Kategorier
Sociala medier Spaningar

Digitala spaningar vecka 38 2022

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

 

Veckans artiklar

Apple blir Super Bowl-sponsor – och skriver historia

https://www.ehandel.se/forum/alexa-vad-innebar-amazons-och-apples-nyheter-for-e-handlare/

 

Sociala medier

Facebook, Instagram och WhatsApp

Facebook gör det enklare för sidor att interagera med följare och andra sidor

Ny funktioner i Metas grand old sociala medium Facebook. Mer specifikt nyheter för sidor.

Följarväggar: Möjlighet för sidor att ange att innehåll bara ska vara tillgängligt för dem som följer en sida eller för sidans ”top fans”. Lite oklart vad det senare innebär i praktiken, även om själva innebörden i sig är rätt självförklarande.

Creator endorsements: Möjlighet för innehållsskapare att lyfta fram andra innehållsskapare som de gillar. Tänk den gamla klassiska blogrollen. Ett sätt för skapargemenskapen att lyfta varandra. Ja, och som av en händelse en grej också för Facebook: varje gång som en kreatör som du följer tipsar om en annan kreatör så får du som följare upp en fråga om du vill följa den rekommenderade kreatören. Ett sätt att hjälpa till att mata Facebooks rekommendationsambition för att få fler medlemmar att följa nytt innehåll.

Rising creator labels: Veckans hetingar. Typ. En funktion som ska ”göra det enklare 0för användare att upptäcka blivande stjärnor på plattformen”. Den nya etiketten ska visa att ”en kreatörs innehåll har haft stort engagemang från sin publik samtidigt som det har levt upp till riktlinjerna kring kvalitet, originalitet och integritet”. Etiketten kommer att visas på kreatörens sida och - som av en händelse - i användares flöde under en ny ”upptäck fler blivande kreatörsstjärnor att följa”.

Nya mallar för inlägg och stories: Inte vilka nya mallar som helst, utan mallar som låter kreatörer ”automatiskt nämna nya toppfans”. Detta genom att mallen har texten ”Big shoutout to my newest top fans” (att se vad det blir på svenska) plus en lista på några nya fans som har kvalat in i topfanskategorin.

Snabbgenväg för att skapa nytt innehåll: iOS-användare får en ny knapp i navigeringen för att snabbt kunna skapa en story, reel eller starta en livesändning. Att se när motsvarande kommer till Android.

Facebook adds new Pages features to help creators connect with fans and get discovered | TechCrunch

Facebook is introducing new Pages features that are designed to help creators get discovered and connect with their followers.

Meta släpper API för Facebook Reels

Meta fortsätter att plöja ner rejält med resurser på Reels. Nu är det dags för ännu ett API så att det ska bli möjligt för externa appar att bygga in stöd för Reels. Fast den här gången handlar det inte om Instagrams Reels (som redan har fått API-stöd) utan Facebooks. SoMe-verktyget Sprout Social och sajtbyggarplattformen Wix är bland dem som har byggt in det nya stödet i sina tjänster redan vid lanseringen.

Exakt hur det går för Reels är inte helt lätt att ha koll på. Meta har svävat lite på målet utåt medan det samtidigt har florerat uppgifter om att Meta internt är missnöjda med uppskalningstempot. Och engagemanget bland användarna.

Men oavsett det så pratar vi om två av världens överlägset största sociala plattformar. Med tanke på hur mycket Meta pushar funktionen nu - något som alla förstås inte är helt förtjusta i - så kan vi nog anta att den trots allt snurrar på hyfsat bra. Definitivt jämfört med ungefär alla andra plattformar än just Instagram, Facebook och…. den där tredje stora kortvideoplattformen. (Okej, även Googles kopia verkar tuffa på bra.)

Men i det här sammanhanget är just Facebook Reels en lite udda fågel. Instagram, Youtube och TikTok konkurrerar till stor del om samma, unga målgrupp. Facebook däremot vänder sig främst mot äldre användare. Det är både jättebra och jättedåligt för Facebook.

Det som ligger i minusskålen är att kortvideotrenden så här långt varit något för unga internetanvändare. Det är med andra ord inte en självklart match för Facebook-publiken. Men det är ironiskt nog faktiskt också det här som talar till Facebook Reels fördel: det finns ingen direkt konkurrent i det äldre åldersspannet. Och i Kina har kortvideofenomenet också vuxit sig stort bland dessa.

Facebook debuts a Reels API for sharing from third-party apps | TechCrunch

Meta and Mark Zuckerberg are banking on Reels to be a moneymaker for the company.

Facebook lanserar Collaborative ads for local delivery

Nytt shoppingannonsformat från Meta: Collaborative ads for local delivery. Ett format som gör det möjligt för annonsörer att visa upp sina produkter och restauranger tillsammans med möjlighet att köpa direkt via annonsen i Facebook och Instagram. Så att det exempelvis kan bli möljigt att köpa en rätt från en närliggande restaurang direkt när man ser annonsen.

Annonsformatet ska dessutom kunna göra det möjligt att nå ”high-intent shoppers”, alltså de kunder som är mest troliga att de kommer att handla via annonsen.

Meta delar dessutom några tips för hur varumärken och annonsörer kan få mesta möjliga värde ur det nya annonsformatet. Se artikeln här nedan för att läsa mer om dem.

Facebook introduces Collaborative Ads for local delivery

Brands can use Collaborative Ads to reach high-intent shoppers while driving traffic and sales to their retail partners site, app or store.

Instagram slutar bryta upp stories kortare än 60 sekunder i segment

Förändring för alla som postar korta Instagram Stories. Stories som är kortare än 60 sekunder kommer inte längre att dela upp i segment. Efter att ha testst sedan slutet av förra året rullas förändringen nu ut till alla användare.

Som artikeln konstaterar så gör den nya kort-stories-hanteringen att gränsen mellan stories och Reels - Metas TikTok-kopia - blurras ut ytterligare. Nu finns det två sätt att dela kortvideos - som reel eller som story. Om inte annat ett sätt att A/B-testa vilken av funktionerna som är mest lämpad för sitt kortvideoinnehåll.

Men frågan är förstås om det här också är ett steg mot att Meta gör samma sak med video-stories som med vanliga videoinlägg: att korta videos automatiskt delas som Reels, även om videon delades som ett vanligt inlägg.

Med andra ord kommer det bli intressant att se hur Meta kommer att hantera de två (än så länge) separata funktionerna Stories och Reels. Inte minst i Instagram, där Meta rätt mycket går all in på Reels just nu.

https://techcrunch.com/2022/09/23/instagram-stories-under-60-seconds-no-longer-broken-up/

WhatsApp inleder samarbete med Salesforce

WhatsApp fortsätter att flytta fram sina positioner som e-handelsplattform. Senaste draget: ett globalt samarbete med CRM-plattformen Salesforce.

Det nya samarbetet - ja, eller det ”utökade partnerskapet” som de Meta själva kallar det - innebär att företag som använder WhatsApp for business nu kan integrera Salesforce-verktyg för att på så sätt skaffa sig ännu bättre kunskap om sina kunder för att bättre kunna konvertera fler till köp.

Men det kanske mest intressanta med den nya integrationen var att Meta dessutom passade på att lite by the way berätta att över en miljard användare interagerar med ett företagskonto via någon av Metas chattjänster - varje vecka. Och att ”det ökar allt snabbare”.

Det här innebär alltså också Messenger och Instagram, men sannolikt så kommer en majoritet via WhatsApp. Vilket är ännu ett bevis på varför just WhatsApp är så viktigt för Metas framtid.

WhatsApp announces 'expanded partnership' with Salesforce

"We want more people to benefit from faster, richer interactions, and we continue to invest in ways to make it quick and easy for businesses to get up and running on WhatsApp," said Matthew Idema, the VP of business messaging at Meta.

Facebook kan släppa in Donald Trump igen i januari

Härligt! En sak att se fram emot 2023! Donald Trump kan släppas in på Facebook igen i januari!

Semafor Interview: Facebook could lift Trump's suspension in January, Nick Clegg says

Semafor launches this fall, but we wanted to get this news right out to you. Sign up for Semafor Principals for our coverage of Donald Trump. For regular reporting on Facebook and all things tech...

TikTok

TikToks BeReal-kopia har landat i Sverige

Ibland går det fort. I förra veckan blev TikTok senaste stora sociala plattform att kopiera senaste sociala medier-stjärnan BeReal. Den här veckan landar den i Sverige.

Ja, nästan åtminstone. När TikTok Now, som funktionen heter, först såg dagens ljus så var det bara i USA. Det var dessutom en funktion som var del av vanliga TikTok-appen. När den nu rullas ut till fler länder så är det i en liten annan tappning: en helt fristående app. Både för iOS och Android.

Så för den som tröttnat på BeReal - eller bara vill få fler chanser att ta en random bild (som förstås inte går att göra om en app inte uppmanar en att göra det) - så erbjuder TikTok nu alltså ett nytt alternativ.

Let the jämförelserna begin.

TikTok's BeReal clone is now available as standalone app outside the US | TechCrunch

TikTok believes it may be able to gain traction for this social format in markets where BeReal has yet to dominate.

TikTok höjer teckengränsen för videobeskrivningar

Jag har några gånger skrivit om hur yngre användare i allt högre utsträckning vänder tig till sina favoritonlineplattformar för att söka efter information istället för att googla. Som TikTok. Nu tar TikTok ännu ett steg mot att bli en fullfjädrad sökmotor: teckengränsen för videobeskrivningar höjs. Rejält.

Istället för de tidigare 300 tecknen så kommer tiktokare nu ha möjlighet att breda ut sig över 2200 tecken. Sju gånger mer, alltså.

Att användarna vänder sig allt mer till TikTok (och Instagram för den delen) för att söka efter svaren på sina frågor har gett TikTok lite av ett lyxproblem. Ja, ett rätt jobbigt lyxproblem.

Att många användare vill använda din tjänst är förstås oftast väldigt trevligt, men bara för någon vecka sedan kom rapport om att TikToks vassa rekommendationsalgoritm inte är lika vass när det handlar om att ranka innehåll för sökändamål. En femtedel av alla sökträffar på några vanliga - och numer kontroversiella - sökningar ledde till felaktiga svar. Till och med rena desinformationssvar kring sökningar om covid-vaccin och upploppet vid Capitolium.

TikTok har nu sprungit rakt in i det problem som Google har tampats med - och skaffat sig erfarenhet om - under snart ett kvarts sekel. Lär inte bli en helt enkel utmaning.

TikTok Increases Length Of Video Descriptions

TikTok is increasing the length of video descriptions, giving creators more opportunities to optimize their content for search.

TikTok rullar ut ogillaknapp för kommentarer

Ny gillafunktion i TikTok. Eller ogillafunktion. Eller kanske mest nedröstningsknapp.

Oavsett så rullar TikTok nu ut en funktion som gör det möjligt att rösta ned en kommentar som de tycker är ”irrelevant eller olämplig”. Ungefär som i Reddit, alltså.

Däremot finns det en stor skillnad jämfört med just Reddit: det kommer inte gå att se hur många som har röstat ned en kommentar. Det är alltså snarare ett hjälpmedel för TikTok i arbetet med att skapa bättre stämning på plattformen. LIte som det numer fungerar på Youtube, alltså.

https://www.theverge.com/2022/9/23/23368327/tiktok-expanding-downvotes-on-comments-globally

#BookTok får nya taggningsfunktion

#BookTok är en av de mest framgångsrika hashtaggarna på TikTok. Och nu får den en ny shoppingfunktion. Eller åtminstone en anpassad taggningsfunktion.

#BookTok är ungefär vad det låter som: den hashtag som används för att tipsa och och prata om böcker. Något som ska ha lett till att en ökning av bokförsäljningen och till och med att TIkTok i somras lanserade sin egen officiella bokklubb. Nu kommer nästa steg i att göra #BookTok till en helt egen formell avdelning på TikTok i och med ett samarbete med bokförlaget Penguin Random House.

Samarbetet innebär att det blir möljigt att länka in valfri bok från Penguins katalog i en tiktok. Länken leder sedan till en specialbyggd funktion där den som är intresserad kan se mer information om den aktuella titeln, som genre, längd och kort sammanfattning av handlingen. Med andra ord en rätt vanlig produktsida. Plus den vanliga TikTok-samlingsfunktionen, där det är möjligt att se andra tiktoks som har länkat till samma bok.

Sist men inte minst går det att spara böcker som favoriter den här vägen. En egen läslista i TikTok, alltså.

Det enda som ironiskt nog INTE verkar gå att göra är at… köpa boken. För det så måste du söka dig vidare på egen hand. Men det är nog mest en tidsfråga innan även det kommer.

Återstår också att se om och när funktionen kommer hit. Än så länge är den nya funktionen bara tillgänglig i Storbritannien och USA, men även det lär nog ändras rätt snart.

A new way to tap into the #BookTok community

Whether you're into sci-fi, mystery, romance or sci-fi mystery romance books, or identify as anything from a casual reader to a bookworm, every type of reader can find their unique community on #BookT

33 % av amerikanska TikTok-användare får regelbundet sina nyheter från TikTok

Var hittar du de nyheter du konsumerar? Mer och mer är det via de sociala plattformarna. Facebook har länge varit en av de vanligaste platserna för de här ändamålet för en hyfsat stor andel av användarna. Nu är det dags för en ny generation att göra samma resa: 33 % av de amerikanska TikTok-användarna får regelbundet sina nyheter från just TikTok.

Det är åtmistone vad en ny rapport från Pew Research Center har kommit fram till. Andelen TikTok-nyhetsläsare har dessutom ökat från 22 % 2020 och 29 % 2021.

Det gör också att TikTok är den enda av plattformarna i undersökningen där andelen som konsumerar nyheter ökar - tillsammans med Instagram (29 % av de svarande sa att de ofta fick sina nyheter från Instagram, så inte jättelångt efter TikTok). Twitter minskar exempelvis från 55 % till 53 % och Facebook från 47 % till 44 % jämfört med hur det såg ut för ett år sedan.

Så sett till andel av totalanvändarna så kommer TikTok först på fjärde plats (även Reddit ligger före), men TikTok är den plattform som har den överlägset största uppgången.

Kul för TikTok, förstås. Att användarna inte bara vänder sig till tjänsten för att få sig sin underhållningskick. Men det är delvis också lite problematiskt för TikTok.

Uppgifterna som rapporten kom fram till lär öka kraven på att TikTok faktiskt städar bland de nyheter som finns, nu när nyheter bevisligen är en viktig del av det som användarna tar del av. Läs: att TikTok måste steppa upp sin hantering av fejknyheter och ren desinformation.

Men det innebär också en utmaning som är unik för TikTok: det kan få kraven på ett TikTok-förbud i USA att öka i omfattning. TikTok är ju, som bekant, en kinesisk app. TikTok lär alltså punktmarkeras ännu hårdare inte minst av USA:s underrättelseväsende.

https://techcrunch.com/2022/09/20/33-of-u-s-tiktok-users-say-they-regularly-get-their-news-on-the-app-up-from-22-in-2020/

LinkedIn

LinkedIn anställer sin första Head of original programming

LinkedIn fortsätter att växla upp sina ambitioner inom innehållsekonomin. Senast ut: företaget har nu anställt sin första Head of original programming. En helt ny roll alltså.

Exakt vad den rollen faktiskt i praktiken kommer att innebära återstår väl att se, annat än den rätt svepande sammanfattningen ”bygga innehållsstrategin och ansvara för utvecklingen och produktionen av allt originalmaterial inom video och ljud”.

Det skulle förstås kunna innebära ansvar för allehanda LinkedIn-kurser paketerade som ljud och rörlig bild, men jag tror inte att det handlar om det. Istället lär det handla om exempelvis de originalpoddar som lanserades (i liten skala) i början av året. Och andra liknande satsningar - som handlar om att delar av LinkedIn-gemenskapen får skapa innehåll under LinkedIn-varumärket (och får ersättning för det).

För ja, det handlar om att LinkedIn har valt ut innehållskapare. Så det är i praktiken LinkedIns egen kreatörsfond. Jag misstänker att det är det som kommer att gälla ett rätt bra tag till. Att det nog lär dröja rätt länge innan LinkedIn - som precis alla andra stora plattformar (och många små för den delen) - gör det möjligt för innehållsskapare att tjäna pengar på sitt eget innehåll. Direkt på LinkedIn.

Vi kan nog dessutom att det kommer att dröja ännu längre innan något liknande landar här i Sverige. Utvalda svenska innehållskapare som får ersättning för att skapa LinkedIn-innehåll.

Ja, om vi någonsin når dit.

LinkedIns förstar Head of programming heter för övrigt Courtney Chapman Coupe, med förflutet som boss för innehållsstrategi och det operativa kring innehållet på CNN Digital. Det innebär också att Coupe ansvarade för det i CNN+, den strömningstjänst som CNN startade och la ner efter en månad tidigare i år. Vi hoppas att Coupe lyckas bättre på LinkedIn...

LinkedIn Hires Ex-CNN Digital Exec Courtney Coupe as First Head of Original Programming

Courtney Coupe, most recently SVP of content strategy and operations for CNN Digital, is joining LinkedIn as the company's first head of original programming.

Twitter slog nytt trafikrekord när Queen Elizabeth gick bort

Det är väl ingen som har missat att den monark som suttit näst längst på sin tron någonsin nyligen gick bort. Twitter-användarna missade det definitivt inte. Twitter slog nämligen nytt trafikrekord dagen när Storbritanniens drottning dog.

8 september var den dag när Twitter noterade sin ”största mängd konversationer” någonsin. Bara de tweets som handlade om drottningen uppgick till 11,1 miljoner.

Twitter Saw Highest Traffic on the Day of Queen's Demise: Details

Twitter was down for several users on the night of September 8, when Queen Elizabeth II’s demise was communicated by the Royal Family. Now, Twitter has shared that over 30.2 million tweets have been shared about the Queen since September 8. The microblogging website witnessed the highest number of conversations ever on the same day, according to Twitter.

Kategorier
AI - Artificiell intelligens AR/VR Bekvämlighetsekonomin Detaljhandel/e-handel Digitalisering Ekonomi och finans IoT - internet of things Mobilt Sociala medier Sök/SEO Spaningar Strömmade medier

Digitala spaningar vecka 10 2018

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Sociala medier

Facebook, Instagram och WhatsApp

Facebook lägger till nytt reseannonsalternativ

Reseföretag får ny möjlighet att nå kunder på Facebook. Möjlighet att rikta innehåll mot användare som precis har börjat planera en resa. Eller som alternativet heter ”Prioritize delivery to people who plan to travel.”

Till skillnad från Dynamic travel ads handlar det här alltså inte om retargeting, utan om att förutsäga lämpliga målgrupper utifrån deras beteenden på Facebook och Instagram. Med andra ord: kunna få in ett tidigt nudgesteg i användarnas medvetande. Och med tanke på det Facebook och Google numer vet om oss och våra beteenden så lär det väl även här snart vara fråga om att de vet när vi vill resa, innan vi själva vet det.

https://marketingland.com/facebook-unveils-trip-consideration-targeting-travel-advertisers-235533

Facebook lägger till videochatt i sin Lite-app

Ett både väntat och oväntat drag från Facebook: man lägger till videochatt i Messenger Lite, sin lättviktiga Messenger-variant tänkt för tillväxtmarknader där data är dyrt och internettillgång kan vara en lyx.

Det väntade är att: video rockar. Det oväntade är förstås: men suger en jäkla massa data.

Artikeln spekulerar i att det kan bero på att även de tänkte målgrupperna i exempelvis Indien börjar skaffa sig bättre uppkopplingsmöjligheter – eller att Facebook hoppas att det blir så. Är förmodligen ett rätt smart drag trots allt. Man MÅSTE ju inte använda videochatt bara för att det finns där. Finns för dem som vill. Som här hemma alltså.

https://techcrunch.com/2018/03/07/facebook-adds-video-chat-to-messenger-lite-its-pared-down-android-app/

Facebook släpper Breaking News-funktionen bredare

Nu får ytterligare 50 publicister tillgång. Funktionalitet som kommer på köpet:

  • Breaking-märkningen gäller i upp till sex timmar
  • Kan användas en gång per dag
  • Funkar inte bara för utgående länkar utan (förstås) även för innehåll som bor hos Facebook, som Instant Articles och Live-videos.
  • Publicister som använder funktionen får statistik specifikt för taggade nyheter
  • Dessutom kan användare flagga nyheter som de inte alls tycker borde vara breaking

https://media.fb.com/2018/03/05/enabling-publishers-to-label-breaking-news-on-facebook/

Facebooks krishanteringsplattform får stöd för mer informationsspridning

Facebook lägger ytterligare en pusselbit i sitt krishanteringsbygge (och sin one stop shop). Nu börjar man visa snabblänk till krisavdelningen under poster från publicister som handlar om en aktuell kris. Förstås helt rätt resonerat eftersom Facebook mer och mer blir stället vi också söker nyheter.

Matt Navarra (I quit X. Follow me on Threads) on Twitter: ”Facebook starting to add Crisis Response shortcut button under posts by publishers related to incidents pic.twitter.com/pcuApr4JtF / Twitter”

Facebook starting to add Crisis Response shortcut button under posts by publishers related to incidents pic.twitter.com/pcuApr4JtF

Facebook testar ljudstatusuppdateringar

Ett nytt intressant/märkligt test från Facebook: ljudstatusuppdateringar. Alltså att du delar ett ljudklipp på samma sätt som du delar en bild eller en videoklipp istället för att skriva något.

Mmmkay. Det mest uppenbara användarscenariot jag kan tänka mig är någon som har gjort en låt de vill dela med världen (ja, utöver de uppenbara ”lördag klockan fyra på morgonen”-casen). Det har folk å andra sidan gjort redan innan – då oftast bara genom att spela in en video med sig själv. Eller att man spelar in från en konsert (men även då: video).

Men visst. Har man en färdigproddad låt kanske man hellre delar den än en rå replokalversion.

Andra gissningar?

Uppdatering: Efter att jag la ut den här spaningen på LinkedIn tog andra upp stafettpinnen där jag slutade tänka. Linus Johansson fick in mig på podcastspåret, dvs. att Facebook (förstås) är intresserade av att vara plattform även för denna typ av medium. Och Deeped Niclas Strandh kom med den smärtsamt självklara (så här i efterhand) poängen: smarta högtalare och andra röststyrda prylar och tjänster. Jag skyller på att jag hade lite otur när jag tänkte.

Facebook Is Testing ’Voice Clips’ In Status Updates

Can’t write it, or you’re too self-conscious to film it? You may soon be able to just say it. Facebook has confirmed it is testing a new Voice Clips feature in status updates.

Instagram kanske får dedikerat porträttläge

I förra veckan hittades spår av kod som pekade på röst- och videosamtal i Instagrams direktmeddelandefunktion och nu har ytterligare grävande visat att Instagram kanske är på gång att lägga till ett porträttläge. Och ja, det är ungefär så mycket vi vet. Och att det sannolikt är kopplat (främst) till Stories.

Som artikeln konstaterar kan det vara något som kan ge mer systemkamerafunktionalitet. Som skärpedjup. Med tanke på mobilernas allt bättre djupseende, hos iPhone X inte minst, så låter det som en rätt naturlig väg framåt för en bildtjänst. Förstås också intressant om funktionen i så fall också omfattar video.

https://beta.techcrunch.com/2018/03/05/instagram-portrait-mode/

Nya funktioner som kanske, eller kanske inte, är på väg in i Instagram

  • Möjlighet att favoritmärka och/eller nåla fast en specifik chatt
  • Sökfilter: sök bland dina chattar
  • Funktion för att ladda ner all din data/det du har delat på Instagram. Också på gång till WhatsApp, där funktionen ska finnas åtkomlig senast den 25:e maj i år. I båda fallen alltså: GDPR, y’all.

Instagram for iOS Spotted With Starred Chats, Search Filters, and More

With version 35.0 of the Instagram iOS app, certain new features such as starred chats, search filters, and data download have been spotted and are said to be available soon for all users.

 

Snapchat

Snapchat testar taggningsfunktion

Snapchat testar en spännande nyhet: man kan använda @ för att tagga vänner! Fungerar med andra ord som på… andra sociala plattformar. Tagga någon i en bild. Du kan även lägga till dem som kontakter direkt vid taggandet. Blir du taggad kommer du inte få veta det (ja, inte direkt, åtminstone).

Avgränsat test just nu. Vem vet, om det visar sig att taggande är något som folk går igång på så kanske det rullas ut till alla användare.

https://mashable.com/2018/03/08/snapchat-tagging-friends/?1

Snapchat sparkar 120 ingenjörer

En poäng med börsnoterade företag är ökat transparens i företagets affärer jämfört med bolag utanför börsvärlden. Nu brukar det vara lite sisådär med transparensen och Snap är inget undantag. Senaste kvartalsrapporten fick marknaden att göra ett litet glädjeskutt då det var bättre än väntat (visserligen utifrån lågt ställda förväntningar men ändå).

Nu betyder inte en bra (eller krasst: lite mindre svajig) kvartalsrapport att allt är frid och fröjd. Nu kommer uppgifter om att Snap kickar 100 ingenjörer. Om det är så så vore det förstås intressant att veta vilken del av företaget de försvinner från. Hårdvarusidan känns förstås mest trolig.

(Uppdatering: Snap har nu bekräftat att ca 120 ingenjörer kommer att få lämna företaget.)

https://techcrunch.com/2018/03/07/snap-is-reportedly-laying-off-around-100-employees/

Snaps mål är att bli lönsamma redan 2018

Hm, det här är rätt… aggressiva mål. Axios rapporterar om ett mejl från Evan Spiegel till Snaps anställda där han ritar upp målet att företaget ska nå break even/bli lönsamt under 2018.

Med tanke på att Snap 2017 gick back 3,45 miljarder dollar så är det…. en bit kvar. Okej, kvartalsrapporten chockade de de flesta med rätt positiva siffror och de minskade förlusten med ca 100 miljoner mellan Q3 och Q4, men kvartalsförlusten landade alltjämt på 350 miljoner dollar. Såååå… there’s that.

Nu verkar mejlet vara ”flera månader gammalt”, så internprognosen kan förstås ha ändrats. Det lär krävas mer än att sparka 120 ingenjörer.

Report: Snap chasing profitability by year-end

An ambitious goal

Rapport om hur det går för Snapchats Discover-videoannonser

Analysplattformen MediaRadar har tittat på hur det går för Snapchats videoannonser i Discover-avdelningen. Närmare bestämt perioden november till januari.

  • 397 företag har köpt annonser. Till skillnad från t ex Facebook har dock Snap siktat in sig stora varumärken och tv-reklampriser, vilket förstås begränsar kandidaterna rejält.
  • Media och underhållning har mest utnyttjat formatet (48 %), därefter teknikföretag 13 % och detaljhandel 12 %. (Samma utmaning som andra håll: vi har lärt oss hur vi kan ut innehåll som ska konsumeras, men ännu inte hur en shoppingupplevelse ska vara socialt)
  • Skönhet stod bara för 7 %
  • Snittlängden var 8 sekunder

https://marketingland.com/73-snapchat-video-ads-run-media-entertainment-technology-retail-channels-235383

Twitter

Twitter kan vara på gång att koppla ihop sig med externa annonsekosystem

Twitter annonsköpstestar. Mer specifikt kommer det nu uppgifter som säger att Twitter håller på att titta på API-lösningar som ska göra att det går att koppa ihop Twitters annonsekosystem med externa annonsnätverkstjänster. Man slår alltså upp ett hål som delvis innebär sämre kontroll, men som då (förhoppningsvis) är tänkt att locka annonsörer.

”Shy it’s exciting is that it’s the first social platform that would allow us to buy an audience programmatically” konstaterar artikeln. Eftersom jag är sådär bra på handgreppsdetaljerna: vad säger programmaticexperterna där ute om det (ja, och det tänkta initiativet totalt)?

http://bit.ly/2H5o6Dq

Twitter funderar på att låta alla användare kunna bli veriferade

En rätt oundviklig utveckling. Kanske inte nödvändigtvis på Twitter, men som generell utveckling.

Twitter funderar på att kanske låta alla användare få verifierade profiler. En verifiering som då alltså skulle handla om identitet snarare än kvalitetsmärkning (tydligen är det lite så bocken har tolkats).

Som utvecklingen går nu så är jag övertygad om att vi kommer att bli allt mindre anonyma på nätet. Vi kommer ha en identitet oavsett var vi än är. Kanske blir det som i Kina, som har börjat testa att låta WeChat-kontot fungera som officiell ID-handling.

En utveckling som är både bra och dålig.

Twitter may eventually let anyone become verified

In a Periscope livestream, Twitter CEO Jack Dorsey says the team is working to let anyone become verified on Twitter.

Twitter – don’t call it a comeback?

Senaste veckan eller så så var Snapchats omdesign åter aktuell. Bashning från Kylie Jenner och från Maybelline som bidrog till en nedgradering av analysföretaget Citi och kursras som följd. Det intressanta var att både Jenner och Maybelline tog till Twitter för att diskutera både Snapchat och Instagram Stories med sina följare.

Det fick mig att spekulera om Twitter började flytta in i värmen igen. Kursmässigt har Twitter åtminstone gjort en jätteresa senaste året. Förstås mest i år, drivet av att Twitter Q4 för första gången gick med vinst och ökade användarna mer än väntat.

Det känns lite som att marknaden bara kan dissa en SoMe-aktie i taget. Just nu Snap.

Graf över Twittersaktiens kurs senaste året

LinkedIn

Chrome-plugin för att enklare se statistik för uppladdade LinkedIn-videos

Nu lägger jag då inte upp video på LinkedIn (text in the house, y’all), men det här verkar vara en smidig Chrome-plugin för dem som gör det. Samlar alla klipp i en flik i profilen så att man enkelt kan få en överblick över det man har lagt upp och statistiken kopplad till dem. 

Ni som lägger upp video på LinkedIn får gärna kommentera och berätta om det är något att ha.

https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:6376473181619830784

WeChat

WeChat har nu över en miljard månadsanvändare

Matthew Brennan on LinkedIn: Announced today, ”#WeChat's monthly active users exceeded 1 BILLION for… | 33 comments

Announced today, ”#WeChat's monthly active users exceeded 1 BILLION for the first time over the past Chinese New Year holiday.” by #Tencent CEO #PonyMa at a… | 33 comments on LinkedIn

 

Övrigt sociala medier

Rapport från Pew Research Center: Social Media Use in 2018

Ännu en rapport om läget gällande sociala medier i USA. Vi kan det mesta vid det här laget. Några kommentarer ändå:

  • När man pratar om att något socialt medium kommer dö/ta över kan man konstatera att även den här undersökningen visar att yngre jonglerar flera samtidigt. ”Och” inte ”eller”.
  • I den yngsta målgruppen 18-24 så använder 78 % Snapchat, samma som Instagram. Twitter 45. Precis som i Svenskarna och internet så knäcker dock Youtube alla andra: 94 %. Gränsen går dock alltså vid 18. Snapchat är ju ännu mer populär bland tonåringar.
  • WhatsApp har 22 %, som tillskrivs latinos i USA. Ungefär samma som nog kommer få WeChat att nå väst: man tar med sig vanorna hemifrån.

Social Media Use in 2018

Facebook and YouTube dominate the social media landscape. But younger Americans, especially those ages 18 to 24, stand out in using a variety of platforms like Snapchat, Instagram and Twitter.

 

Sök/SEO

Intressant om hur Google riggar sökresultat för mobilt och röst

Intressant om hur Google skruvar sökresultaten för mobile first – och röstsökning. Inget jättenytt för dem som hängt med på utvecklingen senaste tiden, men ger allt tydligare indikationer om vad det i praktiken kommer innebära. Inte bara hos Google.

  • Det blir allt viktigare att förutsäga användarens intention
  • Mobil- och röstsökningar handlar om här och nu, i farten, och det finns några tydliga huvudämnen, som väder, sport, underhållning, mat och dryck etc.
  • Röstsök handlar mest om saker som inte kräver vidare interaktion i ett andra steg (det Amazon fattat)
  • Helt otippat verkar vi vara mindre benägna att röstsöka porr ute bland folk

Plus lite till i artikeln.

Clues in Google’s Mobile SERPs Test

Google’s test of a mobile first SERP may indicate a clue to how Google intends to display sites in the future.

Google kan identifiera duplicerat innehåll utan att ens titta på innehållet

Kan Google identifiera duplicerat innehåll innan de ens har spindlat sidan? Det är klart de kan. Nära nog, åtminstone.

I en hangout konstaterar Googles John Mueller att spindeln gör kvalificerade gissningar baserat på exempelvis väldigt snarlika URL:er. Så med andra ord kan olika sidor med väldigt snarlika adresser alltså i princip klassas som duplicerat innehåll – som Google då struntar i att indexera.

Och ovanstående får förstås mig att undra: när kommer sökindexering att disrupts? Vilken teknik kommer ersätta dagens, för verklig instant-insamling av allt nytt innehåll?

Google Can Detect Duplicate Content Before Crawling It

Google’s John Mueller revealed that Googlebot is capable of recognizing duplicate content before it has been crawled.

Google öppnar möjlighet att ange om en verksamhet leds av kvinnor

Intressant nytt tillägg till Google Maps. Google firade Internationella kvinnodagen genom en ny funktion i My Business: möjlighet för en verksamhet att ange att man är ”women-led”, har kvinnor som boss. Del av Googles initiativ Womenwill.

Det intressanta blir förstås om det här blir en signal för algoritmerna. En strävan efter jämlika sökresultat om man exempelvis söker företag.

Google Maps now lets businesses mark themselves as ’Women-Led’

In commemoration of this year’s International Women’s Day, Google is updating its My Business dashboard to allow business owners to list themselves as ”Women-Led.” Attributes are the descriptive features that pop up on a business’s card whe

Google öppnar posterfunktionen för artister

Google lägger till ny funktionalitet i Knowledge Panel. Den här gången för artister.

Är man musiker som är känd nog att ha en egen Google-faktabox så kan man ansöka om att bli verifierad och sedan använda Poster-funktionen till att marknadsföra sig själv. Bild, text, video eller gif.

Känns inte som att Poster-funktionen fått fart än, men med tanke på att Google lägger till allt fler möjligheter att realtidsinjicera innehåll direkt i sökresultatet så vill de verkligen att vi ska använda söksidan mycket mer. Vi kan tänka att det mest är en tidsfråga innan man kommer kunna ha en realtidsuppdaterad webbshop direkt hos Google.

Tune into new posts from musicians on Search

Beginning today, you can find updates directly from music artists in their Search results.

 

Detaljhandel/e-handel

Årets bästa e-handelssajt 2018 enligt InternetWorld: Care of Carl.

Noterar att sju av de tio sajterna i kategorin håller på med antingen kläder eller smink/skönhet. Är dessa segment bättre på att ge kunderna bra digitala shoppingupplevelser eller säger det mer om juryn? 

Lite roligt att en B2B-sajt är med. För framtida listor känns det som att det hade varit roligt att se e-handel uppdelat på B2C och B2B. Skillnaden krymper visserligen (som att även B2B-kunder mer och mer vill använda mobilen även för den här typen av uppgifter), men det är fortfarande två rätt olika typer av e-handelsfenomen.

Topp100 2018: Här är Sveriges 10 bästa e-handelssajter

E-butikerna har länge legat i framkant bland Sveriges bästa sajter. Därför krävs det något alldeles extra för att kvala in bland Sverige tio bästa nätbutiker. Här är de som förtjänar en plats på Topp100 2018!

Icas e-handel växer så det knakar

Siffrorna för 2017 visar att e-handeln ökade med 50 % jämfört med 2016 och Apoteket Hjärtats ökning landade på 85 %.

Lär förstås vara från i sammanhanget låga nivåer, men ändå.

ICA är inte oroligt: E-handeln växte med 50 procent – Ehandel.se

I dag släppte ICA Gruppen sin årsrapport för 2017. Matjätten omsätter sedan 2015 över 100 miljarder per år och 2017 toppade man 106 miljarder kronor, med

H&M:s Afound-varumärke börjar få tydligare konturer

H&Ms nystartade outletvarumärke Afound börjar få tydligare konturer. Och som jag spekulerade i (okej, lite givet med tanke på att initiativet är att sälja andra varumärken till nedsatt pris) så blir det också än tydligare att Afound är ett plattformsekonomidrag från H&M.

Man tänker alltså kort sagt försöka bli en plattform själv (samtidigt som man också säkrar närvaro på Alibabas plattform). H&M har det globala avtrycket att få till det (vilket inte betyder att de kommer att lyckas) om de kan knyta ihop det med någon form av community och second hand-koncept på samma gång.

Dessutom. Bra allmängiltig infografik (åtminstone nummer 2-4).

 

Let’s partner-up? | Afound

Let’s partner-up? | Afound.com

Alibaba siktar på 72-timmarsleveranser till hela världen

Okej, nu är den här artikeln ganska precis ett halvår gammal – men den är kanske mer relevant än någonsin. Amazon håller på att bygga upp ett i princip helt eget logistikekosystem inte bara för att kunna hantera the first mile, the milen däremellan och the last mile. Man satsar också på att äga systemen som gör att de kan vara säkra på att varorna hamnar inuti våra hem (som uppköpet av Ring med sin smarta ringklocka).

Alibaba tänker lika. Och har en tydlig vision för sina leveranser. Leverans vart som helst i Kina inom 24 timmar. Leverans vart som helst i världen inom 72…

De här jättarna sätter förstås skön press på alla andra vad gäller förväntningar på leveranser.

Alibaba Takes Controlling Stake In Cainiao And Will Invest $15 Billion In Global Logistics

China-based Alibaba has acquired a controlling stake in logistics company Cainiao. The e-retailer giant has further announced an intention to invest 100 billion yuan ($15 billion) in its global logistical capabilities over the next five years.

De mest mobilvänliga detaljhandlarna enligt Google et al

Google, tillsammans med cxpartner och Conversionista, har tittat på de 500 största nordiska sajterna inom detaljhandel, resor och finans och rankat dem utifrån mobilvänlighet. Eftersom det är Google handlar det förstås mycket om hastighet, men även allmän enkelhet. Och, tja, keep it simple, stupid.

Här, vinnarna i detaljhandelskategorin.

Lina Hansson on LinkedIn: Google (together with usability experts from cxpartners and… | 11 comments

Google (together with usability experts from cxpartners and Conversionista!) reviewed almost 500 of the most visited sites in Retail, Finance and Travel to… | 11 comments on LinkedIn

Debenhams testar Click, try and buy

Click, try and buy – butikskedjan Debenhams senaste försök att förbli relevanta.

Klicka hem kläderna och prova dem sedan där du hämtar dem. Men Debenhams verkar glädjande nog ha tänkt ett steg längre och försökt ge ett mer butiksunikt mervärde. Du kan även boka ett provrum eller en personal shopper vid upphämtningen.

Det sista kanske är lite bakvänt som koncept (”alltså de här grejerna du har klickat hem passar dig inte alls”). Den första är däremot helt briljant. Digitalisering på bästa sätt. Hitta de små sakerna, gör det lite bekvämare för kunden och bygg därifrån – istället för att skicka ledningen på digitaliseringsläger i ett halvår innan man gör något.

Debenhams launches ”click, try & buy” trial – Retail Gazette

Debenhams is set to trial a ”click, try and buy” service at its new Stevenage store this year as part of a raft of measures to improve customer experience under its Debenhams Redesigned turnaround strategy.

Meds – ännu ett nätapotek på svenska marknaden

Siktar på att leverera din beställning inom en timme. Först i Stockholm, sedan i resten av landet. Ska vara största apoteket i Sverige om fem år.

Och jag tänker: det känns som att e-handeln håller på att trilla in i sitt eget megapixelrace.

Pris är förstås alltid nästan alltid en viktig faktor. Där pressas det så det sjunger om det. Slagfältet just nu är leveranstid. Alibaba siktar på att kunna leverera till hela världen inom 72 timmar om bara några år.

När entimmesleverans blir standard, vad skiljer då, för mig som kund, Apotea från Meds Om leveranstid, pris och utbud är i princip identiskt? Hur bygger man en långsiktig kundrelation?

Nätapotek utmanar med snabbleveranser: ”Vi ska bli störst i Sverige”

Nya nätapoteket Meds tar in 44 miljoner kronor i riskkapital från en rad namnkunniga investerare och utmanar Apotea med ett löfte om leveranser inom en timme. ”Vi ska bli Sveriges största apotek inom fem år”, säger Björn Thorngren, vd och medgrundare av Meds.

Amazon på väg in i Brasilien fullt ut

Nästa land till rakning för Amazon: Brasilien. Efter att duttat runt i landet sedan 2012 kommer nu uppgifter från Reuters att företaget är på väg att göra sin riktiga push in i landet och börja sälja direkt där (snarare än att bara vara tredjepartsmarknadsplats).

Förstås inte särskilt oväntat, men ändå en viktig milstople för Amazon. Amazon är i det stora hela fortfarande en västföreteelse. Det har kommit flera tecken senaste året att man håller på att rigga sig för närvaro i flera länder och marknader (som Sverige). Då är tillväxtmarknader förstås högt upp på agendan. Och det här är första steget mot en rejäl närvaro i syd- och latinamerika.

Exclusive: Amazon.com readies move to sell electronics directly in Brazil – sources

Amazon.com Inc met in Brazil last week with an array of manufacturers to discuss plans to stock and sell products from consumer electronics to perfume in the country, according to two people that took part in the meetings.

Nordstrom kämpar mot utköpsbud

De stora retailjättarna fortsätter svaja och falla i USA: En av dem som hänger på repet är Nordstrom. För att rädda företaget har grundarfamiljen nu erbjudit sig att köpa ut företaget från börsen. Så här långt har företaget sagt nej, eftersom man tycker att budet är för lågt.

Börsen har så länge vi haft dagens ekonomiska system alltid varit det bästa stället att få in rejält med kapital. Men det finns förstås baksidor. Idag kanske främst att marknaden har noll tålamod. Att börsen är raka motsatsen till det var till för en gång i tiden: ett långsiktigt ägande.

Alternativ finansiering kommer bli allt vanligare. Och vad måste då börserna göra för att hålla sig, och aktieformatet, relevant?

Nordstrom Rejects Founding Family’s Buyout Offer

A special committee at the retailer said the proposed price was inadequate and that it plans to terminate discussions unless the price offered was ”substantially” improved.

 

Strömmade medier

70 procent av allt Netflixtittande sker på tv efter sex månader

Diagram över tittarfördelningen på Netflix mellan olika enhetstyper

Lite intressanta Netflix-siffror: sex månader efter att användare har hoppat på tjänsten så sker 70 % av tittandet på en tv.

  • Man tecknar dock prenumerationen främst i en dator eller i en mobil (40  respektive 30 % att jämföra med tv:ns 25). Man tittar mer i dessa enheter i början – så det är alltså enheterna som drar in användare i tjänsten.
  • Efter sex månader så står datorn bara för 15 % av tittandet, mobilen 10 och surfplattan 5. Intressant nog är surfplattan den enda enhet som står på samma tittarandel (även om det sker förflyttningar till och från även surfplattan).
  • Av länderna som presenteras är det bara Thailand som ligger på ungefär samma nivå vid starten och efter sex månader. Kan ha att göra med mobilvana, men sannolikt mer att man i länder längre ned i utvecklingsstegen inte har tv i lika hög utsträckning. Mobilen lär alltså vara vanligare i tillväxtländer – men att tv:n kanske fortfarande är den enhet man helst vill titta på.
  • Samma mönster för Youtubes ”kabel-tv”-tjänst, hälften av tittandet sker på tv.

Egentligen är det här rätt logiskt. Dels att film och tv-serietittande ofta är något som sker med andra. Då är en större skärm bättre. Men förmodligen också för singeltittare av en väldigt enkel anledning: man får en skärm till. Tittar du i mobilen så kan du inte göra så mycket annat (om du inte hoppar emellan). Har du däremot Netflix på i bakgrunden (för tv:n är sannolikt även vid tv-tittande numer andraskärm) så har du din mobil att Facebooka och göra annat med.

https://www.recode.net/2018/3/7/17094610/netflix-70-percent-tv-viewing-statistics

Youtube Studio rullas ut bredare och får nya statistikmöjligheter

Efter att ha legat i beta sedan i juni kommer nu Youtube Studio börja rullas ut bredare. På köpet kommer också nya statistikmöjligheter.

  • Impressions: Räknas som när en tittare ser en tumnagel Youtube
  • Impressions click-through-rate: Hur många som klickar sig till själva klippet
  • Unique viewers: Antalet uppskattade unika tittare över alla enheter
  • Dessutom en ny instrumenpanel som ska ge överblick över alla mätpunkter (som förstås innehåller mer än bara ovanstående)

Finns vissa begränsningar till ovanstående, som att impressions inte kommer att räknas överallt på Youtube, utan bara på vissa sidor.

https://techcrunch.com/2018/03/07/youtube-studio-exiting-beta-adds-new-metrics-for-impressions-unique-viewers/

Spotify uppmärksammar det ojämställda i musikbranschen – på ett osnyggt sätt

När Spotify förra året sammanfattade de mest spelade låtarna på plattformen så fanns det bara män bland de tio översta. Därför släpper nu Spotify lagom till internationella kvinnodagen Equalizer – en tjänst där man kan se hur jämställt ens musiklyssnande är. Med möjlighet att skapa en ny ”jämställd spellista”.

Så långt allt väl (och man kan hoppas att Spotify också tar med det här i alla rekommendationsalgoritmer). Men lite sämre: man gör det tillsammans med ett spritmärke. Vilket gör att tjänsten, rent formellt, bara är för användare över 21. Dessutom hade det känts betydligt mer seriöst om de INTE hade gjort det som ett reklamsamarbete.

http://junkee.com/spotify-equaliser/149681

Spotify släpper Amplify för att belysa olika former av sociala initiativ

Spotify har tagit fram sin egen doodle: Amplify. En avdelning som är tänkt att belysa olika sociala initiativ, som jämställdhet, mental hälsa, immigration och HBTQ. Först ut: Amplify Women.

Artikeln konstaterar att det är ett bättre initiativ än ”tragediteman” och jag skulle kunna lägga till den dikeskörning de släppte bara igår: ett test för att se hur jämställda dina spellistor är. En bra grej, men som föll platt eftersom det släpptes som ett reklamsamarbete med ett spritmärke. Vi kan hoppas att de tar den här satsningen på mer allvar. I så fall är det en bra grej.

Spotify’s ’Amplify’ hub will highlight important issues with music

As part of the International Women’s Day celebrations, Spotify announced a new feature called ”Amplify.” This hub will be a destination for topics from different communities, and will feature podcasts and playlists highlighting important issues. Because March is Women’s History Month, the streaming service is kicking off with ”Amplify Women.”

Sämsta Oscars-tittarsiffrorna någonsin

Hur gick årets Oscarsgala? Rätt uselt. Åtminstone om man sneglar på tittarsiffrorna.

Genomsnittstittarsiffran för hela dagen landade på 26,5 miljoner, ned från 32,9 miljoner 2017. Det är ett rätt alarmerande ras om 19 % – på bara ett år. Det är första gången någonsin (så länge som mätningarna har funnits) som den här siffran landar under 32 miljoner tittare.

Själva galan landade på 18,9 miljoner tittare, minus 16 %. Har aldrig någonsin legat under 21.

Och ja, självklart kan vi väl misstänka att strömning var boven i dramat. Eller rättare sagt: bristen på strömning på relevanta plattformar. Blir intressant att se hur det gick för Facebooks inför-strömningar.

Oscar Ratings Down Double Digits As Viewership Hits All-Time Low With 26.5 Million – Update

Last night’t ceremony drew a 18.9 Live+same day rating in the metered market households. That was -16% from last year’s 22.4 rating, which was a nine-year low.

Obama kanske kommer göra tv-show – och alla vill ha den

”Hej, jag heter Obama. Jag skulle kunna tänka mig att göra en tv-show. Nån som skulle vara intresserad av det?”

*Upplopp*

President Obama in Talks to Produce Netflix Show, Apple and Amazon Also Interested

The life of a president after permanently leaving the White House typically involves charity work, paid speeches, and maybe a little painting. But former President Barack Obama could add a new job to the mix: Media powerhouse.

 

IoT – Internet of things

SOS Alarm i samarbete kring smarta lås för att underlätta utryckningar

Smart och bra grej. SOS Alarm i samarbete kring smarta lås. Att utryckningspersonal alltså kan ges tillgång till en fastighet vid behov, utan att behöva hitta någon med en nyckel eller bryta sig in.

I förlängningen kommer förstås smarta prylar löpande kunna detaljinformera SOS Alarm om utvecklingen efter ett larm, exempelvis kring en brand.

Låsjätten och SOS Alarm samarbetar om digitala nycklar

Ska göra det lättare för utryckningspersonal.

Pizza Hut släpper uppkopplade sneakers

Ha. Klart Pizza Hut släpper uppkopplade sneakers, som förstås rider på den stekheta anti-fitness-trenden. De har valt ”less is more”-spåret”. Två knappar. That’s it.

Den högra skon har en knapp som kan beställa en pizza (även om den borde bli ännu mer dashig i sin funktionalitet). Den vänstra har en som kan pausa det du tittar på på tv:n. Du vet, så att du inte missar något när du reser dig upp för att gå och ta emot pizzan.

Finns ingen anledning att krångla till det.

Pizza Hut’s Pie Tops II sneakers can order a pizza and pause your TV

Like the original Pie Tops, the Pie Tops II can order pizza – from Pizza Hut, naturally – through a button built into the tongue of one of the sneakers, which connects to your phone via Bluetooth.

Våra uppkopplade prylar har redan börjat skratta åt oss

Härligt. Framtiden med uppkopplade hem. Våra prylar kommer att prata skit om oss med varandra när vi inte är hemma. De verkar redan ha börja skratta åt oss.

Alexa is randomly laughing, and it’s creepy as hell (updated)

If you have an Alexa-powered device, you’d be forgiven for thinking it was haunted: users have been complaining that their devices would laugh randomly or simply refuse to do what they were asked. Is your smart speaker going to murder you in your sleep? Thankfully, no.

 

AI-  artificiell intelligens

Nu kan AI läsa våra tankar – bokstavligen

Länge sedan jag postade något i kategorin creepy/cool. Dags nu. AI:n börjar lära sig läsa tankar. Rätt bokstavligen.

Försökspersonerna fick titta på bilder och sedan skulle AI:n, utifrån hjärnscanningsbilderna, återskapa vad människan hade sett. Och resultatet är… rätt imponerande. Inte bara det. Under det senaste försöket har AI:n BARA fått se hjärnscanningsbilderna och har alltså inte fått möjlighet att också se facit.

Jag kan riktigt känna hur min egen hjärna brottas med att försöka greppa det här. Och som artikeln skriver: här finns förstås både fantastiska och förskräckliga möjligheter.

Men just nu konstaterar jag bara: way cool.

Mind-reading AI isn’t sci-fi anymore… and it’s just getting started

Japanese researchers are advancing efforts to produce to an AI system capable of interpreting fMRI brain scans to determine what image a person was thinking about. Here we contemplate that future.

Google Lens blir ännu smartare

Google Lens (smartness via kameran à la Pinterest-Lens) får ännu mer smartness i Google Photos-appen:

  • Fota sevärdheter och direkt upp information om det avbildade
  • Fota visitkort och omvandla dem till digitala kontaktkort i telefonen

I Android-appen nu, ”Coming soon” för iOS.

Här finns dock fortfarande samma problem som QR-kodsappar: du måste öppna en separat app. Både Android och iOS har numer stöd för att läsa QR-koder direkt via standardkameraappen och det är ju dit vi är på väg: öppna vanliga kameraappen, peka på vad som helst och låt telefonen work its magic.

Google Lens now describes landmarks and creates contacts from business cards

Google Lens is getting smarter.

 

AR/VR

Bose satsar på AR-solglasögon – med ljud-AR (?)

Hörlurstillverkaren Bose släpper sin första AR-produkt. Ett par solglasögon. Som inte alls använder sig av bild-AR utan av ljud-AR. </förvirring>.

Till att börja med: varför glasögon? För att Bose ville ”skaka om saker lite” och inte släppa något så väntat som ett par smarta hörlurar från en hörlurstillverkare. Fair enough. Skakande: check. 

Över till nästa: typen av AR. Tänker vi på AR tänker vi saker som våra ögon kan använda via ett extra informationslager ovanpå verkligheten. Men AR handlar inte om gränssnitt, det handlar om information. Förstärkt verklighet.

Som konstateras fungerar många saker bättre via andra sinnen. Att du ska göra något. Åt vilken håll du ska gå. Guidning vid en sevärdhet eller i ett museum. Eller bara lite generellt nudgande.

Glasögonen använder inte ljud via skallbenet, som börjar bli allt vanligare, utan vanliga hederliga ljudhögtalare. Fast väldigt små och tunna. Ska fungera för att lyssna på musik och kunna hantera mobilsamtal. Har man brusreducerande lurar är den tekniken också tänkt att kicka in när man får info för att lyfta fram AR-notiser. Som nås genom att man tittar på något och dubbeltappar på glasögonen.

Saker som redan finns, men Bose tänker att deras teknik ska vara bättre. Och att den ska användas av andra.

Bose sunglasses hands-on: audio AR makes more sense than you think

This week, Bose made a surprise announcement that it was getting into the augmented reality game. But Bose makes headphones, right? And AR is all about glasses with visual overlays? Well, nobody told them, and that’s a good thing.

Bygg modelljärnväg i VR

Okej. Grafiken är skönt nittiotalsretro. Och massor lär förstås hända på området. Men god damn vad jag ändå blir sugen. Hej, jag älskar sim-spel.

Rolling Line. Bygg modelljärnväg i VR. Komplett med allt vad det innebär att dra tågräls och plantera träd. Men sedan kan man också krympa ner sig själv och åka runt i tågen och se sina skapelser i första person. 

En uppenbar fördel är förstås att det kräver mindre utrymme rent fysiskt. Men också att det är lättare att städa efter. Vi kan säga så här: mina föräldrar hade uppskattat om det hade funnits VR-Lego när jag var liten. Ja, eller Minecraft.

(Jag själv hade dock inget problem alls. När ett rum var fullt av Lego gick jag bara till nästa.)

https://venturebeat.com/2018/03/03/vr-train-sim-rolling-line-cho-cho-chooses-april-6-launch-date/

Dubai öppnar bautastor VR-spelhall

Apples VD Tim Cook har dissat VR rätt hårt. Eller åtminstone konstaterat att AR is where it’s at. Och det har han ju rätt i, utifrån Apple-perspektivet. Och om vi så vill mobilperspektivet.

VR kräver rätt mycket mer än AR hårdvarumässigt. Även om det finns kartonghållare för DIY-VR-glasögon så är det rätt långt kvar till mainstream, trots att exempelvis Facebook satsar rätt hårt.

Men för vissa områden känns VR rätt givet. Som spel, för riktiga gamers. Och då kanske VR-parker kan vara något. Dedikerade spelhallar där får hårdvaran, både headset och typ lasergevär.

Dessutom fjäder i hatten för svenska spelbolaget Starbreeze. Det är deras utrustning som valts till massiva spelparken.

https://venturebeat.com/2018/03/03/dubais-massive-new-vr-park-debuts-with-starvr/

 

Mobilt

Google släpper app för Apples chattapp iMessage

Spännande tillägg. Google har nu släppt en app för Apples iMessage/Meddelanden. En app i Apples mikroappsystem inom chattappen. Tillägget gör att det går att Google-söka innehåll och sedan dela det i en chatt utan att lämna iMessage.

Det som är intressant, förutom det uppenbara att Google verkligen vill synas på iOS-plattformen, är förstås att det är just iMessage det handlar om.

Jag har lite svårt att släppa Tim Cooks uttalande från 2016 – att iMessage då var den mest använda appen i iOS. Mest använda. Ända sedan dess har jag funderat på hur stor dark horse iMessage är (eller inte är) på chattscenen. Apples satsning på ett ekosystem i ekosystemet är precis samma väg som WeChat har valt.

Getting more done with Search on iOS

Three updates to the Google app on iPhone and iPad to help you find what you need and get things done, without disrupting your flow.

Kinas mobilmarknad mer fragmenterad än här hos oss

Har delat ungefär det här tidigare: men nu lite mer detaljerat. Hur det marknadsandelsmässigt ser ut på smartphonemarknaden i Kina.

Diagram över marknadsandelar för olika mobiltillverkare

Tre snabba kommentarer:

  1. Kina smartmobilmarknad domineras nästan helt av kinesiska märken, nästan tre fjärdedelar. Det enda icke-kinesiska märket topp fem är Apple med en marknadsandel på ca 13 % (vilket de har legat på senaste två åren, även om trenden över tid är vikande)
  2. Det är en betydligt mer heterogen marknad än exempelvis Europa. I Kina är skillnaden mellan ettan och femman ca 8,5 %, i Europa ca 30 % (Q4 respektive Q3 2017).
  3. Samsung finns nästan inte alls. Ca 2 % och vikande.

How Apple Stacks Up in China’s Smartphone Scene

The rapid rise of local Chinese smartphone makers in recent years has reduced foreign brands such as Apple (AAPL) and Samsung (SSNLF) into challengers rather than leaders in China’s smartphone arena. In 2017, for instance, IDC data showed that Apple had dropped to fifth place in China’s smartphone market after selling 41.1 million iPhones in the country to earn itself a 9.3% market share.

 

Digitalisering

End-up – som en startup, fast tvärtom

End-Up. Tele2s omvända startup. Allt med företaget är klart. Det enda du behöver komplettera med är affärsidén.

Nu är det här i formen av en kampanj, men precis det här blir allt vanligare som storföretagens väg att behålla relevansen (och balansen) i digitaliseringsstormen. Företag startar inkubatorer, acceleratorer och blir till och med riskkapitalister (bara senaste månaderna eller så har Volvo dragit igång allt det här och Tencent är vid det här laget en av Kinas största startupinvesterare).

För storföretagen är tanken förstås att in den senaste (främst) tekniken. Men det blir också en form av inhouse-gigekonomi inom ramen storföretagets verksamhetsväggar.

Tele2 Företag | Obegränsad kommunikation för alla behov

Tele2 Företag levererar företagslösningar för organisationer i alla storlekar med allt från abonnemang till integrerade och fullt kundanpassade tjänster.

Se digitalisering som möjliggörare via samarbeten

Det här kan vara en av de bästa digitaliseringssammanfattningar jag har sett. I en mening dessutom.

We will disrupt you if you don’t want to play, but we will enable you if you want to access new customers.

Yttrade av Viola Llewellyn, VD för fintech-företaget Ovamba. En mening sådär jobbigt självklar. Men som, bevisligen, så många företag har så svårt att ta till sig. Men till skillnad från de flesta liknande citat, som ”digitalisera eller dö” eller ”adapt or die”, så innehåller det både hot och hopp.

Om ni inte hänger med så kommer vi äta upp er. Men helst vill vi samarbeta. Att se hur ett plus ett blir femton.

Det behöver inte vara svårare än så. Se möjligheter istället för (bara) hot.

African fintech startups can be disruptors or enablers

”We will disrupt you if you don’t want to play, but we will enable you if you want to access new customers.” Such is the ”joy of fintech”, according to Viola Llewellyn, chief executive officer (CEO) of alternative finance company Ovamba, speaking at the recent Dot Finance Summit in Kigali, Rwanda, last week.

Afrikanska BitPesa köper europeisk betalningsplattform – och WTF?

En sån där by the way-grej. Kenyanska betal-startupen BitPesa har köpt den spanska överföringsplattformen TransferZero. Anledningen? För att växa upp tempot i sin globala utrullningsplan.

Vi tar det en gång till. En afrikansk startup köper en europeisk spelare inom samma segment. För att få mer fart på sin globala utrullning.

Medan allt digitalljus nu mer eller mindre är på Kina så fullständigt exploderar den afrikanska techscenen. Inom snart varenda segment. Och de tänker förstås inte nöja sig med bara att lalla runt på sin egen kontinent. Varför skulle de det? Ingen annan tycker att den egna kontinenten räcker.

Istället för morgongympa: mental morgondigitaliseringskalibrering.

Kenya’s BitPesa acquires European money transfer platform

Kenyan bitcoin payments startup BitPesa has acquired Spain-based online money transfer platform TransferZero in a bid to further accelerate its growth across the world. , which raised two funding rounds last year to take its total secured investment to around the US$10 million mark, launched in Kenya in 2013 and also operates in Nigeria, Tanzania, Uganda, the DRC, the UK and Senegal.

Första chattboten på ett afrikanskt språk

Jag skrev om fintechstartupen Ovamba tidigare idag. Lite mer. Företaget har också börjat samarbeta med Microsoft för att ta fram den första chattboten på ett afrikansk språk.

”Har de chattbotar i Afrika?” hinner jag tänka innan jag mentalt bitchslappar mig själv.

http://www.bankingtech.com/2017/10/ovamba-and-microsoft-team-for-first-african-language-driven-chatbot/

Vatikanen arrangerar hackathon

Ha. Klart Vatikanen kommer att arrangera en hackathon. VHacks kommer samla 120 studenter för att under 36 timmar knacka fram nya smarta lösningar inom tre områden: social inkludering, dialog över religionsgränserna och för att hjälpa migranter och flyktingar.

Man kan tänka sig att Franciskus, för de flesta känd som TED-talare, kommer göra ett gästspel. Även om tillställningen ska vara helt icke-religiös.

The Vatican Hosts a Hackathon

Leaders at the Catholic Church organized VHacks to use technology to solve issues of social inclusion, interfaith dialogue, and resources for refugees.

 

Bekvämlighetsekonomin

Efter grälet: nu kan Uber och Waymo vara på gång att samarbeta

Previously on Uber vs. Waymo:

Anställd på Google-ägda Waymo snodde med sig företagshemligheter om Waymos självkörande bilar och startade Uber-konkurrenten Otto. Uber köpte sedan upp Otto. Waymo stämde Uber för stölden. Lösningen? Uber går med på att ersätta Waymo genom att låta Waymo få 0,34 procent av Uber. Ungefär 245 miljoner dollar.

Knappt har bläcket hunnit torka innan Uber och Waymo nu tittar på att hoppa i säng med varandra. Uber vill ha självkörande bilar och Waymo vill ha ut sina självkörande bilar. Nio månader sedan blir resultatet… Wayber? Ubmo?

Och på sant techjättemanér kan vi förstås leka ”competitor or cozy?” även här: Google samarbetar redan med Uber-konkurrenten Lyft.

Uber considers Waymo partnership following lawsuit

Now that Waymo’s long-running lawsuit against Uber is finally settled, the two companies are free to cozy up to a possible partnership. According to a report at The Information, Uber executives, led by new CEO Dara Khosrowshahi, have been looking for a way to get Uber riders into Waymo’s autonomous cars.

Uber gör att färre åker med ambulans

Undersökning från 2017 som visar att det finns människor som tar en Uber istället för en ambulans till sjukhuset. Studien har tittat på 766 amerikanska städer före och efter Uber kom dit och sett att ambulansresandet minskat med i snitt 7 procent efter Ubers intåg.

Varför? Två anledningar som lyfts fram i Mashables sammanfattning (jag har inte läst studien, men den finns länkad i sin helhet där) är samma anledningar som gjort Uber populärt: bekvämlighet (du får välja sjukhus) och det kan gå snabbare än att vänta på en ambulans.

Det som däremot känns betydligt mer nedslående, och som säkerligen är en väldigt vanlig anledning: det är billigare.

https://mashable.com/2018/03/05/taking-uber-instead-of-ambulance/

Uber Health: Ubers satsning på färdtjänst

Tidigare i veckan skrev jag om en studie i 766 amerikanska städer som visar att Ubers närvaro minskat antalet ambulansfärder. Folk tar en Uber istället (tyvärr mycket för att det är billigare). Mot bakgrund av det känns Ubers senaste satsning Uber Health rätt given.

Uber Health gör det möjligt för vårdinrättningar att boka färdtjänst åt sina patienter upp till 30 dagar för besöket. Det krävs inte ens en smartmobil för att använda tjänsten och all information lagras hos vårdinrättningarna och inte på Ubers servrar. Det krävs inte ens att man har Uber-appen, bokningarna kan ske via ett webbgränssnitt.

https://www.psfk.com/2018/03/uber-is-getting-in-to-the-healthcare-market-with-a-new-dedicated-service.html

Uber Freight rullar på fler allmänna vägar

I skuggan av personresorna så fortsätter Uber Freight, fraktmotsvarigheten, att växa. Nu rullar självgående Uber-bilar på Arizonas vägar.

Likt de flesta andra liknande initiativ så är självkörandet i dagsläget begränsat till de långa motorvägstransportsträckorna (dock med säkerhetförare bakom ratten). När bilarna närmar sig sin destination (eller tätbefolkade områden) krävs fortfarande att mänskliga förare tar över.

Som artikeln konstaterar är det ett intressant vägval för Uber. Ska man fortsätta låta Uber Freight vara som Uber, bara en plattform som kopplar ihop människor, eller ska man fullt ut satsa på att bli ett transportföretag med egen (självkörande) flotta?

https://www.theverge.com/2018/3/6/17081626/uber-self-driving-trucks-delivering-cargo-arizona

Washaway – låt nån annan ta hand om din tvätt

Nästa tillägg i bekvämlighetsekonomin: tvättande. Washaways affärsidé är helt enkelt att kunder får, via en app, beställa tvättning av sina kläder. Washaway (i dagsläget de tre grundarna) åker hem och hämtar kläderna, kör dem till ett tvätteri och kör sedan tillbaka tvätten.

Jag tillhör inte direkt målgruppen, men hej. Varför inte. Företaget har tydligen ca 90 leveranser om dagen så bevisligen finns det några människor som har ett behov av den här tjänsten. Gällande kemtvätt kan jag förstå det mer.

De vill ta hand om dina skitiga kläder: ”Marknaden är mogen”

Hämtade inspiration i San Francisco.

 

Ekonomi och finans

Hög tid att sluta se Apple som (bara) en iPhone-tillverkare

Apples försäljning av iPhone X var en katastrof. Säger alla utom aktieägarna.

X-försäljningen nådde inte upp till marknadens förväntningar för Q4 – och de sålde färre mobiler än Q4 2016. Trots det fick Apple sitt bästa kvartal någonsin. Helt enkelt eftersom de fick bättre betalt per telefon än någon gång tidigare.

Det som fascinerar mig är hur så många mer eller mindre insatta analytiker fortfarande stirrar så på iPhonen. Att Apple har fullständig panik just nu. Men Apple såg redan för ett par år sedan det som händer nu: mobilmarknaden mognar. Vi byter inte lika ofta. Istället handlar det om att tjäna pengar på befintliga kunder. Via tjänster och prenumerationer.

Apple’s Uncertain Future After Misjudged iPhone X Failure

As more information comes to light, it is becoming clear that Apple has spectacularly over-estimated the public demand for its iPhone X.

Priset inte alls vanligaste anledningen till varför iPhone-ägare inte uppgraderar till X

Det här med rubriker. Fast Company listar, baserat på en undersökning från Piper Jaffray, de vanligaste anledningarna till att folk valde att inte uppgradera till iPhone X.

När Omni skriver om nyheten hamnade priset i rubrikfokus. När Omni länkar till Fast Company-nyheten blir ”rubriken” även då priset, fast Fast Company inte har skrivit något om det. Ännu bättre: när Omni dessutom länkar till Ubergizmo så blir rubriken att 8 % tycker att skärmen är för liten (som inte heller var rubriken hos källan).

Skärmdump från Omni med felaktiga rubriker

Hur var det då?

  • 44 % tycker att den nuvarande modellen är tillräckligt bra fortfarande
  • 31 % tycker den var för dyr
  • 8 % tycker att skärmen var för liten
  • 17 % annan anledning 

Ninja please. 

Vi kan väl konstatera att den vanligaste anledningen var en annan än i nämnda rubriker.

Självklart blir det tråkigare rubriker om de konstaterat att ”folk var nöjda ändå”. Och visst är 31 % mycket. 

Men två kommentarer kring det: X är inte var mans telefon och var aldrig tänkt som det. Dels finns åttan och dels finns som vanligt de äldre modellerna. Men 44 %-anledningen är förstå också den jobbigaste för mobiltillverkarna. Mobilen har blivit som datorn och digitalkameran: tillräckligt bra och det händer för lite för att köpa nytt hela tiden. 

Mobilmarknaden har helt enkelt mognat. Vilket gör att inte minst Apple nu börjar tvingas till att värna mer om sina befintliga kunder. För Apple växer Services-delen stadigt och Apple lyckades, trots svaret i undersökningen, få oss att betala mer än någonsin per iPhone.

Att befintliga kunder kostar mindre än nya är förstås inget nytt. Men ändå en insikt som sällan blir mer än just bara en insikt (hand upp alla som får en popup på en e-handelssajt som säger ”du är en trogen kund, här får du rabatt”, snarare än ”du som är ny kund får rabatt om du blir kund, och det erbjudandet dubblerar även som långfinger i ansiktet på dig som är trogen kund”. Eller i bästa fall ”du som är trogen kund får 10 % rabatt om du handlar inom tio minuter”).

Länk till en artikel närmare källan gällande iPhone-undersökningen:

Survey: Why the 40% of iPhone owners who didn’t upgrade didn’t upgrade | Philip Elmer‑DeWitt

Are you an iPhone users and haven’t upgrade to iPhone X?

Spotifys börspremiär kanske redan kommer i mars

Spotifys börsnotering rycker allt närmare. Nya uppgifter har valt firman som kommer att hantera börsintroduktionen. Eftersom Spotify valt direktlistning istället för den traditionella klockringningsvarianten IPO så kommer det i praktiken mer eller mindre bli så att Spotifys aktier bara kommer att dyka upp i kurslistorna hos NYSE utan större förvarning. Kanske redan så snart som sista veckan i mars, om vi ska tro WSJ.

När Spotify formellt lämnade in sin börsansökan fick vi också en hög siffror gällande användning och ekonomi. Jag sammanfattade dem i förra veckans spaningar.

https://www.wsj.com/articles/spotify-picks-citadel-securities-to-handle-debut-at-nyse-1520439264

 

Övrigt

BlackBerry stämmer Facebook för patentintrång

Öhm. Okej. BlackBerry (alla: BlackBerry?) stämmer Facebook, Instagram och WhatsApp? Anledningen? Patentintrång vad gäller chattfunktioner och notiser.

Mmmmkaysaywhatnow?

Visst. BlackBerry är ju på många vis det som kom att bli dagens smartphones. Komplett med hur vi interagerar med deras mjukvaror. Men… nu?

Det handlar om saker exempelvis som röda notissiffran för att visa olästa meddelanden och sättet att tagga vänner. Känns som några av grejerna fanns före BlackBerryn, men patent och USA är förstås ett kapitel i sig. Inte omöjligt att det är de som sitter på patenten. Men återigen… nu?

Känns som ett av två möjliga scenarion:

1: ”Hörni, det går inte så bra för oss. Kolla vad mycket pengar de drar in. Vad säger ni om att finansiera de kommande tio åren med Facebook-pengar?”

2. ”Men… Vaf… Vad är det här? Hörni, har ni sett det här? Instabook? Är det nytt?”

Men nu när Apple och Samsung inte stämmer varann lika ofta och Uber och Waymo sjunger ”We Shall Overcome” ihop så är det väl bra att någon tar upp stafettpinnen och ger oss lite action.

BlackBerry sues Facebook, WhatsApp, and Instagram over messaging patents

BlackBerry Limited says it invented core concepts in mobile messaging app design that Facebook, WhatsApp, and Instagram have copied, infringing on its intellectual property.

Riktigt puckat internetblockningsförslag på gång i Rhode Island

Det här är riktigt imponerande dumt. Ett lagförslag, oväntat nog signerat av två demokrater, ska blocka allt ”sexual content and/or patently offensive material”. Med andra ord porr och allmänt godtyckligt innehåll.

Men det blir ännu bättre. Att blocka innehåll är ju inget nytt, det görs framgångsrikt i diktaturer och även i vår närhet. Moralpanik är förstås inte heller något nytt. Men de två senatorerna vill hitta på något eget. En internetanvändare kan låsa upp spärren via en engångs-”digital access”-avgift om 20 dollar.

Med andra ord: allt ”offensive” material ska blockas så att ingen kan komma åt det – om man inte betalar.

Wow. Bara wow.

$20 porn-unblocking fee could hit Internet users if state bill becomes law

The opposite of net neutrality: R.I. bill requires ISPs to block sexual content.

Spike Jonze gör apsnygg Homepod-reklam åt Apple

Reklamfilm för Apples Homepod, signerad Spike Jonze. Och, ja, Homepod syns ju åtminstone ett par sekunder. Men är, som många högprofilreklamfilmer för högprofilprodukter, väldigt lite reklamfilm. Mest är det bara sjukt snyggt. Med dans av FKA Twigs och en sprojlans ny Anderson.Paak-låt.

Det fick mig förstås att gå igång på annat (som så ofta när jag trillar in i världens ungefär bästa fenomen: musik). Förutom Homepod-klippet, varsågoda – tre andra briljanta Spike Jonze-musikvideor följt av två av världens bästa musikvideor (och låtar) alla kategorier.

No Title

No Description

Beastie Boys – Sabotage

REMASTERED IN HD! Read the story behind Ill Communication here: https://www.udiscovermusic.com/stories/ill-communication-beastie-boys-album/ Listen to more from the Beastie Boys: https://BeastieBoys.lnk.to/essential Subscribe for more videos: https://BeastieBoys.lnk.to/subscribe Facebook: https://www.facebook.com/beastieboys/ Twitter: https://twitter.com/beastieboys Instagram: https://www.instagram.com/beastieboysbook/ https://www.beastieboysbook.com/ Music video by The Beastie Boys performing Sabotage. (C) 2009 Capitol Records, LLC #BeastieBoys #Sabotage #Remastered

No Title

No Description

Fatboy Slim ft. Bootsy Collins – Weapon Of Choice [Official 4k Video]

You’re Watching The Official 4k Video Of Weapon Of Choice by Fatboy Slim Arguably Fatboy Slim’s most famous music video of all time, Weapon Of Choice features Christopher Walken dancing around a deserted hotel lobby. The Spike Jonze-directed video won multiple awards at the 2001 MTV music video awards and won the 2002 Grammy award for best music video.

Massive Attack – Unfinished Sympathy

Directed by Baille Walsh Would this make your Top 20 Massive Attack songs? Find out here: http://www.udiscovermusic.com/stories/massive-attack-in-20-songs Listen to more from Massive Attack: https://MassiveAttack.lnk.to/Essentials Stream the complete Massive Attack discography now on Spotify: https://MassiveAttack.lnk.to/complete Experience Massive Attack on Vinyl LP: https://MassiveAttack.lnk.to/vinyl Follow Massive Attack https://www.facebook.com/massiveattack/ https://twitter.com/massiveattackuk https://www.instagram.com/massiveattackofficial/ http://www.massiveattack.co.uk/ Official video of Massive Attack performing Unfinished Sympathy from the album Blue Lines.

The Chemical Brothers – Star Guitar

”For That Beautiful Feeling” – the new album out now! https://thechemicalbrothers.lnk.to/FTBF Sign-up to the mailing list: https://thechemicalbrothers.lnk.to/YTSU Limited edition ”We Are the Night” vinyl available now: http://smarturl.it/ChemsVinylASWnews?IQid=YT.doitagain Download on iTunes: http://smarturl.it/chembrosfurther Join The Chems online: https://thechemicalbrothers.lnk.to/FacebookID https://thechemicalbrothers.lnk.to/InstagramID https://thechemicalbrothers.lnk.to/TwitterID https://thechemicalbrothers.lnk.to/TikTokID https://thechemicalbrothers.lnk.to/CompleteID https://thechemicalbrothers.lnk.to/SignuphereID https://thechemicalbrothers.lnk.to/WebsiteHomeID Explore more music from The Chemical Brothers https://ChemicalBrothers.lnk.to/EssentialsID Welcome to the official The Chemical Brothers channel.