in 1975. By 1976, they had their first computer to track sales. That was an integral part of Zara's quick turnaround business model, which Ortega instituted from the beginning. Early on he insisted the system be nimble enough to be able to restock any store within 48 hours and turn designs into clothing within 10 days.”

Med andra ord. Ganska precis det som är kraven idag. Bara 40 år tidigare. Som förstås varit en viktig del i det som företaget, precis som H&M, haft som strategi: senaste modet till konsumentpriser. Men medan H&M just nu kämpar med att ta steget från fysiskt butiksnät till plattformsekonomi och onlinehandel går alltså Inditex (som även inrymmer exempelvis Massimo Dutti) som tåget. Och det är just online som gjort att företaget sett sina snabbaste omsättningsökningarna på fler år.

Och förstås att man, via sin strategi, lyckats hålla sig relevanta och tilltala nya målgrupper. Inte minst millennials just nu.

No Title

No Description

 

Övrigt

Dejtingappen Bumble startar LinkedIn-konkurrent med kvinnorna i förarsätet

Ni vet LinkedIns nya Tinder-mentor-matchfunktion? Yrkesnätverkssajt som använder dejtingsajtmanér? Varför inte vända på det: låta en dejtingsajt bli en plats för yrkesnätverkande?

Dejtingappen Bumble, grundad av Whitney Wolfe med just Tinder-förflutet, är en Tinder. Fast det är bara kvinnor som kan initiera kontakten. Efter att ha spunnit loss Bumble BFF (hitta nya vänner) kommer nu BumbleBizz. Med tvisten att syftet inte är att knyta band med befintliga kontakter, utan hitta NYA yrkeskontakter.

Och även här gäller att det bara är kvinnor som kan initiera kontakten. Något som det ibland verkar skulle behövas även på LinkedIn.

https://www.fastcompany.com/40456526/bumbles-ceo-takes-aim-at-linkedin

Tencents ledning i möten med Apple

Hela toppskiktet hos Tencent (företaget bakom bland annat Messenger-konkurrenten WeChat) på besök hos Apple. Dessutom diskussioner "behind closed doors".

Bara lite erfautbyte? Känna vibbarna och kolla nya lyan? Eller något mer?

Förstås oundvikligt att tänka det senare. WeChat vill ut mer i världen, Apple vill mer in i Kina. iOS är en väldigt bra plattform att vara på om man vill nå köpstarka konsumentgrupper, WeChat är en väldigt bra kanal för, tja, snart det mesta. Apple har inte riktigt lyckats få fart på sina sociala satsningar, Tencent har ingen mobil hårdvaruplattform. Båda satsar dessutom mycket på innehåll (musik och video) och kanske framförallt att bli distributionshubbar. Och i veckan gjorde Apple det dessutom möjligt att betala med WeChat Pay i App Store (och för övriga Apple-tjänster) i Kina. Och båda positionerar sig för att på allvar ta upp kampen med Facebook.

Vi kan väl utgå att ovanstående kan ha varit agendapunkter. 

Matthew Brennan on LinkedIn: #Tencent's entire top level management visited #Apple offices a few days... | 71 comments

Tencent's entire top level management visited #Apple offices a few days ago for closed door discussions. A rare group photo of leaders from 2 of the world's... | 71 comments on LinkedIn

Outlook börjar kunna prata emoji med andra

Det finns stora technyheter. Och så finns det stora technyheter.

2017 är inte bara året när Cortana kommer börja prata med Alexa. 2017 är även året när Outlook kommer börja prata emoji med andra mejlklienter.

http://read.bi/2gsMqnd

Google-oopsie slår ut internet för halva Japan

Oopsie. Internetåtkomsten dök för halva Japan. Hackerattack? Nej, nätverkskonfigurationsblooper. Av... Google.

Visar med all önskvärd tydlighet hur sårbart det "decentraliserade" internet är. Och ju mer av våra liv - och än viktigare: samhällskritiska funktioner - som finns där, desto allvarligare blir det.

Känns som att det behövs rejält med säkerhetsredundans. Och ju färre stora företag som kontrollerar internet, desto mer ansvar faller på deras axlar. De vill att vi ska lägga allt mer innehåll och allt mer funktioner där. Då krävs också att att driftsäkerheten i alla lägen är mer eller mindre 100 %. Ja, och att såna här grejer inte kan hända...

Google made a tiny error and it broke half the internet in Japan

When a company the size of Google makes a tiny mistake, the outcome could have much more immense repercussions: Just ask Japan's internet users.